• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40
Carboy54 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:01:
[...]

Een Bb op een dakkapel leuk idee maar de praktijk is weerbarstig. Hoe kom je bij de unit tijdens het winterseizoen? Weinig installateurs die daar zin in hebben. Bovendien vergeet je de kosten voor een kraan ongeveer 350-500. Warmtepomp vloeistof kost je rendement. De Bb heeft standaard vorstbeveiligingen. Zou een mogelijkheid onderzoeken op een andere plek. Dat hoeft niet perse bij de cv ketel te zijn. Zie dit voorbeeld voor bv een Sparrow.
[Afbeelding]
Die vraag over dakkapel heb ik ook gesteld, mijn werd gezegd "we doen niet anders, daar is de blackbird juist ook voor de bedoeld" en we bieden ook onderhoudscontracten.

Kraan staat ook op de offerte á 575
Ik wil het nog wel wat verder specificeren:

Aanpassen meterkast 400
Hardware/materiaal 9900
Basis installatiepakket Blackbird 2225
Arbeidsloon 2900

Nogmaals, het kan ook mijn iets te onrealistische verwachtingen zijn geweest, ging uit van 10-12K.
Dit ga ik iig niet doen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:02
odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:16:
[...]

Die vraag over dakkapel heb ik ook gesteld, mijn werd gezegd "we doen niet anders, daar is de blackbird juist ook voor de bedoeld" en we bieden ook onderhoudscontracten.

Kraan staat ook op de offerte á 575
Ik wil het nog wel wat verder specificeren:

Aanpassen meterkast 400
Hardware/materiaal 9900
Basis installatiepakket Blackbird 2225
Arbeidsloon 2900

Nogmaals, het kan ook mijn iets te onrealistische verwachtingen zijn geweest, ging uit van 10-12K.
Dit ga ik iig niet doen.
Dat kan en mag alleen maar mits er een veilige toegang is binnen de Arbo wetgeving naar de warmtepomp op het dakkapel. Probeer maar eens een installateur te vinden die tijdens een storm of sneeuw periode het dak op gaat. De handjes van een goede installateur zijn te kostbaar om risico,s te nemen als het om veiligheid gaat. En een kraan daarvoor huren is een kostbare aangelegenheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 02-04-2026 14:40 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:31:
Ik was heel enthousiast over Weheat blackbird, mede omdat ie dan op m'n dakkapel geplaatst kon worden vlak onder 't punt waar nu m'n ketel zit. Via de Weheat site een installateur gezocht in mijn regio (al in september) door omstandigheden deze week eindelijk een offerte gekregen. Qua installatie volgens mij niet heel spannend. Moet nog wel een nieuwe groep gemaakt worden in de meterkast ook niet super ingewikkeld om te realiseren.
Gaat dan om een P60, 200L boilervat en 50L buffervat. Krijg ik een offerte van 16000 euro (subsidie moet er nog af).
Een en ander is natuurlijk altijd afhankelijk van je situatie, de regio waar je in zit etc.
Maar ik heb voor mijn BB P60 incl 50L buffer en 300L boiler Euro 14.000,- betaald (ex subsidie). Ik heb er dan wel voor gekozen geen back-up element te nemen en aanleg electra naar de meterkast heb ik zelf gedaan. In deze prijs zit uiteraard ook de kosten voor kraanhuur meegenomen om de unit op mijn uitbouw op de 1e verdieping te plaatsen. (Betonnen dak).

Sowieso zijn prijzen voor Hybride een stuk lager dus daar moet je sowieso niet naar kijken. De offertes voor een Hybride BB P60 die ik heb gekregen (oa Hoppenbrouwers) waren tussen de 4500 en 4950 Euro goedkoper dan FE.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-05 13:23
Ik heb een offerte getekend voor 9500 euro incl subsidie voor een Sparrow + 200L boiler en installatie.
Elektra zorg ik zelf voor.
Ik vond dat al best veel eigenlijk. Ik heb het idee dat er flinke marges zitten op de hardware en installatie.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:37
mtouw78 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:40:
[...]

Een en ander is natuurlijk altijd afhankelijk van je situatie, de regio waar je in zit etc.
Maar ik heb voor mijn BB P60 incl 50L buffer en 300L boiler Euro 14.000,- betaald (ex subsidie). Ik heb er dan wel voor gekozen geen back-up element te nemen en aanleg electra naar de meterkast heb ik zelf gedaan. In deze prijs zit uiteraard ook de kosten voor kraanhuur meegenomen om de unit op mijn uitbouw op de 1e verdieping te plaatsen. (Betonnen dak).

Sowieso zijn prijzen voor Hybride een stuk lager dus daar moet je sowieso niet naar kijken. De offertes voor een Hybride BB P60 die ik heb gekregen (oa Hoppenbrouwers) waren tussen de 4500 en 4950 Euro goedkoper dan FE.
Het prijsverschil tussen een hybride en FE zit tegenwoordig dik boven de 5k. Met een eenvoudige elektrische boiler met een COP van 1, kan ik daar jaren mee vooruit en werkt nog stabieler ook. De meeste stroom, fakkel ik met thuisbatterij en zonnepanelen wel af.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Graveblobsop
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:02
odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:31:
Ik was heel enthousiast over Weheat blackbird, mede omdat ie dan op m'n dakkapel geplaatst kon worden vlak onder 't punt waar nu m'n ketel zit. Via de Weheat site een installateur gezocht in mijn regio (al in september) door omstandigheden deze week eindelijk een offerte gekregen. Qua installatie volgens mij niet heel spannend. Moet nog wel een nieuwe groep gemaakt worden in de meterkast ook niet super ingewikkeld om te realiseren.
Gaat dan om een P60, 200L boilervat en 50L buffervat. Krijg ik een offerte van 16000 euro (subsidie moet er nog af).
En dan ben ik er nog niet, als ik ook nog aanvullende opties wil:

Warmteverliesberekening (wordt aangeraden) 450 ex
Inregelen afgiftesysteem (verplicht sinds 2020) 350 ex
Reinigen en spoelen van het CV systeem 650
Warmtepompvloeistof 8 euro/l

Heb ik misschien een verkeerd beeld van de prijs, want ik vind 16000 euro wel erg veel geld voor een warmtepomp?
@odelay Ik heb afgelopen periode meerdere offertes en prijzen uitgevraagd. Het gaat om een vrij standaard all electric installatie met 200l boilervat en vermogen rond de 7kw

Maar dit zijn de prijzen die ik nu heb ontvangen:

Daikin Altherma 4: €21.000
LG therma V r290: €17.800
LG therma V r290: €15.700 (andere aanbieder en zelf elektra leggen)
Vaillant Arotherm plus 75/6:0 €18.000
WeHeat Sparrow P60: €14.095

Het lijkt er op dat prijzen enorm zijn gestegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Graveblobsop op 03-04-2026 11:40 . Reden: WeHeat toegevoegd ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:42
Graveblobsop schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 05:37:
[...]

@odelay Ik heb afgelopen periode meerdere offertes en prijzen uitgevraagd. Voor WeHeat heb ik nog geen reactie ontvangen, deze verwacht ik snel.

Het gaat om een vrij standaard all electric installatie met 200l boilervat en vernogen rond de 7kw

Vaillant Arotherm plus €75/6: 18.000

Het lijkt er op dat prijzen enorm zijn gestegen. Zodra ik mijn aangevraagde weheat offerte heb ontvangen zal ik deze ook delen.
Echt idioot. Die Daikin Altherma 3m 16kw was 5500 euro ex btw (ongeveer) en de Altherma 4 14kw was inclusief binnenunit van 5kw 8100 euro ex btw. Dit was in Augustus 2025, en dat waren de inkoopprijzen van Wasco destijds. Ken een monteur toevallig. Ongeloofelijk… maar goed. Voordat ik dat wist kreeg ik in. 2024 ook al offertes voor een Daikin van 15-19k.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Uiteindelijk zeggen deze losse offertes vrij weinig zonder details. 1 of 15 meter leiding maakt nogal verschil, wat zit er inbegrepen qua elektra enz.

Maar al met al, de interesse in warmtepompen zal nu weer hoger zijn dan voor de oorlog(en)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 07:11
STIMPPYYY schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:24:
[...]

Echt idioot. Die Daikin Altherma 3m 16kw was 5500 euro ex btw (ongeveer) en de Altherma 4 14kw was inclusief binnenunit van 5kw 8100 euro ex btw. Dit was in Augustus 2025, en dat waren de inkoopprijzen van Wasco destijds. Ken een monteur toevallig. Ongeloofelijk… maar goed. Voordat ik dat wist kreeg ik in. 2024 ook al offertes voor een Daikin van 15-19k.
Klopt prijzen zijn nog steeds rond deze bedragen. Echter waar de meeste consumenten zich kapot op staren zijn de kosten rondom de warmtepomp. Het aansluit materiaal appendages etc en de keuze om bijvoorbeeld voor koper te kiezen. Dan kom je al snel uit op nog een halve warmtepomp alleen aan materiaal.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:32
[...]

@odelay Ik heb afgelopen periode meerdere offertes en prijzen uitgevraagd. Voor WeHeat heb ik nog geen reactie ontvangen, deze verwacht ik snel.

Het gaat om een vrij standaard all electric installatie met 200l boilervat en vernogen rond de 7kw

Het lijkt er op dat prijzen enorm zijn gestegen. Zodra ik mijn aangevraagde weheat offerte heb ontvangen zal ik deze ook delen.
Poeh! Dat zijn flinke prijzen. Hou er wel rekening mee dat een 'relatief eenvoudige installatie ' bij mij ook gewoon 2,5 dag werk was.
Lijkt bijna op de spreekwoordelijke "f*ck you" -prijzen als installateurs geen zin hebben om te komen of omkomen in het werk.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:58
Practics schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:01:
[...]

Klopt prijzen zijn nog steeds rond deze bedragen. Echter waar de meeste consumenten zich kapot op staren zijn de kosten rondom de warmtepomp. Het aansluit materiaal appendages etc en de keuze om bijvoorbeeld voor koper te kiezen. Dan kom je al snel uit op nog een halve warmtepomp alleen aan materiaal.

***members only***
Zo ging het bij mij ook. 16k exclusief subsidie betaald voor Weheat Sparrow 6 kW, 300 liter boilervat, twee nieuwe fancoils ter vervanging van oude radiatoren, nieuwe open verdeler, nieuwe leiding via installatieruimte/berging en kruipruimte naar woonkamer, nieuwe waterleiding naar zolder. Twee betonboringen.

Ik vond het erg veel geld, maar het heeft wel een werkbare installatie opgeleverd. Andere bedrijven wilden er niet aan of onderschatten de noodzaak van nieuwe leidingen. Of ze kwamen met een lage prijs en verhoogden die tussentijds steeds, waardoor we alsnog op dit bedrag uitkwamen, maar dan zelfs zonder de radiatoren.

• Graveblobsop
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:02
[...]

Zojuist de offerte voor de WeHeat Sparrow P60 ontvangen met 200l boiler en 50l buffervat.

