Clou van stoklijn is natuurlijk dat de WP precies genoeg warmte toeveogd aan het huis als dat het verliest. In de praktijk lukt dat je nooit door externe omstandigheden (zon op de ramen, koude wind, iemand laat de deur open staan). Je kunt dus je stooklijn iets pessimistisch instellen en de thermostaat met aan/uit de WP uit laten schakelen als het warm genoeg is.copykat schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:38:
[...]
Ah dus die instelling,modus zou in de lente en nazomer kunnen werken maar deltaT cv water in uit = 0 schakelt ook wp uit, dus de thermostaat als luxe thermometer laten hangen is eigenlijk de slimste oplossing..
Hoogstens dat je met de thermostaat in de momenten dat 80% vd tijd wp uitstaat nog iets kan doen.
* copykat blijft t toch apart vinden dat de meest rendabele wp gebruik eentje is die niet meet wat binnentemp is van je huis op de xv water in uit na. Ik denk zien is begrijpen.
Ik heb gekozen voor een OTGW, en bereken on-the-fly de gewenste watertemperatuur, met als basis een soort van stooklijn, maar met invloed/variabeles op kamertemperatuur, invloed van zoninstraling enzo. Ik heb er dus een lel van een Homey flow achter hangen die de watertemperatuur actief stuurt...
vwb de 20A groep, de mijne hangt achter een 16A en nooit problemen gehad. Maar ze hebben de eisen blijkbaar naar boven bijgesteld...