• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-05 22:50
Die stuurkabel tussen binnenunit en buitenunit, ik neem aan dat dit een kabeltje met 3 soepele aders is? om te voorkomen dat de kern afknapt bij de trillende buitenunit? Ik haal even een andere kabel bij de Hornbach :-)

En leg dat in de kruipruimte even in een mooi buisje, zodat evt. muizen het nakijken hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Robbie-1 op 12-04-2026 12:18 ]

• mira80s
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-05 17:57
Stefan1989 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:38:
[...]

Woon je toevallig in de buurt van Amersfoort? Ik kan je hier wel mee helpen.

Op basis van de foto's word al wel duidelijk dat die bypass onder de ketel niet in de installatie hoort. Dit is geen opstelling zoals Weheat het in hun schema's tekent.

De vloerverdeler kun je beter aanpassen naar een open verdeler. Als er ook nog radiatoren zijn kun je de huidige verdeler eventueel uitbreiden met een inregelventiel van Robot. Art nr: 490020

Iets meer afstand foto's met totaal overzicht zouden ook wel helpen :)
Ik geef de installateur nog even de tijd om te reageren, maar dank je wel voor je hartverwarmende aanbod.
Ze hebben mij uitgelegd dat die bypass nodig was om het in serie te krijgen. Maar het zou heel goed kunnen dat dit het allemaal instabiel maakt. Misschien als dat eerst wordt gedaan, dan hopelijk zou die verdeler kunnen blijven zitten.

Dit is een overzichtsfoto van wat er in de trapkast aan leidingwerk is. De aanvoer/retour naar de warmtepomp loopt naar rechts de badkamer in, gaat daarna via de kruipruimte naar de buiten-unit op 1,5 meter van de gevel. Van/naar de CV gaat eest omlaag de kruipruimte in en op een andere plek 3 meter omhoog naar de CV ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69SXZ1icTLGtZNjxddA-f43-ArY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UB6ulfZhNW9beYMC8gds1Sfg.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mira80s schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:36:
[...]

Ik geef de installateur nog even de tijd om te reageren, maar dank je wel voor je hartverwarmende aanbod.
Ze hebben mij uitgelegd dat die bypass nodig was om het in serie te krijgen. Maar het zou heel goed kunnen dat dit het allemaal instabiel maakt. Misschien als dat eerst wordt gedaan, dan hopelijk zou die verdeler kunnen blijven zitten.
Bijpass is wellicht nodig omdat je nu een mengverdeler hebt. DIe kan op zich afsluiten als ie de temperatuur heeft bereikt. Daarom ombouwen/vervangen naar pomploos, dan kan deze nooit afgesloten worden en kan de bypass meteen weg.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• mira80s
Krissiejj schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:01:
[...]

Eerste slag is de verbinding onder de ketel eruit. De zogenaamde bypass zorgt precies voor wat jij zegt. Hij gaat even aan, waardoor de helft van je aanvoer warmte direct terug je ketel in gaat en hij denkt, ik ben al klaar met warmte genereren.
Aha, ik als leek: je bedoelt dan de bypass onder de cv ketel toch? (niet de AVDO bypass).
Maar als de bypass eruit is, dan is het geen serie opstelling meer? Dan moet het water altijd door de CV ketel gaan, toch?
Dankje voor je reactie.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01:06
Bij mijn installatie is het boilervat in de aangebouwde schuur geplaatst. Daarvoor is een nieuwe waterleiding aangelegd naar zolder, waar de cv-ketel zat. Hiervoor zijn flexibele leidingen gebruikt.

Sindsdien is de terugslag bij het sluiten van de kraan behoorlijk hard, zeker bij warm water. Je hoort dan de leidingen door het hele huis klapperen.

De installateur heeft al eens gekeken en het een en ander extra, maar het is nog steeds niet opgelost. Ik kan de oorzaak ook niet achterhalen. Met name in de keuken is het hard en als ik de kraan dichtdoe, voel ik ook veel beweging ín de leidingen onder de keukenkraan. Iemand een idee wat dit kan zijn?

• ZeRoC00L
  • Niet online
GvNL schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:21:
Bij mijn installatie is het boilervat in de aangebouwde schuur geplaatst. Daarvoor is een nieuwe waterleiding aangelegd naar zolder, waar de cv-ketel zat. Hiervoor zijn flexibele leidingen gebruikt.

Sindsdien is de terugslag bij het sluiten van de kraan behoorlijk hard, zeker bij warm water. Je hoort dan de leidingen door het hele huis klapperen.

De installateur heeft al eens gekeken en het een en ander extra, maar het is nog steeds niet opgelost. Ik kan de oorzaak ook niet achterhalen. Met name in de keuken is het hard en als ik de kraan dichtdoe, voel ik ook veel beweging ín de leidingen onder de keukenkraan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Waterslag.
Bij de veroorzakers (kraan en/of masmachine) een waterslagdemper plaatsen.
Ik heb er 1 gehad bij m'n vorige vaatwasser, die opent/sluit het water abrupt, vandaar dat je dan geluid in de leidingen krijgt.

YouTube: Waterslagdemper

[ Voor 4% gewijzigd door ZeRoC00L op 12-04-2026 14:25 ]

Volg je bankbiljetten

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
@mira80s Hier ook een Remeha met Flint in hybride, hier ziet de setup er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHwHHWZhkWj8wGuRStSkCCRuxhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ghub9oQQ53G9kTwE3K7H1CE4.avif?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5O-Tt_oEW_BdiscBGEesc9OpuE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PMZV8yr3Qj7P7CFE1ymlogh0.avif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYW5l-cnpfOtAdTfmYn6YbelKV8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/17HUQpkUvwvHYeERWQvsCYYu.avif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMPb5j_NDW8N1Rnx2B1VE2-JzxE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t7V2LO9u99AH1Cf0P7yhXcoG.avif?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door Razer op 12-04-2026 20:04 ]

• mira80s
Razer schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:01:
@mira80s Hier ook een Remeha met Flint in hybride, hier ziet de setup er zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Top, dank voor je foto's. Het lijkt erop dat ik onder jouw CV ook een vergelijkbare bypass zie. ik ga er even goed op studeren :)

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-05 17:51
mira80s schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:13:
[...]

Aha, ik als leek: je bedoelt dan de bypass onder de cv ketel toch? (niet de AVDO bypass).
Maar als de bypass eruit is, dan is het geen serie opstelling meer? Dan moet het water altijd door de CV ketel gaan, toch?
Dankje voor je reactie.
Jup, dat stukje buis wat tussen de aanvoer en retour is gemaakt.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:56
@mira80s
Die hoort er ook, ander zou alle water ook door de CV ketel moeten als die uitstaat...

[ Voor 7% gewijzigd door Jpiek op 12-04-2026 20:52 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Klopt dit is zoals die in serie hoort te staan met een CV-ketel.

• Jpiek
Krissiejj schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:20:
[...]
Jup, dat stukje buis wat tussen de aanvoer en retour is gemaakt.
Nee, het is een bypass in áánvoer, niet tussen aanvoer en retour, dan zou je je hele huis overslaan. Die bypass is voor de CV ketel...

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:09
Robbie-1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:17:
[...]

Heb jij een link naar die geïsoleerde slangen? Kan ze nog niet vinden.

Klopt het dat Weheat zelf alleen 100 cm RVS slangen heeft?
Ik bestel ze altijd bij Wasco, bijvoorbeeld art nr: 2080000.

Klopt inderdaad, Weheat heeft alleen de ongeisoleerde rvs slangen van 1 meter lang op de prijslijst staan. Die gebruik ik ook weleens, dan trek ik er armaflex (die geschikt is voor buiten) omheen.

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:09
mira80s schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:36:
[...]

Dit is een overzichtsfoto van wat er in de trapkast aan leidingwerk is. De aanvoer/retour naar de warmtepomp loopt naar rechts de badkamer in, gaat daarna via de kruipruimte naar de buiten-unit op 1,5 meter van de gevel. Van/naar de CV gaat eest omlaag de kruipruimte in en op een andere plek 3 meter omhoog naar de CV ruimte.
[Afbeelding]
Ik heb hem even voor je uitgetekend op basis van jou posts.