€14.095 inclusief montage en exclusief subsidie, met subsidie kom ik op €11.520.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05 12:21
RNacoustics schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:32:
[...]

Het prijsverschil tussen een hybride en FE zit tegenwoordig dik boven de 5k. Met een eenvoudige elektrische boiler met een COP van 1, kan ik daar jaren mee vooruit en werkt nog stabieler ook. De meeste stroom, fakkel ik met thuisbatterij en zonnepanelen wel af.
Wie kan me uitleggen waarom FE zóveel duurder moet zijn?
Wat heb je extra nodig voor FE?
Boiler + extra pomp + wat extra leidingwerk.
Materiaalkosten ? iets tussen 1.500 - 2.000 euro?
Extra werk? Uurtje of 4 ?

Agelopen winter probleemloos warm water gehad met een COP van royaal boven de 3. Incl. legionella runs.
Zal van de zomer alleen maar beter worden. En is inclusief een flink deel 'gratis' eigen zonnestroom.

Je alternatief voor warm water is ook bepaald niet gratis.

CVketel? Duur warm water als je een cv ketel voor alleen warm water aanhoudt. Je hebt wèl altijd zorgeloos onbeperkt warm water.

Warmtepompboiler? Redelijk rendement en onafhankelijk van je warmtepomp (capaciteit en risicospreiding). Maar is wel weer een extra apparaat. Kosten, installatie, ruimte

Simpele elektrische boiler. Tja. Rendement 1. Moet je niet willen tegenwoordig, zou je zeggen......
Praktisch puntje : warmt langzaam weer op als het warme water eenmaal 'op' is.
Maar inderdaad (jammergenoeg) kun je heel wat KwH's verstoken voordat je een paar duizend euro terugverdiend hebt.......

Je cv ketel deed/doet niets anders dan een FE warmtepomp : verwarming + warm water :)

wijsheid, groeten, Hans.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:26
hans_u schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:10:
[...]

Wie kan me uitleggen waarom FE zóveel duurder moet zijn?
Wat heb je extra nodig voor FE?
Boiler + extra pomp + wat extra leidingwerk.
Materiaalkosten ? iets tussen 1.500 - 2.000 euro?
Extra werk? Uurtje of 4 ?
Nou dat treft, ik heb toevallig 2 offertes van februari 2026 voor een sparrow P60 Full Electric én Hybride. Dit zijn de verschillen:
- Weheat Indoor Unit Pre-Assembled Full-Electric VS. Weheat Indoor Unit Compact Hybride
- Dubbele pomp VS. Wilo M8 circulatiepomp
- 3 kW bijverwarmer VS. nvt

- Weheat Tapwatervat 300L, Duplex RVS zwart VS. nvt

- Afkoppelen van je CV ketel VS. nvt
- Koppel set full-electric 26-delig VS. Koppel set hybride 10-delig
- Boiler ontluchter en inlaatcombinatie VS. nvt
- Kogelstopkraan en vulkraan VS. nvt

- Dubbel kabeltraject naar de warmtepomp en 16A alamat VS. Nieuw kabeltraject naar de warmtepomp en 16A alamat

Arbeidsloon heb ik niets als aparte post gekregen.
Uiteraard staat er nog meer op, maar dit zijn de verschillen.

• Carboy54
Jailhouse schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:17:
[...]

Nou dat treft, ik heb toevallig 2 offertes van februari 2026 voor een sparrow P60 Full Electric én Hybride. Dit zijn de verschillen:
- Weheat Indoor Unit Pre-Assembled Full-Electric VS. Weheat Indoor Unit Compact Hybride
- Dubbele pomp VS. Wilo M8 circulatiepomp
- 3 kW bijverwarmer VS. nvt

- Weheat Tapwatervat 300L, Duplex RVS zwart VS. nvt

- Afkoppelen van je CV ketel VS. nvt
- Koppel set full-electric 26-delig VS. Koppel set hybride 10-delig
- Boiler ontluchter en inlaatcombinatie VS. nvt
- Kogelstopkraan en vulkraan VS. nvt

- Dubbel kabeltraject naar de warmtepomp en 16A alamat VS. Nieuw kabeltraject naar de warmtepomp en 16A alamat

Arbeidsloon heb ik niets als aparte post gekregen.
Uiteraard staat er nog meer op, maar dit zijn de verschillen.
Dit zijn appels met peren vergelijken. Ik onderschrijf @hans_u zijn visie.

Het prijsverschil tussen Hybrid 1 WHC of FE 2 WEC 2 pompen is ongeveer 700, Nexus boiler 300 ltr. 1500 en leidingwerk stelpost 250. Zeg dag werk 750. Totaal 3200. Dubbele fase voor een extra waterpomp van 50 watt? Ieder stopcontact is daarvoor geschikt. Daarnaast is een BUH heater niet noodzakelijk voor een extra sww boiler met een Sparrow ( Wel bij de kleinere Flint )en dus ook geen extra groep.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:26
Carboy54 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:26:
[...]

Dit zijn appels met peren vergelijken. Ik onderschrijf @hans_u zijn visie.

Het prijsverschil tussen Hybrid 1 WHC of FE 2 WEC 2 pompen is ongeveer 700, Nexus boiler 300 ltr. 1500 en leidingwerk stelpost 250. Zeg dag werk 750. Totaal 3200. Dubbele fase voor een extra waterpomp van 50 watt? Ieder stopcontact is daarvoor geschikt. Daarnaast is een BUH heater niet noodzakelijk voor een extra sww boiler met een Sparrow ( Wel bij de kleinere Flint )en dus ook geen extra groep.
Voor 1 huis op 1 moment bij 1 aanbieder: dit zijn de verschillen. Veel beter vergelijkbaar ga je nergens vinden. Dat je iets niet nodig vindt, dat is een andere vraag.

• Carboy54
Jailhouse schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:23:
[...]

Voor 1 huis op 1 moment bij 1 aanbieder: dit zijn de verschillen. Veel beter vergelijkbaar ga je nergens vinden. Dat je iets niet nodig vindt, dat is een andere vraag.
Ik vind dat niet nodig. Het is niet nodig. Je vermeldt dubbele onderdelen en overbodige extra's tussen hybride en FE. Dat is geen reële vergelijking. De door mij genoemde verschillen zijn gebaseerd op ruime ervaring na meer dan 120 Weheat warmtepompen. Leg dat maar voor aan jouw "installateur"

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik begreep dat een BB tot ongeveer 30% kan terugmoduleren.
Neem je een Blackbird P60 9kW bij +7°C 6kW bij -10°C, dan heb je in typisch Nederlands kwakkelweer van ~+5°C minimaal 3kW aan warmte.

Afhankelijk van de isolatiewaarde van je huis, vind ik dat behoorlijk veel eigenlijk.

Of laat ik zo zeggen, onze buurman met een vergelijkbaar huis (zelfde tijd en project gebouwd) wil een BB P60, op advies van zijn installateur.

Maar ter vergelijking, onze warmtepomp (Loria 6010, 10kW) staat eigenlijk vanaf 0°C al te pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. En dan kan die nog terugmoduleren tot 25% (in ons geval ~850W elektrisch).
Op echt koude dagen verbruiken we maximaal een redelijk constante 2200W, oftewel we zouden toe kunnen met een ~6kW (A-7/W+35) warmtepomp... Maar dat komt dan wel weer overeen met het vermogen van de BB P60 in de winter.

De enige momenten dat hij echt maximaal verbruikt is het douchewater opwarmen.

Is de BB P60 dan nog echt een goede optie voor mijn buurman?
Overigens is hij totaal niet technisch, dus het wegvallen van API's of smart dingen achter een leveranciers-only portaal ed is voor hem geen nadeel.

Ik ben, vanwege mijn eigen ervaringen, behoorlijk skeptisch naar installateurs omdat er redelijk snel een fors te grote warmtepomp neer willen zetten die 90% van het jaar flink staat te pendelen.
Eigenlijk zou een soort BIG-little concept (een 6kW + 3kW warmtepomp hybride) veel beter passen voor het Nederlandse weer, maar daar willen installateurs niet aan.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 03-04-2026 14:46 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Carboy54
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:43:
Neem je een Blackbird P60 9kW bij +7°C 6kW bij -10°C, dan heb je in typisch Nederlands kwakkelweer van ~+5°C minimaal 3kW aan warmte.

Afhankelijk van de isolatiewaarde van je huis, vind ik dat behoorlijk veel eigenlijk.

Of laat ik zo zeggen, onze buurman met een vergelijkbaar huis (zelfde tijd en project gebouwd) wil een BB P60, op advies van zijn installateur.

Maar ter vergelijking, onze warmtepomp (Loria 6010, 10kW) staat eigenlijk vanaf 0°C al te pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. En dan kan die nog terugmoduleren tot 25% (in ons geval ~850W elektrisch).
Op echt koude dagen verbruiken we maximaal een redelijk constante 2200W, oftewel we zouden toe kunnen met een ~6kW (A-7/W+35) warmtepomp... Maar dat komt dan wel weer overeen met het vermogen van de BB P60 in de winter.

Ik ben, vanwege mijn eigen ervaringen, behoorlijk skeptisch naar installateurs omdat er redelijk snel een fors te grote warmtepomp neer willen zetten die 90% van het jaar flink staat te pendelen.
Eigenlijk zou een soort BIG-little concept (een 6kW + 3kW warmtepomp hybride) veel beter passen voor het Nederlandse weer, maar daar willen installateurs niet aan.
Weheat is een van de weinige merken die heel ver kunnen terug moduleren. Een P60 doet bij minimaal toerental ongeveer 230 watt verbruik x de Cop dus 1.5 kW. Indien goed ingeregeld is pendelen bij een Weheat geen issue. Ook niet bij +10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIJ18Od-UG7ERkNZ_rjodn7xazg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afm4d0bEklsjI8ogT57u4NPJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 03-04-2026 14:51 ]

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 21:59
Wij zijn van plan om de flint 6kwh in een hybride opstelling te laten monteren. Wij hebben nu een Nest op onze intergas ketel en ik heb begrepen dat die de deur uit moet.

Ik twijfel nu tussen een T6 (R) van Honeywell of een Tado X . Zijn er mensen met een mening over deze twee thermostaten? Ik zit niet te wachten opp weer een abonnement en ik maak vooralsnog geen gebruik van slimme knoppen.

Hop,hop,hop!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:30
basset schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:09:
Wij zijn van plan om de flint 6kwh in een hybride opstelling te laten monteren. Wij hebben nu een Nest op onze intergas ketel en ik heb begrepen dat die de deur uit moet.

Ik twijfel nu tussen een T6 (R) van Honeywell of een Tado X . Zijn er mensen met een mening over deze twee thermostaten? Ik zit niet te wachten opp weer een abonnement en ik maak vooralsnog geen gebruik van slimme knoppen.
Pak de goedkoopste ondersteunde thermostaat die je kunt vinden (Honeywell Round?), zet die op 1 temp, set and forget. Kun je daarna ook nog overwegen op stooklijn te draaien, dan heb je de thermostaat eigenlijk al helemaal niet meer nodig.

