foutje
[ Voor 110% gewijzigd door Razer op 29-03-2026 08:37 ]
[ Voor 110% gewijzigd door Razer op 29-03-2026 08:37 ]
Wat klopt er niet dan? Tussen 9 en -20 heb je 29 stapjes van 0,1 graden met jouw stooklijn. Dan kom je op 31,4 graden bij 5 buitentemperatuur, toch?Razer schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:47:
Iemand dit ooit gezien...? Tijdje niet naar gedrag van de warmtepomp omgekeken, maar werd warmer in huis dan dat ik gewend was.
Bij mij komende de gevraagde watertemperaturen, niet meer overeen met wat in de stooklijn ingesteld staat. Heb de stooklijn verhoogd, en daarna weer alle data terug gezet zoals ze zouden moeten staan. Maar de gevraagde watertemperatuur is nog altijd stuk hoger dan de ingestelde stooklijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oeps.. my badorillion schreef op zondag 29 maart 2026 @ 07:27:
[...]
Wat klopt er niet dan? Tussen 9 en -20 heb je 29 stapjes van 0,1 graden met jouw stooklijn. Dan kom je op 31,4 graden bij 5 buitentemperatuur, toch?
Wai_AM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:36:
[...]
Water huis in hoort rond de temp te zijn als water uit bij warmtepomp.
Water in warmtepomp hoort lager te zijn dan water uit warmtepomp.
er lijkt hier iets niet correct te zijn.
Mogelijkheden hiervoor zijn (meest voorkomend)
Of aansluiting is verkeer om , of pomp pompt de verkeerde richting.
Probleem gevonden in/uit warmtepomp omgedraaid installateur komt deze omdraaien.
zo ziet het bij mijn flint eruit.
[Afbeelding]
Fijn dat je het probleem hebt kunnen achterhalen.
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Eerlijk gezegd wil ik eerst zien of het daadwerkelijk geleverd wordt en of het dan ook naar behoren functioneert. Op dit moment wordt er via de API vooral informatie verwijderd die tijdens het offerteproces nog wél beschikbaar was — informatie waarmee je de aansturing volledig op basis van data kon doen. In die zin lijken Weheat-warmtepompen eerder dommer dan slimmer te worden.Carboy54 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:40:
Tijd voor Intellicence binnenkort:
https://www.ad.nl/economi...r-je-gaat-laden~a2fc9804/
hoeveel gasverbruik was dat? ik kan t zo snel niet terug vinden in de posts.Ronnie27 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:40:
[...]
Ik zat op hetzelfde gasverbruik als jou en mijn hybride Flint kan ons huis goed warmhouden, was geen gas nodig.
Is het apparaat dan wellicht aan het ontdooien?SiNisTrAD schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:10:
Ik heb al enkele malen hetzelfde probleem gehad dat mijn pomp de woonkamer niet warm krijgt. Het lijkt erop dat wanneer het rond het vriespunt is de pomp het moeilijk heeft. Het lijkt ieder keer hetzelfde (op stooklijn en opentherm). Je kunt het goed zien hieronder in de grafiek. Hij gaat op verwarmen want de temperatuur verwacht en werkelijk zijn niet hetzelfde. Dan schiet de temperatuur ineens heel erg omhoog (ver boven verwacht) en stop hij met verwarmen voor een hele tijd. Dit heeft als gevolg dat het niet warm is in huis. Zowel op stooklijn en opentherm is het zo.
Dit heb ik al een keer eerder gehad maar het ging toen vanzelf over toen de temperatuur kouder werd, het lijkt erop dat dit alleen als het tussen 0 en 10 graden is ofzo. Helaas is het vaak deze temperatuur hier.. Iemand enig idee? Ik zal morgen wel weer met de installateur bellen ook.
[Afbeelding]
Nee helaas, afgelopen 24 uur geen defrost gehad.-Marc- schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Is het apparaat dan wellicht aan het ontdooien?
Hydraulische aansluit fout in het systeem of onjuiste plaats temperatuur sensor binnen.? Grafiek geeft te weinig informatie met omschrijving!SiNisTrAD schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:10:
Ik heb al enkele malen hetzelfde probleem gehad dat mijn pomp de woonkamer niet warm krijgt. Het lijkt erop dat wanneer het rond het vriespunt is de pomp het moeilijk heeft. Het lijkt ieder keer hetzelfde (op stooklijn en opentherm). Je kunt het goed zien hieronder in de grafiek. Hij gaat op verwarmen want de temperatuur verwacht en werkelijk zijn niet hetzelfde. Dan schiet de temperatuur ineens heel erg omhoog (ver boven verwacht) en stop hij met verwarmen voor een hele tijd. Dit heeft als gevolg dat het niet warm is in huis. Zowel op stooklijn en opentherm is het zo.
Dit heb ik al een keer eerder gehad maar het ging toen vanzelf over toen de temperatuur kouder werd, het lijkt erop dat dit alleen als het tussen 0 en 10 graden is ofzo. Helaas is het vaak deze temperatuur hier.. Iemand enig idee? Ik zal morgen wel weer met de installateur bellen ook.
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik krijg de indruk dat Wheat op dit moment bezig is met een klassiek geval van 'enshittification', het wegnemen van functionaliteit om die later voor geld weer te verkopen. Ik heb geprobeerd Weheat te bereiken, zowel via sales/contact als support maar dan krijg je een mail terug dat je bij de installateur moet zijn. En die zegt dan vervolgens dat ze er niks aan kunnen doen. Via de portal ook nog een vraag gesteld, maar ook daar verwacht ik niet veel van.Gapert86 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Eerlijk gezegd wil ik eerst zien of het daadwerkelijk geleverd wordt en of het dan ook naar behoren functioneert. Op dit moment wordt er via de API vooral informatie verwijderd die tijdens het offerteproces nog wél beschikbaar was — informatie waarmee je de aansturing volledig op basis van data kon doen. In die zin lijken Weheat-warmtepompen eerder dommer dan slimmer te worden.
Graag wat meer info bij je grafiek. Ga er met je muis over en maak dan een screenshot. Dan zien we welke lijn wat is en ook wat de bijbehorende waardes zijn.SiNisTrAD schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:10:
[Afbeelding]
Het is een Sparrow P60, toen het echt koud was ging het gewoon goed op zeg maar 70% ofzo..De max temperatuur is inderdaad al verhoogd. Het lijkt echt alleen te spelen als het tussen de 0 en 10 graden is ofzo.JeroenVerweij schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Graag wat meer info bij je grafiek. Ga er met je muis over en maak dan een screenshot. Dan zien we welke lijn wat is en ook wat de bijbehorende waardes zijn.
