Dank. Inderdaad meteen gekeken nadat ikmhet zag, maar lag niks. Behalve wat nat van de regen. Maar goede om in de gaten te houden. BB is van jan 25. Binnenunit hebben ze na een maand direct vervangen. Ten tijde van die update waarvoor ze langskwamen.netevolutions schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:46:
[...]
Had ik ook, bij mij in een keer het hele systeem leeg. Het bleek dat het kwam door defecte overstort/vorst ventiel, buiten bij de wp. Installateur heeft deze vervangen. Er is enige tijd geleden een serie geweest die faalt na 1,5 jaar of zo.
Als bij jou de druk na vullen weer (te snel) afneemt, check dan in ieder geval of er water op het dak ligt.
Van mij is sinds maandagochtend offline, dus ik verwacht niet dat het door die brand komtsergeleeuw schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:44:
[...]
zou er een verband zijn tussen de brand bij een datacenter in almere?
PNI erop aansluiten:)Maarten58 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:06:
Beste Tweakers, EINDELIJK is de Sparrow geplaatst (na 1,5 jaar), want we hebben nu 3x25A gekregen. 5 radiatoren ontlucht, nu 18,8 graden in de kamer, maar ik vond het gek van de installateurs om geen thermostaat te plaatsen. Alleen draaien op de stooklijn. Maar hoe kan je dan checken of alles goed werkt?
Wat is het verschil met een aan/uit thermostaat of OT (laatste geadviseerd door de app).
De WP ging rond 12 uur zojuist in standby. Ik heb de stooklijn wat aangepast, en daarna ging het weer draaien. Het is lastig om van de kamertemperatuur uit te gaan, terwijl er geen sensor voor is. Dan ben ik blind aan het tunen. Iemand een tip?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ja idd..Technician- schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:03:
[...]
Pssst, hij heeft >3700m3 jaarverbruik. Dat kon nog weleens spannend worden FE.
die 3000m3+ gasverbruik hoor ik sporadisch, mijn eerste vraag is dan, woon je zo groot, of is staat er standaard een raam open.
Een blackbird P80 gaat dit echt nooit waarmaken op alleen de compressor, tenzij er iets aan de hand is met de gasmeter/cv ketel.
Mijn Flint is een uurtje uit de lucht geweest op maandag maar ik denk dat dit meer een probleem van mijn netwerk is geweest dan een Weheat dingetje....martijnn2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:11:
[...]
Van mij is sinds maandagochtend offline, dus ik verwacht niet dat het door die brand komt
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Onze blackbird staat nu op standby omdat er geen warmtevraag is.
We gebruiken hem alleen voor het CV gedeelte.
Binnen unit en de drukmeter bevinden zich op de middelste woonlaag. In totaal hebben we er 3.
Ik vul vul 1 of 2x per jaar (denk ik misschien 3) bij.
Hiervoor deed ik dat tot 2 bar maar begreep dat anderhalve bar ook goed is.
Nu staat de meter op 0.8. Dit is te laag, welke druk is meest ideaal en nog belangrijker wat is te vaak bijvullen en wat is acceptabel?
Binnen unit en de drukmeter bevinden zich op de middelste woonlaag. In totaal hebben we er 3.
Nu staat de meter op 0.8. Dit is te laag, welke druk is meest ideaal en nog belangrijker wat is te vaak bijvullen en wat is acceptabel?
Dus is die hybride oplossing een druppel op de gloeiende plaat. Er bestaat toch zoiets als cascade opstelling? Als hij vanochtend al 2m3 er doorheen jaagt dan wordt het een drama bij 5 graden en kouder.Stoker schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:13:
[...]
Ja idd..
die 3000m3+ gasverbruik hoor ik sporadisch, mijn eerste vraag is dan, woon je zo groot, of is staat er standaard een raam open.
Een blackbird P80 gaat dit echt nooit waarmaken op alleen de compressor, tenzij er iets aan de hand is met de gasmeter/cv ketel.
Ik ben geen deskundige, maar dat lijkt me toch wel erg veel druk/water verlies.Kevin1990 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:24:
Hier is het jaarlijks +- 0,3 bar.
Ik vul jaarlijks bij tot 1,8 Bar, en dan zakt het in mei naar 1,5.
En dat was eerst op CV ketel zo, en nu ook met de BB-P60 all-electric.
Aantal jaar geleden had ik ineens ook veel meer drukverlies, en toen bleek later dat het expansievat lek was ! >> Dat rode ding
Als boven en onder hetzelfde klinken, dan is hij aan vervanging toe.
[ Voor 3% gewijzigd door GroteSmurf op 08-05-2026 00:54 ]
Ik heb een hybride Flint, hoekwoning 2008 , alleen radiatoren. Heb afgelopen jaar zonder cv ondersteuning het huis warm gekregen. Gasverbruik was 750 m3?per jaarzeeg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:33:
Ik heb een offerte liggen waarbij een Flint wordt geadviseerd. Voor mijn gevoel is dat te licht, al komt dat niet uit de berekeningen?
Gaat om een twee-onder-een-kap woning van 155 m2 uit 2007 met overal radiatoren en een jaarlijks verbruik van 1100 m3 gas (excl koken). Wel een airco in de huiskamer voor eventueel bijverwarming.
Wat denken jullie op basis van deze gegevens?
…
[ Voor 100% gewijzigd door FlysWithGoats op 08-05-2026 08:00 ]
Als die dikke gasrekening klopt met het warmteverlies van de woning; dan zal hij idd eind van de herst al aardig aan de bak moeten en veel ondersteuning vragen van de cv ketel.MotorBeast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:33:
[...]
Dus is die hybride oplossing een druppel op de gloeiende plaat. Er bestaat toch zoiets als cascade opstelling? Als hij vanochtend al 2m3 er doorheen jaagt dan wordt het een drama bij 5 graden en kouder.
Flint kan zon 800m3 aan. die 750 past m dus als een jas!Ronnie27 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:36:
[...]
Ik heb een hybride Flint, hoekwoning 2008 , alleen radiatoren. Heb afgelopen jaar zonder cv ondersteuning het huis warm gekregen. Gasverbruik was 750 m3?per jaar
Hier is die gister ook aan het ontdooien geweest tijdens de SWW run. Eerst 2 uur lang aan het ontdooien geweest met de circulatiepomp van de verwarming, later nog eens 15 minuten met de circulatiepomp van SWW. Nooit eerder gehad. Ben er niet achter wat de oorzaak hiervan is geweest.Dbm12 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:49:
Ik heb sinds gisteren opeens dat mijn warmtepomp tijdens het verwarmen van SWW in “ontdooien” (blauw in grafiek) gaat. Uiteraard is dit geen echte ontdooi functionaliteit, het duurt 4 tot 6 min, en het is 16 graden buiten, maar ik vind het toch vreemd dat ik nu ineens dit patroon zie. Voorheen heb ik tijdens SWW verwarmen hier nooit last van gehad met deze temperaturen.
