Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Eens, het heeft een sterke relatie met je warmteverlies. Maar die lijkt bij mij ongeveer even groot als bij de vraagsteller: 120-130 m2 en gelijksoortige isolatie en verbruik van 1200-1300 m3 gas.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:18:
[...]
Prima dat we hiervoor waarschuwen. Maar niet elk huis is hetzelfde. Als je huis weinig warmte verliest bij lage temperaturen zonder verwarming (<1 graad), dan trekt dat echt wel bij. Is het verlies hoger? Dan kan je dit bv ondervangen door de WP voor de sww run even het huis extra te verwarmen. Ik redt het zelfs met de Flint....
Ik weet niet hoe jouw huis eruit ziet, maar hier in Noord Nederland met wind op het vrijstaande huis, zou ik geen Flint willen hebben. En de BB staat veel mooier op het dak. Op een goede positie in de tuin zou bij mij nieuw leidingwerk door de hele tuin vragen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat hangt bij een houten dak helemaal van de dakconstructie af. Het scheelt of de BB op een dakkapel staat of op een stevige plat dak. Bij mij staat de BB op mijn keuken uitbouw. Het dak is een zware houten constructie van dikke balken en daar boven op 28mm planken. Op het dak lig dakbedekking met grind. Dit vormt een grote massa. Ik hoor de BB dan ook totaal niet. Als ik buiten sta en de BB staat op vol vermogen te draaien, dan hoor ik hem alleen maar blazen. Met beton heb ik geen ervaring.Riesss schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:13:
Wat zou eigenlijk de verhouding zijn tussen eigenaren die een Blackbird op een houten of betonnen dak hebben staan?
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Bij ons staat die op de opbouw van de bovenste verdieping. Hout skelet bouw.Riesss schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:13:
Wat zou eigenlijk de verhouding zijn tussen eigenaren die een Blackbird op een houten of betonnen dak hebben staan?
Er ligt een metalen zwaluwstaart dak met daaronder isolatie van rockwol en bovenop 5cm originele isolatie en bij het vervangen van het dak nog 9cm PIR isolatie toegevoegd.
Je hoort de Blackbird heel lichtjes als die aan staat in 1 kamer. Te verwaarlozen want we wonen aan een weg waar autos 50 rijden en soms met een knalpijp...
De binnen circulatie pomp en op de 1e verdieping en het stromingsgeluid van het water is vele malen meer hoorbaar.
Buiten hoor ik niks maar dat komt door de hoogte waar de Blackbord zich bevindt.
Ik heb rubberen tegels en daarbovenop nog 30x30 tegels onder de pootjes geplaatst.
Dakbedekking zelf is bitumen.
ik heb dan ook vermoeden dat er iets met de temp sensor aan de hand is of omdat het een liggend model is dat de gelaagdheid anders is en weheat hier niet goed mee omgaat.Pr088 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:48:
[...]
Dat klinkt als behoorlijk hoog. De mijne deed max 69 graden vandaag. 300L vat.
spiraal is 2.6m2 zelfde als weheats eigen boilers.
water uit de kraan als ik hem nameet is ook een goede 8 graden warmer dan wat weheat rapporteert. dus als sensor zegt dat water 59 graden is dan meet ik hem op de kraan na op 67 graden.
[ Voor 18% gewijzigd door havoc764 op 25-05-2026 10:13 ]
Ja geprobeerd en werkt niet. Net als bij anderen koelt hij 7 minuten en daarna is het water in onder 17 graden en stopt ie er mee.Zinloos1 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:57:
Koeling lijkt me toch ook wel interessant. Iemand dit al geprobeerd met een systeem met zowel vloerverwarming als old-school radiatoren? Onze begane grond is volledig vloerverwarming, zou het dan helpen boven alle radiatoren dicht te zetten? We hebben beneden wel parket, dus condens is wel een zorg.
Huh? Hij heeft gisteren gekoeld op grotendeels 16% waarna hij even overging naar 33%. Dat is geen 4kW. Half uurtje maar trouwens. In de kamer merkte ik er niks van.Stefan1989 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:46:
[...]
De Flint heeft een vrij hoog minimum vermogen, ik dacht 4kW. Hij zal na starten vrij snel onder de 18gr uitkomen en weer uit gaan. De Sparrow kan verder terugmoduleren en draait hier vrij lang met koelen maar wel met een delta-t van 1.5 a 1 graad.
Wat wel opvalt is dat hij vanaf een uur of 7 vanochtend de cv pomp heeft geactiveerd. Daardoor circuleerde er water van een graad of 21 door de vv.
Daarna 7 minuten gekoeld..... T water uit zakte naar 17,9 graden en toen stopte hij. De vloer was wel meteen een stuk kouder. Was ook te zien op de thermometers:
Maar je merkt er in huis nog niks van want dat is net als met warmte: het duurt even.
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
In jouw geval zeker. Ik heb buren in hetzelfde rijtje als ik en die stoken nooit lager dan 23 graden. Zitten op 1300m³ gas.... (Ik had een laatste afrekening van 425 m³ en stookte op 20,0 graden). Zelfde huis hè...Pr088 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:55:
[...]
Eens, het heeft een sterke relatie met je warmteverlies. Maar die lijkt bij mij ongeveer even groot als bij de vraagsteller: 120-130 m2 en gelijksoortige isolatie en verbruik van 1200-1300 m3 gas.
Ik weet niet hoe jouw huis eruit ziet, maar hier in Noord Nederland met wind op het vrijstaande huis, zou ik geen Flint willen hebben. En de BB staat veel mooier op het dak. Op een goede positie in de tuin zou bij mij nieuw leidingwerk door de hele tuin vragen.
Vergeet het vermogen van 4kW. Dat is de maximale uitgaande vermogen niet het ingaand (opgenomen) vermogen.Mg4gebruiker schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Huh? Hij heeft gisteren gekoeld op grotendeels 16% waarna hij even overging naar 33%. Dat is geen 4kW. Half uurtje maar trouwens. In de kamer merkte ik er niks van.
Wat wel opvalt is dat hij vanaf een uur of 7 vanochtend de cv pomp heeft geactiveerd. Daardoor circuleerde er water van een graad of 21 door de vv.
Daarna 7 minuten gekoeld..... T water uit zakte naar 17,9 graden en toen stopte hij. De vloer was wel meteen een stuk kouder. Was ook te zien op de thermometers:
[Afbeelding] Maar je merkt er in huis nog niks van want dat is net als met warmte: het duurt even.
Als je vloerverwarming heel snel koud wordt en de retour temperatuur bereikt het target stopt die met koelen.
Ik denk dat je afgifte systeem niet voldoende afgeeft waardoor dat gebeurd.
Afgifte vergroten is niet eventjes gedaan.
Overigens ben ik geen expert, ik gebruik de Blackbird alleen voor het verwarmen.
Als de Flint het water in de vloer een paar keer op een dag terugbrengt naar 18 graden, dan is dat het. Meer kan je niet verwachten.
Bij +7 doet de Flint 6 kW. Minimum ongeveer 30% daarvan afhankelijk van vele factoren.Mg4gebruiker schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Huh? Hij heeft gisteren gekoeld op grotendeels 16% waarna hij even overging naar 33%. Dat is geen 4kW. Half uurtje maar trouwens. In de kamer merkte ik er niks van.
[Afbeelding] Maar je merkt er in huis nog niks van want dat is net als met warmte: het duurt even.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik heb ook een therminon hybride verdeler die ik aanstuur, maar ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Handleidingen voor de TC-500 zijn op internet ruimschoots voorhanden. De TC-500 regelt de motor (rechts op jouw foto) die de klep in de verdeler aanstuurt. Deze schakelt dan tussen open verdeler (geen retourwater mengen) en gesloten verdeler (wel retourwater mengen). Deze zou vrijwel altijd op stand open verdeler moeten staan, tenzij de WP/CV-ketel te heet water levert. De TC-500 is programmeerbaar, schakeltemperatuur is instelbaar en ook of hij aan gaat boven, of juist onder de schakeltemperatuur. TC-500 moet in koelmodus staan: motor inschakelen als het aanvoerwater te heet wordt. (Dat had mijn installateur verkeerd ingesteld.)frank2908 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:47:
[Afbeelding] voor verwarmen stuurde ik de Therminon hybride verdeler met homey aan. Ik vermoed dat de 'klep' niet open gaat, waardoor de vloer niet koelt, maar dit weet ik niet zeker. De mengverdeler stond nog op 35 graden (hybride) en ik heb de ventielen helemaal open gedraaid (linksom)
Kan iemand mij helpen met de TC 500 pompschakelaar? Volgens mij gaat de klep open als er stroom op de servero motor komt, en is is de TC 500 een schakelaar die alleen aangaat bij een bepaalde temperatuur die gemeten wordt op de sensor van de aanvoer leiding.
