• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:24
Dit is dan weer best tof van WeHeat: duidelijke info en realistisch.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-09 12:03
Carboy54 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:10:
[...]

Waarom dan nu nog een parallel buffervat??
Geen idee. Coolblue wilde m erin hebben . Maar met de kennis van nu zou ik dat niet meer doen .

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:48
Kevin1990 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Oke. Niet enorme vermogens toch? Is dat niet op te vangen met de opbrengst van de zonnepanelen met zonnige weer van de afgelopen dagen?
Gaat ook meer om dagen met meer bewolking. Nu leveren ze 4 tot 5kW op. :)

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-08 22:03
teacher schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:55:
Hmmm.. warmtepomp uit, maar als gewone gebruiker zie je dat niet in de app, daar staat gewoon "standby". @Weheat aandachtspuntje.

Tijdens een legionella run, als de panelen voluit opbrengst hebben.

Fout gereset, en toen werd de run netjes afgemaakt.

[Afbeelding]
Hier zelfde probleem gisteren. Maar kwam er dus idd pas achter toen vanochtend de douche verrassend snel afkoelde. Stroom van de WP gehaald en nu draait hij weer legionella. Zag daarna jou bericht.

@Carboy54 die upgrade hiervoor, loopt dat via de installateur?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 08:53
I.p. schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:46:
[...]

Hier zelfde probleem gisteren. Maar kwam er dus idd pas achter toen vanochtend de douche verrassend snel afkoelde. Stroom van de WP gehaald en nu draait hij weer legionella. Zag daarna jou bericht.

@Carboy54 die upgrade hiervoor, loopt dat via de installateur?
Upgrade loopt via installateur inderdaad.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jeager
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-08 08:32
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Als ik de Flint op een lager geluidsnivo zet dan gaat de sww ook met een lager vermogen. Dus ik herken dit niet. Nu staat hij overdag op max en de sww run loopt toch volledig op 40%.
Dit heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar dan ging het backup element bijspringen omdat het niet snel genoeg ging ofzo?

Bij mij gaat hij nu steeds op 80% compressor verwarmen, wat vaak meer is dan de zonopwek.

Zou toch handig zijn als er een optie in de app komt om het vermogen voor specifiek SWW te beperken. Slimme warmtepomp... 8)

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-09 14:23
ItsjustaName schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Wij zijn gisteren al tot 17 graden gegaan en voorlopig geen condensvorming. Vandaag doen we de test verder. Echter vind ik het wel vervelend dat de SWW-run ervoor zorgt dat de koeling voor één uur wordt onderbroken.
Gisteren thuisgekomen en meteen even gecheckt op condensatie. Op de metalen delen van de verdeler was er lichte condensvorming zichtbaar, maar dat viel eigenlijk goed mee. Op de vloeren (overal tegels in huis) heb ik geen condensatie gemerkt.

Wel een tip: in de badkamer zou ik de groepen uitschakelen. Daar lijkt namelijk wél condens te ontstaan. Waarschijnlijk komt dit doordat warme, vochtige lucht na het douchen condenseert op de relatief koude vloer

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp | Huawei luna S1 14kW

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:42
ekops schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:40:
Ik zat wat door de app te bladeren, en toen zag ik bij instellingen en meldingen dit scherm. Betekent dit nu dat ik weheat intelligence heb?[Afbeelding]
Nee, dat staat er al een tijdje. Zoek even terug in het topic, dan zie je uit de Weheat Intelligence beta screenshots.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Jeager schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Dit heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar dan ging het backup element bijspringen omdat het niet snel genoeg ging ofzo?

Bij mij gaat hij nu steeds op 80% compressor verwarmen, wat vaak meer is dan de zonopwek.

Zou toch handig zijn als er een optie in de app komt om het vermogen voor specifiek SWW te beperken. Slimme warmtepomp... 8)
Een echte "slimme" warmtepomp zou, in mijn optiek, automatisch meebewegen met de stroomopwek en -verbruik van jouw woning.

• Caayn
  • Niet online
Ben wel benieuwd of er al mensen zijn wie deelnemen aan de Weheat Intelligence beta maar geen dynamisch energiecontract hebben.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

Sorcerer8472

Mens sana?

Caayn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:14:
[...]
Een echte "slimme" warmtepomp zou, in mijn optiek, automatisch meebewegen met de stroomopwek en -verbruik van jouw woning.
Met grenzen natuurlijk. Kan me voorstellen dat je ook weer niet dingen wil doen die de levensduur verkorten (zoals compressor uitzetten als het toch ineens bewolkt wordt, of continu compressor bijstellen).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Caayn
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:21:
[...]

Met grenzen natuurlijk. Kan me voorstellen dat je ook weer niet dingen wil doen die de levensduur verkorten (zoals compressor uitzetten als het toch ineens bewolkt wordt, of continu compressor bijstellen).
Uiteraard binnen grenzen.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:57
dit kan je achterwege laten.

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 27-05-2026 09:47 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
[...]
De wamtepomp die volgt, de thuisbatterij, de omvormer van de zonnepanelen, de loadbalancer van de laadpaal, en allemaal los van elkaar... dat wordt een grote oscillerende dans van de smart-devices.

• phYzar
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 27-05-2026 09:47 ]

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:52
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:21:
[...]

Dit wilde ik net zeggen :) Ik heb hetzelfde met mijn laadpaal. Die kan beginnen met laden zodra er zon opwek is. En je kunt zelf instellen vanaf hoeveel opwek hij moet gaan laden. Maar dit is geen garantie dat dit altijd werkt. In geval van mijn laadpaal zal hij op sommige momenten gewoon blijven laden. Ook al is er geen zon opwek. Dat doet hij om de auto te beschermen.

Dit geldt ook voor een WP. Wat moet hij doen wanneer de zon tijdelijk weg is? Stoppen? Doorgaan? Welke invloed heeft dit gedrag op je warmtepomp? Wat te doen wanneer er ineens een grote energievraag is van een ander apparaat? Hoe bepaalt de WP wie voorrang heeft? Kortom, er zal altijd een bandbreedte zijn waarbinnen een dergelijke functie opereert. Kan het slimmer? Ja. Is het altijd 100%? Nee. Dit is precies wat WHI gaat doen.

[ Voor 8% gewijzigd door robmoh op 27-05-2026 09:32 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 27-05-2026 09:47 ]

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:03
Jeager schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Dan zou ik toch eens kontakt opnemen met de installateur. Ik vind dit niet normaal. Of mijn Flint wijkt af...

