• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
merk dat nu met dit warme weer hij de legionella run niet afmaakt en afslaat omdat de uitgangstemperatuur te hoog word (75) graden.

Merk ook dat de pomp met de legionella run niet verder wil terugschalen dan zo'n 36%.

Boiler is een Nexus RVS PAWT-300H XL-LE1, welke een aantal andere tweakers ook hebben zonder issues. dus denk niet dat die het issue is.

Denk eerder dat er iets is met mijn temp sensor of dat er een instelling in de pomp staat die voorkomt dat die verder terugschakelt.

Vermoed zelf ook enigsinds de temp sensor gezien als ik de kraan open draai er significant warmer water uit de kraan komt, meestal zo'n 7 graden hoger.

Is het mogelijk dat een liggende boiler een andere locatie heeft kwa temp sensor en weheat hier niet goed mee omgaat?

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:45

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
havoc764 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:46:
merk dat nu met dit warme weer hij de legionella run niet afmaakt en afslaat omdat de uitgangstemperatuur te hoog word (75) graden.

Merk ook dat de pomp met de legionella run niet verder wil terugschalen dan zo'n 36%.

Boiler is een Nexus RVS PAWT-300H XL-LE1, welke een aantal andere tweakers ook hebben zonder issues. dus denk niet dat die het issue is.

Denk eerder dat er iets is met mijn temp sensor of dat er een instelling in de pomp staat die voorkomt dat die verder terugschakelt.

Vermoed zelf ook enigsinds de temp sensor gezien als ik de kraan open draai er significant warmer water uit de kraan komt, meestal zo'n 7 graden hoger.

Is het mogelijk dat een liggende boiler een andere locatie heeft kwa temp sensor en weheat hier niet goed mee omgaat?

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Zit de sensor helemaal achteraan de dompelhuls van je vat?

Ik heb ook Nexus vat, andere spiraal, maar geen probleem.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:02
MotorBeast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Spookverhalen? Ik lees alleen maar succesverhalen op Tweakers over FE zelfs met radiatoren. Nu wordt het toch alleen maar duurder? Je WP gaat niet je hele verbruik opvangen want daar is je gasverbruik te hoog voor en ketel gaat bij koude bijspringen (en gas is niet goedkoop meer en wordt nooit meer goedkoop). Dan zal je in een later stadium een zwaardere WP moeten kopen, deze verkopen/inruilen en weer plaatsen en dan alsnog een boiler moeten plaatsen en dus 2x installatiekosten. Schat in dat je voor zo'n 3 a 4 mille meer FE bent. NB: voor jouw gasverbruik heb je een forse jongen nodig van zo'n 15kW bij -7 of -10 afhankelijk van de regio.
Of dit is het startpunt om het huis fors te gaan naisoleren en met de BB uit te kunnen. Dat hebben wij gedaan met ons huis uit 1910. Van G naar A gebracht en we redden het nu fluitend met de BB 80.

Onze volgorde was overigens eerst isoleren en daarna de BB erin, maar zo kan het uiteraard ook!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:49
testmanager schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:53:
[...]

@Weheat en misschien belangrijker nog: wat zijn de plannen voor de mogelijkheid tot lokale aansturing. Hier blijkt maar weer dat je niet afhankelijkheid wil blijven van een cloudverbinding. Ik weet dat je met opentherm de verwaming lokaal kan sturen, maar dat werkt niet voor directe sturing van je SWW.
Sommige opentherm thermostaten kunnen wel SWW instellingen doorgeven, maar Weheat doet er niets mee. Met een Isense kun je wel de bovenste sensor op je display uitlezen.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:49
Stoker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:30:
Heb net de eerste 3 pagina's aan installaties bekeken in de installateursportal; 100% online.
Zal misschien bepaalde regio van het land zijn, precies waar jullie niet komen?

• havoc764
  • Nu online
Stoker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Zit de sensor helemaal achteraan de dompelhuls van je vat?

Ik heb ook Nexus vat, andere spiraal, maar geen probleem.
is inderdaad iets wat ik me af begin te vragen.

Of er staat mischien een offset verkeerd ingesteld.

welk vat heb jij dan? de niet xl spiraal?

• Stoker
  • Laatst online: 17:45

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jawel. De 32mm spiraal ipv de 28mm.

Gewoon even de wartel iets losdraaien en controleren of de sensor tegen het eind zit. Zo niet, dan er helemaal in drukken en de wartel weer aandraaien.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:44
Caayn schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Een energy socket gaat niet werken. Je moet een kwh 1fase meter plaatsen tussen de warmtepomp en groep in je meterkast. Je kan de installateur lief aankijken of hij dit er tussen wilt zetten.

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Installatie ervan stelt niet zoveel voor maar als je niet bekend bent met elektra raadt ik het je af om zelf te doen. Zeker als de installateur toch al bezig is met de elektra kost hem dit slechts een paar minuten extra.

Wil je een volledig beeld dan heb je er twee nodig. Eentje voor de warmtepomp en eentje voor de binnenunit.
Binnenunit meten is niet zo spannend, daar gaat nauwelijks stroom doorheen. Maar als je Pietje Precies bent met het berekenen van je COP... Ik zou dat € 60 teveel vinden.

De belasting van de buitenunit is in de winter aanzienlijk, een socket kan dan wegsmelten. Dus neem in dit geval altijd de kwh 1-fase meter die @Caayn voorstelt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• havoc764
  • Nu online
Stoker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:25:
Jawel. De 32mm spiraal ipv de 28mm.

Gewoon even de wartel iets losdraaien en controleren of de sensor tegen het eind zit. Zo niet, dan er helemaal in drukken en de wartel weer aandraaien.
Was die er dan als horizontale variant?

Ik krijg hem alleen staand gevonden en niet liggen.

Grootste verschil zit hem in de extra lengte van de spiraal 30m tov 20m bij de standaard zie ik, wat best wel voordeel op zal leveren als je een staande kwijt kan.

Maar goed oppervlakte spiraal bij de standaard xl is nog steeds 2.6m2 wat het zelfde is als de weheat boilers. dus daar mag geen probleem zitten.

die wartel los en vast draaien word nog wat, installateur heeft het vat ietwat ver naar achter geplaatst waardoor ik mijn hand niet goed tussen de boiler en het plafond krijg.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-09 09:43
JeroenVerweij schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Nope, die meter is toch echt 2 din breed. Kijk maar in mijn kast:

[Afbeelding]
Er is toch nog plaats ,

• Obe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:27

Obe

Obe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:55:
Gek dat maar een deel van de pompen offline is. Ik heb de installeur gevraagd of zij iets zien. Beetje vervelend om hun weer lastig te vallen met iets waar zij niets aan hebben kunnen doen.

Zijn er meer mensen die ook dit gekke gedrag zijn waarbij het warm water willekeurig verwarmd wordt naar soms 60 en soms 65 graden?

[Afbeelding]
Sinds vanmiddag 13:20 werkt de boel weer zoals normaal…

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-08 22:03
Obe schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Sinds vanmiddag 13:20 werkt de boel weer zoals normaal…
Nadat ik zojuist zag dat in HA geen nieuwe data binnen kwam ben ik even verder gaan zoeken en ook hier offline. Sinds vannacht 03:35….

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:02
Technician- schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Hoe kan dat dan? Heb je een flinke lekkage? Wel een goed expansievat? Gassen die erin geraken?

Keer bijvullen kan, maar veel lucht er ineens in komt ergens vandaan.
In de gaten gehouden. Druk daalt nog steeds te hard. Expansievat klinkt bij tikken goed (hol boven, onder dof). Heb div. keren ontlucht inclusief alle radiatoren en verdelers. Dus vermoed ergens lekkage bij de BB of toch het expansievat dat niet ok is. Dat wordt dus een dingetje, geen installateur meer en ik neem aan dat een vorstventiel aan de BB (klopt toch?) een garantiekwestie. De uren natuurlijk niet.
Heb ook nog steeds bij CV raar geluid van de pomp/kleppen. Dat lijkt mij ook garantie. Irritant...

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-05-2026 09:22 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:21:
[...]

In de gaten gehouden. Druk daalt nog steeds te hard. Expansievat klinkt bij tikken goed (hol boven, onder dof). Heb div. keren ontlucht inclusief alle radiatoren en verdelers. Dus vermoed ergens lekkage bij de BB of toch het expansievat dat niet ok is. Dat wordt dus een dingetje, geen installateur meer en ik neem aan dat een vorstventiel aan de BB (klopt toch?) een garantiekwestie. De uren natuurlijk niet.
Heb ook nog steeds bij CV raar geluid van de pomp/kleppen. Dat lijkt mij ook garantie. Irritant...
Via WeHeat andere installateur zoeken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Johannes25
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-06 14:12
jelleeelco schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ik zou ervan uit gaan dat een Flint nooit meer dan 3650Watt verbruikt. Want dat kan die helemaal niet.

Ik heb weliswaar geen Flint, maar een Sparrow (en ook geen SWW via de WP). De Sparrow staat op een normale, eigen groep. De binnenunit staat op een gedeelde groep. Ik dacht dat als je een binnenunit hebt die ook kan verwarmen dat ook op een niet-gedeelde groep moet staan.

Maar de boiler, heeft die dan ook een hitte element? Ik dacht dat de WP het water warm maakte?
Dat is de elektrische boiler-warmtepomp booster die bijspringt als de WP het niet aan kan.