Hoe stuur je aan via homey? Ik neem aan niet via de motor rechts op je foto. Hier, heb ik op de verdeler een paar extra thermische motoren gezet (op de plek waar op je foto de blauwe doppen zitten) die de zone aansturen.
De severomotor en de WIlo pomp gaan aan als de pomp status van de Flint warmtepomp is veranderd en daarna wordt deze gestart met Homey (Fibaro z-wave stekker). De pompschakelaar schakelt ook alleen de stroom aan en uit staat.wouterrensen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:24:
[...]
Ik heb ook een therminon hybride verdeler die ik aanstuur, maar ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Handleidingen voor de TC-500 zijn op internet ruimschoots voorhanden. De TC-500 regelt de motor (rechts op jouw foto) die de klep in de verdeler aanstuurt. Deze schakelt dan tussen open verdeler (geen retourwater mengen) en gesloten verdeler (wel retourwater mengen). Deze zou vrijwel altijd op stand open verdeler moeten staan, tenzij de WP/CV-ketel te heet water levert. De TC-500 is programmeerbaar, schakeltemperatuur is instelbaar en ook of hij aan gaat boven, of juist onder de schakeltemperatuur. TC-500 moet in koelmodus staan: motor inschakelen als het aanvoerwater te heet wordt. (Dat had mijn installateur verkeerd ingesteld.)
Hoe stuur je aan via homey? Ik neem aan niet via de motor rechts op je foto. Hier, heb ik op de verdeler een paar extra thermische motoren gezet (op de plek waar op je foto de blauwe doppen zitten) die de zone aansturen.
Voordeel van Homey is dat ik meldingen krijg en kan zien dat de SM en de Wilopomp aan of uit staan.
:strip_exif()/f/image/hesT0LgwCJqZVEazSPgN1Qwq.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C4JVFJKQtnsE7k7XZpaX1SMJ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1OeYlkQKuBoAG1X851UqsHwU.jpg?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door frank2908 op 25-05-2026 14:02 ]
Volgens mij doet hij het ook maar 10x op een dag, om teveel pendelen te voorkomen. En zodra hij het verschil te klein is, of de watertemperatuur onder zijn grens komt schakelt hij af (om condensatie te voorkomen). Dus als hij zijn koeling niet kwijt kan, zal hij dat snel bereiken en wellicht niet genoeg terug kunnen schakelen om veilig te koelen.Mg4gebruiker schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Bij mij draait hij met deze hitte wel lekker stabiel, gisteren heeft hij 8 + 3 uur gedraaid. Vandaag draait hij al zo'n 6 uur achter elkaar op 20%
- antwoord al gevonden -frank2908 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]
De severomotor en de WIlo pomp gaan aan als de pomp status van de Flint warmtepomp is veranderd en daarna wordt deze gestart met Homey (Fibaro z-wave stekker). De pompschakelaar schakelt ook alleen de stroom aan en uit staat.
Voordeel van Homey is dat ik meldingen krijg en kan zien dat de SM en de Wilopomp aan of uit staan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door lucbossink op 25-05-2026 15:03 ]
In eerste instantie dacht ik dat het gewoon zou werken. Mijn installateur had ook niets vermeld mbt koelen. Dat blijkt toch wat ingewikkelder te zijn. De radiatorkranen en vloerverwarmingszone staan in eerste instantie immers gewoon dicht bij zomerse temperaturen. Daardoor probeert de BB wel te koelen, maar slaat meteen weer af omdat hij het water niet kwijt kan.
Ik ben er inmiddels achter dat je de evohome thermostaat handmatig op koelen moet zetten. Om de een of andere reden was deze toch weer terug gesprongen naar verwarmen en begon de BB ons huis te verwarmen
Het lastige is dat het steeds langer duurt voordat de BB weer probeert te koelen na een mislukte poging en dat het na zo'n fout waarbij hij gaat verwarmen weer 24 uur duurt voor er een eerste koel poging wordt gedaan.
Als iemand antwoord weet op één van deze vragen, zou ik dat heel erg waarderen:
- Weet iemand hoe je het systeem toch kunt forceren om met koelen te starten?
- Weet iemand hoe je evohome goed instelt op koelen?
De thermische motor/servo motor (rood vierkant in de afbeelding) is bedoeld om te schakelen tussen een gesloten verdeler en open verdeler. Alleen als het aanvoerwater te heet (meer dan ~40 graden) is voor vloerverwarming, bijvoorbeeld omdat je nog radiatoren hebt, of een cv-ketel, moet naar een gesloten verdeler worden geschakeld. Als je met lage temperaturen het retourwater mengt, kost je dat rendement. Deze motor is daarom niet geschikt om als zoneregeling te functioneren.frank2908 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]
De severomotor en de WIlo pomp gaan aan als de pomp status van de Flint warmtepomp is veranderd en daarna wordt deze gestart met Homey (Fibaro z-wave stekker). De pompschakelaar schakelt ook alleen de stroom aan en uit staat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De pomp moet natuurlijk wel worden ingeschakeld als de verwarming aanstaat. Ook deze is niet geschikt om als zoneregeling te werken, omdat (althans bij mij) de BB het water zelfs nog door de stilstaande pomp heen pompt. Een pompschakelaar werkt hier vooral om energie te besparen en hem uit te zetten als de verwarming uit staat.
Op 16%? Ik dacht dat 33 de minimum was bij de Flint. Althans, dat was vorige zomer volgens mij zo.Mg4gebruiker schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Zal er weer eens naar kijken
WS adviseerde mij een hybride verdeler bij een hybride warmtepomp. Mocht de CV ketel bv door een storing 70 graden geven, dan is de vloer beschermd tegen deze hoge aanvoertemperatuur. Zo is het mij verteld. Ik kan de hybride verdeler altijd nog ombouwen naar een LT verdeler. Ik laat de installatie ombouwen naar FE. HB gaat nog uitzoeken of de verdeler omgebouwd kan worden zonder pomp. De afstand van de warmtepomp naar de verdeler is 24 meter, waarvan 4 meter 28 mm koperen leiding, en 20 meter 22 mm (buitendiameter) stalen leiding.
Ik heb mijn BBP80 op het houten dak van de schuur staan. Dat dak is niet geïsoleerd.Riesss schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:13:
De opbouw is: bitumenlaag, OSB-plaat, balken en gipsplaat.
Die combinatie met daarop een BB werkt eigenlijk als een flinke klankkast. Als je in de schuur staat, hoor je de resonantie duidelijk in de open ruimte onder het dak.
iddqd idkfa
Een Flint?Barryvdh schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:53:
[...]
Volgens mij doet hij het ook maar 10x op een dag, om teveel pendelen te voorkomen. En zodra hij het verschil te klein is, of de watertemperatuur onder zijn grens komt schakelt hij af (om condensatie te voorkomen). Dus als hij zijn koeling niet kwijt kan, zal hij dat snel bereiken en wellicht niet genoeg terug kunnen schakelen om veilig te koelen.
Bij mij draait hij met deze hitte wel lekker stabiel, gisteren heeft hij 8 + 3 uur gedraaid. Vandaag draait hij al zo'n 6 uur achter elkaar op 20%
[Afbeelding]
BB80, met vloerverwarming beneden + 1ste verdieping, dus wel redelijk wat waterinhoud.
Hoe heb jij de servomotor geschakeld? Hoe zet ik de klep 100 procent open?wouterrensen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:32:
[...]
De thermische motor/servo motor (rood vierkant in de afbeelding) is bedoeld om te schakelen tussen een gesloten verdeler en open verdeler. Alleen als het aanvoerwater te heet (meer dan ~40 graden) is voor vloerverwarming, bijvoorbeeld omdat je nog radiatoren hebt, of een cv-ketel, moet naar een gesloten verdeler worden geschakeld. Als je met lage temperaturen het retourwater mengt, kost je dat rendement. Deze motor is daarom niet geschikt om als zoneregeling te functioneren.
De pomp moet natuurlijk wel worden ingeschakeld als de verwarming aanstaat. Ook deze is niet geschikt om als zoneregeling te werken, omdat (althans bij mij) de BB het water zelfs nog door de stilstaande pomp heen pompt. Een pompschakelaar werkt hier vooral om energie te besparen en hem uit te zetten als de verwarming uit staat.
[Afbeelding]
Ja dat kan ik mij voorstellen. Ik heb nu een balklaag van 190x69mm ongeveer en dat zijn hele oude. Ik wil de balklaag aanpassen zodat deze niet meer aan 1 stuk doorloop tot onder de slaapkamer. Dat is geluidstechnisch natuurlijk een nare situatie.RNacoustics schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:32:
[...]
