Aanvoertemperatuur zou niets moeten uitmaken tussen een WP en een HR Ketel. VV is altijd lage temperatuur aanvoer of je moet met een mengverdeler hebben gewerkt om radiatoren buiten de VV op hogere temperatuur te hebben verwarmd.arjenhiemstra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:00:
[...]
Als het leiding werk niet is aangepast maak ik mij zorgen. Je intergas maakt zeer wss een veel hogere aanvoer temp water. Je WP verwarmd met lage temp en moet daarom een veel hogere flow hebben == voldoende (bijna altijd groter vergeleken met gas gestookt cv) diameter leidingwerk.
Als het leidingwerk niet voldoende flow kan faciliteren moet dat vrij eenvoudig door een expert vast te stellen zijn. Weheat zou hier best een helpende hand kunnen bieden door een (onafhankelijke) partij te voor te stellen. Dat heb ik andere fabrikanten ook wel zien doen.
Ga niet verder aan de gang met buffer of avdo “oplossingen”, dat zijn ze namelijk niet in deze situatie.
Flow issues zonder zones dicht te hebben icm 184m2 vloerverwarming moeten echt eerst opgelost worden zonder deze maatregelen. Anders ga je het probleem alleen maar verbergen.
Ik heb geen radiatoren.MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:03:
[...]
Aanvoertemperatuur zou niets moeten uitmaken tussen een WP en een HR Ketel. VV is altijd lage temperatuur aanvoer of je moet met een mengverdeler hebben gewerkt om radiatoren buiten de VV op hogere temperatuur te hebben verwarmd.
Je weet de wetboekartikelen goed te vinden maar op een normale constructieve manier in overleg naar een oplossing dat is dan weer lastig.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Ik ben het er gedeeltelijk mee oneens. Ik heb nooit om een specifiek type buffer gevraagd. Ik heb gevraagd om een functionerend verwarmingssysteem. Het maakt me niet uit welk type buffer het is, als het maar doet wat het moet doen. De vraag wordt pas interessant als ik iets nodig heb en iets anders krijg. Volgens artikel 7:17, 7:21 en 6:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek heb ik recht op correct advies en, indien ik tijdig op de hoogte word gesteld van het probleem, op een kosteloze reparatie van een niet-conform systeem. Ongeacht de kosten. Ik hoef alleen maar aan te tonen dat het systeem in zijn huidige vorm niet efficiënt werkt en dat de installateur dit zelf heeft toegegeven.
Ik zou de discussie hier even stoppen want dit brengt je niets. Lees jezelf goed in zodat je mee kan praten en zoek gewoon even iemand voor een second opinion. Je kan recht hebben op correct advies maar het krijgen is vaak/soms een ander verhaal. Helaas staat Tweakers vol met dit soort verhalen. Ik lees me tegenwoordig eerst in voordat ik complexe zaken aanschaf. De schade en schande wordt men wijs. En eens......zou niet moeten hoeven.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Ik ben het er gedeeltelijk mee oneens. Ik heb nooit om een specifiek type buffer gevraagd. Ik heb gevraagd om een functionerend verwarmingssysteem. Het maakt me niet uit welk type buffer het is, als het maar doet wat het moet doen. De vraag wordt pas interessant als ik iets nodig heb en iets anders krijg. Volgens artikel 7:17, 7:21 en 6:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek heb ik recht op correct advies en, indien ik tijdig op de hoogte word gesteld van het probleem, op een kosteloze reparatie van een niet-conform systeem. Ongeacht de kosten. Ik hoef alleen maar aan te tonen dat het systeem in zijn huidige vorm niet efficiënt werkt en dat de installateur dit zelf heeft toegegeven.
Voordat je de discussie verder aangaat kun je beter eerst bepalen wat het hoofdprobleem is waardoor jouw installatie inefficiënt draait.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Mijn advies: lees je in (zie de FAQ, met name het deel over parallelle buffervaten en hydraulische scheidingen), maak een eigen topic aan en beschrijf daarin nauwkeurig je warmtepomp, afgiftesysteem, naregeling en leidingwerk. Deel je eigen bevindingen en stel je vragen. Er zijn hier Tweakers en ook meerdere installateurs die echt veel van warmtepompen af weten en waardevol advies kunnen geven. Succes.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik durf er wel wat op in te leggen dat er een mengverdeler tussen heeft gezeten Het alternatief is namelijk een installatie waar goed over is nagedacht. Dan zou er ook geen HRE 36 in gezeten hebben als de sparrow nu de vervanger is ;-)MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:03:
[...]