En hoe was dit afgelopen winter op de echt koude dagen? Kreeg je warmtepomp de woning toen ook niet warm?
En is er misschien een maximum watertemperatuur actief (vanuit de installateur)?
Kortom: meer info graag
[ Voor 3% gewijzigd door SiNisTrAD op 29-03-2026 11:45 ]
Dank voor de aanvullende info.SiNisTrAD schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Het is een Sparrow P60, toen het echt koud was ging het gewoon goed op zeg maar 70% ofzo..De max temperatuur is inderdaad al verhoogd. Het lijkt echt alleen te spelen als het tussen de 0 en 10 graden is ofzo.
Hier is een grafiek met legenda en iets langere tijd:
[Afbeelding]
De max temp hebben ze al eerder verhoogd dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Het lijkt me dat die temperatuur spike ineens naar veel te warm het probleem is. Dit was net:JeroenVerweij schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:55:
[...]
Dank voor de aanvullende info.
Wat mij opvalt, is de donkerrode “Target water temperature”. Vanaf een uurtje of ~18:00 gisteravond tot ~7:00 vanochtend, staat die temperatuur op exact hetzelfde maximum. Die lijkt een soort plafond te hebben.
Dat vind ik gek, aangezien het bij mij gisteravond om 18:00 9 graden buiten was en vanochtend rond 7:00 was het 1 graden. Dan verwacht ik dus ook verschillende “Target water temperature” bij die periode van 8 graden verschil in buitentemperatuur.
Ik vermoed dat de ingestelde maximum temperatuur te laag is, waardoor de Sparrow het niet voldoende warm krijgt.
Misschien maak ik een denkfout, want het is geen verklaring voor het hele gedrag dat je beschrijft (namelijk dat het met echte kou wel goed ging). Maar dit is wat ik uit de grafiek zie.
Ik hoop dat iemand anders kan aanvullen.
/f/image/uLrJuMU9xxCRWGpYnHwuAwtu.png?f=fotoalbum_large)
Yup, nu net begonnen, dus zal wel zomertijd zijn idd.PipelineNoise schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:48:
Vandaag is hier de legionellarun (nog) niet gestart, terwijl die is ingesteld op zondag 13:00 (nu is het 13:48). Probleem met de zomertijd misschien? Zien anderen dit ook?
[ Voor 22% gewijzigd door Aeien op 29-03-2026 14:18 ]
Dit lijkt op gedrag dat je zou verwachten als je naregeling hebt en de zones dichtstaan. De warmtepomp lijkt zijn warmte niet kwijt te kunnen en slaat dan af. Meer info over het systeem is handig en in de grafiek: wat doen de compressor en de twee CV-pompen?SiNisTrAD schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:51:
[...]
De max temp hebben ze al eerder verhoogd dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Het lijkt me dat die temperatuur spike ineens naar veel te warm het probleem is. Dit was net:[Afbeelding]
Ik heb ook de stroom er al eens afgehaald maar dat lijkt allemaal niks te baten.
Zojuist boost aangezet tijdens legionella en hij is van 35% naar 99% gesprongen (sparrow p60) (2722 watt voor buitenunit via Homewizard kWh-meter)Aeien schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Yup, nu net begonnen, dus zal wel zomertijd zijn idd.
Maakt op het grote plaatje niet uit, maar vind het wel knullig.
Lijkt trouwens ook alsof het heet water boosten tijdens de legionella run niet meer zorgt voor een snellere run? Net geprobeerd, compressor blijft op 35% en vermogen op 500w. Kon normaal op goedkope uren ook de legionella run boosten...
[ Voor 4% gewijzigd door phYzar op 29-03-2026 15:33 ]
Ik zit in jouw kamp en vermoed hetzelfde. Al een tijdje loop ik rond met de gedachte dat we als eindklanten eigenlijk meer één vuist zouden moeten maken want Weheat lijkt totaal niet geïnteresseerd in ons.mrpraline schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Ik krijg de indruk dat Wheat op dit moment bezig is met een klassiek geval van 'enshittification', het wegnemen van functionaliteit om die later voor geld weer te verkopen. Ik heb geprobeerd Weheat te bereiken, zowel via sales/contact als support maar dan krijg je een mail terug dat je bij de installateur moet zijn. En die zegt dan vervolgens dat ze er niks aan kunnen doen. Via de portal ook nog een vraag gesteld, maar ook daar verwacht ik niet veel van.
Zoals ik eerder schreef is het waarschijnlijk zo dat Weheat hiermede de wet overtreed. Men is niet verplicht een APi beschikbaaar te stellen, maar tegelijkertijd zegt de wet dat data waar mogelijk direct toegankelijk moet zijn en dat fabrikanten die toegang niet kunstmatig mogen beperken. En zowel uit de portal als de API zijn real time vermogens gegevens verdwenen. Deze zij aantoonbaar nog bij Wehaet besckibaar, want zonder die gegevens kun je geen gemiddelde COP uitrekenen. En 'toevallig´ zijn het ook precies de belangrijkste gegevens die nodig zijn voor 'intelligence'.
Jaren_30_huis_gasloos
750 m3Beunvakker schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:08:
[...]
hoeveel gasverbruik was dat? ik kan t zo snel niet terug vinden in de posts.
Dat gevoel heb ik ook. Maar begin er maar eens aan. Ook hier op Tweakers reageren veel mensen nogal lauw als je ze laat zien dat ze functionaliteit die voorheen bestond, ineens uitgeschakeld is / gesloopt is. Terwijl Weheat op hun website letterlijk aangaven dat ze bepaalde functies aanbieden, die nu dus niet meer bestaan.JessicavdH schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Ik zit in jouw kamp en vermoed hetzelfde. Al een tijdje loop ik rond met de gedachte dat we als eindklanten eigenlijk meer één vuist zouden moeten maken want Weheat lijkt totaal niet geïnteresseerd in ons.
Ok net even gekeken en er brand nu inderdaad een rood lampje (eerder op de dag nog niet). Ik heb hem bijgevuld (maar dat had ik laatst ook al een keer gedaan). Helaas nog niks opgelost. Morgen maar bellen.Neveleor schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:55:
[...]
[Afbeelding]
Ik had vorige week ongeveer hetzelfde. Bleek de pomp stil te staan en rood te knipperen. Vermoedelijk een luchtbel in de pomp zodat deze geblokkeerd stond. Na water te hebben bijgevuld probleem opgelost. Verder was er geen storing te zien.
De boost aanzetten tijdens de legionella...maar dan verwarmt hij toch al tot 64 graden?phYzar schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:32:
[...]
