• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:14
DarkChylde schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:32:
[...]

Goed dat je het zegt. Maar ik heb mazzel. Had ook vertraging verwacht hier. Stedin kan al in mei de omzetting doen zeggen ze.
Dus zaak is om nu op tijd de meterkast voorbereid te krijgen voor de 3 fase aansluiting.
Hier in Amstelveen is dat gebeurd met Liander waarbij de uiteindelijke upgrade pas na 2 jaar gedaan zou (!) worden, na eerdere toezeggingen over een veel eerdere datum. Weet niet hoe hard een planning van Stedin is of wat er nog meer gebeurd op jouw laagspannings- of middenspanningnet.

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 20:57
MichielFRL schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:54:
[...]

Een oplossing zou zijn om vanaf de 3 fase groepenkast door een van de leidingen een 3 fase verdeler op zolder te plaatsen. Daarop kan je dan de verbruikers verdelen elk achter een 16a automaat. De 40a moet sowieso weg, want je mag niet eerst 25a zekeren en daarna 40a.

Gebruikelijk is dat de overige gebruikers in huis verdeeld worden over alle 3 de fasen.
mogelijk heb ik het verkeerd opgeschreven.
Maar boven heb ik:
1x een hoofdschakelaar 40a (ABB-HAF)
2x automaat ABB-B20 DS201 (eentje voor PV en eentje voor de wasmachine met stekker zichtbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIh5dGcJrF5dKLrI_9JUgq_8ZyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ziNtz98Za1yFCBnrC5qNKaK.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit ok? is zo door de PV-installateur gedaan. En ik weet niet beter.
Maar als het onveilig, dan moet ik daar iets aan gaan doen.

[ Voor 18% gewijzigd door DarkChylde op 20-04-2026 16:17 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:09
brentnl schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:00:
[...]

Ok helder, alleen in mijn geval gaat de WP dus ook niet stoken als de kamertemperatuur onder de ingestelde thermostaat temperatuur komt, en dat had ik wel verwacht..
Dat doet ie wel, maar waarschijnlijk pas als het flink onder de ingestelde waarde komt. Bijvoorbeeld thermostaat 20,0 levert bij mij op dat de WP in OpenTherm 'pas' rond 19,4 aangaat en doorstookt richting 20,4. Dat heeft als voordeel een langere run, maar is minder ideaal dan rustig doorstoken op een stooklijn zoals ik in de winter deed. Toen hield ik mijn woning tussen de 20,0 en 20,3 met een uitgekiende stooklijn.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:34
Voor wat extra informatie voor die mensen die stonden te springen om WeHeat Intelligence:

Er loopt een beta tot einde Q2 (eind juni). Dus verwacht het maar niet in Q2 :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 20-04-2026 16:30 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kodess schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:29:
Voor wat extra informatie voor die mensen die stonden te springen om WeHeat Intelligence:

Er loopt een beta tot einde Q2 (eind juni). Dus verwacht het maar niet in Q2 :P
Welk jaar :P

• Kodess
Beta begint deze week en duurt 2 maanden.

Ik neem aan dat er meer tweakers zijn die in de beta zitten..... ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Pr088
Kodess schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:53:
[...]

Helaas niet. Doe graag mee. Kreeg jij een uitnodiging? Of is aanmelden mogelijk?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-05 18:57
Kodess schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:53:
[...]

Het stookseizoen is voorbij, dus dit lijkt me geen optimale periode om een beta te starten.
Daarmee wordt uitrol wsch nog verder uitgesteld.

• martinusv
DarkChylde schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:13:

.....
So far so goed. Echter gaf Hoppenbrouwers ook aan dat een 3 fasen aansluiting vereist was.
Ik twijfel, maar ga toch de overgang maken. Zeker met het ook op de toekomst niet verkeerd.
.....
Sinds wanneer geldt deze verplichting ?
Ik heb sinds okt. 2024 een Sparrow P60 met BUH op aparte groepen op een 1 fase 40A huisaansluiting.
Werd bij de installatie met geen woord over gerept.

• DarkChylde
martinusv schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:18:
[...]

Ik heb sinds okt. 2024 een Sparrow P60 met BUH op aparte groepen op een 1 fase 40A huisaansluiting.
Geen idee, ze waren daar bij hoppenbrouwers (voormalig coolblue) heel stellig in.

• Pr088
DarkChylde schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:31:
[...]

Geen idee, ze waren daar bij hoppenbrouwers (voormalig coolblue) heel stellig in.
De 'we willen gewoon geen gedoe'-instelling zonder een maatwerkadvies per woning en gebruiker te geven |:(
De BB's zijn allemaal 1-fase, dus het is technisch prima mogelijk.

• Pr088
martinusv schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:18:
[...]

Die is er niet.

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:45
Ik ben mij aan het oriënteren voor een warmtepomp en heb een offerte liggen voor een Flint FE.

Als thermostaat is een Honeywell Round opgenomen op de offerte. Deze thermostaat heeft weinig instel mogelijkheden. Ik kan uiteraard voor een duurdere thermostaat gaan met meer instel mogelijkheden, weekprogramma, bediening via de telefoon ect. Is dit zinvol? Of geeft de Weheat-APP voldoende mogelijkheden om e.e.a. te bedienen en in te stellen?

Ter beeldvorming: ik ben voornemens het grootste deel van het jaar de ingestelde temperatuur 24/7 gelijk te houden. Dat schijnt het meest efficiënt te zijn. Een simpele thermostaat zou voldoende moeten zijn.

Tegelijkertijd is het fijn als je op Schiphol staat voor een paar weken vakantie dat je de mogelijkheid hebt om de temperatuur terug te draaien naar 15 graden. (En ja dat had ik toen ik nog thuis was moeten doen maarja dat vergeet je natuurlijk weer)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:26
Die nonsens heb ik ook met de Flint waarbij ik de BUH als booster wil om het over te nemen als de legionellarun niet voltooid wordt. Maar dat mag ook niet op een enkele fase. Wel volgens de installatiehandleiding. Niet volgend hun web portal:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TjSbIdxSZ1SeVVxs931tIWSWu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O59RAbfaLl3kZANq2ZfccAv7.png?f=fotoalbum_large

• Kodess
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Kodess op 20-04-2026 21:51 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Kodess
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:12:
[...]

Helaas niet. Doe graag mee. Kreeg jij een uitnodiging? Of is aanmelden mogelijk?
Nee, je wordt uitgenodigd, je situatie moet aan bepaalde voorwaarde voldoen, zie mijn uitleg hieronder.
martinusv schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:09:
[...]

Het stookseizoen is voorbij, dus dit lijkt me geen optimale periode om een beta te starten.
Wat verwacht je van de Intelligence? Het heeft namelijk niet direct iets met het stookseizoen te maken.
De blogposts en interviews over intelligence gingen er vooral over dat ze je systeem als een batterij willen gebruiken. (Ze hadden bij 1 van hun ontwikkelaars als test al een jaar iets gedraait hiervoor).

Dus bijvoorbeeld: Bij veel zon / laag tarief je SWW-vat flink opstoken.
Nu kan ik me voorstellen dat ze een goed controleerbare situatie willen hebben.
En die heb ik toevallig. Namelijk: Full Electric, Dynamisch Tarief, en een huishouden wat veel SWW verbruikt. En ik heb geen zonnepanelen, dus dat is dan een berekeningsfactor minder, fijnere voor hun baseline. Ga alleen wel volgende week ~7000Wp installeren :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:22
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:24:
[...]

Ik heb een woning waar ik ook 1200m3 gebruikte. Lang getwijfeld over een Sparrow, uiteindelijk gegaan voor een BBP80. Daar was ik afgelopen januari met die week met een paar -10 nachten wel blij mee.
Heater niet nodig gehad.

