• patrick_199
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11-04 23:06
dannyll schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:22:
Ik zie helemaal geen opmerkingen meer over de HA koppeling met Weheat. Het klopt toch dat de kwh waarden nog steeds niet worden gewijzigd? Of doe ik iets fout?
Bij mij ook, om dit probleem definitief op te lossen heb ik nu een Shelly energiemeter besteld

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:07:
[...]
OT is leuk voor een ketel. Niet voor een WP. ;)
OT is slechst een protocol, het is de programmering van de thermostaat die je aansluit die het probleem veroorzaakt. Die zijn te vaak gericht op het aansturen van een CV ketel...

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-04 19:47
dannyll schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:22:
Ik zie helemaal geen opmerkingen meer over de HA koppeling met Weheat. Het klopt toch dat de kwh waarden nog steeds niet worden gewijzigd? Of doe ik iets fout?
Klopt, net als de jaarweergave in de app, die werkt ook niet meer bij en mist maart. Heb je het al gemeld via “Feedback” in het portal?

• arnebl88
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-03 12:45
Ik heb een vraag over de standby modus van mijn BB80 die draait op een stooklijn.

Ik zie dat de BB in standby gaat zodra de Temp In hoger is dan de gevraagde watertemperatuur: lijkt me een logische instelling. Wat ik niet begrijp: waarm gaat de CV circulatiepomp dan óók direct in standby? Nu daalt mijn kamertemperatuur vrij snel tot 18.0 of 18gr als de BB in standby gaat, terwijl de watertemperatuur nog warm is. Zou het niet logischer zijn als de CV circulatie blijft circuleren als de BB in standby gaat? Zoals het nu is ingesteld duurt het ook vrij lang tot het (stilstaande) CV leidingwater voldoende is afgekoeld om een nieuwe cyclus te triggeren. Maar misschien begrijp ik iets niet goed...

Zie foto, de gele lijn is de CV circulatiepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsNYjDQUFsiGohcu2p07PQQVSvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KUmeOsQws19G6dCPUqoftxrw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door arnebl88 op 10-03-2026 18:18 ]

• Huisiie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:40
Ik ben van plan een FE setup van WeHeat aan te schaffen (Met Blackbird P80). Hoeveel geluid produceert de binnenunit?

• orillion
Huisiie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:44:
Ik ben van plan een FE setup van WeHeat aan te schaffen (Met Blackbird P80). Hoeveel geluid produceert de binnenunit?
Niets, alleen de pompen maken wel geluid. Bij mij is het vergelijkbaar met de pomp die eerst in de CV ketel zat.

• orillion
arnebl88 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:15:
Ik heb een vraag over de standby modus van mijn BB80 die draait op een stooklijn.

Ik zie dat de BB in standby gaat zodra de Temp In hoger is dan de gevraagde watertemperatuur: lijkt me een logische instelling. Wat ik niet begrijp: waarm gaat de CV circulatiepomp dan óók direct in standby? Nu daalt mijn kamertemperatuur vrij snel tot 18.0 of 18gr als de BB in standby gaat, terwijl de watertemperatuur nog warm is. Zou het niet logischer zijn als de CV circulatie blijft circuleren als de BB in standby gaat? Zoals het nu is ingesteld duurt het ook vrij lang tot het (stilstaande) CV leidingwater voldoende is afgekoeld om een nieuwe cyclus te triggeren. Maar misschien begrijp ik iets niet goed...

[Afbeelding]
Is al vaker over geklaagd. Alleen onder 4 graden buitentemperatuur blijft die rondpompen helaas.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:56
MotorBeast schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:52:
@Razer Dat kan toch nooit goed werken met een WP? Dat is dan volle bak knallen tot setpoint en dan weer uit. Of ben ik nu gek? Het is zelfs met een HR Ketel onzuinig om te stoken op aan/uit. Niet voor niets heeft men hiervoor modulerend OT uitgevonden. Dit soort thermostaten zijn totaal ongeschikt voor een WP. @Carboy54 gebruikt toch een thermostaat die zowel stooklijn als aan/uit bij eventueel setpoint bereiken (bijvoorbeeld door zoninval in deze tijd) uitschakelt. De ideale manier van stoken is gematigd verwarmen op stooklijn en liefst niet uit gaan.
Dit is een beetje het gevaar als je zo mee gaat praten, alsof je een Weheat hebt ;) Je kan een aan-uit thermostaat combineren met een stooklijn. Die stooklijn staat ingesteld in de warmtepomp; niet in de thermostaat.

Je hebt dus OpenTherm, aan-uit icm stooklijn en volledig stooklijn als manier van aansturen.

Weheat Flint

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:41
orillion schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:33:
[...]

Niets, alleen de pompen maken wel geluid. Bij mij is het vergelijkbaar met de pomp die eerst in de CV ketel zat.
Niets? Hier produceert de binnenunit bij werking een hoog toon. Naar mijn weten en ervaring bij andere in mijn omgeving is dat ook het geval. Of ze hebben dit recent ‘opgelost’ (unit van jan-25).

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:20
STIMPPYYY schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Niets? Hier produceert de binnenunit bij werking een hoog toon. Naar mijn weten en ervaring bij andere in mijn omgeving is dat ook het geval. Of ze hebben dit recent ‘opgelost’ (unit van jan-25).
Dit is voor mij idd hetzelfde. Niet storend in een aparte ruimte, wel in je woonkamer/slaapkamer lijkt me :)

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenVerweij op 10-03-2026 21:51 ]

• Jpiek
  • Nu online
n.smits schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:49:
[...]

Dit is een beetje het gevaar als je zo mee gaat praten, alsof je een Weheat hebt ;)
Flauw...
Je hebt dus OpenTherm, aan-uit icm stooklijn en volledig stooklijn als manier van aansturen.
Je kunt wel degelijk een stooklijn aansturing maken met een thermostaat (of op een andere manier) met OT...

OT is een protocol, daar kan je prima een watertemperatuur mee aansturen op basis van de buitentemperatuur...

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-04 20:14
Ik begrijp geloof ik niet goed wat nu het voordeel is van stooklijn + aan/uit via thermostaat . Bij mij draait hij op stooklijn en bij mild weer moduleert hij terug naar ca 220 Watt . Bij het zachte weer vorige week ging hij overdag vanzelf uit . Dan heb je toch hetzelfde ? Het enige “nadeel “ is koude voeten in de badkamer s avonds bij het douchen ( maar s ochtends weer warm want dan is hij weer gaan draaien ) . Maar dat neem ik allemaal voor lief nu er geen liter gas meer doorheen gaat hier ( behalve dan voor warm water ) .

• Ariewhr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-04 08:31
RayDelft schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:35:
Ik begrijp geloof ik niet goed wat nu het voordeel is van stooklijn + aan/uit via thermostaat . Bij mij draait hij op stooklijn en bij mild weer moduleert hij terug naar ca 220 Watt . Bij het zachte weer vorige week ging hij overdag vanzelf uit . Dan heb je toch hetzelfde ? Het enige “nadeel “ is koude voeten in de badkamer s avonds bij het douchen ( maar s ochtends weer warm want dan is hij weer gaan draaien ) . Maar dat neem ik allemaal voor lief nu er geen liter gas meer doorheen gaat hier ( behalve dan voor warm water ) .
In mijn geval heeft het te maken met opwarming door de zon. Ook als het buiten een graad of 5 is, en de zon schijnt naar binnen, wordt het gauw erg warm (goed geïsoleerd, en veel glas op het oosten/zuiden). Dan wil de hij vanwege de lage buitentemperatuur gewoon door stoken waardoor het nog warmer wordt in huis. Daarom is het wenselijk om bij bijvoorbeeld 21°c binnentemperatuur de WP uit te laten gaan.

Ik denk dat aan/uit+stooklijn ook niet voor iedereen is. Maar in mijn geval dus wel.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:12
arnebl88 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:15:

[Afbeelding]
Om de xx tijd gaat de waterpomp even draaien. Dat is die ene spike in jouw grafiek. Verplaatsen van de sensor naar een plek waar het water sneller afkoelt zoals op de verdeler helpt dit voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 11-03-2026 09:48 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
Grootste verschil is de aansturing compressor. Bij OT zijn de sprongen vaak best groot. Bij stooklijn gaat het in kleine stapjes van 2% wat theoretisch een iets hogere cop kan opleveren en een rustiger draaiende warmtepomp.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:55
Ik zit te denken om de Flint hybride naar Full Electric te upgraden of een aparte warmtepomp boiler. Ik twijfel nog erg wat nu het beste optie is?
Is de FE van de Flint sterk genoeg bij koude temperaturen icm BUH? Welke maat boiler met 4 personen?
Ik heb aan gemeni gevraagd hoe het werkt icm met koelen in de zomer met het overschot van energie van de zonnepanelen. Klopt dit? Kan je instellen dat de BUH bijspringt om de verwarmtijd van de SWW te verkorten?