Zojuist boost aangezet tijdens legionella en hij is van 35% naar 99% gesprongen (sparrow p60) (2722 watt voor buitenunit via Homewizard kWh-meter)
Yes, maar een stuk agressiever. Wilde vandaag met deze lage prijzen én de run doen én het huis nog even opwarmen. Kost dus ws wat meer energie, maar in z'n geheel het ws wel waardMg4gebruiker schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:00:
[...]
De boost aanzetten tijdens de legionella...maar dan verwarmt hij toch al tot 64 graden?
iddqd idkfa
Ook ik vraag me al een tijdje af wat de reden kan zijn om uitgerekend de belangrijkste data onzichtbaar te maken en ook ik kan niet anders verzinnen dat dat is om die data later via een ander model voor geld te verkopen. Feit is dat je eigenaar bent van de pomp en data . Feit is dat die data tot een persoon / of gezin herleidbaar zijn ( evenals dat overigens ook voor jouw energie leverancier geldt ) . Dat betekent dat je recht hebt op toegang tot die data . Maar in zekere zin heb je ook toegang . In de app zie je wel je verbruik en COP , maar niet real time . En de overige dingen zie je in de portal en is via HA beschikbaar ( deels ) . Ik durf niet met stelligheid te zeggen dat weheat hier de wet overtreedt . Ze maken de toegang tot data wel nodeloos ingewikkeld. Zeker voor een leek . Dag schuurt al met wetgeving .mrpraline schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Ik krijg de indruk dat Wheat op dit moment bezig is met een klassiek geval van 'enshittification', het wegnemen van functionaliteit om die later voor geld weer te verkopen. Ik heb geprobeerd Weheat te bereiken, zowel via sales/contact als support maar dan krijg je een mail terug dat je bij de installateur moet zijn. En die zegt dan vervolgens dat ze er niks aan kunnen doen. Via de portal ook nog een vraag gesteld, maar ook daar verwacht ik niet veel van.
Zoals ik eerder schreef is het waarschijnlijk zo dat Weheat hiermede de wet overtreed. Men is niet verplicht een APi beschikbaaar te stellen, maar tegelijkertijd zegt de wet dat data waar mogelijk direct toegankelijk moet zijn en dat fabrikanten die toegang niet kunstmatig mogen beperken. En zowel uit de portal als de API zijn real time vermogens gegevens verdwenen. Deze zij aantoonbaar nog bij Wehaet besckibaar, want zonder die gegevens kun je geen gemiddelde COP uitrekenen. En 'toevallig´ zijn het ook precies de belangrijkste gegevens die nodig zijn voor 'intelligence'.
[ Voor 6% gewijzigd door RayDelft op 29-03-2026 22:56 ]
Mooi dat je tevreden bent, maar met 50m2 vloerverwarming had een serie-buffer je volume ook vergroot, zonder de rendementsverliezen. Waarom heb jij (of je installateur) gekozen voor parallel?ComPeter schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:27:
Ik ben tot nu toe zeer tevreden over mijn Blackbird P80 Warmtepomp met een paralel aangesloten buffervat, ook al lever je iets in op rendement.
De combinatie van een Blackbird P80 all-electric opstelling. Met op de begaande grond ongeveer een 50 m² vloerverwarming met een diameter van 14 mm, gevoed via 15 mm aanvoerleiding (wordt aangepast), plus 4 oudere radiatoren op de eerste verdieping met thermostaatkranen (max 18 graden).
Daardoor is de installatie qua aanvoer/afgifte niet super royaal, maar met een buffervat heb je wat meer volume, zeker als de themostaatkramen dicht staan.
Het systeem is qua afgifte dus niet heel royaal, en juist dan helpt zo’n buffervat wel: minder aan/uit, minder pendelen en ook wat gunstiger voor de levensduur.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Aangezien ik de tijd van legio gekoppeld heb aan de zon vind ik het niet raar om alleen wintertijd aan te houden.Aeien schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Yup, nu net begonnen, dus zal wel zomertijd zijn idd.
Maakt op het grote plaatje niet uit, maar vind het wel knullig.
Lijkt trouwens ook alsof het heet water boosten tijdens de legionella run niet meer zorgt voor een snellere run? Net geprobeerd, compressor blijft op 35% en vermogen op 500w. Kon normaal op goedkope uren ook de legionella run boosten...
Legionella maar een uur vervroegd... eens zien hoe laat hij start.MichielFRL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:13:
Bij WeHeat is het nog steeds wintertijd 🙃
Vanochtend maar even gebeld en ze hebben wat errors gerest en een flow test gedraaid. Ook zeiden ze dat ik moest ontluchten maar ik kan nergens een ontluchtingskraantje ontdekken. Ik heb een "Caleffi Lucht- en vuilafscheider" die volgens mij dat vanzelf doet. Ze gingen van afstand een ontluchtingsprogramma draaien.SiNisTrAD schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:54:
[...]
Ok net even gekeken en er brand nu inderdaad een rood lampje (eerder op de dag nog niet). Ik heb hem bijgevuld (maar dat had ik laatst ook al een keer gedaan). Helaas nog niks opgelost. Morgen maar bellen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 30-03-2026 14:08 ]
Het kan helemaal niet. Het enige wat het gedrag van de warmtepomp in jou huis kan beïnvloeden is de kamerthermostaat. De bediening van de wamtepomp gaat via app met een 4G verbinding in de buitenunit, er is in het geheel geen verbinding met jouw netwerk thuis. Als je dit een belangrijk punt vind, zou ik proberen alsnog van de koop af te zien. Ik wist dit niet toen ik de pomp kocht, had ik dat wel geweten dan was de koop waarschijnlijk niet doorgegaan.QuestionMarc schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Kun je de wp überhaupt buiten de cloud om aansturen of kan dat helemaal niet?
[ Voor 5% gewijzigd door mrpraline op 30-03-2026 14:17 ]
Ik heb zelf wel wat water uit het systeem laten lopen zodat de druk op 0 bar stond. Daarna weer bijgevuld tot 1,8 bar. De installateur vertelde mij dat het systeem zo'n luchtbel wel weg zou krijgen maar daar heb ik toch een zwaar hoofd in. Als de pomp niet draait dan zal een luchtbel ook niet spontaan weggaan, toch?SiNisTrAD schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:11:
[...]
Vanochtend maar even gebeld en ze hebben wat errors gerest en een flow test gedraaid. Ook zeiden ze dat ik moest ontluchten maar ik kan nergens een ontluchtingskraantje ontdekken. Ik heb een "Caleffi Lucht- en vuilafscheider" die volgens mij dat vanzelf doet. Ze gingen van afstand een ontluchtingsprogramma draaien.
