• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
Ik begrijp dat er bij mij ook nog 2 netwerkkabels bij zouden komen (ik denk 1 voor de accu en 1 voor de warmtepomp). Kun je die weheat spullen niet gewoon aan je netwerk hangen en de data door je firewall met weheat conncten ipv de sim kaart en die puur als backup inzetten? Of zeg ik nu iets geks en heb ik de monteur die voorbereidend werk kwam doen verkeerd begrepen?

Hop,hop,hop!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:33
Weet iemand wat de afmetingen zijn van die zwarte voeten onder een sparrow?

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
basset schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:22:
Ik begrijp dat er bij mij ook nog 2 netwerkkabels bij zouden komen (ik denk 1 voor de accu en 1 voor de warmtepomp). Kun je die weheat spullen niet gewoon aan je netwerk hangen en de data door je firewall met weheat conncten ipv de sim kaart en die puur als backup inzetten? Of zeg ik nu iets geks en heb ik de monteur die voorbereidend werk kwam doen verkeerd begrepen?
Je kan een Weheat warmtepomp niet aansluiten op jouw lokale netwerk.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:57
Carboy54 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Dat kan je meten op het ventiel onderaan het expansievat met bv bandenspanning meter. De druk neemt 0.1 bar per meter af naar boven dus bij de Bb is de druk ok.
Er was vanochtend weer 1 bar uit zonder enige reden. Ik vermoed de vorstventielen. Ik heb gelukkig een installateur gevonden in de buurt die kan komen kijken. Hopelijk kan hij dit probleem inclusief het gerattel in de leidingen oplossen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jailhouse schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:33:
De 2 'blokken' ?
Die zijn niet standaard bij een warmtepomp, maar zal je leverancier los bestellen, dus zul je bij hem moeten navragen welke ze precies leveren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-09 23:49
Nog iets bekend over de uitrol van Weheat intelligence? Ik weet dat begin mei de beta is gestart voor 100 gebruikers. Verder helemaal geen nieuws?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 09:55
ekops schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:12:
Nog iets bekend over de uitrol van Weheat intelligence? Ik weet dat begin mei de beta is gestart voor 100 gebruikers. Verder helemaal geen nieuws?
Er zijn mid mei weer 100 extra toegevoegd.
We krijgen soms in de app een enquete met wat we vinden en wat we zouden verbeteren etc.

Het is nu nog gewoon automatische aansturing van het opwarmen van SWW op basis van temperatuur/zon/dynamische tarieven en comfort instelling (hoeveel warm water buffer wil je echt hebben, dus hoe koud mogen ze het laten worden). Dus ze kijken nu of het stabiel loopt en niets geks gebeurt en dan later dit jaar is het voor iedereen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 03-06-2026 11:35 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 08:53
STIMPPYYY schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:17:
[...]

Er was vanochtend weer 1 bar uit zonder enige reden. Ik vermoed de vorstventielen. Ik heb gelukkig een installateur gevonden in de buurt die kan komen kijken. Hopelijk kan hij dit probleem inclusief het gerattel in de leidingen oplossen.
Dan moet er wel water onder liggen. Dat moet makkelijk zijn vast te stellen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:52
Carboy54 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:56:
[...]

Dan moet er wel water onder liggen. Dat moet makkelijk zijn vast te stellen.
'k weet niet hoe het bij jullie is, maar met deze regen ga je dat niet kunnen zien...

• ekops
  • Laatst online: 04-09 23:49
Kodess schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Er zijn mid mei weer 100 extra toegevoegd.
We krijgen soms in de app een enquete met wat we vinden en wat we zouden verbeteren etc.

Het is nu nog gewoon automatische aansturing van het opwarmen van SWW op basis van temperatuur/zon/dynamische tarieven en comfort instelling (hoeveel warm water buffer wil je echt hebben, dus hoe koud mogen ze het laten worden). Dus ze kijken nu of het stabiel loopt en niets geks gebeurt en dan later dit jaar is het voor iedereen.
Later dit jaar? Eind van deze maand zul je bedoelen hahaha. Ga ik van uit hoor. ;)

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Carboy54
Jpiek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:22:
[...]

'k weet niet hoe het bij jullie is, maar met deze regen ga je dat niet kunnen zien...
Het is ook eerder heel mooi droog weer geweest 😅

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• STIMPPYYY
Carboy54 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Het is ook eerder heel mooi droog weer geweest 😅
Het is ‘toevallig’ altijd met regen. En een keer met zonning weer, maar dan ben ik op kantoor en is alles al opgedroogd, maar je hebt gelijk. Voor nu heb ik het vertrouwen dat er een oplossing komt. Wat het ook is :)

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-09 21:35
f12f12f12 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:51:
Hi allen,
Ben sinds een maand de trotse eigenaar van een BB80 FE warmtepomp (zonder buffer). Deze verwarmt 140m2 vloerverwarming (2 verdiepingen / pomploze verdelers) en uiteraard de SWW in een 300L boilervat. Dat gaat tot op heden prima. Wel valt mij iets op. Bij het draaien van de wekelijkse legionella run wordt de vloerverwarming op de 1e etage warm (BGG niet). Dit alleen 'een stuk' rondom de verdeler. Wordt echt voelbaar warm (temp meter bij de betreffende verdeler geeft 40 graden aan). Dit komt via de retourleiding. Dit lijkt mij ongewenst, anderen ook last van dit euvel?
Ik heb dit ook gehad, bij mij is er een keerklep voor de verdeler geplaatst zodat het water van de sww-run niet meer de verdeler in kan

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
STIMPPYYY schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Het is ‘toevallig’ altijd met regen. En een keer met zonning weer, maar dan ben ik op kantoor en is alles al opgedroogd, maar je hebt gelijk. Voor nu heb ik het vertrouwen dat er een oplossing komt. Wat het ook is :)
Als je 1 Bar per dag verliest dan moeten er toch echt wel druppels ergens hangen. Bij mij was het 0,2 Bar na 2 a 3 weken en had binnen no time een lekje gevonden op een koppeling. Heel het leidingwerk maar eens nalopen.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2026 16:55 ]

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:37
MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:53:
[...]

Als je 1 Bar per dag verliest dan moeten er toch echt wel druppels ergens hangen. Bij mij was het 0,2 Bar na 2 a 3 weken en had binnen no time een lekje gevonden op een koppeling. Heel het leidingwerk maar eens nalopen.
Ik zou op een droge dag toch maar eens de emmer eronder zetten ter hoogte van die vorstventielen.

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Mg4gebruiker
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:40:
[...]

More is better ;-)
Maar in ieder geval een schematje van hoe alles loopt.
Ik zal vanavond het fotos maken.

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Ik ben voornemens de weheat Blackbird P80 op de dakkapel van onze woning te plaatsen. Ik wil het 300L warmwatervat horizontaal in de huidige CV ruimte laten plaatsen, hoe is de ervaring daarmee? En qua resonantie van de p80 als daar extra maatregelen in worden genomen dit te vermijden?

Voldoet de T60 van Honeywell als je die alleen als aan/uit wil laten dienen voor de momenten dat je warmte wil in het huis?

Uiteindelijk komt de p80+50L buffervat+300L boilervat+3kw backup heater om de boiler op zonoverschotmomenten te verwarmen+nieuwe vloerverwarmingverdeler+alle benodigde materiaal op 13800 ongeveer, al na aftrek subsidie. Is dit enigszins marktconform?

• ZeRoC00L
  • Niet online
@Kraakhelder het Weheat vat kan niet horizontaal. (Voor zover ik weet)

Er zitten sensoren in (hoog laag) dus als je het vat anders plaatst dan zal de temperatuur meting niet helemaal goed gaan en je waarschijnlijk veel te veel (vaak) het water op staan te warmen. Bespreek dit goed met je installateur.

Volg je bankbiljetten

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:27
Kraakhelder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:17:
Ik ben voornemens de weheat Blackbird P80 op de dakkapel van onze woning te plaatsen. Ik wil het 300L warmwatervat horizontaal in de huidige CV ruimte laten plaatsen, hoe is de ervaring daarmee? En qua resonantie van de p80 als daar extra maatregelen in worden genomen dit te vermijden?

Voldoet de T60 van Honeywell als je die alleen als aan/uit wil laten dienen voor de momenten dat je warmte wil in het huis?

