Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Helemaal mee eens, maar zoals hij het schreef had hij het niet over een seriebuffer.Pr088 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:22:
[...]
Goed om je inderdaad in te lezen maar een 50l buffer in serie doet niet heel veel op je rendement hoor.
@mark9534 schreef:
De argumenten voor wel een 50L buffervat:
zodat het afgiftesysteem niet wordt leeg getrokken bij een ontdooicyclus. Voor de vloerverwarming zou dit niet direct merkbaar zijn maar wel de radiatoren. Ook zou dit thermische schokken in de leidingen veroorzaken. Wat is praktijkervaring?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
“Niet wordt leeggetrokken” staat er, dat suggereert wat mij betreft dat het een parallelle opstelling is met een primair circuit dat wel wordt leeggetrokken en een secundair circuit met de afgifte wat niet wordt leeggetrokken. Zo wordt er door sommige installateurs geargumenteerd ten faveure van een parallel buffervat. Maar goed wellicht kan @mark9534 vertellen wat er werd bedoeld.The Third Man schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:51:
@SebastiaanPs misschien beetje spuit 11 maar dat kan toch als beide vormen gelezen worden? Tenminste, ik zie bij “leeggetrokken” voor me dat de temperatuur in het afgiftesysteem te ver daalt. Dat is toch ook wat een seriebuffer tegengaat? Of mis ik dan iets?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Om te voorkomen dat het systeem wordt 'leeggetrokken' plaats je juist wel een seriebuffer in de retour. Parrallel vermijden .SebastiaanPs schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:34:
[...]
Helemaal mee eens, maar zoals hij het schreef had hij het niet over een seriebuffer.
@mark9534 schreef:
[...]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wij monteren deze warmtepomp alleen met buffervat, daar gaan we geen risico mee lopen. Is ook beter als de warmtepomp gaat ontdooien zodat er minder warmte uit de binnen installatie wordt getrokken. Het buffervat wordt in serie geplaatst met een AVDO.
Ik heb de FAQ gelezen en daar staat dan weer in met vloerverwarming is een buffervat niet nodig. Daarom vind ik het ook zo lastig om te bepalen waar we goed aan doen.
De installateurs zijn dus bang dat bij de ontdooicyclus het afgiftesysteem z'n warmte verliest of voor problemen kan zorgen. Met een buffervat van 50L in serie wordt het warme water voor de ontdooicyclus eerst uit dit buffervat gebruikt en blijft het afgiftesysteem stabiel. Dat is de theorie. Ben erg benieuwd of iemand hier praktijkervaring mee heeft dus ongeveer vergelijkbare woning en afgiftesysteem en dan zonder buffervat. Wat merk je er van in de praktijk of is een buffervat in serie redelijk risicoloos. Hoeveel liter water gebruikt zo'n ontdooicyclus en hoe vaak zou dat op een dag voor kunnen komen?
/f/image/XkRT3YkzSzx3FWApbzyhvWGt.png?f=fotoalbum_large)
Wat betreft de keuze voor de P60 of P80 is dit de reactie van één installateur:
Ik lees in onze offerte dat er totaal 1400 m3 gas wordt gebruikt. Ik zie dat jullie met 5 personen in huis zijn. Dan hou je nog ongeveer 1100 m3 gas over voor de verwarming. Dan is een P60 voldoende m.b.t. de capaciteit. De P80 is overigens niet veel duurder. Namelijk € 565,00 extra. De subsidie is dan ook hoger, namelijk € 450,00 hoger. De netto-investering is dan nog maar € 115,00 extra. De P60 kan iets verder terug moduleren waardoor deze iets minder zal pendelen.
Ik lees ook dat je ook weer niet een te "grote" warmtepomp moet kiezen. Want meer vermogen is niet altijd beter wat betreft het rendement.
