Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
:strip_exif()/f/image/2PYvOPH9zLMvyxNwLpcMuaC5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn ze volgens mij. Dacht kost een paar tientjes hooguit… iemand heeft er toevallig niet nog een liggen na plaatsen van nieuwe?
[ Voor 31% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-06-2026 11:03 ]
jeroendh schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:03:
[...]
Ah uit deze hoeken is het inderdaad veel beter te zien. Dan zit het SWW vat wel goed aangesloten.
Dan zit alleen het SWW vat niet als laatste in de retour, hierdoor kan er warmwater van een SWW run de andere leidingen in stromen waar je het niet wilt hebben.
En een warmtesifon bij het SWW vat was extra mooi geweest. Dan krijg je geen warmte circulatie binnen de leiding en koelt het vat wat minder snel af.
Verder een nette installatie zou ik zeggen.
Voorbeeld van het halve uur voordat de onder en boventemperatuur weer op hetzelfde nivo is. Gebeurt ook als je sww boost toepast.
Heb je de thermostaat qua kabels wel anders aangesloten? OT is meestal anders dan on/off.Pr088 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Eens (al werkt aan/uit bij mij niet. Blijft op uit staan).
Zover gaat mijn technische kennis niet, maar ik denk dat dat het probleem is. Dus heb OT of de 'gewone' stooklijn. Werkt ook.orillion schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:05:
[...]
Heb je de thermostaat qua kabels wel anders aangesloten? OT is meestal anders dan on/off.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
TPT (Bedieningspaneel): Dit is de "handmatige" variant. Er zit een bedieningspaneel fysiek op de unit zelf gemonteerd waarmee je de temperatuur en de snelheid van de ventilator instelt. Dit is eenvoudig en betrouwbaar, maar je moet dus naar de radiator lopen om de instellingen aan te passen.
JIC (Jaga-app): Bij deze uitvoering wordt de unit aangestuurd via de officiële Jaga-app op je smartphone. Dit is ideaal als je het systeem op afstand wilt beheren of niet fysiek bij de unit wilt staan om de stand te wijzigen.
TB (Touchscreen / Wifi): Dit is de meest geavanceerde optie met een ingebouwde wifi-thermostaat. Hiermee heb je de meeste flexibiliteit en kun je de unit vaak gemakkelijker integreren in slimme huis-systemen.
Als je stooklijn i.c.m. thermostaat gebruikt, moet je een geschikte thermostaat met on/off aansluiting hebben. Met OT thermostaat werkt het niet.Pr088 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:16:
[...]
Zover gaat mijn technische kennis niet, maar ik denk dat dat het probleem is. Dus heb OT of de 'gewone' stooklijn. Werkt ook.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Hierom:Kraakhelder schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:28:
[...]
Hoezo uiteraard? Als je ruimte door zoninval en veel ramen warm genoeg is, is het toch onzin dat die pomp door blijft draaien?
Een stooklijn instelling in de weheat app heeft geen thermostaat
Je kunt met sommige OpenTherm thermostaat kiezen, weersafhankelijke met ruimte compensatie.
Bij mij zit de watertemperatuur in altijd 2 tot 3 graden boven de temperatuur van de SWW onder.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:21:
[...]
[Afbeelding]
Voorbeeld van het halve uur voordat de onder en boventemperatuur weer op hetzelfde nivo is. Gebeurt ook als je sww boost toepast.
Daardoor is mijn watertemperatuur uit 5 graden hoger dan de SWW onder. En zo warmt het vat dan ook sneller op dan op jou screenshot.
Bij jou lopen de 2 lijnen de hele tijd gelijk. Kan je eens checken de volgende keer of de leiding vanaf de retour, waar een aftak zit naar het buffervat niet warm wordt?
Dit zou best kunnen aangezien de retour van het SWW vat altijd als laatste in de retour moet zitten.
Zelf had ik deze installatiefout ook gemaakt, en daardoor ging er tijdens een SWW run warm water richting het CV circuit.
Ik zal morgen kijken als ik op tijd terug ben.jeroendh schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Bij mij zit de watertemperatuur in altijd 2 tot 3 graden boven de temperatuur van de SWW onder.
Daardoor is mijn watertemperatuur uit 5 graden hoger dan de SWW onder. En zo warmt het vat dan ook sneller op dan op jou screenshot.
Bij jou lopen de 2 lijnen de hele tijd gelijk. Kan je eens checken de volgende keer of de leiding vanaf de retour, waar een aftak zit naar het buffervat niet warm wordt?
Dit zou best kunnen aangezien de retour van het SWW vat altijd als laatste in de retour moet zitten.
Zelf had ik deze installatiefout ook gemaakt, en daardoor ging er tijdens een SWW run warm water richting het CV circuit.
Heeft hier iemand ervaring mee? Is dat de reden dat ze de blackbird op de foto’s alleen op het dak van een schuur of bijkeuken plaatsen?
ja, helaas wel.HarryVSjoris schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:24:
[...]
Ik heb aansturing op stooklijn staan, moet ik dan terug naar OpenTherm?
denk dat weheat dit beter had kunnen inplementeren
sensoren al vervangen? Ik had laatst een defecte sensor die veel te hoge temps aangaf voor mij sww vat.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:33:
[...]
Ik zal morgen kijken als ik op tijd terug ben.
Hoogte is vooral van belang in de zin van zicht vanaf de straat (voorzijde). Een maximale hoogte van 50cm ken ik niet.Beer070 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:36:
Ik zat net te kijken voor een kennis die eigenlijk alleen ruimte heeft op een plat dak, en geïnteresseerd is in een blackbird voor full electric. Nu begreep ik door een AI analyse dat op een dak de maximale hoogte van een WP 50cm boven de dak laag is. Ik heb de achterliggende documentatie nog niet kunnen vinden, maar dan zou alleen de blackbird voldoen als je de pootjes afzaagt. (64cm met pootjes dacht ik?)
Heeft hier iemand ervaring mee? Is dat de reden dat ze de blackbird op de foto’s alleen op het dak van een schuur of bijkeuken plaatsen?
Pootjes afzagen kan niet, er zitten dempende veren in, die trillingen tegengaan.
Mijn advies, vraag even na bij de gemeente wat mag.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Hoe hangt een sensor samen met net verlies van warmte dat pas na een half uur wordt hersteld?havoc764 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:08:
[...]
sensoren al vervangen? Ik had laatst een defecte sensor die veel te hoge temps aangaf voor mij sww vat.
Wat denk je dat het afzagen van poten met de lucht-flow doet......Beer070 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:36:
Ik zat net te kijken voor een kennis die eigenlijk alleen ruimte heeft op een plat dak, en geïnteresseerd is in een blackbird voor full electric. Nu begreep ik door een AI analyse dat op een dak de maximale hoogte van een WP 50cm boven de dak laag is. Ik heb de achterliggende documentatie nog niet kunnen vinden, maar dan zou alleen de blackbird voldoen als je de pootjes afzaagt. (64cm met pootjes dacht ik?)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik zou AI analyse niet vertrouwen in deze. Dan zou geen enkele WP op een dak geplaatst kunnen worden... hoe logisch is dat?Beer070 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:36:
Misschien is sarcasme niet mijn sterkste vaardigheid.ZeRoC00L schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Wat denk je dat het afzagen van poten met de lucht-flow doet......
Sorry daarvoor. Het is niet mijn intentie om poten af te zagen, ik probeer te onderzoeken wat er binnen de huidige regels past.
Via het omgevingsloket kun je een vergunningcheck doen. Eventueel bellen met de desbetreffende gemeente werkt ook verhelderend.Beer070 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:43:
[...]
Misschien is sarcasme niet mijn sterkste vaardigheid.
Sorry daarvoor. Het is niet mijn intentie om poten af te zagen, ik probeer te onderzoeken wat er binnen de huidige regels past.
hallo, volg deze discussie omdat ik ook koel met radiator ventilatoren en WP.RNacoustics schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:42:
[...]
Zou ik niet doen. Door condens, worden de radiatoren zeiknat.
Ik gebruik twee losse condens drogers, en vraag mij af of dit voldoende is?
Ik zou me geen zorgen maken. Mijn WP is 76 cm hoog en staat gewoon op een plat dak. Juist op de grond zit je aan maxima in je voortuin.Beer070 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:36:
Ruimtelijke bouwregels, vergunningvrij, geen omgevingsplanactiviteit
In artikel 2.29 van het Bbl zijn bouwactiviteiten door het Rijk aangewezen, die een initiatiefnemer zonder omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit mag uitvoeren. De regels in het omgevingsplan zijn niet van toepassing op deze vergunningvrije bouwactiviteiten. Dit geldt ook voor een warmtepomp met een hoogte van maximaal 1 meter, en een oppervlakte van maximaal 2 m2 (artikel 2.29, onder r, Bbl). De maximale hoogte van 1 meter wordt vanaf de grond gemeten (artikel 2.23, Bbl). Voor warmtepompen die niet aan deze eisen voldoet, moet er worden voldaan aan de ruimtelijke bouwregels in het omgevingsplan.[ Voor 33% gewijzigd door MotorBeast op 07-06-2026 13:35 ]
En als je eea op verwarmen zet? Gaat t dan weer gieren? Dan weer je vast waar je straks als t koud wordt aan toe bent..Kanseleur schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:01:
Leuk, deze week BB80 geïnstalleerd, sinds gisteravond 19.56 offline. Om het positief te houden: de eerste uren na installatie (installateurs waren net weg rond 21.30) begonnen de leidingen te gieren, zodanig hard dat ik de hele boel maar weer uit heb gezet. De volgende ochtend weer aan, geluid begon weer. Het leek een soort resonantie te zijn. Leidingen zijn wel netjes met rubber aan de muur bevestigd, het geluid hield op een gegeven moment op en sindsdien is het geruisloos. Blackbird staat op de dakkapel van onze slaapkamer. Nu hoeft-ie alleen maar SWW te doen, dus in de herfst komt de echte test, maar so far so good, afgezien van het offline zijn dan nu.