• Johannes25
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-06 14:12
jelleeelco schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Ah ok, dat wist ik niet. Maar dan nog, een losse 5-aderige kabel op kookgroep en dan van de buitenunit weer naar de boiler lijkt mij totaal niet nuttig / zinvol? Gewoon twee losse groepen... wil je extra safe zijn, de groepen ieder op een andere fase. Toch?
Dat was ook mijn idee. Ik heb nog niets gehoord van de installateur die hem op een kookgroep wil aansluiten na mijn mail aan hem dat WeHeat adviseert.
Ben benieuwd naar zijn reactie.

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:27
Misschien een dom idee, maar waar ik benieuwd naar ben is of ik de elektrisch verwarm element terminals van de binnenunit kan gebruiken om een domme boiler te verwarmen in de hoop dat dit kan door slim schakelen met weheat intelligence

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
ZeRoC00L schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:05:
@the noise
Draait (of wil de pomp) gaan draaien ?
geactiveerd lijkt me dat die iets doet. (bij mij staat er Stand-By).

Anders contact opnemen met Hoppenbrouwers.
Die zijn hier nu. De circulatiepomp zit fout, wijst naar boven. Met als gevolg een luchtbel die blijft hangen.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:17
Ik had ook een probleem met de legionella run een tijd geleden en had gebeld. Ze hadden hem toen handmatig gedraaid toen, maar volgens mij is het hele schema weg nu. Ik kan het ook niet meer instellen nu. Zouden ze iets bij mij hebben aangepast?

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-09 11:14
Carboy54 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:51:
[...]

De regels zijn in 2026 veranderd en zou je dus recht hebben op volledige subsidie. Bij de RVO weten ze het zelf niet 🥴 en zeggen dat alleen het meer vermogen subsidiabel is. Wij zijn een andere mening toegedaan. De regel uit 2025 was na 1 jaar gebruik. De Sparrow verkopen of inruilen. Er is genoeg interesse voor woningen waar je geen recht hebt op subsidie bouwjaar vanaf 2018 of vakantiewoningen.
Ik heb de RVO gebeld. Na een tijdje in de wacht voor navraag werd aangegeven dat:
  • Subsidie is mogelijk onder voorwaarden
  • Zo krijg je geen subsidie indien je binnen een jaar na vorige toekenning een nieuwe aanvraag indient
  • Voor de hoogte van de subsidie zijn de spelregels voor een “2e warmtepomp” van toepassing. Dat betekent € 225 per kw vermogen. Dus in het geval van de Blackbird P80 dan bijna 2k

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:48
JeroenVerweij schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Ik heb de RVO gebeld. Na een tijdje in de wacht voor navraag werd aangegeven dat:
  • Subsidie is mogelijk onder voorwaarden
  • Zo krijg je geen subsidie indien je binnen een jaar na vorige toekenning een nieuwe aanvraag indient
  • Voor de hoogte van de subsidie zijn de spelregels voor een “2e warmtepomp” van toepassing. Dat betekent € 225 per kw vermogen. Dus in het geval van de Blackbird P80 dan bijna 2k
Ook dat klopt niet helemaal. Vanaf 2026 is de termijn 3 jaar ipv 1 jaar.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• JeroenVerweij
Carboy54 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Ook dat klopt niet helemaal. Vanaf 2026 is de termijn 3 jaar ipv 1 jaar.
Lol… Ik denk dat ik er beter aan doe het nog een per mail aan ze uit te vragen met wat verwijzing naar hun eigen documentatie online (neem aan dat die termijn ergens gepubliceerd staat).

Maar je conclusie was dus juist: de RVO weet het zelf ook niet :)

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:51
Op deze vraag:
M.ichel schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:50:
  • Welke garantie op functionaliteit, support en updates heb je als koper en tot wanneer?
kwam het antwoord:
In de algemene voorwaarden staat echter alleen de garantie bij defecten e.d. benoemd, maar niet hoe lang jullie de app/portal blijven ondersteunen na aankoop van een warmtepomp. Als ik het goed begrijp is gaat de communicatie van de app/portal met de warmtepomp volledig via de 4G-module en jullie cloud-omgeving.
Een warmtepomp zou een levensduur van 15-20 jaar moeten halen. Blijft over deze hele levensduur ook de app/portal ondersteund?

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:36
STIMPPYYY schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:21:
[...]

Ehm, uitgaande van vat dat van boven vult is dat precies verkeerd om...

• Carboy54
Eärendil schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:52:
Op deze vraag:

[...]

kwam het antwoord:

[...]

In de algemene voorwaarden staat echter alleen de garantie bij defecten e.d. benoemd, maar niet hoe lang jullie de app/portal blijven ondersteunen na aankoop van een warmtepomp. Als ik het goed begrijp is gaat de communicatie van de app/portal met de warmtepomp volledig via de 4G-module en jullie cloud-omgeving.
Een warmtepomp zou een levensduur van 15-20 jaar moeten halen. Blijft over deze hele levensduur ook de app/portal ondersteund?
Inmiddels draaien alleen in Nederland 20.000 eenheden en het gaat hard. Dus ik zou mij vooralsnog geen zorgen maken gezien hun Europese ambities de grootste te worden.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:32
GroteSmurf schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:52:
Hier is de BB ook nog steeds offline.

Heb 2 dagen geleden geprobeerd om als test het water te boosten, ...nog steeds geen reactie van WP.

Warm water is nog steeds netjes op de ingestelde tijd, zie ik in de HW-Fasemeter.

[Afbeelding][Afbeelding] [Afbeelding]
Vandaag contact gehad met Hoppenbrouwers, die op hun beurt weer met WeHeat hebben gebeld.

Het verhaal dat ik kreeg van dat het probleem bij Vodafone zit en dat die dachten het vanavond, 11-05 weer opgelost te hebben.

Waarna WeHeat de warmtepompen weer online zou moeten kunnen krijgen.

Ik heb ook gevraagd waarom er geen communicatie over dit issue is geweest.

Het antwoord vanuit WeHeat schijnt geweest te zijn dat ze dat zo gedaan hebben omdat het maar om een beperkt aantal warmtepompen ging.

Dat heb ik meteen afgeschoten en Hoppenbrouwers gezegd dat het niet handig is.

WeHeat weet precies welke warmtepompen er offline zijn en weet precies van wie die zijn.

Het had ze dus geen enkele moeite gekost om de betreffende eigenaren een mail of pushbericht in de app te sturen.

Waarschijnlijk had ze dat minder tijd gekost dan dat ze nu kwijt waren met alle installateurs beantwoorden.

Dan heb ik het nog niet over mijn tijd en de tijd van de installateurs die bespaard hadden kunnen blijven.

Ik hoop dat Hoppenbrouwers dit aan WeHeat doorgeeft, zo niet, hopelijk lezen jullie mee, @Weheat

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 14:50
Schijnbaar kun je via OpenTherm met een Plugwise Adam wel je SWW-temp instellen. Of met een OTGW tussen je thermostaat en de WeHeat. Dat helpt al een hele bak, maar inderdaad liever wordt de modbus aangezet en de register references gepubliceerd..

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
RobbieT schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Vandaag contact gehad met Hoppenbrouwers, die op hun beurt weer met WeHeat hebben gebeld.

Het verhaal dat ik kreeg van dat het probleem bij Vodafone zit en dat die dachten het vanavond, 11-05 weer opgelost te hebben.

Waarna WeHeat de warmtepompen weer online zou moeten kunnen krijgen.

Ik heb ook gevraagd waarom er geen communicatie over dit issue is geweest.

Het antwoord vanuit WeHeat schijnt geweest te zijn dat ze dat zo gedaan hebben omdat het maar om een beperkt aantal warmtepompen ging.

Dat heb ik meteen afgeschoten en Hoppenbrouwers gezegd dat het niet handig is.

WeHeat weet precies welke warmtepompen er offline zijn en weet precies van wie die zijn.

Het had ze dus geen enkele moeite gekost om de betreffende eigenaren een mail of pushbericht in de app te sturen.

Waarschijnlijk had ze dat minder tijd gekost dan dat ze nu kwijt waren met alle installateurs beantwoorden.

Dan heb ik het nog niet over mijn tijd en de tijd van de installateurs die bespaard hadden kunnen blijven.

Ik hoop dat Hoppenbrouwers dit aan WeHeat doorgeeft, zo niet, hopelijk lezen jullie mee, @Weheat
Ik heb vanaf vorige week maandag, 4x gebeld 3x mail gestuurd. En tot op heden geen reactie gehad op email. Nu ben ik zowel klant als installateur en bij mij thuis is hij dus offline. @Weheat slechte communicatie, geeft geen vertrouwen in de toekomst als ik ze bij volgende klanten ga plaatsen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Carboy54 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Inmiddels draaien alleen in Nederland 20.000 eenheden en het gaat hard. Dus ik zou mij vooralsnog geen zorgen maken gezien hun Europese ambities de grootste te worden.
Dat is gewoonweg een dooddoener wat je stelt.. Er zijn bedrijven zat die jaren succesvol waren en die desondanks failliet gingen. Mismanagement, veranderende markt, concurrentieslag niet kunnen winnen etc etc. Ik zie als het zo doorgaat met Volkswagen die nog wel omvallen. Anders zou beleggen in aandelen ook risicoloos zijn. Alles kan kapot. Denk als de starters van dit bedrijf over een paar jaar dik kunnen cashen ze het gewoon verkopen en dan is het ook maar weer afwachten hoe en wat.

