Aanvoertemperatuur zou niets moeten uitmaken tussen een WP en een HR Ketel. VV is altijd lage temperatuur aanvoer of je moet met een mengverdeler hebben gewerkt om radiatoren buiten de VV op hogere temperatuur te hebben verwarmd.arjenhiemstra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:00:
[...]
Als het leiding werk niet is aangepast maak ik mij zorgen. Je intergas maakt zeer wss een veel hogere aanvoer temp water. Je WP verwarmd met lage temp en moet daarom een veel hogere flow hebben == voldoende (bijna altijd groter vergeleken met gas gestookt cv) diameter leidingwerk.
Als het leidingwerk niet voldoende flow kan faciliteren moet dat vrij eenvoudig door een expert vast te stellen zijn. Weheat zou hier best een helpende hand kunnen bieden door een (onafhankelijke) partij te voor te stellen. Dat heb ik andere fabrikanten ook wel zien doen.
Ga niet verder aan de gang met buffer of avdo “oplossingen”, dat zijn ze namelijk niet in deze situatie.
Flow issues zonder zones dicht te hebben icm 184m2 vloerverwarming moeten echt eerst opgelost worden zonder deze maatregelen. Anders ga je het probleem alleen maar verbergen.
Ik heb geen radiatoren.MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:03:
[...]
Aanvoertemperatuur zou niets moeten uitmaken tussen een WP en een HR Ketel. VV is altijd lage temperatuur aanvoer of je moet met een mengverdeler hebben gewerkt om radiatoren buiten de VV op hogere temperatuur te hebben verwarmd.
Je weet de wetboekartikelen goed te vinden maar op een normale constructieve manier in overleg naar een oplossing dat is dan weer lastig.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Ik ben het er gedeeltelijk mee oneens. Ik heb nooit om een specifiek type buffer gevraagd. Ik heb gevraagd om een functionerend verwarmingssysteem. Het maakt me niet uit welk type buffer het is, als het maar doet wat het moet doen. De vraag wordt pas interessant als ik iets nodig heb en iets anders krijg. Volgens artikel 7:17, 7:21 en 6:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek heb ik recht op correct advies en, indien ik tijdig op de hoogte word gesteld van het probleem, op een kosteloze reparatie van een niet-conform systeem. Ongeacht de kosten. Ik hoef alleen maar aan te tonen dat het systeem in zijn huidige vorm niet efficiënt werkt en dat de installateur dit zelf heeft toegegeven.
Ik zou de discussie hier even stoppen want dit brengt je niets. Lees jezelf goed in zodat je mee kan praten en zoek gewoon even iemand voor een second opinion. Je kan recht hebben op correct advies maar het krijgen is vaak/soms een ander verhaal. Helaas staat Tweakers vol met dit soort verhalen. Ik lees me tegenwoordig eerst in voordat ik complexe zaken aanschaf. De schade en schande wordt men wijs. En eens......zou niet moeten hoeven.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Ik ben het er gedeeltelijk mee oneens. Ik heb nooit om een specifiek type buffer gevraagd. Ik heb gevraagd om een functionerend verwarmingssysteem. Het maakt me niet uit welk type buffer het is, als het maar doet wat het moet doen. De vraag wordt pas interessant als ik iets nodig heb en iets anders krijg. Volgens artikel 7:17, 7:21 en 6:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek heb ik recht op correct advies en, indien ik tijdig op de hoogte word gesteld van het probleem, op een kosteloze reparatie van een niet-conform systeem. Ongeacht de kosten. Ik hoef alleen maar aan te tonen dat het systeem in zijn huidige vorm niet efficiënt werkt en dat de installateur dit zelf heeft toegegeven.
Voordat je de discussie verder aangaat kun je beter eerst bepalen wat het hoofdprobleem is waardoor jouw installatie inefficiënt draait.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Mijn advies: lees je in (zie de FAQ, met name het deel over parallelle buffervaten en hydraulische scheidingen), maak een eigen topic aan en beschrijf daarin nauwkeurig je warmtepomp, afgiftesysteem, naregeling en leidingwerk. Deel je eigen bevindingen en stel je vragen. Er zijn hier Tweakers en ook meerdere installateurs die echt veel van warmtepompen af weten en waardevol advies kunnen geven. Succes.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik durf er wel wat op in te leggen dat er een mengverdeler tussen heeft gezeten Het alternatief is namelijk een installatie waar goed over is nagedacht. Dan zou er ook geen HRE 36 in gezeten hebben als de sparrow nu de vervanger is ;-)MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:03:
[...]
Aanvoertemperatuur zou niets moeten uitmaken tussen een WP en een HR Ketel. VV is altijd lage temperatuur aanvoer of je moet met een mengverdeler hebben gewerkt om radiatoren buiten de VV op hogere temperatuur te hebben verwarmd.
Ik heb mijn best gedaan, ondanks 11 storingen tussen eind december en half januari, tijdens de koudste periode. Ik heb ze in principe 3 maanden de tijd gegeven, maar ik heb steeds ontwijkende reacties gezien. De eerste maand ontweken ze het door te zeggen dat WeHeat het aan het onderzoeken was. Uiteindelijk moest ik een formele non-conformiteitsmelding sturen om ze te laten toegeven dat het niet goed werkte. Zelfs toen duurde het nog 25 dagen om AVDO te installeren, ondanks de aanvankelijke belofte van 10 dagen. Voordat ik AVDO installeerde, heb ik ze gewaarschuwd dat de documentatie van WeHeat iets anders suggereert, maar ze negeerden dat. Wettelijk gezien ben ik verplicht ze één kans te geven om het te repareren, en die kans hebben ze met AVDO verspeeld.Technician- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:07:
[...]
Je weet de wetboekartikelen goed te vinden maar op een normale constructieve manier in overleg naar een oplossing dat is dan weer lastig.
Je hebt ook partijen die het niet goed doen of gewoon niet weten op te lossen. (Die heb je al met naam en toenaam genoemd hier)debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:12:
[...]
Ik heb mijn best gedaan, ondanks 11 storingen tussen eind december en half januari, tijdens de koudste periode. Ik heb ze in principe 3 maanden de tijd gegeven, maar ik heb steeds ontwijkende reacties gezien. De eerste maand ontweken ze het door te zeggen dat WeHeat het aan het onderzoeken was. Uiteindelijk moest ik een formele non-conformiteitsmelding sturen om ze te laten toegeven dat het niet goed werkte. Zelfs toen duurde het nog 25 dagen om AVDO te installeren, ondanks de aanvankelijke belofte van 10 dagen. Voordat ik AVDO installeerde, heb ik ze gewaarschuwd dat de documentatie van WeHeat iets anders suggereert, maar ze negeerden dat. Wettelijk gezien ben ik verplicht ze één kans te geven om het te repareren, en die kans hebben ze met AVDO verspeeld.
Dus succes ermee!
Wat heb je zelf voor een onderzoek gedaan waar het probleem zou kunnen zitten?debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:12:
[...]
Ik heb mijn best gedaan, ondanks 11 storingen tussen eind december en half januari, tijdens de koudste periode. Ik heb ze in principe 3 maanden de tijd gegeven, maar ik heb steeds ontwijkende reacties gezien. De eerste maand ontweken ze het door te zeggen dat WeHeat het aan het onderzoeken was. Uiteindelijk moest ik een formele non-conformiteitsmelding sturen om ze te laten toegeven dat het niet goed werkte. Zelfs toen duurde het nog 25 dagen om AVDO te installeren, ondanks de aanvankelijke belofte van 10 dagen. Voordat ik AVDO installeerde, heb ik ze gewaarschuwd dat de documentatie van WeHeat iets anders suggereert, maar ze negeerden dat. Wettelijk gezien ben ik verplicht ze één kans te geven om het te repareren, en die kans hebben ze met AVDO verspeeld.
Waarschijnlijk was je met inlezen, en zelf wat zaken onderzoeken al meer op het spoor gekomen. Helaas is het tegenwoordig wel vaker nodig je zelf goed in te lezen en installateurs / andere 'professionals' te challengen.
Ga aan de slag met de zaken die hier voorbij komen, onderzoek je leidingdiamters, maak foto's van je installatie etc etc.
Dan kom je waarschijnlijk verder bij de technische oplossing dan met wetsboekartikelen te gaan gooien. Op die manier kun je wellicht nog constructief met je installateur aan de slag voor een daadwerkelijke oplossing
[ Voor 7% gewijzigd door Razer op 17-03-2026 20:17 ]
Dat is precies het punt: het oude systeem had een mengverdeler (hydraulische ontkoppeling) en werkte probleemloos. DGG heeft die ontkoppeling vervangen door een serie-buffervat zonder bypass, wat Weheat-documentatie afraadt voor woningen met zoneregelingarjenhiemstra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Ik durf er wel wat op in te leggen dat er een mengverdeler tussen heeft gezeten Het alternatief is namelijk een installatie waar goed over is nagedacht. Dan zou er ook geen HRE 36 in gezeten hebben als de sparrow nu de vervanger is ;-)
I knew itdebayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Dat is precies het punt: het oude systeem had een mengverdeler (hydraulische ontkoppeling) en werkte probleemloos. DGG heeft die ontkoppeling vervangen door een serie-buffervat zonder bypass, wat Weheat-documentatie afraadt voor woningen met zoneregeling
Welke bypass of buffer dan ook, het zal je problemen niet oplossen. Ook niet met een parallel vat.
