• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Helemaal mee eens. Mijn piekverbruik lag in 2024 (zachte winter) op 12 kuub en daar stond in januari 2026 de BBP80 een aantal dagen bijna maximaal tegen te stampen, defrosts, SWW, defrost etc. Ik wens de Flint succes, maar met de houtkachel is er wel een back-up. Niet stoken bij vochtig weer hè ;)
Kan dit wel beamen ja. Als je vvw hebt zou dit nog enigszins compenseren de eerste dagen. Maar is het niet zo dat de flint maar iets goedkoper is dan de sparrow. Dat minimaal vermogen ook vrij dicht bij elkaar ligt en sparrow zonder hulp van buh legionella kan afronden.

• cwoldendorp
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:59
roland91 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:06:
In een opstelling met Sparrow en een parallel buffervat, is er een mogelijkheid om erachter te komen / te meten of het buffervat nog steeds als bypass fungeert (als alle radiatoren vol open staan) i.p.v. dat het over de radiatoren circuleert? Radiatoren en ruimtes worden wel warm, maar delta T is laag op zowel de radiatoren als de meetwaarden van WeHeat op de buitenunit.
Kan dit wellicht (indirect) zonder aanpassingen aan de installatie? Zo niet, zijn er bepaalde meters die geplaatst kunnen worden?
Ik ben bekend met de video over nut van parallelle buffervaten, maar wil weten hoe groot het probleem is.
Ik heb het middels temperatuur sensoren gedaan, eentje bij de invoer voor en na de buffer en eentje bij de retour voor en na buffer. Bij de invoer koelt de buffer 0,8 graad af, en bij de retour 0,5. De sensoren lees ik uit met Homey. Daarmee "doet" de buffer dus wel bypassen op een of andere manier.

• Deobtte
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:15
Aangezien ik zie dat Atlas power hier nog regelmatig genoemd wordt, deel ik toch graag maar even mijn uiterst negatieve ervaring met dit bedrijf. Zeer teleurstellend van wat toch oogde als een prima partij.
Wellicht kan ik hiermee bij iemand nog een teleurstelling voorkomen.

1. Aanleiding en planning
In oktober 2025 heb ik Atlas Power opdracht gegeven voor levering en installatie van een warmtepompboiler. De installatie op 3 december 2025 liep flink uit ten opzichte van de vooraf geschetste planning en meerdere afspraken zijn niet nagekomen.

2. Fouten bij installatie
Tijdens de installatie bleek de eerdere schouw niet deugen: de geplande leidingroute klopte niet en bij het kiezen van een alternatieve route is een gasleiding geraakt en beschadigd, die tot op heden niet is hersteld. Ook zouden ze inductiekookplaat aanleggen; hiervoor waren de benodigde materialen niet aanwezig, waardoor wij bijna een week niet konden koken (want gasleiding geraakt en afgesloten).

3. Onjuiste afvoer en slordige afwerking
De afblazing van de warmtepompboiler is verkeerd aangebracht, waardoor afgevoerde lucht in de technische ruimte terechtkomt in plaats van buitenshuis. Dit zorgt voor een koude, vochtige ruimte en vergroot het risico op condens, schimmel en rendementsverlies. Daarnaast hing de afzuigslang van de warmtepomp los en is de zolder rommelig met materiaal en afval achtergelaten.

4. Problemen met zoneregeling (Evohome)
De geplaatste Evohome zoneregeling functioneerde niet. Toegegeven, ik had hierin beter zelf research kunnen doen. Feit blijft dat zij dit verkocht hebben en duidelijk geen flauw idee hadden hoe het werkt. De centrale unit had geen stroom, laadde niet op en was daardoor niet in te stellen, terwijl radiatoren op willekeurige momenten zeer warm werden. Meerdere thermostaten en radiatorknoppen waren niet of slecht gekoppeld, een radiator op zolder werd warm terwijl de knop “uit” stond en de gewenste zoneregeling in de badkamer bleek technisch niet mogelijk, terwijl dit tijdens de schouw niet is onderkend. Het heeft vanaf eind december t/m begin maart geduurd voordat dit is opgelost (nu gewoon weer OpenTherm met een thermostaat in de woonkamer).