De COP waarden
September 5.3
Oktober 5.6
November 4.1
December 4.4
Januari 3.9 (laagste waarde 3.1)
Februari 4.4
Maart 4.9

geen ai pulp graag

[ Voor 66% gewijzigd door teacher op 11-03-2026 15:13 ]

• rijmer
  • Laatst online: 12:19
Is het niet handiger dat je concreet je vragen stelt zonder de hele lap met AI tekst? Het is me nu eerlijk gezegd onduidelijk welke vragen je exact hebt.
frank2908 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:19:
Ik zit te denken om de Flint hybride naar Full Electric te upgraden of een aparte warmtepomp boiler. Ik twijfel nog erg wat nu het beste optie is?
Is de FE van de Flint sterk genoeg bij koude temperaturen icm BUH? Welke maat boiler met 4 personen?
Ik heb aan gemeni gevraagd hoe het werkt icm met koelen in de zomer met het overschot van energie van de zonnepanelen. Klopt dit? Kan je instellen dat de BUH bijspringt om de verwarmtijd van de SWW te verkorten?

De COP waarden
September 5.3
Oktober 5.6
November 4.1
December 4.4
Februari 4.4
Maart 4.9

De opwarmtijd van je sanitair warm water (SWW) met een Weheat Flint hangt sterk af van de grootte van de boiler en of je alleen de compressor gebruikt of ook de Backup Heater (BUH).Op basis van gebruikerservaringen en technische data zijn dit de gemiddelde tijden om een boiler van 10°C naar ca. 50-55°C te brengen:

1. Gemiddelde opwarmtijden (200 liter boiler)
Een boiler van 200 liter is de meest gekozen maat voor een all-electric Flint.

Alleen Compressor (Duurzaam): Gemiddeld 2 tot 4 uur. Dit is de meest efficiënte stand waarbij je de hoogste COP haalt en dus het meeste uit je zonnestroom haalt.
Compressor + BUH (Snel): Gemiddeld 45 minuten tot 1,5 uur. Gebruikers op Tweakers melden dat het systeem met ondersteuning van de bijverwarmer een 300L vat soms al binnen 45 minuten weer op 50 graden heeft.

2. Factoren die de snelheid beïnvloeden
Buitentemperatuur: De Flint (6 kW) is erg krachtig, maar bij zeer warm weer (tijdens het koelseizoen) is de compressor juist heel efficiënt voor warm water.
Gewenste temperatuur: Het opwarmen van 50°C naar 60°C duurt relatief langer dan van 30°C naar 40°C, omdat de warmtepomp harder moet werken bij hogere temperaturen.
Gezinsverbruik: Als de boiler niet helemaal leeg is (bijv. na één korte douche), duurt het bijwarmen vaak slechts 20 tot 30 minuten.

3. Schakeling tussen Koelen en SWW
Zoals je al aangaf, krijgt SWW altijd prioriteit. In de praktijk ziet een zomerse dag er dan zo uit:

Ochtend/Middag: De warmtepomp staat in de koelmodus.
SWW-vraag: Zodra de boiler onder de ingestelde temperatuur komt (of je schema start), stopt het koelen direct. De driewegklep schakelt om naar de boiler.
Opwarmen: De Flint verwarmt de boiler (bijv. 1 uur lang met zonnestroom).
Hervatting: Zodra de boiler op temperatuur is, schakelt de pomp weer terug naar de koelmodus.

Let op: De Weheat software heeft een "backoff-timer" voor koelen om pendelen te voorkomen. Na een SWW-run kan het soms even duren (standaard 1 tot 3 uur) voordat de koeling weer actief start, tenzij de binnentemperatuur erg hoog is.

Tip voor jouw situatie:
Omdat je in september/maart veel overschot hebt, kun je het beste het SWW-schema instellen tussen 12:00 en 14:00 uur. Dit is meestal het warmste moment van de dag (hoogste rendement voor de warmtepomp) en het moment met de meeste zonnestroom. Daarna heeft de Flint de rest van de middag de tijd om je huis weer te koelen met het resterende zonne-overschot.

• frank2908
  • Laatst online: 14:55
rijmer schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:28:
Is het niet handiger dat je concreet je vragen stelt zonder de hele lap met AI tekst? Het is me nu eerlijk gezegd onduidelijk welke vragen je exact hebt.

[...]
De korte versie

Wat zijn jullie ervaringen met de Flint full electric of de stand alone icm een warmtepomp boiler?

- bij de koudste dagen in de winter. Kan de Flint warmtepomp dit aan?
- tijdens het koelen in de zomer met SWW

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
frank2908 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:19:

De COP waarden
September 5.3
Oktober 5.6
November 4.1
December 4.4
Februari 4.4
Maart 4.9

De opwarmtijd van je sanitair warm water (SWW) met een Weheat Flint hangt sterk af van de grootte van de boiler en of je alleen de compressor gebruikt of ook de Backup Heater (BUH).Op basis van gebruikerservaringen en technische data zijn dit de gemiddelde tijden om een boiler van 10°C naar ca. 50-55°C te brengen:

1. Gemiddelde opwarmtijden (200 liter boiler)
Een boiler van 200 liter is de meest gekozen maat voor een all-electric Flint.

Alleen Compressor (Duurzaam): Gemiddeld 2 tot 4 uur. Dit is de meest efficiënte stand waarbij je de hoogste COP haalt en dus het meeste uit je zonnestroom haalt.
Compressor + BUH (Snel): Gemiddeld 45 minuten tot 1,5 uur. Gebruikers op Tweakers melden dat het systeem met ondersteuning van de bijverwarmer een 300L vat soms al binnen 45 minuten weer op 50 graden heeft.

2. Factoren die de snelheid beïnvloeden
Buitentemperatuur: De Flint (6 kW) is erg krachtig, maar bij zeer warm weer (tijdens het koelseizoen) is de compressor juist heel efficiënt voor warm water.
Gewenste temperatuur: Het opwarmen van 50°C naar 60°C duurt relatief langer dan van 30°C naar 40°C, omdat de warmtepomp harder moet werken bij hogere temperaturen.
Gezinsverbruik: Als de boiler niet helemaal leeg is (bijv. na één korte douche), duurt het bijwarmen vaak slechts 20 tot 30 minuten.

3. Schakeling tussen Koelen en SWW
Zoals je al aangaf, krijgt SWW altijd prioriteit. In de praktijk ziet een zomerse dag er dan zo uit:

Ochtend/Middag: De warmtepomp staat in de koelmodus.
SWW-vraag: Zodra de boiler onder de ingestelde temperatuur komt (of je schema start), stopt het koelen direct. De driewegklep schakelt om naar de boiler.
Opwarmen: De Flint verwarmt de boiler (bijv. 1 uur lang met zonnestroom).
Hervatting: Zodra de boiler op temperatuur is, schakelt de pomp weer terug naar de koelmodus.

Let op: De Weheat software heeft een "backoff-timer" voor koelen om pendelen te voorkomen. Na een SWW-run kan het soms even duren (standaard 1 tot 3 uur) voordat de koeling weer actief start, tenzij de binnentemperatuur erg hoog is.

Tip voor jouw situatie:
Omdat je in september/maart veel overschot hebt, kun je het beste het SWW-schema instellen tussen 12:00 en 14:00 uur. Dit is meestal het warmste moment van de dag (hoogste rendement voor de warmtepomp) en het moment met de meeste zonnestroom. Daarna heeft de Flint de rest van de middag de tijd om je huis weer te koelen met het resterende zonne-overschot.
Aparte machine voor tapwater bevalt ons prima. Nooit gedoe met dat de warmtepomp moet kiezen tussen of warm water maken of CV voorzien van warmte. Gaat er een machine kapot of heeft die storing valt maar 1 deel hiervan weg.
Wij hebben een normale boiler. Achteraf had ik misschien beter een warmtepomp boiler moeten nemen maar dat is altijd achteraf...
Voordeel van de normale boiler. Makkelijk met installatie en ik hoor hem nauwelijks. Je hoort hem wel iets als die aan het verwarmen is maar te verwaarlozen. Hij staat bij ons in de wasruimte achter de wasmachine en droger. Koperen variant genomen die als het goed is onderhoudsarm is. Nooit omkijken naar.

En ja het elektra verbruik is hoger dan iets met een warmtepomp maar is niet anders. Maar de aanschaf is ook lager.

• Carboy54
frank2908 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:44:
[...]

De korte versie

Wat zijn jullie ervaringen met de Flint full electric of de stand alone icm een warmtepomp boiler?

Ja met een BUH kan de Flint dit altijd aan. De BUH is ook voorschrift van Weheat. Zie topics van afgelopen week.

