• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:28
Pandabeer35 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Als... houdt in dat ik nog een stuk hardware moet gaan toevoegen in de meterkast terwijl de data gewoon voor handen is/was?
Niks moet, maar ik had van tevoren al een kWh meter laten plaatsen, ik was er niet vanuit gegaan dat die functie beschikbaar/bruikbaar zou zijn.

Voor mij in dit geval dus soort van meevaller. kWh meter en OTGW leveren me lokaal de gegevens die ik nodig heb om de COP te berekenen..

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-04 11:15

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

feico.de.boer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Er is een hoop gerommel maar er komen andere parameters voor terug.
Zie bericht, Barryvdh in "Weheat warmtepompen"
Maar als zowel de COP als 'power in' en 'power out' niet beschikbaar zijn in de data, hebben we als gebruiker toch geen enkel inzicht meer in de efficientie? Dat zou echt wel heel raar zijn. Of zijn er andere parameters waaruit dit ook te berekenen is?

Jaren_30_huis_gasloos

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-03 10:08
Is er via een automatisering of home assistent een mogelijkheid om het toestel in standy te zetten dan wel op heel laag vermorgen laten draaien. Ik merk met de stooklijn dat de temperatuur nu regelmatig richting de 23 graden gaat. Op dagen zoals deze week weet je dan, dat ook nog een keer de zon op de ramen gaat komen waardoor het langdurig warm zal blijven in de woning. Ik kan natuurlijk de stooklijn aanpassen, maar vraag mij af of er meer mogelijkheden zijn.

We hebben nog geen WH intelligence, maar ga vanaf morgen wel over naar dynamische tarieven.
Daarom ben ik benieuwd of ik zelf al dingen kan doen om eventuele dure tarieven te vermijden? / gewoonweg het apparaat enkele uren uitschakelen. Of moet je dit niet willen?

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:31
JessicavdH schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Maar als zowel de COP als 'power in' en 'power out' niet beschikbaar zijn in de data, hebben we als gebruiker toch geen enkel inzicht meer in de efficientie? Dat zou echt wel heel raar zijn. Of zijn er andere parameters waaruit dit ook te berekenen is?
Electricity used en energy output per categorie, daar kan je de COP per categorie mee berekenen.

• feico.de.boer
jjbrrr schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:24:
...
We hebben nog geen WH intelligence, maar ga vanaf morgen wel over naar dynamische tarieven.
Daarom ben ik benieuwd of ik zelf al dingen kan doen om eventuele dure tarieven te vermijden? / gewoonweg het apparaat enkele uren uitschakelen. Of moet je dit niet willen?
Eigenlijk wil je dat niet want het kost veel tijd om weer in te halen, maar als de temperatuur dat toe laat:
- Schakel in elk geval niet aan/uit via de netspanning.
- Als je wel wil schakelen is dit waarschijnlijk het gemakkelijkst te regelen via de thermostaat.
- Voor warm water kan je een schema instellen.

• JessicavdH
  • Laatst online: 10-04 11:15

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

feico.de.boer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Electricity used en energy output per categorie, daar kan je de COP per categorie mee berekenen.
Die parameters zie ik bij de beschrijving van de API (https://support.weheat.nl/s/article/Data-Management-Weheat) ook niet staan bij de time series; wel cumulatief maar vraag me af of dat voldoende inzicht geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door JessicavdH op 03-03-2026 16:53 ]

Jaren_30_huis_gasloos

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-04 20:14
STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:43:
Gister maar weer oversgeschakeld naar OT en 19graden vraag. BB ging rond 23:00 aan tot 11:00 ongeveer de afgelopen dagen, maar het blijft nu zo'n 21.5 binnen. Dat loopt met deze temperaturen en zon op tot 24.5graden als we niet thuis zijn. Meer mensen die 'm nu echt uit hebben staan?
Hij staat nog op stooklijn en gaat tegen het eind van de ochtend helemaal uit de laatste paar dagen. Hij ging pas rond middernacht weer aan.
‘s ochtends dus warme voeten in de badkamer . ‘s avonds koude voeten .

• RayDelft
Gies123 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Pieter Zwart, Beginbaas Coolblue
"Met de verkoop aan Hoppenbrouwers krijgen onze klanten toegang tot nog meer slimme oplossingen om thuis energie te besparen, zoals thuisbatterijen en cv-ketels. Zo kunnen wij ons volledig focussen op energiecontracten en Gratis Wassen en Drogen, waarmee we klanten helpen minder energie te verbruiken.”

Wat een enorme kolder. "krijgen onze klanten toegang tot nog meer slimme oplossingen om thuis energie te besparen, zoals thuisbatterijen en cv-ketels. "

CV ketels, slimme oplossingen? Maestro Zwart moet zich schamen en CB is een trouwe klant armer (maar daar zullen ze vast ook niet wakker van liggen). Jammer dit.
Wat ontzettend aardig van Pieter .
Hij doet het dus voor ons , de consument. Het ging natuurlijk fantastisch met die warmtepompen van Coolblue, vooral de service , maar de man lag er natuurlijk wakker van dat ie geen batterijen en cv ketels had , en nu heeft hij de divisie met pijn in t hart verkocht en dat allemaal voor jou en voor mij .

• feico.de.boer
JessicavdH schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Die parameters zie ik bij de beschrijving van de API (https://support.weheat.nl/s/article/Data-Management-Weheat) ook niet staan bij de time series; wel cumulatief maar vraag me af of dat voldoende inzicht geeft.
Je zal niet meer op de minuut nauwkeurig de COP kunnen zien, dat klopt. Er staat me iets van bij dat de cumulatieven per 30 minuten zijn. Ze zijn wel per categorie uitgesplitst, dus ik denk dat netto gezien je niet heel veel info kwijt raakt.

• RayDelft
JessicavdH schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Dat vind ik dus ook eigenaardig. Dat zijn de data waarin veel mensen het meest geïnteresseerd zijn .
Heb ik als leek net HA gekocht en draaiend gekregen en nu doet ie niks meer . :?

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-04 20:46

ComPeter

iddqd idkfa

RayDelft schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Dat vind ik dus ook eigenaardig. Dat zijn de data waarin veel mensen het meest geïnteresseerd zijn .
Heb ik als leek net HA gekocht en draaiend gekregen en nu doet ie niks meer . :?
Er komt een betaalde Pro versie van Weheat intelligence, misschien zit het daarin

iddqd idkfa

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 10-04 19:58
ComPeter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Er komt een betaalde Pro versie van Weheat intelligence, misschien zit het daarin
Als het echt Intelligent is san heb je er ook geen omkijken meer naar. Ik denk eerder dat WI een reden is deze support helemaal te stoppen

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:22
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Als het echt Intelligent is san heb je er ook geen omkijken meer naar. Ik denk eerder dat WI een reden is deze support helemaal te stoppen
Het heet niet voor niets Weheat 'Intelligence'

• RayDelft
ComPeter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Ik hoop het , maar de early adopters die zich hebben aangemeld kregen het toch gratis ?

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-04 20:46

ComPeter

iddqd idkfa

RayDelft schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:00:
[...]