Gister kon ik het nog verklaren omdat ik naar 60 graden op 99% compressor ging en waarschijnlijk de druk te hoog kon worden en hij op die manier de druk snel kan verlagen waarna hij daarna weer doorging zonder problemen. Maar vandaag was het vrij snel het geval bij een normale 40% compressor en maximale temperatuur van 45 graden waardoor ik dat scenario uitsluit.
Heeft iemand anders hier ook last van? En wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foutmelding F 0 op de honeywell thermostaat:
Ik heb:
Wat zou nu de logische volgende controlestap kunnen zijn?
Ik heb:
- Bekabeling visueel nagekeken.
- Druk is ok 1.8
- Alles 2x stroomloos gemaakt.
[ Voor 13% gewijzigd door the noise op 08-05-2026 08:54 ]
Geen inhoudelijke reactie maar even je serienummer en naam in het screenshot zwartlakken?the noise schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:38:
Foutmelding F 0 op de honeywell thermostaat:
Ik heb:Rood ledje blijft knipperen op de binnenunit.
- Bekabeling visueel nagekeken.
- Druk is ok 1.8
- Alles 2x stroomloos gemaakt.
KNIP
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenVerweij op 08-05-2026 08:56 ]
@the noise
Draait (of wil de pomp) gaan draaien ?
geactiveerd lijkt me dat die iets doet. (bij mij staat er Stand-By).
Anders contact opnemen met Hoppenbrouwers.
Draait (of wil de pomp) gaan draaien ?
geactiveerd lijkt me dat die iets doet. (bij mij staat er Stand-By).
Anders contact opnemen met Hoppenbrouwers.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dan heb je 2 BB P80's nodig... Persoonlijk zou ik met zo'n vervbruik eerst al mijn geld gebruiken voor isolatie e.d.Technician- schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:03:
[...]
Pssst, hij heeft >3700m3 jaarverbruik. Dat kon nog weleens spannend worden FE.
Wij komen van ca 3200m3 (in 2004), afgezien van een nieuwe CV, dubbelglas vervangen (was lek), bodemisolatie, vloerisolatie, dakisolatie, nieuwe kozijnen, nieuwe voordeur, houten voorgevel (hout tegen 1 steens muur) vervangen + isolatie (laatste 3 was all-in-one overigens) . Pas toen we op ca 1800m3 incl SWW zaten durfden we aan een warmtepomp te denken...
Hier in Noord-Holland geen communicatie storing. Zie ook geen meldingen binnen HA en App.martijnn2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:17:
Bij wie is de warmtepomp ook offline?
Mijn Flint sinds maandagochtend volgens Weheat ligt het aan Vodafone??
Dit is wel echt een nadeel van een 4G verbinding
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Bij mij geeft de Atag ketel automatisch een melding, als de druk onder de 1 Bar komt. Ik vul de CV tot zo'n 1,8 Bar. na een half jaartje is de druk gezakt naar 1,2 Bar. Dan vul ik hem weer bij.Kevin1990 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:24:
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Mijn broer heeft 2 offertes van de blackbird P60. Beiden offertes hebben ook een buffervat erin staan. De partij waar hij het beste gevoel bij heeft, hebben we me gebeld waarom. Het betreft een parallel buffervat van 50L met secundaire pomp. Het antwoord was ‘tegen pendelen en stabielere regeling’.
Nu lees het ik algemene L/W topic al paar jaar mee, waarin de algemene consensus lijkt te zijn dat een parallel buffervat zelden beter is. En pendelen zal het met 50L slechts paar min uitstellen.
situatie: huis uit de jaren 70/80, nageisoleerd. Beneden 50m2 vvw met 5 groepen, 16mm buizen. Aanvoerleiding is 22mm dunwandig staal. Op dit moment nog verdeler met pomp, maar pomp wordt er tussenuit gehaald en mengventiel dichtgedraaid. Vloer zal dan ook altijd open staan. Boven zal er niet of nauwelijks iets mee lopen op de WP (soms, maar niet gegarandeerd).
Ik lees op de weheat site dat de P60 minimaal 1m3/u moet kunnen rondpompen, ofwel 16-17L per min. Is dit een hard vereiste ivm defrost? Gaat hij in storing als hij dit niet haalt? Of is dit meer een gewenste flow? Het is nu moeilijk te zeggen of hij die flow zou halen met de bestaande situatie. Idealiter zou hij zonder parallel buffervat doen, maar als het gevolg zou zijn dat het niet lekker gaat lopen, dan maar liever de installateur zijn ding laten doen.
Nu lees het ik algemene L/W topic al paar jaar mee, waarin de algemene consensus lijkt te zijn dat een parallel buffervat zelden beter is. En pendelen zal het met 50L slechts paar min uitstellen.
situatie: huis uit de jaren 70/80, nageisoleerd. Beneden 50m2 vvw met 5 groepen, 16mm buizen. Aanvoerleiding is 22mm dunwandig staal. Op dit moment nog verdeler met pomp, maar pomp wordt er tussenuit gehaald en mengventiel dichtgedraaid. Vloer zal dan ook altijd open staan. Boven zal er niet of nauwelijks iets mee lopen op de WP (soms, maar niet gegarandeerd).
Ik lees op de weheat site dat de P60 minimaal 1m3/u moet kunnen rondpompen, ofwel 16-17L per min. Is dit een hard vereiste ivm defrost? Gaat hij in storing als hij dit niet haalt? Of is dit meer een gewenste flow? Het is nu moeilijk te zeggen of hij die flow zou halen met de bestaande situatie. Idealiter zou hij zonder parallel buffervat doen, maar als het gevolg zou zijn dat het niet lekker gaat lopen, dan maar liever de installateur zijn ding laten doen.
@danny.s Zie filmpje Heatgeek al een paar keer geplaatst. YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen Parallel is killing voor je rendement en 50 liter is totaal zinloos als je al parallel gaat. Wat is nu 50 liter? Verwaarloosbaar. En zeker met VV is een buffervat zinloos. Verziekt alleen maar de regeling van je systeem. Juist niet stabieler. Pendelen is een obsessie hier op Tweakers. Er komt een moment dat ieder systeem pendelt. Afhankelijk van het minimum vermogen van een WP. En dat is geen enkel probleem. Ja wel bij 5 graden buiten maar dat zal niet gebeuren. NB: parallel wordt hooguit gedaan bij naregeling en ook dat laatste moet je voorkomen. Anders in serie maar dat is voor defrosten bij onvoldoende volume water. Niet doen dus.
