• nottofret
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 21:55
Kraakhelder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:17:
Ik ben voornemens de weheat Blackbird P80 op de dakkapel van onze woning te plaatsen. Ik wil het 300L warmwatervat horizontaal in de huidige CV ruimte laten plaatsen, hoe is de ervaring daarmee? En qua resonantie van de p80 als daar extra maatregelen in worden genomen dit te vermijden?

Voldoet de T60 van Honeywell als je die alleen als aan/uit wil laten dienen voor de momenten dat je warmte wil in het huis?

Uiteindelijk komt de p80+50L buffervat+300L boilervat+3kw backup heater om de boiler op zonoverschotmomenten te verwarmen+nieuwe vloerverwarmingverdeler+alle benodigde materiaal op 13800 ongeveer, al na aftrek subsidie. Is dit enigszins marktconform?
Dat is mijn opstelling. De laatste versie van de blackbird op matten is hiervoor stil genoeg. Merk wel op dat ik 16cm isolatie heb. Minpunt van een liggend vat is de hoeveelheid warmteverlies. 5° per dag. In de zomer boeit dat niet maar in de winter loopt het in de papieren. 300l bestaat wel maar als doorstroom. Je kunt beter voor de itho gaan. Doe je toch doorstroom (OEG), denk dan ook aan een groter expansievat dan je installateur verwacht bij een weheat installatie. Ik wil die in de winter nog boosten met heat pipes. Daarom heeft die van mij een extra circuit. Het is balen dat nestor patent heeft op vacuum vaten. Als je die nou horizontaal kon krijgen... 4mln rijtjeshuizen. Zoutopslag is ook nog niet sterk en goedkoop genoeg en superzwaar: vloer opklampen en takelen, niet over de trap.

  • havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:14
nottofret schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Dat is mijn opstelling. De laatste versie van de blackbird op matten is hiervoor stil genoeg. Merk wel op dat ik 16cm isolatie heb. Minpunt van een liggend vat is de hoeveelheid warmteverlies. 5° per dag. In de zomer boeit dat niet maar in de winter loopt het in de papieren. 300l bestaat wel maar als doorstroom. Je kunt beter voor de itho gaan. Doe je toch doorstroom (OEG), denk dan ook aan een groter expansievat dan je installateur verwacht bij een weheat installatie. Ik wil die in de winter nog boosten met heat pipes. Daarom heeft die van mij een extra circuit. Het is balen dat nestor patent heeft op vacuum vaten. Als je die nou horizontaal kon krijgen... 4mln rijtjeshuizen. Zoutopslag is ook nog niet sterk en goedkoop genoeg en superzwaar: vloer opklampen en takelen, niet over de trap.
Liggend vat verliest niet per definitie meer warmte dan een staand vat.

had hier ook een groot verlies met mijn liggend vat 300l.

heb hier het stilstandverlies met 50w kunnen reduceren door het aansluit leidingwerk naar het vat iets aan te passen. Dat grote verlies komt meestal door natuurlijke convectie in de aan en afvoer leiding. door hier een U bocht in te leggen (dus direct na de boiler een 20 a 30cm naar beneden met de leiding) kan je die stroming tegen gaan.


Boiler hier heeft a label met een verlies van 40w, daarboven komt het verlies via het leidingwerk nog.

Ik zat eerst op 120w verlies en met aanpassing leidingwerk ben ik naar 70w verlies gegaan.

edit, die 70w is inclusief de 40w van het vat zelf dus leidingverlies is effectief van 80 naar 30w gegaan.

met beter isoleren denk ik daar nog 10w vanaf te kunnen halen.

is vrij eenvoudig te controleren zijn de aanvoer en retour van de piraal nog warm meer dan een cm of 20 na de boiler?

[ Voor 8% gewijzigd door havoc764 op 17-06-2026 22:37 ]


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
havoc764 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Liggend vat verliest niet per definitie meer warmte dan een staand vat.

had hier ook een groot verlies met mijn liggend vat 300l.

heb hier het stilstandverlies met 50w kunnen reduceren door het aansluit leidingwerk naar het vat iets aan te passen. Dat grote verlies komt meestal door natuurlijke convectie in de aan en afvoer leiding. door hier een U bocht in te leggen (dus direct na de boiler een 20 a 30cm naar beneden met de leiding) kan je die stroming tegen gaan.


Boiler hier heeft a label met een verlies van 40w, daarboven komt het verlies via het leidingwerk nog.

Ik zat eerst op 120w verlies en met aanpassing leidingwerk ben ik naar 70w verlies gegaan.

edit, die 70w is inclusief de 40w van het vat zelf dus leidingverlies is effectief van 80 naar 30w gegaan.

met beter isoleren denk ik daar nog 10w vanaf te kunnen halen.

is vrij eenvoudig te controleren zijn de aanvoer en retour van de piraal nog warm meer dan een cm of 20 na de boiler?
Je bedoelt warm nadat sww run afgelopen is?

  • havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:14
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Je bedoelt warm nadat sww run afgelopen is?
Nee het stilstandsverlies. Dus de hoeveelheid warmte die de boiler verliest als het water op temperatuur is maar de warmtepomp niet draaid.

alle boilers hebben een energie label en een s waarde waar dat energie label op gebaseerd is. Die van mij heeft energie label A met een S waarde van 40W. S is het warmteverlies uitgedrukt in Watt bij 45 graden watertemperatuur.

Boiler van weheat heeft zelfde energie label A maar daar kon ik de S waarde niet zo snel van terug vinden, die van ithodaaldoprt heeft energie label B en S waarde van 55w.


Dit betekend simpel gezet dat mijn liggende boiler indien aangesloten met exact het zelfde leidingwerk minder verlies zal hebben dat die van ithodaaldorp. ik zelf heb een Nexus RVS PAWT-300H XL-LE1 liggen, een boiler die meer tweakers hebben.

Nu is een liggend vat wel degelijk minder thermisch efficiënt maar dat heeft niet met het stilstandsverlies te maken. Dat heeft te maken met de gelaagdheid binnen het vat, die is anders dan een staand vat. Daardoor haal je uit een liggende boiler van 300l ongeveer 20% minder warm water dan een staande boiler.

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-06 23:14
havoc764 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 06:52:
[...]

Nee het stilstandsverlies. Dus de hoeveelheid warmte die de boiler verliest als het water op temperatuur is maar de warmtepomp niet draaid.

alle boilers hebben een energie label en een s waarde waar dat energie label op gebaseerd is. Die van mij heeft energie label A met een S waarde van 40W. S is het warmteverlies uitgedrukt in Watt bij 45 graden watertemperatuur.

Boiler van weheat heeft zelfde energie label A maar daar kon ik de S waarde niet zo snel van terug vinden, die van ithodaaldoprt heeft energie label B en S waarde van 55w.


Dit betekend simpel gezet dat mijn liggende boiler indien aangesloten met exact het zelfde leidingwerk minder verlies zal hebben dat die van ithodaaldorp. ik zelf heb een Nexus RVS PAWT-300H XL-LE1 liggen, een boiler die meer tweakers hebben.

Nu is een liggend vat wel degelijk minder thermisch efficiënt maar dat heeft niet met het stilstandsverlies te maken. Dat heeft te maken met de gelaagdheid binnen het vat, die is anders dan een staand vat. Daardoor haal je uit een liggende boiler van 300l ongeveer 20% minder warm water dan een staande boiler.
Ik heb een staande 500L variant van de PAWT, en wat ik begreep is het label ook gerelateerd aan het verlies/inhoud. Dus met dezelfde 45w verlies zou een 500L vat een beter label hebben dan een 300L vat.

Mijn ervaring met een IR camera is dat de bulk van het werkelijke verlies in de aansluitingen zit, en niet in de wand.

  • havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:14
Beer070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:29:
[...]

Ik heb een staande 500L variant van de PAWT, en wat ik begreep is het label ook gerelateerd aan het verlies/inhoud. Dus met dezelfde 45w verlies zou een 500L vat een beter label hebben dan een 300L vat.

