• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07
Carboy54 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:01:
[...]

Een Bb op een dakkapel leuk idee maar de praktijk is weerbarstig. Hoe kom je bij de unit tijdens het winterseizoen? Weinig installateurs die daar zin in hebben. Bovendien vergeet je de kosten voor een kraan ongeveer 350-500. Warmtepomp vloeistof kost je rendement. De Bb heeft standaard vorstbeveiligingen. Zou een mogelijkheid onderzoeken op een andere plek. Dat hoeft niet perse bij de cv ketel te zijn. Zie dit voorbeeld voor bv een Sparrow.
[Afbeelding]
Die vraag over dakkapel heb ik ook gesteld, mijn werd gezegd "we doen niet anders, daar is de blackbird juist ook voor de bedoeld" en we bieden ook onderhoudscontracten.

Kraan staat ook op de offerte á 575
Ik wil het nog wel wat verder specificeren:

Aanpassen meterkast 400
Hardware/materiaal 9900
Basis installatiepakket Blackbird 2225
Arbeidsloon 2900

Nogmaals, het kan ook mijn iets te onrealistische verwachtingen zijn geweest, ging uit van 10-12K.
Dit ga ik iig niet doen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:16:
[...]

Die vraag over dakkapel heb ik ook gesteld, mijn werd gezegd "we doen niet anders, daar is de blackbird juist ook voor de bedoeld" en we bieden ook onderhoudscontracten.

Kraan staat ook op de offerte á 575
Ik wil het nog wel wat verder specificeren:

Aanpassen meterkast 400
Hardware/materiaal 9900
Basis installatiepakket Blackbird 2225
Arbeidsloon 2900

Nogmaals, het kan ook mijn iets te onrealistische verwachtingen zijn geweest, ging uit van 10-12K.
Dit ga ik iig niet doen.
Dat kan en mag alleen maar mits er een veilige toegang is binnen de Arbo wetgeving naar de warmtepomp op het dakkapel. Probeer maar eens een installateur te vinden die tijdens een storm of sneeuw periode het dak op gaat. De handjes van een goede installateur zijn te kostbaar om risico,s te nemen als het om veiligheid gaat. En een kraan daarvoor huren is een kostbare aangelegenheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 02-04-2026 14:40 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:56
odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:31:
Ik was heel enthousiast over Weheat blackbird, mede omdat ie dan op m'n dakkapel geplaatst kon worden vlak onder 't punt waar nu m'n ketel zit. Via de Weheat site een installateur gezocht in mijn regio (al in september) door omstandigheden deze week eindelijk een offerte gekregen. Qua installatie volgens mij niet heel spannend. Moet nog wel een nieuwe groep gemaakt worden in de meterkast ook niet super ingewikkeld om te realiseren.
Gaat dan om een P60, 200L boilervat en 50L buffervat. Krijg ik een offerte van 16000 euro (subsidie moet er nog af).
Een en ander is natuurlijk altijd afhankelijk van je situatie, de regio waar je in zit etc.
Maar ik heb voor mijn BB P60 incl 50L buffer en 300L boiler Euro 14.000,- betaald (ex subsidie). Ik heb er dan wel voor gekozen geen back-up element te nemen en aanleg electra naar de meterkast heb ik zelf gedaan. In deze prijs zit uiteraard ook de kosten voor kraanhuur meegenomen om de unit op mijn uitbouw op de 1e verdieping te plaatsen. (Betonnen dak).

Sowieso zijn prijzen voor Hybride een stuk lager dus daar moet je sowieso niet naar kijken. De offertes voor een Hybride BB P60 die ik heb gekregen (oa Hoppenbrouwers) waren tussen de 4500 en 4950 Euro goedkoper dan FE.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22
Ik heb een offerte getekend voor 9500 euro incl subsidie voor een Sparrow + 200L boiler en installatie.
Elektra zorg ik zelf voor.
Ik vond dat al best veel eigenlijk. Ik heb het idee dat er flinke marges zitten op de hardware en installatie.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:50
mtouw78 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:40:
[...]

Een en ander is natuurlijk altijd afhankelijk van je situatie, de regio waar je in zit etc.
Maar ik heb voor mijn BB P60 incl 50L buffer en 300L boiler Euro 14.000,- betaald (ex subsidie). Ik heb er dan wel voor gekozen geen back-up element te nemen en aanleg electra naar de meterkast heb ik zelf gedaan. In deze prijs zit uiteraard ook de kosten voor kraanhuur meegenomen om de unit op mijn uitbouw op de 1e verdieping te plaatsen. (Betonnen dak).

Sowieso zijn prijzen voor Hybride een stuk lager dus daar moet je sowieso niet naar kijken. De offertes voor een Hybride BB P60 die ik heb gekregen (oa Hoppenbrouwers) waren tussen de 4500 en 4950 Euro goedkoper dan FE.
Het prijsverschil tussen een hybride en FE zit tegenwoordig dik boven de 5k. Met een eenvoudige elektrische boiler met een COP van 1, kan ik daar jaren mee vooruit en werkt nog stabieler ook. De meeste stroom, fakkel ik met thuisbatterij en zonnepanelen wel af.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.