WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:12
Pr088 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Die kun je wel raadplegen, maar dan zoek je op de verkeerde plek. Je moet in het Omgevingsplan kijken. Waarschijnlijk zijn alle 'oude' regels die onder de wet ruimtelijke ordening golden in een 'bruidsschat' overgenomen in het Omgevingsplan, maar dat kan behoorlijk verstopt zijn in een dik boekwerk met regels, of bijvoorbeeld in een (oud, maar nog steeds geldig) bestemmingsplan voor jouw buurt. Als je niet weet waar je moet zoeken is het een hele toer. Ik zou de afdeling Bouwen/Wonen van je gemeente bellen.
omgevingsloket zegt: check je gemeente of een vergunning nodig is.

Reactie gemeente (delft):

Een warmtepomp op een plat dak plaatsen is omgevingsvergunningplichtig, omdat dit een bouwwerk op een verdieping is.

Pfff moet ik me daar weer in verdiepen.

Het is vast niet, stuur je offerte op en het is geregeld......

Ik vraag me af hoeveel mensen hieraan voldoen... ook via de omgevings loket moet je een compleet onderzoek doen naar broedende vogels etc. Gaat u installeren tijdens het broedseizoen? Ja volgens jullie broeden ze 12 maanden per jaar.....

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Dbm12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Bij mij heeft hij gisteren ook niet verwarmd. Zondag was de legionella run wel gewoon uitgevoerd. De temp sensor onder stond op 19 graden dus er zou gewoon verwarmd moeten worden tot mijn ingestelde 45 graden zoals altijd.

Ik heb het op een glitch gegooid en verwacht dat vandaag om 13:00 het verwarmen wel gewoon werkt. Als het niet werkt vandaag wordt het tijd voor een powercycle.
Ik vind 'm ook nog wel wat ondoorgrondelijk. Heb SWW manueel op 12.00-16.00 gezet, maar hij gaat 's avonds als de laatste gedouched heeft keihard verwarmen. Als test 's avonds uitgezet, 's ochtends weer aan en dan gaat-ie gewoon verder. Trekt zich niets aan van het ingestelde verwarmingsblok.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:00
White Dragon 6 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:47:
[...]

omgevingsloket zegt: check je gemeente of een vergunning nodig is.

Reactie gemeente (delft):

Een warmtepomp op een plat dak plaatsen is omgevingsvergunningplichtig, omdat dit een bouwwerk op een verdieping is.

Pfff moet ik me daar weer in verdiepen.

Het is vast niet, stuur je offerte op en het is geregeld......

Ik vraag me af hoeveel mensen hieraan voldoen... ook via de omgevings loket moet je een compleet onderzoek doen naar broedende vogels etc. Gaat u installeren tijdens het broedseizoen? Ja volgens jullie broeden ze 12 maanden per jaar.....
Het viel in mijn gemeente wel mee, al staat die gemeente bekend als streng op welstand (Groningen). Ik heb gewoon gevraagd wat ze wilden zien

- schetsen van de opstelling (mocht met mijn Paint skills :))

- specs en fotos van de warmtepomp (datasheet WeHeat)

- aanzicht van de straatzijde (doe maar met Google Maps zei de ambtenaar)

- bouwsom ex btw (voor berekening leges)

Was na 3 week geregeld. Wel ruime 180 euro lichter, maar goed.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:50
Kanseleur schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ik vind 'm ook nog wel wat ondoorgrondelijk. Heb SWW manueel op 12.00-16.00 gezet, maar hij gaat 's avonds als de laatste gedouched heeft keihard verwarmen. Als test 's avonds uitgezet, 's ochtends weer aan en dan gaat-ie gewoon verder. Trekt zich niets aan van het ingestelde verwarmingsblok.
Ik heb een blok van 13:00-14:00 staan voor 60 graden, de rest van de tijd staat op 40 graden. Om 13:00 slaat de SWW aan, buiten dat blok alleen SWW als de ondertemperatuur onder de 40 graden komt.

Geheel naar verwachting wat mij betreft.

• Kanseleur
  • Nu online
feico.de.boer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Ik heb een blok van 13:00-14:00 staan voor 60 graden, de rest van de tijd staat op 40 graden. Om 13:00 slaat de SWW aan, buiten dat blok alleen SWW als de ondertemperatuur onder de 40 graden komt.

Geheel naar verwachting wat mij betreft.
Bij mij staat-ie buiten het blok ook op 40 graden. Onder is nu momenteel 56,1C en hij verwarmt nog steeds door, bij mij dus niet naar verwachting.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:00
White Dragon 6 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Dus elk rijtjeshuis van max 5.75 breed kan geen Sparrow?

Ons werd eerder een quatt of sparrow zonder problemen aangeboden. Nu ene flint...

Die zetten we tussen de zonnepanelen bij de RGA kanaal, dus letterlijk 1m van de buurman. Maar het geluid moet dan eerst opzij en dan door het dak mocht hij last van willen ervaren.

Ik neem aan dat die 40dB alleen geld voor plaatsen in de tuin?

En waarom 40dB overdag en 45dB snachts?

WP moet toch continue draaien? En de nacht is kouder dus ik verwacht dat een WP dam juist in de nacht harder moet werken...
Het is 45 overdag en 40 s nachts (al na 19:00 uur!)

