• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• Ariewhr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-04 08:31
Mausssie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Dat zorgt met deze temperaturen en verwarming van de zon afgelopen week bij mij al voor te hoge temperaturen binnen.
BB draait op ongeveer 470W, maar binnen alsnog temperatuur naar 22 graden.
Stooklijn staat 9graden, 25graden water.
Stooklijn Bijstellen, en/of overstappen op aan/uit+stooklijn.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:54
Mausssie schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Dat zorgt met deze temperaturen en verwarming van de zon afgelopen week bij mij al voor te hoge temperaturen binnen.
BB draait op ongeveer 470W, maar binnen alsnog temperatuur naar 22 graden.
Stooklijn staat 9graden, 25graden water.
Ja het is soms net een kantelpunt idd qua buitentemperatuur. Gisteren en vandaag gaat hier dan wel weer prima met Stooklijn, want een stuk kouder.

Als je toch op OT moet blijven vanaf bepaalde temperaturen (omdat t anders te warm wordt), dan is een andere thermostaat een betere optie zoals eerder genoemd

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:48

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Nou bijna dan;)

Anjo is het merk, denk dat Lennard een 140 of 160 heeft gebruikt.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:38
Oja, diameter... ik heb dit ding boven en onder het dak uitsteken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC9uuQ97yWFEbRPZ53TGoPKfrQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzF7IEWpvFZA4lpqDTqQ9tvj.jpg?f=fotoalbum_large

bestelling/verzoek ligt nu bij jullie, kan mooi samen met de fancoils O-)

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:20
Die dakdoorvoeren komen als geheel. Helaas niet los te bestellen. En helaas niet op bestaande (grotere) doorvoeren te zetten dus.

Op de vsk was er een concurrent die ook mooie producten had. Vergelijkbaar.

Eea is ook online te bestellen inderdaad. Let goed op maten. Want ook veel voor alleen kabels of airco's

• Jpiek
Worst case zaag ik hem vlak boven het dak af en plak er zo'n doorvoer bovenop. Het hoeft niet gasdicht, het is hooguit voor kabeldoorvoer omdat deze er nu toch al zit..
Onderzijde idem, desnoods gewoon afzagen op de lengte die ik hebben wil..

Nu zit er buiten een plastic zak omheen, vastgezet met duckttape...

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:48
Gaffertape is beter en verteerd niet zo snel, hebben wij ook bij de Sparrow

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
Stoker schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Nou bijna dan;)

Anjo is het merk, denk dat Lennard een 140 of 160 heeft gebruikt.
Is zo'n bovenkap ook over een bestaande rookgasafvoer heen te plaatsen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSw_QY7ssNAQDScmDucA_SDWASM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEHe2wfHDKYKSjxRpe5DGFfe.jpg?f=fotoalbum_large

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:17
Civil schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Is zo'n bovenkap ook over een bestaande rookgasafvoer heen te plaatsen?[Afbeelding]
Niet overheen wel er tussen, dat is dan een klusje voor je cv installateur met de juiste papieren

https://www.coxgeelen.com...econext-adapter-nl-en.pdf

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:11

AirX

Tweak Guru

Carboy54 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:17:
Van oud naar nieuw. Jaren 60 woning voorzien van een Blackbird op het dak met de leidingen door de oude schoorsteen heen. Yes it can.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het dak schuin en heb je daarom onder het voorpootje meer tegels dan achter? En zijn dat allemaal rubbertegels of ook beton?

• Jpiek
Hendrik Keizer schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:52:
Gaffertape is beter en verteerd niet zo snel, hebben wij ook bij de Sparrow
't is dan ook een noodoplossing voor een doorvoer die niet meer gebruikt wordt.

Maar weghalen wil ik ook nog niet, kan nog handig zijn als ik kabels naar buiten wil brengen...

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:06
AirX schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Is het dak schuin en heb je daarom onder het voorpootje meer tegels dan achter? En zijn dat allemaal rubbertegels of ook beton?
Schuin dak ja, rubber tegel en daar bovenop zwarte betontegel.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Gapert86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-04 11:09
JessicavdH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Het maakt me ook argwanend, alsof ze iets te verborgen hebben? Er is sinds september een Data Act waarin staat dat alle data die een fabrikant over een apparaat verzamelt, ook beschikbaar moeten zijn voor andere partijen. Ik ben benieuwd hoe zich dit daartoe verhoudt.
Fijn om deze thread gevonden te hebben. Ze halen ze dit soort API datapunten compleet weg zonder vervanging. Op Git heb ik ook al een draadje aangemaakt;
https://github.com/home-a...2#issuecomment-4033293004

Vooralsnog heb ik Weheat al meer dan een week geleden gecontacteerd via hun website (via zakelijke kant: ze willen geen consumentencontact): geen reactie. Via Facebook: alleen autoreply. Een developer van Weheat op Git: geen reactie. Via warmtepomp@coolblue.nl: geen reactie. Ik vraag me echt af met wat voor bedrijf we in zee zijn gegaan. Dit is de reinste enshittification en totaal niet wat ik van ze had verwacht toen ik mezelf oriënteerde.

[ Voor 6% gewijzigd door Gapert86 op 15-03-2026 00:57 . Reden: typo ]

• patrick_199
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:44
Graif schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Waar ga je die plaatsen? In de meterkast of bij de werkschakelaar van de warmtepomp? Ik zit er ook over na te denken om dit te doen, en dan evt met een Kamstrup om de output te hebben. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik het wil/moet doen.
ik ga deze in de lasdoos plaatsen. De warmtepomp heeft bij mij een eigen groep met een lasdoos op zolder,
https://www.hashop.nl/Shelly-PM-Mini-Gen-3

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Gapert86 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:46:
[...]

Fijn om deze thread gevonden te hebben. Ze halen ze dit soort API datapunten compleet weg zonder vervanging. Op Git heb ik ook al een draadje aangemaakt;
https://github.com/home-a...2#issuecomment-4033293004

Vooralsnog heb ik Weheat al meer dan een week geleden gecontacteerd via hun website (via zakelijke kant: ze willen geen consumentencontact): geen reactie. Via Facebook: alleen autoreply. Een developer van Weheat op Git: geen reactie. Via warmtepomp@coolblue.nl: geen reactie. Ik vraag me echt af met wat voor bedrijf we in zee zijn gegaan. Dit is de reinste enshittification en totaal niet wat ik van ze had verwacht toen ik mezelf oriënteerde.
.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoker op 15-03-2026 07:41 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja misschien moet coolblue eens voor je bellen, want mail gaat idd langzaam.

Wij hebben ca 100 pompen draaien, als ik een urgent vraag heb, dan ga ik niet achter het scherm afwachten, maar dan bel ik de support of onze accountmanager. Meestal heb ik ze dan binnen 10min te pakken en kan ik terugkoppeling geven.

Het kan zijn dat zij ook vragen om te mailen omdat het een specifieke vraag is, maar dan koppel ik dat ook terug 😉

[ Voor 12% gewijzigd door Stoker op 15-03-2026 07:41 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
HarryVSjoris schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:16:
Ik merk als het overdag de zon goed schijnt dat het binnen lekker warm wordt.
Heb de thermostaat op 20 graden staan
Hoe later het wordt gaat het dus afkoelen in huis, als de temperatuur rond de 19,5 komt gaat de wp vol verwarmen, maar omdat het om een hybride + flint systeem gaat trek hij Het niet om het huis te verwarmen en springt de gas ketel bij.

Is er een manier dat de wp eerder begint met rustig aan te verwarmen ?

Hybride
Flint
Opentherm
Tado thermostaat
50l buffervat
Aan uit thermostaat met stooklijn

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Civil schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Is zo'n bovenkap ook over een bestaande rookgasafvoer heen te plaatsen?[Afbeelding]
Wordt deze nog gebruikt?

Anders kan je die zwarte kap er proberen af te trekken, dan kan je ze vergelijken. Soms heb je geluk!

Ps: staat wel een beetje dichtbij de warmtepomp. Ga je m nog verplaatsen? (Propaanveiligheidszone)

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 15-03-2026 07:46 ]

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
Stoker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:43:
[...]

Wordt deze nog gebruikt?

Anders kan je die zwarte kap er proberen af te trekken, dan kan je ze vergelijken. Soms heb je geluk!