Je ketel en flint pompen nu alsnog tegen elkaar in (zie pijltjes). De keerklep onder de ketel voegt daar nog eens wat extra weerstand aan toe, die mag er uit. @n.smits had hier al goed op gereageerd👍🏻.

Het verbaast me dat ze niet gelijk je vloerverdeler mee vervangen hebben. Je flint moet nu veel harder werken om de vloer warm te krijgen omdat de retour uit je vloer de aanvoer nog eens flink afkoelt op het mengpunt bij je vloerverdeler. Ook moet je nu 1m3/h aan water over alleen de verdeler en de bypass jagen. Ik kan me niet voorstellen dat dit rustig klinkt. Je hebt nu dus voldoende water beschikbaar in je installatie alleen zit het achter de pomp van je vloerverdeler en niet actief in het circuit van je flint.

Je installatie kan echt een stuk efficiënter werken als je de verdeler vervangt voor een open verdeler, de avdo verwijderd en de ketel beter inkoppelt.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEzVYTVd0AYjh6_nX0_RzgIRd-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fahOwSEkfDTwKXTtyk1wUMC.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw7yZEVEOC_-Y0F5e2uounzADEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bc1OMOPeAg2IPhtm89jEc0S5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan1989 op 12-04-2026 23:21 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:10
MichielFRL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:44:
Wij hebben een 200 liter boilervat van WeHeat en er ontstaat best veel druk in het warmwater circuit. Als er een warme kraan opengedraaid wordt komt het water er een aantal seconden onder hoge druk uit. Daarna stabiliseert de druk.

Is dit normaal bij een boilervat?
Een klein beetje zal wel normaal zijn, maar het ergste moet inderdaad door de inlaatcombinatie eruit. Ik had er ook last van. Ook al wordt het door iedereen afgeraden, heb ik aan de tester van de inlaatcombinatie gedraaid (oppassen, kan rondspuiten) en nu is het opgelost. Volgens mij wordt het afgeraden omdat de inlaatcombinatie dan kan blijven lekken, zeker als ie wat ouder is. Misschien beter om gewoon aan de installateur te vragen.

• mira80s
Stefan1989 schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:13:
[...]

Ik heb hem even voor je uitgetekend op basis van jou posts.

Je ketel en flint pompen nu alsnog tegen elkaar in (zie pijltjes). De keerklep onder de ketel voegt daar nog eens wat extra weerstand aan toe, die mag er uit. @n.smits had hier al goed op gereageerd👍🏻.

Het verbaast me dat ze niet gelijk je vloerverdeler mee vervangen hebben. Je flint moet nu veel harder werken om de vloer warm te krijgen omdat de retour uit je vloer de aanvoer nog eens flink afkoelt op het mengpunt bij je vloerverdeler. Ook moet je nu 1m3/h aan water over alleen de verdeler en de bypass jagen. Ik kan me niet voorstellen dat dit rustig klinkt. Je hebt nu dus voldoende water beschikbaar in je installatie alleen zit het achter de pomp van je vloerverdeler en niet actief in het circuit van je flint.

Je installatie kan echt een stuk efficiënter werken als je de verdeler vervangt voor een open verdeler, de avdo verwijderd en de ketel beter inkoppelt.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd ;)

[Afbeelding][Afbeelding]
`
Dankjewel Stefan, ik ben zo blij met je reactie. Mijn kennis over hydraulische systemen is niet meer wat het nooit geweest is ;) Jouw uitleg heeft mij nu veel duidelijk gemaakt. Dus de kans dat het gaat werken is zo goed als zeker wanneer:

- Verwijderen keerklep
- Vervangen huidige verdeler met pomp, door open verdeler
- Verwijderen AVDO
- En ook een betere stroming van de bypass onder de ketel zoals is ingetekend door @n.smits zal denk ik ook wel helpen

En inderdaad horen we nu een hoog, zoemend geluid afkomstig uit het circuit. Dat zal daarmee hopelijk ook een stuk minder zijn.

Jammer genoeg hebben de monteurs deze setup al niet gelijk gekozen in september vorig jaar.
Hiermee ben ik beter voorbereid wanneer er weer een monteur langskomt (als die nog langskomt). Ik laat het weten wanneer er een doorbraak is!

Ik wil verder graag ook @n.smits, @ZeRoC00L, @Krissiejj, @Razer, @Jpiek bedanken voor het meedenken en oplossingen aandragen _/-\o_

• Robbie-1
Graag doe ik een oproep voor de installateurs in dit forum.
Vorige week is onze Sparrow aangesloten.
De bedoeling was dat er draad getapt zou worden op de dikke (4.2 cm) rode buizen rechts.
Uiteindelijk is dit niet gedaan, maar is de nieuwe 32 mm meerlaagsbuis via een T stuk en een 3/4 verloop in de rode buis gedraaid.
Op zicht moet dat kunnen, maar ik had dan liever de witte nieuwe buis in het verlengde van de rode buis gehad, en daarop de twee radiatoren (zie 2 x 16 mm stalen buizen) via een T stuk 32 - 16 - 32 aangesloten.
Moet ik hier nog een punt van maken, of kan dit eigenlijk prima zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGbGE7h_suv8mkyYm2HtkfVELBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKmbPFLrCWtE0zeQDSE4q3hF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gWFEgJ0vJ3GMNShTdweRF3kNT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPocWBL2o3VTN7XUBTZqDpes.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Robbie-1 op 13-04-2026 21:07 ]

• siebke
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-04 13:40
Ik heb jullie hulp en/of advies (dringend) nodig….

Ik ben inmiddels een jaartje redelijk blije gebruiker van een Weheat Blackbird P60 in een FE opstelling. Behalve in het begin wat opstart problemen draait de installatie naar tevredenheid.

Destijds bij aanschaf ook een 2 jarig onderhoudscontract afgesloten om een stukje zekerheid te creëren aangezien het natuurlijk een hele stap was om gasloos te gaan en je ook als klant van Weheat nooit volledige toegang hebt.. Heb zelf een achtergrond in installatietechniek dus de materie is me niet vreemd echter doe al jaren heel ander werk in de ICT.

Echter nu een jaartje later blijkt dat de installateur Isoreno uit Venlo de bedrijfsactiviteiten stop en/of failliet is. Enige communicatie kwam erop neer dat de klanten het maar moeten uitzoeken en zelf een andere partij moeten vinden. Er is op dit moment op geen enkele manier contact te krijgen met de installateur en dus hebben we geen enkele ondersteuning meer dus het is duimen dat er niets mis gaat. Op basis van wat zoekwerk zijn we niet de enige gedupeerde van deze partij.

Kortom zij zijn nog "Installateur" van de installatie en dus ook de enige met volledige toegang. Hoe zou ik dat kunnen laten aanpassen of misschien wel tijdelijk zelf toegang te krijgen? Ik begrijp dat Weheat een stuk verantwoordelijk bij de installateur legt maar op deze manier ben je als klant een beetje aan de goden overgeleverd. Is dus een flink risico mocht er een storing optreden kan ik dus nergens terecht.

Daarnaast merk ik dat na een rondje informeren er maar weinig installateurs geïnteresseerd zijn om de installatie en beheer/onderhoud over te nemen waarschijnlijk omdat ze het o.a. veel te druk hebben.

Wie weet een goede installateur in de regio midden/noord limburg en heeft er positieve ervaringen mee?

Alle tips zijn dus zeer welkom en op voorhand dan ook al bedankt voor de moeite!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 07:57
siebke schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:46:

Ik ben inmiddels een jaartje redelijk blije gebruiker van een Weheat Blackbird P60 in een FE opstelling. Behalve in het begin wat opstart problemen draait de installatie naar tevredenheid.

Destijds bij aanschaf ook een 2 jarig onderhoudscontract afgesloten om een stukje zekerheid te creëren aangezien het natuurlijk een hele stap was om gasloos te gaan en je ook als klant van Weheat nooit volledige toegang hebt.. Heb zelf een achtergrond in installatietechniek dus de materie is me niet vreemd echter doe al jaren heel ander werk in de ICT.

Echter nu een jaartje later blijkt dat de installateur Isoreno uit Venlo de bedrijfsactiviteiten stop en/of failliet is. Enige communicatie kwam erop neer dat de klanten het maar moeten uitzoeken en zelf een andere partij moeten vinden. Er is op dit moment op geen enkele manier contact te krijgen met de installateur en dus hebben we geen enkele ondersteuning meer dus het is duimen dat er niets mis gaat. Op basis van wat zoekwerk zijn we niet de enige gedupeerde van deze partij.