Je aanname over het 's nachts harder werken klopt. Daarom moet de WP genoeg vermogen 'over' hebben t.o.v. je warmtevraag, zodat je in de nacht de geluidsinstellingen van de WP kunt terugschroeven (en dus ook het beschikbare vermogen, de WeHeat 'knijpt' gewoon).

Vraag een geluidsberekening aan je installateur. Bij een rijtjeswoning van 5,75 kan het snel tricky worden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:08
P80 staat op stand-by maar zou toch moeten verwarmen, stooklijn zoals in plaatje is actief.
App laat ook niets vreemds zien. Screenshot om 05:16 vanmorgen.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IxMPUxIRT_5COC7PGgAOot_us8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kzd7kkrOB2lLK32uZz7vXS4y.png?f=fotoalbum_large

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:50
Kanseleur schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Bij mij staat-ie buiten het blok ook op 40 graden. Onder is nu momenteel 56,1C en hij verwarmt nog steeds door, bij mij dus niet naar verwachting.
En 'handmatig schema' is ook inderdaad actief neem ik aan? In dat geval is het niet logisch.

Als software techneut zeg ik, zet 'm een keer terug op automatisch. En plaats daarna opnieuw een handmatig schema. Als het daarna werkt was het mogelijk een glitch in parameters zetten, werkt het daarna nog steeds niet dan gaat er wat goed fout.

• Kanseleur
  • Nu online
feico.de.boer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:08:
[...]

En 'handmatig schema' is ook inderdaad actief neem ik aan? In dat geval is het niet logisch.

Als software techneut zeg ik, zet 'm een keer terug op automatisch. En plaats daarna opnieuw een handmatig schema. Als het daarna werkt was het mogelijk een glitch in parameters zetten, werkt het daarna nog steeds niet dan gaat er wat goed fout.
Thx, dit had ik inderdaad gisteren en vanochtend al gedaan, maar dat helpt helaas niet. Berichtje naar de installateur dan maar.

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:12
Pr088 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Het is 45 overdag en 40 s nachts (al na 19:00 uur!)

Je aanname over het 's nachts harder werken klopt. Daarom moet de WP genoeg vermogen 'over' hebben t.o.v. je warmtevraag, zodat je in de nacht de geluidsinstellingen van de WP kunt terugschroeven (en dus ook het beschikbare vermogen, de WeHeat 'knijpt' gewoon).

Vraag een geluidsberekening aan je installateur. Bij een rijtjeswoning van 5,75 kan het snel tricky worden.
Maar dit geldt op de begane grond of ook bovenop je huis? In ons geval komt hij op 7.5m hoog plat dak en is er niemand in de omgeving die hoger is dan 7.5m

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:41
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Bedoel je hiermee dat hij volgens de installateurs niet als boost gebruikt mag worden omdat de groep van de heater op dezelfde fase zit als de groep van de WP ?
Neen. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat de warmtepomp het op zijn sloffen aan kan maar ik wel een back up wilde hebben mocht de buiten unit kuren geven.

Maar ik denk wel dat het verstandig is dat mocht die als boost worden gebruikt je de buiten unit als ook de heater op een andere fase zit.

In het extreemste geval trekt de buiten unit 3600W en de back up unit 2500W.

Als je dat op 1 fase zet blijft er erg weinig over voor de rest van de elektra ;)

Er van uitgaande dat je een 3x25A aansluiting hebt

• Kanseleur
  • Nu online
White Dragon 6 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Maar dit geldt op de begane grond of ook bovenop je huis? In ons geval komt hij op 7.5m hoog plat dak en is er niemand in de omgeving die hoger is dan 7.5m
Dit gaat om de erfgrens, dus als je een vrijstaand huis hebt, dan meet je op de erfgrens met de buren. Als je een appartement hebt, dan wordt gemeten t.o.v. de ramen van de buren die open kunnen.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:08
feico.de.boer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Goede tip en nu gaat hij direct een sww run doen. Ik heb hem overigens gelijk weer terug gezet op mijn handmatige schema, maar hij lijkt de gestarte sww run eerst af te willen maken voordat het handmatige schema actief wordt. Prima zo.

Homevolt dashboard

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:50
White Dragon 6 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Dus elk rijtjeshuis van max 5.75 breed kan geen Sparrow?

Ons werd eerder een quatt of sparrow zonder problemen aangeboden. Nu ene flint...

Die zetten we tussen de zonnepanelen bij de RGA kanaal, dus letterlijk 1m van de buurman. Maar het geluid moet dan eerst opzij en dan door het dak mocht hij last van willen ervaren.

Ik neem aan dat die 40dB alleen geld voor plaatsen in de tuin?

En waarom 40dB overdag en 45dB snachts?

WP moet toch continue draaien? En de nacht is kouder dus ik verwacht dat een WP dam juist in de nacht harder moet werken...
Op platte daken geeft dat een andere uitkomst dan in de voor of achtertuin. Daar gaat dat niet lukken met een Sparrow om binnen de gestelde grenzen te blijven. Platte daken is een andere situatie en vraag dus om een goedgekeurde geluidsberekening.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

Pagina: 1 ... 210 211 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.