• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:22
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Dit is de voorgeassembleerde unit, met BUH ;) Dus niet de compacte unit ;)

Bij de compacte unit zitten de circulatiepompen inderdaad elders in de leidingen.
Oh dat is mooi dan😋, want daar heb ik niet voor betaald en BUH die er dan in zou moeten zitten is ook niet aangesloten. Is 1x16A aangelegd vanuit de meterkast. That’s it.

Het is trouwens als volgt aangesloten voor de geïnteresseerde 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz6wkZeT6KhQ-J7hp4miSuZZRUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbpuzhYeUHBNVMzUFwsHJc99.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door mtouw78 op 03-05-2026 18:30 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Oh dat is mooi dan😋, want daar heb ik niet voor betaald en BUH die er dan in zou moeten zitten is ook niet aangesloten. Is 1x16A aangelegd vanuit de meterkast. That’s it.
Als je er niet voor betaald hebt, heb je heel veel mazzel gehad. De voorgeassembleerde binnenunit is duurder. ;) Het is dan ook niet aangesloten volgens je geplakte schema. Je hebt het schema met de voorgeassembleerde binnenunit, die is slechts heel iets anders. Praktisch maakt het voor de werking niet uit.

De binnenunit wordt idd altijd op 1x16A aangesloten, ongeacht een al dan niet aanwezige BUH. Die ene groep voedt ook de BUH. De printplaat en pompen trekken niet veel vermogen, maximaal ca. 100 W. Er draait hooguit 1 van de 2 pompen op een gegeven moment, nooit tegelijk. De ene pomp is voor verwarmingsbedrijf, de andere voor SWW bedrijf. Die gebeuren nooit tegelijkertijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Gameboy op 03-05-2026 18:35 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Als je er niet voor betaald hebt, heb je heel veel mazzel gehad. De voorgeassembleerde binnenunit is duurder. ;) Het is dan ook niet aangesloten volgens je geplakte schema. Je hebt het schema met de voorgeassembleerde binnenunit, die is slechts heel iets anders. Praktisch maakt het voor de werking niet uit.

De binnenunit wordt idd altijd op 1x16A aangesloten, ongeacht een al dan niet aanwezige BUH. Die ene groep voedt ook de BUH. De printplaat en pompen trekken niet veel vermogen, maximaal ca. 100 W. Er draait hooguit 1 van de 2 pompen op een gegeven moment, nooit tegelijk. De ene pomp is voor verwarmingsbedrijf, de andere voor SWW bedrijf. Die gebeuren nooit tegelijkertijd.
Haha. Idd mazzeltje dan. Kost allemaal al genoeg dus die €1000 uitgespaard is dan goed meegenomen. Kan ik trouwens ergens in de app zien hoe de BUH is geconfigureerd?

Als ik het goed begrijp is eea dus volgens dit schema aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DhPWIyxTaGfeK7fDNDbkaIjfI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQnt0YKtaA0FSC2ZIMJCsMJn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mtouw78 op 03-05-2026 18:51 ]

• Gameboy
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Haha. Idd mazzeltje dan. Kost allemaal al genoeg dus die €1000 uitgespaard is dan goed meegenomen. Kan ik trouwens ergens in de app zien hoe de BUH is geconfigureerd?
Ja, in de app en het portal, kun je bij de "Binnenunit" de configuratie van het "Inline verwarmingselement" zien. Dat staat tussen haakjes als "(boost)" of "(backup)" vermeld.
Als ik het goed begrijp is eea dus volgens dit schema aangesloten?
[Afbeelding]
Nee, dit is nog weer een ander schema, met een seriele buffer in de retourleiding. Jij plaatste eerder een schema met een parallele buffer ;) Met een parallele buffer heb je nog een extra (3e) circulatiepomp die ergens op de aanvoerleiding van je afgiftesysteem is gemonteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Gameboy op 03-05-2026 18:57 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Ja, in de app en het portal, kun je bij de "Binnenunit" de configuratie van het "Inline verwarmingselement" zien. Dat staat tussen haakjes als "(boost)" of "(backup)" vermeld.
Ok. Als ik in de app kijk zie ik niet specifiek een “binnenunit” enkel de P60 en de boiler. Als ik de boiler boost dan gaat de P60 ook echt aan op 100% dus denk niet dat ie iets doet met in line verwarmen? :S

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:44
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:11:
Ik heb zelf een BB P60 met de compacte unit (dus zonder BUH). Weet niet wat men bedoeld met “losse pompen” maar die van mij zitten gewoon in de binnenunit verwerkt. Ik heb geen extra of losse pompen verder in het leidingwerk. Hier een foto van mijn unit zonder de buitenkant.

[Afbeelding]
Dit is de grote unit, met Backup Heater. De kleine unit is..... Kleiner ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-09 11:14
Bij ons draait sinds vorig jaar de Sparrow in hybride opstelling. Helaas bleek die het deze winter net niet te trekken en moest de CV over het hele stookseizoen gezien voor zo’n 25-30m2 bijspringen.

Omdat we op termijn van het gas afwillen, ben ik aan het denken over hoe we dat kunnen doen. Ik kom op een paar opties:
  1. Een warmtepompboiler voor het SWW neerzetten en eventueel een COP1 bijverwarmer voor de paar dagen dat de Sparrow het niet trekt. Voordeel is subsidie, nadeel is geluid
  2. Zelfde als hierboven, maar dan een elektrische boiler ipv een WPB. Voordeel is lagere aanschaf, nadeel is geen subsidie en COP1
  3. De Sparrow vervangen door een BB P80 en gelijk all-electric
De laatste optie zal best een investering vragen maar voelt wel als “in een keer goed” (of nouja, in twee keer dan :p). Gelukkig heeft de Sparrow mij totaal, inclusief subsidies en regelingen via werk, inclusief installatie “slechts” zo’n 3500 gekost.

Op de plek waar de Sparrow nu aan de gevel hangt, zou de BB letterlijk op het platte dak 50cm lager kunnen staan als ik 2 zonnepanelen verwijder/verplaats. Lijkt me voor het leidingwerk wel gunstig.

Over die laatste optie heb ik nog wel wat vragen:
  • Zit hier subsidie op? Ik zag op de site van ISDE wel subsidie voor een 2e warmtepomp maar bij mij zou het feitelijk een vervanging zijn. Kom ik hier dan wel voor in aanmerking?
  • Wat doe ik met de “oude” Sparrow?
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dank alvast voor het meedenken!

PS: ik zou het ook zo kunnen laten en die paar kuubjes + SWW accepteren maar dat past nog niet helemaal in mijn hoofd.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-05-2026 19:46 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:25
JeroenVerweij schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:41:
Bij ons draait sinds vorig jaar de Sparrow in hybride opstelling. Helaas bleek die het deze winter net niet te trekken en moest de CV over het hele stookseizoen gezien voor zo’n 25-30m2 bijspringen.

Omdat we op termijn van het gas afwillen, ben ik aan het denken over hoe we dat kunnen doen. Ik kom op een paar opties:
  1. Een warmtepompboiler voor het SWW neerzetten en eventueel een COP1 bijverwarmer voor de paar dagen dat de Sparrow het niet trekt. Voordeel is subsidie, nadeel is geluid
  2. Zelfde als hierboven, maar dan een elektrische boiler ipv een WPB. Voordeel is lagere aanschaf, nadeel is geen subsidie en COP1
  3. De Sparrow vervangen door een BB P80 en gelijk all-electric
De laatste optie zal best een investering vragen maar voelt wel als “in een keer goed” (of nouja, in twee keer dan :p). Gelukkig heeft de Sparrow mij totaal, inclusief subsidies en regelingen via werk, inclusief installatie “slechts” zo’n 3500 gekost.

