• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Pandabeer35 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Als... houdt in dat ik nog een stuk hardware moet gaan toevoegen in de meterkast terwijl de data gewoon voor handen is/was?
Niks moet, maar ik had van tevoren al een kWh meter laten plaatsen, ik was er niet vanuit gegaan dat die functie beschikbaar/bruikbaar zou zijn.

Voor mij in dit geval dus soort van meevaller. kWh meter en OTGW leveren me lokaal de gegevens die ik nodig heb om de COP te berekenen..

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:30

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

feico.de.boer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Er is een hoop gerommel maar er komen andere parameters voor terug.
Zie bericht, Barryvdh in "Weheat warmtepompen"
Maar als zowel de COP als 'power in' en 'power out' niet beschikbaar zijn in de data, hebben we als gebruiker toch geen enkel inzicht meer in de efficientie? Dat zou echt wel heel raar zijn. Of zijn er andere parameters waaruit dit ook te berekenen is?

Jaren_30_huis_gasloos

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:24
Is er via een automatisering of home assistent een mogelijkheid om het toestel in standy te zetten dan wel op heel laag vermorgen laten draaien. Ik merk met de stooklijn dat de temperatuur nu regelmatig richting de 23 graden gaat. Op dagen zoals deze week weet je dan, dat ook nog een keer de zon op de ramen gaat komen waardoor het langdurig warm zal blijven in de woning. Ik kan natuurlijk de stooklijn aanpassen, maar vraag mij af of er meer mogelijkheden zijn.

We hebben nog geen WH intelligence, maar ga vanaf morgen wel over naar dynamische tarieven.
Daarom ben ik benieuwd of ik zelf al dingen kan doen om eventuele dure tarieven te vermijden? / gewoonweg het apparaat enkele uren uitschakelen. Of moet je dit niet willen?

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:01
JessicavdH schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Maar als zowel de COP als 'power in' en 'power out' niet beschikbaar zijn in de data, hebben we als gebruiker toch geen enkel inzicht meer in de efficientie? Dat zou echt wel heel raar zijn. Of zijn er andere parameters waaruit dit ook te berekenen is?
Electricity used en energy output per categorie, daar kan je de COP per categorie mee berekenen.

• feico.de.boer
jjbrrr schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:24:
...
We hebben nog geen WH intelligence, maar ga vanaf morgen wel over naar dynamische tarieven.
Daarom ben ik benieuwd of ik zelf al dingen kan doen om eventuele dure tarieven te vermijden? / gewoonweg het apparaat enkele uren uitschakelen. Of moet je dit niet willen?
Eigenlijk wil je dat niet want het kost veel tijd om weer in te halen, maar als de temperatuur dat toe laat:
- Schakel in elk geval niet aan/uit via de netspanning.
- Als je wel wil schakelen is dit waarschijnlijk het gemakkelijkst te regelen via de thermostaat.
- Voor warm water kan je een schema instellen.

• JessicavdH
  • Laatst online: 21:30

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

feico.de.boer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Electricity used en energy output per categorie, daar kan je de COP per categorie mee berekenen.
Die parameters zie ik bij de beschrijving van de API (https://support.weheat.nl/s/article/Data-Management-Weheat) ook niet staan bij de time series; wel cumulatief maar vraag me af of dat voldoende inzicht geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door JessicavdH op 03-03-2026 16:53 ]

Jaren_30_huis_gasloos

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:01
STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:43:
Gister maar weer oversgeschakeld naar OT en 19graden vraag. BB ging rond 23:00 aan tot 11:00 ongeveer de afgelopen dagen, maar het blijft nu zo'n 21.5 binnen. Dat loopt met deze temperaturen en zon op tot 24.5graden als we niet thuis zijn. Meer mensen die 'm nu echt uit hebben staan?
Hij staat nog op stooklijn en gaat tegen het eind van de ochtend helemaal uit de laatste paar dagen. Hij ging pas rond middernacht weer aan.
‘s ochtends dus warme voeten in de badkamer . ‘s avonds koude voeten .

• RayDelft
Gies123 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Pieter Zwart, Beginbaas Coolblue
"Met de verkoop aan Hoppenbrouwers krijgen onze klanten toegang tot nog meer slimme oplossingen om thuis energie te besparen, zoals thuisbatterijen en cv-ketels. Zo kunnen wij ons volledig focussen op energiecontracten en Gratis Wassen en Drogen, waarmee we klanten helpen minder energie te verbruiken.”

