Dbm12 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Na een lastige week met hemelvaart veel vrije mensen en veel beloftes over teruggebeld worden, wat niet is gebeurd, is er toch ondertussen actie geweest bij Hoppenbrouwers met WeHeat.
Vandaag wederom met ze aan de telefoon gezeten en ze komen aankomende donderdag ochtend bij mij langs. Ditmaal niet alleen hun eigen monteur, maar er komt ook een monteur vanuit WeHeat mee. Dat bevestigd dat dit niet een standaard probleem is en WeHeat ook geïnteresseerd en betrokken om naar een oplossing te zoeken.
Ik ben dan ook ook erg benieuwd wat nu precies de oorzaak is. Maar het feit dat ze het niet eerst met een magneet de 4-weg klep door Hoppenbrouwers laten manipuleren vermoed bij mij dat WeHeat ook niet denkt dat dit het probleem is. Anders zouden ze niet hun eigen monteur meesturen.
Donderdag meer.
Het is vrijdag en dus tijd voor een update op mijn issue.
Nadat er wat miscommunicatie was tussen Hoppenbrouwers en WeHeat was de servicemonteur van WeHeat helaas donderdag niet langsgekomen, maar gelukkig konden die vrijdag ochtend ook komen.
De WeHeat monteur heeft meerdere zaken vervangen maar allemaal boden ze geen soelaas, De drukonlaster motor (de exacte naam is mij even ontschoten) deed niet veel veranderen.
Daarna is de controllerboard vervangen voor een nieuwe, maar ook dit deed weinig verandering maken. Wel zagen we dat de compressor vrijwel meteen bevroor bij het opstarten, en dat de warmte output vrijwel nihil was.
Na overleg met Weheat HQ en nog wat zaken doormeten was de conclusie van de WeHeat monteur dat de unit toch echt geswapped moest gaan worden. Gelukkig had hij die ook meegenomen in zijn bus waardoor ik nu een nieuwe buitenunit heb gekregen (nieuwste revisie van de Sparrow, met extra bevestiging van voorgrille).
Hij vertelde mij wel dat de Sparrow juist bekend stond als zeer betrouwbaar product en dat ze dit probleem nog nooit mee hadden gemaakt maar wel eens hadden gezien bij een Blackbird.
In ieder geval zal mijn unit helemaal onderzocht gaan worden om de daadwerkelijke oorzaak nu te vinden, maar het vermoeden is dat er toch een koelgaslek is geweest. Waarom dit pas een jaar na dato naar voren komt is natuurlijk opmerkelijk maar soms heb je gewoon pech.
In ieder geval is het netjes opgelost door WeHeat en Hoppenbrouwers. Nu hopen dat ik meer geluk heb met mijn warmtepomp en deze gewoon netjes 15-20 jaar goed gaat functioneren!