• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Ik heb het zelf niet want ik koel met L/L maar als je gaat investeren pak dan een systeem wat condenserend kan koelen. Een vochtig huis en koelen is echt niet fijn. Het is nu gort droog maar als je warmte gecombineerd met regen krijgt wordt dat heel anders. Zie fancoil topic.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:51
MotorBeast schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:30:
[...]

Ik heb het zelf niet want ik koel met L/L maar als je gaat investeren pak dan een systeem wat condenserend kan koelen. Een vochtig huis en koelen is echt niet fijn. Het is nu gort droog maar als je warmte gecombineerd met regen krijgt wordt dat heel anders. Zie fancoil topic.
Ik heb nog even gekeken op gemini. Ik weet nog of dit klopt, maar het zou mogelijk genoeg moeten zijn?
  1. Jaga Briza (Type 22) condenserend. 120 cm unit: ~1,4 - 1,5 kW koelvermogen.
  2. Jaga Briza (type 22) condenserend 70 cm unit: ~0,8 - 0,9 kW koelvermogen.
  3. Vloerverwarming 2 groepen (55 m²): ~0,5 - 0,7 kW (effectief).
  4. Totaal: ~2,7 tot 3,1 kW.

• dr_pronk
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21-08 11:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2KupaJsR76BiCPXZRT3PvFgWsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGG7E6jqGuDOXTyOaZczFV2m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds twee weken een warmtepomp, maar sindsdien warmwater problemen. Het is een hybride opstelling met:
  • ATAG Q51SR (cv‑ketel, zonder interne boiler)
  • Externe boiler (tapwater)
  • Driewegklep (cv ↔ boiler) aangestuurd door ketel
  • Weheat Blackbird P80
  • Buffervat ±50L
Ik vraag me af of het hydraulisch ontwerp van de instlleur wel klopt. Ik heb de driewegklep losgehaald en weer gemonteerd en die reageert in ieder geval op de ketel.

Het bizarre is dat de installateur zegt dat alles van hun kant goed is, en ik maar de CV monteur moet bellen. Maar die heeft er helemaal niks mee te maken.

Ziet iemand iets opvallends aan het ontwerp op de foto? Zitten er fundamentele fouten?

• MotorBeast
frank2908 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Ik heb nog even gekeken op gemini. Ik weet nog of dit klopt, maar het zou mogelijk genoeg moeten zijn?
  1. Jaga Briza (Type 22) condenserend. 120 cm unit: ~1,4 - 1,5 kW koelvermogen.
  2. Jaga Briza (type 22) condenserend 70 cm unit: ~0,8 - 0,9 kW koelvermogen.
  3. Vloerverwarming 2 groepen (55 m²): ~0,5 - 0,7 kW (effectief).
  4. Totaal: ~2,7 tot 3,1 kW.
Zou kunnen kloppen. Koelen vraagt minder vermogen dan verwarmen en zeker als je het 24/7 doet. Ter info. Ik koel hier een 140m2 heel huis met 3 L/L units, 1 per verdieping en die draaien nu ieder op 100W. Afgelopen week toen het warmer was ook af en toe 200W. Ik zou die Jaga's dimensioneren op de warmtevraag in de winter (gewoon bereken op 20/21 graden) en dan komt koelen ook wel goed.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:29
dr_pronk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:31:
[Afbeelding]

Ik heb sinds twee weken een warmtepomp, maar sindsdien warmwater problemen. Het is een hybride opstelling met:
  • Weheat Blackbird P80
  • Buffervat ±50L
Ik vraag me af of het hydraulisch ontwerp van de instlleur wel klopt. Ik heb de driewegklep losgehaald en weer gemonteerd en die reageert in ieder geval op de ketel.

Het bizarre is dat de installateur zegt dat alles van hun kant goed is, en ik maar de CV monteur moet bellen. Maar die heeft er helemaal niks mee te maken.

Ziet iemand iets opvallends aan het ontwerp op de foto? Zitten er fundamentele fouten?
Zijn die twee pijpen onder je ATAG aanvoer en retour? Het lijkt op de foto wel direct aan elkaar gekoppeld. Gaat je water van de ATAG dan niet direct retour?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:34
[Afbeelding]

• Weheat Blackbird P80
  • Buffervat ±50L

Ik zie het zo: De Atag CV installatie met boiler en 3 weg klep moet je zien als zelfstandig installatie. De BB WP moet primair alleen zorgen voor verwarming van de CV afgiften installatie. Normaliter hangt de CV ketel met een bypass in serie met de WP installatie. De 3 weg klep is dus alleen voor de Atag (extra) verwarming of de boilervat. Primair moet de 3 weg klep dus op boilervat staan. Het werk in feite het zelfde als met een combi ketel.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
[Afbeelding]

• Weheat Blackbird P80
  • Buffervat ±50L

Klep niet defect? Ook al reageert hij wel?

Witte palletje moet goed lopen en niet losjes aanvoelen

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:56
[Afbeelding]

• Weheat Blackbird P80
  • Buffervat ±50L

Wat je noemt is eigenlijk precies de reden waarom je bij hybride zowel de CV als de warmtepomp door een en dezelfde leverancier wil laten doen, om dat wijzen te voorkomen.

Maar warmwater problemen is nog vrij algemeen, misschien kan je wat meer details geven.

Schakelt de CV wel in als je een warme kraan open draait?

Zo niet, zit de CV elektrisch goed aangesloten op de warmtepomp? M.a.w. als het aan de CV kant op OpenTherm zit, zit het aan de warmtepomp ook op de juiste aansluiting?

Dat zijn 2 verschillende aansluitingen, zie hieronder: (Ik heb FE, dus geen Gas heater aangesloten)

Check ook de kant van de CV, je zou niet de eerste zijn waar ze dat verkeerd hebben gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaYKXVRxFD6MkyVpWJZx1iyOaec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnfogXIa2Ii5cUmuC2gVnYDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aC4XFNF5hA5-4NGa9c3-2kgr-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXGLNR9SohfS5mdEnNypTAsm.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:37
MotorBeast schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:51:
[...]

Zou kunnen kloppen. Koelen vraagt minder vermogen dan verwarmen en zeker als je het 24/7 doet. Ter info. Ik koel hier een 140m2 heel huis met 3 L/L units, 1 per verdieping en die draaien nu ieder op 100W. Afgelopen week toen het warmer was ook af en toe 200W. Ik zou die Jaga's dimensioneren op de warmtevraag in de winter (gewoon bereken op 20/21 graden) en dan komt koelen ook wel goed.
Dat kanbik zien. Maar ik zie bv bij d3 Flint dat het minimale vermogen bij koelen in de praktijk veel hoger ligt dan bij verwarmen.

Aan de andere kant, moet je niet in het vermogen van de vv ook de vloer zelf meenemen?

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Sinds 6 mei offline geweest, en sinds een paar uurtjes weer online eindelijk! Heeft bijna 4 weken geduurd dit geintje en uiteindelijk niks (simkaart oid) fysiek vervangen.

Zou het wel netjes vinden als @Weheat (al dan niet indirect via Hoppenbrouwers) laat weten hoe dit kon en hoe ze dit in de toekomst willen gaan voorkomen. 4 weken niks kunnen instellen is gewoon not done. Wellicht dat de cloud thermostaat hier verandering in gaat brengen? Als goedkmakertje mogen ze mij best als betatesters uitnodigen 😇

[ Voor 7% gewijzigd door Vince_ op 31-05-2026 20:24 ]

• RobbieT
Vince_ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:21:
Sinds 6 mei offline geweest, en sinds een paar uurtjes weer online eindelijk! Heeft bijna 4 weken geduurd dit geintje en uiteindelijk niks (simkaart oid) fysiek vervangen.

Zou het wel netjes vinden als @Weheat (al dan niet indirect via Hoppenbrouwers) laat weten hoe dit kon en hoe ze dit in de toekomst willen gaan voorkomen. 4 weken niks kunnen instellen is gewoon not done. Wellicht dat de cloud thermostaat hier verandering in gaat brengen? Als goedkmakertje mogen ze mij best als betatesters uitnodigen 😇
Als het is wat de naam suggereert, dan is een cloud thermostaat geen oplossing, maar eerder een manier om ervoor te zorgen dat je zelfs de kamertemperatuur niet meer kan instellen als de 4G/LTE verbinding eruit ligt.

Mooi dat je weer online bent, valt wel op dat een voor een er weer verbindingen gaan werken.

Nou nog een eerlijke uitleg van @Weheat over de oorzaak, het gebrek aan communicatie is op dit moment zo mogelijk nog slechter voor het vertrouwen dan de storing zelf.

