Vraag

• loopezz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-04 09:21
Momenteel zit ik in een oriënterende fase voor de aanschaf van een all-electric l/w warmtepomp. Gezien de (weer) stijgende gasprijzen en de onzekerheid in de toekomst, wil ik zeer waarschijnlijk toch gaan verduurzamen mits het financieel interessant is en dus de terugverdientijd reëel is. Het is immers een redelijke investering. Het beoogde doel is om er over +- 2 weken uit te zijn.

Het geluk is dat we een relatief nieuwe woning hebben en het goed geïsoleerd is. Mede daardoor heb ik deze stap nog niet eerder gezet, omdat het gasverbruik niet erg hoog is.

Sinds ik er steeds meer in verdiep, kom ik erachter dat er talloze merken en types l/w warmtepompen bestaan. Uiteindelijk zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet waar ik goed aan doe. Wat zijn goede merken? Welke merken moeten (absoluut) vermeden worden? Of beter gezegd wat is de perfect fit voor onze situatie?

Graag ben ik benieuwd naar jullie advies in deze zoektocht.
Situatie
  • Woningtype: twee-onder-eenkapwoning
  • Bouwjaar: 2019
  • Oppervlakte: 190 m²
    • Woonruimte: +- 83 m²
    • Garage: +- 17 m² (onverwarmd; buizen vloerverwarming wel aanwezig 10 cm hoh)
    • Eerste verdieping: +- 56 m²
    • Zolder: restant
  • Historisch gasverbruik: 750 m³/jaar. De verwachting is dat dit zal toenemen met twee opgroeiende jonge kinderen.
  • PV: 10 zonnepanelen van elk 290 Wp op het zuidwesten.
Afgiftesysteem:
  • Woonruimte:
    • Oorspronkelijke bouw: 56 m² 15 cm hoh, 4 groepen en staan altijd open.
    • Aanbouw: 27 m² 10 cm hoh, 2 groepen en staan altijd open.
  • Eerste verdieping: 4 LTV radiatoren. Deze staan nagenoeg nooit open.
Notitie: de verdelers op de begaande grond en eerste verdieping zijn zonder pomp. De CV-ketel pompt het water door de slangen. Enkel de flow kan enigszins worden beïnvloed.
SWW:
  • Plek voor boiler: ja
  • +-280 liter nodig (4-persoonshuishouden)
  • DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
  • L/W: zuinig, goedkoop, stil, design, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BdBUb9wlN0aIaBcdjOO9a7D0e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVDLe2ancdu9caRUwpIBFkWT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door loopezz op 31-03-2026 22:31 ]

Alle reacties

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Met 750€ wordt je terugverdientijd al een stuk langer, tenzij gasprijs flink gaat stijgen natuurlijk. Ik heb website gemaakt die het financiële plaatje verheldert: Www.warmtepompofgas.nl.

Op basis van je gasverbruik zou je uit de voeten kunnen met een 4 of 5kw warmtepomp. Je hebt hem wat vloerverwarming. Wel iets grotere hart op hart dan standaard, maar is prima voor die paar kw die je je huis in moet krijgen.

Wat bedoel je met een "passieve verdeler"? Een zonder pomp neem ik aan? Dat is ook prima natuurlijk.

Je hebt een twee onder een kap, en andere buren lijken niet ver van je af te liggen. Wat is het materiaal van je schuttingen? Maak een geluidsberekening, zodat je een goede plek vindt waar de buitenunit binnen de geluidseisen kan staan. De meeste installateurs doen dit niet, maar jij blijft verantwoordelijk. In dit topic vind je meer informatie over hoe dit te doen.

Met zo'n laag verbruik zou je ook een ventilatie warmtepomp kunnen overwegen, er is een ander topic over hier op het forum.

Als je voor een l/w wp wil gaan, genoeg voorbeelden hier. Zuinig en stil, dan is de Arotherm Plus lijn van Vaillant een goede optie. Binnen een paar maanden komt de nieuwe generatie uit.

