• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:59
RNacoustics schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Zou ik niet doen. Door condens, worden de radiatoren zeiknat.
Als je boven het dauwpunt blijft, zie de KNMI HA integratie, dat gaa dat goed. Echter gewone radiatoren koelen helemaal niks omdat er domweg geen luchtstroom langs gaat.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:04
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:18:
[...]

Prima dat we hiervoor waarschuwen. Maar niet elk huis is hetzelfde. Als je huis weinig warmte verliest bij lage temperaturen zonder verwarming (<1 graad), dan trekt dat echt wel bij. Is het verlies hoger? Dan kan je dit bv ondervangen door de WP voor de sww run even het huis extra te verwarmen. Ik redt het zelfs met de Flint....
Eens, het heeft een sterke relatie met je warmteverlies. Maar die lijkt bij mij ongeveer even groot als bij de vraagsteller: 120-130 m2 en gelijksoortige isolatie en verbruik van 1200-1300 m3 gas.

Ik weet niet hoe jouw huis eruit ziet, maar hier in Noord Nederland met wind op het vrijstaande huis, zou ik geen Flint willen hebben. En de BB staat veel mooier op het dak. Op een goede positie in de tuin zou bij mij nieuw leidingwerk door de hele tuin vragen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:38
Riesss schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:13:
Wat zou eigenlijk de verhouding zijn tussen eigenaren die een Blackbird op een houten of betonnen dak hebben staan?
Dat hangt bij een houten dak helemaal van de dakconstructie af. Het scheelt of de BB op een dakkapel staat of op een stevige plat dak. Bij mij staat de BB op mijn keuken uitbouw. Het dak is een zware houten constructie van dikke balken en daar boven op 28mm planken. Op het dak lig dakbedekking met grind. Dit vormt een grote massa. Ik hoor de BB dan ook totaal niet. Als ik buiten sta en de BB staat op vol vermogen te draaien, dan hoor ik hem alleen maar blazen. Met beton heb ik geen ervaring.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:24
Wat zou eigenlijk de verhouding zijn tussen eigenaren die een Blackbird op een houten of betonnen dak hebben staan?
Bij ons staat die op de opbouw van de bovenste verdieping. Hout skelet bouw.

Er ligt een metalen zwaluwstaart dak met daaronder isolatie van rockwol en bovenop 5cm originele isolatie en bij het vervangen van het dak nog 9cm PIR isolatie toegevoegd.

Je hoort de Blackbird heel lichtjes als die aan staat in 1 kamer. Te verwaarlozen want we wonen aan een weg waar autos 50 rijden en soms met een knalpijp...

De binnen circulatie pomp en op de 1e verdieping en het stromingsgeluid van het water is vele malen meer hoorbaar.

Buiten hoor ik niks maar dat komt door de hoogte waar de Blackbord zich bevindt.

Ik heb rubberen tegels en daarbovenop nog 30x30 tegels onder de pootjes geplaatst.

Dakbedekking zelf is bitumen.

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:04
Pr088 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Dat klinkt als behoorlijk hoog. De mijne deed max 69 graden vandaag. 300L vat.
ik heb dan ook vermoeden dat er iets met de temp sensor aan de hand is of omdat het een liggend model is dat de gelaagdheid anders is en weheat hier niet goed mee omgaat.

spiraal is 2.6m2 zelfde als weheats eigen boilers.

water uit de kraan als ik hem nameet is ook een goede 8 graden warmer dan wat weheat rapporteert. dus als sensor zegt dat water 59 graden is dan meet ik hem op de kraan na op 67 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door havoc764 op 25-05-2026 10:13 ]

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:42
Zinloos1 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:57:
Koeling lijkt me toch ook wel interessant. Iemand dit al geprobeerd met een systeem met zowel vloerverwarming als old-school radiatoren? Onze begane grond is volledig vloerverwarming, zou het dan helpen boven alle radiatoren dicht te zetten? We hebben beneden wel parket, dus condens is wel een zorg.
Ja geprobeerd en werkt niet. Net als bij anderen koelt hij 7 minuten en daarna is het water in onder 17 graden en stopt ie er mee.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Stefan1989 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:46:
[...]