Ps: staat wel een beetje dichtbij de warmtepomp. Ga je m nog verplaatsen? (Propaanveiligheidszone)
Die rookgasafvoer en CV gaat weg. Dan kan deze dakdoorvoer dus voor de leidingen en kabels gebruikt worden.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:03
Ik lees al een tijdje mee en laat graag weten hoe mijn ervaring.

Ik heb een hoekwoning uit 1987, ongeveer 110 m2. De isolatie van dit huis is redelijk en relatief goed voor het bouwjaar. De ramen heb ik vorig jaar vervangen door HR++. De zolder heeft geen radiatoren en wordt verwarmd met airco. Voor de andere verdiepingen wilden we van de 17 jaar oude cv-ketel af, die op zolder zat. Beneden hebben we vloerverwarming en boven radiatoren.

Een lokaal bedrijf heeft de installatie uitgevoerd. Het is een Weheat Sparrow geworden met een 300 liter boilervat.

Vanaf het begin waren er verschillende knelpunten
- Vanaf de cv-ketel op zolder ging een leiding in 22 mm naar de eerste slaapkamer en badkamer en voedde daarmee twee radiatoren en een deel van de woonkamer. Daarna ging het traject over op 15 mm voor de tweede en derde slaapkamer en een radiator beneden.
- Ik heb vorig jaar, bij overdracht van het huis, vloerverwarming laten aanleggen. Hierbij zijn alle radiatoren en standleidingen beneden verwijderd, op eentje na: de leiding op 15 mm die vanuit de derde slaapkamer kwam. Die leiding is verleng en ingefreesd in de vloer, richting de mengverdeler. De hele benedenverdieping zat dus op één dunne leiding. Prima met een cv-ketel, maar voor een warmtepomp wel kwetsbaar. Helaas had ik toen nog niet bedacht dat we op een warmtepomp over zouden gaan.
- In de cv-ruimte is was geen ruimte voor een verticaal boilervat. Een horizontaal boilervat kon wel, maar heeft nadelen.

Ik heb verschillende bedrijven gesproken. Een deel dacht dat het met de huidige leidingen wel zou lukken. Een ander deel zag noodzaak tot vervangen van leidingen, met veel breekwerk en kosten tot gevolg.

Met het lokale bedrijf kwamen we tot het volgende plan:
- Buitenunit plaatsen tegen de stenen aangebouwde berging, boilervat in de berging en vanaf daar, via de kruipruimte, nieuwe leidingen naar de verdeler.
- Mengverdeler vervangen door open verdeler.
- Nieuwe waterleidingen vanaf het boilervat naar het aansluitpunt in de cv-ruimte.
- Radiatoren op twee slaapkamers vervangen door fancoils. Radiator op de slaapkamer blijft een oude T11, die voldoet voor de temperaturen in een slaapkamer. De handdoekradiator in de badkamer doet weinig meer, maar dit is moeilijk oplosbaar zonder verbouwing.

De installatie duurde bijna vier dagen. Sinds december zijn we zodoende van het gas af. Over het verbruik kan ik nog niet goed oordelen, maar de gemiddelde COP is tot nu toe 4,1. Ik merk dat vooral SWW erg nadelig werkt. Tegelijkertijd is het comfort verhoogd en hebben we tot nu toe op basis van stooklijn 24/7 een binnentemperatuur van 21 graden in de woonkamer rond de 20,5 graden boven.

De installateur moest nog wel een keer terugkomen vanwege wat kleine dingetjes die nog niet waren gedaan of in de tijd niet meer pasten. Ging onder meer om het dichten van een aantal gaten en het ophangen van de fancoils. Met name het maken van een terugkomafspraak duurde vaak even, wat niet zo fijn is. Nog steeds is het gat in de buitenmuur van de schuur niet gedicht en de condensafvoer niet aangesloten op de regenpijp, maar ik ga ervan uit dat het snel wordt opgelost. Heeft iemand wellicht een suggestie voor een goede kap om het gat netjes af te werken, nadat het dicht is gemaakt?

Omdat ik het wel spannend vind met een boilervat en leidingen in mijn berging, heb ik een thermostaat opgehangen om de temperatuur te monitoren. Tot nu toe is het daar niet in de buurt gekomen van het vriespunt. De leidingen zal ik binnenkort nog eens isoleren.

De installatie was niet goedkoop: bijna 16.000 euro. Het geheel is een stuk duurder dan ik oorspronkelijk had verwacht, hoewel dit zeker niet de duurste offerte is geweest. Ik verwacht nog wel 3.250 euro ISDE-subsidie terug te krijgen en hoef geen cv-ketel meer te vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0skz3nfLKfNaySLBo8oSChe1HpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlcSksTh7RHaJG1UEOAVmFKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30TScTXTbnbsfjJefnDh14EpnDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0xl9XWvi7bK1O44jvhOO3gO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5kaoBdbnk-XnIsPO9NSguR3y60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbDtD7GsYWSr4jS7QbmYdvXI.jpg?f=fotoalbum_large

• GvNL
GvNL schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Mijn installateur heeft deze als pilot gekregen van Weheat en aan mij geleverd. Weheat heeft er publiekelijk nog niets over bekend gemaakt.

Door wat omstandigheden zijn ze nog niet opgehangen en heb ik ze nog in de doos. Volgende week worden ze gemonteerd door de installateur. Ik kan mijn ervaringen dan delen. De specificaties zijn veelbelovend.
Hierbij een foto van een fancoil. Ze zijn door Weheat geleverd, maar geen eigen productie. Het betreft een Amitime BM450. Dit bedrijf produceert ook warmtepompen. Ik meen te hebben gelezen dat de Weheat Flint ook afkomstig is van Amitime.

De fancoil is instelbaar voor koelen of verwarmen. Hij is tevens smart via het Tuya-platform. Je kan de temperatuur instellen en de snelheid van de ventilators. Dit kan ook automatisch. Ze draaien alleen als er warmte wordt geleverd. Bijna al mijn ramen zijn op het zuiden en het weer is mild, dus ik kan de prestaties niet goed testen, hoewel mijn eerste indruk is dat ze de kamers snel op temperatuur krijgen. Best bijzonder, gezien de lucht niet heel warm wordt met een aanvoertemperatuur van 26 tot 28 graden.

Het is ook nog best experimenteren met de installatie van de installatie. Mijn vloerverwarming stond vol open, dus ik heb de groepen daarop nu wat geknepen, zodat er meer warmte naar boven gaat. Ik verwacht pas in het najaar te zien hoe het echt werkt.

Afgiftevermogen bij 50/40/20 is 2,8 kW. Bij mijn huidige aanvoer dus een stuk lager.

Ze fancoils zijn ook geschikt voor koelen, eventueel ook met condensafvoer. Meer dan lichte koeling is in mijn woning niet mogelijk, dus dit zal ik niet proberen.

Ik ben benieuwd hoe ze gaan werken wanneer het echt koud is. Dat vind ik wel spannend, omdat ik beneden nu vloerverwarming heb met een open verdeler en PVC-vloer. Stel dat op enig moment de fancoils een aanvoer van 35 graden nodig hebben, dan weet ik niet of dat wel kan met mijn vloer beneden. Afgelopen winter was zo'n aanvoer ook niet nodig, omdat de woonkamer ruim op temperatuur kwam met iets van 29 graden aanvoer net onder het vriespunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CzS5CDmyeXtg9SvYZmTQaSSCr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1kA6QDBOO5lm6aUR4Ho3nDQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXCzAm8bxmZ2XqtPaDyK2nT0JeY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6d2OhHKyZAYpMhOmAnZlULZ4.jpg?f=fotoalbum_tile

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Dit is geen fancoil van Weheat. maar een fancoil Amitime.

Het is heel makkelijk om dingen te noemen over andermans installatie. maar ik zie en lees wel een aantal punten die ik wel en niet goed vind.

Goed:
Leiding direct aangesloten op de pomploze verdeler.
Nieuwe waterleiding getrokken.

Niet goed;
Niet geisoleerd
Uittrekringleiding gebruikt.
15mm naar de rest van de woning.
Grindbak die mist.

Overigens is de subsidie op een Sparrow 2575, niet 3025.

[ Voor 86% gewijzigd door Stoker op 15-03-2026 13:30 ]

• GvNL
Stoker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:26:
Klopt, zie ook mijn post. Model BM450.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:48
Staat de Sparrow niet erg dicht op de muur?
Is de knik in de onderste Sparrow leiding niet erg scherp?
En algemeen, ik zie veel stalen leidingen binnenshuis. Is dat beter dan ook daar doorgaan met meerlagen?

