De aanvoer vanuit je vloer lijkt een kunstof meerlagenbuis te zijn, zo te zien dunner dan je stalen buizen van 22 mm. Als dat klopt zijn het waarschijnlijk buizen van 20mm, intern blijft daar iets van 17 mm van over. Dat is bijzonder krap, mogelijk te krap voor dergelijk aantat groepen en lage aanvoer temp. van je warmtepomp. Minimaal zou dit 25 mm moeten zijn, beter is 32 mm maar mogelijk heb je geen alternatief.MrLuc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Dank voor je uitleg, helder.
Vanuit Hoppenbrouwers begreep ik dat ze de zoneregeling er volledig uit gaan halen. Ik krijg dan gewoon één thermostaat voor de gehele benedenverdieping. In de praktijk gebruik ik de zoneregeling nu eigenlijk ook al niet: ik heb over de hele benedenverdieping overal dezelfde temperatuur ingesteld.
Dan zou het buffervat op basis van volume/afgifte dus waarschijnlijk minder noodzakelijk zijn, als ik je goed begrijp.
Wat betreft het mengventiel: ik heb net nog even gekeken, maar ik zie zo snel geen inbus aan de rechterzijkant zitten. Mogelijk kijk ik verkeerd, of zit deze bij mijn type verdeler ergens anders. Ik zal dit ook nog even bij Hoppenbrouwers navragen.
Hierbij een foto van de zijkant:
[Afbeelding]
[...]
Ik heb de toevoer naar de verdeler opgemeten net boven de thermostaatknop ter hoogte van de rode pijl, de buis is daar 22mm dik.
[Afbeelding]
Het gaat om de leiding die uit de vloer komt, die lijkt kleiner te zijn. Dat ze daarboven met groter gewerkt hebben is al iets beter, maar de kleinste doorsnede in je hele aanvoer leidingwerk bepaald wat er doorheen kan. Wat @arjenhiemstra dus ook zegt.MrLuc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Ik heb de toevoer naar de verdeler opgemeten net boven de thermostaatknop ter hoogte van de rode pijl, de buis is daar 22mm dik.
[Afbeelding]
Zo is de workaround voor de Honeywell T6. Heb jij die toevallig? Dan zie je hier dat hij goed werkt (behalve dat je dit nu niet wil, maar in de winter zal je huis niet afkoelen...)Dbm12 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Ik heb toevallig ook even hier gekeken. Ik heb gisteren ook twee keer gehad dat de warmtepomp ging verwarmen (21:55 - 22:10) en (22:24 - 22:40).
Vreemd, want ik heb hem nu op opentherm staan en temp staat op 16,5 en het is echt warmer dan dat in de woonkamer nu ;-).
Ik heb even gekeken in Homeassistent en zie dat de waterdoeltemperatuur inderdaad van 10 naar 28 graden springt op die tijden. Als ik dan vervolgens kijk naar het instelpunt en de huidige kamertemperatuur van de kamertemperatuur zie ik dat op exact die tijden hij geen waarde kreeg.
Met andere woorden, geen waarde van Opentherm thermostaat = automatische switch naar Stooklijn. Frisser buiten in de avond (13 graden) en stooklijn staat inderdaad rond die temperatuur ingesteld.
Dan rijst natuurlijk de vraag. Waarom verloor hij op die twee tijdstippen de verbinding met de thermostaat? Nooit eerder meegemaakt in ieder geval.
Wellicht dat je bij jouw hetzelfde patroon ziet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@chrisakker is dat bij jou ook het gedrag? Dan is dat misschien ook die workaround.
Nee, ik heb gewoon een Honeywell Round thermostaat. Ik heb dit gedrag ook nooit eerder gezien.orillion schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:50:
[...]
Zo is de workaround voor de Honeywell T6. Heb jij die toevallig? Dan zie je hier dat hij goed werkt (behalve dat je dit nu niet wil, maar in de winter zal je huis niet afkoelen...)
Ik vermoed, gezien er enkele dagen geleden midden in de nacht een update naar mijn buitenunit is gegaan (en daardoor de leidingen suisde omdat de pompen op 100% gaan als hij de verbinding verliest met de buitenunit, was een grote want duurde 30 min) dat er wellicht ook een update naar de binnenunit is gegaan.
Weheat intelligence moet er bijna aankomen en vermoed dat ze eerst toch alle software up to date zullen moeten hebben voordat ze het kunnen enablen voor iedereen.
Zo te zien vallen ze terug op stooklijn in meer gevallen, niet alleen voor de T6. Zie bijvoorbeeld:Dbm12 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:54:
[...]
Nee, ik heb gewoon een Honeywell Round thermostaat. Ik heb dit gedrag ook nooit eerder gezien.
Ik vermoed, gezien er enkele dagen geleden midden in de nacht een update naar mijn buitenunit is gegaan (en daardoor de leidingen suisde omdat de pompen op 100% gaan als hij de verbinding verliest met de buitenunit, was een grote want duurde 30 min) dat er wellicht ook een update naar de binnenunit is gegaan.
Weheat intelligence moet er bijna aankomen en vermoed dat ze eerst toch alle software up to date zullen moeten hebben voordat ze het kunnen enablen voor iedereen.
https://support.weheat.nl/s/article/DTC-512?language=nl_NL
https://support.weheat.nl/s/article/DTC-514?language=nl_NL
Het stuk kunststof meerlagenbuis lijkt gelukkig maar een kort gedeelte te zijn. Het gaat om ongeveer 1,5 meter 20 mm kunststof meerlagenbuis die onderin de kelder loopt. Daarna gaat het weer over op 22 mm metalen buizen. Geen idee waarom dat destijds zo is aangelegd, maar het is dus niet zo dat het hele traject naar de verdeler in kleinere kunststof meerlagenbuis is uitgevoerd.arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:02:
[...]
De aanvoer vanuit je vloer lijkt een kunstof meerlagenbuis te zijn, zo te zien dunner dan je stalen buizen van 22 mm. Als dat klopt zijn het waarschijnlijk buizen van 20mm, intern blijft daar iets van 17 mm van over. Dat is bijzonder krap, mogelijk te krap voor dergelijk aantat groepen en lage aanvoer temp. van je warmtepomp. Minimaal zou dit 25 mm moeten zijn, beter is 32 mm maar mogelijk heb je geen alternatief.
Het 300 liter boilervat en de rest van de binnen installatie komt straks onderin de kelder te staan. De afstand van de installatie naar de vloerverwarmingsverdeler is daardoor relatief kort, ongeveer 5 à 6 meter. Ik ga wel vragen of ze dit traject eventueel kunnen vervangen door 32 mm leidingwerk, zeker nu ze toch met de installatie bezig gaan.
Ongeveer 80% van onze jaarlijkse warmtevraag komt van de vloerverwarming beneden. De overige warmtevraag zit in douche, het bad en kranen op de eerste verdieping. Het tapwater naar boven loopt volgens mij wel weer via 20 mm kunststof meerlagenbuis, maar ik neem aan dat dit voor tapwater minder kritisch is dan de flow richting de vloerverwarming.
Ik ga dit in ieder geval nog concreet met Hoppenbrouwers bespreken. Thanks voor jullie hulp!
Ik weet niet of dat 'gelukkig' is, het is immers nog steeds een bottleneck ?MrLuc schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:07:
[...]
Het stuk kunststof meerlagenbuis lijkt gelukkig maar een kort gedeelte te zijn. Het gaat om ongeveer 1,5 meter 20 mm kunststof meerlagenbuis die onderin de kelder loopt. Daarna gaat het weer over op 22 mm metalen buizen.
Hier zojuist de warmtepomp offline gegaan. Controle unit pulseerd orange (gaat niet uit maat dimt en word weer helderder, dus is niet knipperen).
Iemand anders hier ook last van omgeving Spijkenisse.
Dan heeft hij geen verbinding met de buitenunithavoc764 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:07:
Hier zojuist de warmtepomp offline gegaan. Controle unit pulseerd orange (gaat niet uit maat dimt en word weer helderder, dus is niet knipperen).
https://support.weheat.nl/s/article/LED-status?language=nl_NL
Wacht het even 30 min af. Kan best zijn dat hij aan het updaten is van de buitenunit. Duurde paar dagen geleden bij mij ook 30 min.
@Weheat ,
Wellicht interessant om een status te introduceren dat er een update wordt uitgevoerd. Of nog beter, via de app een push melding. Of als overtreffende trap. Alleen een melding en de gebruiker het handmatig laten updaten op een tijdstip naar keuze.
[ Voor 9% gewijzigd door Dbm12 op 12-06-2026 16:14 ]
volgens weheat betekend het geen verbinding met internet, hij pulseerd volgens mij want de led gaat niet volledig uit en aan alleen feller en minder fel.Dbm12 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:11:
[...]
Dan heeft hij geen verbinding met de buitenunit
https://support.weheat.nl/s/article/LED-status?language=nl_NL
Wacht het even 30 min af. Kan best zijn dat hij aan het updaten is van de buitenunit. Duurde paar dagen geleden bij mij ook 30 min.
@Weheat ,
Wellicht interessant om een status te introduceren dat er een update wordt uitgevoerd. Of nog beter, via de app een push melding. Of als overtreffende trap. Alleen een melding en de gebruiker het handmatig laten updaten op een tijdstip naar keuze.
| Oranje - knipperend | De binnenunit kan geen verbinding maken met de buitenunit. Controleer de communicatieverbinding tussen de binnen- en buitenunits. |
| Oranje - pulserend | De buitenunit kon geen verbinding maken met het internet |
edit:
ben weer online
ben weer online
Da's apart, ik heb een datakabel lopen tussen de buitenunit en de binnenunit. Er zou dan nog een draadloze verbinding moeten zijn?havoc764 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:22:
[...]
volgens weheat betekend het geen verbinding met internet, hij pulseerd volgens mij want de led gaat niet volledig uit en aan alleen feller en minder fel.
Oranje - knipperend De binnenunit kan geen verbinding maken met de buitenunit. Controleer de communicatieverbinding tussen de binnen- en buitenunits. Oranje - pulserend De buitenunit kon geen verbinding maken met het internet edit:
ben weer online
Dank @orillion, Heb inderdaad een Honeywell T6.orillion schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:50:
[...]
Zo is de workaround voor de Honeywell T6. Heb jij die toevallig? Dan zie je hier dat hij goed werkt (behalve dat je dit nu niet wil, maar in de winter zal je huis niet afkoelen...)
@chrisakker is dat bij jou ook het gedrag? Dan is dat misschien ook die workaround.
Vraag me echter af of bij mij een verlies in signaal vanuit de thermostaat de oorzaak is, aangezien ik dan een abrupte verhoging van de gevraagde watertemp zou verwachten als backup, en niet een graduele zoals bij mij het geval. Ik heb geen home assistent, maar vanuit de portal zie ik wel e.e.a.