Nogmaals, in jouw situatie is dat, zelfs als het de situatie verbetert, alleen het verbergen van het probleem.
Edit: hydraulische ontkoppeling is dus niet het punt. Hoge temp met lage flow richting je mengverdeler kan door de mengverdeler ‘omgezet’ worden in lage temp met hoge flow
[ Voor 12% gewijzigd door arjenhiemstra op 17-03-2026 20:25 ]
De best presterende systemen met de hoogste sCOP hier op Tweakers hebben overal vloerverwarming en een pomploze verdeler.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Dat is precies het punt: het oude systeem had een mengverdeler (hydraulische ontkoppeling) en werkte probleemloos. DGG heeft die ontkoppeling vervangen door een serie-buffervat zonder bypass, wat Weheat-documentatie afraadt voor woningen met zoneregeling
Als je naregeling hebt, dan kan dat (ook met die set-up), maar dan moeten er voldoende vloerverwarmingsgroepen altijd open staan.
Het klinkt bij jou alsof je mogelijk heel dunne CV leidingen hebt of heel dunne vloerverwarmingsslangen. Vandaar mijn advies om een gedetailleerde beschrijving te delen in een eigen topic.
Een juridische route kan ook, maar dat kost gegarandeerd meer energie en frustratie. Via die route zal het bovendien nog heel lang duren voordat je een concrete oplossing hebt. Ik snap je frustratie en boosheid, maar doe het dan voor jezelf: maak een eigen topic aan en regel de concrete oplossing.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Seriebuffer is ook niet nodig met voldoende volume van de VV.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Ik heb een simpele vraag. Als ik al het werk zelf kan doen, waarom heb ik dan een professionele installateur nodig? De onderdelen zijn gewoon in de winkel verkrijgbaar. Ik koop ze voor de helft van de prijs of minder, huur twee loodgieters in op uurbasis en laat ze installeren. De reden dat ik op zoek ben naar een onafhankelijke inspecteur is omdat ik wil weten waar het probleem zit en of het systeem correct is ontworpen voor mijn situatie. Zo ja, dan heb ik er geen probleem mee om extra te betalen voor de reparatie, maar zo niet, dan moet het worden gecorrigeerd. Bovendien kun je alleen constructief samenwerken met een bereidwillige partij. Ik heb mijn defect voor het eerst gemeld op 26 december en ben 33 dagen lang blijven bellen en mailen voordat ze erkenden dat het niet goed werkte. Stel je voor dat je warmtepomp het begeeft bij -6 graden buiten op zaterdag. Waarom? Omdat ze vergeten zijn de AVDO te installeren (hun eigen woorden). Ze gingen ervan uit dat die er wel was, omdat dit soort huizen blijkbaar vaak een AVDO hebben met een Intergas Extreme 36-ketel, waarvoor ze kosten in rekening brachten voor het verwijderen en installeren van de warmtepomp. Ik vind dit geen redelijke partij.Razer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:15:
[...]
Wat heb je zelf voor een onderzoek gedaan waar het probleem zou kunnen zitten?
Waarschijnlijk was je met inlezen, en zelf wat zaken onderzoeken al meer op het spoor gekomen. Helaas is het tegenwoordig wel vaker nodig je zelf goed in te lezen en installateurs / andere 'professionals' te challengen.
Ga aan de slag met de zaken die hier voorbij komen, onderzoek je leidingdiamters, maak foto's van je installatie etc etc.
Dan kom je waarschijnlijk verder bij de technische oplossing dan met wetsboekartikelen te gaan gooien. Op die manier kun je wellicht nog constructief met je installateur aan de slag voor een daadwerkelijke oplossing
Mag ik vragen waarom je de sensor op een andere plek wilt hebben. Ik begrijp dat je hem wat uit de zon op een koelere plek wilt hebben. Maar waarom? Wat is je doel?Kevin1990 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:33:
[...]
Neen. Ik vind sowieso de plaats van de originele sensor in de buiten unit te laag hangen boven de bitumen dakbedekking.
Door de kleur en materiaal komt er al snel warmte van het dak.
Dit had in het ontwerp van de BlackBird beter gekund.
De zijde waar de sensor nu zit heeft wanneer de zon schijnt de hele dag warmte daarvan.
De centrale unit op het dak die ook voorheen bestemd was voor de rookafvoer heeft een schaduw zijde wat een betere plaats is voor de sensor. Die kan daarna gemakkelijk door de koof met inspectie deurtje die ik er achteraf gelukkig in heb gemaakt gebruikt kan worden om naar de cv ruimte van de binnen unit te gaan.
Je hebt blijkbaar ergens een flowprobleem en dat gaf die storing. Een AVDO is een pleister op de wond zodat je WP voor de "gek" wordt gehouden en eigenlijk je hele systeem. Resultaat is waarschijnlijk een te hoog verbruik ook nog eens. Een AVDO is alleen noodzakelijk als er groepen dicht kunnen lopen door naregeling (wat dus niet is aan te raden) en daardoor de flow naar de buitenunit gegarandeerd blijft. Maar voor de laatste keer, lees je in. Deze discussies zijn genoeg te vinden in het algemene L/W topic en is niet merk specifiek.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Ik heb een simpele vraag. Als ik al het werk zelf kan doen, waarom heb ik dan een professionele installateur nodig? De onderdelen zijn gewoon in de winkel verkrijgbaar. Ik koop ze voor de helft van de prijs of minder, huur twee loodgieters in op uurbasis en laat ze installeren. De reden dat ik op zoek ben naar een onafhankelijke inspecteur is omdat ik wil weten waar het probleem zit en of het systeem correct is ontworpen voor mijn situatie. Zo ja, dan heb ik er geen probleem mee om extra te betalen voor de reparatie, maar zo niet, dan moet het worden gecorrigeerd. Bovendien kun je alleen constructief samenwerken met een bereidwillige partij. Ik heb mijn defect voor het eerst gemeld op 26 december en ben 33 dagen lang blijven bellen en mailen voordat ze erkenden dat het niet goed werkte. Stel je voor dat je warmtepomp het begeeft bij -6 graden buiten op zaterdag. Waarom? Omdat ze vergeten zijn de AVDO te installeren (hun eigen woorden). Ze gingen ervan uit dat die er wel was, omdat dit soort huizen blijkbaar vaak een AVDO hebben met een Intergas Extreme 36-ketel, waarvoor ze kosten in rekening brachten voor het verwijderen en installeren van de warmtepomp. Ik vind dit geen redelijke partij.
@debayan3250 denk dat genoeg mensen je goedwillende adviezen hebben gegeven en een richting om mee aan de slag te gaan 😉
Was dit voorheen ook 2 minuten? Ik dacht dat het gewoon realtime data was (elke seconden een update).
Dit is niet handig voor stooklijn of als je wil gaan koelen:robmoh schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Mag ik vragen waarom je de sensor op een andere plek wilt hebben. Ik begrijp dat je hem wat uit de zon op een koelere plek wilt hebben. Maar waarom? Wat is je doel?
orillion in "Weheat warmtepompen"
De gemeten luchttemperatuur is toch niet de enige variabele waar de warmtepomp mee werkt? Houd hij ook geen rekening met de algemene buitentemperatuur (zie weheat app) en gemeten watertemperatuur?orillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:31:
[...]
Dit is niet handig voor stooklijn of als je wil gaan koelen:
orillion in "Weheat warmtepompen"
Zou inlezen. Kost je een dag of twee. Leer je ook nog wat van. Kans is groot dat je het hebt opgelost voordat je dit hopeloze traject ingaat.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Ik heb een simpele vraag. Als ik al het werk zelf kan doen, waarom heb ik dan een professionele installateur nodig? De onderdelen zijn gewoon in de winkel verkrijgbaar. Ik koop ze voor de helft van de prijs of minder, huur twee loodgieters in op uurbasis en laat ze installeren. De reden dat ik op zoek ben naar een onafhankelijke inspecteur is omdat ik wil weten waar het probleem zit en of het systeem correct is ontworpen voor mijn situatie. Zo ja, dan heb ik er geen probleem mee om extra te betalen voor de reparatie, maar zo niet, dan moet het worden gecorrigeerd. Bovendien kun je alleen constructief samenwerken met een bereidwillige partij. Ik heb mijn defect voor het eerst gemeld op 26 december en ben 33 dagen lang blijven bellen en mailen voordat ze erkenden dat het niet goed werkte. Stel je voor dat je warmtepomp het begeeft bij -6 graden buiten op zaterdag. Waarom? Omdat ze vergeten zijn de AVDO te installeren (hun eigen woorden). Ze gingen ervan uit dat die er wel was, omdat dit soort huizen blijkbaar vaak een AVDO hebben met een Intergas Extreme 36-ketel, waarvoor ze kosten in rekening brachten voor het verwijderen en installeren van de warmtepomp. Ik vind dit geen redelijke partij.
