MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:33:
[...]
Jawel hoor. Lucht in je systeem kan suizen veroorzaken. Hoge flow verergert het dan nog eens. Anders was bij mij niet het suizen verdwenen zonder enige aanpassingen aan leidingwerk of radiatoren. NB; lagere flow gaat ten koste van je rendement.
Heel eerlijk. Dat rendement kijk ik niet heel nauw naar. Vorig jaar had ik een COPvan gemiddeld 4.7 en een elektra verbruik volgens de portal van bijna 1700kW.
Vind ik een dikke prima waar ik in het begin van die periode nog heel erg zoekende was met welke aansturing en stooklijn ik uit de voeten kon in huis.
Dit jaar heb ik al een gemiddelde COP van 4.8 met de sneeuw in januari en een verbruik van bijna 1000kW.
Ook daar weer prima en ga in het volgende stookseizoen in het najaar verder met afstellen omdat het glas vervangen wordt voor betere isolerende beglazing dus de stooklijn weer aanpassen en werken met een OTGW.
We gebruiken boven ook zone regeling wat ook ten koste gaat aan efficientie.
Maar de zonnepanelen, plug in batterij en batterij op wielen maakt veel goed.
We hebben een normale boiler die niet erg zuinig is. Ik verkies comfort hierin net boven het stukje rendement.
Een airco in elke kamer is ook niet heel erg efficient. Ik heb dat wel gedaan en is best comfortabel in de zomer
Maar over de lucht in je systeem met het suizen. Ben je handmatig bij je afgifte systeem gaan ontluchten of heb je de automatische ontluchter van de buiten unit het werk laten doen?