Op de plek waar de Sparrow nu aan de gevel hangt, zou de BB letterlijk op het platte dak 50cm lager kunnen staan als ik 2 zonnepanelen verwijder/verplaats. Lijkt me voor het leidingwerk wel gunstig.

Over die laatste optie heb ik nog wel wat vragen:
  • Zit hier subsidie op? Ik zag op de site van ISDE wel subsidie voor een 2e warmtepomp maar bij mij zou het feitelijk een vervanging zijn. Kom ik hier dan wel voor in aanmerking?
  • Wat doe ik met de “oude” Sparrow?
  • Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dank alvast voor het meedenken!
De regels zijn in 2026 veranderd en zou je dus recht hebben op volledige subsidie. Bij de RVO weten ze het zelf niet 🥴 en zeggen dat alleen het meer vermogen subsidiabel is. Wij zijn een andere mening toegedaan. De regel uit 2025 was na 1 jaar gebruik. De Sparrow verkopen of inruilen. Er is genoeg interesse voor woningen waar je geen recht hebt op subsidie bouwjaar vanaf 2018 of vakantiewoningen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• JeroenVerweij
Carboy54 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:51:
[...]

De regels zijn in 2026 veranderd en zou je dus recht hebben op volledige subsidie. Bij de RVO weten ze het zelf niet 🥴 en zeggen dat alleen het meer vermogen subsidiabel is. Wij zijn een andere mening toegedaan. De regel uit 2025 was na 1 jaar gebruik. De Sparrow verkopen of inruilen. Er is genoeg interesse voor woningen waar je geen recht hebt op subsidie bouwjaar vanaf 2018 of vakantiewoningen.
Dat klinkt goed, maar ook onzeker… Je schrijft “wij zijn een andere mening toegedaan”. Maar gaat het RVO daar in mee? Maakt nogal een verschil natuurlijk :)

• Carboy54
JeroenVerweij schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Dat klinkt goed, maar ook onzeker… Je schrijft “wij zijn een andere mening toegedaan”. Maar gaat het RVO daar in mee? Maakt nogal een verschil natuurlijk :)
Ze konden er niet een duidelijk antwoord op geven net als een warmtepomp boiler. Is dat nu extra vermogen of niet. Advies was het maar gescheiden aan te vragen 😆😆. Ik zou dus maar een schriftelijke verklaring vragen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Gameboy
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:04:
[...]

Ok. Als ik in de app kijk zie ik niet specifiek een “binnenunit” enkel de P60 en de boiler. Als ik de boiler boost dan gaat de P60 ook echt aan op 100% dus denk niet dat ie iets doet met in line verwarmen? :S
In de app moet je kijken bij de "Geavanceerde data", daar zit een sectie "binnenunit" ;) In het portal zit het in het overzicht onder "Installatie" ;)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:43
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Het is trouwens als volgt aangesloten voor de geïnteresseerde 😉

[Afbeelding]
Heb jij geen 3 fase ?

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Volgens de installateurswebsite moet voor het inzetten van de buh als boost deze aangesloten zijn op een aparte fase.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:18
@JeroenVerweij alleen die 25-30m3 gas voor verwarming of had je nog gasverbruik voor SWW ? Dat is me niet duidelijk.

Als het alleen verwarming is zou ik dat door een BUH op laten vangen, deze winter was best koud...

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:30
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Dit is de voorgeassembleerde unit, met BUH ;) Dus niet de compacte unit ;)

Bij de compacte unit zitten de circulatiepompen inderdaad elders in de leidingen.
Ik lees op de site van wegert niks over een Back-Up Heater, of kijk ik niet goed?
Dan nog 2 vragen:

1. Wat doet dat ding, en wanneer precies? Wanneer nodig/geadviseerd?
2. Kan het zijn dat installateurs voor een BB P80 installatie een compacte binnen-unit meenemen/offreren voor een full-electric installatie? In de andere offertes kan ik nergens achterhalen (slecht!!) of ze een compacte of gewone (incl. BUH) unit offreren.

• mtouw78
Gameboy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:09:
[...]

In de app moet je kijken bij de "Geavanceerde data", daar zit een sectie "binnenunit" ;) In het portal zit het in het overzicht onder "Installatie" ;)
Staat geen data bij Binnenunit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV1ts7CgS5lIyl2QO2OHrKjQvrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mutlJhneiNy4lNYMFNmhaTqp.jpg?f=fotoalbum_large

• mtouw78
Ik heb wel 3fase maar er is maar 1x16A groep die naar de Warmtepomp gaat. Heb de kabels zelf getrokken dus ben er 100% zeker van😉

• JeroenVerweij
Jpiek schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:21:
@JeroenVerweij alleen die 25-30m3 gas voor verwarming of had je nog gasverbruik voor SWW ? Dat is me niet duidelijk.

Als het alleen verwarming is zou ik dat door een BUH op laten vangen, deze winter was best koud...
Exclusief SWW. Heb de Sparrow in hybride staan. SWW is daarnaast nog zo’n 15 kuub per maand.

En wat zou je adviseren voor SWW, als ik volledig van het gas af wil?

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-05-2026 23:39 ]

• Gameboy
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:50:
[...]

Staat geen data bij Binnenunit
[Afbeelding]
Dan wordt het tijd om je installateur aan te spreken op deze onvolledige installatie ;)

Je hebt een voorgeassembleerde binnenunit met BUH, die moeten ze dan even correct configureren in de software aan hun kant, in hun installateurs-account voor jouw installatie

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 22:56
Wat ik mij afvraag met Weheat intelligence, is of er dan iedere keer weer een nieuwe config naar je warmtepomp wordt geschreven. Ik had ergens gelezen dat de EEPROM maar een beperkt aantal keer beschreven kan worden.
Dit zal dan met dit soort functionaliteit toch een probleem kunnen vormen, of is er meer informatie over bekend hoeveel write acties de betreffende EEPROM aan kan?

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:41
Reintjuhh schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:40:
Wat ik mij afvraag met Weheat intelligence, is of er dan iedere keer weer een nieuwe config naar je warmtepomp wordt geschreven. Ik had ergens gelezen dat de EEPROM maar een beperkt aantal keer beschreven kan worden.
Dit zal dan met dit soort functionaliteit toch een probleem kunnen vormen, of is er meer informatie over bekend hoeveel write acties de betreffende EEPROM aan kan?
Je mag ervan uitgaan dan een beetje EEPROM 1 miljoen keer beschreven kan worden op cel niveau. Iedere zichzelf respecterende developer zal wear leveling toepassen dus het werkelijke aantal voor hoevaak een setting weggeschreven kan worden zal vrijwel zeker ruim hoger liggen dan dat.

Zelfs bij elk kwartier dezelfde cel beschrijven hebben we het nog steeds over ruim 28 jaar. Ik denk dat het geen issue is.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:44
Tot mijn grote schrik had ik gisteravond een periode 3kWh verbruik over een lange periode. Nadat ik de grafiek van weheat bekeken had tot de conclusie gekomen dat het intern verwarmingselement werd ingeschakeld terwijl de compressor op 0% blijft staan 8)7 . Ik heb de weheat alleen voor het verwarmen/koelen van de CV installatie. Heeft iemand hetzelfde gedrag al eens meegemaakt?