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Jeager
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-08 08:32
[...]
Klopt, maar daar is nog een lange weg voor te gaan. En zoals anderen al zeggen, dan moeten apparaten eerst slimmer met elkaar gaan praten. Anders wil elk apparaat diezelfde zon gebruiken en ga je alsnog stroom van het net afnemen.

Het enige wat handig zou zijn is gewoon te zeggen, gebruik max 1000 watt voor SWW verwarming bijvoorbeeld. In de winter mag het wel wat meer, maar met dit weer staat de WP toch de hele dag uit verder. En er is zonnestroom in overvloed.

Maar ik neem aan dat WH intelligence dit allemaal gaat oplossen!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:25
phYzar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:25:
[...]

De wamtepomp die volgt, de thuisbatterij, de omvormer van de zonnepanelen, de loadbalancer van de laadpaal, en allemaal los van elkaar... dat wordt een grote oscillerende dans van de smart-devices.
Dan heb je je Smart home niet goed geconfigureerd, bij dergelike acties moet je natuurlijk wel e.e.a. erbij betrekken. Smart gaat verder dan domweg (pun intended) een apparaat aan- of uitzetten op basis van 1 waarde van 1 device...

• Mg4gebruiker
Jeager schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Klopt, maar daar is nog een lange weg voor te gaan. En zoals anderen al zeggen, dan moeten apparaten eerst slimmer met elkaar gaan praten. Anders wil elk apparaat diezelfde zon gebruiken en ga je alsnog stroom van het net afnemen.

Het enige wat handig zou zijn is gewoon te zeggen, gebruik max 1000 watt voor SWW verwarming bijvoorbeeld. In de winter mag het wel wat meer, maar met dit weer staat de WP toch de hele dag uit verder. En er is zonnestroom in overvloed.

Maar ik neem aan dat WH intelligence dit allemaal gaat oplossen!
Ik begreep juist dat WI geen rekening hield met bv batterijen icm zonnepanelen? Was een statement hier op het forum...

• Gameboy
arjenhiemstra schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:33:
[...]

Je badkamer is bestand tegen incidenteel nat worden, daarna moet het weer drogen. Zo niet, verwelkom je schimmel.

Bij koelen is het meer dan verstandig je badkamer groepen uit te zetten. Dat is zo ongeveer een verplichte zonering in je systeem.
Dank voor deze toelichting, I stand corrected ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Mg4gebruiker
Vraag over de sww run en ingestelde watertemperatuur

Het water moet naar 55 graden in de boiler. De gemeten T is 55,8⁰ boven en 52,2⁰ onder in het vat. Moet de WP dan een sww run starten?

• phYzar
Mg4gebruiker schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Ik begreep juist dat WI geen rekening hield met bv batterijen icm zonnepanelen? Was een statement hier op het forum...
Ik zit in de beta, en wat ik zie van "rekening houden met" is dat je moet aangeven dat je een batterij en/of zonnepanelen hebt, en zo ja hoeveel. Maar er is geen koppeling in enige vorm. Ze kunnen dus aannames doen over het feit dat als er zon is je opbrengst hebt etc, maar dat is natuurlijk maar een beperkte vorm van rekening houden met.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:41

ComPeter

iddqd idkfa

Ivm met mijn zonneopbrengst heb ik mijn SSW opwarmen op handmatig schema gezet.
Dit werkt erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF57Bg7Th8W0NB2x5RV4vJgMigQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2rD535XBLyGffxR7AESjWm1.jpg?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• orillion
Mg4gebruiker schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:56:

Het water moet naar 55 graden in de boiler. De gemeten T is 55,8⁰ boven en 52,2⁰ onder in het vat. Moet de WP dan een sww run starten?
Nee, pas als de bovenste sensor eronder zakt.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:32
phYzar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Zolang de Weheat WP via de cloud geregeld wordt en thuisbatterij, laadpaal en PV inverter lokaal via bijvoorbeeld modbus aangestuurd kunnen worden, kan er nooit een samenwerking plaatsvinden. Pas als je de WP ook lokaal kan aansturen, is er wellicht een mogelijkheid.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:25
RNacoustics schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Zolang de Weheat WP via de cloud geregeld wordt en thuisbatterij, laadpaal en PV inverter lokaal via bijvoorbeeld modbus aangestuurd kunnen worden, kan er nooit een samenwerking plaatsvinden. Pas als je de WP ook lokaal kan aansturen, is er wellicht een mogelijkheid.
Ik heb legio zaken in huis die via de cloud aangestuurd worden en die ik prima kan laten samenwerken met devices die ik lokaal aanstuur. Lokaal versus Cloud is het probleem niet.

Wel dat je op de Wehaet apparatuur geen invloed kunt uitoefen via de API...

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik hoorde net voor het eerst op NPO 3FM radio reclame voor WeHeat warmtepompen.

What a fine day for Science! | Specs

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:47
orillion schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Nee, pas als de bovenste sensor eronder zakt.
Hier begint ie ook al met SWW verwarmen als de temperatuur onderin richting de 30 zakt terwijl de boventemperatuur nog hoog genoeg is. En dat is fijn. :)

• RNacoustics
Jpiek schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Ik heb legio zaken in huis die via de cloud aangestuurd worden en die ik prima kan laten samenwerken met devices die ik lokaal aanstuur. Lokaal versus Cloud is het probleem niet.

Wel dat je op de Wehaet apparatuur geen invloed kunt uitoefen via de API...
En daar zit nu precies het probleem. Weheat moet dan in de lead zijn en andere devices moeten dan maar volgen. Ik wil die afhankelijkheid van uit de cloud niet. Ja, devices kunnen ook via API settings ontvangen, maar via Modbus werkt het wel stabieler.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• orillion
AlteKiet schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Hier begint ie ook al met SWW verwarmen als de temperatuur onderin richting de 30 zakt terwijl de boventemperatuur nog hoog genoeg is. En dat is fijn. :)
Er was een tijd een bug waardoor dat gebeurde, maar zou niet meer zo moeten. Waarom is dat fijn? Het water bovenin komt als eerst bij de kraan. Ik wil max 1 run per dag.

[ Voor 11% gewijzigd door orillion op 27-05-2026 11:54 ]

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:47
orillion schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Er was een tijd een bug waardoor dat gebeurde, maar zou niet meer zo moeten. Waarom is dat fijn? Het water bovenin komt als eerst bij de kraan. Ik wil max 1 run per dag.
Als het water onderin 30 graden is, dan duurt het niet zo lang voordat dat koude water boven is. Als je dan aan het douchen bent en gaat pas beginnen met opwarmen als de boventemp onder je target valt, ben je te laat.