Kortom zij zijn nog "Installateur" van de installatie en dus ook de enige met volledige toegang. Hoe zou ik dat kunnen laten aanpassen of misschien wel tijdelijk zelf toegang te krijgen? Ik begrijp dat Weheat een stuk verantwoordelijk bij de installateur legt maar op deze manier ben je als klant een beetje aan de goden overgeleverd. Is dus een flink risico mocht er een storing optreden kan ik dus nergens terecht.

Daarnaast merk ik dat na een rondje informeren er maar weinig installateurs geïnteresseerd zijn om de installatie en beheer/onderhoud over te nemen waarschijnlijk omdat ze het o.a. veel te druk hebben.

Wie weet een goede installateur in de regio midden/noord limburg en heeft er positieve ervaringen mee?

Alle tips zijn dus zeer welkom en op voorhand dan ook al bedankt voor de moeite!
Heb je Weheat al gebeld en gevraagd of ze zelf een tip hebben voor een installateur in de omgeving? Weheat heeft er natuurlijk belang bij dat dit soort zaken snel en goed worden opgelost, want als mensen gaan delen dat er geen monteur te vinden is die support wil leveren/overnemen is geen goede PR voor ze....

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44
testmanager schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:02:
[...]

Heb je Weheat al gebeld en gevraagd of ze zelf een tip hebben voor een installateur in de omgeving? Weheat heeft er natuurlijk belang bij dat dit soort zaken snel en goed worden opgelost, want als mensen gaan delen dat er geen monteur te vinden is die support wil leveren/overnemen is geen goede PR voor ze....
Je kunt ook de aanvraag voor een adviesgesprek starten via de weheat.nl website, en dan krijg je direct na het opgeven van je adres de keuze uit een aantal selecte installateurs, die worden dus vanuit WeHeat zelf aanbevolen...daarvoor hoef je dus niet per se met WeHeat in de pen of telefoon te klimmen ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 12:00
Ik heb uiteindelijk een flint 6kwh besteld in een hybride oplossing met mn intergas. Voor de thermostaat heb ik maar gekozen voor de t6 van Honeywell, ook omdat hij "maar" 125 euro was.

Ben benieuwd of het gaat bevallen. Wellicht toch mn radiatoren in de studeerkamer maar een keer vervangen voor t22 oid ipv mn huidige t11. Dan hoop ik met 40 graden aanvoer een eind te komen. De overige ruimtes zijn toch alleen voor slapen

Nu kijken of mensen nog een nest willen.

Hop,hop,hop!

• siebke
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-04 13:40
Gameboy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:30:
[...]

Je kunt ook de aanvraag voor een adviesgesprek starten via de weheat.nl website, en dan krijg je direct na het opgeven van je adres de keuze uit een aantal selecte installateurs, die worden dus vanuit WeHeat zelf aanbevolen...daarvoor hoef je dus niet per se met WeHeat in de pen of telefoon te klimmen ;)
Tja contact zoeken met Weheat vlot ook niet echt en het beetje contact wat er dan is bied weinig oplossing. Voel me tot op heden niet echt geholpen.

Ik heb overigens die functie op de website gebruikt om een lijstje van installateurs in de regio te vinden maar met dus het gestelde resultaat dat daar weinig animo bij zit vandaar de vraag hier op het forum.

• orillion

Als je een ander hebt gevonden kun je deze uitleg gebruiken:
https://support.weheat.nl...stallateur?language=nl_NL

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:40

Heb je toevallig “Verduurzaming Nederland” al geprobeerd? Die zitten ook in Venlo, hebben hier de installatie gedaan en bieden ook onderhoudscontracten aan.

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 15:43
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb afgelopen februari ook een Flint laten installeren door CoolBlue in hybride opstelling. Ben zeer tevreden, al heeft de warmtepomp weinig meer hoeven doen afgelopen winter.
Wat mij wel opvalt is dat zodra de buitentemperatuur onder de 5 graden zakt, de pomp in het vloerverwarmingcircuit die door de binnenunit van WeHeat wordt aangestuurd op vol vermogen (63W) continu gaat staan pompen. Ik neem aan dat dat is om bevriezing te voorkomen. Ik zou graag willen dat de vv-pomp dan rustig draait, want het geeft toch wel wat geluid en ik vind het best zonde van het elektriciteitsverbruik. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld aan CoolBlue, maar daar blijft het stil.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-05 18:52
BrBuggyB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:02:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb afgelopen februari ook een Flint laten installeren door CoolBlue in hybride opstelling. Ben zeer tevreden, al heeft de warmtepomp weinig meer hoeven doen afgelopen winter.
Wat mij wel opvalt is dat zodra de buitentemperatuur onder de 5 graden zakt, de pomp in het vloerverwarmingcircuit die door de binnenunit van WeHeat wordt aangestuurd op vol vermogen (63W) continu gaat staan pompen. Ik neem aan dat dat is om bevriezing te voorkomen. Ik zou graag willen dat de vv-pomp dan rustig draait, want het geeft toch wel wat geluid en ik vind het best zonde van het elektriciteitsverbruik. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld aan CoolBlue, maar daar blijft het stil.
Ik neem aan dat je bedoeld dat de CV niet veel meer hoefde te doen?

• rijmer
  • Laatst online: 22:28
BrBuggyB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:02:
63W wat zou dat kosten op jaarbasis als het onder de 5 graden is? 50, 60 euro? Een tragere pomp is een lager debiet, toch?

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-04 17:27

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

De meesten van jullie hadden het al door, maar hierbij de beloofde update: het team heeft in het weekend meteen de API in orde gemaakt dus jullie kunnen er weer mee aan de slag!

www.weheat.nl

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 08:20
Weheat schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:25:
De meesten van jullie hadden het al door, maar hierbij de beloofde update: het team heeft in het weekend meteen de API in orde gemaakt dus jullie kunnen er weer mee aan de slag!
Op iOS is versie 4.4.1 nog beschikbaar (4 maanden oud), kan nog niet updaten; of bedoelde je alleen de API update voor Home Assistant?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Robbie-1
De Sparrow draait nu bijna een week, dus natuurlijk hou ik het wat in de gaten.
Het valt me op, dat de CV pomp ieder uur even erg kort aan gaat. Zie de grafiek in HA.
is dit normaal? (BUH, Boiler 300 Liter en Serrie buffer van 100 liter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTJ1xmFNsIdpYg1xzR_TA3nDHPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp5I1CAOtSwZkd6kanBusuXt.jpg?f=fotoalbum_large

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:36
Robbie-1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:10:
De Sparrow draait nu bijna een week, dus natuurlijk hou ik het wat in de gaten.
Het valt me op, dat de CV pomp ieder uur even erg kort aan gaat. Zie de grafiek in HA.
is dit normaal? (BUH, Boiler 300 Liter en Serrie buffer van 100 liter)

[Afbeelding]
Als je hem op stooklijn hebt staan draait de pomp ieder uur even om de temperatuur van het water te controleren.
Staat hij op OpenTherm dan draait de pomp 1x per 24 uur tegen het vastlopen.

• Robbie-1
jeroendh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:12:
[...]

Als je hem op stooklijn hebt staan draait de pomp ieder uur even om de temperatuur van het water te controleren.
Staat hij op OpenTherm dan draait de pomp 1x per 24 uur tegen het vastlopen.
Aah, logisch.
Staat hier op stooklijn inderdaad.
Nog een vraag:
Ik weet dat het wellicht appels met peren vergelijken is, maar even om globaal een beeld te krijgen.
We hebben een vrijstaand huis, met oude radiatoren. afgelopen dagen incl 2 keer douchen per dag, zag ik rond de 8 a 9 kwh verbruik per dag. Kan kloppen?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Robbie-1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:01:
[...]

