• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 09:55
sergeleeuw schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:41:
Nu we het hier toch over hebben, zou je de heater uitgang van de binnenunit kunnen gebruiken om een domme elektrische boiler te verwarmen aan de hand van Weheat intelligence
Heb je het over de Backup/Boost heater?

Dan zou ik er toch gewoon een Ikea slimme stekker in zetten en het zelf met home assistant regelen.

Er zit allemaal logica achter die backup/booster die ingericht is op een SWW-vat. Hij wordttnamelijk gebruikt als boost of backup. Dus initieel probeert die het via de warmtepomp. Die jij dan niet aansluit aan je elektrische boiler. Dan wil de binnenunit dus wel de temps weten van je SWW-vat, die ga je dan simuleren ofzo?

WeHeat Intelligence is vooral marketing he. Het is gewoon slim aansturen, dat kan iedereen.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:00
jeroendh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:52:
[...]

Heb jij een schema ingesteld? Hier met 35 graden buiten het verwarm blok kan de onderste temperatuur wel 17 worden.

Zonder tijdschema als de onderste sensor op 30 graden komt gaat hij verwarmen (als je 50 hebt ingesteld)

Nu heb ik dus een schema en als het tijdvak van 50 graden aanbreekt kijkt hij naar zowel de bovenste als de onderste sensor. En daar zitten criteria aan verbonden. Deze standaard criteria werken hier prima, en kijk er dan ook niet meer naar om.

Heb dus eens gezien dat boven 50+ was en onder 46 a 47 en ging verwarmen tot 50.

Weheat weer de exacte criteria. Ik alleen wat ik ooit in de grafieken gezien heb.
Ik heb altijd alleen het schema gebruikt.

Zie ook de berichten voor en na: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"

Post anders eens zo’n grafiek waarin te zien is wat je ervaart.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 28-05-2026 13:27 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:23
effsec schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:57:
[...]

Ook voor Hoppenbrouwers is dit moeilijk: boze klanten ontvangen, zonder dat je er iets zinnigs over kan zeggen.
Hoppenbrouwers lijkt niet te snappen dat zij het aanspreekpunt van de klant zijn en ook verantwoordelijk voor het goed functioneren van het geleverde product.

Ze proberen het probleem op Weheat af te schuiven, en zien niet ik als klant daar niks mee te maken heb.

Een auto die rijdt, en waar de ramen open kunnen maar de rest allemaal niet werkt, dus radio, navigatie, airco, etc werkt allemaal niet is ook niet acceptabel, dit is niet anders, en dan spreek je ook de dealer aan, niet de fabrikant zelf.

En dan is de dealer ook verantwoordelijk, ook al heeft de fabrikant iets geleverd wat niet werkt.

Die realiteit dringt nog niet door bij Hoppenbrouwers, wat het ook moeilijk uitleggen maakt waarom de ingebrekestelling bij hun is beland en niet bij Weheat.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:26
RobbieT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Hoppenbrouwers lijkt niet te snappen dat zij het aanspreekpunt van de klant zijn en ook verantwoordelijk voor het goed functioneren van het geleverde product.

Ze proberen het probleem op Weheat af te schuiven, en zien niet ik als klant daar niks mee te maken heb.

Een auto die rijdt, en waar de ramen open kunnen maar de rest allemaal niet werkt, dus radio, navigatie, airco, etc werkt allemaal niet is ook niet acceptabel, dit is niet anders, en dan spreek je ook de dealer aan, niet de fabrikant zelf.

En dan is de dealer ook verantwoordelijk, ook al heeft de fabrikant iets geleverd wat niet werkt.

Die realiteit dringt nog niet door bij Hoppenbrouwers, wat het ook moeilijk uitleggen maakt waarom de ingebrekestelling bij hun is beland en niet bij Weheat.
Ik ga ervanuit dat die ingebrekestelling bij de administratie terecht komt, die het doorstuurt naar de juridische afdeling. Een bedrijf als Hoppenbrouwers zou niet zonder kunnen. Jij krijgt waarschijnlijk een adviseur/planning/wat dan ook aan de lijn. Het is verder niet jouw verantwoordelijkheid hoe Hoppenbrouwers de ingebrekestelling verwerkt. Zodra die ontvangen is, gaan de twee weken in.

• RobbieT
Ik heb net een telefoontje gehad van Hopenbrouwers over het issue met de Weheat warmtepompen die offline zijn.

Het verhaal is dat Weheat geprobeert heeft om op afstand de verbinding met de warmtepompen te herstellen.

Dat is in een groot aantal gevallen niet gelukt, en nu wordt de oplossing om de simkaarten te vervangen.

Die zijn als het goed is nu onderweg naar de installateurs (in ieder geval naar Hoppenbrouwers)

Hoppenbrouwers gaat zodra ze de simkaarten hebben deze vervangen.

Ik heb wel aangegeven dat ik niet snap waarom Weheat die actie niet eerder hebben ingezet en waarom ze er niet open en transparant over gecommuniceerd hebben.

Dit is niet goed voor het vertrouwen, en de berichten erover zijn ook niet zomaar weg.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21
RobbieT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:09:
Ik heb net een telefoontje gehad van Hopenbrouwers over het issue met de Weheat warmtepompen die offline zijn.

Het verhaal is dat Weheat geprobeert heeft om op afstand de verbinding met de warmtepompen te herstellen.

Dat is in een groot aantal gevallen niet gelukt, en nu wordt de oplossing om de simkaarten te vervangen.

Die zijn als het goed is nu onderweg naar de installateurs (in ieder geval naar Hoppenbrouwers)

Ik heb wel aangegeven dat ik niet snap waarom Weheat die actie niet eerder hebben ingezet en waarom ze er niet open en transparant over gecommuniceerd hebben.

Dit is niet goed voor het vertrouwen, en de berichten erover zijn ook niet zomaar weg.
Zou de zaak aanmelden bij rechtsbijstand en ze aan die twee weken houden

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:24
Ik heb iets ondervonden met de koelmodus, en ik vraag me af of anderen dat ook hebben opgemerkt.

De kwestie is als volgt:
koeling is vanmorgen gestart toen de (bij de buitenunit gemeten) buitentemperatuur boven de 18 graden kwam. Dat klopt, en is een van de voorwaarden voor het starten van de koeling zoals vermeld in het portal, de app en op: https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL

Na 12 minuten startte echter een SWW run, want de temperatuur van de bovensensor was lager dan de (op dat moment) gewenste temperatuur (40 graden).

Een (1) uur na afloop van die SWW run ging de BB weer koelen, maar na opnieuw 12 minuten (toeval!) begon het ingestelde SWW verwarmingvenster (doeltemp. 50 graden). Dat is ingesteld met een handmatig schema.

Nu is de SWW run klaar, maar start de koeling niet weer!

Op de support-site staat een exponential back-off vermeld (en dat heb ik eerder ook al zien werken). Ik heb heel sterk het vermoeden dat nu die exponential back-off getriggerd is, doordat de laatste 2 koeling-runs kort duurden. Ik vrees echter dat de Weheat software geen enkele rekening houdt met de reden/oorzaak van die korte runs!

Ze werden onderbroken om goede redenen (SWW runs), en ook een legionella-run kan een reden zijn om de koeling te onderbreken.

@Weheat Het stoppen van koeling om goede redenen zou mijns inziens geen reden moeten zijn om de exponential back-off te triggeren! Lekker doorgaan met koelen wanneer de SWW/legionella-runs klaar zijn.

Pas als de koeling stopt vanwege een te lage retourwatertemperatuur, dient de exponential back-off te triggeren.

Of: Als er binnen een half uur een legionellacyclus of SWW run gepland is (en dat weten jullie), dan niet starten met koelen, ook een handige optie ;)

Dit wilde ik even kwijt ;)

P.S.: Mijn installatie koelt verder prima, gisteren een ononderbroken run van 14+ uur gemaakt 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Gameboy op 28-05-2026 15:45 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• STIMPPYYY
Hier ook een grillig beeld vandaag. Dit is al de tweede of derde keer dat dti gebeurt en lijkt op dat overspanningsverhaal.