• cvdburg
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-03 19:21
Bij de nieuwe WeHeat energy sensoren in Home Assistant zie ik vanochtend 9:55 wel een sprong in de gegevens.. er wordt hopelijk aan gewerkt, verder blijft hij vlak..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1POLLGJfyOPN_Xf7EkELiAHY6yU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zg0sx20A2JX4iYx0jP983KP1.jpg?f=user_large

• orillion
cvdburg schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:49:
Bij de nieuwe WeHeat energy sensoren in Home Assistant zie ik vanochtend 9:55 wel een sprong in de gegevens.. er wordt hopelijk aan gewerkt, verder blijft hij vlak..
[Afbeelding]
In de app is het jaaroverzicht ook weer werkend.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-04 20:38
Ik ben me dus aan het orienteren op een Weheat warmtepomp. Wil volledig van gas af.
Mijn situatie momenteel:
ca 800m3 gasverbruik per jaar.
Huis uit 1953, voor zover mogelijk geisoleerd. Beneden vloerverwarming 55m2, boven radiatoren. Met 55 graden krijg ik de meeste ruimtes makkelijk warm, alleen duurt de vloerverwarming wel heel lang voordat hij op temperatuur is. Overigens zegt de sensor die ik op de CV buis heb aangebracht dat de maximale temperatuur rond de 45 graden zit.
Ik heb ook een zonneboiler met 200L buffervat. Deze zal vervangen moeten worden door een Weheat buffervat van 200L.
In plaats van de zonnecollectoren leg ik dan nog een paar PV panelen op de zuidkant van het huis.

Bij Coolblue adviseren ze een Sparrow en kwam de offerte op ongeveer 10.000 euro, maar ze hebben nog niemand langs laten komen.
Bij Saman adviseren ze de Flint, ook voor ongeveer 10k, zij zijn wel langs gekomen. In de offerte staat dat als het dan een keer echt koud is, dat er dan nog de backup van de houtkachel is...dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Persoonlijk ben ik bang dat de Flint, zeker als het koud is net als in januari, het net niet trekt en daarom het 3kW verwarmingselement te veel gaat aanspreken. Aangezien ik ook de auto oplaad kan dat wel eens lastig worden dan.

Oh ja, en Saman wil graag een onderhoudscontract verkopen, daar zit ik niet zo op te wachten, want wat valt er te onderhouden aan een warmtepomp?

Kan iemand iets van advies uit de praktijk geven?

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04 22:09
patrick_199 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Bij mij ook, om dit probleem definitief op te lossen heb ik nu een Shelly energiemeter besteld
Waar ga je die plaatsen? In de meterkast of bij de werkschakelaar van de warmtepomp? Ik zit er ook over na te denken om dit te doen, en dan evt met een Kamstrup om de output te hebben. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik het wil/moet doen.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
QuestionMarc schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:54:
Ik ben me dus aan het orienteren op een Weheat warmtepomp. Wil volledig van gas af.
Mijn situatie momenteel:
Huis uit 1953, voor zover mogelijk geisoleerd. Beneden vloerverwarming 55m2, boven radiatoren. Met 55 graden krijg ik de meeste ruimtes makkelijk warm, alleen duurt de vloerverwarming wel heel lang voordat hij op temperatuur is. Overigens zegt de sensor die ik op de CV buis heb aangebracht dat de maximale temperatuur rond de 45 graden zit.
Ik heb ook een zonneboiler met 200L buffervat. Deze zal vervangen moeten worden door een Weheat buffervat van 200L.
In plaats van de zonnecollectoren leg ik dan nog een paar PV panelen op de zuidkant van het huis.

Bij Coolblue adviseren ze een Sparrow en kwam de offerte op ongeveer 10.000 euro, maar ze hebben nog niemand langs laten komen.

Bij Saman adviseren ze de Flint, ook voor ongeveer 10k, zij zijn wel langs gekomen. In de offerte staat dat als het dan een keer echt koud is, dat er dan nog de backup van de houtkachel is...dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Persoonlijk ben ik bang dat de Flint, zeker als het koud is net als in januari, het net niet trekt en daarom het 3kW verwarmingselement te veel gaat aanspreken. Aangezien ik ook de auto oplaad kan dat wel eens lastig worden dan.

Oh ja, en Saman wil graag een onderhoudscontract verkopen, daar zit ik niet zo op te wachten, want wat valt er te onderhouden aan een warmtepomp?

Als ik het zo lees is het gas verbruik alleen voor het verwarmen van je huis.

Hoe oud is je zonneboiler?
Ik ben er niet helemaal in thuis maar ik denk dat die warm water krijgt door de zonnecollectoren en een verwarmings element denk ik? Als dat zo is zou ik die laten staan en niet weghalen in verband met de nieuwe investering die je moet doen en investering die je hebt gedaan.
De warmtepomp kan niet warm tapwater en CV verwarming tegelijk doen denk ik.

Na dit jaar is het alleen maar handig om extra panelen te nemen als je verbruik erg hoog is en het liefste zo goed mogelijk spreiden zodat je zoveel mogelijk kan verbruiken of op kan slaan in een batterij.

Welk van de 2 varianten je moet nemen kan ik je niet in adviseren. Ik heb een BlackBird P80 staan.
Ik zie op het forum voor beide goede verhalen maar ook wat kritsche puntjes. Elke installatie is anders natuurlijk maar bepaalde eigenschappen zijn product gebonden en zijn niet te wijzigen.

Wat betreft je afgifte. je radiatoren vervangen van lage temperatuur radiatoren gaat veel schelen. In ons geval in ieder geval wel. Best goed te betalen gebruikt en ook exemplaren in nette staat. Geduld heben en de juiste formaten scroen die je nodig hebt/ Als je daar alvast mee begint scheelt dat weer wat stress over naderhand je afgifte op orde te krijgen.

• Jpiek
  • Nu online
Met 55 graden krijg ik de meeste ruimtes makkelijk warm, alleen duurt de vloerverwarming wel heel lang voordat hij op temperatuur is.
Bedoel je eenmalig, of gebruik je nachtverlaging ? En ik neem aan dat er geen 55C door de vloer gaat, maar idd die genoemde 45c of nog lager ?
Ik verwarm alleen met radiatoren/convectoren en heb 55c alleen nodig met flinke vorst zoals in Januari.

vwb die zonneboiler, kan je nog een 2de warmtebron aanlsuiten, dus een tweede spiraal en daar evt de WP op ? Ik zou hem ook lekker laten staan als het goed werkt. Hooguit met een 2de spiraal kijken of je het stroomverbruik nog wat verder kan terugbrengen met de Flint.

• Carboy54
Mijn situatie momenteel:

55 graden met een warmtepomp moet je niet willen. Als advies geef ik altijd 40-45 graden max 24/7 omdat warmtepompen trager zijn dan cv installaties. Lukt dat niet pas dan ook jouw afgifte en / of isolatie aan. Dan wordt het succesvol.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
Mijn situatie momenteel:

55 graden met VV? Hoe krijg je dat voor elkaar? Dan ben je wel heel erg aan het mengen naar terug zo'n max 35 graden. En VV duurt lang voordat hij warm is? Met VV, en zeker met een WP, doe je niet of heel weinig aan verlaging en is hij altijd warm.

Onderhoudscontract? Vuilfilter reinigen en de buitenunit schoonmaken. Ik heb het niet.

Reken gewoon uit wat je nodig hebt aan vermogen bij -7 of als je wil -10. Dan weet je ook welke WP je moet hebben. Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04 22:09
Voor de mensen die een geschatte COP willen in HA op basis van het carnotprincipe heb ik Claude een Template sensor laten maken en die laten fitten op de cop-, vermogens-, water- en buitentemperatuurdata van voor het aanpassen van de API.
Blijkt de COP nu een redelijke schatting, past iig goed bij historische data:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{% set t_buiten = states('sensor.sn_57j4_epx7_buitentemperatuur') | float(10) %}
{% set compressor = states('sensor.sn_57j4_epx7_compressorsnelheid') | float(0) %}
{% if compressor > 0 %}
  {% if t_buiten <= 9 %}
    {% set t_aanvoer_stooklijn = 26.0 + (9.0 - t_buiten) * 0.724 %}
  {% else %}
    {% set t_aanvoer_stooklijn = 26.0 - (t_buiten - 9.0) * 0.833 %}
  {% endif %}
  {% set t_aanvoer_werkelijk = states('sensor.sn_57j4_epx7_watertemperatuur_uit') | float(0) %}
  {% set t_aanvoer = [t_aanvoer_stooklijn, t_aanvoer_werkelijk] | min %}
  {% set delta_t = t_aanvoer - t_buiten %}
  {% if delta_t > 3 %}
    {{ (77.6 / (delta_t ** 0.867)) | round(2) }}
  {% else %}
    unavailable
  {% endif %}
{% else %}
  0
{% endif %}