Uiteindelijk komt de p80+50L buffervat+300L boilervat+3kw backup heater om de boiler op zonoverschotmomenten te verwarmen+nieuwe vloerverwarmingverdeler+alle benodigde materiaal op 13800 ongeveer, al na aftrek subsidie. Is dit enigszins marktconform?
Met flinke rubber tegels met daarop betontegels en daarom de BB80 hoor ik niets van de warmtepomp als ik onder het (ongeisoleerde) dak sta.

Wat betreft het horizontaal plaatsen van het vat. Dat kan niet met een WeHeat vat. O.a. Itho levert wil boilervaten geschikt voor warmtepompen die horizontaal kunnen.
WPV-H 200L-240L-270L

• Limbo1988
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-09 19:39
Wij hebben de Sparrow nu 4 dagen en het verwarmen van de sww begon om 0:00 snachts, niet echt efficient dus. Nou probeer ik het handmatig in te stellen maar weet niet of dit wel goed lukt.

De installateur zei hier geen inzicht op te hebben van zijn kant dus hierbij mijn vraag aan jullie.

Klopt het dat als je handmatig de tijden instelt (begin 13:00- einde 15:00) alles gewoon op 0:00 blijft staan? Foto’s voor duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f0VNqkHRthsOMec23TWWCiSuVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7TRupChdBsLY8rYZFGswCZ32.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXqesCzmNcGg_Qw5hO61EelQUQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lCiLAFoRZiW6JRXwcGz6zwCa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc7dtUugafRrzUwUytknhg58lFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D9JwgLUyDgmcCObNniqYKAGa.png?f=fotoalbum_large

Hoop hier wat duidelijkheid te krijgen of het nu wel of niet goed gaat

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:30
Dan deel je als installatiebedrijf, dit op LinkedIN. Da’s toch geen keurige, volledige aansluiting van het isolatiemateriaal, lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gAb7brxqziSMJE-UmUXkuqatM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8JPR7EmPO8cWe9VIbClLjIs.jpg?f=fotoalbum_large

• ReinhardH
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 30-08 17:53
Limbo1988 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:30:
Wij hebben de Sparrow nu 4 dagen en het verwarmen van de sww begon om 0:00 snachts, niet echt efficient dus. Nou probeer ik het handmatig in te stellen maar weet niet of dit wel goed lukt.

De installateur zei hier geen inzicht op te hebben van zijn kant dus hierbij mijn vraag aan jullie.

Klopt het dat als je handmatig de tijden instelt (begin 13:00- einde 15:00) alles gewoon op 0:00 blijft staan? Foto’s voor duidelijkheid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nee, dat klopt niet volgens mij. Ik heb dit schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gH0poL8qKGHivLId2ssdxhSIis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/El82CPg8xioluaWZE3riJc6U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1bYCJKa5cjc5_udhOCV1nkphgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe16qf0k31WRckVYf3wcVi2r.jpg?f=fotoalbum_large

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:59
testmanager schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:31:
Dan deel je als installatiebedrijf, dit op LinkedIN. Da’s toch geen keurige, volledige aansluiting van het isolatiemateriaal, lijkt me?

[Afbeelding]
Ik zie toch regelmatig buitenleidingen die niet extra geïsoleerd zijn, dat gaat niet goed met wintertemperaturen.

• GroteSmurf
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-09 02:44
Vanaf 6 mei 21:50 uur was ik offline in de app.

Nu eindelijk sinds vanmorgen weer Online !!

(Klein vreugde dansje hier)

• Kraakhelder
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:37:
@Kraakhelder het Weheat vat kan niet horizontaal. (Voor zover ik weet)

Er zitten sensoren in (hoog laag) dus als je het vat anders plaatst dan zal de temperatuur meting niet helemaal goed gaan en je waarschijnlijk veel te veel (vaak) het water op staan te warmen. Bespreek dit goed met je installateur.
Ik zie nu trouwens in de offerte "Boilervat Horizontaal 300L" staan. Dus ik denk dat er dan idd een ander merk geplaatst wordt, heb ze de vraag gesteld.

En inmiddels ook terugkoppeling gehad dat dit een boilervat betreft die geschikt is voor horizontale plaatsing. Dat dat wat minder efficiënt is dan een staande, vind ik met de zonnepanelen niet zo een probleem. Kan via homeassist mooi mijn overschot naartoe op het moment dat dat er is.

[ Voor 20% gewijzigd door Kraakhelder op 04-06-2026 11:13 ]

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-08 14:37
Maarten58 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Ik zie toch regelmatig buitenleidingen die niet extra geïsoleerd zijn, dat gaat niet goed met wintertemperaturen.
ik moet ook nog eens wat tijd vrij maken voor het beter isoleren van de leidingen buiten maar vind het in mijn geval te verwaarlozen.

ik heb een soortgelijk stukje vrij zoals op de foto en verschil tussen WP uit en VVW in is zo'n 0,4 graden hartje winter. Leiding zo'n 8meter lang.

Dat het er niet zo mooi uit ziet ben ik het zeker mee eens ;)

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:32
Dat is apart, Legionella preventie draait al maanden altijd op zondag om 13:00 en nu ineens afgelopen nacht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cliXo9zO2v1iGWN3gjaJmqH0Krk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/USJdAqRxloVKlPKqRkKABaEG.png?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08 08:43
Na wat uitzoeken zijn we uitgekomen bij het installeren van WeHeat.

Een eerdere installateur (aantal maanden geleden) stelde voor om voor een Sparrow te gaan.
Inmiddels dus wat speurwerk verder en heb nu een nieuwe offerte door een installateur uit de buurt.
Deze stelt een Flint voor (Sparrow maakt te veel lawaai, maar ik heb ook niet meer vermogen nodig)

Met een verbruik van ~800m3 gas en 136m2 huis (105m2 ruimtes met vloerverwarming/radiator) huis (niet alles verwarmd) is dit ruim voldoende volgens hem.

- Weheat Flint
- FullE binnen unit
- 50L buffervat
- 300L boiler
- Wilo Para circulatiepomp

Stroom regelen we zelf, want we moeten toch al aanpassingen doen.

Klopt het dat we 2 nieuwe groepen nodig hebben voor deze installatie?
Moeten deze groepen op een aparte (nieuwe) aardlekautomaat/schakelaar komen? Of kunnen deze op bestaande aardlekautomaten waar evt plek is.

Reden van deze vraag is problemen met onze zonnepanelen (lekstroom) waar wordt geadviseerd om beide omvormers nu op 2 aparte 300mA aardlekautomaten te zetten (dus 2 nieuwe aardlek's nodig daar...)

• Jpiek
Ja, op 2 groepen als je een BUH (electrisch verwarmingselement) hebt, zou het sowieso doen, als een van de twee uitvalt doet de WP tenminste nog wat en dat voorkomt bevriezen). Liefst nog op verschillende fases.

Aparte aardlek werdt bij mij ook aanbevolen, dan valt de WP niet uit als een andere eruit klapt. Beetje lullig, geen verwarming door een schemerlamp met sluiting oid.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:44
Jailhouse schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:33:
Dat zijn bigfoots:

https://www.groenehoedduurzaam.nl/airco-buitenunit-voetsteun-1meter.html

Specificaties van een enkele voet:
Lengte: 1000 mm
Breedte: 180 mm
Hoogte: 95mm
Eigen gewicht: 19 kg

Zijn er in verschillende lengtes, ze zijn er ook in 60cm lengte.

https://www.groenehoedduurzaam.nl/airco-buitenunit-voetsteun-2-stuksairco-buitenunit.html

Specificaties van een enkele voet:
Lengte: 600 mm
Breedte: 180 mm
Hoogte: 95mm
Eigen gewicht: 11 kg
Maximaal te dragen gewicht: 448 kg

De warmtepomp heeft toch wat ruimte nodig voor luchtstroming, dus de ruimte die ze innemen ben je toch kwijt.

[ Voor 21% gewijzigd door RobbieT op 04-06-2026 10:26 ]

• Limbo1988
ReinhardH schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Nee, dat klopt niet volgens mij. Ik heb dit schema.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankje! Dan weer aan de lijn met de installateur want bij mij slaat de Weheat app niks op als ik tijden verander

• Schaaferr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-07 15:32
Michs schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:34:
Hallo,

Zijn er meer mensen die ''problemen'' hebben met het koelen? Ik heb een Flint + vloerverwarming op de begane grond. De Flint probeert per dag wel te starten, maar stopt binnen enkele minuten terwijl de temperaturen wel oplopen in de woning.

Zijn er mensen met tips en tricks om het koelen toch te kunnen starten?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb problemen met koelen van mijn Blackbird.

