DarkChylde schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:13:
Ik ben ook overstag. Huidige CV moet voor de volgende winter vervangen worden en een WP past goed bij ons huis.
Situatie:
Nu al energie Label A woning uit 2008
Begane grond, Vloerverwarming. + 1x LTV radiatoren in de hal
1e + 2e LTV radiatoren
WTW (D) ventilatie (en ramen in de slaapkamers op kiepstand)
1250m2 gasverbruik per jaar
PV op meerdere dakvlakken, jaarproductie 2025 4,2MWh
Was eerst naar DeWarmte aan het kijken, maar 300L boiler past niet op de plek waar nu de CV staat op zolder. WeHeat wel. Dat maakte de keuze makkelijk. Sparrow 9kW op de garage en Boiler op zolder op de plaats van de CV.
Offerte van Hoppenbrouwers zag er prima uit. Maar telefonisch gaf hij aan dat verplicht met Backup Heater leveren. Daarna gaf hij dat het bij schouw bespreekbaar was. Voor nu ga ervan uit dat de Heater geplaatst wordt.
Uit de warmteverlies berekening van DeWarmte was een WP van 4,6 kW bij -10 voldoende.
So far so goed. Echter gaf Hoppenbrouwers ook aan dat een 3 fasen aansluiting vereist was.
Ik twijfel, maar ga toch de overgang maken. Zeker met het ook op de toekomst niet verkeerd.
Ik zit alleen wel te puzzelen met de stroom. Er lopen 2 aparte leidingen naar zolder voor de wasmachine (A) en wasdroger (B ). Op leiding A is op zolder een aparte groepenkast geplaatst.
Bij plaatsing van de WP ontstaat dit:
Leiding A:
- Sparrow 9 kW (3kW aansluitwaarde) op 1 automaat
- Droger 1kW & PV op 1 automaat
- in groepkast op zolder zit een 40a automaat
- in de meterkast beneden op 1 fase
Leiding B:
- Wasmachine (2,8 kW)+ Heater (3 kW) op 1 automaat
- in de meterkast beneden op 1 (andere) fase
De rest van het huis op de laatste fase.
De electriciën die ik om een offerte gevraagd heb zegt dat ik de WP of Heater met nog een aparte kabel naar de meterkast moet brengen en daar de aparte fase.
Mij lijkt het prima te kunnen op de bestaande leidingen… Heater zal zelden aangaan. En ik verwacht ook niet de WP echt hard hoeft te werken. Voor de wasmachine geldt ook dat die maar even wat meer vermogen pakt.
Ben ik te optimistisch? Ik heb 3x25a aangevraagd.