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:28
RobbieT schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Als het is wat de naam suggereert, dan is een cloud thermostaat geen oplossing, maar eerder een manier om ervoor te zorgen dat je zelfs de kamertemperatuur niet meer kan instellen als de 4G/LTE verbinding eruit ligt.

Mooi dat je weer online bent, valt wel op dat een voor een er weer verbindingen gaan werken.

Nou nog een eerlijke uitleg van @Weheat over de oorzaak, het gebrek aan communicatie is op dit moment zo mogelijk nog slechter voor het vertrouwen dan de storing zelf.
de storing zelf is an zich niet zo interessant.

problematische is de duur en het totale gebrek aan communicatie evenals een klaarblijkelijk gebrek aan backup optie.

Wat duid aan een gebrek aan vooruitkijkend vermogen en daarmee weinig goeds belooft voor weheat intellegence.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RobbieT schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:33:
[...]

De naam is misleidend. Op een open dag vorig jaar is verteld dat het een fysiek apparaat is dat lokaal via Zigbee met de WP communiceert.

Maar of het apparaat nog steeds in ontwikkeling is ¯\_(ツ)_/¯ Ik hoop dat het nog steeds op de roadmap staat en binnenkort wordt uitgebracht. Eerlijk gezegd ben ik meer benieuwd naar de thermostaat dan naar Intelligence...

[ Voor 12% gewijzigd door Caayn op 31-05-2026 22:32 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:21
Caayn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:29:
[...]
De naam is misleidend. Op een open dag vorig jaar is verteld dat het een fysiek apparaat is dat lokaal via Zigbee met de WP communiceert.
In dat geval vraag ik met af wat de toegevoegde waarde is. 'communiceert met de WP via zigbee' ? Er is toch geen lokale toegang ? Uitgezonderd Opentherm via een thermostaat ? Doe er dan meteen een locale API bij, zijn de HA en Homey users ook helemaal blij...

• RobbieT
Caayn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:29:
[...]
Via Zigbee zou suggereren dat er al een Zigbee radio op de print van de binnen-unit zit die via een update te activeren is, anders zie ik dat niet zomaar gebeuren.

Die zou dus op de print te vinden moeten zijn.

Ik kan die niet zo op de print vinden, althans niet op de voorkant van de print die je kan zien.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 31-05-2026 23:04 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 09:55
RobbieT schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:55:
[...]

Via Zigbee zou suggereren dat er al een Zigbee radio op de print van de binnen-unit zit die via een update te activeren is, anders zie ik dat niet zomaar gebeuren.

Die zou dus op de print te vinden moeten zijn.
Nee hoor, je verbind een 'dongle' aan de thermostaat aanslutingen van de weheat die zigbee heeft om met de echte thermostaat te verbinden.

• RobbieT
Kodess schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:04:
[...]

Nee hoor, je verbind een 'dongle' aan de thermostaat aanslutingen van de weheat die zigbee heeft om met de echte thermostaat te verbinden.
Dat zou dan betekenen dat het ding via OpenTherm communiceert met de Weheat print, ik moet het nog zien allemaal.

Er zit wel een pin-header direct naast de RS485 aansluiting waar de buitenunit op aangesloten zit, blijkbaar bedoeld om een extra deelnemer op de RS485 bus op aan te sluiten.

Dat lijkt mij een praktischere plek om iets op aan te sluiten voor lokale bediening.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieT op 31-05-2026 23:07 ]

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-08 11:38
EB W schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:43:
Ik zit hier met een vraagstuk en ben benieuwd of iemand er iets van herkent (met zoeken kan ik geen gelijkwaardige verhalen vinden).

Ik heb met de buren tegelijkertijd een Sparrow laten installeren, het is een 2 onder 1 kap dus exact dezelfde opstelling. Nu vibreert bij de buren de CV pomp zo hard dat je het door het hele huis hoort zoemen. Bij mij hoor en voel je hem amper tot niet (compressor snelheid is gelijk, en nu beide aan het koelen).

Ik zou dan toch zeggen dat het de pomp moet zijn die ‘defect’ is. Of zouden er andere oorzaken kunnen zijn dat een pomp zo hard vibreert (ze staan beide op zelfde snelheid).

De installateur heeft denkt niet dat het de pomp is en die wil het oplossen door het toerental te verlagen.

We zitten nu te overwegen om het direct aan WeHeat voor te leggen en kijken wat zij aanraden.
Pwm draadjes van de pomp goed aangesloten?

• Stefan1989
[Afbeelding]

• Weheat Blackbird P80
  • Buffervat ±50L

Kun je wat meer afstand foto's toevoegen om het totaalplaatje beter in beeld te krijgen?

Ik krijg de indruk dat de retour van je boiler niet goed terugkomt op de retour van de ketel.

Waarom laat je die blackbird niet een boiler verwarmen. Die kan dat veel goedkoper ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefan1989 op 01-06-2026 01:35 ]

• Michs
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-09 15:43
Hallo,

Zijn er meer mensen die ''problemen'' hebben met het koelen? Ik heb een Flint + vloerverwarming op de begane grond. De Flint probeert per dag wel te starten, maar stopt binnen enkele minuten terwijl de temperaturen wel oplopen in de woning.

Zijn er mensen met tips en tricks om het koelen toch te kunnen starten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7876_ON7zpuBR2Qo9iVBvx3j2o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V8EdIRXWdIAxZzoJpHvCDNPq.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNoKceE0FzXiP6Vpt9KmUPbbams=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/reUy1qlXJXtaiwEzXAv6UPBc.png?f=user_large

• Mg4gebruiker
Michs schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:34:
Hallo,

Zijn er meer mensen die ''problemen'' hebben met het koelen? Ik heb een Flint + vloerverwarming op de begane grond. De Flint probeert per dag wel te starten, maar stopt binnen enkele minuten terwijl de temperaturen wel oplopen in de woning.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb jij soms een oude mengverdeler uit het gastijdperk?

• Michs
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-09 15:43
Mg4gebruiker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Nee, ik heb een open kunststof verdeler zonder pomp.

• Jpiek
Kodess schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:04:
[...]

Waarom dan in hemelsnaam dan weer een device met een zigbee protocol er tussen, Locale API gingen ze toch niet doen ?
Maar goed, dit komt eigenlijk neer op hun eigen OTGW maar dan via Zigbee ipv Wifi ? Toegevoegde waarde is dan 0,0 voor mij (en andere OTGW gebruikers).

Hun thermostaat zelf moet dan wel heel bijzonder zijn om iets toe te voegen....

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:45
Michs schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:34:
Hallo,

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ja, hier ook een Flint die niet wil koelen. Inderdaad een aantal minuten. Pas heb ik de temperatuur voor koelen op 15 graden gezet, toen ging hij wel 40 minuten koelen maar daarna ook pas de volgende dag weer. Hij kan dan toch ook over bijvoorbeeld 2 uur weer koelen?

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-09 13:04

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Hoi allemaal,

Zoals hier op Tweakers recent voorbij is gekomen, hebben wij onlangs in het veld te maken gehad met een netwerkstoring. Een klein aantal installaties heeft hier nog steeds last van.

Op de operationele werking van de warmtepomp heeft dit geen invloed gehad. Daarnaast zijn er meerdere mogelijke redenen voor het wegvallen  de verbinding van een warmtepomp. In dit geval was de oorzaak echter specifiek, en daarom lichten we het hier graag toe.

De storing ontstond door een overbelasting op het netwerk van de provider. Een aantal warmtepompen kon daardoor geen directe verbinding meer maken met die specifieke combinatie van provider en zendmast. Omdat de provider en zendmast op het netwerk regelmatig wisselen, zijn de meeste warmtepompen vanzelf weer online gekomen. Uiteindelijk geldt dit voor alle pompen. Om dit waar nodig te versnellen, bieden wij de installateur een oplossing aan die op locatie kan worden uitgevoerd.

Voor de toekomst hebben wij een oplossing geïmplementeerd, zodat dit specifieke geval zich niet meer kan voordoen. Wij begrijpen de frustratie over de communicatie die langer op zich liet wachten. Aan onze kant waren we ondertussen druk bezig met alle betrokken partijen om dit zo goed mogelijk op te lossen. 

Team,
Weheat

www.weheat.nl

• dr_pronk
Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Zijn die twee pijpen onder je ATAG aanvoer en retour? Het lijkt op de foto wel direct aan elkaar gekoppeld. Gaat je water van de ATAG dan niet direct retour?
Dit is ook mijn vrees. Want de CV circulatiepomp doet niks met dit warme weer. Dus forceert geen flow onder de ketel door. Naar mijn idee zuigt hij het meten weer naar binnen. De ketel is de hele dag heet.