Ik heb groot oppervlak vlkoerverwarming met open verdelers. ik de warme periode vorige week (29 graden buiten) koelde hij vaapk amar een half uur per dag en vaak om 2 uur snachts.Ik heb juist behoefte dat hij voor het begin van het heetste punt van de dag koelt, en in de avond zodat wij lekker koel naar bed kunnen,

Vorig jaar koelde de WP veel meer en op de juiste momenten. Het lijkt erop dat er een software update is geweest waarbij de Weheat zichzelf spaart maar ik heb nu geen functionele koeling. Ik ben erg ontevreden.

Atlaspower de installateur erkent het probleem niet en geeft aan dat het geen airco is....

Weheat is onbereikbaar en blijft doorverwijzen naar Atlaspower.

Waardeloze service weer van zowel Weheat als Atlaspower.

Ik zie trouwens dat mijn temperatuursensor voor de Air In T op hete dagen bijna 50 graden vereikt. Kan dit een probleem met de installatie zijn? de sensor in de volle zon?

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-09 01:52
STIMPPYYY schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:17:
[...]

Ook gehad vorige week. Elke dag 0 bar na vullen. Lek onderste deel. Vastgesteld door plastic zak om beide punten te doen. Onderste zak was vol.

• MotorBeast
Schaaferr schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb problemen met koelen van mijn Blackbird.

Ik heb groot oppervlak vlkoerverwarming met open verdelers. ik de warme periode vorige week (29 graden buiten) koelde hij vaapk amar een half uur per dag en vaak om 2 uur snachts.Ik heb juist behoefte dat hij voor het begin van het heetste punt van de dag koelt, en in de avond zodat wij lekker koel naar bed kunnen,

Vorig jaar koelde de WP veel meer en op de juiste momenten. Het lijkt erop dat er een software update is geweest waarbij de Weheat zichzelf spaart maar ik heb nu geen functionele koeling. Ik ben erg ontevreden.

Atlaspower de installateur erkent het probleem niet en geeft aan dat het geen airco is....

Weheat is onbereikbaar en blijft doorverwijzen naar Atlaspower.

Waardeloze service weer van zowel Weheat als Atlaspower.

Ik zie trouwens dat mijn temperatuursensor voor de Air In T op hete dagen bijna 50 graden vereikt. Kan dit een probleem met de installatie zijn? de sensor in de volle zon?
Verschil L/W en L/L (airco) alleen het afgiftesysteem. Beide zijn warmtepompen. Koelen met L/W vraagt alleen iets meer expertise van de installateur. Deze snapt het wel: https://schimmeltechniek.nl/kennisbank/voordelen-van-een-warmtepomp-in-de-zomer Wellicht even aan hem doorsturen.

Wellicht is die sensor in de zon het probleem en schakelt hij uit ter bescherming van de compressor tegen oververhitting.

• RobbieT
Schaaferr schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Tijdens koelen ben je warmte van binnen naar buiten aan het transporteren, als die sensor dicht bij wat dan de condensor is zit (het element waar de ventilator lucht doorheen blaast in de buitenunit), dan kan dat wel gebeuren.

Als je 60°C water kan maken, dan moet de perstemperatuur daar nog wat boven zitten.

Dus dan verbaasd 50° bij de buitenunit me niet direct.

• White Dragon 6
Jpiek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:16:
Ja, op 2 groepen als je een BUH (electrisch verwarmingselement) hebt, zou het sowieso doen, als een van de twee uitvalt doet de WP tenminste nog wat en dat voorkomt bevriezen). Liefst nog op verschillende fases.

Aparte aardlek werdt bij mij ook aanbevolen, dan valt de WP niet uit als een andere eruit klapt. Beetje lullig, geen verwarming door een schemerlamp met sluiting oid.
Ja dat is zo...
Maar Warmtepomp en binnenunit kunnen toch wel beide op 30mA 1 aardlek?

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-07 15:47
White Dragon 6 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:59:

Een eerdere installateur (aantal maanden geleden) stelde voor om voor een Sparrow te gaan.
Inmiddels dus wat speurwerk verder en heb nu een nieuwe offerte door een installateur uit de buurt.
Deze stelt een Flint voor (Sparrow maakt te veel lawaai, maar ik heb ook niet meer vermogen nodig)

Met een verbruik van ~800m3 gas en 136m2 huis (105m2 ruimtes met vloerverwarming/radiator) huis (niet alles verwarmd) is dit ruim voldoende volgens hem.

- Weheat Flint
- FullE binnen unit
- 50L buffervat
- 300L boiler

Moeten deze groepen op een aparte (nieuwe) aardlekautomaat/schakelaar komen? Of kunnen deze op bestaande aardlekautomaten waar evt plek is.

Reden van deze vraag is problemen met onze zonnepanelen (lekstroom) waar wordt geadviseerd om beide omvormers nu op 2 aparte 300mA aardlekautomaten te zetten (dus 2 nieuwe aardlek's nodig daar...)
Grappig, ik ben met 800m3 gasverbruik juist voor een Sparrow gegaan. Duurder in de aanschaf, maar kan langzamer draaien en er waren hier op het forum een aantal mensen die wezen op andere kwalitatieve voordelen. Ik heb het de compressor ingesteld op maximaal 60% en dan is hij stil genoeg.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:29
White Dragon 6 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:59:

- Weheat Flint
- FullE binnen unit
- 50L buffervat
- 300L boiler

Je stelt dat de Sparrow 'teveel lawaai' maakt. Ik vraag me af of de Flint heel veel stiller is, zeker omdat de Sparrow goed op laag vermogen kan draaien (beter dan de Flint) en op lage compressorsnelheden en ventilatorsnelheden erg stil is. Je kunt soms beter kiezen voor een grotere pomp die langzaam draait dan een kleinere, die in de winter maximaal moet gaan (dat maakt het meeste geluid).

Maar met 800m3 moet het kunnen met een Flint. Hou wel met FE rekening met het feit dat je warmtepomp niet 24/7 kan verwarmen, er moet ook ruimte zijn voor SWW opwarmen en defrosts. Dus ga qua capaciteit (kW) wat aan de hoge kant zitten.

Scheelt het veel in de prijs?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:39
Limbo1988 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De temperatuur van het ingestelde blok is hetzelfde als daarbuiten. Dan zie je dus geen verschil. Zet de standby temperatuur eens naar 40 bijvoorbeeld.

Ook de legionella dag en tijd kan je zelf instellen in de app.

• Jpiek
White Dragon 6 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Ja dat is zo...
Maar Warmtepomp en binnenunit kunnen toch wel beide op 30mA 1 aardlek?
Dan blijf je met het risico zitten dat als die aardlek uitslaat alsnog de hele WP stilstaat, met het risico op bevriezing als dat op het verkeerde moment gebeurd.

Daarom zou ik beide echt helemaal gescheiden hoiuden, tot op zelfs elk andere fase indien mogelijk...

• Limbo1988
jeroendh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:07:
[...]

De temperatuur van het ingestelde blok is hetzelfde als daarbuiten. Dan zie je dus geen verschil. Zet de standby temperatuur eens naar 40 bijvoorbeeld.

Ook de legionella dag en tijd kan je zelf instellen in de app.
Ik kwam net hier om te schrijven dat het gelukt was. Precies zoals jij ook zei, ik moest ook de temperatuur veranderen voordat hij het ging opslaan (waarom, geen idee).

Maar goed.. tijd was ingesteld om 14:00.. sww ging verwarmen om 16:00. Hoop niet dat ik spijt ga krijgen van Weheat.

• Kraakhelder
  • Nu online
Ik heb overigens de Honeywell T60 in de offerte staan, maar lees daar wat kanttekeningen bij. Kan ik beter een andere thermostaat vragen?

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
Kraakhelder schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:38:
Ik heb overigens de Honeywell T60 in de offerte staan, maar lees daar wat kanttekeningen bij. Kan ik beter een andere thermostaat vragen?
Uit betrouwbare bron,
een eenvoudige Honey roud modulation

mocht je toch met klok functie willen, de Tado thermostaat zonder de slimme knoppen

• Kraakhelder
  • Nu online
martijnn2 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:35:
[...]

Uit betrouwbare bron,
een eenvoudige Honey roud modulation

mocht je toch met klok functie willen, de Tado thermostaat zonder de slimme knoppen
Wat heb je aan een modulerende thermostaat? Mijn idee is dat de thermostaat vraagt of de warmtepomp water aan wil maken op een temperatuur gebaseerd op de buitentemperatuur. En dat die de warmtepomp weer stopt als het warm genoeg is binnen...