• Pr088
DropjesLover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:43:

Is de BB P60 dan nog echt een goede optie voor mijn buurman?
Overigens is hij totaal niet technisch, dus het wegvallen van API's of smart dingen achter een leveranciers-only portaal ed is voor hem geen nadeel.

De P60 kan terug tot 16% volgens mij. De P80 kan terug tot 20% input ongeveer 400-450W.
De P60 kan nog ietsje verder terug en dus op half vermogen draaien in vergelijking met jouw Loria.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Razer schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:30:
[...]

Pak de goedkoopste ondersteunde thermostaat die je kunt vinden (Honeywell Round?), zet die op 1 temp, set and forget. Kun je daarna ook nog overwegen op stooklijn te draaien, dan heb je de thermostaat eigenlijk al helemaal niet meer nodig.
Honeywell Round kost 5-6 tientjes. Werkt (bij mij) perfect. OT in de zomer en stooklijn in de winter.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Tado zou ik niet doen ivm abonement en afhankelijkheid van andermans pc (cloud).
Een T6 is gewoon prima.
Pr088 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:01:
[...]

De P60 kan terug tot 16% volgens mij. De P80 kan terug tot 20% input ongeveer 400-450W.
De P60 kan nog ietsje verder terug en dus op half vermogen draaien in vergelijking met jouw Loria.
Dat is inderdaad een groot verschil met wat de leverancier aan gaf (~30% vs 16%), en maakt de use-case ook veel beter.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een t6 geeft gedoe ivm opentherm communicatie. Bij aan/uit zit je met het minimum aan schakelmomenten per uur.
Ik heb een t6r en die gebruik ik omdat ik hem al had, maar ik zou, met de kennis van nu, niet voor een t6 kiezen.

Wise enough to play the fool

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:34
teacher schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:50:
Een t6 geeft gedoe ivm opentherm communicatie. Bij aan/uit zit je met het minimum aan schakelmomenten per uur.
Ik heb een t6r en die gebruik ik omdat ik hem al had, maar ik zou, met de kennis van nu, niet voor een t6 kiezen.
Niet elke T6 hoor. Ik heb er nog niks van gemerkt. En de T6 kan ook op de stooklijn draaien.
Nadeel van de T6:
-Ruime, niet instelbare de hysterese
-Het geringe aantal punten op de stooklijn.
-Afwijking weergegeven T tov de waarde in de weheat app. Zit makkelijk meer dan een halve graad tussen.

Ik begrijp dat de iSense combi OT/stooklijn aan kan. Dat lijkt mij ideaal. Totdat we de cloud thermostaat kunnen gebruiken. Maar die zal samen met Weheat Intelligence vast weer uitgesteld worden.

• Carboy54
Wij hebben +100 draaien. Wel bijna allemaal Full Electric en nauwelijks tot geen storingen. Zelf prefereer ik stooklijn met thermostaat on/off. Zeer rustige modulatie compressor met stapjes van 2 %. Vermoed dat het vaak is in combinatie met hybride.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 21:55

Onze Flint FE draait op stooklijn mooi rustig. Op Opentherm met Tado thermostaat was ie best wel onrustig (aan/uit/aan/uit)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• teacher

teacher

Dysgaf!

Carboy54 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:52:
[...]

Wij hebben +100 draaien. Wel bijna allemaal Full Electric en nauwelijks tot geen storingen. Zelf prefereer ik stooklijn met thermostaat on/off. Zeer rustige modulatie compressor met stapjes van 2 %. Vermoed dat het vaak is in combinatie met hybride.
Ik denk dat ik gewoon pech had, ik had -zonder gasketel- exact de issues zoals beschreven: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
En er is een tijd geweest dat weheat een "aangepaste" print noemde, maar daar kan ik niets meer over vinden.
Stooklijn met aan/uit raakte mn systeem ook van in de war vanwege de minimum schakelmomenten per uur bij aan/uit.
Ik wacht op intelligence, en desnoods vervang ik mn thermostaat een keer.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 03-04-2026 19:06 ]

• Carboy54
teacher schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:02:
[...]

Ik denk dat ik gewoon pech had, ik had -zonder gasketel- exact de issues zoals beschreven: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
En er is een tijd geweest dat weheat een "aangepaste" print noemde, maar daar kan ik niets meer over vinden.
Stooklijn met aan/uit raakte mn systeem ook van in de war vanwege de minimum schakelmomenten per uur bij aan/uit.
Ik wacht op intelligence, en desnoods vervang ik mn thermostaat een keer.
Koop een voordelige PNI 40 met verstelbare hysterese, draadloos en app. Werkt met stooklijn perfect. Hier hysterese van 0.2 en comfortabele temperatuur. Heeft helaas geen OT die goed functioneert na het testen van dat exemplaar. Heeft ook teveel pieken en dalen in de stooklijn.Jouw artikel is inderdaad icm cv ketel.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 03-04-2026 19:29 ]

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05 12:21
yep,
zelfde verhaal hier. Ik wil stooklijn icm aan/uit. Werkt niet met de T6 met minimaal 3 'schakelmomenten' per uur.
Misschien wordt het wat met de cloud thermostaat.
Overigens geen idee wat/hoe/wanneer ;-)
En anders komt er voor het volgende stookseizoen een andere.

Wie het tóch wil proberen? Mijn T6 is te koop. Antraciet, bedraad.

groeten, Hans.

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-04 17:27

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Hoi allemaal,

We zien de (terechte) klachten over het verdwijnen van de power in en power out data uit de API. We lazen ook de vermoedens dat we dit bewust hebben gedaan, maar dat is absoluut niet het geval.

De oorzaak is puur technisch, we zijn recent gemigreerd naar nieuwe, beter schaalbare data pipelines (wat de API uiteindelijk ook beter maakt) en bij die overgang is deze specifieke data van de radar af gevallen. Zoals we eerder hebben beloofd, hoort dit gewoon in de API. Sterker nog, we vinden het juist tof hoe jullie er gebruik van maken en integraties bouwen!

Binnen nu en 1 tot 2 weken zit deze data weer netjes in de API. Zodra het gefikst is, geef ik hier direct een seintje.

Tot slot, als we dan tóch helemaal eerlijk zijn.. we hebben dit forum de laatste tijd niet scherp in de gaten gehouden, gaan we weer beter oppakken!

Groeten vanuit Weheat

ps. De meldingen over de zomertijd-bug bij de legionellarun hebben we inmiddels ook gezien en staan op de radar bij het dev-team, bedankt voor het aankaarten!

www.weheat.nl

• teacher

teacher

Dysgaf!

Thanks voor de update, much appreciated! :Y

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 03-04-2026 21:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Carboy54 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:26:
[...]

Koop een voordelige PNI 40 met verstelbare hysterese, draadloos en app.
Die had je al eerder genoemd en heb ik bekeken, maar tuya *brrrrrr
offtopic:
wat ik ook doe, ik krijg mn tuya spul niet in homey, gedoe

• Carboy54
teacher schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:54:
[...]

Die had je al eerder genoemd en heb ik bekeken, maar tuya *brrrrrr
offtopic:
wat ik ook doe, ik krijg mn tuya spul niet in homey, gedoe
Voor 90 euro mag je niet alles verwachten 🙃 maar op zich werkt het hier al 5 jaar betrouwbaar en dus storingsvrij.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Fair :Y

• wouterrensen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:30
hans_u schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:55:
[...]

yep,
zelfde verhaal hier. Ik wil stooklijn icm aan/uit. Werkt niet met de T6 met minimaal 3 'schakelmomenten' per uur.
Misschien wordt het wat met de cloud thermostaat.
Overigens geen idee wat/hoe/wanneer ;-)
En anders komt er voor het volgende stookseizoen een andere.

Wie het tóch wil proberen? Mijn T6 is te koop. Antraciet, bedraad.

groeten, Hans.
Dit had ik ook met mijn evohome systeem. Inmiddels heb ik een shelly tussen de aan/uit uitgang van de thermostaat (BDR91 in mijn geval) en de ingang van binnenunit zitten. Op de shelly draait een script die de uitgang van de shelly pas inschakelt als de ingang 3 minuten actief is. Eenmaal ingeschakeld gaat hij pas uit als de ingang 24 minuten uit is. Op die manier worden de 3x per uur schakelmomenten overbrugd. Als het warm genoeg is, gaat de thermostaat langer dan 1 cyclus uit en wordt de uitgang van de shelly ook uitgeschakeld.

• wouterrensen
Nog een vraagje voor andere eigenaren van de BB P80. Afgelopen winter was me opgevallen dat niet mijn hele verdamper aanvroor. Ik heb daar een filmpje van gemaakt en gedeeld met mijn installateur, die het weer met WeHeat heeft besproken.
Filmpje is 60x versneld en laat een cyclus zien van einde defrost tot de volgende defrost.

Reactie was dat kleine temperatuurverschillen mogelijk zijn binnen de verdamper. Omdat ik zelf de indruk had dat de temperatuurverschillen niet heel klein waren, ben ik het gaan meten, bij een buitentemperatuur van 3 à 4 graden:
Paar minuten voor een defrost
Start defrost
Midden in defrost
Einde defrost
Paar minuten na een defrost

Op de filmpjes zie je dat het linkerdeel van de verdamper niet echt koud wordt en redelijk op omgevingstemperatuur blijft hangen. Rechts in beeld koelt wel af. Bij start van de defrost zelfs behoorlijk, dan is de ventilator al gestopt, maar is er nog propaan aan het verdampen.
Bij de defrost warmt wel de hele verdamper op, totdat deze ongeveer 25 graden is. Daarna wordt de verdamper weer koud, behalve dan het stuk links in beeld.

Ook deze filmpjes besproken en ik krijg de reactie dat dit gedrag van de verdamper wel eens kan voorkomen en geen probleem moet zijn. Zelf vind ik het vreemd dat toch best een flink deel van de verdamper niet gebruikt wordt en de enige verklaring die ik kan bedenken is een tekort aan propaan in het systeem. Er is geen lek, want het wordt niet erger. Verder draait de warmtepomp nu prima; huis en SWW worden warm, maar ik kan me voorstellen dat dit niet optimaal is voor het rendement bij lagere temperaturen en het aantal defrosts. Afgelopen winter liep de BB wel op zijn tenen, maar toen had ik ook nog een hoge temperatuur verdeler voor de vloerverwarming (is inmiddels vervangen).

Dan alsnog mijn vraag: zijn er meer mensen die dit hebben gezien bij hun warmtepomp? En heeft iemand een betere verklaring voor dit gedrag?

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:05
wouterrensen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:13:
Dan alsnog mijn vraag: zijn er meer mensen die dit hebben gezien bij hun warmtepomp? En heeft iemand een betere verklaring voor dit gedrag?
Ik heb ook wat filmpjes gemaakt. Bij ons is de hele verdamper bevroren, en ontdooit ook helemaal.
Behalve een ijsrand in het midden die alleen maar aangroeit. Pas bij een temperatuur stijging van de buiten temperatuur en dus een periode zonder frosts/defrosts valt die eraf.