Zelfs in een markt met veel vraag kan je failliet gaan: https://www.installatie.nl/nieuws/warmtepomp-installateur-dtg-groep-failliet/ Knap!

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2026 19:11 ]

• Carboy54
MotorBeast schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Dat is gewoonweg een dooddoener wat je stelt.. Er zijn bedrijven zat die jaren succesvol waren en die desondanks failliet gingen. Mismanagement, veranderende markt, concurrentieslag niet kunnen winnen etc etc. Ik zie als het zo doorgaat met Volkswagen die nog wel omvallen. Anders zou beleggen in aandelen ook risicoloos zijn. Alles kan kapot. Denk als de starters van dit bedrijf over een paar jaar dik kunnen cashen ze het gewoon verkopen en dan is het ook maar weer afwachten hoe en wat.

Zelfs in een markt met veel vraag kan je failliet gaan: https://www.installatie.nl/nieuws/warmtepomp-installateur-dtg-groep-failliet/ Knap!
Dat geldt hetzelfde voor jouw Duitse Vaillant. Verdiep je in de achtergrond van Weheat en de gelieerde financiers met wereldwijde vestigingen. Ik acht de kans gering en niet groter dan iedere andere gerenommeerde fabrikant.

• Carboy54
MotorBeast schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Dat laatste gebeurt in deze tijd alleen in deze branche als je een slechte ondernemer bent.

• Carboy54
Carboy54 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:27:
[...]

Faillissementen gebeuren in deze booming tijd alleen in deze branche als je een slechte ondernemer bent, je zaken niet op orde hebt en niet weet wat er in jouw bedrijf gebeurt.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2026 19:31 ]

• MotorBeast
Carboy54 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Dat geldt hetzelfde voor jouw Duitse Vaillant. Verdiep je in de achtergrond van Weheat en de gelieerde financiers met wereldwijde vestigingen. Ik acht de kans gering en niet groter dan iedere andere gerenommeerde fabrikant.
Ik acht de kans niet gering. Er is 1 heel groot verschil tussen jouw blik en de mijne. Jij verkoopt ze ,kijkt door een gekleurde bril en promoot die dingen. Ik zeg toch ook niet dat Vaillant niet kan omvallen (maar die heeft geen cloud nodig)? Ik zei....alles kan kapot. Financiers en wereldwijde vestigingen zegt me ook helemaal niets. Ooit van ABNAmro gehoord? Vele malen groter dan WeHeat, veel meer kapitaal en viel gewoon bijna om als er geen staatssteun was. Maar weer ontopic maar verkoop mensen niet dat er GEEN of weinig risico is. Onzin.

We gaan het zien als de markt tegenzit zoals bij zonnepanelen: https://www.ad.nl/den-haag/oudste-producent-van-zonnepanelen-in-nederland-failliet-verklaard-prijswinnend-bedrijf-sluit-deuren~a6d4eac0/

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2026 20:09 ]

• STIMPPYYY
Degast schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Ehm, uitgaande van vat dat van boven vult is dat precies verkeerd om...
Zover ik begrijp maakt het niet uit?

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-08 17:54
martijnn2 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Ik heb vanaf vorige week maandag, 4x gebeld 3x mail gestuurd. En tot op heden geen reactie gehad op email. Nu ben ik zowel klant als installateur en bij mij thuis is hij dus offline. @Weheat slechte communicatie, geeft geen vertrouwen in de toekomst als ik ze bij volgende klanten ga plaatsen.
Hier nog steeds offline (regio Utrecht-Oost). Ik begrijp dus inmiddels uit eerdere posts hier dat het offline zijn sinds 6 mei waarschijnlijk te maken heeft met een probleem in de 4G/LTE-verbinding via Vodafone. Ook ik vind het jammer dat hierover vanuit @Weheat zelf eigenlijk geen proactieve communicatie is geweest.

Ik ben zelf een geïnteresseerde gebruiker, dus ik zoek dit soort dingen nog actief uit via dit forum, waar we de luxe hebben dat er ook installateurs en power users aanwezig zijn. Daardoor weet ik inmiddels dat de warmtepomp offline wel gewoon blijft draaien volgens het ingestelde programma en dat alleen de online functionaliteit tijdelijk niet beschikbaar is.

Maar stel dat je een reguliere consument bent die simpelweg verwacht dat zijn product werkt, dan is dit best vervelend en ook onzeker. Je ziet ineens dat je systeem offline staat, maar krijgt geen uitleg over wat er aan de hand is, of er aan gewerkt wordt en of het gevolgen heeft voor de werking van de warmtepomp.

Juist dat stukje communicatie had volgens mij veel onrust kunnen voorkomen. Een simpele melding vanuit Weheat in de trant van:

“Er is momenteel een storing in de verbinding via Vodafone. We werken aan een oplossing. De warmtepomp blijft gewoon functioneren, alleen online functies zijn tijdelijk beperkt.”

Dat had ik persoonlijk prettig en eigenlijk ook wel passend gevonden bij een partij als Weheat. Die ergens als nieuwkomer ook vertrouwen wil winnen lijkt me.

Los daarvan heb ik nog steeds vertrouwen in de richting die @Weheat opgaat, bijvoorbeeld met Weheat Intelligence en de verdere ontwikkeling van hun platform. Maar ik hoop wel dat dit intern als belangrijk leerpunt wordt meegenomen, juist rondom communicatie en verwachtingsmanagement richting klanten.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:22
Vince_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Hier nog steeds offline (regio Utrecht-Oost). Ik begrijp dus inmiddels uit eerdere posts hier dat het offline zijn sinds 6 mei waarschijnlijk te maken heeft met een probleem in de 4G/LTE-verbinding via Vodafone. Ook ik vind het jammer dat hierover vanuit @Weheat zelf eigenlijk geen proactieve communicatie is geweest.

Ik ben zelf een geïnteresseerde gebruiker, dus ik zoek dit soort dingen nog actief uit via dit forum, waar we de luxe hebben dat er ook installateurs en power users aanwezig zijn. Daardoor weet ik inmiddels dat de warmtepomp offline wel gewoon blijft draaien volgens het ingestelde programma en dat alleen de online functionaliteit tijdelijk niet beschikbaar is.

Maar stel dat je een reguliere consument bent die simpelweg verwacht dat zijn product werkt, dan is dit best vervelend en ook onzeker. Je ziet ineens dat je systeem offline staat, maar krijgt geen uitleg over wat er aan de hand is, of er aan gewerkt wordt en of het gevolgen heeft voor de werking van de warmtepomp.

Juist dat stukje communicatie had volgens mij veel onrust kunnen voorkomen. Een simpele melding vanuit Weheat in de trant van:

“Er is momenteel een storing in de verbinding via Vodafone. We werken aan een oplossing. De warmtepomp blijft gewoon functioneren, alleen online functies zijn tijdelijk beperkt.”

Dat had ik persoonlijk prettig en eigenlijk ook wel passend gevonden bij een partij als Weheat. Die ergens als nieuwkomer ook vertrouwen wil winnen lijkt me.

Los daarvan heb ik nog steeds vertrouwen in de richting die @Weheat opgaat, bijvoorbeeld met Weheat Intelligence en de verdere ontwikkeling van hun platform. Maar ik hoop wel dat dit intern als belangrijk leerpunt wordt meegenomen, juist rondom communicatie en verwachtingsmanagement richting klanten.
Zeker mee eens. En ik vind toch, ook al is het niet het systeem zoals WeHeat het ingericht heeft, dat er een soort override moet kunnen zijn. Als je, zoals iemand eerder opperde je boilervat op vakantiestand hebt staan (of toch je huis voor een maand om 17 graden tijdens vakantie) dan heb je wel een probleem met zo'n storing.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Als Weheat omvalt, kun je dan nog wat met die apparaten of moeten er dan nieuwe WP geplaatst worden?

• RobbieT
Technician- schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:25:
Als Weheat omvalt, kun je dan nog wat met die apparaten of moeten er dan nieuwe WP geplaatst worden?
Ze hebben het software deel in een stichting gestopt, zodat dat deel blijft bestaan als het bedrijf omvalt.

• Degast
STIMPPYYY schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:53:
[...]

Zover ik begrijp maakt het niet uit?
Beetje offtopic misschien

Een drukvat heeft een lucht(stikstof?) deel en een water deel. Het ene deel klinkt dus hol en het andere niet. Als je er een hebt waar de waterbuis van boven in gaat, of zo'n rode/witte speciale beugel, waar ie aan hangt dan moet de onderkant dus holler klinken.

Bij geen verschil (of onduidelijk of er verschil is) is ie wat mij betreft verdacht!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-07 12:20
Onlangs is hier de Blackbird p80 all electric geïnstalleerd met 200 liter boiler en buffervat. De installatie nog aan het verkennen. In het begin van de avond stond de Blackbird In de ontdooistand. Hoort dit zo ook als er geen cv vraag is?

Is We heat intelligence al actief? Deze hebben we lifetime kunnen claimen maar dit zie ik nergens terug in de app of portal.

• Technician-
Degast schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:49:
[...]