• Mg4gebruiker
Jpiek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:16:

Mijn installateur eist verschillende fases. Staat in installatieportaal zeggen ze.

• Mg4gebruiker
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:40:
[...]

More is better ;-)
Maar in ieder geval een schematje van hoe alles loopt.
Voldoende duidelijk? Is een heel krappe ruimte...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXjMLP_V7X5hArf51_KBf_5MgCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTUhq6fyE6JurH3EdHlv7wYV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkVBQgcxr8_gl32uyrOu77J4d80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdnfhyTD2pZjV5n903fAHb6p.jpg?f=fotoalbum_large

• jeroendh
Mg4gebruiker schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Voldoende duidelijk? Is een heel krappe ruimte...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik het goed dat het water voor het SWW vat vanuit de rechter pomp naar de onderste leiding gaat tegen de muur, en onderin het boilervat binnenkomt?
De onderste aansluiting op het SWW vat is de retour naar de WP. De bovenste water in. Het T-stuk in die leiding bij het buffervat in de buurt kan ik niet plaatsen waar deze leiding naartoe/vanaf komt. Lijkt uiteindelijk op rechts de vloer in te gaan?
Tevens helaas geen thermosyfon aangebracht, dus die leidingen blijven altijd lekker warm.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroendh op 04-06-2026 21:57 ]

• arjenhiemstra
jeroendh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:45:
[...]

Zie ik het goed dat het water voor het SWW vat vanuit de rechter pomp naar de onderste leiding gaat tegen de muur, en onderin het boilervat binnenkomt?
De onderste aansluiting op het SWW vat is de retour naar de WP. De bovenste water in. Het T-stuk in die leiding bij het buffervat in de buurt kan ik niet plaatsen waar deze leiding naartoe/vanaf komt. Lijkt uiteindelijk op rechts de vloer in te gaan?
Tevens helaas geen thermosyfon aangebracht, dus die leidingen blijven altijd lekker warm.
Andere deel op t stuk is dan dus retour cv

• jeroendh
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Andere deel op t stuk is dan dus retour cv
Alleen lijkt het dat die leiding van een pomp afkomt en richting het SWW vat gaat. Of zie ik dat verkeerd?

• arjenhiemstra
jeroendh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:02:
[...]

Alleen lijkt het dat die leiding van een pomp afkomt en richting het SWW vat gaat. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat je kijkt naar waar retour sww en retour cv installatie via t stuk samen komen bij de aanzuig zijde van de pomp

Edit: hmm, bij nader inzien, dat is niet logisch.

Edit 2: toch maar even voor een echt computer scherm gekropen :)
Leiding loopt onder de leiding van de pomp door ipv naar de pomp. dat lijkt ok. De rest is wat moeilijk te zien

[ Voor 25% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-06-2026 22:33 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:00
Kraakhelder schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Wat heb je aan een modulerende thermostaat? Mijn idee is dat de thermostaat vraagt of de warmtepomp water aan wil maken op een temperatuur gebaseerd op de buitentemperatuur. En dat die de warmtepomp weer stopt als het warm genoeg is binnen...
Nee, dat is niet hoe het hij OpenTherm instelling werkt. Wel bij “stooklijn met aan/uit”, maar daar zitten haken en ogen aan met bepaalde thermostaten die een aantal keer per uur aan/uit willen. Zoek even in dit topic.

• Caayn
  • Niet online
[...]

Zolang de warmtepomp geen correctie toepast voor de gewenste en actuele binnentemperatuur kan een modulerende thermostaat profijt bieden. Mijn thermostaat bepaalt de gevraagde watertemperatuur op basis van de buitentemperatuur (gerapporteerd door mijn Blackbird), de kamertemperatuur en de gewenste temperatuur.

Nu heb ik helaas beperkte controle over het algoritme daarvoor zou je naar een OTGW oplossing moeten kijken. Aan de andere kant geeft Weheat je ook maar beperkte controle over de stooklijn door weinig instelbare punten aan te bieden.

• MotorBeast
[...]

Je wil juist dat de WP continue doorloopt op lage aanvoer zonder af te slaan.

• Kraakhelder
  • Nu online
Caayn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:26:
[...]
Zolang de warmtepomp geen correctie toepast voor de gewenste en actuele binnentemperatuur kan een modulerende thermostaat profijt bieden. Mijn thermostaat bepaalt de gevraagde watertemperatuur op basis van de buitentemperatuur (gerapporteerd door mijn Blackbird), de kamertemperatuur en de gewenste temperatuur.

Nu heb ik helaas beperkte controle over het algoritme daarvoor zou je naar een OTGW oplossing moeten kijken. Aan de andere kant geeft Weheat je ook maar beperkte controle over de stooklijn door weinig instelbare punten aan te bieden.
Ik ben al ff aan het zoeken, maar welke thermostaat heb je? Want dat lijkt me dan ook wel een prettig verhaal.

• Mg4gebruiker
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Ik denk dat je kijkt naar waar retour sww en retour cv installatie via t stuk samen komen bij de aanzuig zijde van de pomp

Edit: hmm, bij nader inzien, dat is niet logisch.

Edit 2: toch maar even voor een echt computer scherm gekropen :)
Leiding loopt onder de leiding van de pomp door ipv naar de pomp. dat lijkt ok. De rest is wat moeilijk te zien
ik zal morgen een paar fotos maken die meer frontaal een beeld geven. Maar dat worden er wel meerdere want ik sta met mijn rug tegen het schuine dak op nog halve meter afstand....

• Caayn
  • Niet online
Kraakhelder schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:55:
[...]

Ik ben al ff aan het zoeken, maar welke thermostaat heb je? Want dat lijkt me dan ook wel een prettig verhaal.
Ik gebruik een Honeywell Chronotherm Touch Modulation. Het is geen perfecte thermostaat en zou graag zien dat hij met een kleinere hysterese werkt nu is dat 0.5c en niet aanpasbaar. Maar hij maakt wel runs van enkele uren, ik zie dan regelmatig water temperaturen van 23~27c voorbij komen.

Zie ook pagina 7 van de handleiding voor de stooklijn+correctie.
https://www.resideo.com/n...h-modulation-th8210m1003/

[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 05-06-2026 08:01 ]

• Kraakhelder
  • Nu online
Caayn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:47:
[...]
Ik gebruik een Honeywell Chronotherm Touch Modulation. Het is geen perfecte thermostaat en zou graag zien dat hij met een kleinere hysterese werkt nu is dat 0.5c en niet aanpasbaar. Maar hij maakt wel runs van enkele uren, ik zie dan regelmatig water temperaturen van 23~27c voorbij komen.

Zie ook pagina 7 van de handleiding voor de stooklijn+correctie.
https://www.resideo.com/n...h-modulation-th8210m1003/
Die chronotherm heb ik nu al hangen. Dus dan laat ik dat lekker, scheelt 200 euro.

• Pr088
Kraakhelder schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:40:
[...]

Die chronotherm heb ik nu al hangen. Dus dan laat ik dat lekker, scheelt 200 euro.
Zou ik ook doen. Het wisselen van een thermostaat levert je in de basis niet veel winst op. 's Winters een stooklijn pakken, dan loopt de warmtepomp lekker 24/7 door. Richting de zomer op OT overgaan. Dat werkt niet perfect, maar bij lagere warmtevraag en verbruik is dat minder erg.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ZeRoC00L
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:34:
[...]

ik zal morgen een paar fotos maken die meer frontaal een beeld geven. Maar dat worden er wel meerdere want ik sta met mijn rug tegen het schuine dak op nog halve meter afstand....
Teken desnoods de boel eens uit, kan een simpele paint tekening zijn. Maar maakt het zoveel duidelijker voor iedereen.

Volg je bankbiljetten

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
[...]