Hierbij ook 2 screenshots van wat er gebeurt. Het lijkt vanaf 5 juni plots te beginnen. De woonkomer temp ligt continu 2 a 3 grd boven de ingestelde thermostaat temp. Aanvankelijk is de gevraagde watertemp op dat moment ook 10 graden precies. Echter vanaf 5 juni fluctueert de gevraagde watertemp ineens tussen de 20 en 40 graden en gaat de WP dus verwarmen. Na 3 dagen is er weer een korte periode met gevraagde watertemp 10 graden, maar daarna toch weer een aantal dagen dat tussen de 20 en 40 grdn gevraagd wordt.
Eerste screenshot is van ~10 dagen; tweede screenshot is van de laatste paar dagen.
Wie snapt dit?
/f/image/UFcIhQIWU6KPhVhTGsp22WEN.png?f=fotoalbum_large)
Vind je het niet lijken op stooklijn? Overdag buiten warmer, dus lagere gevraagde temperatuur en ‘s nachts kouder dus hogere stooklijn.chrisakker schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:54:
[...]
Dank @orillion, Heb inderdaad een Honeywell T6.
Vraag me echter af of bij mij een verlies in signaal vanuit de thermostaat de oorzaak is, aangezien ik dan een abrupte verhoging van de gevraagde watertemp zou verwachten als backup, en niet een graduele zoals bij mij het geval. Ik heb geen home assistent, maar vanuit de portal zie ik wel e.e.a.
Hierbij ook 2 screenshots van wat er gebeurt. Het lijkt vanaf 5 juni plots te beginnen. De woonkomer temp ligt continu 2 a 3 grd boven de ingestelde thermostaat temp. Aanvankelijk is de gevraagde watertemp op dat moment ook 10 graden precies. Echter vanaf 5 juni fluctueert de gevraagde watertemp ineens tussen de 20 en 40 graden en gaat de WP dus verwarmen. Na 3 dagen is er weer een korte periode met gevraagde watertemp 10 graden, maar daarna toch weer een aantal dagen dat tussen de 20 en 40 grdn gevraagd wordt.
Eerste screenshot is van ~10 dagen; tweede screenshot is van de laatste paar dagen.
Wie snapt dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
er loopt inderdaad een datakabel tussen de binnen uinit en de buitenunit.Kanseleur schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:51:
[...]
Da's apart, ik heb een datakabel lopen tussen de buitenunit en de binnenunit. Er zou dan nog een draadloze verbinding moeten zijn?
er is geen draadloze verbinding tussen die 2 units. wel heeft de buitenunit een 4g verbinding met het internet.
Precies, daarom is de melding dat je communicatie tussen de binnen- en buitenunit moet controleren ook apart. Tenzij die datakabel losgeraakt/beschadigd is.havoc764 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 06:43:
[...]
er loopt inderdaad een datakabel tussen de binnen uinit en de buitenunit.
er is geen draadloze verbinding tussen die 2 units. wel heeft de buitenunit een 4g verbinding met het internet.
Ik heb twee vraagjes waar ik benieuwd ben naar jullie gedachten: ik heb een installatie met 50l parallel buffervat. Nu is het zo dat pomp 2 veel harder draait op de minimum stand dan pomp 1 die netjes 1,29 loopt. Gevolg is dat mn buffer leeggeslurpt wordt, met een wat minder rendement.
Vraag 1: Bestaat er een pomp ipv de huidige pomp 2 die ik op basis van Zigbee en HA kan koppelen zodat ik die altijd op dezelfde snelheid kan laten lopen waardoor de buffer niet wordt aangesproken?
Vraag 2: ik heb een afsluiter zitten in de aanvoer naar de buffer waarmee ik de buffer kan uitschakelen. Heeft dat in dit specifieke geval (waarbij pomp2 harder draait dan pomp 1) nog verdere negatieve gevolgen? Kan het schadelijk zijn voor een van de twee pompen?
Vraag 1: Bestaat er een pomp ipv de huidige pomp 2 die ik op basis van Zigbee en HA kan koppelen zodat ik die altijd op dezelfde snelheid kan laten lopen waardoor de buffer niet wordt aangesproken?
Vraag 2: ik heb een afsluiter zitten in de aanvoer naar de buffer waarmee ik de buffer kan uitschakelen. Heeft dat in dit specifieke geval (waarbij pomp2 harder draait dan pomp 1) nog verdere negatieve gevolgen? Kan het schadelijk zijn voor een van de twee pompen?
Het is een 50l buffervat dus je hebt een 2 tweepijpsaansluiting volgens het schema van WeHeat. Ik heb dat hier ook met een 100l vat.
Je buffervat doet twee dingen: Volume voor ontdooien en het verlagen van het CV debiet tov het WP debiet. Dit geeft een lager rendement aan WP zijde maar een betere warmteoverdracht aan CV zijde in het geval van radiatoren. Vanwege het constante debiet is de maximale DeltaT (dT) bij 8kW dus 5,3gr. Op half vermogen 2,7gr. Daar komen radiatoren niet mee weg.
De primaire pomp draait 1,3m3/h en secundaire pomp trekt hier debiet uit. Bedoeling is dat dat minder is dan 1,3m3/h. Dan blijft er een positieve flow over het buffervat. Die flow is ongeveer 1/3 tot 1/2 van het totaal. Afhankelijk van wat de instellingen van de secundaire pomp zijn. Heb je een Wilo Para pomp dan zijn er 9 instellingen: 3 soorten regeling met 3 snelheden.
Ik meet alle retour temperaturen omdat alles nogal instabiel liep. Dat buffervat gaf ook een grote vertraging. De lessen waren bij mij: ik had origineel de verkeerde secundaire pomp; gelijk aan de primaire en zonder PWM regeling ging die naar Max. Veel kabaal en slechte verwarming als gevolg. Toen een instelbare: de maximale snelheid 3 is te veel. Dan draait hier het buffervat negatief. Het verlaagt de aanvoertemperatuur. Stand 1 werkte goed behalve als het koud werd. Ik had het vermogen van stand 2 nodig maar de huisregeling zorgde voor verstoringen. Die huisregeling ben ik steeds meer uit gaan zetten; heb de radiatoren beter ingeregeld, maar zonder te “knijpen” en ook wat grotere ventielen geplaatst. Nu draait de op stand 2 vast debiet. Je moet de pomp niet zelf iets laten regelen zoals vaste druk. Je ventielen moeten vast debiet doen ongeacht de druk.
Wat het verder instabiel maakt is dat de primaire kring weerstandsloos is en afhankelijk is van de “tegendruk” van de retour van de CV zijde. Regel je de CV dan regel je ook de secundaire flow en secundaire tegendruk in de retour. De primaire smoren mag ook niet want je wilt bij ontdooien we maximaal debiet. In een Aan/uit regeling kan ook de WP pomp uit gaan en dan zou de flow ook teruglopen over het vat. Echter, zie ik dat de primaire pomp in aan/uit bedrijf altijd blijft lopen. Daar om stook ik nu op “stooklijn” zonder aan/uit.
Bestaat er zo’n pomp: ja, een Wilo Para PWM ipv van de schakelbare.
Kan het afsluiten van de buffer kwaad: hydraulisch niet; Je bent de debiet/dT versnellingsbak wel kwijt; de buffer functie voor ontdooien ben je kwijt; als WeHeat de twee pompen apart gaat bedien dan werkt dat straks niet meer. Beide pompen moeten in jouw geval blijven draaien om te werken. 1 uit is beide uit.
Succes.
Ondertussen meen ik dat de stapeling van primaire pomp, secundaire pomp en vloerverwarmingspomp een soort evenwicht is van drie ballen op elkaar. Die moeten vooral minder en niet meer geregeld worden. Belangrijk is wel voldoende flow. Ook stand 2 is veel hoger dan ik ooit had met mijn gas-CV. Begrijpelijk, maar de CV-zijde was er niet voor gemaakt.
Je buffervat doet twee dingen: Volume voor ontdooien en het verlagen van het CV debiet tov het WP debiet. Dit geeft een lager rendement aan WP zijde maar een betere warmteoverdracht aan CV zijde in het geval van radiatoren. Vanwege het constante debiet is de maximale DeltaT (dT) bij 8kW dus 5,3gr. Op half vermogen 2,7gr. Daar komen radiatoren niet mee weg.
De primaire pomp draait 1,3m3/h en secundaire pomp trekt hier debiet uit. Bedoeling is dat dat minder is dan 1,3m3/h. Dan blijft er een positieve flow over het buffervat. Die flow is ongeveer 1/3 tot 1/2 van het totaal. Afhankelijk van wat de instellingen van de secundaire pomp zijn. Heb je een Wilo Para pomp dan zijn er 9 instellingen: 3 soorten regeling met 3 snelheden.
Ik meet alle retour temperaturen omdat alles nogal instabiel liep. Dat buffervat gaf ook een grote vertraging. De lessen waren bij mij: ik had origineel de verkeerde secundaire pomp; gelijk aan de primaire en zonder PWM regeling ging die naar Max. Veel kabaal en slechte verwarming als gevolg. Toen een instelbare: de maximale snelheid 3 is te veel. Dan draait hier het buffervat negatief. Het verlaagt de aanvoertemperatuur. Stand 1 werkte goed behalve als het koud werd. Ik had het vermogen van stand 2 nodig maar de huisregeling zorgde voor verstoringen. Die huisregeling ben ik steeds meer uit gaan zetten; heb de radiatoren beter ingeregeld, maar zonder te “knijpen” en ook wat grotere ventielen geplaatst. Nu draait de op stand 2 vast debiet. Je moet de pomp niet zelf iets laten regelen zoals vaste druk. Je ventielen moeten vast debiet doen ongeacht de druk.
Wat het verder instabiel maakt is dat de primaire kring weerstandsloos is en afhankelijk is van de “tegendruk” van de retour van de CV zijde. Regel je de CV dan regel je ook de secundaire flow en secundaire tegendruk in de retour. De primaire smoren mag ook niet want je wilt bij ontdooien we maximaal debiet. In een Aan/uit regeling kan ook de WP pomp uit gaan en dan zou de flow ook teruglopen over het vat. Echter, zie ik dat de primaire pomp in aan/uit bedrijf altijd blijft lopen. Daar om stook ik nu op “stooklijn” zonder aan/uit.
Kan het afsluiten van de buffer kwaad: hydraulisch niet; Je bent de debiet/dT versnellingsbak wel kwijt; de buffer functie voor ontdooien ben je kwijt; als WeHeat de twee pompen apart gaat bedien dan werkt dat straks niet meer. Beide pompen moeten in jouw geval blijven draaien om te werken. 1 uit is beide uit.
Succes.