Dat hangt bij een houten dak helemaal van de dakconstructie af. Het scheelt of de BB op een dakkapel staat of op een stevige plat dak. Bij mij staat de BB op mijn keuken uitbouw. Het dak is een zware houten constructie van dikke balken en daar boven op 28mm planken. Op het dak lig dakbedekking met grind. Dit vormt een grote massa. Ik hoor de BB dan ook totaal niet. Als ik buiten sta en de BB staat op vol vermogen te draaien, dan hoor ik hem alleen maar blazen. Met beton heb ik geen ervaring.
Dus de balklaag aanpassen, verlagen is het plan, en extern isolatie toepassen. Nadien dat grind erop is ook een goede. is wel een makkelijke manier van massa toevoegen. Ik heb overwogen om een zwaluwstaart constructie toe te passen met lichtgewicht beton. Maar is allemaal wel heftig.
Grind ga ik mij eens in verdiepen. Thanks!
Dat doet hij af en toe. Meestal in de opstart en dan max een minuut of 5. Dan schakelt hij door naar 33%. Dat is inderdaad de standaard ondergrens voor lange, rustige runs.Stefan1989 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:42:
[...]
Op 16%? Ik dacht dat 33 de minimum was bij de Flint. Althans, dat was vorige zomer volgens mij zo.
Zal er weer eens naar kijken
Dit was overigens nieuw voor mij:
Koelen en sww boost gelijkertijd? Paar minuten later stopte de Boost zonder de richttemperatuur te halen (64⁰).Overigens, hij draait nu al meer dan 20 minuten in de koelstand. Ik zie de T omlaag vliegen. Krijg er alleen niet de vinger achter hoe wordt bepaald om te starten.
De servomotor kan op de TC500 en moet alleen inschakelen als de temperatuur van de aanvoer te hoog wordt. Zie ook handleiding gelinkt in mijn eerdere post. Die zou ik verder niet via homey aansturen, want is bescherming van je vloer en staat doorgaans toch uitgeschakeld.frank2908 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:48:
[...]
Hoe heb jij de servomotor geschakeld? Hoe zet ik de klep 100 procent open?
De pomp schakelen via homey op het moment dat er warmte geleverd wordt is prima.
Als je ook nog een zoneregeling/naregeling hebt, kun je een paar thermische motoren kopen die je op de plek van je blauwe doppen zet. Die kun je dan meeschakelen met je pomp. Ik heb zelf Mijbra T1NC motortjes. Aansluiting is bij mij M30x1.5, werkt op 230V en is normally closed. Uiteraard wel opletten dat je voldoende flow houdt in je systeem als je de zone dichtgooit.
Dank je wel! We gaan zoo ie zo over naar FE, dus deze klep hoef niet meer geschakeld te worden. Ik had de servomotor altijd geschakeld met een ingestelde temperatuur van 45 graden op de mengkraan. De aanvoer temperatuur is nooit hoger geworden dan 38 graden.wouterrensen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:39:
[...]
De servomotor kan op de TC500 en moet alleen inschakelen als de temperatuur van de aanvoer te hoog wordt. Zie ook handleiding gelinkt in mijn eerdere post. Die zou ik verder niet via homey aansturen, want is bescherming van je vloer en staat doorgaans toch uitgeschakeld.
De pomp schakelen via homey op het moment dat er warmte geleverd wordt is prima.
Als je ook nog een zoneregeling/naregeling hebt, kun je een paar thermische motoren kopen die je op de plek van je blauwe doppen zet. Die kun je dan meeschakelen met je pomp. Ik heb zelf Mijbra T1NC motortjes. Aansluiting is bij mij M30x1.5, werkt op 230V en is normally closed. Uiteraard wel opletten dat je voldoende flow houdt in je systeem als je de zone dichtgooit.
Ik heb ook een Evohome systeem, met vloerverwarming op de BG en radiatoren met HR92 knoppen op de verdieping. De Evohome in koelmodus gaf bij mij hele gekke problemen. Met name dat er geen warmtevraag was (duh), en de via Opentherm gevraagde watertemperatuur 18,5 was, maar de BB besloot toch in "standby" modus te blijven staan, terwijl de BUH wel met 3 kW water aan het opstoken was!ReinhardH schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:31:
Ik heb wat moeite om mijn WeHeat BB P80 te laten koelen icm mijn evohome systeem. Beneden heb ik vloerverwarming die aan/uit gaat met een zonneklep, boven heb ik jaga convectoren met HR92 radiatorknoppen.
In eerste instantie dacht ik dat het gewoon zou werken. Mijn installateur had ook niets vermeld mbt koelen. Dat blijkt toch wat ingewikkelder te zijn. De radiatorkranen en vloerverwarmingszone staan in eerste instantie immers gewoon dicht bij zomerse temperaturen. Daardoor probeert de BB wel te koelen, maar slaat meteen weer af omdat hij het water niet kwijt kan.
Ik ben er inmiddels achter dat je de evohome thermostaat handmatig op koelen moet zetten. Om de een of andere reden was deze toch weer terug gesprongen naar verwarmen en begon de BB ons huis te verwarmen.
Het lastige is dat het steeds langer duurt voordat de BB weer probeert te koelen na een mislukte poging en dat het na zo'n fout waarbij hij gaat verwarmen weer 24 uur duurt voor er een eerste koel poging wordt gedaan.
Als iemand antwoord weet op één van deze vragen, zou ik dat heel erg waarderen:
- Weet iemand hoe je het systeem toch kunt forceren om met koelen te starten?
- Weet iemand hoe je evohome goed instelt op koelen?
Toen heb ik zo snel mogelijk de hele WP groep eraf gegooid, en later weer aangezet met de Evohome weer in verwarmingsmodus! Dat lijkt nu weer heel goed te gaan (de huidige lopende koelings-run duurt al ruim 4 uur).
Ik vermoed dat de Evohome OT toch iets niet helemaal lekker doet in koel-modus, waardoor de Weheat software in de war raakt en gekke dingen gaat doen.
De radiatoren boven doen waarschijnlijk toch echt helemaal niets voor koeling, dus die kunnen prima dicht blijven staan, en anders haal je de HR92 knop eraf en zet je de kraan handmatig open.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dan heb je de boel ook beter geïsoleerd dan de buren en dan ik. Ik stook 20,0 en gebruikte circa 1200m3 inclusief SWW.Mg4gebruiker schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:05:
[...]
In jouw geval zeker. Ik heb buren in hetzelfde rijtje als ik en die stoken nooit lager dan 23 graden. Zitten op 1300m³ gas.... (Ik had een laatste afrekening van 425 m³ en stookte op 20,0 graden). Zelfde huis hè...
Warmtepomp doet sinds 1 januari 2026 (t/m vandaag) 1630 kWh voor verwarming en 300 kWh voor SWW.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Staat hier op het dak van de voormalige garage. Deze grenst aan het huis en de woonkamer/serre. In de (open) serre een deur naar deze aanbouw. Aanbouw is rommelhok en logeerkamer. Dak is balken, houten planken, glaswol en kunstof schroten als plafond. Buitenzijde bitumen. BB op tegels op het dak. BB is niet te horen, zelfs niet bij full load, tenzij je op het dak naast de BB staat, en dan hoor je eigenlijk alleen de luchtverplaatsing...Riesss schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:13:
Ik precies dezelfde opbouw van het dak waar de BB80 op staat, ik heb na installatie de BB op 50x50 betontegels gezet met daaronder 40mm dikke rubber tegels.ComPeter schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:31:
[...]
Ik heb mijn BBP80 op het houten dak van de schuur staan. Dat dak is niet geïsoleerd.
De opbouw is: bitumenlaag, OSB-plaat, balken en gipsplaat.
Die combinatie met daarop een BB werkt eigenlijk als een flinke klankkast. Als je in de schuur staat, hoor je de resonantie duidelijk in de open ruimte onder het dak.
Ik hoor de BB nu nooit meer.
De buren heb net als ik alles nageisoleerd want dat heb ik voor ze geregeld. Zij houden gewoon van een warmer huis. Wij niet. 20 graden is perfect.Pr088 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:46:
[...]
Dan heb je de boel ook beter geïsoleerd dan de buren en dan ik. Ik stook 20,0 en gebruikte circa 1200m3 inclusief SWW.
Warmtepomp doet sinds 1 januari 2026 (t/m vandaag) 1630 kWh voor verwarming en 300 kWh voor SWW.
Een vrijstaand huis uit de jaren 30 is uiteraard zonder flinke investeringen niet vergelijkbaar.
Zolang je je deur dicht houdt loopt de kamertemperatuur niet eens 1/10 graad op. Dat doet de Flint door 3x in 8 uur een stoot water van 18 graden de vloer in te stuwen èn koel water te circuleren. Ik vind dit best ok eerlijk gezegd.
[ Voor 13% gewijzigd door robmoh op 25-05-2026 23:21 ]
Boven hebben we fancoils. Die kamers eindigen net iets boven de 22 graden. Geen zonwering, alleen een rolgordijn binnen. Dit met een aanvoertemperatuur van 18 graden.