• rijmer
  • Laatst online: 29-06 16:00
@Weheat Fijn dat jullie eindelijk reageren. Goed ook. Maar wat echt niet goed gaat is weinig en late communicatie. Als beginnend bedrijf in een branche moet dat echt beter. Hoewel ik tevreden ben over de efficiëntie van het apparaat. Ben ik dat niet over jullie communicatie. Ik ben helaas wel zo ver opgeschoven in mijn opinie dat ik niet meer erg veel vertrouwen heb in Weheat. Er is een monteur maanden geleden langsgeweest omdat mijn Blackbird flink wat geluid maakt. De monteur had helaas geen decibelmeter bij. Heeft wel aanpassingen aangebracht, maar de oplossing was dit niet. Deze monteur heeft aangegeven dat er een terugkoppeling zou komen. Helaas heb ik deze nooit meer mogen ontvangen. Maar hoe je ook contact zoekt met jullie, communicatie is niet of nauwelijks mogelijk. Ook hierop verwacht ik weer geen reactie te krijgen.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-09 15:17
@dr_pronk bij mij zit er een terugslagklep in de "kortsluiting" waarmee de flow wel de goede kant op gaat... Kan je zien of er zoiets is geplaatst?

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• Caayn
  • Niet online
Jpiek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Waarom dan in hemelsnaam dan weer een device met een zigbee protocol er tussen, Locale API gingen ze toch niet doen ?
Maar goed, dit komt eigenlijk neer op hun eigen OTGW maar dan via Zigbee ipv Wifi ? Toegevoegde waarde is dan 0,0 voor mij (en andere OTGW gebruikers).

Hun thermostaat zelf moet dan wel heel bijzonder zijn om iets toe te voegen....
Ik gok dat het aantal mensen met een OTGW niets is vergeleken met het aantal mensen die een Honeywell T6 (hysterese :X ) of vergelijkbaar slechte thermostaat gebruiken. Daar valt qua efficiëntie voor de gemiddelde gebruiker al een flink stuk te halen zolang de WP zelf nog geen correctie op de stooklijn kan uitvoeren. Wie weet staan ze hun eigen Thermostaat wel toe om SWW aan te sturen.

Weheat Intellegence, SWW even daargelaten, zal voor OTGW gebruikers ook weinig toevoegen gezien je dat, en meer, nu al zelf kan doen via OTGW.

[ Voor 14% gewijzigd door Caayn op 01-06-2026 10:08 ]

• RobbieT
Weheat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:37:
Hoi allemaal,

Zoals hier op Tweakers recent voorbij is gekomen, hebben wij onlangs in het veld te maken gehad met een netwerkstoring. Een klein aantal installaties heeft hier nog steeds last van.

Op de operationele werking van de warmtepomp heeft dit geen invloed gehad. Daarnaast zijn er meerdere mogelijke redenen voor het wegvallen  de verbinding van een warmtepomp. In dit geval was de oorzaak echter specifiek, en daarom lichten we het hier graag toe.

Team,
Weheat
Bij mij is de warmtepomp nog steeds offline.

Roepen dat het geen invloed heeft op de operationele werking is leuk en aardig, maar dan stap je wel heel erg makkelijk over de functionaliteit die je mist heen. (SWW boost, koelen kunnen in- / uitschakelen, etc.)

Als de online functionaliteit zoals jullie zo stellen er niet toe doet, wat is dan nog de meerwaarde van een Weheat ten opzichte van een willekeurige andere "domme" R290 warmtepomp? De afgelopen maand is dat namelijk wat ik heb, een domme warmtepomp.

Daarnaast vertellen jullie hier nog steeds niet hoe het opgelost gaat worden voor de warmtepompen die nu nog steeds offline zijn.

Na een maand is dit wel een hele magere reactie waar ik weinig aan heb.

Jullie weten exact welke warmtepompen er nog offline zijn.

Als het werkelijk een heel klein aantal is dat nog offline is dan hadden jullie prima iedereen even kunnen benaderen met een uitleg en plan van aanpak om het op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 01-06-2026 12:43 ]

• dr_pronk
Voogel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:50:
@dr_pronk bij mij zit er een terugslagklep in de "kortsluiting" waarmee de flow wel de goede kant op gaat... Kan je zien of er zoiets is geplaatst?
Dat zit er dus niet. Dat tussenstukje wordt bloedheet. Eigenlijk alles direct onder de ketel, maar verderop blijft alles koud,

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 09:55
RobbieT schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Bij mij is de warmtepomp nog steeds offline.

Roepen dat het geen invloed heeft op de operationele werking is leuk en aardig, maar dan stap je wel heel erg makkelijk over de functionaliteit die je mist heen. (SWW boost, koelen kunnen in- / uitschakelen, etc.)

Daarnaast vertellen jullie hier nog steeds niet hoe het opgelost gaat worden voor de warmtepompen die nu nog steeds offline zijn.

Na een maand is dit wel een hele magere reactie waar ik weinig aan heb.

Jullie weten exact welke warmtepompen er nog offline zijn.

Als het werkelijk een heel klein aantal is dat nog offline is dan hadden jullie prima iedereen even kunnen benaderen met een uitleg en plan van aanpak om het op te lossen.
Eens.

Maar uit hun bericht haal ik dat de LTE connectie plakt aan een zendmast die 'offline' of overloaded is.

Heb je de groep waar de buiten + binnenunits op zitten een keer uitgezet? Misschien een keer 10 minuten de stroom eraf, kijken of hij dan toch verbinding kan krijgen?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21
Ik wilde mijn eerdere bericht over drukverlies quoten, maar kan de zoekfunctie niet meer vinden. Betreft een FE BB80 opstelling met buffer en 300L boiler.
  • In de afgelopen 1,5 maand is het systeem twee keer volledig drukloos geraakt.
  • Ik verlies momenteel ongeveer 0,1 bar druk per 1 à 2 dagen.
  • Voor zover ik me herinner, gebeurde het drukloos raken steeds nadat de SWW-productie was gestart.
  • Bij de BB80 zie ik geen duidelijke tekenen van lekkage via het overstortventiel.
  • Het expansievat lijkt niet defect.
Mijn vermoeden is dat de systeemdruk geleidelijk te laag wordt en dat tijdens SWW-productie mogelijk water via het overstortventiel wordt afgevoerd. Zou dat een plausibele verklaring kunnen zijn?

Omdat mijn installateur inmiddels failliet is, probeer ik eerst beter te begrijpen waar ik gericht naar moet laten kijken voordat ik een lokale monteur inschakel.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zou het kunnen dat er een keerklepje onder een pomp niet helemaal sluit?

Wise enough to play the fool

• Pr088
rijmer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:49:
@Weheat Fijn dat jullie eindelijk reageren. Goed ook. Maar wat echt niet goed gaat is weinig en late communicatie. Als beginnend bedrijf in een branche moet dat echt beter. Hoewel ik tevreden ben over de efficiëntie van het apparaat. Ben ik dat niet over jullie communicatie. Ik ben helaas wel zo ver opgeschoven in mijn opinie dat ik niet meer erg veel vertrouwen heb in Weheat. Er is een monteur maanden geleden langsgeweest omdat mijn Blackbird flink wat geluid maakt. De monteur had helaas geen decibelmeter bij. Heeft wel aanpassingen aangebracht, maar de oplossing was dit niet. Deze monteur heeft aangegeven dat er een terugkoppeling zou komen. Helaas heb ik deze nooit meer mogen ontvangen. Maar hoe je ook contact zoekt met jullie, communicatie is niet of nauwelijks mogelijk. Ook hierop verwacht ik weer geen reactie te krijgen.
Moet het bij een beginnend bedrijf beter zijn dan bij een gerenommeerd bedrijf? Lijkt me niet.
Heb jij ook contact met je installateur? Die moet je aansprakelijk stellen voor het geluid van de BlackBird. Komt hij niet met een oplossing?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RobbieT
Kodess schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Eens.

Maar uit hun bericht haal ik dat de LTE connectie plakt aan een zendmast die 'offline' of overloaded is.

Heb je de groep waar de buiten + binnenunits op zitten een keer uitgezet? Misschien een keer 10 minuten de stroom eraf, kijken of hij dan toch verbinding kan krijgen?
Dat heb ik eerder wel eens geprobeerd, voor het laatst 2 weken geleden, toen hielp dat niks.

Ik waardeer de input, eigenlijk is dat iets wat ik van @Weheat verwacht.

De hele installatie een kwartier uitgezet en weer aangezet, maar maakt geen enkel verschil.