De Flint heeft een vrij hoog minimum vermogen, ik dacht 4kW. Hij zal na starten vrij snel onder de 18gr uitkomen en weer uit gaan. De Sparrow kan verder terugmoduleren en draait hier vrij lang met koelen maar wel met een delta-t van 1.5 a 1 graad.
Huh? Hij heeft gisteren gekoeld op grotendeels 16% waarna hij even overging naar 33%. Dat is geen 4kW. Half uurtje maar trouwens. In de kamer merkte ik er niks van.

Wat wel opvalt is dat hij vanaf een uur of 7 vanochtend de cv pomp heeft geactiveerd. Daardoor circuleerde er water van een graad of 21 door de vv.

Daarna 7 minuten gekoeld..... T water uit zakte naar 17,9 graden en toen stopte hij. De vloer was wel meteen een stuk kouder. Was ook te zien op de thermometers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0MPbmmLbHCvtttWMEJFcyQ1_TY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzMMP1Drr4foWaWhIc43mc3I.jpg?f=fotoalbum_large Maar je merkt er in huis nog niks van want dat is net als met warmte: het duurt even.

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Eens, het heeft een sterke relatie met je warmteverlies. Maar die lijkt bij mij ongeveer even groot als bij de vraagsteller: 120-130 m2 en gelijksoortige isolatie en verbruik van 1200-1300 m3 gas.

Ik weet niet hoe jouw huis eruit ziet, maar hier in Noord Nederland met wind op het vrijstaande huis, zou ik geen Flint willen hebben. En de BB staat veel mooier op het dak. Op een goede positie in de tuin zou bij mij nieuw leidingwerk door de hele tuin vragen.
In jouw geval zeker. Ik heb buren in hetzelfde rijtje als ik en die stoken nooit lager dan 23 graden. Zitten op 1300m³ gas.... (Ik had een laatste afrekening van 425 m³ en stookte op 20,0 graden). Zelfde huis hè...

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:24
Mg4gebruiker schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Huh? Hij heeft gisteren gekoeld op grotendeels 16% waarna hij even overging naar 33%. Dat is geen 4kW. Half uurtje maar trouwens. In de kamer merkte ik er niks van.

Wat wel opvalt is dat hij vanaf een uur of 7 vanochtend de cv pomp heeft geactiveerd. Daardoor circuleerde er water van een graad of 21 door de vv.

Daarna 7 minuten gekoeld..... T water uit zakte naar 17,9 graden en toen stopte hij. De vloer was wel meteen een stuk kouder. Was ook te zien op de thermometers:

[Afbeelding] Maar je merkt er in huis nog niks van want dat is net als met warmte: het duurt even.
Vergeet het vermogen van 4kW. Dat is de maximale uitgaande vermogen niet het ingaand (opgenomen) vermogen.

Als je vloerverwarming heel snel koud wordt en de retour temperatuur bereikt het target stopt die met koelen.

Ik denk dat je afgifte systeem niet voldoende afgeeft waardoor dat gebeurd.

Afgifte vergroten is niet eventjes gedaan.

Overigens ben ik geen expert, ik gebruik de Blackbird alleen voor het verwarmen.

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Koelen met een vloerverwarmingssysteem is altijd traag. Het is geen l/l airco.

Als de Flint het water in de vloer een paar keer op een dag terugbrengt naar 18 graden, dan is dat het. Meer kan je niet verwachten.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:10
[...]

[Afbeelding] Maar je merkt er in huis nog niks van want dat is net als met warmte: het duurt even.
Bij +7 doet de Flint 6 kW. Minimum ongeveer 30% daarvan afhankelijk van vele factoren.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• wouterrensen
  • Registratie: Oktober 2011
frank2908 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:47:
[Afbeelding] voor verwarmen stuurde ik de Therminon hybride verdeler met homey aan. Ik vermoed dat de 'klep' niet open gaat, waardoor de vloer niet koelt, maar dit weet ik niet zeker. De mengverdeler stond nog op 35 graden (hybride) en ik heb de ventielen helemaal open gedraaid (linksom)