Het lijkt nu weer te werken, geen rare piek meer maar egale water-out temperatuur die gewoon blijft draaien voor langere tijd.
Ja, zou mooi zijn dat via ethernet een modbus ontsluiting zou zijn. (zou wel nooit komen) Op mijn thuisbatterij heb ik dat wel. Die kan ik via HA volledig managen. Daarom kies ik niet voor een SWW van Weheat. Ik lees te veel gedoe! Ga t.z.t. voor een ander SWW systeem, waar ik zelf wel vat op heb.mrpraline schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:16:
[...]
Het kan helemaal niet. Het enige wat het gedrag van de warmtepomp in jou huis kan beïnvloeden is de kamerthermostaat. De bediening van de wamtepomp gaat via app met een 4G verbinding in de buitenunit, er is in het geheel geen verbinding met jouw netwerk thuis. Als je dit een belangrijk punt vind, zou ik proberen alsnog van de koop af te zien. Ik wist dit niet toen ik de pomp kocht, had ik dat wel geweten dan was de koop waarschijnlijk niet doorgegaan.
Ik heb wel een vermoeden dat de binnenunit via een RS485 (modbus?) verbinding met de buitenunit communiceert. Maar er is geen informatie over het hoe en wat van die communicatie beschikbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door RNacoustics op 30-03-2026 14:39 ]
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Bij mij is 25 augustus 2025 de warmtepomp geïnstalleerd en de cashback werd exact 1 maand later uitbetaaldsergeleeuw schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:45:
Iemand die weet wanneer Weheat de referral uitbetaald?
Kunt ook mailen. Hier werd het pas bij navraag uitbetaald. Na 6 maanden keer gemaild.sergeleeuw schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:45:
Iemand die weet wanneer Weheat de referral uitbetaald?
[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 30-03-2026 15:06 ]
[ Voor 26% gewijzigd door STIMPPYYY op 30-03-2026 15:32 ]
Nee natuurlijk niet de schuld van dit forum. Maar over het algemeen was men hier toch wel enthousiast over de Weheat, maar als ze allemaal functies aan het weghalen zijn word ik er toch onzeker van. Het is ook niet echt weinig geld dat we op tafel leggen zeg maar.Jpiek schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:07:
@QuestionMarc : Is dat de schuld van een forum dan ?![]()
Ik, ff serieus, je kan de aansturing 'overnemen' met een OTGW, maar dan draait 'ie wel op Opentherm/thermostaat (of zelf gemaakte stooklijn obv een flow/script)
Met een OTGW neem je eigenlijk de plaats in van de thermostaat. Dan kan je bv de doeltemp op 20 C (is in de praktijk 'uit') zetten op de tijden die je wilt... Heb je wel een Homey of een HA nodig..
EDIT: Oh, je had het over SWW, niet over verwarmen...
Of je het met 'een Flint ook wel redt' moet je niet zomaar via reacties op het forum aannemen. De machines zijn verschillend in vermogen en in functies, is hier al meerdere keren besproken. Zo kan de Sparrow volledig zelf SWW/legionella doen zonder elektrisch element en kan verder terugmoduleren.QuestionMarc schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Fijn hoor, zo'n forum. Heb je net een offerte getekend voor een Sparrow, lees je dat iemand met een Flint het ook prima redt, en lees je dat Weheat de functies in de API aan het uitkleden is zodat ze straks het alleenrecht op de aansturing kunnen claimen.
Kun je de wp überhaupt buiten de cloud om aansturen of kan dat helemaal niet? Zodat je bv kunt regelen dat warm water alleen tussen 10-16 en 0-6 uur gemaakt kan worden zodat hij de dure dynamische tarieven vermijdt?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat is grappig, ik heb *exact* hetzelfde geluid!STIMPPYYY schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:30:
Ik heb al een hele tijd gepruttel in mijn leiding. Betreft aanvoer. Lijkt op lucht of iets. Heb alle leidingen in huis al ontlucht. Heb de automatische ontluchter bij de binnenunit en boilvervat ook openstaan al een tijd, maar lijkt niets te doen. Iemand nog tips of zaken die ik kan doen?
Hieronder een filmpje van het geluid.
https://jumpshare.com/s/i4vyb47pIqOs9rBjh0Tj
Overigens vroeg ik mij af of de caleffi vuilafscheider ook bij het ontluchtingsventiel open moet staan. Deze staat nu dicht. Als in, krijg met het sleuteltje weerstand.
[Afbeelding]
Ik heb dit niet gehad. Het is wel al een hele tijd zo. Uiteraard tijdens sww geen last van.Gies123 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Dat is grappig, ik heb *exact* hetzelfde geluid!
Geen idee wat ik eraan kan doen. Onluchten heb ik alles al gedaan, maar er komt alleen water uit.
Ik ben nog steeds erg tevreden over WeHeat (mijn P80 althans). Er zijn geen functies uit de Weheat weggehaald, alleen parameters om uit te lezen. Dat is jammer voor ons als 'nerds', zeker als je die waardes gaat gebruiken voor een eigen gebouwde aansturing. Maar de warmtepomp draait als een tierelier. SWW is goed in te stellen. Het belangrijkste bij WeHeat (en denk ik ook bij andere fabrikanten) is dat je een goede installateur vindt, die ook aanspreekbaar is en vragen netjes beantwoord, kennis van zaken heeft en met je wil meedenken. Kies dus niet de goedkoopste anonieme landelijke warmtepomp/dozenschuiver, maar ga op zoek naar een installateur bij je in de buurt die kennis van warmtepompen heeft (en dat is wat anders dan de traditionele cv-installateur).QuestionMarc schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:33:
[...]
Nee natuurlijk niet de schuld van dit forum. Maar over het algemeen was men hier toch wel enthousiast over de Weheat, maar als ze allemaal functies aan het weghalen zijn word ik er toch onzeker van. Het is ook niet echt weinig geld dat we op tafel leggen zeg maar.
Het grootste probleem is bij mij dus ook de SWW, de verwarming geloof ik wel dat dat lukt met een Flint.
En zoals ik al eerder heb aangegeven: ik kan gewoon niet nog een apparaat kwijt in huis puur voor alleen de verwarming als de huidige spullen blijven voor SWW.
Gasketel + zonneboiler en pomp + 2 expansievaten + binnenunit Weheat gaat dus niet passen.