Nog steeds offline.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 01-06-2026 11:54 ]

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:47
Ik heb op mijn vorige bericht helaas geen reactie gekregen, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen. Het contact met mijn installateur verloopt namelijk nogal moeizaam.

Tot nu toe is het al twee keer gebeurd dat het elektrische inline verwarmingselement van mijn Weheat Sparrow P60 is ingeschakeld terwijl de warmtepomp in koelbedrijf stond. De koelfunctie heeft de afgelopen weken verder uitstekend gewerkt.

Wat ik zie gebeuren, is dat zodra de woning onder de ingestelde temperatuur komt (21,5 °C), het elektrische verwarmingselement wordt geactiveerd. In de grafieken is vervolgens te zien dat het inline verwarmingselement meerdere uren actief blijft.

Het inline elektrische verwarmingselement staat ingesteld op de modus Boost. Klopt het dat dit de juiste instelling is? En weet iemand wat precies het verschil is tussen Boost en Standby?

Alle tips of ervaringen zijn welkom.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• STIMPPYYY
teacher schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:29:
teacher schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:29:
Goed punt!

1. Ik heb een ratel in de leiding. Een mede tweaker had dit ook en dit is opgelost door de keerklep te ververvangen (zat 'iets' in).

2. Wat mij opvalt is dat de temperatuur van de onderstesensor vrij veel daalt nadat SWW start (geen idee of dit ook een aanleiding is).

• Jpiek
Caayn schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:50:
[...]
Ik gok dat het aantal mensen met een OTGW niets is vergeleken met het aantal mensen die een Honeywell T6 (hysterese :X ) of vergelijkbaar slechte thermostaat gebruiken. Daar valt qua efficiëntie voor de gemiddelde gebruiker al een flink stuk te halen zolang de WP zelf nog geen correctie op de stooklijn kan uitvoeren. Wie weet staan ze hun eigen Thermostaat wel toe om SWW aan te sturen.

Weheat Intellegence, SWW even daargelaten, zal voor OTGW gebruikers ook weinig toevoegen gezien je dat, en meer, nu al zelf kan doen via OTGW.
Om SWW aan te sturen met een thermostaat zal je imho iets aan moeten passen in de WP, OT kan het al, de WP van Weheat reageert er gewoon niet op. Als de Wehat thermostaat OT praat zal die hetzelfde probleem hebben.

Of hun thermostaat moet op een andere manier de WP aansturen en dus een soort van lokale hardwareversie van hun app zijn. En dan is het wél interresant..

• RNacoustics
dr_pronk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Dat zit er dus niet. Dat tussenstukje wordt bloedheet. Eigenlijk alles direct onder de ketel, maar verderop blijft alles koud,
Het lijkt wel, dat de 3 weg klep voor boiler niet geactiveerd wordt, waardoor via de bypass het hete water weer direct naar de ketel terug vloeit. Kijk even of de 3 weg klep wel werkt, door de ketel even uit te zetten en weer aan.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• ReinhardH
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 30-08 17:53
Mg4gebruiker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Ik heb een zelfde soort probleem: koeling die even draait, maar daarna stopt. Ik heb wel een mengverdeler (welliswaar slechts 2 jaar oud). Waarom zou dit een probleem kunnen zijn?

• Pr088
Tasteless schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:44:
Ik heb op mijn vorige bericht helaas geen reactie gekregen, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen. Het contact met mijn installateur verloopt namelijk nogal moeizaam.

Tot nu toe is het al twee keer gebeurd dat het elektrische inline verwarmingselement van mijn Weheat Sparrow P60 is ingeschakeld terwijl de warmtepomp in koelbedrijf stond. De koelfunctie heeft de afgelopen weken verder uitstekend gewerkt.

Wat ik zie gebeuren, is dat zodra de woning onder de ingestelde temperatuur komt (21,5 °C), het elektrische verwarmingselement wordt geactiveerd. In de grafieken is vervolgens te zien dat het inline verwarmingselement meerdere uren actief blijft.

Het inline elektrische verwarmingselement staat ingesteld op de modus Boost. Klopt het dat dit de juiste instelling is? En weet iemand wat precies het verschil is tussen Boost en Standby?

Er is niet zoiets als een 'juiste' instelling. Maar door de modus van je element op 'Back-up' (Standby bestaat toch niet?) te zetten voorkomt je dat het element 'bijspringt'. Je installateur kan dat aanpassen. Dat zou je probleem moeten oplossen.

Een andere oplossing is je warmtepomp op thermostaatsturing (OT) draaien en je thermostaat omlaag zetten? 21,5 graden is in deze periode precies een grenswaarde. Als je de thermostaat op 18 of 16 zet, dan zal je verwarming ook niet aanspringen in deze periode van het jaar.

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Gister blij dat na bijna 4 weken weer online was, maar nu sinds 09:41 weer offline en dezelfde melding over netwerkstoring in de app. Te vroeg gejuicht dus..

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:55:
[...]

[...]

Goed punt!

1. Ik heb een ratel in de leiding. Een mede tweaker had dit ook en dit is opgelost door de keerklep te ververvangen (zat 'iets' in).

2. Wat mij opvalt is dat de temperatuur van de onderstesensor vrij veel daalt nadat SWW start (geen idee of dit ook een aanleiding is).
Net SWW (boost) druk van 1.7 naar 1.4
Na SWW direct over in koelen - druk nu 1.3
Zal in rust rond de 1.5 zitten vermoed ik. Dus 0.2 bar verloren.

Lijkt mij niet OK als druk daalt bij SWW, moet stijgen zover ik weet.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:47
Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Er is niet zoiets als een 'juiste' instelling. Maar door de modus van je element op 'Back-up' (Standby bestaat toch niet?) te zetten voorkomt je dat het element 'bijspringt'. Je installateur kan dat aanpassen. Dat zou je probleem moeten oplossen.

Een andere oplossing is je warmtepomp op thermostaatsturing (OT) draaien en je thermostaat omlaag zetten? 21,5 graden is in deze periode precies een grenswaarde. Als je de thermostaat op 18 of 16 zet, dan zal je verwarming ook niet aanspringen in deze periode van het jaar.
Ik kan helaas niet op installateursniveau in de instellingen kijken. Begrijp ik goed dat de andere instelling "Back-up" is? Wat is precies het verschil tussen Boost en Back-up?

En als ik het element op Back-up zou zetten, moet mijn installateur dit dan in de winter weer terugzetten naar Boost?

Ik draai inderdaad op OpenTherm (OT). Natuurlijk zou ik de thermostaat lager kunnen zetten tijdens het koelen, maar ik ben altijd gewend geweest om deze gewoon op één temperatuur (21,5 °C) te laten staan. Dat voelt voor ons ook het meest comfortabel, dus ik zou dat liever niet aanpassen als dat niet nodig is.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Caayn
  • Niet online
Tasteless schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Ik kan helaas niet op installateursniveau in de instellingen kijken. Begrijp ik goed dat de andere instelling "Back-up" is? Wat is precies het verschil tussen Boost en Back-up?

En als ik het element op Back-up zou zetten, moet mijn installateur dit dan in de winter weer terugzetten naar Boost?

Ik draai inderdaad op OpenTherm (OT). Natuurlijk zou ik de thermostaat lager kunnen zetten tijdens het koelen, maar ik ben altijd gewend geweest om deze gewoon op één temperatuur (21,5 °C) te laten staan. Dat voelt voor ons ook het meest comfortabel, dus ik zou dat liever niet aanpassen als dat niet nodig is.
Back-up: BUH wordt enkel gebruikt wanneer de WP in storing staat.
Boost: BUH wordt gebruikt ter ondersteuning van de WP tijdens normaal bedrijf zoals verwarmen, defrost, SWW en Legionella.

Wanneer in de app " Inline verwarmingslement (XXX) standby" getoond wordt betekend dat de BUH aanwezig is maar dat hij op dat moment uit staat. Op de plek van XXX staat welke instelling de BUH heeft (backup of boost)

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 01-06-2026 14:06 ]

• Pr088
Tasteless schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:55:
[...]

1. Nee, het heet installateursniveau omdat je installateur dat moet doen. Dus tijd voor een belletje :9
    Back-up: element springt bij als warmtepomp in storing staat
    Boost: element springt bij als warmtevraag niet snel genoeg gematched wordt. Dat kan bij OT -afhankelijk van je thermostaat- op onnodige momenten gebeuren;
  2. Ja
  3. Dat is een persoonlijke keuze natuurlijk. Maar ik zou adviseren om het lager te zetten, dan kan je huis 's nachts blijven koelen en kou 'bufferen'. Als bijvoorbeeld 's nachts je huis kan afkoelen richting 20,5 dan kan het daarna de volgende ochtend zo weer oplopen richting de gewenste 21,5.
    Als je het constant op 21,5 houdt (misschien wel met verwarming in dit jaargetijde!), dan wordt je woning sneller te warm. Het is (denk ik) een utopie dat het koelsysteem van de warmtepomp je woning strak op 21,5 kan houden.

