• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08 08:43
Pr088 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Die kun je wel raadplegen, maar dan zoek je op de verkeerde plek. Je moet in het Omgevingsplan kijken. Waarschijnlijk zijn alle 'oude' regels die onder de wet ruimtelijke ordening golden in een 'bruidsschat' overgenomen in het Omgevingsplan, maar dat kan behoorlijk verstopt zijn in een dik boekwerk met regels, of bijvoorbeeld in een (oud, maar nog steeds geldig) bestemmingsplan voor jouw buurt. Als je niet weet waar je moet zoeken is het een hele toer. Ik zou de afdeling Bouwen/Wonen van je gemeente bellen.
omgevingsloket zegt: check je gemeente of een vergunning nodig is.

Reactie gemeente (delft):

Een warmtepomp op een plat dak plaatsen is omgevingsvergunningplichtig, omdat dit een bouwwerk op een verdieping is.

Pfff moet ik me daar weer in verdiepen.

Het is vast niet, stuur je offerte op en het is geregeld......

Ik vraag me af hoeveel mensen hieraan voldoen... ook via de omgevings loket moet je een compleet onderzoek doen naar broedende vogels etc. Gaat u installeren tijdens het broedseizoen? Ja volgens jullie broeden ze 12 maanden per jaar.....

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:19
Dbm12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Bij mij heeft hij gisteren ook niet verwarmd. Zondag was de legionella run wel gewoon uitgevoerd. De temp sensor onder stond op 19 graden dus er zou gewoon verwarmd moeten worden tot mijn ingestelde 45 graden zoals altijd.

Ik heb het op een glitch gegooid en verwacht dat vandaag om 13:00 het verwarmen wel gewoon werkt. Als het niet werkt vandaag wordt het tijd voor een powercycle.
Ik vind 'm ook nog wel wat ondoorgrondelijk. Heb SWW manueel op 12.00-16.00 gezet, maar hij gaat 's avonds als de laatste gedouched heeft keihard verwarmen. Als test 's avonds uitgezet, 's ochtends weer aan en dan gaat-ie gewoon verder. Trekt zich niets aan van het ingestelde verwarmingsblok.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
White Dragon 6 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:47:
[...]

omgevingsloket zegt: check je gemeente of een vergunning nodig is.

Reactie gemeente (delft):

Een warmtepomp op een plat dak plaatsen is omgevingsvergunningplichtig, omdat dit een bouwwerk op een verdieping is.

Pfff moet ik me daar weer in verdiepen.

Het is vast niet, stuur je offerte op en het is geregeld......

Ik vraag me af hoeveel mensen hieraan voldoen... ook via de omgevings loket moet je een compleet onderzoek doen naar broedende vogels etc. Gaat u installeren tijdens het broedseizoen? Ja volgens jullie broeden ze 12 maanden per jaar.....
Het viel in mijn gemeente wel mee, al staat die gemeente bekend als streng op welstand (Groningen). Ik heb gewoon gevraagd wat ze wilden zien

- schetsen van de opstelling (mocht met mijn Paint skills :))

- specs en fotos van de warmtepomp (datasheet WeHeat)

- aanzicht van de straatzijde (doe maar met Google Maps zei de ambtenaar)

- bouwsom ex btw (voor berekening leges)

Was na 3 week geregeld. Wel ruime 180 euro lichter, maar goed.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 12:48
Kanseleur schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Ik vind 'm ook nog wel wat ondoorgrondelijk. Heb SWW manueel op 12.00-16.00 gezet, maar hij gaat 's avonds als de laatste gedouched heeft keihard verwarmen. Als test 's avonds uitgezet, 's ochtends weer aan en dan gaat-ie gewoon verder. Trekt zich niets aan van het ingestelde verwarmingsblok.
Ik heb een blok van 13:00-14:00 staan voor 60 graden, de rest van de tijd staat op 40 graden. Om 13:00 slaat de SWW aan, buiten dat blok alleen SWW als de ondertemperatuur onder de 40 graden komt.

Geheel naar verwachting wat mij betreft.

• Kanseleur
feico.de.boer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Ik heb een blok van 13:00-14:00 staan voor 60 graden, de rest van de tijd staat op 40 graden. Om 13:00 slaat de SWW aan, buiten dat blok alleen SWW als de ondertemperatuur onder de 40 graden komt.

Geheel naar verwachting wat mij betreft.
Bij mij staat-ie buiten het blok ook op 40 graden. Onder is nu momenteel 56,1C en hij verwarmt nog steeds door, bij mij dus niet naar verwachting.

• Pr088
  • Nu online
White Dragon 6 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:39:
[...]

Dus elk rijtjeshuis van max 5.75 breed kan geen Sparrow?

Ons werd eerder een quatt of sparrow zonder problemen aangeboden. Nu ene flint...

Die zetten we tussen de zonnepanelen bij de RGA kanaal, dus letterlijk 1m van de buurman. Maar het geluid moet dan eerst opzij en dan door het dak mocht hij last van willen ervaren.

Ik neem aan dat die 40dB alleen geld voor plaatsen in de tuin?

En waarom 40dB overdag en 45dB snachts?

WP moet toch continue draaien? En de nacht is kouder dus ik verwacht dat een WP dam juist in de nacht harder moet werken...
Het is 45 overdag en 40 s nachts (al na 19:00 uur!)

Je aanname over het 's nachts harder werken klopt. Daarom moet de WP genoeg vermogen 'over' hebben t.o.v. je warmtevraag, zodat je in de nacht de geluidsinstellingen van de WP kunt terugschroeven (en dus ook het beschikbare vermogen, de WeHeat 'knijpt' gewoon).

Vraag een geluidsberekening aan je installateur. Bij een rijtjeswoning van 5,75 kan het snel tricky worden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:59
P80 staat op stand-by maar zou toch moeten verwarmen, stooklijn zoals in plaatje is actief.
App laat ook niets vreemds zien. Screenshot om 05:16 vanmorgen.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IxMPUxIRT_5COC7PGgAOot_us8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kzd7kkrOB2lLK32uZz7vXS4y.png?f=fotoalbum_large

• feico.de.boer
Kanseleur schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Bij mij staat-ie buiten het blok ook op 40 graden. Onder is nu momenteel 56,1C en hij verwarmt nog steeds door, bij mij dus niet naar verwachting.
En 'handmatig schema' is ook inderdaad actief neem ik aan? In dat geval is het niet logisch.

Als software techneut zeg ik, zet 'm een keer terug op automatisch. En plaats daarna opnieuw een handmatig schema. Als het daarna werkt was het mogelijk een glitch in parameters zetten, werkt het daarna nog steeds niet dan gaat er wat goed fout.

• Kanseleur
feico.de.boer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:08:
[...]

En 'handmatig schema' is ook inderdaad actief neem ik aan? In dat geval is het niet logisch.

Als software techneut zeg ik, zet 'm een keer terug op automatisch. En plaats daarna opnieuw een handmatig schema. Als het daarna werkt was het mogelijk een glitch in parameters zetten, werkt het daarna nog steeds niet dan gaat er wat goed fout.
Thx, dit had ik inderdaad gisteren en vanochtend al gedaan, maar dat helpt helaas niet. Berichtje naar de installateur dan maar.

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08 08:43
Pr088 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Het is 45 overdag en 40 s nachts (al na 19:00 uur!)

Je aanname over het 's nachts harder werken klopt. Daarom moet de WP genoeg vermogen 'over' hebben t.o.v. je warmtevraag, zodat je in de nacht de geluidsinstellingen van de WP kunt terugschroeven (en dus ook het beschikbare vermogen, de WeHeat 'knijpt' gewoon).

Vraag een geluidsberekening aan je installateur. Bij een rijtjeswoning van 5,75 kan het snel tricky worden.
Maar dit geldt op de begane grond of ook bovenop je huis? In ons geval komt hij op 7.5m hoog plat dak en is er niemand in de omgeving die hoger is dan 7.5m

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-09 19:36
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Bedoel je hiermee dat hij volgens de installateurs niet als boost gebruikt mag worden omdat de groep van de heater op dezelfde fase zit als de groep van de WP ?
Neen. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat de warmtepomp het op zijn sloffen aan kan maar ik wel een back up wilde hebben mocht de buiten unit kuren geven.