Beetje offtopic misschien

Een drukvat heeft een lucht(stikstof?) deel en een water deel. Het ene deel klinkt dus hol en het andere niet. Als je er een hebt waar de waterbuis van boven in gaat, of zo'n rode/witte speciale beugel, waar ie aan hangt dan moet de onderkant dus holler klinken.

Bij geen verschil (of onduidelijk of er verschil is) is ie wat mij betreft verdacht!
Urban legend, ik heb al tig jaar ervaring maar kan met kloppen niet bepalen of een vat lek is.

Enige wat werkt is, druk eraf, water eraf. Vat losschroeven, als deze vol water zit (zwaar) dan is deze lek. Je moet met je vinger in dat gat het vlies kunnen voelen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 13-05-2026 10:40 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-08 02:09
Ik zie dat in HA vermogen en COP ook weer terug zijn. Is dat al lang zo? Heb er niets over gelezen.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:23
RayDelft schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 04:53:
Ik zie dat in HA vermogen en COP ook weer terug zijn. Is dat al lang zo? Heb er niets over gelezen.
Zoek even terug naar een weheat post hierover.

• MartinPTweak
petertje30 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:07:
Onlangs is hier de Blackbird p80 all electric geïnstalleerd met 200 liter boiler en buffervat. De installatie nog aan het verkennen. In het begin van de avond stond de Blackbird In de ontdooistand. Hoort dit zo ook als er geen cv vraag is?

Is We heat intelligence al actief? Deze hebben we lifetime kunnen claimen maar dit zie ik nergens terug in de app of portal.
Nog in beta test.

• JeroenVerweij
JeroenVerweij schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:41:
Bij ons draait sinds vorig jaar de Sparrow in hybride opstelling. Helaas bleek die het deze winter net niet te trekken en moest de CV over het hele stookseizoen gezien voor zo’n 25-30m2 bijspringen.

Omdat we op termijn van het gas afwillen, ben ik aan het denken over hoe we dat kunnen doen. Ik kom op een paar opties:
  1. Een warmtepompboiler voor het SWW neerzetten en eventueel een COP1 bijverwarmer voor de paar dagen dat de Sparrow het niet trekt. Voordeel is subsidie, nadeel is geluid
  2. Zelfde als hierboven, maar dan een elektrische boiler ipv een WPB. Voordeel is lagere aanschaf, nadeel is geen subsidie en COP1
  3. De Sparrow vervangen door een BB P80 en gelijk all-electric
De laatste optie zal best een investering vragen maar voelt wel als “in een keer goed” (of nouja, in twee keer dan :p). Gelukkig heeft de Sparrow mij totaal, inclusief subsidies en regelingen via werk, inclusief installatie “slechts” zo’n 3500 gekost.

Op de plek waar de Sparrow nu aan de gevel hangt, zou de BB letterlijk op het platte dak 50cm lager kunnen staan als ik 2 zonnepanelen verwijder/verplaats. Lijkt me voor het leidingwerk wel gunstig.

Over die laatste optie heb ik nog wel wat vragen:
  • Zit hier subsidie op? Ik zag op de site van ISDE wel subsidie voor een 2e warmtepomp maar bij mij zou het feitelijk een vervanging zijn. Kom ik hier dan wel voor in aanmerking?
  • Wat doe ik met de “oude” Sparrow?
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dank alvast voor het meedenken!

PS: ik zou het ook zo kunnen laten en die paar kuubjes + SWW accepteren maar dat past nog niet helemaal in mijn hoofd.
Mijn installateur komt met het volgende verhaal en advies:

De sparrow heeft nu de CV ketel af en toe erbij gepakt omdat dit kan. Dit wil niet zeggen dat het onmogelijk is, vooral als je een constante temperatuur hanteert. Ik zou kiezen voor een 3KW bijstook element (dit hoeft maar af en toe in te komen) en hiermee samen met een boilervat de uitbreiding te maken. Je hebt dan 12KW tot je beschikking, en nog 9KW bij -10graden. Voor jou beeldvorming, 30m3 gas is heel weinig (omgerekend is dit 300KwH). Bij -10 graden heb je meer aan een elektrisch element dan aan de warmtepomp, de efficiëntie zal dan niet ver uit elkaar liggen aangezien de wtp dan ook een hele lage COP heeft.

Qua kosten en gedoe zou dit het een stuk interessanter maken. Het enige wat ik zeker wil weten is dat de BUH (waar hij het denk ik over heeft met “elektrisch element van 3KW) echt alleen bijspringt op de echt koude dagen als de Sparrow het niet trekt. En mijn twijfel zit deels ook nog in het feit dat we nu “maar” de binnentemperatuur 19,5 graad willen hebben, maar wellicht in de toekomst met het ouder worden wat warmer. En trekt de Sparrow dat dan wel?

Ter aanvulling: ik heb nog gekeken naar de data van afgelopen winter. De kuubjes gas zijn vooral verspreid over enerzijds dagen met veel defrosts en anderzijds dagen waarop het echt koud was (weekend van 10 januari met -10 graden).

Denken jullie dat het voorstel van de installateur een goede oplossing is om voor mij de stap naar all-electric te maken, waarbij de woning nog steeds efficiënt verwarmd kan worden op 19,5 graad?

• robmoh
  • Laatst online: 01-09 08:32
Vince_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Een in-app melding zou natuurlijk fijn zijn. Echter, als het probleem bij Vodafone ligt kan ik mij voorstellen dat Weheat niet altijd op de hoogte wordt gebracht. En als maar een deel van de apparaten offline zijn wordt het misschien nog lastiger.

In de handleiding (of op de Weheat website) staat beschreven dat de WP gewoon blijft draaien als er tijdelijk geen verbinding is.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
robmoh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:16:
[...]

Een in-app melding zou natuurlijk fijn zijn. Echter, als het probleem bij Vodafone ligt kan ik mij voorstellen dat Weheat niet altijd op de hoogte wordt gebracht. En als maar een deel van de apparaten offline zijn wordt het misschien nog lastiger.
Ik zou verwachten dat Weheat monitoring en signalering heeft ingericht voor/door hun ops team(s). Zonder tussenkomst van Vodafone zou Weheat al moeten weten dat een X aantal warmtepompen een tijdje geen connectie hebben gemaakt met Weheat.

Uiteraard kan het zijn dat X onder een ingestelde grens waarde ligt waarvoor intern bij Weheat een alarm afgaat. Maar ondertussen weten we dat Weheat op de hoogte is, zouden ze binnen een redelijke foutmarge moeten kunnen zien welke warmtepomen getroffen zijn en dus welke klanten getroffen zijn.
robmoh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:16:
[...]
In de handleiding (of op de Weheat website) staat beschreven dat de WP gewoon blijft draaien als er tijdelijk geen verbinding is.
Zolang je geen instellingen hoeft te wijzigen gaat dat goed ;)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:38
JeroenVerweij schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:12:
[...]

De sparrow heeft nu de CV ketel af en toe erbij gepakt omdat dit kan. Dit wil niet zeggen dat het onmogelijk is, vooral als je een constante temperatuur hanteert. Ik zou kiezen voor een 3KW bijstook element (dit hoeft maar af en toe in te komen) en hiermee samen met een boilervat de uitbreiding te maken. Je hebt dan 12KW tot je beschikking, en nog 9KW bij -10graden. Voor jou beeldvorming, 30m3 gas is heel weinig (omgerekend is dit 300KwH). Bij -10 graden heb je meer aan een elektrisch element dan aan de warmtepomp, de efficiëntie zal dan niet ver uit elkaar liggen aangezien de wtp dan ook een hele lage COP heeft.

Qua kosten en gedoe zou dit het een stuk interessanter maken. Het enige wat ik zeker wil weten is dat de BUH (waar hij het denk ik over heeft met “elektrisch element van 3KW) echt alleen bijspringt op de echt koude dagen als de Sparrow het niet trekt. En mijn twijfel zit deels ook nog in het feit dat we nu “maar” de binnentemperatuur 19,5 graad willen hebben, maar wellicht in de toekomst met het ouder worden wat warmer. En trekt de Sparrow dat dan wel?

Ter aanvulling: ik heb nog gekeken naar de data van afgelopen winter. De kuubjes gas zijn vooral verspreid over enerzijds dagen met veel defrosts en anderzijds dagen waarop het echt koud was (weekend van 10 januari met -10 graden).

Denken jullie dat het voorstel van de installateur een goede oplossing is om voor mij de stap naar all-electric te maken, waarbij de woning nog steeds efficiënt verwarmd kan worden op 19,5 graad?
Ik dacht dat de 3kw in de boost stand alleen werkte voor het tapwater en in de backup stand als de WP uit zou vallen ?

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Degast
Technician- schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Urban legend, ik heb al tig jaar ervaring maar kan met kloppen niet bepalen of een vat lek is.

Enige wat werkt is, druk eraf, water eraf. Vat losschroeven, als deze vol water zit (zwaar) dan is deze lek. Je moet met je vinger in dat gat het vlies kunnen voelen.
Bijzonder, ik heb de ervaring dat ik dat wel kan. Met redelijke zekerheid.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 13-05-2026 10:41 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:18
OT: Als het expantievat 'lek' is houd het drukverlies toch ook een keer op ? nl. als het vat helemaal vol is ?

[ Voor 67% gewijzigd door teacher op 13-05-2026 10:30 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:44

Bij koud weer onder de 5 graden en met harde wind kan soms een defrostcycle optreden. Als het meerdere keren voorkomt bij deze temperaturen zou ik de installateur even bellen.