Aanvoertemperatuur zou niets moeten uitmaken tussen een WP en een HR Ketel. VV is altijd lage temperatuur aanvoer of je moet met een mengverdeler hebben gewerkt om radiatoren buiten de VV op hogere temperatuur te hebben verwarmd.
Ik heb mijn best gedaan, ondanks 11 storingen tussen eind december en half januari, tijdens de koudste periode. Ik heb ze in principe 3 maanden de tijd gegeven, maar ik heb steeds ontwijkende reacties gezien. De eerste maand ontweken ze het door te zeggen dat WeHeat het aan het onderzoeken was. Uiteindelijk moest ik een formele non-conformiteitsmelding sturen om ze te laten toegeven dat het niet goed werkte. Zelfs toen duurde het nog 25 dagen om AVDO te installeren, ondanks de aanvankelijke belofte van 10 dagen. Voordat ik AVDO installeerde, heb ik ze gewaarschuwd dat de documentatie van WeHeat iets anders suggereert, maar ze negeerden dat. Wettelijk gezien ben ik verplicht ze één kans te geven om het te repareren, en die kans hebben ze met AVDO verspeeld.Technician- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:07:
[...]
Je weet de wetboekartikelen goed te vinden maar op een normale constructieve manier in overleg naar een oplossing dat is dan weer lastig.
Je hebt ook partijen die het niet goed doen of gewoon niet weten op te lossen. (Die heb je al met naam en toenaam genoemd hier)debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:12:
[...]
Ik heb mijn best gedaan, ondanks 11 storingen tussen eind december en half januari, tijdens de koudste periode. Ik heb ze in principe 3 maanden de tijd gegeven, maar ik heb steeds ontwijkende reacties gezien. De eerste maand ontweken ze het door te zeggen dat WeHeat het aan het onderzoeken was. Uiteindelijk moest ik een formele non-conformiteitsmelding sturen om ze te laten toegeven dat het niet goed werkte. Zelfs toen duurde het nog 25 dagen om AVDO te installeren, ondanks de aanvankelijke belofte van 10 dagen. Voordat ik AVDO installeerde, heb ik ze gewaarschuwd dat de documentatie van WeHeat iets anders suggereert, maar ze negeerden dat. Wettelijk gezien ben ik verplicht ze één kans te geven om het te repareren, en die kans hebben ze met AVDO verspeeld.
Dus succes ermee!
Wat heb je zelf voor een onderzoek gedaan waar het probleem zou kunnen zitten?debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:12:
[...]
Ik heb mijn best gedaan, ondanks 11 storingen tussen eind december en half januari, tijdens de koudste periode. Ik heb ze in principe 3 maanden de tijd gegeven, maar ik heb steeds ontwijkende reacties gezien. De eerste maand ontweken ze het door te zeggen dat WeHeat het aan het onderzoeken was. Uiteindelijk moest ik een formele non-conformiteitsmelding sturen om ze te laten toegeven dat het niet goed werkte. Zelfs toen duurde het nog 25 dagen om AVDO te installeren, ondanks de aanvankelijke belofte van 10 dagen. Voordat ik AVDO installeerde, heb ik ze gewaarschuwd dat de documentatie van WeHeat iets anders suggereert, maar ze negeerden dat. Wettelijk gezien ben ik verplicht ze één kans te geven om het te repareren, en die kans hebben ze met AVDO verspeeld.
Waarschijnlijk was je met inlezen, en zelf wat zaken onderzoeken al meer op het spoor gekomen. Helaas is het tegenwoordig wel vaker nodig je zelf goed in te lezen en installateurs / andere 'professionals' te challengen.
Ga aan de slag met de zaken die hier voorbij komen, onderzoek je leidingdiamters, maak foto's van je installatie etc etc.
