Bij ons draait sinds vorig jaar de Sparrow in hybride opstelling. Helaas bleek die het deze winter net niet te trekken en moest de CV over het hele stookseizoen gezien voor zo’n 25-30m2 bijspringen.
Omdat we op termijn van het gas afwillen, ben ik aan het denken over hoe we dat kunnen doen. Ik kom op een paar opties:
- Een warmtepompboiler voor het SWW neerzetten en eventueel een COP1 bijverwarmer voor de paar dagen dat de Sparrow het niet trekt. Voordeel is subsidie, nadeel is geluid
- Zelfde als hierboven, maar dan een elektrische boiler ipv een WPB. Voordeel is lagere aanschaf, nadeel is geen subsidie en COP1
- De Sparrow vervangen door een BB P80 en gelijk all-electric
De laatste optie zal best een investering vragen maar voelt wel als “in een keer goed” (of nouja, in twee keer dan

). Gelukkig heeft de Sparrow mij totaal, inclusief subsidies en regelingen via werk, inclusief installatie “slechts” zo’n 3500 gekost.
Op de plek waar de Sparrow nu aan de gevel hangt, zou de BB letterlijk op het platte dak 50cm lager kunnen staan als ik 2 zonnepanelen verwijder/verplaats. Lijkt me voor het leidingwerk wel gunstig.
Over die laatste optie heb ik nog wel wat vragen:
- Zit hier subsidie op? Ik zag op de site van ISDE wel subsidie voor een 2e warmtepomp maar bij mij zou het feitelijk een vervanging zijn. Kom ik hier dan wel voor in aanmerking?
- Wat doe ik met de “oude” Sparrow?
- Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dank alvast voor het meedenken!
PS: ik zou het ook zo kunnen laten en die paar kuubjes + SWW accepteren maar dat past nog niet helemaal in mijn hoofd.
[
Voor 3% gewijzigd door
JeroenVerweij op 03-05-2026 19:46
]