Ik hoop het , maar de early adopters die zich hebben aangemeld kregen het toch gratis ?
Nee, Weheat Intelligence is gratis voor de Early Adopters, voor de Early Adopters, Early Majority, Late Majority, en Laggards (marketing termen) een betaalde dienst.
Daarnaast komt er waarschijnlijk een Pro versie, die zal voor iedereen een betaalde dienst zijn.

Misschien kan Weheat hier verduidelijking over geven, zij lezen mee met dit forum

iddqd idkfa

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:52
RayDelft schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Een kWh meter ertussen zetten. Dan weet je in ieder geval je verbruik op de seconden nauwkeurig.
Ik heb een aantal Shelly 1pm gen4 bij andere groot verbruikers zitten. Wanneer het stookseizoen klaar is ga ik die ook op de groep van de buiten unit plaatsen

Zo heb ik nog een groot verbruiker in kaart zonder afhankelijk te zijn van een andere partij. WeHeat in dit geval.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
Kevin1990 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Een kWh meter ertussen zetten. Dan weet je in ieder geval je verbruik op de seconden nauwkeurig.
Ik heb een aantal Shelly 1pm gen4 bij andere groot verbruikers zitten. Wanneer het stookseizoen klaar is ga ik die ook op de groep van de buiten unit plaatsen

Zo heb ik nog een groot verbruiker in kaart zonder afhankelijk te zijn van een andere partij. WeHeat in dit geval.
En een Kamstrup. Weet je ook zeker of je Cop klopt.

• Kevin1990
MotorBeast schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:34:
[...]

En een Kamstrup. Weet je ook zeker of je Cop klopt.
Zeker. Alleen hoe ver wil je gaan?
Met de cv ketel keek ik alleen naar wat ok verbruikte. Nooit op gelet hoe efficient dat ding was.

Gaat mij om de jaar afrekening en of het aangenam in huis wordt.
De BlackBird draait nu 2 seizoenen. Dit stookseizoen een stuk beter dus vind het wel prima zo.
En voor de toekomstige gebruikers. Ze weten niet beter dat het er niet is dus missen ze ook niks ;)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:18
Kevin1990 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Met de cv ketel keek ik alleen naar wat ok verbruikte. Nooit op gelet hoe efficient dat ding was.

De BlackBird draait nu 2 seizoenen. Dit stookseizoen een stuk beter dus vind het wel prima zo.
En voor de toekomstige gebruikers. Ze weten niet beter dat het er niet is dus missen ze ook niks ;)
Eens hoor, de COP berekening via de app vind ik op zich prima. Maar beetje jammer dat mijn overzicht in Homey nu deels niet meer wordt voorzien van data.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MotorBeast
Kevin1990 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Dit is Tweakers. Daar gaan we toch voor zo zuinig mogelijk, zo goed mogelijk ingeregeld oftewel zo optimaal mogelijk? Ook met de HR Ketel. Inregelen scheelde mij met de HR Ketel zo'n 25% door afgiftevermogen vergroten en waterzijdig inregelen. Door die vergroting van afgifte destijds kon ik nu een WP plaatsen. Bij een WP kan je dit effect mooi zien middels de Cop. Hoe hoger je Cop, hoe lager jouw jaarafrekening. Denk dus dat de meeste Tweakers wel graag Cop willen weten.

• Pr088
MotorBeast schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:27:
[...]

Dit is Tweakers. Daar gaan we toch voor zo zuinig mogelijk, zo goed mogelijk ingeregeld oftewel zo optimaal mogelijk? Ook met de HR Ketel. Inregelen scheelde mij met de HR Ketel zo'n 25% door afgiftevermogen vergroten en waterzijdig inregelen. Door die vergroting van afgifte destijds kon ik nu een WP plaatsen. Bij een WP kan dit effect mooi zien middels de Cop. Hoe hoger je Cop, hoe lager jouw jaarafrekening. Denk dus dat de meeste Tweakers wel graag Cop willen weten.
Maar je COP kun je op dagbasis nog zien in de app. En dat laat echt wel zien of je systeem goed loopt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 10-04 19:58
Pr088 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Maar je COP kun je op dagbasis nog zien in de app. En dat laat echt wel zien of je systeem goed loopt.
Cop per uur bedoel je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_wJsKZVprcmqEn5QXpFvxt4FUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmAYYrT3DeO7Jd6khrzYR11c.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen even op elkaar delen.

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:09
jawaligt schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Ik heb de beta gisteravond gedownload en dan werkt het weer. Voor wie dit ook wil: ke kunt je release channel in de instellingen op beta zetten. Or nouja, werkt: een deel van de data (zoals COP en input/output power) is uit de API gesloopt, maar dat ligt aan Weheat zelf.
Dat is oprecht vervelend! (Ik had eigenlijk een ander woord willen gebruiken)
Dat zijn juist de waarden die je wel zien!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-04 19:01
Giseravond de beta laten installeren in HA (ja ik ben ongeduldig). Er is weer beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRVTl_yV-_RxoYRBjD0tuGVahFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qcnwVbA8TLvIP7GMVlAh11oa.png?f=fotoalbum_large

Je kunt 'Energy Used' en 'Energy Produced' zien voor de WP, maar ook per status. De COP kun je dus zelf uitrekenen. Je kunt de COP (en energy verbruik) dan per tijdseenheid uitrekenen/weergeven lijkt het op, ook per status dus.

Lijkt redelijk werkbaar zo.

• AndreiR
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10-04 03:09
I come to you with a new question. What the <insert word here> should I do now that Coolblue got moved to Hoppenbowen ?

I initially got a coolblue offer for the Flint, 200L boiler, the 3Kw Heater and a 50L buffer for 8.850E after the ISDE (2350). Then after seeing that people do recommend the Sparrow, I asked for it, and got a new offer for 10.850E for it after the ISDE (2575). The contact person at CoolBlue is really advocating for the Flint for me, but my problem is the following:

On the Hoppenbrowers website (https://www.hoppenbrouwer...arrow-propaan-warmtepomp/) you get the Sparrow for 1000E less AND there they mention as standard a new expansion vessel which I am not changing with Coolblue.

Considering that in 1 month they will install it like this and they are already "Hoppenbrowers" should I just ask for this difference? Sure Coolblue say they provide 10m of pipe and hoppenbrowers only 5 but I cannot believe 5 meters to cost 1000E. The only thing keeping me from saying no to the Coolblue offer is that I managed to "secure" WeHeat Inteligence with them this way because I signed it before march....

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:45
@AndreiR Niks houdt je tegen om gewoon ook bij Hoppenbrouwers direct een offerte op te vragen. En/of, als je twijfelt over het aanbod van de "kiloknallers", een van de profs uit dit topic te benaderen. 1 offerte is geen offerte, en bij twijfel niet inhalen, <insert nog meer tegeltjeswijsheden>

* phYzar had naar zijn eigen tips moeten luisteren destijds

• Jpiek
Considering that in 1 month they will install it like this
So you allready signed the quote ? If not, ask a new one at hoppenbrouwer, if you did they can probalbly hold you to the one you signed...

• AndreiR
I accepted the Quote but i was told that that means i can still drop it. But a quote can be changed. it's not an order yet. If i drop it and go at Hoppenbrowers then I would loose Weheat Inteligence which I don't get if it matters or not.