Aansturing: opentherm op 21,5 graden continu
Koelen is actief en heeft al een paar keer plaats gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjjnxFBD2ClcaERLM1GHYF5vo0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9ff79L14604TdiufpD2FZwF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tasteless op 04-05-2026 09:03 ]

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
JeroenVerweij schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:30:
[...]
Exclusief SWW. Heb de Sparrow in hybride staan. SWW is daarnaast nog zo’n 15 kuub per maand.
En wat zou je adviseren voor SWW, als ik volledig van het gas af wil?
Oja, hybride is altijd zonder SWW stom 8)7

Advies durf ik je zo niet te geven, 15m3 gas is ca 1600kWh bruto, met COP2 altijd nog 800kWh.
Zou je dat met een WP of WPB doen bespaar je ca 370,= per jaar.

Zou je voor SWW een eigen boiler installeren (WPB of Electrisch) hoef je alleen een BUH toe te voegen voor het opvangen van 15m3 gas als de Sparrow het niet aan kan.

Persoonlijk ben ik wel fan van het gescheiden houden van CV en SWW...

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 22:56
arjenhiemstra schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Je mag ervan uitgaan dan een beetje EEPROM 1 miljoen keer beschreven kan worden op cel niveau. Iedere zichzelf respecterende developer zal wear leveling toepassen dus het werkelijke aantal voor hoevaak een setting weggeschreven kan worden zal vrijwel zeker ruim hoger liggen dan dat.

Zelfs bij elk kwartier dezelfde cel beschrijven hebben we het nog steeds over ruim 28 jaar. Ik denk dat het geen issue is.
Dank! Dat is een behoorlijk aantal x ja. Verwacht ook wel dat Weheat hier over nadenkt natuurlijk, maar ik ben toch altijd wat terughoudend met aannames.

• Mg4gebruiker
mtouw78 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Ik heb wel 3fase maar er is maar 1x16A groep die naar de Warmtepomp gaat. Heb de kabels zelf getrokken dus ben er 100% zeker van😉
De BUH moet op een aparte groep dan de WP. Als je hem in boost mode wilt gebruiken dan moet volgens de website van Weheat de groep ook op een andere fase (bij een Flint in ieder geval).

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:17
Jpiek schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Oja, hybride is altijd zonder SWW stom 8)7

Advies durf ik je zo niet te geven, 15m3 gas is ca 1600kWh bruto, met COP2 altijd nog 800kWh.
Zou je dat met een WP of WPB doen bespaar je ca 370,= per jaar.

Zou je voor SWW een eigen boiler installeren (WPB of Electrisch) hoef je alleen een BUH toe te voegen voor het opvangen van 15m3 gas als de Sparrow het niet aan kan.

Persoonlijk ben ik wel fan van het gescheiden houden van CV en SWW...
Dat is ook waar ik in de otekomst naartoe wil. Ik laat nu een Flint plaatsen (6kWh met BUH) en in de toekomsdt mocht mn ketel aan vervanging toe zijn, ipv een nieuwe ketel, een warmtepompboiler ipv de flint uitbreiden. Volgens mij is dat nog goedkoper ook. Een warmtepompboiler heb je al voor nog geen 3000 euro en een uitbreiding van een wp naar all-electric met Weheat op dit moment is 5k!

Hop,hop,hop!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:30
testmanager schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:38:
[...]

Ik lees op de site van wegert niks over een Back-Up Heater, of kijk ik niet goed?
Dan nog 2 vragen:

1. Wat doet dat ding, en wanneer precies? Wanneer nodig/geadviseerd?
2. Kan het zijn dat installateurs voor een BB P80 installatie een compacte binnen-unit meenemen/offreren voor een full-electric installatie? In de andere offertes kan ik nergens achterhalen (slecht!!) of ze een compacte of gewone (incl. BUH) unit offreren.
Weet iemand hier wat van?

• Pr088
testmanager schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:16:
[...]

Weet iemand hier wat van?
De BUH is een all in one oplossing van pompen, aansturingselectronica en elektrisch element. Het geeft je installateur vooral installatiegemak, hij hoeft immers niet twee losse pompen te installeren. Daarnaast kan het element bijspringen als de warmtepomp in storing staat (Backup instelling) of als het water niet snel genoeg verwarmt (boost instelling).
De kleine unit kan ook geoffreerd worden, daar zit alleen de printplaat in.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
goedbedoeld, maar niet de bedoeling.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 05-05-2026 09:35 ]

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:41
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 05-05-2026 09:35 ]

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:45

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Weet niet of dit al gepost is, maar kreeg een aantal foto’s door van 1 van onze installaties.

Voetje is aangepast, werkschakelaar weg, buitenvoeler afgedekt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z9ZQK3DtkUfoydui2FaKr6IV78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3v8pPQrRPrHnEneiPFn3OrM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRdFvObGw16GI3A3RENyRSYfb18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmqAfO84DrraZN6jdLDyOtIa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8V6M0oV7v8oWF28M3NJb1FzpmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93wBc71CM8vvSq4tOw51MTNb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFNJup9hQoZG5-dwaYJvGc4ERzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NKX0XhrbLGzgULc31IOPY96.jpg?f=fotoalbum_tile

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:48
Stoker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:24:
Weet niet of dit al gepost is, maar kreeg een aantal foto’s door van 1 van onze installaties.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice! En hoe kunnen bestaande klanten in aanmerking hiervoor komen?
Vooral dat stukje van die sensor vind ik erg interessant. Voetje is mooi meegenomen maar heeft bij ons iets minder prio.
En wat is precies het euvel van die werkschakelaar?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:36
Idd, wen nieuwe BB verzonden?

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:22

[Afbeelding]
Cool! Is dit iets dat vanuit WeHeat wordt voorgeschreven en dus uitgevoerd dient te worden bij aankomende installaties?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Kevin1990 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Nice! En hoe kunnen bestaande klanten in aanmerking hiervoor komen?
Vooral dat stukje van die sensor vind ik erg interessant. Voetje is mooi meegenomen maar heeft bij ons iets minder prio.
En wat is precies het euvel van die werkschakelaar?
Waarschijnlijk niet, lijkt me ook logisch. Doe mij anders maar elke nieuwe revisie op mijn auto binnen het huidige model ;)

• Pr088
Razer schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Waarschijnlijk niet, lijkt me ook logisch. Doe mij anders maar elke nieuwe revisie op mijn auto binnen het huidige model ;)
Oe. Mijn auto heeft intussen al 3 updates gehad, dat wil ik ook wel ;)

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:44
Wie van jullie hebben de Home Assistant integratie https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/ en Homey Weheat app https://homey.app/nl-nl/app/nl.weheat/Weheat/ tegelijk actief, zet zoals mij?

Ik merk na de API updates van Weheat dat deze nu prima tegelijk samen werken.
Ik zie geen uitval meer in ieder geval. Is dat bij jullie ook het geval?

[ Voor 8% gewijzigd door Bas Post op 05-05-2026 11:39 ]

BP on the move!!!

• Johannes25
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-06 14:12
Beste Forumlezers,

Wij zijn in een vergevorderd stadium voor de aanschaf van een Flink All-Electric met een 200L boiler. Echter lopen wij bij 2 installateurs tegen tegenstrijdige aansluiting in de meterkast aan.

Wij hebben een 3-fase meterkast waar ik nog 4 groepen ongebruikt heb.
Daarnaast kan ik de groep die ooit voor de wasdroger was gebruiken voor de boiler. (wasdroger is inmiddels een warmtepompdroger geworden en kan bij een normale groep op)
Die groep zit al op de plek waar de boiler komt te staan.
De ene installateur zegt “perfect” kunnen wij 1 groep gebruiken voor de buitenunit en kan de boiler zo in het stopcontact waar voorheen de wasdroger op aangesloten was.
De andere instalatleur zegt dat dat niet kan en dat zij een “kookgroep” moeten installeren van 300ma die met een 5 aderige kabel naar de buitenunit gaat en vanaf de buitenunit wordt een 3 aderige kabel meegetrokken met de leidingen naar de boiler.
Dit doen zij om ervoor te zorgen dat de buitenunit ook nog werkt als er meer van 3,6kW gevraagd wordt

Wie heeft gelijk???