Mijn ervaring met een IR camera is dat de bulk van het werkelijke verlies in de aansluitingen zit, en niet in de wand.
dat klopt, dat laat ik in de 2 posts hierboven ook zien. en beide boilers die ik als voorbeeld gebruik zijn ook 300l. Maar dat is zodra je naar de S waarde kijkt irrelevant want dan gaat het om het absolute verlies in W.

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:19
Barca schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:31:
Sinds vandaag toegang tot de WeHeat app, dus vandaag is de koppeling gemaakt tussen mijn unit en WeHeat.

Boilervat van 300 liter was ingesteld op 55 graden. Ik kan neem ik aan gerust 50 aanhouden? Verder vind ik dat hij wel heel snel aan springt na/tijdens het douchen, gebruiken jullie de handmatige modus?
Je mag hem zo laag doen als je wilt. Ik heb hem op 45 graden staan.
Ik let niet op wanneer hij aanslaat, ook heb ik WeHeat Intelligence, en die stelt het soms volgens mij uit naar een goedkoper moment.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Caayn schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:38:
[...]
Hoelang je kan gaan hangt er van af hoelang je de douche aaneengesloten gebruikt en hoe warm je doucht. Vergeet trouwens niet dat de X liter water boven de bovenste sensor minstens net zo warm is.

Zelf gebruik ik een handmatig schema zodat het vat niet onnodig wordt opgewarmd wanneer wij toch niet douchen. Standby temp van 38 en in de middag het vat opwarmen naar 47c werkt voor ons heel goed. Zondagmiddag draait hier de legionella run en dan redden wij het vaak om zondag en maandag te douchen zonder het vat tussendoor opgewarmd moet worden.

Met een handmatig schema kan je ook creatief zijn met meerdere tijdvakken met verschillende temperaturen.
Helemaal eens. Ik gebruik overdag 38 en doe elke dag een middagrun van 13-15 uur richting 47. Werkt met een huishouden van 2 perfect. Als je douchende tieners hebt, dan zou je eerst met 50 kunnen proberen.

13-15 uur heb ik gekozen omdat dat in de regel de goedkoopste dynamische uren zijn met de meeste opbrengst van zonPV.

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 18-06-2026 09:52 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • famelraider
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-06 06:37
Ik ben aan het kijken om alvast een weheat 300l boilervat te plaatsen (de warmtepomp komt later dit jaar). Weet iemand of er een sanitair expansievat geplaatst moet worden? In de weheat pakketten zie ik het niet staan, maar AI zegt van wel.

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:19
famelraider schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:18:
Ik ben aan het kijken om alvast een weheat 300l boilervat te plaatsen (de warmtepomp komt later dit jaar). Weet iemand of er een sanitair expansievat geplaatst moet worden? In de weheat pakketten zie ik het niet staan, maar AI zegt van wel.
Een sanitair expansievat?!
Volgens mij gebruiken we, in iig in NL, alleen maar een inlaatcombinatie die bij hoge druk het water loost.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
famelraider schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:18:
Ik ben aan het kijken om alvast een weheat 300l boilervat te plaatsen (de warmtepomp komt later dit jaar). Weet iemand of er een sanitair expansievat geplaatst moet worden? In de weheat pakketten zie ik het niet staan, maar AI zegt van wel.
Vraag aan AI hem te plaatsen 😆. Plaats een 6 bar inlaat combinatie en verder is het ok. In NL niet verplicht.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06 15:16
Na het plaatsen van mijn flint heb ik een tijdje de koelfunctie geactiveerd, helaas blijft het koelproces maar 10 minuten actief, zou het een verschil zijn wanneer ik de vloerverwarmingsverdeler vervang van gesloten naar een open verdeler?

  • Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:56
Ik probeer ook te koelen (met zelfbouw DBE Jaga's), maar hij gaat niet vaak aan vooral. Hij blijft bij mij meestal wel langer dan een uur aan. Maar daarnet ging hij na 5 minuten over op SWW omdat die 's middags hoger ingesteld ivm zonne-energie. Nu duurt het veeeeeel te lang voor hij weer opstart. Daar gaat toch iets niet helemaal slim zou je zeggen? Ik heb ook nog geen intelligence, maar toch.

  • sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06 15:16
mag ik vragen wat je hebt gemaakt t.b.v. (met zelfbouw DBE Jaga's)? ik wil mijn radiatoren op de eerste verdieping ook voorzien van forcering, alleen vind ik de radiatoren die er voor bedoeld zijn te duur

  • famelraider
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-06 06:37
Kodess schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:38:
[...]

Een sanitair expansievat?!
Volgens mij gebruiken we, in iig in NL, alleen maar een inlaatcombinatie die bij hoge druk het water loost.
Bedankt, @Carboy54 ook bedankt. Ik vraag het juist hier omdat ik het zeker wil weten.

Bij het weheat boilervat zit niet standaard al een heat element toch? Die moet je los kopen, net als de inlaatcombinatie?

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
famelraider schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Bedankt, @Carboy54 ook bedankt. Ik vraag het juist hier omdat ik het zeker wil weten.

Bij het weheat boilervat zit niet standaard al een heat element toch? Die moet je los kopen, net als de inlaatcombinatie?
Ja die moet je apart mee bestellen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
sergeleeuw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:54:
Na het plaatsen van mijn flint heb ik een tijdje de koelfunctie geactiveerd, helaas blijft het koelproces maar 10 minuten actief, zou het een verschil zijn wanneer ik de vloerverwarmingsverdeler vervang van gesloten naar een open verdeler?
Pomploze verdeler en voldoende inhoud zijn hievoor een must.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Michs
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Pomploze verdeler en voldoende inhoud zijn hievoor een must.
Weet jij ook hoeveel inhoud dit moet zijn?

Ik zit zelf ook nog steeds met hetzelfde ''probleem''

  • Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:09
Michs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Weet jij ook hoeveel inhoud dit moet zijn?

Ik zit zelf ook nog steeds met hetzelfde ''probleem''
https://support.weheat.nl/s/article/Hoe-groot-moet-het-buffervat-zijn?language=nl_NL hier moet je het kunnen vinden.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
Michs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Weet jij ook hoeveel inhoud dit moet zijn?

Ik zit zelf ook nog steeds met hetzelfde ''probleem''
Voor koelen het dubbele van verwarmen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:56
sergeleeuw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:02:
mag ik vragen wat je hebt gemaakt t.b.v. (met zelfbouw DBE Jaga's)? ik wil mijn radiatoren op de eerste verdieping ook voorzien van forcering, alleen vind ik de radiatoren die er voor bedoeld zijn te duur
Er is een topic over:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen - Duurzame energie en installaties - GoT

Ik heb 2 Jaga Tempo's op zolder met beide 5 van deze dingen erin Case Acc Arctic P14 Fan 14cm Silent 5pcs black . die stuur ik aan via Home Assistant en een smart stopcontact Inspelning van de ikea. Dus geen control op de snelheid. Ik heb wel een adapter erop met zo'n voltage draai dingetje erop, die zet ik in de zomer wat hoger dan in de winter ivm geluid.

  • Michs
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Voor koelen het dubbele van verwarmen.
Dat verklaart waarschijnlijk een hoop.

  • Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47
sergeleeuw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:54:
Na het plaatsen van mijn flint heb ik een tijdje de koelfunctie geactiveerd, helaas blijft het koelproces maar 10 minuten actief, zou het een verschil zijn wanneer ik de vloerverwarmingsverdeler vervang van gesloten naar een open verdeler?
Gaat je pomp van de vloerverwarming wel aan?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018


  • Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:04
sergeleeuw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:02:
mag ik vragen wat je hebt gemaakt t.b.v. (met zelfbouw DBE Jaga's)? ik wil mijn radiatoren op de eerste verdieping ook voorzien van forcering, alleen vind ik de radiatoren die er voor bedoeld zijn te duur
Zoek eens op marktplaats voor Jaga's gebruikt. Wel wat geduld hebben tot je de variant vind dir je nodig hebt maar scheelt een berg geld. Zo hebben wij het ook gedaan.