Best logisch.arjenhiemstra schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:23:
[...]
Ik zou AI analyse niet vertrouwen in deze. Dan zou geen enkele WP op een dak geplaatst kunnen worden... hoe logisch is dat?
Er zijn nu eenmaal regels voor hoogte dak en wat je er op mag zetten!
Dat velen daar niet van weten en vele installateurs daar niets over vertellen doet niet af aan dat je aan de regels moet voldoen.
Of je er ooit last mee krijgt hangt van je buren en je gemeente af.
We verwarmen met radiatoren.
Regelmatig horen we ongeveer 10 seconden lang het geluid, alsof iemand de WC doortrekt, in de leidingen.
Ik heb niet het gevoel dat het ieder uur is, maar ik kan het me niet anders voorstellen, dan dat op dat moment de pomp van de CV begint te draaien, ik probeer dat nog even te achterhalen.
Herkend iemand dit?
De installateurs hebben de toevoer op de bestaande CV leidingen (rood rechts) met een T stuk van onderen aangesloten. Ik wil dat eigenlijk gewoon rechtstandig de bestaande leidingen in hebben. Zou de huidige situatie kunnen bijdragen aan het geluid?
Links van het T-stuk zitten aan de 15 mm stalen leidingen, nog 2 radiatoren.
Na een seconde of 10 -20 wordt het geluid langzaam minder trouwens.
Ja, zeer herkenbaar. Ik heb dat geluid ook en als je dan snel in de app kijkt, zie je dat de cv-circulatiepomp draait. Ik vermoed eens gelezen te hebben dat hij dit doet om de watertemperatuur te kunnen meten. Op basis van die watertemperatuur bepaalt de warmtepomp of hij moet verwarmen of, indien ingeschakeld, koelen.Robbie-1 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:52:
Onze Sparrow draait op zich prima. (nou ja, tis zomer dus het ding heeft niet zo veel te doen.
Regelmatig horen we ongeveer 10 seconden lang het geluid, alsof iemand de WC doortrekt, in de leidingen.
Ik heb niet het gevoel dat het ieder uur is, maar ik kan het me niet anders voorstellen, dan dat op dat moment de pomp van de CV begint te draaien, ik probeer dat nog even te achterhalen.
Herkend iemand dit?
De installateurs hebben de toevoer op de bestaande CV leidingen (rood rechts) met een T stuk van onderen aangesloten. Ik wil dat eigenlijk gewoon rechtstandig de bestaande leidingen in hebben. Zou de huidige situatie kunnen bijdragen aan het geluid?
[Afbeelding]
Let wel op dat 2.29 niet geldt voor plaatsing aan de voorzijde (straatkant) van de woning.MotorBeast schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:29:
[...]
Ik zou me geen zorgen maken. Mijn WP is 76 cm hoog en staat gewoon op een plat dak. Juist op de grond zit je aan maxima in je voortuin.Ruimtelijke bouwregels, vergunningvrij, geen omgevingsplanactiviteit
In artikel 2.29 van het Bbl zijn bouwactiviteiten door het Rijk aangewezen, die een initiatiefnemer zonder omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit mag uitvoeren. De regels in het omgevingsplan zijn niet van toepassing op deze vergunningvrije bouwactiviteiten. Dit geldt ook voor een warmtepomp met een hoogte van maximaal 1 meter, en een oppervlakte van maximaal 2 m2 (artikel 2.29, onder r, Bbl). De maximale hoogte van 1 meter wordt vanaf de grond gemeten (artikel 2.23, Bbl). Voor warmtepompen die niet aan deze eisen voldoet, moet er worden voldaan aan de ruimtelijke bouwregels in het omgevingsplan.
Ook geldt 2.23 voor plaatsing op dak. En je kunt wel raden hoe hoog een plaatsing op een dak is? Hoger dan 1 meter van de grond ;)
Oftewel, in de meeste gemeentes ben je bij plaatsing op dak vergunningplichtig. De meesten vragen het helemaal niet aan, maar creëren mogelijk een illegale situatie. Kan lang goed gaan, maar als de buurman een keertje klaagt over geluidsoverlast, dan zit je in vervelend (onvergund) niemandsland.
Het beste is om de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) binnen jou gemeente te raadplegen.Degast schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:36:
[...]
Best logisch.
Er zijn nu eenmaal regels voor hoogte dak en wat je er op mag zetten!
Dat velen daar niet van weten en vele installateurs daar niets over vertellen doet niet af aan dat je aan de regels moet voldoen.
Of je er ooit last mee krijgt hangt van je buren en je gemeente af.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Die kun je wel raadplegen, maar dan zoek je op de verkeerde plek. Je moet in het Omgevingsplan kijken. Waarschijnlijk zijn alle 'oude' regels die onder de wet ruimtelijke ordening golden in een 'bruidsschat' overgenomen in het Omgevingsplan, maar dat kan behoorlijk verstopt zijn in een dik boekwerk met regels, of bijvoorbeeld in een (oud, maar nog steeds geldig) bestemmingsplan voor jouw buurt. Als je niet weet waar je moet zoeken is het een hele toer. Ik zou de afdeling Bouwen/Wonen van je gemeente bellen.RNacoustics schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:13:
[...]
Het beste is om de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) binnen jou gemeente te raadplegen.
Ja, is een boekwerk van 200 pagina's, Is voor een doorsnee burger bijna niet doorheen te komen. Heb hem als pdf gedownload. Kijken wat over het plaatsen van warmtepompen en regelgeving geschreven staat.Pr088 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Die kun je wel raadplegen, maar dan zoek je op de verkeerde plek. Je moet in het Omgevingsplan kijken. Waarschijnlijk zijn alle 'oude' regels die onder de wet ruimtelijke ordening golden in een 'bruidsschat' overgenomen in het Omgevingsplan, maar dat kan behoorlijk verstopt zijn in een dik boekwerk met regels, of bijvoorbeeld in een (oud, maar nog steeds geldig) bestemmingsplan voor jouw buurt. Als je niet weet waar je moet zoeken is het een hele toer. Ik zou de afdeling Bouwen/Wonen van je gemeente bellen.
Juist hiervoor gebruik je AI.RNacoustics schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:43:
[...]
Ja, is een boekwerk van 200 pagina's, Is voor een doorsnee burger bijna niet doorheen te komen. Heb hem als pdf gedownload. Kijken wat over het plaatsen van warmtepompen en regelgeving geschreven staat.
Citaat uit AI:
In de meeste gevallen mag u in uw gemeente een warmtepomp op het platte dak van uw keuken plaatsen. Vaak kan dit zelfs vergunningvrij, mits uw woning geen monument is en de unit aan landelijke richtlijnen en geluidsnormen voldoet. Voorwaarden voor vergunningvrij plaatsen Als u vergunningvrij wilt bouwen, moet de buitenunit van uw warmtepomp in ieder geval voldoen aan de volgende regels: Geluid: Sinds april 2021 gelden er strenge landelijke geluidseisen. De warmtepomp mag op de erfgrens (de perceelgrens met uw buren) maximaal 40 dB aan geluid produceren. Zichtbaarheid: De unit mag niet op een naar openbaar toegankelijk gebied (zoals de straat) gekeerd erf staan. Afmetingen: De buitenunit mag meestal niet hoger zijn dan 1 meter en niet groter zijn dan 2 m². Bouwbesluit: De installatie moet constructief veilig zijn en op de juiste manier worden gedempt tegen trillingen. Wanneer is er wél een vergunning nodig? In de volgende situaties heeft u in uw gemeente altijd een omgevingsvergunning nodig: Uw woning is een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument. Het dak bevindt zich in een beschermd stads- of dorpsgezicht. De installatie overschrijdt de gestelde landelijke hoogte- en oppervlaktematen. Tips voor een succesvolle installatie Draagkracht: Een plat dak met een warmtepomp moet het gewicht én de trillingen van de apparatuur kunnen dragen. Trillingsdemping: Dit is cruciaal om contactgeluiden binnenshuis en bij de buren te voorkomen.
Er lijkt wel wat warmte op de retour richting het vat te gaan. Maar ik voel het alleen op het horizontale stuk van de leiding. De aftakking naar het vat blijft koud.jeroendh schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Bij mij zit de watertemperatuur in altijd 2 tot 3 graden boven de temperatuur van de SWW onder.