• arnebl88
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-03 12:45
Carboy54 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Om de xx tijd gaat de waterpomp even draaien. Dat is die ene spike in jouw grafiek. Verplaatsen van de sensor naar een plek waar het water sneller afkoelt zoals op de verdeler helpt dit voorkomen.
Dank voor de toelichting, dan ga ik dat proberen. Begrijp ik dan goed dat weheat de "Watertemperatuur Huis In" gebruikt voor in- en uitschakelen? (Aangezien dat de enige sensor is die ik kan verplaatsen)
Die sensor wilde ik sowieso verplaatsen/beter contact laten maken, geeft steevast 2.5gr lagere temp dan de "Temperatuur uit", volgens mij een meer voorkomend probleem (tenminste, ik mag hopen dat dat niet klopt;), dan zou ik wel heel veel warmte verliezen in 4m waterleiding naar buiten unit)

• rvdv61
  • Laatst online: 09:13
Ik heb warmte geleidend materiaal aangebracht op de plek waar de sensor op de leiding geklemd zit. Had eerst ook ruim 2 graden verschil tussen WP uit en Huis in. Nu nog 0,9 en mijn leiding loopt 6 meter over de gevel en dan nog 5 meter door de kruipruimte onder het huis voordat die het verwarmde gedeelte van het huis binnen komt.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-04 08:10
arnebl88 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Dank voor de toelichting, dan ga ik dat proberen. Begrijp ik dan goed dat weheat de "Watertemperatuur Huis In" gebruikt voor in- en uitschakelen? (Aangezien dat de enige sensor is die ik kan verplaatsen)
Die sensor wilde ik sowieso verplaatsen/beter contact laten maken, geeft steevast 2.5gr lagere temp dan de "Temperatuur uit", volgens mij een meer voorkomend probleem (tenminste, ik mag hopen dat dat niet klopt;), dan zou ik wel heel veel warmte verliezen in 4m waterleiding naar buiten unit)
huis-in is de temperatuur die gebruikt wordt i.c.m. stooklijn.
Huis-in was ook bij mij alleen met behulp van warmtegeleidende pasta op een redelijke aannemelijke waarde te krijgen. Eerst 2.5 graad lager dan wp-uit. :-(
Nu meestal 0.3 graad :)

• cwoldendorp
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-04 08:43
hans_u schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:04:
[...]

huis-in is de temperatuur die gebruikt wordt i.c.m. stooklijn.
Huis-in was ook bij mij alleen met behulp van warmtegeleidende pasta op een redelijke aannemelijke waarde te krijgen. Eerst 2.5 graad lager dan wp-uit. :-(
Nu meestal 0.3 graad :)
En hoe zie je dat terug in performance?

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:28
Ik heb een lekkage aan het verwarmingselement in het boilervat. Dat is niet grappig want dat ding staat op zolder en er zit 300 l warm water in. De monteur is onderweg dus dat komt vast goed. Wateraanvoer naar het vat is afgesloten, leeg laten lopen kan niet. Maar met de druk van de waterleiding er af, en een warm waterkraan open, gaat het hopelijk nog wel even goed.

De vraag is of iemand dit ook gehad heeft? Volgens de installateur is er in het verleden een slechte batch verwarmingselementen geleverd en kunnen die binnenin gaan oxideren waarna ze gaan lekken. Dit schijnt vaker voor te komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jimmie5887 op 12-03-2026 12:10 . Reden: het gaat over het boilervat niet het buffervat ]

• rud
  • Niet online

rud

Jimmie5887 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:18:
Ik heb een lekkage aan het verwarmingselement in het buffervat.
Van Weheat of een ander merk vat?

• orillion
Ik heb een lekkage aan het verwarmingselement in het buffervat. Dat is niet grappig want dat ding staat op zolder en er zit 300 l warm water in. De monteur is onderweg dus dat komt vast goed. Wateraanvoer naar het vat is afgesloten, leeg laten lopen kan niet. Maar met de druk van de waterleiding er af, en een warm waterkraan open, gaat het hopelijk nog wel even goed.

De vraag is of iemand dit ook gehad heeft? Volgens de installateur is er in het verleden een slechte batch verwarmingselementen geleverd en kunnen die binnenin gaan oxideren waarna ze gaan lekken. Dit schijnt vaker voor te komen.
Zoek maar in dit topic, minstens 2x eerder over gelezen.

• hans_u
cwoldendorp schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:06:
[...]

En hoe zie je dat terug in performance?
helemaal niet.
Instellen van je stooklijn doe je met trial-en-error. Bij welke buitentemperatuur hoort welke watertemperatuur om het warm te krijgen in huis?
De watertemperatuur is dan de huis-in temperatuur. En of de werkelijke temperatuur dan 2 graden lager is dan de gerapporteerde huis-in, maakt dan verder niet uit.
Ik wil 'm zelf wel graag correct hebben. Weten hoeveel warmte ik ècht verlies van WP-uit naar huis-in.
En ook in huis. Ik heb ook thermometers zitten op m'n verdelers (pomploos).
Beetje gek als die hoger aangeven dan huis-in....

Beetje warmtegeleidende pasta (ook wel koudepasta genoemd in de pc-wereld) deed bij mij wonderen.
Zou Weheat in z'n instructies mogen zetten wat mij betreft. Of je installateur zou het meteen moeten doen eigenlijk. Is hier al diverse keren aan de orde geweest.

groeten, Hans.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Als het kan vermijden we de dure kWh uren. Stooklijn staat hier bewust wat hoger zodat er overdag meer warmte de vloer in gaat, dat is dan met stroom van de zonnepanelen.

Kan de warmtepomp tussen 17 en 21 uur uit en dan pas aan als huis onder de 21 graden is.

Ik zou eigenlijk voor de nacht een andere stooklijn willen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• hans_u
Tijgerkracht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:18:
[...]

Als het kan vermijden we de dure kWh uren. Stooklijn staat hier bewust wat hoger zodat er overdag meer warmte de vloer in gaat, dat is dan met stroom van de zonnepanelen.

Kan de warmtepomp tussen 17 en 21 uur uit en dan pas aan als huis onder de 21 graden is.

Ik zou eigenlijk voor de nacht een andere stooklijn willen.
Kun je toch redelijk goed regelen met stooklijn i.c.m. aan/uit ?
Programmeer je thermostaat met een nachtverlaging(kje).
Beetje 'tweaken' en uitzoeken wat in jouw geval werkt. Je wilt niet in een 'hollen of stilstaan' terecht komen.
En je moet in dit scenario inderdaad je stooklijn bewust iets hoger zetten om 'reserve' te hebben om de boel na een stop van een paar uur weer warm te krijgen.

Succes !

• STIMPPYYY
Ik heb een lekkage aan het verwarmingselement in het buffervat. Dat is niet grappig want dat ding staat op zolder en er zit 300 l warm water in. De monteur is onderweg dus dat komt vast goed. Wateraanvoer naar het vat is afgesloten, leeg laten lopen kan niet. Maar met de druk van de waterleiding er af, en een warm waterkraan open, gaat het hopelijk nog wel even goed.

Boilvervat bedoel je? Over welk bouwjaar hebben we het dan?

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46

ComPeter

iddqd idkfa

Met 55 graden krijg ik de meeste ruimtes makkelijk warm, alleen duurt de vloerverwarming wel heel lang voordat hij op temperatuur is.
Ik denk dat @QuestionMarc bedoelt dat hij de maximale aanvoertemperatuur van de cv op 55 °C heeft gezet. Dat wordt vaak aangeraden als test om te kijken of een huis warmtepomp-ready is. De thermostaatkraan van de vloerverwarming staat dan waarschijnlijk op 45 °C.

Zou dat kunnen?

iddqd idkfa

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:03
Mijn situatie momenteel:

Zonnecollectoren zou ik niet weghalen, die doen 's winters juist goed hun werk. Beter dan zonnepanelen. Kun je die niet door een installateur laten koppelen aan je SWW systeem?

Wat betreft een contract. Kijk of het redelijk is. Ik heb het bij mijn installateur ook gedaan. Een warmtepomp heeft nauwelijks onderhoud nodig, maar ik vind het wel fijn dat het ding elke 2 jaar wordt nagelopen. Dat deed ik ook met onze cv-ketel. Ik zou met hen bespreken welke service ze leveren en hoe bereikbaar hun storingsdienst is. Ik heb op Kerstavond 2025 een paar uur in de kou gezeten vanwege een storing van mijn BlackBird. Storingsdienst was direct bereikbaar en kon de storing verhelpen. Dat was mij het onderhoudscontract wel waard ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:15
frank2908 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:44:
[...]

De korte versie

Mijn Flint is hybride, maar kon tijdens de koudste dagen van januari het huis zonder gas warm houden. Heb alleen radiatoren. 2025 was de Flint 1800 kWh nodig voor het hele jaar en zonder gas te gebruiken. Heb op Marktplaats een 75 liter boiler van 100 euro gekocht. We douchen kort. Deze ga ik gebruiken om te kijken of dit voldoende is voor tapwater en wil deze dan uiteindelijk vervangen voor een warmtepomp boiler .