• Caayn
  • Niet online
Jpiek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Om SWW aan te sturen met een thermostaat zal je imho iets aan moeten passen in de WP, OT kan het al, de WP van Weheat reageert er gewoon niet op. Als de Wehat thermostaat OT praat zal die hetzelfde probleem hebben.

Of hun thermostaat moet op een andere manier de WP aansturen en dus een soort van lokale hardwareversie van hun app zijn. En dan is het wél interresant..
Dat laatste hoop ik op. Als het niks meer is dan een standaard OT thermostaat met logo voegt het inderdaad weinig toe.

• Jpiek
Dan hoop ik dat daar dan toch ook iets te bakken is qua lokale app/integratie voor HA/Homey, als het Zigbee wordt valt daar wellicht lokaal op in te grijpen...

De cloud is leuk om te monitoren maar ik durf niet iets te schakelen op basis van die status (pomp of verwarmingselement oid). Gaat potenteel problemen opleveren als de verbinding wegvalt.

• RNacoustics
STIMPPYYY schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Net SWW (boost) druk van 1.7 naar 1.4
Na SWW direct over in koelen - druk nu 1.3
Zal in rust rond de 1.5 zitten vermoed ik. Dus 0.2 bar verloren.

Lijkt mij niet OK als druk daalt bij SWW, moet stijgen zover ik weet.
Als de WP actief is, hetzij SWW of verwarmen/koelen, dan mag de drukverschil niet zo groot zijn. Normaliter vangt de expansie vat dit op. Kan je nergens een lek vinden? Zit er geen lucht in de leidingen?

• STIMPPYYY
RNacoustics schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Als de WP actief is, hetzij SWW of verwarmen/koelen, dan mag de drukverschil niet zo groot zijn. Normaliter vangt de expansie vat dit op. Kan je nergens een lek vinden? Zit er geen lucht in de leidingen?
Ik heb gisteren wederom alles ontlucht, geen lucht meer te vinden.

Het drukverschil met CV bedrijf of SWW is altijd 0.3 bar geweest (zover ik weet). Dan wel naar beneden of boven. Ik probeer met GPT een beetje te sparren, maar hoe betrouwbaar die info is weet je niet.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:56
Caayn schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:05:
[...]
Dat laatste hoop ik op. Als het niks meer is dan een standaard OT thermostaat met logo voegt het inderdaad weinig toe.
Wel als ze dan de OpenTherm support uitbreiden voor SWV/koelen ook natuurlijk, maar dat is wellicht optimistisch gehoopt.

• Limbo1988
  • Laatst online: 02-09 19:39
Sinds vandaag ook trotse eigenaar van een FE WeHeat sparrow.

Woning info: 2 onder 1 kap, 130m2, bj1983. Dak, en vloer nageisoleerd overal hr++ glas

De buitenleidingen moesten nog afgetaped worden toen ik de foto had gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKaamVKZK91WDjA-x34B5ItnJdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thxQvKw2OUpyOLUhEIXC86Hx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azEyJAttpX1ucMgusOM5djnnTR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDRNujyRUN2DEkFCfMLMxAsq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVwyzaJBdBV8L_Eqe8XsW46LkRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8p4CEura0EkFXECLPKoUTNfr.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenunit staat in de voortuin, naast het huis is een grasveld van de gemeente maar na veel mails versturen over huren/kopen of onderhoud ervan mocht het absoluut niet van de gemeente om daar de Wp neer te zetten. Achtertuin was geen optie ivm te veel meters leiding.

• martijnn2
Limbo1988 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:39:
Sinds vandaag ook trotse eigenaar van een FE WeHeat sparrow.

Woning info: 2 onder 1 kap, 130m2, bj1983. Dak, en vloer nageisoleerd overal hr++ glas

De buitenleidingen moesten nog afgetaped worden toen ik de foto had gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buitenunit staat in de voortuin, naast het huis is een grasveld van de gemeente maar na veel mails versturen over huren/kopen of onderhoud ervan mocht het absoluut niet van de gemeente om daar de Wp neer te zetten. Achtertuin was geen optie ivm te veel meters leiding.
Lekker snel erin geknald lijkt het

• Mg4gebruiker
ReinhardH schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Ik heb een zelfde soort probleem: koeling die even draait, maar daarna stopt. Ik heb wel een mengverdeler (welliswaar slechts 2 jaar oud). Waarom zou dit een probleem kunnen zijn?
Het minimale vermogen van de Flint is opmerkelijk hoog. Daardoor kan de Flint het water heel snel af laten koelen. Ook met een buffervat erbij dat al snel gekoeld is, stroomt er flink koud water naar je verdeler. Maar een deel van het koude water gaat rechtstreeks terug omdat een deel van de instroom in de vloer het water uit de uitgang van de vloer zelf is (menging). Daardoor koelt de vloer minder maar denkt de Flint "Hé, dat is al koud. Ik kan stoppen".

Hoe lager je de grens van het koelen instelt, des te langer duurt het voordat de Flint stopt. Maar dit lost niks op en veroorzaakt mogelijk wel condensatie.

Als je een regelbaar mengventiel hebt dan kan je die dicht zetten. Indien nee: open verdeler plaatsen.

Waarom zeg ik dit? Ik heb hetzelfde. Thermostaat op de verdeler staat helemaal open en voor de zekerheid de bypass op 0,5 bar gezet. Vandaag haalde hij net niet de 30 minuten.

Ik heb inmiddels een offerte voor een open verdeler aangevraagd. Want dat gaat volgens mij niet alleen helpen bij het koelen. Het helpt zeker ook bij verwarmen. Ik heb het eens uitgerekend maar in dezelfde omstandigheden als afgelopen winter kan de aanvoertemperatuur 4 graden omlaag. En de vloer warmt sneller op. Tel uit je winst...

• Mg4gebruiker
Tasteless schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:44:

Zet je verwarming uit in je app of op de thermostaat nadat je hem eerst op 18 graden hebt gezet.

• ReinhardH
Mg4gebruiker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:56:
[...]

Het minimale vermogen van de Flint is opmerkelijk hoog. Daardoor kan de Flint het water heel snel af laten koelen. Ook met een buffervat erbij dat al snel gekoeld is, stroomt er flink koud water naar je verdeler. Maar een deel van het koude water gaat rechtstreeks terug omdat een deel van de instroom in de vloer het water uit de uitgang van de vloer zelf is (menging). Daardoor koelt de vloer minder maar denkt de Flint "Hé, dat is al koud. Ik kan stoppen".

Hoe lager je de grens van het koelen instelt, des te langer duurt het voordat de Flint stopt. Maar dit lost niks op en veroorzaakt mogelijk wel condensatie.

Als je een regelbaar mengventiel hebt dan kan je die dicht zetten. Indien nee: open verdeler plaatsen.

Waarom zeg ik dit? Ik heb hetzelfde. Thermostaat op de verdeler staat helemaal open en voor de zekerheid de bypass op 0,5 bar gezet. Vandaag haalde hij net niet de 30 minuten.

Ik heb inmiddels een offerte voor een open verdeler aangevraagd. Want dat gaat volgens mij niet alleen helpen bij het koelen. Het helpt zeker ook bij verwarmen. Ik heb het eens uitgerekend maar in dezelfde omstandigheden als afgelopen winter kan de aanvoertemperatuur 4 graden omlaag. En de vloer warmt sneller op. Tel uit je winst...
Bij een lage aanvoertemperatuur staat de thermostaatkraan van de mengverdeler toch helemaal open en is er dus eigenlijk geen sprake van mengen? Ik kan iig eens proberen die thermostaatkraan er eens af te draaien en de kraan handmatig helemaal open te zetten.

Ik heb overigens een BB P80, maar dat zal het probleem niet minder maken.

Mijn indruk is nog steeds dat de circulatiepomp niet goed geactiveerd wordt. Ik heb er 2: één van BB naar buffervat en één van buffervat naar woning. Die tweede doet vrijwel niets bij koelen lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsBRGHVjyQzzGN7zCT_GMr7HK5E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1jpQKt0o83h8FbkAJ56T6XgU.png?f=fotoalbum_large

• Caayn
  • Niet online
ReinhardH schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Bij een lage aanvoertemperatuur staat de thermostaatkraan van de mengverdeler toch helemaal open en is er dus eigenlijk geen sprake van mengen? Ik kan iig eens proberen die thermostaatkraan er eens af te draaien en de kraan handmatig helemaal open te zetten.