Sparrow is weliswaar 9kW, maar 6kW bij -10. Met SWW en defrost kan het wat krapjes zijn?
@DarkChylde Ik kan dit beamen. Mij is een Sparrow geadviseerd voor zo’n 1100-1200m3. Niet full electric en in eerste instantie hybride. De CV moest afgelopen stookseizoen voor net geen 30m3 bijspringen, en dat is dan zonder SWW nog.

Dus idd, ik denk dat een Sparrow misschien wat krap is. Ik baal dus achteraf wel een beetje en was met de kennis van nu liever voor de BB gegaan. “Gelukkig” kan ik nog wel wat maatregelen nemen om de warmtebehoefte te verminderen maar die zijn ingrijpend of kostbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 20-04-2026 22:44 ]

• sergeleeuw
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 07:13
Heeft iemand enig idee wanneer weheat intelligence wordt uitgerold ik zie er namelijk nog niets van in de app of portal

• Kodess
sergeleeuw schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:53:
Heeft iemand enig idee wanneer weheat intelligence wordt uitgerold ik zie er namelijk nog niets van in de app of portal
Dit is toch wel het toppunt van niet teruglezen :+

Het officiele bericht is ergens in Q2, dus nog 2 maanden.

Maar ik heb gisteren nog wat meer info gepost.
Iets van 10 berichten terug en vanaf daar lezen, het zijn 3 posts van mij van gisteren.
Kodess in "Weheat warmtepompen"

[ Voor 15% gewijzigd door Kodess op 21-04-2026 06:58 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Jeager
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05 16:22
MartinPTweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:29:
[...]

Volgorde is belangrijk dan, ik zou niet eerder de warmtepomp bestellen dan nadat je 3x25 hebt.
In sommige gemeentes is daarvoor geen ruimte meer i.v.m. de netcongestie.
Bij mij kan Liander pas halverwege volgend jaar de aansluiting verhogen naar 3x25. Ik heb nu al een tijdje een BB P80 draaien op 1x40, en dat gaat prima. Ook de BUH is een paar keer aangeweest tijdens de opstartfase. Dus het zou niet per se nodig moeten zijn als de WP de enige grootverbruiker is. Wel direct mn meterkast laten voorbereiden op 3 fasen overigens.

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-05 10:20
Reklameon schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:22:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een warmtepomp en heb een offerte liggen voor een Flint FE.

Als thermostaat is een Honeywell Round opgenomen op de offerte. Deze thermostaat heeft weinig instel mogelijkheden. Ik kan uiteraard voor een duurdere thermostaat gaan met meer instel mogelijkheden, weekprogramma, bediening via de telefoon ect. Is dit zinvol? Of geeft de Weheat-APP voldoende mogelijkheden om e.e.a. te bedienen en in te stellen?

Ter beeldvorming: ik ben voornemens het grootste deel van het jaar de ingestelde temperatuur 24/7 gelijk te houden. Dat schijnt het meest efficiënt te zijn. Een simpele thermostaat zou voldoende moeten zijn.

Tegelijkertijd is het fijn als je op Schiphol staat voor een paar weken vakantie dat je de mogelijkheid hebt om de temperatuur terug te draaien naar 15 graden. (En ja dat had ik toen ik nog thuis was moeten doen maarja dat vergeet je natuurlijk weer)
Bij mij is de thermostaat niet eens aangesloten op de warmtepomp en verwarmd het huis via stooklijn. dus een Round is prima. Beste is temperatuur 24/7 gelijk te zetten als je een week op vakantie gaat kun je de temp lager zetten maar dit kan met een Round ook prima en je wil het geen 5 graden lager zetten als je huis redelijk geïsoleerd is de energie die dan weer kost om het weer op 20/22 graden te krijgen ben je de helft van wat je bespaard al weer kwijt en het duurt lang met lage temperatuur verwarming gewoon 1 graad lager zetten en hem lekker rustig door laten draaien dan is rendement het hoogst en comfort ook.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:58
brentnl schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:00:
[...]
Ok helder, alleen in mijn geval gaat de WP dus ook niet stoken als de kamertemperatuur onder de ingestelde thermostaat temperatuur komt, en dat had ik wel verwacht..
het temperatuursverschil tussen het water en de gevraagde watertemp moet 3 graden zijn meen ik. Emn dat gebeurt met een stooklijn weer niet zo snel.

Ik heb voor de ongewikkelde oplossing gekozen : via Oneptherm en en OT gateway met domotica zelf een watertemp instellen afhankelijk van buitentemp. kamertemp. en zoninstraling (odv opwek PV)...

• Jpiek
Reklameon schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:22:

Als thermostaat is een Honeywell Round opgenomen op de offerte. Deze thermostaat heeft weinig instel mogelijkheden.

[...]

Tip1: vergeet alles over hoe je gewent bent om te gaan met je CV met gasketel...

Als je op schiphol op afstand je thermostaat op 15C zet, vergeet dan niet een dag of 2-3 voor je weer in het vliegtuig stapt de thermosaat weer terug te zetten. En schik niet van het verbruik in die 2-3 dagen :X

nb zomers zal je WP niet veel doen, 's winters is hij ff bezig om alles weer op temperatuur te krijgen...

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:28:
[...]

Die nonsens heb ik ook met de Flint waarbij ik de BUH als booster wil om het over te nemen als de legionellarun niet voltooid wordt. Maar dat mag ook niet op een enkele fase. Wel volgens de installatiehandleiding. Niet volgend hun web portal:[Afbeelding]
Hier staat dat ze op separate groepen aangesloten moeten worden. Er staat niet dat het op verschillende fases moet.

• Jpiek
Blijft de compressor eigenlijk nog op volle kracht werken als de BUH ingeschakelt wordt ? Of gaat die uit en draait hij dan alleen electrisch ? In het eerste geval zou je nl wel de gelijk de fase Bij 3x25A dan, niet bij 1x40A) overbelasten en kan ik me wel iets bij de 'eis' voorstellen. Maar dan staat het in de installatiehandleiding wel verkeerd..

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 11:17
Offerte van Stedin voor een verzwaring zou 10 werkdagen duren......van 1x35 naar 3x25. Krijg vandaag een mail, dat het ietsjes uitloopt....10 weken.........En dat is de offerte. In augustus komen de accu en de wartmtepomp, in mei komen ze de bekabeling vanuit de installateur al doen........ zucht.....

Hop,hop,hop!

• Pr088
basset schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:51:
Offerte van Stedin voor een verzwaring zou 10 werkdagen duren......van 1x35 naar 3x25. Krijg vandaag een mail, dat het ietsjes uitloopt....10 weken.........En dat is de offerte. In augustus komen de accu en de wartmtepomp, in mei komen ze de bekabeling vanuit de installateur al doen........ zucht.....
Tja, dat was te verwachten hoor. Wees blij dat je nog in het kader voor 1 juli valt. Daarna krijgen kleinverbruikers niet direct voorrang meer. Dan kan het zomaar een paar jaar duren.

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:10:
[...]

Hier staat dat ze op separate groepen aangesloten moeten worden. Er staat niet dat het op verschillende fases moet.
Er staat overduidelijk andere groep en fase. Onderste tekstblok.

• Barca
  • Registratie: Juni 2002

Barca

In Search Of Sunrise

martinusv schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:09:
Het is nu juist ideaal. Er is veel zon en het idee achter WeHeat Intelligence is voor zover ik begrijp dat je je boilervat lekker vol knalt met thermische energie... warmte van 50 naar 65 graden brengen op de zon en/of negatieve prijzen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41
Barca schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:29:
[...]

Het is nu juist ideaal. Er is veel zon en het idee achter WeHeat Intelligence is voor zover ik begrijp dat je je boilervat lekker vol knalt met thermische energie... warmte van 50 naar 65 graden brengen op de zon en/of negatieve prijzen.
Daar heb je geen intelligence voor nodig

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:50
STIMPPYYY schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:18:
[...]