Ik heb 7 Jaga's hangen waarvan 3x 200cm x 60 T20.

Allemaal bij elkaar nog geen €1500,-. Dit is wel zonder boosten dus alleen de convectoren.


Ik boost ze met ook Artic P14 fans in combinatie met Heatmeister. Ik ben er fan van!

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 18-06-2026 19:54 ]


  • Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Kangarawoohoo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:29:
Voor de hierboven vermelde 200 W elektrisch ben ik wel benieuwd naar wat het thermisch vermogen(of COP) is. Dat is weinig elektrisch vermogen maar als de warmtevraag van het huis maar 1000 W is en stel bij 200 W elektrisch dat de Sparrow 1400 W thermisch levert dan is er alsnog een overschot in warmtelevering. De retour temp naar de warmtepomp zal gaan stijgen en zal de warmtepomp zichzelf uitzetten neem ik aan.

Relevant voor aantal schakelingen per uur tijdens periodes van een laag warmtevraag en dus voor levensduur compressor (opstarts minimaliseren).
Die waarde hoorde bij een run die in ieder geval al 8u draaide. Hoe lang die uiteindelijk heeft geduurd weet ik niet.

Ik draaide op dat moment stooklijn + aan/uit.

  • RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:17
sergeleeuw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:54:
Na het plaatsen van mijn flint heb ik een tijdje de koelfunctie geactiveerd, helaas blijft het koelproces maar 10 minuten actief, zou het een verschil zijn wanneer ik de vloerverwarmingsverdeler vervang van gesloten naar een open verdeler?
Het kan zijn dat een gesloten verdeler dicht blijft / veel mengt bij lage temperatuur. Dat is er de reden van dat ik die heb vervangen voor open omdat bij lage temperatuur verwarming de verdeler de warmte niet toeliet in de vloeren en bleef mengen. Een warmtepomp met een mengverdeler is geen goede combinatie . Daarover is op dit forum veel geschreven. Of dat betekent dat daarom je koeling snel afslaat weet ik niet. Maar dat zou kunnen als het gekoelde water in een klein circuit blijft omdat het wegens mengen de vloer niet in gaat. Voor as winter is een open verdeler waarschijnlijk sowieso beter .

  • Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:28
sergeleeuw schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:54:
Na het plaatsen van mijn flint heb ik een tijdje de koelfunctie geactiveerd, helaas blijft het koelproces maar 10 minuten actief, zou het een verschil zijn wanneer ik de vloerverwarmingsverdeler vervang van gesloten naar een open verdeler?
Kijk of er een mengventiel bij de verdeler zit. Draai die op 1 slag na dicht en zet het koelen weer aan. Wel even de flow controleren. Als lager is dan 1 kubieke meter dan weer ietsje meer openen. Dit hielp bij mij om de Flint langer te laten koelen.

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Portal krijgt geen historische data Flint binnen. Idem voor andere Weheats?

  • netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
klopt, geen data van wp in app en portal hier.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:27:
Portal krijgt geen historische data Flint binnen. Idem voor andere Weheats?
Zojuist weer online gekomen maar gaat hier de hele dag al vreemd (misschien de warmte?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Syr8TWyDu-S_rgVPs7IATLg_Do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKafnHraBOZcwfH5y1woN5IF.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend dacht de WeHeat dat het nodig was om te gaan verwarmen blijkbaar?! Dit terwijl de temp buiten op dat moment al boven de 22 graden was.
Daarna is de WeHeat gaan "koelen" met 0% compressor; de CV pomp is wel aan en met deze temperaturen warmt de WeHeat langzaam mijn vloer op door warmte van buiten naar binnen de transporteren.... schiet mij maar lek

  • havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:14
hier doet die ook de hele dag al vreemd, is de legionella run niet gestart na power cycle wel.

Helaas wil die niet meer koelen omdat er de afgelopen 24 uur niet verwarmt mag zijn.

wat een beetje vreemd is want hij heeft niet verwarmd de afgelopen 24 uur en voor de powercycle stond die gewoon lekker te koelen.....


het zou heel fijn zijn als weheat gebruikers wat meer tools gaf om bepaalde dingen te overrulen.

[ Voor 13% gewijzigd door havoc764 op 19-06-2026 19:53 ]


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
havoc764 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:52:
hier doet die ook de hele dag al vreemd, is de legionella run niet gestart na power cycle wel.

Helaas wil die niet meer koelen omdat er de afgelopen 24 uur niet verwarmt mag zijn.

wat een beetje vreemd is want hij heeft niet verwarmd de afgelopen 24 uur en voor de powercycle stond die gewoon lekker te koelen.....


het zou heel fijn zijn als weheat gebruikers wat meer tools gaf om bepaalde dingen te overrulen.
Volgens mij duurt het na een power cycle ook sowieso 24 uur voordat de WH weer gaat koelen.

Ik wil daarom eigenlijk geen power cycle doen omdat ik dan sowieso 24 uur moet wachten op het weer opstarten van koelen, gelukkig is het niet warm buiten ofzo.... Ik heb stille, hele kleine hoop dat WH dit op afstand fixt.
Wat zou het toch fijn zijn als je in dit soort situaties even je WP een zetje kan geven..... (jaja, je hoeft mij niet te vertellen dat ik dan een andere WP had moeten kiezen)

  • havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:14
arjenhiemstra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:08:
[...]


Volgens mij duurt het na een power cycle ook sowieso 24 uur voordat de WH weer gaat koelen.

Ik wil daarom eigenlijk geen power cycle doen omdat ik dan sowieso 24 uur moet wachten op het weer opstarten van koelen, gelukkig is het niet warm buiten ofzo.... Ik heb stille, hele kleine hoop dat WH dit op afstand fixt.
Wat zou het toch fijn zijn als je in dit soort situaties even je WP een zetje kan geven..... (jaja, je hoeft mij niet te vertellen dat ik dan een andere WP had moeten kiezen)
ben puur voor de weheat gegaan omdat die gemiddeld genomen significant minder geluid produceerd dan alternatieven zit in een tussenwoning en hij hangt aan de gevel.


ik wil gewoon een overrule knop, waarmee ik hem dwing een legionella run te doen of te starten met koelen.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
havoc764 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:10:
[...]

ben puur voor de weheat gegaan omdat die gemiddeld genomen significant minder geluid produceerd dan alternatieven zit in een tussenwoning en hij hangt aan de gevel.


ik wil gewoon een overrule knop, waarmee ik hem dwing een legionella run te doen of te starten met koelen.
Sorry, helemaal mee eens hoor! Mijn opmerking was eigenlijk algemeen bedoeld voor eenieder die er een opmerking over wilde gaan maken :X

  • FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31

FutureCow

(C) FutureCow

Ze hebben hun app geupdate, zodat je nu kunt zien waarom er op dit moment niet gekoeld wordt en hoe lang de vorige koelcyclus heeft geduurd. Zal wel komen door de vele vragen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAT9l32oV0exmzfIHl0baLmAp7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eGMz289eRjnskiPcbuqQKUi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door FutureCow op 19-06-2026 21:39 ]


  • havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:14
arjenhiemstra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:19:
[...]


Sorry, helemaal mee eens hoor! Mijn opmerking was eigenlijk algemeen bedoeld voor eenieder die er een opmerking over wilde gaan maken :X
snap ik volledig.

weheat heeft een aantal sterke punten en een aantal minder sterke punten. voor mij was hun sterkste punt de relatieve stiller pomp dan de concurrentie. was nooit happig op het remote stuk want werk zal als monteur in de chemische analyse apparatuur. dit ding is in principe niets wat ik al niet op het werk tegen kom alleen een maat groter en lomper dan voor mij gebruikelijk is.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
FutureCow schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:27:
Ze hebben hun app geupdate, zodat je nu kunt zien waarom er op dit moment niet gekoeld wordt en hoe lang de vorige koelcyclus heeft geduurd. Zal wel komen door de vele vragen denk ik.
Zag het net via de portal idd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opdXaXyn133DwiZBX3aWv608ep4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LRQ0ZQIisHvNPQwwvBNggRKs.png?f=fotoalbum_large

  • robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:18
arjenhiemstra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:08:
[...]