0.4m3 met 184m2, daar staan groepen dicht lijkt wel. Heb je al op je verdeler gecheckt of alle groepen daadwerkelijk openstaan (links omdraaien). Zones eraf (laten) halen. Alle thermostaat knoppen open en kranen
Om te stellen dat Weheat een B2B organisatie is en ze daarom niet hoeven te communiceren over hun API aanpassingen en dat dat via een installateur zou moeten lopen is een beetje flauw.Carboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Denk dan na over de juiste leverancier/installateur. Weheat is een B to B organisatie. Die communiceert met de leverancier niet met de gebruiker. Doen de andere ons bekende importeurs / fabrikanten ook niet.
Zeker omdat Weheat zelf er voor kiest om die API aan te bieden:
Daarmee schep je een bepaalde verwachting, en dat kan voor sommige gebruikers ook een USP zijn om voor Weheat te kiezen. Maar daarmee hebben ze ook een verantwoordelijkheid, die ze niet kunnen afschuiven op een installateur.Wij leveren een stabiele datastroom en heldere documentatie, jullie bepalen wat je erop aansluit.
Ik verwacht overigens van een installateur ook niet dat die begrijpt hoe APIs werken.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Je hebt uiteraard gelijk, je zou moeten kunnen vertrouwen op een advies en installateur. Helaas blijkt uit de praktijk dat dit helaas niet altijd het geval is. Ik denk dat je hier nu voldoende "advies" / tips hebt gekregen om een aantal conclusies te trekken. Ik zag dat dit ook al eerder besproken is en daar werd vrijwel dezelfde conclusie al getrokken door oa. @Carboy54.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Op de foto die je daar eerder gepost hebt is duidelijk zichtbaar dat het systeem is aangesloten op een kunststof leiding, Rehau zo te zien. Als ik de pixels tel en de 16 mm koud water leiding vergelijk met die van de verwarming gaat het om een 25mm buis, die is nog geen 18 mm intern! Daar krijg je met een delta t van 5 graden echt niet het vermogen van je Sparrow doorheen. Je hebt 1000m3/u nodig, 25mm Rehau is dan niet voldoende. Geen AVDO of parallelbuffer gaat dat oplossen.
Zie ook hier voor wat indicatieve tabellen met flow en diameters:
https://warmtepomp-tips.n...#flow_en_leidingdiameters
Succes met het vinden van de juiste oplossing, hopelijk met je huidige installateur!
De portal was elke 5 sec maar dat is nogal belastend als elke home assistant gebruiker elke 5 sec gaat pollen.Mausssie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:26:
[...]
Was dit voorheen ook 2 minuten? Ik dacht dat het gewoon realtime data was (elke seconden een update).
Nee, stooklijn en koelen kijkt naar de buitentemperatuur die je warmtepomp meet en bepaalt daarmee de doel watertemperatuur.robmoh schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:50:
[...]
De gemeten luchttemperatuur is toch niet de enige variabele waar de warmtepomp mee werkt? Houd hij ook geen rekening met de algemene buitentemperatuur (zie weheat app) en gemeten watertemperatuur?
Dat is denk ik niet de oplossing. de BlackBird staat zo opgesteld dat de sensor bij een dag met zon heel de dag zonlicht krijgt. Dus het zal wellicht schelen maar niet alles.Caayn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:05:
[...]
Er is speciale coating verkrijgbaar om bitumen wit te maken. Origineel ontworpen voor zonnepanelen maar mogelijk is het in jouw situatie een optie om een stukje wit te maken?
Al heb ik geen idee hoe effectief het werkelijk is.
Een nauwkeurigere meting. Gisteren werd er 22 graden gemeten terwijl het eigenlijk maar 15 graden is.robmoh schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Mag ik vragen waarom je de sensor op een andere plek wilt hebben. Ik begrijp dat je hem wat uit de zon op een koelere plek wilt hebben. Maar waarom? Wat is je doel?
Die buiten temperatuur is van invloed op de stooklijn.
Zeker met koudere dagen waar veel zon is wordt er een buitentemperatuur gemeten die niet klopt waardoor er een lagere aanvoer temperatuur wordt gemaakt.
Ik wil de stooklijn verder fine tunen zeker nu we ook betere isolatie krijgen dit voorjaar. Het doel is om een zo gelijkmatige temperatuur te krijgen in huis.
En vervolgens past de warmtepomp de temperatuur weer aan als de retourtemperatuur te laag of te hoog is?orillion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:52:
[...]
Nee, stooklijn en koelen kijkt naar de buitentemperatuur die je warmtepomp meet en bepaalt daarmee de doel watertemperatuur.
Is de BB bij meer mensen weer spontaan Legionella programma aan het draaien? Vannacht 2x en nu is hij (dure momenten) ook weer bezig. Ik heb ingesteld staan dat hij dit op zaterdagmiddag moet doen en heeft het afgelopen zaterdag dan ook nog uitgevoerd. Ook lastig dat je nu niks kan doen. Als het dan nodig is liever vanmiddag.
Atlas? Ik heb het tegenovergestelde door te smalle leidingen icm parallel buffervat. Morgen worden de leidingen vergroot. Heb je de tweede pomp wel op dynamisch staan?void1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:20:
In mijn installatie staat een parallel geschakeld buffervat tussen de aanvoer en retour van de warmtepomp. Op de onderstaande grafiek is te zien dat de circulatiepomp CH (2) continu op 100% draait, terwijl de temperatuur van Water House In (achter pomp 2) duidelijk tussen de Heat Pump Out en de retourtemperatuur in ligt.
Dat lijkt erop te wijzen dat de flow via pomp 2 te hoog is, waardoor er relatief veel water uit het buffervat wordt aangezogen.
Heeft iemand ervaring met dit gedrag of weet of de Blackbird zelf de flow van pomp 2 regelt? Is er een mogelijkheid om dit aan te passen, zodat beide pompen beter in balans zijn?
[Afbeelding]
Ik vraag me eerlijk gezegd af of de WP niet slimmer is dan wij. Zou Weheat tijdens de ontwikkeling van haar warmtepompen geen scenario's hebben doorlopen om dit te testen en hierop te anticiperen? Ik ben geen techneut, maar wat ik vooral opsteek van dit forum is dat een WP verschillende waarden gebruikt en daar continu haar stookgedrag op afstemt. Neemt een Weheat WP niet alleen luchttemperatuur in, maar ook de omgevingstemperatuur (geofencing) en watertemperatuur huis in en retour mee in zijn berekening? Is dat niet de reden dat je een WP niet te vaak en/of te snel moet bijsturen omdat de software tijd nodig heeft om 'te leren'. En straks met Weheat Intelligence nemen deze meetwaarden alleen maar toe.Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:37:
[...]
Een nauwkeurigere meting. Gisteren werd er 22 graden gemeten terwijl het eigenlijk maar 15 graden is.
Zeker met koudere dagen waar veel zon is wordt er een buitentemperatuur gemeten die niet klopt waardoor er een lagere aanvoer temperatuur wordt gemaakt.
Ik wil de stooklijn verder fine tunen zeker nu we ook betere isolatie krijgen dit voorjaar. Het doel is om een zo gelijkmatige temperatuur te krijgen in huis.
Nee, bij mij lijkt het gewoon te werken zoals ingesteld (wo. 1300 uur). Ik heb dus wel een 'schema' ingesteld voor legionella preventie.dannyll schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:58:
Is de BB bij meer mensen weer spontaan Legionella programma aan het draaien? Vannacht 2x en nu is hij (dure momenten) ook weer bezig. Ik heb ingesteld staan dat hij dit op zaterdagmiddag moet doen en heeft het afgelopen zaterdag dan ook nog uitgevoerd. Ook lastig dat je nu niks kan doen. Als het dan nodig is liever vanmiddag.
Als 1 sensor een niet correcte waarde aan geeft dan wordt daar mee gewerkt.robmoh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Ik vraag me eerlijk gezegd af of de WP niet slimmer is dan wij. Zou Weheat tijdens de ontwikkeling van haar warmtepompen geen scenario's hebben doorlopen om dit te testen en hierop te anticiperen? Ik ben geen techneut, maar wat ik vooral opsteek van dit forum is dat een WP verschillende waarden gebruikt en daar continu haar stookgedrag op afstemt. Neemt een Weheat WP niet alleen luchttemperatuur in, maar ook de omgevingstemperatuur (geofencing) en watertemperatuur huis in en retour mee in zijn berekening? Is dat niet de reden dat je een WP niet te vaak en/of te snel moet bijsturen omdat de software tijd nodig heeft om 'te leren'. En straks met Weheat Intelligence nemen deze meetwaarden alleen maar toe.
ongeacht of er 1 of 10 sensoren gebruikt worden. Als er 1 fout meet dan klopt je berekening niet.