[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 08-05-2026 11:30 ]
Pendelen is is voor mij geen obsessie. Zelf heb ik geen buffervat met nog minder vvw. En maak runs van ochtend tot avond in voor/najaar. Winter 24/7. Maar ik haal wel de minimale flow (daikin in dit geval).MotorBeast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:26:
@danny.s Zie filmpje Heatgeek al een paar keer geplaatst. YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen Parallel is killing voor je rendement en 50 liter is totaal zinloos als je al parallel gaat. Wat is nu 50 liter? Verwaarloosbaar. En zeker met VV is een buffervat zinloos. Verziekt alleen maar de regeling van je systeem. Juist niet stabieler. Pendelen is een obsessie hier op Tweakers. Er komt een moment dat ieder systeem pendelt. Afhankelijk van het minimum vermogen van een WP. En dat is geen enkel probleem. Ja wel bij 5 graden buiten maar dat zal niet gebeuren. NB: parallel wordt hooguit gedaan bij naregeling en ook dat laatste moet je voorkomen. Anders in serie maar dat is voor defrosten bij onvoldoende volume water. Niet doen dus.
En de grote vraag is: wat doet de weheat als hij de 16-17L niet haalt wat op de website staat. Als ie dan niet goed doet defrosten, is natuurlijk een probleem. Pendelen maak ik me geen zorgen over bij m’n broer. Alleen de minimale flow.
Dan moet de installateur geen buffervat plaatsen maar de weerstand/opvoerhoogte berekenen. Ik zou die 22mm aanvoer wel vergroten naar 28mm. Die flow heb je overigens niet alleen nodig voor defrosten.danny.s schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:39:
[...]
Pendelen is is voor mij geen obsessie. Zelf heb ik geen buffervat met nog minder vvw. En maak runs van ochtend tot avond in voor/najaar. Winter 24/7. Maar ik haal wel de minimale flow (daikin in dit geval).
En de grote vraag is: wat doet de weheat als hij de 16-17L niet haalt wat op de website staat. Als ie dan niet goed doet defrosten, is natuurlijk een probleem. Pendelen maak ik me geen zorgen over bij m’n broer. Alleen de minimale flow.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 08-05-2026 11:42 ]
Dat is wel wezelijk ander gedrag dan ik zie op mijn SWW run. Ik zal het toch eens in de gaten houden. Als het nog een keer gebeurd zal ik mijn installateur eens bellen om het uit te zoeken.tisssmartijn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:30:
[...]
Hier is die gister ook aan het ontdooien geweest tijdens de SWW run. Eerst 2 uur lang aan het ontdooien geweest met de circulatiepomp van de verwarming, later nog eens 15 minuten met de circulatiepomp van SWW. Nooit eerder gehad. Ben er niet achter wat de oorzaak hiervan is geweest.
Vervangen is helaas geen optie nu, dan moet het halve huis verbouwd worden.MotorBeast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:40:
[...]
Dan moet de installateur geen buffervat plaatsen maar de weerstand/opvoerhoogte berekenen. Ik zou die 22mm aanvoer wel vergroten naar 28mm. Die flow heb je overigens niet alleen nodig voor defrosten.
Ik kan de installateur wel eens vragen om het technische te onderbouwen ipv ‘voorkomt pendelen, en doen we standaard’
Is echt onzin tegen pendelen. 50 liter buffer is niets. Ook bij na regeling niet.danny.s schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:43:
[...]
Vervangen is helaas geen optie nu, dan moet het halve huis verbouwd worden.
Ik kan de installateur wel eens vragen om het technische te onderbouwen ipv ‘voorkomt pendelen, en doen we standaard’
Ik heb al langer naar deze afbeelding zitten staren. Maar waar vind ik E12, die wel in de legenda genoemd staat? Is die niet van toepassing omdat het element in de voorgemonteerde binnenunit zit?mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:49:
[...]
Haha. Idd mazzeltje dan. Kost allemaal al genoeg dus die €1000 uitgespaard is dan goed meegenomen. Kan ik trouwens ergens in de app zien hoe de BUH is geconfigureerd?
Als ik het goed begrijp is eea dus volgens dit schema aangesloten?
[Afbeelding]
niemand nog een oplossing gevonden voor offline status van de weheat?
De SWW begon hier weer en wederom na 10 min begon deze te ontdooien (wat natuurlijk onzin is). Dus vol goede moed mijn installateur bellen (coolblue --> Hoppenbrouwers) om even mee te kijken vanuit de portal of zij wellicht gekke meldingen zagen bij mijn warmtepomp.Dbm12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Dat is wel wezelijk ander gedrag dan ik zie op mijn SWW run. Ik zal het toch eens in de gaten houden. Als het nog een keer gebeurd zal ik mijn installateur eens bellen om het uit te zoeken.
Wat mij medegedeeld werd was toch best schokkend.
Ze gaven namelijk aan dat zij NIET toegang hadden tot de portaal van weheat en niet de grafieken konden inzien. Ik moest dus vooral de warmtepomp resetten en daarna als het probleem nog steeds aanhield opnieuw contact opnemen om een serviceafspraak in te plannen met een locatiebezoek waarbij de kosten voor mij zouden zijn.
Dit is daarmee een duidelijke achteruitgang van service wat ik gewend was van Coolblue, die konden direct meekijken en op afstand helpen.
Ik hoop oprecht dat ik toevallig iemand heb gesproken die het nog niet helemaal begreep, maar ook na herhaaldelijk wijzen op de portal bleef ze aangeven dat ze er GEEN toegang tot had...
Weet ik. Maar leg dat de installateur maar eens uit.MotorBeast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Is echt onzin tegen pendelen. 50 liter buffer is niets. Ook bij na regeling niet.
Je hebt 6 kW nodig bij -7. De Flint doet dan 4 kW. Dat wordt dan een Sparrow zeker op radiatoren.zeeg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:33:
Ik heb een offerte liggen waarbij een Flint wordt geadviseerd. Voor mijn gevoel is dat te licht, al komt dat niet uit de berekeningen?