Intelligence is nog niet actief, er loopt nu een beta met 100 gebruikers. Dus je ziet het inderdaad nog niet terug.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RobbieT
@Weheat, Nog niks veranderd, de warmtepomp is nog steeds offline. (sinds 06-05-2026 21:50)

Je zou haast denken dat het enige wat er aan de kant van Vodafone mis kan zitten te maken moet hebben met de SIM kaart in de warmtepomp.

Alsof Vodafone een hele reeks simkaarten heeft gedeactiveerd en niet meer actief krijgt.

Kan me niet echt een andere oorzaak van hun kant bedenken die maar bij een beperkt aantal warmtepompen issues geeft.

Er komt een moment dat ze maar een nieuwe SIM kaart erin moeten zetten.

Dit doet weinig goeds voor het vertrouwen, nul communicatie vanuit Weheat, en de beloofde oplossing die gisteren zou komen is er dus ook niet.

Op dit moment kan ik niet met goed fatsoen iemand een Weheat aanraden.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:30

Hoe lang geleden heb je die lifetime claim nog kunnen doen?

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:30
RobbieT schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:40:
[...]

Ze hebben het software deel in een stichting gestopt, zodat dat deel blijft bestaan als het bedrijf omvalt.
oh, dat zou wel goed zijn, interessant!
Heb je een linkje naar waar dit te lezen valt, ik heb even gegoogled maar kan niks vinden?

• RobbieT
testmanager schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:21:
[...]

oh, dat zou wel goed zijn, interessant!
Heb je een linkje naar waar dit te lezen valt, ik heb even gegoogled maar kan niks vinden?
Zal nog even naar die andere zoeken, maar hier staat in ieder geval al een oplossing die ze hebben in geval dat ze omvallen:

https://support.weheat.nl/s/article/Wat-gebeurt-er-als-Weheat-failiet-gaat?language=nl_NL

• STIMPPYYY
[...]

Het elektrisch element springt bij in boost modus (niet backup modus). Wat de voorwaarden zijn weet ik niet precies. Steker nog, bij een kennis draait een BB80 met BUH in boost en soms is er geen pijl op te trekken waarom en wanneer deze bijspringt. Maar volgens mij is de strekking ‘zodra de gevaagde watertemp hoog is en de WP moeite heeft om dit te leveren’. Er zijn geen instellingen in thresholds etc…

• MotorBeast
[...]

Hier kan je berekenen wat je nodig hebt om op 21 graden te stoken bij jouw gewenste buitentemperatuur als referentie: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening

Afgelopen winter was niet koud (welke winters???) dus als je het echt goed wil doen heb je in mijn ogen een veel te lichte WP. Ik heb hier WP met BUH maar die is gewoon uitgeschakeld en stook met radiatoren. Als je naar FE wil en zeker met het voeden van een boiler zal je een zwaarder exemplaar nodig hebben. Immers als je de boiler hebt verwarmd zal de WP de achterstand van binnentemperatuur moeten inhalen. Heb je dan een te lichte WP zal continue de BUH bijschakelen en verbruik je een sloot stroom. Zeker rond defrost weer rond 0 graden met veel vocht in de lucht. NB: als iedereen te lichte WP's gaat plaatsen en dit gaat oplossen met BUH's weet ik wel wat er met ons reeds overbelaste stroomnetwerk gaat gebeuren als al die BUH's gaan aanslaan. Dan wordt het heel koud en donker binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 12-05-2026 12:04 ]

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-07 09:11
STIMPPYYY schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Het elektrisch element springt bij in boost modus (niet backup modus). Wat de voorwaarden zijn weet ik niet precies. Steker nog, bij een kennis draait een BB80 met BUH in boost en soms is er geen pijl op te trekken waarom en wanneer deze bijspringt. Maar volgens mij is de strekking ‘zodra de gevaagde watertemp hoog is en de WP moeite heeft om dit te leveren’. Er zijn geen instellingen in thresholds etc…
Ik weet niet wat je onder boost modus verstaat? In de app zit een knop "boost warm water", die gaat niet met het elektrisch element, maar wordt gewoon door de warmtepomp gedaan. Mijn elektrische BUH heb ik momenteel zelfs niet eens aangesloten.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:06
RFIDguru schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:54:
[...]

Ik weet niet wat je onder boost modus verstaat? In de app zit een knop "boost warm water", die gaat niet met het elektrisch element, maar wordt gewoon door de warmtepomp gedaan. Mijn elektrische BUH heb ik momenteel zelfs niet eens aangesloten.
De BUH die door de installateur wordt geinstalleerd, kan in 1 van 2 modi werken, "backup" en "boost".

Dat kun je vinden in de App, bij de "Geavanceerde data" -> "Binnenunit". Daar staat in welke modus de BUH is ingesteld. Bij mij staat:

"Inline verwarmingselement (boost)", en daaronder de status (vrijwel altijd "Standby")

Je installateur kiest dus voor de werkingsmodus, maar kan dat op jouw verzoek aanpassen natuurlijk ;)

P.S.: Dit geldt in ieder geval voor de voorgeassembleerde/complete binnenunit, waar de BUH standaard in aanwezig is, en aangesloten op de print van de binnenunit.

[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 12-05-2026 11:58 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-07 09:11
Gameboy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:57:
[...]

De BUH die door de installateur wordt geinstalleerd, kan in 1 van 2 modi werken, "backup" en "boost".

Dat kun je vinden in de App, bij de "Geavanceerde data" -> "Binnenunit". Daar staat in welke modus de BUH is ingesteld. Bij mij staat:

"Inline verwarmingselement (boost)", en daaronder de status (vrijwel altijd "Standby")

Je installateur kiest dus voor de werkingsmodus, maar kan dat op jouw verzoek aanpassen natuurlijk ;)

P.S.: Dit geldt in ieder geval voor de voorgeassembleerde/complete binnenunit, waar de BUH standaard in aanwezig is, en aangesloten op de print van de binnenunit.
Bij mij staat er helemaal niets onder het kopje "binnenunit". Ik heb ook alleen een BUH in de boiler, niet in de warmtepomp. Helaas kan je als gebruiker niet bij de installateursdata, al snap ik dat vanuit het standpunt van Weheat wel.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:28

copykat

Good copy isn't bad

@Jpiek als er geen expansie mogelijk is door een lek , vol, expansie vat gaan de overdruk ventielen water lozen bij verhitting en bij afkoeling zakt elke keer de volume druk in de leidingen.

Althans bij CV verhitting.

Ik neem aan dat dit ook geldt voor WP systemen?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35
Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:18:
Intelligence is nog niet actief, er loopt nu een beta met 100 gebruikers. Dus je ziet het inderdaad nog niet terug.
Nog wat screenshots dan vanuit de beta, voor de geïnteresseerden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:18
copykat schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:35:
@Jpiek als er geen expansie mogelijk is door een lek , vol, expansie vat gaan de overdruk ventielen water lozen bij verhitting en bij afkoeling zakt elke keer de volume druk in de leidingen.

Althans bij CV verhitting.

Ik neem aan dat dit ook geldt voor WP systemen?
Je hebt gelijk, niet aan gedacht, de druk moet ergens heen...

• STIMPPYYY
Gameboy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Staat er niet altijd (boost) tussen haakjes? Staat er bij mij ook, maar ding is nog nooit 1x aan geweest. In de veronderstelling dat hij dus in backup staat. Omdat in jan 2025 deze optie er nog niet was. Alleen backup. Zover ik heb begrepen.

• Gameboy
STIMPPYYY schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Staat er niet altijd (boost) tussen haakjes? Staat er bij mij ook, maar ding is nog nooit 1x aan geweest. In de veronderstelling dat hij dus in backup staat. Omdat in jan 2025 deze optie er nog niet was. Alleen backup. Zover ik heb begrepen.
Als er "boost" staat, moet je BUH dus in boost-modus staan. Bij mij staat er "boost" modus, en is de BUH daadwerkelijk ooit wel eens actief geweest (bij een situatie die ik zelf veroorzaakt had ;) )

Anders kun je dat aan je installateur voorleggen ter controle/verificatie.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• JeroenVerweij
MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Hier kan je berekenen wat je nodig hebt om op 21 graden te stoken bij jouw gewenste buitentemperatuur als referentie: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening

Afgelopen winter was niet koud (welke winters???) dus als je het echt goed wil doen heb je in mijn ogen een veel te lichte WP. Ik heb hier WP met BUH maar die is gewoon uitgeschakeld en stook met radiatoren. Als je naar FE wil en zeker met het voeden van een boiler zal je een zwaarder exemplaar nodig hebben. Immers als je de boiler hebt verwarmd zal de WP de achterstand van binnentemperatuur moeten inhalen. Heb je dan een te lichte WP zal continue de BUH bijschakelen en verbruik je een sloot stroom. Zeker rond defrost weer rond 0 graden met veel vocht in de lucht. NB: als iedereen te lichte WP's gaat plaatsen en dit gaat oplossen met BUH's weet ik wel wat er met ons reeds overbelaste stroomnetwerk gaat gebeuren als al die BUH's gaan aanslaan. Dan wordt het heel koud en donker binnen.
Dankjewel. Dit is ook mijn angst idd, dat de BUH veel vaker gaat bijschakelen (op COP1) in het scenario dat jij schetst.