Ik kan mijn niet indenken dat de buitenunit ooit meer vraagt dan wat 1 groep aan kan.
WeHeat zelf geeft aan bij het advies voor vorstbeveiliging om schade in geval van stroomuitval te vermeiden de binnen- en buitenunit op verschillende zekeringen aan te sluiten.
Daarnaast geven zij voor het elektronisch aansluiten verwarmingselement ook de binnen- en buitenunit op een andere groep en fase aan te sluiten.

Contact met medewerker WeHeat denk zelfs dat het aansluiten via een dubbele groep “kookgroep” en deze vanuit de buitenunit door te lussen naar de boiler niet een mag en ook niet volgens de NEN normen zijn.

Ik ben toch geneigd de installateur te geloven, maar heb er geen verstand van.

Wie heeft onderbouwd advies waarmee ik de installateur kan confronteren die verkeerd aansluitadvies geeft.

• STIMPPYYY
Johannes25 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:39:
Beste Forumlezers,

Wij zijn in een vergevorderd stadium voor de aanschaf van een Flink All-Electric met een 200L boiler. Echter lopen wij bij 2 installateurs tegen tegenstrijdige aansluiting in de meterkast aan.

Daarnaast kan ik de groep die ooit voor de wasdroger was gebruiken voor de boiler. (wasdroger is inmiddels een warmtepompdroger geworden en kan bij een normale groep op)
De ene installateur zegt “perfect” kunnen wij 1 groep gebruiken voor de buitenunit en kan de boiler zo in het stopcontact waar voorheen de wasdroger op aangesloten was.
De andere instalatleur zegt dat dat niet kan en dat zij een “kookgroep” moeten installeren van 300ma die met een 5 aderige kabel naar de buitenunit gaat en vanaf de buitenunit wordt een 3 aderige kabel meegetrokken met de leidingen naar de boiler.
Dit doen zij om ervoor te zorgen dat de buitenunit ook nog werkt als er meer van 3,6kW gevraagd wordt

Wie heeft gelijk???

Ik kan mijn niet indenken dat de buitenunit ooit meer vraagt dan wat 1 groep aan kan.
WeHeat zelf geeft aan bij het advies voor vorstbeveiliging om schade in geval van stroomuitval te vermeiden de binnen- en buitenunit op verschillende zekeringen aan te sluiten.
Daarnaast geven zij voor het elektronisch aansluiten verwarmingselement ook de binnen- en buitenunit op een andere groep en fase aan te sluiten.

Contact met medewerker WeHeat denk zelfs dat het aansluiten via een dubbele groep “kookgroep” en deze vanuit de buitenunit door te lussen naar de boiler niet een mag en ook niet volgens de NEN normen zijn.

Wie heeft onderbouwd advies waarmee ik de installateur kan confronteren die verkeerd aansluitadvies geeft.
Dit staat in de installatiehandleiding van de BB80

2 Systeemvereisten
2.1 Aansluitvermogen
Om een correcte werking te garanderen, raden we aan om te gebruiken:
• Een 16 A type B zekering en een aardlekschakelaar (RCD) met een waarde van 30 mA voor de
warmtepomp.
• Een tweede 16 A type B zekering voor de binnenunit - als er een elektrische verwarming aanwezig is.
• Gebruik altijd verschillende stroomgroepen voor de binnen- en buitenunits.
• Als er verschillende elektrische fasen beschikbaar zijn, sluit dan elke stroomgroep aan op een andere
fase

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:48
Razer schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Why not? Het hoeft ook niet gratis maar ik wil graag dat een sensor de juiste waarde aan geeft. En dat het zwakke punt van het aanvriezen van het pootje voorkomen kan worden.

En overigens worden er bij autos wel degelijk autos terug gehaald voor bepaalde dingen in de vorm van terugroepacties. Hetzij veiligheidsgerelateerd of een kwaliteitsprobleem van bepaalde onderdelen.
De machines die we hebben laten plaatsen op het dak zijn nog niet zo oud dat er wel eens wat kapot aan kan gaan. Het is een ontwerp fout die nu beter gemaakt is.

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:35

[Afbeelding]
Misschien kijk ik niet goed, maar de buitenvoeler is op deze foto's toch nog steeds niet afgedekt? Het is toch die zilver kleurige 'staaf' die uit het zwarte EPP steekt?

@Weheat : welke van deze wijzigingen zijn retromatig op bestaande installaties toe te passen? Komt daar een mod-kit voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Bacon op 05-05-2026 11:50 ]

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09:32
Kevin1990 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Why not? Het hoeft ook niet gratis maar ik wil graag dat een sensor de juiste waarde aan geeft. En dat het zwakke punt van het aanvriezen van het pootje voorkomen kan worden.

En overigens worden er bij autos wel degelijk autos terug gehaald voor bepaalde dingen in de vorm van terugroepacties. Hetzij veiligheidsgerelateerd of een kwaliteitsprobleem van bepaalde onderdelen.
De machines die we hebben laten plaatsen op het dak zijn nog niet zo oud dat er wel eens wat kapot aan kan gaan. Het is een ontwerp fout die nu beter gemaakt is.
@Weheat Om de BB te updaten, mag Weheat van mij een update-kit sturen. Dan hoeft er geen installateur langs te komen. Ik weet alleen niet of dat zelf te doen is om de aanpassingen aan te brengen? Komt er überhaupt een modificatie beschikbaar voor bestaande klanten?

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Sir Bacon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Misschien kijk ik niet goed, maar de buitenvoeler is op deze foto's toch nog steeds niet afgedekt? Het is toch die zilver kleurige 'staaf' die uit het zwarte EPP steekt?

@Weheat : welke van deze wijzigingen zijn retromatig op bestaande installaties toe te passen? Komt daar een mod-kit voor?
Hij kan afgedekt zijn maar als de zon erop staat zal hij nog steeds te warm worden en verkeerd meten, lees te hoge buitentemperatuur. Een buitenvoeler hoort permanent in de schaduw te hangen.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:22
Sir Bacon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Ik ben met name geïnteresseerd in die voetjes om nog meer trillingen tegen te gaan!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Ik ben met name geïnteresseerd in die voetjes om nog meer trillingen tegen te gaan!
Ja, de BB lijkt nu wat hoger op z'n veerpoten te staan.

Maar jij hebt toch een Sparrow?

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• jelleeelco
RNacoustics schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Ja, de BB lijkt nu wat hoger op z'n veerpoten te staan.

Maar jij hebt toch een Sparrow?
Ohhh ik dacht dat dit een Sparrow was :) met nieuwe poten...

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
Bas Post schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:39:
Wie van jullie hebben de Home Assistant integratie https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/ en Homey Weheat app https://homey.app/nl-nl/app/nl.weheat/Weheat/ tegelijk actief, zet zoals mij?

Ik merk na de API updates van Weheat dat deze nu prima tegelijk samen werken.
Ik zie geen uitval meer in ieder geval. Is dat bij jullie ook het geval?
Ik ga het vanmiddag even testen. Zou mooi zijn, als dit nu beide tegelijk zou kunnen draaien.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-08 17:26
Ik zie mijn sparrow op de website "offline" terwijl hij in de app wel online lijkt.
Ben ik de enige?