Aah, logisch.
Staat hier op stooklijn inderdaad.
Nog een vraag:
Ik weet dat het wellicht appels met peren vergelijken is, maar even om globaal een beeld te krijgen.
We hebben een vrijstaand huis, met oude radiatoren. afgelopen dagen incl 2 keer douchen per dag, zag ik rond de 8 a 9 kwh verbruik per dag. Kan kloppen?
8-9 kwh voor alleen warm water, of ook voor verwarming?
Ik heb een redelijk goed geïsoleerd vrijstaand huis (label B, voorheen 1200m3 gas p.j) en gebruikte de afgelopen dagen 6 kwh voor alles bij elkaar. Gister 4 en afgelopen zondag (redelijk koude nacht) 8kwh.
Warm water kost me nu circa 1 kWh per dag.

Lijkt me niet zorgwekkend, prima. Maar om in meer detail te treden mag je me wel even DMmen met een paar screenshots uit je Weheat App en meer toelichting op de situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 16-04-2026 08:41 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 13:53

ComPeter

iddqd idkfa

Mijn WP is voor het eerst gaan koelen, maar waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9V7YzFcXp4EbHLpXXOXJZaBYMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DzwwOpiqgn9sN9XouyNRUSX.jpg?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:17

Weheat Flint

• ComPeter
  • Laatst online: 06-05 13:53

ComPeter

iddqd idkfa

Heeft zeker niet aan de voorwaarden voldaan!

V De koelmodus staat aan in de instellingen van de warmtepomp.
V Er is minimaal 3 uur verstreken sinds de laatste koelstart (dit interval past zich automatisch aan, zie hieronder).
X Er heeft de afgelopen 24 uur geen verwarming plaatsgevonden.
X De buitentemperatuur is in de afgelopen 18 uur minimaal één keer boven de 22°C geweest.
X De buitentemperatuur bij het startmoment van koelen is minimaal 20°C.
? De warmtepomp berekent automatisch een minimale watertemperatuur waarmee jouw woning minimaal 30 minuten effectief kan koelen zonder risico op condensvorming. Zodra de huidige watertemperatuur boven deze specifieke grens ligt, mag het koelen starten.

iddqd idkfa

• Barca
  • Laatst online: 21:31

Barca

In Search Of Sunrise

Ik heb een offerte liggen van een WeHeat installateur en neig er naar deze door te zetten. Gaat om een overstap naar een all-electric Sparrow inclusief booster en 300 liter boilervat en 50 liter buffervat. Hoekwoning uit 2010 derhalve goed geïsoleerd en 1.100 kuub gas per jaar.
Ik zie geen expansievat staan op de offerte is dat normaal?
Ik heb vloerverwarming liggen als bijverwarming beneden op de gehele begane grond. Installateur adviseert om dat allemaal te laten zitten inclusief pompen (beneden + badkamer). Op zich logisch denk ik want ik heb nog radiatoren ook (beneden en boven) Ik heb er ooit een Amframatic pompschakelaar tussen gezet die in het stopcontact zit (1 boven en 1 beneden). Maar is het niet handiger om de pompen te vervangen door A label pompen?

En vooral mijn vraag... ik ben best handig maar Home Assistant / programmeren / modbussen etc. lukt me niet :D Ik wil alleen geen WeHeat Intelligence abonnement (vet irritant, weer een abbo) maar ik wil volgend jaar wel al mijn overtollige zonnestroom (heb 6.090 WP Enphase liggen) kwijt in het boilervat. Wat is dan de makkelijkste oplossing zonder WeHeat Intelligence? Heb wel een Homewizard P1 Energy+ met inmiddels ruim een jaar data. Wil e.e.a. gewoon automatisch zonder gedoe... op basis van actuele P1 data.

[ Voor 3% gewijzigd door Barca op 16-04-2026 12:15 ]

• Jpiek
Boilervat getimed opwarmen op het moment dat die heel veel produceren ? Dus 12:00-18:00 grofweg, kijk ff op je PV app.

Beter gaat het zonder domotica nooit worden...

• wouterrensen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55
Barca schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:26:
Ik heb vloerverwarming liggen als bijverwarming beneden op de gehele begane grond. Installateur adviseert om dat allemaal te laten zitten inclusief pompen (beneden + badkamer). Op zich logisch denk ik want ik heb nog radiatoren ook (beneden en boven) Ik heb er ooit een Amframatic pompschakelaar tussen gezet die in het stopcontact zit (1 boven en 1 beneden). Maar is het niet handiger om de pompen te vervangen door A label pompen?
Bij mij zijn de verdelers aangepast naar hybride, dus met A-label pomp. Punt van aandacht daarbij was dat op het moment van een SWW run, de pomp van de verdeler alsnog heet water van de WP door het CV circuit trok. Dat heb ik opgelost door met een paar shelly's de pompen van de verdelers uit te zetten op het moment van een SWW run. Dat vergt wel handigheid, maar geen programmeren. :)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:00
Pr088 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:40:
[...]
Warm water kost me nu circa 1 kWh per dag.
1 kWh is wel heel weinig.
Huishouden van 2 volwassenen en verbruik kWh voor SWW ligt tussen de 3 en 5 kWh.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:34
Ik zie dat na de standaard legionella run van zondag ook vandaag een legionella run heeft plaats gevonden. Iemand iets vergelijkbaars gezien?
Zijn ze bij Weheat aan het sleutelen?

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06:36
MichielFRL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:42:
[...]

Huishouden van 2 volwassenen en verbruik kWh voor SWW ligt tussen de 3 en 5 kWh.
Dat vind ik dan weer erg veel. Wij met zn 3en en verbruik ligt tussen de 7 en 9 kWh per week, inclusief legionella preventie. Warm water wordt alleen gebruikt voor de badkamer trouwens. In de keuken en Quooker Combi.
Dus wellicht dat wij dan ook nog een paar kWh hoger per week uitkomen.

• Pr088
  • Nu online
[...]

Ik heb ook een Quooker dus gebruik nauwelijks heet water in de keuken. Zit hier rond de 1,2 kWh per dag, de zondagse legionellarun vraag 3,75kwh. Dus voor een week zeg ongeveer 11 kWh. We douchen best kort. Of samen >:)

Heb je wel een goede thermische sifon boven je warm watervat?

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 16-04-2026 18:48 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:49
Hier 300l vat, standaard op 55gr ingesteld, 1x/dag opgewarmd (13-16u); daarbuiten tot 35gr.
Helaas een vrouw die zichzelf graag uitkookt in bad, dus dat vat gaat vaak leeg eind vd avond (in winter vaker sww runnetje in de nacht om weer op 35gr te komen).
Verder warm water uit quooker ook.

Globaal 2-3kwh/dag afgelopen week, incidenteel 1.5, legionella 3.5.

Heeft allemaal toch ook veel te maken met wanneer je opwarmt, tot welke temp, wat je cop dan is en hoe groot je vat. Dus ook snel appels en peren, zoals gebruikelijk?

• Caayn
  • Niet online
[...]

SWW verbruik ligt hier de afgelopen dagen veelal rond de 1.5kWh en één enkele uitschieter naar de 2kWh. Minimaal twee douchebeuren per dag, soms drie of vier (niet iedereen doucht iedere dag). Gemeten vanaf de groep, dus werkelijk verbruik en niet wat Weheat opgeeft al ligt dat redelijk dicht bij elkaar.

Boilervat van 300L, temp staat ingesteld op 45c. Gebruik een handmatig programma om in de middag het vat weer op temperatuur te brengen.brengen. Boilervat staat wel in een ongeïsoleerde ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 16-04-2026 20:09 ]

• orillion
Mg4gebruiker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:53:
Ik zie dat na de standaard legionella run van zondag ook vandaag een legionella run heeft plaats gevonden. Iemand iets vergelijkbaars gezien?
Zijn ze bij Weheat aan het sleutelen?
Stroomstoring gehad?

• Mg4gebruiker
Dinsdag is hier vanwege werkzaamheden Aliander in de wijk een tijdje de stroom eraf geweest. Twee dagen later...?

• orillion
Mg4gebruiker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:26:
[...]

Dinsdag is hier vanwege werkzaamheden Aliander in de wijk een tijdje de stroom eraf geweest. Twee dagen later...?
Nee, dan is het vreemd. Het lijkt erop dat legionella wel start als je de binnenunit een tijdje spanningsloos maakt, vandaar mijn vraag.

• BrBuggyB
rijmer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:22:
[...]