Dan kom je waarschijnlijk verder bij de technische oplossing dan met wetsboekartikelen te gaan gooien. Op die manier kun je wellicht nog constructief met je installateur aan de slag voor een daadwerkelijke oplossing
[ Voor 7% gewijzigd door Razer op 17-03-2026 20:17 ]
Dat is precies het punt: het oude systeem had een mengverdeler (hydraulische ontkoppeling) en werkte probleemloos. DGG heeft die ontkoppeling vervangen door een serie-buffervat zonder bypass, wat Weheat-documentatie afraadt voor woningen met zoneregelingarjenhiemstra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Ik durf er wel wat op in te leggen dat er een mengverdeler tussen heeft gezeten Het alternatief is namelijk een installatie waar goed over is nagedacht. Dan zou er ook geen HRE 36 in gezeten hebben als de sparrow nu de vervanger is ;-)
I knew itdebayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Dat is precies het punt: het oude systeem had een mengverdeler (hydraulische ontkoppeling) en werkte probleemloos. DGG heeft die ontkoppeling vervangen door een serie-buffervat zonder bypass, wat Weheat-documentatie afraadt voor woningen met zoneregeling
Welke bypass of buffer dan ook, het zal je problemen niet oplossen. Ook niet met een parallel vat.
Nogmaals, in jouw situatie is dat, zelfs als het de situatie verbetert, alleen het verbergen van het probleem.
Edit: hydraulische ontkoppeling is dus niet het punt. Hoge temp met lage flow richting je mengverdeler kan door de mengverdeler ‘omgezet’ worden in lage temp met hoge flow
[ Voor 12% gewijzigd door arjenhiemstra op 17-03-2026 20:25 ]
De best presterende systemen met de hoogste sCOP hier op Tweakers hebben overal vloerverwarming en een pomploze verdeler.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Dat is precies het punt: het oude systeem had een mengverdeler (hydraulische ontkoppeling) en werkte probleemloos. DGG heeft die ontkoppeling vervangen door een serie-buffervat zonder bypass, wat Weheat-documentatie afraadt voor woningen met zoneregeling
Als je naregeling hebt, dan kan dat (ook met die set-up), maar dan moeten er voldoende vloerverwarmingsgroepen altijd open staan.
Het klinkt bij jou alsof je mogelijk heel dunne CV leidingen hebt of heel dunne vloerverwarmingsslangen. Vandaar mijn advies om een gedetailleerde beschrijving te delen in een eigen topic.
Een juridische route kan ook, maar dat kost gegarandeerd meer energie en frustratie. Via die route zal het bovendien nog heel lang duren voordat je een concrete oplossing hebt. Ik snap je frustratie en boosheid, maar doe het dan voor jezelf: maak een eigen topic aan en regel de concrete oplossing.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Seriebuffer is ook niet nodig met voldoende volume van de VV.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Ik heb een simpele vraag. Als ik al het werk zelf kan doen, waarom heb ik dan een professionele installateur nodig? De onderdelen zijn gewoon in de winkel verkrijgbaar. Ik koop ze voor de helft van de prijs of minder, huur twee loodgieters in op uurbasis en laat ze installeren. De reden dat ik op zoek ben naar een onafhankelijke inspecteur is omdat ik wil weten waar het probleem zit en of het systeem correct is ontworpen voor mijn situatie. Zo ja, dan heb ik er geen probleem mee om extra te betalen voor de reparatie, maar zo niet, dan moet het worden gecorrigeerd. Bovendien kun je alleen constructief samenwerken met een bereidwillige partij. Ik heb mijn defect voor het eerst gemeld op 26 december en ben 33 dagen lang blijven bellen en mailen voordat ze erkenden dat het niet goed werkte. Stel je voor dat je warmtepomp het begeeft bij -6 graden buiten op zaterdag. Waarom? Omdat ze vergeten zijn de AVDO te installeren (hun eigen woorden). Ze gingen ervan uit dat die er wel was, omdat dit soort huizen blijkbaar vaak een AVDO hebben met een Intergas Extreme 36-ketel, waarvoor ze kosten in rekening brachten voor het verwijderen en installeren van de warmtepomp. Ik vind dit geen redelijke partij.Razer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:15:
[...]
Wat heb je zelf voor een onderzoek gedaan waar het probleem zou kunnen zitten?
Waarschijnlijk was je met inlezen, en zelf wat zaken onderzoeken al meer op het spoor gekomen. Helaas is het tegenwoordig wel vaker nodig je zelf goed in te lezen en installateurs / andere 'professionals' te challengen.