[ Voor 17% gewijzigd door Hendrik Keizer op 15-03-2026 13:45 ]

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:43
Ik heb sinds deze week een Blackbird P80, met 300L boilervat en een WeHeat binnen unit. Het stroomverbruik van het systeem begrijp ik niet goed.

Afgelopen 24 verbruikt de Blackbird ongeveer 8kWh, maar de binnen unit verbruikt (volgens mij stroommeter) 20kWh. In de nacht pakt 'ie gewoon paar uur lang precies 3000W.

Hier snap ik niks van. Is dat iets wat ik moet configureren; ik begreep dat de binnen unit zelf kan verwarmen, maar dat dat eigenlijk alleen in uitzonderlijke gevallen is. Op dit moment moet toch alle opwek via de BB komen want dat is veel efficienter lijkt me.

Zijn er mede-Tweakers die dit herkennen? Ben benieuwd.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 13:06
Skupjo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:05:
Ik heb sinds deze week een Blackbird P80, met 300L boilervat en een WeHeat binnen unit. Het stroomverbruik van het systeem begrijp ik niet goed.

Afgelopen 24 verbruikt de Blackbird ongeveer 8kWh, maar de binnen unit verbruikt (volgens mij stroommeter) 20kWh. In de nacht pakt 'ie gewoon paar uur lang precies 3000W.

Hier snap ik niks van. Is dat iets wat ik moet configureren; ik begreep dat de binnen unit zelf kan verwarmen, maar dat dat eigenlijk alleen in uitzonderlijke gevallen is. Op dit moment moet toch alle opwek via de BB komen want dat is veel efficienter lijkt me.

Zijn er mede-Tweakers die dit herkennen? Ben benieuwd.
Als de binnenunit 3 kW verbruikt, dan is dat de BUH (Backup Heater), het warmte-element dat kan bijspringen voor extra vermogen.

Als die (te) vaak aan gaat, dan is er wellicht iets niet goed geconfigureerd, maar daar kun je zelf niets mee. Je zult je installateur moeten vragen om naar de werking en inrichting van jouw systeem te kijken...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:43
Gameboy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Als de binnenunit 3 kW verbruikt, dan is dat de BUH (Backup Heater), het warmte-element dat kan bijspringen voor extra vermogen.

Als die (te) vaak aan gaat, dan is er wellicht iets niet goed geconfigureerd, maar daar kun je zelf niets mee. Je zult je installateur moeten vragen om naar de werking en inrichting van jouw systeem te kijken...
Dankjewel. Ik las net al zoiets. Want als die 3kW trekt, kan het alleen de BUH (backup heater) zijn. Deze heeft verschillende modi, en zou eigenlijk op 'emergency only' moeten staan. Ik zal contact zoeken met de installateur.

Edit: Ik zie het nu ook terug in Home Assistant dat vannacht de BUH heeft volle bak heeft gedraaid van 00:00 tot 07:30 (`Indoor unit electric heater`).

Hmm, nog niet bepaald 'WeHeat Intelligence', maar zal hopelijk een instelling zijn die de installateur kan omzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Skupjo op 15-03-2026 15:32 . Reden: Extra info HA ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Je instellingen staan dan op de Boost. met 2 minuten is dit aan te passen naar backup.

Verder is het normaal dat je warmtepomp de eerste dag hard moet draaien, hij moet namelijk het warmteverlies van de installatiedagen compenseren. (= ook de reden waarom in geen nachtverlaging adviseer;))

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
GvNL schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:24:
[...]

De fancoil is instelbaar voor koelen of verwarmen. Hij is tevens smart via het Tuya-platform.
-O-

Tuya is een teleurstelling. Verschijnt hij wel in de Weheat app en kan hij worden aangestuurd door Weheat of enkel via Tuya?

[ Voor 22% gewijzigd door Caayn op 15-03-2026 16:32 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:31
Caayn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:29:
[...]
-O-

Tuya is een teleurstelling. Verschijnt hij wel in de Weheat app en kan hij worden aangestuurd door Weheat of enkel via Tuya?
Kun je ook met Home Assist doen met de Tuta integratie. Werkt prima voor andere producten met die app.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-04 10:28
Ariewhr schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Stooklijn Bijstellen, en/of overstappen op aan/uit+stooklijn.
Maar voor aan/uit + stooklijn moet de thermostaat ook anders worden bedraad in de binnenunit zoals ik het heb begrepen.

Daarnaast geeft Weheat aan dat een parallelbuffer wel geadviseerd is, deze heb ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrDh72SIuYhmg8j0oK_5l4AvDbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8BdaoDiP9WfiuVwz0v60uL0.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]
-O-

Weheat moet z’n programmeercapaciteit volledig op de warmtepompen inzetten. Ze zullen echt op dor moment geen ruimte hebben om deze fancoil in de app te implementeren.

Andere vraag over die fancoil; wij vonden de ventilator heel zenuwachtig, hoe is jou ervaring?

• Caayn
  • Niet online
Stoker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Weheat moet z’n programmeercapaciteit volledig op de warmtepompen inzetten. Ze zullen echt op dor moment geen ruimte hebben om deze fancoil in de app te implementeren.
Eens hoor dat hun primaire focus moet liggen bij de warmtepomp zelf.

Ik vindt het alleen gek dat de door Weheat geleverde fancoils niet integreren in Weheat's eigen ecosysteem en voor integratie/smart afhankelijk zijn van een Chinese cloud provider. Is dit de "radiator" waar Weheat al meer dan een jaar aan werkt.

De Flint, en hun buffer-/boilervaten, zijn ook whitelabel producten maar integreren wel netjes en maken gebruik van Weheat's eigen platform waar dat relevant is.

[ Voor 17% gewijzigd door Caayn op 15-03-2026 19:55 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja heel eerlijk; ik denk niet dat Weheat deze fancoils geleverd heeft om te testen.

Maargoed, kan het niet bewijzen, dus wie weet!

Wij hebben er nog twee liggen, werken prima, maar ventilator is zenuwachtig.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 15-03-2026 21:03 ]

• GvNL
[...]
-O-

Nee, kan niet via de Weheat-app helaas.

• GvNL
Stoker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Andere vraag over die fancoil; wij vonden de ventilator heel zenuwachtig, hoe is jou ervaring?
Ze reageren alleen als er warmte door de leidingen loopt, maar het lijkt erop dat dat niet altijd wordt geregistreerd. Dat is nog even uitzoeken. Als ze draaien, gaat het prima. Ze draaien constant op een van de drie snelheden. Helaas zijn ze niet traploos aanpasbaar.

• GvNL
Stoker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:26:

Het is heel makkelijk om dingen te noemen over andermans installatie. maar ik zie en lees wel een aantal punten die ik wel en niet goed vind.

Goed:
Leiding direct aangesloten op de pomploze verdeler.
Nieuwe waterleiding getrokken.

Niet goed;
Niet geisoleerd
Uittrekringleiding gebruikt.
15mm naar de rest van de woning.
Grindbak die mist.

Overigens is de subsidie op een Sparrow 2575, niet 3025.
Wat is niet geïsoleerd? De leidingen binnen in de schuur moeten nog geïsoleerd worden. Dat doe ik te zijner tijd.

Grindbak is niet nodig vanwege aansluiting condensafvoer op de regenpijp.

Wat bedoel je met de uittrekringleiding? En wat is het probleem?

Die 15mm is inderdaad een ding. Dat is ook altijd de grootste kwetsbaarheid geweest. Ze hebben toen wel berekend dat het uit zou komen. Daarom voor deze oplossing gekozen.

• Caayn
  • Niet online
Mijn BB P60 pruttelt nu al eventjes vrolijk op 16% compressor (209w volgens de kWh meter). Open therm aansturing met stooklijn+ruimte correctie van de Honeywell Chonotherm Modulation thermostaat werkt nog best goed. Hij maakt lange runs van enkele uren zonder vreemde schakelingen. Blij dat ik de Honeywell T6 van de installateur niet geaccepteerd heb.

Het nadeel van deze thermostaat is dat de stooklijn enkel instelbaar is vanuit een selectie presets (geloof 35 stuks) en hij een niet instelbare hysterese heeft van 0.5. Dat had iets kleiner gemogen. Althans, ik heb de hysterese instelling nog niet gevonden, mocht hij wel bestaan hoor ik het graag.