Kan iemand mij helpen met de TC 500 pompschakelaar? Volgens mij gaat de klep open als er stroom op de servero motor komt, en is is de TC 500 een schakelaar die alleen aangaat bij een bepaalde temperatuur die gemeten wordt op de sensor van de aanvoer leiding.
Ik heb ook een therminon hybride verdeler die ik aanstuur, maar ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Handleidingen voor de TC-500 zijn op internet ruimschoots voorhanden. De TC-500 regelt de motor (rechts op jouw foto) die de klep in de verdeler aanstuurt. Deze schakelt dan tussen open verdeler (geen retourwater mengen) en gesloten verdeler (wel retourwater mengen). Deze zou vrijwel altijd op stand open verdeler moeten staan, tenzij de WP/CV-ketel te heet water levert. De TC-500 is programmeerbaar, schakeltemperatuur is instelbaar en ook of hij aan gaat boven, of juist onder de schakeltemperatuur. TC-500 moet in koelmodus staan: motor inschakelen als het aanvoerwater te heet wordt. (Dat had mijn installateur verkeerd ingesteld.)

Hoe stuur je aan via homey? Ik neem aan niet via de motor rechts op je foto. Hier, heb ik op de verdeler een paar extra thermische motoren gezet (op de plek waar op je foto de blauwe doppen zitten) die de zone aansturen.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
wouterrensen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Ik heb ook een therminon hybride verdeler die ik aanstuur, maar ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Handleidingen voor de TC-500 zijn op internet ruimschoots voorhanden. De TC-500 regelt de motor (rechts op jouw foto) die de klep in de verdeler aanstuurt. Deze schakelt dan tussen open verdeler (geen retourwater mengen) en gesloten verdeler (wel retourwater mengen). Deze zou vrijwel altijd op stand open verdeler moeten staan, tenzij de WP/CV-ketel te heet water levert. De TC-500 is programmeerbaar, schakeltemperatuur is instelbaar en ook of hij aan gaat boven, of juist onder de schakeltemperatuur. TC-500 moet in koelmodus staan: motor inschakelen als het aanvoerwater te heet wordt. (Dat had mijn installateur verkeerd ingesteld.)

Hoe stuur je aan via homey? Ik neem aan niet via de motor rechts op je foto. Hier, heb ik op de verdeler een paar extra thermische motoren gezet (op de plek waar op je foto de blauwe doppen zitten) die de zone aansturen.
De severomotor en de WIlo pomp gaan aan als de pomp status van de Flint warmtepomp is veranderd en daarna wordt deze gestart met Homey (Fibaro z-wave stekker). De pompschakelaar schakelt ook alleen de stroom aan en uit staat.
Voordeel van Homey is dat ik meldingen krijg en kan zien dat de SM en de Wilopomp aan of uit staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLKtlX1wP2zvxeQIMFBLDmXZd9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hesT0LgwCJqZVEazSPgN1Qwq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O5Ie_MXXkzMdhCj2xwI5i3ocic=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C4JVFJKQtnsE7k7XZpaX1SMJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX3-1UfEeq_hAPyJuqHmTAIlUV0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1OeYlkQKuBoAG1X851UqsHwU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZkHKTyHIkcel77HDhcbLSCmf08=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yOwgKX0GH5jd3ugA3Wfn3JrJ.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door frank2908 op 25-05-2026 14:02 ]

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:39
[...]

Volgens mij doet hij het ook maar 10x op een dag, om teveel pendelen te voorkomen. En zodra hij het verschil te klein is, of de watertemperatuur onder zijn grens komt schakelt hij af (om condensatie te voorkomen). Dus als hij zijn koeling niet kwijt kan, zal hij dat snel bereiken en wellicht niet genoeg terug kunnen schakelen om veilig te koelen.