Ga aan de slag met de zaken die hier voorbij komen, onderzoek je leidingdiamters, maak foto's van je installatie etc etc.
Dan kom je waarschijnlijk verder bij de technische oplossing dan met wetsboekartikelen te gaan gooien. Op die manier kun je wellicht nog constructief met je installateur aan de slag voor een daadwerkelijke oplossing
Mag ik vragen waarom je de sensor op een andere plek wilt hebben. Ik begrijp dat je hem wat uit de zon op een koelere plek wilt hebben. Maar waarom? Wat is je doel?Kevin1990 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:33:
[...]
Neen. Ik vind sowieso de plaats van de originele sensor in de buiten unit te laag hangen boven de bitumen dakbedekking.
Door de kleur en materiaal komt er al snel warmte van het dak.
Dit had in het ontwerp van de BlackBird beter gekund.
De zijde waar de sensor nu zit heeft wanneer de zon schijnt de hele dag warmte daarvan.
De centrale unit op het dak die ook voorheen bestemd was voor de rookafvoer heeft een schaduw zijde wat een betere plaats is voor de sensor. Die kan daarna gemakkelijk door de koof met inspectie deurtje die ik er achteraf gelukkig in heb gemaakt gebruikt kan worden om naar de cv ruimte van de binnen unit te gaan.
Je hebt blijkbaar ergens een flowprobleem en dat gaf die storing. Een AVDO is een pleister op de wond zodat je WP voor de "gek" wordt gehouden en eigenlijk je hele systeem. Resultaat is waarschijnlijk een te hoog verbruik ook nog eens. Een AVDO is alleen noodzakelijk als er groepen dicht kunnen lopen door naregeling (wat dus niet is aan te raden) en daardoor de flow naar de buitenunit gegarandeerd blijft. Maar voor de laatste keer, lees je in. Deze discussies zijn genoeg te vinden in het algemene L/W topic en is niet merk specifiek.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Ik heb een simpele vraag. Als ik al het werk zelf kan doen, waarom heb ik dan een professionele installateur nodig? De onderdelen zijn gewoon in de winkel verkrijgbaar. Ik koop ze voor de helft van de prijs of minder, huur twee loodgieters in op uurbasis en laat ze installeren. De reden dat ik op zoek ben naar een onafhankelijke inspecteur is omdat ik wil weten waar het probleem zit en of het systeem correct is ontworpen voor mijn situatie. Zo ja, dan heb ik er geen probleem mee om extra te betalen voor de reparatie, maar zo niet, dan moet het worden gecorrigeerd. Bovendien kun je alleen constructief samenwerken met een bereidwillige partij. Ik heb mijn defect voor het eerst gemeld op 26 december en ben 33 dagen lang blijven bellen en mailen voordat ze erkenden dat het niet goed werkte. Stel je voor dat je warmtepomp het begeeft bij -6 graden buiten op zaterdag. Waarom? Omdat ze vergeten zijn de AVDO te installeren (hun eigen woorden). Ze gingen ervan uit dat die er wel was, omdat dit soort huizen blijkbaar vaak een AVDO hebben met een Intergas Extreme 36-ketel, waarvoor ze kosten in rekening brachten voor het verwijderen en installeren van de warmtepomp. Ik vind dit geen redelijke partij.
@debayan3250 denk dat genoeg mensen je goedwillende adviezen hebben gegeven en een richting om mee aan de slag te gaan 😉
Was dit voorheen ook 2 minuten? Ik dacht dat het gewoon realtime data was (elke seconden een update).
Dit is niet handig voor stooklijn of als je wil gaan koelen:robmoh schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Mag ik vragen waarom je de sensor op een andere plek wilt hebben. Ik begrijp dat je hem wat uit de zon op een koelere plek wilt hebben. Maar waarom? Wat is je doel?
orillion in "Weheat warmtepompen"
De gemeten luchttemperatuur is toch niet de enige variabele waar de warmtepomp mee werkt? Houd hij ook geen rekening met de algemene buitentemperatuur (zie weheat app) en gemeten watertemperatuur?orillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:31:
[...]