Zou het bij jou een probleem met de lucht flow kunnen zijn? Onze P80 staat helemaal vrij op het dak.

Hieronder foto van ijsrand in het midden, wat later is ie al een stuk dikker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEuPpG6QUR3wl76BWXNnYc88kkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3n9UdFqFE8MBMd8hFAPUa4Z9.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is nadat de dooi is ingezet en de rand er is afgevallen. Ik zit eronder en hoorde opeens een bonk ;) .
Die hoor ik nooit op het dak.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBi3FQobS3a7lVOcecfxdjZEf58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIZeSMs59HtCzTF4UXlgBpWg.jpg?f=fotoalbum_large

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-05 15:20
Kan iemand mij de afmeting van het 200L boilervat van WeHeat geven? Ik moet vermoedelijk vanwege de beperkte ruimte afzien van een WPB, helaas. Ik twijfelde met Sparrow om SWW door de WP te laten doen (defrosts, legionellarun, software, schakelmomenten, ect.), maar ik ben dus om!
Nu nog inpassen in de te creëren ruimte van 80x80x180cm....

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:48

copykat

Good copy isn't bad

Hoe moet ik dit intepreteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPodedvOFe6EEOKz51hNMOJNpMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7fGO7E2oTohhChzdm2RSIkR.jpg?f=fotoalbum_large
Google nest v3 : 2 kruizen?
Inhoevere is dat een probleem?
Ok gemeten temp is vak 1 woonkamertemp lager dan ingesteld => klik "aan". OT software van nest doet dan uitrekenen hoelang t duurt om ingestelde temp te verkrijgen aan de hand van geschiedenis en de cv in ditgeval aansturen op % van volvermogen.
Nu met Weheat : ( als ik die heb laten installeren) klik aan klik uit klik aan klik uit wil je niet slecht voor copwaarde. Dus als je thermostaat ritme inregelt op 18 niemand thuis - 20 iemand thuis dan is de klik aan klik uit minder pendelgedrag. ( indien klik aan niet 100% vermogen oplevert dan.
Ik probeer te begrijpen welke aansturings signalen waar vandaan komen.
1 Meting binnen 1 of meer thermostaten.
( ruimte temp en gewenste temp)
Dom? Meting<gewenst? => aan.
Slim? Zelfde maar dan ook modulerende manier om te vertellen hoeveel aan. Kleine gasvlam tot full burning bij CV.
En bij wp word dit intern( de controler vd wp) geregeld dus de thermostaat moet alleen "dom" klik zeggen om te vertellen dat er warmte gewenst is?

Of te wel google nest v3 is voor een wp opstelling van WeHeat niks meer dan aan/uit thermostaat en een gewenste temp vs gemeten temp week agenda?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• STIMPPYYY
copykat schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:16:
Hoe moet ik dit intepreteren?
[Afbeelding]
Google nest v3 : 2 kruizen?
Inhoevere is dat een probleem?
Ok gemeten temp is vak 1 woonkamertemp lager dan ingesteld => klik "aan". OT software van nest doet dan uitrekenen hoelang t duurt om ingestelde temp te verkrijgen aan de hand van geschiedenis en de cv in ditgeval aansturen op % van volvermogen.
Nu met Weheat : ( als ik die heb laten installeren) klik aan klik uit klik aan klik uit wil je niet slecht voor copwaarde. Dus als je thermostaat ritme inregelt op 18 niemand thuis - 20 iemand thuis dan is de klik aan klik uit minder pendelgedrag. ( indien klik aan niet 100% vermogen oplevert dan.
Ik probeer te begrijpen welke aansturings signalen waar vandaan komen.
1 Meting binnen 1 of meer thermostaten.
( ruimte temp en gewenste temp)
Dom? Meting<gewenst? => aan.
Slim? Zelfde maar dan ook modulerende manier om te vertellen hoeveel aan. Kleine gasvlam tot full burning bij CV.
En bij wp word dit intern( de controler vd wp) geregeld dus de thermostaat moet alleen "dom" klik zeggen om te vertellen dat er warmte gewenst is?

Of te wel google nest v3 is voor een wp opstelling van WeHeat niks meer dan aan/uit thermostaat en een gewenste temp vs gemeten temp week agenda?
Vermoed dat de Nest dus wel watertemp kan doorsturen. Maar dat WeHeat niet de kamertemp kan uitlezen en ook geen setpoint waarde ontvangt (dus nest zegt 20gr, maar WP blijft leker doorstoken op basis van gevraagde watertemp vanuit jouw nest)

Sowieso zou ik daar niets mee doen omdat je beter op stooklijn kan draaien. Tenzij je aan/uit functie wilt gebruiken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

STIMPPYYY schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:59:
[...]

Vermoed dat de Nest dus wel watertemp kan doorsturen. Maar dat WeHeat niet de kamertemp kan uitlezen en ook geen setpoint waarde ontvangt (dus nest zegt 20gr, maar WP blijft leker doorstoken op basis van gevraagde watertemp vanuit jouw nest)

Sowieso zou ik daar niets mee doen omdat je beter op stooklijn kan draaien. Tenzij je aan/uit functie wilt gebruiken.
Stooklijn is een nieuw concept voor mij. (als in niet geregeld door de meting in een kamer maar op basis van een berekening en een weerbericht toch?) Dus ik probeer de (gewenste) functie van de huiskamert-hermostaat bij de WeHeat wp te begrijpen.
watertemperatuur? eh de nest module is (nu) vooral op de OT connector vd CV aangesloten voor Cv aan uit te sturen , welke watertemperatuur bedoel je?
Ik ben geen CV monteur of WP monteur dus ik probeer met "logica" te beredeneren wat er gebeurd. :-)

Ok dus de "domme Modus vd Thermostaat " van kamer temp hoger of gelijk aan setpoint (20graden) => uit. kamertemp lager dan setpoint => graag warmte toevoegen meneer de wp werkt niet met een google nest?

Even voor mijn begrip: met mn 15 jaar oude atag CV geeft de CV de watertemperatuur door die mn cv water heeft in de retourleiding aan de nest v3 controler zodat die de modulatie van de brander (Hoogte vlammen.) kan bepalen? ( Hij overruled de controlerpwb vd de Atag CV om de brander aan te sturen?)
Ik dacht dat de Nest berekende volgens:
1 buiten temperatuur vs binnen temp. (Aan de hand van eerder momenten berekend hij stook tijden ( vandaar t woord "learning" in zijn naam.)
2 tijd die nodig is om 1 graden hoger te krijgen, dus een volgas tot gewenst -1 en dan afvlakken. ( stook tijd geschiedenis van eerder dagen als informatie data)
3 vooruitstoken om gewenste temperatuur op gewenste tijd te krijgen.
4 stook gedrag aanpassen op weekschema en buiten temperatuur.

En dat dit allemaal intern in de Nest electronica was en t "gaspedaal" aansturings signaal t enige was dat het CV controlpwb bereikte om de vlam intensiteit vd brander aan te sturen.
(De CV controlerpwb meet dan cv water in en uit DeltaT ,en aan de hand van die waarde word de brander aangestuurd om de DeltaT te compenseren => constante tempertatuur vh CV water aan de uitgaande kant.

Dus als ik de weheat WP er nu aan koppel:
Nest stook agenda: gewenste temperaturen met WP is economische als die gedurende de dag minder fluctueren.
Dus zeg 18 niemand thuis 20/21 wel iemand thuis. nacht 18 , ochtend 20.
( kan nog steeds met aan/uit signaal)
de WP reageert met werken indien "aan"signaal word gegeven en de hoeveelheid/intensiteit dat dit gebeurd word bepaald door de Weheatheatcontroler. (ook weer DeltaT uitvoertemp naar radiatoren - temp invoer van radiatoren bepaalt de intensiteit)
Voor zover ik een stooklijn begrijp is dat inregelen op buiten temperatuur vs warmteverlies van je huis coefficient. zodat in principe er net zoveel warmte ingevoerd word door je WP als dat je zou verliezen via je buitenschil van je huis. (Vandaar dat met een WP zonering in een standaard huis negatief effect kan hebben op de efficientie omdat een afgesloten radiator door de deur heen warmte onttrekt van de door jouw wél warmgewenste kamer => kouder dan gewenst.. Tegenovergesteld is wat met zonlicht op t zuiden door je ramen voor t warme kamers kan zorgen indien de thermostaat in die kamer niet de temperatuur aangeeft.( meten is weten)

ik geef toe diit is een beetje offtopic als in niet merk gebonden voor WP maar ik probeer te begrijpen hoe de Weheat controler aan zn informatie komt om de DeltaT( werkelijke kamertemperatuur -gewenste kamertemperatuur) naar "0" te krijgen 0 = gewenst. en vooral hoe hij reageert op variabelen om undershooting en overshooting te voorrkomen. En wáár die variabelen informatie vandaan komt omzich op aan te passen.
en in hoeverre een thermostaat ( werkelijke meting voor zover een 1 punts meting "de werkelijkheid" kan weergeven. ( zonlicht op je muur waar hij ophangt is al een waarde verschuiving) daar voor nodig is.
en welke gegevens die thermostaat dan moet verstrekken (alleen gemeten temperatuur? dan is het meer een thermistor zonder schakelaar die geeft door weerstand verandering en een vaste spanning een waarde weer in spanning wat een bepaalde temperatuur vertegenwoordigt) en welke persoonlijke gegevens in de WeHeat applicatie moeten worden ingevoerd> => thuis tijden , gewenste temperaturen op verschillende tijden enz.
Sorry als t warrig overkomt maar mijn gedachtes koppelen allerlei variabelen aan elkaar in een wat als indien dan? :$

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:12
copykat schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:58:
[...]

Stooklijn is een nieuw concept voor mij. (als in niet geregeld door de meting in een kamer maar op basis van een berekening en een weerbericht toch?) Dus ik probeer de (gewenste) functie van de huiskamert-hermostaat bij de WeHeat wp te begrijpen.
watertemperatuur? eh de nest module is (nu) vooral op de OT connector vd CV aangesloten voor Cv aan uit te sturen , welke watertemperatuur bedoel je?
Ik ben geen CV monteur of WP monteur dus ik probeer met "logica" te beredeneren wat er gebeurd. :-)

Ok dus de "domme Modus vd Thermostaat " van kamer temp hoger of gelijk aan setpoint (20graden) => uit. kamertemp lager dan setpoint => graag warmte toevoegen meneer de wp werkt niet met een google nest?

Even voor mijn begrip: met mn 15 jaar oude atag CV geeft de CV de watertemperatuur door die mn cv water heeft in de retourleiding aan de nest v3 controler zodat die de modulatie van de brander (Hoogte vlammen.) kan bepalen? ( Hij overruled de controlerpwb vd de Atag CV om de brander aan te sturen?)
1 buiten temperatuur vs binnen temp. (Aan de hand van eerder momenten berekend hij stook tijden ( vandaar t woord "learning" in zijn naam.)
2 tijd die nodig is om 1 graden hoger te krijgen, dus een volgas tot gewenst -1 en dan afvlakken. ( stook tijd geschiedenis van eerder dagen als informatie data)

En dat dit allemaal intern in de Nest electronica was en t "gaspedaal" aansturings signaal t enige was dat het CV controlpwb bereikte om de vlam intensiteit vd brander aan te sturen.
(De CV controlerpwb meet dan cv water in en uit DeltaT ,en aan de hand van die waarde word de brander aangestuurd om de DeltaT te compenseren => constante tempertatuur vh CV water aan de uitgaande kant.