De Sparrow koelt vaak veel uren achtereen. Ik ben er blij mee. Ik heb de warmtepomp niet aangeschaft vanwege het koelen, dus dit is een extraatje.
We hebben overigens drie airco’s thuis (beneden en in de kamers zonder fancoils). De airco hoeft beneden tot nu toe eigenlijk niet aan, terwijl dit vorig jaar zonder warmtepomp nog wel nodig was!
Helaas is mijn Flint nog steeds offline sinds 6-5 al, schijnbaar heel even online geweest. Ik zou graag de koelfunctie willen proberen. iemand een idee dit in te stellen zonder dat de flint online is?
Sommige open therm thermostaten ondersteunen het activeren van koelen. Dat zou kunnen werken. Bijvoorbeeld https://www.resideo.com/nl/nl/producten/comfort/thermostaten/kamerthermostaten/t87hc2011-round-modulation-verwarmen-koelen-t87hc2011/ of de Plugwise Anna.sergeleeuw schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:27:
[Afbeelding] Helaas is mijn Flint nog steeds offline sinds 6-5 al, schijnbaar heel even online geweest. Ik zou graag de koelfunctie willen proberen. iemand een idee dit in te stellen zonder dat de flint online is?
ik heb mijn issue met de SSW boiler en de legionella runs weten te verhelpen, ik laat dit hier achter in de hoop dat het iemand met vergelijkbaar issue ooit zal helpen.
TLDR, Top boiler NTC sensor bleek defect, nieuwe geeft 7 graden hoger aan en U bocht in leiding van en naar sww boiler aangelegd van de boiler om natuurlijke convectie tegen te gaan. U bocht gaf 50w winst in stilstand verlies.
Lang verhaal:
Had al enige tijd vermoeden dat er iets niet in order was met de boiler temp reading, als de boiler temp 45 aangaf en ik hem aan de kraan nameet bleek ik bij de kraan met zo'n 53 graden te meten. Nu het weer in de zomer warmer werd had ik ineens issues om overdag de legionella run af te maken gezien de pomp water nodig had van 75 graden om 64 in de boiler te bereiken. Maar met dit warme weer werd het vermogen te groot en ging die uit voordat de boiler 64 graden had bereikt volgens de temp sensor.
Nu kan dit in de meeste gevallen slechts 3 oorzaken hebben.
- Er is iets met de boiler aan de hand, verkeerde spiraal, vervuilde spiraal. (i.e je hebt een ongeschikte boiler gekocht)
- De NTC sensor in de boiler is defect en geeft een groot afwijkende waarde
- de referentie weerstand in het controle board van weheat is defect
Een ander issue waar ik last van had is een hoog stilstand verlies. De boiler is A label met een s waarde van 40w en als ik hem na rekende aan het eind van een legionella run kwam ik uit op een s van 120w. Dat was veel hoger dan verwacht, nu ga je die 40w nooit redden want je hebt altijd wat verlies richting je leidingen. Maar ik merkte dat zelfs meer dan een meter na de boiler de leidingen nog warm waren. Hierop bij onderhoud een u bocht in de leidingen aangelegd van en naar de boiler. hierna was duidelijk merkbaar dat leidingen direct na de bocht naar beneden koud waren en heb ik mijn stilstand verlies weten terug te dringen van 120w naar 70w als we hier het verlies van de boiler aftrekken dan zijn we gegaan van 80w naar 30w wat een flink verschil is.
Hier vanochtend een halfuurtje gekoeld, nadat ik de koel-stooklijn op 15°C - 17°C had gezet. In mijn beleving krijgt het systeem veel te weinig tijd om aan te slaan (met name de fans van onze convectoren), waardoor de Flint alweer uitgaat voor er goed en wel warmte kan worden afgegeven. Ook vrij onhandig dat de Flint dit om 7u 's-ochtends probeert, terwijl de afname op het heetst van de dag veel groter zal zijn. Nog geen oplossing helaas.frank2908 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:26:
[...]
De ventielen van de slangen helemaal open gedraaid (linksom bij Therminon), en de thermostaat knop helemaal open gedraaid. Vanochtend heeft de Flint warmtepomp 11 minuten gekoeld. Nog zeer beperkt. Ik vermoed dat het koelvermogen van 2 groeps VVW te beperkt is.
Gemeten bij de VVW met sensoren van pompschakelaar
aanvoer retour
Standby 23,5 23,5
3 min 21 22
5 min 20 22
7 min 19 22
11 min 19 21
Bij watertemperatuurverschil van 1,5 graad, gaat de Flint WP op standby.
[Afbeelding]
Een update betreffende mijn Evohome setup. Die staat nog steeds in "verwarmingsmodus", maar ik heb nu op 2 slaapkamers de HR92 knop eraf geklikt, en de kraan handmatig opengezet. Dat is maar heel iets meer werk dan de Evohome in koelmodus te zetten ;)Gameboy schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:22:
[...]
Ik heb ook een Evohome systeem, met vloerverwarming op de BG en radiatoren met HR92 knoppen op de verdieping. De Evohome in koelmodus gaf bij mij hele gekke problemen. Met name dat er geen warmtevraag was (duh), en de via Opentherm gevraagde watertemperatuur 18,5 was, maar de BB besloot toch in "standby" modus te blijven staan, terwijl de BUH wel met 3 kW water aan het opstoken was!
Toen heb ik zo snel mogelijk de hele WP groep eraf gegooid, en later weer aangezet met de Evohome weer in verwarmingsmodus! Dat lijkt nu weer heel goed te gaan (de huidige lopende koelings-run duurt al ruim 4 uur).
Ik vermoed dat de Evohome OT toch iets niet helemaal lekker doet in koel-modus, waardoor de Weheat software in de war raakt en gekke dingen gaat doen.
De radiatoren boven doen waarschijnlijk toch echt helemaal niets voor koeling, dus die kunnen prima dicht blijven staan, en anders haal je de HR92 knop eraf en zet je de kraan handmatig open.
Dat lijkt toch wel iets te doen! Niet heel veel, maar wel meetbaar lagere temperaturen op die kamers, en daar heb ik niet eens heel grote T21 radiatoren hangen! Dat helpt ook met het bufferen, want het systeemvolume wat meedoet, en warmte kan opnemen, is wel een stukje groter.
Ook heb ik de koellijn naar 17 graden over het hele temperatuurbereik gezet, en daarmee koelt de BB nu met zeer lange runs. Met de standaard koellijn ging de BB te snel naar standby, naar mijn mening. De huidige run duurt nu al ruim 3 uur, en de run daarvoor heeft maar liefst 13 uur geduurd. Geen condensvorming gedetecteerd, maar dat houd ik in de gaten.
TL;DR: Met mijn Evohome setup koelt de BB nu prima, met onderstaande settings:
- Evohome gewoon in verwarmingsmodus (koelmodus gaf problemen, BUH ging aan zonder warmtevraag, BB pomp bleef "standby");
- HR92 van de T21 radiatoren boven geklikt, handmatig helemaal open gedraaid;
- BB koellijn op 17 graden gezet;
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dat lijkt helaas niet mogelijk, je moet de koelmodus aanzetten en die zit in de instellingen van de warmtepomp, die je nu dus niet kan aanpassen.sergeleeuw schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:27:
[Afbeelding] Helaas is mijn Flint nog steeds offline sinds 6-5 al, schijnbaar heel even online geweest. Ik zou graag de koelfunctie willen proberen. iemand een idee dit in te stellen zonder dat de flint online is?
Hier ook nog steeds offline, ondertussen dus al 3 weken, zonder nadere toelichting van WeHeat.
Nog een week en dan is de warmtepomp net zo lang offline als deze in z'n hele leven online is geweest.
Dak constructie moet het wel aankunnen. Zou je eerst moeten laten berekenen door een bouwkundige. Die keuken uitbouw bij mij is minstens 60 jaar oud.Riesss schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:48:
[...]
Ja dat kan ik mij voorstellen. Ik heb nu een balklaag van 190x69mm ongeveer en dat zijn hele oude. Ik wil de balklaag aanpassen zodat deze niet meer aan 1 stuk doorloop tot onder de slaapkamer. Dat is geluidstechnisch natuurlijk een nare situatie.
Dus de balklaag aanpassen, verlagen is het plan, en extern isolatie toepassen. Nadien dat grind erop is ook een goede. is wel een makkelijke manier van massa toevoegen. Ik heb overwogen om een zwaluwstaart constructie toe te passen met lichtgewicht beton. Maar is allemaal wel heftig.
Grind ga ik mij eens in verdiepen. Thanks!
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Hier inderdaad hetzelfde installatie is opgeleverd begin april opgeleverdRobbieT schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:45:
[...]
Dat lijkt helaas niet mogelijk, je moet de koelmodus aanzetten en die zit in de instellingen van de warmtepomp, die je nu dus niet kan aanpassen.
