• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:58
copykat schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:38:
[...]
Ah dus die instelling,modus zou in de lente en nazomer kunnen werken maar deltaT cv water in uit = 0 schakelt ook wp uit, dus de thermostaat als luxe thermometer laten hangen is eigenlijk de slimste oplossing..
Hoogstens dat je met de thermostaat in de momenten dat 80% vd tijd wp uitstaat nog iets kan doen.
* copykat blijft t toch apart vinden dat de meest rendabele wp gebruik eentje is die niet meet wat binnentemp is van je huis op de xv water in uit na. Ik denk zien is begrijpen. :)
Clou van stoklijn is natuurlijk dat de WP precies genoeg warmte toeveogd aan het huis als dat het verliest. In de praktijk lukt dat je nooit door externe omstandigheden (zon op de ramen, koude wind, iemand laat de deur open staan). Je kunt dus je stooklijn iets pessimistisch instellen en de thermostaat met aan/uit de WP uit laten schakelen als het warm genoeg is.

Ik heb gekozen voor een OTGW, en bereken on-the-fly de gewenste watertemperatuur, met als basis een soort van stooklijn, maar met invloed/variabeles op kamertemperatuur, invloed van zoninstraling enzo. Ik heb er dus een lel van een Homey flow achter hangen die de watertemperatuur actief stuurt...

vwb de 20A groep, de mijne hangt achter een 16A en nooit problemen gehad. Maar ze hebben de eisen blijkbaar naar boven bijgesteld...

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:50
Mm ik zie bij mijn Flint 20W stand-by verbruik in HA.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20
Amiromaan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:44:
Ik heb een full electric sparrow 300liter. Het viel mij op dat voor heel vorig jaar (in mei geïnstalleerd) de verhouding in energieverbruik warm water / verwarming 50% - 50% is! Herkent iemand zich daarin? Ik had maximaal 20% water 80% verwarming verwacht eigenlijk. Moet ik m'n boilervat extra isoleren? Heb gewoon standaard weheat vat.

Waar blijft intelligence? Dat is blijkbaar wel erg relevant!
Hier is dat inderdaad 17% in 2025 en 14% tot nu toe. Ik merk wel dat verbruik in SWW enorm gaat toenemen dit jaar. Ik boost structureel elke dag als ik overschot van PV heb. In 2025 heb ik dat niet gedaan.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:15
Ik heb een full electric sparrow 300liter. Het viel mij op dat voor heel vorig jaar (in mei geïnstalleerd) de verhouding in energieverbruik warm water / verwarming 50% - 50% is! Herkent iemand zich daarin? Ik had maximaal 20% water 80% verwarming verwacht eigenlijk. Moet ik m'n boilervat extra isoleren? Heb gewoon standaard weheat vat.

Of heb je een heel goed geïsoleerd huis?
Ik heb weliswaar een klein huishouden met 2 personen en een vrijstaande jaren 30 woning (dus geen topisolatie), maar bij mij ging in 2026 88% naar verwarming en 12% naar sww. Maar mijn installatie draait oktober 2025. Dus ik heb nog geen zomer meegemaakt. (2025 was 85/15%)

50/50% lijkt me een hele scheve verhouding. Heel veel douches, bad? Pubermeiden in huis? Label A+++ woning en dus nauwelijks stoken?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
STIMPPYYY schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:45:
[...]

Hier is dat inderdaad 17% in 2025 en 14% tot nu toe. Ik merk wel dat verbruik in SWW enorm gaat toenemen dit jaar. Ik boost structureel elke dag als ik overschot van PV heb. In 2025 heb ik dat niet gedaan.
Doe je dat handmatig? Ik heb gewoon een dagelijks opwarmrun ingesteld vanaf 13:00 uur. Dat is meestal het zonnigste en goedkoopste uur.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:58
Wie zocht hier nu onlangs iets om de muurdoorvoer netje af/weg te werken ?

https://nl.aliexpress.com/item/1005009903230380.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKPrq56gYoqHmstiHUIBKBkcsD8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P1YC43Zmu3Tq0IrYZnPI8WoM.jpg?f=user_large

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:10
Pr088 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:13:
[...]