• QuestionMarc
ComPeter schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat @QuestionMarc bedoelt dat hij de maximale aanvoertemperatuur van de cv op 55 °C heeft gezet. Dat wordt vaak aangeraden als test om te kijken of een huis warmtepomp-ready is. De thermostaatkraan van de vloerverwarming staat dan waarschijnlijk op 45 °C.

Zou dat kunnen?
Die staat op 38 graden inderdaad :)

• QuestionMarc
Jpiek schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:21:
[...]

Bedoel je eenmalig, of gebruik je nachtverlaging ? En ik neem aan dat er geen 55C door de vloer gaat, maar idd die genoemde 45c of nog lager ?
Ik verwarm alleen met radiatoren/convectoren en heb 55c alleen nodig met flinke vorst zoals in Januari.

vwb die zonneboiler, kan je nog een 2de warmtebron aanlsuiten, dus een tweede spiraal en daar evt de WP op ? Ik zou hem ook lekker laten staan als het goed werkt. Hooguit met een 2de spiraal kijken of je het stroomverbruik nog wat verder kan terugbrengen met de Flint.
Ik kan op mijn zb nog een 2e warmtebron aansluiten (2e spiraal boven) maar dan wordt de hoeveelheid ww gereduceerd tot zo'n 100 liter, en dat is echt veel te weinig.
De boiler zelf heb ik 5 jaar geleden vervangen dus die is nog vrij nieuw. De collectoren zijn denk ik 17 jaar oud. Werken nog prima overigens.
Maar het nadeel van die dingen: eenmaal als je vat op temperatuur is dan stopt de boel en dan gaan de collectoren op een zomerdag naar 150 graden.
PV + warmtepomp is wat dat betreft beter, dan kun je de stroom ergens anders voor gebruiken.

Ik gebruik geen nachtverlaging overigens, de CV staat hier altijd op 20 graden ivm de vloerverwarming.

Maar ik twijfel dus heel erg tussen de Flint en Sparrow ivm het vermogen als het koud is in combinatie met een buffervat van 200L.

• QuestionMarc
Kevin1990 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:09:
[...]

Als ik het zo lees is het gas verbruik alleen voor het verwarmen van je huis.

Hoe oud is je zonneboiler?
Ik ben er niet helemaal in thuis maar ik denk dat die warm water krijgt door de zonnecollectoren en een verwarmings element denk ik? Als dat zo is zou ik die laten staan en niet weghalen in verband met de nieuwe investering die je moet doen en investering die je hebt gedaan.
De warmtepomp kan niet warm tapwater en CV verwarming tegelijk doen denk ik.
De zonneboiler zit vóór de CV ketel, is ie te koud dan verwarmt de CV ketel naar 60 graden.
Ik heb dus geen verwarmingselement in de boiler.
En nu ik dit type denk ik dat dat eigenlijk wel een betere optie is: gewoon een verwarmingselement (COP1) plaatsen in de zb, dan kan dat systeem gewoon blijven staan.

• MotorBeast
@QuestionMarc Waarom bereken je nu niet gewoon wat je nodig hebt aan vermogen? Dat is de enige goede manier om te bepalen wat je nodig hebt aan vermogen. Geen natte vingerwerk (wat zo'n beetje alle installateurs helaas doen) en ten alle tijde vermijden dat je met BUH een buffervat moet gaan verwarmen. Kost je bakken met geld tegen Cop1 en daar gaat je winst van een WP.

Hier draait een Mono en BUH is gewoon uitgeschakeld. Kan zelfs Legionella (als ik die al doe) makkelijk zonder BUH doen. Dus rekenen. Niet zomaar gokken. Als je het doet, doe het goed.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 12-03-2026 11:55 ]

• Jimmie5887
rud schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 01:30:
[...]

Van Weheat of een ander merk vat?
WeHeat

• Jimmie5887
STIMPPYYY schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:43:
[...]

Boilvervat bedoel je? Over welk bouwjaar hebben we het dan?
Hat gaat inderdaad over het boilervat, ik heb het aangepast. Mijn systeem is van november 2024.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-04 10:28
Vanwege vakantie een aantal weken niet kunnen meelezen, maar zojuist alles van 17 februari weer teruggelezen. Het valt mij enorm tegen van @Weheat dat in de portal vermogen in en vermogen uit niet meer worden weergegeven.
Maar het meest steekt mij nog dat dit ook uit de API gehaald is. Juist de hoeveelheid data was een usp van Weheat. Ik snap werkelijk waar niet waarom dit nu ineens niet meer ingezien mag worden.

• Pr088
QuestionMarc schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Die staat op 38 graden inderdaad :)
55 is wel 'de minimum'. Ik zou een winter op 40 of 45 graden testen. Als je met 38 door de vloer gaat is je warmtepomp waarschijnlijk niet superzuinig. Ik heb de koudste dagen (-8 tot -10) met 31-32 graden gedaan, meestal met een stooklijn die 28 graden invoerde.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:01
Ik begrijp dat Weheat warmte pompen SG-ready zijn. Iemand enig idee hoe dat aangestuurd moet worden? Ik kan er verdomd weinig over vinden. Het zonnetje komt zo nu en dan weer op en soms zit ik met te veel stroom.

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-04 18:05

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Mausssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:15:
Vanwege vakantie een aantal weken niet kunnen meelezen, maar zojuist alles van 17 februari weer teruggelezen. Het valt mij enorm tegen van @Weheat dat in de portal vermogen in en vermogen uit niet meer worden weergegeven.
Maar het meest steekt mij nog dat dit ook uit de API gehaald is. Juist de hoeveelheid data was een usp van Weheat. Ik snap werkelijk waar niet waarom dit nu ineens niet meer ingezien mag worden.
Ik ben het helemaal met je eens. Het maakt me ook argwanend, alsof ze iets te verborgen hebben? Er is sinds september een Data Act waarin staat dat alle data die een fabrikant over een apparaat verzamelt, ook beschikbaar moeten zijn voor andere partijen. Ik ben benieuwd hoe zich dit daartoe verhoudt.

Jaren_30_huis_gasloos

• STIMPPYYY
Bertus15 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:30:
Ik begrijp dat Weheat warmte pompen SG-ready zijn. Iemand enig idee hoe dat aangestuurd moet worden? Ik kan er verdomd weinig over vinden. Het zonnetje komt zo nu en dan weer op en soms zit ik met te veel stroom.
Zijn (nog) niet SG ready.

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Mijn installateur wist me destijds te melden dat het op de printplaat van de binnenunit zit, maar dat het door WeHeat Intelligence waarschijnlijk helemaal niet meer gebruikt gaat worden.

• Jailhouse
  • Laatst online: 17:01
Ik twijfel of mijn vraag strikt genomen in dit topic thuishoort... Het bereikt hier waarschijnlijk wel de grootste doelgroep.
Mijn punt: Coolblue brengt haar energie-tak onder bij Hoppenbrouwers. Zelf heb ik deze week akkoord gegeven op een offerte van CB voor een FE-weheat installatie.
Wat ga ik ervan merken?
Volgens de CB verkoper maar heel weinig:
- Hoppenbrouwers doet wél waterzijdig inregelen tegen meerprijs, CB biedt het niet aan.
- De schouw na akkoord wordt door Hoppenbrouwers gedaan, daarbij wordt aangegeven dat de afspraken hiervoor langer op zich laten wachten, tot zo'n 5 á 6 weken.
Daar kan ik prima mee leven.
Zijn er tweakers die (nu al) meer hebben gemerkt van die overgang dan ik? Ik ben benieuwd.

• AndreiR
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12:56
Jailhouse schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:49:
Ik twijfel of mijn vraag strikt genomen in dit topic thuishoort... Het bereikt hier waarschijnlijk wel de grootste doelgroep.
Mijn punt: Coolblue brengt haar energie-tak onder bij Hoppenbrouwers. Zelf heb ik deze week akkoord gegeven op een offerte van CB voor een FE-weheat installatie.
Wat ga ik ervan merken?
- Hoppenbrouwers doet wél waterzijdig inregelen tegen meerprijs, CB biedt het niet aan.
- De schouw na akkoord wordt door Hoppenbrouwers gedaan, daarbij wordt aangegeven dat de afspraken hiervoor langer op zich laten wachten, tot zo'n 5 á 6 weken.
Zijn er tweakers die (nu al) meer hebben gemerkt van die overgang dan ik? Ik ben benieuwd.
Yeah, I can let you know since I am in the same boat. Accepted quote in 10 Feb. Had "inspection" on 27th of feb (was a waste of time, guy just took 5 pictures and left, then I had to retake the pictures for them last week). Yesterday they confirmed I can get it installed and planned me for a FE (2 days of work) for 26th of May. The guy said they might get to do that sooner and I will get a call but he can't promise. As of 1st of April all work will be done by Hoppenbrowers

• AndreiR
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12:56
Question for those that might know better:

I will be getting a Flint FE. However I currenly only have 1 phase and CB refuse to set the BUH as booster for the legionella run (it will be a 200L tank). Is it worth to switch to 3 phase now just for the booster mode? It's a weird home, 100% no way to install a car charger here in the future, I already have solar panels, and I don't really see what other "large" consumers I could get, hence I am wondering if me upgrading from 1x35A to 3x35A makes sense

• Jpiek
  • Nu online
AndreiR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:07:
I already have solar panels, and I don't really see what other "large" consumers I could get, hence I am wondering if me upgrading from 1x35A to 3x35A makes sense
You probably mean 3x25A instead of 3x35A, 3x35A is quite expensive... (monthly rate).