Je kunt kiezen,

OpenTherm wordt aanbevolen voor ruimteregeling en als je met een stooklijn werkt uiteraard geen thermostaat

• Mg4gebruiker
ZeRoC00L schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Teken desnoods de boel eens uit, kan een simpele paint tekening zijn. Maar maakt het zoveel duidelijker voor iedereen.
Jij wil mijn tekeningen niet zien ;)

Heb daar nu ook geen tijd voor. Eerste en laatste zijn zelfde met verschillende kijkhoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kjjeAz5SRrY8xVZ3gWFr8SHM_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBFsX18KTB7gFvgTHkGxYf9a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx2uJ9YB2niNptmVwaJ_EGFNAxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EdU92lrjlKjvd0ytLGzUufh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax4SlqlTiZ00XFWWPNCY-N7cWJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUrlLbP2HCOPUJQIYHJQ4H35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kndvEdNUvX-XBoH5NrgYpIIOKT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xBZSD2bMoBTNKPL4PlH8Ici.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Mg4gebruiker op 05-06-2026 11:49 ]

• Carboy54

[Afbeelding]
En inkl. grote stappen snel thuis isolatie. Prutswerk geplaatst in 1 dag. Volgens onderstaand voorbeeld is de minimale voorwaarde lijkt mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFgWW6UC0dV2hv35SC7Vt28Dev4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5SI1nlojr4QDx46zWPo4tpS.jpg?f=fotoalbum_large

• arjenhiemstra

[Afbeelding]
Valt nog mee, zo liet Coolblue het bij mij achter vorig jaar.... zucht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xd3qRd3p4U4bw4ZeeOTH_SdLPwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/owq6Z7XFJTmAZyqsngkZY6ne.png?f=fotoalbum_large

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-09 15:30
Pr088 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:41:
[...]

Zou ik ook doen. Het wisselen van een thermostaat levert je in de basis niet veel winst op. 's Winters een stooklijn pakken, dan loopt de warmtepomp lekker 24/7 door. Richting de zomer op OT overgaan. Dat werkt niet perfect, maar bij lagere warmtevraag en verbruik is dat minder erg.
Ik ben nogal een leek en ze hebben het nu bij mij ingesteld op de openTherm thermostaat. Even een waarschijnlijk domme vraag: als je met een stooklijn werkt hoe weet hij dat het warm genoeg binnen is of juist te koud? Stel ik heb de openhaard aan of de ramen open gehad. Hoe weet een stooklijn dat ie dan harder of zachter moet werken?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Mirved schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Ik ben nogal een leek en ze hebben het nu bij mij ingesteld op de openTherm thermostaat. Even een waarschijnlijk domme vraag: als je met een stooklijn werkt hoe weet hij dat het warm genoeg binnen is of juist te koud? Stel ik heb de openhaard aan of de ramen open gehad. Hoe weet een stooklijn dat ie dan harder of zachter moet werken?
Niet. Er word alleen gekeken naar hoe warm is het buiten dus ik moet deze water temperatuur aanleveren.

Nu zal er wel wat gebeuren want heb je een raam open dan zal de retour temperatuur lager zijn want er wordt meer warmte afgegeven en andersom met de openhaard.

Het goed instellen van de stooklijn en niet te veel schommelingen in de temperatuur in huis vind de warmtepomp het fijnste. Als je de voorbeelden die je noemt regelmatig hebt kun je beter OT gebruiken

• lucbossink
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 23:08
Wij willen graag een Weheat Blackbird warmtepomp. We hebben op dit moment een Tado V3+ systeem. Het geoffreerde systeem zal een combinatie van boiler- en buffervat van 300+100 liter omvatten. We hebben vloerverwarming op de volledige benedenverdieping (60m2).

In de woonkamer hangt op dit moment de thermostaat en in elke slaapkamer een radiatorknop op de Jaga Tempo convector en een aparte Tado temperatuursensor aan de muur. Nu is mijn vraag: is het verstandig om deze installatie te behouden of kunnen we beter over gaan op een aan-uit-thermostaat in combinatie met een stooklijn?

De installateur levert in principe een Honeywell Lyric T6 mee. Ik heb gelezen dat dit goed werkt in combinatie met een stooklijn.

Vraag 1: zetten we de convectoren op de slaapkamers dan standaard open? Ik ga in ieder geval ventilatoren plaatsen in/onder de convectoren (Arctic P14 PST) in combinatie met een HeatMeister.

Vraag 2: We willen het aangenaam in de slaapkamers, maar vooral niet te warm. Wel willen we de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld de zolder wel warm te stoken, omdat dit ook onze werkplek is. Deze ruimte hoeft echter niet altijd volledig warm gestookt te worden.

• Carboy54
[...]

Door er een on/off thermostaat bij te plaatsen om pieken te voorkomen en wellicht de stooklijn iets te hoog te zetten. Bij OT maakt de compressor grote vaak onnodige stappen en bij stooklijn maakt hij geleidelijk stapjes van slechts 2 procent.

• Kevin1990
  • Nu online
lucbossink schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:50:
Wij willen graag een Weheat Blackbird warmtepomp. We hebben op dit moment een Tado V3+ systeem. Het geoffreerde systeem zal een combinatie van boiler- en buffervat van 300+100 liter omvatten. We hebben vloerverwarming op de volledige benedenverdieping (60m2).

In de woonkamer hangt op dit moment de thermostaat en in elke slaapkamer een radiatorknop op de Jaga Tempo convector en een aparte Tado temperatuursensor aan de muur. Nu is mijn vraag: is het verstandig om deze installatie te behouden of kunnen we beter over gaan op een aan-uit-thermostaat in combinatie met een stooklijn?

De installateur levert in principe een Honeywell Lyric T6 mee. Ik heb gelezen dat dit goed werkt in combinatie met een stooklijn.

Vraag 1: zetten we de convectoren op de slaapkamers dan standaard open? Ik ga in ieder geval ventilatoren plaatsen in/onder de convectoren (Arctic P14 PST) in combinatie met een HeatMeister.

Vraag 2: We willen het aangenaam in de slaapkamers, maar vooral niet te warm. Wel willen we de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld de zolder wel warm te stoken, omdat dit ook onze werkplek is. Deze ruimte hoeft echter niet altijd volledig warm gestookt te worden.
Ik heb dezelfde opstelling met de Tado. Werkt vrij goed op stooklijn.

Beneden staat de vloerverwarming altijd open dus de Tado ziet alleen de temperstuur.

Dus het fine tunen en constant houden in de woonkamer is key.

Boven heb ik alleen de knoppen die de temperatuur voelen.

In de praktijk gebeurd het wel eens dat de warmtepomp uit staat terwijl er vraag is maar dat valt mee met de juiste instellingen van de warmtepomp.

Anders kun je nog op OT draaien met lage aanvoer temperatuur. Bij ons staat die in Tado pp 30 graden max.

Ik ha aankomend seizoen aan de slag met een OTGW als aanvulling op het systeem.

Zorg er wel voor dat altijd de vloerverwarming mee loopt voor de ontdooi cyclus anders wordt het vervelend...

• STIMPPYYY
Phantasist schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Ook gehad vorige week. Elke dag 0 bar na vullen. Lek onderste deel. Vastgesteld door plastic zak om beide punten te doen. Onderste zak was vol.
Ik heb inmiddels een afspraak met een monteur. Echter kan deze pas over enkele weken.

De afgelopen 2 dagen is het systeem volledig drukloos geraakt. Kan ik de vorstventielen verwijderen en tijdlelijk afsluiten met een afsluiter of blindstop?
Kan het overigens kwaad dat er geen druk op het systeem zit, maar wel in bedrijf is

@Carboy54 jij advies wellicht?

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-06-2026 13:02 ]

• jeroendh
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Jij wil mijn tekeningen niet zien ;)

Heb daar nu ook geen tijd voor. Eerste en laatste zijn zelfde met verschillende kijkhoeken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah uit deze hoeken is het inderdaad veel beter te zien. Dan zit het SWW vat wel goed aangesloten.
Dan zit alleen het SWW vat niet als laatste in de retour, hierdoor kan er warmwater van een SWW run de andere leidingen in stromen waar je het niet wilt hebben.
En een warmtesifon bij het SWW vat was extra mooi geweest. Dan krijg je geen warmte circulatie binnen de leiding en koelt het vat wat minder snel af.
Verder een nette installatie zou ik zeggen.

• Jpiek
Kevin1990 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Het goed instellen van de stooklijn en niet te veel schommelingen in de temperatuur in huis vind de warmtepomp het fijnste. Als je de voorbeelden die je noemt regelmatig hebt kun je beter OT gebruiken
Mits je een goede thermostaat kan vinden. Volgens mij sturen de meeste nog alsof het een CV betreft, en dat is veel te ad-hoc voor een WP. Bij mij ging de WP 2-3 keer per uur aan uit...

.

• Jpiek
STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb inmiddels een afspraak met een monteur. Echter kan deze pas over enkele weken.