Ondertussen meen ik dat de stapeling van primaire pomp, secundaire pomp en vloerverwarmingspomp een soort evenwicht is van drie ballen op elkaar. Die moeten vooral minder en niet meer geregeld worden. Belangrijk is wel voldoende flow. Ook stand 2 is veel hoger dan ik ooit had met mijn gas-CV. Begrijpelijk, maar de CV-zijde was er niet voor gemaakt.
Dit begrijp ik niet. Ik heb hier een ouderwetse ongewijzigde radiatoren afgifte (op een 9kW panasonic warmtepomp). gewoon dT = 5 bij -10 en dT = 2 bij boven de 5 graden. Geen buffervat (volume wat altijd open staat incl een brugman 4 stroken radiator >100 liter) , geen gedoe, geen meerdere pompen complexiteit.HarDus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:41: maar een betere warmteoverdracht aan CV zijde in het geval van radiatoren. Vanwege het constante debiet is de maximale DeltaT (dT) bij 8kW dus 5,3gr. Op half vermogen 2,7gr. Daar komen radiatoren niet mee weg.
Installatie is ooit ontworpen op 75/65/20. Inmiddels maar 50% van de warmte nodig en 45/40/20 bij -10 tot 35/33/20 bij 5 graden en hoger zonder probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 14-06-2026 13:12 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik begrijp het derde getal in jouw getallen reeksen niet in combinatie met de dT’s in de tekst.
Ik heb geen vergelijking met installaties zonder buffervat, maar heb me wel een winter verdiept in hoe dit hier wel werkt om het goed werkend te krijgen op mijn bestaande installatie.
Daaruit begrijp ik ook dat het zonder buffervat niet vanzelf zo is, dat met een vast debiet ( dit is bij WeHeat niet actief regelbaar; wel instelbaar) het altijd op een installatie past. Bij jou is het anders dan bij mij. Jij bent eerst gaan isoleren en daarmee vergroot je, relatief gezien, zowel de radiatorcapaciteit en je verlaagd de temperatuur gradiënten zowel in de afgifte als tussen verwarmde en onverwarmde gedeeltes van een kamer.
Geforceerde warmteafdracht over meer m3 lucht middels ventilatoren helpt hier ook om uit te komen met een lagere dT.
Samengevat: naast buffervolume voor ontdooien levert een parallel buffervat ook een debiet/dT omvormer functie. Mijn huis draait op ongeveer 60% debiet van de WP. Voor werkelijk bufferen van energie voor het dempen van de regeling is het volume te gering en functioneel nauwelijks geschikt.
Ik heb geen vergelijking met installaties zonder buffervat, maar heb me wel een winter verdiept in hoe dit hier wel werkt om het goed werkend te krijgen op mijn bestaande installatie.
Daaruit begrijp ik ook dat het zonder buffervat niet vanzelf zo is, dat met een vast debiet ( dit is bij WeHeat niet actief regelbaar; wel instelbaar) het altijd op een installatie past. Bij jou is het anders dan bij mij. Jij bent eerst gaan isoleren en daarmee vergroot je, relatief gezien, zowel de radiatorcapaciteit en je verlaagd de temperatuur gradiënten zowel in de afgifte als tussen verwarmde en onverwarmde gedeeltes van een kamer.
Geforceerde warmteafdracht over meer m3 lucht middels ventilatoren helpt hier ook om uit te komen met een lagere dT.
Samengevat: naast buffervolume voor ontdooien levert een parallel buffervat ook een debiet/dT omvormer functie. Mijn huis draait op ongeveer 60% debiet van de WP. Voor werkelijk bufferen van energie voor het dempen van de regeling is het volume te gering en functioneel nauwelijks geschikt.
Hebben de servers problemen?
Flint is al 17 minuten offline terwijl hij staat te koelen.
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
De server van de BB P80 is up en runningMg4gebruiker schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:25:
Hebben de servers problemen?
iddqd idkfa
Hij heeft er hier bijna 50 minuten uitgelegen. Te zien aan x-as in de grafieken.
edit:
Tijdas is hersteld maar de grafiek in de portal laat niet zien dat er tussen 17 en 18 uur gekoeld is. Volgens de Weheat app is dat wel degelijk gebeurd.
Stuurt de wp achteraf soms info naar de server bij uitval van verbinding?
Tijdas is hersteld maar de grafiek in de portal laat niet zien dat er tussen 17 en 18 uur gekoeld is. Volgens de Weheat app is dat wel degelijk gebeurd.
[ Voor 33% gewijzigd door Mg4gebruiker op 14-06-2026 20:58 ]
Ik kwam tot precies dezelfde conclusie. Andere secundaire pomp er in, een Grundfos alpha 3 in mijn geval.HarDus schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:41:
Het is een 50l buffervat dus je hebt een 2 tweepijpsaansluiting volgens het schema van WeHeat. Ik heb dat hier ook met een 100l vat.
Succes.
Met een esp32 heb ik een energiemeter gemaakt zodat ik flow en vermogen secundair van de buffer weet. (Lees ik uit in HA)
Hier regel ik per verdieping, boven/ beneden.
Flow primair en flow secundair (bij volle vraag vanuit huis) heb ik op elkaar afgestemd. Sparrow draait primair 1 m3/h en mijn afgifte systeem (secundair) bij volle vraag ook 1m3/h. Mijn buffer is hydraulisch 0 als ik beide zones open heb. Ik gebruik mijn buffer dus meer als overstroom als ik bijvoorbeeld maar 1 van de 2 zones verwarm.
Werkt hier perfect. Verbruik valt me alles mee en scop is hier 4,9. Moet er wel bij zeggen dat ik voor sww een aparte warmtepomp boiler heb.
Sinds een kleine week was de BB-P60 weer online. Vannacht is er schijnbaar een firmware update geweest, welke hier niet gelukt is.
Zodoende werd ik vanmorgen gebeld door WeHeat dat ze een monteur langs zouden sturen om het moederboard en de simkaart te vervangen.
Monteur is ongeveer een half uurtje bezig geweest, en alles doet het weer.
Zodoende werd ik vanmorgen gebeld door WeHeat dat ze een monteur langs zouden sturen om het moederboard en de simkaart te vervangen.
Monteur is ongeveer een half uurtje bezig geweest, en alles doet het weer.
Ik ben blij dat ze die service leveren echter had liever gezien dat dat helemaal niet nodig zou zijn.
Naarmate de installed base groter wordt holt dit het bedrijf uit of er wordt iemand wakker en stopt de service. Beide killing. En we zijn 100% online afhankelijk.
Ik zou heel graag willen dat er naast HA uitlezen er ook HA toegang komt tot ten minste de app menu items. En heel graag zou ik die toegang lokaal zien. Via, ik raad maar iets, emulator toegang of een “modbus” moederbord of iets dergelijks. Naar service, garantie en onderhoud zou ik ook graag 20 jaar daadwerkelijke toegang wensen.
Wist ik dit niet van tevoren? Deels, maar meer gesloten dan ik kon bevroeden. De (voor mij gebruikelijke) fysieke (stekker) dan wel lokale (wifi, LoRa, etc) aansturingsvoorwaarde heb ik moeten laten vallen.
Alternatief: nee, dit is de enige “platte” WP die vergund kon worden (uit het zicht in beschermd stadsgezicht). Ben er wel blij mee, dat dit kon, maar maak me ook zorgen over een haalbare toekomst.
Weet iemand of er al ergens een Tweaker bezig is met lokale toegang of een moederbord ombouw?
Naarmate de installed base groter wordt holt dit het bedrijf uit of er wordt iemand wakker en stopt de service. Beide killing. En we zijn 100% online afhankelijk.
Ik zou heel graag willen dat er naast HA uitlezen er ook HA toegang komt tot ten minste de app menu items. En heel graag zou ik die toegang lokaal zien. Via, ik raad maar iets, emulator toegang of een “modbus” moederbord of iets dergelijks. Naar service, garantie en onderhoud zou ik ook graag 20 jaar daadwerkelijke toegang wensen.
Wist ik dit niet van tevoren? Deels, maar meer gesloten dan ik kon bevroeden. De (voor mij gebruikelijke) fysieke (stekker) dan wel lokale (wifi, LoRa, etc) aansturingsvoorwaarde heb ik moeten laten vallen.
Alternatief: nee, dit is de enige “platte” WP die vergund kon worden (uit het zicht in beschermd stadsgezicht). Ben er wel blij mee, dat dit kon, maar maak me ook zorgen over een haalbare toekomst.
Weet iemand of er al ergens een Tweaker bezig is met lokale toegang of een moederbord ombouw?
Je kan het control board van de buitenunit los kopen, misschien een keer kijken hoe de communicatie tussen de processor en het modem loopt? https://mijnalius.nl/control-board-tbv-buitenunit-universeel
6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896
Voor zover we weten is dit niet eenvoudig. Weheat lijkt een eigen protocol te gebruiken voor communicatie tussen de binnen- en buitenunit.HarDus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:05:
Er zijn nog ongebruikte aansluitingen op de printplaat van de binnenunit. We weten dat de binnenunit is voorbereid op lokale toegang en dat gewerkt wordt aan een eigen thermostaat wat mogelijke meer lokale aansturingsmogelijkheden zal bieden. Verder ligt er software in escrow voor als Weheat falliet gaat maar dit wordt enkel beschikbaar voor installateurs. Al is er hopelijk tzt een installateur die de software laat "uitlekken".
Maar ik beaam je gevoel wel. Ook ik ben tevreden met mijn BB qua design en werking, hij is mooi om te zien maar dat betekend niet dat hij prominent in het zicht hoeft te liggen
martinusv in "Weheat warmtepompen"
jelleeelco in "Weheat warmtepompen"
https://support.weheat.nl...iliet-gaat?language=nl_NL
Ik heb een keer met een modbus-sniffer op de bus meegeluisterd, en kan bevestigen dat het in ieder geval geen modbus is.Caayn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:35:
[...]
Voor zover we weten is dit niet eenvoudig. Weheat lijkt een eigen protocol te gebruiken voor communicatie tussen de binnen- en buitenunit.
Er zijn nog ongebruikte aansluitingen op de printplaat van de binnenunit. We weten dat de binnenunit is voorbereid op lokale toegang en dat gewerkt wordt aan een eigen thermostaat wat mogelijke meer lokale aansturingsmogelijkheden zal bieden. Verder ligt er software in escrow voor als Weheat falliet gaat maar dit wordt enkel beschikbaar voor installateurs. Al is er hopelijk tzt een installateur die de software laat "uitlekken".
Alleen in RAW mode zag ik de berichten langskomen maar niet in een format welke makkelijk te lezen leek.
Die tweede aansluiting op de binnenunit lijkt afgaande op de codering ook een RS-485 bus, alleen is daar ook weer de vraag welk protocol er overheen gaat.
