• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Ik zou even niets doen. Toen ik mijn installatie net had heeft het bijna 1 jaar geduurd voordat alle lucht uit het systeem was. Heb nu met maximale flow geen enkel probleem meer. Kan lang duren.
Installatie staat er in mei 2 jaar.
Doet alleen het CV water dus wordt niet gebruikt buiten het stookseizoen.
Maar suizen lijkt mij meer met de flow te maken te hebben en niet zo zeer met lucht in het watersysteem.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:07
Kevin1990 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Maar suizen lijkt mij meer met de flow te maken te hebben en niet zo zeer met lucht in het watersysteem.
Jawel hoor. Lucht in je systeem kan suizen veroorzaken. Hoge flow verergert het dan nog eens. Anders was bij mij niet het suizen verdwenen zonder enige aanpassingen aan leidingwerk of radiatoren. NB; lagere flow gaat ten koste van je rendement.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05:50
Kevin1990 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Onze P80 is vorige zomer geplaatst en pas in september ging ie wat doen. Wel aangestaan.
Wat doe jij in de zomer, staat het hele systeem dan uit?
Hier ook warm water via aparte warmtepomp.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:40
Ik merk dat overdag het huis volledig verwarmt wordt door de lente zon, echter koelt het s'avonds behoorlijk af, zodat de de WP weer in actie komt. Momenteel verbruik ik 0 kWh uit het net, omdat ik dit afvangt met een thuis batterij en zonnepanelen.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• LJU
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

LJU

Barryvdh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Energie doet het bij mij nog wel. Alleen vermogen in/uit en dus COP wel weg inderdaad :-(
Toevallig enig idee of ze bij WeHeat nog de intentie hebben om het terug te brengen?
Kan met energie ook rekenen, maar voor kwartierprijzen is een update per 30 min net te weinig :(

• Kevin1990
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Jawel hoor. Lucht in je systeem kan suizen veroorzaken. Hoge flow verergert het dan nog eens. Anders was bij mij niet het suizen verdwenen zonder enige aanpassingen aan leidingwerk of radiatoren. NB; lagere flow gaat ten koste van je rendement.
Heel eerlijk. Dat rendement kijk ik niet heel nauw naar. Vorig jaar had ik een COPvan gemiddeld 4.7 en een elektra verbruik volgens de portal van bijna 1700kW.
Vind ik een dikke prima waar ik in het begin van die periode nog heel erg zoekende was met welke aansturing en stooklijn ik uit de voeten kon in huis.

Dit jaar heb ik al een gemiddelde COP van 4.8 met de sneeuw in januari en een verbruik van bijna 1000kW.
Ook daar weer prima en ga in het volgende stookseizoen in het najaar verder met afstellen omdat het glas vervangen wordt voor betere isolerende beglazing dus de stooklijn weer aanpassen en werken met een OTGW.

We gebruiken boven ook zone regeling wat ook ten koste gaat aan efficientie.
Maar de zonnepanelen, plug in batterij en batterij op wielen maakt veel goed.

We hebben een normale boiler die niet erg zuinig is. Ik verkies comfort hierin net boven het stukje rendement.
Een airco in elke kamer is ook niet heel erg efficient. Ik heb dat wel gedaan en is best comfortabel in de zomer 8)

Maar over de lucht in je systeem met het suizen. Ben je handmatig bij je afgifte systeem gaan ontluchten of heb je de automatische ontluchter van de buiten unit het werk laten doen?

• Kevin1990
  • Nu online
MartinPTweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Onze P80 is vorige zomer geplaatst en pas in september ging ie wat doen. Wel aangestaan.
Wat doe jij in de zomer, staat het hele systeem dan uit?
Hier ook warm water via aparte warmtepomp.
Neen ik laat hem gewoon aan staan en zet zowel de buiten unit als binnen unit niet uit.
Dat kleine beetje stroom verbruik. Volgens mij gaat de circulatie pomp ook ieder uur even 1 min draaien om te voorkomen dat die vast gaat staan. Als je het stroomloos maakt werkt dat niet.
En stel er is een update van je machine die ze willen doen zal die pas gedaan worden wanneer de kou begint.
Als die dan niet gelijk aan de gang gaat on wat updates te doen.

