• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:14
merk dat nu met dit warme weer hij de legionella run niet afmaakt en afslaat omdat de uitgangstemperatuur te hoog word (75) graden.

Merk ook dat de pomp met de legionella run niet verder wil terugschalen dan zo'n 36%.

Boiler is een Nexus RVS PAWT-300H XL-LE1, welke een aantal andere tweakers ook hebben zonder issues. dus denk niet dat die het issue is.

Denk eerder dat er iets is met mijn temp sensor of dat er een instelling in de pomp staat die voorkomt dat die verder terugschakelt.

Vermoed zelf ook enigsinds de temp sensor gezien als ik de kraan open draai er significant warmer water uit de kraan komt, meestal zo'n 7 graden hoger.

Is het mogelijk dat een liggende boiler een andere locatie heeft kwa temp sensor en weheat hier niet goed mee omgaat?

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:12

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
havoc764 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:46:
merk dat nu met dit warme weer hij de legionella run niet afmaakt en afslaat omdat de uitgangstemperatuur te hoog word (75) graden.

Merk ook dat de pomp met de legionella run niet verder wil terugschalen dan zo'n 36%.

Boiler is een Nexus RVS PAWT-300H XL-LE1, welke een aantal andere tweakers ook hebben zonder issues. dus denk niet dat die het issue is.

Denk eerder dat er iets is met mijn temp sensor of dat er een instelling in de pomp staat die voorkomt dat die verder terugschakelt.

Vermoed zelf ook enigsinds de temp sensor gezien als ik de kraan open draai er significant warmer water uit de kraan komt, meestal zo'n 7 graden hoger.

Is het mogelijk dat een liggende boiler een andere locatie heeft kwa temp sensor en weheat hier niet goed mee omgaat?

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Zit de sensor helemaal achteraan de dompelhuls van je vat?

Ik heb ook Nexus vat, andere spiraal, maar geen probleem.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-05 20:17
MotorBeast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Spookverhalen? Ik lees alleen maar succesverhalen op Tweakers over FE zelfs met radiatoren. Nu wordt het toch alleen maar duurder? Je WP gaat niet je hele verbruik opvangen want daar is je gasverbruik te hoog voor en ketel gaat bij koude bijspringen (en gas is niet goedkoop meer en wordt nooit meer goedkoop). Dan zal je in een later stadium een zwaardere WP moeten kopen, deze verkopen/inruilen en weer plaatsen en dan alsnog een boiler moeten plaatsen en dus 2x installatiekosten. Schat in dat je voor zo'n 3 a 4 mille meer FE bent. NB: voor jouw gasverbruik heb je een forse jongen nodig van zo'n 15kW bij -7 of -10 afhankelijk van de regio.
Of dit is het startpunt om het huis fors te gaan naisoleren en met de BB uit te kunnen. Dat hebben wij gedaan met ons huis uit 1910. Van G naar A gebracht en we redden het nu fluitend met de BB 80.

Onze volgorde was overigens eerst isoleren en daarna de BB erin, maar zo kan het uiteraard ook!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:31
testmanager schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:53:
[...]

@Weheat en misschien belangrijker nog: wat zijn de plannen voor de mogelijkheid tot lokale aansturing. Hier blijkt maar weer dat je niet afhankelijkheid wil blijven van een cloudverbinding. Ik weet dat je met opentherm de verwaming lokaal kan sturen, maar dat werkt niet voor directe sturing van je SWW.
Sommige opentherm thermostaten kunnen wel SWW instellingen doorgeven, maar Weheat doet er niets mee. Met een Isense kun je wel de bovenste sensor op je display uitlezen.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:31
Stoker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:30:
Heb net de eerste 3 pagina's aan installaties bekeken in de installateursportal; 100% online.
Zal misschien bepaalde regio van het land zijn, precies waar jullie niet komen?

• havoc764
Stoker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Zit de sensor helemaal achteraan de dompelhuls van je vat?

Ik heb ook Nexus vat, andere spiraal, maar geen probleem.
is inderdaad iets wat ik me af begin te vragen.

Of er staat mischien een offset verkeerd ingesteld.

welk vat heb jij dan? de niet xl spiraal?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:12

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jawel. De 32mm spiraal ipv de 28mm.

Gewoon even de wartel iets losdraaien en controleren of de sensor tegen het eind zit. Zo niet, dan er helemaal in drukken en de wartel weer aandraaien.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Caayn schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Een energy socket gaat niet werken. Je moet een kwh 1fase meter plaatsen tussen de warmtepomp en groep in je meterkast. Je kan de installateur lief aankijken of hij dit er tussen wilt zetten.

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Installatie ervan stelt niet zoveel voor maar als je niet bekend bent met elektra raadt ik het je af om zelf te doen. Zeker als de installateur toch al bezig is met de elektra kost hem dit slechts een paar minuten extra.

Wil je een volledig beeld dan heb je er twee nodig. Eentje voor de warmtepomp en eentje voor de binnenunit.
Binnenunit meten is niet zo spannend, daar gaat nauwelijks stroom doorheen. Maar als je Pietje Precies bent met het berekenen van je COP... Ik zou dat € 60 teveel vinden.

De belasting van de buitenunit is in de winter aanzienlijk, een socket kan dan wegsmelten. Dus neem in dit geval altijd de kwh 1-fase meter die @Caayn voorstelt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• havoc764
Stoker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:25:
Jawel. De 32mm spiraal ipv de 28mm.

Gewoon even de wartel iets losdraaien en controleren of de sensor tegen het eind zit. Zo niet, dan er helemaal in drukken en de wartel weer aandraaien.
Was die er dan als horizontale variant?

Ik krijg hem alleen staand gevonden en niet liggen.

Grootste verschil zit hem in de extra lengte van de spiraal 30m tov 20m bij de standaard zie ik, wat best wel voordeel op zal leveren als je een staande kwijt kan.

Maar goed oppervlakte spiraal bij de standaard xl is nog steeds 2.6m2 wat het zelfde is als de weheat boilers. dus daar mag geen probleem zitten.

die wartel los en vast draaien word nog wat, installateur heeft het vat ietwat ver naar achter geplaatst waardoor ik mijn hand niet goed tussen de boiler en het plafond krijg.
Pagina: 1 ... 199 200 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.