Ik heb iets ondervonden met de koelmodus, en ik vraag me af of anderen dat ook hebben opgemerkt.
De kwestie is als volgt:
koeling is vanmorgen gestart toen de (bij de buitenunit gemeten) buitentemperatuur boven de 18 graden kwam. Dat klopt, en is een van de voorwaarden voor het starten van de koeling zoals vermeld in het portal, de app en op:
https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL
Na 12 minuten startte echter een SWW run, want de temperatuur van de bovensensor was lager dan de (op dat moment) gewenste temperatuur (40 graden).
Een (1) uur na afloop van die SWW run ging de BB weer koelen, maar na opnieuw 12 minuten (toeval!) begon het ingestelde SWW verwarmingvenster (doeltemp. 50 graden). Dat is ingesteld met een handmatig schema.
Nu is de SWW run klaar, maar start de koeling niet weer!
Op de support-site staat een exponential back-off vermeld (en dat heb ik eerder ook al zien werken). Ik heb heel sterk het vermoeden dat nu die exponential back-off getriggerd is, doordat de laatste 2 koeling-runs kort duurden. Ik vrees echter dat de Weheat software geen enkele rekening houdt met de
reden/oorzaak van die korte runs!
Ze werden onderbroken om goede redenen (SWW runs), en ook een legionella-run kan een reden zijn om de koeling te onderbreken.
@
Weheat Het stoppen van koeling om goede redenen zou mijns inziens geen reden moeten zijn om de exponential back-off te triggeren! Lekker doorgaan met koelen wanneer de SWW/legionella-runs klaar zijn.
Pas als de koeling stopt vanwege een te lage retourwatertemperatuur, dient de exponential back-off te triggeren.
Dit wilde ik even kwijt
P.S.: Mijn installatie koelt verder prima, gisteren een ononderbroken run van 14+ uur gemaakt
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh