Hi Tweakers, ik heb sinds enkele weken een BB80, geleverd door Atlas Power. Het huis is een 1930 huis met veel na isolatie, inmiddels met de WP zal dit energie klasse B zijn. We hebben alleen radiatoren, geen vloerverwarming. Ze hebben de BB aangesloten met een parallel buffervat met alleen een in- en outlet. De warm outlet is aangesloten op de aanvoer na de CV installatie. De cold inlet is aangesloten op de retour naar WP. De leidingen van pomp naar binnen zijn 32, de hoofdleiding (inmiddels) overal 22, en aftakkingen van 15. De hoofdleiding loopt wat raar (van bg naar zolder en weer terug naar bg). Aangezien er het nodige niet goed is gegaan heb ik sensoren geplaatst: 1 aanvoer voor buffer, 1 aanvoer na buffer, 1 retour voor buffer, 1 retour na buffer. Deze metingen laten structureel het volgende zien: op de in is de temperatuur na de buffer 1 graad lager dan ervoor. Op de retour is de temperatuur na de buffer een halve graad hoger dan voor de buffer.
Het buffervat is met 32 mm pijp aangesloten op de aanvoer. De retour is met 32 mm en een klein stukje 22 mm (10 cm) aangesloten.
Spelen met de instellingen van de 2e Evosta 2 DAB pomp zorgt wel voor iets verschil maar minimaal. Nog steeds is het het systeem in kouder en het systeem uit warmer.
De BB geeft een flow van 1,3 aan. Logisch want mocht hij de flow in het systeem niet halen dan haalt hij de flow door het buffervat. Onbekend is wat de flow in het systeem zelf is.
Nu mijn vraag: is dit (op de in is de temperatuur na de buffer 1 graad lager dan ervoor. Op de retour is de temperatuur na de buffer een halve graad hoger dan voor de buffer) een reëel rendements verlies door een parallelle buffer? Zo nee, wat kan de oorzaak zijn en hoe kan dit opgelost worden?
[
Voor 4% gewijzigd door
cwoldendorp op 21-03-2026 16:06
]