Volgens mij duurt het na een power cycle ook sowieso 24 uur voordat de WH weer gaat koelen.

Ik wil daarom eigenlijk geen power cycle doen omdat ik dan sowieso 24 uur moet wachten op het weer opstarten van koelen, gelukkig is het niet warm buiten ofzo.... Ik heb stille, hele kleine hoop dat WH dit op afstand fixt.
Wat zou het toch fijn zijn als je in dit soort situaties even je WP een zetje kan geven..... (jaja, je hoeft mij niet te vertellen dat ik dan een andere WP had moeten kiezen)
Lezen jullie de handleiding / toelichting van Weheat eigenijk wel? Ik bedoel dat niet denigrerend. Maar er wordt toch duidelijk uitgelegd waarom de WP stopt met koelen en waarom het soms wat langer duurt voordat deze weer opnieuw gaat koelen? Ik lees ook helemaal niets in jullie commentaren over het lerende karakter van de WP. Betekent dat niet dat je de pomp ook 'gelegenheid' moet geven om te leren?

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
robmoh schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Lezen jullie de handleiding / toelichting van Weheat eigenijk wel? Ik bedoel dat niet denigrerend. Maar er wordt toch duidelijk uitgelegd waarom de WP stopt met koelen en waarom het soms wat langer duurt voordat deze weer opnieuw gaat koelen? Ik lees ook helemaal niets in jullie commentaren over het lerende karakter van de WP. Betekent dat niet dat je de pomp ook 'gelegenheid' moet geven om te leren?
In mijn post zie je dat er aan 8 vd 8 voorwaarden is voldaan. Lijkt erop dat de WP dan zou moeten koelen lijkt mij? En toch werkt het niet.
Wat zou ik nog in de handleiding moeten lezen? WeHeat portal zegt, aan alle voorwaarden is voldaan, afgelopen dagen werkte koelen prima, omstandigheden zijn niet zo veranderd dat koelen minder goed zou moeten gaan werken lijkt mij.

Ik heb de WP al anderhalf jaar, in de zomer vorig jaar koel runs van hele dagen minus alleen de SWW run. Er klopt iets niet op dit moment.

  • Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:03

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Mijn p60 wil ook niet koelen omdat hij zogenaamd verwarmd heeft. Heeft die toch echt zelf gedaan🤣 soms is het wel een dom apparaat.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlb9VHGu-jFkxShZxT9HSIrIlqw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uvpcptu3ufTeEgl6c1ZTXl2a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC31ky9ePiVtL0XzgyGQp8Rod9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gcCPydsSsuMjmGrts8t44ypB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Terrie op 20-06-2026 08:49 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium


  • Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:00
Waarom is er eigenlijk niet een optie om periodiek te koelen? Lijkt me ideaal in de zomer om meer productie van je zonnepanelen deels op te vangen. Nu is er alleen een mogelijkheid tot koelmodus aan of uit. Ik snap dat het nog beter werkt als het continue koelt, maar een beetje koelen is toch ook weer fijner dan niet koelen? Nu zet ik m dus handmatig maar aan / uit tijdens de goedkope uren smiddags. Doe ik iets doms of mist deze handige feature gewoon?

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
Sirojth schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:59:
Waarom is er eigenlijk niet een optie om periodiek te koelen? Lijkt me ideaal in de zomer om meer productie van je zonnepanelen deels op te vangen. Nu is er alleen een mogelijkheid tot koelmodus aan of uit. Ik snap dat het nog beter werkt als het continue koelt, maar een beetje koelen is toch ook weer fijner dan niet koelen? Nu zet ik m dus handmatig maar aan / uit tijdens de goedkope uren smiddags. Doe ik iets doms of mist deze handige feature gewoon?
Nachtstand gebruiken en dan stilste stand (uit) kiezen.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Gisteravond begon de data iets voor 23:00 weer te lopen, hierna liep de sturing van de WP ook weer (ik vermoed via WH intelligence) of het moet toevallig zijn dat direct daarna een SWW run startte.

Sinds 02:00 vannaacht is het koelen ook echt weer begonnen met compressor ondersteuning en draait nog steeds, ondanks dat minder dan 12 uur daarvoor nog verwarming had plaats gevonden (volgens history van home assistant dus het kan ook een fout state zijn)

Dit zie ik nu in de portal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JufFjAY7kWd4VVlrPzaQPFkX2Lo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RGgcwr5kpayVFM6zukUGvDOH.png?f=fotoalbum_large

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Koelen op de Weheat is gewoon geen serieuze feature.

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfVrIjjca1uQI9zJLtxRySDr6LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6M1ofhqX9pSqOWi6B8C6NN7.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan via de app feedback achterlaten. Leuk al die voorwaardes die gecheckt worden, maar zie liever waarom het niet direct werkt. Het gaat zeker werken want veelvuldig gebruikt al. Als het draait, dan blijft het werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdNOa9sBDAkwxP558i61HAQICeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk6g1OuwPPNCp6l5Pm50UhT2.jpg?f=fotoalbum_large

Cadeautje van WeHeat, wel 330 euro lichter. Nu installeren en defecte ondedelen terug naar WeHeat voor compensatie.

[ Voor 29% gewijzigd door STIMPPYYY op 20-06-2026 11:36 ]


  • Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:37
Ik moet gewoon geduld tot volgende week de FE geïnstalleerd wordt, dan weet ik het waarschijnlijk … Maarrrr waarom zie ik - naast de dark modus - een heel verschillende user interface en bij de één 8 voorwaarden en bij de ander 9 ?

  • Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:00
STIMPPYYY schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:19:
[...]


Nachtstand gebruiken en dan stilste stand (uit) kiezen.
Aah thx, goeie workaround!

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Jailhouse schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Ik moet gewoon geduld tot volgende week de FE geïnstalleerd wordt, dan weet ik het waarschijnlijk … Maarrrr waarom zie ik - naast de dark modus - een heel verschillende user interface en bij de één 8 voorwaarden en bij de ander 9 ?
Mobiel vs desktop en OS instelling dark mode vermoed ik.
Die 9 vs 8 ben ik ook wel benieuwd naar. Welke 9 heb jij @STIMPPYYY ?

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
arjenhiemstra schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:25:
[...]


Mobiel vs desktop en OS instelling dark mode vermoed ik.
Die 9 vs 8 ben ik ook wel benieuwd naar. Welke 9 heb jij @STIMPPYYY ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIXm2DpQxKW5CQwlZgv7r9Aw_lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtPcGytnIlU3yvoYD5B2KgJm.jpg?f=fotoalbum_large

  • Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 08:55
Koeling met Sparrow icm volledig vloerverwarming werkt hier goed en afgezien van sww run vol continue. Het haalt goed de warmte uit het huis en ipv tegen de 30 graden in het verleden blijft het nu rond de 24 graden in het hele huis.

Weheat aansturing heeft wel wat wachttijd als je het koelen aanzet, instellingen wijzigt of na sww run. Daarom de sww run in de ochtend gezet.