Compressor blijft op 0% staan... (die 100% even een legionella - nu staat hij op SWW verwarmen omdat dit het schema is. Die moet ik eruit halen. Lijkt BB daar van over de zeik te gaan oid? koelen - legionella - SWW) /edit ohnee gen SWW ingesteld .. raar SWW verwarmen staat hij nu dus op zonder schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QSAC-dqFKkK7_fpNLdA-4T2P-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sigFkzEYqIeYQPGz6DwSyv6L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywgRNUMMM63hD4LwJF4wNRC3ibE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1RijR1xHwS9oKln7D94VPBo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-05-2026 14:36 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:29
basset schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Het zou complexer kunnen zijn, maar in mijn geval hadden we berekent (max 900m3 gas voor verwarmen per jaar) dat de Flint genoeg zou zijn. Ik bedenk me nu alleen dat als we FE zouden willen, dat die Flint alsnog te licht zou kunnen zijn. Maar het idee 2 gescheiden delen staat mij wel aan, omdat vervangen in de toekomst dan een minder grote investering is, omdat of de warmtepomp stuk gaat, of de boiler. Hopelijk niet beiden tegelijk. Gefaseerd vervangen en sparen is dan interessant. Wat me overigens wel verbaast als je kijkt hoe duur warmtepompen eigenlijk zijn ondermeer door de montage. Want het is toch feitelijk niet heel veel anders dan een omgekeerde koelkast dacht ik.
De Flint is wel een minder ontworpen WP dan de Sparrow. Het is namelijk een whitelabel Chinees. Sparrow is zelf ontwikkeld door WeHeat. Zoek maar eens op dit forum.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:50
Pr088 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:41:
[...]

De Flint is wel een minder ontworpen WP dan de Sparrow. Het is namelijk een whitelabel Chinees. Sparrow is zelf ontwikkeld door WeHeat. Zoek maar eens op dit forum.
Prima. Maar veel componenten toch weer uit... China.

Als je als bedrijf roept dat alles made in Brabant is, dan is het niet handig ook een apparaat van slechte kwaliteit te verkopen dat made in China en checked in Brabant is. Slecht zal hij dus niet zijn. Wel minder toeters en minder vermogen.

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• RobbieT
Als de warmtepomp acuut stop tijdens het koelen zou ik eerder denken dat bij koelen het verdampen van het propaan niet snel genoeg gaat.

(Teveel propaan de verdamper in tegelijk of te weinig/ te koud water om het propaan te verdampen)

Je controlleert voor de compressor de temperatuur in de verdamper want er mag absoluut geen vloeistof de compressor in, vloeistof is niet comprimeerbaar en een compressor die...?

Als je aanzuigdruk van de compressor weet en de temperatuur aan het eind van de verdamper dan weet je of alles verdampt is. (Oververhitting)

De simpele uitleg is, water kookt bij atmosferische druk bij 100°C, meet je bij die druk meer dan 100°C, bijvoorbeeld 102°C dan weet je dat je alleen nog maar waterdamp hebt.

Dat geld voor koellmiddelen ook, bij een bepaalde druk hoort een bepaald kookpunt en vice versa.

Als je de app Danfoss Ref tools download op je telefoon dan kan je berekenen wat het moet zijn.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.danfoss.koolapp

https://apps.apple.com/us/app/ref-tools/id472312541

https://reftools.danfoss.com/spa/tools/ref-slider

R290 is propaan en zit in de Weheat.

R718 is water, kan je zien hoe de relatie tussen druk en kookpunt met een bekender medium is.

Niet genoeg oververhitting is een reden om een compressor direct af te schakelen om schade te voorkomen doordat je vloeistof probeert samen te drukken.

[ Voor 50% gewijzigd door RobbieT op 28-05-2026 16:51 ]

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
Pr088 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat het een beetje kort door de bocht is. Volgens mij worden de sparrow en BB voornamelijk in NL in elkaar gezet. Volgens mij is hety nog steeds gewoon alle componenten uit China. Ik denk dat ook Daikin, vaillant en consorten 90% van hun producten uit China halen, zoals eigenlijk de rest van de werelds met allerlei andere onderdelen ook doen.

Ik denk dat een hoop Chinees spul dat in Europa verkocht wordt op dit vlak niet onderdoet voor spullen die geheel in Europa gemaakt worden. Nibe is top spul, maar is wellicht ook zo duur, omdat het door Scandinavische handen geassembleerd wordt.

Hop,hop,hop!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:48
orillion schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb altijd alleen het schema gebruikt.

Zie ook de berichten voor en na: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"

Post anders eens zo’n grafiek waarin te zien is wat je ervaart.
Hierbij 4 verschillende punten waarop het SWW verwarmen start als het ingestelde tijdsvak 13:00-15:00 aanvangt met een ingestelde temperatuur van 50 graden. Buiten dit tijdsvak is de doeltemperatuur 35 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_DceaOFfbio_EH3rVsyhhR2qlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OezVKbwiUyh5JOdvAb8YpjLx.jpg?f=user_large

Zoals je kan zien doet hij precies zoals ik verwacht, en heb dan ook nergens problemen mee.
Voorheen zonder schema ging hij veel sneller telkens na een douchbeurt verwarmen. Nu met het schema alleen nog maar in het ingestelde tijdsvak.

• ReinhardH
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 30-08 17:53
Gameboy schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Een update betreffende mijn Evohome setup. Die staat nog steeds in "verwarmingsmodus", maar ik heb nu op 2 slaapkamers de HR92 knop eraf geklikt, en de kraan handmatig opengezet. Dat is maar heel iets meer werk dan de Evohome in koelmodus te zetten ;)

Dat lijkt toch wel iets te doen! Niet heel veel, maar wel meetbaar lagere temperaturen op die kamers, en daar heb ik niet eens heel grote T21 radiatoren hangen! Dat helpt ook met het bufferen, want het systeemvolume wat meedoet, en warmte kan opnemen, is wel een stukje groter.

Ook heb ik de koellijn naar 17 graden over het hele temperatuurbereik gezet, en daarmee koelt de BB nu met zeer lange runs. Met de standaard koellijn ging de BB te snel naar standby, naar mijn mening. De huidige run duurt nu al ruim 3 uur, en de run daarvoor heeft maar liefst 13 uur geduurd. Geen condensvorming gedetecteerd, maar dat houd ik in de gaten.

TL;DR: Met mijn Evohome setup koelt de BB nu prima, met onderstaande settings:
  • Evohome gewoon in verwarmingsmodus (koelmodus gaf problemen, BUH ging aan zonder warmtevraag, BB pomp bleef "standby");
  • HR92 van de T21 radiatoren boven geklikt, handmatig helemaal open gedraaid;
  • BB koellijn op 17 graden gezet;
Wellicht heeft iemand anders hier ook nog iets aan ;)
Bedankt voor de info! Ik heb de installateur ook om een oplossing gevraagd, maar dat heeft nog geen werkend systeem opgeleverd. Hun oplossing kwam op hetzelfde neer:
  • Zet de Evohome thermostaat gewoon op verwarmen
  • Zet de BB op stooklijn met bij elke buitentemperatuur de watertemperatuur op 10 graden, zodat hij iig niet gaat verwarmen
  • Zet alle zones van het evohome systeem op een hoge temperatuur zodat ze allemaal open gaan.
Dat geeft bij mij helaas toch nog geen werkend systeem. De BB koelt 15 minuten en stopt dan weer. Dat betekent denk ik gewoon dat er geen flow door het systeem is.

Er zijn bij mij 3 pompen geïnstalleerd (en een buffervat):
  1. SWW pomp die de boiler verwarmt
  2. CV1 pompt water van en naar de BB
  3. CV2 pompt water het huis in
Mijn indruk is dat CV2 gewoon niet aangaat zodra er gekoeld wordt.Hij staat wel op geactiveerd, maar heeft geen flow lijkt het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsBRGHVjyQzzGN7zCT_GMr7HK5E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1jpQKt0o83h8FbkAJ56T6XgU.png?f=fotoalbum_large

Bij verwarmen is dat anders, dan staat die op 100%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0iCWYYcngyQkG186blzZoGBRDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I65SPMq9pI63oH2Yw3f6lRbF.png?f=fotoalbum_large
fotootje van het systeem:

pomp1 is links slechts voor de helft zichtbaar, pomp2 in het midden van de BB naar het buffervat/pomp3 en pomp3 van BB/buffervat naar woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icj5_f1k2L4_8zSg0HQzGMoqUxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aiH0mDnHeaDHR0bKIe9PXAIW.png?f=fotoalbum_large

Wat zien anderen bij hun waterpomp zodra de warmtepomp gaat koelen?

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:48
basset schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Ik denk dat het een beetje kort door de bocht is. Volgens mij worden de sparrow en BB voornamelijk in NL in elkaar gezet. Volgens mij is hety nog steeds gewoon alle componenten uit China. Ik denk dat ook Daikin, vaillant en consorten 90% van hun producten uit China halen, zoals eigenlijk de rest van de werelds met allerlei andere onderdelen ook doen.

Ik denk dat een hoop Chinees spul dat in Europa verkocht wordt op dit vlak niet onderdoet voor spullen die geheel in Europa gemaakt worden. Nibe is top spul, maar is wellicht ook zo duur, omdat het door Scandinavische handen geassembleerd wordt.
Beide alinea's beginnen met "Ik denk" ;)

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met aannames als stelling te presenteren. Daar ontstaan onnodige vragen en discussies uit. Als je iets niet zeker weet, wees dan voorzichtig met aannames. >:) Zoek eerst uit, vraag het de experts, zodat je het zeker weet. Dan worden je bijdragen nog waardevoller.