Iets om lokaal uit te lezen of liefst ook te kunnen bedienen zou wel wenselijk zijn, maar zonder medewerking van Weheat denk ik niet perse simpel.
Dit is die tweede aansluiting:
Software in Escrow is een marketing statement. De rechten komen bij een curator te liggen.
Maar zelfs zonder faillissement weet ik niet wat mijn rechten zijn. Ik koop als consument bij een installateur en die koopt B2B bij de OEM. In B2B zit geen bescherming. In een droevige bui bedenk ik me dat ik 20 jaar 4G beheerbelofte heb gekocht van een katvanger. In een blijde bui bedenk ik me dat ik er geen omkijken naar heb, totdat….
Ze zijn een 20+jaar verplichting aangegaan op een eenmalig product en ze worden nooit zo groot als Meta dat de installed base zo groot wordt dat je er met goedkope diensten of reclames een bedrijf van kan laten draaien. Het is dus een verplichting die continue steeds meer reeds gerealiseerde winst opeet. Kort gezegd, gewoon geld kost, waar nieuwe klanten niet extra voor gaan betalen.
Die eigen thermostaat stelt mij nu weer helemaal niet gerust. Ze blinken sowieso niet uit uit in stabiel programmeren. Stooklijn-zonder-Aan/Uit werkt, maar Stooklijn-met-Aan/Uit is een drama. Ze updaten live versies en doen niet aan versie communicatie met de gebruikers. Ik lees meer beloftes dan releases.
HA toegang is toch wel het minste dat we mogen “eisen”. Heeft er al iemand aan een massa-claim gedacht?
Maar zelfs zonder faillissement weet ik niet wat mijn rechten zijn. Ik koop als consument bij een installateur en die koopt B2B bij de OEM. In B2B zit geen bescherming. In een droevige bui bedenk ik me dat ik 20 jaar 4G beheerbelofte heb gekocht van een katvanger. In een blijde bui bedenk ik me dat ik er geen omkijken naar heb, totdat….
Ze zijn een 20+jaar verplichting aangegaan op een eenmalig product en ze worden nooit zo groot als Meta dat de installed base zo groot wordt dat je er met goedkope diensten of reclames een bedrijf van kan laten draaien. Het is dus een verplichting die continue steeds meer reeds gerealiseerde winst opeet. Kort gezegd, gewoon geld kost, waar nieuwe klanten niet extra voor gaan betalen.
Die eigen thermostaat stelt mij nu weer helemaal niet gerust. Ze blinken sowieso niet uit uit in stabiel programmeren. Stooklijn-zonder-Aan/Uit werkt, maar Stooklijn-met-Aan/Uit is een drama. Ze updaten live versies en doen niet aan versie communicatie met de gebruikers. Ik lees meer beloftes dan releases.
HA toegang is toch wel het minste dat we mogen “eisen”. Heeft er al iemand aan een massa-claim gedacht?
[ Voor 7% gewijzigd door HarDus op 15-06-2026 17:41 ]
:strip_exif()/f/image/lX31tJel9Ld2Hgi1sc92YFeF.jpg?f=fotoalbum_large)
🤔
Laatst ook al eens. Verbinding met WeHeat is niet echt stabiel.
[ Voor 8% gewijzigd door MichielFRL op 15-06-2026 20:13 ]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Ik zou hem direkt op marktplaats zetten. Er zijn nog voldoende domme warmtepompen op de markt te koop. Stooklijn met on/off niet werken? Werkt top. Blader maar eens terug ik heb er genoeg over gecommuniceerd hier. En een massa claim naar Weheat ik wens je veel succes.🤗HarDus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:38:
Software in Escrow is een marketing statement. De rechten komen bij een curator te liggen.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Hier ook stooklijn met aan/uit wat top werkt. Alleen jammer dat aan/uit bij koelen niet werktCarboy54 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Ik zou hem direkt op marktplaats zetten. Er zijn nog voldoende domme warmtepompen op de markt te koop. Stooklijn met on/off niet werken? Werkt top. Blader maar eens terug ik heb er genoeg over gecommuniceerd hier. En een massa claim naar Weheat ik wens je veel succes.🤗
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Heb jij een kacheltje onder die Flint staan? Volgens mij is op dat moment de temperatuur niet hoog genoeg. Lijkt mij een glitch.frank2908 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:11:
[Afbeelding] Het koelen heb ik uitgeschakeld, maar de Flint warmtepomp staat nog steeds 40 minuten te koelen ?
Ook een Flint. Komt het recent ook voor bij de andere Weheats?MichielFRL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:13:
[Afbeelding]
🤔
Laatst ook al eens. Verbinding met WeHeat is niet echt stabiel.
Gelukkig zet je 'eisen' tussen haakjes (al zijn het quotehaakjes).HA toegang is toch wel het minste dat we mogen “eisen”. Heeft er al iemand aan een massa-claim gedacht?
Maar een massaclaim voor wat ? Mogelijk in de toekomst wellicht te lopen schade ?
Mensen kopen een cloud warmtepomp en gaan dan lopen klagen, hetzelfde als al die berichten hier als de WP eens een kwartier niet bereikbaar is... Het is een warmtepomp...niet een 12 maanden oud kind die je constant in de gaten moet houden. Vermoeiend.
Ik weet wat ik gekocht en ik weet wat er paste in de omgevingsvergunning. Alleen een platte. Dus ik kreeg niet alle vinkjes die ik wilde. Klopt. Ik wist vooraf veel maar niet alles. MP is geen optie. Ik heb geen aanvaardbaar alternatief. De BB P80 opener maken en beter regelen vind ik aantrekkelijker. De basis is heel goed.
Maar dat je voor een pompsnelheid aanpassing of BUH boost of back-up de installateur moet bellen is gewoon zot en er wordt niks aan verdiend, integendeel. Evenals 20 jaar cloudsupport. Dat is een tijdbom. Ik maak me daar zorgen over en ik hoop dus dat ze het volhouden of dat er een achterdeurtje komt.
En met een “massaclaim” bedoel ik toegang tot het eigen apparaat. Het apparaat is aangeschaft en niet geleaset.
Ik zal Aan/Uit in het najaar wel weer eens testen. Nu vind ik het vreemd dat beide pompen continue draaien. Ik zou verwachten dat bij stooklijn bereikt de WP pomp (primaire pomp) uit gaat en bij “Uit” ook de CV pomp (secundaire pomp bij parallel buffervat). Maar ze draaien bij “Aan/Uit” beide continue. In de winter zitten er in Aan/Uit heel veel onnodige wachttijden van 15 en 60min. De stooklijn regeling “zonder Aan/Uit” is beter dan “met Aan/Uit”. Als jullie vertellen dat het wel goed werkt wil ik dat best nog een keer testen. Alleen is het nu geen winter.
Maar dat je voor een pompsnelheid aanpassing of BUH boost of back-up de installateur moet bellen is gewoon zot en er wordt niks aan verdiend, integendeel. Evenals 20 jaar cloudsupport. Dat is een tijdbom. Ik maak me daar zorgen over en ik hoop dus dat ze het volhouden of dat er een achterdeurtje komt.
En met een “massaclaim” bedoel ik toegang tot het eigen apparaat. Het apparaat is aangeschaft en niet geleaset.
Ik zal Aan/Uit in het najaar wel weer eens testen. Nu vind ik het vreemd dat beide pompen continue draaien. Ik zou verwachten dat bij stooklijn bereikt de WP pomp (primaire pomp) uit gaat en bij “Uit” ook de CV pomp (secundaire pomp bij parallel buffervat). Maar ze draaien bij “Aan/Uit” beide continue. In de winter zitten er in Aan/Uit heel veel onnodige wachttijden van 15 en 60min. De stooklijn regeling “zonder Aan/Uit” is beter dan “met Aan/Uit”. Als jullie vertellen dat het wel goed werkt wil ik dat best nog een keer testen. Alleen is het nu geen winter.
[ Voor 5% gewijzigd door HarDus op 15-06-2026 23:09 ]
De "slimme" warmtepomp is bij aan/uit nog steeds afhankelijk van de schakel momenten van jouw thermostaat. Bij de gewone stooklijn houdt de "slimme" warmtepomp geen rekening met de gewenste en huidige kamertemperatuur.HarDus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:06:
Eén van de grote redenen waarom ik mijn Blackbird heb gekocht is het unieke liggende ontwerp daar was/is simpelweg geen alternatief voor. Een kwartiertje offline is "vervelend" maar uiteindelijk niks meer dan dat, een paar weken offline (zoals recent geleden voor enkele eigenaren hier) met geen enkele mogelijkheid om iets te wijzigen is gewoon slecht. Zelden dat ik een product koop waarvan ik van te voren 100% de voor- en nadelen helemaal helder heb. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat Weheat via Open Therm geen SWW aansturing accepteert. Een staande warmtepomp gaat nooit liggend worden (tenzij het heel hard waaitRazer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:49:
Mensen kopen een cloud warmtepomp en gaan dan lopen klagen, hetzelfde als al die berichten hier als de WP eens een kwartier niet bereikbaar is... Het is een warmtepomp...niet een 12 maanden oud kind die je constant in de gaten moet houden. Vermoeiend.
Homewizard, een ander bekend Nederlands bedrijf, is hoofdzakelijk gericht op hun cloud intergratie. Maar, ze bieden in ieder geval wel de optie voor power users om hun producten lokaal aan te sturen.
Zo voel ik mij wel behandeld door Weheat met hun controle drang op mijn warmtepomp.niet een 12 maanden oud kind die je constant in de gaten moet houden
[ Voor 12% gewijzigd door Caayn op 16-06-2026 07:53 ]
Ik zit net toevallig in de weheat portal te kijken, als ik bij het opstarten van de CV pomp weer het extra "gesuis" hoor. De pomp draaide op dat moment op 1.3 M3/H en zakt daarna terug naar 0,99 en daarmee is het gesuis weer weg.
Ik las hierboven ergens, dat de pompsnelheid door de installateur is aan te passen? maar dat zal alleen de "overall' snelheid zijn denk ik? ik heb radiatoren, dus ik heb wel een minimale snelheid nodig.
Eigenlijk zou die pomp langzaam op moeten starten, zou een tip voor Weheat zijn.
Ik las hierboven ergens, dat de pompsnelheid door de installateur is aan te passen? maar dat zal alleen de "overall' snelheid zijn denk ik? ik heb radiatoren, dus ik heb wel een minimale snelheid nodig.
Eigenlijk zou die pomp langzaam op moeten starten, zou een tip voor Weheat zijn.
Merk hetzelfde, ook bij een update ofzo gaat de pomp harder draaien.Robbie-1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:13:
Ik zit net toevallig in de weheat portal te kijken, als ik bij het opstarten van de CV pomp weer het extra "gesuis" hoor. De pomp draaide op dat moment op 1.3 M3/H en zakt daarna terug naar 0,99 en daarmee is het gesuis weer weg.