De buiten temperatuur sensor van onze BlackBird geeft een waarde aan die niet klopt.
Als er een berekening gemaakt wordt met deze waarde is de uitkomst niet correct. Dat kan de warmtepomp niet weten want die ziet alleen de waarde van deze sensor.
Het werkt wel door het aanpassen vand e stooklijn m aar het klopt niet. En niet met alle weersomstandigheden is het fout en dat maakt de sensor onbetrouwbaar. De sensor moet globaal altijd een waarde afgeven die acceptabel is maar niet te veel uit de pas lopen.
Op dit moment wordt de stooklijn bepaald door de buitentemperatuur en daar een bepaalde aanvoer temperatuur aan te hangen.
Die vul je namelijk in op de portal of de app. Bij buiten temperatuur X maken we water temperatuur Y. De andere sensoren monitoren alleen of de gewenste aanvoer gehaald wordt en welk water die terug krijgt om dat doel te halen. De retour temperatuur wordt daarin gebruikt om te kijken of de warmtepomp meer of minder vermogen moet leveren.
De sensor die bij mij lekker in het zonnetje hangt op een plat dak met bitumen dak bedekking geeft nu een waarde van 11.3 graden. Als ik kijk naar de weer app van mijn telefoon is dit 10 graden. Het verschil valt dus mee. Vanmiddag gaat de temperatuur zeker over de 21 graden heen.
Zie hieronder een log van HA van de buiten temperatuur.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/szs95CH5KE4LVmm3FizXAI9t.jpg?f=user_large)
Gisteren gaf de sensor 22 graden aan. Gisteren was het rond de 15 graden bij ons.
Conclusie -> de sensor hangt op een plaats waar er geen goede meting gedaan kan worden.
Is de sensor waar jij het over hebt, de sensor die de luchttemperatuur in meet? In de app onder het 'info' icoontje zie ik naast de gemeten waarde: "De temperatuur van de lucht die de warmtepomp in gaat. Deze kan verschillen van de daadwerkelijke buitentemperatuur".Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Als 1 sensor een niet correcte waarde aan geeft dan wordt daar mee gewerkt.
ongeacht of er 1 of 10 sensoren gebruikt worden. Als er 1 fout meet dan klopt je berekening niet.
De buiten temperatuur sensor van onze BlackBird geeft een waarde aan die niet klopt.
Als er een berekening gemaakt wordt met deze waarde is de uitkomst niet correct. Dat kan de warmtepomp niet weten want die ziet alleen de waarde van deze sensor.
Het werkt wel door het aanpassen vand e stooklijn m aar het klopt niet. En niet met alle weersomstandigheden is het fout en dat maakt de sensor onbetrouwbaar. De sensor moet globaal altijd een waarde afgeven die acceptabel is maar niet te veel uit de pas lopen.
Op dit moment wordt de stooklijn bepaald door de buitentemperatuur en daar een bepaalde aanvoer temperatuur aan te hangen.
Die vul je namelijk in op de portal of de app. Bij buiten temperatuur X maken we water temperatuur Y. De andere sensoren monitoren alleen of de gewenste aanvoer gehaald wordt en welk water die terug krijgt om dat doel te halen. De retour temperatuur wordt daarin gebruikt om te kijken of de warmtepomp meer of minder vermogen moet leveren.
De sensor die bij mij lekker in het zonnetje hangt op een plat dak met bitumen dak bedekking geeft nu een waarde van 11.3 graden. Als ik kijk naar de weer app van mijn telefoon is dit 10 graden. Het verschil valt dus mee. Vanmiddag gaat de temperatuur zeker over de 21 graden heen.
Zie hieronder een log van HA van de buiten temperatuur.
[Afbeelding]
Gisteren gaf de sensor 22 graden aan. Gisteren was het rond de 15 graden bij ons.
Conclusie -> de sensor hangt op een plaats waar er geen goede meting gedaan kan worden.
Bij mij draait hij ook keurig iedere dinsdag om 13:00 uur. Handmatig schema voor tapwater verwarming staat bij mij uit.feico.de.boer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:14:
[...]
Nee, bij mij lijkt het gewoon te werken zoals ingesteld (wo. 1300 uur). Ik heb dus wel een 'schema' ingesteld voor legionella preventie.
Ik heb uiteraard ook een schema ingesteld. Moet op zaterdagmiddag de legionella preventie uitvoeren, maar heeft het vannnacht en vanmorgen dus opnieuw gedaan.feico.de.boer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:14:
[...]
Nee, bij mij lijkt het gewoon te werken zoals ingesteld (wo. 1300 uur). Ik heb dus wel een 'schema' ingesteld voor legionella preventie.
Heeft de run de vereiste temperatuur (tenminste 20 minuten 64 graden) behaald?dannyll schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Ik heb uiteraard ook een schema ingesteld. Moet op zaterdagmiddag de legionella preventie uitvoeren, maar heeft het vannnacht en vanmorgen dus opnieuw gedaan.
robmoh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Heeft de run de vereiste temperatuur (tenminste 20 minuten 64 graden) behaald?
:strip_exif()/f/image/g0iLcZrxylNIVWNRiN5am4Tq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dat heeft hij :-)
Zou het kunnen dat je 'temperatuur onder' minder dan 20 minuten op 64 graden heeft gestaan? Ik kan dat niet goed zien in je grafiek. Het lijkt er op dat hij te snel is afgetopt. Dat betekent dat de pomp nieuwe pogingen onderneemt om dat wel te behalen.
We hebben besloten om te gaan voor een Weheat warmtepom
De installateur is langs geweest gehad en hij adviseerde ons de Flint gezien ons gasverbruik van 450-500 M3 gas per jaar voor alleen de cv.
We zouden ook al direct naad FE kunnen gaan maar we twijfelen nog en willen daarom in eerste instantie hybride doen en later naar FE.
De warmtepomp hoeft alleen maar te draaien voor de vloerverwarming beneden(45m2) en 1 radiator, het warm water gaan we doen via een losse boiler.
Is het nu dan slim om de Flint te nemen of toch voor de Sparrow omdat we toch binnen enkele jaren naar FE gaan. Gevoelsmatig denk ik bij de Sparrow dat deze te groot is.
De installateur is langs geweest gehad en hij adviseerde ons de Flint gezien ons gasverbruik van 450-500 M3 gas per jaar voor alleen de cv.
We zouden ook al direct naad FE kunnen gaan maar we twijfelen nog en willen daarom in eerste instantie hybride doen en later naar FE.
De warmtepomp hoeft alleen maar te draaien voor de vloerverwarming beneden(45m2) en 1 radiator, het warm water gaan we doen via een losse boiler.
Is het nu dan slim om de Flint te nemen of toch voor de Sparrow omdat we toch binnen enkele jaren naar FE gaan. Gevoelsmatig denk ik bij de Sparrow dat deze te groot is.
Sparrow kan verder terug moduleren dan de flint. Ga toch in één keer voor FE. 450/500M³ per jaar kunnen deze twee pompen met twee vingers in de neus aan.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:06:
17x440W | 10KTL-M1 | WeHeat Sparrow P60 | VVW | Easee ChargeUp
robmoh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Heeft de run de vereiste temperatuur (tenminste 20 minuten 64 graden) behaald?
Hier ook vanochtend, maar dat kwam denk ik omdat er hier een korte stroomstoring was van een uurtje. Daarna doet ie altijd een legionella run? Heel irritant, want was een duur moment zonder zondannyll schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:58:
Gelijk FE doen. Gas eruit scheelt je ook weer alle vaste kosten van gas. Dat worden anders hele duren rest kuubjes. En als je later wil aanpassen bij je onder aan de streep meer kwijt. Weer langskomen, materialen duurder en uurloon en al die tijd dat je niet FE bent gaan ten koste van je tvt. Waarom losse boiler? Met VV heb je bijna geen afkoeling van de woning en je maakt het onnodig complex. Een 200 liter boiler is met een uurtje wel op temperatuur en een 300 met 1,5 uur.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:06:
Klopt. Dat is hem. Maar de waarde verschilt nu met zon erg veel en daar baseert die op welke water temperatuur er grmaakt moet wordemrobmoh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:40:
[...]
Is de sensor waar jij het over hebt, de sensor die de luchttemperatuur in meet? In de app onder het 'info' icoontje zie ik naast de gemeten waarde: "De temperatuur van de lucht die de warmtepomp in gaat. Deze kan verschillen van de daadwerkelijke buitentemperatuur".
Verkeerde "maat" heeft twee nadelen.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:06:
Te klein, dan krijg je het niet warm. Oplossing is bijverwarmen, sommige mensen doen dat met houtkachel, sommige direct electrisch of airco's die kunnen verwarmen.