De afgelopen 2 dagen is het systeem volledig drukloos geraakt. Kan ik de vorstventielen verwijderen en tijdlelijk afsluiten met een afsluiter of blindstop?
Kan het overigens kwaad dat er geen druk op het systeem zit, maar wel in bedrijf is

Heb is destijds in het weekend wel gedaan :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XfG3KRo0H5PDd3mcsJ1QN3cEtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFIb4ZuoHM6A8Gom6VKV5KpV.png?f=fotoalbum_large

Is alleen wel link als én het flink gaat vriezen én de WP helemaal uitvalt, die kans lijkt me in Juni echter vrij klein...

• basset
Carboy54 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Door er een on/off thermostaat bij te plaatsen om pieken te voorkomen en wellicht de stooklijn iets te hoog te zetten. Bij OT maakt de compressor grote vaak onnodige stappen en bij stooklijn maakt hij geleidelijk stapjes van slechts 2 procent.
Is het niet zo , dat je een OTY thermostaat gewqoon op 20 graden moet zetten en de warmtepomp het lekker zelf moet laten uitzoeken op de stooklijn? Dan heb je toch geen on/off thermostaat nodig?

Ik snap dit ook nog niet helemaal hoor. Ook AI kan mij het niet helemaal juist uitleggen

Hop,hop,hop!

• Pr088
[...]

OT is voor nu prima

Met een stooklijn negeert de warmtepomp je binnentemperatuur. Dus dat weet ie niet.

• wouterrensen
  • Laatst online: 04-09 23:50
Bij OT bepaalt de thermostaat welke watertemperatuur de WP moet leveren.
Bij stooklijn bepaalt de buitentemperatuur welke watertemperatuur de WP moet leveren
Bij Aan/uit + stooklijn bepaalt de buitentemperatuur ook de watertemperatuur uit de WP, maar gaat de WP alleen aan als de thermostaat dat aangeeft dat er warmtevraag is.

Bij mij werkte OT niet fijn, omdat de gevraagde watertemperatuur nogal snel omhoog (en omlaag) ging, dat was niet optimaal voor stabiele lange runs.
Ik gebruik aan/uit moet stooklijn, waarbij de stooklijn zo is afgesteld dat de WP lange runs maakt en de gewenste kamertemperatuur net wordt bereikt. De thermostaat staat iets hoger en hoeft alleen in te grijpen als de temperatuur te hoog dreigt te worden door bijvoorbeeld invallend zonlicht.

• Mg4gebruiker
jeroendh schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Ah uit deze hoeken is het inderdaad veel beter te zien. Dan zit het SWW vat wel goed aangesloten.
Dan zit alleen het SWW vat niet als laatste in de retour, hierdoor kan er warmwater van een SWW run de andere leidingen in stromen waar je het niet wilt hebben.
En een warmtesifon bij het SWW vat was extra mooi geweest. Dan krijg je geen warmte circulatie binnen de leiding en koelt het vat wat minder snel af.
Verder een nette installatie zou ik zeggen.
Er zit ook geen thermosifon op de boiler. Ik vind eerlijk gezegd het warmteverlies daarvan te hoog.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:34
[...]

Ik zou bij lege systeem de WP en binnen unit maar uitzetten. De pompen vind het niet fijn zonder water.

Voor nood kun je de vorst ventielen tijdelijk vervangen voor afsluiters.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• RNacoustics
basset schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Is het niet zo , dat je een OTY thermostaat gewqoon op 20 graden moet zetten en de warmtepomp het lekker zelf moet laten uitzoeken op de stooklijn? Dan heb je toch geen on/off thermostaat nodig?

Ik snap dit ook nog niet helemaal hoor. Ook AI kan mij het niet helemaal juist uitleggen
Een OT thermostaat i.c.m. stooklijn, werkt niet samen. Wel met een on/off thermostaat.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• basset
RNacoustics schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Een OT thermostaat i.c.m. stooklijn, werkt niet samen. Wel met een on/off thermostaat.
Gelukkig kun je volgens mij de T6 ook gewoon op on/of aansluiten volgens mij als ik de labeltjes op de schroiefjes zo zie. Alleen wij gaan hybride, dus dat zal dan wel weer niet zomaar kunnen

Dit is wat AI mij verteld:
1. De warmtepomp heeft altijd voorrang
Zolang de Honeywell T6 ziet dat de temperatuur in de woonkamer rond de 20 graden schommelt, zal de Weheat Flint proberen dit helemaal in zijn eentje te onderhouden.
  • De Flint kijkt naar de stooklijn, bepaalt de watertemperatuur (bijvoorbeeld $38^{\circ}\text{C}$) en pompt dit door je radiatoren.
  • Omdat de thermostaat constant op 20 graden staat, kan de warmtepomp urenlang ongestoord met dit lauwe water blijven circuleren. De CV-ketel doet op dit moment helemaal niets en verbruikt 0 gram gas.
2. Wanneer springt de CV-ketel dan bij?
De Honeywell T6 hoeft niet na te denken over de CV-ketel; dat doet de Weheat Flint voor hem. De CV-ketel springt in deze opstelling eigenlijk alleen in twee situaties bij:
  • Bij extreme vrieskou (als de stooklijn tekortschiet): Stel dat het buiten $-7^{\circ}\text{C}$ vriest. Zoals we eerder zagen, zakt het vermogen van een warmtepomp dan in, terwijl je huis juist méér warmte nodig heeft. De stooklijn berekent dat er nu water van bijvoorbeeld $50^{\circ}\text{C}$ nodig is om het binnen 20 graden te houden. Als de Flint dit niet meer in zijn eentje redt, ziet de slimme software van Weheat dat de temperatuur op de Honeywell T6 langzaam begint te zakken naar 19,5 of 19 graden. De Weheat Flint geeft dan via de OpenTherm-verbinding een seintje aan de CV-ketel: "Help even mee, en warm het water op tot de gewenste $50^{\circ}\text{C}$."
  • Bij het maken van warm tapwater: Zodra je de warme kraan opendraait om te douchen, merkt de CV-ketel dit direct via de waterstroming. De ketel springt dan direct aan om warm water te leveren. De Honeywell T6 en de warmtepomp bemoeien zich hier niet mee.

[ Voor 69% gewijzigd door basset op 05-06-2026 13:53 ]

Hop,hop,hop!

• Carboy54
Pr088 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:13:
[...]

OT is voor nu prima

Met een stooklijn negeert de warmtepomp je binnentemperatuur. Dus dat weet ie niet.
Wel met een goed afgestelde stooklijn samen met on/off.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-06-2026 13:57 ]

• RNacoustics
basset schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Gelukkig kun je volgens mij de T6 ook gewoon op on/of aansluiten volgens mij als ik de labeltjes op de schroiefjes zo zie. Alleen wij gaan hybride, dus dat zal dan wel weer niet zomaar kunnen
Ja, dat kan. Heeft verder niets met hybride te maken. De CV ketel wordt via OT vanuit de binnenunit van de WP aangestuurd. Dus dat kun je rustig zo aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 05-06-2026 14:20 ]

• Kraakhelder
  • Nu online
martijnn2 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Je kunt kiezen,

OpenTherm wordt aanbevolen voor ruimteregeling en als je met een stooklijn werkt uiteraard geen thermostaat
Hoezo uiteraard? Als je ruimte door zoninval en veel ramen warm genoeg is, is het toch onzin dat die pomp door blijft draaien?

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:00
basset schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Dit is wat AI mij verteld:
1. De warmtepomp heeft altijd voorrang
Zolang de Honeywell T6 ziet dat de temperatuur in de woonkamer rond de 20 graden schommelt, zal de Weheat Flint proberen dit helemaal in zijn eentje te onderhouden.
  • De Flint kijkt naar de stooklijn, bepaalt de watertemperatuur (bijvoorbeeld $38^{\circ}\text{C}$) en pompt dit door je radiatoren.
  • Omdat de thermostaat constant op 20 graden staat, kan de warmtepomp urenlang ongestoord met dit lauwe water blijven circuleren. De CV-ketel doet op dit moment helemaal niets en verbruikt 0 gram gas.
2. Wanneer springt de CV-ketel dan bij?
De Honeywell T6 hoeft niet na te denken over de CV-ketel; dat doet de Weheat Flint voor hem. De CV-ketel springt in deze opstelling eigenlijk alleen in twee situaties bij:
  • Bij extreme vrieskou (als de stooklijn tekortschiet): Stel dat het buiten $-7^{\circ}\text{C}$ vriest. Zoals we eerder zagen, zakt het vermogen van een warmtepomp dan in, terwijl je huis juist méér warmte nodig heeft. De stooklijn berekent dat er nu water van bijvoorbeeld $50^{\circ}\text{C}$ nodig is om het binnen 20 graden te houden. Als de Flint dit niet meer in zijn eentje redt, ziet de slimme software van Weheat dat de temperatuur op de Honeywell T6 langzaam begint te zakken naar 19,5 of 19 graden. De Weheat Flint geeft dan via de OpenTherm-verbinding een seintje aan de CV-ketel: "Help even mee, en warm het water op tot de gewenste $50^{\circ}\text{C}$."
  • Bij het maken van warm tapwater: Zodra je de warme kraan opendraait om te douchen, merkt de CV-ketel dit direct via de waterstroming. De ketel springt dan direct aan om warm water te leveren. De Honeywell T6 en de warmtepomp bemoeien zich hier niet mee.
Klopt, je kunt de T6 gebruiken, maar die heeft wel een aantal vaste schakelmomenten per uur, wat je eigenlijk niet wil. Zoek even terug in het topic als je er meer over wil weten.

