• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:15
Die stuurkabel tussen binnenunit en buitenunit, ik neem aan dat dit een kabeltje met 3 soepele aders is? om te voorkomen dat de kern afknapt bij de trillende buitenunit? Ik haal even een andere kabel bij de Hornbach :-)

En leg dat in de kruipruimte even in een mooi buisje, zodat evt. muizen het nakijken hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Robbie-1 op 12-04-2026 12:18 ]

• mira80s
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:38
Stefan1989 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:38:
[...]

Woon je toevallig in de buurt van Amersfoort? Ik kan je hier wel mee helpen.

Op basis van de foto's word al wel duidelijk dat die bypass onder de ketel niet in de installatie hoort. Dit is geen opstelling zoals Weheat het in hun schema's tekent.

De vloerverdeler kun je beter aanpassen naar een open verdeler. Als er ook nog radiatoren zijn kun je de huidige verdeler eventueel uitbreiden met een inregelventiel van Robot. Art nr: 490020

Iets meer afstand foto's met totaal overzicht zouden ook wel helpen :)
Ik geef de installateur nog even de tijd om te reageren, maar dank je wel voor je hartverwarmende aanbod.
Ze hebben mij uitgelegd dat die bypass nodig was om het in serie te krijgen. Maar het zou heel goed kunnen dat dit het allemaal instabiel maakt. Misschien als dat eerst wordt gedaan, dan hopelijk zou die verdeler kunnen blijven zitten.

Dit is een overzichtsfoto van wat er in de trapkast aan leidingwerk is. De aanvoer/retour naar de warmtepomp loopt naar rechts de badkamer in, gaat daarna via de kruipruimte naar de buiten-unit op 1,5 meter van de gevel. Van/naar de CV gaat eest omlaag de kruipruimte in en op een andere plek 3 meter omhoog naar de CV ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69SXZ1icTLGtZNjxddA-f43-ArY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UB6ulfZhNW9beYMC8gds1Sfg.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mira80s schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:36:
[...]

Ik geef de installateur nog even de tijd om te reageren, maar dank je wel voor je hartverwarmende aanbod.
Ze hebben mij uitgelegd dat die bypass nodig was om het in serie te krijgen. Maar het zou heel goed kunnen dat dit het allemaal instabiel maakt. Misschien als dat eerst wordt gedaan, dan hopelijk zou die verdeler kunnen blijven zitten.
Bijpass is wellicht nodig omdat je nu een mengverdeler hebt. DIe kan op zich afsluiten als ie de temperatuur heeft bereikt. Daarom ombouwen/vervangen naar pomploos, dan kan deze nooit afgesloten worden en kan de bypass meteen weg.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• mira80s
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:38
Krissiejj schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:01:
[...]

Eerste slag is de verbinding onder de ketel eruit. De zogenaamde bypass zorgt precies voor wat jij zegt. Hij gaat even aan, waardoor de helft van je aanvoer warmte direct terug je ketel in gaat en hij denkt, ik ben al klaar met warmte genereren.
Aha, ik als leek: je bedoelt dan de bypass onder de cv ketel toch? (niet de AVDO bypass).
Maar als de bypass eruit is, dan is het geen serie opstelling meer? Dan moet het water altijd door de CV ketel gaan, toch?
Dankje voor je reactie.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:41
Bij mijn installatie is het boilervat in de aangebouwde schuur geplaatst. Daarvoor is een nieuwe waterleiding aangelegd naar zolder, waar de cv-ketel zat. Hiervoor zijn flexibele leidingen gebruikt.

Sindsdien is de terugslag bij het sluiten van de kraan behoorlijk hard, zeker bij warm water. Je hoort dan de leidingen door het hele huis klapperen.

De installateur heeft al eens gekeken en het een en ander extra, maar het is nog steeds niet opgelost. Ik kan de oorzaak ook niet achterhalen. Met name in de keuken is het hard en als ik de kraan dichtdoe, voel ik ook veel beweging ín de leidingen onder de keukenkraan. Iemand een idee wat dit kan zijn?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GvNL schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:21:
Bij mijn installatie is het boilervat in de aangebouwde schuur geplaatst. Daarvoor is een nieuwe waterleiding aangelegd naar zolder, waar de cv-ketel zat. Hiervoor zijn flexibele leidingen gebruikt.

Sindsdien is de terugslag bij het sluiten van de kraan behoorlijk hard, zeker bij warm water. Je hoort dan de leidingen door het hele huis klapperen.

De installateur heeft al eens gekeken en het een en ander extra, maar het is nog steeds niet opgelost. Ik kan de oorzaak ook niet achterhalen. Met name in de keuken is het hard en als ik de kraan dichtdoe, voel ik ook veel beweging ín de leidingen onder de keukenkraan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Waterslag.
Bij de veroorzakers (kraan en/of masmachine) een waterslagdemper plaatsen.
Ik heb er 1 gehad bij m'n vorige vaatwasser, die opent/sluit het water abrupt, vandaar dat je dan geluid in de leidingen krijgt.

YouTube: Waterslagdemper

[ Voor 4% gewijzigd door ZeRoC00L op 12-04-2026 14:25 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.