Waarom in vredesnaam een AVDO als je altijd groepen hebt die open blijven. Vragen om ellende.mark9534 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:34:
Sorry voor de verwarring had ik inderdaad moeten vermelden. Eén installateur heeft er de installatietekening bij gedaan en daar staat op buffer in serie. Een andere installateur zegt dat het zonder kan en weer een andere heb ik het nagevraagd en komt met deze reactie:
Wij monteren deze warmtepomp alleen met buffervat, daar gaan we geen risico mee lopen. Is ook beter als de warmtepomp gaat ontdooien zodat er minder warmte uit de binnen installatie wordt getrokken. Het buffervat wordt in serie geplaatst met een AVDO.
Serieel buffer van 50 liter is bij ontdooien na 2 a 3 minuten gewoon leeg. Ontdooicyclus duurt al snel 10-15 min... dus tja. Er is geen betere buffer dan je vloer. Als je allemaal radiatoren zou hebben zou het anders zijn wellicht maar met overal vloerverwarming denk ik dat het nut van een 50 lt. buffer serieel verwaarloosbaar is.Ik heb de FAQ gelezen en daar staat dan weer in met vloerverwarming is een buffervat niet nodig. Daarom vind ik het ook zo lastig om te bepalen waar we goed aan doen.
De installateurs zijn dus bang dat bij de ontdooicyclus het afgiftesysteem z'n warmte verliest of voor problemen kan zorgen. Met een buffervat van 50L in serie wordt het warme water voor de ontdooicyclus eerst uit dit buffervat gebruikt en blijft het afgiftesysteem stabiel. Dat is de theorie. Ben erg benieuwd of iemand hier praktijkervaring mee heeft dus ongeveer vergelijkbare woning en afgiftesysteem en dan zonder buffervat. Wat merk je er van in de praktijk of is een buffervat in serie redelijk risicoloos. Hoeveel liter water gebruikt zo'n ontdooicyclus en hoe vaak zou dat op een dag voor kunnen komen?
[Afbeelding]
Ik lees in onze offerte dat er totaal 1400 m3 gas wordt gebruikt. Ik zie dat jullie met 5 personen in huis zijn. Dan hou je nog ongeveer 1100 m3 gas over voor de verwarming. Dan is een P60 voldoende m.b.t. de capaciteit. De P80 is overigens niet veel duurder. Namelijk € 565,00 extra. De subsidie is dan ook hoger, namelijk € 450,00 hoger. De netto-investering is dan nog maar € 115,00 extra. De P60 kan iets verder terug moduleren waardoor deze iets minder zal pendelen.
Ik lees ook dat je ook weer niet een te "grote" warmtepomp moet kiezen. Want meer vermogen is niet altijd beter wat betreft het rendement.
Wij hebben een P80, vorige bewoner had ongeveeer 1300m3 gas verbruik, label A woning.
De P60 bestond toen nog niet maar ik heb de P80 nog nooit zien pendelen.
Als je vvw in zandcement ligt, dan heb je een enorme thermische buffer.mark9534 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:34:
Sorry voor de verwarring had ik inderdaad moeten vermelden. Eén installateur heeft er de installatietekening bij gedaan en daar staat op buffer in serie. Een andere installateur zegt dat het zonder kan en weer een andere heb ik het nagevraagd en komt met deze reactie:
Ik heb de FAQ gelezen en daar staat dan weer in met vloerverwarming is een buffervat niet nodig. Daarom vind ik het ook zo lastig om te bepalen waar we goed aan doen.
[Afbeelding]
10 m2 vvw in zandcement is een 2x zo grote thermische buffer als 100 liter water, dat heb ik hier eens uitgerekend:
SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Ikzelf heb een woning van ~ 161 m2 met slechts 41 m2 vvw in zandcement en verder radiatoren, alle afgifte permanent open, geen buffervat. Draait prima: de retour zakt nooit te ver, dus voldoende buffer in mijn systeem. In het slechtst denkbare scenario met een koude opstart terwijl het buiten vriest (zoals na een storing het geval zou zijn) zakt de retour tot 20 gr. Met een warm lopend systeem zakt ie tot ~ 24 graden.