Daar heb je geen intelligence voor nodig
Dit is slechts èèn onderdeel van Weheat Intelligence. Natuurlijk kun je dit zelf ook regelen als je enigszins bekend bent met home automation. Maar niet iedereen is hiermee bekend of heeft er zin in om het zelf te organiseren. Ik denk dat Weheat Intelligence voor de gemiddelde gebruiker een interessante toevoeging gaat zijn. Volgens mij heeft Weheat recent nog gecommuniceerd via een mail naar een installateur dat er een eerlijk prijs model komt. Zonder besparing, geen kosten voor de gebruiker.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:22
bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:12:
[...]

Mits genoeg systeemiinhoud kan buffervat gewoon weg, alleen maar slecht voor efficiëntie, nog buiten het nutteloze warmhouden nu. Maar de WP kan idd gewoon uit.
Of er een programma inzit die af en toe circulatiepomp aanzet kan alleen @Weheat ons vertellen.
Full electric is ook een mooie optie om de WP jaarrond bezig te houden.
Hoe kun je eigenlijk bepalen hoeveel systeeminhoud je hebt? Kan ik aannemen dat ons rijtjeshuis met 244m2 woonoppervlak, begane grond met (nog aan te leggen) vloerverwarming en dan nog 1 verdieping met radiatoren en dan nog 1 verdieping met Jaga convectoren en daar bovenop nog een zolder met 1 convector, wel "genoeg" systeeminhoud zal hebben?

of... hoe kun je dat meten?

• testmanager
robmoh schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:03:
[...]

Dit is slechts èèn onderdeel van Weheat Intelligence. Natuurlijk kun je dit zelf ook regelen als je enigszins bekend bent met home automation. Maar niet iedereen is hiermee bekend of heeft er zin in om het zelf te organiseren. Ik denk dat Weheat Intelligence voor de gemiddelde gebruiker een interessante toevoeging gaat zijn. Volgens mij heeft Weheat recent nog gecommuniceerd via een mail naar een installateur dat er een eerlijk prijs model komt. Zonder besparing, geen kosten voor de gebruiker.
Uhhm, nu is Weheat toch (nog) niet aan te sturen via bij Home Assistant? Alleen maar data ophalen, sensoren uitlezen. Maar vanuit Home Assistant kun je niet sturen dat de WH boiler nu even moet bijstoken tot 65 graden. Toch?

• Pr088
testmanager schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:56:
[...]

Hoe kun je eigenlijk bepalen hoeveel systeeminhoud je hebt? Kan ik aannemen dat ons rijtjeshuis met 244m2 woonoppervlak, begane grond met (nog aan te leggen) vloerverwarming en dan nog 1 verdieping met radiatoren en dan nog 1 verdieping met Jaga convectoren en daar bovenop nog een zolder met 1 convector, wel "genoeg" systeeminhoud zal hebben?

of... hoe kun je dat meten?
Vloerverwarming heeft een bepaalde afstand, bepaalde dikte/doorsnee van de buizen. Als je de lengte van de buizen ook meeneemt kun je de inhoud berekenen.

• Mg4gebruiker
Barca schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:29:
[...]

Het verlies aan warmte is bij 65 graden ruim hoger dan rond 50 graden. Ik ben met zo een hoge temperatuur alleen maar mijn zolder aan het opwarmen. Die is al warm zat...

• martinusv
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:07:
[...]

Het verlies aan warmte is bij 65 graden ruim hoger dan rond 50 graden. Ik ben met zo een hoge temperatuur alleen maar mijn zolder aan het opwarmen. Die is al warm zat...
Precies. WeHeat intelligence voor SWW lijkt me gerommel in de marge tov standaard opwarmen op het midden van de dag wat je nu al kunt instellen.
De winst moet komen uit het bufferen van energie in de massa van je huis en dat is alleen zinvol tijdens het stookseizoen.

• robmoh
martinusv schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:31:
[...]

Precies. WeHeat intelligence voor SWW lijkt me gerommel in de marge tov standaard opwarmen op het midden van de dag wat je nu al kunt instellen.
De winst moet komen uit het bufferen van energie in de massa van je huis en dat is alleen zinvol tijdens het stookseizoen.
Vergeet niet dat er geen gezin hetzelfde is. Weheat Intelligence wordt slimmer dan dat. Het kijkt niet alleen naar goedkope uren of zonopwek en gaat dan als een malle je SWW verwarmen. Het kijkt naar weersvoorspelling in combinatie met goedkope tarieven, zonopwek, bufferen en gedrag van het huishouden. En dat gecombineerd met stook/koel gedrag.

• Mg4gebruiker
Voorlopig is het er niet. Terwijl een bedrijf dat handelt in energie met dynamische contracten dit soort software al heeft draaien op Weheats.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53
Mg4gebruiker schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:53:
Voorlopig is het er niet. Terwijl een bedrijf dat handelt in energie met dynamische contracten dit soort software al heeft draaien op Weheats.
? Hierbij ontstaan toch een paar vragen:

1. Welk bedrijf?
2. Welke software, en hoe hebben ze dat "draaien op Weheats"?
3. Bronnen?

[ Voor 47% gewijzigd door Gameboy op 22-04-2026 08:21 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• DarkChylde
JeroenVerweij schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:41:
[...]

@DarkChylde Ik kan dit beamen. Mij is een Sparrow geadviseerd voor zo’n 1100-1200m3. Niet full electric en in eerste instantie hybride. De CV moest afgelopen stookseizoen voor net geen 30m3 bijspringen, en dat is dan zonder SWW nog.

Dus idd, ik denk dat een Sparrow misschien wat krap is. Ik baal dus achteraf wel een beetje en was met de kennis van nu liever voor de BB gegaan. “Gelukkig” kan ik nog wel wat maatregelen nemen om de warmtebehoefte te verminderen maar die zijn ingrijpend of kostbaar.
Dat is ook nog een interessante optie. Een BB p80 zonder heater. Ik heb ook nog 2 airco's (1e en zolder), daarnaast nog een gashaard (die er ooit uitgaat als we los van gas gaan). Dus het huis extra vermwarmen met hele koude temperaturen moet ook wel lukken.

Neem ik allemaal mee als puntjes voor de schouw. Thanks
Evt in de boiler een heater element erbij als backup voor legionella run. Los lijken die niet heel duur.

• Jpiek
Hier ook een BB P80 zonder BUH, al was dat niet helemaal bedoeld.
AAfgelopen Januari was het even spannend, nouja spannend, ipv 23 haalden we max 22-22,5C graden in de woonkamer.

Maar ook hier nog aanpassingen in het verschiet : op de bovenetage gan de t11's en t22's eruit en komen er fancoils. Waarschijnlijk kan de watertemp dan weer een stukje naar beneden en is het dan wat minder krap.

• Pr088
DarkChylde schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:31:
[...]

Dat is ook nog een interessante optie. Een BB p80 zonder heater. Ik heb ook nog 2 airco's (1e en zolder), daarnaast nog een gashaard (die er ooit uitgaat als we los van gas gaan). Dus het huis extra vermwarmen met hele koude temperaturen moet ook wel lukken.

Neem ik allemaal mee als puntjes voor de schouw. Thanks
Evt in de boiler een heater element erbij als backup voor legionella run. Los lijken die niet heel duur.
P80 zonder backupheater is inderdaad een goed idee om te verkennen, eventueel met een elektrisch element in de boiler, al haalt de BBP80 dankzij propaan ook gewoon 60 graden voor de legionellarun in midden winter. Het duurt alleen wel lang en dan zit je een tijdje zonder verwarming.

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 20:27
martinusv schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:31:
[...]

hoe stel je in dat SWW enkel middag op de dag opwarmt? Ik kan alleen kiezen voor een vast schema, alleen dan gaat hij dus altijd op bepaalde dagen verwarmen terwijl dat wellicht niet nodig is?