• Jpiek
But a quote can be changed. it's not an order yet
AFAIK is a signed quote an order...

• AndreiR
Yeah, the coolblue guy said he can still change it. For instance they quoted me for a cable run for the Flint but then I didn't need that since one is there already so they can change it.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Gister maar weer oversgeschakeld naar OT en 19graden vraag. BB ging rond 23:00 aan tot 11:00 ongeveer de afgelopen dagen, maar het blijft nu zo'n 21.5 binnen. Dat loopt met deze temperaturen en zon op tot 24.5graden als we niet thuis zijn. Meer mensen die 'm nu echt uit hebben staan?
Hier staat ie 's nachts helemaal uit, draait alleen tussen 9:00 en 17:00, maar gaat nu al vaak uit rond 15:00 omdat het dan meer dan 22 graden is geworden in huis. De woonkamer koelt dan af naar 20.4 in de ochtend (8:00).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Pr088
Nee, hij draait hier nog wel 2 of 3 runs van 2-3 uur per dag. Vannacht was het hier gewoon 0 graden (zelfs 2 defrosts :o) en dan koelt mijn huis (jaren 30 label B ) wel wat af. Ik heb weinig glas op het zuiden en een goed geïsoleerd plat dak met zonnepanelen erop. Dus de zon warmt het huis niet supersnel op (hoogzomer is dat ook heel fijn).
De afgelopen dagen heb ik voor verwarming circa 7 kWh per dag voor verwarming verstookt. Relatief niks als ik het vergelijk met januari en februari.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:54
Pr088 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:46:
[...]

Nee, hij draait hier nog wel 2 of 3 runs van 2-3 uur per dag. Vannacht was het hier gewoon 0 graden (zelfs 2 defrosts :o) en dan koelt mijn huis (jaren 30 label B ) wel wat af. Ik heb weinig glas op het zuiden en een goed geïsoleerd plat dak met zonnepanelen erop. Dus de zon warmt het huis niet supersnel op (hoogzomer is dat ook heel fijn).
De afgelopen dagen heb ik voor verwarming circa 7 kWh per dag voor verwarming verstookt. Relatief niks als ik het vergelijk met januari en februari.
Was inderdaad veel kouder dan verwacht voglens mij. Stond op en zag 2 graden in de app. Binnen was het nog 21.3 graden. Overdag waren we niet thuis en was het opgewarmd tot 24. Meteen deuren open, gelukkig zakte dat snel naar 22.6. Dus 1.3gr verlies vannacht klinkt wel logisch met die buitentemperaturen.

Hij gaat de komende weken denk ik niet meer aan als ik de vooruizichten zo zie. Niet zo erg, straks 51c per kWh (dynamisch contract) 8)7

• Pr088
STIMPPYYY schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Was inderdaad veel kouder dan verwacht voglens mij. Stond op en zag 2 graden in de app. Binnen was het nog 21.3 graden. Overdag waren we niet thuis en was het opgewarmd tot 24. Meteen deuren open, gelukkig zakte dat snel naar 22.6. Dus 1.3gr verlies vannacht klinkt wel logisch met die buitentemperaturen.

Hij gaat de komende weken denk ik niet meer aan als ik de vooruizichten zo zie. Niet zo erg, straks 51c per kWh (dynamisch contract) 8)7
Zelfs 68c als je kijkt naar de kwartierprijs van 17:45 uur. Wordt wat later koken vandaag :*)
Maar al zou je WP doorstampen, in een kwartiertje rustig draaien verbruikt de WP misschien 800W / 4 = 0,2 kWh in dat kwartier. Ga je niet failliet aan :9

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 04-03-2026 11:05 ]

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-04 09:49
Satefan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:10:
Giseravond de beta laten installeren in HA (ja ik ben ongeduldig). Er is weer beeld:

[Afbeelding]

Je kunt 'Energy Used' en 'Energy Produced' zien voor de WP, maar ook per status. De COP kun je dus zelf uitrekenen. Je kunt de COP (en energy verbruik) dan per tijdseenheid uitrekenen/weergeven lijkt het op, ook per status dus.

Lijkt redelijk werkbaar zo.
Wat is logisch met betrekking tot de COP? De app toont zelf alleen dagelijkse COP.
Dat zou je in HA met een utitily meter kunnen doen. Ook per uur, al kan dat dus een half uur afwijking hebben omdat je maar elk 30 min updates krijgt.

'Huidige' COP heb je dan niet echt, maar je zou wel met statistics een rollend gemiddelde over 1 uur kunnen doen, maar alsnog niet erg actueel. Meer een gemiddelde. Als je wil kijken of je systeem goed draait is een langere periode wellicht representatiever?

Als jullie ideeen hebben wat logisch is, laat maar weten. Dan zal ik het kijken of ik iets kan maken voor de volgende release (April dan waarschijnlijk pas)

• Satefan
Barryvdh schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:09:
[...]

Wat is logisch met betrekking tot de COP? De app toont zelf alleen dagelijkse COP.
Dat zou je in HA met een utitily meter kunnen doen. Ook per uur, al kan dat dus een half uur afwijking hebben omdat je maar elk 30 min updates krijgt.

'Huidige' COP heb je dan niet echt, maar je zou wel met statistics een rollend gemiddelde over 1 uur kunnen doen, maar alsnog niet erg actueel. Meer een gemiddelde. Als je wil kijken of je systeem goed draait is een langere periode wellicht representatiever?
Een rollend gemiddelde is w.m.b. prima. Ik hoef niet per seconde te zien wat de COP is inderdaad. Ik ga er even mee aan de slag, mocht er feedback zijn laat ik het wel even weten.

Satefan

[ Voor 9% gewijzigd door Satefan op 04-03-2026 13:43 ]

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-04 15:54
Hebben we niet eens gelezen dat de COP helemaal geen meting is maar een gemodelleerd getal door WeHeat zelf? Er zal geen Kamstrupp zitten in elke warmtepomp. Verder is de flow een aanname op basis van de werking van de pomp en is temperatuur lastig te meten met een hoge nauwkeurigheid. De meeste temperatuursensoren geven een nauwkeurigheid van 0.3 of 0.5 graden. Als je dat vergelijkt met een typische deltaT, dan is dat haast niet nauwkeurig te krijgen.

Ofwel, instantane COP is óf gemodelleerd, óf hoogst onnauwkeurig. Een COP over wat lange tijd lijkt me dan helemaal geen gek idee. Het geeft in ieder geval niet de suggestie van nauwkeurigheid die er helemaal niet is.

• Tijgerkracht
Koplopert schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:22:
Hebben we niet eens gelezen dat de COP helemaal geen meting is maar een gemodelleerd getal door WeHeat zelf? Er zal geen Kamstrupp zitten in elke warmtepomp. Verder is de flow een aanname op basis van de werking van de pomp en is temperatuur lastig te meten met een hoge nauwkeurigheid. De meeste temperatuursensoren geven een nauwkeurigheid van 0.3 of 0.5 graden. Als je dat vergelijkt met een typische deltaT, dan is dat haast niet nauwkeurig te krijgen.