Ik bem ban het besparen maar zoals mijn eerdere bericht hierboven ook van comfort.
De heater een avondje aan hebben onder de overkapping of de kachel aan in de bar kost meer stroom op een avond als de binnen unit en buiten unit in standby voor een half jaar denk ik :)

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:03
RNacoustics schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:14:
Ik merk dat overdag het huis volledig verwarmt wordt door de lente zon, echter koelt het s'avonds behoorlijk af, zodat de de WP weer in actie komt. Momenteel verbruik ik 0 kWh uit het net, omdat ik dit afvangt met een thuis batterij en zonnepanelen.
Had ik ook
Stooklijn was mijn oplossing

• Kevin1990
  • Nu online
RNacoustics schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:14:
Off topic:
Goed bezig! Ik zat vandaag op 10kW afgenomen en nu onder de streep 4kW meer geëxporteerd.
Ook een thuisbatterij maar de grote gebruik ik om te handelen dus die is wel gaan laden in de dal uren ondanks dat er niet voldoende opwek was.
Morgen ochtend om 7 uur nog 2 uurtjes 9kW ontladen dus ik had vandaag nog 9 extra kunnen exporten.

On topic: uur geleden bij ons pas weer gaan verwarmen. Met dit weer warm genoeg in huis.
Om ervoor te zorgen dat die toch een wat langere runs maakt heb ik op de bovenste verdieping de gewenste kamer temperatuur flink verhoogt in de kamers die het hardste afkoelen en nu niet grbuitk worden naar 22 graden.
Stroompeijs is wat lager nu en dan kan de warmtepomp morgen weer op tijd uit om die batterijen weer vol te stoppen met opwek.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:57
Vermogen In, Vermogen Uit en COP werken bij mij weer niet meer bij de Flint warmtepomp in Homey
Ik merk dat met OpenTherm dat de temperatuur uit op een lagere temperatuur (26,2 -27.2 graden) kan draaien dan de stooklijn (28-29 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BijxODVFoRPuzAalHUD0KA7HLqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28PqGxmF8yhWeenItyhmEXbv.jpg?f=fotoalbum_large

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38
frank2908 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:42:
Vermogen In, Vermogen Uit en COP werken bij mij weer niet meer bij de Flint warmtepomp in Homey
Ik merk dat met OpenTherm dat de temperatuur uit op een lagere temperatuur (26,2 -27.2 graden) kan draaien dan de stooklijn (28-29 graden)

[Afbeelding]
Via homeassistant komt het ook niet meer door cop, vermogen in via de API.

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik heb zojuist akkoord gegeven op een offerte voor weheat, maar ik moet zelf nog opzoek naar een goede thermostaat. (heb nu een Nest v3)

Ik wil vooral op stooklijn draaien en de thermostaat alleen gebruiken in de lente en herfst, dus hoeft geen fancy model te zijn. Moet alleen draadloos zijn.

Maar... ik lees hier op het forum iets over een eigen thermostaat van weheat en ook in onderstaande filmpje wordt dit benoemd, het zou zelfs op de VSK officeel worden aangkondigt, maar ik kan hier helemaal niks over vinden? Is hier al meer over bekend?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:30
Qoon3x schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:15:
Ik heb zojuist akkoord gegeven op een offerte voor weheat, maar ik moet zelf nog opzoek naar een goede thermostaat. (heb nu een Nest v3)

Ik wil vooral op stooklijn draaien en de thermostaat alleen gebruiken in de lente en herfst, dus hoeft geen fancy model te zijn. Moet alleen draadloos zijn.

Maar... ik lees hier op het forum iets over een eigen thermostaat van weheat en ook in onderstaande filmpje wordt dit benoemd, het zou zelfs op de VSK officeel worden aangkondigt, maar ik kan hier helemaal niks over vinden? Is hier al meer over bekend?

[YouTube: Primeur: WeHeat komt met een thermostaat wat geen thermostaat is]
Zomer 2026 is de aankondiging geweest. Ik gebruik zelf (in de tussentijd) een Honeywell Round Modulation. Kost bij de bouwmarkt 5 of 6 tientjes.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:41
Gisteren en vandaag is bij mij thuis een Weheat Blackbird P60 geïnstalleerd, all-electric met een Itho boilervat van 270L. De vloeverwarmingsverdeler is ook vervangen door een pomploze verdeler.