Gaat om een twee-onder-een-kap woning van 155 m2 uit 2007 met overal radiatoren en een jaarlijks verbruik van 1100 m3 gas (excl koken). Wel een airco in de huiskamer voor eventueel bijverwarming.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
WeHeat? Er zijn geen issues bekend met offline zijn. Maak het allemaal eens spanningsloos.sergeleeuw schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:53:
Wie betaalt, die bepaalt. Succes.danny.s schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:24:
[...]
Weet ik. Maar leg dat de installateur maar eens uit.
Dit voorspelt niet veel goeds... Je zou verwachten dat er een vooruitgang zou zijn.Dbm12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:24:
[...]
De SWW begon hier weer en wederom na 10 min begon deze te ontdooien (wat natuurlijk onzin is). Dus vol goede moed mijn installateur bellen (coolblue --> Hoppenbrouwers) om even mee te kijken vanuit de portal of zij wellicht gekke meldingen zagen bij mijn warmtepomp.
Wat mij medegedeeld werd was toch best schokkend.
Ze gaven namelijk aan dat zij NIET toegang hadden tot de portaal van weheat en niet de grafieken konden inzien. Ik moest dus vooral de warmtepomp resetten en daarna als het probleem nog steeds aanhield opnieuw contact opnemen om een serviceafspraak in te plannen met een locatiebezoek waarbij de kosten voor mij zouden zijn.
Dit is daarmee een duidelijke achteruitgang van service wat ik gewend was van Coolblue, die konden direct meekijken en op afstand helpen.
Ik hoop oprecht dat ik toevallig iemand heb gesproken die het nog niet helemaal begreep, maar ook na herhaaldelijk wijzen op de portal bleef ze aangeven dat ze er GEEN toegang tot had...
Daarbij neem ik aan dat er een installatie garantie van x aantal jaren op zit toch.
Welkom in 2026, AI lost alles op en we hoeven niets meer te doen.. ohnee wacht. Ongelooflijk dat hedendaags dergelijke overnames nog zo slecht geregeld worden.
al gedaan 2x 5 minutenSTIMPPYYY schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:26:
[...]
WeHeat? Er zijn geen issues bekend met offline zijn. Maak het allemaal eens spanningsloos.
Welke kleur is het lampje van de binnenunit? Die kan aangeven of de verbinding via 4G wel of niet gelukt is. Dan weet je of het tussen je WP en Duizel zit of tussen Duizel en jouw app
Hier is de status in de app ook sinds 6 mei (21:53) offline. Alles werkt wel gewoon (sparrow gaat netjes tussen de ingestelde tijden buffervat opwarmen etc), maar zie geen actuele data in de app staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Vince_ op 08-05-2026 15:04 ]
Staat die status hierbij: https://support.weheat.nl/installer/s/article/LED-status?language=nl_NL ?sergeleeuw schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:08:
kleur is snel rood knipperend
Klinkt hoe dan ook alsof je even met je installateur moet bellen.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Correct. Die discussie ben ik nog niet aangegaan want ik was vooral verbaasd over de houding. Maar goed even aanzien hoe het nu gaat.Razer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:45:
[...]
Dit voorspelt niet veel goeds... Je zou verwachten dat er een vooruitgang zou zijn.
Daarbij neem ik aan dat er een installatie garantie van x aantal jaren op zit toch.
Ik heb nu de warmtepomp uitgeschakeld, opnieuw opgestart en hij is bezig met zijn legionellarun. Maar ergens zit nog steeds niet iets helemaal lekker.
Ik haal nu bij aanvoer 53 graden een COP van 1.9 op 40% compressor.
1053 W input
2070 W output
Dat is echt ongekend slecht.... Normaal gesproken zit mijn COP rond de 3 en is bij 65+ graden de COP rond de 2.6......
Ik begin toch te twijfelen of er niet iets mis is met mijn installatie...
Het gaat om SWW bedrijf, dan haal jij ook geen COP van 6+Maarten58 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:32:
Mijn COP is 6,1 op dit moment.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Klinkt bijna ais koudemiddel te weinig.Dbm12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:16:
[...]
Correct. Die discussie ben ik nog niet aangegaan want ik was vooral verbaasd over de houding. Maar goed even aanzien hoe het nu gaat.
Ik heb nu de warmtepomp uitgeschakeld, opnieuw opgestart en hij is bezig met zijn legionellarun. Maar ergens zit nog steeds niet iets helemaal lekker.
1053 W input
2070 W output
Dat is echt ongekend slecht.... Normaal gesproken zit mijn COP rond de 3 en is bij 65+ graden de COP rond de 2.6......
Dat vermoeden begin ik ook te krijgen.
Ik had hem nog even op boost modus gezet, maar dan schiet de COP weg naar 0,7 en gaat deze ook vrijwel direct in de "ontdooistand".
Hoppenbrouwers maar weer gebeld en ze een incident laten aanmaken. Wederom gehoord dat zij niet in mijn systeem kunnen kijken en ze het door moeten zetten naar de service afdeling die "mogelijk" wel in mijn systeem kunnen kijken.
Ben benieuwd wat eruit gaat komen.
Dit is ondermaats. Ik zit bij 60 graden momenteel op cop 3,7. Dat moet dus echt beter.Dbm12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:16:
[...]
Correct. Die discussie ben ik nog niet aangegaan want ik was vooral verbaasd over de houding. Maar goed even aanzien hoe het nu gaat.
1053 W input
2070 W output
Ik zou als de brandweer een monteur laten komen. Als je een lekkage van koudemiddel zou hebben zit je straks zonder warm water. Er komt een moment dat hij zegt....ik doe niets meer.Dbm12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:55:
[...]
Dat vermoeden begin ik ook te krijgen.
Ik had hem nog even op boost modus gezet, maar dan schiet de COP weg naar 0,7 en gaat deze ook vrijwel direct in de "ontdooistand".
Hoppenbrouwers maar weer gebeld en ze een incident laten aanmaken. Wederom gehoord dat zij niet in mijn systeem kunnen kijken en ze het door moeten zetten naar de service afdeling die "mogelijk" wel in mijn systeem kunnen kijken.
Ben benieuwd wat eruit gaat komen.
Bij een lage systeeminhoud (bijv. vvw renovatiesysteem zoals Warp) kan 50 liter procentueel veel toevoegen. Wat wel kan leiden tot efficiëntere/snellere defrosts en minder schommelingen in de temperatuur.MotorBeast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Is echt onzin tegen pendelen. 50 liter buffer is niets. Ook bij na regeling niet.