Ofwel, instantane COP is óf gemodelleerd, óf hoogst onnauwkeurig. Een COP over wat lange tijd lijkt me dan helemaal geen gek idee. Het geeft in ieder geval niet de suggestie van nauwkeurigheid die er helemaal niet is.
Toch is de COP per dag, die ik vergelijk met de Kamstrup behoorlijk accuraat en zelfs wat aan de lage kant. De kamstrup, in combinatie met 2x Shelly EM-50, geeft zelfs een iets hogere COP waarde per dag, dus dat doet Weheat zeker niet slecht.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Satefan
Na wat kunst en vliegwerk in HA is het gelukt om de 'Hourly CoP' te bakken. Het begin is er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIulN-HP1BEVpLy3cNKynPMySa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xIKx42vVZ1UHrwpKCVVMZLVw.png?f=fotoalbum_large

De komende dagen verder met de CoP's per status etc.

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:23
Satefan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:56:
Na wat kunst en vliegwerk in HA is het gelukt om de 'Hourly CoP' te bakken. Het begin is er:

[Afbeelding]

De komende dagen verder met de CoP's per status etc.
Zou je de benodigde template/helpers willen delen? Mag ook via DM - alvast bedankt!🙏

• Satefan
Pandabeer35 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Zou je de benodigde template/helpers willen delen? Mag ook via DM - alvast bedankt!🙏
Zeker. here you go:

utility_meter:
wp_electricity_used_hour:
source: sensor.blackbird_p80_heat_pump_electricity_used
cycle: hourly

wp_energy_output_hour:
source: sensor.blackbird_p80_heat_pump_total_energy_output

template:
- sensor:
- name: "Delta T WP"
unique_id: delta_t_wp
unit_of_measurement: "°C"
device_class: temperature
state_class: measurement
state: >
{% set t_out = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_outlet_temperature') | float(none) %}
{% set t_inp = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_inlet_temperature') | float(none) %}
{% if t_out is not none and t_inp is not none %}
{{ (t_out - t_inp) | round(1) }}
{% else %}
{{ 'unknown' }}
{% endif %}

- name: "Total CoP WP"
unique_id: cop_wp
{% set e_used = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_electricity_used') | float(0) %}
{% set e_produced = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_total_energy_output') | float(0) %}
{% if e_used > 0 %}
{{ (e_produced / e_used) | round(2) }}
{% else %}
{{ 'unknown' }}
{% endif %}

- name: "CoP WP Last Hour"
unique_id: cop_wp_last_hour
{% set e_used = states('sensor.wp_electricity_used_hour') | float(0) %}
{% set e_out = states('sensor.wp_energy_output_hour') | float(0) %}
{% if e_used > 0 %}
{{ (e_out / e_used) | round(2) }}
{% else %}
{{ '0' }}
{% endif %}

• Barryvdh
De update staat live overigens, alleen lijkt het alsof de energy waardes niet meer kloppen sinds vannacht.. Dus weet niet precies wat daar mis is gegaan, maar lijkt aan de API kant van WeHeat te liggen.

• HarryVSjoris
  • Laatst online: 09-04 22:51
De binnenunit van mijn hybride flint heeft een knipperend rood led
Volgens de website is er een storing op de buiten unit
Er is een foutcode gedetecteerd door de buitenunit en deze wordt weergegeven op portal.weheat.nl bij de betreffende warmtepomp

Waar in de portal staat de foutcode ?
Kan hem niet vinden

• Graif
Barryvdh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:04:
De update staat live overigens, alleen lijkt het alsof de energy waardes niet meer kloppen sinds vannacht.. Dus weet niet precies wat daar mis is gegaan, maar lijkt aan de API kant van WeHeat te liggen.
Daarbij bedoel je de liftetime totalen toch? Want die kloppen inderdaad niet met wat ik had voordat het eruit klapte...

• Graif
Satefan schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:26:
[...]

Zeker. here you go:

utility_meter:
wp_electricity_used_hour:
source: sensor.blackbird_p80_heat_pump_electricity_used

wp_energy_output_hour:
source: sensor.blackbird_p80_heat_pump_total_energy_output

template:
- sensor:
- name: "Delta T WP"
unique_id: delta_t_wp
unit_of_measurement: "°C"
device_class: temperature
{% set t_out = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_outlet_temperature') | float(none) %}
{% set t_inp = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_inlet_temperature') | float(none) %}
{% if t_out is not none and t_inp is not none %}
{{ (t_out - t_inp) | round(1) }}
{% else %}
{{ 'unknown' }}
{% endif %}

- name: "Total CoP WP"
unique_id: cop_wp
{% set e_used = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_electricity_used') | float(0) %}
{% set e_produced = states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_total_energy_output') | float(0) %}
{% if e_used > 0 %}
{{ (e_produced / e_used) | round(2) }}
{% else %}
{{ 'unknown' }}
{% endif %}

- name: "CoP WP Last Hour"
unique_id: cop_wp_last_hour
{% set e_used = states('sensor.wp_electricity_used_hour') | float(0) %}
{% set e_out = states('sensor.wp_energy_output_hour') | float(0) %}
{% if e_used > 0 %}
{{ (e_out / e_used) | round(2) }}
{% else %}
{{ '0' }}
{% endif %}
Dit is voor in de configuration.yaml toch? Even voor alle zekerheid...

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-03 12:06
Op zich mooi dat er een onderverdeling is naar kWh voor defrost, heating, cooling, DHW. Eerder zouden ze alleen voor Watt gaan, daarvoor had ik een een functie draaien die uitrekende hoeveel kWh er op een dag naar de WeHeat ging. Echter, de huidige kWh volg ik niet.
  1. Ik zie het al drie uur lang op dezelfde kWh waarde staan voor heating terwijl de unit al die tijd aan het verhitten is. Home Assistant polt elke 120 seconde, maar de waarde is dus gelijk. In de support documentatie zie ik dat de tijdsresolutie per 15 min / uur / dag is afhankelijk van API-endpoint. Maar gaat die kWh echt nog maar per dag?
  2. De kWH waarde was sinds het bijwerken van Home Assistant 453kWh en dook vanochtend om 06:05 omlaag naar 0kWh voor de koeling. Het is dus alsof de historische data aangepast is / gereset is? Want koeling heeft de unit sinds gisteravond echt niet gedaan. Ik had verwacht, met kWh dat de waarde hooguit op 453 had blijven staan, niet opeens een vrije val maakte naar 0. Bij heating zag ik ook een vrije val van 2100 kWh naar 700kWh.

De CSL/OT kroeg !

• Satefan
Graif schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Dit is voor in de configuration.yaml toch? Even voor alle zekerheid...
Correct!