Mijn indruk is nog steeds dat de circulatiepomp niet goed geactiveerd wordt. Ik heb er 2: één van BB naar buffervat en één van buffervat naar woning. Die tweede doet vrijwel niets bij koelen lijkt het.

[Afbeelding]
Welke thermostaatkraan van de mengverdeler? Bedoel je de thermostaatkraan die voor de verdeler zit? Zoja, deze kraan knijpt hoogstens de aanvoer maar bepaald niet de mengverhouding.

• Mg4gebruiker
[...]

[Afbeelding]
De thermostaatkraan heeft zelf niks te maken met het mengen. Die beperkt alleen de instroom van te warm water.

Dat doet wel het mengventiel, ofwel het ltv ventiel. Soms zit op de kop van het ventiel een inbusaansluiting (indien recent). Dan kan je die dicht draaien. Heb je zoals ik een vast ltv ventiel dan gaat dit niet dus blijf je menging houden.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:27
[...]

[Afbeelding]
De status is "gactiveerd". De grafiek lijkt dus een weergave van de aan/uit sturing van CV pomp 2 ipv het debiet zoals bij pomp 1.

• ReinhardH
arjenhiemstra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:34:
[...]

De status is "gactiveerd". De grafiek lijkt dus een weergave van de aan/uit sturing van CV pomp 2 ipv het debiet zoals bij pomp 1.
Bij verwarmen gaat de status naar 100% ipv naar "geactiveerd". Daar lijkt dus wel iets anders te gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tydsT-iPXxDg4CAbhZoFd60hvxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lzHj4HTKPP3RX1oFfbFE77d0.png?f=fotoalbum_large

• ReinhardH
Mg4gebruiker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:23:
[...]

De thermostaatkraan heeft zelf niks te maken met het mengen. Die beperkt alleen de instroom van te warm water.

Dat doet wel het mengventiel, ofwel het ltv ventiel. Soms zit op de kop van het ventiel een inbusaansluiting (indien recent). Dan kan je die dicht draaien. Heb je zoals ik een vast ltv ventiel dan gaat dit niet dus blijf je menging houden.
Dit is mijn verdeler. Ik zie alleen op de retourleiding een soort ventiel zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWLqXILAOXCG37GptcW0fmECLfQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JGJjyEjqowr1KGz334OcaTze.png?f=user_large

• Stefan1989
dr_pronk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Dit is ook mijn vrees. Want de CV circulatiepomp doet niks met dit warme weer. Dus forceert geen flow onder de ketel door. Naar mijn idee zuigt hij het meten weer naar binnen. De ketel is de hele dag heet.
De ketel in serie op de aanvoer leiding van de blackbird kan makkelijk en werkt hybride heel goed zelfs. De retourleiding van de boiler moet echter wel op de retour leiding in het ketel circuit zitten en dat is nu duidelijk niet het geval. Water van de boiler spiraal kan nu niet retour komen naar de cv ketel.

Een terugslagklep gaat in deze opstelling niks verbeteren. Hydraulisch klopt het plaatje gewoon niet. Met meer foto's kan ik hem als schema wel even voor je uit tekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefan1989 op 01-06-2026 23:45 ]

• Stefan1989
[Afbeelding]

• Weheat Blackbird P80
  • Buffervat ±50L

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoWFvCA6zBZrTUawQeH7PmVuIfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E86V8qYHYNz1RYRItMJCxzx6.jpg?f=fotoalbum_large op basis van jou beschrijving zou het plaatje er zo ongeveer uit moeten zien.

De ketel neemt verwarmen van de boiler voor zijn rekening en springt als hybride bij. En je installatie heeft een 50L buffervat.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 08:53
STIMPPYYY schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:17:
Ik wilde mijn eerdere bericht over drukverlies quoten, maar kan de zoekfunctie niet meer vinden. Betreft een FE BB80 opstelling met buffer en 300L boiler.
  • In de afgelopen 1,5 maand is het systeem twee keer volledig drukloos geraakt.
  • Ik verlies momenteel ongeveer 0,1 bar druk per 1 à 2 dagen.
  • Voor zover ik me herinner, gebeurde het drukloos raken steeds nadat de SWW-productie was gestart.
  • Bij de BB80 zie ik geen duidelijke tekenen van lekkage via het overstortventiel.
  • Het expansievat lijkt niet defect.
Mijn vermoeden is dat de systeemdruk geleidelijk te laag wordt en dat tijdens SWW-productie mogelijk water via het overstortventiel wordt afgevoerd. Zou dat een plausibele verklaring kunnen zijn?

Omdat mijn installateur inmiddels failliet is, probeer ik eerst beter te begrijpen waar ik gericht naar moet laten kijken voordat ik een lokale monteur inschakel.
Wat is de voordruk expansievat, welke hoogte staat de Bb en welke opstel hoogte de drukmeter?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
ReinhardH schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Dit is mijn verdeler. Ik zie alleen op de retourleiding een soort ventiel zitten.

[Afbeelding]
Die ventielen zijn vaak berekend op 400 liter per uur (cv) een warmtepomp doet 3x zoveel. Wat is het diameter van de aanvoerleiding?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Limbo1988
martijnn2 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Lekker snel erin geknald lijkt het
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

enige waar ik niet tevreden over ben is de buitenleiding. Deze had van mij wel paralel over de muur mogen lopen en dan recht naar de buitenunit. Dit ging volgend hun niet zonder een kniestuk te gebruiken of de warmtepomp verder naar voor te zetten.

Hoe de leidingen op zolder lopen maakt mij niks uit, kom ik zelden

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:42
Limbo1988 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

enige waar ik niet tevreden over ben is de buitenleiding. Deze had van mij wel paralel over de muur mogen lopen en dan recht naar de buitenunit. Dit ging volgend hun niet zonder een kniestuk te gebruiken of de warmtepomp verder naar voor te zetten.

Hoe de leidingen op zolder lopen maakt mij niks uit, kom ik zelden
Andermans installaties bekritiseren is altijd makkelijk. Interessant is vooral hoe de installatie straks draait en of hij efficiënt is en het huis lekker warm wordt. Zo ja, dan vind ik het een goede installatie.

Hoe ervaarde je de installatie?

• martijnn2
Als je opmerkingen hebt over een installatie, graag met onderbouwing ipv 2x een snibbige oneliner.

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 02-06-2026 13:45 ]

• MotorBeast
martijnn2 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Graag gedaan, beetje vakmanschap mag best gezien worden, en dat is dit niet
Want? Deze opmerkingen heeft niemand wat aan. Licht dan toe wat er niet goed aan is.

• Limbo1988
GvNL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:47:
[...]

Andermans installaties bekritiseren is altijd makkelijk. Interessant is vooral hoe de installatie straks draait en of hij efficiënt is en het huis lekker warm wordt. Zo ja, dan vind ik het een goede installatie.

Hoe ervaarde je de installatie?
Heel soepel, netjes en proper gewerkt hebben de mannen. De prijs viel ook mee tegenover wat ik sommige hier zie melden 10k met subsidie eraf. Leiding werk moest 9m door kruipruimte, 6m+- door een gemetselde koof naar zolder, die ik deels open gebroken had en de rest op zolder.

De gasleiding heb ik smorgensvroeg zelf doorgezaagd en deels verwijderd zodat er genoeg plaats was voor het leidingwerk in de koof.

Ze zijn ongeveer 24u totaal bezig geweest met 4 man.

Gisteravond alweer heerlijk warm gedouched met zen 4e achter elkaar. (300l vat).

Moet alleen de app nog leren kennen met handmatig instellen van sww, dit deed ie nu snachts.

• STIMPPYYY
Carboy54 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Wat is de voordruk expansievat, welke hoogte staat de Bb en welke opstel hoogte de drukmeter?
Geen idee, dat zou ik moeten meten dan.

BB staat op platte dak, 3 meter omhoog binnenunit, boilervat en buffer en expansievat. Onder binnenunit is de drukmeter gemonteerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK507n8zI5lgLi1bwAdMJodCxGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wZTVPccLIZxTsuSdJGKJddT.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren bijgevuld weer tot 1.9 bar -daarna geen SWW of CV meer gedaan en nu is de druk 1.5. /edit sww draaide net dus even afwachten tot die klaar is.

/edit2 staat nu weer op 1.7 nadat sww is gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-06-2026 14:07 ]

• dr_pronk
Stefan1989 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:41:
[...]