Dit is niet handig voor stooklijn of als je wil gaan koelen:
orillion in "Weheat warmtepompen"
Zou inlezen. Kost je een dag of twee. Leer je ook nog wat van. Kans is groot dat je het hebt opgelost voordat je dit hopeloze traject ingaat.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Ik heb een simpele vraag. Als ik al het werk zelf kan doen, waarom heb ik dan een professionele installateur nodig? De onderdelen zijn gewoon in de winkel verkrijgbaar. Ik koop ze voor de helft van de prijs of minder, huur twee loodgieters in op uurbasis en laat ze installeren. De reden dat ik op zoek ben naar een onafhankelijke inspecteur is omdat ik wil weten waar het probleem zit en of het systeem correct is ontworpen voor mijn situatie. Zo ja, dan heb ik er geen probleem mee om extra te betalen voor de reparatie, maar zo niet, dan moet het worden gecorrigeerd. Bovendien kun je alleen constructief samenwerken met een bereidwillige partij. Ik heb mijn defect voor het eerst gemeld op 26 december en ben 33 dagen lang blijven bellen en mailen voordat ze erkenden dat het niet goed werkte. Stel je voor dat je warmtepomp het begeeft bij -6 graden buiten op zaterdag. Waarom? Omdat ze vergeten zijn de AVDO te installeren (hun eigen woorden). Ze gingen ervan uit dat die er wel was, omdat dit soort huizen blijkbaar vaak een AVDO hebben met een Intergas Extreme 36-ketel, waarvoor ze kosten in rekening brachten voor het verwijderen en installeren van de warmtepomp. Ik vind dit geen redelijke partij.
0.4m3 met 184m2, daar staan groepen dicht lijkt wel. Heb je al op je verdeler gecheckt of alle groepen daadwerkelijk openstaan (links omdraaien). Zones eraf (laten) halen. Alle thermostaat knoppen open en kranen
Om te stellen dat Weheat een B2B organisatie is en ze daarom niet hoeven te communiceren over hun API aanpassingen en dat dat via een installateur zou moeten lopen is een beetje flauw.Carboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Denk dan na over de juiste leverancier/installateur. Weheat is een B to B organisatie. Die communiceert met de leverancier niet met de gebruiker. Doen de andere ons bekende importeurs / fabrikanten ook niet.
Zeker omdat Weheat zelf er voor kiest om die API aan te bieden:
Daarmee schep je een bepaalde verwachting, en dat kan voor sommige gebruikers ook een USP zijn om voor Weheat te kiezen. Maar daarmee hebben ze ook een verantwoordelijkheid, die ze niet kunnen afschuiven op een installateur.Wij leveren een stabiele datastroom en heldere documentatie, jullie bepalen wat je erop aansluit.
Ik verwacht overigens van een installateur ook niet dat die begrijpt hoe APIs werken.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Je hebt uiteraard gelijk, je zou moeten kunnen vertrouwen op een advies en installateur. Helaas blijkt uit de praktijk dat dit helaas niet altijd het geval is. Ik denk dat je hier nu voldoende "advies" / tips hebt gekregen om een aantal conclusies te trekken. Ik zag dat dit ook al eerder besproken is en daar werd vrijwel dezelfde conclusie al getrokken door oa. @Carboy54.debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Op de foto die je daar eerder gepost hebt is duidelijk zichtbaar dat het systeem is aangesloten op een kunststof leiding, Rehau zo te zien. Als ik de pixels tel en de 16 mm koud water leiding vergelijk met die van de verwarming gaat het om een 25mm buis, die is nog geen 18 mm intern! Daar krijg je met een delta t van 5 graden echt niet het vermogen van je Sparrow doorheen. Je hebt 1000m3/u nodig, 25mm Rehau is dan niet voldoende. Geen AVDO of parallelbuffer gaat dat oplossen.
Zie ook hier voor wat indicatieve tabellen met flow en diameters:
https://warmtepomp-tips.n...#flow_en_leidingdiameters
Succes met het vinden van de juiste oplossing, hopelijk met je huidige installateur!
De portal was elke 5 sec maar dat is nogal belastend als elke home assistant gebruiker elke 5 sec gaat pollen.Mausssie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:26:
[...]
Was dit voorheen ook 2 minuten? Ik dacht dat het gewoon realtime data was (elke seconden een update).
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.