[ Voor 23% gewijzigd door Caayn op 16-03-2026 09:12 ]

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-04 21:55
Nou, het lijkt erop dat de WeHeat API het weer doet. Energy in / out is weer beschikbaar (kWh). De power en COP komen inderdaad niet terug.
Iets meer data om in home assistant je energy dashboard te voeren en COP's uit te rekenen...

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-04 13:00
AlteKiet schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:53:
Nou, het lijkt erop dat de WeHeat API het weer doet. Energy in / out is weer beschikbaar (kWh). De power en COP komen inderdaad niet terug.
Iets meer data om in home assistant je energy dashboard te voeren en COP's uit te rekenen...
Yes net antwoord gehad van Weheat dat ze de aggregates gefixed hebben. Kan zijn dat de refresh wat langer duurt nu en dat dat met volgende update beter gaat, maar ze zijn er iig mee bezig.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:34
Is Energy in/out in het Nederlands 'Vermogen IN' en Vermogen UIT'? Daar kan ik actuele COP wel mee berekenen.
En wat is Power?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-04 21:55
Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Is Energy in/out in het Nederlands 'Vermogen IN' en Vermogen UIT'? Daar kan ik actuele COP wel mee berekenen.
En wat is Power?
Energy = energie = kWh; Power = vermogen = (k)W

• Carboy54
[...]
-O-

Mijn Tuya op de Amitime fancoils zijn behoorlijk onbetrouwbaar. De ingestelde start en stop instellingen worden regelmatig niet gevolgd. Ventilator zeker niet de stilste in vergelijking met de Nemo fancoils die zijn veel stiller.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Barryvdh
Overigens zijn ze bij mij, na een herstart, weer zichtbaar.

Ik heb het vanochtend nagevraagd aan contactpersoon voor de API, maar nog geen reactie over de power, alleen de energie. Maar ik zie ze nu wel terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av-VXDUdF-NF45KEkHFd_h8Jf2M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wtrR2EzOmHuaGj9UCdAYRf89.png?f=user_large

• Pr088
Barryvdh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Ik heb het vanochtend nagevraagd aan contactpersoon voor de API, maar nog geen reactie over de power, alleen de energie. Maar ik zie ze nu wel terug:

[Afbeelding]
Ik heb Vermogen IN en Vermogen UIT en COP ook weer terug in mijn Homey integratie. _/-\o_
Ik hoop dat WeHeat wel een manier bedenkt om hier over te communiceren. Nu is het 3 weken offline geweest en komt het weer terug. Als je dat aankondigt... Dan kunnen we er rekening mee houden en was het gescheld op dit forum een stuk minder ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 16-03-2026 13:17 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Gameboy
Barryvdh schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]
Voor andere Homeassistant gebruikers: het reloaden van de Weheat integratie is voldoende ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Gapert86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-04 11:09
Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Ik heb Vermogen IN en Vermogen UIT en COP ook weer terug in mijn Homey integratie. _/-\o_
Ik hoop dat WeHeat wel een manier bedenkt om hier over te communiceren. Nu is het 3 weken offline geweest en komt het weer terug. Als je dat aankondigt... Dan kunnen we er rekening mee houden en was het gescheld op dit forum een stuk minder ;)
Ik ben blij dat het weer terug is, maar Weheat heeft nog wat te leren qua communicatie. Of om überhaupt te communiceren. Ik heb nog steeds geen reactie van Weheat en niet van Coolblue (al 2x gemaild naar hun helpdesk) en ik vraag me echt af hoe dat gaat als er iets aan de hand is. Normaliter straf ik dat soort klantonvriendelijke (en ronduit asociale) gedrag direct af, maarja, het apparaat staat al op het dak :D. Hopelijk dan toch nog voor toekomstige kopers om 2x na te denken bij deze partij.

• Jpiek
Yep, in de Homey app is het ook weer terug. Voor mij niet zo belangrijk meer, heb al een berekening op de kWh meter, tempertauur in en temperatuur uit en Debiet lopen dien de COP voor me uitrekent.

Elk nadeel heb ze voordeel :9

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 08:54
Gapert86 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Ik ben blij dat het weer terug is, maar Weheat heeft nog wat te leren qua communicatie. Of om überhaupt te communiceren. Ik heb nog steeds geen reactie van Weheat en niet van Coolblue (al 2x gemaild naar hun helpdesk) en ik vraag me echt af hoe dat gaat als er iets aan de hand is. Normaliter straf ik dat soort klantonvriendelijke (en ronduit asociale) gedrag direct af, maarja, het apparaat staat al op het dak :D. Hopelijk dan toch nog voor toekomstige kopers om 2x na te denken bij deze partij.
Ik ben in offerte traject voor mogelijk een WeHeat en had dus vanochtend naar de verkoper bij CB de github link gestuurd. Kreeg zojuist mail dat er update is uitgevoerd en het weer zou moeten werken.

Het was update van Weheat die ze opnieuw moesten uitvoeren.
Vandaag is het helemaal hersteld en kun je alles weer inzien zonder Weheat Intelligence.

Weheat Intelligence is echt puur bedoeld voor het "slim verwarmen".
Dus dat het systeem uitzich zelf verwarmmomenten uitkiest op basis van je zonnepanelen.

De basisinzichten en aansturing blijft altijd gratis uiteraard.

Kun je met een HA integratie wel aansturen wanneer je SWW wil laten opwarmen? of dient dit altijd door de Weheat app zelf te gebeuren?

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-04 16:49
kiefty14 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Ik ben in offerte traject voor mogelijk een WeHeat en had dus vanochtend naar de verkoper bij CB de github link gestuurd. Kreeg zojuist mail dat er update is uitgevoerd en het weer zou moeten werken.

[i]Het was update van Weheat die ze opnieuw moesten uitvoeren.
Kun je met een HA integratie wel aansturen wanneer je SWW wil laten opwarmen? of dient dit altijd door de Weheat app zelf te gebeuren?
Helaas niet - via HA kan je alleen uitllezen. Niet aansturen.

• Pr088
Satefan schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Helaas niet - via HA kan je alleen uitllezen. Niet aansturen.
En dat is ook niet nodig. Je kunt gewoon SWW runs instellen op de app, op tijd en op temperatuurdoel.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-04 19:47
Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:21:
[...]

En dat is ook niet nodig. Je kunt gewoon SWW runs instellen op de app, op tijd en op temperatuurdoel.
Wel als je zelf met dynamische prijzen of zonne opwek het wil aansturen totdat Weheat Intelligence er is (of als je daarvoor moet gaan betalen omdat je te laat klant werd).

• Bas Post
  • Laatst online: 10-04 11:19
Is het nog steeds een probleem om de Weheat Home Assistant Integratie en Weheat Homey app, tegelijk te draaien? Nu de Weheat API is veranderd?

BP on the move!!!

• kiefty14
  • Laatst online: 12-04 08:54
orillion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Wel als je zelf met dynamische prijzen of zonne opwek het wil aansturen totdat Weheat Intelligence er is (of als je daarvoor moet gaan betalen omdat je te laat klant werd).
Blijkbaar klanten voor 1 maart krijgen het, hierna moet je de intellegence bijkopen. Prijzen zijn nog niet bekend… dus brengt mij wel aan het twijfelen.

• witte Geest
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:21
Hey ik krijg binnenkort een weheat sparrow geïnstalleerd bij mijn woning. Heeft iemand toevallig hier een installatie document van de Sparrow? Wil even wat de precieze voorschriften zijn voor de installatie.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

ComPeter

iddqd idkfa

witte Geest schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:13:
Hey ik krijg binnenkort een weheat sparrow geïnstalleerd bij mijn woning. Heeft iemand toevallig hier een installatie document van de Sparrow? Wil even wat de precieze voorschriften zijn voor de installatie.
https://bsgenergy.nl/wp-c...manual_sparow_NL_R001.pdf

iddqd idkfa

• Jelca
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-04 20:58
In de winterperiode draait mijn Flint naar volle tevredenheid op Stooklijn.

Met huidige warmere dagen met veel zon merk ik dat onze woning op stooklijn overdag te warm wordt. Om deze reden gebruik ik in deze periode een OT-thermostaat.