[ Voor 23% gewijzigd door Biker_007 op 20-06-2026 12:51 ]


  • Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47
Sirojth schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:59:
Waarom is er eigenlijk niet een optie om periodiek te koelen? Lijkt me ideaal in de zomer om meer productie van je zonnepanelen deels op te vangen. Nu is er alleen een mogelijkheid tot koelmodus aan of uit. Ik snap dat het nog beter werkt als het continue koelt, maar een beetje koelen is toch ook weer fijner dan niet koelen? Nu zet ik m dus handmatig maar aan / uit tijdens de goedkope uren smiddags. Doe ik iets doms of mist deze handige feature gewoon?
Ik doe hetzelfde, zou graag een tijdsblok aangeven waarin gekoeld mag worden op zonnestroom te gebruiken

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018


  • robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:18
Tijgerkracht schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Ik doe hetzelfde, zou graag een tijdsblok aangeven waarin gekoeld mag worden op zonnestroom te gebruiken
Koelen met een WP is een langzaam proces. Er zijn veel 'voorwaarden' en afhankelijkheden die in ieder huis weer anders zijn. Ik begrijp Weheat wel dat ze een 'gewogen' gemiddelde gebruiken in hun instellingen. Ondanks die voorzorg waarschuwen ze dat koelen ook risicos meebrengt en dat die verantwoording bij jezelf ligt. Het aansturen binnen bepaalde tijdsblokken, bijvoorbeeld tijdens zon opwek, is net zo gecompliceerd als het laden van je electrische auto op zonnestroom. Er zijn veel variabelen die van invloed zijn waardoor er nu eenmaal veiligheidsmarges worden ingebouwd. Zijn wij tweakers nou zo slim, of is Weheat zo dom?

  • feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:50
Kan je de koeltemperatuur aanpassen? Ik vind het even niet in de app. De temperatuur is te laag nu, eigenlijk zouden ze rekening moeten houden met het dauwpunt.

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
feico.de.boer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:26:
Kan je de koeltemperatuur aanpassen? Ik vind het even niet in de app. De temperatuur is te laag nu, eigenlijk zouden ze rekening moeten houden met het dauwpunt.
Instellingen, Koelen (moet je daarkoelen wel eerst aanzetten) en dan heb je 2 opties qua temperatuur

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:32
arjenhiemstra schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:22:
Gisteravond begon de data iets voor 23:00 weer te lopen, hierna liep de sturing van de WP ook weer (ik vermoed via WH intelligence) of het moet toevallig zijn dat direct daarna een SWW run startte.

Sinds 02:00 vannaacht is het koelen ook echt weer begonnen met compressor ondersteuning en draait nog steeds, ondanks dat minder dan 12 uur daarvoor nog verwarming had plaats gevonden (volgens history van home assistant dus het kan ook een fout state zijn)

Dit zie ik nu in de portal:
[Afbeelding]
Weheat Intelligence is nog niet actief en de beta doet alleen SWW.

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
Compressor doet hier weer eens niks. Zeker die hoge voltage melding.

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Dat je geen tijdsblokken kunt aangeven komt vermoedelijk door het besluit van Weheat dat zij zelf willen bepalen wanneer er wel of niet gekoeld wordt. Het enige dat zij doen is de condities checken die zij belangrijk vinden. Natuurlijk kan je die uitbreiden met tijdsblokken. Op den duur verwacht ik het dus wel.

Irritanter is hun 24 uur wachttijd als de run niet lang genoeg is geweest. Dat is veel te conservatief. Mensen met een mengverdeler zullen zien dat het koude water veel te snel terug gaat naar de WP. Daardoor duikt de temperatuur van de aanvoer al snel onder de kritische waarde en slaat hij af.

Uiteraard is het advies als je een inregelventiel hebt dat je deze tot de laatste slag dicht draait. Maar lang niet alle mengverdelers hebben zo'n ventiel.

De software zou deze info na een aantal keren koelen moeten 'zien'. Dat kan een trigger zijn om de pompsnelheid iets terug te schroeven waardoor de runs langer gaan duren en de vloeren de tijd krijgen om koud water op te nemen. Maar dat zit helaas niet in de software.

[ Voor 16% gewijzigd door Mg4gebruiker op 20-06-2026 14:04 ]


  • GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:50
Het lichte koelen werkt erg goed en levert best wat comfort op in huis met vloerverwarming en fancoils. Mijn SWW-vat staat in de schuur en daar komen de leidingen van de warmtepomp als eerste binnen. En vandaag bleek daar dan, met een aanvoer van 19 temperatuur, toch behoorlijk wat condens op te zitten. Oeps…

Een moer is ook behoorlijk gaan roesten. Zie het verschil. Maakt dit uit?


Ik heb het koelen inmiddels maar uitgeschakeld. Binnen geen condens, in de schuur wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUIiMw1hpshy9th0pzGLbPGle5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1r7CAtJpOKizZ4ZZ6hhb2X2n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RedSQD65OmUl19yRdhYFrF9cZKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGBouPkp4A2yni2CcWdH9UR9.jpg?f=fotoalbum_tile

  • Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40
*heerlijk zo een lucht - lucht warmtepomp, genaamd airconditioning die hele huis op 22 graden houdt met deuren open, met een verbruik van 350W.*

Leuk dat zo een Weheat ook kan koelen, maar voelt toch meer als met een personenauto alleen achteruit rijdend naar je bestemming rijden. Leuk dat het kan, echter totaal inefficiënt.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
GvNL schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:17:
Het lichte koelen werkt erg goed en levert best wat comfort op in huis met vloerverwarming en fancoils. Mijn SWW-vat staat in de schuur en daar komen de leidingen van de warmtepomp als eerste binnen. En vandaag bleek daar dan, met een aanvoer van 19 temperatuur, toch behoorlijk wat condens op te zitten. Oeps…

Een moer is ook behoorlijk gaan roesten. Zie het verschil. Maakt dit uit?


Ik heb het koelen inmiddels maar uitgeschakeld. Binnen geen condens, in de schuur wel.
[Afbeelding][Afbeelding]
Messing op gietijzer niet de fraaiste combinatie.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:01:
Dat je geen tijdsblokken kunt aangeven komt vermoedelijk door het besluit van Weheat dat zij zelf willen bepalen wanneer er wel of niet gekoeld wordt. Het enige dat zij doen is de condities checken die zij belangrijk vinden. Natuurlijk kan je die uitbreiden met tijdsblokken. Op den duur verwacht ik het dus wel.

Irritanter is hun 24 uur wachttijd als de run niet lang genoeg is geweest. Dat is veel te conservatief. Mensen met een mengverdeler zullen zien dat het koude water veel te snel terug gaat naar de WP. Daardoor duikt de temperatuur van de aanvoer al snel onder de kritische waarde en slaat hij af.

Uiteraard is het advies als je een inregelventiel hebt dat je deze tot de laatste slag dicht draait. Maar lang niet alle mengverdelers hebben zo'n ventiel.

De software zou deze info na een aantal keren koelen moeten 'zien'. Dat kan een trigger zijn om de pompsnelheid iets terug te schroeven waardoor de runs langer gaan duren en de vloeren de tijd krijgen om koud water op te nemen. Maar dat zit helaas niet in de software.
Mengverdelers niet zijnde hybride LTV verdelers horen niet thuis in een warmtepomp installatie en al helemaal niet met koelen. De flow is dan bovendien veel te laag in de vloer.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Razer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:37:
*heerlijk zo een lucht - lucht warmtepomp, genaamd airconditioning die hele huis op 22 graden houdt met deuren open, met een verbruik van 350W.*

Leuk dat zo een Weheat ook kan koelen, maar voelt toch meer als met een personenauto alleen achteruit rijdend naar je bestemming rijden. Leuk dat het kan, echter totaal inefficiënt.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik ben deze dagen echt heel erg blij met de verkoeling die het mij oplevert ;)

Woonkamer blijft lekker op een aangename temperatuur, met een COP van rond de 4,5. Een prima manier om mijn zonnestroom in te zetten voor direct comfort ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
Beter iets dan niets natuurlijk

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
orillion schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Weheat Intelligence is nog niet actief en de beta doet alleen SWW.
beetje kort door de bocht. Bij mij is WeHeat Intelligence namelijk wel actief. Wat ik beschreef ging over SWW.