Nest stook agenda: gewenste temperaturen met WP is economische als die gedurende de dag minder fluctueren.
de WP reageert met werken indien "aan"signaal word gegeven en de hoeveelheid/intensiteit dat dit gebeurd word bepaald door de Weheatheatcontroler. (ook weer DeltaT uitvoertemp naar radiatoren - temp invoer van radiatoren bepaalt de intensiteit)
Voor zover ik een stooklijn begrijp is dat inregelen op buiten temperatuur vs warmteverlies van je huis coefficient. zodat in principe er net zoveel warmte ingevoerd word door je WP als dat je zou verliezen via je buitenschil van je huis. (Vandaar dat met een WP zonering in een standaard huis negatief effect kan hebben op de efficientie omdat een afgesloten radiator door de deur heen warmte onttrekt van de door jouw wél warmgewenste kamer => kouder dan gewenst.. Tegenovergesteld is wat met zonlicht op t zuiden door je ramen voor t warme kamers kan zorgen indien de thermostaat in die kamer niet de temperatuur aangeeft.( meten is weten)

ik geef toe diit is een beetje offtopic als in niet merk gebonden voor WP maar ik probeer te begrijpen hoe de Weheat controler aan zn informatie komt om de DeltaT( werkelijke kamertemperatuur -gewenste kamertemperatuur) naar "0" te krijgen 0 = gewenst. en vooral hoe hij reageert op variabelen om undershooting en overshooting te voorrkomen.
en in hoeverre een thermostaat ( werkelijke meting voor zover een 1 punts meting "de werkelijkheid" kan weergeven. ( zonlicht op je muur waar hij ophangt is al een waarde verschuiving) daar voor nodig is.
en welke gegevens die thermostaat dan moet verstrekken (alleen gemeten temperatuur? dan is het meer een thermistor zonder schakelaar die geeft door weerstand verandering en een vaste spanning een waarde weer in spanning wat een bepaalde temperatuur vertegenwoordigt) en welke persoonlijke gegevens in de WeHeat applicatie moeten worden ingevoerd> => thuis tijden , gewenste temperaturen op verschillende tijden enz.
Sorry als t warrig overkomt maar mijn gedachtes koppelen allerlei variabelen aan elkaar in een wat als indien dan? :$
tip: vraag chatgpt oid even om je teksten kort en bondig samen te vatten. Fijn voor het ordenen van je eigen gedachten en voor de leesbaarheid van dit forum:

Hierbij de essentie van je (achtergrond van de) vraag geloof ik:

Stooklijn is nieuw voor mij; ik begrijp dat dit werkt op basis van berekeningen en buitentemperatuur in plaats van alleen kamermeting. Daarom probeer ik de rol van de thermostaat bij een WeHeat warmtepomp te snappen.

Ik vraag me af hoe de WeHeat-controller precies bepaalt hoeveel warmte nodig is, welke rol de thermostaat daarin speelt, en welke gegevens (zoals temperatuurmeting en schema’s) daarvoor nodig zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door arjenhiemstra op 04-04-2026 15:07 ]

• STIMPPYYY
copykat schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:58:
[...]

ik geef toe diit is een beetje offtopic als in niet merk gebonden voor WP maar ik probeer te begrijpen hoe de Weheat controler aan zn informatie komt om de DeltaT( werkelijke kamertemperatuur -gewenste kamertemperatuur) naar "0" te krijgen 0 = gewenst.
Stooklijn is het vragen van X watertemperatuur bij Y buitentemperatuur. Dus bijvoorbeeld 40graden watertemperatuur bij -5 graden. Daarmee bereik je Z binnentemperatuur.

Als je puur en alleen setpoint wilt stoken, dus ‘maak het 20gr’ dan moet je een andere thermostaat nemen. Echter betekent die ‘maak het 20gr’ dat de thermostaat tegen de WP zegt geef mij X watertemperatuur. Dus stel je wilt van 18gr naar 20gr verwarmen bij -5 op setpoint (dat is OT) dan zegt jouw thermostaat tegen de warmtepomp bijvoorbeeld “geef mij 40gr watertemperatuur want ik wil verwarmen tot 20gr”. Sterker nog, zodra de thermostaat 19gr bereikt en meet zal de thermostaat nog maar 30gr watertemperatuur vragen bijvoorbeeld. Het lijkt/is (op)stooklijn, maar in de praktijk is dit veel onrustiger omdat deze manier van verwarmen is afgestemd op een traditionele CV. Dus vaker te hoge watertemperatuur vraagt en zorgt voor onrustig stookgedrag. Je kan in 3 uur 2 graden erbij beuken met hoogvermogen om daarna uit te gaan of je krijgt er 2 graden bij over 10 uur met zeer laag vermogen en draait daarna lekker door op minimaal vermogen zodat je 24/7 een comfortabele temp hebt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@arjenhiemstra zal eens kijken of chatgpt, gebruik ik niet als zodanig, werkt voor mij.
@STIMPPYYY
(mocht je t teveel offtopic vinden mag je ook dm én)
Stooklijn is het vragen van X watertemperatuur bij Y buitentemperatuur. Dus bijvoorbeeld 40graden watertemperatuur bij -5 graden. Daarmee bereik je Z binnentemperatuur.
Ah dus puur berekend op je "vermoedelijke" warmte verlies van je huis. geen interne meting om dit te verifieren en zo nodig automatisch te corrigeren. Die stooklijn pas je dus zelf aan indien correctie noodzakelijk is? niet bijv. Weheat cloud ( je account en app omgeving) op basis van je melding "het is 1 of 2 graden in mn huis te warm of te koud"?
Als je puur en alleen setpoint wilt stoken, dus ‘maak het 20gr’ dan moet je een andere thermostaat nemen. Echter betekent die ‘maak het 20gr’ dat de thermostaat tegen de WP zegt geef mij X watertemperatuur. Dus stel je wilt van 18gr naar 20gr verwarmen bij -5(buitentemp) op setpoint (dat is OT) dan zegt jouw thermostaat tegen de warmtepomp bijvoorbeeld “geef mij 40gr watertemperatuur want ik wil verwarmen tot 20gr”. Sterker nog, zodra de thermostaat 19gr bereikt en meet zal de thermostaat nog maar 30gr watertemperatuur vragen bijvoorbeeld. (de modulerende factor komt dus uit de Smart Thermostaat niet uit de CV/WP controller.)
ah nou begint het te dagen, mn Nest kan niet melden "ik wil het over 2 uur 20 graden hebben" en het is nu 17graden. zoek t uit hoe het zo efficient mogelijk kan. Daardoor is de aanloop verwarmingsgedrag vd WP te agressief en gaat je COP naar beneden.

En met een voorgeprogrameerde stooklijn (input van warmte-energie gegenereerd door je WP) om t verlies van warmte van huis dat naar buiten verdwijnt te compenseren heb je een continue hoeveelheid warmte energie die precies voldoende zou moeten zijn om het huis op de gewenste 20 graden te houden.
Met als enige variabele de weatherdata aka "hoe koud is het buiten"? Dus de buiten temperatuur regelt modulatie van de WP en niet de woonkamer Thermostaat?

Dan rest mij de vraag wat doen de thermostaten ( informatiescherm zijn voor de mens?) in de woonkamer nog? oftewel niks anders dan meten en displayen?

of kan je die gebruiken om de stooklijn (tijdelijk) te over rullen door hem een slinger te geven naar zeg 22graden? en als je die weer op 18 zet (onder de stooklijn temperatuur van 20) vervalt de actie en gaat de stooklijn weer verder?

En hoe word "zonlicht energie in je huis door de ramen" door een stook lijn opgevangen?
Ons huis krijgt vrij snel warmte binnen als we het niet afschermen met zonwering. Vandaar de vraag.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:05:
[
En hoe word "zonlicht energie in je huis door de ramen" door een stook lijn opgevangen?
Ons huis krijgt vrij snel warmte binnen als we het niet afschermen met zonwering. Vandaar de vraag.
Niet, maar als de watertemperatuur niet afkoelt (in huis) (setpoint is bijvoorbeel 25 graden) en er komt dus 25 graden de WP in dan zal de WP in idle mode gaan en stoppen met verwarmen.
(In de praktijk zal de 25 graden niet hard zijn, er zit iets van een overshoot in, maar je snapt hopelijk het punt).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• wouterrensen
MartinPTweak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 06:28:
[...]

Zou het bij jou een probleem met de lucht flow kunnen zijn? Onze P80 staat helemaal vrij op het dak.
De WP staat op een dakkapel, de kant die niet bevriest zit aan de straatkant. Ik denk dat er voldoende flow is en die is wellicht ook beter aan de straatkant dan aan de dakkant, maar ik verwacht niet dat een betere flow de verdamper helemaal op omgevingstemperatuur kan houden. Ook vind ik de overgang van bevriezen naar niet koud worden te abrupt om door een verschil in flow veroorzaakt te worden.
Ik heb nog geen last gehad van ijs dat blijft zitten aan het eind van een defrost. Dat lijkt me wel lastig trouwens, want dat is precies ook de plek waar het smeltwater naar beneden komt.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 08:25
Weheat schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:28:
Hoi allemaal,

We zien de (terechte) klachten over het verdwijnen van de power in en power out data uit de API. We lazen ook de vermoedens dat we dit bewust hebben gedaan, maar dat is absoluut niet het geval.

De oorzaak is puur technisch, we zijn recent gemigreerd naar nieuwe, beter schaalbare data pipelines (wat de API uiteindelijk ook beter maakt) en bij die overgang is deze specifieke data van de radar af gevallen. Zoals we eerder hebben beloofd, hoort dit gewoon in de API. Sterker nog, we vinden het juist tof hoe jullie er gebruik van maken en integraties bouwen!

Binnen nu en 1 tot 2 weken zit deze data weer netjes in de API. Zodra het gefikst is, geef ik hier direct een seintje.
Bedankt voor deze update hier @Weheat .
Zou nog beter zijn als er in het vervolg direct een mail uitgestuurd kan worden of een melding in de app, wanneer er weer een probleem is. Scheelt een hoop frustratie en onzekerheid bij de gebruikers.

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02:31
Vraag boiler,
Wie heeft ervaring met een 300 liter boiler, icm Flint en met een dubbele spiraal, voor bij voorbeeld zonneboiler?

Zo ja, welk merk en type?

Ik heb nu de Flint draaien met alleen nog gas voor douchewater

• Carboy54
martijnn2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:03:
Vraag boiler,
Wie heeft ervaring met een 300 liter boiler, icm Flint en met een dubbele spiraal, voor bij voorbeeld zonneboiler?

Zo ja, welk merk en type?