• Beordo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 13:44
Gisteren heeft onze Blackbird P60 een Leginonela cyclus proberen draaien maar lijkt er 3 keer proberen voor nodig gehad te hebben. Was het te warm om dit in 1 keer te doen? :+

Normaal heeft de Blackbird 1u30 nodig bij 38% compressor vermogen om de Legionela cyclus te draaien op ons 300L SWW vat. Temperatuur in het vat vòòr de cyclus lag ook niet veel lager dan normaal...

We nemen momenteel deel aan de Weheat Intelligence beta, misschien heeft het daar mee te maken. Ik had iig ander gedrag verwacht: snelle cyclus in de vroege namiddag op hoger compressorvermogen dan normaal want het zonnetje schijnt vollop en Weheat weet dat we zonnepanelen hebben op ZO. De rest van de tijd volle bak koelen met dit weer (wat overgens wel heel fijn werkt!). Nu is de laatste "trap" van de cyclus zonder zonnestroom verlopen, jammer!

Zijn er mede Tweakers die dit gedrag ook zien en/of kunnen verklaren? Misschien is er wel een goede reden voor?

Gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUoJ0npLJseYMUaZZVxXppO6SSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAvj8ON0z9mdlKdKVFM6C5yl.png?f=fotoalbum_large

Normaal gedrag (vb 3 mei):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqr30FjfZCPGx51707jfBjGYZMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/093jaAnQqJ9Ek2yXjQIds5J0.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MYn5_77fUhj75FAtlFMk7TS30E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PbDPWSqf2mAmyT3PUCiYTJM6.png?f=fotoalbum_large

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 09:55
Beordo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:43:
Gisteren heeft onze Blackbird P60 een Leginonela cyclus proberen draaien maar lijkt er 3 keer proberen voor nodig gehad te hebben. Was het te warm om dit in 1 keer te doen? :+

Normaal heeft de Blackbird 1u30 nodig bij 38% compressor vermogen om de Legionela cyclus te draaien op ons 300L SWW vat. Temperatuur in het vat vòòr de cyclus lag ook niet veel lager dan normaal...

We nemen momenteel deel aan de Weheat Intelligence beta, misschien heeft het daar mee te maken. Ik had iig ander gedrag verwacht: snelle cyclus in de vroege namiddag op hoger compressorvermogen dan normaal want het zonnetje schijnt vollop en Weheat weet dat we zonnepanelen hebben op ZO. De rest van de tijd volle bak koelen met dit weer (wat overgens wel heel fijn werkt!). Nu is de laatste "trap" van de cyclus zonder zonnestroom verlopen, jammer!

Zijn er mede Tweakers die dit gedrag ook zien en/of kunnen verklaren? Misschien is er wel een goede reden voor?

Gisteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen maand:

[Afbeelding]
Hier ook WI, en ook 2 legionellas. Eerst anderhalf uur, toen anderhalf uur later nog een keer een halfuur...

• jeroendh
Mg4gebruiker schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:56:

De onderste sensor moet 3 graden over ingesteld zijn. In dit geval dus bij 52 graden.

• Caayn
  • Niet online
RNacoustics schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:17:
[...]

En daar zit nu precies het probleem. Weheat moet dan in de lead zijn en andere devices moeten dan maar volgen. Ik wil die afhankelijkheid van uit de cloud niet. Ja, devices kunnen ook via API settings ontvangen, maar via Modbus werkt het wel stabieler.
Het is eenvoudiger om één groot verbruiker te schalen dan meerdere middel-groot verbruikers. Mijn laadpaal past zich ook aan aan mijn woning en niet andersom. Dat bijvoorbeeld de warmtepomp korte tijd de BUH* niet kan aanzetten als boost is minder vervelend dan een oven die ineens uitvalt.

*3~3.6kW WP + 3kW BUH is flink wat gelijktijdig vermogen voor één gebruiker wat in mijn woning echt niet altijd beschikbaar is. Helaas is 3x35 weer belachelijk duur ten opzichte van 3x25a. Nu wil ik zelf nog iets knutselen om de BUH via Shelly's te gaan schakelen. Achteraf was, in mijn situatie, een losse BUH toch handiger geweest dan de ingebouwde.

• RNacoustics
Caayn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Het is eenvoudiger om één groot verbruiker te schalen dan meerdere middel-groot verbruikers. Mijn laadpaal past zich ook aan aan mijn woning en niet andersom. Dat bijvoorbeeld de warmtepomp korte tijd de BUH* niet kan aanzetten als boost is minder vervelend dan een oven die ineens uitvalt.

*3~3.6kW WP + 3kW BUH is flink wat gelijktijdig vermogen voor één gebruiker wat in mijn woning echt niet altijd beschikbaar is. Helaas is 3x35 weer belachelijk duur ten opzichte van 3x25a. Nu wil ik zelf nog iets knutselen om de BUH via Shelly's te gaan schakelen. Achteraf was, in mijn situatie, een losse BUH toch handiger geweest dan de ingebouwde.
Eigenlijk is de P1 interface van de slimme meter meest bepalend. Daar kan je namelijk precies zien hoeveel zonnen energie binnen komt en daarmee je devices op aansturen. Weheat WI werkt anders en heeft geen communicatie met andere devices in je woning. Het werkt dus geheel op zich zelf.

• Caayn
  • Niet online
Ondanks mijn negativiteit over de aansturingsmogelijkheden van de warmtepomp ben ik best tevreden over mijn Blackbird P60 :) Door dat hij horizontaal ontworpen is, is hij vanaf de straat en vanuit mijn achtertuin niet zichtbaar. Vergeleken met de overige (voornamelijk hybride) warmtepompen in mijn buurt vindt ik dat een hele verademing.

Binnenkort wordt de gasleiding verwijderd door de netbeheerder :)

• Caayn
  • Niet online
RNacoustics schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Eigenlijk is de P1 interface van de slimme meter meest bepalend. Daar kan je namelijk precies zien hoeveel zonnen energie binnen komt en daarmee je devices op aansturen. Weheat WI werkt anders en heeft geen communicatie met andere devices in je woning. Het werkt dus geheel op zich zelf.
Ik heb nog steeds hoop dat er een P1 integratie komt. Volgens de website staat er wel iets van een integratie met zonnepanelen op de planning.

https://www.weheat.nl/weheat-intelligence
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/67ed5695314f69c537693240/68e8d7e86fed3563f00535c7_9fd1c86d89017c5d9657078c5b820f42_Jira%20board_4.avif

Hopelijk doelen ze daarmee niet op een koppeling met de cloud omgeving van de PV omvormer. We zien bij Homewizard en andere fabrikanten al hoe instabiel zoiets in de praktijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door Caayn op 27-05-2026 13:42 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:54
RNacoustics schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Huh, maar hoe werkt WI dan? Je moet toch weten hoeveel zonnestroom je opwekt zodat ik niet hoef na te denken. Ok nu is dat 1x per week of 1x in de maand SWW schema aanpassen of boosten, maar dan nog...