De ketel in serie op de aanvoer leiding van de blackbird kan makkelijk en werkt hybride heel goed zelfs. De retourleiding van de boiler moet echter wel op de retour leiding in het ketel circuit zitten en dat is nu duidelijk niet het geval. Water van de boiler spiraal kan nu niet retour komen naar de cv ketel.

Een terugslagklep gaat in deze opstelling niks verbeteren. Hydraulisch klopt het plaatje gewoon niet. Met meer foto's kan ik hem als schema wel even voor je uit tekenen.
Dankje Stefan! Jouw plaatje lijkt me al veel logischer dan de huidige installatie. De retour van de boiler blijft voor mij wel een vraagteken. Vroeger kwam die samen met de uitgang van de CV terug in de ketel. Moet dat nu gesplitst worden? Ik heb wat meer foto's toegevoegd, maar weet niet of je het kan zien door de spagetti aan ledingen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ievTsGaNXXarCFi3XxVwok0V_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TN04UyarXzRLQ913Bgh7G6hW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP8F6zL-BAZG3adN10WaEA1_tW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5pT6WfCiBJ9s63sG59Qb3tH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZWxxe46W_2y-CgALV0cjObAUC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPMa9HblSFu0T0qBVTsUE4oS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taEfnBXuaOwSMxNCmYSI4nF3BZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52gCMsylTPLuMZuKySKdlVj2.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
Limbo1988 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
[...]

Heel soepel, netjes en proper gewerkt hebben de mannen. De prijs viel ook mee tegenover wat ik sommige hier zie melden 10k met subsidie eraf. Leiding werk moest 9m door kruipruimte, 6m+- door een gemetselde koof naar zolder, die ik deels open gebroken had en de rest op zolder.

De gasleiding heb ik smorgensvroeg zelf doorgezaagd en deels verwijderd zodat er genoeg plaats was voor het leidingwerk in de koof.

Gisteravond alweer heerlijk warm gedouched met zen 4e achter elkaar. (300l vat).

Moet alleen de app nog leren kennen met handmatig instellen van sww, dit deed ie nu snachts.
Laat je niet afleiden door de reacties. Ik heb genoeg installaties (ook hier op Tweakers) gezien die minder goed waren geïnstalleerd. Op een foto lijkt het altijd wat rommelig en door je schoorsteen is de installatieopstelling niet helemaal ideaal. Ik vind juist dat dat jouw installateur dat netjes heeft gedaan. Geen knietjes of krappe bochten etc.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-09 15:17
@dr_pronk beetje offtopic maar mag ik vragen waarom je niet FE bent gegaan aangezien je toch al een boilervat hebt staan?

Overigens zie ik hier wel een keerklep zitten lijkt het, alleen had ik die onder je ketel verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC0hX6zXxbiSuJDBctEGZgI54lc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/tGCPMRvb6vWcIJaa36lDFcTh.avif?f=user_large

[ Voor 54% gewijzigd door Voogel op 02-06-2026 13:36 ]

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• Limbo1988
Pr088 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Laat je niet afleiden door de reacties. Ik heb genoeg installaties (ook hier op Tweakers) gezien die minder goed waren geïnstalleerd. Op een foto lijkt het altijd wat rommelig en door je schoorsteen is de installatieopstelling niet helemaal ideaal. Ik vind juist dat dat jouw installateur dat netjes heeft gedaan. Geen knietjes of krappe bochten etc.
Hij kan er van vinden wat ie vind, maar als je zowat schrijft, onderbouw het dan gewoon.

Ik kom max 10x pj op zolder, al lagen de leidingen criscross over zolder, had me niks uitgemaakt 😂

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:51
Limbo1988 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
[...]

24 manuur totaal, of 4 mannen x 24 uur dus 96 uur totaal?

• RNacoustics
dr_pronk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Dankje Stefan! Jouw plaatje lijkt me al veel logischer dan de huidige installatie. De retour van de boiler blijft voor mij wel een vraagteken. Vroeger kwam die samen met de uitgang van de CV terug in de ketel. Moet dat nu gesplitst worden? Ik heb wat meer foto's toegevoegd, maar weet niet of je het kan zien door de spagetti aan ledingen. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zie ik het al. onder de CV ketel zit direct een bypass tussen de in en uitgang. Zo wordt de water toevoer van de boiler kortgesloten. De bypass hoort achter de 3 weg klep en retour CV ketel te zitten.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:51
RNacoustics schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Volgens mij zie ik het al. onder de CV ketel zit direct een bypass tussen de in en uitgang. Zo wordt de water toevoer van de boiler kortgesloten. De bypass hoort achter de 3 weg klep en retour CV ketel te zitten.
En zoiets wordt dan opgeleverd door een professioneel bedrijf?

Ik las in een Weheat interview in een krant dat Weheat pocht dat ze 22 tests draaien ná installatie. Zou die test zo’n kortsluiting dan ook niet moeten kunnen afvangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F6rDMIOuZH6gAcAUuXIPobGzpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMv9QHJlXVI1S6x4xm2DGk4x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door testmanager op 02-06-2026 13:51 ]

• dr_pronk
Voogel schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:34:
@dr_pronk beetje offtopic maar mag ik vragen waarom je niet FE bent gegaan aangezien je toch al een boilervat hebt staan?

Overigens zie ik hier wel een keerklep zitten lijkt het, alleen had ik die onder je ketel verwacht.

[Afbeelding]
Omdat ik verwacht dat de warmtepomp het in de winter niet helemaal gaat trekken. Huidig gasverbruik is 3500-4000m3. Dus primaire doel was gewoon een deel van dat gas te besparen en ervaring met een warmtepomp op te doen.

• dr_pronk
testmanager schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:50:
[...]

En zoiets wordt dan opgeleverd door een professioneel bedrijf?

Ik las in een Weheat interview in een krant dat Weheat pocht dat ze 22 tests draaien ná installatie. Zou die test zo’n kortsluiting dan ook niet moeten kunnen afvangen?

[Afbeelding]
Sterker nog, dit was de reactie van afgelopen vrijdag:

Ik heb mijn technische dienst gesproken, zij hebben de installatie aan alle kanten bekeken en de conclusie is dat je toch een cv-monteur kan gaan bellen. Mocht de fout toch bij ons liggen, dan zullen wij uiteraard de kosten op ons nemen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

• RNacoustics
dr_pronk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Sterker nog, dit was de reactie van afgelopen vrijdag:

Ik heb mijn technische dienst gesproken, zij hebben de installatie aan alle kanten bekeken en de conclusie is dat je toch een cv-monteur kan gaan bellen. Mocht de fout toch bij ons liggen, dan zullen wij uiteraard de kosten op ons nemen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Maar zij hebben die bypass verkeerd aangebracht, waardoor de boiler niet meer werkt. Dus zij moeten dat herstellen!
edit:
nog voor de duidelijkheid, Bij een combiketel met tapspiraal, zit de 3wegklep circuit intern. Dus daar zit de bypass vanzelf al achter de 3weg klep op de aan en afvoer van de CV installatie. Bij jou zit de bypass nu ervoor.

[ Voor 17% gewijzigd door RNacoustics op 02-06-2026 14:13 ]

• Carboy54
STIMPPYYY schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Geen idee, dat zou ik moeten meten dan.

BB staat op platte dak, 3 meter omhoog binnenunit, boilervat en buffer en expansievat. Onder binnenunit is de drukmeter gemonteerd.[Afbeelding]

Gisteren bijgevuld weer tot 1.9 bar -daarna geen SWW of CV meer gedaan en nu is de druk 1.5. /edit sww draaide net dus even afwachten tot die klaar is.

/edit2 staat nu weer op 1.7 nadat sww is gedaan.
Dat kan je meten op het ventiel onderaan het expansievat met bv bandenspanning meter. De druk neemt 0.1 bar per meter af naar boven dus bij de Bb is de druk ok.

• Limbo1988
testmanager schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:41:
[...]

24 manuur totaal, of 4 mannen x 24 uur dus 96 uur totaal?
24 manuur totaal

• Jpiek
Pr088 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Laat je niet afleiden door de reacties. Ik heb genoeg installaties (ook hier op Tweakers) gezien die minder goed waren geïnstalleerd. Op een foto lijkt het altijd wat rommelig en door je schoorsteen is de installatieopstelling niet helemaal ideaal.
Eens, op een foto ziet de mijne er ook niet uit. het was Tsjernobyl en zal het ook wel een beetje blijven. Soms kan je daar niks aan doen.

Niet idereen heeft een nieuwbouw huis en een lege wand/ruimte om e.e.a te laten plaatsen.