Of heb je een heel goed geïsoleerd huis?
Ik heb weliswaar een klein huishouden met 2 personen en een vrijstaande jaren 30 woning (dus geen topisolatie), maar bij mij ging in 2026 88% naar verwarming en 12% naar sww. Maar mijn installatie draait oktober 2025. Dus ik heb nog geen zomer meegemaakt. (2025 was 85/15%)

50/50% lijkt me een hele scheve verhouding. Heel veel douches, bad? Pubermeiden in huis? Label A+++ woning en dus nauwelijks stoken?
Hoekhuis uit 1962, maar wel alles nageïsoleerd. We hebben 3 kids, maar geen bovenmatig douche- en badwerk denk ik.
De WP installatie was in mei, dus de eerste helft van het stookseizoen hebben we gemist. Als ik 2026 erbij op tel heb ik bijna een heel jaar, dan kom ik op 60%-40%:
Water 716kWh
Verwarming 1113kWh

Niemand die weet wanneer de intelligence nou eindelijk komt? Het is al aardig lente, dat was de oplevertijd volgens mij.

• Pr088
Amiromaan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:27:
[...]

Hoekhuis uit 1962, maar wel alles nageïsoleerd. We hebben 3 kids, maar geen bovenmatig douche- en badwerk denk ik.
De WP installatie was in mei, dus de eerste helft van het stookseizoen hebben we gemist. Als ik 2026 erbij op tel heb ik bijna een heel jaar, dan kom ik op 60%-40%:
Water 716kWh
Verwarming 1113kWh

Niemand die weet wanneer de intelligence nou eindelijk komt? Het is al aardig lente, dat was de oplevertijd volgens mij.
Website heeft het nog steeds over het voorjaar 2026 (tekst is aangepast op 2 maart). Helaas heb ik ook geen glazen bol. Verwacht trouwens niet dat WeHeat magisch je stroomrekening halveert. Ik verwacht wat reductie door goedkoper verbruik op goedkope uren, maar 's winters -bij het meeste verbruik en de minste zonnestroom- staat mijn warmtepomp 24/7 te draaien op een mooie stooklijn.

Wat zijn je waardes van januari 2026 tot nu?
Ik kom op:
205 kWh warm water
1485 kWh verwarming

Misschien een foto uploaden van het leidingwerk rondom je buffervat? Zijn je leidingen (vooral die bovenuit je vat loopt) geïsoleerd of is een thermische sifon toegepast zodat er geen warm water omhoog je leiding instroomt en afkoelt?

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00

tl;dr je hebt een gunstig/laag CV verbruik.

Mijne is ook in mei geïnstalleerd (Sparrow FE + 300L), en ik zit voor 2025 ook redelijk hetzelfde (427kWh voor SWW en 466 voor CV), voor 2026 tot nu 262 SWW en 786 CV. Van mei t/m september was het CV verbruik nul, in de wintermaanden ligt het SWW verbruik wat hoger wegens slechtere COP in de kou. Jouw SWW verbruik lijkt vergelijkbaar met het mijne, je CV verbruik wat lager. Ik draai overigens gewoon op opentherm, niet stooklijn, en mijn enige handmatige sturing sinds installatie is dat ik de laatste weken 's middags op de goedkope stroom (dynamisch contract) soms een enkele keer de SWW een uurtje boost om wat buffer op te bouwen voor douche- of badgebruik later op de avond.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zolang je geen dynamisch contract hebt verwacht ik eerlijk gezegd vrij weinig van Weheat Intelligence, niet zolang het systeem niet weet wat het verbruik/opwek van mijn woning is door middel van bijvoorbeeld P1 koppeling of CT klemmen.

Ben meer benieuwd wanneer nou eindelijk de thermostaat wordt gepresenteerd en verkrijgbaar is. Gok dat dat voor het gros van de (niet tweakende) mensen meer zoden aan de dijk zet.

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:10
Ja dat denk ik ook @phYzar . 2026 is nu 272 SWW en 697 CV, dat ziet er heel vergelijkbaar uit inderdaad.

Ik hoop er toch een beetje op dat handmatige boost of custom warmwater instellingen niet meer nodig zijn met intelligence. Dat kan prima zonder p1 meter denk ik. Als de zon schijnt, dan zijn de prijzen laag en heb je meestal wel energie over.

• Pr088
Amiromaan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:14:
Ja dat denk ik ook @phYzar . 2026 is nu 272 SWW en 697 CV, dat ziet er heel vergelijkbaar uit inderdaad.

Ik hoop er toch een beetje op dat handmatige boost of custom warmwater instellingen niet meer nodig zijn met intelligence. Dat kan prima zonder p1 meter denk ik. Als de zon schijnt, dan zijn de prijzen laag en heb je meestal wel energie over.
Je kunt met SWW op 'handmatig' toch gewoon een schema per dag instellen? Zet je dagelijkse SWW run ergens tussen 13-15 uur en je hebt 99% van de tijd een combinatie van de laagste prijzen en de meeste kans op zon.

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.