• Caayn
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Huh, maar hoe werkt WI dan? Je moet toch weten hoeveel zonnestroom je opwekt zodat ik niet hoef na te denken. Ok nu is dat 1x per week of 1x in de maand SWW schema aanpassen of boosten, maar dan nog...
WI werkt nu voornamelijk met dynamische energieprijzen en weersvoorspelling. Buiten de eventuele informatie vanuit jouw thermostaat heeft Weheat geen kennis van jouw woning.

• RNacoustics
Caayn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:41:
[...]
WI werkt nu voornamelijk met dynamische energieprijzen en weersvoorspelling. Buiten de eventuele informatie vanuit jouw thermostaat heeft Weheat geen kennis van jouw woning.
Precies. Lokale veranderingen, (zoals tijdelijk geen zon), ziet WI niet. Mijn thuisbatterij wel.

• RNacoustics
Caayn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:34:
Ondanks mijn negatieviteit over de aansturingsmogelijkheden van de warmtepomp ben ik best tevreden over mijn Blackbird P60 :) Door dat hij horizontaal ontworpen is, is hij vanaf de straat en vanuit mijn achtertuin niet zichtbaar. Vergeleken met de overige (voornamelijk hybride) warmtepompen in mijn buurt vindt ik dat een hele verademing.

Binnenkort wordt de gasleiding verwijderd door de netbeheerder :)
Oh, ik ben ook heel tevreden met mijn P80. _/-\o_

• Caayn
  • Niet online
RNacoustics schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:46:
[...]

Oh, ik ben ook heel tevreden met mijn P80. _/-\o_
:9B

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

Reinier

\o/

Hier wordt as we speak een Blackbird P60 geïnstalleerd. Volgens mij gaat het op zich prima, op wat issues in de voorbereiding na, die an sich niks met de WP te maken hebben. Lekkage in de meterkast door boorwerkzaamheden en ze krijgen de doorvoer naar buiten niet voor elkaar. Beton :)

• Vermeer10
  • Laatst online: 17:48
Grote verschil in onder en boven temperatuur 200l boilervat.

Temperatuur ingesteld op 50 graden

Is dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s9OGGjypongbF1CcSe06orJjIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uNdHdnvoN7UJDpbCvJwkMcF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Vermeer10 op 27-05-2026 13:59 ]

• Caayn
  • Niet online
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Caayn op 27-05-2026 14:04 ]

• phYzar
Vermeer10 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:58:

Is dit op te lossen?

[Afbeelding]
Er is niet echt wat mis. Bij mijn (300L) boiler zitten na het verwarmen tot de gewenste temperatuur de twee metingen nagenoeg gelijk. Wanneer ik dan warm water gebruik blijft de boventemperatuur in de buurt van de originele temperatuur, terwijl onder daalt door toevoer van koud. Zolang er niet teveel warm water is afgenomen (je zou van jouw screenshot kunnen zeggen: "Hij zit nog half vol") gaat hij niet opnieuw verwarmen en zie je dus deze gelaagde temperatuur. Als de temperatuur onder de drempel komt (na gebruik of stilstandverlies) zal hij gaan verwarmen en kruipen ze weer naar elkaar toe, totdat je weer bij het begin van dit verhaal bent. Op basis van wat ik bij de mijne zie vind ik de getoond temperaturen geen probleem (dus behoeft ook geen oplossing), tenzij je zelfs direct na verwarmen zulke verschillen blijft zien.

//edit: als je boven sneller dan gewenst zie dalen zou het ook een warmtesifon/thermosifon kunnen zijn waarbij je warmte aan de bovenkant verliest door convectie in je uitgaande leiding.

[ Voor 6% gewijzigd door phYzar op 27-05-2026 14:20 ]

• BeTristan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Beordo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:43:

Gisteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen maand:

[Afbeelding]
Ja ik had hier gisteren exact hetzelfde, vroeg me ook al af waardoor dit kwam. Geen Weheat Intellegence hier trouwens

• Gameboy
Vermeer10 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:58:

Is dit op te lossen?

[Afbeelding]
Er valt niets op te lossen (en dat hoeft ook niet). Dit werkt zoals het hoort.

De SWW run zal pas starten wanneer de bovenste sensor een temperatuur meet die 3 hele graden onder het setpoint zit, en dat is nu nog niet het geval bij jou.

Wanneer de temperatuur bovenin 47 graden aantikt, zal de SWW run worden gestart.

Wil je dat eerder doen, dan kun je een "boost" uitvoeren via de app. ;)

• STIMPPYYY
Caayn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Ok, dan was mijn verwachting echt heel anders. Er staat zonnepanelen... je wilt toch op z'n minst de compressor snelheid aanpassen op basis van direct meetbare waarde vanuit je P1. Dat je vervolgens een sausje toevoegt als weervoorpselling en dynamische prijzen is een tweede.

• Gameboy
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Ok, dan was mijn verwachting echt heel anders. Er staat zonnepanelen... je wilt toch op z'n minst de compressor snelheid aanpassen op basis van direct meetbare waarde vanuit je P1. Dat je vervolgens een sausje toevoegt als weervoorpselling en dynamische prijzen is een tweede.
Er gaat geen P1 of andere directe data-verbinding komen in WI (is mijn verwachting). Dat is allemaal heel veel te ingewikkeld.

Ik verwacht dat je simpelweg kun opgeven hoeveel panelen je hebt, of het Wp vermogen kunt opgeven, eventueel met een kleine indicatie van de orientatie. Meer niet.

Meer heb je ook niet nodig om een goede inschatting te kunnen geven van het verwachte PV vermogen, en dat kun je dan gebruiken als input in de intelligente aansturing.

Andere, technische implementaties van koppeling met je PV opwek is nagenoeg niet te doen, dus gaan ze dan ook niet doen denk ik. Het moet simpel en duidelijk zijn, en voor iedereen te gebruiken, ook de grootste leken.

• STIMPPYYY
Gameboy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Er gaat geen P1 of andere directe data-verbinding komen in WI (is mijn verwachting). Dat is allemaal heel veel te ingewikkeld.