Komt nog bij dat de vloer minder warmte opslaat dan wanneer je leidingen in een schuimbetonnen vloer liggen; die werkt ook als een soort buffer. Heb je een grote inhoud en veel bufferruimte in je vloer, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Hangt dus een beetje af van de situatie. Bij ons teert hij op één run op minimumvermogen nog best wel lang: compressor slaat uit maar pomp blijft doordraaien totdat alle warmte uit het systeem is afgegeven. Als we minder inhoud hadden dan zou hij vaker aanslaan, maar dat komt dus ook doordat onze inhoud vrij laag is.
wij deden ook ong 1100 (1000-1200m3), tussenwoning 2004, alles radiatoren. Tevreden met de sparrow. Airco ga je niet meer gebruiken in de winter als salderen eraf is.zeeg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:33:
Stapsgewijs is ook een route inderdaad! Kan tzt ook 2e Blackbird naast en dan gasloos. Succes.dr_pronk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:45:
[...]
Wil eerst zien wat die warmtepomp kan. Hebben zoveel spookverhalen vantevoren gehoord. Daarbij komt dat ik ramen aan het vervangen ben (40K), drie Airco's in de pijplijn heb (7K), het zwembad naar warmtepomp moet laten ombouwen (12K) en nog een gas sierhaard in de woonkamer heb, en een gasfornuis in de keuken heb. Een beetje veel om in 1 klap over te schakelen, maar bevalt het allemaal goed, dan gaan we langzaam die kant op.
Hoeveel m2 is je huis met dat verbruik en welke temperatuur in winter?
Ik heb vorig jaar voor 10,- maand bij Coolblue de remote ondersteuning en 5 jaar garantie contract verlenging afgenomen. Ik ga er van uit, dat dit door Hoppenbrouwers 1 op 1 wordt overgenomen.Razer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:45:
[...]
Dit voorspelt niet veel goeds... Je zou verwachten dat er een vooruitgang zou zijn.
Wat heeft dat met salderen te maken? Airco gebruik ik niet meer vanwege comfort wat slechter is en daarom heb ik L/W geplaatst. Stroom is stroom of dit nu via L/W of L/L is. Nu in tussenseizoen is L/L top. Beetje kil in huis, even de L/L aan in de woonkamer. Ook na afschaf salderen.Eriklu schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:37:
[...]
wij deden ook ong 1100 (1000-1200m3), tussenwoning 2004, alles radiatoren. Tevreden met de sparrow. Airco ga je niet meer gebruiken in de winter als salderen eraf is.
Eens maar wat denk ik bedoeld wordt is dat een warmtepomp die laag vermogen draait bijv een BlackBird P80 het ingaand vermogen 500W is ofzo voor het gehele CV systeem. Een airco in 1 ruimte verbruikt bij ons ongeveer 200W voor 1 kamer.MotorBeast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:15:
[...]
Wat heeft dat met salderen te maken? Airco gebruik ik niet meer vanwege comfort wat slechter is en daarom heb ik L/W geplaatst. Stroom is stroom of dit nu via L/W of L/L is. Nu in tussenseizoen is L/L top. Beetje kil in huis, even de L/L aan in de woonkamer. Ook na afschaf salderen.
Als je dus elke kamer zou verwarmen met een airco verbruik je meer stroom.
Met koelen doen ze trouwens op het laagste vermogen rond de 150 tot 200W.
[ Voor 10% gewijzigd door Kevin1990 op 08-05-2026 17:22 ]
Een 50 liter boilervat zijn toch weer iets van 5 radiatoren. Als vloerverwarming als bijverwarming is aangelegd en er zijn nog een paar kleine radiatoren, dan voegt een 50 liter boilervat juist heel veel toe.MotorBeast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Jullie moeten wel lezen: Ik schreef vanmiddag: Anders in serie maar dat is voor defrosten bij onvoldoende volume water.MichielFRL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:52:
[...]
Een 50 liter boilervat zijn toch weer iets van 5 radiatoren. Als vloerverwarming als bijverwarming is aangelegd en er zijn nog een paar kleine radiatoren, dan voegt een 50 liter boilervat juist heel veel toe.
[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 08-05-2026 18:32 ]
Hier precies hetzelfde. Ook sinds hetzelfde moment.Vince_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:03:
Hier is de status in de app ook sinds 6 mei (21:53) offline. Alles werkt wel gewoon (sparrow gaat netjes tussen de ingestelde tijden buffervat opwarmen etc), maar zie geen actuele data in de app staan.
@Weheat informatie over de oorzaak en de verwachte duur van de storing zou worden gewaardeerd en draagt bij een het vertrouwen, zelf moeten zoeken en gissen niet.
[ Voor 10% gewijzigd door RobbieT op 09-05-2026 11:35 ]
Ik weet het,MotorBeast schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:22:
[...]
Ik zou als de brandweer een monteur laten komen. Als je een lekkage van koudemiddel zou hebben zit je straks zonder warm water. Er komt een moment dat hij zegt....ik doe niets meer.
Hij heeft na 4 "ontdooi" momenten (de legionella run voltooid). De COP zat tussen de 1,1 en 1,5 in. Ik had dus beter bijna het op een elektrisch element kunnen doen.
Voordeel is wel dat het water nu 64 graden is en ik het weekend ermee door kom. Er staat een service ticket uit bij Hoppenbrouwers en zal ze maandag wederom bellen om even direct ook maar aan te geven dat ik echt even iemand wil spreken die in mijn systeem kan kijken. Het kan niet anders dan dat er iets van notificaties of errormeldingen terug te vinden zijn die ze kunnen uitlezen. Dat is nu het helaas wel het nadeel aan de WeHeat. Je bent afhankelijk van je installateur om dit goed te kunnen troubleshooten en de overdracht van Coolblue naar Hoppenbrouwers lijkt niet helemaal lekker te zijn gegaan. Maar ik vermoed ook dat Hoppenbrouwers hier niets aan kan doen behalve direct met WeHeat te gaan schakelen om dit uit te zoeken.
Voor de liefhebbers hier is het resultaat van de Portal en de watertemperatuur van de boiler en de momenten dat een defrost moment plaatsvond (bruine pieken, blauw in HA) (inclusief het weer kouder worden van de boiler doordat CV water het water had afgekoeld)
/f/image/hy7Mlo65UKfSe8bzyJmwAMpb.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie veel meldingen over dat er units offline zijn.
Ik heb nog niet gekeken. Ik kijk sowieso niet zo vaak in de app.
Maar heel toevallig hoorde ik vandaag op de radio dat een data center op dit moment iets minder stroom verbruikt door omstandigheden.