5. Service, ingebrekestelling en eindresultaat
Ondanks herhaalde mails, telefoontjes en sms berichten volgden vooral uitstel, vage toezeggingen en monteurs met onvoldoende kennis van het systeem. Voor de defecte Evohome unit moest ik zelf naar de groothandel, waar deze als defect is ingenomen. Uiteindelijk heb ik Atlas formeel in gebreke gesteld vanwege de gebrekkige installatie, de onjuiste afblazing en de beschadigde gasleiding. Atlas heeft de afblazing ondertussen hersteld, maar weigert de gasleiding als herstelplicht te erkennen en beschouwt het dossier als “afgerond”, terwijl de leiding door hun werkzaamheden is beschadigd.

Per saldo blijf ik achter met een traject vol vertraging, fouten en gedoe, keer op keer niet nagekomen beloften en een beschadigde gasleiding.

Dus goed voor 't humeur; hou Atlas buiten de deur :)

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:11
Ja, geen hout stoken bij vochtig koud weer. Want windstil. Haha precies als je wp het slecht trekt.

Wat willen die bedrijven toch graag spullen verkopen.

Los van dat je toch zou verwachten dat een boilervat met 2 spiralen makkelijk gecombineerd kan met zonnecollectoren. Gewoon als 2 losstaande systemen in 1 boiler.

Achja.

Ik heb de installatie bij mijn schoonouders, geïnstalleerd door een andere grote partij, maar vast veel zuiniger gemaakt door stooklijn in te stellen, bedrading te verbeteren (aan uit stond op Vaillant bus..) nu dus OpenTherm op OpenTherm. Communicatie klopt dan tenminste als we op thermostaat zetten...
Hij ging meer gas gebruiken, en ook nog veel stroom, na installatie.. zucht.

Nu even afwachten of regeling van weheat nog wat gaat verbeteren van de zomer, anders richting stooklijn +aan/uit.

Edit anders dan Hoppenbrouwers, zijnde wel Atlas.
Had hem wel gewaarschuwd hoor.. ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Degast op 24-03-2026 22:11 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:48
Ik heb Homeassistant weer draaiend , maar heeft iemand een idee waarom uitgerekend vermogen in/uit en COP ontbreken? Dat lijken me toch relevante parameters. Ik begrijp de logica niet van het weghalen maar misschien weet 1 van jullie dat?

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:18
RayDelft schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:48:
Ik heb Homeassistant weer draaiend , maar heeft iemand een idee waarom uitgerekend vermogen in/uit en COP ontbreken? Dat lijken me toch relevante parameters. Ik begrijp de logica niet van het weghalen maar misschien weet 1 van jullie dat?
Vermogen uit zou alleen kloppen bij installaties zonder een parallel buffervat. Om vermogen uit te rekenen heb je drie dingen nodig: flow, warmtecapaciteit van water en delta t. Weheat berekende altijd vermogen uit aan de hand van: flow, warmtecapaciteit water en delta t tussen huis-in en wp intrede. Maar bij een parallel buffervat weet je de flow van je secundaire pomp niet dus die berekening klopte eigenlijk niet helemaal.

Vermogen uit de warmtepomp op basis van intrede / uittrede zouden ze wel aan kunnen leveren maar dat deden ze eerder dus niet. COP in de app zal denk ik wel gewoon op basis van flow, intrede / uittrede zijn.

Om je een voorbeeld te geven deel ik hier een plaatje van mijn (speel) installatie in HA. Draait hier op stooklijn en als ik boven of beneden geen vraag meer heb voedt hij wat groepjes vloerverwarming die altijd mee draaien. In dit geval 400L. Je ziet hier ook duidelijk de verschillen in geleverd vermogen en vermogen wat er in je buffer gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjyJn9Fu_tAuwHQu4Gy-tuMFRmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROhM187jRZw20eYG1jRW9nuo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Stefan1989 op 25-03-2026 00:16 ]

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.