Te groot, dan is de laagste stand van de warmtepomp wat hoger, kost iets meer stroom.
Maar is in verhouding niet zoveel.
Let wel, ongeacht de maat, elke warmtepomp zal twee patronen kennen, 24 uur continue en uurtje aan/uit. Dat laatste is bij iedereen anders, hangt af van afgifte intern en afgifte warmte naar buiten.
En FE meteen, is vanuit totaal plaatje goedkoper, bij ons betaal je al 300 vaste lasten per jaar voor gasleidingen ongeacht verbruik (Stedin), en je hebt geen "ombouw" kosten van hybride naar FE.
Iets om nog even over na te denken.
[ Voor 0% gewijzigd door MartinPTweak op 18-03-2026 11:56 . Reden: verduidelijking ]
En daarom pak je op dat soort dagen gewoon OT met binnenthermostaat. De grote zuinigheidsklapper heb je in de winter al gemaakt met de stooklijn.Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:37:
[...]
Een nauwkeurigere meting. Gisteren werd er 22 graden gemeten terwijl het eigenlijk maar 15 graden is.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik zie ook weer een COP ,en vermogen in / uit in de WeHeat / Home Assistant integratie sinds vanochtend
Je hebt ook gewoon gelijk. Een buitenvoeler hoort op minimaal 1,5 meter boven het maaiveld te hangen permanent in de schaduw liefst op de Noordzijde van de woning. Vreemd dat WeHeat dat niet heeft. Mijn buitenvoeler hing tegen het platte dak aan in een hoek. Heb 1 winter lang zitten klooien om de stooklijn goed te krijgen. Was onmogelijk. Dan weer te lage meting, dan weer te hoge meting. Heb hem zelf verhangen op de juiste plek en nu geen centje pijn meer. Ik zou een ticket inschieten bij WeHeat of ze niet de mogelijkheid hebben met een buitenvoeler te kunnen gaan werken die je op een juiste plek kan hangen. Anders blijf je problemen houden.Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:37:
[...]
Nergens in de app of portal zie ik iets voor legionella instellingen. Het boilervat gaat nu al 7+ dagen mee zonder legionellapreventiecyclus en nu het lekker zonnig en warm buiten is, is het een mooi moment om een legionellapreventiecyclus te doen.
Voor nu heb ik maar de SWW boost functie aangezet zodat hij het boilervat goed opwarmt (60c). Maar dat lijkt mij niet de bedoeling te zijn.
Edit: Volgens Weheat's documentatie https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL zou het tijdstip instelbaar moeten zijn maar ik vindt de instelling dus nergens terug
Voor nu heb ik maar de SWW boost functie aangezet zodat hij het boilervat goed opwarmt (60c). Maar dat lijkt mij niet de bedoeling te zijn.
Edit: Volgens Weheat's documentatie https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL zou het tijdstip instelbaar moeten zijn maar ik vindt de instelling dus nergens terug
[ Voor 48% gewijzigd door Caayn op 18-03-2026 13:11 ]
Instelbaar door je installateur. Je kunt ook onder warm water instellingen, onder handmatig zelf een tijd instellen.Caayn schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:04:
Nergens in de app of portal zie ik iets voor legionella instellingen. Het boilervat gaat nu al 7+ dagen mee zonder legionellapreventiecyclus en nu het lekker zonnig en warm buiten is, is het een mooi moment om een legionellapreventiecyclus te doen.
Ik zou even je installateur bellen. Die kan de legionellarun ook forceren.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
:strip_exif()/f/image/r2pSahRpCxPlO7pCkzYCLKJz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier twijfel ik ook aan de buiten temperatuursensor hoor.. Schiet alle kanten op, als de BB aangaat schiet ie direct een flink aantal graden naar beneden en zodra in standby weer flink omhoog.
Vooral tijdens de winter denk ik hier last van te hebben. De gemeten buitentemperatuur werd steeds lager tijdens lange runs, dus de gevraagde temperatuur steeds hoger, tot er een defrost kwam. Het lijkt me dat als dit stabieler is, de gevraagde temperatuur ook lager blijft = minder defrosts? Of is dit een verkeerde gedachte?
Maar ook in de lente lijkt me dit niet ideal voor de gevraagde temperatuur, die zie je nu ook schommelen. Ik merk ook dat de binnentemperatuur daardoor ook beïnvloedt wordt. Bij lange runs wordt het flink warm in huis, maar zodra ie in standby schiet blijft ie ook lang in standby door "de hogere buiten temperatuur"
Onder handmatige warm water instellingen kan enkel regulier warm water instellen (max 60c). Ik zie geen optie voor een legionella tijdstip of blok.Pr088 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:16:
[...]
Instelbaar door je installateur. Je kunt ook onder warm water instellingen, onder handmatig zelf een tijd instellen.
Ik zou even je installateur bellen. Die kan de legionellarun ook forceren.
Weheat app - Instellingen - Warm water. Dan zie ik dit: jij niet?Caayn schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Onder handmatige warm water instellingen kan enkel regulier warm water instellen (max 60c). Ik zie geen optie voor een legionella tijdstip of blok.
Nee. Zowel op Android als iOS, app al opnieuw geïnstalleerd, maar de optie is bij mij niet zichtbaar. Ook niet via portal.weheat.nl.Mitashi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:22:
[...]
Weheat app - Instellingen - Warm water. Dan zie ik dit: jij niet?
[Afbeelding]
Heb ik ook al eens gevraagt, of de 'Lucht IN' idd. de gemeten en gebruikte temperatuur is.robmoh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:40:
[...]
Is de sensor waar jij het over hebt, de sensor die de luchttemperatuur in meet? In de app onder het 'info' icoontje zie ik naast de gemeten waarde: "De temperatuur van de lucht die de warmtepomp in gaat. Deze kan verschillen van de daadwerkelijke buitentemperatuur".
Als e reen sensor aan de zijkant zit kan dat noit de 'Lucht IN' zijn. Maar een andere waarde voor een buitentemperatuur ken ik niet...
Dus dan koop je een WP om je gasverbruik te halveren ofzo ? En dan later naar FE met meerkosten, kan je beter ineens doen...GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:06:
Omdat ik de WP via OT aanstuur met een OTGW haal ik de buitentemperatuur uit 3 sensoren : 'Lucht IN' van de Weheat (cloud), een Sonoff Sensor in de voortuin ZO (lager dan de weheat, beschut maar soms wel wat warmer daardoor, op ca 1,40 hoog) en een in de achtertuin, bijna op de grond NW.
Dit is een overzicht van de afgelopen 24 uur:
Met zo'n laag gasverbruik kan je dan zelfs beter je ketel laten hangen en geen WP nemen als je niet FE gaat.Jpiek schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:45:
[...]
Dus dan koop je een WP om je gasverbruik te halveren ofzo ? En dan later naar FE met meerkosten, kan je beter ineens doen...
Ik moet echt wat met die OTGW gaan doen. Hij hangt en staat in HA maar nog niks mee gedaan. Tijdgebrek en andere prioriteiten...Jpiek schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:15:
Omdat ik de WP via OT aanstuur met een OTGW haal ik de buitentemperatuur uit 3 sensoren : 'Lucht IN' van de Weheat (cloud), een Sonoff Sensor in de voortuin ZO (lager dan de weheat, beschut maar soms wel wat warmer daardoor, op ca 1,40 hoog) en een in de achtertuin, bijna op de grond NW.
[Afbeelding]
Alleen ik wacht nu wel tot volgend stookseizoen want het glas wordt vervangen dit voorjaar voor beter isolerend glas dus dan kan de stooklijn waarschijnlijk ook weer herzien worden. Laat ik mijzelf het dubbele werk maar besparen maar wel mooi dat je niet uitgaat van 1 sensor. Dat is een betere bron om de stooklijn te bepalen denk ik.
Ik ga uit van het gemiddelde van 3, maar als er een wegvalt (Weheat is immers cloud en de twee anderen werken op batterijen) dan gaat hij terug naar 2, of 1, of naar de weersvoorspelling van Homey, en dan een fallback naar thermostaat.Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:43:
[...]
maar wel mooi dat je niet uitgaat van 1 sensor. Dat is een betere bron om de stooklijn te bepalen denk ik.
Ja, de buitentempertatuur berekenen is een flow op zichzelf...
True. Op het werk gebruik ik voor een project de één-na-laagste waarde van alle geldige sensoren, en dat dan nog door een low-pass filter met een tijdsconstante van 1 minuut....Jpiek schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Ja, de buitentempertatuur berekenen is een flow op zichzelf...
Dat levert nog steeds wel dynamisch gedrag. Voor een huis zou ik het LP filter wel richting de 30 minuten tot 1 uur durven te duwen.