Ik verwacht dat je simpelweg kun opgeven hoeveel panelen je hebt, of het Wp vermogen kunt opgeven, eventueel met een kleine indicatie van de orientatie. Meer niet.

Meer heb je ook niet nodig om een goede inschatting te kunnen geven van het verwachte PV vermogen, en dat kun je dan gebruiken als input in de intelligente aansturing.

Andere, technische implementaties van koppeling met je PV opwek is nagenoeg niet te doen, dus gaan ze dan ook niet doen denk ik. Het moet simpel en duidelijk zijn, en voor iedereen te gebruiken, ook de grootste leken.
Hoezo kan dat niet? Is dat een tehcnische beperking van P1 (ben er niet heel bekend mee)?

Maar als je richt op zoveel mogelijk kWh besparen en dat is je boodschap dan lijkt mij dit wel degelijk van belang voor een juiste aansturing. Dus "meer heb je niet nodig" klinkt dan een beetje gek. Lokaal kan er enorm veel verschil zijn tav weer.

• Gameboy
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Hoezo kan dat niet? Is dat een tehcnische beperking van P1 (ben er niet heel bekend mee)?

Maar als je richt op zoveel mogelijk kWh besparen en dat is je boodschap dan lijkt mij dit wel degelijk van belang voor een juiste aansturing. Dus "meer heb je niet nodig" klinkt dan een beetje gek. Lokaal kan er enorm veel verschil zijn tav weer.
Weheat heeft simpelweg geen P1 meter of koppeling die jouw P1 data kan ophalen. Bovendien heb je daar niet veel aan, je wilt tenslotte vooral weten hoeveel PV opwek je hebt, en dat is dan een koppeling met de PV omvormer of de cloud van de fabrikant daarvan.

Dat gaat gewoon niet gebeuren in mijn inschatting (maar ik laat me graag verrassen @Weheat ;) ).

Hoeveel panelen of hoeveel Wp er ligt, en op welk(e) dakvlak(ken) is ruim voldoende voor een regeling (ze weten immers ook waar jouw installatie staat). Je wilt ook niet dat de compressor 1-op-1 meeloopt met een NOM regeling! Het is meer dan voldoende om een hele grove inschatting te hebben van hoeveel PV stroom je opwekt, en met statistieken te kunnen bepalen op welke uren of dagen (en zeker niet seconden!) je pomp aan de bak kan met een redelijk aandeel goedkope stroom van eigen dak. Globale trends over een dag(deel) is meer dan voldoende resolutie voor dit soort sturing van verwarming/koeling. Wil je meer of directere regeling, koop je een thuisaccu/-batterij die je laat NOM'en...

De noodzaak om het voor iedereen (ook Henk en Ingrid types) super-mega-eenvoudig te houden, zorgt ervoor dat het niet ingewikkelder zal worden dan dit, in mijn verwachting.

• RNacoustics
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Nee, P1 is niet de beperking, maar met Weheat WI is collaboration met andere devices in huis niet mogelijk.

• Caayn
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Weheat heeft simpelweg geen P1 meter of koppeling die jouw P1 data kan ophalen. Bovendien heb je daar niet veel aan, je wilt tenslotte vooral weten hoeveel PV opwek je hebt, en dat is dan een koppeling met de PV omvormer of de cloud van de fabrikant daarvan.
Dat hoeft niet persé. Je komt al een heel eind door simpelweg te weten of er stroom terug het net op gaat en/of er nog stroom beschikbaar is op de aansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 27-05-2026 15:53 ]

• robmoh
RNacoustics schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Precies. Lokale veranderingen, (zoals tijdelijk geen zon), ziet WI niet. Mijn thuisbatterij wel.
Zolang er geen P1 meter wordt uitgelezen, kan WHI inderdaad geen zon opwek meten. Wel kan het een inschatting maken op basis van forecast solar. Hier is een integratie voor beschikbaar die je kunt toevoegen aan HA. (meer info vind je hier https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/)

Nadat je wat settings over je panelen/opwek en zonrichting hebt ingevoerd, wordt er een inschatting gemaakt van de te verwachtte zon opwek.

Plaatje is afkomstig uit mijn energy dashboard binnen HA. De stippellijn is de forecast. De staafjes zijn mijn werkelijke opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFTsqlYZKiXDOqx41MXzTpQgQXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3nN6lwpazFdl0I52bhl4bwqg.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door robmoh op 27-05-2026 22:39 ]

• STIMPPYYY
robmoh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Zolang er geen P1 meter wordt uitgelezen, kan WHI inderdaad geen zon opwek meten. Wel kan het een inschatting maken op basis van forecast solar. Deze heb ik ook geïntegreerd met HA waarmee een inschatting wordt gemaakt van de te verwachtte zon opwek. Zie
https://forecast.solar/heatmap.htmlhttps://forecast.solar/heatmap.html voor bron.

Plaatje is afkomstig uit mijn energy dashboard binnen HA. De stippellijn is de forecast. De staafjes zijn mijn werkelijke opwek.

[Afbeelding]
Die is wel erg voorzichtig, hoe zit dat met een vroege lente of herfst (of winter)?

• RNacoustics
robmoh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Zolang er geen P1 meter wordt uitgelezen, kan WHI inderdaad geen zon opwek meten. Wel kan het een inschatting maken op basis van forecast solar. Deze heb ik ook geïntegreerd met HA waarmee een inschatting wordt gemaakt van de te verwachtte zon opwek. Zie
https://forecast.solar/heatmap.htmlhttps://forecast.solar/heatmap.html voor bron.

[Afbeelding]
Wijk toch aardig af van de werkelijke situatie.

• Gameboy
Caayn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:53:
[...]
Dat hoeft niet persé. Je komt al een heel eind door simpelweg te weten of er stroom terug het net op gaat en/of er nog stroom beschikbaar is op de aansluiting.
Ja, en hoe meet je dat? precies, via de P1 meter ;) En daar is/komt dus geen koppeling mee.

• robmoh
RNacoustics schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Wijk toch aardig af van de werkelijke situatie.
Het is een inschatting. Het geeft een richting. Blijft aan de veilige kant. Houd geen rekening met een boom die rond een bepaald uur van de dag wat zon wegneemt (schat ik in). Wel houdt het rekening met de stand van de panelen (declination, azimuth, total modules power (in Watt peak) en nog wat zaken.

'Wellicht' dat WHI via deze weg een indruk probeert te krijgen van de te verwachtte zon opwek in jouw huis. Maar wie weet komen ze wel met een P1 meter. Wie zal het zeggen?