• Graif
Top! Inmiddels toegevoegd, even afwachten hoe het gaat lopen.
Nu alleen nog iets bedenken om toch een idee van het actueel vermogen te hebben.
Blijft toch wonderlijk dat ze zoiets basaals uit de API gesloopt hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door Graif op 05-03-2026 09:49 ]

• Barryvdh
Dadona schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:42:
Op zich mooi dat er een onderverdeling is naar kWh voor defrost, heating, cooling, DHW. Eerder zouden ze alleen voor Watt gaan, daarvoor had ik een een functie draaien die uitrekende hoeveel kWh er op een dag naar de WeHeat ging. Echter, de huidige kWh volg ik niet.
  1. Ik zie het al drie uur lang op dezelfde kWh waarde staan voor heating terwijl de unit al die tijd aan het verhitten is. Home Assistant polt elke 120 seconde, maar de waarde is dus gelijk. In de support documentatie zie ik dat de tijdsresolutie per 15 min / uur / dag is afhankelijk van API-endpoint. Maar gaat die kWh echt nog maar per dag?
  2. De kWH waarde was sinds het bijwerken van Home Assistant 453kWh en dook vanochtend om 06:05 omlaag naar 0kWh voor de koeling. Het is dus alsof de historische data aangepast is / gereset is? Want koeling heeft de unit sinds gisteravond echt niet gedaan. Ik had verwacht, met kWh dat de waarde hooguit op 453 had blijven staan, niet opeens een vrije val maakte naar 0. Bij heating zag ik ook een vrije val van 2100 kWh naar 700kWh.
Barryvdh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:04:

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:18
Los van COP, ik heb veel liever de actuele Wh waardes weer terug. input en output power.
Niemand anders die deze twee waardes mist?

• Dadona
Was het gedrag hiervoor dan wel een update per X minuten van de kWH ofzo? Ik heb eerlijk gezegd niet op deze sensoren gelet dus ik weet niet wat normaal is.

De CSL/OT kroeg !

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MartinPTweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:34:
[...]

Los van COP, ik heb veel liever de actuele Wh waardes weer terug. input en output power.
Ja ik ook. Daarmee kun je namelijk makkelijk zelf de COP per gewenste tijdeenheid uitrekenen.

Er mist nu dus ook een ineens een groot stuk data in de totalen die Weheat aanlevert. De data over februari lijkt geheel te ontbreken, mogelijk meer.

Ik weet niet of het een populaire mening is, maar ik vind dat ze er een zootje van maken bij Weheat. |:(
Zeker overgestapt op vibecoding ;)

• MartinPTweak
jawaligt schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:59:
[...]

wiki: vibecoding: a way of coding that makes sure that code quality degrades, i.e. user experience degrades, sometimes to making the application unusable.

• Graif
jawaligt schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Ja ik ook. Daarmee kun je namelijk makkelijk zelf de COP per gewenste tijdeenheid uitrekenen.

Er mist nu dus ook een ineens een groot stuk data in de totalen die Weheat aanlevert. De data over februari lijkt geheel te ontbreken, mogelijk meer.

Ik weet niet of het een populaire mening is, maar ik vind dat ze er een zootje van maken bij Weheat. |:(
Yep, ik ook. Ik had allerlei helpers en sensoren gedefinieerd aan de hand van de actuele vermogensinput en -output. Die zijn nu allemaal onbruikbaar...

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
De output power is nog zelf te bereken met behulp van de ingaande en uitgaande temperatuur en de flow.
Hiervoor kan je een template sensor aanmaken in Home Assistant.

Ik gebruik de volgende template:
code:
1
{{ ((states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_water_outlet_temperature') | float - states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_water_inlet_temperature') | float) | abs * states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_central_heating_pump_flow') | float * 1.163) | round(2, "floor", default) }}
Door de updateinterval is het niet heel nauwkeurig, maar beter dan helemaal niks kunnen zien

Voor de input power heb ik zelf een energiemeter op de binnen en buitenunit zitten.

• Dadona
Helaas heb ik zulke meters er niet op zitten. Lijkt mij ook niet dat ik die er zo tussen krijg. Welke gebruik jij ?

De CSL/OT kroeg !

• Barryvdh
Dadona schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:53:
Helaas heb ik zulke meters er niet op zitten. Lijkt mij ook niet dat ik die er zo tussen krijg. Welke gebruik jij ?
HomeWizard heeft deze oa. https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

• kuhlivisj
  • Nu online
Dadona schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:53:
Ik gebruik de Shelly PM mini gen 3
https://www.shelly.com/pr...Z0FAfOpazpWt0v_cOSsAnudON

• Leonvdv
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-04 12:42
Graif schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Yep, ik ook. Ik had allerlei helpers en sensoren gedefinieerd aan de hand van de actuele vermogensinput en -output. Die zijn nu allemaal onbruikbaar...
Mijn dashboard is nu voor een deel waardeloos geworden. Ik gebruikte het opgenomen vermogen in mijn energie en specifiek wp dashboard.
Blijkbaar hebben ze bij @Weheat lak aan klanten die de home assistent integratie gebruiken.
Behoorlijk amateuristisch (zacht uitgedrukt)

• Tijgerkracht
Leonvdv schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Mijn dashboard is nu voor een deel waardeloos geworden. Ik gebruikte het opgenomen vermogen in mijn energie en specifiek wp dashboard.
Blijkbaar hebben ze bij @Weheat lak aan klanten die de home assistent integratie gebruiken.
Behoorlijk amateuristisch (zacht uitgedrukt)
Ik vind het ook erg jammer, kan nu vermogen niet meer vergelijken met de eigen meters en moment opname voor de COP en vergelijken met de Kamstrup die in het systeem zit. Gelukkig heb ik die er tussenzitten.

• kuhlivisj
  • Nu online
kuhlivisj schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:18:
De output power is nog zelf te bereken met behulp van de ingaande en uitgaande temperatuur en de flow.
Hiervoor kan je een template sensor aanmaken in Home Assistant.

Ik gebruik de volgende template:
code:
1
{{ ((states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_water_outlet_temperature') | float - states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_water_inlet_temperature') | float) | abs * states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_central_heating_pump_flow') | float * 1.163) | round(2, "floor", default) }}
Door de updateinterval is het niet heel nauwkeurig, maar beter dan helemaal niks kunnen zien

Voor de input power heb ik zelf een energiemeter op de binnen en buitenunit zitten.
De template nog even iets aangepast zodat het ook werkt voor SWW en alleen als de compressor daadwerkelijk draait.
code:
1
2
3
4
5
{% if states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_compressor_speed') | float > 0 %}
  {{ ((states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_water_outlet_temperature') | float - states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_water_inlet_temperature') | float) | abs * max(states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_central_heating_pump_flow') | float,states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_dhw_pump_flow') | float) * 1.163) | round(2, "floor", default) }}
{% else %}
  0.00
{% endif %}

• MartinPTweak
kuhlivisj schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:22:
[...]
code:
1
2
3
4
5
{% if states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_compressor_speed') | float > 0 %}
  {{ ((states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_water_outlet_temperature') | float - states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_water_inlet_temperature') | float) | abs * max(states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_central_heating_pump_flow') | float,states('sensor.sparrow_p60_heat_pump_dhw_pump_flow') | float) * 1.163) | round(2, "floor", default) }}
{% else %}
  0.00
{% endif %}
Als HA noob heb ik ook wat templates gemaakt, werkt redelijk naar behoren.
1 nadeel vind ik dat het template actief is voor data die "erna" binnenkomt.
Is er ook een manier om de historie te genereren? Waarbij rekening wordt gehouden met de api change datum?

• JvLa
  • Laatst online: 10-04 14:01
MartinPTweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:34:
[...]

Ja ik baal er ook erg van dat ze deze hebben verwijderd. Goede data om daarmee het systeem te kunnen optimaliseren was voor mij een van de redenen om voor WeHeat te kiezen. Dat ze nu signalen verwijderen, zonder heldere toelichting schaadt het vertrouwen.