Ik gok dat daar een mogelijke oorzaak zit van het "probleem"
Ik heb nog niet gekeken. Ik kijk sowieso niet zo vaak in de app.
Maar heel toevallig hoorde ik vandaag op de radio dat een data center op dit moment iets minder stroom verbruikt door omstandigheden.
Ik gok dat daar een mogelijke oorzaak zit van het "probleem"
Je bent toch bij elke warmtepomp als consument aangewezen op je installateur? Consumentenrecht/garantie is tussen verkoper en koper, niet met de fabrikant.Dbm12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:10:
[...]
Ik weet het,
Hij heeft na 4 "ontdooi" momenten (de legionella run voltooid). De COP zat tussen de 1,1 en 1,5 in. Ik had dus beter bijna het op een elektrisch element kunnen doen.
Voordeel is wel dat het water nu 64 graden is en ik het weekend ermee door kom. Er staat een service ticket uit bij Hoppenbrouwers en zal ze maandag wederom bellen om even direct ook maar aan te geven dat ik echt even iemand wil spreken die in mijn systeem kan kijken. Het kan niet anders dan dat er iets van notificaties of errormeldingen terug te vinden zijn die ze kunnen uitlezen. Dat is nu het helaas wel het nadeel aan de WeHeat. Je bent afhankelijk van je installateur om dit goed te kunnen troubleshooten en de overdracht van Coolblue naar Hoppenbrouwers lijkt niet helemaal lekker te zijn gegaan. Maar ik vermoed ook dat Hoppenbrouwers hier niets aan kan doen behalve direct met WeHeat te gaan schakelen om dit uit te zoeken.
Voor de liefhebbers hier is het resultaat van de Portal en de watertemperatuur van de boiler en de momenten dat een defrost moment plaatsvond (bruine pieken, blauw in HA) (inclusief het weer kouder worden van de boiler doordat CV water het water had afgekoeld)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou mijn rechtsbijstand bellen en overleggen of een andere installateur een diagnose kan stellen als Hoppenbrouwers dat niet komt doen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Waarom zou dat niet mogen? Je mag toch iedere installateur naar je eigen installatie laten kijken.Pr088 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:20:
[...]
Je bent toch bij elke warmtepomp als consument aangewezen op je installateur? Consumentenrecht/garantie is tussen verkoper en koper, niet met de fabrikant.
Ik zou mijn rechtsbijstand bellen en overleggen of een andere installateur een diagnose kan stellen als Hoppenbrouwers dat niet komt doen.
Nee geen oplossing vanuit Weheat, ik heb gemaild en gebeld.sergeleeuw schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:53:
Was wel verbaasd want weheat is afhankelijk van de 4g, hoop dat er een wifi upgrade komt want dit is niets
De storing komt door Vodafone 4G, bij mij vanaf maandag offline
Gelukkig werkt hij zonder verbinding gewoon, maar is wel een dingetje geen verbinding, zowel weheat als installateur kan niets uitlezen of op afstand iets doen.
Ok, bedankt voor de update, dat is al meer informatie dan ik zelf kon vinden.martijnn2 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Nee geen oplossing vanuit Weheat, ik heb gemaild en gebeld.
Was wel verbaasd want weheat is afhankelijk van de 4g, hoop dat er een wifi upgrade komt want dit is niets
Gelukkig werkt hij zonder verbinding gewoon, maar is wel een dingetje geen verbinding, zowel weheat als installateur kan niets uitlezen of op afstand iets doen.
Inderdaad zou een Wifi oplossing fijn zijn. RS485 met Modbus doe ik het ook voor, zet ik dan zelf wel om.
In theorie zou je dus misschien een andere (KPN ofzo) sim kunnen steken.
Was fijn geweest als WeHeat dat zelf ook gecommuniceerd had, hadden de installateurs ook vast gewaardeerd.
Installateurs account werkt gewoon zonder storingen. Het is overigens een LTE verbinding geen 4 Gmartijnn2 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
LTE of 4G wat dan ook maakt niet uit ben zelf de installateur en bij meerdere klanten is de wp offline zie ik in de installateurs appCarboy54 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Installateurs account werkt gewoon zonder storingen. Het is overigens een LTE verbinding geen 4 G
Daarom contact gehad met weheat.
Wifi zal een fijne aanvulling zijn, net zo als laders voor elektrische autos via sim en wifi als backup
Heb je de notificaties aan staan in de app?Dbm12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:10:
[...]
Ik weet het,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Huis is 280m2 met hoge plafonds van over 3 meter. Ik heb 25 radiatoren in het huis. We hebben 3 woon en eetkamers, maar meestal maar eentje op 20, de rest op 15. Maar dan nog moet er heel veel m3 lucht verwarmd worden, de begane grond is zo'n 120m2..wbdj schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:48:
[...]
Stapsgewijs is ook een route inderdaad! Kan tzt ook 2e Blackbird naast en dan gasloos. Succes.
Hoeveel m2 is je huis met dat verbruik en welke temperatuur in winter?
Al haalt die Blackbird 50% van het gasverbruik eraf, dan ben ik al tevreden. Helaas hebben ze de klus vandaag bij lange na niet afgekregen, dus moet nog tot volgende week wachten tot hij in bedrijf kan worden genomen.
Is dit die A/B-terminal in het 24V-blokje? Ik heb van horen zeggen dat dat modbus is, maar dat men dat aan de kant van WeHeat wel aan moet zetten, en dan de modus op modbus (A/B) ipv een on/off-thermostaat. Dan kun je met een simpele adapter modbus gaan lopen praten tegen de WP, mbv de generieke Modbus-integratie van HA. Moet je wel wat mapping dus van de registers, maar dat zou wel moeten lukken als je een beetje weet wat je doet.RNacoustics schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:36:
[...]
Volgens mij zit in de binnenunit een mogelijkheid voor een extra opsteek module. Zou mooi zijn een Ethernet module met Modbus ondersteuning. Zit ook op m'n thuisbatterij en kan vanuit HA via local api, ook settings sturen.
Dan heb ik het dus over de 4 ongelabelde terminals hier
24V, A, B, Gnd
[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-05-2026 22:13 ]
SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW
Hier is ie ook al een paar dagen offline. De verwarming lijkt hier nog gewoon de thermostaat netjes te volgen, maar om de een of andere reden is de pomp wel z’n SWW schema vergeten. Na een kleine douchebeurt wordt het water opeens naar 60 graden verwarmt terwijl dit volgens het schema 55 of eigenlijk 35 graden moet zijn. Beetje vaag gedrag. Ik kan het niet verklaren.martijnn2 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Op zich was het wel chique geweest als er tenminste een vorm van communicatie vanuit Weheat of de installeur was/zou gekomen over wat er aan de hand is met de pompen die offline zijn.