Maar ik denk wel dat het verstandig is dat mocht die als boost worden gebruikt je de buiten unit als ook de heater op een andere fase zit.

In het extreemste geval trekt de buiten unit 3600W en de back up unit 2500W.

Als je dat op 1 fase zet blijft er erg weinig over voor de rest van de elektra ;)

Er van uitgaande dat je een 3x25A aansluiting hebt

• Kanseleur
White Dragon 6 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Maar dit geldt op de begane grond of ook bovenop je huis? In ons geval komt hij op 7.5m hoog plat dak en is er niemand in de omgeving die hoger is dan 7.5m
Dit gaat om de erfgrens, dus als je een vrijstaand huis hebt, dan meet je op de erfgrens met de buren. Als je een appartement hebt, dan wordt gemeten t.o.v. de ramen van de buren die open kunnen.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:39
feico.de.boer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Goede tip en nu gaat hij direct een sww run doen. Ik heb hem overigens gelijk weer terug gezet op mijn handmatige schema, maar hij lijkt de gestarte sww run eerst af te willen maken voordat het handmatige schema actief wordt. Prima zo.

Homevolt dashboard

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:04
[...]

Ons werd eerder een quatt of sparrow zonder problemen aangeboden. Nu ene flint...

Die zetten we tussen de zonnepanelen bij de RGA kanaal, dus letterlijk 1m van de buurman. Maar het geluid moet dan eerst opzij en dan door het dak mocht hij last van willen ervaren.

WP moet toch continue draaien? En de nacht is kouder dus ik verwacht dat een WP dam juist in de nacht harder moet werken...
Op platte daken geeft dat een andere uitkomst dan in de voor of achtertuin. Daar gaat dat niet lukken met een Sparrow om binnen de gestelde grenzen te blijven. Platte daken is een andere situatie en vraag dus om een goedgekeurde geluidsberekening.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-08 11:37
Gies123 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:12:
Zijn er meer mensen waarbij het boilervat opeens niet meer wordt opgewarmd? Mijn laatste sww run was de legionella run afgelopen zondag om 13 uur.

300 liter vat is nu k-k-koud....
Dit is een bug waar een flink deel van de pompen last van hebben.

WeHeat is hier as we speak mee bezig om een fix te bouwen en door te zetten als software update.

• Gies123
drboneym schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:47:
[...]

WeHeat is hier as we speak mee bezig om een fix te bouwen en door te zetten als software update.
Na de toggle van handmatig op automatisch te zetten en weer terug is het 'probleem' hier opgelost en draait hij weer goed. Het is de eerste keer dat het schema niet werkte in ruim een jaar tijd, dus liever heb ik geen update vanuit WH. Alle updates op de portal zijn ook desastreus; lees: je krijgt steeds minder inzicht. Je bent aan de installateurs overgeleverd die vervolgens niet reageren of failliet gaan.

Ik zou graag willen kiezen voor een opt-out met betrekking tot updates en Weheat intelligence maar ik denk dat dat niet kan ;) .

Homevolt dashboard

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:42
Kevin1990 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Neen. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat de warmtepomp het op zijn sloffen aan kan maar ik wel een back up wilde hebben mocht de buiten unit kuren geven.

Maar ik denk wel dat het verstandig is dat mocht die als boost worden gebruikt je de buiten unit als ook de heater op een andere fase zit.

In het extreemste geval trekt de buiten unit 3600W en de back up unit 2500W.

Als je dat op 1 fase zet blijft er erg weinig over voor de rest van de elektra ;)

Er van uitgaande dat je een 3x25A aansluiting hebt
1x35A. Maar de WP draait nooit op vol vermogen als de heater 3kW vraagt (geen 3,6kW). Of andersom..

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:33
Gies123 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Na de toggle van handmatig op automatisch te zetten en weer terug is het 'probleem' hier opgelost en draait hij weer goed. Het is de eerste keer dat het schema niet werkte in ruim een jaar tijd, dus liever heb ik geen update vanuit WH. Alle updates op de portal zijn ook desastreus; lees: je krijgt steeds minder inzicht. Je bent aan de installateurs overgeleverd die vervolgens niet reageren of failliet gaan.

Ik zou graag willen kiezen voor een opt-out met betrekking tot updates en Weheat intelligence maar ik denk dat dat niet kan ;) .
Ik heb vandaag niets gedaan. Maar zoals verwacht start vandaag de SWW run netjes om 13:00 zoals ingepland. Gisteren was daarmee een glitch in mijn boekje. Waarom? Geen idee. Maar zoals @drboneym Zegt zal het vast een software bug zijn die ze eruit willen hebben.

• Mg4gebruiker
drboneym schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Interessante observatie! Zondag had ik nog een SWW run en maandag inderdaad niet. Gelukkig had ik hem zondag flink opgestookt en er dus niks van gemerkt. Vandaag werkt het allemaal weer.
Maar ik zag nog iets anders. Sinds ik het koelen heb aangezet draait de CV pomp elk uur eventjes. Net als tijdens periodes van verwarmen en temperaturen onder 5 graden. Op zich helemaal geen gekke gedachte als er maar geen heet water rond gepompt wordt.
Gisteren startte een heel korte koelfase van nog geen 3 minuten. Daarna volgde een periode van cv pomp naloop. Alleen blijft nu de uurlijkse start van de cv pomp uit! Daar is duidelijk wat verandert en ik heb er niet aangezeten 🙃

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-08 11:37
Updates worden op dit moment gepusht op de betrokken systemen.

Het was tijdens de 'SWW blokkade' wel mogelijk om vanuit WeHeat eindgebruikers app een 'Boost Warm Water' te triggeren om je vat toch nog op te stoken. Iets om te onthouden.

• Dbm12
drboneym schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:43:

Het was tijdens de 'SWW blokkade' wel mogelijk om vanuit WeHeat eindgebruikers app een 'Boost Warm Water' te triggeren om je vat toch nog op te stoken. Iets om te onthouden.
Heb jij hier iets meer info dan? Wat is dan de oorzaak daarvan? Conflicterende waardes/parameters of iets anders?

Ik neem aan dat dit gewoon een generieke update zal zijn die onze kant op zal komen.

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:58
[...]

hier rijtjes huis uit 1974 120m2.

Wel volledig geïsoleerd, het dak is nu zo goed als de nieuwbouwstandaard.

Afgifte systeem is wel volledig, vloerverwarming zo'n 90m2 verdeelt over 2 verdiepingen.

de sparrow red het fluitend, gehele winter boven vloerverwarming dichtgehad en was in huis constant rond de 20 graden beneden met de sparrow rond de 20 tot 25% vermogen. tussenverdieping 18.5 en zolder 18 graden.

Had het dus mogelijk kunnen redden met een flint, maar ben 1 maatje groter gegaan omdat ik wel vermoed dat met een gezin die meer vermogen nodig gaat hebben i.v.m meer gebruik warm water.

omdat je iets verwarmd overkomt hier even opsomming van weheat warmtepompen en vermogen.

flink 4kw

sparrow 6kw

blackbird komt in 6 en in 8 kw.

let wel op dat niet alle fabriekanten de warmteafgifte op de zelfde wijze marketen. Weheat hanteerd het vermogen bij -20 graden en ITHO bijvoorbeeld bij 7 graden. Dus een sparrow van 6kw komt overeen met een ITHO van 9 kw.

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:36
Weheat schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:28:
Hoi allemaal,

We zien de (terechte) klachten over het verdwijnen van de power in en power out data uit de API. We lazen ook de vermoedens dat we dit bewust hebben gedaan, maar dat is absoluut niet het geval.

De oorzaak is puur technisch, we zijn recent gemigreerd naar nieuwe, beter schaalbare data pipelines (wat de API uiteindelijk ook beter maakt) en bij die overgang is deze specifieke data van de radar af gevallen. Zoals we eerder hebben beloofd, hoort dit gewoon in de API. Sterker nog, we vinden het juist tof hoe jullie er gebruik van maken en integraties bouwen!

Binnen nu en 1 tot 2 weken zit deze data weer netjes in de API. Zodra het gefikst is, geef ik hier direct een seintje.

Tot slot, als we dan tóch helemaal eerlijk zijn.. we hebben dit forum de laatste tijd niet scherp in de gaten gehouden, gaan we weer beter oppakken!