63W wat zou dat kosten op jaarbasis als het onder de 5 graden is? 50, 60 euro? Een tragere pomp is een lager debiet, toch?
Ik bedoel de afgelopen nachten... De Flint staat al weken niets meer te doen, want het is warm genoeg in huis zonder verwarming aan. Maar die pomp blijft maar aanslaan, periodiek eventjes, maar volle kracht als het buiten snachts even onder de 5 graden is.
Ik zou de vloerverwarmingspomp graag wat rustiger hebben als de warmtepomp buiten bedrijf is...

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-05 13:36
Zijn er gebruikers hier die een hele lange leiding tussen de binnenunit en de buitenunit gebruiken? Bij mij zal de binnenunit + boiler op de plek van de huidige CV komen maar de route naar buiten is zo'n 15 meter, en ik vroeg me af wat dat doet voor het rendement.
Er komt dus een Sparrow + 200L boilervat all electric en waarschijnlijk dus ook een extra ww buffer.

• Mg4gebruiker
BrBuggyB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:13:
[...]

Ik bedoel de afgelopen nachten... De Flint staat al weken niets meer te doen, want het is warm genoeg in huis zonder verwarming aan. Maar die pomp blijft maar aanslaan, periodiek eventjes, maar volle kracht als het buiten snachts even onder de 5 graden is.
Ik zou de vloerverwarmingspomp graag wat rustiger hebben als de warmtepomp buiten bedrijf is...
Gebeurt dit ook als je hem uitzet op de thermostaat?

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 15:42
Ik twijfel tussen de Flint en de Sparrow (full electric). Een adviseur wilde mij laten gaan voor een Blackbird of Quatt Do maar dit lijkt mij te veel van het goede. Ik woon op ca. 87 m2, benedenwoning die na een renovatie vorig jaar behoorlijk goed is geïsoleerd. In de helft van de woning ligt nu vloerverwarming, verder nog aan de voorgevel oude radiatoren die ik evt kan vervangen door een lagetemperatuurvariant. Buitenunit zou in de tuin komen op 4-5m afstand van de slaapkamer. Op basis van allerlei berekeningen lijkt mij de Flint met 6kw voldoende. Of is er nog een goede reden om toch voor de Sparrow te gaan?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 19:41
Tharoy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:53:
Ik twijfel tussen de Flint en de Sparrow (full electric). Een adviseur wilde mij laten gaan voor een Blackbird of Quatt Do maar dit lijkt mij te veel van het goede. Ik woon op ca. 87 m2, benedenwoning die na een renovatie vorig jaar behoorlijk goed is geïsoleerd. In de helft van de woning ligt nu vloerverwarming, verder nog aan de voorgevel oude radiatoren die ik evt kan vervangen door een lagetemperatuurvariant. Buitenunit zou in de tuin komen op 4-5m afstand van de slaapkamer. Op basis van allerlei berekeningen lijkt mij de Flint met 6kw voldoende. Of is er nog een goede reden om toch voor de Sparrow te gaan?
Waarom denk je het beter te weten dan de adviseur? Als je twijfelt aan zijn kwaliteiten zou ik een andere partij langs laten komen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wellicht kan je je berekeningen even delen?

Wise enough to play the fool

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:09
Of is er nog een goede reden om toch voor de Sparrow te gaan?
De Sparrow kan verder terug moduleren, de Sparrow heeft geen backup heater nodig om in alle omstandigheden de boiler op temperatuur te krijgen, de Sparrow heeft geen warmtelint (nodig).

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
QuestionMarc schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:45:
Zijn er gebruikers hier die een hele lange leiding tussen de binnenunit en de buitenunit gebruiken? Bij mij zal de binnenunit + boiler op de plek van de huidige CV komen, maar de route naar buiten is zo'n 15 meter, en ik vroeg me af wat dat doet voor het rendement.
Er komt dus een Sparrow + 200L boilervat all electric en waarschijnlijk dus ook een extra ww buffer.
Ik heb de Sparrow op de benedenverdieping staan en via een mantel aan de buitenkant loopt deze naar zolder om op de oude plek van de CV ketel te komen waar de binnen apparatuur verder staat. Dit is bij elkaar een meter of 12. Met DN25 geïsoleerde ribbelbuis uitgevoerd (niet optimaal dus). Ik merk geen noemswaardig temperatuurverlies tussen buitenunit en de metingen die ik op het interne leidingwerk heb.

Doordat het water snel door de leiding gaat is het maar een zeer korte periode blootgesteld aan de elementen waardoor de afkoeling bijna niet plaatsvind.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zijn er gebruikers hier die een hele lange leiding tussen de binnenunit en de buitenunit gebruiken? Bij mij zal de binnenunit + boiler op de plek van de huidige CV komen maar de route naar buiten is zo'n 15 meter, en ik vroeg me af wat dat doet voor het rendement.
Dat ligt eraan, als je het goed isoleert en dimensioneert is er niets aan de hand…

• BrBuggyB
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:14:
[...]

Gebeurt dit ook als je hem uitzet op de thermostaat?
Ja.

• ZeRoC00L
  • Niet online
BrBuggyB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:13:
[...]

Hoe wordt je vv pomp aangestuurd?
Is dat via de Weheat binnenunit?

Of bedoel je gewoon de cv pomp ?

Volg je bankbiljetten

• rvdv61
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:23
Ik heb een BB80 op het platte dak staan. Vandaar uit gaat de leiding via het dak, dan over de buitenmuur, vervolgens via de kruipruimte om dan na ruim 12 meter in de technische ruimte (CV-hok) het huis binnen te komen. De warmtepomp uit sensor op het dak en de huis in sensor in het CV-hok hebben een verschil van vrijwel altijd 0,9 graden. Ik vind het warmteverlies over zo'n 12 meter door een onverwarmde omgeving meevallen.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07-05 15:56
Als je een Blackbird kan plaatsen, zou ik voor de BB P60 gaan. Heeft dezelfde capaciteit als de Sparrow.
Zijn gewoon voor een FE installatie, de betere warmtepompen dan de Flint.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Caayn
  • Niet online
Volgens Weheat zelf is tot 20meter niet zo'n probleem voor een Sparrow.

https://support.weheat.nl...gdiameters?language=nl_NL

Leiding achteraf lekker inpakken met Armaflex en tape d:)b Of als hij de grond in gaat leiding door een grote buis trekken vullen met waterbestendige isolatie (bijv parels) en de uiteinden luchtdicht maken. Staan diverse voorbeelden in het algemene lucht/water warmtepomp draadje.

[ Voor 17% gewijzigd door Caayn op 18-04-2026 11:35 ]

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
De aan en afvoerleidingen in de garage en uiteraard ook de flexibele leidingen buiten zijn inmiddels geïsoleerd met Armaflex 20mm en isolatietape.

Ook heb ik de kabels in kabelgootjes gezet voor de netheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX8kWQI6E2_2XLKueU_3HaGtg3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5VfA0LSEJuuitontuncaRbm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxRRfoLCYM1JCJs8-AfisyXXHYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Uc48zptKBDspZECSC3xtyx2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aNG9ozgjlEzBDHzxM-M8iNalJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kogpDDCz5WX35lnbWoeDrI3M.jpg?f=fotoalbum_large

Met een legionella run blijft de buitenkant van de isolatie lekker koel. Ook wel zo veilig als de kinderen er langs lopen. Alleen bij de pompen is het nu nog niet geïsoleerd.

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:24
Civil schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:42:
De aan en afvoerleidingen in de garage en uiteraard ook de flexibele leidingen buiten zijn inmiddels geïsoleerd met Armaflex 20mm en isolatietape.

Ook heb ik de kabels in kabelgootjes gezet voor de netheid.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met een legionella run blijft de buitenkant van de isolatie lekker koel. Ook wel zo veilig als de kinderen er langs lopen. Alleen bij de pompen is het nu nog niet geïsoleerd.
Mooi gedaan!

Dit is de officiële isolatie schaal van wilo

https://wilo.com/nl/nl/Pr...aal/warmte-isolatieschaal

• BrBuggyB
ZeRoC00L schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:18:
[...]

Hoe wordt je vv pomp aangestuurd?
Is dat via de Weheat binnenunit?

Of bedoel je gewoon de cv pomp ?
Ik heb het telkens over de Wiha pomp die wordt aangestuurd door de binnenunit van Weheat.