• Gameboy
[...]

De Sparrow en BB worden volledig in de Wefabricate fabriek (hier in NL) geproduceerd (met uitzondering van alleen de compressor-unit). De behuizing en de elektronica worden in-house gemaakt, ze hebben een volledige PCB-productielijn voor de printplaten.

Even zoeken kan helpen, maar hier alvast een voorproefje: YouTube: Bezoek aan Weheat in Duizel – Innovatieve Warmtepomp Leverancier ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Gameboy
Gameboy schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:22:
Ik heb iets ondervonden met de koelmodus, en ik vraag me af of anderen dat ook hebben opgemerkt.

De kwestie is als volgt:
koeling is vanmorgen gestart toen de (bij de buitenunit gemeten) buitentemperatuur boven de 18 graden kwam. Dat klopt, en is een van de voorwaarden voor het starten van de koeling zoals vermeld in het portal, de app en op: https://support.weheat.nl/installer/s/article/Koelen-met-een-warmtepomp-hoe-werkt-dat-nu?language=nl_NL

Na 12 minuten startte echter een SWW run, want de temperatuur van de bovensensor was lager dan de (op dat moment) gewenste temperatuur (40 graden).

Een (1) uur na afloop van die SWW run ging de BB weer koelen, maar na opnieuw 12 minuten (toeval!) begon het ingestelde SWW verwarmingvenster (doeltemp. 50 graden). Dat is ingesteld met een handmatig schema.

Nu is de SWW run klaar, maar start de koeling niet weer!

Op de support-site staat een exponential back-off vermeld (en dat heb ik eerder ook al zien werken). Ik heb heel sterk het vermoeden dat nu die exponential back-off getriggerd is, doordat de laatste 2 koeling-runs kort duurden. Ik vrees echter dat de Weheat software geen enkele rekening houdt met de reden/oorzaak van die korte runs!

Ze werden onderbroken om goede redenen (SWW runs), en ook een legionella-run kan een reden zijn om de koeling te onderbreken.

@Weheat Het stoppen van koeling om goede redenen zou mijns inziens geen reden moeten zijn om de exponential back-off te triggeren! Lekker doorgaan met koelen wanneer de SWW/legionella-runs klaar zijn.

Pas als de koeling stopt vanwege een te lage retourwatertemperatuur, dient de exponential back-off te triggeren.

Of: Als er binnen een half uur een legionellacyclus of SWW run gepland is (en dat weten jullie), dan niet starten met koelen, ook een handige optie ;)

Dit wilde ik even kwijt ;)

P.S.: Mijn installatie koelt verder prima, gisteren een ononderbroken run van 14+ uur gemaakt 8)
Even een update: handmatig de koelmodus uitschakelen en even later weer inschakelen (via de mobiele app!) lijkt een nieuwe koelrun te hebben getriggerd! Ik had dat ook al via het portal geprobeerd, maar daar hielp het niets.

Wellicht heeft het ook geholpen dat ik voorheen alleen vloerverwarming had gekozen bij het aanzetten van de koelmodus, en nu ook de "LT radiatoren" erbij heb aangeklikt bij het opnieuw aanzetten? ;)

Anyway, er wordt weer warmte naar buiten gepompt (WeCool)

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:52
@Weheat ik zou graag het koelen willen beperken tot overdag; eventueel zelf in te stellen tijd. Voor ons bijvoorbeeld van 9:00 tot 17:00, dan leveren de panelen genoeg op.
Nu zet ik elke dag de koelmodus uit en 's morgens weer aan omdat ik 's nachts geen stroom wil gebruiken en ik overdag overschot heb.

Of dat de koelmodus weer geactiveerd kan worden met het aan/uit contact, dit was ooit zo, maar dat is vorig jaar ergens veranderd.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:34
RobbieT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:09:

Ah, er is hoop.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• orillion
jeroendh schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:30:
[...]

Hierbij 4 verschillende punten waarop het SWW verwarmen start als het ingestelde tijdsvak 13:00-15:00 aanvangt met een ingestelde temperatuur van 50 graden. Buiten dit tijdsvak is de doeltemperatuur 35 graden.

[Afbeelding]

Zoals je kan zien doet hij precies zoals ik verwacht, en heb dan ook nergens problemen mee.
Voorheen zonder schema ging hij veel sneller telkens na een douchbeurt verwarmen. Nu met het schema alleen nog maar in het ingestelde tijdsvak.
Ah, dus het is alleen in het ingestelde tijdvak en niet in de “stand-by temperatuur”? Dat zou kunnen. Bij ons is in het ingestelde tijdvak de bovenste sensor altijd al meer dan 3 graden lager, ik kan geen grafieken vinden waarbij de bovenste sensor nog warm genoeg aangeeft. (Wij gebruiken best veel warm water).

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Buiten wat @Gameboy al gezegd heeft. Zit er nog wel een verschil tussen een component wat enkel gefabriceerd wordt in China en eentje die volledig is ontworpen in China.

• Mg4gebruiker
RobbieT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:23:
Als de warmtepomp acuut stop tijdens het koelen zou ik eerder denken dat bij koelen het verdampen van het propaan niet snel genoeg gaat.

(Teveel propaan de verdamper in tegelijk of te weinig/ te koud water om het propaan te verdampen)

Je controlleert voor de compressor de temperatuur in de verdamper want er mag absoluut geen vloeistof de compressor in, vloeistof is niet comprimeerbaar en een compressor die...?

Als je aanzuigdruk van de compressor weet en de temperatuur aan het eind van de verdamper dan weet je of alles verdampt is. (Oververhitting)

De simpele uitleg is, water kookt bij atmosferische druk bij 100°C, meet je bij die druk meer dan 100°C, bijvoorbeeld 102°C dan weet je dat je alleen nog maar waterdamp hebt.

Dat geld voor koellmiddelen ook, bij een bepaalde druk hoort een bepaald kookpunt en vice versa.

Als je de app Danfoss Ref tools download op je telefoon dan kan je berekenen wat het moet zijn.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.danfoss.koolapp

https://apps.apple.com/us/app/ref-tools/id472312541

https://reftools.danfoss.com/spa/tools/ref-slider

R290 is propaan en zit in de Weheat.

R718 is water, kan je zien hoe de relatie tussen druk en kookpunt met een bekender medium is.

Niet genoeg oververhitting is een reden om een compressor direct af te schakelen om schade te voorkomen doordat je vloeistof probeert samen te drukken.
Als er niet genoeg warmte om de vloeistof te verdampen, waar haalt de wp dan die warmte vandaan? Uit de lucht? Waarom start Weheat dan een koelcyclus op het moment dat de temperatuur laag is (namelijk vroeg in de ochtend)?

• RobbieT
Mg4gebruiker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Als er niet genoeg warmte om de vloeistof te verdampen, waar haalt de wp dan die warmte vandaan? Uit de lucht? Waarom start Weheat dan een koelcyclus op het moment dat de temperatuur laag is (namelijk vroeg in de ochtend)?
Bij koelen moet de warmte uit je CV-water komen, dan gaat het de andere kant op.

Bij verwarmen wordt de warmte inderdaad aan de buitenlucht onttrokken, maar daar ontstaan als ik het hoor de problemen niet.

Een warmtepomp is warmtetransport, van de ene plek naar een andere.

Het transportmedium is het propaan, R290.

Als je boven een vat vloeistof de druk verlaagd dan zal die vloeistof aan de kook raken en verdampen, daar is energie voor nodig, alias warmte die aan de verdampende zijde onttrokken wordt.

Die druk verlaag je door de dampen boven de vloeistof af te zuigen, met de compressor.

De gecomprimeerde gassen zijn heet geworden en laat je ergens weer condenseren tot vloeistof, daarbij moet je die warmte dus afvoeren.

En dan is de cirkel weer rond.

Koelen of verwarmen is dus kiezen aan welke zijde je wil verdampen, en aan welke condenseren.

Bij het verdampen moet je dus wel genoeg warmte kunnen onttrekken om alle vloeistof naar gasvorm te krijgen voor het in de compressor terecht komt, het kan dat bij koelen dat minder efficient gaat bij een Flint en het ding daardoor bij koelen opeens afschakelt.

Maar om dat zeker te weten heb je de temperatuur aan het eind van de verdamper nodig en de druk.

Die data is voor ons in ieder geval nu niet beschikbaar, maar die is er vast en zeker wel, anders hou je de compressor niet heel.