Groeten vanuit Weheat

ps. De meldingen over de zomertijd-bug bij de legionellarun hebben we inmiddels ook gezien en staan op de radar bij het dev-team, bedankt voor het aankaarten!
Vraag aan @Weheat hierover:

Helaas heeft het third party endpoint “Get Heat Pump Logs by Interval” nog steeds niet gebruikte vermogen en geleverde vermogen in de resultaten staan.

Kunnen jullie die ook daar toevoegen? Ze kunnen enigsinds afgeleid worden uit de energy logs endpoint, maar uurdata met gemiddelden is toch echt wel heel grof.

Het zou heel mooi zijn als er voor elektrisch vermogen en voor de geleverde warmte ook een gemiddelde, min en max kan komen voor het geselecteerde interval.

EDIT: bijvoorbeeld om inzichtelijk te kunnen maken wat het gevraagde piekvermogen van de warmtepomp is per bedrijf of per buitentemperatuur.

Pretty Please?? 🙏🏼

[ Voor 4% gewijzigd door Kirvis op 09-06-2026 22:05 ]

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, www.weheat-monitor.nl

• Carboy54
havoc764 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:25:
[...]

hier rijtjes huis uit 1974 120m2.

Wel volledig geïsoleerd, het dak is nu zo goed als de nieuwbouwstandaard.

Afgifte systeem is wel volledig, vloerverwarming zo'n 90m2 verdeelt over 2 verdiepingen.

de sparrow red het fluitend, gehele winter boven vloerverwarming dichtgehad en was in huis constant rond de 20 graden beneden met de sparrow rond de 20 tot 25% vermogen. tussenverdieping 18.5 en zolder 18 graden.

Had het dus mogelijk kunnen redden met een flint, maar ben 1 maatje groter gegaan omdat ik wel vermoed dat met een gezin die meer vermogen nodig gaat hebben i.v.m meer gebruik warm water.

omdat je iets verwarmd overkomt hier even opsomming van weheat warmtepompen en vermogen.

flink 4kw

sparrow 6kw

blackbird komt in 6 en in 8 kw.

let wel op dat niet alle fabriekanten de warmteafgifte op de zelfde wijze marketen. Weheat hanteerd het vermogen bij -20 graden en ITHO bijvoorbeeld bij 7 graden. Dus een sparrow van 6kw komt overeen met een ITHO van 9 kw.
Niet helemaal correct. Weheat wordt ook standaard genoemd bij +7 met 6,9en 11 kW De door jou genoemde Weheat waardes zijn bij -10 en niet bij -20. Geen appels met peren vergelijken svp.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-09 15:52
drboneym schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:43:

Maar dat kun je alleen doen als de de BUH hebt laten configureren in de Booster modus? Als die was ingesteld op back-up heater dan heb je eerst je installateur nodig om deze setting om te zetten, zo begreep ik hier een x-tal pagina's terug?

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:27
testmanager schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Maar dat kun je alleen doen als de de BUH hebt laten configureren in de Booster modus? Als die was ingesteld op back-up heater dan heb je eerst je installateur nodig om deze setting om te zetten, zo begreep ik hier een x-tal pagina's terug?
Nee, de warmtepomp gaat voor een gekozen aantal minuten wat harder en een hogere SWW temperatuur maken dan je standaard schema, zodat je bijvoorbeeld een bad kan vullen.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-08 09:18
Bij mij is alle druk opeens verdwenen uit het cv systeem. Heb een blackbird full electric draaien. Iemand een idee hoe dit kan of tips hoe ik dit in de grafieken terug zou kunnen zien?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dan zou je installateur een melding moeten krijgen over flow, of compressordruk of temperatuur. Je kan het in de consumentenapp niet zien. De verdachte die hier al een paar keer voorbij is gekomen is de vorstbeveiliging.

Wise enough to play the fool

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-08 09:18
teacher schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:30:
Dan zou je installateur een melding moeten krijgen over flow, of compressordruk of temperatuur. Je kan het in de consumentenapp niet zien. De verdachte die hier al een paar keer voorbij is gekomen is de vorstbeveiliging.
Im heb het in de winter ook een keer gehad inderdaad maar nu lijkt dat onlogisch

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:30
Wat teacher bedoeld is dat die vorstbeveiliging defect is en onbedoeld alle water dumpt. Dat zou je dan onder je WP moeten zien liggen...

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
WP offline, en pomp staat hard te draaien (denk met meer flow dan normaal).

Hoop een update oid, want vloerverwarming staat aan ivm opstookprotocol.

EDIT:
En weer online, na een 15 minuten. Zou mooi zijn als @Weheat in de portal oid een melding geeft dat er een update bezig is oid. Sowieso is er een tabblad 'historie' geef daar dan weer dat er een update heeft plaatsgevonden, geeft wat meer begrip bij de eindgebruikers.

[ Voor 48% gewijzigd door ZeRoC00L op 10-06-2026 09:32 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Zijn er ook mensen die nooit storingen hebben hier? Ik volg dit forum nu al een tijdje, binnenkort komen ze een Weheat installeren, maar ik vraag me soms af of het wel een goede keuze is.

Updates die zorgen voor een koude douche, pompen die hun druk verliezen, installateurs die niet reageren, pompen die offline zijn voor weken achtereen...is het wel een betrouwbaar systeem eigenlijk?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:21
QuestionMarc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:32:
Zijn er ook mensen die nooit storingen hebben hier? Ik volg dit forum nu al een tijdje, binnenkort komen ze een Weheat installeren, maar ik vraag me soms af of het wel een goede keuze is.

Updates die zorgen voor een koude douche, pompen die hun druk verliezen, installateurs die niet reageren, pompen die offline zijn voor weken achtereen...is het wel een betrouwbaar systeem eigenlijk?
FE geinstalleerd op 21 december 2025, tot nu toe 0 storingen.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:42

Ik heb de installatie sinds Jan 25, tot nu toe heeft de WP het altijd gedaan

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-09 14:23
Kodess schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:41:
[...]

FE geinstalleerd op 21 december 2025, tot nu toe 0 storingen.
FE geïnstalleerd, compressor stuk gegaan op 13 januari. Nieuwe buitenunit geleverd en geïnstalleerd 15 januari. Hoeft niet altijd een slechte ervaring te zijn als er iets misgaat want dat kan altijd natuurlijk ;)

17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp | Huawei luna S1 14kW

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

Denk inherent aan het product. Vrij nieuw, dus het heeft wat iteraties nodig. Het is niet zo dat je strucutreel storingen hebt, maar eerlijk gezegd had ik van een apparaat van 10k+ wel verwacht dat ik minimaal 5 jaar zonder problemen zou zitten. Dat eerst de keerkleppen 'gaar' zijn, vervolgens de vorstbeveiliging en de ook nog de aansluiting van de 90graden bocht, is wel een dingetje. Het is een soort van garantie, maar toch weer niet. Moet de spullen kopen, dan installeren, opsturen en dan hopen dat het onder garantie wordt vergoed. Overigens verwacht ik dat normaalgesproken een installateur dit voor je doet (mijn installatuer is failliet). Kortom, het kost me na 1,5 jaar zo'n 600-700 euro. Overigens zijn deze problemen opgelost bij de nieuwe versies begrijp ik.

Nu is het zo dat je meer 'klachten' leest dan mensen die tevreden zijn, maar ik heb ook vrij veel PM's gehad met dezeflde problematiek. Dat zijn ook mensen die het hier niet actief delen (dezelfde klachten, gericht op de BlacklBird 80). Overigens lees ik over de Sparrow en Flint weinig klachten (ik lees al 1,5 jaar mee hier).

Verder wel redelijk tevreden hoor. App updates zijn er regelematig, wordt steeds beter en contact met WeHeat zelf is ook gewoon mogelijk. Worden steeds groter en dat merk je en brengt voordelen met zich mee dat meer installateurs het kennen. Weet alleen niet of ik de volgende keer nog een WeHeat zou kiezen. Hele gedoe bij mij zou ik denk ik eerder voor een geronmeerd merk kiezen met dito WP die al lang in bedrijf is (geen nieuw model, want dat kan bij iedere leverancier gedoe zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-06-2026 09:50 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-09 11:59

3 oktober 2025 FE BB P60, 100L buffer, 300L bolier, Binnenunit met BUH laten installeren door rechtdoorzon.nl. Regio Arnhem. Tot heden probleemloos, nooit offline geweest. Zeer, zeer tevreden.
Ondanks mengverdeler, toch nog goede COP gem. 4,9
Integratie met HA en Homey.

