• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:55
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Dit is de voorgeassembleerde unit, met BUH ;) Dus niet de compacte unit ;)

Bij de compacte unit zitten de circulatiepompen inderdaad elders in de leidingen.
Oh dat is mooi dan😋, want daar heb ik niet voor betaald en BUH die er dan in zou moeten zitten is ook niet aangesloten. Is 1x16A aangelegd vanuit de meterkast. That’s it.

Het is trouwens als volgt aangesloten voor de geïnteresseerde 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz6wkZeT6KhQ-J7hp4miSuZZRUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbpuzhYeUHBNVMzUFwsHJc99.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door mtouw78 op 03-05-2026 18:30 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:15
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Oh dat is mooi dan😋, want daar heb ik niet voor betaald en BUH die er dan in zou moeten zitten is ook niet aangesloten. Is 1x16A aangelegd vanuit de meterkast. That’s it.
Als je er niet voor betaald hebt, heb je heel veel mazzel gehad. De voorgeassembleerde binnenunit is duurder. ;) Het is dan ook niet aangesloten volgens je geplakte schema. Je hebt het schema met de voorgeassembleerde binnenunit, die is slechts heel iets anders. Praktisch maakt het voor de werking niet uit.

De binnenunit wordt idd altijd op 1x16A aangesloten, ongeacht een al dan niet aanwezige BUH. Die ene groep voedt ook de BUH. De printplaat en pompen trekken niet veel vermogen, maximaal ca. 100 W. Er draait hooguit 1 van de 2 pompen op een gegeven moment, nooit tegelijk. De ene pomp is voor verwarmingsbedrijf, de andere voor SWW bedrijf. Die gebeuren nooit tegelijkertijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Gameboy op 03-05-2026 18:35 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Als je er niet voor betaald hebt, heb je heel veel mazzel gehad. De voorgeassembleerde binnenunit is duurder. ;) Het is dan ook niet aangesloten volgens je geplakte schema. Je hebt het schema met de voorgeassembleerde binnenunit, die is slechts heel iets anders. Praktisch maakt het voor de werking niet uit.

De binnenunit wordt idd altijd op 1x16A aangesloten, ongeacht een al dan niet aanwezige BUH. Die ene groep voedt ook de BUH. De printplaat en pompen trekken niet veel vermogen, maximaal ca. 100 W. Er draait hooguit 1 van de 2 pompen op een gegeven moment, nooit tegelijk. De ene pomp is voor verwarmingsbedrijf, de andere voor SWW bedrijf. Die gebeuren nooit tegelijkertijd.
Haha. Idd mazzeltje dan. Kost allemaal al genoeg dus die €1000 uitgespaard is dan goed meegenomen. Kan ik trouwens ergens in de app zien hoe de BUH is geconfigureerd?

Als ik het goed begrijp is eea dus volgens dit schema aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DhPWIyxTaGfeK7fDNDbkaIjfI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQnt0YKtaA0FSC2ZIMJCsMJn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mtouw78 op 03-05-2026 18:51 ]

• Gameboy
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Haha. Idd mazzeltje dan. Kost allemaal al genoeg dus die €1000 uitgespaard is dan goed meegenomen. Kan ik trouwens ergens in de app zien hoe de BUH is geconfigureerd?
Ja, in de app en het portal, kun je bij de "Binnenunit" de configuratie van het "Inline verwarmingselement" zien. Dat staat tussen haakjes als "(boost)" of "(backup)" vermeld.
Als ik het goed begrijp is eea dus volgens dit schema aangesloten?
[Afbeelding]
Nee, dit is nog weer een ander schema, met een seriele buffer in de retourleiding. Jij plaatste eerder een schema met een parallele buffer ;) Met een parallele buffer heb je nog een extra (3e) circulatiepomp die ergens op de aanvoerleiding van je afgiftesysteem is gemonteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Gameboy op 03-05-2026 18:57 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Ja, in de app en het portal, kun je bij de "Binnenunit" de configuratie van het "Inline verwarmingselement" zien. Dat staat tussen haakjes als "(boost)" of "(backup)" vermeld.
Ok. Als ik in de app kijk zie ik niet specifiek een “binnenunit” enkel de P60 en de boiler. Als ik de boiler boost dan gaat de P60 ook echt aan op 100% dus denk niet dat ie iets doet met in line verwarmen? :S

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:13
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:11:
Ik heb zelf een BB P60 met de compacte unit (dus zonder BUH). Weet niet wat men bedoeld met “losse pompen” maar die van mij zitten gewoon in de binnenunit verwerkt. Ik heb geen extra of losse pompen verder in het leidingwerk. Hier een foto van mijn unit zonder de buitenkant.