Zit er een keerklep in de installatie?STIMPPYYY schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:30:
Ik heb al een hele tijd gepruttel in mijn leiding. Betreft aanvoer. Lijkt op lucht of iets. Heb alle leidingen in huis al ontlucht. Heb de automatische ontluchter bij de binnenunit en boilvervat ook openstaan al een tijd, maar lijkt niets te doen. Iemand nog tips of zaken die ik kan doen?
Hieronder een filmpje van het geluid.
https://jumpshare.com/s/i4vyb47pIqOs9rBjh0Tj
Overigens vroeg ik mij af of de caleffi vuilafscheider ook bij het ontluchtingsventiel open moet staan. Deze staat nu dicht. Als in, krijg met het sleuteltje weerstand.
[Afbeelding]
Ik zou vrijwel altijd de Sparrow boven een Flint verkiezen. Voor de kleine netto meerprijs krijg je een veel betere warmtepomp.QuestionMarc schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Fijn hoor, zo'n forum. Heb je net een offerte getekend voor een Sparrow, lees je dat iemand met een Flint het ook prima redt, en lees je dat Weheat de functies in de API aan het uitkleden is zodat ze straks het alleenrecht op de aansturing kunnen claimen.
Kun je de wp überhaupt buiten de cloud om aansturen of kan dat helemaal niet? Zodat je bv kunt regelen dat warm water alleen tussen 10-16 en 0-6 uur gemaakt kan worden zodat hij de dure dynamische tarieven vermijdt?
[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 30-03-2026 18:36 ]
Zover ik weet wel, maar heb geen problemen met sww. Ik zal morgen de installateur eens bellen om te overleggen.Technician- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:55:
[...]
Zit er een keerklep in de installatie?
Dit lijkt op een klepperende zitting.
Klinkt als een kapotte keerklep, heb ik ook gehad.Gies123 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Geen idee wat ik eraan kan doen. Onluchten heb ik alles al gedaan, maar er komt alleen water uit.
Ik heb vandaag een open gesprek met "Atlaspower" gehad van ik ben in oriënterende fase. Dus ik neem zelf weer contact op indien. Vond hij prima.... ( ik vind het opzich lastig te beoordelen wie of wat goede installateurs zijn.) Flitsende websites zeggen niet zoveel behalve dat ze goed een website kunnen (laten) bouwen. Maar hij klonk oprecht en deskundig)Pr088 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Ik ben nog steeds erg tevreden over WeHeat (mijn P80 althans). Er zijn geen functies uit de Weheat weggehaald, alleen parameters om uit te lezen. Dat is jammer voor ons als 'nerds', zeker als je die waardes gaat gebruiken voor een eigen gebouwde aansturing. Maar de warmtepomp draait als een tierelier. SWW is goed in te stellen. Het belangrijkste bij WeHeat (en denk ik ook bij andere fabrikanten) is dat je een goede installateur vindt, die ook aanspreekbaar is en vragen netjes beantwoord, kennis van zaken heeft en met je wil meedenken. Knip.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Standaard 2 zelfs voor zowel de warmtepomp cv alsook voor de waterpomp swwTechnician- schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:55:
[...]
Zit er een keerklep in de installatie?
Dit lijkt op een klepperende zitting.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Daar steekt het bij mij ook inderdaad. De totale radiostilte en onbereikbaarheid. Ook al leveren ze niet aan particulieren rechtstreeks, je kunt je nog steeds aan fatsoensnormen houden en open communiceren over wat je doet. Weheat heeft daar kennelijk maling aan. Ook op Github en hier op Tweakers waar accounts van Weheat aanwezig zijn, is het radiostilte (thans over dit onderwerp).copykat schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:40:
[...]
En niet reageren op vragen van dienaart is geen goed teken.
Net contact gehad met installateur en aangezien hoofdaannemer falliet is gaan ze er niet voor langskomen onder mom van garantie. Beheren nog wel het account en dus kan ik wel vragen of ze op afstand kunnen ontluchten. Denk dat ik daar maar mee begin.Carboy54 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:27:
[...]
Standaard 2 zelfs voor zowel de warmtepomp cv alsook voor de waterpomp sww
[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-03-2026 09:37 ]
Volgens mij al eerder voorbij gekomen en kan dit alleen door iemand met een installateursaccount van WeHeatSTIMPPYYY schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Net contact gehad met installateur en aangezien hoofdaannemer falliet is gaan ze er niet voor langskomen onder mom van garantie. Beheren nog wel het account en dus kan ik wel vragen of ze op afstand kunnen ontluchten. Denk dat ik daar maar mee begin.
Als ik ze toch aan de lijn heb, weet jij toevallig of onderstaande, bij punt 8 (b en c), iets is je zelf kunt doen zonder ingewikkelde ingrepen zoals systeem leeg laten lopen en als dat kan wat moet je hiervoor doen? Of zijn dit zaken die je eigenlijk nooit tegenkomt.
[Afbeelding]
I know. Zal eerst maar eens controleren of ontluchter op de buitenunit openstaat. Vervolgens vuiafscheider schoonmaken en alles nog een keer ontluchten. Als dat niet werkt vragen of ze het ontluchtingsprogramma draaien. Die stap 8 moet dan mogelijk maar met monteur erbij en desnoods keerklep schoonmaken of vervangen (of cv pomp??).Kevin1990 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Volgens mij al eerder voorbij gekomen en kan dit alleen door iemand met een installateursaccount van WeHeat
[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-03-2026 10:24 ]
Lucht in je systeem is natuurlijk heel erg vervelend. Heb je ook last van drukv erlies? Ik wel. Niet heel erg maar ik heb hem een tijd geleden gevuld tot ±1.6 bar en stond gister net onder de 1.4bar.STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:23:
[...]
I know. Zal eerst maar eens controleren of ontluchter op de buitenunit openstaat. Vervolgens vuiafscheider schoonmaken en alles nog een keer ontluchten. Als dat niet werkt vragen of ze het ontluchtingsprogramma draaien. Die stap 8 moet dan mogelijk maar met monteur erbij en desnoods keerklep schoonmaken of vervangen (of cv pomp??).
Ja ik zat hier ook al over na te denken, gisteren heeft de installateur ook de ontluchting doorlopen en dat heeft mijn probleem opgelost. Hoe moet dat over een tijdje als ik geen garantie meer heb? Moet ik dan betalen? Ik kan het namelijk niet zelf doen.Kevin1990 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Lucht in je systeem is natuurlijk heel erg vervelend. Heb je ook last van drukv erlies? Ik wel. Niet heel erg maar ik heb hem een tijd geleden gevuld tot ±1.6 bar en stond gister net onder de 1.4bar.