[ Voor 3% gewijzigd door Bas Post op 10-06-2026 09:56 ]

BP on the move!!!

• orillion

Zonder storing kom je hier niet 😜

Sinds november 25 draait mijn Flint FE zonder storingen of problemen. Alleen een software bug gehad waardoor het warm water eerder dan gewenst werd opgewarmd.

• Carboy54

Met meer dan 100 Weheats die wij actief monitoren zijn serieuze storingen in 2 jaar op 1 hand te tellen. Lekkages vorstbeveiligingen van de eerdere series is een bekend euvel en vervangen door nieuw model. Wegvallen van verbindingen door updates betekent niet dat de pomp zijn werk niet doet en zien wij niet als een storing. Kortom het gras bij de buurman is niet altijd groener. Ook daar gaat het wel eens mis. Een deel van de klachten komt voort uit de vakkennis en keuze van de installateurs. Zeker in de beginfase van Weheat werden door hun verkeerde keuzes gemaakt met matig tot slechte installaties tot gevolg. En opvolging van klachten bij deze partijen loopt dan vaak stuk of zijn inmiddels van het toneel verdwenen.

• RonaldArendsen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-09 20:16

Geïnstalleerd in December 2025, geen enkele storing behalve een thermostaat die in het begin niet wilde maar dat was een bekend probleem en dat is netjes opgelost door de installateur. Dus een zeer positieve en tevreden gebruiker.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Kijk dit geeft weer een beetje vertrouwen, bedankt voor de reacties :)

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:37

Hier sinds maart 2025 een Sparrow draaiend zonder enige issues en we zijn er heel tevreden mee!

What a fine day for Science! | Specs

• Jpiek

'Nooit' is misschien een groot woord, maar hier staat de BB al bijna 2 jaar nagenoeg probleemloos te draaien, 1x storing gehad dat er en ledje op de binnenunit (blauw of rood, geen idee meer) brandde ipv groen. Heeft zichzelf opgelost...

Verder 1x een defect vorstventiel en ik men 2x een lekkende vuilafscheider (nu ander model), maar dat is beide niet Wehat gerelateerd...

Bear in mind dat je hier op een tweakesforum (sowieso een forum) zit. De gemiddelde gebruiker die een Weheat laat plaatsen, die werkt, en er verder niet meer naar omkijkt zie je hier niet.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 17:10
QuestionMarc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:20:
Je haalde mij de woorden uit de mond! (mijn geplande installatie is op 22 juni).

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-09 17:55

Bij mij draait de Blackbird P80 al bijna 2 jaar storingsvrij. (afkloppen) Ik heb geen SWW van Weheat.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:48
QuestionMarc schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:20:
Hier een Sparrow FE draaien, doet het vanaf eind september 2025 probleemloos. Dit dat mijn fankap wat losser zit aan de onderkant zie ik niet echt als een probleem. Lossen we wel op.

• feico.de.boer

Afgezien van het vorstventiel geen problemen gehad.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 20:02

Ik heb in ca 2 jaar ook 1 keer storing gehad vanwege drukverlies, door het lekkende vorstventiel. Maar dat was een issue van een specifieke batch en vrij snel opgelost (tijdelijk door gewoon water bij te vullen, en dag later doordat De Groene Generatie hem gratis vervangen heeft). Verder geen issues.

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-09 18:46
Mijn Sparrow P60 en 200l WeHeat boiler draaien ook sinds okt 2024 storingsvrij.

• Pr088
  • Nu online
White Dragon 6 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Volgens mij schrijft het Bouwbesluit leefomgeving (Bbl) voor op 1 meter hoogte op de erfgrens en/of het dichtbijzijnde slaapkamerraam van naburige gebouwen.

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:07
Vanmorgen werd ik door Hoppenbouwers gebeld met de mededeling dat zij nieuwe simkaarten van Weheat hadden ontvangen. Vanmiddag kon er direct een monteur langskomen om de simkaart te vervangen. Inmiddels is de warmtepomp weer volledig online en werkt alles zoals het hoort.

Ik hoop dat hiermee het probleem met het wegvallen van de verbinding definitief is opgelost.

Opvallend is dat mij eerder door de klantenservice (ik denk door onwetendheid) was verteld dat ik de simkaart mogelijk zelf zou moeten vervangen of dat daar kosten aan verbonden zouden zijn. Dat bleek in de praktijk niet het geval: de vervanging is gewoon door een monteur uitgevoerd en zonder extra kosten opgelost.

Verklaring voor het offline zijn en wegvallen van de verbinding, was volgens Hoppenbrouwers dat dit door een firmware update van WeHeat is gebeurd en slechts een aantal gebruikers hier hinder van heeft ervaringen

Misschien helpt deze informatie ook anderen die met vergelijkbare verbindingsproblemen kampen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vince_ op 10-06-2026 15:41 ]

• A.A. Molenaar
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-06 17:32

Ik heb sinds mei 2025 een Blackbird P60 AE en heb tot nu toe nul storingen en zeer tevreden.

• Pr088
  • Nu online

Ik heb een BlackBird P80 sinds oktober 2025. Werkt fantastisch. Rond de kerst één keer een storing gehad, die bij meerdere pompen optrad en inmiddels (in de dagen na de storing) is verholpen met een software update. Echt wel een betrouwbaar systeem.

Spreek goed met je beoogd installateur door of hij een goede 24/7 storingsdienst heeft. Dat is wel belangrijk, je wilt net als bij een cv-ketelstoring, niet in de kou zitten.
Oftewel, kies net als bij alle andere cruciale apparaten, zoals je cv-ketel voor een betrouwbare installateur.
Dan maar een paar honderd euro duurder. Mijn gratis tip. ;)

• Pr088
  • Nu online
[...]

De laatste update voor het portal was weer een uitbreiding. Je kunt weer net zoveel zien als vroeger. ;)

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:36

ComPeter

iddqd idkfa

Leuke video over de opstart en bedrijfscultuur bij WeHeat
https://www.youtube.com/watch?v=c7kC-2k7uCs

iddqd idkfa

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:02

Hier de gelukkige eigenaar van een BB P80 met Weheat boiler van 200 liter. De pomp is in december 2025 geplaatst en zijn sindsdien volledig van het gas af. Afgelopen winter was ons eerste stook seizoen en dat is voortreffelijk gegaan. Geen storingen what so ever. Ook erg blij met onze installateur.

• RNacoustics
Vince_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:38:
Vanmorgen werd ik door Hoppenbouwers gebeld met de mededeling dat zij nieuwe simkaarten van Weheat hadden ontvangen. Vanmiddag kon er direct een monteur langskomen om de simkaart te vervangen. Inmiddels is de warmtepomp weer volledig online en werkt alles zoals het hoort.

Ik hoop dat hiermee het probleem met het wegvallen van de verbinding definitief is opgelost.

Opvallend is dat mij eerder door de klantenservice (ik denk door onwetendheid) was verteld dat ik de simkaart mogelijk zelf zou moeten vervangen of dat daar kosten aan verbonden zouden zijn. Dat bleek in de praktijk niet het geval: de vervanging is gewoon door een monteur uitgevoerd en zonder extra kosten opgelost.

Verklaring voor het offline zijn en wegvallen van de verbinding, was volgens Hoppenbrouwers dat dit door een firmware update van WeHeat is gebeurd en slechts een aantal gebruikers hier hinder van heeft ervaringen

Misschien helpt deze informatie ook anderen die met vergelijkbare verbindingsproblemen kampen.
Dit schept bij mij wel meer vertrouwen in de opvolger van CB.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-08 17:26
Ik gaf al eerder aan dat de Sparrow telkens bij het starten van de CV pomp duidelijk hoorbaar geluid maakt, alsof je de wc doorspoelt. dat zakt na 5 seconden wel weg trouwens.

Ik heb de leidingen wat laten "verleggen" maar dat heeft niet geholpen.