Maar hoe verklaar je de dip op de sensoren? De onderste sensor dipt bij een boost maar liefst 6 graden terwijl de compressor opstart.
[ Voor 9% gewijzigd door Mg4gebruiker op 07-06-2026 16:34 ]
Ligt het aan mij, of hou je op deze manier echt geen flow over in je systeem? Ik zie super dunne koppelstukkenRobbie-1 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:52:
Onze Sparrow draait op zich prima. (nou ja, tis zomer dus het ding heeft niet zo veel te doen.
Herkend iemand dit?
[Afbeelding]
Want?Pr088 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Eens (al werkt aan/uit bij mij niet. Blijft op uit staan).
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Geen idee. Heb mijn installateur er ook nog nooit naar gevraagd. Maar de 'gewone' stooklijn werkt prima, die gebruik ik 's winters. OT voor zomers (thermostaat staat nu op 16 zodat de verwarming niet aanspringt). Waarom aan/uit het niet doet, geen idee.
Wel als je deze monteertmartijnn2 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Hierom:
Een stooklijn instelling in de weheat app heeft geen thermostaat
Je kunt met sommige OpenTherm thermostaat kiezen, weersafhankelijke met ruimte compensatie.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
AI verslikt zich wel een klein beetje in de hoogte.RNacoustics schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Citaat uit AI:
In de meeste gevallen mag u in uw gemeente een warmtepomp op het platte dak van uw keuken plaatsen. Vaak kan dit zelfs vergunningvrij, mits uw woning geen monument is en de unit aan landelijke richtlijnen en geluidsnormen voldoet. Voorwaarden voor vergunningvrij plaatsen Als u vergunningvrij wilt bouwen, moet de buitenunit van uw warmtepomp in ieder geval voldoen aan de volgende regels: Geluid: Sinds april 2021 gelden er strenge landelijke geluidseisen. De warmtepomp mag op de erfgrens (de perceelgrens met uw buren) maximaal 40 dB aan geluid produceren. Zichtbaarheid: De unit mag niet op een naar openbaar toegankelijk gebied (zoals de straat) gekeerd erf staan. Afmetingen: De buitenunit mag meestal niet hoger zijn dan 1 meter en niet groter zijn dan 2 m². Bouwbesluit: De installatie moet constructief veilig zijn en op de juiste manier worden gedempt tegen trillingen. Wanneer is er wél een vergunning nodig? In de volgende situaties heeft u in uw gemeente altijd een omgevingsvergunning nodig: Uw woning is een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument. Het dak bevindt zich in een beschermd stads- of dorpsgezicht. De installatie overschrijdt de gestelde landelijke hoogte- en oppervlaktematen. Tips voor een succesvolle installatie Draagkracht: Een plat dak met een warmtepomp moet het gewicht én de trillingen van de apparatuur kunnen dragen. Trillingsdemping: Dit is cruciaal om contactgeluiden binnenshuis en bij de buren te voorkomen.
Het Bbl noemt niet hoger dan 1 meter, gemeten vanaf de grond. Dat is een belangrijk nuanceverschil bij plaatsing op een dak.De buitenunit mag meestal niet hoger zijn dan 1 meter en niet groter zijn dan 2 m²
Dit kan dus zomaar van toepassing zijn.In de volgende situaties heeft u in uw gemeente altijd een omgevingsvergunning nodig: [...] De installatie overschrijdt de gestelde landelijke hoogte- en oppervlaktematen.
Geluid is ook een aandachtspunt. Je installateur moet dit in principe waarborgen en onderbouwen met een geluidsmodel. (Rijksoverheid heeft er een Excelmodel voor ontwikkeld.) In de praktijk weet 99% van de installateurs hier niks van. De gemeente toetst dit niet in de omgevingsvergunning, maar je moet wel aan die eisen voldoen. Dus houd er goed rekening mee! Het kan met een rijwoning snel tegen de grenzen aanlopen.
AI spreekt ook niet helemaal de waarheid als het gaat om geluid. Als je je aan 40 dB houdt dan zit je veilig, in werkelijkheid heb je iets meer marge. Het Bbl spreekt van 40 dB 's nachts (vanaf 19:00 uur tot 7:00) en 45 dB op de erfgrens overdag.
Een rijtjeswoning gaat het vaak niet redden met een Sparrow. In dit voorbeeld moesten wij hier switchen naar de Flint of de nieuwe Vaillant. Onze andere alternatieven gingen het niet redden.Pr088 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:35:
[...]
AI verslikt zich wel een klein beetje in de hoogte.
[...]
Het Bbl noemt niet hoger dan 1 meter, gemeten vanaf de grond. Dat is een belangrijk nuanceverschil bij plaatsing op een dak.
[...]
Dit kan dus zomaar van toepassing zijn.
Geluid is ook een aandachtspunt. Je installateur moet dit in principe waarborgen en onderbouwen met een geluidsmodel. (Rijksoverheid heeft er een Excelmodel voor ontwikkeld.) In de praktijk weet 99% van de installateurs hier niks van. De gemeente toetst dit niet in de omgevingsvergunning, maar je moet wel aan die eisen voldoen. Dus houd er goed rekening mee! Het kan met een rijwoning snel tegen de grenzen aanlopen.
AI spreekt ook niet helemaal de waarheid als het gaat om geluid. Als je je aan 40 dB houdt dan zit je veilig, in werkelijkheid heb je iets meer marge. Het Bbl spreekt van 40 dB 's nachts (vanaf 19:00 uur tot 7:00) en 45 dB op de erfgrens overdag.
Vind je het gek, de regels zijn voor normale mensen niet meer te doorgronden.Pr088 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:12:
[...]
Oftewel, in de meeste gemeentes ben je bij plaatsing op dak vergunningplichtig. De meesten vragen het helemaal niet aan, maar creëren mogelijk een illegale situatie. Kan lang goed gaan, maar als de buurman een keertje klaagt over geluidsoverlast, dan zit je in vervelend (onvergund) niemandsland.
Probeer eerst maar eens de juiste regel te vinden voor je situatie, en dan moet je nog snappen wat ze bedoelen, want meestal zijn de omschrijvingen voor normale mensen compleet onbegrijpelijk.
Er is een reden dat er allerlei projecten zijn in het kader van "klare taal" voor ambtenaren.
Hier:
https://www.duec.nl/wel-of-niet-vergunning-warmtepomp/
En hier staan de dingen die ik nog het meest bruikbaar vond:
https://www.milieucentraa...omp-kopen-en-installeren/
Maar dan staat er nog bij dat gemeenten uitzonderingen kunnen hebben, wat het er niet duidelijker op maakt.
[ Voor 18% gewijzigd door RobbieT op 07-06-2026 17:06 ]
En dan heb je het alleen nog maar over een warmtepomp. 😵RobbieT schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:03:
[...]
Vind je het gek, de regels zijn voor normale mensen niet meer te doorgronden.
Probeer eerst maar eens de juiste regel te vinden voor je situatie, en dan moet je nog snappen wat ze bedoelen, want meestal zijn de omschrijvingen voor normale mensen compleet onbegrijpelijk.
Er is een reden dat er allerlei projecten zijn in het kader van "klare taal" voor ambtenaren.
Hier:
https://www.duec.nl/wel-of-niet-vergunning-warmtepomp/
En hier staan de dingen die ik nog het meest bruikbaar vond:
https://www.milieucentraa...omp-kopen-en-installeren/
Maar dan staat er nog bij dat gemeenten uitzonderingen kunnen hebben, wat het er niet duidelijker op maakt.
Dat bedoel ik niet. Je moet met een gedetaileerde prompt het document laten scannen op de bepalingen, de daaruit af te leiden verplichtingen. Zorg dat je nauwkeurig je eigen situatie beschrijft en maak heel duidelijk dat vandaar uit de tekst geanalyseerd wordt.RNacoustics schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:03:
[...]
Citaat uit AI:
niet lineare sensor, de sensoren die gebruikt worden hebben een electrische weerstand afhaneklijk van de temperatuur. die weerstand kan je terug vinden in de tabel van weheat. als die significant afwijkt is je sensor defect.Mg4gebruiker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:11:
[...]
Hoe hangt een sensor samen met net verlies van warmte dat pas na een half uur wordt hersteld?
maar goed, is makkelijk nalopen. draai je sensoren om als het probleem nog aanwezig is dan zijn je sensoren goed als het weg isof omgedraaid is dan is 1 van je sensoren defect.
let op ook controleer ook de connectie op weheat control unit.
let op control unit spannings loos maken alvorens je hieraan begint, zowel stekker uit controle unit als warmtepomp zelf.
Denk je nu echt, dat een doorsnee consument zo grondig te werk gaat? Zelfs een installateur snapt hier geen hol van.Mg4gebruiker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:02:
[...]
Dat bedoel ik niet. Je moet met een gedetaileerde prompt het document laten scannen op de bepalingen, de daaruit af te leiden verplichtingen. Zorg dat je nauwkeurig je eigen situatie beschrijft en maak heel duidelijk dat vandaar uit de tekst geanalyseerd wordt.