Gisteren maar gevuld tot 1.9 bar en kijken hoelang die dat vasthoudt. Misschien een ontluchter die niet alelen altijd lucht doorlaat of iets dergelijks. Ik dacht dat de ontluchter van een BlackBird buiten unit tussen de 2 schalen zit waar ook je toevoer en retour opzit. Ik denk dat je die even moet demonteren. Zit er op je vuil afscheider ook niet een automatische ontluchter? Ik heb die destijds laten verwijderen varwijderen. Nu alleen nog een ontluchter op de buiten unit en op alle convectoren.
Ik zou proberen alles open te zetten en het hoogste afgifte systeem (bij ons een JAga) te ontluchten in een paar kamers.
bij vloerverwarming kan dat denk ik ook bij de verdeler?
Ik vind het stom dat dit via de installateur moet. Voorheen met onze vloerverwarming CV pomp kon je op de Wilo met een bepaalde handeling de CV pomp zelf een ontluchtingscyclus laten draaien. Volgens mij deed die dat pulserend met verschllende pomp snelhheden. De Wilo die u voor het volledige CV systeem gekoppeld zit aan de binnenunit kan ik niks mee...
Ga ik doen inderdaad. Op de caleffi vuilafscheider zit inderdaad een ontluchtingsventiel. Die staat nu dicht, ik begrijp dat deze licht open moeten staan (hoort geen water uit te komen) omdat dit ook een auto-ontluchter is. Kortom, er zitten er binnen 3. Een op het hoogste punt, een op de binnenunit en 1 op de vuilafscheider....horen deze niet allemaal dicht te staan voor evt propaan lek (dus muv buitenunit)?Kevin1990 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Lucht in je systeem is natuurlijk heel erg vervelend. Heb je ook last van drukv erlies? Ik wel. Niet heel erg maar ik heb hem een tijd geleden gevuld tot ±1.6 bar en stond gister net onder de 1.4bar.
Gisteren maar gevuld tot 1.9 bar en kijken hoelang die dat vasthoudt. Misschien een ontluchter die niet alelen altijd lucht doorlaat of iets dergelijks. Ik dacht dat de ontluchter van een BlackBird buiten unit tussen de 2 schalen zit waar ook je toevoer en retour opzit. Ik denk dat je die even moet demonteren. Zit er op je vuil afscheider ook niet een automatische ontluchter? Ik heb die destijds laten verwijderen varwijderen. Nu alleen nog een ontluchter op de buiten unit en op alle convectoren.
Ik zou proberen alles open te zetten en het hoogste afgifte systeem (bij ons een JAga) te ontluchten in een paar kamers.
bij vloerverwarming kan dat denk ik ook bij de verdeler?
Ik vind het stom dat dit via de installateur moet. Voorheen met onze vloerverwarming CV pomp kon je op de Wilo met een bepaalde handeling de CV pomp zelf een ontluchtingscyclus laten draaien. Volgens mij deed die dat pulserend met verschllende pomp snelhheden. De Wilo die u voor het volledige CV systeem gekoppeld zit aan de binnenunit kan ik niks mee...
[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-03-2026 10:58 ]
Ontluchten kan altijd en de pomp een paar keer uit zetten voor een half uur kan je zelf ook forceren zonder installateur account door de stroom er af te halen. Dus uit zetten en na half uur ontlucht je alles ook jouw afgiftesysteem. Dat doe je enkele keren. Succes.STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:36:
[...]
Net contact gehad met installateur en aangezien hoofdaannemer falliet is gaan ze er niet voor langskomen onder mom van garantie. Beheren nog wel het account en dus kan ik wel vragen of ze op afstand kunnen ontluchten. Denk dat ik daar maar mee begin.
Als ik ze toch aan de lijn heb, weet jij toevallig of onderstaande, bij punt 8 (b en c), iets is je zelf kunt doen zonder ingewikkelde ingrepen zoals systeem leeg laten lopen en als dat kan wat moet je hiervoor doen? Of zijn dit zaken die je eigenlijk nooit tegenkomt.
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 31-03-2026 11:18 ]
Ah oke. Ik ben dus niet de enige met druk verlies. Geen idee of meerdere dit ervaren en wat de reden hiervan js.STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:53:
[...]
Ga ik doen inderdaad. Op de caleffi vuilafscheider zit inderdaad een ontluchtingsventiel. Die staat nu dicht, ik begrijp dat deze licht open moeten staan (hoort geen water uit te komen) omdat dit ook een auto-ontluchter is. Kortom, er zitten er binnen 3. Een op het hoogste punt, een op de binnenunit en 1 op de vuilafscheider....horen deze niet allemaal dicht te staan voor evt propaan lek (dus muv buitenunit)?
Zover ik weet kan je alleen het ontluchtingsprogramma draaien via de installateurportal inderdaad. Buiten hetgeen om wat je zelf dus kan ontluchten. Die van de buitenunit hoort in iedergeval altijd open te staan. Zou mij niet verbazen als deze dichtstaat, maar dat ga ik straks wel even bekijken.
Trouwens inderdaad last van drukverlies. Voor de BB80 staat in de handleiding bar moet 2 tot 2.5 zijn. Hij zakt hier redelijk rap tot 1.5 bar. VVW kan je inderdaad ontluchten bij verdeler.
Zie antwoord @Carboy54, thanks voor je reactie btw! - al eerder gelezen hier dat andere ook geen drukverlies meer hadden nadat bar was teruggezakt naar 1.5. Ga eens kijken of daarmee dat structureel bijvullen ook verleden tijd is.Kevin1990 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Ah oke. Ik ben dus niet de enige met druk verlies. Geen idee of meerdere dit ervaren en wat de reden hiervan js.
Ik heb geen ontluchters binnen vanwege wat je noemt over eventuele lekkage van de buiten unit in het water.
:strip_exif()/f/image/jgkdYkIVOXoGjwUpwqaaUz4S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Melle vd Molen op 31-03-2026 12:02 ]
Ik heb geen probleem met beheer op afstand. Ik heb er ook geen probleem mee als dat service is die geld kost. Maar de eigenaar blijft de eigenaar, en die moet die keuze kunnen maken zonder dat er kunstmatige nadelen worden gecreëerd als hij die keuze niet maakt.copykat schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:40:
[...]
Opzich is beheer en zo van systemen op afstand steeds normaler( omdat zo'n wp een stuk moeilijker is goed en efficient telaten lopen kan ik me voorstellen dat t niet helemal open staat om te kunnen verkloten door een leek als ik). Dus als t goed werkt who cares principe.
De oprichters van Weheat (Liselotte Graas & Martijn van de Ven) hebben een beide linked-in account. Misschien is een vriendelijk bericht op hun account een mogelijkheid?copykat schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:40:
En niet reageren op vragen van dienaart is geen goed teken.