[ Voor 51% gewijzigd door RobbieT op 28-05-2026 19:05 ]

• AndreiR
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 04-06 10:38
I have a question for others. Yesterday my Flint FE has been installed. It worked and heated up the DHW to 55. Then during the night it randomly decided to do a Legionella run. All good so far and i was able to see power consumption and COP in the app. But then today around 8-9 i stopped getting this info in the app. It's marked as online but i just don't get the data of yesterday and today for anything it's an empty chart. Does anyone know anything?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Mg4gebruiker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Dat is nu juist heel slim. Je moet net als met koude buiten niet hit and run doen met een WP. Je houdt dus de boel continue koel en niet eerst opwarmen en dan pas gaan koelen. Voordeel is dan dat de massa van je huis ook koel is en blijft en dat kost minder stroom. Met een L/W ga je nooit je huis als het 26 graden binnen is of hoger in korte tijd nog koel krijgen. Dan ben je dagen verder. Zelfde zie je met verwarmen in de winter als je het 17 graden laat worden en het dan 21 graden binnen wil hebben.

• Mg4gebruiker
RobbieT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Bij koelen moet de warmte uit je CV-water komen, dan gaat het de andere kant op.

Bij verwarmen wordt de warmte inderdaad aan de buitenlucht onttrokken, maar daar ontstaan als ik het hoor de problemen niet.
Ok. Propaan gaat bij -42 over in gas. Als het water 17 graden dan moet propaan toch makkelijk verdampen?

• RobbieT
Mg4gebruiker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Ok. Propaan gaat bij -42 over in gas. Als het water 17 graden dan moet propaan toch makkelijk verdampen?
Bij welke druk?

De druk in de installatie is niet de atmosferische druk.

Alles is afhankelijk van de druk in het systeem, vooral aan de aanzuigzijde van de compressor.

Daar is de Danfoss Ref Tool voor, die laat je zien welke druk bij welke temperatuur hoort.

Water kookt op zeeniveau en bij dus ongeveer 1 bar druk bij 100 graden, op een berg bij bijvoorbeeld 2000m meter hoogte, waar je ongeveer 800mbar hebt al bij 91 graden.

Dat is gelijk de truc van een hogedrukpan, boven de 1 bar kookt het water bij een hogere temperatuur en is je eten dus sneller klaar.

Dat drukverschil is de hele clou van een warmtepomp, je zuigt af naar een druk waarbij de vloeistof verdampt, en dan comprimeer je naar een druk waarbij de gassen weer willen condenseren als je er warmte aan onttrekt.

Je hebt te maken met een afgepaste vulling, wat bij opstarten voor een hoge zuigdruk kan zorgen.

Dan moet de compressor te hard werken.

De vraag is, kan bij koelen de compressor laag genoeg moduleren om daar doorheen te komen?

Lukt het na een paar herstarts wel? Of zitten de herstarts te ver uit elkaar waardoor de druk in het systeem alweer ge-egaliseerd is?

Ik dacht dat de Flint een minder groot bereik had qua moduleren, dat zou hier een issue kunnen zijn, of iets in de regeling.

Kan ook iets met de dimensionering van de componenten zijn waardoor bij koelen eerder issues ontstaan.

[ Voor 43% gewijzigd door RobbieT op 28-05-2026 19:43 ]

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
RobbieT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Is dat via je installateur beloofd? (Zo ja, mag ik weten wie je installateur is?)

Of heb je contact met Weheat zelf weten te krijgen?

Dat lijkt in ieder geval wel mijn vermoeden te bevestigen dat er iets mis is gegaan met een serie simkaarten van Vodafone.
Ik ben zelf installateur, mijn prive warmtepomp is offline. Ik heb vorige week iemand gesproken en die vertelde dat ik een nieuwe sim krijg.

Nu een week verder, een iets wat dringender mail gestuurd dat ik een nieuwe sim en een control board wil, komt erop neer dat ik binnen een week een 100% functionele warmtepomp wil hebben met alles wat daarbij hoort.

Ik ga nu bijna de 5e week in, ronduit belachelijk

• plipo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 07:34
Ik heb even advies / een sanity check nodig 😊

Sinds december vorig jaar heb ik thuis een Weheat Sparrow staan. Tot nu toe ben ik daar eigenlijk erg tevreden over. Momenteel verwarmt die alleen het huis via radiatoren. Het gaat om een nageïsoleerde jaren 70-woning.

Zelfs tijdens de koude maand januari deed hij het eigenlijk prima, al merkte ik wel dat hij toen behoorlijk tegen zijn limiet aan zat. Hij draaide regelmatig dagen op 99% vermogen en moest ongeveer elk uur een defrost uitvoeren, waardoor de temperatuur in huis telkens een graadje zakte tijdens de defrost. Uiteindelijk bleef het wel altijd boven de 19 graden, dus qua comfort was het nog steeds prima.

Maar goed, januari was natuurlijk ook meteen een serieuze vuurdoop voor de warmtepomp 😅

Ik zou nu graag volledig van het gas af willen. Op dit moment hangt er nog een cv-ketel die praktisch alleen het tapwater verzorgt.

Alles staat in de garage en qua ruimte zit ik goed. Ik kan dus relatief eenvoudig een boilervat laten plaatsen en het tapwater ook door de Weheat laten verwarmen. Alleen ben ik daar toch wat huiverig voor, omdat de Weheat afgelopen winter al behoorlijk op zijn tenen liep. Toen ging het goed, maar als hij daarnaast ook nog een boilervat moet gaan verwarmen, vraag ik me af of dat niet te veel van het goede wordt.

Daarom zit ik eraan te denken om een aparte warmtepompboiler te plaatsen. Ergens spreekt het idee me ook wel aan om de belasting over twee systemen te verdelen. Mocht er ooit een storing zijn, dan ben je in ieder geval niet meteen zowel je verwarming als je warm water kwijt. Daarnaast heb ik het idee dat het financieel misschien zelfs gunstiger uitkomt.

Is dit een hele rare gedachte, of eigenlijk best logisch?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:52
plipo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:11:

Sinds december vorig jaar heb ik thuis een Weheat Sparrow staan. Tot nu toe ben ik daar eigenlijk erg tevreden over. Momenteel verwarmt die alleen het huis via radiatoren. Het gaat om een nageïsoleerde jaren 70-woning.

Zelfs tijdens de koude maand januari deed hij het eigenlijk prima, al merkte ik wel dat hij toen behoorlijk tegen zijn limiet aan zat. Hij draaide regelmatig dagen op 99% vermogen en moest ongeveer elk uur een defrost uitvoeren, waardoor de temperatuur in huis telkens een graadje zakte tijdens de defrost. Uiteindelijk bleef het wel altijd boven de 19 graden, dus qua comfort was het nog steeds prima.

Maar goed, januari was natuurlijk ook meteen een serieuze vuurdoop voor de warmtepomp 😅

Ik zou nu graag volledig van het gas af willen. Op dit moment hangt er nog een cv-ketel die praktisch alleen het tapwater verzorgt.

Alles staat in de garage en qua ruimte zit ik goed. Ik kan dus relatief eenvoudig een boilervat laten plaatsen en het tapwater ook door de Weheat laten verwarmen. Alleen ben ik daar toch wat huiverig voor, omdat de Weheat afgelopen winter al behoorlijk op zijn tenen liep. Toen ging het goed, maar als hij daarnaast ook nog een boilervat moet gaan verwarmen, vraag ik me af of dat niet te veel van het goede wordt.

Daarom zit ik eraan te denken om een aparte warmtepompboiler te plaatsen. Ergens spreekt het idee me ook wel aan om de belasting over twee systemen te verdelen. Mocht er ooit een storing zijn, dan ben je in ieder geval niet meteen zowel je verwarming als je warm water kwijt. Daarnaast heb ik het idee dat het financieel misschien zelfs gunstiger uitkomt.

Heb je geen mogelijkheid tot vloerverwarming om warmte te bufferen tijdens defrost. Hier merken we nl. niets van defrost zelfs niet als ze elke 45 minuten plaatsvinden. Ander voordeel is dat de aanvoertemperatuur omlaag kan wat het zuiniger maakt.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• STIMPPYYY

Klinkt logisch.

Je kunt SWW run ook in de nacht doen evt. Dan heb je die koude uren niet gedurende de dag. Nadeel is wel dat het dan kouder is dus meer defrost en meer energie nodig om SWW af te maken.

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:28
hier ook nageisoleerde jaren 70 woning. oppervlakte 120m2 en tussenwoning.

tijdens de koude winterdagen had ik niet meer dan 30% vermogen nodig.

heb op 2 verdiepingen vloerverwarming aan laten leggen en heb eigenlijk alleen de beneden vloer verwarming open staan in de winter dus zo 45m2 en kon het daarmee op 20 graden houden in de woonkamer 18.5 op de tussen verdieping en 18 op zolder. meerdendeel draaide de pomp beneden de 25%. alleen met de hele mistige dagen rond oktober vorig jaar had ik moeite maar dat was mein eigen fout had toen beide vloerverwarming open staan en aanvoer op 30 graden gezet maar hij moest toen zo vaak in defrost dat die geen warmte de vloer in kreeg op die temperatuur, toen 1 vloerverwarming dichtgezet en toen ging het beter.