Maar dien het in bij WeHeat, op de portal is een feedback knop. (al verschilende tips doorgegeven, nooit wat van gehoord trouwens).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Je wist veel maar niet alles, dat kan je Weheat niet verwijten. En eisen dat ze dingen aanpassen omdat ze jou achteraf niet bevallen omdat je iets niet wist al helemaal niet.HarDus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:06:
Ik wist vooraf veel maar niet alles. MP is geen optie. Ik heb geen aanvaardbaar alternatief. De BB P80 opener maken en beter regelen vind ik aantrekkelijker.
Een een 'Massaclaim' omdat je geen toegang hebt maar wel wilt tot bepaalde zettings is al helemaal zot. Je kan alleen iets claimen als je schade hebt, lees kosten.
Volgens de Consumentenbond : Grote collectieve acties (class actions) richten zich in Nederland meestal op onrechtmatige daad, zoals privacyschendingen en datalekken.
Wettelijke conformiteit: Volgens de wet heeft u recht op een product of dienst dat voldoet aan wat u er in alle redelijkheid van mocht verwachten. Dit wordt non-conformiteit genoemd. Ontbreken cruciale functies die wel zijn beloofd, dan is het product non-conform
'Massaclaim' roepen is gewoon grote woorden. En een rechter gat waarschijnlijk vinden daty je zijn tijd verknoeid, Weheat levert met hun cloud warmtepomp precies wat ze gezegd hebben. Als dat je niet bevalt heb je idd. de verkeerde WP gekocht. Dat een niet horizontale WP bij jou niet geplaats kan worden is niet het probleem van Weheat. Ze zij niet verplicht jou een WP te leveren die in jouw specifieke situatie mag omdat andere merken dat niet kunnen...
" Ik heb geen aanvaardbaar alternatief. " Is botweg gezegd jouw probleem, niet dat van Weheat...
De flint zou je overigens ook prima zelf direct moeten kunnen aansturen mocht er ooit iets met Weheat gebeuren, anders dan de BB en Sparrow heeft Flint een eigen control board die enkel via een (ik gok) RS485 kabel is verbonden met het Weheat control board.
Hoe controleert Weheat je warmtepomp? Door af en toe een update te installeren? Ik zou eerder blij zijn dat ze na release een product nog verbeteren.Caayn schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:39:
[...]
Eén van de grote redenen waarom ik mijn Blackbird heb gekocht is het unieke liggende ontwerp daar was/is simpelweg geen alternatief voor. Een kwartiertje offline is "vervelend" maar uiteindelijk niks meer dan dat, een paar weken offline (zoals recent geleden voor enkele eigenaren hier) met geen enkele mogelijkheid om iets te wijzigen is gewoon slecht. Zelden dat ik een product koop waarvan ik van te voren 100% de voor- en nadelen helemaal helder heb. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat Weheat via Open Therm geen SWW aansturing accepteert. Een staande warmtepomp gaat nooit liggend worden (tenzij het heel hard waait) maar een online warmtepomp kan ooit nog lokaal aanstuurbaar worden.
Homewizard, een ander bekend Nederlands bedrijf, is hoofdzakelijk gericht op hun cloud intergratie. Maar, ze bieden in ieder geval wel de optie voor power users om hun producten lokaal aan te sturen.
[...]
Zo voel ik mij wel behandeld door Weheat met hun controle drang op mijn warmtepomp.
Als jijzelf product verkoopt en aanprijst op jouw website met functionaliteit van een app, dan valt het functioneren van de app ook onder "een product of dienst dat voldoet aan wat u er in alle redelijkheid van mocht verwachten".Jpiek schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:49:
[...]
Je wist veel maar niet alles, dat kan je Weheat niet verwijten. En eisen dat ze dingen aanpassen omdat ze jou achteraf niet bevallen omdat je iets niet wist al helemaal niet.
Een een 'Massaclaim' omdat je geen toegang hebt maar wel wilt tot bepaalde zettings is al helemaal zot. Je kan alleen iets claimen als je schade hebt, lees kosten.
Volgens de Consumentenbond : Grote collectieve acties (class actions) richten zich in Nederland meestal op onrechtmatige daad, zoals privacyschendingen en datalekken.
Wettelijke conformiteit: Volgens de wet heeft u recht op een product of dienst dat voldoet aan wat u er in alle redelijkheid van mocht verwachten. Dit wordt non-conformiteit genoemd. Ontbreken cruciale functies die wel zijn beloofd, dan is het product non-conform
'Massaclaim' roepen is gewoon grote woorden. En een rechter gat waarschijnlijk vinden daty je zijn tijd verknoeid, Weheat levert met hun cloud warmtepomp precies wat ze gezegd hebben. Als dat je niet bevalt heb je idd. de verkeerde WP gekocht. Dat een niet horizontale WP bij jou niet geplaats kan worden is niet het probleem van Weheat. Ze zij niet verplicht jou een WP te leveren die in jouw specifieke situatie mag omdat andere merken dat niet kunnen...
" Ik heb geen aanvaardbaar alternatief. " Is botweg gezegd jouw probleem, niet dat van Weheat...
Als de app wekenlang niet werkt dat is het product niet marktconform. Dat geldt ook voir een Weheat.
De redenering die sommigen hier opvoeren, namelijk dat de wp gewoon blijft werken, is vanuit het perspectief van een installateur wellicht logisch (die kan niets doen aan de app). Maar zij zijn niet koper en eigenaar van het product.
Echter, gezien basale functionaliteit in tact blijft en Weheat zelf slachtoffer is van een derde partij (V'fone), zal een rechter hier niet veel richting Weheat doen.
Negatieve oordelen, klachten breed of specifiek doen hun werk toch wel. In de hype fase zal Weheat het een reet roesten. Maar als deze voorbij is en de klachten blijven, dan gaat een klagersforum onder het mom van kritische tweakers echt wel een effect krijgen. Want net als het feit dat kritische tweakers de overhand hebben en de tevreden klanten overstemmen (als deze laatsten zich al laten horen horen), zo zal de overgrote meerderheid van de kritische meelezers die overwegen een WP te kopen hier niet bewust gaan posten dat ze vanwege de klachten dit toch maar niet doen....
Poeh, omdat nu de WP (ook al is het weken) een tijd ofline is geweest is het meteen 'niet conform' ? Het gat hier over een weliswaar best langdurig, maar niet structureel incident. Maar sommige mensen doen alsof de wereld vergaat.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:08:
[...]
Als jijzelf product verkoopt en aanprijst op jouw website met functionaliteit van een app, dan valt het functioneren van de app ook onder "een product of dienst dat voldoet aan wat u er in alle redelijkheid van mocht verwachten".
Als de app wekenlang niet werkt dat is het product niet marktconform. Dat geldt ook voir een Weheat.
'Marktconform' is overigens iets heel anders en gaat over prijzen, salarissen en beloningen e.d. (conform markt).
En wat je zelf al zegt, als het probleem bij Vodafone ligt....
Het gaat hier over een non-conformiteit als onderdeel van de wetgeving rond garantie. Dat het aan Vodafone ligt, is niet het probleem van de consument. Maar dan krijg je eerst ingebrekestelling richting je leverancier en het hele circus dat daarna volgt. Heel eerlijk zie ik vooral problemen voor de toekomst als 4G ooit uit de lucht gaat, en er geen alternatief geboden wordt. Geen idee of hier door WeHeat al over nagedacht is. Aan de andere kant: waarschijnlijk lost het probleem zichzelf op als je warmtepomp over 15-20 jaar het loodje legt, of als WeHeat failliet gegaan is voor die tijd.
Ik ben het er wel mee eens dat je op dit moment waarschijnlijk weinig kans maakt om hier een zaak van te maken. De vraag is vooral: hoe ver wil je gaan? Want de rechtszaak (waar dit dan mogelijk op uit gaat draaien) gaat wel geld, tijd en energie kosten.
Ik ben het er wel mee eens dat je op dit moment waarschijnlijk weinig kans maakt om hier een zaak van te maken. De vraag is vooral: hoe ver wil je gaan? Want de rechtszaak (waar dit dan mogelijk op uit gaat draaien) gaat wel geld, tijd en energie kosten.
Niet Markt conform kan wel degelijk het verschil zijn tussen een product dat wel of niet functioneert zoals verwacht mag worden. Het heeft mij 20k opgeleverd in een rechtzaak.Jpiek schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Poeh, omdat nu de WP (ook al is het weken) een tijd ofline is geweest is het meteen 'niet conform' ? Het gat hier over een weliswaar best langdurig, maar niet structureel incident. Maar sommige mensen doen alsof de wereld vergaat.
'Marktconform' is overigens iets heel anders en gaat over prijzen, salarissen en beloningen e.d. (conform markt).
En wat je zelf al zegt, als het probleem bij Vodafone ligt....
Niet aan beginnen dus...Parody schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:33:
Het gaat hier over een non-conformiteit als onderdeel van de wetgeving rond garantie. Dat het aan Vodafone ligt, is niet het probleem van de consument. Maar dan krijg je eerst ingebrekestelling richting je leverancier en het hele circus dat daarna volgt. Heel eerlijk zie ik vooral problemen voor de toekomst als 4G ooit uit de lucht gaat, en er geen alternatief geboden wordt. Geen idee of hier door WeHeat al over nagedacht is. Aan de andere kant: waarschijnlijk lost het probleem zichzelf op als je warmtepomp over 15-20 jaar het loodje legt, of als WeHeat failliet gegaan is voor die tijd.
Wat er gebeurt als 4G uit de lucht gaat kun je al zien nu 2G uit de lucht gaat : Bij toegnagsheken wordt overgegaan op Wifi en een App, bij auto's valt de SOS/Assistance uit of de module wordt vervangen door een 4G module...Parody schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:33:
Heel eerlijk zie ik vooral problemen voor de toekomst als 4G ooit uit de lucht gaat, en er geen alternatief geboden wordt. Geen idee of hier door WeHeat al over nagedacht is. Aan de andere kant: waarschijnlijk lost het probleem zichzelf op als je warmtepomp over 15-20 jaar het loodje legt, of als WeHeat failliet gegaan is voor die tijd.
Dat weet ik.Caayn schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:31:
[...]
De "slimme" warmtepomp is bij aan/uit nog steeds afhankelijk van de schakel momenten van jouw thermostaat. Bij de gewone stooklijn houdt de "slimme" warmtepomp geen rekening met de gewenste en huidige kamertemperatuur.
Maar er zijn meer verschillen tussen stooklijn met en zonder Aan/Uit zoals ik schreef.
Juist bij Aan/Uit zou je verwachten dat de pompen geschakeld worden maar dat is dus niet zo.