Theoreticaly could get in trouble with a 3680W Heatpump, a 3680W BUH + other equipment. Apart from the solarpanels.

Going over to 3x2A shouldn't cost that much, less than 1000,+, probably even less than 800,=

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat ga ik ervan merken?
Los van de gehele CB/Hoppenbrouwers overdracht.

Toen ik vorig jaar Hoppenbrouwers over de vloer had voor een schouw heb ik de beste man snel de deur uitgestuurd. Hoppenbrouwers plaatst zelf enkel installaties met een parallel buffervatbuffervat, dat werdt mij bij de schouw pas verteld. Geen idee of daar afwijkende afspraken over zijn met CB. Maar dat is iets om na te vragen mocht je geen parallel buffervat willen.

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:43
orillion schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Dank voor je snelle reactie en sorry voor mijn onduidelijke vraag. Ik heb in de Isense een stooklijn gemaakt en de warmtepomp op OT gezet. Dat werkt goed, maar zodra SWW gemaakt wordt zie je in de Weheat app (en HomeAssistant) dat de thermostaat vraagt om maximale temperatuur CV aanvoer water (heb ik op 55 graden staan ipv 90). Heb jij dat ook?
[Afbeelding]
Je ziet nu meer onderbrekingen dan met de T6 om even het CV water te verhogen.
AlphaBlack_NL schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Ik heb hetzelfde gedrag (draai ook op een iSense) maar ik weet vrij zeker dat deze verhoogde temperatuur van de WeHeat WP zelf af komt ik zie namelijk op de iSense thermostaat gewoon nog de gevraagde water temperatuur van de stooklijn.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn iSense (v28) icm Sparrow. Er zit bij mij een opentherm gateway tussen waardoor ik de communicatie kan zien. Zodra de SWW start, gaat na een poosje de iSense vragen om warmer water (control setpoint/gevraagde watertemperatuur, als je op de iSense zelf kijkt laat die wel de juiste temperatuur zien). Het gevolg is dat de weheat na een uur overschakelt naar het cv-circuit om het huis te verwarmen (huis was op temperatuur). Resultaat is dat bij de legionella run de warmtepomp 3x wordt uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj6eTKEUT-5pFvfo3KYMVnWgM_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cg6X8f0rcG6CDVc44NzV8tw1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in Home Assistant een automatisering gemaakt die de control setpoint terugzet zodra de iSense om de maximale temperatuur vraagt. Dan gaat de legionella run keurig in 1 keer.

Voor nu heb ik een Honeywell Chronoterm Touch Modulation opgehangen die ook weersafhankelijk kan regelen met ruimte invloed. De sturing is niet zo mooi als de iSense. Maar nu geen problemen bij SWW.

• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:48
Mensen met een Weheat warmtepomp, is het mogelijk om deze als split systeem te gebruiken, waarbij verwarming en tapwater/douchewater apart geregeld kunnen worden?
Bijvoorbeeld in de zomer de warmtepomp uit te kunnen zetten.

• JeroenVerweij
Walkingshadown schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:02:
Mensen met een Weheat warmtepomp, is het mogelijk om deze als split systeem te gebruiken, waarbij verwarming en tapwater/douchewater apart geregeld kunnen worden?
Misschien begrijp ik je niet goed, maar als in de zomer je WeHeat warmtepomp uit staat, hoe maak je dan je tapwater/douchewater in je WeHeat boilervat warm? Daar zal je WeHeat warmtepomp toch echt voor aan gaan, al doet ie dat dan natuurlijk alleen om je tapwater/douchewater te verwarmen en niet om je huis te verwarmen.

Of bedoel je een WeHeat warmtepomp en een ander merk (warmtepomp)boiler?

• MotorBeast
Walkingshadown schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:02:
Tijdens verwarm seizoen maakt WP of warm water en als klaar verwarming afgitesysteem. Buiten stookseizoen alleen warm water. Simpel toch? Nb je HR Ketel doet het niet anders.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-03-2026 23:56 ]

• Pr088
Wat ga ik ervan merken?
Geen ervaring mee. Maar laat je niet verleiden tot extra betalen voor waterzijdig inregelen. Daar hoort gewoon bij goede installatie en oplevering van het systeem.

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 09-04 22:51
Pr088 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Geen ervaring mee. Maar laat je niet verleiden tot extra betalen voor waterzijdig inregelen. Daar hoort gewoon bij goede installatie en oplevering van het systeem.
Bij mijn is ook geen controle gedaan op de radiatoren, ze kijken of de flow goed is, en door.

Dit kun je nu verwachten van CB al s je betaald hebt.
Er moet wat gebeuren bij jou thuis. We helpen je graag!

Je hebt nog installatie garantie op je warmtepomp. Dat betekent dat we geen arbeidskosten rekenen voor reparaties. Wanneer we onderdelen vervangen, dan gelden daar de productgaranties voor zoals die bij aankoop zijn afgesproken.

In het geval dat tijdens het onderzoek blijkt dat er geen sprake is van een geldende garantie, dan rekenen we onderzoekskosten. We proberen uiteraard het probleem dan alsnog direct op te lossen. Lukt dat niet, dan maken we een offerte voor het herstellen van het systeem.

Wat gaan we doen?

Servicebezoek warmtepomp - onderzoek 2-man
Kosten worden enkel in rekening gebracht als garanties niet van toepassing zijn € 200

Totale kosten (exclusief btw) € 200
Totale kosten (inclusief 21% btw) € 242

• MotorBeast
@Pr088 Waterzijdig inregelen hoort bij goede installatie? Eens. Maar hebben ze bij jou met een warmtebeeld camera en/of een IR Thermometer je VV groepen ingeregeld? Radiatoren de juiste flow gegeven afhankelijk van de afstand van het verdeelpunt van de leidingen en gewenste temperatuur van de ruimte? Daar ben je uren mee bezig en kost dus goud geld. Lijkt me stug dat er 1 installateur is die dat doet.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29
HarryVSjoris schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:39:
ze kijken of de flow goed is, en door.
:X
Ik heb, na 's avonds na oplevering geconstateerd te hebben dat de douche (dus boiler) koud was, zelf moeten ontluchten omdat er geen enkele flow was en de WP dus direct weer uit ging. (Geen Coolblue, maar Atlas)

• Pr088
MotorBeast schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:42:
@Pr088 Waterzijdig inregelen hoort bij goede installatie? Eens. Maar hebben ze bij jou met een warmtebeeld camera en/of een IR Thermometer je VV groepen ingeregeld? Radiatoren de juiste flow gegeven afhankelijk van de afstand van het verdeelpunt van de leidingen en gewenste temperatuur van de ruimte? Daar ben je uren mee bezig en kost dus goud geld. Lijkt me stug dat er 1 installateur is die dat doet.
Eens, dat hebben ze niet gedaan. De uitgebreide manier is de beste, maar simpele checks op goede doorstroming, testen of radiatoren warm worden is het minste wat ze kunnen doen. Dat hebben ze bij mij wel gedaan.

Ik zie nog wel eens vv installaties waar groepen allemaal half dicht staan. Dan heeft je installateur niet veel meer gedaan dan een WP er in sleutelen en hard wegrennen.

• Pr088
phYzar schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:57:
[...]

:X
Ik heb, na 's avonds na oplevering geconstateerd te hebben dat de douche (dus boiler) koud was, zelf moeten ontluchten omdat er geen enkele flow was en de WP dus direct weer uit ging. (Geen Coolblue, maar Atlas)
Poeh. Dat is echt slordig. Bij mij was de installateur pas om 18:15 uur weg. Hij wilde per se alles werkend hebben.

• Carboy54
Pr088 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Waterzijdig inregelen na installatie of een flow check zijn 2 aparte dingen. De eerste hoort er standaard bij de 2e niet. Wil je dat goed doen dan kost dat uren tijd met een warmtebeeldcamera en bij een regelbaar afgiftesysteem. Voor 17 euro koop je bij de Lidl een infrarood meter en op een koude vrije dag samen met you tube en kom je al heel ver. Wij bieden altijd onze warmtebeeldcamera in bruikleen aan voor een maximaal resultaat.