[ Voor 15% gewijzigd door Sir Bacon op 18-03-2026 15:40 ]
Update: Het vermogen van pomp 1 is inderdaad instelbaar via de installateurs‑app, maar helaas slechts tussen 1 – 1,3 m³/h voor de BB. De instellingen van pomp 2 worden handmatig op de pomp zelf aangepast. In mijn geval is de Evosta 2 zelfs op de laagste stand nog wat te krachtig.void1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Pomp 1 heeft in ieder geval zeker PWM‑sturing, en die lijkt bij mij continu rond 1,3 m³/h te blijven staan. Misschien zou die iets harder kunnen draaien om de balans tussen beide pompen te verbeteren? Kan dat worden ingesteld? (Heeft ook mijn installateur gevraag, maar geen antwoord gekregen)
Even uit interesse.void1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:19:
[...]
Update: Het vermogen van pomp 1 is inderdaad instelbaar via de installateurs‑app, maar helaas slechts tussen 1 – 1,3 m³/h voor de BB. De instellingen van pomp 2 worden handmatig op de pomp zelf aangepast. In mijn geval is de Evosta 2 zelfs op de laagste stand nog wat te krachtig.
BlackBird P80 BlackBird P60
Ik heb nooit problemen gehad met het verwarmen van het huis, zelfs niet toen de doorstroming instortte en het temperatuurverschil opliep tot 11 graden. Het huis warmde dus prima op. Qua COP-waarde was die in november 5,2 en in december 4,5, inclusief warm water, en ik hield de binnentemperatuur altijd op 21,5 graden. De COP-waarde was redelijk. Het probleem begon omdat de warmtepomp een minimale waterdoorstroming vereist. Met een serieschakeling (extra weerstand zonder extra pompcapaciteit) zou de warmtepomp tijdens het ontdooien niet werken. Een parallelle buffer lost het probleem met de waterdoorstroming aan de warmtepompzijde op, wat ook geldt voor een AVDO, maar die doet dat met een efficiëntieverlies van 60-96%. Aan de secundaire kant wordt een extra pomp toegevoegd om de weerstand te overwinnen. Dus ja, het is niet perfect zoals een buis met een grotere diameter, maar het werkt nog steeds veel beter dan de huidige opstelling.arjenhiemstra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:28:
[...]
Je hebt uiteraard gelijk, je zou moeten kunnen vertrouwen op een advies en installateur. Helaas blijkt uit de praktijk dat dit helaas niet altijd het geval is. Ik denk dat je hier nu voldoende "advies" / tips hebt gekregen om een aantal conclusies te trekken. Ik zag dat dit ook al eerder besproken is en daar werd vrijwel dezelfde conclusie al getrokken door oa. @Carboy54.
Op de foto die je daar eerder gepost hebt is duidelijk zichtbaar dat het systeem is aangesloten op een kunststof leiding, Rehau zo te zien. Als ik de pixels tel en de 16 mm koud water leiding vergelijk met die van de verwarming gaat het om een 25mm buis, die is nog geen 18 mm intern! Daar krijg je met een delta t van 5 graden echt niet het vermogen van je Sparrow doorheen. Je hebt 1000m3/u nodig, 25mm Rehau is dan niet voldoende. Geen AVDO of parallelbuffer gaat dat oplossen.
Zie ook hier voor wat indicatieve tabellen met flow en diameters:
https://warmtepomp-tips.n...#flow_en_leidingdiameters
Succes met het vinden van de juiste oplossing, hopelijk met je huidige installateur!
[ Voor 4% gewijzigd door debayan3250 op 18-03-2026 19:38 ]
Ik kwam het niet tegen nog, maar heeft er iemand iets gehoord over hoe de WeHeat, bijvoorbeeld met Intelligence, in de toekomst werkt als er thuisbatterij in het spel is. Specifiek:
- kan aan worden gegeven dat alles op de batterij draait (bij een stroomstoring), waardoor bijvoorbeeld een legionella run later uitgevoerd zal worden (maar niet later dan XX dagen na de laatste)
- de opwarming van een vat niet met vol vermogen gaat maar iets langzamer om zoveel mogelijk over panelen te laten lopen, aangevuld eventueel met een stukje accu
- het vat verwarmd zal worden op het moment dat er een overschot is (zon en eventueel volle accu).
Nu is de WeHeat gewook volle bak aan het verwarmen. Ogenschijnlijk niet al iets eerder als er nog wel zon is, en niet iets rustiger aan zodat het nog over panelen kan gaan.
- kan aan worden gegeven dat alles op de batterij draait (bij een stroomstoring), waardoor bijvoorbeeld een legionella run later uitgevoerd zal worden (maar niet later dan XX dagen na de laatste)
- de opwarming van een vat niet met vol vermogen gaat maar iets langzamer om zoveel mogelijk over panelen te laten lopen, aangevuld eventueel met een stukje accu
- het vat verwarmd zal worden op het moment dat er een overschot is (zon en eventueel volle accu).
Nu is de WeHeat gewook volle bak aan het verwarmen. Ogenschijnlijk niet al iets eerder als er nog wel zon is, en niet iets rustiger aan zodat het nog over panelen kan gaan.
De sparrow moduleert verder terug dan de flint, en kan meer vermogen leveren (dus ook bij -10 komt er voldoende warmte je huis in). Verder heb je dan ook ruim voldoende vermogen om warm water te maken. (En dan is een losse warmtepompboiler dus niet per se nodig).GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:06:
Stel, je bent nog een beetje huiverig: laat de FE versie installeren en hou je ketel er gewoon even naast. Je kan bij de installatie aangeven dan je een ketel hebt en dan spreekt de warmtepomp de ketel aan wanneer nodig.
Jij kan dan op jouw beurt na een jaartje kijken wanneeren hoe vaak dat geweest is.
Wise enough to play the fool
Dit staat bij mij ook op het programma om te realiseren voor volgend stookseizoen.Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Ik moet echt wat met die OTGW gaan doen. Hij hangt en staat in HA maar nog niks mee gedaan. Tijdgebrek en andere prioriteiten...
Alleen ik wacht nu wel tot volgend stookseizoen want het glas wordt vervangen dit voorjaar voor beter isolerend glas dus dan kan de stooklijn waarschijnlijk ook weer herzien worden. Laat ik mijzelf het dubbele werk maar besparen maar wel mooi dat je niet uitgaat van 1 sensor. Dat is een betere bron om de stooklijn te bepalen denk ik.
Maar eigenlijk hoop ik dat Weheat dan al met een cloud thermostaat is gekomen en dat een OTGW dan niet meer nodig is.
nogmaals en dan echt voor de allerlaatste keer: alle maatregelen die je noemt zijn geen oplossingen. Ze maskeren / verbergen / verschuiven / enz enz enkel en alleen het probleem met te weinig flow in je installatie door een te krappe leiding diameter.debayan3250 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:29:
[...]
Ik heb nooit problemen gehad met het verwarmen van het huis, zelfs niet toen de doorstroming instortte en het temperatuurverschil opliep tot 11 graden. Het huis warmde dus prima op. Qua COP-waarde was die in november 5,2 en in december 4,5, inclusief warm water, en ik hield de binnentemperatuur altijd op 21,5 graden. De COP-waarde was redelijk. Het probleem begon omdat de warmtepomp een minimale waterdoorstroming vereist. Met een serieschakeling (extra weerstand zonder extra pompcapaciteit) zou de warmtepomp tijdens het ontdooien niet werken. Een parallelle buffer lost het probleem met de waterdoorstroming aan de warmtepompzijde op, wat ook geldt voor een AVDO, maar die doet dat met een efficiëntieverlies van 60-96%. Aan de secundaire kant wordt een extra pomp toegevoegd om de weerstand te overwinnen. Dus ja, het is niet perfect zoals een buis met een grotere diameter, maar het werkt nog steeds veel beter dan de huidige opstelling.
Heb net de offerte binnen en het verschil is niet erg groot tussen de flint en de sparrow.teacher schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:56:
[...]
De sparrow moduleert verder terug dan de flint, en kan meer vermogen leveren (dus ook bij -10 komt er voldoende warmte je huis in). Verder heb je dan ook ruim voldoende vermogen om warm water te maken. (En dan is een losse warmtepompboiler dus niet per se nodig).
Stel, je bent nog een beetje huiverig: laat de FE versie installeren en hou je ketel er gewoon even naast. Je kan bij de installatie aangeven dan je een ketel hebt en dan spreekt de warmtepomp de ketel aan wanneer nodig.
Jij kan dan op jouw beurt na een jaartje kijken wanneeren hoe vaak dat geweest is.
Advies is de flint omdat het vermogen van de sparrow te hoog zou zijn en het debiet van de vloerverwarming te klein zou zijn
Gevoelsmatig zou ik voor de sparrow willen gaan maar weet niet of het debiet straks een probleem kan worden
We kiezen bewust voor een losse boiler zodat de warmtepomp beneden direct naar de verdeler kan, anders moeten we de leidingen van boven naar beneden aanpassen en zijn we op slopershoogte wat we niet willen
Ook willen we het warm water los houden van de warmtepomp
Zo te zien heeft Weheat rond 8:20 uur een deployment van nieuwe software gedaan en zijn de COP, vermogen en energie weer uit HA verdwenen ...
