• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:44
sergeleeuw schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:41:
Nu we het hier toch over hebben, zou je de heater uitgang van de binnenunit kunnen gebruiken om een domme elektrische boiler te verwarmen aan de hand van Weheat intelligence
Heb je het over de Backup/Boost heater?

Dan zou ik er toch gewoon een Ikea slimme stekker in zetten en het zelf met home assistant regelen.

Er zit allemaal logica achter die backup/booster die ingericht is op een SWW-vat. Hij wordttnamelijk gebruikt als boost of backup. Dus initieel probeert die het via de warmtepomp. Die jij dan niet aansluit aan je elektrische boiler. Dan wil de binnenunit dus wel de temps weten van je SWW-vat, die ga je dan simuleren ofzo?

WeHeat Intelligence is vooral marketing he. Het is gewoon slim aansturen, dat kan iedereen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:00
jeroendh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Heb jij een schema ingesteld? Hier met 35 graden buiten het verwarm blok kan de onderste temperatuur wel 17 worden.

Zonder tijdschema als de onderste sensor op 30 graden komt gaat hij verwarmen (als je 50 hebt ingesteld)

Nu heb ik dus een schema en als het tijdvak van 50 graden aanbreekt kijkt hij naar zowel de bovenste als de onderste sensor. En daar zitten criteria aan verbonden. Deze standaard criteria werken hier prima, en kijk er dan ook niet meer naar om.

Heb dus eens gezien dat boven 50+ was en onder 46 a 47 en ging verwarmen tot 50.

Weheat weer de exacte criteria. Ik alleen wat ik ooit in de grafieken gezien heb.
Ik heb altijd alleen het schema gebruikt.

Zie ook de berichten voor en na: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"

Post anders eens zo’n grafiek waarin te zien is wat je ervaart.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 28-05-2026 13:27 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:10
effsec schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Ook voor Hoppenbrouwers is dit moeilijk: boze klanten ontvangen, zonder dat je er iets zinnigs over kan zeggen.
Hoppenbrouwers lijkt niet te snappen dat zij het aanspreekpunt van de klant zijn en ook verantwoordelijk voor het goed functioneren van het geleverde product.

Ze proberen het probleem op Weheat af te schuiven, en zien niet ik als klant daar niks mee te maken heb.

Een auto die rijdt, en waar de ramen open kunnen maar de rest allemaal niet werkt, dus radio, navigatie, airco, etc werkt allemaal niet is ook niet acceptabel, dit is niet anders, en dan spreek je ook de dealer aan, niet de fabrikant zelf.

En dan is de dealer ook verantwoordelijk, ook al heeft de fabrikant iets geleverd wat niet werkt.

Die realiteit dringt nog niet door bij Hoppenbrouwers, wat het ook moeilijk uitleggen maakt waarom de ingebrekestelling bij hun is beland en niet bij Weheat.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:48
RobbieT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Hoppenbrouwers lijkt niet te snappen dat zij het aanspreekpunt van de klant zijn en ook verantwoordelijk voor het goed functioneren van het geleverde product.

Ze proberen het probleem op Weheat af te schuiven, en zien niet ik als klant daar niks mee te maken heb.

Een auto die rijdt, en waar de ramen open kunnen maar de rest allemaal niet werkt, dus radio, navigatie, airco, etc werkt allemaal niet is ook niet acceptabel, dit is niet anders, en dan spreek je ook de dealer aan, niet de fabrikant zelf.

En dan is de dealer ook verantwoordelijk, ook al heeft de fabrikant iets geleverd wat niet werkt.