• ZeRoC00L
  • Niet online
BrBuggyB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:58:
[...]

Ik heb het telkens over de Wiha pomp die wordt aangestuurd door de binnenunit van Weheat.
Oké, dat is de normale pomp en heet niet direct vv pomp.
Maar om op je vraag terug te komen, die is niet in te stellen dat deze op andere snelheid pompt als het onder de 5 graden is.
Wellicht zou je hiervoor feedback kunnen indienen via de Weheat portaal

Volg je bankbiljetten

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:04

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@BrBuggyB ,

Welke opstelling heb je?

Mijn waterpomp staat gewoon uit hoor. Mijn waterpomp staat direct op de vvw verdeler.

Kan mij voorstellen als jij een parallelle opstelling hebt dat de primaire waterpomp blijft draaien (ja kan je wat van vinden) en dat alleen de afgaande pomp uit staat.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Hier zo’n 20m1. Goed ingepakt met Armageddon 20mm. verlies in de winter tussen uitgaande temp en huis in is zo’n 0,8graad, pompsnelheid 50% voor een flow van 1m3/h.

Geen probleem dus😃

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Stoker schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:07:
[...]

Hier zo’n 20m1. Goed ingepakt met Armageddon 20mm. verlies in de winter tussen uitgaande temp en huis in is zo’n 0,8graad, pompsnelheid 50% voor een flow van 1m3/h.

Geen probleem dus😃
Ik denk dat de temperatuursensoren onvoldoende nauwkeurig en niet samen geijkt zijn, waardoor je dit niet betrouwbaar kunt meten.

Als je echt 0,8 graad verliest op een enkele reis, dan is dat voor een retour ongeveer 1,6 graad. Bij een flow van 1m3 per uur zou je verlies dan 1,87 kW thermisch zijn. Dat is enorm en vind ik moeilijk te geloven.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Klopt. Maar geeft wel een goeie indicatie.

Als wij monteren en hij zit er een halve meter naast, dan heb je al temperatuursverschil, laat staan als je niet isoleert.

Ik neem het vergelijk even aan de flowsensor en kWh meter van Panasonic, die zitten er wel in, maar de uitkomst kan zomaar 10% afwijken van gekalibreerde meters die los in het circuit zijn geplaatst.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Iemand anders problemen met de verbinding? Onze Flint is sinds 11.00 offline. Hier is verder niets veranderd dus misschien iets bij Weheat?

• MichielFRL
jawaligt schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:19:
Iemand anders problemen met de verbinding? Onze Flint is sinds 11.00 offline. Hier is verder niets veranderd dus misschien iets bij Weheat?
Onze Flint FE is online.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Pr088
  • Nu online
RNacoustics schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:20:
[...]

Als je een Blackbird kan plaatsen, zou ik voor de BB P60 gaan. Heeft dezelfde capaciteit als de Sparrow.
Zijn gewoon voor een FE installatie, de betere warmtepompen dan de Flint.
Waarom zou je voor de P60 gaan? Een BB kies je voor een dakopstelling, maar het gaat hier om een grondopstelling in de tuin. In dat geval zou ik juist gaan voor een Sparrow.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik krijg het advies om voor een hybride oplossing te kiezen. Offerte is voor een Nefit ProLine Nxt plus een Flint of een Blackbird P60.

Ik heb een huis uit 2008, ongeveer 1000 m3 gasverbruik, geen vloerverwarming, normale (T22?) radiatoren. Ik heb eigenlijk geen goede plek voor een grote binnenunit/boiler, of er komt extra graafwerk en extra gedoe met elektra bij kijken.

De BB sprak me wel aan. Beste locatie is het platte dak van mijn garage.

De initiële investering bij full electric is misschien wat hoger, maar veel zal het niet uitmaken want die nieuwe cv-ketel is ook niet gratis. De huidige is 18 jaar oud en loopt op zijn achterste benen.

Wat zijn nou echt goede redenen om in mijn situatie voor hybride of full electric te gaan? Koken doe ik al honderd jaar op inductie en ik heb een Quooker die ik zou kunnen ombouwen zodat de warmwaterleiding daar niet meer voor gebruikt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Reinier op 19-04-2026 13:15 ]

• Jpiek
Ga voor FE, je gaat zo'n spijt krijgen als je sraks terug gaat rekenen wat de luttele m3 gas voor het doucen (want daar komt het op neer) je gaat kosten incl vast lasten voor GAS.

Worst case hang je een elctrische boiler op in de badkamer (ja, ik weet het COP=1 is vloeken in de kerk hier, maar toch)

• Wickie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-05 09:14
Beste experts,

na jaren inlezen nu het traject gestart om Full electric te gaan.
Mijn situatie: Tweekapper 160 m2, 1920, drie personen, Label A+ na alles geisoleerd te hebben. Rond de 800m3 gasverbruik (verwarming en SWW). BG VVW 80m2. Etage 1+2 radiatoren. Zonnepanelen 4000WP, bijna 30% overschot.. Electrische auto.

Ik heb een grotere ervaren partij een offerte gevraagd voor een Weheat warmtepomp en we zijn nu in gesprek over de installatie. Offerte BB 80, SWW 200L, BUH
1) buffervat. Werd eerst aangeboden, maar na controle inhoud vvw niet nodig. Echter, de installateur gaf aan dat als ik de vloer wil koelen, dat ik dan toch een buffervat moet hebben. Dat was ik in eerdere posts niet tegengekomen. Klopt dit?
2) Heb ik een BUH nodig? In eerdere berichten las ik dat bij Sparrow het niet noodzakelijk is. Mjin SWW verbruik is laag, die kan ik overdag verwarmen zodat 's ochtends de WP kan concentreren op de verwarming.

Bij voorbaat dank!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Nee klopt niet.

Nee niet nodig

Bonus antwoord;
P80 is overkill met. 800m3

[ Voor 42% gewijzigd door Stoker op 19-04-2026 16:58 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
Jpiek schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:46:
Ga voor FE, je gaat zo'n spijt krijgen als je sraks terug gaat rekenen wat de luttele m3 gas voor het doucen (want daar komt het op neer) je gaat kosten incl vast lasten voor GAS.

Worst case hang je een elctrische boiler op in de badkamer (ja, ik weet het COP=1 is vloeken in de kerk hier, maar toch)
Nee hoor wij hebben hetzelfde.
Blackbird P80 voor CV te verwarmen, 150l boiler voor badkamer, quooker voor de keuken ;)

• Kevin1990
Stoker schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:57:
Nee klopt niet.

Nee niet nodig

Bonus antwoord;
P80 is overkill met. 800m3
Klopt. Hebben wij last van... helaas was er toen nog geen ander model.
Misschien toch een keer kijken of ik relatief goedkoop de buiten unit kan vervangen en wellicht kan inruilen voor een P60...

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Miss kan je een dealtje maken met de installateur?

Je hebt alleen een andere buitenunit nodig, de rest is identiek.

er zijn altijd woningen die geen recht hebben op de subsidie en zullen vast interesse hebben in een 1 jaar oude blackbird.

• Kevin1990
Stoker schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:32:
Miss kan je een dealtje maken met de installateur?

Je hebt alleen een andere buitenunit nodig, de rest is identiek.

er zijn altijd woningen die geen recht hebben op de subsidie en zullen vast interesse hebben in een 1 jaar oude blackbird.
Nou de installateur heb ik op dit moment niet een hele hoge pet van op.
Zijn geweest voor onderhoud en zouden de Back up heater werkend krijgen.
Dat is niet gelukt. Moest een sensor of iets extra gemonteerd worden of iets.
Ik heb de losse back up heater met compacte binnen unit.

Tot op heden is dit nog niet gebeurd. Dit loopt al vanaf november. De factuur om deze reden ook nog niet betaald.
Volgens mij hoeft het niet zo veel werk te zijn. Heeft eventjes gewerkt in het begin maar daarna niet meer gedaan.

Ik wil hem eigenlijk als nood heater hebben en niet als een boost want de BlackBird doet het al op zen sloffen.