Mijn Blackbird ligt op een plat dak, meters van de dakranden, is niet zichtbaar vanaf de openbare ruimte en de enige ramen en tuin in de buurt zijn mijn eigen. Hoe kan het dat voor zo'n simpele, imo, casus het omgevingsloket geen sluitend antwoord kan geven.
Ze weigeren ws verantwoordelijkheid te nemen, voor iets wat ze zelf ws ook niet helemaal kunnen doorgronden?Caayn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:42:
Via het omgevingsloket kreeg ik destijds te lezen dat ik contact moest opnemen met mijn gemeente om te bepalen of een vergunning nodig is...
Mijn Blackbird ligt op een plat dak, meters van de dakrand, is niet zichtbaar vanaf de openbare ruimte en de enige ramen in de buurt zijn mijn eigen. Hoe kan het dat voor zo'n simpele, imo, casus het omgevingsloket geen sluitend antwoord kan geven.
Mijn bb ligt overigens op een dakkapel aan de straatkant 😁 had er geen weet van toentertijd (leer dit nu) en de installateur zei er idd niks van. Je ziet hem minimaal recht voor het huis, maar vanaf verder in de straat absoluut. Om te zwijgen van de overburen.
Nu een paar keer een vraag van een buur, maar vooral uit interesse. Geluid met de BB geen enkel probleem.
Leuk wel dat een andere installateur de buitenunit op het afdaknboven de voordeur wilde plaatsen. Als je het hebt over "in het zicht"...
Bij het opstarten van een SWW run daalt de onderste sensor altijd wat. Hoe warmer het vat hoe groter de dip zal zijn. Aangezien er in het begin kouder water dan wat in de leidingen zit door de spiraal gaat. Dit is normaal en heb ik ook.Mg4gebruiker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:09:
[...]
Er lijkt wel wat warmte op de retour richting het vat te gaan. Maar ik voel het alleen op het horizontale stuk van de leiding. De aftakking naar het vat blijft koud.
Maar hoe verklaar je de dip op de sensoren? De onderste sensor dipt bij een boost maar liefst 6 graden terwijl de compressor opstart.
Mijn gok is dat er koud (cv)water vanuit het buffervat richting je WP via de retour leiding gaat.
Probeer ook eens andere leidingen te voelen of deze warmer worden. Of meet eens met een IR thermometer de leiding net na de uitgang van het vat en vlak bij de vuilfilter bijvoorbeeld. Hier zal bijna geen verschil in behoren te zitten.
Voorbeeld van mijn Sparrow met 300L vat vandaag. Start SWW boven 46 onder 27 graden. Na 1 uur op 40% zat hij op 48/48. Daarna boost aangezet (75%) en na 40 minuten zat hij op de 60 graden.
Kijk vooral goed naar je grafiek. Het water dat terug komt bij jou pomp is gelijk aan de temperatuur van je onderste sensor. Bij mij komt er 3 graden warmer water terug bij de WP en maakt de WP 5 graden warmer water dan wat er onderin het vat zit. Dit is bij jou maar 3 graden, en duurt het opwarmen dan ook een stuk langer.
Ik denk dat als je SWW vat als laatste in de retour komt te zitten dat je probleem opgelost is. Bij mij ging er eerst ook warm water de verkeerde kant op.
Dan wordt het tijd dat we dit allemaal gaan leren. Scheelt een hoop AI-onzin.RNacoustics schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:33:
[...]
Denk je nu echt, dat een doorsnee consument zo grondig te werk gaat? Zelfs een installateur snapt hier geen hol van.
Overigens, hier vragen we ook om gedetaileerde beschrijvingen als iemand een probleem meldt. Dus zo moeilijk is dat nou ook weer niet.
Dat gaat mij te ver. Zoiets laat ik aan de installateur over.havoc764 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:29:
[...]
niet lineare sensor, de sensoren die gebruikt worden hebben een electrische weerstand afhaneklijk van de temperatuur. die weerstand kan je terug vinden in de tabel van weheat. als die significant afwijkt is je sensor defect.
maar goed, is makkelijk nalopen. draai je sensoren om als het probleem nog aanwezig is dan zijn je sensoren goed als het weg isof omgedraaid is dan is 1 van je sensoren defect.
let op ook controleer ook de connectie op weheat control unit.
let op control unit spannings loos maken alvorens je hieraan begint, zowel stekker uit controle unit als warmtepomp zelf.
Als dit niet goed is: heeft iemand een voorbeeldgrafiek hoe het dan wel moet zijn?
Ik zal eens kijken of ik dat kan meten. Kan pas op een thuiswerkdag. Kom erop terug.jeroendh schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:16:
[...]
Bij het opstarten van een SWW run daalt de onderste sensor altijd wat. Hoe warmer het vat hoe groter de dip zal zijn. Aangezien er in het begin kouder water dan wat in de leidingen zit door de spiraal gaat. Dit is normaal en heb ik ook.
Mijn gok is dat er koud (cv)water vanuit het buffervat richting je WP via de retour leiding gaat.
Probeer ook eens andere leidingen te voelen of deze warmer worden. Of meet eens met een IR thermometer de leiding net na de uitgang van het vat en vlak bij de vuilfilter bijvoorbeeld. Hier zal bijna geen verschil in behoren te zitten.
Voorbeeld van mijn Sparrow met 300L vat vandaag. Start SWW boven 46 onder 27 graden. Na 1 uur op 40% zat hij op 48/48. Daarna boost aangezet (75%) en na 40 minuten zat hij op de 60 graden.
Kijk vooral goed naar je grafiek. Het water dat terug komt bij jou pomp is gelijk aan de temperatuur van je onderste sensor. Bij mij komt er 3 graden warmer water terug bij de WP en maakt de WP 5 graden warmer water dan wat er onderin het vat zit. Dit is bij jou maar 3 graden, en duurt het opwarmen dan ook een stuk langer.
Ik denk dat als je SWW vat als laatste in de retour komt te zitten dat je probleem opgelost is. Bij mij ging er eerst ook warm water de verkeerde kant op.
Wel een vraag: Je schrijft "Het water dat terug komt bij jou pomp".. Je hebt het dan over de "watertemperatuur in"?
Ja de watertemperatuur in inderdaad. Dat zag ik bij jou grafiek die je had gepost.Mg4gebruiker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:14:
[...]
Ik zal eens kijken of ik dat kan meten. Kan pas op een thuiswerkdag. Kom erop terug.
Wel een vraag: Je schrijft "Het water dat terug komt bij jou pomp".. Je hebt het dan over de "watertemperatuur in"?
De temperatuur van "watertemperatuur in" is gelijk aan "sww onder". Dit is voor mij opvallend. Deze scheelt hier altijd ca. 3 graden. En de "watertemperatuur uit" is bij mij altijd ca. 5 graden hoger dan "sww onder". Bij jou is de "watertemperatuur uit" 3 graden hoger, dus een kleiner verschil. Dus ook trager opwarmen. Dit laat zien dat er ergens of warm water de verkeerde kant op gaat, of er koud "cv" water wordt toegevoegd aan de retourleiding.
Dank! Dat scheelt al weer 50cm, en daarmee wordt het op het dak plaatsen van een WP weer legaalMotorBeast schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:29:
[...]
Ik zou me geen zorgen maken. Mijn WP is 76 cm hoog en staat gewoon op een plat dak. Juist op de grond zit je aan maxima in je voortuin.Ruimtelijke bouwregels, vergunningvrij, geen omgevingsplanactiviteit
In artikel 2.29 van het Bbl zijn bouwactiviteiten door het Rijk aangewezen, die een initiatiefnemer zonder omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit mag uitvoeren. De regels in het omgevingsplan zijn niet van toepassing op deze vergunningvrije bouwactiviteiten. Dit geldt ook voor een warmtepomp met een hoogte van maximaal 1 meter, en een oppervlakte van maximaal 2 m2 (artikel 2.29, onder r, Bbl). De maximale hoogte van 1 meter wordt vanaf de grond gemeten (artikel 2.23, Bbl). Voor warmtepompen die niet aan deze eisen voldoet, moet er worden voldaan aan de ruimtelijke bouwregels in het omgevingsplan.
Nee, het wordt tijd dat er regelgeving komt die begrijpelijk is. In onze gemeente is heel vergunningplicht voor WP en PV op de schop gegaan onder het mom 'anders krijgen we onze burgers nooit overtuigd om van het gas af te gaan'...Mg4gebruiker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:06:
[...]
Dan wordt het tijd dat we dit allemaal gaan leren. Scheelt een hoop AI-onzin.
In mijn gemeente zijn ze juist heel streng en ben je bijna altijd vergunningplichtig, dit staat in het bestemmingsplan, en moet je aanvraag ook nog eens naar de welstandcommissie.Jpiek schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:34:
[...]
Nee, het wordt tijd dat er regelgeving komt die begrijpelijk is. In onze gemeente is heel vergunningplicht voor WP en PV op de schop gegaan onder het mom 'anders krijgen we onze burgers nooit overtuigd om van het gas af te gaan'...