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:34
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende advies.

Recent verhuisd naar een vrijstaande woning (247 m2). Beneden ±95 m2 vloerverwarming met mengverdeler, boven radiatoren. Gasverbruik 1800 m3 (dat is met water, 4 personen)

Bij aankoop moest de cv-ketel direct vervangen worden, dus toen geen tijd gehad om naar full-electric te kijken. Daarom kijk ik nu naar een hybride warmtepomp die relatief snel terug te verdienen is. Na alle verbouwingen is mijn budget niet zo groot meer.

Via Eigen Huis collectieve inkoop ben ik benaderd door een installateur. Zij adviseren een Weheat Flint hybride en verwachten 80% gasbesparing. Sparrow vonden ze met dit verbruik echt niet nodig.

In dit topic lees ik eigenlijk geen vergelijkbare gevallen. Moet ik gewoon even wachten en doorsparen? :-)

• -Marc-
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-04 19:09
aalekss schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:40:

Recent verhuisd naar een vrijstaande woning (247 m2). Beneden ±95 m2 vloerverwarming met mengverdeler, boven radiatoren. Gasverbruik 1800 m3 (dat is met water, 4 personen)

Bij aankoop moest de cv-ketel direct vervangen worden, dus toen geen tijd gehad om naar full-electric te kijken. Daarom kijk ik nu naar een hybride warmtepomp die relatief snel terug te verdienen is. Na alle verbouwingen is mijn budget niet zo groot meer.

Via Eigen Huis collectieve inkoop ben ik benaderd door een installateur. Zij adviseren een Weheat Flint hybride en verwachten 80% gasbesparing. Sparrow vonden ze met dit verbruik echt niet nodig.

In dit topic lees ik eigenlijk geen vergelijkbare gevallen. Moet ik gewoon even wachten en doorsparen? :-)
Normaal gesproken offreren ze een Flint tot maximaal rond de 1000m3 gas...

• Jpiek
Wil je Hybride blijven ? Want voor 1800m3 gas heb je eigenlijk wel een Blackbird nodig als je tzt gasloos wil.
Anders zal je hybride moeten blijven tot je CV + WP gaat vervangen, een Flint of Sparrow kan dit nooit alleen doen...

Ik het zou liever in 1x goed doen.
Ik heb in een "59 hoekwoning een Blackbird voor 1800m3 gas met ca 230m3 voor warm water, was dus hybride.
Ben al snel naar FE gegaan, aangezien ik de CV alleen nog voor warm water gebruikte..

[ Voor 34% gewijzigd door Jpiek op 05-03-2026 16:48 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:54

Blackbird doen, de P80. Groot huis, flink gasverbruik. Zou niet eens overwegen om minder te kiezen. Kan je ‘m kwijt op een platdak?

• Kevin1990

Ik zou een warmtepomp nemen die alleen voor het CV gedeelte dient. Hierdoor ga je geen gas meer verbruiken voor het verwarmen van je huis. Het tapwater zou ik door een boiler of warmtepomp boiler doen als je ruimte dit toelaat.

Ik weet niet of je voor een warmtepomp boiler nog ISDE subsidie krijgt maar dan kan het heel interessant worden!
Wij hebben bijna 2 jaar geleden de WeHeat Blackbird P80 laten installeren en laten binnenkort alles voorzien van kunststof met HR+++ glas. Hiervoor krijgen we omdat we binnen de 2 jaar vallen hoogstwaarschijnlijk een dubbele ISDE subsidie voor het vervangen van de kozijnen en kunststof.

Als je je goed inleest kan het misschien zijn dat je dat krijgt voor de warmpteomp en warmtepomp boiler als je dit tegelijk laat doen. Ik denk een flinke ISDE subsidie.

Als hier echt geen budget voor is zou ik sowieso je CV-ketel laten vervallen voor de verwarming in huis en alelen nog gebruiken voor je tapwater. Een normale boiler is in aanschaf een stuk voordeliger maar in energieverbruik een stuk hoger. Als je zonnepanelen hebt kun je dat met een slimme boiler wel goed regelen denk ik waardoor de afname van het net minder is.

Achteraf had ik een warmtepomp boiler moeten nemen maar die hoor je wel een stuk meer volgens mij. Die boiler had ik een half jaar voor de warmtepomp gekocht dus die laat ik lekker zitten.

Wel jammer voor je nagenoeg nieuwe CV-ketel maar misschien kun je die nog goed verkopen. Of er markt voor is is mij onbekend.

• Tijgerkracht

Blackbird 8 doen, wij komen na isolatie ook van 1800 m3 gas en hebben 3 jaar hybride gedraaid met een Elga ace 4kW. Kwamen op 300 m3 gas uit (alleen douche en beetje verwarmen/defrosts bij < 5 graden).
Uiteindelijk vorig jaar voor een Blackbird gekozen. Dus ja, 2x geld uitgegeven, maar de Elga had zich terugverdiend met die hele hoge gasprijzen toen.

Advies, doe het in één keer goed

• aalekss
Tja, het punt is dat hier pas een jaar geleden een nieuwe Intergas xtreme 36 is geplaatst. Die werkt prima dus die nu weer vervangen voelt een beetje zonde.

Daarnaast is de vloerverwarming beneden niet ideaal. Het is een mengverdeler met 4 groepen en destijds meer als bijverwarming aangelegd. Het werkt wel redelijk, maar liever zou ik dit dan ook willen verbeteren.

Mijn idee is daarom om nu hybride te gaan en later – misschien over 10 jaar – de benedenverdieping grondig aan te pakken: plavuizen eruit (eindelijk een mooie vloer), keuken, nieuwe vloerverwarmingen dan eventueel alsnog naar full electric.

• aalekss
Maar goed, ik begrijp jullie reacties wel en ik begin daar inmiddels ook naar te neigen. Misschien is het inderdaad beter om het in één keer goed te doen in plaats van eerst hybride.

Ik heb ongeveer 6600 kWh stroom per jaar over.

• MartinPTweak
aalekss schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:57:
Tja, het punt is dat hier pas een jaar geleden een nieuwe Intergas xtreme 36 is geplaatst. Die werkt prima dus die nu weer vervangen voelt een beetje zonde.

Daarnaast is de vloerverwarming beneden niet ideaal. Het is een mengverdeler met 4 groepen en destijds meer als bijverwarming aangelegd. Het werkt wel redelijk, maar liever zou ik dit dan ook willen verbeteren.

Mijn idee is daarom om nu hybride te gaan en later – misschien over 10 jaar – de benedenverdieping grondig aan te pakken: plavuizen eruit (eindelijk een mooie vloer), keuken, nieuwe vloerverwarmingen dan eventueel alsnog naar full electric.
Er is inderdaad meer dan hybride of FE.
Je kan FE gaan met je P80, en je CV ketel opmaken als warmwater voorziening.
Dat scenario nu kiezen geeft je de optie aan het einde van je CV ketel een warmtepomp boiler te nemen voor je warmwater. Een warmtepomp is daar in mijn ogen niet voor geschikt, CV verwarming en warmwater.
Dit scenario bespaart je nu de hybride installatie, en bij vervanging CV het verwijderen ervan.