Hier inderdaad ookfeico.de.boer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:36:
Zo te zien heeft Weheat rond 8:20 uur een deployment van nieuwe software gedaan en zijn de COP, vermogen en energie weer uit HA verdwenen ...
Ik zie dat de JSON response weer minimaal is, dus iedereen moet er last van hebben.
Wat bedoel je met 'En dan is een losse warmtepompboiler dus niet per se nodig', een boiler heb je toch altijd nodig voor warm tapwater?teacher schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:56:
[...]
De sparrow moduleert verder terug dan de flint, en kan meer vermogen leveren (dus ook bij -10 komt er voldoende warmte je huis in). Verder heb je dan ook ruim voldoende vermogen om warm water te maken. (En dan is een losse warmtepompboiler dus niet per se nodig).
Beide een logische verklaring voor je keuze, toch zou ik dan nog steeds overwegen een FE installatie te plaatsen. Je kan best de ketel er nog even bijhouden, maar overweeg iig een WP met BUH te plaatsen, anders moet je bij verwijdering van de CV weer extra kosten maken.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:08:
[...]
We kiezen bewust voor een losse boiler zodat de warmtepomp beneden direct naar de verdeler kan, anders moeten we de leidingen van boven naar beneden aanpassen en zijn we op slopershoogte wat we niet willen
Of je moet kiezen voor FE zonder BUH natuurlijk.
Nee, je kunt kiezen voor een boilerVAT die je laat verwarmen door dezelfde WP als die je huis verwarmt. Dan loopt het warme water van de WP niet door je CV leidingen maar door een spiraal in dat boilervat.QuestionMarc schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:12:
[...]
Wat bedoel je met 'En dan is een losse warmtepompboiler dus niet per se nodig', een boiler heb je toch altijd nodig voor warm tapwater?
Een warmtepompboiler is een boilerVAT + Warmtepomp ineen... Dan heb je dus in feite 2 warmtepompen, een voor verwarmen en een voor warm water...
Waarom zou je de ketel houden? Totaal onnodig. Ben je ook weer verplicht je gasaansluiting te houden en onderhoud te plegen. Je kan gewoon berekenen wat je nodig hebt aan vermogen en wat je hebt aan afgiftevermogen. Wbt debiet, opvoerhoogte en weerstand dat kan je ook uitrekenen en zou de installateur allemaal moeten kunnen.Jpiek schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:15:
[...]
Beide een logische verklaring voor je keuze, toch zou ik dan nog steeds overwegen een FE installatie te plaatsen. Je kan best de ketel er nog even bijhouden, maar overweeg iig een WP met BUH te plaatsen, anders moet je bij verwijdering van de CV weer extra kosten maken.
Of je moet kiezen voor FE zonder BUH natuurlijk.
Energie doet het bij mij nog wel. Alleen vermogen in/uit en dus COP wel weg inderdaadfeico.de.boer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:36:
Omdat ze koudwatervrees hebben om meteen over te gaan op FE. Na een jaar kan je alsnog de CV afkoppelen, de leidingen afdoppen en gas af laten sluiten.MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:24:
Waarom zou je de ketel houden? Totaal onnodig. Ben je ook weer verplicht je gasaansluiting te houden en onderhoud te plegen. Je kan gewoon berekenen wat je nodig hebt aan vermogen en wat je hebt aan afgiftevermogen. Wbt debiet, opvoerhoogte en weerstand dat kan je ook uitrekenen en zou de installateur allemaal moeten kunnen.
En ja, zo is het hier ook gegaan, en ja, ik had net zo goed meteen FE kunnen gaan... Maar als mensen twijfelen is dit de best tussenweg...
Twijfel is niet nodig als je zoals ik stel de boel berekent. Iedere installateur die WP's plaatst zou dat moeten kunnen en adviseren. Dat de klant twijfelt kan ik me voorstellen. Dat een installateur dat doet niet. Zou zijn vak en kennis moeten zijn.Jpiek schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Omdat ze koudwatervrees hebben om meteen over te gaan op FE. Na een jaar kan je alsnog de CV afkoppelen, de leidingen afdoppen en gas af laten sluiten.
En ja, zo is het hier ook gegaan, en ja, ik had net zo goed meteen FE kunnen gaan... Maar als mensen twijfelen is dit de best tussenweg...
Helemaal mee eens, maar een installateur kan een klant natuurlijk niet dwingen om FE te gaan. En dan is een FE installatie en de ketel laten zitten misschien nog wel de beste oplossing. Dan kan je nl heel makkelijk naderhand de CV ketel weghalen zonder verder iets aan de installatie te hoeven doen.MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Twijfel is niet nodig als je zoals ik stel de boel berekent. Iedere installateur die WP's plaatst zou dat moeten kunnen en adviseren. Dat de klant twijfelt kan ik me voorstellen. Dat een installateur dat doet niet. Zou zijn vak en kennis moeten zijn.
Misschien ter info om alsnog door FE te kiezen in een keer: wij hebben sinds augustus een Sparrow. Wij gingen hybride omdat we op de grens zaten en hebben afgelopen seizoen slechts 25-30 kuub gas bij moeten stoken.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Heb net de offerte binnen en het verschil is niet erg groot tussen de flint en de sparrow.
Advies is de flint omdat het vermogen van de sparrow te hoog zou zijn en het debiet van de vloerverwarming te klein zou zijn
Gevoelsmatig zou ik voor de sparrow willen gaan maar weet niet of het debiet straks een probleem kan worden
Maar… wij hadden voorheen een gasverbruik van 1250m3. Dat is dus 2,5-3 keer zoveel als jullie hebben.
Kortom: die Sparrow haalt FE met 2 vingers in zijn neus zoals ook al door diverse anderen hier aangegeven. Ga direct voor FE in jullie geval. Een andere keuze is echt gewoon zonde. Mits het natuurlijk in jullie financiële plaatje past
Ik lees maar sporadisch mee, maar mijn oog viel op de cijfers in je post, omdat ze in lijn liggen met mijn eigen case. Een 6kW warmtepomp zoals de Flint is al behoorlijk overgedimensioneerd, de 9kW van de sparrow is echt problemen zoeken. Mijn woning zat op 490m³/jaar gasverbruik en we zijn overgeschakeld op FE met een 3.5KW warmtepomp. We flirten het hele tussenseizoen met de onderste modulatie grens (in mijn geval 40%) die bepalend is voor de minimale aanvoertemperatuur.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:06:
Ik zou dus echt zo laag mogelijk gaan en vind 6kW echt wel pittig. Met 45m² vloerverwarming en 1 radiator heb je waarschijnlijk als alles volop warmte vraagt net 6kW afgifte vermogen? Maar je huidige verbruik suggereert dat helemaal geen 6kW verlies hebt, want dan zou je maar een 100-tal vollasturen per jaar hebben. Dus ook al kan de WP haar warmte dan kwijt, de temperatuur in je interieur gaat gewoon omhoog schieten en de WP moeten dan weer uit. Heb je een warmteverliesberekening gedaan?
Let op: de Sparrow kan verder terug moduleren dan de Flint. De Sparrow gaat omlaag tot een opgenomen vermogen van 180 W, dat is echt heel laag.Towap schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Ik lees maar sporadisch mee, maar mijn oog viel op de cijfers in je post, omdat ze in lijn liggen met mijn eigen case. Een 6kW warmtepomp zoals de Flint is al behoorlijk overgedimensioneerd, de 9kW van de sparrow is echt problemen zoeken. Mijn woning zat op 490m³/jaar gasverbruik en we zijn overgeschakeld op FE met een 3.5KW warmtepomp. We flirten het hele tussenseizoen met de onderste modulatie grens (in mijn geval 40%) die bepalend is voor de minimale aanvoertemperatuur.
Ik zou dus echt zo laag mogelijk gaan en vind 6kW echt wel pittig. Met 45m² vloerverwarming en 1 radiator heb je waarschijnlijk als alles volop warmte vraagt net 6kW afgifte vermogen? Maar je huidige verbruik suggereert dat helemaal geen 6kW verlies hebt, want dan zou je maar een 100-tal vollasturen per jaar hebben. Dus ook al kan de WP haar warmte dan kwijt, de temperatuur in je interieur gaat gewoon omhoog schieten en de WP moeten dan weer uit. Heb je een warmteverliesberekening gedaan?
Over andere verschillen tussen Sparrow en Flint, zie: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"
De Flint is 4kW en de Sparrow is 6kW. De getallen die jij noemt zijn alleen bij warm weer.Towap schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Ik lees maar sporadisch mee, maar mijn oog viel op de cijfers in je post, omdat ze in lijn liggen met mijn eigen case. Een 6kW warmtepomp zoals de Flint is al behoorlijk overgedimensioneerd, de 9kW van de sparrow is echt problemen zoeken. Mijn woning zat op 490m³/jaar gasverbruik en we zijn overgeschakeld op FE met een 3.5KW warmtepomp. We flirten het hele tussenseizoen met de onderste modulatie grens (in mijn geval 40%) die bepalend is voor de minimale aanvoertemperatuur.