• f12f12f12
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19-08 18:37
Hi allen,
Ben sinds een maand de trotse eigenaar van een BB80 FE warmtepomp (zonder buffer). Deze verwarmt 140m2 vloerverwarming (2 verdiepingen / pomploze verdelers) en uiteraard de SWW in een 300L boilervat. Dat gaat tot op heden prima. Wel valt mij iets op. Bij het draaien van de wekelijkse legionella run wordt de vloerverwarming op de 1e etage warm (BGG niet). Dit alleen 'een stuk' rondom de verdeler. Wordt echt voelbaar warm (temp meter bij de betreffende verdeler geeft 40 graden aan). Dit komt via de retourleiding. Dit lijkt mij ongewenst, anderen ook last van dit euvel?

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:42
f12f12f12 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:51:
Hi allen,
Ben sinds een maand de trotse eigenaar van een BB80 FE warmtepomp (zonder buffer). Deze verwarmt 140m2 vloerverwarming (2 verdiepingen / pomploze verdelers) en uiteraard de SWW in een 300L boilervat. Dat gaat tot op heden prima. Wel valt mij iets op. Bij het draaien van de wekelijkse legionella run wordt de vloerverwarming op de 1e etage warm (BGG niet). Dit alleen 'een stuk' rondom de verdeler. Wordt echt voelbaar warm (temp meter bij de betreffende verdeler geeft 40 graden aan). Dit komt via de retourleiding. Dit lijkt mij ongewenst, anderen ook last van dit euvel?
Ik heb vaak wel dat er even wat warm water bij de verdeler uitkomt, maar dat is hooguit enkele minuten na het einde van SWW opwarmen of legionellapreventie. Dat zou niet langer moeten duren. De circulatiepomp voor cv staat immers uit en die van SWW aan, waardoor er geen water meer het huis in hoort te gaan.

• martijnn2
MotorBeast schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Want? Deze opmerkingen heeft niemand wat aan. Licht dan toe wat er niet goed aan is.
Nou ik zou verwachten als klant dat degene die komt een nette installatie wil achterlaten.

Geen geslinger van diverse leidingen, geen één fatsoenlijke beugel.

Geen strak werk, had ook anders gekund.

Het zal vast prima werken, maar het oog wil ook wat.

Als je als klant dit goed vind en de volle mep hebt betaald prima toch

• Carboy54
f12f12f12 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:51:
Hi allen,
Klassieke installatie fout. De retour boiler niet als laatste in de retour gezet. Kleppen monteren of leiding verplaatsen.

• f12f12f12
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19-08 18:37
GvNL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Ik heb vaak wel dat er even wat warm water bij de verdeler uitkomt, maar dat is hooguit enkele minuten na het einde van SWW opwarmen of legionellapreventie. Dat zou niet langer moeten duren. De circulatiepomp voor cv staat immers uit en die van SWW aan, waardoor er geen water meer het huis in hoort te gaan.
Het is ná de betreffende SWW run of legionella ook snel weg inderdaad. Echter vind ik het toch een probleem. De temperatuur is simpelweg veel te hoog die de vloer ingaat (kan schade geven) en het lijkt mij ook inefficiënt. Ik ga het voorleggen aan de installateur.

• Mg4gebruiker
ReinhardH schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:37:
[...]

[Afbeelding]
Kijk eens links boven de pomp aan het einde van de buis of daar een iets zit dat hierop lijkt, liefst met een imbus optie erin.
mengventiel

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-08 08:15
Mijn Flint is ook nog steeds offline @Weheat . Staat in Soest for what it’s worth. Weinig LTE bereik hier dus ik gok ook maar 1 mast. Snap daarom de root cause analyse ook niet… heb hem al gereboot.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
f12f12f12 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:53:
[...]

Het is ná de betreffende SWW run of legionella ook snel weg inderdaad. Echter vind ik het toch een probleem. De temperatuur is simpelweg veel te hoog die de vloer ingaat (kan schade geven) en het lijkt mij ook inefficiënt. Ik ga het voorleggen aan de installateur.
Dit werd bij een tweakersdag ook gemeld, maar vinden ze bij Weheat niet erg. Dus je installateur gaat er ook niets aan kunnen doen. Uiteindelijk is het maar een klein beetje (rest) warmte van de legionellarun. Daarna zal het water weer de normale (ingestelde) temperatuur gaan worden.
Het is niet dat je complete vloer 65graden gaat worden, dus lijkt het mij ook niet direct een probleem...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Mg4gebruiker
ZeRoC00L schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:09:
[...]

Dit werd bij een tweakersdag ook gemeld, maar vinden ze bij Weheat niet erg. Dus je installateur gaat er ook niets aan kunnen doen. Uiteindelijk is het maar een klein beetje (rest) warmte van de legionellarun. Daarna zal het water weer de normale (ingestelde) temperatuur gaan worden.
Het is niet dat je complete vloer 65graden gaat worden, dus lijkt het mij ook niet direct een probleem...
Dit gebeurt bij een gewone sww run. Zelfs bij het koelen vooraf gegaan door sww, gaat eerst heet water de vloer in. Wat de vloer uit komt wordt gebruikt om het water te koelen waarna het echte koelproces pas begint.....
Andersom zie je het ook. Als SWW begint gaat de temperatuur op de bovenste en onderste sensor eerst omlaag, vooral bij de onderste sensor. Volgens mij omdat onopgewarmd water wordt aangeboden. Daarna geeft de bovenste sensor opnieuw lagere temperaturen aan terwijl de onderste oploopt. Daarna pas gaan de temperaturen boven en onder allebei omhoog. Het was gisteren 27 minuten na de start van de SWW run dat de temperatuur boven en onder weer hetzelfde was als net voor de start...🤔
Ik zie daarom ook heel vaak dat een boost van een half uur zinloos is. je komt hooguit op hetzelfde punt uit.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Dit gebeurt bij een gewone sww run. Zelfs bij het koelen vooraf gegaan door sww, gaat eerst heet water de vloer in. Wat de vloer uit komt wordt gebruikt om het water te koelen waarna het echte koelproces pas begint.....
Andersom zie je het ook. Als SWW begint gaat de temperatuur op de bovenste en onderste sensor eerst omlaag, vooral bij de onderste sensor. Volgens mij omdat onopgewarmd water wordt aangeboden. Daarna geeft de bovenste sensor opnieuw lagere temperaturen aan terwijl de onderste oploopt. Daarna pas gaan de temperaturen boven en onder allebei omhoog. Het was gisteren 27 minuten na de start van de SWW run dat de temperatuur boven en onder weer hetzelfde was als net voor de start...🤔
Ik zie daarom ook heel vaak dat een boost van een half uur zinloos is. je komt hooguit op hetzelfde punt uit.
Oef nee, dat is niet goed.

Dat moet echt wel beter kunnen. Hier had ik bij een boost 1 of 2 weken geleden een watertemperatuur van bijna 60 graden (vanaf rond de 40).

Had je al foto’s van je system gemaakt of een schema gemaakt van de leidingen?

Volg je bankbiljetten

• Mg4gebruiker
ZeRoC00L schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:44:
[...]

Oef nee, dat is niet goed.

Dat moet echt wel beter kunnen. Hier had ik bij een boost 1 of 2 weken geleden een watertemperatuur van bijna 60 graden (vanaf rond de 40).

Had je al foto’s van je system gemaakt of een schema gemaakt van de leidingen?
Wat zegt dat, van 40 naar 60 graden? Binnen een half uur?

Welk van de leidingen zou jij willen zien?

• ReinhardH
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:53:
[...]

Kijk eens links boven de pomp aan het einde van de buis of daar een iets zit dat hierop lijkt, liefst met een imbus optie erin.
mengventiel
geen imbus iig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SOFchzveXPMCE5E1-wmrYy4bD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfMILQt4TMyyqfYyX7TaoEZT.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
Dan kan je het mengen niet beperken. Open verdeler plaatsen.....

• Stefan1989
dr_pronk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Omdat ik verwacht dat de warmtepomp het in de winter niet helemaal gaat trekken. Huidig gasverbruik is 3500-4000m3. Dus primaire doel was gewoon een deel van dat gas te besparen en ervaring met een warmtepomp op te doen.
Je blackbird kan makkelijk een boiler verwarmen als het koud is buiten hoor. Dat was al een flinke besparing geweest t.o.v. de boiler met gas opstoken.

Verder zie ik dat je onder de ketel een dubbele kortsluiting hebt. Dit heeft je installateur niet goed aangelegd. Als ze mijn tekeningetje aanhouden zal het gewoon werken.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:53:
[...]

Wat zegt dat, van 40 naar 60 graden? Binnen een half uur?

Welk van de leidingen zou jij willen zien?
More is better ;-)
Maar in ieder geval een schematje van hoe alles loopt.

Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 ... 208 ... 233 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.