Daarnaast is de stooklijnregeling “zonder Aan/Uit” beter dan met. Ook heeft “met Aan/Uit” heel veel stand-by wachttijden van 15 en 60min rond ontdooien en rond omschakelen naar SWW. Op vochtige dagen is dat een aanzienlijk deel van de beschikbaarheid van het vermogen, juist wanneer ik die niet kan missen.
In de winter staat de Aan/Uit thermostaat toch altijd aan dus werken we in de winter met de stooklijn “zonder”.
Ondertussen in de zomer ook want anders draaien beide pompen continue. Ik heb het vermoeden dat de ontwikkeling van “Stooklijn met” niet de updates krijgt uit “Stooklijn zonder”.
De “Stooklijn met Aan/Uit” is onbruikbaar om het parallel buffervat als demper-buffer te gebruiken. Dat maakt ook niet uit, want daar is het gewoon veels te klein voor om effectief te zijn. Het maakt ook in het aantal starts in de lente niet uit. Ik meet de buffer in en de retouren vloerverwarming, radiatoren, CV retour (radiatoren en vloer samen), buffer uit en WP retour (buffer met CV retour samen). Ik kan daaruit prima zien wat er gebeurt en wat de volumeverhoudingen zijn. Mijn Aan/Uit, naregeling, vloerregeling en temperatuurmetingen zijn van HomeMatic.
Het is 4G LTE, die blijft langer in de lucht.Jpiek schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Wat er gebeurt als 4G uit de lucht gaat kun je al zien nu 2G uit de lucht gaat : Bij toegnagsheken wordt overgegaan op Wifi en een App, bij auto's valt de SOS/Assistance uit of de module wordt vervangen door een 4G module...
(nieuwe) Slimme meters gebruiken dit ook.
Volg je bankbiljetten
Welke Aan/Uit thermostaat heb je? En hoe staat je stooklijn?HarDus schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:32:
[...]
Dat weet ik.
Maar er zijn meer verschillen tussen stooklijn met en zonder Aan/Uit zoals ik schreef.
Juist bij Aan/Uit zou je verwachten dat de pompen geschakeld worden maar dat is dus niet zo.
Daarnaast is de stooklijnregeling “zonder Aan/Uit” beter dan met. Ook heeft “met Aan/Uit” heel veel stand-by wachttijden van 15 en 60min rond ontdooien en rond omschakelen naar SWW. Op vochtige dagen is dat een aanzienlijk deel van de beschikbaarheid van het vermogen, juist wanneer ik die niet kan missen.
In de winter staat de Aan/Uit thermostaat toch altijd aan dus werken we in de winter met de stooklijn “zonder”.
Ondertussen in de zomer ook want anders draaien beide pompen continue. Ik heb het vermoeden dat de ontwikkeling van “Stooklijn met” niet de updates krijgt uit “Stooklijn zonder”.
De “Stooklijn met Aan/Uit” is onbruikbaar om het parallel buffervat als demper-buffer te gebruiken. Dat maakt ook niet uit, want daar is het gewoon veels te klein voor om effectief te zijn. Het maakt ook in het aantal starts in de lente niet uit. Ik meet de buffer in en de retouren vloerverwarming, radiatoren, CV retour (radiatoren en vloer samen), buffer uit en WP retour (buffer met CV retour samen). Ik kan daaruit prima zien wat er gebeurt en wat de volumeverhoudingen zijn. Mijn Aan/Uit, naregeling, vloerregeling en temperatuurmetingen zijn van HomeMatic.
Ik weet van EvoHome dat het erg slecht werkt, zelfs met de updated software van Honeywell.
Hier doe ik het met een Shelly via Home Assistant, maak hele lange runs op een dag, op lage temperatuur met vloerverwarming. Werkt echt perfect.
Verder draait de pomp 1x per uur een minuut of zo, ook nu in de zomer, is helemaal prima.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Is er nog nieuws uit de beta van Weheat intelligence? Liggen ze op schema, gaat de uitrol volgende maand beginnen, wat zijn de abonnementskosten?
12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
Wellicht snap ik de discussie niet helemaal, maar we kunnen toch met een opentherm gateway (OTGW) i.c.m. HA of Homey prima onze warmtepomp aansturen als we dat willen? Gewoon met lokale aansturing en gebruikmakend van de lokale sensoren. Ik moet zeggen dat dat echt supergoed werkt. Het kost je wel een paar avonden, maar hey, we zijn Tweakers toch..? En met AI kom je al heel snel heel ver.
Uitermate tevreden hoe de BBP80 hier draait. Dat het WeHeat portaal uitgekleed/aangepast wordt op een manier die -voor mij- niet prettig is, heb ik hier (tot vervelends toe
) kenbaar gemaakt maar daarna gewoon zelf aan de slag gegaan en de boel draait gewoon goed op lokale aansturing. En op de data van die lokale aansturing kan je ook weer grafiekjes maken. Je eigen portaal
Uitermate tevreden hoe de BBP80 hier draait. Dat het WeHeat portaal uitgekleed/aangepast wordt op een manier die -voor mij- niet prettig is, heb ik hier (tot vervelends toe
Dat board in de buitenunit is ook Weheat specifiek:Voogel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:01:
[Afbeelding] De flint zou je overigens ook prima zelf direct moeten kunnen aansturen mocht er ooit iets met Weheat gebeuren, anders dan de BB en Sparrow heeft Flint een eigen control board die enkel via een (ik gok) RS485 kabel is verbonden met het Weheat control board.
https://alius-shop.com/control-board-outdoor-unit-universal
:strip_exif()/f/image/VEbgm7Xh0BUhvuqCB3IKB9QM.png?f=user_large)
Het control board van de buitenunit is met RS-485 met het control bridge board in de binnen-unit verbonden.
Alleen welk protocol is niet bekend, waarschijnlijk iets wat ze zelf hebben opgezet.
https://alius-shop.com/control-bridge-indoor-unit-universal
Dat compressorboard is voor zover ik weet met RS-485 met het control board van de buitenunit verbonden, aardige kans dat die wel modbus met elkaar praten.
Het compressorboard zou gewoon van Amitime kunnen zijn, heb van dat board nog geen plaatje kunnen vinden.
Maar om het spul te besturen heb je ook alle sensoren nodig die op de control bridge board binnen zitten en op het control board in de buitenunit.
Op die beide boards zit een STM32 ARM controller, daar kan je niet zomaar iets mee.
https://www.st.com/en/mic...ocessors/stm32g0b0re.html
En een Texas Instruments ISOW1432 RS485 tranceiver voor de communicatie tussen de boards:
https://www.ti.com/product/ISOW1432
Een compleet nieuwe besturing maken vereist best wat kennis over de werking.
Het kan maar is niet zomaar gedaan.
En het betekent waarschijnlijk de boards vervangen door wat anders, of alles reverse engineeren.
Lijkt me niet direct een realistische oplossing.
Dan zit je vast aan wat OpenTherm biedt en wat Weheat daarmee doet, wat heel beperkt is in vergelijking met wat je nu via de API kan bereiken.Gies123 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:14:
Wellicht snap ik de discussie niet helemaal, maar we kunnen toch met een opentherm gateway (OTGW) i.c.m. HA of Homey prima onze warmtepomp aansturen als we dat willen?
Dat wat via de API is te bereiken en wat via de app is in te stellen zou je ook lokaal willen kunnen doen.
Het liefste via een kant-en-klare oplossing die Weheat dan bij voorkeur aan zou moeten bieden.
Daar zou ik best voor willen betalen.
@Weheat Een lokaal bedieningsdisplay of wifi/ethernet adapter met lokaal draaiende webinterface ofzo.
Staat zoiets op de roadmap?
Zou een hoop blije Tweakers opleveren en ik denk ook installateurs, lokaal kunnen zien wat er gebeurd als 4G eruit ligt, en eventueel lokaal instellingen kunnen wijzigen.
Erg stil inderdaad......ekops schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:13:
Is er nog nieuws uit de beta van Weheat intelligence? Liggen ze op schema, gaat de uitrol volgende maand beginnen, wat zijn de abonnementskosten?
De meesten zullen nog wachten op het 'gratis' abonnement wat bij aanschaf zit/zat. Ik zou ook vooral wachten met iets aanschaffen tot je leest dat het werkt / nut heeft.
Volg je bankbiljetten
Waar baseer je deze stelling op? Of doel je specifiek op Aan/Uit sturing met EvoHome?Tijgerkracht schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:01:
[...]
Welke Aan/Uit thermostaat heb je? En hoe staat je stooklijn?
Ik weet van EvoHome dat het erg slecht werkt, zelfs met de updated software van Honeywell.
Hier doe ik het met een Shelly via Home Assistant, maak hele lange runs op een dag, op lage temperatuur met vloerverwarming. Werkt echt perfect.
Verder draait de pomp 1x per uur een minuut of zo, ook nu in de zomer, is helemaal prima.
Ik weet van mijn eigen situatie dat mijn EvoHome met een OT setup best heel prima werkt (in verwarmingsmodus dan). Via de R8810A OT RF module aan de binnenunit werkt mijn systeem heel aardig. Zeer lange runs op dagen dat er verwarming nodig is. En zelfs de koeling werkt prima, met ook zeer lange runs.
Wellicht is dat toeval, en/of alleen voor mijn specifieke situatie, maar om zo stellig te zeggen dat het in het algemeen niet goed werkt, is mijn inziens een beetje kort door de bocht
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
De API is toch read-only ? dwz wat je met de HA of Homey kan ? De App heeft maar een aantal dingen die ik nodig heb en dat was vooral een eenmalige setting (stilteniveau, wel/niet koelen)RobbieT schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:25:
[...]
Dan zit je vast aan wat OpenTherm biedt en wat Weheat daarmee doet, wat heel beperkt is in vergelijking met wat je nu via de API kan bereiken.
Voor wie SWW via de WP doet zal het wellicht iets anders zijn... Dat kan OT helaas niet (snap ook eigenlijk niet waarom, het OT protocol kan het wel)...
Ik gebruik de app dan ook nagenoeg nooit. En met OTGW doe ik de meeste dingen lokaal, dwz zelfs de COP bereken ik ipv dat ik die uit de API of uit de App haal..
Voor de BB en Sparrow is dit inderdaad lastig maar voor de Flint, gemaakt door Amitime, is de aansturing direct via RS485. De Quatt en Amber worden ook door Amitime gemaakt en worden op een vergelijkbare wijze aangestuurd, Tweakers hier hebben al een open versie voor Quatt OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen en Amber OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware gemaakt.RobbieT schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:20:
[...]
Dat board in de buitenunit is ook Weheat specifiek:
https://alius-shop.com/control-board-outdoor-unit-universal
[..]