[ Voor 11% gewijzigd door robmoh op 27-05-2026 16:20 ]

• robmoh
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Die is wel erg voorzichtig, hoe zit dat met een vroege lente of herfst (of winter)?
Hier vind je meer informatie: https://forecast.solar/

• Caayn
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Ja, en hoe meet je dat? precies, via de P1 meter ;) En daar is/komt dus geen koppeling mee.
Niks weerhoud Weheat ervan om zelf met een P1 integratie te komen net zoals ze zelf al een tijdje bezig zijn met een eigen thermostaat of fancoils/radiatoren.

Willen ze hun marketing verwezenlijken moeten ze wel met een dergelijke oplossing komen.
quote: Weheat
Onze software ziet wanneer stroom goedkoop is, wanneer je zonnepanelen meer opwekken dan je verbruikt en hoe je huis opwarmt en afkoelt.

• Gameboy
Caayn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:22:
[...]
Niks weerhoud Weheat ervan om zelf met een P1 integratie te komen net zoals ze zelf al een tijdje bezig zijn met een eigen thermostaat of fancoils/radiatoren.

Willen ze hun marketing verwezenlijken moeten ze wel met een dergelijke oplossing komen.

[...]

Wat ik al schreef: ik laat me graag verrassen door @Weheat , maar ik zie het niet gebeuren, in ieder geval niet in een eerste opzet, om de uitrol van Intelligence functies te versnellen. Ze lopen al achter op dit moment. Meer vertragingen helpen niet met het verbeteren van de klantbeleving ;)

Ze kunnen in een later stadium altijd nog functionaliteit en hardware toevoegen, als blijkt dat dat nodig en gewenst is...

• Caayn
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Wat ik al schreef: ik laat me graag verrassen door @Weheat , maar ik zie het niet gebeuren, in ieder geval niet in een eerste opzet, om de uitrol van Intelligence functies te versnellen. Ze lopen al achter op dit moment. Meer vertragingen helpen niet met het verbeteren van de klantbeleving ;)

Ze kunnen in een later stadium altijd nog functionaliteit en hardware toevoegen, als blijkt dat dat nodig en gewenst is...
Voor de eerste release van Weheat Intelligence verwacht ik op dit gebied niks. Op termijn verwacht ik het echter wel.

Voor nu, voor mij in ieder geval, voegt Weheat Intelligence niks toe omdat ik geen dynamisch contract heb of wil op de korte termijn.

• Mg4gebruiker
jeroendh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:51:
[...]

De onderste sensor moet 3 graden over ingesteld zijn. In dit geval dus bij 52 graden.
Orillion zegt bovenste sensor triggert sww, jij zegt de onderste.

Kijk eens mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSiC3_CyKMg7Xq83Oifg-_xtcQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoQZ5JlUr6rA1ZPpJMAsRVyh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het moment dat gisteren ná een eerdere sww run de temperatuur niet laag genoeg was om te starten (zowel onderste als bovenste sensor). En toch start (direct erna) een sww run...

• jeroendh
Hier gaat hij pas verwarmen als de bovenste sensor 3 graden lager is dan het ingestelde tijdvak. Of indien de onderste sensor minimaal 3 graden lager is dan ingesteld. Zo ervaar ik het, maar hier is hij meestal wel lager dan 3 GRADEN verschil op het moment dat het tijdvak waar ik 50 graden heb staan aanbreekt. Daar buiten heb ik 35 ingesteld.

Misschien dat een flint anders reageert dan een Sparrow?

Hier werken de tijdvakken in ieder geval super elke dag tussen 13:00 en 15:00 50, daarbuiten 35.

300L vat met 2 personen en een baby.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroendh op 27-05-2026 16:52 ]

• effsec
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 20:13
RobbieT schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Dat lijkt helaas niet mogelijk, je moet de koelmodus aanzetten en die zit in de instellingen van de warmtepomp, die je nu dus niet kan aanpassen.

Hier ook nog steeds offline, ondertussen dus al 3 weken, zonder nadere toelichting van WeHeat.

Nog een week en dan is de warmtepomp net zo lang offline als deze in z'n hele leven online is geweest.
Sinds 26 mei 5:12u weer online! (Eerste meting van HA). Ik ben ook sinds 6 mei offline geweest. Had hoppenbrouwers aan de lijn, tijdens de wachtrij kwam ik achter de online status. Voor Hoppenbrouwers was het nieuw dat het bij mij opgelost zou zijn.

Ik zou wel willen weten van Weheat wat de oorzaak is en hoe ze de continuiteit beter maken. Mogelijkheid om alle configuratie ook in een offline situatie te kunnen uitvoeren. Slechte communicatie geeft een negatief imago.

[ Voor 13% gewijzigd door effsec op 27-05-2026 16:53 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 09:55
Solcast is een stuk accurater in mijn ervaring.

• robmoh
Kodess schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Solcast is een stuk accurater in mijn ervaring.
HACS integratie zie ik. Kende hem niet. Ga hem uitproberen. Dank.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:23
effsec schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Sinds 26 mei 5:12u weer online! (Eerste meting van HA). Ik ben ook sinds 6 mei offline geweest. Had hoppenbrouwers aan de lijn, tijdens de wachtrij kwam ik achter de online status. Voor Hoppenbrouwers was het nieuw dat het bij mij opgelost zou zijn.

Ik zou wel willen weten van Weheat wat de oorzaak is en hoe ze de continuiteit beter maken. Mogelijkheid om alle configuratie ook in een offline situatie te kunnen uitvoeren. Slechte communicatie geeft een negatief imago.
Hier helaas nog geen verandering, nog steeds offline.

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 13:42
RobbieT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Hier helaas nog geen verandering, nog steeds offline.
Hier ook helaas..

• Kanseleur
Dan is het toch echt tijd voor dossieropbouw en een ingebrekestelling.

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
Mij is vorige week door Weheat een nieuwe sim kaart belooft, na twee mails nog geen reactie....

• RobbieT
Kanseleur schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:58:
Dan is het toch echt tijd voor dossieropbouw en een ingebrekestelling.
Die ingebrekestelling is al de deur uit, wel teleurstellend dat het nodig is.

• RobbieT
martijnn2 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:37:
Mij is vorige week door Weheat een nieuwe sim kaart belooft, na twee mails nog geen reactie....
Is dat via je installateur beloofd? (Zo ja, mag ik weten wie je installateur is?)

Of heb je contact met Weheat zelf weten te krijgen?

Dat lijkt in ieder geval wel mijn vermoeden te bevestigen dat er iets mis is gegaan met een serie simkaarten van Vodafone.