Dus ik hou me aanbevolen voor een adnere installateur als dat mogelijk is en dat ik de P80 kan inruilen voor een P60

• Jpiek
Andere installateur is niet zo'n probleem. Garantie op arbeid ben je dan wel kwijt.
Otoh, ik zou de org. Installateur in gebreke stellen en de rest van het geld in mijn zak proberen te houden. Vraag wat hij wil, dat of een rechzaak aan z'n broek....

• Kevin1990
Jpiek schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:57:
Andere installateur is niet zo'n probleem. Garantie op arbeid ben je dan wel kwijt.
Otoh, ik zou de org. Installateur in gebreke stellen en de rest van het geld in mijn zak proberen te houden. Vraag wat hij wil, dat of een rechzaak aan z'n broek....
Neen zo ver gaan we niet. Ik bedoelde met de factuur die van het onderhoud.
Ik overweeg een partij die mij op afstand kan assisteren met de back up heater.
Het zijn ook maar een paar draden maar ik heb geen toegang tot de installateurs app waardoor deze ingesteld kan worden.

Daarnaast wil ik de flow nog een fractie omlaag brengen wat denk ik in ons huis beter past.

• Pr088
  • Nu online
Reinier schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:14:
Ik krijg het advies om voor een hybride oplossing te kiezen. Offerte is voor een Nefit ProLine Nxt plus een Flint of een Blackbird P60.

Ik heb een huis uit 2008, ongeveer 1000 m3 gasverbruik, geen vloerverwarming, normale (T22?) radiatoren. Ik heb eigenlijk geen goede plek voor een grote binnenunit/boiler, of er komt extra graafwerk en extra gedoe met elektra bij kijken.

De BB sprak me wel aan. Beste locatie is het platte dak van mijn garage.

De initiële investering bij full electric is misschien wat hoger, maar veel zal het niet uitmaken want die nieuwe cv-ketel is ook niet gratis. De huidige is 18 jaar oud en loopt op zijn achterste benen.

Wat zijn nou echt goede redenen om in mijn situatie voor hybride of full electric te gaan? Koken doe ik al honderd jaar op inductie en ik heb een Quooker die ik zou kunnen ombouwen zodat de warmwaterleiding daar niet meer voor gebruikt wordt.
Geen. Met 1000m3 gas is je huis echt geen tochtgat en krijg je het ook wel met radiatoren warm.
Warm water is in jouw geval wel een uitdaging, met name voor douchen. Maar met geisoleerde leidingen kun je ook ergens anders een buffervat voor sww neerzetten? Vraagt meer installatiewerk.
De enige reden voor hybride is vaak het gemak voor je installateur. En dus in eerste aanleg goedkoper (maar het kost meer in onderhoud/aanschaf gasketel, vastrecht gas etc.)

• RNacoustics
Pr088 schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:06:
[...]

Waarom zou je voor de P60 gaan? Een BB kies je voor een dakopstelling, maar het gaat hier om een grondopstelling in de tuin. In dat geval zou ik juist gaan voor een Sparrow.
Dit was, omdat er een BB werd aangeboden, dus ging ik ervan uit, dat een BB in hun situatie ook geschikt was.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• BrBuggyB
Stoker schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:05:
@BrBuggyB ,

Welke opstelling heb je?

Mijn waterpomp staat gewoon uit hoor. Mijn waterpomp staat direct op de vvw verdeler.

Kan mij voorstellen als jij een parallelle opstelling hebt dat de primaire waterpomp blijft draaien (ja kan je wat van vinden) en dat alleen de afgaande pomp uit staat.
Hij staat bij mij ook rechtstreeks op de vloerverwarming. Niets parallel of wat dan ook. In die zin is mijn opstelling hybride dat ik mijn SWW verwarm met een zonneboiler en een aparte ventilatiewarmtepomp. Maar dit zijn dus separate systemen.
Die Wiha pomp die aangestuurd wordt door de binnenunit is dus degene die ik bedoel. Die gaat volle bak draaien als de buitentemperatuur onder de 5 graden komt en daarnaast gaat ie elk uur ook eventjes aan. Ik kan de stekker wel uit de binnenunit trekken, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling...
Feedback geven aan Weheat zal ik vanavond eens doen.

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:06
Sinds februari hebben we een FE-installatie met BB-p80. Thermostaat is een Tado V3 en streeftemperatuur is 20 graden. Ik ben eigenlijk vrijwel direct begonnen met het finetunen van de stooklijn en uiteindelijk (gezien de woning, 1995, HT-radiatoren + VVW beneden) vrij laag uitgekomen; -20 (34°) / 9 (25°) / 15 (20°) / 20 (18°) / 25 (18°). Dit werkte goed tot 2 weken terug toen het af en toe wat warmer was buiten en het zonlicht de woning aardig opwarmde. Hierdoor was het in de woning soms wel 22/23 graden. Terwijl de Warmtepomp dan nog wel op 20% bleef draaien omdat de buitentemperatuur dat vereiste.

Daarom heb ik 'm nu op aan/uit + stooklijn gezet, daardoor koelde het de afgelopen dagen in de woning langzaam af tot 20 graden, en vannacht kwam het zelfs op 18,9 uit in de woonkamer, maar toch bleef de warmtepomp nog uit staan.

Waar kan dit aan liggen? (voor nu even toch maar op alleen stooklijn gezet, en nu is hij weer bezig met verwarmen).

En sowieso is aan/uit+stooklijn eigenlijk ook niet ideaal, want ik zou willen dat hij al eerder aanslaat dan wachten tot het onder de 20 graden is, want dan loop je achter de feiten aan. Hij zou eigenlijk moeten signaleren dat onder de kritische grens gaat komen en al vanaf 20,5 graad voorverwarmen.

• Jpiek
Je hebt precies het probleem van beide regelingen te pakken, op stooklijn 'dendert' de warmtpomp gewoon door, ook al is het warm genoeg in huis.
En op/met thermostaat is de regeling gewoon heel erg reactief.

dat eerste voorkom je idd door voor stooklijn met aan/uit te kiezen en is zonder kunstgrepen en ingewikkeld doen eigenlijk de beste oplossing. Wellicht moet je wat experimenteren met de thermostaatinsytelling, en die juist iets hoger zetten, 20,5 of 21 ?

• Pr088
  • Nu online
RNacoustics schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:01:
[...]

Dit was, omdat er een BB werd aangeboden, dus ging ik ervan uit, dat een BB in hun situatie ook geschikt was.
De P60 heeft een groter oppervlakte en is een liggend model (ideaal voor op dak). De Sparrow is een staand model, neemt minder ruimte in de tuin. Heb je beide modellen wel eens op een plaatje gezien? Dan zie je het verschil. Technisch en qua vermogen zijn er weinig verschillen.

• RNacoustics
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:27:
[...]

De P60 heeft een groter oppervlakte en is een liggend model (ideaal voor op dak). De Sparrow is een staand model, neemt minder ruimte in de tuin. Heb je beide modellen wel eens op een plaatje gezien? Dan zie je het verschil. Technisch en qua vermogen zijn er weinig verschillen.
Dat is mij bekend hoor. _/-\o_

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 07:57
Ik was eerder in de veronderstelling dat WH Intelligence straks standaard op de apparaten komt, nu begrijp ik dat voor nieuwe kopers dit een abonnement gaat worden, om hem als slimme batterij in huis te kunnen gaan gebruiken.

Klopt het ook dat de API alleen maar read-only is, dus hij niet te sturen is vanaf een Home Assistant?
En dus dat zonder WH Intelligence hij niet te gebruiken is als slimme batterij?

[ Voor 10% gewijzigd door testmanager op 20-04-2026 13:30 ]

• Caayn
  • Niet online
testmanager schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:29:
Ik was eerder in de veronderstelling dat WH Intelligence straks standaard op de apparaten komt, nu begrijp ik dat voor nieuwe kopers dit een abonnement gaat worden, om hem als slimme batterij in huis te kunnen gaan gebruiken.

Klopt het ook dat de API alleen maar read-only is, dus hij niet te sturen is vanaf een Home Assistant?
En dus dat zonder WH Intelligence hij niet te gebruiken is als slimme batterij?
Correct.

De enige aansturingsmogelijkheid die jij zelf hebt, zonder tussenkomst van Weheat, is door middel van een thermostaat. Maar dat is enkel voor verwarming/koeling voor bijvoorbeeld SWW instellingen moet je gebruik maken van Weheat.