Om vreemde reden merk ik vreemd gedrag bij de overgang van OT terug naar stooklijn. De warmtepomp gaat direct op vol vermogen draaien ondanks de gevraagde temperatuur is bereikt. Bij het opnieuw onder spanning brengen van de CIC en warmtepomp draait het systeem wel rustig (de ‘huis in’ temperatuur is in dit geval gelijk aan de gevraagde temperatuur.

Herkennen jullie dit vreemde gedrag? Is dit een BUG?

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-04 16:49
Jelca schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:10:

Met huidige warmere dagen met veel zon merk ik dat onze woning op stooklijn overdag te warm wordt. Om deze reden gebruik ik in deze periode een OT-thermostaat.

Om vreemde reden merk ik vreemd gedrag bij de overgang van OT terug naar stooklijn. De warmtepomp gaat direct op vol vermogen draaien ondanks de gevraagde temperatuur is bereikt. Bij het opnieuw onder spanning brengen van de CIC en warmtepomp draait het systeem wel rustig (de ‘huis in’ temperatuur is in dit geval gelijk aan de gevraagde temperatuur.

Ik heb soms hetzelfde als mijn BB P80 uit de nachtstilte-stand naar de dagstand omschakelt.

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:24
Ik zit met een dilemma..

Mijn leidingen zijn volgens de theorie eigenlijk te krap. Door het hele huis ligt Viega 20mm.

Ik heb de ketel afgelopen winter op max 45 graden en 7kw gehad en de woning bleef gewoon prima warm, ook met -10. Leek mij aanleiding genoeg om over te gaan naar de Sparrow en de ketel er uit te knikkeren. Nou zit ik nog met de leiding diameter en mogelijk geluidsoverlast in mijn maag. Kan ik iets op mijn ketel instellen om de stroomsnelheid op maximaal te zetten zodat ik kan testen of ik ergens gesuis ga horen, of kan een ketel uberhaubt niet zo snel pompen als een warmtepomp?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
Jelca schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:10:

Gebeurt hier ook soms na een defrost, trekt naar uurtje of 2-3 bij en dan moduleert die rustig terug.
Voorbeeldje van zondagochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtQth0xFkP-htEdha88iaZdDNfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vsaTNHbRXB2FWNjU3C2k6EsF.png?f=fotoalbum_large

Ik maak me er niet te druk om, omdat hij daarna redelijk snel weer terug gaat moduleren.

• Kevin1990
Beunvakker schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:11:
Ik zit met een dilemma..

Mijn leidingen zijn volgens de theorie eigenlijk te krap. Door het hele huis ligt Viega 20mm.

Ik heb de ketel afgelopen winter op max 45 graden en 7kw gehad en de woning bleef gewoon prima warm, ook met -10. Leek mij aanleiding genoeg om over te gaan naar de Sparrow en de ketel er uit te knikkeren. Nou zit ik nog met de leiding diameter en mogelijk geluidsoverlast in mijn maag. Kan ik iets op mijn ketel instellen om de stroomsnelheid op maximaal te zetten zodat ik kan testen of ik ergens gesuis ga horen, of kan een ketel uberhaubt niet zo snel pompen als een warmtepomp?
Neen. Je kunt de pomp snelheid van je CV-ketel niet verhogen denk ik. En als het kan red je nooit de flow van een warmtepomp.
Als je grote leiding diameters hebt lijkt de kans op bijgeluid van suizen minder maar dit is heel lastig aan te geven op afstand.
Elk huis is anders natuurlijk. Ik heb het bij onze BlackBird bijna onder controle. Af en toe nog wel wat bijgeluid maar ik ben al een eind met reduceren van geluid.
Ook je afgifte systeem heeft ermee te maken of je bijgeluid gaat ervaren.

• Gameboy
Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Helaas zijn de sensors voor gebruikte energie en vermogen nog steeds statisch, als in: ze worden niet bijgewerkt, dus blijven op dezelfde waarde staan...

@Weheat Komt dit nog weer in een werkende vorm terug? Of moet het uit de integratie worden gehaald omdat deze data niet meer beschikbaar gewenst is via de community API?

• Jpiek
Hier zijn de hoofdleidingen 22mm en de aftakkimgen naar de bovenverdieping en naar de radiatoren 15mm.
Geen problemen. Je kan wellicht kijken of je geluid kan produceren doro de CV volluit te laten draaien en radiatoren dich/half dicht te draaien. vaak komt er juist dan geluid via de leidingen...

• void1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-03 11:41
In mijn installatie staat een parallel geschakeld buffervat tussen de aanvoer en retour van de warmtepomp. Op de onderstaande grafiek is te zien dat de circulatiepomp CH (2) continu op 100% draait, terwijl de temperatuur van Water House In (achter pomp 2) duidelijk tussen de Heat Pump Out en de retourtemperatuur in ligt.

Dat lijkt erop te wijzen dat de flow via pomp 2 te hoog is, waardoor er relatief veel water uit het buffervat wordt aangezogen.

Heeft iemand ervaring met dit gedrag of weet of de Blackbird zelf de flow van pomp 2 regelt? Is er een mogelijkheid om dit aan te passen, zodat beide pompen beter in balans zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2vVnZ7jzIld_jGFNhlfGmnezts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SFJ5tNCcjWlMOaWfpgnfhXqB.png?f=fotoalbum_large

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29
void1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:20:
Heeft iemand ervaring met dit gedrag of weet of de Blackbird zelf de flow van pomp 2 regelt? Is er een mogelijkheid om dit aan te passen, zodat beide pompen beter in balans zijn?
In de app bij mij toont Circulatiepomp CV de exacte m3/h, maar Circulatiepomp CV (2) slechts 'Geactiveerd' (of niet), dus dat lijkt te suggereren dat de buffer/aux pomp gewoon aan/uit is en niet modulerend.

• void1
phYzar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:35:
[...]

In de app bij mij toont Circulatiepomp CV de exacte m3/h, maar Circulatiepomp CV (2) slechts 'Geactiveerd' (of niet), dus dat lijkt te suggereren dat de buffer/aux pomp gewoon aan/uit is en niet modulerend.
In mijn logging is te zien dat Circulatiepomp CH (2) continu op 100 % staat, dus het lijkt niet enkel een aan/uit‑status te zijn.

De pomp is een Evosta Eco 2 en is aan de WeHeat controller aangesloten.

Ik vraag me af of de Blackbird de PWM‑sturing van deze pomp daadwerkelijk gebruikt, of dat de 100 % stand eventueel kan worden aangepast?

[ Voor 8% gewijzigd door void1 op 17-03-2026 10:01 ]

• Kevin1990
void1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:50:
[...]

In mijn logging is te zien dat Circulatiepomp CH (2) continu op 100 % staat, dus het lijkt niet enkel een aan/uit‑status te zijn.

De pomp is een Evosta Eco 2 en is aan de WeHeat controller aangesloten.

Ik vraag me af of de Blackbird de PWM‑sturing van deze pomp daadwerkelijk gebruikt, of dat de 100 % stand eventueel kan worden aangepast?
Misschien een wat misleidende gegeven die 100%. Want een back up heater kan volgens mij ook alleen maar aan of uit en daar staat ook een percentage als ik mij goed herinner van de back up heater toen die wel eens aan ging.

• void1
Kevin1990 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Misschien een wat misleidende gegeven die 100%. Want een back up heater kan volgens mij ook alleen maar aan of uit en daar staat ook een percentage als ik mij goed herinner van de back up heater toen die wel eens aan ging.
Pomp 1 heeft in ieder geval zeker PWM‑sturing, en die lijkt bij mij continu rond 1,3 m³/h te blijven staan. Misschien zou die iets harder kunnen draaien om de balans tussen beide pompen te verbeteren? Kan dat worden ingesteld? (Heeft ook mijn installateur gevraag, maar geen antwoord gekregen)

• GvNL
Ik wil nu mijn stooklijn gaan combineren met een aan-/uitthermostaat. Welke thermostaten zijn uit ervaring goed te combineren met de Weheat Sparrow? Ik heb het een en ander in dit topic voorbij zien komen, maar kom er zelf nog niet uit.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-04 19:04
Ik zit met een dilemma..

Ik zat een beetje hetzelfde. Uiteindelijk werkte het toch prima, ik had alleen een best doordringende fluit / piep van de wp waterpomp. Deze draait standaard op 1.3m3/h, ik heb deze recentelijk terug laten zetten naar 1m3/h door de installateur, dat loste het voor mij prima op. Zou me iets COP kunnen kosten, maar merk er verder niet veel van. Enkel bij defrost gaat de waterpomp weer naar 1.3m3/h.