Ik denk dat we er, als we naar FE willen, inderdaad niet aan ontkomen om de Sparrow te vervangen voor een BB. Zure misrekening door niet meteen voor de Sparrow te gaan. Enige voordeel is wel dat de BB waarschijnlijk nog een stukje efficiënter zal draaien.

Dank voor het meedenken. We hebben wat om over na te denken :)

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:17
Wij hebben inmiddels gekozen voor de Flint en ikl begin nu ook bang te worden dat we de verkeerde keus hebben gemaakt. Aan de andere kant. Ik ben niet van plan om de flint zelf FE te maken, maar een losse warmtepompboiler te plaatsen. Daarnaast wil ik vooral de woonkamer warm hebben. De slaapkamers mogen van mij dan rond de 17 graden blijven hangen. Ik hoop stiekem wel een beetje dat m,ocht ik LTV;s gaan toepassen boven (beneden vloerverwarming) dat je op lage temp dan wel het huis verder kunt opwarmen.

Hop,hop,hop!

• MotorBeast
@basset zoek even terug naar posten van @Carboy54 . De Sparrow is altijd beter. Beter iets meer uitgeven en altijd warm met alleen WP.

Met een wp is altijd zuiniger heel het huis te verwarmen. Zie Heatgeek.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 12-05-2026 14:38 ]

• basset
@MotorBeast

Dat is geen optie meer. Gelukkig gaan we hybride, dus zal het wel meevallen. Daarnaast verbruiken we jaarlijks voor de verwarming zo'n 800/900 m3 aan gas (als het niet minder is) Maar kwa dimensionering is het bij echte kou wellicht net te weinig. Mochten we opeens weer echte winters krijgen.....zal gas moeten blijven in de komende jaren. Maar hybride is voor nu prima. De woonkamer en studeerkamer redden het makkelijk en in de slaapkamers hoef thet van mij niet warm te zijn. 17 graden is warm genoeg. En anders een elektrisch convectortje voor die paar uur in de slaapkamer

Hop,hop,hop!

• MotorBeast
@basset Hybride is juist duurder op termijn. Iedere m3 gas die je overhoudt kost goud geld. Maar ieder zijn keuze.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:34

ComPeter

iddqd idkfa

phYzar schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Nog wat screenshots dan vanuit de beta, voor de geïnteresseerden:

***members only***
Ik hoop echt dat dit binnenkort live gaat. Voor mijn gevoel gooi ik nu geld weg, en dit was juist een van de redenen waarom ik eind december voor WeHeat heb gekozen. De implementatie duurt naar mijn idee wel wat lang.

Verder ben ik er wel heel erg tevreden met mijn gekozen opstelling: een BB P80, 300L SWW en een parallel aangesloten buffervat van 80L.

iddqd idkfa

• RobbieT
ComPeter schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ik hoop echt dat dit binnenkort live gaat. Voor mijn gevoel gooi ik nu geld weg, en dit was juist een van de redenen waarom ik eind december voor WeHeat heb gekozen. De implementatie duurt naar mijn idee wel wat lang.

Verder ben ik er wel heel erg tevreden met mijn gekozen opstelling: een BB P80, 300L SWW en een parallel aangesloten buffervat van 80L.
Als je niet online bent omdat ze zooi niet op orde hebben dan is er niks over van de slimme regeling.

En dat is nu bij een aantal van ons het geval en daar lijkt nog niet echt schot in te zitten om het op te lossen.

• Technician-
Degast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Bijzonder, ik heb de ervaring dat ik dat wel kan. Met redelijke zekerheid.

2e deel van je reactie hoeft niet natuurlijk
Ik ook wel. Door aan het vat te tillen, de bout van de beugel iets losdraaien, dan voel je het gewicht.

dat tikken werkt echt niet.

• martijnn2
Technician- schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Ik ook wel. Door aan het vat te tillen, de bout van de beugel iets losdraaien, dan voel je het gewicht.

dat tikken werkt echt niet.
Aftappen en druk meten op de nippel is het beste

• martijnn2
RobbieT schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Als je niet online bent omdat ze zooi niet op orde hebben dan is er niks over van de slimme regeling.

En dat is nu bij een aantal van ons het geval en daar lijkt nog niet echt schot in te zitten om het op te lossen.
Ook nog Offline?

• RobbieT
Ja, nog steeds. Ondanks de beloftes dat het gisteren opgelost zou zijn is er nog niks verandert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLMkocSEShGL9lpArDEyCIWTuCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iE1XGbkYb2WVrE1oY4jvFGg1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door RobbieT op 12-05-2026 19:42 ]

• martijnn2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAh56PQ_HQ62j9iii_AVfjUt5Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GuNvWDsiNIQWllA2b95dC6BW.png?f=fotoalbum_large

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Dbm12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:10:
[...]

Ik weet het,
Hij heeft na 4 "ontdooi" momenten (de legionella run voltooid). De COP zat tussen de 1,1 en 1,5 in. Ik had dus beter bijna het op een elektrisch element kunnen doen.
Voordeel is wel dat het water nu 64 graden is en ik het weekend ermee door kom. Er staat een service ticket uit bij Hoppenbrouwers en zal ze maandag wederom bellen om even direct ook maar aan te geven dat ik echt even iemand wil spreken die in mijn systeem kan kijken. Het kan niet anders dan dat er iets van notificaties of errormeldingen terug te vinden zijn die ze kunnen uitlezen. Dat is nu het helaas wel het nadeel aan de WeHeat. Je bent afhankelijk van je installateur om dit goed te kunnen troubleshooten en de overdracht van Coolblue naar Hoppenbrouwers lijkt niet helemaal lekker te zijn gegaan. Maar ik vermoed ook dat Hoppenbrouwers hier niets aan kan doen behalve direct met WeHeat te gaan schakelen om dit uit te zoeken.
Voor de liefhebbers hier is het resultaat van de Portal en de watertemperatuur van de boiler en de momenten dat een defrost moment plaatsvond (bruine pieken, blauw in HA) (inclusief het weer kouder worden van de boiler doordat CV water het water had afgekoeld)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even een update hierover.

Maandag heb ik wederom gebeld naar Hoppenbrouwers die dezelfde dag nog een service monteur hebben gestuurd. Er stonden inderdaad errormeldingen over hoge druk als foutmelding. De monteurs kwamen snel tot dezelfde conclusie dat het vermoedelijk met het koudemiddel te maken had maar dat het sowieso in de buitenunit moet zitten waar ze zelf niets aan kunnen doen en afhankelijk zijn van WeHeat.

Er is met WeHeat gebeld om mee te kijken en eigenlijk was na een uur, en meerdere collega’s bij WeHeat die ernaar hebben gekeken, dat ze eigenlijk ook niet zo goed weten wat het is. Het enige waar mogelijk in zou kunnen zitten is als de vierwegklep niet goed functioneert in de buitenunit. Maar om die handmatig om te zetten was een speciale magneet nodig die helaas niet aanwezig was bij de monteurs.

Ze gingen dit onderdeel bestellen en komen dan opnieuw langs om deze theorie te testen. Maar helaas heb ik vandaag niets gehoord voor een vervolgafspraak. WeHeat zou de unit in noodbedrijf zetten. Maar daar zie ik niets van. Ik had namelijk verwacht dat de BUH zou worden ingeschakeld maar die heb ik nog nooit aan gezien.

Omdat het toch wel koud in huis begon te worden, vandaag toch maar weer de unit aangezet en gekeken hoe deze functioneert in CV bedrijf. Dat gaat “iets” beter. Maar met een COP van tussen de 2,2 en 2,5 bij 13 graden was dit natuurlijk beroerd en daarbij om de zoveel tijd een ontdooi sessie het vind dus ook plaats bij CV bedrijf.

Toen het huis eenmaal richting de 20 graden liep kwam uiteraard de legionellarun weer om de hoek kijken (na elke herstart) die de COP richting de 1,2 liet zakken. maar de temperatuur liep gelukkig wel langzaam, heel langzaam op. Na de zoveelste ontdooi sessie bleef hij er weer in hangen en herstelde niet meer waarna ik de unit maar weer uit heb gezet.

Met andere woorden, het is een beetje behelpen en zal morgen maar weer eens bellen of het onderdeel al binnen is zodat er getest kan worden of het wellicht de vierwegklep is die vast zit. Ik vermoed nog steeds van niet, maar we gaan het meemaken.

• basset
MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:50:
@basset Hybride is juist duurder op termijn. Iedere m3 gas die je overhoudt kost goud geld. Maar ieder zijn keuze.
HElemaal eens, maar de portemmonee houd een keer op. Ik mag in september ook nog 6k aftikken voor de school van mn dochters en de auto lijkt ook geen lang leven meer beschoren, ook onderhoud aan het huis wat betreft een 30-jarig plat dak moet wellicht vervangen worden. Dat zijn keuzes. De ketel is 4 jaar oud en dat is ook ook kapitaalvernietiging om weg te gooien als hij nog meer dan goed werkt. De latere aanpassing kan altijd nog als de nood daar is. Dus ja, iedere m3 is geld, maar over x jaar berkent is het makkelijk te dragen en dan hebben we weer bijgespaard.