[Afbeelding]
Dit is de grote unit, met Backup Heater. De kleine unit is..... Kleiner ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:14
Bij ons draait sinds vorig jaar de Sparrow in hybride opstelling. Helaas bleek die het deze winter net niet te trekken en moest de CV over het hele stookseizoen gezien voor zo’n 25-30m2 bijspringen.

Omdat we op termijn van het gas afwillen, ben ik aan het denken over hoe we dat kunnen doen. Ik kom op een paar opties:
  1. Een warmtepompboiler voor het SWW neerzetten en eventueel een COP1 bijverwarmer voor de paar dagen dat de Sparrow het niet trekt. Voordeel is subsidie, nadeel is geluid
  2. Zelfde als hierboven, maar dan een elektrische boiler ipv een WPB. Voordeel is lagere aanschaf, nadeel is geen subsidie en COP1
  3. De Sparrow vervangen door een BB P80 en gelijk all-electric
De laatste optie zal best een investering vragen maar voelt wel als “in een keer goed” (of nouja, in twee keer dan :p). Gelukkig heeft de Sparrow mij totaal, inclusief subsidies en regelingen via werk, inclusief installatie “slechts” zo’n 3500 gekost.

Op de plek waar de Sparrow nu aan de gevel hangt, zou de BB letterlijk op het platte dak 50cm lager kunnen staan als ik 2 zonnepanelen verwijder/verplaats. Lijkt me voor het leidingwerk wel gunstig.

Over die laatste optie heb ik nog wel wat vragen:
  • Zit hier subsidie op? Ik zag op de site van ISDE wel subsidie voor een 2e warmtepomp maar bij mij zou het feitelijk een vervanging zijn. Kom ik hier dan wel voor in aanmerking?
  • Wat doe ik met de “oude” Sparrow?
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dank alvast voor het meedenken!

PS: ik zou het ook zo kunnen laten en die paar kuubjes + SWW accepteren maar dat past nog niet helemaal in mijn hoofd.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-05-2026 19:46 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
JeroenVerweij schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:41:
Bij ons draait sinds vorig jaar de Sparrow in hybride opstelling. Helaas bleek die het deze winter net niet te trekken en moest de CV over het hele stookseizoen gezien voor zo’n 25-30m2 bijspringen.

Omdat we op termijn van het gas afwillen, ben ik aan het denken over hoe we dat kunnen doen. Ik kom op een paar opties:
  1. Een warmtepompboiler voor het SWW neerzetten en eventueel een COP1 bijverwarmer voor de paar dagen dat de Sparrow het niet trekt. Voordeel is subsidie, nadeel is geluid
  2. Zelfde als hierboven, maar dan een elektrische boiler ipv een WPB. Voordeel is lagere aanschaf, nadeel is geen subsidie en COP1
  3. De Sparrow vervangen door een BB P80 en gelijk all-electric
De laatste optie zal best een investering vragen maar voelt wel als “in een keer goed” (of nouja, in twee keer dan :p). Gelukkig heeft de Sparrow mij totaal, inclusief subsidies en regelingen via werk, inclusief installatie “slechts” zo’n 3500 gekost.

Op de plek waar de Sparrow nu aan de gevel hangt, zou de BB letterlijk op het platte dak 50cm lager kunnen staan als ik 2 zonnepanelen verwijder/verplaats. Lijkt me voor het leidingwerk wel gunstig.