Hier ook nog steeds offline, ondertussen dus al 3 weken, zonder nadere toelichting van WeHeat.
Nog een week en dan is de warmtepomp net zo lang offline als deze in z'n hele leven online is geweest.
Ik ga vandaag maar eens met de rechtsbijstand bellen.sergeleeuw schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:13:
[...]
Hier inderdaad hetzelfde installatie is opgeleverd begin april opgeleverd
Iedereen wijst naar elkaar en ondertussen wordt er niks opgelost, Hoppenbrouwers wijst naar Weheat, Weheat wijst naar Vodafone, maar communicatie over de status van het issue of een oplossing ho maar.
Wat een aantal hier er ook van vinden, ik heb voor een hele warmtepomp met alle online functionaliteit betaald en mag verwachten dat het gewoon werkt.
Als dit slechte reclame is voor Weheat dan is dat een probleem wat ze zelf veroorzaakt hebben.
Heb je je installateur in ieder geval al een keer schriftelijk gemaand om met een oplossing te komen binnen redelijke termijn (2 weken)?RobbieT schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:18:
[...]
Ik ga vandaag maar eens met de rechtsbijstand bellen.
Iedereen wijst naar elkaar en ondertussen wordt er niks opgelost, Hoppenbrouwers wijst naar Weheat, Weheat wijst naar Vodafone, maar communicatie over de status van het issue of een oplossing ho maar.
Wat een aantal hier er ook van vinden, ik heb voor een hele warmtepomp met alle online functionaliteit betaald en mag verwachten dat het gewoon werkt.
Als dit slechte reclame is voor Weheat dan is dat een probleem wat ze zelf veroorzaakt hebben.
Dat is namelijk altijd de eerste stap als je nog niet tot een bevredigende situatie bent geholpen. Dat is ook wat de rechtsbijstand je zal vertellen, en wat ook in een (eventueel) geschil zal worden aangegeven.
Eerst je leverancier/verkoper/installateur (aantoonbaar!) in de gelegenheid stellen om het naar tevredenheid op te lossen, dan pas verdere stappen ondernemen.
En ow ja, maak dus een dossier van alle (schriftelijke) communicatie, toezeggingen, afspraken, incl. datum + tijd van die communicatie, etc...
[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 26-05-2026 10:40 ]
Ik heb de stroom van de servomotor eraf gehaald zodat de klep nu helemaal open staat. Vanochtend draaide koelmodus 14 minuten ipv 11 minuten. Ik heb de koelmodus tijdelijk uitgeschakeld. We gaan binnenkort ombouwen naar FE. CB had de AVDO en bypass bij de CV ketel geplaatst. HB gaat de AVDO verplaatsen naar de VVV. De leidingen rondom de warmtepomp gaan ze ook vervangen. Dikte is nu DN 25, moet minimaal 28 mm zijn. De Flint warmtepomp heeft altijd wel goed gewerkt zonder gasverbruik voor de CV.kmv schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:07:
[...]
Hier vanochtend een halfuurtje gekoeld, nadat ik de koel-stooklijn op 15°C - 17°C had gezet. In mijn beleving krijgt het systeem veel te weinig tijd om aan te slaan (met name de fans van onze convectoren), waardoor de Flint alweer uitgaat voor er goed en wel warmte kan worden afgegeven. Ook vrij onhandig dat de Flint dit om 7u 's-ochtends probeert, terwijl de afname op het heetst van de dag veel groter zal zijn. Nog geen oplossing helaas.
[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2026 11:17 ]
Bedankt voor al deze tips, de ingebrekestelling met 2 weken om het op te lossen vanaf nu is ondertussen de deur uit, op basis van een voorbeeldbrief van DAS.Gameboy schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:38:
[...]
Heb je je installateur in ieder geval al een keer schriftelijk gemaand om met een oplossing te komen binnen redelijke termijn (2 weken)
Hoppenbrouwers geeft gelukkig keurig een ontvangsbevestiging van de gestuurde mail, dus dat zou moeten voldoen.
Hopelijk is dit voldoende om ervoor te zorgen dat de druk bij Weheat wordt opgevoerd.
Ik heb rechtsbijstand bij DAS, maar heb liever gewoon een oplossing dan echt dat traject echt in te moeten.
Het zou denk ik wel helpen als meer mensen die last hebben van een Weheat die offline is deze stap zetten en hun leverancier middels een officiële ingebrekestelling duidelijk maken dat er actie moet komen, dat het opgelost moet worden.
Als consument is het voor mij niet van belang of het probleem bij Vodafone ligt, of bij Weheat, aan het eind van het liedje is de installateur er verantwoordelijk voor dat er een deugdelijk product geleverd wordt dat voldoet aan de beloftes die vooraf gedaan zijn.
Als Hoppenbrouwers kosten moet maken omdat Weheat hun shit niet op orde heeft, dan moeten ze dat maar op Weheat verhalen. Of Weheat dat op een ander (Vodafone?) kan verhalen is hun probleem.
[ Voor 40% gewijzigd door RobbieT op 26-05-2026 13:42 ]
Misschien inderdaad de sensor. Je zou de doeltemp kunnen verlagen als het water standaard 8 graden te warm is?havoc764 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:55:
[...]
ik heb dan ook vermoeden dat er iets met de temp sensor aan de hand is of omdat het een liggend model is dat de gelaagdheid anders is en weheat hier niet goed mee omgaat.
spiraal is 2.6m2 zelfde als weheats eigen boilers.
water uit de kraan als ik hem nameet is ook een goede 8 graden warmer dan wat weheat rapporteert. dus als sensor zegt dat water 59 graden is dan meet ik hem op de kraan na op 67 graden.
Ontwerp op printables gezet voor de geïnteresseerden:
https://www.printables.co...-sparrow-fan-shroud-clamp
@RobbieT Heel veel succes. Nu maar hopen, dat ze in beweging komen.RobbieT schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:52:
[...]
Bedankt voor al deze tips, de ingebrekestelling met 2 weken om het op te lossen vanaf nu is ondertussen de deur uit, op basis van een voorbeeldbrief van DAS.
Hoppenbrouwers geeft gelukkig keurig een ontvangsbevestiging van de gestuurde mail, dus dat zou moeten voldoen.
Hopelijk is dit voldoende om ervoor te zorgen dat de druk bij Weheat wordt opgevoerd.
Ik heb rechtsbijstand bij DAS, maar heb liever gewoon een oplossing dan echt dat traject echt in te moeten.
We hadden al in 2011 volledige beneden etage laten voorzien van vloerverwarming (a 90m2) i.c.m. Honeywell Evohome. Vanaf dat moment draaide de CV al met 50 graden aanvoertemperatuur en heeft mijn woning van 1995 (vrijstaand) prima van warmte voorzien, voor een gezin van 5 personen. Gasverbruik was 1200m3.
De vloerverwarming is destijds uiteraard uitgevoerd met een stalen mengverdeler. Echter is deze na renovatie en plaatsen van nieuwe keuken achter hoge keukenkasten weggewerkt. Op zich prima bereikbaar middels voorzet luiken in de keukenkasten, maar het is bijna onmogelijk om nu deze te gaan vervangen voor een open verdeler, zonder hoge kosten.
Mijn (werkelijke) COP hou ik wekelijks bij. Heb Homey en Home Assistant integraties draaien en monitor ik alles zeer nauwlettend.
Gemiddelde COP vanaf installatie datum tot nu is:
SWW: 3,5
CV: 5,2
Gem: 4,7
Hier wat foto's van huidige verdeler:
:strip_exif()/f/image/9qbsuyOFIMmKMCID69tXTwQh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E5shuDP0F0xLObvNLNL5E6qH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aeeDHvjMclldhaoqmOUoYaZ5.jpg?f=fotoalbum_large)
(PS. De rode en blauwe leiding die afgetapt worden van de aanvoer en retour leiding gaan naar een radiator in aanbouw garage, welke na renovatie in garage bijgeplaatst is)
Nu mijn vraag:
Ik zou graag deze mengverdeler willen ombouwen naar een open verdeler. Ik weet dat het vervangen beter is, maar wil toch eerst dit proberen als tussenstap.
Dus, is dit mogelijk? Zo ja:
1. T-stuk met thermostaatkraan verwijderen, thermostaatknop helemaal open draaien, of thermostaatknop eraf draaien
2. Mengventiel dichtdraaien, of stop erin draaien? En wie weet waar deze zit op deze verdeler?
3. Evohome functie "Verwarmen en Koelen" activeren, en HCE80 hierop activeren en instellen?
4. Pomploos maken? Ja of nee? Ik krijg tegenstrijdige adviezen, vanwege vloeroppervlakte zou de pomp ter ondersteuning kunnen zijn van de Weheat binnenunit CV pomp?