• martinusv
brentnl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:28:
[...]

hoe stel je in dat SWW enkel middag op de dag opwarmt? Ik kan alleen kiezen voor een vast schema, alleen dan gaat hij dus altijd op bepaalde dagen verwarmen terwijl dat wellicht niet nodig is?
Idd via het SWW schema door voor een bepaald tijdsblok (bv 13-15u) de gewenste temp (bv 55grC) in te stellen en daarbuiten een significant lagere (bv 35grC). Je SWW zal dan alleen in het opgegeven tijdsblok worden opgewarmd. Tenzij je extreem veel warm water per dag gebruikt. Als je weinig warm water gebruikt dan kun je het tijdsblok om de dag instellen.
Je wp maakt dan relatief lange SWW runs op de warmste (en goedkoopste) uren van de dag. Dit is gunstig voor de COP.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-05 11:47
sergeleeuw schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:53:
Al tig keer benoemd hier, aub teruglezen

• GM65
  • Laatst online: 17:28
Wilde plaatsen maar is verkeerde forum

[ Voor 200% gewijzigd door GM65 op 22-04-2026 21:27 ]

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Jpiek schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:46:
[...]

Defecte ontluchter/bevriesbeveiliging ?
Heb ik ook gehad :
[Afbeelding]
Jij gaat door voor de wasmachine :+

Ze zijn net langsgeweest en de ontluchter/vorstbeveiliging was zo lek als een mandje. Dat hebben ze net vervangen, dus nu even weer aankijken :)

Afgelopen week toch twee keer per dag moeten bijvullen….

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wp staat nu een legionella run te draaien.
Staat gepland op woensdag, en heeft gisteren ook gedraaid. Waarom dan nu weer?
@Weheat

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• martinusv
ZeRoC00L schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:09:
@Weheat
Wellicht een voorproefje van WeHeat Intelligence ;)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

Reinier

\o/

@Jpiek en @Pr088 nog hedankt voor jullie reactie. Ik had al getekend voor de hybride oplossing maar daar zie ik vanaf. Nu een offerte voor full electric met 300l boiler voor maar een paar 100 euro meer. Hier ben ik veel enthousiaster over.
Zal wel creatief moeten zijn met het creëren van voldoende plek.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
martinusv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:05:
[...]

Wellicht een voorproefje van WeHeat Intelligence ;)
Ja, alsof dit iets bespaarde……

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:54
[b]ZeRoC00L in "Weheat warmtepompen"ZeRoC00L schreef op donderdag 23 april 2026 @
@Weheat
Ik heb een periode gehad dat hij ook 2x/w een run deed, om onverklaarbare reden. Is uiteindelijk uitgedoofd...

• robmoh
Aeien schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:53:
[...]

Ik heb een periode gehad dat hij ook 2x/w een run deed, om onverklaarbare reden. Is uiteindelijk uitgedoofd...
https://support.weheat.nl...apreventie?language=nl_NL

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:54
Ja, wat bij mij gebeurde paste op geen enkele manier in hoe het op hun website beschreven was.
Na een geplande run op zondag op woensdag weer een, week later (na zondag gepland) op donderdag weer een etc.

Enige wat ik kon bedenken is dat er na updates of aanpassingen van het systeem vanuit reset oid eentje werd gedaan. Installateur snapte het ook niet.

• Mg4gebruiker
Aeien schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:47:
[...]

Ja, wat bij mij gebeurde paste op geen enkele manier in hoe het op hun website beschreven was.
Na een geplande run op zondag op woensdag weer een, week later (na zondag gepland) op donderdag weer een etc.

Enige wat ik kon bedenken is dat er na updates of aanpassingen van het systeem vanuit reset oid eentje werd gedaan. Installateur snapte het ook niet.
Heb jij soms dipjes op het stroomnet gehad?

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:18:
[...]

? Hierbij ontstaan toch een paar vragen:

1. Welk bedrijf?
2. Welke software, en hoe hebben ze dat "draaien op Weheats"?
3. Bronnen?
https://1komma5.nl/warmtepomp/

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:00
Ja, ik ben daar dus ook voor gevallen. Schitterend verhaal met hun Heartbeat.
De installatie was top, hebben mijn Sparrow fe goed geplaatst, maar helaas. De warmtepomp staat in hun systeem, ik zie het in de app, maar er wordt niets mee gedaan. Alle instellingen regel ik via de weheat app.
Nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat de 3 fase nog niet werkt bij mij, maar dat zou geen invloed moeten hebben.

• Pr088
EDW13 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:37:
[...]

De installatie was top, hebben mijn Sparrow fe goed geplaatst, maar helaas. De warmtepomp staat in hun systeem, ik zie het in de app, maar er wordt niets mee gedaan. Alle instellingen regel ik via de weheat app.
Nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat de 3 fase nog niet werkt bij mij, maar dat zou geen invloed moeten hebben.
Ik weet niet welke 3-fase he bedoelt? Maar de WeHeat is een 1-fase machine. Die gaat never nooit niet op 3-fasen aangesloten worden. (Natuurlijk wel op een 3x25A installatie, maar nooit op 3-fase tegelijkertijd zoals zonnepanelenomvormers wel kunnen)

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 25-04-2026 09:45 ]

• Mg4gebruiker
EDW13 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:37:
[...]

Dat is dan een halve implementatie van wat zij beloven. Zou mij niet verbazen wanneer ze de net als wijzelf op (de api van) de WI zitten te wachten.

3-Fase doet er niet toe voor de WP. Ik denk wel dat hun batterij 3-fase nodig heeft.

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:45:
[...]

Ik weet niet welke 3-fase he bedoelt? Maar de WeHeat is een 1-fase machine. Die gaat never nooit niet op 3-fasen aangesloten worden. (Natuurlijk wel op een 3x25A installatie, maar nooit op 3-fase tegelijkertijd zoals zonnepanelenomvormers wel kunnen)
Zijn er geen 1>3 fase verdelers op de markt die dit achter de WP over kunnen nemen?

• Mg4gebruiker
In de app in het tabblad inzichten valt mij op dat de waarden in het werkoverzicht de laatste dagen niet worden weergegeven. Zo mis ik de COP van 17 april, maar ook van deze week mis ik het één en ander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT-Wu4ay_6OX806tFzJXxJ-t-Mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pulmBa1AfsfRqSkGAju9UUAR.jpg?f=fotoalbum_large
Die gaten zijn vreemd want er is wel degelijk data op dagnivo. Ook kan ik niet meer terug naar de huidige week als ik eerst een week terug ga in de COP weergave.
De gaten lijken samen te vallen met lage waarden van stroomafname: onder de 0,75 kwh. De gemiddelde COP waarde in de COP week grafiek komt wel weer overeen met de gemiddelde berekende COP uit geleverde warmte en koeling.
Zien jullie dit ook?

• Neveleor
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:12
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:10:
De gaten lijken samen te vallen met lage waarden van stroomafname: onder de 0,75 kwh. De gemiddelde COP waarde in de COP week grafiek komt wel weer overeen met de gemiddelde berekende COP uit geleverde warmte en koeling.
Zien jullie dit ook?
Ja hier precies hetzelfde. Was me nog niet opgevallen. Stoor me er niet aan :)

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 13:17
Ik ben me ook aan het orienteren op een WeHeat blackbird P80. Ik vroeg me af hoe stabiel de home assistant integratie precies is. Eigenlijk wil ik geen enkel nieuw apparaat meer in huis dat GEEN lokale API heeft. Ik heb in het verleden ontzettend veel ellende gehad met de laadpaal (cloud API). Staat mij hetzelfde te wachten met de API / HA integratie van de WeHeat? Hoe is jullie ervaring hiermee?