Bij mij draait hij met deze hitte wel lekker stabiel, gisteren heeft hij 8 + 3 uur gedraaid. Vandaag draait hij al zo'n 6 uur achter elkaar op 20%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miyA5_gKqsV0Tch2XR8K--PSSPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1M9B37q0KxoLfyI6psklG7u.png?f=fotoalbum_large

• lucbossink
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:03
frank2908 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]

De severomotor en de WIlo pomp gaan aan als de pomp status van de Flint warmtepomp is veranderd en daarna wordt deze gestart met Homey (Fibaro z-wave stekker). De pompschakelaar schakelt ook alleen de stroom aan en uit staat.
Voordeel van Homey is dat ik meldingen krijg en kan zien dat de SM en de Wilopomp aan of uit staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
- antwoord al gevonden -

[ Voor 10% gewijzigd door lucbossink op 25-05-2026 15:03 ]

• ReinhardH
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:32
Ik heb wat moeite om mijn WeHeat BB P80 te laten koelen icm mijn evohome systeem. Beneden heb ik vloerverwarming die aan/uit gaat met een zonneklep, boven heb ik jaga convectoren met HR92 radiatorknoppen.

In eerste instantie dacht ik dat het gewoon zou werken. Mijn installateur had ook niets vermeld mbt koelen. Dat blijkt toch wat ingewikkelder te zijn. De radiatorkranen en vloerverwarmingszone staan in eerste instantie immers gewoon dicht bij zomerse temperaturen. Daardoor probeert de BB wel te koelen, maar slaat meteen weer af omdat hij het water niet kwijt kan.

Ik ben er inmiddels achter dat je de evohome thermostaat handmatig op koelen moet zetten. Om de een of andere reden was deze toch weer terug gesprongen naar verwarmen en begon de BB ons huis te verwarmen :( .

Het lastige is dat het steeds langer duurt voordat de BB weer probeert te koelen na een mislukte poging en dat het na zo'n fout waarbij hij gaat verwarmen weer 24 uur duurt voor er een eerste koel poging wordt gedaan.

Als iemand antwoord weet op één van deze vragen, zou ik dat heel erg waarderen:
  • Weet iemand hoe je het systeem toch kunt forceren om met koelen te starten?
  • Weet iemand hoe je evohome goed instelt op koelen?

• wouterrensen
  • Registratie: Oktober 2011
frank2908 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De thermische motor/servo motor (rood vierkant in de afbeelding) is bedoeld om te schakelen tussen een gesloten verdeler en open verdeler. Alleen als het aanvoerwater te heet (meer dan ~40 graden) is voor vloerverwarming, bijvoorbeeld omdat je nog radiatoren hebt, of een cv-ketel, moet naar een gesloten verdeler worden geschakeld. Als je met lage temperaturen het retourwater mengt, kost je dat rendement. Deze motor is daarom niet geschikt om als zoneregeling te functioneren.

De pomp moet natuurlijk wel worden ingeschakeld als de verwarming aanstaat. Ook deze is niet geschikt om als zoneregeling te werken, omdat (althans bij mij) de BB het water zelfs nog door de stilstaande pomp heen pompt. Een pompschakelaar werkt hier vooral om energie te besparen en hem uit te zetten als de verwarming uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU3ckifUPQhVSpuIyvdXQChiUw4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nJOsZPLR0DOTlPcf0ajvHpLE.jpg?f=user_large

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
[...]

Op 16%? Ik dacht dat 33 de minimum was bij de Flint. Althans, dat was vorige zomer volgens mij zo.

Zal er weer eens naar kijken :)

• frank2908
  • Nu online
WS adviseerde mij een hybride verdeler bij een hybride warmtepomp. Mocht de CV ketel bv door een storing 70 graden geven, dan is de vloer beschermd tegen deze hoge aanvoertemperatuur. Zo is het mij verteld. Ik kan de hybride verdeler altijd nog ombouwen naar een LT verdeler. Ik laat de installatie ombouwen naar FE. HB gaat nog uitzoeken of de verdeler omgebouwd kan worden zonder pomp. De afstand van de warmtepomp naar de verdeler is 24 meter, waarvan 4 meter 28 mm koperen leiding, en 20 meter 22 mm (buitendiameter) stalen leiding.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

Ik heb mijn BBP80 op het houten dak van de schuur staan. Dat dak is niet geïsoleerd.

De opbouw is: bitumenlaag, OSB-plaat, balken en gipsplaat.