Ik laat dit overigens door een installateur doen, maar wil me graag eerst voorbereiden, vandaar deze informatieve vraag.
[ Voor 4% gewijzigd door Bas Post op 26-05-2026 14:31 ]
BP on the move!!!
Wij zijn gisteren al tot 17 graden gegaan en voorlopig geen condensvorming. Vandaag doen we de test verder. Echter vind ik het wel vervelend dat de SWW-run ervoor zorgt dat de koeling voor één uur wordt onderbroken.GvNL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:00:
Hoe zijn de ervaringen met het koelen onder de 18 graden? Ik heb hem nu maar eens op 17 gezet. Daarmee wordt de woonkamer net nog iets koeler. Qua dauwpunt moet dat nu nog kunnen, maar het nadeel is dat je in de gaten moet houden of er geen condens ontstaat. Qua luchtvochtigheid en temperatuur kan het nu nog bij mij.
17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp | Huawei luna S1 14kW
Kun je dan nu niet beter een keer boosten (al dan niet tot 60+ graden) en dan 2 of 3 dagen met je warm water vooruit ? (ervanuitgaande dat je zonnepanelen hebt, en de stroom toch gratis is)ItsjustaName schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:07:
[...]
Wij zijn gisteren al tot 17 graden gegaan en voorlopig geen condensvorming. Vandaag doen we de test verder. Echter vind ik het wel vervelend dat de SWW-run ervoor zorgt dat de koeling voor één uur wordt onderbroken.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik zou inderdaad wel kunnen boosten maar ik verwarm nu al tot 60 graden. Ik heb een foute keuze gemaakt om voor een 200L vat te kiezen ipv een 300L vat. Ik heb dan nog ook eens vrouw die lekker warm en lang in de douche staat dus daar heb ik me wat mispaktZeRoC00L schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:17:
[...]
Kun je dan nu niet beter een keer boosten (al dan niet tot 60+ graden) en dan 2 of 3 dagen met je warm water vooruit ? (ervanuitgaande dat je zonnepanelen hebt, en de stroom toch gratis is)
17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp | Huawei luna S1 14kW
Hier is hij ook omgebouwd van meng naar open-verdeler. Werkt prima. Volgens mij is er een apart topic voor hier op tweakers.Bas Post schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:24:
Ik heb advies nodig van jullie. Ik heb na alle tevredenheid afgelopen oktober een Blackbird P60, 300L Nexus boilervat en 100L Nexus buffervat laten installeren door rechtdoorzon.nl, waar ik overigens erg tevreden ben over adviesgesprek, offerte (prijs), installatie en aftersales, wat ik ook zeer belangrij vindt.
We hadden al in 2011 volledige beneden etage laten voorzien van vloerverwarming (a 90m2) i.c.m. Honeywell Evohome. Vanaf dat moment draaide de CV al met 50 graden aanvoertemperatuur en heeft mijn woning van 1995 (vrijstaand) prima van warmte voorzien, voor een gezin van 5 personen. Gasverbruik was 1200m3.
De vloerverwarming is destijds uiteraard uitgevoerd met een stalen mengverdeler. Echter is deze na renovatie en plaatsen van nieuwe keuken achter hoge keukenkasten weggewerkt. Op zich prima bereikbaar middels voorzet luiken in de keukenkasten, maar het is bijna onmogelijk om nu deze te gaan vervangen voor een open verdeler, zonder hoge kosten.
Mijn (werkelijke) COP hou ik wekelijks bij. Heb Homey en Home Assistant integraties draaien en monitor ik alles zeer nauwlettend.
Gemiddelde COP vanaf installatie datum tot nu is:
SWW: 3,5
CV: 5,2
Gem: 4,7
Hier wat foto's van huidige verdeler:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(PS. De rode en blauwe leiding die afgetapt worden van de aanvoer en retour leiding gaan naar een radiator in aanbouw garage, welke na renovatie in garage bijgeplaatst is)
Nu mijn vraag:
Ik zou graag deze mengverdeler willen ombouwen naar een open verdeler. Ik weet dat het vervangen beter is, maar wil toch eerst dit proberen als tussenstap.
Dus, is dit mogelijk? Zo ja:
1. T-stuk met thermostaatkraan verwijderen, thermostaatknop helemaal open draaien, of thermostaatknop eraf draaien
2. Mengventiel dichtdraaien, of stop erin draaien? En wie weet waar deze zit op deze verdeler?
3. Evohome functie "Verwarmen en Koelen" activeren, en HCE80 hierop activeren en instellen?
4. Pomploos maken? Ja of nee? Ik krijg tegenstrijdige adviezen, vanwege vloeroppervlakte zou de pomp ter ondersteuning kunnen zijn van de Weheat binnenunit CV pomp?
Ik laat dit overigens door een installateur doen, maar wil me graag eerst voorbereiden, vandaar deze informatieve vraag.
Ik heb spijt voor de Flint te zijn gegaan. Koelen doet ie amper. Slaat heel snel af en gaat het dan de volgende dag nog maar eens proberen. Als ik dit had geweten...RayDelft schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:15:
Voor wie het interessant vindt: ik heb sinds september een sparrow en die heeft het prima gedaan . Uit nieuwsgierigheid probeer ik het koelen uit . Sinds vroeg in de middag staat hij aan. De compressor draait op ca 35 procent aan 1 stuk door .Kamertemperatuur nu 23,4 en gisteren op deze tijd 24,9 . Buitentemperatuur ongeveer gelijk . Het lijkt dus allemaal te werken . Vanavond gaat hij uit want het is best te harden in huis . Het was puur uit nieuwsgierigheid.
Dat betekend, denk ik, dat ie al snel aan z'n doeltemperatuur zit en dus je afgifte systeem niet optimaal is voor koelen? Welke temperatuur heb je ingesteld en wat is je afgifte systeem en staat alles wel open?BrBuggyB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:24:
[...]
Ik heb spijt voor de Flint te zijn gegaan. Koelen doet ie amper. Slaat heel snel af en gaat het dan de volgende dag nog maar eens proberen. Als ik dit had geweten...
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Samenvatting eerste seizoen met Weheat Sparrow P60. Hybride .Met parallel buffervat . In maart (pas) open verdelers geplaatst . Periode september t/m April .
Electriciteit 3540 kw. Volgens Weheat app) Gas 320 m3 inclusief douchen . Cop 4,8 gemiddeld . Groot huis . Bouwjaar 2013 . 400 m2 vloeroppervlak. Ca 200 m2 vloerverwarming en ca 200 m2 radiatoren . Ongeveer 1/3 deel van het huis wordt ok 21 graden gestookt . ( stooklijn) 2/3 deel op 19 graden .
Ik kan niet heel goed vergelijken want ik woon hier pas twee jaar ( label A+) maar ik schatte zo’n 2500 m3 gas gemiddeld . Dat is aardig te matchen met de cijfers van afgelopen winter .
mogelijk is nog enige verbetering haalbaar . De robot mengverdelers met elk een pomp ( 6 en 8 groepen ) wilden nauwelijks warm water toelaten van de WP omdat de temperatuur ervan te laag was . Die bleven bijmengen en wilden pas open vanaf ca 35 graden en hoger wil je niet met vv. Dus dat was ( zoals op dit forum vaak gezegd ) niet optimaal . Vandaar dat die onlangs zijn vervangen voor open verdelers met samen 1 pomp .
Volgens mij mag ik niet klagen, maar ben wel benieuwd naar de rapportages van andere Tweakers.
.
Snap ik maar ach , hoevaak moeten we koelen in een jaar . Dan maar een koud biertje toch ?BrBuggyB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:24:
[...]
Ik heb spijt voor de Flint te zijn gegaan. Koelen doet ie amper. Slaat heel snel af en gaat het dan de volgende dag nog maar eens proberen. Als ik dit had geweten...
Ik vraag hier naar omdat Weheat zelf aangeeft in haar app:
"Als je een lagere watertemperatuur instelt (lager dan de standaard 18 graden), controleer dan regelmatig of er geen vocht verschijnt op vloeren of leidingen. Goede ventilatie of een ontvochtiger kunnen helpen om het risico te beperken. Koken, douchen of de was drogen verhogen de vochtigheid in je huis - en dus ook het risico op condensvorming, ook als het buiten droog is. Houd dus rekening met het volgende: het dauwpunt binnenshuis kan hoger liggen dan buiten."
@robmoh Eigenlijk heb je een thermostaat nodig met dauwpunt bewaking. Die corrigeert zichzelf en is er geen risico. Dauwpunt is hier nu zo'n 12,5 graden. Dus ruim onder die 18 graden van WeHeat. Maar dat kan met een regenbui hard oplopen.
[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 26-05-2026 16:45 ]
Ik heb de Plugwise Anna en Hub Adam, beide staan op koelen, maar helaas triggert het niet de koeling van de Sparrow (ik heb overigens wel verbinding met de Sparrow).AirX schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:44:
[...]