Mijn gevoel zegt, dat de pomp gewoon wat langzamer moet opstarten, het ding gaat nu meteen op volle kracht draaien. is dit in te stellen door de installateur? Of kan de pomp in zijn geheel wat langzamer?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:08

Jan 2024 geïnstalleerd, nu een keer een dubbele legionella run gehad. Verder geen problemen. Koelen werkt redelijk, al had ik liever gehad dat ie dan ook op het aan/uit contact reageert. Verwarmen prima en tapwater via schema prima, nog nooit een koude douche gehad

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Carboy54
Robbie-1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:34:
Ik gaf al eerder aan dat de Sparrow telkens bij het starten van de CV pomp duidelijk hoorbaar geluid maakt, alsof je de wc doorspoelt. dat zakt na 5 seconden wel weg trouwens.

Ik heb de leidingen wat laten "verleggen" maar dat heeft niet geholpen.

Mijn gevoel zegt, dat de pomp gewoon wat langzamer moet opstarten, het ding gaat nu meteen op volle kracht draaien. is dit in te stellen door de installateur? Of kan de pomp in zijn geheel wat langzamer?
Dat lijkt toch echt op lucht. Softstart pomp kan niet. Sparrow moet op 1 m3 per uur staan voor een juiste regeling

• Barca
  • Laatst online: 05-09 17:54

Barca

In Search Of Sunrise

Jailhouse schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Je haalde mij de woorden uit de mond! (mijn geplande installatie is op 22 juni).
Vandaag is de grote dag. Een Sparrow met 50 liter buffervat, 300 liter boilervat en booster (BUH). Full electric, vandaag van het gas af :9 Nog tips anders dan vragen naar vorstventielen, werkschakelaar, de badkamer niet op autoadept qua vloerverwarming, checken of ze de fancap extra bevestigen, de isolatie van de leidingen checken en welke stooklijn ze kiezen? :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Barca op 11-06-2026 07:28 ]

• Mg4gebruiker
Barca schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:22:
[...]

Vandaag is de grote dag. Een Sparrow met 50 liter buffervat, 300 liter boilervat en booster (BUH). Full electric, vandaag van het gas af :9 Nog tips anders dan vragen naar vorstventielen, werkschakelaar, de badkamer niet op autoadept qua vloerverwarming, checken of ze de fancap extra bevestigen, de isolatie van de leidingen checken en welke stooklijn ze kiezen? :*)
Je hebt genoeg te doen vandaag.. ;)

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:57
[...]

Belangrijkste tip: zorgen dat ze dat buffervat in de retour plaatsen en niet parallel, zodat je niet een onnodig lage efficiëntie krijgt.

Lees bijvoorbeeld eens dit experiment uitgevoerd door the renewable heating hub: met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Verder identieke opstelling. Dit wordt ook ondersteund door andere data. Zie: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:45
Kraakhelder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:17:
Ik ben voornemens de weheat Blackbird P80 op de dakkapel van onze woning te plaatsen. Ik wil het 300L warmwatervat horizontaal in de huidige CV ruimte laten plaatsen, hoe is de ervaring daarmee? En qua resonantie van de p80 als daar extra maatregelen in worden genomen dit te vermijden?

Voldoet de T60 van Honeywell als je die alleen als aan/uit wil laten dienen voor de momenten dat je warmte wil in het huis?

Uiteindelijk komt de p80+50L buffervat+300L boilervat+3kw backup heater om de boiler op zonoverschotmomenten te verwarmen+nieuwe vloerverwarmingverdeler+alle benodigde materiaal op 13800 ongeveer, al na aftrek subsidie. Is dit enigszins marktconform?
Gisteren is er een andere installateur geweest, die doet hetzelfde, alleen heeft die wel goed gekeken en een verticaal vat wel als optie gezien. Bovendien is de P60 volgens hem zat, scheelt toch weer wat in efficiëntie en geluid. En hij komt op 12,3 k uit, ook niet onbelangrijk.

• orillion
[...]

Zorgen dat ze warmtesifons toepassen op 3 van de 4 leidingen van je SWW vat. Alleen bij koud water in is het niet perse nodig/nuttig.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
[...]

Een warmtesifon bij het SWW vat inderdaad. En laat de retour van het SWW als laatste in de retour plaatsen.

• dr_pronk
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21-08 11:03
dr_pronk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:14:
[...]

De installateur weigert te herstellen en vind dat ik een cv monteur moet inschakelen. Een onbegrijpelijk en onwerkbaar voorstel. Die kan helemaal niks met de WeHeat beginnen.

Dit wordt dus nu een juridisch conflict. Superirritant, maar hier hebben ze wel de verkeerde aan me. Ik heb nog niet betaald, en advocaatkosten maken mij helemaal niks uit zolang ik mijn recht maar haal.
Update:

Ik heb de installateur in gebreke gesteld, waarna ze bleven pushen dat ik een derde moest inschakelen. Ik heb dat geweigerd, en uiteindelijk hebben zij een 'onafhankelijke' cv monteur gestuurd. Die is gisteren geweest en concludeerde binnen 30 secondes dat de installatie niet goed was uitgevoerd. Hij gaat dit nu komende vrijdag opnieuw doen.
Dus lijkt de goede kant op te gaan, maar de manier waarop was alles behalve klantvriendelijk.

• Kanseleur
dr_pronk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Update:

Ik heb de installateur in gebreke gesteld, waarna ze bleven pushen dat ik een derde moest inschakelen. Ik heb dat geweigerd, en uiteindelijk hebben zij een 'onafhankelijke' cv monteur gestuurd. Die is gisteren geweest en concludeerde binnen 30 secondes dat de installatie niet goed was uitgevoerd. Hij gaat dit nu komende vrijdag opnieuw doen.
Dus lijkt de goede kant op te gaan, maar de manier waarop was alles behalve klantvriendelijk.
Lekker handig, de kosten voor je oorspronkelijke installateur worden alleen maar hoger zo. Hopelijk eindig je met een werkende installatie en wellicht (...) met een installateur die zich achter zijn oren gaat krabben.

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-08 14:37
[...]

Update:

Misschien maar gelijk vragen of de andere installateur de installatie wil overnemen voor als je nieuwe problemen tegenkomt.

• Jpiek
[...]

Update:

Dan was die gestuurde CV Monteur iig wel echt onafhankelijk. Mooi dat hij het gaat fixen...

• RNacoustics
[...]

Update:

Tja, dat zagen wij tweakers a.d.h. van foto's ook. Maar gelukkig wordt het nu hersteld. Kon je al die tijd niet douchen?

• dr_pronk
  • Laatst online: 21-08 11:03
RNacoustics schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Tja, dat zagen wij tweakers a.d.h. van foto's ook. Maar gelukkig wordt het nu hersteld. Kon je al die tijd niet douchen?
Kon gelukkig het boiler circuit forceren door de verwarming op 26 te zetten. Dan werd alle leidingen heet en rondgepompt. Dat deed ik 1x per 2 dagen. Maar hopelijk morgen een normale opstelling.. want over de warmtepomp was ik de eerste dagen heel tevreden.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-09 16:33
Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Volgens mij schrijft het Bouwbesluit leefomgeving (Bbl) voor op 1 meter hoogte op de erfgrens en/of het dichtbijzijnde slaapkamerraam van naburige gebouwen.
ik heb even lopen stoeien met het loket omgevingswet, waar je kan 'testen' of je een vergunning moet aanvragen, en in ieder geval in de gemeente Den Haag kan je alleen in de regio wassenaar nog ergens een WP kwijt zonder vergunning. Beschermd stadsgezicht -> altijd vergunning, op het dak -> vergunning, in de achtertuin -> vergunning. Wellicht is er een markt om inpandige WP's te bouwen en alles op te lossen met ventilatieroosters in de gevel? In de meeste buurten is er hier wel een buurman die de hele nacht door zijn muziek aan heeft staan op meer dan 45 decibel, en daar komt ook geen controle op...