• STIMPPYYY
Jpiek schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Heb is destijds in het weekend wel gedaan :

[Afbeelding]

Is alleen wel link als én het flink gaat vriezen én de WP helemaal uitvalt, die kans lijkt me in Juni echter vrij klein...
Dank. Net de ventielen eraf gehaald en nieuwe teflon erom. Onderste ventiel is volgens mij defect. Leek vast te zitten (puntje) en is wat roestig. Overigens waren ze nattig na voelen.

Viel mij wel op dat de ventielen zeer los aangedraaid waren. Geen idee of dat normaal is.

• White Dragon 6
Pr088 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Je stelt dat de Sparrow 'teveel lawaai' maakt. Ik vraag me af of de Flint heel veel stiller is, zeker omdat de Sparrow goed op laag vermogen kan draaien (beter dan de Flint) en op lage compressorsnelheden en ventilatorsnelheden erg stil is. Je kunt soms beter kiezen voor een grotere pomp die langzaam draait dan een kleinere, die in de winter maximaal moet gaan (dat maakt het meeste geluid).

Maar met 800m3 moet het kunnen met een Flint. Hou wel met FE rekening met het feit dat je warmtepomp niet 24/7 kan verwarmen, er moet ook ruimte zijn voor SWW opwarmen en defrosts. Dus ga qua capaciteit (kW) wat aan de hoge kant zitten.

Scheelt het veel in de prijs?
Hij had het over ~2k verschil
Geluidsverschil is 40.5dB vs 47dB
Als je een Sparrow nodig hebt adviseerd hij een Panasonic boven de Weheat.

COP die ik tegen kom is 6.41 vs 4.78 resp.

De lokale installateur heeft mindere ervaring met de Sparrow vanwege lawaai.
Maar ja, de Flint zal bij ons in de winter wel vol moeten draaien dan als het echt koud is.
We kopen op de groei, dus vandaar ook een 300L vat (huis met 5 slaapkamers, gebruiken er nu 2). Maar wat ik al zei, als we alle radiatoren open zetten zitten we op 105m2 aan kamers. Al zullen die radiatoren toch geen 20gr gaan creeren in de slaapkamers, dat doen ze nu ook al niet... even verder daarover hieronder.

Hij komt op het platte dak (boven een slaapkamer), dat zal dan toch wel meevallen met 47dB....

Ja we gaan voor FE met een 300L boiler en dus een 50L buffervat. Hoezo zou dan de warmtepomp niet meer verwarmen? Die draait toch juist op een constante temperatuur?

En met Wheat (intelligence) dat 300L vat lekker verwarmen overdag met zonuren.

Ik lees touwens ook vanalles over boven warm houden en stooklijn. Maar is weheat intelligence niet een stooklijn opzich?

In ons geval hebben we boven radiatoren met slimme thermostaat knoppen.
Nouja niet super slim, ze gaan open als het onder de x graden is en dicht als het boven de x graden is.
Ik twijfel of dit ding goed werkt want je hoort hem soms open of dicht draaien op momenten dat je denkt eeeeh. In de winter staat hij regelmatig open en dicht te draaien, terwijl de kamer volgens mij nog niet op temperatuur is. Zo heb ik de babykamer gewoon op 25gr gezet, zodat hij altijd open staat in de winter.
Echter, enkel als de vloerverwarming beneden aan slaat zal hij boven wat bijverwarmen. Maar op dit moment hebben we het beneden op 19gr en tussen 18:00 en 20:00 ofzo gaan we naar 19.5, zodat we even een piekje creeren om de slaapkamer op te warmen. Resultaat in de winter was dat de kinderkamer toch echt naar de 17 graden ging op koude dagen. Voor ons prima, maar voor de kleine wat aan de magere kant.... en zeker niet het raam open zetten want dan ben je nog meer warmte kwijt.

Eigenlijk moeten de kinder kamer(s) dus iets beter geregeld worden, maar zeker nie slechter met een warmtepomp. (of een losse straalkachel er bij...)
Wat ik eerder ook al als advies kreeg was, gebruik geen slimme thermostaat knoppen met een warmtepomp. Dit is funest voor het systeem, ze ze open of dicht voor een constante stroom.
Hoe kan ik met een FE warmtepomp boven ook goed reguleren, eventueel per kamer?
Bovenstaande installateur adviseert in de toekomst airco's te gaan plaatsen, meest efficient voor verwarmen en koelen. In dat geval is de Flint zeker genoeg want dan kan ik net zo goed de radiatoren gaan verwijderen....

• Kraakhelder
  • Nu online
White Dragon 6 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Maar ja, de Flint zal bij ons in de winter wel vol moeten draaien dan als het echt koud is.
We kopen op de groei, dus vandaar ook een 300L vat (huis met 5 slaapkamers, gebruiken er nu 2). Maar wat ik al zei, als we alle radiatoren open zetten zitten we op 105m2 aan kamers. Al zullen die radiatoren toch geen 20gr gaan creeren in de slaapkamers, dat doen ze nu ook al niet... even verder daarover hieronder.

Hij komt op het platte dak (boven een slaapkamer), dat zal dan toch wel meevallen met 47dB....

Ja we gaan voor FE met een 300L boiler en dus een 50L buffervat. Hoezo zou dan de warmtepomp niet meer verwarmen? Die draait toch juist op een constante temperatuur?

Ik lees touwens ook vanalles over boven warm houden en stooklijn. Maar is weheat intelligence niet een stooklijn opzich?

Nouja niet super slim, ze gaan open als het onder de x graden is en dicht als het boven de x graden is.
Ik twijfel of dit ding goed werkt want je hoort hem soms open of dicht draaien op momenten dat je denkt eeeeh. In de winter staat hij regelmatig open en dicht te draaien, terwijl de kamer volgens mij nog niet op temperatuur is. Zo heb ik de babykamer gewoon op 25gr gezet, zodat hij altijd open staat in de winter.
Echter, enkel als de vloerverwarming beneden aan slaat zal hij boven wat bijverwarmen. Maar op dit moment hebben we het beneden op 19gr en tussen 18:00 en 20:00 ofzo gaan we naar 19.5, zodat we even een piekje creeren om de slaapkamer op te warmen. Resultaat in de winter was dat de kinderkamer toch echt naar de 17 graden ging op koude dagen. Voor ons prima, maar voor de kleine wat aan de magere kant.... en zeker niet het raam open zetten want dan ben je nog meer warmte kwijt.

Eigenlijk moeten de kinder kamer(s) dus iets beter geregeld worden, maar zeker nie slechter met een warmtepomp. (of een losse straalkachel er bij...)
Wat ik eerder ook al als advies kreeg was, gebruik geen slimme thermostaat knoppen met een warmtepomp. Dit is funest voor het systeem, ze ze open of dicht voor een constante stroom.
Bovenstaande installateur adviseert in de toekomst airco's te gaan plaatsen, meest efficient voor verwarmen en koelen. In dat geval is de Flint zeker genoeg want dan kan ik net zo goed de radiatoren gaan verwijderen....
Heel verhaal, maar in de meest ideale wereld draait je wp continu. Het liefst op stooklijn die precies zorgt voor de temperatuur die jij wenst in huis. Dan wordt je warmteverlies exact opgevangen door de pomp.

• GroteSmurf
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-09 02:44
GroteSmurf schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:10:
Vanaf 6 mei 21:50 uur was ik offline in de app.