Sommige open therm thermostaten ondersteunen het activeren van koelen. Dat zou kunnen werken. Bijvoorbeeld https://www.resideo.com/nl/nl/producten/comfort/thermostaten/kamerthermostaten/t87hc2011-round-modulation-verwarmen-koelen-t87hc2011/ of de Plugwise Anna.
Heb je zo'n thermostaat dan nodig in alle ruimten waar je wilt koelen? En wat is de juiste aanpak wanneer je maar over één leidingnet beschikt in je huis. Dus, geen zones of afsplitsingen? Er stroomt in dat geval geval ook koud water door leidingen waar je geen koelbehoefte hebt. Is het theoretisch mogelijk dat je in die ruimten condensvorming op leidingen krijgt? Bijvoorbeeld, op de zolder waar je een vol wasrek met kleding hebt hangen om te drogen?MotorBeast schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:40:
Voor een ieder die wil koelen met radiatoren en zich afvraagt waarom het niet werkt en WP afslaat. https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/
@robmoh Eigenlijk heb je een thermostaat nodig met dauwpunt bewaking. Die corrigeert zichzelf en is er geen risico.
Klopt dan wordt het lastig. Probleem is sowieso als de LV oploopt in huis en je niet ontvochtigt maar wel koelt dat je echt geen fijn binnenklimaat krijgt. Dan is het koel en vochtig binnen.robmoh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:46:
[...]
Heb je zo'n thermostaat dan nodig in alle ruimten waar je wilt koelen? En wat is de juiste aanpak wanneer je maar over één leidingnet beschikt in je huis. Dus, geen zones of afsplitsingen? Er stroomt in dat geval geval ook koud water door leidingen waar je geen koelbehoefte hebt. Is het theoretisch mogelijk dat je in die ruimten condensvorming krijgt? Bijvoorbeeld, de zolder waar je een vol rek was hebt hangen om te drogen?
Dank voor de bevestiging. Dat beantwoord mijn persoonlijke conclusie. Wellicht goed voor gebruikers om te beseffen die hier nu mee aan de gang gaan. Koelen met een WP is een leuke toevoeging, maar je moet je wel bewust zijn waar je mee bezig bent. Is niet geheel zonder risico.MotorBeast schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:51:
[...]
Klopt dan wordt het lastig. Probleem is sowieso als de LV oploopt in huis en je niet ontvochtigt maar wel koelt dat je echt geen fijn binnenklimaat krijgt. Dan is het koel en vochtig binnen.
Steeds meer helaas. Iets van klimaatverandering met boven de 30 graden in mei.RayDelft schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Snap ik maar ach , hoevaak moeten we koelen in een jaar . Dan maar een koud biertje toch ?
Tijdens een legionella run, als de panelen voluit opbrengst hebben.
Fout gereset, en toen werd de run netjes afgemaakt.
Wise enough to play the fool
https://www.linkedin.com/posts/weheatnl_onze-co-founder-liselotte-graas-was-te-gast-activity-7464996090132512768-PE8-?utm_source=social_share_video_v2&utm_medium=android_app&rcm=ACoAAAJQwP8BUjm1JrY9s5jx9-TW7ssH3wwktp0&utm_campaign=whatsapp
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Mag hopen dat de boards beveiligd zijn tegen overspanning en dat er in ieder geval tot 252V niks aan de hand is.teacher schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:55:
Hmmm.. warmtepomp uit, maar als gewone gebruiker zie je dat niet in de app, daar staat gewoon "standby". @Weheat aandachtspuntje.
[Afbeelding]
Zelfs een stokoude Hitachi airco in m'n vorige huis had als beveiliging een paar varistors erin zitten.
(Dat geeft als het ding ouder wordt weer een ander issue, de waarde waarbij een varistor in geleiding gaat zakt, totdat deze altijd de aardlek eruit jaagt)
Ik ben verliefdCarboy54 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:31:
Weheat en tweakers hebben wat gemeen volgens Liselotte co- founder van Weheat 🤗
https://www.linkedin.com/posts/weheatnl_onze-co-founder-liselotte-graas-was-te-gast-activity-7464996090132512768-PE8-?utm_source=social_share_video_v2&utm_medium=android_app&rcm=ACoAAAJQwP8BUjm1JrY9s5jx9-TW7ssH3wwktp0&utm_campaign=whatsapp
Op Weheat of Liselotte 😆
Ah wat jammer. Het zou echt fijn zijn als je via de thermostaat dit kunt regelen en automatiseren. Wat mij betreft een feature request voor Weheat.Ludo69 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:40:
[...]
Ik heb de Plugwise Anna en Hub Adam, beide staan op koelen, maar helaas triggert het niet de koeling van de Sparrow (ik heb overigens wel verbinding met de Sparrow).
Waarom dan nu nog een parallel buffervat??RayDelft schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:36:
Voor wie erin is geïnteresseerd:
Samenvatting eerste seizoen met Weheat Sparrow P60. Hybride .Met parallel buffervat . In maart (pas) open verdelers geplaatst . Periode september t/m April .
Electriciteit 3540 kw. Volgens Weheat app) Gas 320 m3 inclusief douchen . Cop 4,8 gemiddeld . Groot huis . Bouwjaar 2013 . 400 m2 vloeroppervlak. Ca 200 m2 vloerverwarming en ca 200 m2 radiatoren . Ongeveer 1/3 deel van het huis wordt ok 21 graden gestookt . ( stooklijn) 2/3 deel op 19 graden .
Ik kan niet heel goed vergelijken want ik woon hier pas twee jaar ( label A+) maar ik schatte zo’n 2500 m3 gas gemiddeld . Dat is aardig te matchen met de cijfers van afgelopen winter .
mogelijk is nog enige verbetering haalbaar . De robot mengverdelers met elk een pomp ( 6 en 8 groepen ) wilden nauwelijks warm water toelaten van de WP omdat de temperatuur ervan te laag was . Die bleven bijmengen en wilden pas open vanaf ca 35 graden en hoger wil je niet met vv. Dus dat was ( zoals op dit forum vaak gezegd ) niet optimaal . Vandaar dat die onlangs zijn vervangen voor open verdelers met samen 1 pomp .
Volgens mij mag ik niet klagen, maar ben wel benieuwd naar de rapportages van andere Tweakers.
.
Nee, dat betekent niet dat Weheat Intelligence actief is. Daar wordt je over geïnformeerd door een mail en/of push melding in de app. Deze instellingen zijn ter voorbereiding op de officiële lancering binnenkort.ekops schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:40:
Ik zat wat door de app te bladeren, en toen zag ik bij instellingen en meldingen dit scherm. Betekent dit nu dat ik weheat intelligence heb?[Afbeelding]
Bekende foutmelding. Veel panelen zeker waardoor spanning teveel op loopt. Weheat heeft daar een accesoire/upgrade voor om dat te voorkomen.teacher schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:55:
Hmmm.. warmtepomp uit, maar als gewone gebruiker zie je dat niet in de app, daar staat gewoon "standby". @Weheat aandachtspuntje.
[Afbeelding]
Ik erger me er steeds aan als ik zie dat er ruim voldoende zon is, maar de WP vrolijk vol gas gaat staan stoken en meer verbruikt dan dat er opwek is. Van mij mag hij met dit weer rustig een uurtje langer doen over het opwarmen.
Ik heb het al eens geprobeerd door met het geluidsniveau het vermogen te beperken, maar toen ging de BUH ook aan om te helpen...
Iemand dit dit wel voor elkaar heeft gekregen toevallig?
/f/image/VmOOamLQH0S5RtHebnk6ySyQ.png?f=fotoalbum_large)
De inverter voor de zonnepanelen zou als niemand eraan heeft gezeten de bij 252V uit moeten gaan.Carboy54 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Bekende foutmelding. Veel panelen zeker waardoor spanning teveel op loopt. Weheat heeft daar een accesoire/upgrade voor om dat te voorkomen.
Ja, dat kan je onder water verhogen, maar dan ben je wel heel illegaal bezig.
Normaal gesproken zou je daarom zeggen dat de spanning niet boven de 252V uit zou mogen komen om die reden.
Of de spanning is te hoog omdat iemand in de buurt een omvormer heeft die pas op een niet toegestane waarde afschakelt, of de Weheat stopt er voor die tijd al zelf mee, wat vreemd is want je mag verwachten dat de Weheat gewoon met 252V overweg kan.
Ik loop tegen hetzelfde aan wb de sww run om 13u s middags met 2.5u pause in koeling.ItsjustaName schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:34:
[...]