Update:

Ook in de app offline, en lampje op binnenunit brand rood.

Buitenunit draait wel gewoon

[ Voor 34% gewijzigd door Robbie-1 op 06-05-2026 22:17 ]

• JeroenVerweij
Robbie-1 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:06:
Ik zie mijn sparrow op de website "offline" terwijl hij in de app wel online lijkt.
Ben ik de enige?

Update:

Hier geen bijzonderheden. De Sparrow draait en geeft niet offline aan

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:37
Ben ik de enige?

Update:

BB P80 hier ook al bijna een uur offline. Wel bezig met SWW, lijkt het.

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-09 09:26
Hier de BB p80 ook offline. Wat is er aan de hand????

• Robbie-1
mavical schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:30:
Hier de BB p80 ook offline. Wat is er aan de hand????
Dan wacht ik nog even met herstarten en zo.

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-09 09:26
De BB draait inderdaad wel maar volgens het portal offline???!!!

• Pr088
Hier ook offline. Rustig afwachten.

• Robbie-1
Laatste synchronisatie om 21;50

Nu zou je je willen abboneren op een statuspagina of zo. Zodat je weet dat men op de hoogte is.

[ Voor 61% gewijzigd door Robbie-1 op 06-05-2026 22:41 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mavical schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:37:
De BB draait inderdaad wel maar volgens het portal offline???!!!
Offline is meestal dat er geen communicatie mogelijk is, maar de wp gaat gewoon door met z’n programma

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Pr088
ZeRoC00L schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:43:
[...]

Offline is meestal dat er geen communicatie mogelijk is, maar de wp gaat gewoon door met z’n programma
Precies. Met al deze meldingen misschien een storing in de WeHeat cloud? Eerste keer sinds aanschaf in oktober. Ik maak me niet druk, warmtepomp volgt gewoon mijn thermostaat en doet nu een heel rustige run om het huis te verwarmen.

• jelleeelco
Johannes25 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:39:
Beste Forumlezers,

Wie heeft gelijk???

Ik zou ervan uit gaan dat een Flint nooit meer dan 3650Watt verbruikt. Want dat kan die helemaal niet.

Ik heb weliswaar geen Flint, maar een Sparrow (en ook geen SWW via de WP). De Sparrow staat op een normale, eigen groep. De binnenunit staat op een gedeelde groep. Ik dacht dat als je een binnenunit hebt die ook kan verwarmen dat ook op een niet-gedeelde groep moet staan.

Maar de boiler, heeft die dan ook een hitte element? Ik dacht dat de WP het water warm maakte?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:46:
[...]

Precies. Met al deze meldingen misschien een storing in de WeHeat cloud? Eerste keer sinds aanschaf in oktober. Ik maak me niet druk, warmtepomp volgt gewoon mijn thermostaat en doet nu een heel rustige run om het huis te verwarmen.
Klopt, meestal storing of onderhoud aan de WeHeat kant.
WP draait normaal door op programma / themostaat etc...

Volg je bankbiljetten

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Ik zou ervan uit gaan dat een Flint nooit meer dan 3650Watt verbruikt. Want dat kan die helemaal niet.

Ik heb weliswaar geen Flint, maar een Sparrow (en ook geen SWW via de WP). De Sparrow staat op een normale, eigen groep. De binnenunit staat op een gedeelde groep. Ik dacht dat als je een binnenunit hebt die ook kan verwarmen dat ook op een niet-gedeelde groep moet staan.

Maar de boiler, heeft die dan ook een hitte element? Ik dacht dat de WP het water warm maakte?
Er kan een hitte element worden bijgeplaatst in het WeHeat boilervat. Zit er standaard niet in.

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Er kan een hitte element worden bijgeplaatst in het WeHeat boilervat. Zit er standaard niet in.
Ah ok, dat wist ik niet. Maar dan nog, een losse 5-aderige kabel op kookgroep en dan van de buitenunit weer naar de boiler lijkt mij totaal niet nuttig / zinvol? Gewoon twee losse groepen... wil je extra safe zijn, de groepen ieder op een andere fase. Toch?

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:53
Ik heb een offerte liggen waarbij een Flint wordt geadviseerd. Voor mijn gevoel is dat te licht, al komt dat niet uit de berekeningen?

Gaat om een twee-onder-een-kap woning van 155 m2 uit 2007 met overal radiatoren en een jaarlijks verbruik van 1100 m3 gas (excl koken). Wel een airco in de huiskamer voor eventueel bijverwarming.

Wat denken jullie op basis van deze gegevens?

• JeroenVerweij
zeeg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:33:
Ik heb een offerte liggen waarbij een Flint wordt geadviseerd. Voor mijn gevoel is dat te licht, al komt dat niet uit de berekeningen?

Gaat om een twee-onder-een-kap woning van 155 m2 uit 2007 met overal radiatoren en een jaarlijks verbruik van 1100 m3 gas (excl koken). Wel een airco in de huiskamer voor eventueel bijverwarming.

All-electric of hybride?

Voor all-electric sowieso te licht, hybride denk ik ook. Ter info: ik gebruikte ~1200m3 voor alleen verwarmen (ex SWW en ex koken) en heb een Sparrow voor de verwarming in hybride opstelling. Die trok het net niet helemaal alleen dit stookseizoen en de ketel moest deels bijspringen.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:53
JeroenVerweij schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:38:
[...]

All-electric of hybride?

Voor all-electric sowieso te licht, hybride denk ik ook. Ter info: ik gebruikte ~1200m3 voor alleen verwarmen (ex SWW en ex koken) en heb een Sparrow voor de verwarming in hybride opstelling. Die trok het net niet helemaal alleen dit stookseizoen en de ketel moest deels bijspringen.
All electric.

Uit het model kwam een energievraag (oid) van 4 kW.

• JeroenVerweij
zeeg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:42:
[...]

All electric.

Dat vind ik een bijzondere uitkomst als je verbruik 1100m3 is. Misschien dat het model rekent met een kamertemperatuur van 19 graden ofzo en jij op 23 graden stookt?

• jelleeelco

Ik had een lager verbruik met gas (wel vloerverwarming beneden), zo 1000m3. De Sparrow als hybride genomen, en ketel heeft niet bij hoeven springen. Een Flint is dacht ik meer als je jaarverbruik zo rond de 500-700 schommelt. Vergeet ook niet dat als je geen VV hebt, je dus geen 'buffer' in je vloer hebt zitten die je kunt gebruiken.

En als je naar All Electric gaat, betekent dat ook SWW of ga je dat nog met gas doen?

Ik heb destijds op aanraden van @Stoker de Sparrow genomen en ben hem er nog iedere dag dankbaar voor...

• RNacoustics

Ik denk dat het met de Flint een uitdaging wordt. Met verwarmen zal het op het randje zijn, Maar ga je voor FE, Dan zal de BUH (COP 1) constant moeten bijspringen. Ik zou zelf nooit voor een Flint FE gaan.

• Pr088
zeeg schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:42:
[...]

All electric.

Ik kwam met een vergelijkbaar gasverbruik 1200m3 tot een continue warmtevraag van 5,5-6 kW. De berekening lijkt me niet kloppend, al zal mijn warmtevraag hoger liggen omdat ik een vrijstaande woning heb, dus meer verliesoppervlak. Ik heb zelf getwijfeld tussen de P60 (vergelijkbaar met Sparrow) en P80. De P80 gekozen en die ruimte in kW's naar de bovenkant was afgelopen winter echt fijn.