De WP praat OpenTherm dus je zou eventueel een OTGW/Zigbee/Matter thermostaat tussen je HomeAssistent/Homey/whatever en je WP kunnen zetten voor de aansturing. Je kan dan alleen niet, buiten Weheat om, je boilervat flink opstoken via je thermostaat.

Zo kan je zelf een stooklijn+correctie in elkaar knutselen, iets wat de WP zelf helaas (nog) niet ondersteund. Er zijn enkele in dit draadje die dat gedaan hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Caayn op 20-04-2026 13:50 ]

• Pr088
  • Nu online
Wat is jouw overweging voor de BB P60? Wil je em wegwerken achter een paar struiken met het lage profiel?

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 16:04
Ik ben ook overstag. Huidige CV moet voor de volgende winter vervangen worden en een WP past goed bij ons huis.

Situatie:
Nu al energie Label A woning uit 2008
Begane grond, Vloerverwarming. + 1x LTV radiatoren in de hal
1e + 2e LTV radiatoren
WTW (D) ventilatie (en ramen in de slaapkamers op kiepstand)

1250m2 gasverbruik per jaar
PV op meerdere dakvlakken, jaarproductie 2025 4,2MWh

Was eerst naar DeWarmte aan het kijken, maar 300L boiler past niet op de plek waar nu de CV staat op zolder. WeHeat wel. Dat maakte de keuze makkelijk. Sparrow 9kW op de garage en Boiler op zolder op de plaats van de CV.

Offerte van Hoppenbrouwers zag er prima uit. Maar telefonisch gaf hij aan dat verplicht met Backup Heater leveren. Daarna gaf hij dat het bij schouw bespreekbaar was. Voor nu ga ervan uit dat de Heater geplaatst wordt.

Uit de warmteverlies berekening van DeWarmte was een WP van 4,6 kW bij -10 voldoende.

So far so goed. Echter gaf Hoppenbrouwers ook aan dat een 3 fasen aansluiting vereist was.
Ik twijfel, maar ga toch de overgang maken. Zeker met het ook op de toekomst niet verkeerd.

Ik zit alleen wel te puzzelen met de stroom. Er lopen 2 aparte leidingen naar zolder voor de wasmachine (A) en wasdroger (B ). Op leiding A is op zolder een aparte groepenkast geplaatst.

Bij plaatsing van de WP ontstaat dit:
Leiding A:
- Sparrow 9 kW (3kW aansluitwaarde) op 1 automaat
- Droger 1kW & PV op 1 automaat
- in groepkast op zolder zit een 40a automaat
- in de meterkast beneden op 1 fase
Leiding B:
- Wasmachine (2,8 kW)+ Heater (3 kW) op 1 automaat
- in de meterkast beneden op 1 (andere) fase

De rest van het huis op de laatste fase.

De electriciën die ik om een offerte gevraagd heb zegt dat ik de WP of Heater met nog een aparte kabel naar de meterkast moet brengen en daar de aparte fase.

Mij lijkt het prima te kunnen op de bestaande leidingen… Heater zal zelden aangaan. En ik verwacht ook niet de WP echt hard hoeft te werken. Voor de wasmachine geldt ook dat die maar even wat meer vermogen pakt.

Ben ik te optimistisch? Ik heb 3x25a aangevraagd.

• RNacoustics
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:49:
[...]

Wat is jouw overweging voor de BB P60? Wil je em wegwerken achter een paar struiken met het lage profiel?
Ik denk, dat je met je vraag bij de verkeerde ben. 8)7 Mijn reactie was aanvankelijk op de vraag van Tharoy.
Ik ben zelf al 2 jaar in het bezit van een BB P80. Enne, die staat echt niet in de tuin _O-

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 20-04-2026 15:25 ]

• Pr088
  • Nu online
DarkChylde schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:13:
Ik ben ook overstag. Huidige CV moet voor de volgende winter vervangen worden en een WP past goed bij ons huis.

Situatie:
Nu al energie Label A woning uit 2008
Begane grond, Vloerverwarming. + 1x LTV radiatoren in de hal
1e + 2e LTV radiatoren
WTW (D) ventilatie (en ramen in de slaapkamers op kiepstand)

1250m2 gasverbruik per jaar
PV op meerdere dakvlakken, jaarproductie 2025 4,2MWh

Was eerst naar DeWarmte aan het kijken, maar 300L boiler past niet op de plek waar nu de CV staat op zolder. WeHeat wel. Dat maakte de keuze makkelijk. Sparrow 9kW op de garage en Boiler op zolder op de plaats van de CV.

Offerte van Hoppenbrouwers zag er prima uit. Maar telefonisch gaf hij aan dat verplicht met Backup Heater leveren. Daarna gaf hij dat het bij schouw bespreekbaar was. Voor nu ga ervan uit dat de Heater geplaatst wordt.

Uit de warmteverlies berekening van DeWarmte was een WP van 4,6 kW bij -10 voldoende.

So far so goed. Echter gaf Hoppenbrouwers ook aan dat een 3 fasen aansluiting vereist was.
Ik twijfel, maar ga toch de overgang maken. Zeker met het ook op de toekomst niet verkeerd.

Ik zit alleen wel te puzzelen met de stroom. Er lopen 2 aparte leidingen naar zolder voor de wasmachine (A) en wasdroger (B ). Op leiding A is op zolder een aparte groepenkast geplaatst.

Leiding A:
Leiding B:

De electriciën die ik om een offerte gevraagd heb zegt dat ik de WP of Heater met nog een aparte kabel naar de meterkast moet brengen en daar de aparte fase.

Mij lijkt het prima te kunnen op de bestaande leidingen… Heater zal zelden aangaan. En ik verwacht ook niet de WP echt hard hoeft te werken. Voor de wasmachine geldt ook dat die maar even wat meer vermogen pakt.

Ik heb een woning waar ik ook 1200m3 gebruikte. Lang getwijfeld over een Sparrow, uiteindelijk gegaan voor een BBP80. Daar was ik afgelopen januari met die week met een paar -10 nachten wel blij mee.
Heater niet nodig gehad.

Sparrow is weliswaar 9kW, maar 6kW bij -10. Met SWW en defrost kan het wat krapjes zijn?

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Volgorde is belangrijk dan, ik zou niet eerder de warmtepomp bestellen dan nadat je 3x25 hebt.
In sommige gemeentes is daarvoor geen ruimte meer i.v.m. de netcongestie.

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 16:04
MartinPTweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:29:
[...]

Volgorde is belangrijk dan, ik zou niet eerder de warmtepomp bestellen dan nadat je 3x25 hebt.
In sommige gemeentes is daarvoor geen ruimte meer i.v.m. de netcongestie.
Goed dat je het zegt. Maar ik heb mazzel. Had ook vertraging verwacht hier. Stedin kan al in mei de omzetting doen zeggen ze.
Dus zaak is om nu op tijd de meterkast voorbereid te krijgen voor de 3 fase aansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door DarkChylde op 20-04-2026 15:33 ]

• MichielFRL
DarkChylde schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:13:

Leiding A:
Leiding B:

Een oplossing zou zijn om vanaf de 3 fase groepenkast door een van de leidingen een 3 fase verdeler op zolder te plaatsen. Daarop kan je dan de verbruikers verdelen elk achter een 16a automaat. De 40a moet sowieso weg, want je mag niet eerst 25a zekeren en daarna 40a.

Gebruikelijk is dat de overige gebruikers in huis verdeeld worden over alle 3 de fasen.

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:06
Jpiek schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:24:
Je hebt precies het probleem van beide regelingen te pakken, op stooklijn 'dendert' de warmtpomp gewoon door, ook al is het warm genoeg in huis.
En op/met thermostaat is de regeling gewoon heel erg reactief.

dat eerste voorkom je idd door voor stooklijn met aan/uit te kiezen en is zonder kunstgrepen en ingewikkeld doen eigenlijk de beste oplossing. Wellicht moet je wat experimenteren met de thermostaatinsytelling, en die juist iets hoger zetten, 20,5 of 21 ?
Ok helder, alleen in mijn geval gaat de WP dus ook niet stoken als de kamertemperatuur onder de ingestelde thermostaat temperatuur komt, en dat had ik wel verwacht..
Pagina: 1 ... 195 ... 199 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.