Ik zou inderdaad wel kunnen boosten maar ik verwarm nu al tot 60 graden. Ik heb een foute keuze gemaakt om voor een 200L vat te kiezen ipv een 300L vat. Ik heb dan nog ook eens vrouw die lekker warm en lang in de douche staat dus daar heb ik me wat mispakt. Met wat tweaken zou ik het heel misschien wel kunnen uitstellen naar een run om de twee dagen maar eigenlijk draait mijn installatie redelijk goed en deze hittegolf zou hopelijk eerder de uitzondering moeten zijn dan de norm.
Op 17gr slaat de koeling afgelopen nachten rond 3u s nachts uit. Ik overweeg om de sww run te verplaatsen naar 4u 's nachts. Iets duurder qua stroomprijs, maar dan blijft ie iig koelen.
Gelukkig lijkt deze warmte golf bijna voorbij, maar voor volgende keer sterke overweging voor mij.
Buh naar backupJeager schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:23:
Is het ook mogelijk om de SWW run te beperken in vermogen? Of is dit toevallig iets wat met WH intelligence gaat gebeuren?
Ik erger me er steeds aan als ik zie dat er ruim voldoende zon is, maar de WP vrolijk vol gas gaat staan stoken en meer verbruikt dan dat er opwek is. Van mij mag hij met dit weer rustig een uurtje langer doen over het opwarmen.
Ik heb het al eens geprobeerd door met het geluidsniveau het vermogen te beperken, maar toen ging de BUH ook aan om te helpen...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je wp op een stillere stand zetten zodat max compressor % is begrensd.Jeager schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:23:
Is het ook mogelijk om de SWW run te beperken in vermogen? Of is dit toevallig iets wat met WH intelligence gaat gebeuren?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Idd, maar geen 253v. Op dat moment was mn omvormerspanning op 247,5v. Ik had hem al eens eerder gezien in de portal bij een "wintertest" geloof ik. Ik loop sws alle aansluitingen even na met een momentschroevendraaier to be sure en die triac bestel ik ook wel ff.Carboy54 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Bekende foutmelding. Veel panelen zeker waardoor spanning teveel op loopt. Weheat heeft daar een accesoire/upgrade voor om dat te voorkomen.
Op zich fijn dat de installateur een berichtje krijgt vanuit weheat, want die kan proactief naar de storing toe werken net als bij solaredge. Mijn bedenkingen; als gewone consument zie je dus geen foutmelding in de app en kom je er pas achter als je douche koud wordt. En, je "dwingt" de installateur om 24/7 te werken, want die moet acteren op dat mailtje van weheat, ook al is het avond.
De aangewezen installateur krijgt netjes een automatische mail 24/7 😊 voor zover ik nu zie schakelt de Weheat na x tijd zelf weer in toch? @Stokerteacher schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Idd, maar geen 253v. Ik denk al bij 250v. Ik had hem al eens eerder gezien in de portal bij een "wintertest" geloof ik. Ik loop sws alle aansluitingen even na met een momentschroevendraaier to be sure en die triac bestel ik ook wel ff.
Op zich fijn dat de installateur een berichtje krijgt vanuit weheat, want die kan proacties naar de storing toe werken net als bij solaredge.
Mijn bedenkingen; als gewone consument zie je dus geen foutmelding in de app en kom je er pas achter als je douche koud wordt. En, je "dwingt" de installateur om 24/7 te werken, want die moet acteren op dat mailtje van weheat, ook al is het avond.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 26-05-2026 19:48 ]
Dit zou ik ook wel eens willen. De normale SWW run gaat eigenlijk met de Sparrow altijd op 40%. Tenzij de temperatuur SWW boven meer dan 5 graden verschil heeft met de gewenste SWW temperatuur. Hier mag hij ook dan rustig op 40% doorgaan op de zonnestroom i.p.v. naar max te gaan (75% hier) en dan meer dan de opwek te gebruiken.Jeager schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:23:
En als ik hem handmatig hoger laat gaan met de boost functie mag die ook rustig door gaan. Oke, dat is officieel natuurlijk geen boost. Maar wel makkelijker dan de temperatuur van het tijdsblok te veranderen, en later weer terug te veranderen. (Van 50 naar 60 en weer terug naar 50 bijvoorbeeld)
Klopt.Carboy54 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:46:
[...]
De aangewezen installateur krijgt netjes een automatische mail 24/7 😊 voor zover ik nu zie schakelt de Weheat na x tijd zelf weer in toch? @Stoker
Heb hier vorig jaar al contact over gehad, toen dit linkje ontvangen:
https://support.weheat.nl/s/article/Waarom-schakelt-mijn-Weheat-warmtepomp-soms-uit-op-zonnige-dagen?language=nl_NL
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Dat kan ik niet zelf instellen zeker... Dat zou wel de meest logische oplossing zijn om het vermogen te beperken via geluidsniveau.
Ik had dat ook een ergerde me daar mateloos aan. Zeker als hij moest verwarmen van 40 naar 50 of warmer. Wat ik nu gedaan heb is van 12 tot 1, verwarmer tot 48 graden, van half 2 tot 4 verwarmen tot 58. Dan loopt hij wel netjes rustig. Maar een nadeel is dus inderdaad dat je warmtepomp lang bezig is met je sww vat op temperatuur te krijgen. Ik hoop dat ze dat slimmer gaan maken ook.Jeager schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij is alles nog beschikbaar gewoon.HF5236 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:40:
Vanmorgen moest ik de HA integratie opnieuw authenticaten en sindsdien zijn er weer wat entiteiten niet bereikbaar bij mn BB. Oa Buitentemperatuur, vermogen in en COP zijn niet meer beschikbaar in HA. Meer mensen die hier last van hebben?
Uit belangseltelling. Hoeveel trekt de warmtepomp aan vermogen als die ermee bezig is?jeroendh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:50:
[...]
Dit zou ik ook wel eens willen. De normale SWW run gaat eigenlijk met de Sparrow altijd op 40%. Tenzij de temperatuur SWW boven meer dan 5 graden verschil heeft met de gewenste SWW temperatuur. Hier mag hij ook dan rustig op 40% doorgaan op de zonnestroom i.p.v. naar max te gaan (75% hier) en dan meer dan de opwek te gebruiken.
En als ik hem handmatig hoger laat gaan met de boost functie mag die ook rustig door gaan. Oke, dat is officieel natuurlijk geen boost. Maar wel makkelijker dan de temperatuur van het tijdsblok te veranderen, en later weer terug te veranderen. (Van 50 naar 60 en weer terug naar 50 bijvoorbeeld)
40% zegt mij niet zo heel veel.
Op 40% afhankelijk van de uitgaande temperatuur z'n 1000 Watt. (legionella tot 1400 Watt. Op boost tot 60 graden ongeveer 2500/2600 Watt.Kevin1990 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:50:
[...]
Uit belangseltelling. Hoeveel trekt de warmtepomp aan vermogen als die ermee bezig is?
40% zegt mij niet zo heel veel.
Oke. Niet enorme vermogens toch? Is dat niet op te vangen met de opbrengst van de zonnepanelen met zonnige weer van de afgelopen dagen?jeroendh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Op 40% afhankelijk van de uitgaande temperatuur z'n 1000 Watt. (legionella tot 1400 Watt. Op boost tot 60 graden ongeveer 2500/2600 Watt.
De Flint heeft een lager vermogen dan een Sparrow, dus bij mij gaat het om minder vermogen.
Maar de maand april was in de Homewizard app al te zien dat de warmtepomp i.c.m. de Homewizard thuisbatterij de hele dag keurig 0 op de meter wisten te houden.
Als ik de Flint op een lager geluidsnivo zet dan gaat de sww ook met een lager vermogen. Dus ik herken dit niet. Nu staat hij overdag op max en de sww run loopt toch volledig op 40%.Jeager schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier idem, maar dan met Marsteks.RobbieT schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:56:
Ja, makkelijk. Mijn panelen leveren 2000W terug op deze dagen, en dat zijn maar 6 paneeltjes.
De Flint heeft een lager vermogen dan een Sparrow, dus bij mij gaat het om minder vermogen.
Maar de maand april was in de Homewizard app al te zien dat de warmtepomp i.c.m. de Homewizard thuisbatterij de hele dag keurig 0 op de meter wisten te houden.
Verhelderend! Thanks! Misschien ben ik toch heel kort boven de 253 uitgekomen, ik kan het alleen niet meer terughalen uit p1monitor.Stoker schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:01:
[...]
Klopt.
Heb hier vorig jaar al contact over gehad, toen dit linkje ontvangen:
https://support.weheat.nl/s/article/Waarom-schakelt-mijn-Weheat-warmtepomp-soms-uit-op-zonnige-dagen?language=nl_NL
Overigens had/heb ik niet het idee dat hij weer uit zichzelf was opgestart; pas toen ik de fout gewist had maakte hij de legionella run af.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7QDWkryqdl0ZTQvg19nrAlR8.jpg?f=user_large)
/f/image/hbsV46psJzTTfkwFzuJd4dTJ.png?f=fotoalbum_large)