En zijn er verder nog zaken waarop ik moet letten? Gegevens:
  • We hebben nu stadsverwarming; doel is dus om hier volledig afscheid van te nemen.
  • 2-onder-1-kap; 4 personen
  • PHEV auto
  • 12 zonnepanelen op het dak (3800 watt max vermogen)
Andere vraag; zie deze specificatie: data management. Het lijkt erop dat het actuele verbruik niet beschikbaar is via de API? Betekent dit dan ook dat Home Asstant geen inzage heeft in het (actuele en) totale energieverbruik van de WeHeat?

[ Voor 19% gewijzigd door smeerbartje op 25-04-2026 15:09 ]

• Gameboy
smeerbartje schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:06:
Ik ben me ook aan het orienteren op een WeHeat blackbird P80. Ik vroeg me af hoe stabiel de home assistant integratie precies is. Eigenlijk wil ik geen enkel nieuw apparaat meer in huis dat GEEN lokale API heeft. Ik heb in het verleden ontzettend veel ellende gehad met de laadpaal (cloud API). Staat mij hetzelfde te wachten met de API / HA integratie van de WeHeat? Hoe is jullie ervaring hiermee?

En zijn er verder nog zaken waarop ik moet letten? Gegevens:
  • We hebben nu stadsverwarming; doel is dus om hier volledig afscheid van te nemen.
  • 2-onder-1-kap; 4 personen
  • PHEV auto
  • 12 zonnepanelen op het dak (3800 watt max vermogen)
Weheat heeft *geen* lokale API, en zal deze ook nooit gaan krijgen. Alle communicatie gaat naar/via de Weheat servers, en kun je alleen daaruit betrekken. Ook de HA integratie praat (alleen) met de community-API die Weheat beschikbaar stelt.

Er is geen enkele optie tot lokale/directe aansturing, alles gaat via de App of het portal. Sommige dingen kunnen uitsluitend en alleen door je installateur worden bekeken en gewijzigd, die instellingen ga je dus niet zelf kunnen regelen.

Dat is de realiteit van Weheat, en daar zul je rekening mee moeten houden met je keuze...

Ik ben zelf ook een heel groot voorstander van zelfstandige aansturings-opties, maar toch heb ik gekozen voor een Weheat installatie, omdat ik het een prachtig product vind, en volledig ontwikkeld en gefabriceerd in NL (m.u.v. de Flint, maar dat is een ander verhaal ;) ).

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Jpiek
Gameboy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:11:
Er is geen enkele optie tot lokale/directe aansturing, alles gaat via de App of het portal.
Met dien verstande dat je met Onentherm wel zelf en lokaal de Weheat aanstuurt, en je dus met een device die die Onpetherm aansturing overneemt je dus wel invloed hebt...

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30

Andere vraag; zie deze specificatie: data management. Het lijkt erop dat het actuele verbruik niet beschikbaar is via de API? Betekent dit dan ook dat Home Asstant geen inzage heeft in het (actuele en) totale energieverbruik van de WeHeat?
Het actuele verbruik (huidige input, output en de COP) + totale verbruik (zowel totale input/output als per onderdeel) zijn beschikbaar in HomeAssistant.
Je kan deze sensors dus toevoegen aan het Energy Dashboard zodat je per dag/week/periode kan zien wat het totale/individuele (dhw/verwarmen/koelen ed) was (vanaf moment dat je hem toevoegt iig).

Hoe stabiel het is.. Tja, het was een tijd niet aanwezig vanwege de groei/belasting van de servers, maar dit zou nu geoptimaliseerd en stabiel moeten zijn. Laatste weken lijkt het prima.
Je kan hier alle sensoren zien: https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

En zijn er verder nog zaken waarop ik moet letten?
<knip>
offtopic:
Volledig offtopic hier natuurlijk, maar als je echt een lokale aansturing wil, kijk dan ook vooral naar de OpenAmber (link) en OpenQuatt (link) topics.

Voor mij was de niet-lokale aansturing reden om niet voor Weheat te gaan.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• smeerbartje
Barryvdh schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:06:
[...]

Het actuele verbruik (huidige input, output en de COP) + totale verbruik (zowel totale input/output als per onderdeel) zijn beschikbaar in HomeAssistant.
Je kan deze sensors dus toevoegen aan het Energy Dashboard zodat je per dag/week/periode kan zien wat het totale/individuele (dhw/verwarmen/koelen ed) was (vanaf moment dat je hem toevoegt iig).

Hoe stabiel het is.. Tja, het was een tijd niet aanwezig vanwege de groei/belasting van de servers, maar dit zou nu geoptimaliseerd en stabiel moeten zijn. Laatste weken lijkt het prima.
Je kan hier alle sensoren zien: https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/
Thanks; maar dan betekent het dus dat deze pagina outdated is? Want het HUIDIGE verbruik is dus wél inzichtelijk begrijp ik uit jouw antoord? Naast het cumulatieve verbruik ben ik ook geinteresseerd in het actuele (huidige) verbruik van de WeHeat.
Aiolos schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:23:
[...]
offtopic:
Volledig offtopic hier natuurlijk, maar als je echt een lokale aansturing wil, kijk dan ook vooral naar de OpenAmber (link) en OpenQuatt (link) topics.

Voor mij was de niet-lokale aansturing reden om niet voor Weheat te gaan.
Thanks, ik ga me er eens in verdiepen.

• Pr088
smeerbartje schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:50:
[...]

Thanks; maar dan betekent het dus dat deze pagina outdated is? Want het HUIDIGE verbruik is dus wél inzichtelijk begrijp ik uit jouw antoord? Naast het cumulatieve verbruik ben ik ook geinteresseerd in het actuele (huidige) verbruik van de WeHeat.

[...]

Thanks, ik ga me er eens in verdiepen.
Nee niet outdated. Power in is het actuele vermogen dat de WP gebruikt. Power Out is het vermogen dat de WP verlaat (in warmte).
Daarmee kun je COP berekenen en live bijhouden.

• smeerbartje
Pr088 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:53:
[...]

Nee niet outdated. Power in is het actuele vermogen dat de WP gebruikt. Power Out is het vermogen dat de WP verlaat (in warmte).
Daarmee kun je COP berekenen en live bijhouden.
Maar daar staat bij API een "N" 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuTAm1_lAY6rkqBqT_tGEtrJ1Vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZW0RHbAFQKG6ugOpoOSLe85t.png?f=fotoalbum_large

• Barryvdh
smeerbartje schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:50:
[...]

Klopt, sinds begin april hebben ze dat weer toegevoegd. Dat stond inderdaad iets na deze post weer terug in de API.
Weheat schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:28:
Hoi allemaal,

We zien de (terechte) klachten over het verdwijnen van de power in en power out data uit de API. We lazen ook de vermoedens dat we dit bewust hebben gedaan, maar dat is absoluut niet het geval.

De oorzaak is puur technisch, we zijn recent gemigreerd naar nieuwe, beter schaalbare data pipelines (wat de API uiteindelijk ook beter maakt) en bij die overgang is deze specifieke data van de radar af gevallen. Zoals we eerder hebben beloofd, hoort dit gewoon in de API. Sterker nog, we vinden het juist tof hoe jullie er gebruik van maken en integraties bouwen!

Binnen nu en 1 tot 2 weken zit deze data weer netjes in de API. Zodra het gefikst is, geef ik hier direct een seintje.

Tot slot, als we dan tóch helemaal eerlijk zijn.. we hebben dit forum de laatste tijd niet scherp in de gaten gehouden, gaan we weer beter oppakken!