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-09 17:17
De Flint redt het hier prima. En als Siberië hier komt dan is de houtkachel er nog. De cv-ketel houden voor alleen douchen is echt overkill. Heeft iemand de upgrade naar full electric gedaan? En wat waren de kosten? Tips voor alternatieven zijn welkom (heb veel zonnestroom 'over')

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 22:25
Ik heb upgrade mnaar FE overwogen, met nieuwe binnenunit, boiler en installatie + verwijderen CV kwam de offerte uit op rond de 5K.... AKA +50% van de orginele installatie, terwijl ik aan had gegeven tzt naar FE te willen.

Heb dus vriendelijk bedankt...Er hangt nu een Electrische boiler (1600,=) die ik zoveel mogelijk op teruglevering laat verwarmen. Die verdient zich alleen al met de besparing van vastrecht op de gasaansluiting terug.

• effsec
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 20:13
Flintstone087 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:18:
De Flint redt het hier prima. En als Siberië hier komt dan is de houtkachel er nog. De cv-ketel houden voor alleen douchen is echt overkill. Heeft iemand de upgrade naar full electric gedaan? En wat waren de kosten? Tips voor alternatieven zijn welkom (heb veel zonnestroom 'over')
Ik heb ook een Flint, ruim voldoende. Voor water had ik een zonneboiler die een naverwarming via de CV had. Ik heb deze van een doorstrroomboiler voorzien. Hierdoor kan ik ook in de winter goed warm water voor douchen krijgen. Ik ben van het gas af. De CV heb ik laten ombouwen naar propaan. Ik kook op propaan omdat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van electriciteit. CV gebruik ik alleen als backup/calamiteit.

Ik heb ook veel overproductie van electriciteit. Met een huisbatterij en dynamisch contract krijg ik geld terug: april 79 euro terug gehad. Januari was mijn rekening 30 euro. Warmtepomp heeft makkelijk mijn huis kunnen verwarmen en thuisbatterij koopt stroom in op goekope tijden om in dure tijden te kunnen gebruiken.

• effsec
Wat is er veranderd aan de koelingsregeling. Vorigjaar kon ik de koeling goed stabiel houden. Als deze van 33% naar 50% springt wordt er te veel gekoeld, waardoor de pomp na enkele minuten uitschakelde. Na ca. 15 minuten werd er weer gestart. Nu blijft de pomp voor langere tijd uit. 2 dagen geleden bleef kon ik de koeling voor 24 uur lang niet aan krijgen, zelfs als de doeltemperatuur 16 graden is en de mussen van het dak vallen. Hieronder het gedrag van de laatste 24u.

Roze is compressor percentage. Bij de spike geeft deze meer vermogen, waarna deze uitschakeld doordat de watertemp lager dan doel temperatuur wordt.

Gele lijn is de cirulatiepomp. Wanneer de pomp uit is gaat deze ieder uur even aan.

In de nacht het ik de doeltemperatuur omhoog gezet zodat de koeling uit gaat. In de nacht is deze enkele malen aangegaan, maar komt snel onder de doeltemp. Vorig jaar werkte de koeling niet onder 22 graden buitentemperatuur. Vanochtend doeltemperatuur (rode lijn onderin de grafiek) terug gezet op 16 graden maar de koeling start niet. Ondanks dat de water temperaturen en buiten temperatuur tot boven 24 graden zijn gestegen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIywzKLtCqQ3usg4wq_PTKmv-FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R59dXn3cTM07uj6aB3ztpuAx.png?f=fotoalbum_large

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:20

Heel normaal 😉
Wij hebben de stap gemaakt door eerst de cv los te koppelen voor het warme water en daarvoor een warmtepomp geplaatst, wat ruimte gemaakt in de badkamer.
2 jaar later (zomer vorig jaar) de cv vervangen door de P80 en dus FE gegaan en gas aansluiting afgemeld, begin dit jaar verwijderd.
Veel in dit forum gaat langs ons heen, geen sww! En met een minder geïsoleerd huis is een defrost al niet fijn door de temperatuurdaling, dus heel fijn geen verdeelde aandacht van de warmtepomp.

• RNacoustics

Ik sta voor dezelfde dilemma. De Weheat installatie ombouwen naar volledige FE, kost tussen de 5 tot 6K. Aan de SWW van Weheat kleven toch wel de nodige nadelen. Hier op deze topic is daar al genoeg over te lezen. Ik overweeg dan ook, een losse elektrische boiler. Ik heb genoeg PV capaciteit en thuisbatterij, om de boiler slim aan te sturen. Alleen in de winter maanden kost het wel meer stroom.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• basset
RNacoustics schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Ik sta voor dezelfde dilemma. De Weheat installatie ombouwen naar volledige FE, kost tussen de 5 tot 6K. Aan de SWW van Weheat kleven toch wel de nodige nadelen. Hier op deze topic is daar al genoeg over te lezen. Ik overweeg dan ook, een losse elektrische boiler. Ik heb genoeg PV capaciteit en thuisbatterij, om de boiler slim aan te sturen. Alleen in de winter maanden kost het wel meer stroom.
Waarom geen losse warmtepompboiler? Die heb je al voor ongeveer 2000 euro en zijn naar ik begrepen heb 3/4 keer zo zuinig als een ouderwetse boiler. En nu ga ik verder denmkem maar het zou nog wel eens interessant kunnen zijn om wellicht als je mechanische ventilatie hebt, je lucht die naar buiten geblazen wordt, geheel of deels de inlaat van die warmtepompboilker in te sturen, waardoor hij best wel eens efficienter zou kunnen worden, omdat ie warme lucht van binnen opslurpt in de winter

Hoewel dit wellicht weer voor andere problemen zou kunnen zorgen....wellicht off-topic, sorry daaroor

Hop,hop,hop!

• Pr088
[...]

Ik heb mezelf niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Chinese dingen zijn niet slecht, zeker niet. Maar de Sparrow is qua aansturing volledig bedacht door WeHeat en moduleert bijvoorbeeld verder terug dan de Flint kan. De 'winst' zit dus in de aansturing en het interne design. Het spul zal allemaal hoogstwaarschijnlijk Chinees zijn. En dat is niet een probleem. Probeer maar een zonnepaneel of een EV-accu te vinden die niet uit China of Zuid-Korea komt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• rvdv61
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:26
basset schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:34:
[...]

Waarom geen losse warmtepompboiler? Die heb je al voor ongeveer 2000 euro en zijn naar ik begrepen heb 3/4 keer zo zuinig als een ouderwetse boiler. En nu ga ik verder denmkem maar het zou nog wel eens interessant kunnen zijn om wellicht als je mechanische ventilatie hebt, je lucht die naar buiten geblazen wordt, geheel of deels de inlaat van die warmtepompboilker in te sturen, waardoor hij best wel eens efficienter zou kunnen worden, omdat ie warme lucht van binnen opslurpt in de winter

Hoewel dit wellicht weer voor andere problemen zou kunnen zorgen....wellicht off-topic, sorry daaroor
Ik heb vanuit diverse artikelen begrepen dat een warmtepompboiler veel meer toevoer van lucht vraagt dan een mechanisch ventilatiesysteem, zelfs in de hoogste stand, aan afvoerlucht kan leveren, met als gevolg dat de warmtepompboiler dan steeds in storing schiet.

• RNacoustics
[...]

Voor een Warmtepomp boiler, moet je lucht in/uitvoer gaten maken. En ik wil geen koudemiddel (propaan) in huis.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:39
AndreiR schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:56:
I have a question for others. Yesterday my Flint FE has been installed. It worked and heated up the DHW to 55. Then during the night it randomly decided to do a Legionella run. All good so far and i was able to see power consumption and COP in the app. But then today around 8-9 i stopped getting this info in the app. It's marked as online but i just don't get the data of yesterday and today for anything it's an empty chart. Does anyone know anything?
Zullen we hier Nederlands als voertaal houden?

• RobbieT
[...]

Een losse warmtepompboiler heeft zoals al gezegd een lucht aan- en afvoer nodig.

Verder zijn de meeste niet van RVS maar van staal gemaakt en zit er dus een anode in om te voorkomen dat je boiler wegrot.

Die anode moet je op tijd vervangen, die offer je om de boiler heel te houden en verslijt dus.

Na 2 jaar is die weg en moet de boiler dus open om de anode te vervangen.

Dat vergeten veel mensen en dan rot je boiler door.

Daarnaast zit er in veel warmtepompboilers een goedkope compressor die qua levensduur een stuk minder is dan wat er in warmtepompen zit.

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 06:36
Is het normaal dat de circulatiepomp elk uur aan gaat voor 3min?

de warmtepomp hoeft niks te doen. Deze dagen staat alleen op verwarmen niet op koelen.