Sparrow is sowieso een beter product dan de Flint. De Sparrow is door WeHeat zelf geproduceerd en is 'slimmer'. Flint is een off-the-rack-modelletje uit China en heeft wat nadelen en is minder sterk. Overigens wel een goed product, maar de Sparrow is beter.

Omdat je met je radiatoren niet kunt bufferen (die koelen sneller af dan een betonvloer) moet je 's winters genoeg capaciteit hebben om je SWW runs te compenseren, immers tijdens SWW-bedrijf staat je verwarming UIT! Dus daarna moet je warmtepomp volle bak aan om je woning weer te verwarmen. Kies dus niet te licht, de Sparrow kan heel ver terugmoduleren, dus pendelgedrag krijg je niet.

Oftewel: kies minstens een Sparrow in jouw geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 07-05-2026 11:28 ]

• dr_pronk
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21-08 11:03
Morgen wordt mijn BlackBird geinstalleerd (hybride). Wij zijn reuzebenieuwd, met name naar geluid en vibraties. We hebben nl buren die nogal snel op de stoep staan :D . De BB komt bovenop de dakkapel op de 2e verdieping (zolder). Het is een oud vrijstaand huis met behoorlijk gasverbruik: 3740 M3. Wat zijn de beginnertips waar ik de 1e week naar moet kijken of alles werkt naar behoren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YedASQJ5fSLuEn6vfC75d7s3sX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANUM2DXJP8yy4S6lBs1wEKXF.jpg?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
dr_pronk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:49:
Morgen wordt mijn BlackBird geinstalleerd (hybride). Wij zijn reuzebenieuwd, met name naar geluid en vibraties. We hebben nl buren die nogal snel op de stoep staan :D . De BB komt bovenop de dakkapel op de 2e verdieping (zolder). Het is een oud vrijstaand huis met behoorlijk gasverbruik: 3740 M3. Wat zijn de beginnertips waar ik de 1e week naar moet kijken of alles werkt naar behoren?

[Afbeelding]
Heb je wel vooraf een WEPAC rapport laten opmaken? Als je te veel geluid produceert op de erfgrens, krijg je geheid gezeik met de buren.

3740M3 gas, is wel heel veel. Kan de installateur de WP capaciteit wel garanderen? Is er een warmte verlies berekening opgemaakt?

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:17
De Flint te licht? Vrienden van ons hebben een oude Quatt in een twee onder 1 kap uit begin 90 en die trekt het prima in een hybride oplossing. Alleen als ze ooit FE willen, dan moeten ze denk ik gewoon een losse Warmtepompboiler nemen, wat ook hier bij ons de voorkeur heeft.

Ik hoop dat we geen fout hebben gemaakt met de keuze voor de Flint. Worst case, moet ik dan de radiatoren boven gaan vervangen voor LTV om op een lagere temp te kunnen stoken.

Boven hoeft het van mij geen 20 graden te zijn, dat kan ik eventueel ook nog met IR lokaal bijverwarmen op echt koude dagen. En anders toch maar aan de Jaga's of concurenten.

Hop,hop,hop!

• Pr088
dr_pronk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:49:

[Afbeelding]
Nice! Ik heb ook een P80, maar dan in Full-Electric. Dus ik kan je niet adviseren over de samenwerking met de gasketel. Beginnerstips, neem de WeHeat-app en vraag je installateur of hij je daar toegang tot kan geven (koppelen machine aan jouw emailadres). In de app kun je basisgegevens inzien.
Je kunt in een webportaal inloggen voor meer gegevens en grafiekjes, op portal.weheat.nl. Met deze weersomstandigheden zal je verwarming niet vaak aanslaan, dus ik zou de instellingen op OpenTherm zetten (thermostaatsturing). Als het komend winter kouder wordt overstappen op een stooklijn, dat levert de beste prestaties en voorkomt dat je warmtepomp eerst heel hard gaat werken om vervolgens een tijdje uit te staan.

Vraag je installateur om gewicht/massa onder je BB te creëren via stoeptegels en een rubbertegel.
Ik heb zelf ook een BB P80 op een houten dak (bijkeuken) staan, ik hoor alleen resonantie/trilling onder vollast (>80% vermogen) en dat ga je de komende maanden echt niet meemaken.
Vind je de eerste weken dat je machine te hard draait, schroef dan het geluidsniveau in de app wat terug. Dat begrenst de compressor en zorgt voor langere runs op lager vermogen. Beter voor je rendement, beter tegen trillingen, beter voor je machine.

Persoonlijk hoor ik de machine thuis helemaal niet, het meeste geluid komt van de waterpompen uit de technische ruimte ;)

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:38
Beste Tweakers, EINDELIJK is de Sparrow geplaatst (na 1,5 jaar), want we hebben nu 3x25A gekregen. 5 radiatoren ontlucht, nu 18,8 graden in de kamer, maar ik vond het gek van de installateurs om geen thermostaat te plaatsen. Alleen draaien op de stooklijn. Maar hoe kan je dan checken of alles goed werkt?
Wat is het verschil met een aan/uit thermostaat of OT (laatste geadviseerd door de app).
De WP ging rond 12 uur zojuist in standby. Ik heb de stooklijn wat aangepast, en daarna ging het weer draaien. Het is lastig om van de kamertemperatuur uit te gaan, terwijl er geen sensor voor is. Dan ben ik blind aan het tunen. Iemand een tip?

• STIMPPYYY
Maarten58 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:06:
Beste Tweakers, EINDELIJK is de Sparrow geplaatst (na 1,5 jaar), want we hebben nu 3x25A gekregen. 5 radiatoren ontlucht, nu 18,8 graden in de kamer, maar ik vond het gek van de installateurs om geen thermostaat te plaatsen. Alleen draaien op de stooklijn. Maar hoe kan je dan checken of alles goed werkt?
Wat is het verschil met een aan/uit thermostaat of OT (laatste geadviseerd door de app).
De WP ging rond 12 uur zojuist in standby. Ik heb de stooklijn wat aangepast, en daarna ging het weer draaien. Het is lastig om van de kamertemperatuur uit te gaan, terwijl er geen sensor voor is. Dan ben ik blind aan het tunen. Iemand een tip?
Met radiatoren zou ik wel een thermostaat willen. Het is niet nodig hoor, stooklijn kan prima. Je moet alleen uitzoeken wat de aanvoertemp is bij x buitentemp.

Kan je geen screenshot plaatsen van je stooklijn? Overigens kan je prima de gehele lijn (van -20 tot 25) strak op 40gr zetten. Dan gaat hij echt wel aan :) (mits je enkel dus radiatoren hebt)

• Maarten58
Dank, @STIMPPYYY we hebben 8 (bijna 9) radiatoren en 2 kleine vw van 2x5m.
De stooklijn is nu 40, 28, 25, 22, 20. Vrijwel een rechte lijn. Nu met deze stooklijn is het 19,1 graden in de kamer geworden.

Benedenhuis uit 1870 en energielabel A+, (+ dankzij de WP)
Gemeten COP: 5,9
Watertemp uit: 27,7, Watertemp huis in 26,9.

[ Voor 23% gewijzigd door Maarten58 op 07-05-2026 13:10 ]

• dr_pronk
Pr088 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Nice! Ik heb ook een P80, maar dan in Full-Electric. Dus ik kan je niet adviseren over de samenwerking met de gasketel. Beginnerstips, neem de WeHeat-app en vraag je installateur of hij je daar toegang tot kan geven (koppelen machine aan jouw emailadres). In de app kun je basisgegevens inzien.
Je kunt in een webportaal inloggen voor meer gegevens en grafiekjes, op portal.weheat.nl. Met deze weersomstandigheden zal je verwarming niet vaak aanslaan, dus ik zou de instellingen op OpenTherm zetten (thermostaatsturing). Als het komend winter kouder wordt overstappen op een stooklijn, dat levert de beste prestaties en voorkomt dat je warmtepomp eerst heel hard gaat werken om vervolgens een tijdje uit te staan.

Vraag je installateur om gewicht/massa onder je BB te creëren via stoeptegels en een rubbertegel.
Ik heb zelf ook een BB P80 op een houten dak (bijkeuken) staan, ik hoor alleen resonantie/trilling onder vollast (>80% vermogen) en dat ga je de komende maanden echt niet meemaken.
Vind je de eerste weken dat je machine te hard draait, schroef dan het geluidsniveau in de app wat terug. Dat begrenst de compressor en zorgt voor langere runs op lager vermogen. Beter voor je rendement, beter tegen trillingen, beter voor je machine.

Persoonlijk hoor ik de machine thuis helemaal niet, het meeste geluid komt van de waterpompen uit de technische ruimte ;)
Bedankt, dat geeft goede moed! Er zitten rubberen en stenen tegels bij het afgeleverde pakket. Ik hoop op slecht weer de komende tijd, zodat ik kan zien of de ketel uitblijft in de morgen. Ik heb op dit moment nog 2 kuub verbruik rond 06:00, dus hopelijk zie ik zaterdag daar de eerste eurootjes besparing!

• LLupus
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01-09 21:50
Maarten58 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:03:
Dank, @STIMPPYYY we hebben 8 (bijna 9) radiatoren en 2 kleine vw van 2x5m.
De stooklijn is nu 40, 28, 25, 22, 20. Vrijwel een rechte lijn. Nu met deze stooklijn is het 19,1 graden in de kamer geworden.

Benedenhuis uit 1870 en energielabel A+, (+ dankzij de WP)
Gemeten COP: 5,9
Watertemp uit: 27,7, Watertemp huis in 26,9.
Dit lijkt me een prima stooklijn om mee te beginnen. Neem ruim de tijd (meerdere dagen) om te ervaren wat de temperatuur binnen wordt bij deze instellingen, zeker de eerste dagen na de plaatsing niks aan doen. Vervolgens naar behoefte met kleine stapjes van 1 graad watertemperatuur aanpassen en steeds een paar dagen nemen om het effect te beoordelen. En houdt voor latere referentie bij wat je wijzigingen zijn geweest en wat je daarmee als effect hebt bereikt.

• MotorBeast
dr_pronk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:08:
[...]

Bedankt, dat geeft goede moed! Er zitten rubberen en stenen tegels bij het afgeleverde pakket. Ik hoop op slecht weer de komende tijd, zodat ik kan zien of de ketel uitblijft in de morgen. Ik heb op dit moment nog 2 kuub verbruik rond 06:00, dus hopelijk zie ik zaterdag daar de eerste eurootjes besparing!
Ketel blijft makkelijk uit want je moet niet meer verlagen. Vaste temperatuur aanhouden binnen. Nb waarom niet FE en eruit met die ketel? Zwaardere wp en je ketel kan weg.

• Maarten58
Nu heb ik de isolatie nog wat verbeterd/uitgebreid is de debiet 0,7 graad. Best ok volgens mij.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb sinds gisteren opeens dat mijn warmtepomp tijdens het verwarmen van SWW in “ontdooien” (blauw in grafiek) gaat. Uiteraard is dit geen echte ontdooi functionaliteit, het duurt 4 tot 6 min, en het is 16 graden buiten, maar ik vind het toch vreemd dat ik nu ineens dit patroon zie. Voorheen heb ik tijdens SWW verwarmen hier nooit last van gehad met deze temperaturen.

Gister kon ik het nog verklaren omdat ik naar 60 graden op 99% compressor ging en waarschijnlijk de druk te hoog kon worden en hij op die manier de druk snel kan verlagen waarna hij daarna weer doorging zonder problemen. Maar vandaag was het vrij snel het geval bij een normale 40% compressor en maximale temperatuur van 45 graden waardoor ik dat scenario uitsluit.

Heeft iemand anders hier ook last van? En wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgqtwXwcq5DV3ziw0W43AmGtt4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpuJTzel4WMIw641D4XmTjCc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBpClhKPlqfxwj8CenPU2YQKPlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH3fiMOro3wmYVO95RTXCZ1P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Dbm12 op 07-05-2026 14:53 ]

• GroteSmurf
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-09 02:44
Ben ik de enige?

Update:

Hier is de BB ook sinds gisteravond 21:50 uur offline.

Gelukkig eerst hier op Tweakers gekeken, zodat ik niet onnodig aan het klungelen ben met wifi etc.

• ZeRoC00L
  • Niet online
GroteSmurf schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Hier is de BB ook sinds gisteravond 21:50 uur offline.

Gelukkig eerst hier op Tweakers gekeken, zodat ik niet onnodig aan het klungelen ben met wifi etc.
Je Weheat hangt ook niet aan wifi maar maakt via simkaart (4g lte) verbinding met hef thuisfront (Weheat)

Volg je bankbiljetten

• STIMPPYYY
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7I1As9GyKXh8gEfEgpJZHevOds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cOY8feXqsuqakzz4bMlqYpCd.png?f=fotoalbum_large

Wth, en nu :(. Knippert een rood lampje op de sww pomp. Goed spul.

Edit

zat geen water meer in systeem. Kwam extreem veel lucht uit. Begint nu weer te starten. Even in de gaten houden

[ Voor 20% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-05-2026 15:50 ]

• dr_pronk
MotorBeast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:05:
[...]

Ketel blijft makkelijk uit want je moet niet meer verlagen. Vaste temperatuur aanhouden binnen. Nb waarom niet FE en eruit met die ketel? Zwaardere wp en je ketel kan weg.
Wil eerst zien wat die warmtepomp kan. Hebben zoveel spookverhalen vantevoren gehoord. Daarbij komt dat ik ramen aan het vervangen ben (40K), drie Airco's in de pijplijn heb (7K), het zwembad naar warmtepomp moet laten ombouwen (12K) en nog een gas sierhaard in de woonkamer heb, en een gasfornuis in de keuken heb. Een beetje veel om in 1 klap over te schakelen, maar bevalt het allemaal goed, dan gaan we langzaam die kant op.

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:34:
[Afbeelding]

Edit

zat geen water meer in systeem. Kwam extreem veel lucht uit. Begint nu weer te starten. Even in de gaten houden
Iets van een notificatie zou wel wenselijk zijn. Ontdek het nu per toeval.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:48
STIMPPYYY schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:22:
[...]

Iets van een notificatie zou wel wenselijk zijn. Ontdek het nu per toeval.
dat is koud water uit de douchekop :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• STIMPPYYY
BarryH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:29:
[...]

dat is koud water uit de douchekop :)
😅 totdat je de hele vrijdag storing hebt en er pas in de avond achterkomt

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
[Afbeelding]

Edit

Hoe kan dat dan? Heb je een flinke lekkage? Wel een goed expansievat? Gassen die erin geraken?

Keer bijvullen kan, maar veel lucht er ineens in komt ergens vandaan.

• STIMPPYYY
Technician- schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Hoe kan dat dan? Heb je een flinke lekkage? Wel een goed expansievat? Gassen die erin geraken?

