Pr088 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:34:
[...]
Je stelt dat de Sparrow 'teveel lawaai' maakt. Ik vraag me af of de Flint heel veel stiller is, zeker omdat de Sparrow goed op laag vermogen kan draaien (beter dan de Flint) en op lage compressorsnelheden en ventilatorsnelheden erg stil is. Je kunt soms beter kiezen voor een grotere pomp die langzaam draait dan een kleinere, die in de winter maximaal moet gaan (dat maakt het meeste geluid).
Maar met 800m3 moet het kunnen met een Flint. Hou wel met FE rekening met het feit dat je warmtepomp niet 24/7 kan verwarmen, er moet ook ruimte zijn voor SWW opwarmen en defrosts. Dus ga qua capaciteit (kW) wat aan de hoge kant zitten.
Scheelt het veel in de prijs?
Hij had het over ~2k verschil
Geluidsverschil is 40.5dB vs 47dB
Als je een Sparrow nodig hebt adviseerd hij een Panasonic boven de Weheat.
COP die ik tegen kom is 6.41 vs 4.78 resp.
De lokale installateur heeft mindere ervaring met de Sparrow vanwege lawaai.
Maar ja, de Flint zal bij ons in de winter wel vol moeten draaien dan als het echt koud is.
We kopen op de groei, dus vandaar ook een 300L vat (huis met 5 slaapkamers, gebruiken er nu 2). Maar wat ik al zei, als we alle radiatoren open zetten zitten we op 105m2 aan kamers. Al zullen die radiatoren toch geen 20gr gaan creeren in de slaapkamers, dat doen ze nu ook al niet... even verder daarover hieronder.
Hij komt op het platte dak (boven een slaapkamer), dat zal dan toch wel meevallen met 47dB....
Ja we gaan voor FE met een 300L boiler en dus een 50L buffervat. Hoezo zou dan de warmtepomp niet meer verwarmen? Die draait toch juist op een constante temperatuur?
En met Wheat (intelligence) dat 300L vat lekker verwarmen overdag met zonuren.
Ik lees touwens ook vanalles over boven warm houden en stooklijn. Maar is weheat intelligence niet een stooklijn opzich?
In ons geval hebben we boven radiatoren met slimme thermostaat knoppen.
Nouja niet super slim, ze gaan open als het onder de x graden is en dicht als het boven de x graden is.
Ik twijfel of dit ding goed werkt want je hoort hem soms open of dicht draaien op momenten dat je denkt eeeeh. In de winter staat hij regelmatig open en dicht te draaien, terwijl de kamer volgens mij nog niet op temperatuur is. Zo heb ik de babykamer gewoon op 25gr gezet, zodat hij altijd open staat in de winter.
Echter, enkel als de vloerverwarming beneden aan slaat zal hij boven wat bijverwarmen. Maar op dit moment hebben we het beneden op 19gr en tussen 18:00 en 20:00 ofzo gaan we naar 19.5, zodat we even een piekje creeren om de slaapkamer op te warmen. Resultaat in de winter was dat de kinderkamer toch echt naar de 17 graden ging op koude dagen. Voor ons prima, maar voor de kleine wat aan de magere kant.... en zeker niet het raam open zetten want dan ben je nog meer warmte kwijt.
Eigenlijk moeten de kinder kamer(s) dus iets beter geregeld worden, maar zeker nie slechter met een warmtepomp. (of een losse straalkachel er bij...)
Wat ik eerder ook al als advies kreeg was, gebruik geen slimme thermostaat knoppen met een warmtepomp. Dit is funest voor het systeem, ze ze open of dicht voor een constante stroom.
Hoe kan ik met een FE warmtepomp boven ook goed reguleren, eventueel per kamer?
Bovenstaande installateur adviseert in de toekomst airco's te gaan plaatsen, meest efficient voor verwarmen en koelen. In dat geval is de Flint zeker genoeg want dan kan ik net zo goed de radiatoren gaan verwijderen....