Bizar dat Weheat de lippen stijf op elkaar houdt.Obe schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:37:
[...]
Hier is ie ook al een paar dagen offline. De verwarming lijkt hier nog gewoon de thermostaat netjes te volgen, maar om de een of andere reden is de pomp wel z’n SWW schema vergeten. Na een kleine douchebeurt wordt het water opeens naar 60 graden verwarmt terwijl dit volgens het schema 55 of eigenlijk 35 graden moet zijn. Beetje vaag gedrag. Ik kan het niet verklaren.
Op zich was het wel chique geweest als er tenminste een vorm van communicatie vanuit Weheat of de installeur was/zou gekomen over wat er aan de hand is met de pompen die offline zijn.
Hopelijk scheelt de BB. Laat vlg jaar nog eens wat bevindingen horen aub.dr_pronk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:31:
[...]
Huis is 280m2 met hoge plafonds van over 3 meter. Ik heb 25 radiatoren in het huis. We hebben 3 woon en eetkamers, maar meestal maar eentje op 20, de rest op 15. Maar dan nog moet er heel veel m3 lucht verwarmd worden, de begane grond is zo'n 120m2
Al haalt die Blackbird 50% van het gasverbruik eraf, dan ben ik al tevreden. Helaas hebben ze de klus vandaag bij lange na niet afgekregen, dus moet nog tot volgende week wachten tot hij in bedrijf kan worden genomen.
Plan B: Dec/Jan naar Canarische eilanden
@Weheat
Waarom geen communicatie vanuit jullie over offline blijven.
wat de reden is van het offline zijn wanneer weer online.?
@Weheat en misschien belangrijker nog: wat zijn de plannen voor de mogelijkheid tot lokale aansturing. Hier blijkt maar weer dat je niet afhankelijkheid wil blijven van een cloudverbinding. Ik weet dat je met opentherm de verwaming lokaal kan sturen, maar dat werkt niet voor directe sturing van je SWW.martijnn2 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 05:33:
@Weheat
Hier geen problemen met offline zijn. Alles werkt naar behoren.martijnn2 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 05:33:
@Weheat
Bij mij ook niet. Maar dat maakt het niet minder zuur...
Ja zolang alles goed werkt is het prima, dat is het enige.robmoh schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:01:
[...]
Hier geen problemen met offline zijn. Alles werkt naar behoren.
Mocht er toch een storing komen dan ben je mooi de sjaak
Data is niet zichtbaar, geen app en home assistant en kan geen aanpassingen doen
Heb net de eerste 3 pagina's aan installaties bekeken in de installateursportal; 100% online.
Gek dat maar een deel van de pompen offline is. Ik heb de installeur gevraagd of zij iets zien. Beetje vervelend om hun weer lastig te vallen met iets waar zij niets aan hebben kunnen doen.
Zijn er meer mensen die ook dit gekke gedrag zijn waarbij het warm water willekeurig verwarmd wordt naar soms 60 en soms 65 graden?
Zijn er meer mensen die ook dit gekke gedrag zijn waarbij het warm water willekeurig verwarmd wordt naar soms 60 en soms 65 graden?
[ Voor 12% gewijzigd door Obe op 09-05-2026 09:56 ]
Vannacht stipt om 0:00 startte een legionella run, geen flauw idee waarom…Obe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:55:
Gek dat maar een deel van de pompen offline is. Ik heb de installeur gevraagd of zij iets zien. Beetje vervelend om hun weer lastig te vallen met iets waar zij niets aan hebben kunnen doen.
[Afbeelding]
(Stroomstoring was het iig niet, het hele huis zit hier achter een ups)
Precies op dezelfde minuut als bij mij dus de laatste keer online geweest.GroteSmurf schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:52:
Hier is de BB ook nog steeds offline.
Heb 2 dagen geleden geprobeerd om als test het water te boosten, ...nog steeds geen reactie van WP.
Warm water is nog steeds netjes op de ingestelde tijd, zie ik in de HW-Fasemeter.
[Afbeelding][Afbeelding] [Afbeelding]
Er is op dat tijdstip blijkbaar wat gebeurd bij WeHeat, @Weheat wat is er aan de hand? En wanneer is het naar verwachting opgelost?
Lijkt me sterk dat er een Wifi upgrade zou komen. Er zit immers geen wifi-zender in de warmtepomp. Dus dat is fysiek niet mogelijk zonder aanpassingen.martijnn2 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat mag ook, maar je hoort eerst je eigen installateur / verkoper de gelegenheid te geven om storingen/tekorten/fouten te herstellen.STIMPPYYY schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:27:
[...]
Waarom zou dat niet mogen? Je mag toch iedere installateur naar je eigen installatie laten kijken.
Bijzonder. Bij mij vrijdag (of was het donderdag) ook even offline geweest, allang hersteldRobbieT schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Precies op dezelfde minuut als bij mij dus de laatste keer online geweest.
Er is op dat tijdstip blijkbaar wat gebeurd bij WeHeat, @Weheat wat is er aan de hand? En wanneer is het naar verwachting opgelost?
Dat is toch best lullig als je de SWW op zijn laagst (35c) hebt staan vanwege afwezigheid (bijvoorbeeld vakantie) en je hem dus niet kan verhogen zodra je weer terug bent.GroteSmurf schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:52:
Hier is de BB ook nog steeds offline.
Heb 2 dagen geleden geprobeerd om als test het water te boosten, ...nog steeds geen reactie van WP.
Warm water is nog steeds netjes op de ingestelde tijd, zie ik in de HW-Fasemeter.
[Afbeelding][Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 09-05-2026 13:50 ]
Precies waarom je wifi (backup) toegang wil en het liefste ook nog de mogelijkheid om lokaal dat soort instellingen te kunnen wijzigen.Caayn schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Dat is toch best lullig als je de SWW op zijn laagst (35c) hebt staan vanwege afwezigheid (bijvoorbeeld vakantie) en je hem dus niet kan verhogen zodra je weer terug bent.
Of een lokaal display waarop je die instellingen kan wijzigen die niet via de cloud werkt.
Als er een poort is waar je een LTE / 4G modem aan hebt hangen, zoals het geval is, dan kan je daar vast ook nog wel iets anders aanknopen voor lokale toegang, ook achteraf.
Als 4G/LTE niet werkt dan zal een installateur ook een tool moeten hebben om lokaal diagnose te kunnen stellen.