Inmiddels is de Boiler op temperatuur gebracht en wordt het huis weer verwarmd na 3 dagen geen CV ketel aan te hebben gehad. Gelukkig hadden we twee zonnige installatiedagen, dus echt koud is het gelukkig niet geweest in huis.

De warmtepomp staat op het platte dak van de garage. Direct daaronder hangt in de garage de binnenunit en de pompen. Door de muur heen direct naar de vloerverdeler 5 groepen onder de trap waar ook de standleiding naar de eerste verdieping zit voor de radiatoren daar.
Op de plek van de binnenunit hing eerst de intergas ketel. De bestaande doorvoeren zijn zoveel mogelijk gebruikt, maar natuurlijk wel wat groter gemaakt voor de grotere maat leidingen.

Elektrisch is alles aangesloten op twee groepen die al aanwezig waren in de onderverdeler in de garage.

In de dakdoorvoer heb ik even een handdoek gepropt. Dat gat moet ik nog even afdichten met wat isolatiemateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc_mj5UWUSQlP_8VqxBrR7jAcU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4Rm3FqJyVzk4qooC9tz0zrB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-ZilrB7C4JCseNcoSxXpdu4FEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOjDr1oILwjJPSXW3Xse1GKq.jpg?f=fotoalbum_large

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:48
Civil schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:06:
Gisteren en vandaag is bij mij thuis een Weheat Blackbird P60 geïnstalleerd, all-electric met een Itho boilervat van 270L. De vloeverwarmingsverdeler is ook vervangen door een pomploze verdeler.

Inmiddels is de Boiler op temperatuur gebracht en wordt het huis weer verwarmd na 3 dagen geen CV ketel aan te hebben gehad. Gelukkig hadden we twee zonnige installatiedagen, dus echt koud is het gelukkig niet geweest in huis.

De warmtepomp staat op het platte dak van de garage. Direct daaronder hangt in de garage de binnenunit en de pompen. Door de muur heen direct naar de vloerverdeler 5 groepen onder de trap waar ook de standleiding naar de eerste verdieping zit voor de radiatoren daar.
Op de plek van de binnenunit hing eerst de intergas ketel. De bestaande doorvoeren zijn zoveel mogelijk gebruikt, maar natuurlijk wel wat groter gemaakt voor de grotere maat leidingen.

Elektrisch is alles aangesloten op twee groepen die al aanwezig waren in de onderverdeler in de garage.

In de dakdoorvoer heb ik even een handdoek gepropt. Dat gat moet ik nog even afdichten met wat isolatiemateriaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik mis de isolatie! Op zijn minst buiten. Moet dat nog?

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:55
Stoker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:03:
Nee, Flint en Sparrow regelen af op hetzelfde debiet.
Mooi.
installateur net gesprokenen en de keuze voor de Flint heeft ermee te maken dat het volume van de vloerverwarming bij de Flint minimaal 40 liter moet zijn en bij de Sparrow 60 liter.
We hebben geen 45 m2 maar 40m2 vloerverwarming met 1 radiator en dan zou je blijkbaar krap aan die 60 liter komen. Als we toch de Sparrow willen dan is het een optie omdat we weinig ruimte hebben in de kast waar de verdeler zit een 12 liter buffervat te plaatsen
Dacht dat het kiezen tussen de Flint en de Sparrow makkelijker zou zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:07
GM65 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Mooi.
installateur net gesprokenen en de keuze voor de Flint heeft ermee te maken dat het volume van de vloerverwarming bij de Flint minimaal 40 liter moet zijn en bij de Sparrow 60 liter.
We hebben geen 45 m2 maar 40m2 vloerverwarming met 1 radiator en dan zou je blijkbaar krap aan die 60 liter komen. Als we toch de Sparrow willen dan is het een optie omdat we weinig ruimte hebben in de kast waar de verdeler zit een 12 liter buffervat te plaatsen
Dacht dat het kiezen tussen de Flint en de Sparrow makkelijker zou zijn.
Als je de diameter van je buizen weet en weet hoever ze uit elkaar (weet je het niet warmtebeeld camera huren) liggen kan je de inhoud berekenen van de waterinhoud. Heeft hij dat berekend of is het natte vingerwerk?
https://aadejong.nl/posts...arming-berekenen-6905.htm
Pagina: 1 ... 189 190 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.