Over die laatste optie heb ik nog wel wat vragen:
  • Zit hier subsidie op? Ik zag op de site van ISDE wel subsidie voor een 2e warmtepomp maar bij mij zou het feitelijk een vervanging zijn. Kom ik hier dan wel voor in aanmerking?
  • Wat doe ik met de “oude” Sparrow?
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dank alvast voor het meedenken!
De regels zijn in 2026 veranderd en zou je dus recht hebben op volledige subsidie. Bij de RVO weten ze het zelf niet 🥴 en zeggen dat alleen het meer vermogen subsidiabel is. Wij zijn een andere mening toegedaan. De regel uit 2025 was na 1 jaar gebruik. De Sparrow verkopen of inruilen. Er is genoeg interesse voor woningen waar je geen recht hebt op subsidie bouwjaar vanaf 2018 of vakantiewoningen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:14
Carboy54 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:51:
[...]

De regels zijn in 2026 veranderd en zou je dus recht hebben op volledige subsidie. Bij de RVO weten ze het zelf niet 🥴 en zeggen dat alleen het meer vermogen subsidiabel is. Wij zijn een andere mening toegedaan. De regel uit 2025 was na 1 jaar gebruik. De Sparrow verkopen of inruilen. Er is genoeg interesse voor woningen waar je geen recht hebt op subsidie bouwjaar vanaf 2018 of vakantiewoningen.
Dat klinkt goed, maar ook onzeker… Je schrijft “wij zijn een andere mening toegedaan”. Maar gaat het RVO daar in mee? Maakt nogal een verschil natuurlijk :)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
JeroenVerweij schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Dat klinkt goed, maar ook onzeker… Je schrijft “wij zijn een andere mening toegedaan”. Maar gaat het RVO daar in mee? Maakt nogal een verschil natuurlijk :)
Ze konden er niet een duidelijk antwoord op geven net als een warmtepomp boiler. Is dat nu extra vermogen of niet. Advies was het maar gescheiden aan te vragen 😆😆. Ik zou dus maar een schriftelijke verklaring vragen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Gameboy
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:04:
[...]

Ok. Als ik in de app kijk zie ik niet specifiek een “binnenunit” enkel de P60 en de boiler. Als ik de boiler boost dan gaat de P60 ook echt aan op 100% dus denk niet dat ie iets doet met in line verwarmen? :S
In de app moet je kijken bij de "Geavanceerde data", daar zit een sectie "binnenunit" ;) In het portal zit het in het overzicht onder "Installatie" ;)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:16
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Het is trouwens als volgt aangesloten voor de geïnteresseerde 😉

[Afbeelding]
Heb jij geen 3 fase ?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:16
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Volgens de installateurswebsite moet voor het inzetten van de buh als boost deze aangesloten zijn op een aparte fase.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:26
@JeroenVerweij alleen die 25-30m3 gas voor verwarming of had je nog gasverbruik voor SWW ? Dat is me niet duidelijk.

Als het alleen verwarming is zou ik dat door een BUH op laten vangen, deze winter was best koud...

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:28
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Dit is de voorgeassembleerde unit, met BUH ;) Dus niet de compacte unit ;)

Bij de compacte unit zitten de circulatiepompen inderdaad elders in de leidingen.
Ik lees op de site van wegert niks over een Back-Up Heater, of kijk ik niet goed?
Dan nog 2 vragen:

1. Wat doet dat ding, en wanneer precies? Wanneer nodig/geadviseerd?
2. Kan het zijn dat installateurs voor een BB P80 installatie een compacte binnen-unit meenemen/offreren voor een full-electric installatie? In de andere offertes kan ik nergens achterhalen (slecht!!) of ze een compacte of gewone (incl. BUH) unit offreren.

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:09:
[...]

In de app moet je kijken bij de "Geavanceerde data", daar zit een sectie "binnenunit" ;) In het portal zit het in het overzicht onder "Installatie" ;)
Staat geen data bij Binnenunit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV1ts7CgS5lIyl2QO2OHrKjQvrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mutlJhneiNy4lNYMFNmhaTqp.jpg?f=fotoalbum_large

• mtouw78
Ik heb wel 3fase maar er is maar 1x16A groep die naar de Warmtepomp gaat. Heb de kabels zelf getrokken dus ben er 100% zeker van😉
Pagina: 1 ... 197 198 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.