• Walkingshadown
JeroenVerweij schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:37:
[...]

Misschien begrijp ik je niet goed, maar als in de zomer je WeHeat warmtepomp uit staat, hoe maak je dan je tapwater/douchewater in je WeHeat boilervat warm? Daar zal je WeHeat warmtepomp toch echt voor aan gaan, al doet ie dat dan natuurlijk alleen om je tapwater/douchewater te verwarmen en niet om je huis te verwarmen.

Of bedoel je een WeHeat warmtepomp en een ander merk (warmtepomp)boiler?
Bij HGB house heating kun je de warmtepomp tijdens het warme seizoen gewoon uitzetten. Warm en douchewater worden apart verwarmd in een aparte warmtepomppomp.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Waterzijdig inregelen na installatie of een flow check zijn 2 aparte dingen. De eerste hoort er standaard bij de 2e niet. Wil je dat goed doen dan kost dat uren tijd met een warmtebeeldcamera en bij een regelbaar afgiftesysteem. Voor 17 euro koop je bij de Lidl een infrarood meter en op een koude vrije dag samen met you tube en kom je al heel ver. Wij bieden altijd onze warmtebeeldcamera in bruikleen aan voor een maximaal resultaat.
Volgens mij is het gewoon verplicht. Dat het niet gedaan wordt is wat anders:
https://www.installatie.n...we-waterzijdig-inregelen/

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:17
@Walkingshadown Dan blijft de vraag; wat denk je hiermee te winnen? In de oplossing die je schetst zijn er twee verschillende warmtepompen, waarvan je er 1 uitzet. Als de driewegklep op sanitair bedrijf staat zal de Weheat niets doen aan woning verwarming en alleen je sanitair warm water behoefte afdekken en dus effectief hetzelfde doen. Scheelt je wel 50% hardware :)
Als je per ce twee losse oplossingen wil; zet 1 WP neer voor CV-bedrijf (Weheat of ander merk) en neem een losse Warmtepompboiler voor het sww, heb je dezelfde oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door PVPaneel op 13-03-2026 12:32 ]

• Carboy54
MotorBeast schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Volgens mij is het gewoon verplicht. Dat het niet gedaan wordt is wat anders:
https://www.installatie.n...we-waterzijdig-inregelen/
Je hebt waterzijdig inregelen en waterzijdig inregelen daar kan uren verschil in zitten. Simpel of perfectioneren afgestemd op de retourtemperatuur van jouw warmtepomp. Lukt ook alleen maar bij hogere watertemperaturen. Het is maar net hoe je het interpreteerd en wat het mag kosten.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
Walkingshadown schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Bij HGB house heating kun je de warmtepomp tijdens het warme seizoen gewoon uitzetten. Warm en douchewater worden apart verwarmd in een aparte warmtepomppomp.
Jij wilt twee losse systemen dus. Je kan een WeHeat zonder SWW laten installeren ja.
Maar dat is juist onzuiniger....
Want of je doet:
- Twee WP: In de Winter heb je dan 2 warmtepompen draaien, inclusief standby verbruik. In de zomer zet je 1 van de twee uit. Dan heb je nog steeds je SWW warmtepomp standby verbruik.
- WeHeat: 1 WP die afwisselt tussen verwarmen en SWW. In de zomer en de winter heb je 1 warmtepomp aanstaan met maar 1x standby verbruik.

Het enige voordeel van twee systemen is dat het verwarmen door kan gaan terwijl je SWW vat wordt verwarmt. En dat als 1 van de 2 defect is de ander het nog doet... maar dat komt eigenlijk gewoon niet voor. En daar heeft WeHeat allerlei backup heaters voor.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:35:
[...]

Je hebt waterzijdig inregelen en waterzijdig inregelen daar kan uren verschil in zitten. Simpel of perfectioneren afgestemd op de retourtemperatuur van jouw warmtepomp. Lukt ook alleen maar bij hogere watertemperaturen. Het is maar net hoe je het interpreteerd en wat het mag kosten.
Eens. Denk ook dat de gemiddelde installateur er gewoonweg ook geen tijd voor heeft.

Ik help vrijwillig soms mensen hiermee. Ben je uren bezig (en dat kunnen/willen de meeste niet betalen) en moet vaak na een paar dagen ook nog terugkomen. Met het huidige weer is het al bijna onmogelijk om fatsoenlijk in te regelen. Veel te warm buiten.

• Jpiek
  • Nu online
Kodess schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Het enige voordeel van twee systemen is dat het verwarmen door kan gaan terwijl je SWW vat wordt verwarmt. En dat als 1 van de 2 defect is de ander het nog doet... maar dat komt eigenlijk gewoon niet voor.
Dat eerste komt vrij regelmatig voor, zoek maar eens terug in dit draadje.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-04 18:43
Jpiek schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Hier ook een Flint en een Atlantic WPB bevalt mij uitstekend, twee losse systemen, de WPB start overdag in de Zon uren, gebruikt de warme lucht van de zolder en in de zomer blaas ik de koude lucht elders de woning weer in. COP gem 3 en een groot voordeel vindt ik dat de luchtvochtigheid flink daalt van 70 naar 40/50 bij dagelijks gebruik met 5 draaiuren per dag. De WPB loopt ook vaak gelijk met de wasdroger. Ik kan nu prima de start van de sww bepalen om zo max de zonne energie te gebruiken. Nadeel het maakt iets geluid in de woning, vergelijkbaar met de Circulatiepomp van weheat. Zou zelf geen combi van wie dan ook willen.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
Jpiek schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Het komt in de winter 24/7 voor. Alleen zou het niet uit moeten maken als je een warmtepomp hebt met voldoende vermogen voor wat je nodig hebt.
En in dit geval was de vraagsteller juist bezig met de zomer, waarbij het nooit voorkomt.

[ Voor 11% gewijzigd door Kodess op 13-03-2026 13:52 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Jpiek
  • Nu online
Kodess schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:51:
[...]
Het komt in de winter 24/7 voor. Alleen zou het niet uit moeten maken als je een warmtepomp hebt met voldoende vermogen voor wat je nodig hebt.
Niet mee eens aangezien hij of het ene of het andere doet, niet 50/50.. Hooguit blijft je huis tussentijds lang genoeg warm, vooral met VVW, mar dat heeft dan wer niks met het vermogen van de WP te maken maar ales met isolatie en type afgifte...
En in dit geval was de vraagsteller juist bezig met de zomer, waarbij het nooit voorkomt.
Betekend niet dat je keuze geen invloed heeft op het gedrag in de winter...

• Walkingshadown
PVPaneel schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:30:
@Walkingshadown Dan blijft de vraag; wat denk je hiermee te winnen? In de oplossing die je schetst zijn er twee verschillende warmtepompen, waarvan je er 1 uitzet. Als de driewegklep op sanitair bedrijf staat zal de Weheat niets doen aan woning verwarming en alleen je sanitair warm water behoefte afdekken en dus effectief hetzelfde doen. Scheelt je wel 50% hardware :)
Als je per ce twee losse oplossingen wil; zet 1 WP neer voor CV-bedrijf (Weheat of ander merk) en neem een losse Warmtepompboiler voor het sww, heb je dezelfde oplossing.
Warm water “douchen en tapwater” is geen warmtepomp, maar een warmtepomp boiler van 200L. Als apart aansluiting, de kosten hiervan zijn 1500€.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:17
@Walkingshadown Ik heb moeite met volgen waar je naar toe wil. Een warmtepompboiler is wel degelijk een warmtepomp. Nogmaals; welk probleem denk je op te lossen met 2 losse warmtepompen; een driewegklep is goedkoper :)

• Walkingshadown
PVPaneel schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:05:
@Walkingshadown Ik heb moeite met volgen waar je naar toe wil. Een warmtepompboiler is wel degelijk een warmtepomp. Nogmaals; welk probleem denk je op te lossen met 2 losse warmtepompen; een driewegklep is goedkoper :)
Ik heb aangegeven dat het niet om twee warmtepompen gaat, maar om één.

Bij “house heating”, zoals ik al eerder zei, hebben ze:
• een warmtepomp met een vat voor de vloerverwarming / radiatoren
• en een warmtepompboiler voor het warme water (douche en tapwater)

Dat zijn dus twee verschillende systemen. De boiler is geen tweede warmtepomp.
https://hgb-trading.nl/warmtepomp-boiler-200-liter.html

Ik denk dat je het nog steeds vergelijkt met Weheat, waar het één gecombineerd systeem is, maar bij “house heating” is dat niet zo.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:39
Walkingshadown schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Ik denk dat je het nog steeds vergelijkt met Weheat, waar het één gecombineerd systeem is, maar bij “house heating” is dat niet zo.