Die realiteit dringt nog niet door bij Hoppenbrouwers, wat het ook moeilijk uitleggen maakt waarom de ingebrekestelling bij hun is beland en niet bij Weheat.
Ik ga ervanuit dat die ingebrekestelling bij de administratie terecht komt, die het doorstuurt naar de juridische afdeling. Een bedrijf als Hoppenbrouwers zou niet zonder kunnen. Jij krijgt waarschijnlijk een adviseur/planning/wat dan ook aan de lijn. Het is verder niet jouw verantwoordelijkheid hoe Hoppenbrouwers de ingebrekestelling verwerkt. Zodra die ontvangen is, gaan de twee weken in.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:10
Ik heb net een telefoontje gehad van Hopenbrouwers over het issue met de Weheat warmtepompen die offline zijn.

Het verhaal is dat Weheat geprobeert heeft om op afstand de verbinding met de warmtepompen te herstellen.

Dat is in een groot aantal gevallen niet gelukt, en nu wordt de oplossing om de simkaarten te vervangen.

Die zijn als het goed is nu onderweg naar de installateurs (in ieder geval naar Hoppenbrouwers)

Hoppenbrouwers gaat zodra ze de simkaarten hebben deze vervangen.

Ik heb wel aangegeven dat ik niet snap waarom Weheat die actie niet eerder hebben ingezet en waarom ze er niet open en transparant over gecommuniceerd hebben.

Dit is niet goed voor het vertrouwen, en de berichten erover zijn ook niet zomaar weg.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
RobbieT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:09:
Ik heb net een telefoontje gehad van Hopenbrouwers over het issue met de Weheat warmtepompen die offline zijn.

Het verhaal is dat Weheat geprobeert heeft om op afstand de verbinding met de warmtepompen te herstellen.

Dat is in een groot aantal gevallen niet gelukt, en nu wordt de oplossing om de simkaarten te vervangen.

Die zijn als het goed is nu onderweg naar de installateurs (in ieder geval naar Hoppenbrouwers)

Hoppenbrouwers gaat zodra ze de simkaarten hebben deze vervangen.

Ik heb wel aangegeven dat ik niet snap waarom Weheat die actie niet eerder hebben ingezet en waarom ze er niet open en transparant over gecommuniceerd hebben.

Dit is niet goed voor het vertrouwen, en de berichten erover zijn ook niet zomaar weg.
Zou de zaak aanmelden bij rechtsbijstand en ze aan die twee weken houden

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik heb iets ondervonden met de koelmodus, en ik vraag me af of anderen dat ook hebben opgemerkt.

De kwestie is als volgt:
koeling is vanmorgen gestart toen de (bij de buitenunit gemeten) buitentemperatuur boven de 18 graden kwam. Dat klopt, en is een van de voorwaarden voor het starten van de koeling zoals vermeld in het portal, de app en op: https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL

Na 12 minuten startte echter een SWW run, want de temperatuur van de bovensensor was lager dan de (op dat moment) gewenste temperatuur (40 graden).

Een (1) uur na afloop van die SWW run ging de BB weer koelen, maar na opnieuw 12 minuten (toeval!) begon het ingestelde SWW verwarmingvenster (doeltemp. 50 graden). Dat is ingesteld met een handmatig schema.

Nu is de SWW run klaar, maar start de koeling niet weer!

Op de support-site staat een exponential back-off vermeld (en dat heb ik eerder ook al zien werken). Ik heb heel sterk het vermoeden dat nu die exponential back-off getriggerd is, doordat de laatste 2 koeling-runs kort duurden. Ik vrees echter dat de Weheat software geen enkele rekening houdt met de reden/oorzaak van die korte runs!

Ze werden onderbroken om goede redenen (SWW runs), en ook een legionella-run kan een reden zijn om de koeling te onderbreken.

@Weheat Het stoppen van koeling om goede redenen zou mijns inziens geen reden moeten zijn om de exponential back-off te triggeren! Lekker doorgaan met koelen wanneer de SWW/legionella-runs klaar zijn.

Pas als de koeling stopt vanwege een te lage retourwatertemperatuur, dient de exponential back-off te triggeren.

Dit wilde ik even kwijt ;)

P.S.: Mijn installatie koelt verder prima, gisteren een ononderbroken run van 14+ uur gemaakt 8)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Pagina: 1 ... 206 207 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.