Groeten vanuit Weheat

ps. De meldingen over de zomertijd-bug bij de legionellarun hebben we inmiddels ook gezien en staan op de radar bij het dev-team, bedankt voor het aankaarten!
Weheat schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:25:
De meesten van jullie hadden het al door, maar hierbij de beloofde update: het team heeft in het weekend meteen de API in orde gemaakt dus jullie kunnen er weer mee aan de slag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkQ_U1sg4lBf81U8wRMT4eD9McA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RGfYW8S8hd01q44vRlCCDdgu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Barryvdh op 27-04-2026 09:33 ]

• JessicavdH
  • Laatst online: 09-05 09:35

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Gameboy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:11:
[...]
Weheat heeft *geen* lokale API, en zal deze ook nooit gaan krijgen. Alle communicatie gaat naar/via de Weheat servers, en kun je alleen daaruit betrekken. Ook de HA integratie praat (alleen) met de community-API die Weheat beschikbaar stelt.
Hoe weet je zo zeker dat die lokale API er nooit gaat komen?

Jaren_30_huis_gasloos

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-05 13:25
Jpiek schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:43:
[...]

Met dien verstande dat je met Onentherm wel zelf en lokaal de Weheat aanstuurt, en je dus met een device die die Onpetherm aansturing overneemt je dus wel invloed hebt...
Dat geldt alleen voor het CV verwarmen. Daarom kies ik niet voor FE optie van Weheat. Vooral in de zomermaanden, waarbij er veel eigen stroom voorhanden is, wil ik daar zelf vat op hebben met de aansturing van boiler systeem.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Jpiek
Opentherm heeft meen ik ook commando's voor SWW/Boiler, ik weet niet of de Wegeat binnenunit daar iets mee doet. Je jan immers via de thermostaat ook je SWW temp instellen ?

Ik heb geen SWW via Weheat dus kan het niet testen...

• RNacoustics
Jpiek schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:36:
Opentherm heeft meen ik ook commando's voor SWW/Boiler, ik weet niet of de Wegeat binnenunit daar iets mee doet. Je jan immers via de thermostaat ook je SWW temp instellen ?

Ik heb geen SWW via Weheat dus kan het niet testen...
Dat zijn meestal slimme kamerthermostaten met een eigen fabrieks bussysteem Atag/Bosch.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Hertog99
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-05 15:02
RNacoustics schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:33:
[...]

Dat geldt alleen voor het CV verwarmen. Daarom kies ik niet voor FE optie van Weheat. Vooral in de zomermaanden, waarbij er veel eigen stroom voorhanden is, wil ik daar zelf vat op hebben met de aansturing van boiler systeem.
Er is in het Weheat boilervat plaats voor een elektrisch verwarmingselement waarmee je je overtollige zonnestroom in dat vat zou kunnen dumpen. Is natuurlijk 'maar' COP1, maar als het toch eigen, overtollige, stroom is, kan het denk ik een mooie slijtagevrije toevoeging zijn (die je helemaal zelf onder controle hebt)

• Jpiek
Ik kan het in mijn Remeha eTwist ook, en met de hybride opzet werkte dat ook...

• Jpiek
Hertog99 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:23:
Is natuurlijk 'maar' COP1, maar als het toch eigen, overtollige, stroom is, kan het denk ik een mooie slijtagevrije toevoeging zijn (die je helemaal zelf onder controle hebt)
Idd, die 'maar COP1' is wel een kWh waar je máár 0.25 cent voor terugkrijgt als er straks geen saldering meer is.
En ja, een thuisaccu of een dynamisch contract is ook een optie, je hebt keuzes, dit is er ook een... (om de anti-COP1 brigade hier voor te zijn...)

• Gameboy
JessicavdH schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:48:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat die lokale API er nooit gaat komen?
Natuurlijk weet ik dat niet 100% zeker, maar voor mensen die zich nu orienteren op een Weheat, en belang hechten aan lokale API's, is het (in mijn opinie) belangrijk om geen valse hoop te projecteren ;)

Je stapt in met de kennis dat het er niet is, en een verwachting dat het ook niet gaat komen. Mocht het dan wel ooit komen, is dat mooi meegenomen, maar niet iets waar je nu rekening mee kan houden in je keuze voor al dan niet een Weheat installatie.

Dat was meer mijn sentiment achter die (toegegeven, boude) uitspraak ;)

Bovendien: dan moeten er ook veranderingen aan de hardware komen. Er is nu alleen 5G connectiviteit naar de Weheat cloud. Daar kun je zelf niet op inhaken, tenzij Weheat met een extra kastje komt die de 5G verbinding naar lokaal haalt. Of, er moet een aanvullende aansluiting voor ethernet, Wi-Fi, Bluetooth, Modbus, etc. komen op de printplaat van de binnenunit, om lokale connectiviteit mogelijk te maken.

Met de huidige hardware-versies kan het in ieder geval niet. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Gameboy op 27-04-2026 11:49 ]

• mrpraline
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-05 11:02
Gameboy schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:40:
[...]

Je stapt in met de kennis dat het er niet is, en een verwachting dat het ook niet gaat komen. Mocht het dan wel ooit komen, is dat mooi meegenomen, maar niet iets waar je nu rekening mee kan houden in je keuze voor al dan niet een Weheat installatie.
In mijn geval wist ik dus niet dat de verbinding alleen via 5G cloud was. Er stond nergens in de offerte of koopovereenkomst dat mijn data via 5G gedeeld werd en dat ik alleen via die verbinding het apparaat kon bedienen. Formeel ben ik daar dus ook nooit mee akkoord gegaan, en ook op de Weheat website wordt dit nergens prominent vermeld.
Wat mij hier vooral stoort is de vraag wat gebeurt er als het 5G netwerk gestopt wordt? Weheat is een jong bedrijf, wat als ze failliet gaan of worden verkocht aan een investeringsmaatschappij die meer geld wil zien of geen zin heeft de servers te onderhouden?

Dat gezegd hebbend, mijn sparrow werkt prima en de HA integratie geeft nu ook weer redelijk complete informatie. Maar ik zou bijv. graag via de integratie de warmwater temperatuur kunnen wijzigen of vervroegd een legionella cylcus willen starten. Gisteren was de prijs van stroom < €-0,40 en dat is een perfect moment om de panelen uit te zetten en een legionella run te doen of tijdelijk de boilertemperatuur naar 60 graden te verhogen. Maar met de cloud API hebben we geen enkele controle over wat kan en niet kan..
[...]
Bovendien: dan moeten er ook veranderingen aan de hardware komen. Er is nu alleen 5G connectiviteit naar de Weheat cloud. Daar kun je zelf niet op inhaken, tenzij Weheat met een extra kastje komt die de 5G verbinding naar lokaal haalt. Of, er moet een aanvullende aansluiting voor ethernet, Wi-Fi, Bluetooth, Modbus, etc. komen op de printplaat van de binnenunit, om lokale connectiviteit mogelijk te maken.

Ik heb iemand in dit forum horen zeggen dat er misschien mogelijkheden zijn via OpenTherm? De verbinding met de thermostaat gaat via de binnenunit en die communiceert met de buitenunit.

• Barryvdh
Volgens mij staan de instellingen op het apparaat zelf. Dus in principe heb je geen API nodig voor de werking, maar wel om aanpassingen te doen. Wat dat betreft is OpenTherm dan het veiligste, want stooklijn kan je niet aanpassen zonder 5G dus..

Dat er nu geen wifi/ethernet/bluetooth beschikbaar is, wil niet zeggen dat het er niet op zit en nooit (via firmware update) beschikbaar gemaakt kan worden, maar ik zou er inderdaad niet van uit gaan.

Ik heb wel ooit gehoord dat er een seriële poort/lokale toegang mogelijk zou zijn, met software die via een escrow-achtige regeling beschikbaar zou worden voor grote installeurs bij een Weheat faillissement, maar weet de details ook niet. Edit: zie https://support.weheat.nl...r-als-Weheat-failiet-gaat
In het geval van een faillissement stelt Weheat een lokaal draaiende softwaretool (desktopapplicatie) beschikbaar voor alle installatiebedrijven met een Weheat-installed base.

[ Voor 17% gewijzigd door Barryvdh op 27-04-2026 12:42 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:17
mrpraline schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:25:
[...]