• loopezz
marvel27 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:58:
Met 750€ wordt je terugverdientijd al een stuk langer, tenzij gasprijs flink gaat stijgen natuurlijk. Ik heb website gemaakt die het financiële plaatje verheldert: Www.warmtepompofgas.nl.

Op basis van je gasverbruik zou je uit de voeten kunnen met een 4 of 5kw warmtepomp. Je hebt hem wat vloerverwarming. Wel iets grotere hart op hart dan standaard, maar is prima voor die paar kw die je je huis in moet krijgen.

Wat bedoel je met een "passieve verdeler"? Een zonder pomp neem ik aan? Dat is ook prima natuurlijk.

Je hebt een twee onder een kap, en andere buren lijken niet ver van je af te liggen. Wat is het materiaal van je schuttingen? Maak een geluidsberekening, zodat je een goede plek vindt waar de buitenunit binnen de geluidseisen kan staan. De meeste installateurs doen dit niet, maar jij blijft verantwoordelijk. In dit topic vind je meer informatie over hoe dit te doen.

Met zo'n laag verbruik zou je ook een ventilatie warmtepomp kunnen overwegen, er is een ander topic over hier op het forum.

Als je voor een l/w wp wil gaan, genoeg voorbeelden hier. Zuinig en stil, dan is de Arotherm Plus lijn van Vaillant een goede optie. Binnen een paar maanden komt de nieuwe generatie uit.
Met een passieve verdeler bedoel ik inderdaad zonder pomp. Dit zal ik even corrigeren in de beginpost. Pompcapaciteit van de cv lijkt soms wat beperkt. Al heeft onze aanbouw ook twee redelijk grote groepen van +-120 meter elk.

De woning wordt in zijn geheel op lage temperatuur verwarmd. We hebben zelf nooit iets nadelig ervaren van die 15 cm hoh. Aanbouw in eigen beheer wel natuurlijk 10 cm hoh gelegd.

De buitenunit zou ik aan de zijkant van de woning kunnen plaatsen op het plat dak. Van woning tot erfgrens is het 3 meter en dus woning tot woning 6 meter.

Volgens jouw website zou de terugverdientijd +- 8 jaar zijn. Dit vind ik zelf best reëel. Of is een (veel) kortere terugverdientijd gebruikelijker? Kosten voor aanpassing meterkast en aanschaf inductiekookplaat moet ik overigens ook nog meenemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8Net0Rq2L2N84GGrhQQOFlbQIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbrhYf6ybePeH9rjQjWJnyrO.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment nog buiten beschouwing gelaten, maar idealiter zou het ook fijn zijn om in de zomermaanden de warmtepomp te kunnen gebruiken voor te koelen. Al is het slechts een paar graden.

[ Voor 3% gewijzigd door loopezz op 31-03-2026 22:36 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:11
Als de vloerverwarming nu voldoet, dan voldoet hij met een warmtepomp. Wat de h-o-h ook is.
Dat er een andere warmteopwekker voor zit weet het water echt niet meer als het bij de vloer komt.

Wat @marvel27 al aangeeft: met laag verbruik is de TVT wat langer, ik denk dat je met 8 jaar echt oké zit.

Je geeft niet aan wat voor jou belangrijk is in warmtepomp eigenschappen. Dus het is lastig je daar mee te helpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
loopezz schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:30:
[...]
De buitenunit zou ik aan de zijkant van de woning kunnen plaatsen op het plat dak. Van woning tot erfgrens is het 3 meter en dus woning tot woning 6 meter.
Hou er rekening mee dat het geluid op de erfgrens (wettelijk) bepalend is. In de topic starter van het warmtepomp topic staat hier ook het een en ander over.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• loopezz
Ronald schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 23:13:
Als de vloerverwarming nu voldoet, dan voldoet hij met een warmtepomp. Wat de h-o-h ook is.
Dat er een andere warmteopwekker voor zit weet het water echt niet meer als het bij de vloer komt.

Wat @marvel27 al aangeeft: met laag verbruik is de TVT wat langer, ik denk dat je met 8 jaar echt oké zit.