Ook ik herken het geluid en ontluchten helpt niet.Gies123 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Melle vd Molen schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:02:
Goeiemiddag. Ik ben op zoek naar advies, wellicht kan iemand zijn mening hierover geven. Ik heb een hybride Flint P40 in combinatie met CV ketel en verwarming via radiatoren. De CV ketel (Intergas) is door de installateur aangesloten met een open verdeler. Volgens de installateur zit de ketel zo goed op de verdeler aangesloten, maar volgens mij moet het 'kruislings'. De ketel kan namelijk zijn warmte niet kwijt in het systeem. Het uitstromende warme water van de ketel vloeit rechtstreeks weer terug de retour van de ketel in, en gaat zo niet naar de radiatoren. Daarom schakelt de ketel steeds in en uit (elke 6 a 7 minuten), zie de screenshot. Resultaat is dat de CV ketel eigenlijk geen warmte toevoegt, dus op koude dagen krijgen we het huis niet warm. Wat is jullie mening hierover?[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QRkzatrOX6GVzOh5S6EjVrSI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Ronnie27 op 31-03-2026 14:41 ]
Ja, dat lijkt anders aangesloten, zonder zo'n open verdeler. Beter ook als de ketel nooit hoeft bij te springen. Lukt bij mij niet...Ronnie27 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:38:
[...]
[Afbeelding]
Bij mij is de Flint op deze manier aangesloten, heb ook een Intergas cv. Hij doet zijn werk goed en de cv hoeft geen ondersteuning te geven aan de Flint. Heb ook alleen radiatoren.
Net alles ontlucht en vuilafscheider schoongemaakt, maar helaas blijft het geluid voor alsnog bestaan. Zat nergens lucht in het systeem. Verder nog geen problemen met verwarmen of andere gekkigheid. Van het weekend nog eens paar pogingen wagen.AkashiroNL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:44:
Ik heb dan weer geen drukverlies alleen wel precies hetzelfde geluid als in het filmpje echt een ratel..
Installateur al eens langsgeweest kon het niet plaatsen lijkt bij de aanvoer van de circulatie pomp vandaan te komen.
Er ook achter gekomen dat de oude CV inlaatcombinatie hergebruikt is en dat deze 8 bar is. Deze word vervangen door een 6 bar nu gelukkig door installateur na aangeven en een gigantische herrie uit het boilervat regelmatig 😅
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-03-2026 20:38 ]
Wij hebben enkele keren een stukje vuil in een van de kleppen gehad die daar vast zaten waardoor deze niet goed afsloten of rammelden.STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:37:
[...]
Net alles ontlucht en vuilafscheider schoongemaakt, maar helaas blijft het geluid voor alsnog bestaan. Zat nergens lucht in het systeem. Verder nog geen problemen met verwarmen of andere gekkigheid. Van het weekend nog eens paar pogingen wagen.
Geluid zit echt bij de cv pomp en keerkleppen dus…
Vermoed inderdaad eerder zoiets. Is dat te doen zelf? Nee aan dat het dan los moet.Carboy54 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Wij hebben enkele keren een stukje vuil in een van de kleppen gehad die daar vast zaten waardoor deze niet goed afsloten of rammelden.
Water eruit en demonteren inderdaad.STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:07:
[...]
Vermoed inderdaad eerder zoiets. Is dat te doen zelf? Nee aan dat het dan los moet.
Dit gaat zo niet werken. Ketel sluit direct kort. Evenwichtsfles heb je sowieso niet nodig. Ketel kun je gewoon in serie op de aanvoer van je flint zetten zoals weheat dat in het schema heeft staan.Melle vd Molen schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:02:
Goeiemiddag. Ik ben op zoek naar advies, wellicht kan iemand zijn mening hierover geven. Ik heb een hybride Flint P40 in combinatie met CV ketel en verwarming via radiatoren. De CV ketel (Intergas) is door de installateur aangesloten met een open verdeler. Volgens de installateur zit de ketel zo goed op de verdeler aangesloten, maar volgens mij moet het 'kruislings'. De ketel kan namelijk zijn warmte niet kwijt in het systeem. Het uitstromende warme water van de ketel vloeit rechtstreeks weer terug de retour van de ketel in, en gaat zo niet naar de radiatoren. Daarom schakelt de ketel steeds in en uit (elke 6 a 7 minuten), zie de screenshot. Resultaat is dat de CV ketel eigenlijk geen warmte toevoegt, dus op koude dagen krijgen we het huis niet warm. Wat is jullie mening hierover?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 43% gewijzigd door Mg4gebruiker op 01-04-2026 10:17 ]
Nee niet meegemaakt de afgelopen maand, Flint is hier alleen voor verwarmen huis.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:13:
Iemand wel eens meegemaakt dat de Flint moet ontdooien als de luchttemperatuur 8,5 graad is?
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh
Hier ook. Maar toch gebeurt het...Wai_AM schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:25:
[...]
Nee niet meegemaakt de afgelopen maand, Flint is hier alleen voor verwarmen huis.
[...]
[...]
Ik heb een tijdje geleden dit ook gehad, een defrost bij +8 en bij +6Mg4gebruiker schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:41:
[...]
Hier ook. Maar toch gebeurt het...
[Afbeelding]
Jaren_30_huis_gasloos
Ik kwam in de problemen omdat mn batterij z'n inkoop en de legionella run tegelijkertijd bezig waren. Normaal vinden die na elkaar plaats. De totaal stroom kan dan boven de 35A, de max van de hoofdstop uitkomen. Gelukkig stond er net genoeg zon om de stop heel te houden, maar dat was meer geluk dan wijsheid.slem schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:53:
Is toch ook niet echt een probleem dat de tijden van ssw niet aangepast zijn? Is niet dat de zon opeens anders staat op de panelen.. slordig is het dan wel weer.
Wij hebben nog geen zonnepanelen en doen de SWW run op de tijd dat de stroom (dynamisch tarief) het goedkoopst is. Als de werkdagen van mensen verschuiven, verschuift het dynamisch tarief ook. Dus dat heeft wel invloed.slem schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:53:
Is toch ook niet echt een probleem dat de tijden van ssw niet aangepast zijn? Is niet dat de zon opeens anders staat op de panelen.. slordig is het dan wel weer.