Tuurlijk zijn er mensen met een beurs die nauwelijks of geen bodem kent, maar die van ons ieder geval wel :D

Hop,hop,hop!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:00
basset schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:20:
[...]

HElemaal eens, maar de portemmonee houd een keer op. Ik mag in september ook nog 6k aftikken voor de school van mn dochters en de auto lijkt ook geen lang leven meer beschoren, ook onderhoud aan het huis wat betreft een 30-jarig plat dak moet wellicht vervangen worden. Dat zijn keuzes. De ketel is 4 jaar oud en dat is ook ook kapitaalvernietiging om weg te gooien als hij nog meer dan goed werkt. De latere aanpassing kan altijd nog als de nood daar is. Dus ja, iedere m3 is geld, maar over x jaar berkent is het makkelijk te dragen en dan hebben we weer bijgespaard.

Tuurlijk zijn er mensen met een beurs die nauwelijks of geen bodem kent, maar die van ons ieder geval wel :D
Alles kost veel geld. Daarom zijn er gelukkig goede financieringen en subsidies beschikbaar. Zolang de besparing groter is dan de 1,7% rente (lager dan inflatie) van de duurzaamheidslening (tot 25k lenen) via de gemeente is, is het een no-brainer. Verzamelinkomen onder de 60k, dan is 0% rente mogelijk via: https://www.warmtefonds.nl/.

Totaaloverzicht van alle subsidies en financieringen via de overheid/semi-overheid: https://regionaalenergieloket.nl/

Ioniq Electric 2020 (38kWh) | Weheat Sparrow | 26x 470 Wp (noord) | Sigenergy 27 kWh EVDC

• Carboy54
[...]

Kies wel voor voldoende vermogen FE. Door de hogere subsidie nauwelijks duurder en klaar voor de toekomst.

• MotorBeast
[...]

Snap ik maar pak dan in ieder geval de Sparrow zodat je later makkelijk naar FE kan en dan nu alleen nog maar voor SWW gas verstookt. Later boiler erbij klaar.

Of zoals hierboven gesteld in 1 keer naar FE en je leent 10 mille Warmtefonds. Ik denk dat je daar geen spijt van krijgt. Gas is gruwelijk duur en wordt echt nooit meer goedkoop. De helft van je gasrekening is al belastingen en dan heb je ook nog de aansluitkosten. Die besparing alleen al kan je al een gedeelte van de aflossing van betalen. Uiteindelijk is in 1 keer doen ook wbt installatie goedkoper.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:13
STIMPPYYY schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:05:
[...]

Kunt ook mailen. Hier werd het pas bij navraag uitbetaald. Na 6 maanden keer gemaild.
Kreeg je hier wel bericht van na installatie al of moest je daar ook naar vragen? Ik heb een eerste email ontvangen bij aanmelding dat ik succesvol een referral heb gebruikt waarin ook staat dat ze na installatie in de lucht komen, maar ik heb nog niets gehoord. Het is over vier dagen een maand geleden dat de warmtepomp is geïnstalleerd. Weheat heeft nu volgens mij mijn rekeningnummer ook helemaal niet.

Had er wel al een mailtje aan gewaagd en daar werd gezegd dat een bericht "vanzelf komt en je er niets voor hoeft te doen"

Verder wel heel tevreden over de warmtepomp! Tot nu toe heeft hij niet heel veel aangestaan (voornamelijk voor tapwater) en ik zit nu voor de afgelopen maand op een gemiddelde COP van 4.1. Is er ergens een referentie te vinden van wat anderen in dit seizoen hebben? Want ik heb er totaal geen gevoel bij of dit gaat leiden tot een gemiddelde SCOP van 4.8 als het zo doorzet.

[ Voor 20% gewijzigd door Zinloos1 op 13-05-2026 09:52 ]

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:59
Ik heb een offerte gekregen voor een Weheat Sparrow met 300L boiler en 50L buffervat. Mijn woning heeft nu stadsverwarming (in de meterkast), maar die wil ik laten verwijderen. De warmtepomp komt buiten en wordt via de kruipruimte aangesloten.

Het voorstel is om op zolder de boiler, het buffervat en het expansievat te plaatsen. Daar zijn aansluitingen voor koud water en een warmwateraansluiting (ooit bedoeld voor de wasmachine). Volgens de verkoper kan de boiler op zolder worden verwarmd door de warmtepomp beneden (via dezelfde leiding), maar de uitleg hierover was niet duidelijk. Die leiding wordt momenteel ook gebruikt voor de kranen en douche.

Vraag:
Is dit een logische opstelling en kan dit goed werken, zeker als er maar één aanvoer naar boven lijkt te gaan?

• Gameboy
edddy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:54:
Ik heb een offerte gekregen voor een Weheat Sparrow met 300L boiler en 50L buffervat. Mijn woning heeft nu stadsverwarming (in de meterkast), maar die wil ik laten verwijderen. De warmtepomp komt buiten en wordt via de kruipruimte aangesloten.

Het voorstel is om op zolder de boiler, het buffervat en het expansievat te plaatsen. Daar zijn aansluitingen voor koud water en een warmwateraansluiting (ooit bedoeld voor de wasmachine). Volgens de verkoper kan de boiler op zolder worden verwarmd door de warmtepomp beneden (via dezelfde leiding), maar de uitleg hierover was niet duidelijk. Die leiding wordt momenteel ook gebruikt voor de kranen en douche.

Vraag:
Is dit een logische opstelling en kan dit goed werken, zeker als er maar één aanvoer naar boven lijkt te gaan?
Nee, het boilervat voor warm (tap)water heeft 4 aansluitingen. Er moet koud leidingwater in (onderaan), en warm water uit (bovenop). Dat kan aangesloten worden op de bestaande waterleidingen, daar zijn ze voor ;)

Maar, er moet ook warmte in kunnen worden toegevoegd, en daarvoor zijn 2 extra leidingen nodig van fatsoenlijk grote diameter (liefst 32 mm), voor aanvoer van warm water vanaf de warmtepomp, en retour van dat water terug naar de warmtepomp.

Er moeten dus zeker 2 extra (dikke) leidingen naar het boilervat komen. Daar moet ruimte voor zijn, of gemaakt (kunnen) worden. Zonder die leidingen kun je hooguit je water opwarmen met een elektrische heater, en dat is doodzonde (COP=1).

De installateur mag wel goed gaan uitleggen hoe hij dat wil gaan doen dan. Kun je zijn tekeningen delen? (Als er geen tekeningen zijn of gemaakt kunnen worden, dan kun je deze installateur afschrijven naar mijn mening ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 13-05-2026 10:27 ]

• MotorBeast
@basset Ik was deze nog vergeten: https://nos.nl/artikel/2614060-groter-risico-op-energiearmoede-als-huishoudens-moeten-betalen-voor-co2-uitstoot Over 2 jaar nog duurder je gasketel te houden. Stof tot nadenken.

• basset
Ja, das ook weer een politiek hoogstandje om mensen te vernieling in te dwingen.

Ik zag op youtube een video,, dat (ketel klets?) In een kwa inhoud verglijkbaar huis (400m3) , met de flint in een solo opstelling gewoon het huis warm kan houden met de flint, zonder dat de ketel mee moet doen.

Het is gewoon best lastig om de juiste keuze te maken, zonder dat je veel te veel; geld uitgeeft. Bij 700-800 kuub gas wat wij verbruiken aan stoken, is op papier de Flint toch echt de beste keuze. Zelfs als we FE gaan (hoewel ik een losse WPB wil toepassen ipv de Flint FE te maken, zodat we 2 losse systemen hebben.

Ik steek dan liever die extra euro's in T22/T33 ECA radiatoren om boven de warmteafgifte te verhogen. Want dat is ook nog wel een zorgenkindje.

Hop,hop,hop!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Floris112 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Alles kost veel geld. Daarom zijn er gelukkig goede financieringen en subsidies beschikbaar. Zolang de besparing groter is dan de 1,7% rente (lager dan inflatie) van de duurzaamheidslening (tot 25k lenen) via de gemeente is, is het een no-brainer. Verzamelinkomen onder de 60k, dan is 0% rente mogelijk via: https://www.warmtefonds.nl/.

Totaaloverzicht van alle subsidies en financieringen via de overheid/semi-overheid: https://regionaalenergieloket.nl/
Neem daarin ook mee dat de rente aftrekbaar is als het een verbetering aan je huis is. Het sommetje is dus zelfs nog iets positiever.

• STIMPPYYY
Zinloos1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Kreeg je hier wel bericht van na installatie al of moest je daar ook naar vragen? Ik heb een eerste email ontvangen bij aanmelding dat ik succesvol een referral heb gebruikt waarin ook staat dat ze na installatie in de lucht komen, maar ik heb nog niets gehoord. Het is over vier dagen een maand geleden dat de warmtepomp is geïnstalleerd. Weheat heeft nu volgens mij mijn rekeningnummer ook helemaal niet.

Had er wel al een mailtje aan gewaagd en daar werd gezegd dat een bericht "vanzelf komt en je er niets voor hoeft te doen"

Verder wel heel tevreden over de warmtepomp! Tot nu toe heeft hij niet heel veel aangestaan (voornamelijk voor tapwater) en ik zit nu voor de afgelopen maand op een gemiddelde COP van 4.1. Is er ergens een referentie te vinden van wat anderen in dit seizoen hebben? Want ik heb er totaal geen gevoel bij of dit gaat leiden tot een gemiddelde SCOP van 4.8 als het zo doorzet.
Mailtje kan geen kwaad :). Eerste keer bij installatie was het binnen een week geregeld. Bij kennissen geinstalleerd was het pas na mailen. Hebben beide zelfde mail gestuurd (dus kennis en ik). Duurde dag of wat totdat we reactie kregen (zeer vriendelijk btw)

• MotorBeast
basset schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Ja, das ook weer een politiek hoogstandje om mensen te vernieling in te dwingen.