Je geeft niet aan wat voor jou belangrijk is in warmtepomp eigenschappen. Dus het is lastig je daar mee te helpen.
Het belangrijkste van een warmtepomp is natuurlijk dat die een hoog rendement heeft, maar dat moet wel in verhouding staan met de prijs/kwaliteit. De fabrikant ervan moet goed aangeschreven staan, zodat eventuele garantie en service gedegen verloopt en ze niet zomaar failliet gaat. Ik wil er verder weinig naar omkijken en moet de warmtepomp zijn ‘ding’ doen. Als Tweaker zijnde is het wel fijn om de data ervan zelf uit te kunnen lezen via HA en instellingen kunnen optimaliseren.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@loopezz Die twee 120 meter lange groepen in je aanbouw zijn echt van de pot gerukt, zeker omdat een aanbouw door het grotere verliesgevend oppervlak normaliter een grotere warmtebehoefte heeft. Dat hadden er minimaal 3 of liefst zelfs 4 groepen moeten zijn.
En dergelijke info was in 2019 (toen warmtepompen voor nieuwe vergunningen trouwens al verplicht waren) ook al bekend.
Daardoor ben je genoodzaakt om een hogere watertemperatuur te draaien, wat nadelig is voor je CoP.
Maar dat gezegd hebbende: Aangezien je al een pomploze verdeler hebt, kun je gemakkelijk een WP aansluiten. Elk 4 à 5 kW exemplaar voldoet. En als je veel zelf doet kun je ook de t.v.t. nog een beetje redelijk houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 01-04-2026 10:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• loopezz
Helemaal mee eens.

Helaas hadden wij geen andere mogelijkheid meer. De verdeler staat in het trapgat (midden van de woning), waardoor we geen mogelijkheid hadden om extra groepen erbij te zetten zonder een dure vloer eruit te slopen en ander breekwerk. Enige optie was destijds om de slangen direct naar buiten te leiden en dan naar de aanbouw.

Enfin, tijdens de projectbouw had ik wel rekening gehouden met de aanbouw, maar slechts met 2 extra groepen (als starter een dure optie a 700 euro meerwerk voor enkel deze groepen en dus moesten er keuzes gemaakt worden).

[ Voor 12% gewijzigd door loopezz op 01-04-2026 11:03 ]

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-04 20:55

Gosse_W

Brims

Goede vraag. Mijn ervaring (vrijstaand huis, 180m2, bouwjaar 2003) is dat je veel energie bespaart (50%!) maar dat het qua kosten totaal niet uit kan. Mijn wp is financieel gezien een flinke deceptie. Een tvt van 8 jaar is bij ons volstrekt onrealistisch, draai die 8 op z'n kant en het klopt. Alleen m'n geweten heeft er voordeel van.

De investering om het hele huis van lage temp. radiatoren of vloerverwarming te voorzien hebben we niet gedaan, daarom nu 's winters boven óf steenkoud, óf zijn er allerlei convectoren van 1 kW (COP 1) aan het draaien. Alleen beneden hebben we vv laten aanleggen. Bij een buitentemp. van <5 °C is de wp zowat elk kwartier aan het ontdooien. Eén doffe ellende dus. Cynisch gezegd: doe het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Gosse_W op 01-04-2026 11:07 ]

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:11

fub

Het hele project staat of valt met het feit of je genoeg warmte in je huis gepompt krijgt. Laat dus een warmteverlies-berekening maken zodat je weet wat je precies nodig hebt. Je moet inderdaad je huis geschikt maken voor verwarming met lage temperatuur, want anders krijg je het gewoon niet warm gestookt met een warmtepomp. Als je dan, als resultaat, van het gas af kan, dan scheelt dat ook qua netbeheerkosten enorm en wordt de 'business case' beter.
Wij hebben bij de renovatie van ons huis daar niet naar gekeken, maar we zijn gewoon voor comfort gegaan. Een hele investering, maar nu is onze energie-rekening gemiddeld 1 euro per dag voor verwarming, warm water, electriciteit, alles. (OK, daar zit nog saldering bij, maar toch.)