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
STIMPPYYY schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:51:
Compressor doet hier weer eens niks. Zeker die hoge voltage melding.
Bij mij ook niet sinds +- 12 uur. Voltage is hier niet boven de 236 Volt gekomen dus dat is het (hier) niet

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Razer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:37:
*heerlijk zo een lucht - lucht warmtepomp, genaamd airconditioning die hele huis op 22 graden houdt met deuren open, met een verbruik van 350W.*

Leuk dat zo een Weheat ook kan koelen, maar voelt toch meer als met een personenauto alleen achteruit rijdend naar je bestemming rijden. Leuk dat het kan, echter totaal inefficiënt.
De WeHeat gebruikt hier bij het koelen zo'n 450-500 Watt en ontrecht daarmee 2500-2700 Watt aan warmte uit het huis. Hoezo inefficient?
Tegelijkertijd gebruik ik ook 3 lucht - lucht warmtepompen, genaamd airconditioning, die meehelpen het huis koel te houden. Dat werkt inderdaad ook heel goed, overigens eerder rond de 1400 Watt verbruik en zo'n 6000 Watt aan koelvermogen.
Overigens wel met de deuren wel dicht, je laat de deuren tijdens de winter toch ook niet open als je aan het verwarmen bent hoop ik?

  • EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:39
Het koelen loopt hier, met de Sparrow, als een zonnetje. Gewoon 1 lange run. Ik heb wel zo een nep-dyson van de Lidl aangeschaft, die de koude vloer mengt met de warmere bovenlucht. Dit gaat echt heel goed. Woonkamer koelt niet af, maar wordt ook niet warmer. Prima 23 graden hier binnen. Natuurlijk is een echte airco veel efficiënter, maar de warmtepomp heb ik staan en voldoet prima hier. Maar natuurlijk is ieder huis weer anders.

  • effsec
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 15:22
robmoh schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Koelen met een WP is een langzaam proces. Er zijn veel 'voorwaarden' en afhankelijkheden die in ieder huis weer anders zijn. Ik begrijp Weheat wel dat ze een 'gewogen' gemiddelde gebruiken in hun instellingen. Ondanks die voorzorg waarschuwen ze dat koelen ook risicos meebrengt en dat die verantwoording bij jezelf ligt. Het aansturen binnen bepaalde tijdsblokken, bijvoorbeeld tijdens zon opwek, is net zo gecompliceerd als het laden van je electrische auto op zonnestroom. Er zijn veel variabelen die van invloed zijn waardoor er nu eenmaal veiligheidsmarges worden ingebouwd. Zijn wij tweakers nou zo slim, of is Weheat zo dom?
Ieder huis is anders en heeft dus ook een andere manier van regelen nodig. Ik mis de invloed lokaal, als ik weheat intelligence alles laat regelen dan staat de WP te pendelen. Het is beter om een lokale API te kunnen om ook koelen lokaal te kunnen instellen en regelen. Vandaag veel condens, doordat de lucht veel vochtiger is. Temperatuur van water huis in was 17,3. Normaal regel ik naar de 16 graden, wat vaak nog geen condens oplevert. Met een lokale regeling kan je ook regelen op dauwtemperatuur, waardoor op vochtige dagen de target water temperatuur wat hoger kan zijn.

Ik zet koelen zoveel mogelijk overdag aan en ‘s nachts uit om optimaal van zonne energie gebruik te maken. Nu moet ik koelen handmatig aan en uit zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door effsec op 20-06-2026 17:00 ]


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
effsec schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Ieder huis is anders en heeft dus ook een andere manier van regelen nodig. Ik mis de invloed lokaal, als ik weheat intelligence alles laat regelen dan staat de WP te pendelen. Het is beter om een lokale API te kunnen om ook koelen lokaal te kunnen instellen en regelen. Vandaag veel condens, doordat de lucht veel vochtiger is. Temperatuur van water huis in was 17,3. Normaal regel ik naar de 16 graden, wat vaak nog geen condens oplevert. Met een lokale regeling kan je ook regelen op dauwtemperatuur, waardoor op vochtige dagen de target water temperatuur wat hoger kan zijn.

Ik zet koelen zoveel mogelijk overdag aan en ‘s nachts uit om optimaal van zonne energie gebruik te maken. Nu moet ik koelen handmatig aan en uit zetten.
Weheat Intelligence is nog niet beschikbaar voor verwarming en koeling, alleen voor SWW, en alleen voor een selecte groep van beta-testers.

De reguliere aansturing van de koeling is voor iedereen nu nog hetzelfde, dus je kunt beter de 2 instelbare punten op de koellijn aanpassen op jouw specifieke woning en de omstandigheden, zoals ook wordt aangegeven in het portal en de app ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Carboy54 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Mengverdelers niet zijnde hybride LTV verdelers horen niet thuis in een warmtepomp installatie en al helemaal niet met koelen. De flow is dan bovendien veel te laag in de vloer.
Wellicht een keertje je collega's informeren. Het komt vaker voor dan jij denkt.

  • Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:12:
[...]

Wellicht een keertje je collega's informeren. Het komt vaker voor dan jij denkt.
Zolang veel mensen vooral naar de prijs kijken zit men niet op extra werk te wachten. Wordt het warm, prima. Staat er in de offerte iets over koel prestaties of optimaal rendement, meestal niet. Warmtepomp erin en wegwezen.

Werkt het daarna niet optimaal dan kun je altijd nog adviseren een verdeler te vervangen. Nieuwe offerte (want zat niet in de oorspronkelijke), nieuwe klus.

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Civil schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Zolang veel mensen vooral naar de prijs kijken zit men niet op extra werk te wachten. Wordt het warm, prima. Staat er in de offerte iets over koel prestaties of optimaal rendement, meestal niet. Warmtepomp erin en wegwezen.

Werkt het daarna niet optimaal dan kun je altijd nog adviseren een verdeler te vervangen. Nieuwe offerte (want zat niet in de oorspronkelijke), nieuwe klus.
Jij kent je pappenheimers...

  • n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:05
Carboy54 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Mengverdelers niet zijnde hybride LTV verdelers horen niet thuis in een warmtepomp installatie en al helemaal niet met koelen. De flow is dan bovendien veel te laag in de vloer.
Ben je (ook) zo stellig als het een verdeler met LTV inregelventiel betreft? Dat lijkt hier prima te werken. Ik snap zelf (nog) niet zo goed hoe een open verdeler zou kunnen zorgen voor meer flow in dit geval (als ik plaatjes vergelijk van een mijn gesloten verdeler met een open verdeler).

Weheat Flint


  • Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:48
Even een vraag ter bevestiging: vannacht is mijn BB om onbekende reden afgeslagen met koelen na een sww run (17gr ingesteld). Vanochtend heb ik hem met 16gr ingesteld weer op gang gekregen.

Maar: op de verdelers en bij de binnenunit zelf vind ik wel condens. Geen plasjes op de vloer. Onder de convectoren vind ik niks. Niet gek met 75% luchtvochtigheid natuurlijk.

Maar in hoeverre is wat condens op leidingwerk/verdelers erg, ihkv oxydatie enzo, als de rest van het huis droog is?

[ Voor 9% gewijzigd door Aeien op 21-06-2026 08:06 ]


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:53
n.smits schreef op zondag 21 juni 2026 @ 06:53:
[...]

Ben je (ook) zo stellig als het een verdeler met LTV inregelventiel betreft? Dat lijkt hier prima te werken. Ik snap zelf (nog) niet zo goed hoe een open verdeler zou kunnen zorgen voor meer flow in dit geval (als ik plaatjes vergelijk van een mijn gesloten verdeler met een open verdeler).
Ik ben het wel eens met @Carboy54.

Ik zie ook liever gewoon een open verdeler. In mijn ogen telt het water achter een vloerverdeler met pomp niet mee als echt actief volume. Het water zit immers achter de pomp van de verdeler wat inhoudt dat de WeHeat pomp enkel een korte lus heeft over de verdeler zelf. Een inregelventiel maakt het nog erger. Draai je hem helemaal dicht dan zet je eigenlijk je WeHeat circulatiepomp in serie met je vloerverdeler pomp. En dat brengt alleen maar onbalans in je systeem. Je kunt het inregelventiel wel gebruiken maar draai hem niet helemaal dicht.

In dit soort opstellingen heb je vrijwel ook altijd een buffervat nodig.

  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Stefan1989 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:01:
[...]

Ik ben het wel eens met @Carboy54.