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Dat zou het beste zijn. Maar ik vrees dat het wishful thinking is.Jpiek schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:34:
[...]
Nee, het wordt tijd dat er regelgeving komt die begrijpelijk is. In onze gemeente is heel vergunningplicht voor WP en PV op de schop gegaan onder het mom 'anders krijgen we onze burgers nooit overtuigd om van het gas af te gaan'...
En weer offline sinds 7 juni 16:54. Die oplossing van @Weheat werkt dus blijkbaar niet.RobbieT schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:35:
[...]
[...]
Bij mij werkt het gelukkig al een paar dagen weer, maar het geeft niet echt vertrouwen om te horen dat er warmtepompen zijn die toch weer offline gaan.
In bovenstaande quote had @Weheat toch aangegeven dat ze wat hadden gedaan om te voorkomen dat het nog een keer voor zou komen.
Blijkbaar is die fix niet afdoende.
Het ding is in z’n hele leven nu net zo lang on- als offline geweest.
Woensdag loopt de termijn van 2 weken af die ik Hoppenbrouwers middels de ingebrekestelling heb gegeven om het op te lossen.
Op deze manier gaat het alsnog naar de rechtsbijstand.
Omdat die vergunningencheck niet alle regels in Nederland kan overzien en scannen. Duidelijke gevallen met een vergunningplicht pakt hij er wel uit, maar zodra het gaat over een grensgeval krijg je dit antwoord. Kortom: die check werkt nauwelijks.Caayn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:42:
Via het omgevingsloket kreeg ik destijds te lezen dat ik contact moest opnemen met mijn gemeente om te bepalen of een vergunning nodig is...
Mijn Blackbird ligt op een plat dak, meters van de dakranden, is niet zichtbaar vanaf de openbare ruimte en de enige ramen en tuin in de buurt zijn mijn eigen. Hoe kan het dat voor zo'n simpele, imo, casus het omgevingsloket geen sluitend antwoord kan geven.
Op zich ook wel beetje begrijpelijk. Naderhand ga je het ding natuurlijk niet meer verplaatsen. Dus het moet in een keer goed.WAF1 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:46:
[...]
In mijn gemeente zijn ze juist heel streng en ben je bijna altijd vergunningplichtig, dit staat in het bestemmingsplan, en moet je aanvraag ook nog eens naar de welstandcommissie.
Iemand anders dit ook gehad?
CB had misschien wat leertijd nodig voor installatiewerk, maar de communicatie liep zoveel prettiger en klantvriendelijker.
Ook direct een leermoment voor andere aankopen. Ben in de markt voor een laadpaal en daar is mogelijkheid voor lokale aansturing (zonder cloud afhankelijk) nu echt hèt selectiecriteria.
[ Voor 9% gewijzigd door Vince_ op 08-06-2026 11:18 ]
Dat kan ook zonder vergunningplicht en simpele regels die neerkomen : niet kunnen horen* en niet kunnen zien*...Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:22:
[...]
Op zich ook wel beetje begrijpelijk. Naderhand ga je het ding natuurlijk niet meer verplaatsen. Dus het moet in een keer goed.
Dwz binnen de bekende geluidsnormen en niet zichtbaar vanaf de openbare weg...
Deze Wp dient samen te werken met een zoneregeling van WTH (WTH Vario).
Het gaat er dan met name om dat de WTH Vario wil weten wanneer de WP verwarmt of koelt. Normaal gesproken wordt de koelfunctie aangesproken via de thermostaten van WTH, maar zo werkt het dus niet bij Weheat.
In principe kan deze regeling overweg met warmtepompen (diverse aansluitschema's zijn bekend, zie: https://wth-webshop.nl/pages/aansluitschemas), maar er is geen directe koppeling mogelijk met Weheat - naar mijn weten.
Ongetwijfeld kennen jullie deze uitdaging en zijn er oplossingen. Ik zit zelf te denken aan uitlezing van de modbus met behulp van een esp32 en dan met hulprelais de ingangen van de WTH Vario te schakelen.
Of zijn er andere mogelijkheden?
[ Voor 14% gewijzigd door MOmax op 08-06-2026 11:34 ]
De regels zijn ook niet zo ingewikkeld, de concrete inpassing en beoordeling wel.Jpiek schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:20:
[...]
Dat kan ook zonder vergunningplicht en simpele regels die neerkomen : niet kunnen horen* en niet kunnen zien*...
Dwz binnen de bekende geluidsnormen en niet zichtbaar vanaf de openbare weg...
Geluid -> 40 dB op erfgrens (nacht) en 45 dB (dag) op vollast van de machine. Simpele regel, maar geluidsberekeningen is een vak apart en warmtepompfabrikanten publiceren bijna nooit geluidsproductie onder vollast. Simpele regel, lastig uit te voeren.
Zichtbaar vanaf de weg is meestal ook wel door de gemeente beschreven, de meeste gemeenten hanteren 'achterzijde = achtergevel en zijgevel. Waarbij plaatsing op de zijgevel minstens 1 meter van de hoek met de voorgevel moet zijn.
Op zich ook niet ingewikkeld, maar ja, dan komen welstandsregels erbij, monumentenaspecten, beschermde stadsgezichten.
Het Omgevingsloket is gevuld door gemeentes zelf. Waarschijnlijk kunnen of willen ze niet alle specifieke situaties in een beslisboom gooien. Dus komt het generieke antwoord naar voren: bel uw gemeente.Aeien schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:45:
[...]
Ze weigeren ws verantwoordelijkheid te nemen, voor iets wat ze zelf ws ook niet helemaal kunnen doorgronden?
Mijn bb ligt overigens op een dakkapel aan de straatkant 😁 had er geen weet van toentertijd (leer dit nu) en de installateur zei er idd niks van. Je ziet hem minimaal recht voor het huis, maar vanaf verder in de straat absoluut. Om te zwijgen van de overburen.
Nu een paar keer een vraag van een buur, maar vooral uit interesse. Geluid met de BB geen enkel probleem.
Leuk wel dat een andere installateur de buitenunit op het afdaknboven de voordeur wilde plaatsen. Als je het hebt over "in het zicht"...
Installateur is verantwoordelijk voor de geluidsbelasting van de geplaatste unit. Je bent zelf verantwoordelijk voor de ruimtelijke vergunningsplicht. En aan de voorzijde ga ik er van uit dat het waarschijnlijk wel vergunningplichtig is.
Het feit dat je buren er geen last van hebben is fijn, maar maakt het niet per definitie legaal.
Houd er rekening mee dat installateurs kijken naar de technisch beste oplossing voor je installatie. Ze kijken nauwelijks naar uitstraling. Dat is ook niet primair hun vak, al zou een goede installateur dit wel moeten overzien.
Ons woonhuis wordt verwarmd met radiatoren op alle verdiepingen (2). Afgelopen winter heb ik de cv ketel op het minimale vermogen laten draaien (6,9 kw) met een aanvoer temperatuur van 50 graden, lager wou de ketel niet. Dit ging heel erg goed, zeker zonder nachtverlaging.
We hebben een offerte gehad voor een Weheat warmtepomp met SWW boilervat. Ik wil voornamelijk weten of de offerte een beetje marktconform is.
de offerte betreft het volgende:
- Weheat blackbird 8K2
- Weheat all-electric binnenuit met backup heater
- Buffervat 50L in retour
- RVS boiler (SWW) 2x 200Ltr (liefst hebben we 300 liter maar dit is niet mogelijk in een paralelle opstelling, vloerbelasting op zolder kan 300 liter boilervat niet aan), 2x200 wordt al krap))
- RVS geisoleerde leidingen 32mm.
- Vuil/magneetfilters
- Montage
- Hergebruik bestaande thermostaat (Google Nest)
Dit bedrag lijkt me redelijk hoog, we hebben een andere offerte voor een LG steup (losse warmtepomp en warmtepomp boiler) voor € 9996,00 na subsidie, 3000 euro goedkoper.
hier heb ik een aantal vragen over:
- Is deze offerte een beetje markt-conform voor deze weheat setup?
- Ons huis heeft in de winter ongveer 7Kw warmteverlies (-5 - -10 graden), is een blackburd 8Kw dan voldoende?
- Heeft iemand ervaring met 2 boilervaten parallel aangesloten?
Dat zijn de momenten dat je erachter komt dat gemeenten het zelf vaak niet eens weten.Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Dus komt het generieke antwoord naar voren: bel uw gemeente.
Voorbeeld, ik had een huis waar in de jaren 80 een enorm raam in de voorkant gezet was, dat wilde ik terugbouwen naar de originele situatie, krijg je de vraag, je moet een berekening hebben voor de balk boven het grote raam. (Hoe moet ik weten wat er in de muur zit, als er geen balk had gezeten was de boel al lang in elkaar gedonderd, die berekening hoort de gemeente te hebben, zei hebben dat grote raam ooit goedgekeurd. Uiteindelijk bleek die berekening ook in bezit van de gemeente)
Later met een opritvergunning nog een keer een vergelijkbaar akkefietje. (Duurde 6 maanden, mag max 6 weken duren, beide gemeente Renkum...)
Hoe verwacht je dat mensen iets weten waar die ambtenaren blijkbaar vaak niet eens een fatsoenlijk antwoord op hebben.