Ik heb nu de Flint draaien met alleen nog gas voor douchewater
Nexus heeft dat in hun programma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrHpbnLgXF5xEE3--zEfmzJ-5uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5lm8xRURnRPkBxT6MGENDgu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 05-04-2026 09:59 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-05 21:40
STIMPPYYY schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:11:
[...]

Als je puur en alleen setpoint wilt stoken, dus ‘maak het 20gr’ dan moet je een andere thermostaat nemen. Echter betekent die ‘maak het 20gr’ dat de thermostaat tegen de WP zegt geef mij X watertemperatuur. Dus stel je wilt van 18gr naar 20gr verwarmen bij -5 op setpoint (dat is OT) dan zegt jouw thermostaat tegen de warmtepomp bijvoorbeeld “geef mij 40gr watertemperatuur want ik wil verwarmen tot 20gr”. Sterker nog, zodra de thermostaat 19gr bereikt en meet zal de thermostaat nog maar 30gr watertemperatuur vragen bijvoorbeeld. Het lijkt/is (op)stooklijn, maar in de praktijk is dit veel onrustiger omdat deze manier van verwarmen is afgestemd op een traditionele CV. Dus vaker te hoge watertemperatuur vraagt en zorgt voor onrustig stookgedrag. Je kan in 3 uur 2 graden erbij beuken met hoogvermogen om daarna uit te gaan of je krijgt er 2 graden bij over 10 uur met zeer laag vermogen en draait daarna lekker door op minimaal vermogen zodat je 24/7 een comfortabele temp hebt.
Ok, dus eigenlijk moeten we dan afstappen van oude denkwijzen? Nu (nog met een CV ketel) hebben we op de 2e verdieping, waar kinderen alleen maar slapen en soms spelen, een instelling op de Tado: maak kamer 19 graden van 1900 tot 21:00. De rest van de dag niet onder de 16,5 laten komen. Gaat het dan straks met een WP en Stooklijn zo zijn dat je die verdieping ook de hele dag 19 graden gaat laten zijn?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ja, het wat doet de thermostaat eigenlijk nog als de retourtemp van t radiator water bepaald of de wp uitschakelt.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:05
testmanager schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:00:
[...]

Ok, dus eigenlijk moeten we dan afstappen van oude denkwijzen? Nu (nog met een CV ketel) hebben we op de 2e verdieping, waar kinderen alleen maar slapen en soms spelen, een instelling op de Tado: maak kamer 19 graden van 1900 tot 21:00. De rest van de dag niet onder de 16,5 laten komen. Gaat het dan straks met een WP en Stooklijn zo zijn dat je die verdieping ook de hele dag 19 graden gaat laten zijn?
En je stelt de temperatuur in van die ruimtes door de flow in te stellen zodat je de gewenste temperatuur krijgt, je doet niets met de thermostaat of de warmtepomp daarvoor.
In jouw geval dus een flow instellen (waterzijdig inregelen) van 19 graden.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-05 21:52
Komende week komen ze bij ons de Sparrow installeren.
Met 300 liter boiler, BUH en 100 liter buffer.
Ik wil de Heater zo weinig mogelijk gebruiken, heb deze eigenlijk aangeschaft omdat ik er vanuit ga, dat de Weheat intelligence hier straks handige dingen mee kan doen. :-)
Als ik me goed herinner, zijn er twee mogelijke configuratie mogelijkheden voor de heater toch? welke zorgt er in mijn geval voor dat de heater niet te snel aan gaat?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05 14:13
Robbie-1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:54:
Komende week komen ze bij ons de Sparrow installeren.
Met 300 liter boiler, BUH en 100 liter buffer.
Ik wil de Heater zo weinig mogelijk gebruiken, heb deze eigenlijk aangeschaft omdat ik er vanuit ga, dat de Weheat intelligence hier straks handige dingen mee kan doen. :-)
Als ik me goed herinner, zijn er twee mogelijke configuratie mogelijkheden voor de heater toch? welke zorgt er in mijn geval voor dat de heater niet te snel aan gaat?
As backup, maar dat regelt de installateur.

Hier heeft de heater nog nooit wat gedaan, alleen in test.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• testmanager
MartinPTweak schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:57:
[...]

En je stelt de temperatuur in van die ruimtes door de flow in te stellen zodat je de gewenste temperatuur krijgt, je doet niets met de thermostaat of de warmtepomp daarvoor.
In jouw geval dus een flow instellen (waterzijdig inregelen) van 19 graden.
Sorry, misschien een beetje off-topic omdat dit niet specifiek gaat over Weheat, maar met een WP zet je alle kames op een constante temperatuur, niet alleen de benedenverdieping met vloerverwarming maar ook de slaapkamers met radiator?

• arjenhiemstra
testmanager schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:55:
[...]

Sorry, misschien een beetje off-topic omdat dit niet specifiek gaat over Weheat, maar met een WP zet je alle kames op een constante temperatuur, niet alleen de benedenverdieping met vloerverwarming maar ook de slaapkamers met radiator?
Bij voorkeur wel, dat kan per ruimte prima een eigen temp zijn maar het idee is dat de ruimte altijd mee moet doen zolang de ruimte temp lager is dan de buiten temp. Anders zijn je andere ruimtes de “niet verwarmde” ruimte aan het verwarmen.

Details kunnen per situatie verschillend zijn. Als het inleveren van een en klein efficiëntie je heel veel comfort geeft is dat het misschien prima waard.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-05 22:06
arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:05:
[...]

Bij voorkeur wel, dat kan per ruimte prima een eigen temp zijn maar het idee is dat de ruimte altijd mee moet doen zolang de ruimte temp lager is dan de buiten temp. Anders zijn je andere ruimtes de “niet verarmde” ruimte aan het verwarmen.

Details kunnen per situatie verschillend zijn. Als het inleveren van een en klein efficiëntie je heel veel comfort geeft is dat het misschien prima waard.
Hoger, right? :)

• arjenhiemstra
Als je ruimte temp hoger is dan de buiten temp hoef je niet te verwarmen geloof ik O-)

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-05 22:06
arjenhiemstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:11:
[...]

Als je ruimte temp hoger is dan de buiten temp hoef je niet te verwarmen geloof ik O-)
Is totaal afhankelijk van je gewenste ruimte temperatuur. Gewenst < actuele ruimte temperatuur = > je moet verwarmen.

Dan 2 mogelijkheden:
- buiten is kouder dan binnen => verwarming aan. En zelfs als de ruimte op temperatuur is, zul je moeten verwarmen, want je gaat warmte verliezen aan buiten.
- buiten is warmer dan binnen => raampje open, warmt het vanzelf op

De eerste is (lijkt mij) 99% van de tijd dat we verwarmen. De tweede is vooral als je airco is doorgeschoten met koelen...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Eh bij -10 is 0 graden ruim boven buiten temp maar dat is mij toch wat frisjes. :D

Vermoedelijk bedoelde hij lager dan gewenste binnentemperatuur.
Meeste mensen hebben slaap temp op 18 19 graden. Maar als t je kinderen zijn die op hun kamer zitten ( hangen studeren, je wilt t niet weten .) willen ze 20-21.
Is dan de interne thermostaatkraan( fysiek aan je radiator? nog iets waarmee je de basis stooklijn kan beinvloeden per slaap kamer?
Of moet je dan gewoon effe de boosterfans laten draaien om meer warmte te ontrekken van de flow?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-05 21:52
Vraagje over de boiler:

Er zit een aftap mogelijkheid helemaal onderin het vat (uiteraard) hoe wordt dit in de regel aangesloten? ik neem aan met een stukje buis en een kraan, zodat je dat netjes kunt opvangen? Even die dop losdraaien met 300 liter erboven lijkt me leuk voor een zwembad.

• arjenhiemstra
Aeien schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:16:
[...]

Is totaal afhankelijk van je gewenste ruimte temperatuur. Gewenst < actuele ruimte temperatuur = > je moet verwarmen.

Dan 2 mogelijkheden:
- buiten is kouder dan binnen => verwarming aan. En zelfs als de ruimte op temperatuur is, zul je moeten verwarmen, want je gaat warmte verliezen aan buiten.
- buiten is warmer dan binnen => raampje open, warmt het vanzelf op

De eerste is (lijkt mij) 99% van de tijd dat we verwarmen. De tweede is vooral als je airco is doorgeschoten met koelen...
Ok, I stand corrected.

[ Voor 6% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-04-2026 21:35 ]

• Hertog99
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-05 20:05
Robbie-1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:31:
Vraagje over de boiler:

Er zit een aftap mogelijkheid helemaal onderin het vat (uiteraard) hoe wordt dit in de regel aangesloten? ik neem aan met een stukje buis en een kraan, zodat je dat netjes kunt opvangen? Even die dop losdraaien met 300 liter erboven lijkt me leuk voor een zwembad.
D'r zit een kraantje op de aftap zelf. Hier geen vaste 'afwatering', tuinslang met zo'n standaard cv-bijvul-schroefgeval erop en in een putje hangen (of in de afvoer waar de overdruk ook op afstort).

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:16
copykat schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:37:
Ja, het wat doet de thermostaat eigenlijk nog als de retourtemp van t radiator water bepaald of de wp uitschakelt.
De ruimtetemperatuur weergeven...
Tenzij je stooklijn met aan/uit gebruikt, dan zet hij de WP uit als de ingestelde temp. bereikt is...

• testmanager
copykat schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:19:
Eh bij -10 is 0 graden ruim boven buiten temp maar dat is mij toch wat frisjes. :D

Vermoedelijk bedoelde hij lager dan gewenste binnentemperatuur.
Meeste mensen hebben slaap temp op 18 19 graden. Maar als t je kinderen zijn die op hun kamer zitten ( hangen studeren, je wilt t niet weten .) willen ze 20-21.
Is dan de interne thermostaatkraan( fysiek aan je radiator? nog iets waarmee je de basis stooklijn kan beinvloeden per slaap kamer?
Of moet je dan gewoon effe de boosterfans laten draaien om meer warmte te ontrekken van de flow?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-05 09:35

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Hoi allemaal,

Tot slot, als we dan tóch helemaal eerlijk zijn.. we hebben dit forum de laatste tijd niet scherp in de gaten gehouden, gaan we weer beter oppakken!

Groeten vanuit Weheat

ps. De meldingen over de zomertijd-bug bij de legionellarun hebben we inmiddels ook gezien en staan op de radar bij het dev-team, bedankt voor het aankaarten!
Bedankt voor jullie eerlijke reactie. Op dit forum zitten volgens mij je grootste fans (including mijn vriend en ik) , die graag mooie dingen doen met jullie producten en ook jullie API. Om frustratie (en in mijn geval veel uitzoekwerk in HA) te voorkomen is communicatie over wijzigingen wel essentieel. Goede release-notes zouden al heel fijn zijn :).

Jaren_30_huis_gasloos

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-05 10:03
Ik heb een vraag en een dilemma mogelijk kan iemand me hier wat extra inzicht verschaffen.