In mijn geval wist ik dus niet dat de verbinding alleen via 5G cloud was. Er stond nergens in de offerte of koopovereenkomst dat mijn data via 5G gedeeld werd en dat ik alleen via die verbinding het apparaat kon bedienen. Formeel ben ik daar dus ook nooit mee akkoord gegaan, en ook op de Weheat website wordt dit nergens prominent vermeld.
Wat mij hier vooral stoort is de vraag wat gebeurt er als het 5G netwerk gestopt wordt? Weheat is een jong bedrijf, wat als ze failliet gaan of worden verkocht aan een investeringsmaatschappij die meer geld wil zien of geen zin heeft de servers te onderhouden?

Dat gezegd hebbend, mijn sparrow werkt prima en de HA integratie geeft nu ook weer redelijk complete informatie. Maar ik zou bijv. graag via de integratie de warmwater temperatuur kunnen wijzigen of vervroegd een legionella cylcus willen starten. Gisteren was de prijs van stroom < €-0,40 en dat is een perfect moment om de panelen uit te zetten en een legionella run te doen of tijdelijk de boilertemperatuur naar 60 graden te verhogen. Maar met de cloud API hebben we geen enkele controle over wat kan en niet kan..

[...]

Ik heb iemand in dit forum horen zeggen dat er misschien mogelijkheden zijn via OpenTherm? De verbinding met de thermostaat gaat via de binnenunit en die communiceert met de buitenunit.
Het is een LTE verbinding voor zover dat wat uit maakt. Prima geen gedoe met wankele internet verbindingen wat mij betreft. Het is een verwarming systeem en wij gaan er niet mee naar de maan. 😄

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41
Als je een OT thermostaat kan vinden waarbij je de stooklijn zelf kan instellen dan ben je er ook zo goed als denk ik (bij offline gaan weheat). Had iemand dat hier niet met een oude iSense thermostaat? Sww is dan wel een ding, maar dat zal wel door blijven draaien.

• Gameboy
Barryvdh schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:36:
Volgens mij staan de instellingen op het apparaat zelf. Dus in principe heb je geen API nodig voor de werking, maar wel om aanpassingen te doen. Wat dat betreft is OpenTherm dan het veiligste, want stooklijn kan je niet aanpassen zonder 5G dus..
Voor zover ik weet (gebaseerd op aannames) is dit idd hoe het werkt. Alle instellingen/configuraties staan lokaal op de binnenunit opgeslagen, dus de werking van de warmtepomp blijft gewoon doorgaan, ook bij uitval van de communicatie naar de cloud. Dat zou ik ook als best-practice beschouwen ;)
Dat er nu geen wifi/ethernet/bluetooth beschikbaar is, wil niet zeggen dat het er niet op zit en nooit (via firmware update) beschikbaar gemaakt kan worden, maar ik zou er inderdaad niet van uit gaan.
Als je de printplaat bekijkt, zie ik geen phy of andere communicatie-chips en printsporen naar headers voor communicatie-poorten zoals ethernet, WiFi, Bluetooth, USB, Modbus, etc...

Maar ik ben ook geen elektrotechneut ;) Misschien dat iemand met gedegen kennis van printplaat-ontwerp hier mee licht op kan schijnen, maar voor zover ik kan beoordelen met mijn beperkte kennis, is de hardware voor lokale toegang gewoonweg niet aanwezig (met eventuele uitzondering van wat je hieronder schrijft)...
Ik heb wel ooit gehoord dat er een seriële poort/lokale toegang mogelijk zou zijn, met software die via een escrow-achtige regeling beschikbaar zou worden voor grote installeurs bij een Weheat faillissement, maar weet de details ook niet. Edit: zie https://support.weheat.nl...r-als-Weheat-failiet-gaat

[...]
Daar staat niets verneld over JTAG of Seriele poorten, maar alleen over een "lokaal draaiende tool". Dat kan van alles betekenen, ook dat ze met een laptop met die tool erop bij je langskomen, fysiek aan de binnenunit prikken, en dan de boel kunnen uitlezen en herprogrammeren...?

Wie weet!

Maar hopelijk komt dat niet zover ;)

• RNacoustics
[...]

Natuurlijk weet ik dat niet 100% zeker, maar voor mensen die zich nu orienteren op een Weheat, en belang hechten aan lokale API's, is het (in mijn opinie) belangrijk om geen valse hoop te projecteren ;)

Dat was meer mijn sentiment achter die (toegegeven, boude) uitspraak ;)

Volgens mij zit in de binnenunit een mogelijkheid voor een extra opsteek module. Zou mooi zijn een Ethernet module met Modbus ondersteuning. Zit ook op m'n thuisbatterij en kan vanuit HA via local api, ook settings sturen.

• Jpiek
STIMPPYYY schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:14:
Als je een OT thermostaat kan vinden waarbij je de stooklijn zelf kan instellen dan ben je er ook zo goed als denk ik (bij offline gaan weheat). Had iemand dat hier niet met een oude iSense thermostaat? Sww is dan wel een ding, maar dat zal wel door blijven draaien.
Min Remeha eTwist heeft dat (tenminste, het staat in de app). Heb ik al eens wat over geschreven, nooit getest overigens..

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-05 20:00
RNacoustics schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:36:
[...]

Volgens mij zit in de binnenunit een mogelijkheid voor een extra opsteek module. Zou mooi zijn een Ethernet module met Modbus ondersteuning. Zit ook op m'n thuisbatterij en kan vanuit HA via local api, ook settings sturen.
Ik meen op de eerste Tweakers rondleiding gehoord te hebben dat ze toen wel met zoiets bezig waren, maar daarna niks meer van gehoord. Hopelijk staat het nog ergens op een roadmap.
Volgens mij moet er toch ergens iets lokaal gaan gebeuren als je bijvoorbeeld je compressor vermogen wilt aanpassen zodat je exact je zonnepanelenenergie opmaakt. Bijvoorbeeld in de zomer alleen koelen op de zon. Dan moet je toch in je netwerk ergens praten met een P1-dongle.
Maar goed, hopen mag altijd :)

• RNacoustics
Sir Bacon schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:16:
[...]

Ik meen op de eerste Tweakers rondleiding gehoord te hebben dat ze toen wel met zoiets bezig waren, maar daarna niks meer van gehoord. Hopelijk staat het nog ergens op een roadmap.
Volgens mij moet er toch ergens iets lokaal gaan gebeuren als je bijvoorbeeld je compressor vermogen wilt aanpassen zodat je exact je zonnepanelenenergie opmaakt. Bijvoorbeeld in de zomer alleen koelen op de zon. Dan moet je toch in je netwerk ergens praten met een P1-dongle.
De aansturing voor het verwarmen kan ik nog enigszins lokaal via Opentherm interface managen, maar SWW wordt een ander verhaal. Dus voor mij geen FE met Weheat.

• martinusv
Sir Bacon schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:16:
[...]

Precies. Dat was volgens mij in sept 2024. Ze waren toen bezig met een ethernet/wifi module voor lokale toegang die op het bestaande PCB geprikt kon worden. Ze lieten zelfs een testopstelling zien. Maar daarna is het stil geworden. Wsch lage prrioriteit in combinatie met mankracht tekort. Maar ik hoop dat dit in de toekomst weer opgegpakt wordt.

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-05 12:21
ZeRoC00L schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:10:
Wellicht domme vraag, maar komt er kalk aanslag in het boilervat?
Ik denk van niet, want het water wordt niet door een element verwarmd. Bij m’n quooker moet ik namelijk iedere 5 jaar een lading kalk verwijderen.
Vraag me af of een ontharder slim zou zijn.
Ik heb dezelfde vraag. Naar het antwoord wel gezocht maar niet gevonden. Kan iemand deze vraag misschien beantwoorden?