Ik zie ook liever gewoon een open verdeler. In mijn ogen telt het water achter een vloerverdeler met pomp niet mee als echt actief volume. Het water zit immers achter de pomp van de verdeler wat inhoudt dat de WeHeat pomp enkel een korte lus heeft over de verdeler zelf. Een inregelventiel maakt het nog erger. Draai je hem helemaal dicht dan zet je eigenlijk je WeHeat circulatiepomp in serie met je vloerverdeler pomp. En dat brengt alleen maar onbalans in je systeem. Je kunt het inregelventiel wel gebruiken maar draai hem niet helemaal dicht.

In dit soort opstellingen heb je vrijwel ook altijd een buffervat nodig.
Maar een installateur geeft vrijwel altijd aan hoe groot dat vat moet zijn voor verwarmen. Niet voor koelen. Als ik Carboy mag geloven heb je een twee keer zo groot volume nodig.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Maar een installateur geeft vrijwel altijd aan hoe groot dat vat moet zijn voor verwarmen. Niet voor koelen. Als ik Carboy mag geloven heb je een twee keer zo groot volume nodig.
Wij hebben het dan over het minimale volume van het totale actieve systeem. @n.smits Venturies van mengverdelers zijn niet berekend op het 3x hogere volume van een warmtepomp. 400 versus 1300 liter.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 21-06-2026 09:01 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:53
Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Maar een installateur geeft vrijwel altijd aan hoe groot dat vat moet zijn voor verwarmen. Niet voor koelen. Als ik Carboy mag geloven heb je een twee keer zo groot volume nodig.
Je installateur bepaalt of er voldoende inhoud is maar hij bepaald ook of je de flow goed kwijt kunt.

Als je een vloerverdeler voedt met een cv ketel is de flow die de ketelpomp maakt misschien maar 200L/h. Een ketel werkt met een grotere delta t en de aanvoer temperatuur zal hoger zijn.

Je warmtepomp zal ongeveer 1000 l/h moeten verpompen met een delta t van 5 graden.

Of je nou met 200L op de vloerverdeler aankomt of met 1000 maakt behoorlijk verschil.

Is het een open verdeler dan gaat dat prima. Is het een mengverdeler dan krijg je gegarandeerd een hoop gesuis. En je koelt je aanvoer temperatuur af door de bijmenging.

Als je nou altijd je radiatoren dicht hebt staan en alleen de vloerverdeler met pomp gebruikt dan installeer je de buffer als hydraulische scheiding. (Parallel)

Weheat pompt primair 1000 L/h. Jij neemt 400L/h af met je vloerverwarming en de overige 600L stroomt dan over de buffer.

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
arjenhiemstra schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:07:
[...]


Bij mij ook niet sinds +- 12 uur. Voltage is hier niet boven de 236 Volt gekomen dus dat is het (hier) niet
Gister wp uit aan moeten zetten en daarna vreemd gedrag (legionella die werd gestart en niet afgemaakt en daarna kort sww verwarmen en toen niets. Vanochtend weer legionella terwijl die op 13:00 staat vanmiddag). Koelen werkt dan ook niet om de teller 24h gereset wordt. Heb jij er iets mee gedaan? (Hing bij mij op sww verwarmen en sww pomp bleef draaien)

[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-06-2026 12:38 ]


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
STIMPPYYY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Gister wp uit aan moeten zetten en daarna vreemd gedrag (legionella die werd gestart en niet afgemaakt en daarna kort sww verwarmen en toen niets. Vanochtend weer legionella terwijl die op 13:00 staat vanmiddag). Koelen werkt dan ook niet om de teller 24h gereset wordt. Heb jij er iets mee gedaan? (Hing bij mij op sww verwarmen en sww pomp bleef draaien)
Niets aan gedaan. Koel modus is actief gebleven zonder compressor tot 7:15 vanochtend de compressor weer aangegaan is.
Gisteren om 19:20 is er een legionella run gestart, geen idee waarom op dat moment.

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
arjenhiemstra schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:51:
[...]


Niets aan gedaan. Koel modus is actief gebleven zonder compressor tot 7:15 vanochtend de compressor weer aangegaan is.
Gisteren om 19:20 is er een legionella run gestart, geen idee waarom op dat moment.
Denk toch iets van een update. Bij mij ook rond die tijd.

Liep jouw cv pomp wel zonder compressor?

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
Stefan1989 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Je installateur bepaalt of er voldoende inhoud is maar hij bepaald ook of je de flow goed kwijt kunt.

Als je een vloerverdeler voedt met een cv ketel is de flow die de ketelpomp maakt misschien maar 200L/h. Een ketel werkt met een grotere delta t en de aanvoer temperatuur zal hoger zijn.

Je warmtepomp zal ongeveer 1000 l/h moeten verpompen met een delta t van 5 graden.

Of je nou met 200L op de vloerverdeler aankomt of met 1000 maakt behoorlijk verschil.

Is het een open verdeler dan gaat dat prima. Is het een mengverdeler dan krijg je gegarandeerd een hoop gesuis. En je koelt je aanvoer temperatuur af door de bijmenging.

Als je nou altijd je radiatoren dicht hebt staan en alleen de vloerverdeler met pomp gebruikt dan installeer je de buffer als hydraulische scheiding. (Parallel)

Weheat pompt primair 1000 L/h. Jij neemt 400L/h af met je vloerverwarming en de overige 600L stroomt dan over de buffer.
Prima toelichting. Een Blackbird doet overigens 1300 liter en een Panasonic 1500 bij 9 kW dus wordt het effect nog groter.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
STIMPPYYY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Denk toch iets van een update. Bij mij ook rond die tijd.

Liep jouw cv pomp wel zonder compressor?
Ja continue (op de legionella run na)

  • frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-06 20:46
arjenhiemstra schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:51:
[...]


Niets aan gedaan. Koel modus is actief gebleven zonder compressor tot 7:15 vanochtend de compressor weer aangegaan is.
Gisteren om 19:20 is er een legionella run gestart, geen idee waarom op dat moment.
bij mij gaat de koelmodus na 30 minuten uit (17 graden), ik heb alleen beneden een twee groeps vloerverwarming. Ik zit er aan te denken om voor boven een extra jaga briza net zero bij te plaatsen, maar weet niet of dit dan voldoende is om de koelrun naar minimaal 60 minuten te krijgen. Met hoeveel en welke radiatoren/vloerverwarming koel jij?

  • arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
frank2908 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:53:
[...]

bij mij gaat de koelmodus na 30 minuten uit (17 graden), ik heb alleen beneden een twee groeps vloerverwarming. Ik zit er aan te denken om voor boven een extra jaga briza net zero bij te plaatsen, maar weet niet of dit dan voldoende is om de koelrun naar minimaal 60 minuten te krijgen. Met hoeveel en welke radiatoren/vloerverwarming koel jij?
Ik heb iets van 140 m2 vloerverwarming met 17 groepen kunstof verdelers, op de badkamer groep na die ik met koelen uit zet verder geen naregeling.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Stefan1989 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Je installateur bepaalt of er voldoende inhoud is maar hij bepaald ook of je de flow goed kwijt kunt.

Als je een vloerverdeler voedt met een cv ketel is de flow die de ketelpomp maakt misschien maar 200L/h. Een ketel werkt met een grotere delta t en de aanvoer temperatuur zal hoger zijn.

Je warmtepomp zal ongeveer 1000 l/h moeten verpompen met een delta t van 5 graden.

Of je nou met 200L op de vloerverdeler aankomt of met 1000 maakt behoorlijk verschil.

Is het een open verdeler dan gaat dat prima. Is het een mengverdeler dan krijg je gegarandeerd een hoop gesuis. En je koelt je aanvoer temperatuur af door de bijmenging.