Op 4 juni ga ik van het gas af en komt er een WeHeat Sparrow warmtepomp. Kan ik uit die laatste screenshot opmaken dat ik op de een of andere manier een HomeWizard energiemeter kan koppelen aan de WeHeat zodat ik kan zien hoeveel hij uiteindelijk na een jaar heeft verbruikt? Ze moeten de kabel nog trekken van meterkast naar buitenunit en van meterkast naar buffervat (booster). Maar kan ik mijn installateur dan vragen om er een Energy Socket tussen te doen ofzo? Die stekker zit buiten? Heeft dat ding überhaupt een normale stekker want het zit uiteindelijk rechtstreeks aan de meterkast. Hoe werkt zoiets?
[ Voor 9% gewijzigd door Barca op 09-05-2026 14:03 ]
Een energy socket gaat niet werken. Je moet een kwh 1fase meter plaatsen tussen de warmtepomp en groep in je meterkast. Je kan de installateur lief aankijken of hij dit er tussen wilt zetten.Barca schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:03:
[...]
Op 4 juni ga ik van het gas af en komt er een WeHeat Sparrow warmtepomp. Kan ik uit die laatste screenshot opmaken dat ik op de een of andere manier een HomeWizard energiemeter kan koppelen aan de WeHeat zodat ik kan zien hoeveel hij uiteindelijk na een jaar heeft verbruikt? Ze moeten de kabel nog trekken van meterkast naar buitenunit en van meterkast naar buffervat (booster). Maar kan ik mijn installateur dan vragen om er een Energy Socket tussen te doen ofzo? Die stekker zit buiten? Heeft dat ding überhaupt een normale stekker want het zit uiteindelijk rechtstreeks aan de meterkast. Hoe werkt zoiets?Wellicht een domme vraag.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Installatie ervan stelt niet zoveel voor maar als je niet bekend bent met elektra raadt ik het je af om zelf te doen. Zeker als de installateur toch al bezig is met de elektra kost hem dit slechts een paar minuten extra.
Wil je een volledig beeld dan heb je er twee nodig. Eentje voor de warmtepomp en eentje voor de binnenunit.
[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 09-05-2026 14:10 ]
Mee eens dat lokale toegang wel gewenst is. Snap ook niet zo goed waarom het niet als extra/back-up wordt aangeboden. Het is niet alsof lokale toegang gelijk staat aan meer rechten dan je nu hebt.RobbieT schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Precies waarom je wifi (backup) toegang wil en het liefste ook nog de mogelijkheid om lokaal dat soort instellingen te kunnen wijzigen.
Of een lokaal display waarop je die instellingen kan wijzigen die niet via de cloud werkt.
Als er een poort is waar je een LTE / 4G modem aan hebt hangen, zoals het geval is, dan kan je daar vast ook nog wel iets anders aanknopen voor lokale toegang, ook achteraf.
Als 4G/LTE niet werkt dan zal een installateur ook een tool moeten hebben om lokaal diagnose te kunnen stellen.
Maar ook dan heb je het risico dat een firmware bug de communicatie onbruikbaar maakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 09-05-2026 14:23 ]
Ik heb een HomeWizard KWH-meter in de groepenkast laten zetten tijdens installatie.Barca schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:03:
[...]
Op 4 juni ga ik van het gas af en komt er een WeHeat Sparrow warmtepomp. Kan ik uit die laatste screenshot opmaken dat ik op de een of andere manier een HomeWizard energiemeter kan koppelen aan de WeHeat zodat ik kan zien hoeveel hij uiteindelijk na een jaar heeft verbruikt? Ze moeten de kabel nog trekken van meterkast naar buitenunit en van meterkast naar buffervat (booster). Maar kan ik mijn installateur dan vragen om er een Energy Socket tussen te doen ofzo? Die stekker zit buiten? Heeft dat ding überhaupt een normale stekker want het zit uiteindelijk rechtstreeks aan de meterkast. Hoe werkt zoiets?Wellicht een domme vraag.
Voor de Pompen (binnengedeelte), gebruik ik een HW-Socket, zodat ik ook daar het stroomverbruik van kan meten.
Dat is echter minimaal verbruik.
Onderstaand het totale stroomverbruik vanaf Installatie op 24 November.
Betreft Blackbird P60 Full-Electric.
:strip_exif()/f/image/ybOJUbzRTzRMvfaJCTZdRhcI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yBFOc4yDDxkZAmBUyxmCe9ni.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de snelle reacties. Gaat helaas niet passen zowel meterkast als de uitbreiding zitten vol. Nou ja nog 1 plekje over maar die kwh meter neemt een dubbele in zo te zien.
Je hebt vast wel wat ruimte naast je huidige meterkast of de lokatie waar de binnenunit komtBarca schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:49:
Dank voor de snelle reacties. Gaat helaas niet passen zowel meterkast als de uitbreiding zitten vol. Nou ja nog 1 plekje over maar die kwh meter neemt een dubbele in zo te zien.
https://www.sandervunderink.nl/hager-mini-groepenkast-2-10-modules.html
Hoezo een dubbele? 1 vrije plek is voldoende.Barca schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:49:
Nope, die meter is toch echt 2 din breed. Kijk maar in mijn kast:ajsmit1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:37:
[...]
Hoezo een dubbele? 1 vrije plek is voldoende.[Afbeelding]
Daarom voor mij geen SWW oplossing van Weheat. Via de cloud ben je aan de goden overgeleverd! Alleen CV verwarming, kan ik nog via OT interface regelen.Caayn schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Dat is toch best lullig als je de SWW op zijn laagst (35c) hebt staan vanwege afwezigheid (bijvoorbeeld vakantie) en je hem dus niet kan verhogen zodra je weer terug bent.
Dat is een dubbele plekJeroenVerweij schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:50:
[...]
Nope, die meter is toch echt 2 din breed. Kijk maar in mijn kast:
[Afbeelding]
edit: net zoals deze post
[ Voor 4% gewijzigd door arjenhiemstra op 09-05-2026 17:27 ]
Excuus. Verkeerd geïnterpreteerd.JeroenVerweij schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:50:
[...]
Nope, die meter is toch echt 2 din breed. Kijk maar in mijn kast:
[Afbeelding]
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/pbjphlglD2zbnzk1Hqm1gLXu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b3FxhiebEA2ZZfbmEyahbQVw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8EA3OAqaGIgPtvzBv5L7B3st.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UsMl9QAYOmGHL5MgrLuAxa57.jpg?f=fotoalbum_large)