Hallo,
De laatste dagen las ik hier veel discussie over aan/uit + stooklijn. Ik wil dit zelf ook graag gaan proberen omdat mijn BB nu steeds de hele nacht aan staat op relatief dure dynamische prijzen, terwijl er overdag ruim voldoende goedkope stroom en zonnestroom is. En juist dan gaat de WP uit omdat het warmer wordt buiten. Beetje zonde dus. Het liefst stook ik overdag wat extra als de stroom toch gratis is. Snachts mag het wel wat afkoelen.
Ik had in de app AAN/UIT aangezet, maar dat leek niet te werken. De WP gaat wel uit, maar slaat niet meer aan als de temperatuurgrens behaald is. Dus ik vroeg me af, moet er fysiek nog iets in de thermostaat aangepast worden? Ik lees hier niet ergens iets over terug.
Is er ergens een goede uitleg te vinden over hoe dit in te stellen?
De laatste dagen las ik hier veel discussie over aan/uit + stooklijn. Ik wil dit zelf ook graag gaan proberen omdat mijn BB nu steeds de hele nacht aan staat op relatief dure dynamische prijzen, terwijl er overdag ruim voldoende goedkope stroom en zonnestroom is. En juist dan gaat de WP uit omdat het warmer wordt buiten. Beetje zonde dus. Het liefst stook ik overdag wat extra als de stroom toch gratis is. Snachts mag het wel wat afkoelen.
Ik had in de app AAN/UIT aangezet, maar dat leek niet te werken. De WP gaat wel uit, maar slaat niet meer aan als de temperatuurgrens behaald is. Dus ik vroeg me af, moet er fysiek nog iets in de thermostaat aangepast worden? Ik lees hier niet ergens iets over terug.
Is er ergens een goede uitleg te vinden over hoe dit in te stellen?
De aansluiting in op de weheatprint is hetzelfde, dus daar geen acties:
Wel moet je controleren of:
1: je thermostaat aan/uit ondersteunt.
2: juiste contact vanaf je thermostaat aangesloten is De Honeywell T6 kan beide. wel een ander contactje.
En daarna idd in de app aanpassen.
2: juiste contact vanaf je thermostaat aangesloten is De Honeywell T6 kan beide. wel een ander contactje.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoker op 19-03-2026 11:26 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Bedankt, dat wist ik idd niet. 16% geeft je wel veel speelruimte en de sparrow en flint komen zo ongeveer gelijk uit qua minimum vermogen. (en idd ik maakte ook de fout om te veronderstellen dat het max. vermogen over het hele temperatuurbereik beschikbaar was, maar dat is niet het geval. 6kW lijkt nog steeds stevig in verhouding met het verbruik, maar het gat is wel aanzienlijk kleiner dan ik dacht)SebastiaanPs schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:41:
[...]
Let op: de Sparrow kan verder terug moduleren dan de Flint. De Sparrow gaat omlaag tot een opgenomen vermogen van 180 W, dat is echt heel laag.
Over andere verschillen tussen Sparrow en Flint, zie: Carboy54 in "Weheat warmtepompen"
Vermogen te hoog? Kijk niet naar het maximale vermogen maar naar het minimale. Een Sparrow kan verder terug moduleren dan een Flint en met een opname van 225 watt produceert de Sparrow ongeveer 1.5 kW en dat is prima. Met 28 mm staal of 32 mm mlb naar de verdeler komt de flow van 1 m3 zeker goed.GM65 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Heb net de offerte binnen en het verschil is niet erg groot tussen de flint en de sparrow.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Aah, goede toevoeging, ik heb een Honeywell T6. Dus het is een kwestie van draadjes verplaatsen?Stoker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:26:
De aansluiting in op de weheatprint is hetzelfde, dus daar geen acties:
Tot nu toe iedereen alvast bedankt voor de reacties/opmerkingen en tipsCarboy54 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:27:
[...]
Vermogen te hoog? Kijk niet naar het maximale vermogen maar naar het minimale. Een Sparrow kan verder terug moduleren dan een Flint en met een opname van 225 watt produceert de Sparrow ongeveer 1.5 kW en dat is prima. Met 28 mm staal of 32 mm mlb naar de verdeler komt de flow van 1 m3 zeker goed.
Als ik dit zo lees dan zou de Sparrow een juiste keuze kunnen zijn omdat deze verder terug kan moduleren.
We hebben na diverse reacties hier te hebben gelezen de keuze gemaakt om direct naar FE te gaan.
Zou het kunnen omdat we maar 3 groepen hebben voor de vloerverwarming dat daarom de installateur het over het debiet heeft en de Flint adviseert? (ga het hem ook nog vragen) De afstand van de warmtepomp direct naar de verdeler is 5 meter dus dat zal niet het probleem zijn denk ik.
Nee, Flint en Sparrow regelen af op hetzelfde debiet.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik kijk regelmatig de youtube video’s van @klimaattechnieknederland8858.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:45:
Hallo mede-Tweakers,
Ik zit sinds december 2025 in een slepende discussie met De Groene Generatie over een non-conforme warmtepompinstallatie. Op zoek naar een onafhankelijke expert die een rapport kan maken voor geschillencommissie. Maar eerst even mijn verhaal.
De situatie:
· Woning 184m², 12 zones vloerverwarming (pomploze verdeler)
· Weheat Sparrow, juli 2025 geïnstalleerd met serie-buffervat (dus zonder hydraulische ontkoppeling)
· Vanaf december: flowproblemen, lock-outs, defrost-fouten, gigantisch verbruik
Wat er gebeurde:
Op 29 januari gaf DGG schriftelijk toe dat installatie "niet optimaal werkt" en dat er een bypass ontbreekt. Na weken vertraging plaatsten ze op 23 februari een AVDO-bypass als "reparatie".
Het resultaat (conclusies uit meetdata):
· Na AVDO verbruik ik 60% meer elektriciteit (bij 10-12°C buiten) en 96% meer (bij 4-6°C buiten) dan vóór de AVDO, voor precies dezelfde kamertemperatuur.
· Het elektrische back-upelement (waar ik €1500+ extra voor betaalde) slaat nu al aan bij +1°C buiten. Vóór de AVDO gebeurde dat pas bij -8°C (en alleen na systeemuitval).
Het meest opvallende:
DGG heeft nooit mijn data weerlegd. Geen enkele meting betwist. In hun reactie van 13 februari complimenteerden ze mijn analyse ("grondig onderzoek") en kwamen met twee "oplossingen":
1. Verwijder de zone-regeling (dus minder functionaliteit in mijn huis)
2. Plaats een parallel buffervat met extra pomp – tegen meerprijs (offerte)
De parallelle buffer is precies wat ik al op 28 januari adviseerde op basis van Weheat-documentatie. En nu willen ze dat ik ervoor betaal.
Mijn vraag:
Weet iemand een echt onafhankelijke expert (geen installateur) die een deskundigenrapport kan maken over warmtepompen en hydrauliek? Iemand met verstand van Weheat, pomploze vloerverwarming, en die dit soort geschillen kent.
Ik denk dat hij je wel kan helpen.
Ja hier hetzelfde. Frustrerend dat het er weer uit is...Barryvdh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Energie doet het bij mij nog wel. Alleen vermogen in/uit en dus COP wel weg inderdaad
Dit kan nu allemaal niet. Misschien maakt WeHeat Intelligence dit wel mogelijk, we weten het nog niet. Je kunt wel het stilteniveau van je warmtepomp terugschroeven, dat begrenst de compressor (die maakt immers het meeste geluid met de andere draaiende delen). Zo kun je je WP wel 'knijpen' en je SWW run verlengen.Dadona schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:14:
Ik kwam het niet tegen nog, maar heeft er iemand iets gehoord over hoe de WeHeat, bijvoorbeeld met Intelligence, in de toekomst werkt als er thuisbatterij in het spel is. Specifiek:
BB P80Kevin1990 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Even uit interesse.
BlackBird P80 BlackBird P60
Top. Ga ik eens kijken of ik de flow nog ietsje omlaag kan later schroeven.
Ik ben bijna van het bijgeluid af maar nog niet helemaal.
Ik zou even niets doen. Toen ik mijn installatie net had heeft het bijna 1 jaar geduurd voordat alle lucht uit het systeem was. Heb nu met maximale flow geen enkel probleem meer. Kan lang duren.Kevin1990 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Top. Ga ik eens kijken of ik de flow nog ietsje omlaag kan later schroeven.
Ik ben bijna van het bijgeluid af maar nog niet helemaal.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/FT7ZsQTwCAyjav8zMj9Z5yQF.jpg?f=fotoalbum_large)