• Tijgerkracht
aalekss schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:57:

Had ik ook, Elga Ace met een Tzerra Ace, heb toch na 3 jaar alles vervangen.
Vond het niet omwegen tegen het vastrecht voor gas, dacht dat dat na 3 jaar terugverdient zou zijn.
En als ik nu zie dat al het tapwater verwarmen op mijn zonnestroom gaat (schema 13:00 - 15:00), kost het straks in 2027 als de saldering er afgaat dus helemaal niks mee.

• MotorBeast

Ben bang dat je op termijn spijt als haren op je hoofd krijgt dat je niet FE gaat. Gas wordt alleen maar duurder en het aandeel vaste kosten daarop ook. Doe het gelijk goed en verkoop gewoon je ketel op MP. Mocht je budget tekort komen https://www.warmtefonds.nl/ Sluit je hem af voor 20 jaar en zodra je meer ruimte hebt los je versnelt af. Rekenen maar https://docs.google.com/s...1877391102#gid=1877391102 Is gemaakt door @marvel27 . _/-\o_ Met VV is een WP top en superzuinig. Eruit dat gas zeg ik.

• kerkers
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
orillion schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:16:
@Stevencito, goede argumenten van @Carboy54 natuurlijk, maar let erop dat de Flint wel kleiner en stiller is. Er zijn hier genoeg gebruikers zonder BUH, dus dan heb je ook geen extra groep en dure binnenunit nodig.
Pas op met dat "kleiner en stiller". Ik heb de geluidgegevens niet bij de hand, maar je moet wel de geluidemissie van twee apparaten vergelijken bij eenzelfde vermogen. Vaak blijkt dan dat bij ditzelfde deelvermogen een grotere unit (grotere fan met lager toerental) stiller is dan de kleinere. Bij een hoger toerental (of beter gezegd: de tipsnelheid van het ventilatorblad) zal het geluidniveau meer dan lineair stijgen, zodat bij hetzelfde luchtdebiet de grotere ventilator altijd stiller is dan de kleinere.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MartinPTweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:01:
[...]

wiki: vibecoding: a way of coding that makes sure that code quality degrades, i.e. user experience degrades, sometimes to making the application unusable.
??

Wikipedia geeft deze definitie: "In computer programming, vibe coding is a software development practice assisted by artificial intelligence (AI) and based on chatbots (programs that simulate conversation). The software developer describes a project or task in a prompt to a large language model (LLM), which generates source code automatically. Vibe coding typically involves accepting AI-generated code without closely reviewing its internal structure, instead relying on results and follow-up prompts to guide changes."

En dat was ook ongeveer wat ik in gedachten had O-)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:27
MotorBeast schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:28:
Ben bang dat je op termijn spijt als haren op je hoofd krijgt dat je niet FE gaat. Gas wordt alleen maar duurder en het aandeel vaste kosten daarop ook. Doe het gelijk goed en verkoop gewoon je ketel op MP. Mocht je budget tekort komen https://www.warmtefonds.nl/ Sluit je hem af voor 20 jaar en zodra je meer ruimte hebt los je versnelt af. Rekenen maar https://docs.google.com/s...1877391102#gid=1877391102 Is gemaakt door @marvel27 . _/-\o_ Met VV is een WP top en superzuinig. Eruit dat gas zeg ik.
dank @MotorBeast! En @aalekss met zoveel vloerverwarming is FE technisch gezien inderdaad een no-brainer. Financieel moet je even rekenen. Ik heb daar net ook een andere tool voor gemaakt: www.warmtepompofgas.nl. Hier een eigen topic. Geeft je een idee van de financiële aspecten van de keuze. Veel succes!

• Jpiek
6600kWh over als in teruglevering? Volgens Greenchoice is dat 0,25 cent per kWh waard...

Of 2575 m3 aan gas met COP 3...

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-04 17:24
Wanneer gaat Weheat BEV’s bouwen voor de Weheat intelligence thuisaccu?) Dan ben ik de eerste klant.
(Mijn Subbie Outback op LPG is met dik 3 ton aan vervanging toe ( meer wens dan eis) en met een Subbie BEV kan ik het stroomoverschot mooi opmaken en terugleveren aan de Blackbird).
Jaja, beetje of topic.

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-03 15:27
Hier ook aan het orienteren voor een Weheat all electric warmtepomp. Huidig gasverbruik 1450m3. Onze woning is uit 1970 en de afgelopen jaren volledig gerenoveerd.
Wie kan me een tip geven over het volgende: ons gezin bestaat uit 5 personen. De kids zijn vaak weg dus douchen gebeurd nooit tegelijk/ bijvoorbeeld op dezelfde avond.
Nu is ons in de offerte de Sparrow incl 50 liter buffervat en een 200 liter boilervat aangeboden. Is een 200liter boilervat voldoende? Is het raadzaam altijd voor een 300 liter boilervat te gaan? In de specs is het capaciteitsverschil 20 liter water meer bij de 300 liter versie.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:55
petertje30 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:05:
Hier ook aan het orienteren voor een Weheat all electric warmtepomp. Huidig gasverbruik 1450m3. Onze woning is uit 1970 en de afgelopen jaren volledig gerenoveerd.
Wie kan me een tip geven over het volgende: ons gezin bestaat uit 5 personen. De kids zijn vaak weg dus douchen gebeurd nooit tegelijk/ bijvoorbeeld op dezelfde avond.
Nu is ons in de offerte de Sparrow incl 50 liter buffervat en een 200 liter boilervat aangeboden. Is een 200liter boilervat voldoende? Is het raadzaam altijd voor een 300 liter boilervat te gaan? In de specs is het capaciteitsverschil 20 liter water meer bij de 300 liter versie.
Met het oog op Weheat Intellicence is een 300 liter boiler de meest voor de hand liggende keuze ivm capaciteit warmteopslag.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• pdruijt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-04 01:59
Carboy54 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Met het oog op Weheat Intellicence is een 300 liter boiler de meest voor de hand liggende keuze ivm capaciteit warmteopslag.
Ik zou zeggen met 5 man neem een losse boiler cv gaat uit tijdens opwarmen boiler dus vaak in de kou dan.

5000WP|2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 155, BMS 215 CT003 EMS v118|2 x lilygo |HA| Weheat Sparrow jaga ltv | HW P1 \ ELboiler 120liter

• feico.de.boer
Carboy54 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Dat werkt alleen als je het warme water ook op kan maken. No-brainer, maar dat wil wel eens over het hoofd gezien worden...

• petertje30
Als ik het goed begrijp heb ik met een 300 liter boilervat overcapaciteit, en zou ik met 200 liter voldoende moeten hebben?
Iets in het kader van beter 200 liter volledig gebruiken dan te veel onnodig water verwarmen?
Of zie ik het verkeerd?

Weheat intelligence is ook een redelijk ondoorzichtig iets tijdens het offerte traject. Blijkbaar activeerden ze dit tot 4 dagen geleden nog gratis voor de hele levensduur van de installatie. Blijkbaar moet daar nu voor betaald worden. Alleen kunnen de installateurs geen prijzen hiervoor geven. Ze weten deze prijzen simpelweg niet.

[ Voor 40% gewijzigd door petertje30 op 05-03-2026 22:12 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:55
feico.de.boer schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:44:
[...]

