• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:01
MrLuc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Dank voor je uitleg, helder.

Vanuit Hoppenbrouwers begreep ik dat ze de zoneregeling er volledig uit gaan halen. Ik krijg dan gewoon één thermostaat voor de gehele benedenverdieping. In de praktijk gebruik ik de zoneregeling nu eigenlijk ook al niet: ik heb over de hele benedenverdieping overal dezelfde temperatuur ingesteld.

Dan zou het buffervat op basis van volume/afgifte dus waarschijnlijk minder noodzakelijk zijn, als ik je goed begrijp.

Wat betreft het mengventiel: ik heb net nog even gekeken, maar ik zie zo snel geen inbus aan de rechterzijkant zitten. Mogelijk kijk ik verkeerd, of zit deze bij mijn type verdeler ergens anders. Ik zal dit ook nog even bij Hoppenbrouwers navragen.

Hierbij een foto van de zijkant:

[Afbeelding]

[...]

Ik heb de toevoer naar de verdeler opgemeten net boven de thermostaatknop ter hoogte van de rode pijl, de buis is daar 22mm dik.

[Afbeelding]
De aanvoer vanuit je vloer lijkt een kunstof meerlagenbuis te zijn, zo te zien dunner dan je stalen buizen van 22 mm. Als dat klopt zijn het waarschijnlijk buizen van 20mm, intern blijft daar iets van 17 mm van over. Dat is bijzonder krap, mogelijk te krap voor dergelijk aantat groepen en lage aanvoer temp. van je warmtepomp. Minimaal zou dit 25 mm moeten zijn, beter is 32 mm maar mogelijk heb je geen alternatief.

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:26
MrLuc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Ik heb de toevoer naar de verdeler opgemeten net boven de thermostaatknop ter hoogte van de rode pijl, de buis is daar 22mm dik.

[Afbeelding]
Het gaat om de leiding die uit de vloer komt, die lijkt kleiner te zijn. Dat ze daarboven met groter gewerkt hebben is al iets beter, maar de kleinste doorsnede in je hele aanvoer leidingwerk bepaald wat er doorheen kan. Wat @arjenhiemstra dus ook zegt.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:36
Dbm12 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Ik heb toevallig ook even hier gekeken. Ik heb gisteren ook twee keer gehad dat de warmtepomp ging verwarmen (21:55 - 22:10) en (22:24 - 22:40).

Vreemd, want ik heb hem nu op opentherm staan en temp staat op 16,5 en het is echt warmer dan dat in de woonkamer nu ;-).

Ik heb even gekeken in Homeassistent en zie dat de waterdoeltemperatuur inderdaad van 10 naar 28 graden springt op die tijden. Als ik dan vervolgens kijk naar het instelpunt en de huidige kamertemperatuur van de kamertemperatuur zie ik dat op exact die tijden hij geen waarde kreeg.

Met andere woorden, geen waarde van Opentherm thermostaat = automatische switch naar Stooklijn. Frisser buiten in de avond (13 graden) en stooklijn staat inderdaad rond die temperatuur ingesteld.

Dan rijst natuurlijk de vraag. Waarom verloor hij op die twee tijdstippen de verbinding met de thermostaat? Nooit eerder meegemaakt in ieder geval.

Wellicht dat je bij jouw hetzelfde patroon ziet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo is de workaround voor de Honeywell T6. Heb jij die toevallig? Dan zie je hier dat hij goed werkt (behalve dat je dit nu niet wil, maar in de winter zal je huis niet afkoelen...)

@chrisakker is dat bij jou ook het gedrag? Dan is dat misschien ook die workaround.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:11
orillion schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Zo is de workaround voor de Honeywell T6. Heb jij die toevallig? Dan zie je hier dat hij goed werkt (behalve dat je dit nu niet wil, maar in de winter zal je huis niet afkoelen...)
Nee, ik heb gewoon een Honeywell Round thermostaat. Ik heb dit gedrag ook nooit eerder gezien.

Ik vermoed, gezien er enkele dagen geleden midden in de nacht een update naar mijn buitenunit is gegaan (en daardoor de leidingen suisde omdat de pompen op 100% gaan als hij de verbinding verliest met de buitenunit, was een grote want duurde 30 min) dat er wellicht ook een update naar de binnenunit is gegaan.

Weheat intelligence moet er bijna aankomen en vermoed dat ze eerst toch alle software up to date zullen moeten hebben voordat ze het kunnen enablen voor iedereen.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:36
Dbm12 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Nee, ik heb gewoon een Honeywell Round thermostaat. Ik heb dit gedrag ook nooit eerder gezien.

Ik vermoed, gezien er enkele dagen geleden midden in de nacht een update naar mijn buitenunit is gegaan (en daardoor de leidingen suisde omdat de pompen op 100% gaan als hij de verbinding verliest met de buitenunit, was een grote want duurde 30 min) dat er wellicht ook een update naar de binnenunit is gegaan.