Als je het niet aandurft kan je natuurlijk ook kijken of je een warmtepomp naast je ketel kunt zetten voor een hybride oplossing.

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

Voordat ik een wp had, waren de systeembeheerskosten voor gas 183 euro per jaar, die hebben we nu niet meer. Maar deze 183 euro maken vrijwel geen impact op de kosten overall. Maar misschien heb ik de verduurzaming volstrekt verkeerd aangepakt hoor. Reken je echter niet rijk.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:34
Gosse_W schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:05:

De investering om het hele huis van lage temp. radiatoren of vloerverwarming te voorzien hebben we niet gedaan, daarom nu 's winters boven óf steenkoud, óf zijn er allerlei convectoren van 1 kW (COP 1) aan het draaien.
Tja, als je het niet doet zoals het moet, dan heb je inderdaad het risico dat je geen rendabele installatie hebt.
Voor de rest is er zonder verdere data weinig te zeggen over je concrete case...

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

Scientific schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:29:
[...]

Tja, als je het niet doet zoals het moet, dan heb je inderdaad het risico dat je geen rendabele installatie hebt.
Voor de rest is er zonder verdere data weinig te zeggen over je concrete case...
Klopt helemaal hoor, mede dankzij een fantastische installateur [/s] en dat terwijl het vooraf best goed doorgerekend leek. De praktijk blijkt bij ons dus fors tegen te vallen, waardoor ik er nu uberhaupt geen zin / vertrouwen meer in heb om achteraf te gaan optimaliseren. Ik ga niet nogmaals 20k uitgeven voor nog een verdieping, om er dan achter te komen dat ook dat weer voor niks blijkt.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Gosse_W schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:05:
Goede vraag. Mijn ervaring (vrijstaand huis, 180m2, bouwjaar 2003) is dat je veel energie bespaart (50%!) maar dat het qua kosten totaal niet uit kan. Mijn wp is financieel gezien een flinke deceptie. Een tvt van 8 jaar is bij ons volstrekt onrealistisch, draai die 8 op z'n kant en het klopt. Alleen m'n geweten heeft er voordeel van.

De investering om het hele huis van lage temp. radiatoren of vloerverwarming te voorzien hebben we niet gedaan, daarom nu 's winters boven óf steenkoud, óf zijn er allerlei convectoren van 1 kW (COP 1) aan het draaien. Alleen beneden hebben we vv laten aanleggen. Bij een buitentemp. van <5 °C is de wp zowat elk kwartier aan het ontdooien. Eén doffe ellende dus. Cynisch gezegd: doe het niet.
Wellicht even in een apart topic je situatie schetsen om te zien of er goedkoop of gratis wat te optimaliseren valt?

• Ronald
Andrehj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:51:
@loopezz Die twee 120 meter lange groepen in je aanbouw zijn echt van de pot gerukt, zeker omdat een aanbouw door het grotere verliesgevend oppervlak normaliter een grotere warmtebehoefte heeft. Dat hadden er minimaal 3 of liefst zelfs 4 groepen moeten zijn.
En dergelijke info was in 2019 (toen warmtepompen voor nieuwe vergunningen trouwens al verplicht waren) ook al bekend.
Daardoor ben je genoodzaakt om een hogere watertemperatuur te draaien, wat nadelig is voor je CoP.
Maar dat gezegd hebbende: Aangezien je al een pomploze verdeler hebt, kun je gemakkelijk een WP aansluiten. Elk 4 à 5 kW exemplaar voldoet. En als je veel zelf doet kun je ook de t.v.t. nog een beetje redelijk houden.
Het is niet ideaal... maar genoeg warmte in de toko krijgen gaat geen enkel probleem zijn. De warmtebehoefte is zeer laag voor het oppervlak.

De aanbouw is ook nog eens 10 h-o-h ipv 15 voor de primaire ruimte...

Dit moet echt wel in balans te brengen zijn... en de hogere Ta... ja iets... maar onder de 35C als de Friese kanalen op 15cm ijsdikte dreigen te komen gaat ook echt wel lukken.