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-09 19:36
Beer070 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:42:
[...]

ik heb even lopen stoeien met het loket omgevingswet, waar je kan 'testen' of je een vergunning moet aanvragen, en in ieder geval in de gemeente Den Haag kan je alleen in de regio wassenaar nog ergens een WP kwijt zonder vergunning. Beschermd stadsgezicht -> altijd vergunning, op het dak -> vergunning, in de achtertuin -> vergunning. Wellicht is er een markt om inpandige WP's te bouwen en alles op te lossen met ventilatieroosters in de gevel? In de meeste buurten is er hier wel een buurman die de hele nacht door zijn muziek aan heeft staan op meer dan 45 decibel, en daar komt ook geen controle op...
Je ken die vergunning toch gewoon aanvragen?

Ik heb overigens geen vergunning aangevraagd.

Bij ons staat die op een plat dak en vrijwel onzichtbaar aam de voorzijde. Achter als je er heel erg op let en precies goed staat zie je iets maarja is het een warmtepomp of iets anders op het dak...

Overigens niet in Den Haag

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-09 16:33
Kevin1990 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:07:
[...]

Je ken die vergunning toch gewoon aanvragen?

Ik heb overigens geen vergunning aangevraagd.

Bij ons staat die op een plat dak en vrijwel onzichtbaar aam de voorzijde. Achter als je er heel erg op let en precies goed staat zie je iets maarja is het een warmtepomp of iets anders op het dak...

Overigens niet in Den Haag
ik heb zelf ook niet aangevraagd, en staat op 30cm van de schutting in de achtertuin. maar voor wat oudere vrienden ben ik aan het kijken en dan wil ik geen advies geven waar ze mogelijk mee in de problemen komen. Zonde om een vriendschap te verpesten over een goed bedoeld advies.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

En jawel ik ben van het gas af. :*) Het was een lange dag voor 2 heren, van 07:30 tot 17:30 bezig geweest... maar ik heb weer warm water ;)
Ben alleen niet helemaal tevreden over de elektra ik weet niet precies welke groep in de meterkast van de binnenunit is en welke van de buitenunit... en ik vind het op onze 'bovenzolder' wat triest aangelegd daar zijn 2 elektrabuizen op de vloerdelen vastgezet in plaats van op de schuine kap.

De installateur gaf duidelijk aan dat hij 'wel wist wat hij deed' toen ik vroeg of de retour van het SWW als laatste in de retour zou worden geplaatst... hij was daar niet echt van gediend merkte ik. Was wel een enorm aardige man, maar goed ik moest hem echt zijn gang laten gaan. En dat is prima, ik vind het er echt geweldig uit zien.

Werkschakelaar was niet nodig, volgens de installateur gaf WeHeat dat ook duidelijk aan omdat je de stekker er met een speciaal kliksysteem uit kan halen.
Nieuwe buitenunits worden nu standaard geleverd met 2 extra bevestigingen zodat de fancap niet meer los gaat.

Ik vind trouwens wel dat de buitenunit enorm veel geluid maakt. Echt veel meer dan ik had gedacht. Ik hoop maar dat dat alleen komt omdat hij nu voor het allereerst een boilervat met alleen koud water op temperatuur brengt. Heb nog geen toegang tot de app, ik neem aan dat ik spoedig een mail krijg van de installateur met gegevens.

p.s. locatie expansievat in overleg met mij bepaald en het zonnepaneel hindert niet de flow van de fan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZWMSk-F4EyXksk_G-c7QDhbS1k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8y60mACEqywBs2kHcN9Fbn9l.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu_cdkayOA1cVfCX1CitrWCSL3Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3jO5b2TNLMLWkjnHEu0KpL1k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dkz7wzWsH0Nyqkp1mABbs3WThbE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q5nxPOuEEQIdsjtK2DdclVHH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrdLzRGufx-RZkDm6JFkeaRzWWY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3rsTeS6NbiLO1Re0XCxj7MjL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAi5a1RjHv4JVDKmZQb-sz_8lzs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hneRCva7dy9l8OEdbLQX7Fhx.jpg?f=user_large

Vloerverwarmingspomp ook vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FRhYN-8lN5hBrZfCr0uk8egosc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9FI4B1ruCYJedVPXSheXnv2Z.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Barca op 11-06-2026 21:45 ]

• Kraakhelder
Waarom zit er überhaupt een pomp in je vvw?

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Kraakhelder schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:57:
Waarom zit er überhaupt een pomp in je vvw?
Daar is uitgebreid over gesproken. Het is dermate veel vloerverwarming (gehele begane grond) en qua afstand best ver dat het advies was het toch wel te vervangen. Was ook al 16 jaar oud. Omdat de slangen relatief dun zijn en veel bochten maken, bieden ze enorm veel weerstand tegen het stromende water.

[ Voor 8% gewijzigd door Barca op 11-06-2026 22:16 ]

• Kraakhelder
Barca schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Daar is uitgebreid over gesproken. Het is dermate veel vloerverwarming (gehele begane grond) en qua afstand best ver dat het advies was het toch wel te vervangen. Was ook al 16 jaar oud. Omdat de slangen relatief dun zijn en veel bochten maken, bieden ze enorm veel weerstand tegen het stromende water.
Huh, die pomp zorgt toch juist voor veel meer weerstand?

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-08 19:20
Wij hebben sinds vandaag een full electric opstelling met 300L vat en zojuist voor de eerste keer gedoucht vanuit het boilervat. Vanmiddag wel al even warm water getapt en het valt me op dat de warmtepomp nu alweer het boilervat aan het verwarmen is. Dat is wel sneller dan dat ik verwachtte... Ik heb de standby temperatuur op 35 graden staan en vanwege dynamische tarieven enkel SWW verwarmen tussen 13.00 en 15.00 uur.

Net zakte de temperatuur boven onder de 35 graden en sloeg de warmtepomp aan om te gaan verwarmen en zodra diezelfde waarde weer boven de 35 graden stopte hij weer, hij heeft krap 20 minuten gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBPeJLtlBx5HcWmZeJcSk-x9KG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qla50DftK5yf8TtoNEf9vBYg.png?f=fotoalbum_large

Maar hoezo nu al? Onderin het vat was het 57 graden op dat moment, zo heb ik niets aan die instelling van 13.00 - 15.00 als hij na 1,5 keer douchen alweer gaat verwarmen. Hoort ie niet op de tempetatuur onder te sturen? Ik snap dit even niet meer...

• chrisakker
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-07 13:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Zj85M2mCURwqWmjahttk6ai6lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6Oy3H5W5ZOHOr0toopxTPvO.jpg?f=fotoalbum_largeZojuist, voor de derde avond op rij, besluit mijn Blackbird (hybride opstelling) vanuit het niets om het huis te gaan verwarmen...

Dit terwijl de thermostaat continu op 19 staat, en het binnen reeds 22 grd is... Nu dus voor de derde avond op rij, gaat de WP spontaan aan (tussen 22 & 00u) en tussen 7&9u gaat deze weer ergens uit... De compressor strak op 20%...

Waarom??? Herkent iemand dit?

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:16
chrisakker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:31:
[Afbeelding]Zojuist, voor de derde avond op rij, besluit mijn Blackbird (hybride opstelling) vanuit het niets om het huis te gaan verwarmen...

Dit terwijl de thermostaat continu op 19 staat, en het binnen reeds 22 grd is... Nu dus voor de derde avond op rij, gaat de WP spontaan aan (tussen 22 & 00u) en tussen 7&9u gaat deze weer ergens uit... De compressor strak op 20%...

Staat de warmtepomp op stooklijn? In dat geval kan de buitentemperatuur aanleiding zijn om toch te gaan verwarmen ondanks dat de binnentemperatuur voldoende is.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 20:14
[Afbeelding]Zojuist, voor de derde avond op rij, besluit mijn Blackbird (hybride opstelling) vanuit het niets om het huis te gaan verwarmen...

Je thermostaat of stooklijn vragen momenteel 34 graden water.

Kijk even onder instellingen of je warmtepomp niet toevallig op stooklijn staat.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 21:47

Laatst had iemand ook iets dergelijks. Werd veroorzaakt door (de combinatie met) Plugwise spulletjes. Misschien heb jij daar ook last van?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:08
Dropsen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:29:
Wij hebben sinds vandaag een full electric opstelling met 300L vat en zojuist voor de eerste keer gedoucht vanuit het boilervat. Vanmiddag wel al even warm water getapt en het valt me op dat de warmtepomp nu alweer het boilervat aan het verwarmen is. Dat is wel sneller dan dat ik verwachtte... Ik heb de standby temperatuur op 35 graden staan en vanwege dynamische tarieven enkel SWW verwarmen tussen 13.00 en 15.00 uur.