[ Voor 5% gewijzigd door Frosty__ op 29-04-2026 08:47 ]

• Pr088
RNacoustics schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:33:
[...]

Je hebt vrije keuze, maar WeHeat boiler systeem is gewoon aanstuurbaar via hun app. SWW run instelbaar per dag en een boost optie die je warm water handmatig een slinger kan geven. Dus of dit een sterk argument is om het niet te doen...

• RNacoustics
Pr088 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:43:
[...]

Je hebt vrije keuze, maar WeHeat boiler systeem is gewoon aanstuurbaar via hun app. SWW run instelbaar per dag en een boost optie die je warm water handmatig een slinger kan geven. Dus of dit een sterk argument is om het niet te doen...
Ja, maar wel allemaal via de cloud. Een losse boiler kan ik zelf managen en is 5x goedkoper. Ondanks een COP van 1, groot deel van het jaar via gratis stroom te gebruiken. De BB 80 werkt bij mij als CV verwarmen prima en stabiel en is nog enigszins via OT aan te sturen.

• testmanager
Jpiek schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:43:
[...]

Goed punt. Maar... met een Onetherm kun je de verwarming aansturen, maar niet de temperatuur van het boilerwater?

• Jpiek
Dat weet ik niet, nooit geprobeert....

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:34
testmanager schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:14:
[...]

Goed punt. Maar... met een Onetherm kun je de verwarming aansturen, maar niet de temperatuur van het boilerwater?
Opentherm protocol is wel ingericht op sww aansturen maar de Weheat interface luistert er niet naar, helaas. Zou mooi zijn als dat er nog eens bij kwam..

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:42
Ik heb de BUH als backup laten instellen, omdat ik die 3000 wat zo min mogelijk aan wil, maar ik heb er nu zelf niet echt grip op.
Begrijp ik het goed, dat ik hem ook in Boost mode kan laten zetten? Afgelopen dagen heb ik dynamische prijzen van -46 cent gezien :-) Dat was wel het moment geweest om even die 3000 watt aan te slingeren.
In boost mode (of hoe heet dat?) kan ik dan alsnog zelf bepalen of ie wel of niet aan gaat? wat kan ik precies zelf doen in boost mode?

• Jpiek
Boost is extra power als de WP het niet aan kan, ik verwacht niet dat je dat zelf kan beïnvloeden anders dan op thermostaat zetten met een gewenste kamertemperatuur van +30c ofzo.

Op een of andere manier geeft alleen het idee me al kortsluiting in m'n hoofd tov wat we met een WP eigenlijk willen...

Imho ben je dan beter af met SWW boosten en die warmte opslaan. Maar met (in mijn geval) 7kWh op 85c in 80liter is dat nog steeds peanuts...

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:56

mark9534

Ondertitel ?

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een WeHeat BlackBird warmtepomp. We hebben inmiddels een aantal offertes binnen.

Vrijstaande woning
Bouwjaar 2019
Energielabel A
164 m2
Gezin 5 personen
Gasverbruik 1100 - 1200 m3 bij kamertemp. 20,5 graden
(ik heb bij de installateurs 1400 m3 aangegeven omdat we liever naar 21 tot 22 graden willen)

Afgiftesysteem:
Begane grond:
volledig vloerverwarming
verdeler zonder pomp en 4 groepen die niet dicht te zetten zijn
totale lengte 470 meter wat neerkomt op ca. 53 liter

Verdieping:
volledig vloerverwarming
verdeler zonder pomp en 4 groepen waarvan 1 groep niet dicht te zetten (badkamer) en 3 groepen (slaapkamers) met Alpha² temperatuurregeling per ruimte d.m.v. zonemotoren op de groepen.
slaapkamer groepen totaal 264 meter ca. 30 liter
badkamer groep 43 meter ca. 4,9 liter
badkamer met tevens een handdoekradiator met thermostaatkraan inhoud 10,3 liter

Zolder:
2x Lage Temperatuur Verwarmingen 100 x 70 x 10 cm
OnderdeelStatusVolume (schatting)Toelichting
Vloerverwarming BG + BadkamerVast58 literMinimaal gegarandeerd volume.
Vloerverwarming SlaapkamersVariabel30 liter264m buis, valt weg via zoneregeling.
Handdoekradiator BadkamerVariabel10,3 literVoorzien van thermostaatkraan.
Zolder (2x LT-verwarming)Variabel14 literVoorzien van thermostaatknoppen.
Leidingwerk (aanvoer/retour)Vast10-20 literAfhankelijk van diameter (43m).
Totaal SysteemvolumeMax/Min122 / 68 literMinimaal volume P60/P80 is 60 liter.
Waar ik nog over twijfel is:
  • Keuze voor de P60 of P80.
  • Wel of niet een 50L buffervat.
De argumenten voor een P60 zijn:
deze voldoet voor het gros van de winters en voor die paar dagen in een jaar waarbij het vermogen onvoldoende zou zijn kan de backup heater bijspringen. P80 zou overkill zijn in onze situatie.
Kan verder terug moduleren en dus beter pendelgedrag voorkomen.

De argumenten voor wel een 50L buffervat:
zodat het afgiftesysteem niet wordt leeg getrokken bij een ontdooicyclus. Voor de vloerverwarming zou dit niet direct merkbaar zijn maar wel de radiatoren. Ook zou dit thermische schokken in de leidingen veroorzaken. Wat is praktijkervaring?

Eén installateur kwam met een warmteverliesberekening van 9 kW voor onze woning. Dit is op basis van een computerprogramma en het invullen van ons adres. Hoe betrouwbaar is dit?

• Pr088
mark9534 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:53:
Wij zijn ons aan het oriënteren voor een WeHeat BlackBird warmtepomp. We hebben inmiddels een aantal offertes binnen.

Vrijstaande woning
Bouwjaar 2019
Energielabel A
164 m2
Gezin 5 personen
(ik heb bij de installateurs 1400 m3 aangegeven omdat we liever naar 21 tot 22 graden willen)

Afgiftesysteem:
Begane grond:
volledig vloerverwarming

Verdieping:
volledig vloerverwarming
verdeler zonder pomp en 4 groepen waarvan 1 groep niet dicht te zetten (badkamer) en 3 groepen (slaapkamers) met Alpha² temperatuurregeling per ruimte d.m.v. zonemotoren op de groepen.

Zolder:
Vloerverwarming SlaapkamersVariabel30 liter264m buis, valt weg via zoneregeling.
deze voldoet voor het gros van de winters en voor die paar dagen in een jaar waarbij het vermogen onvoldoende zou zijn kan de backup heater bijspringen. P80 zou overkill zijn in onze situatie.

zodat het afgiftesysteem niet wordt leeg getrokken bij een ontdooicyclus. Voor de vloerverwarming zou dit niet direct merkbaar zijn maar wel de radiatoren. Ook zou dit thermische schokken in de leidingen veroorzaken. Wat is praktijkervaring?

Eén installateur kwam met een warmteverliesberekening van 9 kW voor onze woning. Dit is op basis van een computerprogramma en het invullen van ons adres. Hoe betrouwbaar is dit?
Heb zelf een woning die 1200m3 verbruikte en in koude winters ga je de P80 waarderen. Prijsverschil is klein inclusief subsidie, dus ik zou voor de P80 gaan.

Ben geen expert buffervaten maar je zou ook zonder kunnen. Scheelt weer geld. Genoeg systeeminhoud.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:45
mark9534 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:53:

Vrijstaande woning
Bouwjaar 2019
Energielabel A
164 m2
Gezin 5 personen

Afgiftesysteem:
Begane grond:
volledig vloerverwarming

Verdieping:
volledig vloerverwarming

Zolder:

Is je vloerverwarming droogbouw of in zandcement o.i.d.?
Lees over buffervaten ook even de FAQ, is af te raden ivm flinke nadelige effecten op het energieverbruik.
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Pagina: 1 ... 196 ... 202 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.