Momenteel zit ik in een oriënterende fase voor de aanschaf van een all-electric l/w warmtepomp. Gezien de (weer) stijgende gasprijzen en de onzekerheid in de toekomst, wil ik zeer waarschijnlijk toch gaan verduurzamen mits het financieel interessant is en dus de terugverdientijd reëel is. Het is immers een redelijke investering. Het beoogde doel is om er over +- 2 weken uit te zijn.
Het geluk is dat we een relatief nieuwe woning hebben en het goed geïsoleerd is. Mede daardoor heb ik deze stap nog niet eerder gezet, omdat het gasverbruik niet erg hoog is.
Sinds ik er steeds meer in verdiep, kom ik erachter dat er talloze merken en types l/w warmtepompen bestaan. Uiteindelijk zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet waar ik goed aan doe. Wat zijn goede merken? Welke merken moeten (absoluut) vermeden worden? Of beter gezegd wat is de perfect fit voor onze situatie?
Graag ben ik benieuwd naar jullie advies in deze zoektocht.
Het geluk is dat we een relatief nieuwe woning hebben en het goed geïsoleerd is. Mede daardoor heb ik deze stap nog niet eerder gezet, omdat het gasverbruik niet erg hoog is.
Sinds ik er steeds meer in verdiep, kom ik erachter dat er talloze merken en types l/w warmtepompen bestaan. Uiteindelijk zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet waar ik goed aan doe. Wat zijn goede merken? Welke merken moeten (absoluut) vermeden worden? Of beter gezegd wat is de perfect fit voor onze situatie?
Graag ben ik benieuwd naar jullie advies in deze zoektocht.
Situatie
- Woningtype: twee-onder-eenkapwoning
- Bouwjaar: 2019
- Oppervlakte: 190 m²
- Woonruimte: +- 83 m²
- Garage: +- 17 m² (onverwarmd; buizen vloerverwarming wel aanwezig 10 cm hoh)
- Eerste verdieping: +- 56 m²
- Zolder: restant
- Historisch gasverbruik: 750 m³/jaar. De verwachting is dat dit zal toenemen met twee opgroeiende jonge kinderen.
- PV: 10 zonnepanelen van elk 290 Wp op het zuidwesten.
Afgiftesysteem:
- Woonruimte:
- Oorspronkelijke bouw: 56 m² 15 cm hoh, 4 groepen en staan altijd open.
- Aanbouw: 27 m² 10 cm hoh, 2 groepen en staan altijd open.
- Eerste verdieping: 4 LTV radiatoren. Deze staan nagenoeg nooit open.
SWW:
- Plek voor boiler: ja
- +-280 liter nodig (4-persoonshuishouden)
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
- L/W: zuinig, goedkoop, stil, design, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
[ Voor 3% gewijzigd door loopezz op 31-03-2026 22:31 ]
:strip_exif()/f/image/BbrhYf6ybePeH9rjQjWJnyrO.jpg?f=fotoalbum_large)