Net zakte de temperatuur boven onder de 35 graden en sloeg de warmtepomp aan om te gaan verwarmen en zodra diezelfde waarde weer boven de 35 graden stopte hij weer, hij heeft krap 20 minuten gedraaid.

[Afbeelding]

Maar hoezo nu al? Onderin het vat was het 57 graden op dat moment, zo heb ik niets aan die instelling van 13.00 - 15.00 als hij na 1,5 keer douchen alweer gaat verwarmen. Hoort ie niet op de tempetatuur onder te sturen? Ik snap dit even niet meer...
Onderin het vat een hogere temperatuur dan bovenin? Sensoren verkeerd aangesloten?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• chrisakker
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-07 13:44
Dank voor meedenken.

Instelling staat nog gewoon op open therm, en geen stooklijn (nog nooit geactiveerd).

Gisteren vroeg thermostaat zelfs 38 grd, terwijl het binnen reeds 3 grd boven de gevraagd temp is.

Ik heb geen externe aansturing verder... En ook niks veranderd aan iets van een instelling. Spontaan dat in de late avond de verwarming nu al 3 dagen aan gaat...

• Dropsen
Tijgerkracht schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Onderin het vat een hogere temperatuur dan bovenin? Sensoren verkeerd aangesloten?
Ja, inderdaad, onderin het vat 57 graden en bovenin onder de 40... Zou dat het dan zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door Dropsen op 11-06-2026 23:17 ]

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-07 09:11
Dropsen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:16:
[...]

Ja, inderdaad, onderin het vat 57 graden en bovenin onder de 40... Zou dat het dan zijn?
Warm water wordt er van boven uitgehaald en van onder met koud weer gevuld. Koud water heeft een hogere dichtheid (zwaarder) dan warm water en zal daarom altijd onderin blijven. Alleen bij turbulentie in het vat, bijvoorbeeld bij het verwarmen, gaat het mengen, anders blijft er een vrij scherpe scheiding tussen koud en warm water. Het warme water drijft als het ware op het koude water. Bij jou moeten de sensoren verwisseld zijn. Misschien kan een installateur ze in software omdraaien?

• Dropsen
RFIDguru schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Warm water wordt er van boven uitgehaald en van onder met koud weer gevuld. Koud water heeft een hogere dichtheid (zwaarder) dan warm water en zal daarom altijd onderin blijven. Alleen bij turbulentie in het vat, bijvoorbeeld bij het verwarmen, gaat het mengen, anders blijft er een vrij scherpe scheiding tussen koud en warm water. Het warme water drijft als het ware op het koude water. Bij jou moeten de sensoren verwisseld zijn. Misschien kan een installateur ze in software omdraaien?
Yes dat is het. Sensoren verkeerd aangesloten. Het vat hoort onderin minder warm te zijn, dus sensoren op het vat andersom aangesloten. Nu ziet het er logischer uit…

• Gies123
Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:50:
[...]

De laatste update voor het portal was weer een uitbreiding. Je kunt weer net zoveel zien als vroeger. ;)
Ik zie zeker nog niet alles wat vroeger zichtbaar was. Bijvoorbeeld de periode kan ik niet meer instellen op laatste 3/6/9/12 uur, maar alleen 'live' (is de afgelopen 3 uur) of direct naar een super onoverzichtelijke 24 uurs overzicht. En dat is niet het ergste maar de befaamde blauwe lijn (energieverbruik/Power) is eruit gehaald en nooit meer terug gekomen (en komt ook niet meer terug; iets te verbergen??).
Welke uitbreiding bedoel je precies, @Pr088?

Homevolt dashboard

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Wat bij mij werkte was een de temperatuur van het handmatig schema aanpassen. In mijn geval was het vat ongeveer 20 graden. Ik heb de daltemperatuur van 40 naar 41 gezet want ik kwam er tijdens onze handmatige dalperiode achter, na verwerking begon de BB meteen SWW te verwarmen. Wazige bug wel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• wouterrensen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-09 23:50
Barca schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Wellicht even opletten of de pomp van de vloerverwarming niet het water van een SWW run door je vloer trekt. (daar had ik last van) Kun je zien in de portal van weheat als 'watertemperatuur huis in'. Die temperatuur hoort niet te stijgen tijdens een SWW run.

• MrLuc
  • Laatst online: 05:42
Ik heb van Hoppenbrouwers een offerte ontvangen voor een all-electric setup met een WeHeat Blackbird P80 11KW en een 300 liter boilervat. Er wordt geen buffervat geplaatst, omdat er volgens hen voldoende afgifte-oppervlak aanwezig is via de vloerverwarming.

Beneden hebben we volledig vloerverwarming (60 m2). Boven zitten alleen radiatoren, maar die staan eigenlijk nooit aan.

Tijdens de schouw is er echter niet gekeken naar de vloerverwarmingsverdeler. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie hiernaar kijken, aangezien de verdeler mij juist belangrijk lijkt bij een setup zonder buffervat.

Op dit moment zit er nog een Wilo-pomp op de verdeler, samen met een mengregeling en zoneregeling met actuatoren op de groepen. De vloerverwarming/verdeler is pas ongeveer twee jaar oud, dus ik zou het zonde vinden als deze nu alweer volledig vervangen moet worden.

Mijn vragen:
  • Kan deze verdeler blijven zitten bij een WeHeat Blackbird P80 in een all-electric setup, of moet deze worden omgebouwd naar een open verdeler zonder pomp en mengregeling?
  • Zijn er nog belangrijke aandachtspunten qua flow, juist omdat er geen buffervat geplaatst wordt?
Ik heb een paar foto’s toegevoegd van de huidige situatie. Ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen, vooral van mensen die ook een WeHeat zonder buffervat op vloerverwarming hebben draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f60Ex-YBDxCfN0oPD99n4s_T5yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhFbpPcu7xzlqGKXVHr0ADhA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjSAPRC3OGQTdYWBOCfbQcdZGw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJ9mnGw2kzvRDeEkIjANIzIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHNWSny1M2jGhq2sk9yRhOZhqEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGCWBaAndcPK5Zh3VWhse0rg.jpg?f=fotoalbum_large

• wouterrensen
MrLuc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:51:
Ik heb van Hoppenbrouwers een offerte ontvangen voor een all-electric setup met een WeHeat Blackbird P80 11KW en een 300 liter boilervat. Er wordt geen buffervat geplaatst, omdat er volgens hen voldoende afgifte-oppervlak aanwezig is via de vloerverwarming.

Beneden hebben we volledig vloerverwarming (60 m2). Boven zitten alleen radiatoren, maar die staan eigenlijk nooit aan.

Tijdens de schouw is er echter niet gekeken naar de vloerverwarmingsverdeler. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie hiernaar kijken, aangezien de verdeler mij juist belangrijk lijkt bij een setup zonder buffervat.

Op dit moment zit er nog een Wilo-pomp op de verdeler, samen met een mengregeling en zoneregeling met actuatoren op de groepen. De vloerverwarming/verdeler is pas ongeveer twee jaar oud, dus ik zou het zonde vinden als deze nu alweer volledig vervangen moet worden.

Mijn vragen:
  • Kan deze verdeler blijven zitten bij een WeHeat Blackbird P80 in een all-electric setup, of moet deze worden omgebouwd naar een open verdeler zonder pomp en mengregeling?
  • Zijn er nog belangrijke aandachtspunten qua flow, juist omdat er geen buffervat geplaatst wordt?
Ik heb een paar foto’s toegevoegd van de huidige situatie. Ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen, vooral van mensen die ook een WeHeat zonder buffervat op vloerverwarming hebben draaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je zoneregeling een groot deel van de vloer dicht kan zetten, kan het zijn dat je onvoldoende volume hebt en dus een buffer nodig is. Als je verdeler altijd grotendeels openstaat, is een buffer waarschijnlijk niet nodig. Bij buffervaten gaat het om volume, niet om flow.