Dus laten we het niet erger maken dan het is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
fub schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:20:
Als je het niet aandurft kan je natuurlijk ook kijken of je een warmtepomp naast je ketel kunt zetten voor een hybride oplossing.
Soms vraag ik me af of de topicstart gelezen wordt... Vloerverwarming en LTV convectoren... voor slechts 5kW maximale warmtevraag... Wat moet daar nog aan gebeuren?

Waarom suggereer je hybride met een afgifte systeem wat echt ruim in de jas zit.

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:34
Gosse_W schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:34:
[...]

Klopt helemaal hoor, mede dankzij een fantastische installateur [/s] en dat terwijl het vooraf best goed doorgerekend leek. De praktijk blijkt bij ons dus fors tegen te vallen, waardoor ik er nu uberhaupt geen zin / vertrouwen meer in heb om achteraf te gaan optimaliseren. Ik ga niet nogmaals 20k uitgeven voor nog een verdieping, om er dan achter te komen dat ook dat weer voor niks blijkt.
Een warmtepomp van 8kW is bijvoorbeeld misschien overgedimensionneerd voor een woning van 180m2 uit 2003, terwijl de afgifte-oppervlakte wellicht te klein is, waardoor de pomp wellicht niet rustig draait, dat verklaart dan gelijk ook de te frequente defrosts bij temperaturen iets boven 0.

Niet alle installateurs beheersten het onderwerp goed. Het is niet zo ontzettend moeilijk, maar je moet wel de boel goed berekenen en een paar principes respecteren.

• Ronald
loopezz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:49:
[...]

Het belangrijkste van een warmtepomp is natuurlijk dat die een hoog rendement heeft, maar dat moet wel in verhouding staan met de prijs/kwaliteit. De fabrikant ervan moet goed aangeschreven staan, zodat eventuele garantie en service gedegen verloopt en ze niet zomaar failliet gaat. Ik wil er verder weinig naar omkijken en moet de warmtepomp zijn ‘ding’ doen. Als Tweaker zijnde is het wel fijn om de data ervan zelf uit te kunnen lezen via HA en instellingen kunnen optimaliseren.
Persoonlijk wil ik helemaal geen aandacht aan mijn verwarming moeten geven... en een goede machine heeft dat mijns inziens niet nodig. Puur energetisch is het het meest efficiënt om het hele huis permanent op gelijke temperatuur te houden. Geen verlaging niets. De thermostaat grijpt in als de zon teveel doet, of de wind te weinig zeg maar.

Als je het boven kouder houdt, dan verliest de woonkamer niet alleen direct aan buiten, maar ook aan boven: de vloer moet harder werken. Isolatie intern is minimaal.

Laat je boven rustig mee draaien, dan verdeel je de warmtevraag over veel meer afgifte en gaat de benodigde Ta omlaag en COP omhoog.

Comfort ook omhoog overigens ;-)

Ik vermoed dat je gaat voor een groot deel van het stookseizoen dicht bij de minimum temperatuur die de machine wil maken zal zitten op die manier.

• loopezz
Zover ik uit de reacties kan opmaken is een lucht-water warmtepomp van 5kW met een terugverdientijd van +- 8 jaar dus best realistisch. Dit vind ik zelf de investering wel waard.

Voor onze situatie ben ik nog wel benieuwd welke warmtepompen het beste past (merk / type). Na her en der wat gelezen te hebben heb ik een voorkeur voor een monoblock warmtepomp. In onze directe omgeving zie ik veelal Nefit Bosch en Quatt, maar dat zijn een van de vele fabrikanten. Hoe kan hierbij de beste keuze gemaakt worden?

• Ronald
De Bosch compress 5800i is de stilste 5kW op de markt.
Daarna de Vaillant pluys 55/6 - maar het is het mogelijk waard te wachten op 55/8.1 plus (niet te verwarren met split 55/8.2) - bij dat model - volgens oostenrijkse specs - valt de tonaaltoeslag weg.

Quatt is beduidend minder stil op papier.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 01-04-2026 20:50 ]

Pagina: 1