STIMPPYYY schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:59:
[...]
Vermoed dat de Nest dus wel watertemp kan doorsturen. Maar dat WeHeat niet de kamertemp kan uitlezen en ook geen setpoint waarde ontvangt (dus nest zegt 20gr, maar
WP blijft leker doorstoken op basis van gevraagde watertemp vanuit jouw nest)
Sowieso zou ik daar niets mee doen omdat je beter op stooklijn kan draaien. Tenzij je aan/uit functie wilt gebruiken.
Stooklijn is een nieuw concept voor mij. (als in niet geregeld door de meting in een kamer maar op basis van een berekening en een weerbericht toch?) Dus ik probeer de (gewenste) functie van de huiskamert-hermostaat bij de WeHeat wp te begrijpen.
watertemperatuur? eh de nest module is (nu) vooral op de OT connector vd CV aangesloten voor Cv aan uit te sturen , welke watertemperatuur bedoel je?
Ik ben geen CV monteur of WP monteur dus ik probeer met "logica" te beredeneren wat er gebeurd. :-)
Ok dus de "domme Modus vd Thermostaat " van kamer temp hoger of gelijk aan setpoint (20graden) => uit. kamertemp lager dan setpoint => graag warmte toevoegen meneer de wp werkt niet met een google nest?
Even voor mijn begrip: met mn 15 jaar oude atag CV geeft de CV de watertemperatuur door die mn cv water heeft in de retourleiding aan de nest v3 controler zodat die de modulatie van de brander (Hoogte vlammen.) kan bepalen? ( Hij overruled de controlerpwb vd de Atag CV om de brander aan te sturen?)
Ik dacht dat de Nest berekende volgens:
1 buiten temperatuur vs binnen temp. (Aan de hand van eerder momenten berekend hij stook tijden ( vandaar t woord "learning" in zijn naam.)
2 tijd die nodig is om 1 graden hoger te krijgen, dus een volgas tot gewenst -1 en dan afvlakken. ( stook tijd geschiedenis van eerder dagen als informatie data)
3 vooruitstoken om gewenste temperatuur op gewenste tijd te krijgen.
4 stook gedrag aanpassen op weekschema en buiten temperatuur.
En dat dit allemaal intern in de Nest electronica was en t "gaspedaal" aansturings signaal t enige was dat het CV controlpwb bereikte om de vlam intensiteit vd brander aan te sturen.
(De CV controlerpwb meet dan cv water in en uit DeltaT ,en aan de hand van die waarde word de brander aangestuurd om de DeltaT te compenseren => constante tempertatuur vh CV water aan de uitgaande kant.
Dus als ik de weheat WP er nu aan koppel:
Nest stook agenda: gewenste temperaturen met WP is economische als die gedurende de dag minder fluctueren.
Dus zeg 18 niemand thuis 20/21 wel iemand thuis. nacht 18 , ochtend 20.
( kan nog steeds met aan/uit signaal)
de WP reageert met werken indien "aan"signaal word gegeven en de hoeveelheid/intensiteit dat dit gebeurd word bepaald door de Weheatheatcontroler. (ook weer DeltaT uitvoertemp naar radiatoren - temp invoer van radiatoren bepaalt de intensiteit)
Voor zover ik een stooklijn begrijp is dat inregelen op buiten temperatuur vs warmteverlies van je huis coefficient. zodat in principe er net zoveel warmte ingevoerd word door je WP als dat je zou verliezen via je buitenschil van je huis. (Vandaar dat met een WP zonering in een standaard huis negatief effect kan hebben op de efficientie omdat een afgesloten radiator door de deur heen warmte onttrekt van de door jouw wél warmgewenste kamer => kouder dan gewenst.. Tegenovergesteld is wat met zonlicht op t zuiden door je ramen voor t warme kamers kan zorgen indien de thermostaat in die kamer niet de temperatuur aangeeft.( meten is weten)
ik geef toe diit is een beetje offtopic als in niet merk gebonden voor WP maar ik probeer te begrijpen hoe de Weheat controler aan zn informatie komt om de DeltaT( werkelijke kamertemperatuur -gewenste kamertemperatuur) naar "0" te krijgen 0 = gewenst. en vooral hoe hij reageert op variabelen om undershooting en overshooting te voorrkomen. En wáár die variabelen informatie vandaan komt omzich op aan te passen.
en in hoeverre een thermostaat ( werkelijke meting voor zover een 1 punts meting "de werkelijkheid" kan weergeven. ( zonlicht op je muur waar hij ophangt is al een waarde verschuiving) daar voor nodig is.
en welke gegevens die thermostaat dan moet verstrekken (alleen gemeten temperatuur?
dan is het meer een thermistor zonder schakelaar die geeft door weerstand verandering en een vaste spanning een waarde weer in spanning wat een bepaalde temperatuur vertegenwoordigt) en welke persoonlijke gegevens in de WeHeat applicatie moeten worden ingevoerd> => thuis tijden , gewenste temperaturen op verschillende tijden enz.
Sorry als t warrig overkomt maar mijn gedachtes koppelen allerlei variabelen aan elkaar in een wat als indien dan?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....