Als je nou altijd je radiatoren dicht hebt staan en alleen de vloerverdeler met pomp gebruikt dan installeer je de buffer als hydraulische scheiding. (Parallel)

Weheat pompt primair 1000 L/h. Jij neemt 400L/h af met je vloerverwarming en de overige 600L stroomt dan over de buffer.
En dat laatste kost je best wel wat rendement, die 600L continu over je parallelbuffer. Dan kun je beter extra geld uittrekken voor een verdeler. Die kost € 350 en twintig minuutjes installatiewerk. Op een hele nieuwe installatie is dat niet het geld.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47
Vreemd gedrag weer vandaag, legionella run van 13:00 niet afgemaakt, maar doet dat dan als de elek prijs weer hoog is en de zonnepanelen minder opwek hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f710hUebuwKjyykgWtjDMiBODMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4hN6mp3Gq3gPm1GJBy6vLsh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBLBp8qCcq71dBoEF9uFwAsZrps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0zMJ3bvDleLYFqpeihZBxC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE7mzxVfWFrlVLE6iz8tBhYiluk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1e1XYyr7lpo64L35FZ5dzBu.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018


  • SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:26
Tijgerkracht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:45:
Vreemd gedrag weer vandaag, legionella run van 13:00 niet afgemaakt, maar doet dat dan als de elek prijs weer hoog is en de zonnepanelen minder opwek hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gokje: het was te warm buiten, waardoor de R290 warmtepomp niet zoals normaal de hoge Ta kan bereiken. Als het koeler is, kan hij dat wel.

Als je warmtepomp wacht tot morgen als je weer maximaal PV productie hebt, dan loopt ie tegen hetzelfde probleem aan?

Zie ook: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Zijn er grafieken van het Ta bereik van WeHeat warmtepompen bij verschillende buitentemperaturen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Pr088 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:20:
[...]

En dat laatste kost je best wel wat rendement, die 600L continu over je parallelbuffer. Dan kun je beter extra geld uittrekken voor een verdeler. Die kost € 350 en twintig minuutjes installatiewerk. Op een hele nieuwe installatie is dat niet het geld.
Meerprijs was 750 euro... Dat had ik even niet. Maar nu wel dus voor de winter zit die erin.

[ Voor 7% gewijzigd door Mg4gebruiker op 21-06-2026 20:36 ]


  • Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:56
<foutje>

[ Voor 99% gewijzigd door Amiromaan op 22-06-2026 09:06 ]


  • Zentac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 14:50
Ik zie op de site van Cool Blue dat ze het hele verhaal hebben overgedragen aan Hoppenbrouwers. Vinden we daar nog wat van, of was dat al de partij die het op de achtergrond allemaal deed?

  • Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:42
Zentac schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:02:
Ik zie op de site van Cool Blue dat ze het hele verhaal hebben overgedragen aan Hoppenbrouwers. Vinden we daar nog wat van, of was dat al de partij die het op de achtergrond allemaal deed?
Dat is een beetje oud nieuws ondertussen. Mijn plaatsing kwam een week na dat ze over waren. Buiten dat er wat details niet helemaal goed over waren gekomen uit het coolblue systeem is alles zeer netjes geregeld. Ik denk dat je op zich blij mag zijn dat je bij Hoppenbrouwers zit nu. De installateurs zijn gewoon over gekomen vanuit coolblue en gaven aan dat er nu iets van twintig hubs zijn in Nederland met 50 monteurs/installateurs per hub ofzo. Dus ik denk dat we een stuk hogere servicegraad kunnen verwachten.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Meerprijs was 750 euro... Dat had ik even niet. Maar nu wel dus voor de winter zit die erin.
Een begrijpelijke keuze. Ik heb het meteen laten meenemen omdat het geld er wel lag en de verdeler half achter de installatie zit. Dus bij later terugkomen moest de monteur een deel van de installatie opnieuw demonteren. Direct meenemen kostte mij -uit het hoofd- € 500.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:45:
Vreemd gedrag weer vandaag, legionella run van 13:00 niet afgemaakt, maar doet dat dan als de elek prijs weer hoog is en de zonnepanelen minder opwek hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij voor het eerst dit ook gezien, run eerste deel van 13-14 uur en daarna afgemaakt tussen 16-17 uur. Zal de hitte geweest zijn. No problemo. En de totale run kostte mij 3,5 kWh. Dus het tweede deel (1kWh) op een duurder moment is centenwerk.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:27
Zentac schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:02:
Ik zie op de site van Cool Blue dat ze het hele verhaal hebben overgedragen aan Hoppenbrouwers. Vinden we daar nog wat van, of was dat al de partij die het op de achtergrond allemaal deed?
Ik heb een tijdje terug van Coolblue bericht gekregen. Zij beloofde, dat de service verlening hetzelfde blijft.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:27
Dubbel. sorry

[ Voor 96% gewijzigd door RNacoustics op 22-06-2026 10:49 ]

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling


  • BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 13:22
Tijgerkracht schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Dat betekend, denk ik, dat ie al snel aan z'n doeltemperatuur zit en dus je afgifte systeem niet optimaal is voor koelen? Welke temperatuur heb je ingesteld en wat is je afgifte systeem en staat alles wel open?
Nog even terugkoppeling over koelen met de Flint. Wanneer ik de koelcurve naar beneden zet (bijvoorbeeld op het minimum van 15 - 15) dan draait de Flint een stuk langer, maar dat is het wel echt oppassen met condensvorming. Ik zou dit echt willen kunnen aansturen met Home Assistant, zodat ik rekening kan houden met het dauwpunt. Maar ik geloof niet dat we controle gaan krijgen hierover binnen Home Assistant, of heeft iemand ander nieuws daarover?

  • orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:32
BrBuggyB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Nog even terugkoppeling over koelen met de Flint. Wanneer ik de koelcurve naar beneden zet (bijvoorbeeld op het minimum van 15 - 15) dan draait de Flint een stuk langer, maar dat is het wel echt oppassen met condensvorming. Ik zou dit echt willen kunnen aansturen met Home Assistant, zodat ik rekening kan houden met het dauwpunt. Maar ik geloof niet dat we controle gaan krijgen hierover binnen Home Assistant, of heeft iemand ander nieuws daarover?
Nee, op GitHub schreven ze dat ze bang zijn dat mensen dan (al dan niet per ongeluk) te veel schrijfacties kunnen doen en het geheugen van het board daardoor kapot gaat.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zentac schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:02:
Ik zie op de site van Cool Blue dat ze het hele verhaal hebben overgedragen aan Hoppenbrouwers. Vinden we daar nog wat van, of was dat al de partij die het op de achtergrond allemaal deed?
Dat is de partij die de hele installatie tak van Coolblue heeft overgenomen, gekocht dus. Vinden we daar iets van? Ik wilde sowieso geen warmtepomp bij CB kopen, leek mij niet een deskundige partij op dat gebied. Ik koop daar wel andere elektronica. Hoppenbrouwers heeft meer ervaring. Hoe het in de praktijk gaat uitpakken: geen idee. Ik heb vorig jaar gewoon een middelgrote deskundige installateur uit de regio gebeld.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:50
orillion schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Nee, op GitHub schreven ze dat ze bang zijn dat mensen dan (al dan niet per ongeluk) te veel schrijfacties kunnen doen en het geheugen van het board daardoor kapot gaat.
Zolang als alles via de cloud loopt zoals het nu gaat hebben ze dat toch zelf in de hand.

Bij lokale toegang kan ik me dat risico voorstellen, maar als ze een interface maken met wat intelligentie erin voor lokale toegang dat is het daar ook af te vangen.

Ik denk overigens dat er wel een paar goede redenen zijn voor WeHeat om terughoudend te zijn met lokale toegang. CRA is er ééntje van, Cyber Resilience Act (CRA) | NCSC.

Via de afgesloten IOT 4G verbinding van Vodafone is het een stuk makkelijker om aan die regels te voldoen denk ik.
https://www.ncsc.nl/wet-e.../cyber-resilience-act-cra

NIS2 zou zomaar ook van toepassing kunnen zijn.
https://digital-strategy....l/policies/nis2-directive

[ Voor 30% gewijzigd door RobbieT op 22-06-2026 15:55 ]

Pagina: 1 ... 213 214 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.