Ik denk niet dat je hier zomaar een goed antwoord op kan krijgen hier, een en ander is erg afhankelijk van de hoeveelheid arbeid die er nodig is voor installatie.bakvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:40:
- Ons huis heeft in de winter ongveer 7Kw warmteverlies (-5 - -10 graden), is een blackburd 8Kw dan voldoende?
De vraag is of beide installateurs ter plaatse gekeken hebben.
Wat ik je wel kan meegeven is dat een 300L vat €350 duurder is dan een 200L vat, een 200L vat is los zo'n €1850, als je er daar 2 van hebt dan is dat dus €1500 extra, nog zonder het exrtra installatiewerk wat ervoor nodig is.
Als je dat prijsverschil meerekent dan lijkt het mij niet zo heel gek.
Totdat je realiseert dat er veel huizen zijn die niet in het sjabloon van rijtjeshuis dan wel een standaard stratenplan passen. Zichtbaar vanaf de weg bepalend voor de voorzijde? Ik weet dat het zo staat geformuleerd. Maar soms is een andere gevel minstens zo goed zichtbaar, wat dan? Wat maakt het dan een voorgevel? En dan lees je alles zo goed mogelijk door, vraag het zoveel mogelijk in je omgeving en neem je alsnog een besluit op je gevoel.Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:28:
[...]
Zichtbaar vanaf de weg is meestal ook wel door de gemeente beschreven, de meeste gemeenten hanteren 'achterzijde = achtergevel en zijgevel. Waarbij plaatsing op de zijgevel minstens 1 meter van de hoek met de voorgevel moet zijn.
Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++
Hoe iets simpels zo'n uitdaging kan zijn. Neem aan dat je Hoppenbrouwers aansprakelijk gaat stellen hiervoor?Vince_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:15:
Zojuist weer contact gehad met Hoppenbrouwers, want mijn Sparrow is sinds 6 mei offline gegaan, toen op 31 mei en 4 juni weer even online en toen weer offline tot op heden. Hoppenbrouwers geeft aan niks te kunnen doen en kreeg een vaag verhaal dat WeHeat waarschijnlijk simkaarten rechtsreeks naar de getroffen klanten gaat sturen en dat je die zelf dient te vervangen of dat er kosten bij komen als Hoppenbrouwers dit moet doen. Ook het antwoord op de vraag, waarom ik hier totaal niet over geïnformeerd wordt kreeg ik als antwoord dat ze dat niet kunnen doen, omdat ze het zo druk hebben bij Hoppenbrouwers. Man man man. Wat een prutswerk. Tot op heden echt gemengde gevolgen bij zowel de service en communicatie van WeHeat als van Hoppenbrouwers.
CB had misschien wat leertijd nodig voor installatiewerk, maar de communicatie liep zoveel prettiger en klantvriendelijker.
Ook direct een leermoment voor andere aankopen. Ben in de markt voor een laadpaal en daar is mogelijkheid voor lokale aansturing (zonder cloud afhankelijk) nu echt hèt selectiecriteria.
Bij ons werd de Google nest afgeraden door Weheat. Is er iets veranderd in de tussentijd?bakvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:40:
Net als vele anderen zijn wij op zoek naar een warmrepomp installatie. Ons huis is van 1969, redelijk goed nagaisoleerd met dak isolatie, glasvezelvlokken in de spouw (5cm) en overal HR++ glas. Ons huidige gas verbruik is 1300m3 per jaar ongeveer. We koken elektrisch. We zijn een 4 persoons huishouden (2 ouders en 2 jonge dochters onder de 4.
Ons woonhuis wordt verwarmd met radiatoren op alle verdiepingen (2). Afgelopen winter heb ik de cv ketel op het minimale vermogen laten draaien (6,9 kw) met een aanvoer temperatuur van 50 graden, lager wou de ketel niet. Dit ging heel erg goed, zeker zonder nachtverlaging.
We hebben een offerte gehad voor een Weheat warmtepomp met SWW boilervat. Ik wil voornamelijk weten of de offerte een beetje marktconform is.
de offerte betreft het volgende:Totaal voor subsidies: € 16940,00 na subsidies €13.915,00.
- Weheat blackbird 8K2
- RVS boiler (SWW) 2x 200Ltr (liefst hebben we 300 liter maar dit is niet mogelijk in een paralelle opstelling, vloerbelasting op zolder kan 300 liter boilervat niet aan), 2x200 wordt al krap))
- Vuil/magneetfilters
- Montage
Dit bedrag lijkt me redelijk hoog, we hebben een andere offerte voor een LG steup (losse warmtepomp en warmtepomp boiler) voor € 9996,00 na subsidie, 3000 euro goedkoper.
Hop,hop,hop!
Geen idee, de nest hangt er en volgens de installateur was dat prima, vervangen kan altijd nog in de toekomst.basset schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:36:
[...]
Bij ons werd de Google nest afgeraden door Weheat. Is er iets veranderd in de tussentijd?
Je neemt dan dus niet een besluit op je gevoel, maar op basis van de regel: minstens een meter achter de voorgevel.Jailhouse schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:52:
[...]
Totdat je realiseert dat er veel huizen zijn die niet in het sjabloon van rijtjeshuis dan wel een standaard stratenplan passen. Zichtbaar vanaf de weg bepalend voor de voorzijde? Ik weet dat het zo staat geformuleerd. Maar soms is een andere gevel minstens zo goed zichtbaar, wat dan? Wat maakt het dan een voorgevel? En dan lees je alles zo goed mogelijk door, vraag het zoveel mogelijk in je omgeving en neem je alsnog een besluit op je gevoel.
De voorgevel is een voorgevel als het de gevel aan de straatzijde is.
Is inderdaad afhankelijk van de installatie en de situatie ter plaatse. Ik vind het niet goedkoop, maar ik was met 1x 300L (scheelt dus 1500) iets van 15.000 ex subsidie kwijt. Dus redelijk vergelijkbaar. Ik had geen goedkope installateur, maar wel een kundige, die netjes werkte.bakvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:40:
Net als vele anderen zijn wij op zoek naar een warmrepomp installatie. Ons huis is van 1969, redelijk goed nagaisoleerd met dak isolatie, glasvezelvlokken in de spouw (5cm) en overal HR++ glas. Ons huidige gas verbruik is 1300m3 per jaar ongeveer. We koken elektrisch. We zijn een 4 persoons huishouden (2 ouders en 2 jonge dochters onder de 4.
de offerte betreft het volgende:Totaal voor subsidies: € 16940,00 na subsidies €13.915,00.
- Weheat blackbird 8K2
- Vuil/magneetfilters
- Montage
Mijn warmteverlies ligt (op basis van mijn eigen berekeningen) op ongeveer 5,5-6kW, maar ik verbruikte circa 1200m3 voor SWW en verwarming. Dus op basis van jouw gasverbruk en twee jonge kinderen denk ik niet dat jouw warmteverlies echt veel hoger is, anders zou je wel meer verbruiken dan 1300m3.
Dus ik denk (zo over de duim) dat de Blackbird P80 voor jouw voldoende is, maar dat is de 11kW variant (8kW bij -10). Krijg je een P80 of een P60? Die laatste is voor jou (te) krap.
Installateur heeft onlangs alles langs gelopen maar geen sporen van lekkage kunnen vinden en vorstventielen lijken vooralsnog droog / in orde
Op dit moment staat de BB te koelen met 1.14 m3/h en dan is de druk op de barometer 1.6 bar - wat moet ik nu aanhouden? Druk bij stilstand/rust of druk bij in bedrijf?
Wie heeft dit geluisterd? Is echt de moeite waard!Carboy54 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:31:
Weheat en tweakers hebben wat gemeen volgens Liselotte co- founder van Weheat 🤗
https://www.linkedin.com/posts/weheatnl_onze-co-founder-liselotte-graas-was-te-gast-activity-7464996090132512768-PE8-?utm_source=social_share_video_v2&utm_medium=android_app&rcm=ACoAAAJQwP8BUjm1JrY9s5jx9-TW7ssH3wwktp0&utm_campaign=whatsapp
Ze vertelt bijvoorbeeld dat het illustere De Jong Verwarmingstechniek, een van de eerste installateurs van Weheat warmtepompen, letterlijk door Weheat zelf is opgezet om boots on the ground te krijgen met de installatie van hun warmtepompen.
GE-NI-AAL als je het mij vraagt.
Hier de directe link naar de podcast: https://open.spotify.com/episode/3Clilf7WAhFhoY3LHEuOKn?si=pTVydz2eTaKO8QyRnId0Vg.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, www.weheat-monitor.nl
De leiding van de binnen naar de buitenunit is 16 meter. (wp komt naast het huis en de boiler zit helemaal aan de andere kant in de nok van het huis)
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens en na de installatie? Ik heb zelf gezorgd voor een aparte groep naar de plek waar de Sparrow komt te staan, komt daar nog een werkschakelaar?