Een compleet nieuwe besturing maken vereist best wat kennis over de werking.
Het kan maar is niet zomaar gedaan.
En het betekent waarschijnlijk de boards vervangen door wat anders, of alles reverse engineeren.
Lijkt me niet direct een realistische oplossing.
Warmtepomp presteert pas echt met juiste afstelling en dimensionering
Https://www.linkedin.com/...tp0&utm_campaign=whatsapp
Https://www.linkedin.com/...tp0&utm_campaign=whatsapp
[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 16-06-2026 13:50 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Interessant, als ik tijd heb zal ik eens verder kijken.Voogel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Voor de BB en Sparrow is dit inderdaad lastig maar voor de Flint, gemaakt door Amitime, is de aansturing direct via RS485. De Quatt en Amber worden ook door Amitime gemaakt en worden op een vergelijkbare wijze aangestuurd, Tweakers hier hebben al een open versie voor Quatt OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen en Amber OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware gemaakt.
Ik heb een Flint en de eerste indruk was dat het geen modbus is, wat de Quatt en Amber wel zijn. Dus is de vraag of de code voor communicatie tussen binnen- en buitenunit wel hetzelfde is, ook al lijken de boards wel enorm op elkaar.
Ik denk dat je moet luisteren op de communicatie tussen het control board van weheat in de buiten unit en het control board van de warmtepomp zelf, dat zou min of meer gelijk moeten zijn aan Quatt en Amber.RobbieT schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Interessant, als ik tijd heb zal ik eens verder kijken.
Ik heb een Flint en de eerste indruk was dat het geen modbus is, wat de Quatt en Amber wel zijn. Dus is de vraag of de code voor communicatie tussen binnen- en buitenunit wel hetzelfde is, ook al lijken de boards wel enorm op elkaar.
[ Voor 22% gewijzigd door Voogel op 16-06-2026 15:07 ]
De reden om tussen de binnen en buitenunit mee te luisteren is omdat :Voogel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Ik denk dat je moet luisteren op de communicatie tussen het control board van weheat in de buiten unit en het control board van de warmtepomp zelf, dat zou min of meer gelijk moeten zijn aan Quatt en Amber.
[Afbeelding]
1. Dat is een makkelijkere plek om bij te komen
2. Ik verwacht daar meer interessante data, tussen control board buitenunit en compressor verwacht ik niet veel interessante data, hooguit opdrachten aan de compressor met bevestiging.
De sensoren zitten allemaal aan het control boar
3. Ik weet niet of ik bereid ben m'n buitenunit te openen op dit moment.
Zoals ik schreef met HomeMatic. De Aan/Uit grijpt nooit in want er is altijd wel ergens warmtevraag.Tijgerkracht schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:01:
[...]
Welke Aan/Uit thermostaat heb je? En hoe staat je stooklijn?
Alle kamers staan op stooklijn nageregeld. Die volgen ze gemiddeld goed. De verwarming wordt alleen geknepen voor de zon die rondom loopt. De thermostaat staat dus 0,5-1gr hoger dan gemiddeld met de stooklijn bereikt wordt. De soll temperatuur is dus een max themperatuur geworden. Uiteraard regel ik dan de CV en niet de zon!
De naregeling is eerst onderling gedaan en vervolgens is geregeld dat we de flow ook kwijt konden met inachtneming name van de de bufferflow en de verstoring door de vloerverwarmingpomp.
Ik hou een lijstje met stooklijn-naregelingsinstellingen bij. Grof is 4-5 regels. Fine tunen betreft ongeveer 25 regels.
De zolderkamers en de hal worden tov de stooklijn geknepen tot 18 graden. Kan op wens bij gebruik hoger. We stoken dus constant maar richting dak en richting voordeur wel iets lager.
Iedere kamer kan een Aan/Uit warmtevraag genereren. Staat dus 8-9 maanden continue op "Aan".
Kortom, het is grotendeels een stooklijn verhaal met na-regeling voor zon en gebruik. Geen dag/nacht of weekprogramma.
Het verschil tussen de stooklijn 'zonder Aan/Uit" en stooklijn "met Aan/Uit" is verrassend groot en de "met Aan/Uit" regeling is voor mij qua stand-by tijden onbegrijpelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door HarDus op 16-06-2026 17:26 ]
Bij de flint zitten de sensoren niet op het weheat board maar op de control board van de wp, de opdrachten settings worden door het weheat board via rs485 doorgegeven aan de wp.RobbieT schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:14:
[...]
De reden om tussen de binnen en buitenunit mee te luisteren is omdat :
1. Dat is een makkelijkere plek om bij te komen
2. Ik verwacht daar meer interessante data, tussen control board buitenunit en compressor verwacht ik niet veel interessante data, hooguit opdrachten aan de compressor met bevestiging.
De sensoren zitten allemaal aan het control boar
3. Ik weet niet of ik bereid ben m'n buitenunit te openen op dit moment.
Maar goed ik ben het met je eens dat de wp open schroeven en in de kabels gaan wroeten niet ideaal is.
Ik overweeg een Sparrow voor mijn woning maar ben benieuwd naar het minimum vermogen. Voor A-10/W35 staat er in de datasheet dat het 1,4 kW is echter kan ik met niet voorstellen dat het nodig is om zo ver terug te moduleren bij -10 graden. Het is dus in mijn optiek interessanter om te weten wat het minimale vermogen is bij weersomstandigheden waar je in deellast zou draaien zoals A7. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het ongeveer een percentage is van het maximum is dus met een maximum vermogen bij A7 van 9 kW zou het 1,4/6 * 9 = +- 2,1 kW zijn. Klopt dat ongeveer?
Vind het trouwens erg verwarrend hoe de vermogens geadverteerd worden in de warmtepomp wereld. Als ik ontwerp op worst case -10 graden/windkracht X en bijvoorbeeld een warmteverlies van 5 kW bereken dan lijkt een Sparrow een goede keuze met zijn 6 kW maximum. Echter bij A7 levert deze 9 kW maximaal terwijl mijn warmtelast juist van 5 kW naar 2,2 kW is gedaald waardoor de Sparrow gelijk op minimale vermogen zou draaien. Bij 10 graden is dit een warmteverlies van 1,7 kW en bij 15 graden 0,8 kW dus zitten we echt op een fractie van het maximum en redelijk ver onder het minimum. Dat lijkt me niet de bedoeling aangezien je eigenlijk bijna altijd op deellast draait.
Even een nabrander; kunnen de WeHeat units ook gekoeld water van 6/7/8 graden leveren of zijn ze gelimiteerd tot 18 graden? Ik overweeg airco's in de slaapkamer deels voor de voor koeling en het kunnen ontvochtigen echter zouden fancoils met gekoeld water (dus ook waterleidingen isoleren en een condenspomp) mogelijk interessant zijn als de Sparrow dat ook zou kunnen.
Vind het trouwens erg verwarrend hoe de vermogens geadverteerd worden in de warmtepomp wereld. Als ik ontwerp op worst case -10 graden/windkracht X en bijvoorbeeld een warmteverlies van 5 kW bereken dan lijkt een Sparrow een goede keuze met zijn 6 kW maximum. Echter bij A7 levert deze 9 kW maximaal terwijl mijn warmtelast juist van 5 kW naar 2,2 kW is gedaald waardoor de Sparrow gelijk op minimale vermogen zou draaien. Bij 10 graden is dit een warmteverlies van 1,7 kW en bij 15 graden 0,8 kW dus zitten we echt op een fractie van het maximum en redelijk ver onder het minimum. Dat lijkt me niet de bedoeling aangezien je eigenlijk bijna altijd op deellast draait.
Even een nabrander; kunnen de WeHeat units ook gekoeld water van 6/7/8 graden leveren of zijn ze gelimiteerd tot 18 graden? Ik overweeg airco's in de slaapkamer deels voor de voor koeling en het kunnen ontvochtigen echter zouden fancoils met gekoeld water (dus ook waterleidingen isoleren en een condenspomp) mogelijk interessant zijn als de Sparrow dat ook zou kunnen.
Ok, ik zie wat je bedoeld, alleen mis je op die plaats de gegevens van de binnen-unit.Voogel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:34:
[...]
Bij de flint zitten de sensoren niet op het weheat board maar op de control board van de wp, de opdrachten settings worden door het weheat board via rs485 doorgegeven aan de wp.
Maar goed ik ben het met je eens dat de wp open schroeven en in de kabels gaan wroeten niet ideaal is.
Daarnaast zou dat als je daar wijzer van wordt alleen voor een Flint iets oplossen.
Waar ik eerder mee heb geluisterd is wat hier in het schema in aangeduid aan de Aviaton connector, daar zit de binnen-unit aan gekoppeld.
Daar is het in ieder geval geen modbus.
Die jij bedoeld daarvan is inderdaad de kans een stuk groter dat deze wel modbus is.
Alleen daar mis je dan weer de data van de binnen-unit.
Ben nog niet zo happig om die buiten-unit open te maken om daar mee te luisteren, ook omdat ik niet overtuigd ben dat daarmee er een oplossing komt waar we echt wat aan hebben.
Hoeveel lager wil je het hebben? Dit power getal x COP is het minimum vermogen van mijn Sparrow. Ik ken geen warmtepomp die lager gaat. De meeste 1 fase warmtepompen doen het dubbele. Driefase units doen minimaal 1 kWh.Kangarawoohoo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:02:
Ik overweeg een Sparrow voor mijn woning maar ben benieuwd naar het minimum vermogen. Voor A-10/W35 staat er in de datasheet dat het 1,4 kW is echter kan ik met niet voorstellen dat het nodig is om zo ver terug te moduleren bij -10 graden. Het is dus in mijn optiek interessanter om te weten wat het minimale vermogen is bij weersomstandigheden waar je in deellast zou draaien zoals A7. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het ongeveer een percentage is van het maximum is dus met een maximum vermogen bij A7 van 9 kW zou het 1,4/6 * 9 = +- 2,1 kW zijn. Klopt dat ongeveer?
[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 16-06-2026 20:22 ]
De laagste waarde die ik op een screen heb staan is 209W bij 16% compressor. Betreft een BB P60.Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:17:
[...]
Hoeveel lager wil je het hebben? Dit power getal x COP is het minimum vermogen van mijn Sparrow. Ik ken geen warmtepomp die lager gaat. De meeste 1 fase warmtepompen doen het dubbele. Driefase units doen minimaal 1 kWh.
[Afbeelding]
Maar dat zou betekenen dat 100% 1250 Watt is? Lijkt mij aan de lage kant.Civil schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:57:
[...]
De laagste waarde die ik op een screen heb staan is 209W bij 16% compressor. Betreft een BB P60.
Mijn sparrow zit ook rond de 200W als laagste waarde.