Ik zag op youtube een video,, dat (ketel klets?) In een kwa inhoud verglijkbaar huis (400m3) , met de flint in een solo opstelling gewoon het huis warm kan houden met de flint, zonder dat de ketel mee moet doen.

Het is gewoon best lastig om de juiste keuze te maken, zonder dat je veel te veel; geld uitgeeft. Bij 700-800 kuub gas wat wij verbruiken aan stoken, is op papier de Flint toch echt de beste keuze. Zelfs als we FE gaan (hoewel ik een losse WPB wil toepassen ipv de Flint FE te maken, zodat we 2 losse systemen hebben.

Ik steek dan liever die extra euro's in T22/T33 ECA radiatoren om boven de warmteafgifte te verhogen. Want dat is ook nog wel een zorgenkindje.
T22 of 33 boven? Ik heb boven zelfs maar T10 in een nageisoleerde woning uit 78 en houdt het makkelijk op 19 graden daar. Badkamer een designradiator en makkelijk 22 graden. Je moet niet vergeten dat je met een WP niet aan nachtverlaging doet als het echt koud is buiten en je heel je huis op een constante temperatuur gaat houden.. Nu met dit weer geen probleem nachtverlaging. Je stookregime wordt totaal anders.

WP Boiler zou ik ook nog eens goed naar kijken. Traag opwarmen en veel van die dingen zijn niet echt van top kwaliteit. En weer extra leidingen door je dak. Bezint eer ge begint.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 13-05-2026 11:10 ]

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:13
MotorBeast schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:04:
[...]

T22 of 33 boven? Ik heb boven zelfs maar T10 in een nageisoleerde woning uit 78 en houdt het makkelijk op 19 graden daar. Badkamer een designradiator en makkelijk 22 graden. Je moet niet vergeten dat je met een WP niet aan nachtverlaging doet als het echt koud is buiten en je heel je huis op een constante temperatuur gaat houden.. Nu met dit weer geen probleem nachtverlaging. Je stookregime wordt totaal anders.

WP Boiler zou ik ook nog eens goed naar kijken. Traag opwarmen en veel van die dingen zijn niet echt van top kwaliteit. En weer extra leidingen door je dak. Bezint eer ge begint.
Ik heb hier ook nog twee T33 radiatoren staan om op de midden verdieping twee T10 radatoren te vervangen. Welke COP en aanvoertemperatuur realiseer je met de T10s? Dat was naar mijn idee nog het voordeel, dat de gehele installatietemperatuur wat omlaag zou kunnen.
STIMPPYYY schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Mailtje kan geen kwaad :). Eerste keer bij installatie was het binnen een week geregeld. Bij kennissen geinstalleerd was het pas na mailen. Hebben beide zelfde mail gestuurd (dus kennis en ik). Duurde dag of wat totdat we reactie kregen (zeer vriendelijk btw)
Oke, ga ik ook mailen. Wat had je specifiek in de mail gezet?

• basset
MotorBeast schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:04:
[...]

T22 of 33 boven? Ik heb boven zelfs maar T10 in een nageisoleerde woning uit 78 en houdt het makkelijk op 19 graden daar. Badkamer een designradiator en makkelijk 22 graden. Je moet niet vergeten dat je met een WP niet aan nachtverlaging doet als het echt koud is buiten. Nu met dit weer geen probleem. Je stookregime wordt totaal anders.

Zoveel mogelijk dat het soms gaat duizelen. Helaas weten we pas of het de juiste keuze was in december :'(

Ik denk steeds: De woonkamer kan makkelijk en die is altijd makkelijk 20 graden. Maar als de radiatoren boven hun warmte niet goed genoeg kwijt kunnen, gaat het dan met stoken op de stooklijn niet mis, dat hij harder gaat verwarmen of zelfs de CV ketel laat bijspringen..wat ik natuurlijk zoveel mogelijk wil voorkomen.

Dat is gewoon een stukje kennis die ik mis. Ik denk nog in thermostaat gestuurde warmtevraag. Als ik Ketel Klets zijn video ziet, moet de Flint het ieder geval makkelijk aankunnen

Hop,hop,hop!

• MartinPTweak
basset schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Zoveel mogelijk dat het soms gaat duizelen. Helaas weten we pas of het de juiste keuze was in december :'(

Ik denk steeds: De woonkamer kan makkelijk en die is altijd makkelijk 20 graden. Maar als de radiatoren boven hun warmte niet goed genoeg kwijt kunnen, gaat het dan met stoken op de stooklijn niet mis, dat hij harder gaat verwarmen of zelfs de CV ketel laat bijspringen..wat ik natuurlijk zoveel mogelijk wil voorkomen.

Dat is gewoon een stukje kennis die ik mis. Ik denk nog in thermostaat gestuurde warmtevraag. Als ik Ketel Klets zijn video ziet, moet de Flint het ieder geval makkelijk aankunnen
Stooklijn trekt zich niets aan van wat er in je huis gebeurt, die kijkt alleen naar de buiten temperatuur.
Daarnaast wordt de retour temperatuur gebruikt om af te slaan als er teveel warmte terugkomt.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:17
Ik vroeg me af hoe de COP wordt bepaald bij slechts een stooklijn; er wordt niet gemeten wat er met het huis gebeurt, hoe warm het wordt, wat het warmteverlies is.

• MotorBeast
Maarten58 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:04:
Ik vroeg me af hoe de COP wordt bepaald bij slechts een stooklijn; er wordt niet gemeten wat er met het huis gebeurt, hoe warm het wordt, wat het warmteverlies is.
Je meet stroomverbruik en warmte opbrengst van de wp

• MotorBeast
Zinloos1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:47:
[...]

Ik heb hier ook nog twee T33 radiatoren staan om op de midden verdieping twee T10 radatoren te vervangen. Welke COP en aanvoertemperatuur realiseer je met de T10s? Dat was naar mijn idee nog het voordeel, dat de gehele installatietemperatuur wat omlaag zou kunnen.
Meer afgifte is altijd beter. Alleen wat ga je ermee winnen? Zal niet enorm zijn want de meeste van ons willen boven niet in 20/21 graden liggen. Als je daar weer teveel afgifte hebt moet je de flow weer gaan knijpen omdat het anders wellicht weer te warm wordt. Wat wel van belang is dat je niet net zoals hier genoemd werd het niet 17 graden boven laat worden. Immers trekt warmte naar boven, ook door je plafond van je benedenverdieping en trapgat, en onderaan de streep ben je zuiniger bezig boven het dan op zo'n 19 graden te houden want daarmee kan je stooklijn echt naar beneden. Zie het flimpje over zoneren van Heatgeek.

Ik zit hier op een jaarverbruik van rond de 2500kWh voor 140m2 verwarmen op 21 graden beneden, 19 boven, badkamer 22/23 graden. Max aanvoer tot nu toe gezien was 40 graden bij vorst en ik heb alleen radiatoren, ook beneden. SWW

NB: ik zou met niet teveel fixeren op Cop. Sowieso als je straks flexibele tarieven gaat krijgen, of jullie merk Intelligence of je zelf dynamisch gaat zal je Cop dalen als je harder gaat stoken in goedkope uren en wellicht even de WP uitzet in dure uren. Dan zal WP moeten gaan inhalen en zakt en zakt je Cop maar onderaan de streep goedkoper. Wellicht zal dan zelfs de stooklijn naar boven moeten. Ook nachtverlaging in deze tijd van het jaar is nadelig voor Cop maar je verbruikt wel minder stroom. Deed ik het eerste jaar ook niet. Hogere Cop maar meer verbruik.

[ Voor 129% gewijzigd door MotorBeast op 13-05-2026 12:53 ]

• MotorBeast
@basset @Zinloos1 Zie mijn toelichting hierboven. Post is beetje vreemd geplaatst zie ik.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 13-05-2026 14:41 ]

• Vince_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFOuOOrbw-T_pLRWU8p3_V_6D0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ForlhAUnOzEFORqMGZV5P5fk.png?f=fotoalbum_large

Heb sinds een paar minuten geleden nu wel deze melding in de app. Zullen ze toch passief meelezen op het forum en dit nu hebben ingevoegd? 😇 Nu nog een oplossing, want nog steeds offline… dat tijdelijk is nu al een week.

[ Voor 3% gewijzigd door Vince_ op 13-05-2026 13:18 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-08 21:36
@Vince_ Hier geen problemen, gewoon toegang. Zowel app als portal.

[ Voor 18% gewijzigd door DjAntoon op 13-05-2026 13:28 ]

• Vince_
DjAntoon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:27:
@Vince_ Hier geen problemen, gewoon toegang. Zowel app als portal.
Klopt, is voor een aantal gebruikers het geval. Issue speelt nu al een week en is hier ook uitvoerig besproken, maar deze melding is nieuw. Vandaar mijn bericht.
Pagina: 1 ... 200 ... 233 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.