Ik hou 2 bar bij in bedrijf/verwarmd cv water en 1,6 bij standby/afgekoeld water (20c) aan...Pandabeer35 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:58:
Heb bij mijn BB80 ook de laatste tijd dat de druk steeds minder wordt - vul deze af op 1.6 bar, maar naar verloop van tijd staat deze weer op 1 bar waarna ik maar weer bijvul (interval 2-3 weken)
Installateur heeft onlangs alles langs gelopen maar geen sporen van lekkage kunnen vinden en vorstventielen lijken vooralsnog droog / in orde
Op dit moment staat de BB te koelen met 1.14 m3/h en dan is de druk op de barometer 1.6 bar - wat moet ik nu aanhouden? Druk bij stilstand/rust of druk bij in bedrijf?
Wat voor vloer heb je dat er geen 300L op kan?bakvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:40:
- Weheat blackbird 8K2
- Vuil/magneetfilters
- Montage
Wij hebben boven nehobo en de constructeur gaf aan dat dat makkelijk kon. Desondanks hebben we de 300L nu in de garage staan
Helaas was ik in de winter hevig aan het verbouwen dus heb ik niet nagevraagd of naberekent hoeveel kW we nodig hadden (huis net gekocht, en was toen niet geisoleerd). Installateur heeft een P60 geinstalleerd, in ons 1969 huis met 182m2. In februari verhuisd, beneden kon die het huis 19 graden houden als die snachts op 100% draaide. Boven was het dan 12 graden want daar waren geen verwarmingen meer.
Daarna is het dak van buiten flink geisoleerd, en de vloer ook, einde zomer komt er triple glas overal. We gaan de winter zien of die het haalt. We hebben ook een BUH die in boost staat en die is nog niet aangegaan afgelopen winter toen we nog niet geinstalleerd waren, dus wie weet haalt ie het
Volgens mij is het per installatie verschillend doordat het hoogteverschil tussen je meter en je warmtepomp van belang is. Je installateur kan je het goede antwoord geven.Pandabeer35 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:58:
Heb bij mijn BB80 ook de laatste tijd dat de druk steeds minder wordt - vul deze af op 1.6 bar, maar naar verloop van tijd staat deze weer op 1 bar waarna ik maar weer bijvul (interval 2-3 weken)
Overigens denk ik altijd in ruststand controleren, dan kun je tijdens vullen kijken of je ver genoeg bent.
Simkaarten rechtstreeks naar klanten?Vince_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:15:
Hoppenbrouwers geeft aan niks te kunnen doen en kreeg een vaag verhaal dat WeHeat waarschijnlijk simkaarten rechtsreeks naar de getroffen klanten gaat sturen en dat je die zelf dient te vervangen of dat er kosten bij komen als Hoppenbrouwers dit moet doen.
Tot op heden echt gemengde gevolgen bij zowel de service en communicatie van WeHeat als van Hoppenbrouwers.
Ik kreeg eerder een verhaal dat je zelf absoluut niet in de buitenunit mocht komen van Hoppenbrouwers.
Met er achteraan dat ze niet van plan waren om zelf voor de kosten van vervangen simkaarten op te draaien. (Hoezo is dat een probleem, waren toch maar een paar warmtepompen offline?)
Simkaarten door klanten zelf laten vervangen, klinkt als een dapper plan, wat ga je dan doen en wie is er verantwoordelijk als er iets kapot gaat?
Ben benieuwd wat een rechter er van vind als iemand zichzelf elektrocuteert bij zo'n actie, kan me voorstellen dat Hoppenbrouwers dan niet (helemaal) vrijuit gaat, omdat ze er dan zelf op hebben aangestuurd dat onbekwame mensen ergens in hebben gezeten wat onveilig kan zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door RobbieT op 08-06-2026 14:51 ]
In principe komt er ook een werkschakelaar voor je buitenunit. Bij mij is die binnen in de technische ruimte gemonteerd. Dat zou ik in overleg met je installateur bepalen.QuestionMarc schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:18:
Bij ons komen ze 22 juni van Hoppenbrouwers een Sparrow installeren met 200L boilervat.
De leiding van de binnen naar de buitenunit is 16 meter. (wp komt naast het huis en de boiler zit helemaal aan de andere kant in de nok van het huis)
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens en na de installatie? Ik heb zelf gezorgd voor een aparte groep naar de plek waar de Sparrow komt te staan, komt daar nog een werkschakelaar?
Let op ruime bochten (geen knietjes), isolatie binnen en buiten en voldoende dikte. Warmtepompen gedijen het beste met een hoge flow, dus hoge diameters.
Ook een nehobo vloer, 150kg/m3. Ik moet hier nog een constructeur goed naar laten kijken. Idealiter staat hij op zolder natuurlijk. Dicht bij de douche voor een zo kort mogelijk trace.Kodess schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]
Wat voor vloer heb je dat er geen 300L op kan?
Wij hebben boven nehobo en de constructeur gaf aan dat dat makkelijk kon. Desondanks hebben we de 300L nu in de garage staan![]()
Helaas was ik in de winter hevig aan het verbouwen dus heb ik niet nagevraagd of naberekent hoeveel kW we nodig hadden (huis net gekocht, en was toen niet geisoleerd). Installateur heeft een P60 geinstalleerd, in ons 1969 huis met 182m2. In februari verhuisd, beneden kon die het huis 19 graden houden als die snachts op 100% draaide. Boven was het dan 12 graden want daar waren geen verwarmingen meer.
Daarna is het dak van buiten flink geisoleerd, en de vloer ook, einde zomer komt er triple glas overal. We gaan de winter zien of die het haalt. We hebben ook een BUH die in boost staat en die is nog niet aangegaan afgelopen winter toen we nog niet geinstalleerd waren, dus wie weet haalt ie het
Kort wat heen en weer geappt met een bevriende constructeur die geeft aan dat 150Kg/m2 aat over de belasgting per strekkende meter. Dus als je niets op de andere meters zet, en het gewicht dicht bij een draagmuur staat dat het geen probleem moet zijn.
Dat zal bij ons ook wel zijn, boilervat komt zo dicht mogelijk tegen de buitenmuur aan te staan en de rest van de vloer voor dat vat is eigenlijk loopruimte en wordt niet benut.
basset schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:36:
[...]
Bij ons werd de Google nest afgeraden door Weheat. Is er iets veranderd in de tussentijd?
Nest wordt niet volledig ondersteund, maar het lijkt vooral te gaan om data (kamertemp en set point) die op dit moment toch nog niet gebruikt wordt door Weheat, buiten tonen in de app en portaal.bakvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:16:
[...]
Geen idee, de nest hangt er en volgens de installateur was dat prima, vervangen kan altijd nog in de toekomst.
Ik zou de thermostaat voor nu lekker laten hangen en kijken wat hij doet. In de winter op stooklijn draaien of in de gaten houden dat de thermostaat geen gekke (CV) watertemperaturen vraagt. Je hebt 'm, indien nodig, met een paar minuten vervangen voor een andere.
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Ik vermoed dat Hoppenbrouwers er met Jantje van Leijen van af wil komen, omdat zij CB hebben overgenomen en niet de nazorg voor hun rekening willen nemen. Maar de klant zit wel met de gebakken peren. Casus Radar of Kassa?RobbieT schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:37:
[...]
Simkaarten rechtstreeks naar klanten?
Ik kreeg eerder een verhaal dat je zelf absoluut niet in de buitenunit mocht komen van Hoppenbrouwers.
Met er achteraan dat ze niet van plan waren om zelf voor de kosten van vervangen simkaarten op te draaien. (Hoezo is dat een probleem, waren toch maar een paar warmtepompen offline?)
Simkaarten door klanten zelf laten vervangen, klinkt als een dapper plan, wat ga je dan doen en wie is er verantwoordelijk als er iets kapot gaat?
Ben benieuwd wat een rechter er van vind als iemand zichzelf elektrocuteert bij zo'n actie, kan me voorstellen dat Hoppenbrouwers dan niet (helemaal) vrijuit gaat, omdat ze er dan zelf op hebben aangestuurd dat onbekwame mensen ergens in hebben gezeten wat onveilig kan zijn.
Inderdaad, dat zei onze constructeur dus ook. Die 150 is berekend op volledige bezetting. Alsin, op elke m2 staat ook echt 150Kg. En dat ze dat toen ook nog expres ruim hadden bemeten.bakvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:26:
[...]
Ook een nehobo vloer, 150kg/m3. Ik moet hier nog een constructeur goed naar laten kijken. Idealiter staat hij op zolder natuurlijk. Dicht bij de douche voor een zo kort mogelijk trace.
Kort wat heen en weer geappt met een bevriende constructeur die geeft aan dat 150Kg/m2 aat over de belasgting per strekkende meter. Dus als je niets op de andere meters zet, en het gewicht dicht bij een draagmuur staat dat het geen probleem moet zijn.
Dat zal bij ons ook wel zijn, boilervat komt zo dicht mogelijk tegen de buitenmuur aan te staan en de rest van de vloer voor dat vat is eigenlijk loopruimte en wordt niet benut.
Naast het vorstventiel lekt bij mij ook dit onderdeel. Minimaal, maar dat zorgt dus voor drukverlies. Zou dit een kwestie zijn van opnieuw vastdraaien of moet dat in zijn geheel opnieuw erop?Stoker schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:21:
[...]