Jaren_30_huis_gasloos
Daar gaat de subsidie nog van af neem ik aan? Ik vind de all-electric optie van weheat sowieso erg duur. Is het niet beter, om je warm water dan niet onafhankelijk te maken van de verwarming door er een losse warmtepompboiler bij te plaatsen? Die kosten volgens mij rond de 3500 euro inclusief montage en subsidie er af. Kun je wellicht ook weg komen met een minder zware warmtepomp.odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:31:
Ik was heel enthousiast over Weheat blackbird, mede omdat ie dan op m'n dakkapel geplaatst kon worden vlak onder 't punt waar nu m'n ketel zit. Via de Weheat site een installateur gezocht in mijn regio (al in september) door omstandigheden deze week eindelijk een offerte gekregen. Qua installatie volgens mij niet heel spannend. Moet nog wel een nieuwe groep gemaakt worden in de meterkast ook niet super ingewikkeld om te realiseren.
Gaat dan om een P60, 200L boilervat en 50L buffervat. Krijg ik een offerte van 16000 euro (subsidie moet er nog af).
En dan ben ik er nog niet, als ik ook nog aanvullende opties wil:
Warmteverliesberekening (wordt aangeraden) 450 ex
Inregelen afgiftesysteem (verplicht sinds 2020) 350 ex
Reinigen en spoelen van het CV systeem 650
Warmtepompvloeistof 8 euro/l
Heb ik misschien een verkeerd beeld van de prijs, want ik vind 16000 euro wel erg veel geld voor een warmtepomp?
[ Voor 4% gewijzigd door basset op 02-04-2026 11:58 ]
Hop,hop,hop!
16k is duur, zelfs ex subsidie. Nu wil ik niet zeggen dat de goedkoopste optie altijd de betere is (ik ben van mening dat je best wat meer mag betalen als de opelvering vlekkeloos is / aftersales goed is).odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:31:
Ik was heel enthousiast over Weheat blackbird, mede omdat ie dan op m'n dakkapel geplaatst kon worden vlak onder 't punt waar nu m'n ketel zit. Via de Weheat site een installateur gezocht in mijn regio (al in september) door omstandigheden deze week eindelijk een offerte gekregen. Qua installatie volgens mij niet heel spannend. Moet nog wel een nieuwe groep gemaakt worden in de meterkast ook niet super ingewikkeld om te realiseren.
Gaat dan om een P60, 200L boilervat en 50L buffervat. Krijg ik een offerte van 16000 euro (subsidie moet er nog af).
Heb ik misschien een verkeerd beeld van de prijs, want ik vind 16000 euro wel erg veel geld voor een warmtepomp?
[ Voor 101% gewijzigd door Caayn op 02-04-2026 23:28 ]
Als ik zo de vraagprijzen ziet, zijn die behoorlijk gestegen. Mijn BB P80 hybride all-in prijs was ik 2 jaar geleden voor 6000,- euro incl subsidie klaar. SWW FE oplossing van Weheat vind ik veel te duur. Voor alleen verwarmen, doet de BB het prima en draait stabiel en ben er dik tevreden mee.STIMPPYYY schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:05:
[...]
16k is duur, zelfs ex subsidie. Nu wil ik niet zeggen dat de goedkoopste optie altijd de betere is (ik ben van mening dat je best wat meer mag betalen als de opelvering vlekkeloos is / aftersales goed is).
In okt-24 heb ik de offerte gehad van mijn BB80 FE - buffer (50L, BUH binnnenunit, 300L sww, thermostaat T6R, expasievat etc...) - inc installatie, extra groepen aanleggen en ombouw van geslotern - open verderler voor minder dan 10k.
Vergeet de referal niet, scheelt je ook weer 100 euro.
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling
Maar als het qua installatie niet zo heel spannend is, dan zie je toch op de offerte welke werkzaamheden ze moeten verrichten? Komen er takelwerkzaamheden bij? Moet daarvoor de weg worden afgesloten? Lastig demonteren cv-ketel? En let er op dat mensen die zeggen dat het 'veel te duur' is jouw situatie niet kennen en alleen een mening hebben over hun eigen installatie.odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:31:
Een Bb op een dakkapel leuk idee maar de praktijk is weerbarstig. Hoe kom je bij de unit tijdens het winterseizoen? Weinig installateurs die daar zin in hebben. Bovendien vergeet je de kosten voor een kraan ongeveer 350-500. Warmtepomp vloeistof kost je rendement. De Bb heeft standaard vorstbeveiligingen. Zou een mogelijkheid onderzoeken op een andere plek. Dat hoeft niet perse bij de cv ketel te zijn. Zie dit voorbeeld voor bv een Sparrow.odelay schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:31:
10k vind ik dan weer erg weinig. Ik heb even uit mijn hoofd 15k betaald in oktober 2025 voor dezelfde opstelling. Er zat wat meerwerk bij zoals verplaatsen van zonnepanelen om het dak vrij te maken en die bewuste zonnepanelen op een ander dakdeel te bevestigen. 15 was inclusief btw en zonder subsidie. Netto kwam ik voor een P80 dus op 12k.STIMPPYYY schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:05:
[...]
16k is duur, zelfs ex subsidie. Nu wil ik niet zeggen dat de goedkoopste optie altijd de betere is (ik ben van mening dat je best wat meer mag betalen als de opelvering vlekkeloos is / aftersales goed is).
In okt-24 heb ik de offerte gehad van mijn BB80 FE - buffer (50L, BUH binnnenunit, 300L sww, thermostaat T6R, expasievat etc...) - inc installatie, extra groepen aanleggen en ombouw van geslotern - open verderler voor minder dan 10k.
Vergeet de referal niet, scheelt je ook weer 100 euro.
Uiteraard stijgen prijzen ook nog. Destijds wel een aantal offertes opgevraagd bij diverse websites en installateurs. Dus buiten WeHeat site om. Dat gezegdhebbende, een dergelijke installatie draait 10-15 jaar (minimaal) achteraf gezien had ik liever een paar euro meer betaald voor een zorgeloze installatie en een club die niet een jaar later het loodje had gelegd (niet dat het nu niet werkt en de installatie zelf is best netjes gedaan, maar zeker niet optimaal - zou nog opgelost worden en nu dus niet meer - in totaal heeft wat er draait behoorlijk wat nawerk gekost). Hoeveel die 'paar euro' zou moeten zijn mag iedereen zelf invullen.Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:15:
[...]
10k vind ik dan weer erg weinig. Ik heb even uit mijn hoofd 15k betaald in oktober 2025 voor dezelfde opstelling. Er zat wat meerwerk bij zoals verplaatsen van zonnepanelen om het dak vrij te maken en die bewuste zonnepanelen op een ander dakdeel te bevestigen. 15 was inclusief btw en zonder subsidie. Netto kwam ik voor een P80 dus op 12k.
[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-04-2026 13:58 ]