[ Voor 22% gewijzigd door RobbieT op 27-05-2026 21:15 ]

• effsec
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 20:13
RobbieT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Is dat via je installateur beloofd? (Zo ja, mag ik weten wie je installateur is?)

Of heb je contact met Weheat zelf weten te krijgen?

Dat lijkt in ieder geval wel mijn vermoeden te bevestigen dat er iets mis is gegaan met een serie simkaarten van Vodafone.
De vraag is wat de oorzaak is. Mijn systeem is ook gelijk offline gegaan, ergens 6 mei 22:50u. Dinsdag na 17u gebeld, Hoppenbrouwers zei dat zij wel in staat waren om de koeling aan te kunnen zetten. De technici die dit kunnen doen waren al naar huis. Als dit waar is, dan ligt het niet aan de SIMkaart, maar aan de inlog van de warmtepomp naar de weheat control server. Op een of andere wijze is de warmtepomp dan wel remote benaderbaar. Mijn systeem is sinds 2 dagen weer online, voor zover ik weet is er niets aan gebeurd.

Dus het vervangen van een SIM kaart is dan slechts een trail and error benadering, waarbij de kans van slagen laag is. Daarom is het belangrijk dat Weheat open is over de problematiek en mogelijkheden met de servicedealers doornemen. Ook voor Hoppenbrouwers is dit moeilijk: boze klanten ontvangen, zonder dat je er iets zinnigs over kan zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door effsec op 27-05-2026 23:02 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:30
martijnn2 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:37:
Zou je er ook een willekeurige, eigen simkaart met 4G (waarom trouwens spreken ze steeds van 4G en geen 5G?) in kunnen stoppen?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09 13:18
Caayn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:18:
[...]
*3~3.6kW WP + 3kW BUH is flink wat gelijktijdig vermogen voor één gebruiker wat in mijn woning echt niet altijd beschikbaar is.

Achteraf was, in mijn situatie, een losse BUH toch handiger geweest dan de ingebouwde.
Wat bedoel je met een losse BUH?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
testmanager schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:26:
[...]

Zou je er ook een willekeurige, eigen simkaart met 4G (waarom trouwens spreken ze steeds van 4G en geen 5G?) in kunnen stoppen?
4g lte wordt gebruik, speciaal voor apparaten met sim/data. Idee is dat deze lang(er) in de lucht blijft.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• sergeleeuw
  • Laatst online: 04-09 06:51
Helaas hier ook nog steeds offline, ik zou graag de koelmodus willen testen met dit weer, maar helaas..

• orillion
jeroendh schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:48:
Hier gaat hij pas verwarmen als de bovenste sensor 3 graden lager is dan het ingestelde tijdvak. Of indien de onderste sensor minimaal 3 graden lager is dan ingesteld. Zo ervaar ik het, maar hier is hij meestal wel lager dan 3 GRADEN verschil op het moment dat het tijdvak waar ik 50 graden heb staan aanbreekt. Daar buiten heb ik 35 ingesteld.

Misschien dat een flint anders reageert dan een Sparrow?

Hier werken de tijdvakken in ieder geval super elke dag tussen 13:00 en 15:00 50, daarbuiten 35.

300L vat met 2 personen en een baby.
Je ervaart het zo, bedoel je dan dat je dat ziet in de grafieken? Ik zie dit namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtoX-HTI1BQXdgcwZSarVG7MpSM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4GZPrbm3tLJZl1rnJd2OSVV7.png?f=user_large

om 23:22 is de onderste sensor ruim onder de 40 graden en wordt er niet verwarmd, in tegenstelling tot wat jij beweert. Dit is ook wat ik wil, er is nog ruim genoeg warm water bovenin.

• basset
  • Laatst online: 15:34
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:44:
[...]

Volgens mij kun je in plaats van de weheat backup heater, ook gewoon een losse unit ergens in je systeem koppelen, zonder dat je daarvoor dus de weheat backup unit voor nodig hebt, vermoed ik. Lijkt mij vooral interessant als je los van weheat naar all electric wil en je bijvoorbeeld een losse warmtepompboiler wilt plaatsen. Als je Flint dan niet genoeg warmte kan maken, dan gaat de BUH apart elektrisch bijverwarmen...denk ik :)

Hop,hop,hop!

• Caayn
  • Niet online
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:44:
[...]

Dat de BUH niet geïntegreerd zit in de binnenunit maar in de leiding tussen WP en binnenunit.

• basset
Over de Backup heater gesproken voor de mensen die all-electric een weheat hebben. Is het niet eenvoudiger om als je all-electric wil gaan, om een losse warmtepompboiler te plaatsen puur voor warm water en een inline heater voor bijspringen voor de warmtepomp als die het even niet aan kan?

Dan heb je beide systemen gescheiden en heb je tenminste altijd 1 van de 2 mocht er een storing zijn.

Hop,hop,hop!

• Kanseleur
basset schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:39:
Over de Backup heater gesproken voor de mensen die all-electric een weheat hebben. Is het niet eenvoudiger om als je all-electric wil gaan, om een losse warmtepompboiler te plaatsen puur voor warm water en een inline heater voor bijspringen voor de warmtepomp als die het even niet aan kan?

Dan heb je beide systemen gescheiden en heb je tenminste altijd 1 van de 2 mocht er een storing zijn.
Kan natuurlijk. Een warmtepompboiler heeft wel een verbinding naar buiten nodig, dat lukt wellicht niet bij iedereen.

• STIMPPYYY
Warmtepompboiler is ook een relatief trage verwarmer volgens mij. De BB80 kan 300L op boost erg snel verwarmen.

• Mausssie
Caayn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:04:
[...]
Dat de BUH niet geïntegreerd zit in de binnenunit maar in de leiding tussen WP en binnenunit.
Wat is daar het voordeel van?

Ik wil komende maanden overstap maken naar FE. Installateur gaf nu aan om de binnenunit te vervangen voor een met ingebouwde BUH, maar misschien dat ik dat dus niet moet doen.

• Kanseleur
Mausssie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Ik wil komende maanden overstap maken naar FE. Installateur gaf nu aan om de binnenunit te vervangen voor een met ingebouwde BUH, maar misschien dat ik dat dus niet moet doen.
Je kunt het elektrisch verwarmingselement apart schakelen, dus als je warmtepomp het SWW niet kan verwarmen kun je altijd nog douchen etc. Kost uiteraard wel wat vermogen.

• Mausssie
Kanseleur schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Je kunt het elektrisch verwarmingselement apart schakelen, dus als je warmtepomp het SWW niet kan verwarmen kun je altijd nog douchen etc. Kost uiteraard wel wat vermogen.
Dat kan toch ook met de boost functie als je een geïntegreerde BUH hebt?

Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

• Caayn
  • Niet online
Mausssie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Ik wil de BUH graag zelf schakelen/aansturen omdat ik niet altijd voldoende ruimte heb op mijn stroom aansluiting om zowel de BUH als de WP zelf aan te hebben staan. Het liefst gebruik je de BUH helemaal niet maar soms kan het extra vermogen wel handig zijn bij een defrost of een douche festijn.

Voor nu heb ik de BUH van Weheat dan ook in back-up stand staan waardoor Weheat 'm enkel aanspreekt zodra de WP niet werkt.

Achteraf had ik(!) liever gekozen voor een losse inline BUH ipv de geïntegreerde van Weheat. Maar dat is enkel interessant als je de BUH zelf wilt kunnen schakelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 28-05-2026 09:45 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:59
basset schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:39:

Als je die redundantie wilt, dan is twee systemen een optie. Of het eenvoudiger is weet ik niet.
Mijn installateur was redelijk snel klaar met binnenunit + BUH + 300L vat + BBP80.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mausssie
Caayn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:44:
[...]
Ik wil de BUH graag zelf schakelen/aansturen omdat ik niet altijd voldoende ruimte heb op mijn stroom aansluiting om zowel de BUH als de WP zelf aan te hebben staan. Het liefst gebruik je de BUH helemaal niet maar soms kan het extra vermogen wel handig zijn bij een defrost of een douche festijn.

Voor nu heb ik de BUH van Weheat dan ook in back-up stand staan waardoor Weheat 'm enkel aanspreekt zodra de WP niet werkt.

Achteraf had ik(!) liever gekozen voor een losse inline BUH ipv de geïntegreerde van Weheat. Maar dat is enkel interessant als je de BUH zelf wilt kunnen schakelen.
Dank je wel voor de toelichting. Dus mbv bijvoorbeeld een slimme stekker de BUH uitzetten als je wil dat er niet te veel stroom wordt gevraagd?

Krijg je dan geen storing of error als Weheat de BUH wil bijschakelen, maar deze uitstaat?

• Caayn
  • Niet online
Mausssie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Dank je wel voor de toelichting. Dus mbv bijvoorbeeld een slimme stekker de BUH uitzetten als je wil dat er niet te veel stroom wordt gevraagd?
Correct.
Krijg je dan geen storing of error als Weheat de BUH wil bijschakelen, maar deze uitstaat?
Dat weet ik helaas niet :$ Ik heb nog niet van andere gehoord dat ze zelf de geïntegreerde BUH aansturen. Verwacht dat je dat eventueel met een Shelly kan ondervangen zodat de binnenunit niks doorheeft, bijkomend voordeel is dat je via de Shelly een signaal krijgt wanneer Weheat de BUH aan wilt hebben. Maarja, dat is de theorie en nog niet bewezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Caayn op 28-05-2026 10:24 ]

• basset
Pr088 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Als je die redundantie wilt, dan is twee systemen een optie. Of het eenvoudiger is weet ik niet.
Mijn installateur was redelijk snel klaar met binnenunit + BUH + 300L vat + BBP80.
Het zou complexer kunnen zijn, maar in mijn geval hadden we berekent (max 900m3 gas voor verwarmen per jaar) dat de Flint genoeg zou zijn. Ik bedenk me nu alleen dat als we FE zouden willen, dat die Flint alsnog te licht zou kunnen zijn. Maar het idee 2 gescheiden delen staat mij wel aan, omdat vervangen in de toekomst dan een minder grote investering is, omdat of de warmtepomp stuk gaat, of de boiler. Hopelijk niet beiden tegelijk. Gefaseerd vervangen en sparen is dan interessant. Wat me overigens wel verbaast als je kijkt hoe duur warmtepompen eigenlijk zijn ondermeer door de montage. Want het is toch feitelijk niet heel veel anders dan een omgekeerde koelkast dacht ik.

Hop,hop,hop!

• sergeleeuw
  • Laatst online: 04-09 06:51
Nu we het hier toch over hebben, zou je de heater uitgang van de binnenunit kunnen gebruiken om een domme elektrische boiler te verwarmen aan de hand van Weheat intelligence

• Beordo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 13:44
BeTristan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Ja ik had hier gisteren exact hetzelfde, vroeg me ook al af waardoor dit kwam. Geen Weheat Intellegence hier trouwens
Dan ligt het iig. niet aan Weheat Intelligence. Misschien toch te warm dan? :?

• jeroendh
orillion schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:54:
[...]

Je ervaart het zo, bedoel je dan dat je dat ziet in de grafieken? Ik zie dit namelijk:

[Afbeelding]

om 23:22 is de onderste sensor ruim onder de 40 graden en wordt er niet verwarmd, in tegenstelling tot wat jij beweert. Dit is ook wat ik wil, er is nog ruim genoeg warm water bovenin.
Heb jij een schema ingesteld? Hier met 35 graden buiten het verwarm blok kan de onderste temperatuur wel 17 worden.

Zonder tijdschema als de onderste sensor op 30 graden komt gaat hij verwarmen (als je 50 hebt ingesteld)

Nu heb ik dus een schema en als het tijdvak van 50 graden aanbreekt kijkt hij naar zowel de bovenste als de onderste sensor. En daar zitten criteria aan verbonden. Deze standaard criteria werken hier prima, en kijk er dan ook niet meer naar om.

Heb dus eens gezien dat boven 50+ was en onder 46 a 47 en ging verwarmen tot 50.

Weheat weer de exacte criteria. Ik alleen wat ik ooit in de grafieken gezien heb.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroendh op 28-05-2026 12:54 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:55
sergeleeuw schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:41:
Nu we het hier toch over hebben, zou je de heater uitgang van de binnenunit kunnen gebruiken om een domme elektrische boiler te verwarmen aan de hand van Weheat intelligence
Zou ik niet doen. Zelf via HA aansturen is denk ik fijner want soms zal de intelligence een bepaalde keuze maken dke je zelf niet maakt. Je kunt natuurlijk wel het algoritme volgen van de intelligence en zelf fine tunen.

Zo doe ik het nu met onze boiler en thuisbatterijen op basis van opwek en stroomprijs.

Nog wel handmatig maar ik wil dit automatiseren want de boiler hoeft van mij niet gelijk te verwarmen in de avond als de stroomprijs hoog is. De dag erna doe ik dit op de goedkope momenten.
Pagina: 1 ... 206 ... 233 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.