Nu eindelijk sinds vanmorgen weer Online !!

(Klein vreugde dansje hier)
Helaas was de blijdschap van korte duur.

Nog geen 24 uur later alweer offline.

05-06-2026 1:30 uur.

Gelukkig gaat de SWW nu wel weer op de ingestelde handmatige tijden ipv 3 uur 's nachts.

@Weheat . Gaat dit nu weer een maand duren ?

• dr_pronk
  • Laatst online: 21-08 11:03
Stefan1989 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Je blackbird kan makkelijk een boiler verwarmen als het koud is buiten hoor. Dat was al een flinke besparing geweest t.o.v. de boiler met gas opstoken.

Verder zie ik dat je onder de ketel een dubbele kortsluiting hebt. Dit heeft je installateur niet goed aangelegd. Als ze mijn tekeningetje aanhouden zal het gewoon werken.
De installateur weigert te herstellen en vind dat ik een cv monteur moet inschakelen. Een onbegrijpelijk en onwerkbaar voorstel. Die kan helemaal niks met de WeHeat beginnen.

Dit wordt dus nu een juridisch conflict. Superirritant, maar hier hebben ze wel de verkeerde aan me. Ik heb nog niet betaald, en advocaatkosten maken mij helemaal niks uit zolang ik mijn recht maar haal.

• Jpiek
Kraakhelder schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Heel verhaal, maar in de meest ideale wereld draait je wp continu. Het liefst op stooklijn die precies zorgt voor de temperatuur die jij wenst in huis. Dan wordt je warmteverlies exact opgevangen door de pomp.
Die ideale wereld bestaat niet omdat je warmteverlies over de seizoenen heen niet hetzelfde is, koude, gure wind, regen, heel veel zoninstraling etc. zorgen dat de stoklijn steeds ff iets anders is.

Met mijn OTGW regeling corrigeer ik, liever nog zou ik geen stooklijn hebben maar een constante berekening van wat het huis aan warmte nodig heeft met de bijbehorende watertemperatuur. maar da's ook een niet haalbaar ideaal vrees ik.

• RNacoustics
dr_pronk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:14:
[...]

De installateur weigert te herstellen en vind dat ik een cv monteur moet inschakelen. Een onbegrijpelijk en onwerkbaar voorstel. Die kan helemaal niks met de WeHeat beginnen.

Dit wordt dus nu een juridisch conflict. Superirritant, maar hier hebben ze wel de verkeerde aan me. Ik heb nog niet betaald, en advocaatkosten maken mij helemaal niks uit zolang ik mijn recht maar haal.
Onbegrijpelijk! De installateur heeft zelf de boel verkeerd aangesloten. Ik zou maar de geschillencommissie inschakelen.

• Carboy54
White Dragon 6 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Casus: rijtjeswoning van 5.75 breed met in het midden een warmtepomp van ongeveer 6 kW bij -7. Met het simuleren van het geluid via geluidslabel komen alleen de nieuwe Vaillant Pro en Plus in aanmerking. De Flint is te klein. De Sparrow en Panasonic komen over de wettelijke grens van 40 dB heen in de nachtstand. Het geluid op de erfgrens is bepalend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nn6kQO8IyeUjHFdXH4FStTqAXhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAOlJoYLvOHvh3zaEkCP6o11.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
[...]

Zolang er geen flow error is met lucht wel.

• Carboy54
Carboy54 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Casus: rijtjeswoning van 5.75 breed met in het midden een warmtepomp van ongeveer 6 kW bij -7. Met het simuleren van het geluid via geluidslabel komen alleen de nieuwe Vaillant Pro en Plus in aanmerking. De Flint wel maar is te klein. De Sparrow en Panasonic komen over de wettelijke grens van 40 dB heen in de nachtstand. Het geluid op de erfgrens is bepalend. Op platte daken plaats je bij voorkeur een Blackbird.

[Afbeelding]

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 06:36
havoc764 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:48:
[...]

had ik ook orgineel, opgelost door thermostaat op 10 graden te zetten. de wp gebruikt dit blijkbaar om de water temperatuur te voelen in het systeem.
Ik heb aansturing op stooklijn staan, moet ik dan terug naar OpenTherm?

• MichielFRL
  • Laatst online: 08:05
Nadeel van stooklijn is dat als er koele nachten zijn je warmtepomp gaat stoken.

Stooklijn met aan/uit voorkom je dat door de gewenste kamertemperatuur op bijvoorbeeld 5 graden te zetten.

Als straks ergens in de herfst verwarming weer gewenst is zet je de gewenste kamertemperatuur weer op bijvoorbeeld 22 graden en zal je warmtepomp op stooklijn je woning op 21 graden houden.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• RobbieT
GroteSmurf schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Helaas was de blijdschap van korte duur.

Nog geen 24 uur later alweer offline.

05-06-2026 1:30 uur.

Gelukkig gaat de SWW nu wel weer op de ingestelde handmatige tijden ipv 3 uur 's nachts.

@Weheat . Gaat dit nu weer een maand duren ?
Weheat schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:37:

Voor de toekomst hebben wij een oplossing geïmplementeerd, zodat dit specifieke geval zich niet meer kan voordoen. Wij begrijpen de frustratie over de communicatie die langer op zich liet wachten. Aan onze kant waren we ondertussen druk bezig met alle betrokken partijen om dit zo goed mogelijk op te lossen. 

Team,
Weheat
Bij mij werkt het gelukkig al een paar dagen weer, maar het geeft niet echt vertrouwen om te horen dat er warmtepompen zijn die toch weer offline gaan.

In bovenstaande quote had @Weheat toch aangegeven dat ze wat hadden gedaan om te voorkomen dat het nog een keer voor zou komen.

Blijkbaar is die fix niet afdoende.

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 06:36
MichielFRL schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:27:
Nadeel van stooklijn is dat als er koele nachten zijn je warmtepomp gaat stoken.

Stooklijn met aan/uit voorkom je dat door de gewenste kamertemperatuur op bijvoorbeeld 5 graden te zetten.

Als straks ergens in de herfst verwarming weer gewenst is zet je de gewenste kamertemperatuur weer op bijvoorbeeld 22 graden en zal je warmtepomp op stooklijn je woning op 21 graden houden.
Aha oké

Dus je bedoelt aansturing op. OpenTherm zetten en temp 10+

• Kevin1990
  • Nu online
Jpiek schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Mits je een goede thermostaat kan vinden. Volgens mij sturen de meeste nog alsof het een CV betreft, en dat is veel te ad-hoc voor een WP. Bij mij ging de WP 2-3 keer per uur aan uit...

.
Als hrt afgifte systeem klopt, vloerverwarming beneden waterzijidg is ingelerdd en Tado op max 30 graden staat is het wel oke opzich maar tijdens stookseizoen gebruik ik stooklijn. Gebruik dan Tado eel goor marteling in de kamers boven.

Werkt in onze situatie prima.

Bij ons is teouerns de vorst beveiliging van de week vervangrn en de compacte binnen unit voor een uitgebreidere variant.

Dit vanwege problemen dat de back up heater niet werkte.

Deze stast nu ingesteld als back up omdat de buitenunit en binnen unit op 1 fase staan. Wel gescheiden groepen.

Gelijk ook maar even de flow naar minimaal laten zetten voor het eventuele suizen.

Ik ben benieuwd aankomend stookseizoen. Dan ga ik wat intensiever met de OTGW aam de gang nu het hele huis HR+++ glas heeft. Kijken of we nog wat efficienter het warm kunnen krijgen met minder energie verbruik 8)

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:26
Leuk, deze week BB80 geïnstalleerd, sinds gisteravond 19.56 offline. Om het positief te houden: de eerste uren na installatie (installateurs waren net weg rond 21.30) begonnen de leidingen te gieren, zodanig hard dat ik de hele boel maar weer uit heb gezet. De volgende ochtend weer aan, geluid begon weer. Het leek een soort resonantie te zijn. Leidingen zijn wel netjes met rubber aan de muur bevestigd, het geluid hield op een gegeven moment op en sindsdien is het geruisloos. Blackbird staat op de dakkapel van onze slaapkamer. Nu hoeft-ie alleen maar SWW te doen, dus in de herfst komt de echte test, maar so far so good, afgezien van het offline zijn dan nu.

• Pr088
Carboy54 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Wel met een goed afgestelde stooklijn samen met on/off.
Eens (al werkt aan/uit bij mij niet. Blijft op uit staan).

Pagina: 1 ... 209 ... 234 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.