Flint hybride stooklijn

Vloerverwarming met Robot Standaard Pro vloerverwarmingsunit

[ Voor 26% gewijzigd door HarryVSjoris op 29-05-2026 12:25 . Reden: Vergeten ]

• Jpiek
[...]

Waarom geen losse warmtepompboiler? Die heb je al voor ongeveer 2000 euro en zijn naar ik begrepen heb 3/4 keer zo zuinig als een ouderwetse boiler.
Ik hoop dat je met ouderwets een gasboiler bedoeld, electrisch zou ik net ouderwets willen niemen, een WP boiler werkt ook op stroom.

Ik betwijfel of je met een WP een COP van 4 haalt, dus dat 4x zo zuinig gaat hem niet worden.

• RNacoustics
Jpiek schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Ik hoop dat je met ouderwets een gasboiler bedoeld, electrisch zou ik net ouderwets willen niemen, een WP boiler werkt ook op stroom.

Ik betwijfel of je met een WP een COP van 4 haalt, dus dat 4x zo zuinig gaat hem niet worden.
Klopt. WPB halen ook maar een COP van 2

• MotorBeast
dit is het weheat topic

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 29-05-2026 13:23 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HarryVSjoris schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:24:

de warmtepomp hoeft niks te doen. Deze dagen staat alleen op verwarmen niet op koelen.

Flint hybride stooklijn

Toen het wat kouder was merkte ik dat ook, lijkt me vooral om te controleren of de WP 'aan' moet gaan op stooklijn. Maar nu het warmer is zie ik hem dat niet meer doen (Sparrow trouwens).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dit is het weheat topic

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 29-05-2026 13:23 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Jpiek
dit is het weheat topic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 29-05-2026 13:23 ]

• Willard
  • Laatst online: 04-09 13:32
Hallo tweakers, ik heb de Flint warmtepomp van onder het raam van de woonkamer verplaatst naar een plek richting de schutting. Het inkorten van het leidingwerk het enige resterende punt is. Helaas geeft Hoppenbrouwers (had Coolblue) aan dat ze dit niet willen uitvoeren. Hebben jullie suggesties wat andere opties zijn. Natuurlijk kan ik een andere installateur vragen maar ik weet niet of die toegang hebben tot mijn warmtepomp voor o.a. ontluchting cyclus etc?

• Jpiek
Heb al meermalen het systeem (al dan niet bedoeld) zonder waterdruk gehad, heb nog geen ontluchtingscyclus nodig gehad. Gewoon idem als met CV de radiatoren een paar keer ontluchten (en bovenop de vuilafscheider)...

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:28
HarryVSjoris schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:24:

Flint hybride stooklijn

had ik ook orgineel, opgelost door thermostaat op 10 graden te zetten. de wp gebruikt dit blijkbaar om de water temperatuur te voelen in het systeem.

• basset
Weet iemand wat voor buitenleidingen er voor de Flint gebruikt worden? Ik hoop namelijk dat we de Flint indien we de dakbedekking moeten vervangen, we deze wat omhoog kunnen halen, of verschuiven zodat de dakdekker er in de toekomst of bij lekkage nog makkelijk bij kan.

Ik begrijp dat er 5 meter "flexibel" leidingwerk bij zit en dan klinkt het aannemelijk dat ze wat speling kunnen houden.

Hop,hop,hop!

• robmoh
havoc764 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:48:
[...]

had ik ook orgineel, opgelost door thermostaat op 10 graden te zetten. de wp gebruikt dit blijkbaar om de water temperatuur te voelen in het systeem.
De WP wil idd weten wat de temperatuur is van het water. Daarop acteert hij immers. Dat doet hij normaal gesproken 1 x per uur. Maar ook dient een pomp niet te lang stil te staan omdat deze vast kan gaan zitten.

• robmoh
basset schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:01:
Weet iemand wat voor buitenleidingen er voor de Flint gebruikt worden? Ik hoop namelijk dat we de Flint indien we de dakbedekking moeten vervangen, we deze wat omhoog kunnen halen, of verschuiven zodat de dakdekker er in de toekomst of bij lekkage nog makkelijk bij kan.

Ik begrijp dat er 5 meter "flexibel" leidingwerk bij zit en dan klink het aannemelijk dat ze wat speling kunnen houden.
Onze BB P80 staat op een dak wat binnenkort opnieuw bekleed wordt. Je kunt de unit met twee mensen oppakken en een stukje verplaatsen. Dat moet met een Flint al helemaal kunnen.

• STIMPPYYY
robmoh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Onze BB P80 staat op een dak wat binnenkort opnieuw bekleed wordt. Je kunt de unit met twee mensen oppakken en een stukje verplaatsen. Dat moet met een Flint al helemaal kunnen.
Wel even opletten bij de koelvinnen aan onderzijde.

• frank2908
  • Laatst online: 08:51
kmv schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Hier vanochtend een halfuurtje gekoeld, nadat ik de koel-stooklijn op 15°C - 17°C had gezet. In mijn beleving krijgt het systeem veel te weinig tijd om aan te slaan (met name de fans van onze convectoren), waardoor de Flint alweer uitgaat voor er goed en wel warmte kan worden afgegeven. Ook vrij onhandig dat de Flint dit om 7u 's-ochtends probeert, terwijl de afname op het heetst van de dag veel groter zal zijn. Nog geen oplossing helaas.
Ik heb het koelen van de Flint vanmiddag weer aangezet en beneden 4 HT radiatoren (naast 2 groepen VVW, 55m2) en een radiator in de badkamer open gezet. Het koelen duurde 34 minuten ipv 11 minuten zonder dauwvorming. Einde van het koelen was de watertemperatuur IN 20,8 en WT UIT 20.9. Hoeveel HT radiatoren zou ik moeten vervangen naar Jaga's om langer dan 1 uur te koelen?

[ Voor 6% gewijzigd door frank2908 op 29-05-2026 16:34 ]

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 16:41

ComPeter

iddqd idkfa

Jammer dat ik de BBP80 niet goed kan zien vanuit de veranda

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXkCuwPiZ4dm5RMbavcvlszhCEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Im22kYWb2yI2HTYM9pbWM34f.jpg?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• ITsEZ
  • Laatst online: 23:09

ITsEZ

parttime all-rounder

Over 2 weken komen ze hier een flint installeren voor ~3800 na subsidie. Ook maar even gebeld wat de kosten zijn voor full electric, waarschijnlijk moet er dan een sparrow komen in plaats van een flint en de extra kosten zijn ca. €6500. Daarvoor krijgen we dan een sparrow ipv flint, een full electric binnenunit in plaats van een hybride binnenunit (schijnbaar is de full electric unit ~€1900 en een hybrid ~€500) en dan nog een 300L boilervat natuurlijk voor ~€2850.

Zeker de prijs van de binnenunit valt me net als andere Tweakers flink tegen. Eigenlijk dacht ik dat er enkel een boilervat bij zou komen, die prijs is nog wel te overzien.

Maar als je een warmtepompboiler gaat gebruiken in plaats van de weheat oplossing. Hoe kom je dan wel van de CV af? De hybride binnenunit en instelling lijkt dan dus nog steeds uit te gaan van de “ondersteuning” die de CV ketel geeft. Dat zou dus betekenen dat je nooit van een weheat hybrid naar een full electric kan upgraden met producten van andere leveranciers (zoals een losse warmtepompboiler).

Zie ik iets over het hoofd?

What you see is always what you get.

• effsec
frank2908 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:29:
[...]

Ik heb het koelen van de Flint vanmiddag weer aangezet en beneden 4 HT radiatoren (naast 2 groepen VVW, 55m2) en een radiator in de badkamer open gezet. Het koelen duurde 34 minuten ipv 11 minuten zonder dauwvorming. Einde van het koelen was de watertemperatuur IN 20,8 en WT UIT 20.9. Hoeveel HT radiatoren zou ik moeten vervangen naar Jaga's om langer dan 1 uur te koelen?
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. 78m2 Vloerverwarming en 1 Jaga radiator. Minimale doeltemperatuur 17 graden. Zodra water temperatuur onder 17 komt schakelt meteen de WP uit. Gevolg is dat deze ging pendelen en koelen weinig effect had. iom Coolblue heeft weheat de minimale temperatuur verlaagd nadat ik akkoord was gegaan dat de gevolgen voor condensvorming mijn eigen verantwoording waren. Nu heb ik de doeltemperatuur op 16 graden staan. De watertemperatuur komt er niet meer onder en blijft de WP enkele uren koelen zonder uit te schakelen.

• jeroendh
ITsEZ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:18:
Over 2 weken komen ze hier een flint installeren voor ~3800 na subsidie. Ook maar even gebeld wat de kosten zijn voor full electric, waarschijnlijk moet er dan een sparrow komen in plaats van een flint en de extra kosten zijn ca. €6500. Daarvoor krijgen we dan een sparrow ipv flint, een full electric binnenunit in plaats van een hybride binnenunit (schijnbaar is de full electric unit ~€1900 en een hybrid ~€500) en dan nog een 300L boilervat natuurlijk voor ~€2850.