Wij gebruiken de warmtepomp op stooklijn en dit werkt tot nu toe perfect maar wij hebben ook een thuis accu (als hobby en vast voor 2027 en verder) nu valt op dat in Maart en nu begin april de warmtepomp vaak alleen snachts draait en overdag in verband met de hoge temperaturen dus uitstaat. De warmtepomp en huis samen trekken in de nacht de accu compleet leeg. En ik vaak kom ik of 1-3 kwh te kort aan capaciteit terwijl ik overdag nog stroom over heb en dit dus terug lever.

Ik had gehoopt dat Weheat intelligence mogelijk hier een uitkomst zou kunnen bieden maar dit laat maar op zich wachten is het mogelijk om tijdelijk met het stilte Nivea wat proberen bij te sturen dan hij in de nacht alleen maar op minimaal capaciteit mag draaien en dan overdag bij trekt? Of is dit niet wenselijk

Ik heb ook de optie overwogen om een accu module bij te kopen maar voor 1 maand per jaar laat zicht dit totaal niet reken (na afschaf saldering)

Onze panelen liggen op zuid/west dus pas vanaf een uur of 11 beginnen ze veel stroom op te wekken ik heb er ook aan gedacht om er in de toekomst bij te leggen op zuid/oost om dit eventueel ook op te vangen en voor de winter wat meer capaciteit te creëren

Ieder mogelijk inzicht is welkom

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:37
Ik heb een merkwaardig probleem. Ik heb een Sparrow met een 200L boiler en een buffervat. Vorig jaar maart laten installeren door Coolblue.

Ik heb al een tijdje last van wegvallende druk, en Coolblue kwam 27 maart langs om mijn expansievat te vervangen. Dat hebben ze gedaan en er kwam een kleine 15L water uit. Dus die was kaduuk.

Twee dagen later begon de druk weer weg te zakken. Afgelopen zondagnacht op maandag viel de druk helemaal weg naar 0. Gisteren volgevuld tot 2 bar. Vannacht heeft de warmtepomp weer gedraaid, en is de druk weggezakt naar 1.2 bar.

Blijkbaar is er weer wat water "uit de warmtepomp" gaan lekken, wat wellicht duidt op overdruk? Ik heb Hoppenbrouwers gecontacteerd, maar ze zijn nog in overgangs/trainingsfase. Wat zou het nog meer kunnen zijn?

- Ik heb alle radiatoren al laten ontluchten
- Spiro trap al schoongemaakt / ontvuild

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRct4shV69suZshvUvIe_XhB9kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpyB7gHSpjEPJh9kdM1dmpb8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door chengbondkwok op 07-04-2026 11:13 ]

• Tijgerkracht
Cherdium schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:33:
Ik heb een vraag en een dilemma mogelijk kan iemand me hier wat extra inzicht verschaffen.

Wij gebruiken de warmtepomp op stooklijn en dit werkt tot nu toe perfect maar wij hebben ook een thuis accu (als hobby en vast voor 2027 en verder) nu valt op dat in Maart en nu begin april de warmtepomp vaak alleen snachts draait en overdag in verband met de hoge temperaturen dus uitstaat. De warmtepomp en huis samen trekken in de nacht de accu compleet leeg. En ik vaak kom ik of 1-3 kwh te kort aan capaciteit terwijl ik overdag nog stroom over heb en dit dus terug lever.

Ik had gehoopt dat Weheat intelligence mogelijk hier een uitkomst zou kunnen bieden maar dit laat maar op zich wachten is het mogelijk om tijdelijk met het stilte Nivea wat proberen bij te sturen dan hij in de nacht alleen maar op minimaal capaciteit mag draaien en dan overdag bij trekt? Of is dit niet wenselijk

Ik heb ook de optie overwogen om een accu module bij te kopen maar voor 1 maand per jaar laat zicht dit totaal niet reken (na afschaf saldering)

Onze panelen liggen op zuid/west dus pas vanaf een uur of 11 beginnen ze veel stroom op te wekken ik heb er ook aan gedacht om er in de toekomst bij te leggen op zuid/oost om dit eventueel ook op te vangen en voor de winter wat meer capaciteit te creëren

Doe stooklijnin combinatie met het aan/uit contact. Hier draait de Blackbird alleen overdag, nu tussen 10 en 17, helemaal op zonnepanelen. Zoek even terug in het forum op aan uit shelly

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 17:20

Hoe groot is je batterij? Ik heb net mn capaciteit verhoogd van 10kwh naar 20kwh omdat ik hetzelfde issue had. Het is een beetje offtopic, dus als je wilt weten hoe ik het aanpak, stuur me even een DM.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-05 15:18
Tijgerkracht schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:25:
[...]

Doe stooklijnin combinatie met het aan/uit contact. Hier draait de Blackbird alleen overdag, nu tussen 10 en 17, helemaal op zonnepanelen. Zoek even terug in het forum op aan uit shelly
Bij ons draait de blackbird ook alleen maar overdag de laatste paar weken. maar dan via het schema van de thermostaat"
9:00 19.5
11:30 20.5
13:00 20.5
16:00 19.0
23:00 18.5
Vanwege genoeg zonnepanelen capaciteit kost het me overdag niks om de WP te laten draaien
Dit is minder efficient met vloerverwarming maar de zon is gratis (in de winter periode permanent 20 graden)
Snachts hebben we zodoende genoeg aan de batterij capaciteit omdat de wp niet draait

• Jpiek
chengbondkwok schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:10:
Twee dagen later begon de druk weer weg te zakken. Afgelopen zondagnacht op maandag viel de druk helemaal weg naar 0. Gisteren volgevuld tot 2 bar. Vannacht heeft de warmtepomp weer gedraaid, en is de druk weggezakt naar 1.2 bar.

Blijkbaar is er weer wat water "uit de warmtepomp" gaan lekken, wat wellicht duidt op overdruk? Ik heb Hoppenbrouwers gecontacteerd, maar ze zijn nog in overgangs/trainingsfase. Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Defecte ontluchter/bevriesbeveiliging ?
Heb ik ook gehad :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzslx-mqMe1VOOdD6JK86AWlSbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pXuL3rlnKIpAwe4JTzPEpD2q.png?f=user_large

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:25
Hoi allemaal,

Groeten vanuit Weheat

Zo te zien zit COP/Power weer in HomeAssistant, als je de integratie reload.

• teacher

teacher

Dysgaf!

En vermogen in neemt nu ook het standby vermogen mee, zo lijkt het.

• Barryvdh
teacher schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:55:
En vermogen in neemt nu ook het standby vermogen mee, zo lijkt het.
Er zit ook nog een fix aan te komen dat het energyverbruik ook het energyverbruik uit stand-by meeneemt, maar dit is nog niet released.

• Cherdium
[...]

Er zit nu een Evohome thermostaat op met opentherm module deze doet eigenlijk niks met de warmtepomp omdat die op stooklijn staat. Die zorgt er alleen voor dat de andere ruimtes (slaapkamers) niet te warm wordt (alle zones staan constante temperatuur) zou deze ook werken als ik hem op aan/uit zet?

• Cherdium
Mjans19 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:42:
[...]

Bij ons draait de blackbird ook alleen maar overdag de laatste paar weken. maar dan via het schema van de thermostaat"
9:00 19.5
11:30 20.5
13:00 20.5
16:00 19.0
23:00 18.5
Vanwege genoeg zonnepanelen capaciteit kost het me overdag niks om de WP te laten draaien
Dit is minder efficient met vloerverwarming maar de zon is gratis (in de winter periode permanent 20 graden)
Snachts hebben we zodoende genoeg aan de batterij capaciteit omdat de wp niet draait
Zoals ik het hier heb opgebouwd met mijn thermostaat is dat lastig. ik zal de stilteniveau eens proberen en dan terug koppelen hoe dat werk. mogelijk als ik hem op minimaal vermogen laat draaien dat hij dan niet de gehele accu leeg trekt. ander zal ik inderdaad eens met de thermostaat moeten experimenteren of misschien zelf er eentje bij hangen (een voor de ruimte regeling en een voor de warmtepomp)

• Pr088

Wat zou je willen voorkomen of oplossen? Ik denk dat het juist goed is dat je thuisaccu volledig 's nachts wordt leeg getrokken. Dan kun je overdag weer vol laden.

• Jpiek
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:47:
[...]
Wat zou je willen voorkomen of oplossen? Ik denk dat het juist goed is dat je thuisaccu volledig 's nachts wordt leeg getrokken. Dan kun je overdag weer vol laden.
Idealiter haal je het net wel/net niet, dus dn is er gewoon 1-3 kWh opslag te weinig. Maaar goied, dat hangt weer van het seizoen af... Ik zou tevreden zijn met dit resultaat...

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 21:59
Even voor mijn begrip...Ik denk dat ik warmtepompen nog niet zo goed begrijp. kun je de nest niet blijven gebruiken in een hybride opstelling als je de warmtepomp op de stooklijn insteld (hoe dat dan ook werkt) en de nest gebruikt voor de CV? Of is het probleem dan, dat je geen temperatuuruitlezing hebt, waardoor de warmtepomp altijd aan staat? Dus een compatibele thermostaat is niets anders dan een ordinaire temperatuursensor voor de warmtepomp?

Maar dan de gok een goedkope (tijdelijke) thermostaat en stoken op de stooklijn met de thermostaat op 20/21 waar de cv ingrijpt als de warmtepomp het niet meer redt, in de hoop dat weheat hier iets aan gaat doen, of dan toch die t6r of t6?

[ Voor 21% gewijzigd door basset op 07-04-2026 14:36 ]

Hop,hop,hop!

• Jpiek
basset schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:32:
en de nest gebruikt voor de CV? Of is het probleem dan, dat je geen temperatuuruitlezing hebt, waardoor de warmtepomp altijd aan staat? Dus een compatibele thermostaat is niets anders dan een ordinaire temperatuursensor voor de warmtepomp?
Ook in hybride met stooklijn doet de CV nisk met de tehermostaat, of liever omgekeerd, de thermostaat niks met de CV. De binnenunit van de Weheat stuurt de CV aan als de WP het water niet op de gewenste temperatuur krijgt.

Stooklijn = Thermostaat is dure thermometer (tenzij stooklijn + aan/uit)
Opentherm = Thermostaat stuurt WP aan (en de WP weer de CV)

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:37
Barryvdh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:06:
[...]

Er zit ook nog een fix aan te komen dat het energyverbruik ook het energyverbruik uit stand-by meeneemt, maar dit is nog niet released.
Ik zie nu in stand-by stand, dat vermogen in, op 10 watt staat.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Tijgerkracht
Cherdium schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:11:
[...]

Er zit nu een Evohome thermostaat op met opentherm module deze doet eigenlijk niks met de warmtepomp omdat die op stooklijn staat. Die zorgt er alleen voor dat de andere ruimtes (slaapkamers) niet te warm wordt (alle zones staan constante temperatuur) zou deze ook werken als ik hem op aan/uit zet?
Nee!

EvoHome niet op aan/uit zetten, dat werkt niet. Ik heb hier ook EvoHome, niet doen! Zie mijn eerdere posts hierover

• Carboy54
Ik heb een merkwaardig probleem. Ik heb een Sparrow met een 200L boiler en een buffervat. Vorig jaar maart laten installeren door Coolblue.