Die combinatie met daarop een BB werkt eigenlijk als een flinke klankkast. Als je in de schuur staat, hoor je de resonantie duidelijk in de open ruimte onder het dak.

iddqd idkfa

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Barryvdh schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Volgens mij doet hij het ook maar 10x op een dag, om teveel pendelen te voorkomen. En zodra hij het verschil te klein is, of de watertemperatuur onder zijn grens komt schakelt hij af (om condensatie te voorkomen). Dus als hij zijn koeling niet kwijt kan, zal hij dat snel bereiken en wellicht niet genoeg terug kunnen schakelen om veilig te koelen.

Bij mij draait hij met deze hitte wel lekker stabiel, gisteren heeft hij 8 + 3 uur gedraaid. Vandaag draait hij al zo'n 6 uur achter elkaar op 20%

[Afbeelding]
Een Flint?

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:39
BB80, met vloerverwarming beneden + 1ste verdieping, dus wel redelijk wat waterinhoud.

• frank2908
  • Nu online
wouterrensen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:32:
[...]

De thermische motor/servo motor (rood vierkant in de afbeelding) is bedoeld om te schakelen tussen een gesloten verdeler en open verdeler. Alleen als het aanvoerwater te heet (meer dan ~40 graden) is voor vloerverwarming, bijvoorbeeld omdat je nog radiatoren hebt, of een cv-ketel, moet naar een gesloten verdeler worden geschakeld. Als je met lage temperaturen het retourwater mengt, kost je dat rendement. Deze motor is daarom niet geschikt om als zoneregeling te functioneren.

De pomp moet natuurlijk wel worden ingeschakeld als de verwarming aanstaat. Ook deze is niet geschikt om als zoneregeling te werken, omdat (althans bij mij) de BB het water zelfs nog door de stilstaande pomp heen pompt. Een pompschakelaar werkt hier vooral om energie te besparen en hem uit te zetten als de verwarming uit staat.

[Afbeelding]
Hoe heb jij de servomotor geschakeld? Hoe zet ik de klep 100 procent open?

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
RNacoustics schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Dat hangt bij een houten dak helemaal van de dakconstructie af. Het scheelt of de BB op een dakkapel staat of op een stevige plat dak. Bij mij staat de BB op mijn keuken uitbouw. Het dak is een zware houten constructie van dikke balken en daar boven op 28mm planken. Op het dak lig dakbedekking met grind. Dit vormt een grote massa. Ik hoor de BB dan ook totaal niet. Als ik buiten sta en de BB staat op vol vermogen te draaien, dan hoor ik hem alleen maar blazen. Met beton heb ik geen ervaring.
Ja dat kan ik mij voorstellen. Ik heb nu een balklaag van 190x69mm ongeveer en dat zijn hele oude. Ik wil de balklaag aanpassen zodat deze niet meer aan 1 stuk doorloop tot onder de slaapkamer. Dat is geluidstechnisch natuurlijk een nare situatie.

Dus de balklaag aanpassen, verlagen is het plan, en extern isolatie toepassen. Nadien dat grind erop is ook een goede. is wel een makkelijke manier van massa toevoegen. Ik heb overwogen om een zwaluwstaart constructie toe te passen met lichtgewicht beton. Maar is allemaal wel heftig.

Grind ga ik mij eens in verdiepen. Thanks!

• Mg4gebruiker
  • Nu online
Stefan1989 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:42:
[...]

Op 16%? Ik dacht dat 33 de minimum was bij de Flint. Althans, dat was vorige zomer volgens mij zo.

Zal er weer eens naar kijken :)
Dat doet hij af en toe. Meestal in de opstart en dan max een minuut of 5. Dan schakelt hij door naar 33%. Dat is inderdaad de standaard ondergrens voor lange, rustige runs.

Dit was overigens nieuw voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aFV4qqBN3yxgAlfbo1UW2e7ruI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrE8OULkZnLvcl4wYJxeOc5D.jpg?f=fotoalbum_large Koelen en sww boost gelijkertijd? Paar minuten later stopte de Boost zonder de richttemperatuur te halen (64⁰).

Overigens, hij draait nu al meer dan 20 minuten in de koelstand. Ik zie de T omlaag vliegen. Krijg er alleen niet de vinger achter hoe wordt bepaald om te starten.
Pagina: 1 ... 204 205 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.