• Kevin1990
DjAntoon schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Ik zat een beetje hetzelfde. Uiteindelijk werkte het toch prima, ik had alleen een best doordringende fluit / piep van de wp waterpomp. Deze draait standaard op 1.3m3/h, ik heb deze recentelijk terug laten zetten naar 1m3/h door de installateur, dat loste het voor mij prima op. Zou me iets COP kunnen kosten, maar merk er verder niet veel van. Enkel bij defrost gaat de waterpomp weer naar 1.3m3/h.
WElke warmtepomp model heb jij?

• Kevin1990
void1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Pomp 1 heeft in ieder geval zeker PWM‑sturing, en die lijkt bij mij continu rond 1,3 m³/h te blijven staan. Misschien zou die iets harder kunnen draaien om de balans tussen beide pompen te verbeteren? Kan dat worden ingesteld? (Heeft ook mijn installateur gevraag, maar geen antwoord gekregen)
Ik denk niet dat die veel harder kan draaien.
Volgens mij is het maximale wat ik hier heb gezien rond de 1.3 is.
En ik denk niet dat hierdoor je systeem beter gaat worden.

• sergeleeuw
  • Laatst online: 08-04 11:16
void1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:20:
In mijn installatie staat een parallel geschakeld buffervat tussen de aanvoer en retour van de warmtepomp. Op de onderstaande grafiek is te zien dat de circulatiepomp CH (2) continu op 100% draait, terwijl de temperatuur van Water House In (achter pomp 2) duidelijk tussen de Heat Pump Out en de retourtemperatuur in ligt.

Dat lijkt erop te wijzen dat de flow via pomp 2 te hoog is, waardoor er relatief veel water uit het buffervat wordt aangezogen.

[Afbeelding]
Beste, er is bij mij een flint geinstalleerd ook een extra pomp tbv vloerverwarmingsverdeler aangesloten op aux pomp maar ik zie deze niet in de grafieken terug hoe kan dit?
mvg serge

• Barryvdh
Gameboy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:21:
[...]

Helaas zijn de sensors voor gebruikte energie en vermogen nog steeds statisch, als in: ze worden niet bijgewerkt, dus blijven op dezelfde waarde staan...

@Weheat Komt dit nog weer in een werkende vorm terug? Of moet het uit de integratie worden gehaald omdat deze data niet meer beschikbaar gewenst is via de community API?
Ze zijn er mee bezig, refresh rate is nu traag (1 week), maar als het goed is komt dat binnenkort weer elke 30 min. (Aldus WeHeat)

• Jpiek
Ik zie COP, Vemogen IN en Vermogen UIT gewoon bijgewerkt worden in de Homey app :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLRb_jqhdyXs0asaUU0-k9C9f-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BQSjb7gmdhCxbEn9zXm6lRUw.png?f=fotoalbum_large

• Gameboy
Barryvdh schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Ze zijn er mee bezig, refresh rate is nu traag (1 week), maar als het goed is komt dat binnenkort weer elke 30 min. (Aldus WeHeat)
Goed om te horen dat men ermee bezig is, dank voor deze update!

Echter, 30 minuten is nog steeds veel te traag voor vermogens (voor energiewaardes is het nog krap aan acceptabel ;) , naar mijn persoonlijke idee natuurlijk)

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-04 18:05

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Jpiek schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:01:
Ik zie COP, Vemogen IN en Vermogen UIT gewoon bijgewerkt worden in de Homey app :

[Afbeelding]
Ook in Home Assistant zijn Power In en Power Out weer beschikbaar.

Jaren_30_huis_gasloos

• Gameboy
JessicavdH schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Ook in Home Assistant zijn Power In en Power Out weer beschikbaar.
Jah! Sinds 11:15 uur vanmorgen lijkt het weer elke 5 minuten te worden bijgewerkt...progress! :)

• Jpiek
Bij mij werkt het al sinds gisteren ca 11:00

• Barryvdh
Gameboy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Goed om te horen dat men ermee bezig is, dank voor deze update!

Echter, 30 minuten is nog steeds veel te traag voor vermogens (voor energiewaardes is het nog krap aan acceptabel ;) , naar mijn persoonlijke idee natuurlijk)
Ik was wellicht wat onduidelijk. De vermogens zijn elke 2 minuten in HA, de energielogs elke 30 minuten. Alleen loopt de refresh van de totalen voor de energie nu achter in de API. Dat wordt straks weer 30 min, dus gelijk met de updates van HA.

• Carboy54
Gapert86 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Denk dan na over de juiste leverancier/installateur. Weheat is een B to B organisatie. Die communiceert met de leverancier niet met de gebruiker. Doen de andere ons bekende importeurs / fabrikanten ook niet.

• Kevin1990
Is het mogelijk een externe temperatuur sensor te plaatsen die de buiten temperatuur meet?
Want ergens op dit topic zag ik een foto waar de BlackBird van de zijkant op de foto is gezet. Volgens mij als ik het goed heb en je een zijaanzicht hebt waar je aan je linkerhand de voorzijde hebt (met 1 pootje) zit aan die zijde de temperatuur sensor.

Onze buitenunit staat precies omgekeerd en dus met de temperatuur.
En dat is precies de de zijde waar de zon staat. Het is niet gemallijk om de unit een halve slag te draaien daardoor deze dan over de dakrand getild moet worden met de waterleiding eraan.
Daarom probeer ik nu te kijken of ik ergens op het dak en iets hoger (bij de centrale unit voor rioolontluchting en afzuiginstallatie uitlaat daar een sensor op kan hangen en deze te verbinden met de binnen unit die de bereking maakt.

Op dit moment is het volgens de WeHeat sensor 22 graden. Het is niet heel koud maar nog geen korte broeken weer ;)

• Carboy54
Kevin1990 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:45:
Is het mogelijk een externe temperatuur sensor te plaatsen die de buiten temperatuur meet?
Want ergens op dit topic zag ik een foto waar de BlackBird van de zijkant op de foto is gezet. Volgens mij als ik het goed heb en je een zijaanzicht hebt waar je aan je linkerhand de voorzijde hebt (met 1 pootje) zit aan die zijde de temperatuur sensor.

Onze buitenunit staat precies omgekeerd en dus met de temperatuur.
En dat is precies de de zijde waar de zon staat. Het is niet gemallijk om de unit een halve slag te draaien daardoor deze dan over de dakrand getild moet worden met de waterleiding eraan.
Daarom probeer ik nu te kijken of ik ergens op het dak en iets hoger (bij de centrale unit voor rioolontluchting en afzuiginstallatie uitlaat daar een sensor op kan hangen en deze te verbinden met de binnen unit die de bereking maakt.

Op dit moment is het volgens de WeHeat sensor 22 graden. Het is niet heel koud maar nog geen korte broeken weer ;)
Technisch dat mogelijk. Wel zorgen voor dezelfde weerstand in de verlengkabel.

• Kevin1990
Carboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Technisch dat mogelijk. Wel zorgen voor dezelfde weerstand in de verlengkabel.
Is de buitentemperatuur sensor in de binnen unit los erin geklikt of is dit een bundel van kabels op 1 positie in de binnen unit.
Ik vind de buiten unit namelijk op die plaats best staan en wil hem eigenlijk namelijk niet verplaatsen met ook de kans op resonantie op een andere plek. Nu staat die boven de was ruimte waar toch niemand ligt te slapen.

Ik denk dat als ik een temperatuur sensor in de schaduw plaatsen iets hoger als nu dat ik een realistischere waarde krijg als de 20 graden die die nu nog opgeeft namelijk. Hierdoor zal de stooklijn ook wat beter worden denk ik.

De weerstand zal denk ik niet heel erg veranderen omdat de lengte van de kabel nagenoeg identiek blijft toch?

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:21
Kevin1990 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:45:
Is het mogelijk om met wat kunst en vliegwerk/plakwerk de sensor in de schaduw te krijgen?
Is misschien makkelijker dan andere sensor?

• Kevin1990
MartinPTweak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Is het mogelijk om met wat kunst en vliegwerk/plakwerk de sensor in de schaduw te krijgen?
Is misschien makkelijker dan andere sensor?
Neen. Ik vind sowieso de plaats van de originele sensor in de buiten unit te laag hangen boven de bitumen dakbedekking.
Door de kleur en materiaal komt er al snel warmte van het dak.
Dit had in het ontwerp van de BlackBird beter gekund.