Dat werkt alleen als je het warme water ook op kan maken. No-brainer, maar dat wil wel eens over het hoofd gezien worden...
Volgens mij heb je toch een boiler om te gebruiken? 😅

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
petertje30 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:10:
Als ik het goed begrijp heb ik met een 300 liter boilervat overcapaciteit, en zou ik met 200 liter voldoende moeten hebben?
Iets in het kader van beter 200 liter volledig gebruiken dan te veel onnodig water verwarmen?
Of zie ik het verkeerd?

Weheat intelligence is ook een redelijk ondoorzichtig iets tijdens het offerte traject. Blijkbaar activeerden ze dit tot 4 dagen geleden nog gratis voor de hele levensduur van de installatie. Blijkbaar moet daar nu voor betaald worden. Alleen kunnen de installateurs geen prijzen hiervoor geven. Ze weten deze prijzen simpelweg niet.
300 liter. Avond douchen allemaal zonder te verwarmen van boiler want koud buiten. Overdag verwarmen want warmer buiten dan hoge Cop en met zonnepanelen gratis stroom of met dynamisch laag tarief.

• Satefan
petertje30 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:05:
Als je het fysiek kwijt kan zou ik voor 300L gaan. Ik heb nu ook 300L. We zijn met z'n 4-en, en als alle aanhang hier is met 6. Dat gaat wel goed, maar met 200 liter zou ik het niet redden.

• petertje30
Ok duidelijk, dankjewel voor de toelichting.
De installatie zal op zolder moeten worden geplaatst en deze heeft een houten vloer. De plek waar de boiler zal worden geplaatst zit wel langs een draagmuur. Kan de boiler ivm het gewicht hier wel worden geplaatst? Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door petertje30 op 05-03-2026 23:05 ]

• MotorBeast
@petertje30 Daar zou ik een bouwkundig specialist naar laten kijken. Zekerheid en veiligheid voor alles.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-04 20:50
kerkers schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Pas op met dat "kleiner en stiller". Ik heb de geluidgegevens niet bij de hand, maar je moet wel de geluidemissie van twee apparaten vergelijken bij eenzelfde vermogen. Vaak blijkt dan dat bij ditzelfde deelvermogen een grotere unit (grotere fan met lager toerental) stiller is dan de kleinere. Bij een hoger toerental (of beter gezegd: de tipsnelheid van het ventilatorblad) zal het geluidniveau meer dan lineair stijgen, zodat bij hetzelfde luchtdebiet de grotere ventilator altijd stiller is dan de kleinere.
Ventilator zal vast stiller zijn, maar in dit topic wordt regelmatig over het geluid van de compressor van de Sparrow geklaagd.

• Pr088
orillion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:04:
[...]

Ventilator zal vast stiller zijn, maar in dit topic wordt regelmatig over het geluid van de compressor van de Sparrow geklaagd.
En er wordt ook vaak gezegd hoe stil de Sparrow is.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:22
Praktisch vraagje,
Als ik de verschillende foto's van binnenunit zie, komen de kabels. (230V Thermostaat, besturingskabel) rechtsonder achter de rechter buis naar binnen? Ik wil een mantelbuisje aanleggen voordat de binnenunit geplaatst wordt.

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:31
Hier lijkt de vortsbeveiliging van slag en gooit elke nacht het systeem leeg, zijn er meer die ditzelfde probleem hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFSTrF9tJ0b5CFbxsknZg5Kq9OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pQrTJKLBd6KqjSzd1wZU3xU.jpg?f=fotoalbum_large

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-04 13:13

polthemol

Moderator General Chat
Biker_007 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:18:
Hier lijkt de vortsbeveiliging van slag en gooit elke nacht het systeem leeg, zijn er meer die ditzelfde probleem hebben?
[Afbeelding]
ik zie hier dat mijn dak helemaal droog is, dus hier wordt niets meer leeg gegooid sinds we geen vorst hebben.

Wat is trowuens die blauwe drab op je foto? Of is dat gewoon water met een reflectie van het raster?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Jpiek
Biker_007 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:18:
[Afbeelding]
Ja, heb iets soortgelijks gehad, is toen onder garantie vervangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFIRXKGHgVUNYUjol6zoszuILPk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ssEKyKPLKyaofkIfDzhYZXXQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzslx-mqMe1VOOdD6JK86AWlSbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pXuL3rlnKIpAwe4JTzPEpD2q.png?f=user_large

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Robbie-1 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:23:
Praktisch vraagje,
Als ik de verschillende foto's van binnenunit zie, komen de kabels. (230V Thermostaat, besturingskabel) rechtsonder achter de rechter buis naar binnen? Ik wil een mantelbuisje aanleggen voordat de binnenunit geplaatst wordt.
Niet echt echter de buis, maar 'op' de buis' van voren gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdrLYuZ1K7VS3fKqxQJu2f0jbDs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uITXPNrGWXhgyLlJ38qdvyqJ.jpg?f=fotoalbum_medium

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:30
orillion schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:04:
[...]

Ik hoor eigenlijk nooit de compressor en alleen de ventilatie. Ook op standje 100% hoor ik alleen de ventilator.
Voorbij rijdende EV maakt in onze straat meer lawaai. Dus ik ben verbaast als er wordt beweerd dat de Flint minder lawaai maakt. Maar zou kunnen natuurlijk, wellicht heb ik gewoon geluk (of doof).

PVoutput---->7335wp

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:22
ZeRoC00L schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Niet echt echter de buis, maar 'op' de buis' van voren gezien.

[Afbeelding]
Ha, die foto zocht ik, dank je.
Maar nu zie ik meer draden dan ik dacht O-) weet jij waar ze voor dienen?

• reiniero
  • Laatst online: 08:56
CyberFR schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Ik hoor eigenlijk nooit de compressor en alleen de ventilatie. Ook op standje 100% hoor ik alleen de ventilator.
Voorbij rijdende EV maakt in onze straat meer lawaai. Dus ik ben verbaast als er wordt beweerd dat de Flint minder lawaai maakt. Maar zou kunnen natuurlijk, wellicht heb ik gewoon geluk (of doof).
Op papier maakt de flint minder lawaai. Dat is ook mijn ervaring. Onze flint is echt niet te horen binnen, de sparrow van de buren wel. De sparrow maakt een ligt brom geluid en als het waait giert de wind er doorheen wat zo'n typisch hoge fluittoon veroorzaakt. Dat laatste kan ook aan de plaatsing liggen natuurlijk.

• Ariewhr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-04 08:31
Momenteel draai ik nog op stooklijn om mijn huis te verwarmen. Nu de zon steeds meer begint te schijnen valt mij op dat het huis 's nachts wat afkoelt, maar zodra de zon in huis komt (grote raampartijen op het oosten en het zuiden) warmt het huis snel op.

De installatie draait sinds september 2025. Destijds ben ik begonnen met stoken met de Lyric T6R aan het systeem hangen. Deze werkt wel, maar heeft altijd een erg hoge gevraagde temperatuur. Hierdoor wordt het wel weer warm in huis, maar efficiëntie is ver te zoeken.

Hoe kan ik mijn systeem, zeker richting de zomer, efficiënter inrichten?
Pagina: 1 ... 185 ... 194 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.