17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp | Huawei luna S1 14kW
De snelheid van de compressor is niet linear met het opgenomen vermogen.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:35:
Maar dat zou betekenen dat 100% 1250 Watt is? Lijkt mij aan de lage kant.
Je kunt het compressorpercentage niet vergelijken met de COP. Als de COP op dat moment hoger is dan 6,25, dan is het uitgangsvermogen dus ook een stuk hoger.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:35:
[...]
De Blackbird P80, alleen de buitenunit heb ik niet onder de 400 watt gezien; laagste was 404W op 13 April 2026.ItsjustaName schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:50:
Mijn sparrow zit ook rond de 200W als laagste waarde.
Dan heb je een BB P80? De BB P60 gaat even laag als de Sparrow. Hier heb ik 203 als laagste gezien gemeten met een MID kWh meter. Standby verbruik schommelt tussen de 9 en 10 watt.Tijgerkracht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:35:
[...]
De Blackbird, alleen de buitenunit heb ik niet onder de 400 watt gezien; laagste was 404W op 13 April 2026.
Best netjes, de mijne komt niet onder de ca 528 watt,ja 12 watt op standby ofzo..Tijgerkracht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:35:
[...]
De Blackbird P80, alleen de buitenunit heb ik niet onder de 400 watt gezien; laagste was 404W op 13 April 2026.
In de app heb ik regelmatig tussen de 350 en 380 gezien. Heb er ook nog screenshots van. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat dan ook echt klopt. Meestal zit het rond de 400 idd.Tijgerkracht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:35:
[...]
De Blackbird P80, alleen de buitenunit heb ik niet onder de 400 watt gezien; laagste was 404W op 13 April 2026.
[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-06-2026 10:40 ]
Op 100% vermogen trekt de Sparrow gewoon 3000 watt. Dit doet hij bij mij vooral voor het warme tapwater (sww). Voor de cv heb ik het nog niet kunnen monitoren, omdat de warmtepomp hier pas sinds kort is geïnstalleerd.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:35:
[...]
Voor verwarmen gaat dit op, maar SWW aansturing, kan je lokaal niets mee toch?Gies123 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:14:
Wellicht snap ik de discussie niet helemaal, maar we kunnen toch met een opentherm gateway (OTGW) i.c.m. HA of Homey prima onze warmtepomp aansturen als we dat willen? Gewoon met lokale aansturing en gebruikmakend van de lokale sensoren. Ik moet zeggen dat dat echt supergoed werkt. Het kost je wel een paar avonden, maar hey, we zijn Tweakers toch..? En met AI kom je al heel snel heel ver.
Uitermate tevreden hoe de BBP80 hier draait. Dat het WeHeat portaal uitgekleed/aangepast wordt op een manier die -voor mij- niet prettig is, heb ik hier (tot vervelends toe) kenbaar gemaakt maar daarna gewoon zelf aan de slag gegaan en de boel draait gewoon goed op lokale aansturing. En op de data van die lokale aansturing kan je ook weer grafiekjes maken. Je eigen portaal
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Kent iemand dan die curve?phYzar schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:05:
[...]
De snelheid van de compressor is niet linear met het opgenomen vermogen.
Hooguit een verwarmingslement cop1 aansturen vermoed ik (en spanningsloos maken, maar dat wil je niet structureel lijkt mij)RNacoustics schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:02:
[...]
Voor verwarmen gaat dit op, maar SWW aansturing, kan je lokaal niets mee toch?
[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-06-2026 14:03 ]
Naast SWW, is koelen ook niet via OT volgens mij. Want hij overruled dan gewoon de OT vraag en gaat zelf koelen. Ik weet niet of je hem via alleen OT kan laten koelen.Gies123 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:14:
Uitermate tevreden hoe de BBP80 hier draait. Dat het WeHeat portaal uitgekleed/aangepast wordt op een manier die -voor mij- niet prettig is, heb ik hier (tot vervelends toe) kenbaar gemaakt maar daarna gewoon zelf aan de slag gegaan en de boel draait gewoon goed op lokale aansturing. En op de data van die lokale aansturing kan je ook weer grafiekjes maken. Je eigen portaal
Nee dat klopt, maar SWW verwarmen gebeurt sowieso op het goedkoopste moment van de dag: tussen 13 en 15 uur. Goedkoper wordt het niet en daar hoef ik ook niet zoveel aan te sturen.RNacoustics schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:02:
[...]
Voor verwarmen gaat dit op, maar SWW aansturing, kan je lokaal niets mee toch?
Ik denk dat dat niet gaat idd, maar koelen doe ik met een airco (lucht-lucht). Veel effectiever.Barryvdh schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Naast SWW, is koelen ook niet via OT volgens mij. Want hij overruled dan gewoon de OT vraag en gaat zelf koelen. Ik weet niet of je hem via alleen OT kan laten koelen.
Via OTGW geef je alleen maar een doeltemperatuur op en that's it. Best beperkt qua aansturing dus maar voor de berekening van die doeltemp kan je wel gebruik maken van alle lokale omstandigheden/sensoren.
[ Voor 21% gewijzigd door Gies123 op 17-06-2026 15:08 ]
Koelem moet je aanzetten in de App, en dat doet de Wp dan alleen als aan bepaalde eisen voldaan wordt. Ik geloof niet dat OT dat kan overrulen. Of liever, ik denk dat de Weheat WP gewoon niet luistert naar de commando's....Barryvdh schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Naast SWW, is koelen ook niet via OT volgens mij. Want hij overruled dan gewoon de OT vraag en gaat zelf koelen. Ik weet niet of je hem via alleen OT kan laten koelen.
OT geeft geen doeltemperatuur, maar een watertemperatuur toch? Daarom wil Weheat ook een watertemp: https://support.weheat.nl/s/article/Welke-thermostaten-zijn-er-getest-op-samenwerking-met-de-warmtepompen?language=nl_NLGies123 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:06:
[...]
Ik denk dat dat niet gaat idd, maar koelen doe ik met een airco (lucht-lucht). Veel effectiever.
Via OTGW geef je alleen maar een doeltemperatuur op en that's it. Best beperkt qua aansturing dus maar voor de berekening van die doeltemp kan je wel gebruik maken van alle lokale omstandigheden/sensoren.
Ik heb ook OTGW maar met een normale thermostaat er voor (Honeywell Lyric T6R), dus meer voor monitoring. Heb jij wel hem in stand-alone modus met eigen regeling?
Ja, ik bedoel inderdaad de temperatuur van het water, excuus. De thermostaat (TaDo) die ervoor zit gebruiken we dus niet. De aansturing gaat vanaf de Homey direct naar de (bedrade) OTGW. Of hij in de standalone modus staat weet ik eigenlijk niet.Barryvdh schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:28:
[...]
OT geeft geen doeltemperatuur, maar een watertemperatuur toch? Daarom wil Weheat ook een watertemp: https://support.weheat.nl/s/article/Welke-thermostaten-zijn-er-getest-op-samenwerking-met-de-warmtepompen?language=nl_NL
Ik heb ook OTGW maar met een normale thermostaat er voor (Honeywell Lyric T6R), dus meer voor monitoring. Heb jij wel hem in stand-alone modus met eigen regeling?
Ik heb hem tussen Thermostat en WP, en hij overruled de thermostaat door iedere 59 seconden een doeltemp naar de WP te sturen. na ca 1 minuut reageert de WP namelijk weer op de thermostaat. Dat is een beveliging van de OTWG software, anders zou je in theorie een veel te hoge temperatuur in kunnen stellen die niet meer gecorrigeert wordt.Barryvdh schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:28:
[...]
Bij mij is de thermostaat alleen nog in gebruik als themometer (nouja, en als fallback als de OTGW of de Homey uitvalt)...
Voor de hierboven vermelde 200 W elektrisch ben ik wel benieuwd naar wat het thermisch vermogen(of COP) is. Dat is weinig elektrisch vermogen maar als de warmtevraag van het huis maar 1000 W is en stel bij 200 W elektrisch dat de Sparrow 1400 W thermisch levert dan is er alsnog een overschot in warmtelevering. De retour temp naar de warmtepomp zal gaan stijgen en zal de warmtepomp zichzelf uitzetten neem ik aan.
Relevant voor aantal schakelingen per uur tijdens periodes van een laag warmtevraag en dus voor levensduur compressor (opstarts minimaliseren).
Relevant voor aantal schakelingen per uur tijdens periodes van een laag warmtevraag en dus voor levensduur compressor (opstarts minimaliseren).
Dat is altijd een dingetje en ontkom je niet aan. Ik zit nu op runs van 45 min en dfn 20-30 min uit 's nachts en de rest vd dag is huis nu uit. Dat is dus 6-8 starts ongeveer. Maar eergisteren 6 en vannacht en vandaag 0...
De mijne rond 220 WattCivil schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:57:
[...]
De laagste waarde die ik op een screen heb staan is 209W bij 16% compressor. Betreft een BB P60.
Sinds vandaag toegang tot de WeHeat app, dus vandaag is de koppeling gemaakt tussen mijn unit en WeHeat.
Boilervat van 300 liter was ingesteld op 55 graden. Ik kan neem ik aan gerust 50 aanhouden? Verder vind ik dat hij wel heel snel aan springt na/tijdens het douchen, gebruiken jullie de handmatige modus?
Boilervat van 300 liter was ingesteld op 55 graden. Ik kan neem ik aan gerust 50 aanhouden? Verder vind ik dat hij wel heel snel aan springt na/tijdens het douchen, gebruiken jullie de handmatige modus?
Hoel aag je kan gaan hangt er van af hoelang je de douche aaneengesloten gebruikt en hoe warm je doucht. Vergeet trouwens niet dat de X liter water boven de bovenste sensor minstens net zo warm is.Barca schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:31:
Sinds vandaag toegang tot de WeHeat app, dus vandaag is de koppeling gemaakt tussen mijn unit en WeHeat.
Zelf gebruik ik een handmatig schema zodat het vat niet onnodig wordt opgewarmd wanneer wij toch niet douchen. Standby temp van 38 en in de middag het vat opwarmen naar 47c werkt voor ons heel goed. Zondagmiddag draait hier de legionella run en dan redden wij het vaak om zondag en maandag te douchen zonder het dat vat tussendoor opgewarmd moet worden.
Met een handmatig schema kan je ook creatief zijn met meerdere tijdvakken met verschillende temperaturen.
[ Voor 50% gewijzigd door Caayn op 18-06-2026 12:25 ]
Aantal schakelingen per dag kun je beter over spreken. In die lage warmtevraag situaties is dat bij mij soms een keer of 2 a 3 per dag maar dat is het dan ook wel.Kangarawoohoo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:29:
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/VWNGFq6iVOqqOgFEat9F9cgO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l1w2Y9aWNG4D5Ex5dQ7HPFJg.jpg?f=fotoalbum_large)