Zeker de prijs van de binnenunit valt me net als andere Tweakers flink tegen. Eigenlijk dacht ik dat er enkel een boilervat bij zou komen, die prijs is nog wel te overzien.

Maar als je een warmtepompboiler gaat gebruiken in plaats van de weheat oplossing. Hoe kom je dan wel van de CV af? De hybride binnenunit en instelling lijkt dan dus nog steeds uit te gaan van de “ondersteuning” die de CV ketel geeft. Dat zou dus betekenen dat je nooit van een weheat hybrid naar een full electric kan upgraden met producten van andere leveranciers (zoals een losse warmtepompboiler).

Je kan met de Sparrow ook prima een compacte binnenunit nemen ipv de pre assembled. Heb je alleen geen backup heater. En 2 losse pompen ipv alles in 1 kast. Scheelt weer €1000. ;)

En dan heb je wel een warmtepomp die meer vermogen heeft om wel zelfstandig SWW te draaien. Zelf zijn defrosts bepaald ipv standaard elke 45 minuten/uur wat ik hier begrepen heb. En de Sparrow heeft ook geen warmtelint wat extra verbruik met zich meebrengt. (en dus een lagere COP) En het is een Nederlands zelf samengesteld product en geen Chinees import warmtepomp.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroendh op 29-05-2026 18:49 ]

• Barca
  • Laatst online: 10:53

Barca

In Search Of Sunrise

jeroendh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:38:
[...]

Je kan met de Sparrow ook prima een compacte binnenunit nemen ipv de pre assembled. Heb je alleen geen backup heater. En 2 losse pompen ipv alles in 1 kast. Scheelt weer €1000. ;)

En dan heb je wel een warmtepomp die meer vermogen heeft om wel zelfstandig SWW te draaien. Zelf zijn defrosts bepaald ipv standaard elke 45 minuten/uur wat ik hier begrepen heb. En de Sparrow heeft ook geen warmtelint wat extra verbruik met zich meebrengt. (en dus een lagere COP) En het is een Nederlands zelf samengesteld product en geen Chinees import warmtepomp.
Mij werd juist expliciet de BUH geadviseerd en ik vond het dan weer geen enkel probleem om daar wat meer geld aan uit te geven. Het geeft zekerheid voor iets wat er hopelijk zeker 15 jaar zonder hopelijk problemen staat.

• jeroendh
Een BUH is altijd een persoonlijke keuze. Maar niet verplicht bij de FE installatie zoals de installateur van ITsEZ suggereert. Je CV had immers ook geen BUH.

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-09 22:53

Boost je de radiatoren al? Scheelt wellicht ook wat.

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

jeroendh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:38:
[...]

Met de compacte unit bedoel je dan de hybrid? https://justfire.nl/products/whc-hybrid-binnenunit

Ik vraag me sowieso af waar die extra heater voor dient, die werd me wel aanbevolen bij de flint (ivm mogelijk te weinig vermogen bij koude temperaturen) maar bij de sparrow lijkt me dat niet nodig.

Ook staat er op onze offerte al een extra transportpomp. Is alleen de kleine binnenunit dan genoeg?

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
En een buh kun je ook zo in de leiding plaatsen als je wilt.

• MotorBeast
jeroendh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:19:
Een BUH is altijd een persoonlijke keuze. Maar niet verplicht bij de FE installatie zoals de installateur van ITsEZ suggereert. Je CV had immers ook geen BUH.
Je cv ketel kon ook makkelijk 80/90 graden water maken bij -10 buiten. Als je een WP neemt die in 90% van de tijd passend is en er komt ooit nog een horrorwinter gebruik daarvoor dus de BUH als hij het dan niet zou redden. Het is niet bedoeld als backup mocht je compressor niet meer werken.

• jeroendh
ITsEZ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:27:
[...]

Met de compacte unit bedoel je dan de hybrid? https://justfire.nl/products/whc-hybrid-binnenunit

Ik vraag me sowieso af waar die extra heater voor dient, die werd me wel aanbevolen bij de flint (ivm mogelijk te weinig vermogen bij koude temperaturen) maar bij de sparrow lijkt me dat niet nodig.

Ook staat er op onze offerte al een extra transportpomp. Is alleen de kleine binnenunit dan genoeg?
Ja dat is de compacte binnenunit, waarom hij daar hybride heet geen idee. Bij deze unit heb altijd 1 pomp voor het cv gedeelte nodig. En als je ook SWW gaat doen nog een 2e pomp. Een 3e pomp wordt als je een paralel buffervat hebt toegepast in het CV circuit.

Hier mijn situatie met de compacte binnenunit en 2 pompen. Negeer de getekende pijltjes. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6A_yhuAWLp1HFQwcrAplHuCXIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiOS5druSFZFLX6ReylFrcvG.jpg?f=fotoalbum_large

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

MotorBeast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:36:
[...]

Je cv ketel kon ook makkelijk 80/90 graden water maken bij -10 buiten. Als je een WP neemt die in 90% van de tijd passend is en er komt ooit nog een horrorwinter gebruik daarvoor dus de BUH als hij het dan niet zou redden. Het is niet bedoeld als backup mocht je compressor niet meer werken.
Ons totale gasverbruik afgelopen winter was ~800m3 en daar zaten ook dagen bij van -10, dat zou een sparrow toch moeten kunnen trekken zonder backup heater?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 08:53
RayDelft schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:14:
[...]

Geen idee. Coolblue wilde m erin hebben . Maar met de kennis van nu zou ik dat niet meer doen .
Met een pomploze verdeler kan die er tussenuit bij voldoende actieve waterinhoud. Rendement+10% 🤗

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• martijnn2
martijnn2 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Ik ben zelf installateur, mijn prive warmtepomp is offline. Ik heb vorige week iemand gesproken en die vertelde dat ik een nieuwe sim krijg.

Nu een week verder, een iets wat dringender mail gestuurd dat ik een nieuwe sim en een control board wil, komt erop neer dat ik binnen een week een 100% functionele warmtepomp wil hebben met alles wat daarbij hoort.

Ik ga nu bijna de 5e week in, ronduit belachelijk
Update, het heeft geholpen, service monteur heeft zojuist sim kaart gebracht, ik heb hem zelf omgewisseld en hij is weer online👍 letterlijk 5 minuten werk.

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
Ik zit hier met een vraagstuk en ben benieuwd of iemand er iets van herkent (met zoeken kan ik geen gelijkwaardige verhalen vinden).

Ik heb met de buren tegelijkertijd een Sparrow laten installeren, het is een 2 onder 1 kap dus exact dezelfde opstelling. Nu vibreert bij de buren de CV pomp zo hard dat je het door het hele huis hoort zoemen. Bij mij hoor en voel je hem amper tot niet (compressor snelheid is gelijk, en nu beide aan het koelen).

Ik zou dan toch zeggen dat het de pomp moet zijn die ‘defect’ is. Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn dat een pomp zo hard vibreert (ze staan beide op zelfde snelheid).

De installateur heeft denkt niet dat het de pomp is en die wil het oplossen door het toerental te verlagen.

We zitten nu te overwegen om het direct aan WeHeat voor te leggen en kijken wat zij aanraden.

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• AirX
  • Laatst online: 10:16

AirX

Tweak Guru

Ludo69 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Ik heb de Plugwise Anna en Hub Adam, beide staan op koelen, maar helaas triggert het niet de koeling van de Sparrow (ik heb overigens wel verbinding met de Sparrow).
Is er hier een tweaker met OTGW die misschien kan uitproberen of met een OTGW wel via opentherm koeling te activeren is?

• martijnn2
AirX schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Is er hier een tweaker met OTGW die misschien kan uitproberen of met een OTGW wel via opentherm koeling te activeren is?
Koelen moet door installateur ingeschakeld worden

• AirX
  • Laatst online: 10:16

AirX

Tweak Guru

martijnn2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Koelen moet door installateur ingeschakeld worden
Inschakelen bedoel ik, dus schakelen tussen verwarmen en koelen.

• martijnn2
AirX schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Inschakelen bedoel ik, dus schakelen tussen verwarmen en koelen.
Alleen in de app mogelijk dacht ik

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
EB W schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:43:

We zitten nu te overwegen om het direct aan WeHeat voor te leggen en kijken wat zij aanraden.
je kunt als eindklant niet met weheat schakelen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• orillion
EB W schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:43:
Ik zit hier met een vraagstuk en ben benieuwd of iemand er iets van herkent (met zoeken kan ik geen gelijkwaardige verhalen vinden).