Keer bijvullen kan, maar veel lucht er ineens in komt ergens vandaan.
Ja goede vraag, heb altijd wel moeten bijvullen en toen begrepen dat 1.5bar prima is. Daarna niet meer naar gekeken. Dus ergens zal er een klein lek zijn (heb een groep op de vvw verdeler die minimaal druppelt, dus dat..?) dat er letterlijk geen water meer inzit vind ik raar. Zou eerder storing verwachten met een druk van 0.8 bar ofzo.

hoe zou er lucht in moeten komen dan? Is toch een gesloten systeem. Heb nu de ontluchters maar weer opengedraaid tijdelijk. Kwam veel lucht vanuit buffervat, expansievat, vuilfilter en auto ontluchter op de binnenunit. Die auto ontluchter in het circuit die is geplaatst kwam geen lucht uit.

[ Voor 18% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-05-2026 17:11 ]

• MotorBeast
dr_pronk schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:45:
[...]

Wil eerst zien wat die warmtepomp kan. Hebben zoveel spookverhalen vantevoren gehoord. Daarbij komt dat ik ramen aan het vervangen ben (40K), drie Airco's in de pijplijn heb (7K), het zwembad naar warmtepomp moet laten ombouwen (12K) en nog een gas sierhaard in de woonkamer heb, en een gasfornuis in de keuken heb. Een beetje veel om in 1 klap over te schakelen, maar bevalt het allemaal goed, dan gaan we langzaam die kant op.
Spookverhalen? Ik lees alleen maar succesverhalen op Tweakers over FE zelfs met radiatoren. Nu wordt het toch alleen maar duurder? Je WP gaat niet je hele verbruik opvangen want daar is je gasverbruik te hoog voor en ketel gaat bij koude bijspringen (en gas is niet goedkoop meer en wordt nooit meer goedkoop). Dan zal je in een later stadium een zwaardere WP moeten kopen, deze verkopen/inruilen en weer plaatsen en dan alsnog een boiler moeten plaatsen en dus 2x installatiekosten. Schat in dat je voor zo'n 3 a 4 mille meer FE bent. NB: voor jouw gasverbruik heb je een forse jongen nodig van zo'n 15kW bij -7 of -10 afhankelijk van de regio.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2026 17:25 ]

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
Bij wie is de warmtepomp ook offline?

Mijn Flint sinds maandagochtend volgens Weheat ligt het aan Vodafone??

Dit is wel echt een nadeel van een 4G verbinding

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:32
martijnn2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:17:

Onze Flint FE is gewoon online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDU5HzZNGS4j_khJe1XnmjSHVlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6STmb5kr4etiwLU1oAFRFH6F.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Mg4gebruiker
jelleeelco schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Dit staat er in de installatiehandleiding:

2.1 Aansluitvermogen

Om een correcte werking te garanderen, raden we aan om te gebruiken:

• Een 16 A type B zekering en een aardlekschakelaar (RCD) met een nominale waarde van 30 mA voor de warmtepomp te gebruiken.

• Een tweede 16 A type B zekering voor de binnenunit – als er een elektrisch verwarmingselement aanwezig is. • Gebruik altijd verschillende stroomgroepen voor de binnen- en buitenunits.

• Als er verschillende elektrische fasen beschikbaar zijn, sluit elke stroomgroep aan op een andere fase.

• Technician-
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Spookverhalen? Ik lees alleen maar succesverhalen op Tweakers over FE zelfs met radiatoren. Nu wordt het toch alleen maar duurder? Je WP gaat niet je hele verbruik opvangen want daar is je gasverbruik te hoog voor en ketel gaat bij koude bijspringen (en gas is niet goedkoop meer en wordt nooit meer goedkoop). Dan zal je in een later stadium een zwaardere WP moeten kopen, deze verkopen/inruilen en weer plaatsen en dan alsnog een boiler moeten plaatsen en dus 2x installatiekosten. Schat in dat je voor zo'n 3 a 4 mille meer FE bent. NB: voor jouw gasverbruik heb je een forse jongen nodig van zo'n 15kW bij -7 of -10 afhankelijk van de regio.
Pssst, hij heeft >3700m3 jaarverbruik. Dat kon nog weleens spannend worden FE.

• Technician-
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:09:
[...]

Ja goede vraag, heb altijd wel moeten bijvullen en toen begrepen dat 1.5bar prima is. Daarna niet meer naar gekeken. Dus ergens zal er een klein lek zijn (heb een groep op de vvw verdeler die minimaal druppelt, dus dat..?) dat er letterlijk geen water meer inzit vind ik raar. Zou eerder storing verwachten met een druk van 0.8 bar ofzo.

hoe zou er lucht in moeten komen dan? Is toch een gesloten systeem. Heb nu de ontluchters maar weer opengedraaid tijdelijk. Kwam veel lucht vanuit buffervat, expansievat, vuilfilter en auto ontluchter op de binnenunit. Die auto ontluchter in het circuit die is geplaatst kwam geen lucht uit.
Geen koudemiddel toevallig? (Schuim/olie in het water als je wat aftapt)

• STIMPPYYY
Technician- schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Geen koudemiddel toevallig? (Schuim/olie in het water als je wat aftapt)
Met propaan, kan dat? Maar geen schuim en olie. Zal het komende tijd in de gaten houden.

legionella net netjes gedraaid. Moest allemaal spanningsloos want buitenunit snapte er niks meer van

[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-05-2026 18:24 ]

• Carboy54
Graag brengen we je op de hoogte van de voortgang van Weheat Intelligence. Er is namelijk goed nieuws: 
Weheat Intelligence is live in bèta. 🍾 🎉

Vorige week zijn de eerste 100 klanten gestart met een bètatest van Weheat Intelligence, de slimme aansturing waardoor de Weheat warmtepomp nog meer gaat besparen. 

Wat houdt deze bètatest in?

De bètatest betreft het slimmer verwarmen van het SWW vat (sanitair warm water). Dit betekent dat de 100 deelnemers gewoon warm water hebben wanneer ze willen, maar nu nog meer kunnen besparen op ⚡️energiekosten. 

De warmtepomp houdt nu namelijk rekening met fluctuerende energieprijzen, de weersvoorspelling en de routines in het huishouden. 

Een belangrijke eerste stap dus van Weheat Intelligence. 
Afbeeldingslocatie: https://fyblhxd.stripocdn.email/content/guids/CABINET_71c21dc6727c602501ae6313e2264146e5ac47edc86d2894c3f2e8b2167b67b3/images/image.jpeg

Deze zomer zal Weheat Intelligence voor alle gebruikers worden uitgerold. De warmtepomp bepaalt dan zelf op welk moment van de dag hij aan de slag moet voor je warmwater voorziening. 

Het slimmer verwarmen van het huis is (nog) geen onderdeel van de bètatest, dat wordt de volgende stap. We zijn dit wel al aan het voorbereiden, zodat we voor het stookseizoen ook dit kunnen uitrollen voor iedereen. 

P.s. copy paste was hier wel een dingetje met veel ruimte. :(

[ Voor 98% gewijzigd door Carboy54 op 07-05-2026 19:30 ]

• Obe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:27

Obe

martijnn2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:17:

Bij mij ook nog. Net de spanning er even afgehaald, maar het heeft niet geholpen.

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:27
Obe schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Bij mij ook nog. Net de spanning er even afgehaald, maar het heeft niet geholpen.
zou er een verband zijn tussen de brand bij een datacenter in almere?

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online

Had ik ook, bij mij in een keer het hele systeem leeg. Het bleek dat het kwam door defecte overstort/vorst ventiel, buiten bij de wp. Installateur heeft deze vervangen. Er is enige tijd geleden een serie geweest die faalt na 1,5 jaar of zo.

Als bij jou de druk na vullen weer (te snel) afneemt, check dan in ieder geval of er water op het dak ligt.
Pagina: 1 ... 198 ... 233 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.