Mengen kost je rendement, omdat je aanvoertemperatuur hoger moet zijn door het bijmengen van koud retourwater. Bij sommige verdelers kun je het mengventiel dichtdraaien, maar ik kan niet zien of dat hier ook zo is. Aanvullend: Als bij deze het mengventiel dichtgedraaid kan worden (vaak een inbus aan de rechter zijkant), zou ik dat doen en de verdeler laten zitten. Je hebt dan het grootste deel van de rendementwinst binnen. Het energieverbruik van de pomp weegt niet op tegen de extra kosten van vervanging. Als het mengventiel niet dicht kan, zou ik sterk overwegen de verdeler te vervangen. Nog een aanvulling: je hebt 10 groepen op de verdeler, het kan zijn dat je dan hoe dan ook een extra pomp nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door wouterrensen op 12-06-2026 10:42 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:42

Mijn vragen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien is dit een stalen mengverdeler. Ik zou deze vervangen voor een kunstof verdeler zonder pomp en de bypass kan ook weg als er altijd groepen open staan.

Een nieuwe verdeler is qua kosten maar een klein deel van je installatie maar is best bepalend voor de CoP. Met een nieuwe verdeler gegarandeerd een hogere CoP dan met de huidige verdeler en geen stroomgebruik meer voor de pomp op de verdeler.
Dat zijn 2 efficiëntie aspecten die de hele levensduur van je installatie meegaan.

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 14:48

Mijn vragen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het voelt wellicht niet goed, maar ik zou hier zeker een pomploze verdeler van maken. Bij mij had ik ook net een nieuwe dure verdeler geplaatst, maar ben toch blij dat ik hem vervangen heb.

Andere vraag: Zie ik een 14/15 mm toevoer voor 10 groepen vloerverwarming? Dat is erg weinig. Als je een mogelijkheid hebt ook zeker de toevoer naar de verdeler vergroten. Ik heb er nu 28mm pijp naar liggen. Daardoor verbruikt mijn BB P60 (zonder buffer) pomp maar zo'n 16 W om alles door het huis te pompen (1.0 m³/h).

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

Mijn vragen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht ombouwen naar open-verdeler (is hier ook gedaan)? Pomp kan je wellicht nog verkopen?

• MrLuc
  • Laatst online: 05:42
wouterrensen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Als je zoneregeling een groot deel van de vloer dicht kan zetten, kan het zijn dat je onvoldoende volume hebt en dus een buffer nodig is. Als je verdeler altijd grotendeels openstaat, is een buffer waarschijnlijk niet nodig. Bij buffervaten gaat het om volume, niet om flow.

Mengen kost je rendement, omdat je aanvoertemperatuur hoger moet zijn door het bijmengen van koud retourwater. Bij sommige verdelers kun je het mengventiel dichtdraaien, maar ik kan niet zien of dat hier ook zo is. Aanvullend: Als bij deze het mengventiel dichtgedraaid kan worden (vaak een inbus aan de rechter zijkant), zou ik dat doen en de verdeler laten zitten. Je hebt dan het grootste deel van de rendementwinst binnen. Het energieverbruik van de pomp weegt niet op tegen de extra kosten van vervanging. Als het mengventiel niet dicht kan, zou ik sterk overwegen de verdeler te vervangen. Nog een aanvulling: je hebt 10 groepen op de verdeler, het kan zijn dat je dan hoe dan ook een extra pomp nodig hebt.
Dank voor je uitleg, helder.

Vanuit Hoppenbrouwers begreep ik dat ze de zoneregeling er volledig uit gaan halen. Ik krijg dan gewoon één thermostaat voor de gehele benedenverdieping. In de praktijk gebruik ik de zoneregeling nu eigenlijk ook al niet: ik heb over de hele benedenverdieping overal dezelfde temperatuur ingesteld.

Dan zou het buffervat op basis van volume/afgifte dus waarschijnlijk minder noodzakelijk zijn, als ik je goed begrijp.

Wat betreft het mengventiel: ik heb net nog even gekeken, maar ik zie zo snel geen inbus aan de rechterzijkant zitten. Mogelijk kijk ik verkeerd, of zit deze bij mijn type verdeler ergens anders. Ik zal dit ook nog even bij Hoppenbrouwers navragen.

Hierbij een foto van de zijkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMsm851tlojEUt3VMnd6cOhQljg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRYm2YI5I1tVUCeVgiaLtTsR.jpg?f=fotoalbum_large
Sir Bacon schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Het voelt wellicht niet goed, maar ik zou hier zeker een pomploze verdeler van maken. Bij mij had ik ook net een nieuwe dure verdeler geplaatst, maar ben toch blij dat ik hem vervangen heb.

Andere vraag: Zie ik een 14/15 mm toevoer voor 10 groepen vloerverwarming? Dat is erg weinig. Als je een mogelijkheid hebt ook zeker de toevoer naar de verdeler vergroten. Ik heb er nu 28mm pijp naar liggen. Daardoor verbruikt mijn BB P60 (zonder buffer) pomp maar zo'n 16 W om alles door het huis te pompen (1.0 m³/h).
Ik heb de toevoer naar de verdeler opgemeten net boven de thermostaatknop ter hoogte van de rode pijl, de buis is daar 22mm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6vXTgUTBUHW-7j9Yf69kKSljvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHWwL1z3uq5mVZ9CuKFGDYi0.jpg?f=fotoalbum_large

• Dbm12
chrisakker schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:07:
Dank voor meedenken.

Instelling staat nog gewoon op open therm, en geen stooklijn (nog nooit geactiveerd).

Gisteren vroeg thermostaat zelfs 38 grd, terwijl het binnen reeds 3 grd boven de gevraagd temp is.

Ik heb geen externe aansturing verder... En ook niks veranderd aan iets van een instelling. Spontaan dat in de late avond de verwarming nu al 3 dagen aan gaat...
Ik heb toevallig ook even hier gekeken. Ik heb gisteren ook twee keer gehad dat de warmtepomp ging verwarmen (21:55 - 22:10) en (22:24 - 22:40).

Vreemd, want ik heb hem nu op opentherm staan en temp staat op 16,5 en het is echt warmer dan dat in de woonkamer nu ;-).

Ik heb even gekeken in Homeassistent en zie dat de waterdoeltemperatuur inderdaad van 10 naar 28 graden springt op die tijden. Als ik dan vervolgens kijk naar het instelpunt en de huidige kamertemperatuur van de kamertemperatuur zie ik dat op exact die tijden hij geen waarde kreeg.

Met andere woorden, geen waarde van Opentherm thermostaat = automatische switch naar Stooklijn. Frisser buiten in de avond (13 graden) en stooklijn staat inderdaad rond die temperatuur ingesteld.

Dan rijst natuurlijk de vraag. Waarom verloor hij op die twee tijdstippen de verbinding met de thermostaat? Nooit eerder meegemaakt in ieder geval.

Wellicht dat je bij jouw hetzelfde patroon ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wHxTHfm3owc6OCTEAoM33S0w7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKZllG05ShqVYjSbdfvv0CtK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qp3dDOFou-kCMm9VdJNPVvNOEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oofcUA8AwDyHKlqgMLeq1fb7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Dbm12 op 12-06-2026 11:38 ]

• wouterrensen
MrLuc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Dank voor je uitleg, helder.

Vanuit Hoppenbrouwers begreep ik dat ze de zoneregeling er volledig uit gaan halen. Ik krijg dan gewoon één thermostaat voor de gehele benedenverdieping. In de praktijk gebruik ik de zoneregeling nu eigenlijk ook al niet: ik heb over de hele benedenverdieping overal dezelfde temperatuur ingesteld.

Dan zou het buffervat op basis van volume/afgifte dus waarschijnlijk minder noodzakelijk zijn, als ik je goed begrijp.

Wat betreft het mengventiel: ik heb net nog even gekeken, maar ik zie zo snel geen inbus aan de rechterzijkant zitten. Mogelijk kijk ik verkeerd, of zit deze bij mijn type verdeler ergens anders. Ik zal dit ook nog even bij Hoppenbrouwers navragen.
Dan kan ik me voorstellen dat een buffer niet nodig is. Plek van mengventiel zou achter de bovenste messingkleurige bout zijn, maar geen idee of dat instelbaar is (of instelbaar te maken) bij jou. Prima om dat bij je installateur na te vragen. Evt kun je kijken of er online iets te vinden is als een handleiding van je merk/model verdeler.
Pagina: 1 ... 211 ... 234 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.