Ik heb met de buren tegelijkertijd een Sparrow laten installeren, het is een 2 onder 1 kap dus exact dezelfde opstelling. Nu vibreert bij de buren de CV pomp zo hard dat je het door het hele huis hoort zoemen. Bij mij hoor en voel je hem amper tot niet (compressor snelheid is gelijk, en nu beide aan het koelen).

Ik zou dan toch zeggen dat het de pomp moet zijn die ‘defect’ is. Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn dat een pomp zo hard vibreert (ze staan beide op zelfde snelheid).

De installateur heeft denkt niet dat het de pomp is en die wil het oplossen door het toerental te verlagen.

Zitten de muurbeugels van die leiding wel goed vast? Eerder in dit topic was dat bij iemand de oorzaak volgens mij.

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
orillion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:29:
[...]

Zitten de muurbeugels van die leiding wel goed vast? Eerder in dit topic was dat bij iemand de oorzaak volgens mij.
Ja die hebben we gecontroleerd 👍🏻
Wat we nu gaan doen is de binnenunit eraf halen en met rubber pluggen/plaatjes terug monteren zodat iig de resonantie via de muur weg is…

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• Neveleor
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-08 12:40
EB W schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:33:
[...]

Wat we nu gaan doen is de binnenunit eraf halen en met rubber pluggen/plaatjes terug monteren zodat iig de resonantie via de muur weg is…
Ik heb zelf ook het probleem gehad dat je de resonantie door het gehele huis hoorde. Uiteindelijk bleek dat de binnen unit niet goed functioneerde zodat de pomp op volle snelheid bleef lopen. Na vervanging printplaat binnen unit liep de pomp weer op zijn normale niveau, 1 m3/h. En weer fluisterstil :)

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-09 06:51
Het lijkt erop dat vanochtend rond 8:30 mijn verbinding is hersteld, hopelijk blijft dit zo, 1 zwaluw maakt nog geen zomer

• Mg4gebruiker
EB W schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:33:
[...]

Ik heb gevraagd de ankers te vervangen door een variant met rubber demper. Dat heeft het probleem vrijwel helemaal opgelost. Het geluid dat resteert hoor je alleen als je weet dat het er is....

• Pr088
[...]

Heb je al ventilatoren onder de radiatoren? Extra luchtstroom is je beste vriend.

• Pr088
Neveleor schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Ik heb zelf ook het probleem gehad dat je de resonantie door het gehele huis hoorde. Uiteindelijk bleek dat de binnen unit niet goed functioneerde zodat de pomp op volle snelheid bleef lopen. Na vervanging printplaat binnen unit liep de pomp weer op zijn normale niveau, 1 m3/h. En weer fluisterstil :)
Het kan ook zo zijn dat niet alle groepen open staan. Bij mij was dat per ongeluk zo, ging de circulatiepomp op volle toeren proberen water er door te persen. Alle groepen open en pomp ging automatisch op halve kracht draaien.

• effsec
AirX schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Ik heb koelen via OTGW proberen aan te zetten tijdens de offline periode, maar niet gelukt. Commando CE=1.

• effsec
[...]

Bij het openzetten van normale radiatoren loopt het koude water via de onderkant van de radiator retour. Hierdoor zal de waterinvoer kouder worden, waardoor de WP sneller uitschakelt. Ik laat mijn gewone radiatoren dicht.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:26
Zijn er ervaringen/meningen over een BB80 in de (hete) zomer? Mijn dak is zwart, BB is zwart en op het dak kan het zo’n 70-80 graden worden. Het lijkt me dat de koelfunctie dan nauwelijks kan werken, maar van wat ik kan vinden in de datasheet is dat er alleen iets staat over bedrijfsfunctionaliteit tot 35 graden (https://assets.ctfassets....tasheet_Blackbird_P80.pdf). Kan SWW dan wel (zou de boel moeten afkoelen) of is er een grote kans op storingen/veiligheidsstops? Propaan zelf kan er wel tegen, maar de compressor bijvoorbeeld?

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:53
Kanseleur schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:19:
Zijn er ervaringen/meningen over een BB80 in de (hete) zomer? Mijn dak is zwart, BB is zwart en op het dak kan het zo’n 70-80 graden worden. Het lijkt me dat de koelfunctie dan nauwelijks kan werken, maar van wat ik kan vinden in de datasheet is dat er alleen iets staat over bedrijfsfunctionaliteit tot 35 graden (https://assets.ctfassets....tasheet_Blackbird_P80.pdf). Kan SWW dan wel (zou de boel moeten afkoelen) of is er een grote kans op storingen/veiligheidsstops? Propaan zelf kan er wel tegen, maar de compressor bijvoorbeeld?
Zelfde situatie hier op het dak, ik heb nog nooit een issue gehad

• Jpiek
ITsEZ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:18:

In de installatieprocedure van de Weheet moet dan 'Geen CV' gekozen worden. Wij hadden een Hybride setup met CV, de CV is naderjhand weggehaald en er is een losse Boiler geplaatst. 's winters wou hij idd nog wel eens de CV bijschakelen, die er dus niet meer was. Dat gaf overigens geen foutmeldingen oid.

Ik weet niet of de WP er rekening mee houd dat hij geen CV of BUH heeft die hij 'er bij kan schakelen' overigens..

• Jpiek
jeroendh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:19:
Een CV heeft een dusdanige (over)capaciteit (24/30/38 kW) dat een BUH ook niet nodig is

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 08:53
Kanseleur schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:19:
Compressor is tegen overdruk beveiligd. Wellicht dat de legionella een keer niet wordt afgemaakt op het heetst van de dag

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• frank2908
Bij het dichtzetten van 5 radiatoren begonnen te leidingen te 'suizen'
  1. 1 radiator open + VVW: 9 minuten
  2. Therminon VV verdeler, open verdeler 11 minuten
  3. 5 radiatoren open + VVW: 29-34 minuten
  4. Koelen naar 17 graden: 34 minuten
  5. Koelen naar 16 graden 52 minuten
Tot nu toe geen condens op de radiatoren gehad. Bij het instellen van 16 graden gaat de warmtepomp langer koelen. Ik heb nu alle 11 radiatoren open gezet, ga kijken wat het effect is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq8CqsXO7YWcufUT8NJ7UO7eRL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cC9FXNwYfFXZWfl1A6G4P05X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door frank2908 op 30-05-2026 12:57 ]

• frank2908
Pr088 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Heb je al ventilatoren onder de radiatoren? Extra luchtstroom is je beste vriend.
nee nog niet maar heb het idee dat de radiatoren nog niet echt koud worden.

• robmoh
frank2908 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:47:
Bij het dichtzetten van 5 radiatoren begonnen te leidingen te 'suizen'
  1. 1 radiator open + VVW: 9 minuten
  2. Therminon VV verdeler, open verdeler 11 minuten
  3. 5 radiatoren open + VVW: 29-34 minuten
  4. Koelen naar 17 graden: 34 minuten
  5. Koelen naar 16 graden 52 minuten
Tot nu toe geen condens op de radiatoren gehad. Bij het instellen van 16 graden gaat de warmtepomp langer koelen. Ik heb nu alle 11 radiatoren open gezet, ga kijken wat het effect is

[Afbeelding]
Ook geen condens op leidingen die naar de radiatoren gaan? Ook de leidingen gecheckt die verscholen liggen? (achter koof, door een muur etc)

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:53
[...]

Als je iets van effect wilt hebben van koelen met normale radiatoren moeten ze minimaal van ventilatoren voorzien zijn en je moet eigenlijk de waterstroming omkeren tov verwarmen. Normaal komt warm water er van boven in en zakt het naar beneden. Bij koelen wil je dit precies andersom hebben.

Ik heb dit in een vorige woning geprobeerd en het werkt best aardig. Maar beter alles vervangen door fancoils oid.

• MotorBeast
frank2908 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:58:
[...]

nee nog niet maar heb het idee dat de radiatoren nog niet echt koud worden.
Zullen ze ook niet worden https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/

• frank2908
robmoh schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Ook geen condens op leidingen die naar de radiatoren gaan? Ook de leidingen gecheckt die verscholen liggen? (achter koof, door een muur etc)
De meeste leidingen heb ik voorzien van Kaiflex ST 19 mm dampdicht. Bij de andere leidingen is er geen condens te zien.

• frank2908
MotorBeast schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Zullen ze ook niet worden https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/

Ik heb zojuist gekoeld met alle HT radiatoren open. Vermogen IN was 55 minuten, het koelen zelf duurde 53 minuten zonder condens. Temperatuur uit ging tot 16,8 graden (ingesteld 16 graden) Welke type en hoeveel jaga's zou jij hiervoor gebruiken om effectief te kunnen koelen? De strada hybride of de briza?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx1t10Y8fPl1HkcrOQw41T9REpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ibd7oxZcC5bAnY5MCalHNZro.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 207 ... 233 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.