Weheat intelligence moet er bijna aankomen en vermoed dat ze eerst toch alle software up to date zullen moeten hebben voordat ze het kunnen enablen voor iedereen.
Zo te zien vallen ze terug op stooklijn in meer gevallen, niet alleen voor de T6. Zie bijvoorbeeld:

https://support.weheat.nl/s/article/DTC-512?language=nl_NL
https://support.weheat.nl/s/article/DTC-514?language=nl_NL

• MrLuc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:48
arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:02:
[...]

De aanvoer vanuit je vloer lijkt een kunstof meerlagenbuis te zijn, zo te zien dunner dan je stalen buizen van 22 mm. Als dat klopt zijn het waarschijnlijk buizen van 20mm, intern blijft daar iets van 17 mm van over. Dat is bijzonder krap, mogelijk te krap voor dergelijk aantat groepen en lage aanvoer temp. van je warmtepomp. Minimaal zou dit 25 mm moeten zijn, beter is 32 mm maar mogelijk heb je geen alternatief.
Het stuk kunststof meerlagenbuis lijkt gelukkig maar een kort gedeelte te zijn. Het gaat om ongeveer 1,5 meter 20 mm kunststof meerlagenbuis die onderin de kelder loopt. Daarna gaat het weer over op 22 mm metalen buizen. Geen idee waarom dat destijds zo is aangelegd, maar het is dus niet zo dat het hele traject naar de verdeler in kleinere kunststof meerlagenbuis is uitgevoerd.

Het 300 liter boilervat en de rest van de binnen installatie komt straks onderin de kelder te staan. De afstand van de installatie naar de vloerverwarmingsverdeler is daardoor relatief kort, ongeveer 5 à 6 meter. Ik ga wel vragen of ze dit traject eventueel kunnen vervangen door 32 mm leidingwerk, zeker nu ze toch met de installatie bezig gaan.

Ongeveer 80% van onze jaarlijkse warmtevraag komt van de vloerverwarming beneden. De overige warmtevraag zit in douche, het bad en kranen op de eerste verdieping. Het tapwater naar boven loopt volgens mij wel weer via 20 mm kunststof meerlagenbuis, maar ik neem aan dat dit voor tapwater minder kritisch is dan de flow richting de vloerverwarming.

Ik ga dit in ieder geval nog concreet met Hoppenbrouwers bespreken. Thanks voor jullie hulp! _/-\o_

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:49
MrLuc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Het stuk kunststof meerlagenbuis lijkt gelukkig maar een kort gedeelte te zijn. Het gaat om ongeveer 1,5 meter 20 mm kunststof meerlagenbuis die onderin de kelder loopt. Daarna gaat het weer over op 22 mm metalen buizen.
Ik weet niet of dat 'gelukkig' is, het is immers nog steeds een bottleneck ?

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:55
Hier zojuist de warmtepomp offline gegaan. Controle unit pulseerd orange (gaat niet uit maat dimt en word weer helderder, dus is niet knipperen).

Iemand anders hier ook last van omgeving Spijkenisse.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:11
havoc764 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:07:
Hier zojuist de warmtepomp offline gegaan. Controle unit pulseerd orange (gaat niet uit maat dimt en word weer helderder, dus is niet knipperen).

Iemand anders hier ook last van omgeving Spijkenisse.
Dan heeft hij geen verbinding met de buitenunit

https://support.weheat.nl/s/article/LED-status?language=nl_NL

Wacht het even 30 min af. Kan best zijn dat hij aan het updaten is van de buitenunit. Duurde paar dagen geleden bij mij ook 30 min.

@Weheat ,

Wellicht interessant om een status te introduceren dat er een update wordt uitgevoerd. Of nog beter, via de app een push melding. Of als overtreffende trap. Alleen een melding en de gebruiker het handmatig laten updaten op een tijdstip naar keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door Dbm12 op 12-06-2026 16:14 ]

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:55
Dbm12 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:11:
[...]

Dan heeft hij geen verbinding met de buitenunit

https://support.weheat.nl/s/article/LED-status?language=nl_NL

Wacht het even 30 min af. Kan best zijn dat hij aan het updaten is van de buitenunit. Duurde paar dagen geleden bij mij ook 30 min.

@Weheat ,

Wellicht interessant om een status te introduceren dat er een update wordt uitgevoerd. Of nog beter, via de app een push melding. Of als overtreffende trap. Alleen een melding en de gebruiker het handmatig laten updaten op een tijdstip naar keuze.
volgens weheat betekend het geen verbinding met internet, hij pulseerd volgens mij want de led gaat niet volledig uit en aan alleen feller en minder fel.
Oranje - knipperendDe binnenunit kan geen verbinding maken met de buitenunit. Controleer de communicatieverbinding tussen de binnen- en buitenunits.
Oranje - pulserendDe buitenunit kon geen verbinding maken met het internet
edit:
ben weer online
Pagina: 1 ... 211 212 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.