Een sparrow en Blackbird hebben een aansluitset waar 1 mechanische vorstbeveilig in zit, door deze ene loopt het systeem leeg.
[Afbeelding]
De caleffis hebben er 1 nodig in de aanvoer en 1 in de retour. Een Flint heeft deze aansluitset dus niet en moet je zelf verzorgen, dus toepassen van 2 Caleffis. Overigens eigen keuze… (en risico)
/f/image/xETG5dx5s98ViBjYaSr1E05Z.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-06-2026 19:11 ]
STIMPPYYY schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:54:
[...]
Naast het vorstventiel lekt bij mij ook dit onderdeel. Minimaal, maar dat zorgt dus voor drukverlies. Zou dit een kwestie zijn van opnieuw vastdraaien of moet dat in zijn geheel opnieuw erop?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik heb die niet, wat mag dat dan zijn ?Of staat je onderste plaatje op z'n kop ?
Ah ja. Ik heb mijn BB80 ook door DeJong laten installeren, op advies van Martijn van WeHeat haha. Dat ging op zich wel prima, uiteindelijk ben ik er best tevreden over al duurde dat wel een tijdje. Veel gedoe met trillingen maar dat is netjes opgelost. Het was in die tijd (dat klinkt als heel vroeger maar is anderhalf jaar geleden) ook nog dat WeHeat gewoon op vragen reageerde als je die via de website stelde.Kirvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:15:
[...]
Wie heeft dit geluisterd? Is echt de moeite waard!
Ze vertelt bijvoorbeeld dat het illustere De Jong Verwarmingstechniek, een van de eerste installateurs van Weheat warmtepompen, letterlijk door Weheat zelf is opgezet om boots on the ground te krijgen met de installatie van hun warmtepompen.
GE-NI-AAL als je het mij vraagt.
Hier de directe link naar de podcast: https://open.spotify.com/episode/3Clilf7WAhFhoY3LHEuOKn?si=pTVydz2eTaKO8QyRnId0Vg.
Op z’n kop jaJpiek schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:33:
[...]
[Afbeelding] ik heb die niet, wat mag dat dan zijn ?
Of staat je onderste plaatje op z'n kop ?
Gemeni zegt trouwens: hele t-stuk los van de BB om vervolgens de koppeling los te draaien (90 graden bocht). Geeft aan dat de slang niet los kaj van die bocht.. geloof er niks van. Kan toch gewoon slang losdraaien en dan die bocht eraf draaien (linksom) en die zeshoekige bout vasthouden met een andere tang (tegendruk).
Bij zo'n lange aanvoerlengte zal de efficiency van SWW significant lager worden en is het zaak om lange runs te draaien. Wellicht overwegen om 28 ipv 32mm aanvoerleiding te gebruiken.QuestionMarc schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:18:
Bij ons komen ze 22 juni van Hoppenbrouwers een Sparrow installeren met 200L boilervat.
Wat gebruiken ze standaard dan?martinusv schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:46:
[...]
Bij zo'n lange aanvoerlengte zal de efficiency van SWW significant lager worden en is het zaak om lange runs te draaien. Wellicht overwegen om 28 ipv 32mm aanvoerleiding te gebruiken.
Ja even loshalen, loctite ertussen en weer in elkaar draaien. Is af-fabriek destijds met lijm gedaan, maar ik denk dat ze daar aardig geneuzel mee gehad hebben. nu heeft de Blackbird dezelfde appendageset als de Sparrow.STIMPPYYY schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:54:
[...]
Naast het vorstventiel lekt bij mij ook dit onderdeel. Minimaal, maar dat zorgt dus voor drukverlies. Zou dit een kwestie zijn van opnieuw vastdraaien of moet dat in zijn geheel opnieuw erop?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Het moet natuurlijk niet. Maar in mijn beleving is het winnen van klanten als ambassadeur toch een stuk makkelijker. Dat is in mijn geval niet gelukt. De installateur komt wel. Althans de 2e die heeft omgebouwd naar full-electric. De 1e is failliet. En dan kom je toch echt uit bij fabrieksgarantie. Als je als Weheat dan ook een monteur vanuit Weheat langskomt kan je daarna niet meer echt je handen er vanaf trekken. Althans niet zonder ook maar iets te laten weten.Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Moet het bij een beginnend bedrijf beter zijn dan bij een gerenommeerd bedrijf? Lijkt me niet.
Heb jij ook contact met je installateur? Die moet je aansprakelijk stellen voor het geluid van de BlackBird. Komt hij niet met een oplossing?
En waar misschien de grootste ergenis zit. Op Facebook plaatst Weheat vrolijk een filmpje van iemand ei direct naar de blackbird staat, stelt dat de pomp op 100% draait en dat er niks te horen is. Stuur je een berichtje dat dit toch niet helemaal de waarheid is. Geen enkele reactie.
Relevante bericht: https://www.facebook.com/...CkvYVRNcDUZKBAfnYKrpz7Ul/rijmer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:33:
[...]
Op Facebook plaatst Weheat vrolijk een filmpje van iemand ei direct naar de blackbird staat, stelt dat de pomp op 100% draait en dat er niks te horen is. Stuur je een berichtje dat dit toch niet helemaal de waarheid is. Geen enkele reactie.
Dit filmpje is inderdaad gewoon onzin, niet realistisch. Geen enkele compressor en ventilator* zijn zo stil op het maximum vermogen van een BB P60 of P80. En dat hoeft ook niet, hij staat op het dak, je staat er in de praktijk nooit naast. Filmpje is waarschijnlijk opgenomen met een telefoon met automatische ruis onderdrukking waardoor het werkelijke geluid in de video minder is. Maar valse reclame is het wel.
*hoeveel lucht verplaats een BB? Grofweg 3000m³ per uur?
[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 09-06-2026 07:27 . Reden: Typo ]
Ik ben bezig met het bouwen van een online app waarin Weheat gebruikers op een privacy-vriendelijke manier hun Weheat data kunnen koppelen en kunnen visualiseren. De MVP is bijna klaar, en ik ben op zoek naar beta testers (er zit ook een vergelijking functie in).
Hoe werkt het?
Het is een webapplicatie, waarbij je inlogt met je Weheat gebruikersnaam en wachtwoord. De app gebruikt de Weheat auth flow (diezelfde als voor het portal), om in te loggen en de eerste 60 dagen aan data op te halen met de Weheat API.
Je gebruikersnaam en wachtwoord worden niet opgeslagen, alleen de refresh token die uit de authentication flow komt.
Verder worden er ook geen namen, adresgegevens en emailadressen in de database opgeslagen. Alleen je user ID en je heat pump ID.
Voor de vergelijking kan je je Tweakers gebruikersnaam invullen, en zie je je SCOP tov andere gebruikers.
Ik ben druk bezig alle leuke analyses die ik afgelopen jaar heb gemaakt in het dashboard in te bouwen: denk aan warmteverliesberekening, SCOP per modus, ideale stooklijn berekenen, en nog veel mee.
Als je dit interessant vindt, stuur me een bericht, dan stuur ik je de gegevens om te testen.
Gr. Kirvis
Hieronder een paar screenshots van de app tot nu toe (heel erg work-in-progress!)
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, www.weheat-monitor.nl
300 liter vat is nu k-k-koud....
Nee dat niet, heb juist ‘last’ van teveel legionella runs.Gies123 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:12:
Zijn er meer mensen waarbij het boilervat opeens niet meer wordt opgewarmd? Mijn laatste sww run was de legionella run afgelopen zondag om 13 uur.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Dus elk rijtjeshuis van max 5.75 breed kan geen Sparrow?Carboy54 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:52:
[...]
Een rijtjeswoning gaat het vaak niet redden met een Sparrow. In dit voorbeeld moesten wij hier switchen naar de Flint of de nieuwe Vaillant. Onze andere alternatieven gingen het niet redden.
[Afbeelding]
Ons werd eerder een quatt of sparrow zonder problemen aangeboden. Nu ene flint...
Die zetten we tussen de zonnepanelen bij de RGA kanaal, dus letterlijk 1m van de buurman. Maar het geluid moet dan eerst opzij en dan door het dak mocht hij last van willen ervaren.
Ik neem aan dat die 40dB alleen geld voor plaatsen in de tuin?
En waarom 40dB overdag en 45dB snachts?
WP moet toch continue draaien? En de nacht is kouder dus ik verwacht dat een WP dam juist in de nacht harder moet werken...
Bij mij heeft hij gisteren ook niet verwarmd. Zondag was de legionella run wel gewoon uitgevoerd. De temp sensor onder stond op 19 graden dus er zou gewoon verwarmd moeten worden tot mijn ingestelde 45 graden zoals altijd.Gies123 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:12:
Zijn er meer mensen waarbij het boilervat opeens niet meer wordt opgewarmd? Mijn laatste sww run was de legionella run afgelopen zondag om 13 uur.
Ik heb het op een glitch gegooid en verwacht dat vandaag om 13:00 het verwarmen wel gewoon werkt. Als het niet werkt vandaag wordt het tijd voor een powercycle.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.