De zijde waar de sensor nu zit heeft wanneer de zon schijnt de hele dag warmte daarvan.

De centrale unit op het dak die ook voorheen bestemd was voor de rookafvoer heeft een schaduw zijde wat een betere plaats is voor de sensor. Die kan daarna gemakkelijk door de koof met inspectie deurtje die ik er achteraf gelukkig in heb gemaakt gebruikt kan worden om naar de cv ruimte van de binnen unit te gaan.

• debayan3250
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-03 10:13
Hallo mede-Tweakers,

Ik zit sinds december 2025 in een slepende discussie met De Groene Generatie over een non-conforme warmtepompinstallatie. Op zoek naar een onafhankelijke expert die een rapport kan maken voor geschillencommissie. Maar eerst even mijn verhaal.

De situatie:

· Woning 184m², 12 zones vloerverwarming (pomploze verdeler)
· Weheat Sparrow, juli 2025 geïnstalleerd met serie-buffervat (dus zonder hydraulische ontkoppeling)
· Vanaf december: flowproblemen, lock-outs, defrost-fouten, gigantisch verbruik

Wat er gebeurde:
Op 29 januari gaf DGG schriftelijk toe dat installatie "niet optimaal werkt" en dat er een bypass ontbreekt. Na weken vertraging plaatsten ze op 23 februari een AVDO-bypass als "reparatie".

Het resultaat (conclusies uit meetdata):

· Na AVDO verbruik ik 60% meer elektriciteit (bij 10-12°C buiten) en 96% meer (bij 4-6°C buiten) dan vóór de AVDO, voor precies dezelfde kamertemperatuur.
· Het elektrische back-upelement (waar ik €1500+ extra voor betaalde) slaat nu al aan bij +1°C buiten. Vóór de AVDO gebeurde dat pas bij -8°C (en alleen na systeemuitval).

Het meest opvallende:
DGG heeft nooit mijn data weerlegd. Geen enkele meting betwist. In hun reactie van 13 februari complimenteerden ze mijn analyse ("grondig onderzoek") en kwamen met twee "oplossingen":

1. Verwijder de zone-regeling (dus minder functionaliteit in mijn huis)
2. Plaats een parallel buffervat met extra pomp – tegen meerprijs (offerte)

De parallelle buffer is precies wat ik al op 28 januari adviseerde op basis van Weheat-documentatie. En nu willen ze dat ik ervoor betaal.

Mijn vraag:
Weet iemand een echt onafhankelijke expert (geen installateur) die een deskundigenrapport kan maken over warmtepompen en hydrauliek? Iemand met verstand van Weheat, pomploze vloerverwarming, en die dit soort geschillen kent.

• Caayn
  • Niet online
Kevin1990 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Door de kleur en materiaal komt er al snel warmte van het dak.
Er is speciale coating verkrijgbaar om bitumen wit te maken. Origineel ontworpen voor zonnepanelen maar mogelijk is het in jouw situatie een optie om een stukje wit te maken?

Al heb ik geen idee hoe effectief het werkelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 17-03-2026 18:11 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45
debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:45:
Hallo mede-Tweakers,

Ik zit sinds december 2025 in een slepende discussie met De Groene Generatie over een non-conforme warmtepompinstallatie. Op zoek naar een onafhankelijke expert die een rapport kan maken voor geschillencommissie. Maar eerst even mijn verhaal.

De situatie:

· Woning 184m², 12 zones vloerverwarming (pomploze verdeler)
· Weheat Sparrow, juli 2025 geïnstalleerd met serie-buffervat (dus zonder hydraulische ontkoppeling)
· Vanaf december: flowproblemen, lock-outs, defrost-fouten, gigantisch verbruik

Wat er gebeurde:
Op 29 januari gaf DGG schriftelijk toe dat installatie "niet optimaal werkt" en dat er een bypass ontbreekt. Na weken vertraging plaatsten ze op 23 februari een AVDO-bypass als "reparatie".

Het resultaat (conclusies uit meetdata):

· Na AVDO verbruik ik 60% meer elektriciteit (bij 10-12°C buiten) en 96% meer (bij 4-6°C buiten) dan vóór de AVDO, voor precies dezelfde kamertemperatuur.
· Het elektrische back-upelement (waar ik €1500+ extra voor betaalde) slaat nu al aan bij +1°C buiten. Vóór de AVDO gebeurde dat pas bij -8°C (en alleen na systeemuitval).

Het meest opvallende:
DGG heeft nooit mijn data weerlegd. Geen enkele meting betwist. In hun reactie van 13 februari complimenteerden ze mijn analyse ("grondig onderzoek") en kwamen met twee "oplossingen":

1. Verwijder de zone-regeling (dus minder functionaliteit in mijn huis)
2. Plaats een parallel buffervat met extra pomp – tegen meerprijs (offerte)

De parallelle buffer is precies wat ik al op 28 januari adviseerde op basis van Weheat-documentatie. En nu willen ze dat ik ervoor betaal.

Mijn vraag:
Weet iemand een echt onafhankelijke expert (geen installateur) die een deskundigenrapport kan maken over warmtepompen en hydrauliek? Iemand met verstand van Weheat, pomploze vloerverwarming, en die dit soort geschillen kent.
Ik weet dat dit geen antwoord op je vraag is maar ik gooi em er toch in: Waarom kies je niet voor optie 1?
Gedoe met AVDO’s en parallel buffers horen toch niet in een installatie met alleen vloerverwarming? Daarmee moet je het toch voor elkaar kunnen krijgen dat er altijd een minimum aantal groepen open staat, zelfs als je perse naregeling wilt. Je zou daar in ieder geval nooit zoveel naregeling op moeten zetten dat je een AVDO of parallel buffer nodig hebt om flow te garanderen. Dan ben je de verkeerde theorie aan het toepassen voor het type installatie.
Ik zou bijna willen stellen dat je daarmee zelf vraagt om non-conforme installatie.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
@debayan3250 Draai je toch gelijk die AVDO dicht. 15 seconden werk. Zie je DM voor een expert.

En zonering en buffers? YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

[ Voor 58% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 18:50 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-04 19:04
Inderdaad wat moet je met een zone regeling, dat is mooi voor snel ergens een ruimte te verwarmen of af te sluiten. Snel past niet bij een warmtepomp, dus behalve een kleine zone misschien, moet naar mijn idee het grootste deel zone vrij zijn, altijd open. Als je denkt energie te besparen met zones, dan vrees ik dat het tegen werkt, vanaf het moment dat ik continu verwarm en vooral ook overal, dus zonder nacht verlaging, altijd 21 graden, is mijn verbruik het laagst.

Die parallel buffer kost je ook rendement...

[ Voor 4% gewijzigd door DjAntoon op 17-03-2026 18:49 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:50
debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:45:
Hallo mede-Tweakers,
Ik zit sinds december 2025 in een slepende discussie
Misschien ben je verkeerd voorgelicht door de leverancier maar dit is typisch wat er gebeurt met zone regeling en serie buffervat.
Als de leverancier al had geadviseerd om de zoneregeling weg te halen dan sta je zwak.
Als er alsnog een buffervat met pomp in moet omdat je de zoneregeling toch wilt behouden dan kun je toch niet eisen deze gratis te krijgen?
Die had je ook moeten betalen als die er gelijk in zou komen.
Nu die er achteraf alsnog in moet kun je toch niet eisen dat deze gratis gemonteerd moet worden.
Onhandige acties jouwerzijnde allemaal, probeer er op een fatsoenlijke manier uit te komen.