Het punt is dat een warmtepompboiler ook een warmtepomp bevat is. Zoals de naam aangeeft.
Dan heb je dus een warmtepomp voor de CV + een warmtepompboiler voor je SWW.
Ofwel 2 warmtepomp units.
1 buitenshuis alleen om CV water te verwarmen.
1 binnenshuis. (geïntegreerd met het SWW vat tot 1 groot apparaat)
De weheat doet beide met 1 pomp. Net zoals een CV ketel dat voorheen ook deed.

Hier persoonlijk dan ook niet gekozen voor een WP boiler. Krijg hem de zolder niet op en wil geen geluid producerend apparaat naast het open trapgat hier.

Ieder zo zijn eigen overwegingen om wel of geen 2 aparte systemen (maar wel degelijk beide een warmtepomp) te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroendh op 13-03-2026 21:46 ]

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:35
In het kader durf te vragen…

Vloerverwarming is aangelegd met VTE open verdeler - komende week wordt de PVC vloer gelegd en dan de BB weer opgestart na 1 jaar met radiatoren te hebben gedraaid.

Waar moet ik rekening mee houden? Advies over het te volgen stookpatroon? Hoe regel ik de 8 groepen goed is? Met andere woorden, is er ergens goed leesvoer aan te bevelen waardoor straks heerlijk comfortabel is in huis en de BB lekker efficiënte runs kan draaien.

Alvast bedank voor jullie input,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEZSE5utsekxZhTdYlp1-1utpSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aahEG8CksjWDmBSSQpN1zlf.jpg?f=fotoalbum_large

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Walkingshadown schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Laat ik het even zo proberen: hoe verwarmt die house heating boiler volgens jou het water?

Wise enough to play the fool

• Walkingshadown
jeroendh schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:36:
[...]

Het punt is dat een warmtepompboiler ook een warmtepomp bevat is. Zoals de naam aangeeft.
Dan heb je dus een warmtepomp voor de CV + een warmtepompboiler voor je SWW.
Ofwel 2 warmtepomp units.
1 buitenshuis alleen om CV water te verwarmen.
1 binnenshuis. (geïntegreerd met het SWW vat tot 1 groot apparaat)
De weheat doet beide met 1 pomp. Net zoals een CV ketel dat voorheen ook deed.

Hier persoonlijk dan ook niet gekozen voor een WP boiler. Krijg hem de zolder niet op en wil geen geluid producerend apparaat naast het open trapgat hier.

Ieder zo zijn eigen overwegingen om wel of geen 2 aparte systemen (maar wel degelijk beide een warmtepomp) te nemen.
Ik weet nog niet precies wat de voor- en nadelen zijn, vandaar mijn vragen.
Excuses als ik niet duidelijk was. Ik zit zelf nog in de fase waarin ik moet beslissen of ik een warmtepomp ga nemen of niet, en zo ja welke.

Mijn gasverbruik is ongeveer 1230 m³ per jaar, dus ik probeer te bepalen of een warmtepomp in mijn situatie zinvol is.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:28

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Pandabeer35 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:01:
In het kader durf te vragen…

Vloerverwarming is aangelegd met VTE open verdeler - komende week wordt de PVC vloer gelegd en dan de BB weer opgestart na 1 jaar met radiatoren te hebben gedraaid.

Waar moet ik rekening mee houden? Advies over het te volgen stookpatroon? Hoe regel ik de 8 groepen goed is? Met andere woorden, is er ergens goed leesvoer aan te bevelen waardoor straks heerlijk comfortabel is in huis en de BB lekker efficiënte runs kan draaien.

Alvast bedank voor jullie input,[Afbeelding]
Software aanpassen! (Radiatoren naar vvw) Als hij nu radiatoren staat, wil hij dus naar 40*C.

Maar eerst een stookprotocol, kan je uitvoeren met de stooklijn. Hou wel rekening met een overshoot van 3*C,

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 14-03-2026 07:25 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 09-04 22:51
Ik merk als het overdag de zon goed schijnt dat het binnen lekker warm wordt.
Heb de thermostaat op 20 graden staan
Hoe later het wordt gaat het dus afkoelen in huis, als de temperatuur rond de 19,5 komt gaat de wp vol verwarmen, maar omdat het om een hybride + flint systeem gaat trek hij Het niet om het huis te verwarmen en springt de gas ketel bij.

Is er een manier dat de wp eerder begint met rustig aan te verwarmen ?

Hybride
Flint
Opentherm
Tado thermostaat
50l buffervat

• JeroenVerweij
HarryVSjoris schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:16:
Hoe later het wordt gaat het dus afkoelen in huis, als de temperatuur rond de 19,5 komt gaat de wp vol verwarmen, maar omdat het om een hybride + flint systeem gaat trek hij Het niet om het huis te verwarmen en springt de gas ketel bij.

Hybride
Flint
Opentherm
Tado thermostaat
50l buffervat
Ja, stooklijn gebruiken ipv OpenThern

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Walkingshadown schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:08:
[...]

Ik weet nog niet precies wat de voor- en nadelen zijn, vandaar mijn vragen.
Excuses als ik niet duidelijk was. Ik zit zelf nog in de fase waarin ik moet beslissen of ik een warmtepomp ga nemen of niet, en zo ja welke.

Mijn gasverbruik is ongeveer 1230 m³ per jaar, dus ik probeer te bepalen of een warmtepomp in mijn situatie zinvol is.
Dat heeft minder te maken met je hoeveelheid gas, maar meer met je afgiftesysteem. Het kan met radiatoren en wat heatboosters, of fancoils, maar het liefst wil je vloerverwarming; door de grote oppervlakte kan je op een lage temperatuur verwarmen en je warmtepomp wordt dan efficiënter.

1230 kuub kan je overigens prima vervangen voor warmtepompwarmte, reken op plm 2600kWh.
Je kan dan voor een systeem gaan wat warmte en warmwater doet met 1 warmtepomp, of een combinatie van 2 warmtepompen: 1 voor warmte, 1 voor warmwater.

Hier dus een blackbird, die én warmte én warmwater doet.

Wise enough to play the fool

• orillion
HarryVSjoris schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:16:

Hybride
Flint
Opentherm
Tado thermostaat
50l buffervat
Misschien kun je hysterese aanpassen naar 0,1 ipv 0,5. Dan zal de thermostaat eerder aangaan en minder warm water vragen. Als dat niet kan is een andere thermostaat die een kleinere of aanpasbare hysterese heeft misschien wat voor je.

• Carboy54
Van oud naar nieuw. Jaren 60 woning voorzien van een Blackbird op het dak met de leidingen door de oude schoorsteen heen. Yes it can.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02Mq-dbO4z3Bu69MqJHWnis00fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiGjtlWSpUx5ZLfceECMaEJD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1VXME3qYFnNe-Mt0Jku6_N_HIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqnMSaWurnm1mmDQY5x337Dg.jpg?f=fotoalbum_large

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De CV warmtevraag is al drie uur geleden gestopt maar de binnenunit blijft nog steeds CV water rondpompen.... Het is buiten 7c graden dus vorst beveiliging zal 't niet zijn. Waarom gebeurd dit?

• Jpiek
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:17:
Van oud naar nieuw. Jaren 60 woning voorzien van een Blackbird op het dak met de leidingen door de oude schoorsteen heen.
Slim hergebruik van bestaand trace.
ff nieuwschierig: hoe sluit je dat bovenop waterdicht aan op de bestaande pijp ?
Ik zoek zoiets voor mijn overgebleven en buiten gebruik zijnde CV dakdoorvoer...

• Carboy54
Jpiek schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Slim hergebruik van bestaand trace.
ff nieuwschierig: hoe sluit je dat bovenop waterdicht aan op de bestaande pijp ?
Ik zoek zoiets voor mijn overgebleven en buiten gebruik zijnde CV dakdoorvoer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dbGrXSMYaiF3UT3O51Bd_8IxJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0sCgQt4SpGWIpwuxkcUEH3S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 14-03-2026 11:11 ]

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-04 10:28
JeroenVerweij schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:49:
[...]

Ja, stooklijn gebruiken ipv OpenThern
Dat zorgt met deze temperaturen en verwarming van de zon afgelopen week bij mij al voor te hoge temperaturen binnen.
BB draait op ongeveer 470W, maar binnen alsnog temperatuur naar 22 graden.
Stooklijn staat 9graden, 25graden water.

• Jpiek
  • Nu online
Dat lijkt op wat ze hier ook voor de doorvoer van de kabels van de zonnepanelen gebruikt hebben..
Hoe heet zoiets en kun je dat als particulier ook ergens kopen ?

• Carboy54
Jpiek schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Dat lijkt op wat ze hier ook voor de doorvoer van de kabels van de zonnepanelen gebruikt hebben..
Hoe heet zoiets en kun je dat als particulier ook ergens kopen ?
Bij de groothandel. Kan worden verzonden stuur maar DM

Pagina: 1 ... 187 ... 195 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.