bastichelaar schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:31:
De uitbouw is gemaakt van een Nehobo dak, holle bakstenen dus. Met bitumen erop. De warmtepomp zou dan we precies bovenop een muur komen.
Overigens heb ik ook alternatieve plaatsen om een warmtepomp neer te zetten, maar ik ben gecharmeerd van Weheat.
Mijn BlackBird staat op het dak van onze voormalige garage (met een betonnen dak en daarboven op 40cm isolatieschuim en daarom bitumen) wat nu een benedenslaapkamer is. We slapen dus recht onder de Blackbird.
Er zijn 2 soorten 'geluiden' waar je rekening mee moet houden:
Het blazen van de ventilator op verschillende standen, dit hoor ik nagenoeg nooit als ik aan de voor of achterkant van ons huis sta.
Resonanties die doorgeven worden aan de constructie waar de BB op staat. Dat is afhankelijk van verschillende factoren. Bij ons is 1 van de tussenmuurtjes gemakt van een constructie met alu profielen en gisplaten. Die resoneerden vrolijk mee als de BB op 47% draaide. Dit is eigenlijk een holle klankkast. Ik heb daar nu akoestische panelen op geplaatst en hoor ik vanaf die kant niets meer.
Na het nemen van wat maatregelen (betonnen tegels van 50 x 50 en het gebruik van dempingsrubbers tussen de betonnen tegels en de voetjes van de BlackBird) gaat het heel goed. Bij sommige compressor percentages hoor ik de BB draaien (47% meestal) maar niet storend. Als hij op 80% or 100% draait hoor ik m juist weer niet bijvoorbeeld. Ik ga nog een extra laag 50 x 50 tegels plaatsen. Dan is hopelijk de resonantie bij 47% weg, of nog minder hoorbaar.
Maar dit verschilt per constructie, dus het is lastig te voorspellen hoe dit in de praktijk bij jou echt gaat uitpakken. Wat zit er onder het dak? Waar wordt de uitbouw voor gebruikt?
We hebben tijdens onze verbouwing ook in een ruimte op de 1e verdieping geslapen, naast de BlackBird. Toen hoorde we m helemaal niet. Nu kun je s'nachts natuurlijk de stilte-standen zelf inregelen natuurlijk.
[
Voor 21% gewijzigd door
Satefan op 06-03-2026 16:43
]