Ik heb al een tijdje last van wegvallende druk, en Coolblue kwam 27 maart langs om mijn expansievat te vervangen. Dat hebben ze gedaan en er kwam een kleine 15L water uit. Dus die was kaduuk.

[Afbeelding]
Is de voordruk 0.5 bar in het expansievat?

• Barryvdh
RNacoustics schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:25:
[...]

Ik zie nu in stand-by stand, dat vermogen in, op 10 watt staat.
Klopt, maar dit zit nog niet in de totalen. Zit wel in een subtotaal.

Over totalen gesproken, er is een discussie in https://github.com/wefabricate/wh-python/pull/56 over wat logisch is.

Totaal IN = alle IN waardes opgeteld. Dat is opzich logisch, alleen hier mist dus stand-by, komt er nog bij.

Totaal UIT = de opgewerkte energie. Alleen als je naar de subtotalen kijkt in de API/HA, zijn Defrost en Cooling dus negatief. Ik kan niet precies zien wat de app toont, maar wat vinden jullie logisch om als totaal in HA te zien?
Ik zou zeggen dat de energie van koelen wordt gezien als toegevoegde energie (dus als er -10 staat, wil je +10 op je opgewerkte energie totaal). Maar als een defrost -5 is, dan wordt deze juist onttrokken aan de opgewarmde energie toch, dus wil je wel -5 doen lijkt me?). Als ik dat bereken en vergelijk met jaartotalen komt het ook wel ongeveer overeen.

Betekent wel dat de totale opgewekte energie kan afnemen over een periode (tijdens defrosten dus). En dat de totalen straks weer wat zullen vernanderen ineens..

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben mn offertes aan het bekijken en ik zie 20A zekering, neem aan B karakteristiek? Is dat voor de WP én het electrisch element( voor extra verwarming?)
Ik meen ergens( hier?) gelezen te hebben dat er 2 16A gebruikt werd iets met 1 voor pomp vd buiten unit en 1 voor de vorstbeveiliging...
Dus eigenlijk vraag ik : word een WeHeat sparrow p60 AE installatie op 1 groep geinstalleerd of 2?
Ik heb opzich geen issue met een 20A plaatsen. ( ik heb voorzover ik weet een 20A zekering naar zolder hoe dat dan weer met weheat werkt hoor ik wel.)

@Jpiek die stooklijn +aan/uit modus, werkt de thermostaat dan als een soort overruling als in stook lijn doet x temp in CV leidingen duwen voor 20 graden en als ik de thermostaat op 25 graden zet en dus "aan" gaat word de stooklijn dan tijdelijk overruled en gaat de wp harder werken om die 25 graden te halen? En zo ja, als ik de thermostaat weer op 18 oid dergelijks zet ( thermostaat gaat op uit) gaat de wp weer over op stooklijn?

[ Voor 28% gewijzigd door copykat op 07-04-2026 19:07 ]

• Pr088
copykat schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:59:
Ik ben mn offertes aan het bekijken en ik zie 20A zekering, neem aan B karakteristiek? Is dat voor de WP én het electrisch element( voor extra verwarming?)
Ik meen ergens( hier?) gelezen te hebben dat er 2 16A gebruikt werd iets met 1 voor pomp vd buiten unit en 1 voor de vorstbeveiliging...
Dus eigenlijk vraag ik : word een WeHeat sparrow p60 AE installatie op 1 groep geinstalleerd of 2?
Ik heb opzich geen issue met een 20A plaatsen. ( ik heb voorzover ik weet een 20A zekering naar zolder hoe dat dan weer met weheat werkt hoor ik wel.)

@Jpiek die stooklijn +aan/uit modus, werkt de thermostaat dan als een soort overruling als in stook lijn doet x temp in CV leidingen duwen voor 20 graden en als ik de thermostaat op 25 graden zet en dus "aan" gaat word de stooklijn dan tijdelijk overruled en gaat de wp harder werken om die 25 graden te halen? En zo ja, als ik de thermostaat weer op 18 oid dergelijks zet ( thermostaat gaat op uit) gaat de wp weer over op stooklijn?
Sparrow op een aparte 16A groep en het backup-element ook op een aparte groep 16A.

Nee. Stooklijn aan/uit betekent dat je warmtepomp de ingestelde stooklijn volgt als de kamertemp < gewenste temp (thermostaat) is. Wanneer kamertemp > dan thermostaattempvraag -> warmtepomp gaat uit.

• Jpiek
copykat schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:59:
@Jpiek die stooklijn +aan/uit modus, werkt de thermostaat dan als een soort overruling als in stook lijn doet x temp in CV leidingen duwen voor 20 graden en als ik de thermostaat op 25 graden zet en dus "aan" gaat word de stooklijn dan tijdelijk overruled en gaat de wp harder werken om die 25 graden te halen?
Nee, omgekeerd. Als de ingestelde temperatuur wordt bereikt zet hij hem uit. En aan als die niet bereikt is. Maar de thermostaat regelt niet hoeveel warmte de WP moet leveren. Hij doe echt alleen aan/uit.

• martijnn2

[Afbeelding]
Vorstventiel? Lek?
Ik hoop dat ze naar je warmtepomp kunnen komen/willen. Staat hij daar op een dakkapel?

Off topic
Leiding aanleg is om te janken trouwens, foi

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:37
Carboy54 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:12:
[...]

Is de voordruk 0.5 bar in het expansievat?
Ehm.... ik weet alleen dat de voordruk 0.5bar is volgens het labeltje (Flamco Premium 18L 16916).
martijnn2 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:16:
[...]

Vorstventiel? Lek?
Ik hoop dat ze naar je warmtepomp kunnen komen/willen. Staat hij daar op een dakkapel?

Off topic
Leiding aanleg is om te janken trouwens, foi
Geen idee, Coolblue had daarnaar gekeken, maar kon daar niks vinden. Staat idd op een dakkapel. HEt is wachten op Hoppenbrouwers.

• martijnn2
chengbondkwok schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:26:
[...]

Ehm.... ik weet alleen dat de voordruk 0.5bar is volgens het labeltje (Flamco Premium 18L 16916).

[...]

Geen idee, Coolblue had daarnaar gekeken, maar kon daar niks vinden. Staat idd op een dakkapel. HEt is wachten op Hoppenbrouwers.
Hoop voor je dat Hoppenbrouwers op de dakkapel gaat klimmen 🤞

• Pr088
[...]

Ideaal voor duurzaamheid en kosten (neem aan dynamisch?). Maar hou je de hut dan wel een beetje warm? Als bij mij de Blackbird 's nachts uit blijft dan is het waarschijnlijk 18 graden (ik hou de binnentemp op 20 gemiddeld). En dat doet de WAF geen goed. Accepteer jij een 'koude' ochtend?

• Caayn
  • Niet online
Barryvdh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:48:
[...]

Zo te zien zit COP/Power weer in HomeAssistant, als je de integratie reload.
Hetzelfde geldt voor de Homey integratie. Ofwel, de API van Weheat werkt weer op dit stuk d:)b

Sinds ongeveer 9:55~10:00 vanmorgen biedt de API de data weer aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 07-04-2026 21:28 ]

• Tijgerkracht
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:47:
[...]

Ideaal voor duurzaamheid en kosten (neem aan dynamisch?). Maar hou je de hut dan wel een beetje warm? Als bij mij de Blackbird 's nachts uit blijft dan is het waarschijnlijk 18 graden (ik hou de binnentemp op 20 gemiddeld). En dat doet de WAF geen goed. Accepteer jij een 'koude' ochtend?
Heel maart bleef de hut minimaal 20.5, ook in de ochtend nog, vloerverwarming buffert goed. Stook het overdag wel richting de 22 graden. Slaat meestal uit bij merr dan 21.8, geregeld via Home Assistant

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jpiek schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:13:
[...]

Nee, omgekeerd. Als de ingestelde temperatuur wordt bereikt zet hij hem uit. En aan als die niet bereikt is. Maar de thermostaat regelt niet hoeveel warmte de WP moet leveren. Hij doe echt alleen aan/uit.
Ah dus die instelling,modus zou in de lente en nazomer kunnen werken maar deltaT cv water in uit = 0 schakelt ook wp uit, dus de thermostaat als luxe thermometer laten hangen is eigenlijk de slimste oplossing..
Hoogstens dat je met de thermostaat in de momenten dat 80% vd tijd wp uitstaat nog iets kan doen.
* copykat blijft t toch apart vinden dat de meest rendabele wp gebruik eentje is die niet meet wat binnentemp is van je huis op de xv water in uit na. Ik denk zien is begrijpen. :)

De 20A automaat zit in de offerte zonder meerprijs, en ik heb op zolder een groepenkastje hangen , juist bedacht voor dit soort aanpassingen. 5 aderig 3fase. Dus oempf genoeg. En 2x 16A vrije groep van bg naast die kast in een haf doos. Dus alles kan.

Nog 1 adviseur langs en dan kies ik mn installateur. Weheat AE is denk ik 99% kans de warmtepomp van dienst.

• Pr088
Caayn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:27:
[...]
Hetzelfde geldt voor de Homey integratie. Ofwel, de API van Weheat werkt weer op dit stuk d:)b

Sinds ongeveer 9:55~10:00 vanmorgen biedt de API de data weer aan.
Doet het hier ook weer nadat ik het apparaat opnieuw heb toegevoegd. In standby staat vermogen in nu ook op 10W. Kleine verandering (was altijd 0).

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-04 08:34
Ik heb een full electric sparrow 300liter. Het viel mij op dat voor heel vorig jaar (in mei geïnstalleerd) de verhouding in energieverbruik warm water / verwarming 50% - 50% is! Herkent iemand zich daarin? Ik had maximaal 20% water 80% verwarming verwacht eigenlijk. Moet ik m'n boilervat extra isoleren? Heb gewoon standaard weheat vat.

Waar blijft intelligence? Dat is blijkbaar wel erg relevant!

• Cherdium
Tijgerkracht schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:31:
[...]

Heel maart bleef de hut minimaal 20.5, ook in de ochtend nog, vloerverwarming buffert goed. Stook het overdag wel richting de 22 graden. Slaat meestal uit bij merr dan 21.8, geregeld via Home Assistant
Vannacht de warmtepomp door middel van Stilteniveau op minimaal vermogen laten draaien 16% .Afkoeling van het huis was minimaal als dit al merkbaar was (temp was 20,5 vanmorgen zoals ingesteld) water temp lag wel 2 graden lager als gevraagd accu was vanmorgen 40% om 7 uur, is ondertussen 28% en over goed half uur staat de zon vol op de panelen dus dan laait hij weer bij. Ondertussen is de watertemperatuur al weer hoger als gevraagd door de behoorlijk temperatuur verschillen snachts en overdag. ik blijf de komende dagen de instellingen zo houden om te kijken of ik nog wat moet bij stellen en of de temperatuur stabiel blijft de vloer buffert dus goed.
Pagina: 1 ... 193 ... 200 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.