• debayan3250
Bedankt voor uw feedback. Hoewel het gemakkelijk is om de zonering de schuld te geven, heb ik in werkelijkheid sinds het begin van het stookseizoen (behalve tijdens het testen) tot op heden geen zones afgesloten. Hoewel ik geen expert ben, denk ik dat het hoofdprobleem niet de zonering is, maar eerder dat de warmtepomp niet genoeg opvoerhoogte heeft om het water door het hele huis te pompen. Ik heb getest toen de warmtepomp voor het eerst uitviel vanwege een zeer lage doorstroming (0,2 - 0,4 m³/u). Door de bovenste verdiepingen af ​​te sluiten, verbeterde de gemiddelde doorstroming. In mijn geval schommelt de doorstroming volgens een vast patroon: 3 minuten 0,2 - 0,4 m³/u, 5 minuten 0,5-0,7 m³/u en vervolgens 2 minuten 0,8-0,9 m³/u. Dit strookt niet met het argument dat de zones afgesloten moeten worden. Als u de documentatie van WeHeat over buffertanks leest, staat daarin duidelijk dat voor een pomploos vloerverwarmingssysteem met zones een parallelle buffertank de aanbevolen hydraulische oplossing is. Wat betreft de gratis upgrade: de kwestie draait om non-conformiteit. Ik heb niet om een ​​serie- of parallelle buffertank gevraagd. Ik had gevraagd om een ​​efficiënt verwarmingssysteem. Volgens de zorgplicht voor professionele installateurs heb ik recht op correct advies, ongeacht wat ik vraag. In mijn geval werd mij niet geadviseerd om zones te verwijderen vóór of tijdens de installatie. Pas toen het systeem uitviel, werd dit voorgesteld.

• arjenhiemstra
debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:12:
Bedankt voor uw feedback. Hoewel het gemakkelijk is om de zonering de schuld te geven, heb ik in werkelijkheid sinds het begin van het stookseizoen (behalve tijdens het testen) tot op heden geen zones afgesloten. Hoewel ik geen expert ben, denk ik dat het hoofdprobleem niet de zonering is, maar eerder dat de warmtepomp niet genoeg opvoerhoogte heeft om het water door het hele huis te pompen. Ik heb getest toen de warmtepomp voor het eerst uitviel vanwege een zeer lage doorstroming (0,2 - 0,4 m³/u). Door de bovenste verdiepingen af ​​te sluiten, verbeterde de gemiddelde doorstroming. In mijn geval schommelt de doorstroming volgens een vast patroon: 3 minuten 0,2 - 0,4 m³/u, 5 minuten 0,5-0,7 m³/u en vervolgens 2 minuten 0,8-0,9 m³/u. Dit strookt niet met het argument dat de zones afgesloten moeten worden. Als u de documentatie van WeHeat over buffertanks leest, staat daarin duidelijk dat voor een pomploos vloerverwarmingssysteem met zones een parallelle buffertank de aanbevolen hydraulische oplossing is. Wat betreft de gratis upgrade: de kwestie draait om non-conformiteit. Ik heb niet om een ​​serie- of parallelle buffertank gevraagd. Ik had gevraagd om een ​​efficiënt verwarmingssysteem. Volgens de zorgplicht voor professionele installateurs heb ik recht op correct advies, ongeacht wat ik vraag. In mijn geval werd mij niet geadviseerd om zones te verwijderen vóór of tijdens de installatie. Pas toen het systeem uitviel, werd dit voorgesteld.
Met 184m2 vloerverwarming zonder naregeling zou je nooit flow issues moeten hebben en al helemaal geen AVDO (= nooit een oplossing) en/of parallel buffervat nodig moeten hebben.

Als je zonering hebt maar niet actief toepast op het moment dat er issues zijn dan is dat inderdaad niet het issue en zitten de issues ergens anders in je installatie. Opvoerhoogte lijkt mij onlogisch als op zichzelf staand issue.
Zijn er wel leidingen toegepast met voldoende diameter? Succes iig met deze vervelende issues!

• debayan3250
DjAntoon schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:49:
Inderdaad wat moet je met een zone regeling, dat is mooi voor snel ergens een ruimte te verwarmen of af te sluiten. Snel past niet bij een warmtepomp, dus behalve een kleine zone misschien, moet naar mijn idee het grootste deel zone vrij zijn, altijd open. Als je denkt energie te besparen met zones, dan vrees ik dat het tegen werkt, vanaf het moment dat ik continu verwarm en vooral ook overal, dus zonder nacht verlaging, altijd 21 graden, is mijn verbruik het laagst.

Die parallel buffer kost je ook rendement...
Imagine you are at a tailor shop to make a suit. The tailor takes all measurements and delivers a small suit. Now that you have a problem, tailor says, well, you could really cut a few kilos to be healthy and also fit into the suit or pay me more to make it big. The question was never whether I needed zones, the question is, given I have this kind of home, was the choice of hydraulics correct?

• debayan3250
arjenhiemstra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Met 184m2 vloerverwarming zonder naregeling zou je nooit flow issues moeten hebben en al helemaal geen AVDO (= nooit een oplossing) en/of parallel buffervat nodig moeten hebben.

Als je zonering hebt maar niet actief toepast op het moment dat er issues zijn dan is dat inderdaad niet het issue en zitten de issues ergens anders in je installatie. Opvoerhoogte lijkt mij onlogisch als op zichzelf staand issue.
Zijn er wel leidingen toegepast met voldoende diameter? Succes iig met deze vervelende issues!
Nou, dat is interessant en ik zou het ook wel willen weten. Toen ik het huis kocht, had het een Intergas Xtreme HRE 36-ketel, voordat ik naar Sparrow verhuisde.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Imagine you are at a tailor shop to make a suit. The tailor takes all measurements and delivers a small suit. Now that you have a problem, tailor says, well, you could really cut a few kilos to be healthy and also fit into the suit or pay me more to make it big. The question was never whether I needed zones, the question is, given I have this kind of home, was the choice of hydraulics correct?
And now you are naked. 8) Geintje maar laat je even goed voorlichten. En lees je zelf goed in. Ik zou in ieder geval ver wegblijven van dat parallel vat, extra pomp en zoneregeling. Andere ruimtes die je wil verwarmen gewoon inregelen op flow. Dus minder warm, minder flow geven. Genoeg over te vinden hier op Tweakers. Wellicht is de waterpomp niet helemaal okee en is daarom de flow zo laag. Zal een goede installateur moeten bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 19:40 ]

• debayan3250
Technician- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Misschien ben je verkeerd voorgelicht door de leverancier maar dit is typisch wat er gebeurt met zone regeling en serie buffervat.
Als de leverancier al had geadviseerd om de zoneregeling weg te halen dan sta je zwak.
Als er alsnog een buffervat met pomp in moet omdat je de zoneregeling toch wilt behouden dan kun je toch niet eisen deze gratis te krijgen?
Die had je ook moeten betalen als die er gelijk in zou komen.
Nu die er achteraf alsnog in moet kun je toch niet eisen dat deze gratis gemonteerd moet worden.
Onhandige acties jouwerzijnde allemaal, probeer er op een fatsoenlijke manier uit te komen.
Ik ben het er gedeeltelijk mee oneens. Ik heb nooit om een ​​specifiek type buffer gevraagd. Ik heb gevraagd om een ​​functionerend verwarmingssysteem. Het maakt me niet uit welk type buffer het is, als het maar doet wat het moet doen. De vraag wordt pas interessant als ik iets nodig heb en iets anders krijg. Volgens artikel 7:17, 7:21 en 6:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek heb ik recht op correct advies en, indien ik tijdig op de hoogte word gesteld van het probleem, op een kosteloze reparatie van een niet-conform systeem. Ongeacht de kosten. Ik hoef alleen maar aan te tonen dat het systeem in zijn huidige vorm niet efficiënt werkt en dat de installateur dit zelf heeft toegegeven.

• arjenhiemstra
debayan3250 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Nou, dat is interessant en ik zou het ook wel willen weten. Toen ik het huis kocht, had het een Intergas Xtreme HRE 36-ketel, voordat ik naar Sparrow verhuisde.
Als het leiding werk niet is aangepast maak ik mij zorgen. Je intergas maakt zeer wss een veel hogere aanvoer temp water. Je WP verwarmd met lage temp en moet daarom een veel hogere flow hebben == voldoende (bijna altijd groter vergeleken met gas gestookt cv) diameter leidingwerk.

Als het leidingwerk niet voldoende flow kan faciliteren moet dat vrij eenvoudig door een expert vast te stellen zijn. Weheat zou hier best een helpende hand kunnen bieden door een (onafhankelijke) partij te voor te stellen. Dat heb ik andere fabrikanten ook wel zien doen.

Ga niet verder aan de gang met buffer of avdo “oplossingen”, dat zijn ze namelijk niet in deze situatie.

Flow issues zonder zones dicht te hebben icm 184m2 vloerverwarming moeten echt eerst opgelost worden zonder deze maatregelen. Anders ga je het probleem alleen maar verbergen.
Pagina: 1 ... 188 ... 195 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.