De P80 kan inderdaad ietsje minder ver terugmoduleren, maar je krijgt er enorm bereik aan de bovenkant voor terug. Voordeel is ook nog dat je 's winters op een lager toerental kunt draaien en de warmtepomp dus ook stiller zal zijn. Beide warmtepompen gaan met een goede installatie echt niet pendelen, zelfs nu doet mijn P80 nog runnetjes van 1,5-2 uur (pendelen is echt niveautje elk kwartier aan/uit)mark9534 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:34:
[Afbeelding]
Het moduleren houdt juist de warmtepomp efficiënt doordat de warmtepomp langzamer en langer kan 'pruttelen'. Ik zou voor die 100 piek de P80 kiezen, tenzij je bijverwarming hebt in de vorm van een houtkachel ofzo voor de winterpiek. Ik was bij -10 en flinke wind echt blij dat ik geen P60 had genomen met 1200m3 verbruik in een redelijk goed geïsoleerde vrijstaande woning. Je warmtepomp moet namelijk naast warmtevraag ook ruimte hebben voor defrostcycli en sww verwarming. Dus een warmtevraag per dag gedeeld door 24 uur is te kort door de bocht.
De AVDO en buffervat-discussie heb ik ook met mijn installateur gehad, hij wilde toch echt beiden plaatsen, al kun je je afvragen of het nodig is met een continu open vloer en beton als thermische buffer.
[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 29-04-2026 14:02 ]
Zelfs als het afgiftesysteem een systeeminhoud heeft die groot genoeg is dat er geen buffer nodig zou zijn dan is het toch verstandig om een buffer te plaatsen.
Wanneer er namelijk een ontdooi cyclus gedraaid wordt zal de energie die daar voor nodig is uit de buffer worden gehaald en niet direct uit het afgiftesysteem.
Bij veel systemen (meestal vloerverwarming) is het mogelijk om te alle tijde de juiste condities te waarbogen. Bijvoorbeeld als met de aanvoer en retourleidingen vrijwel direct op de vloerverwarmingsverdeler aangesloten kan worden (om stromingsgeluiden te voorkomen) en de verdeler niet, of maar deels, nageregeld is (om voldoende systeemvolume te garanderen).
Bedoelen ze hiermee dat de buitenunit vrijwel direct, dus met korte leidinglengte, op het afgiftesysteem wordt aangesloten? Bij ons is namelijk de lengte van buitenunit naar aansluiting op de bestaande leidingen op de zolder zo'n 8 meter.
Ze bedoelen dat je bufferende werking van je systeem ten allen tijde voldoet als je een niet-mengende verdeler hebt en niet of nauwelijks naregeling. Tijdens defrosts telt alleen het afgiftesysteem wat open staat mee als buffer.mark9534 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:05:
In dit artikel van WeHeat geven ze aan:
Zelfs als het afgiftesysteem een systeeminhoud heeft die groot genoeg is dat er geen buffer nodig zou zijn dan is het toch verstandig om een buffer te plaatsen.
Wanneer er namelijk een ontdooi cyclus gedraaid wordt zal de energie die daar voor nodig is uit de buffer worden gehaald en niet direct uit het afgiftesysteem.
Bij veel systemen (meestal vloerverwarming) is het mogelijk om te alle tijde de juiste condities te waarbogen. Bijvoorbeeld als met de aanvoer en retourleidingen vrijwel direct op de vloerverwarmingsverdeler aangesloten kan worden (om stromingsgeluiden te voorkomen) en de verdeler niet, of maar deels, nageregeld is (om voldoende systeemvolume te garanderen).
Bedoelen ze hiermee dat de buitenunit vrijwel direct, dus met korte leidinglengte, op het afgiftesysteem wordt aangesloten? Bij ons is namelijk de lengte van buitenunit naar aansluiting op de bestaande leidingen op de zolder zo'n 8 meter.
Als je volledige naregeling hebt kunnen er in theorie maar 1 of 2 groepen open staan (bijv alleen warmtevraag in de badkamer) en heb je dus nauwelijks buffer. En als je een mengende verdeler hebt dan heb je niet de bufferende werking van je zandcement/beton.
Het beste scenario is dus veel vloerverwarming in bijv zandcement, niet mengende verdelers en alles of bijna alles permanent open. Dan heb je er enorme thermische buffer en kun je op zeer lage temperaturen (en dus met hoge COP) verwarmen.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.