Wat een enorme kolder. "krijgen onze klanten toegang tot nog meer slimme oplossingen om thuis energie te besparen, zoals thuisbatterijen en cv-ketels. "

CV ketels, slimme oplossingen? Maestro Zwart moet zich schamen en CB is een trouwe klant armer (maar daar zullen ze vast ook niet wakker van liggen). Jammer dit.
Wat ontzettend aardig van Pieter .
Hij doet het dus voor ons , de consument. Het ging natuurlijk fantastisch met die warmtepompen van Coolblue, vooral de service , maar de man lag er natuurlijk wakker van dat ie geen batterijen en cv ketels had , en nu heeft hij de divisie met pijn in t hart verkocht en dat allemaal voor jou en voor mij .

• feico.de.boer
JessicavdH schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Die parameters zie ik bij de beschrijving van de API (https://support.weheat.nl/s/article/Data-Management-Weheat) ook niet staan bij de time series; wel cumulatief maar vraag me af of dat voldoende inzicht geeft.
Je zal niet meer op de minuut nauwkeurig de COP kunnen zien, dat klopt. Er staat me iets van bij dat de cumulatieven per 30 minuten zijn. Ze zijn wel per categorie uitgesplitst, dus ik denk dat netto gezien je niet heel veel info kwijt raakt.

• RayDelft
JessicavdH schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Dat vind ik dus ook eigenaardig. Dat zijn de data waarin veel mensen het meest geïnteresseerd zijn .
Heb ik als leek net HA gekocht en draaiend gekregen en nu doet ie niks meer . :?

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03

ComPeter

iddqd idkfa

RayDelft schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Dat vind ik dus ook eigenaardig. Dat zijn de data waarin veel mensen het meest geïnteresseerd zijn .
Heb ik als leek net HA gekocht en draaiend gekregen en nu doet ie niks meer . :?
Er komt een betaalde Pro versie van Weheat intelligence, misschien zit het daarin

iddqd idkfa

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 21:57
ComPeter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Er komt een betaalde Pro versie van Weheat intelligence, misschien zit het daarin
Als het echt Intelligent is san heb je er ook geen omkijken meer naar. Ik denk eerder dat WI een reden is deze support helemaal te stoppen

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Als het echt Intelligent is san heb je er ook geen omkijken meer naar. Ik denk eerder dat WI een reden is deze support helemaal te stoppen
Het heet niet voor niets Weheat 'Intelligence'

• RayDelft
ComPeter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Ik hoop het , maar de early adopters die zich hebben aangemeld kregen het toch gratis ?

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03

ComPeter

iddqd idkfa

RayDelft schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:00:
[...]

Ik hoop het , maar de early adopters die zich hebben aangemeld kregen het toch gratis ?
Nee, Weheat Intelligence is gratis voor de Early Adopters, voor de Early Adopters, Early Majority, Late Majority, en Laggards (marketing termen) een betaalde dienst.
Daarnaast komt er waarschijnlijk een Pro versie, die zal voor iedereen een betaalde dienst zijn.

Misschien kan Weheat hier verduidelijking over geven, zij lezen mee met dit forum

iddqd idkfa

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:42
RayDelft schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Een kWh meter ertussen zetten. Dan weet je in ieder geval je verbruik op de seconden nauwkeurig.
Ik heb een aantal Shelly 1pm gen4 bij andere groot verbruikers zitten. Wanneer het stookseizoen klaar is ga ik die ook op de groep van de buiten unit plaatsen

Zo heb ik nog een groot verbruiker in kaart zonder afhankelijk te zijn van een andere partij. WeHeat in dit geval.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:56
Kevin1990 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Een kWh meter ertussen zetten. Dan weet je in ieder geval je verbruik op de seconden nauwkeurig.
Ik heb een aantal Shelly 1pm gen4 bij andere groot verbruikers zitten. Wanneer het stookseizoen klaar is ga ik die ook op de groep van de buiten unit plaatsen

Zo heb ik nog een groot verbruiker in kaart zonder afhankelijk te zijn van een andere partij. WeHeat in dit geval.
En een Kamstrup. Weet je ook zeker of je Cop klopt.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:42
MotorBeast schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:34:
[...]

En een Kamstrup. Weet je ook zeker of je Cop klopt.
Zeker. Alleen hoe ver wil je gaan?
Met de cv ketel keek ik alleen naar wat ok verbruikte. Nooit op gelet hoe efficient dat ding was.

Gaat mij om de jaar afrekening en of het aangenam in huis wordt.
De BlackBird draait nu 2 seizoenen. Dit stookseizoen een stuk beter dus vind het wel prima zo.
En voor de toekomstige gebruikers. Ze weten niet beter dat het er niet is dus missen ze ook niks ;)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Kevin1990 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Met de cv ketel keek ik alleen naar wat ok verbruikte. Nooit op gelet hoe efficient dat ding was.

De BlackBird draait nu 2 seizoenen. Dit stookseizoen een stuk beter dus vind het wel prima zo.
En voor de toekomstige gebruikers. Ze weten niet beter dat het er niet is dus missen ze ook niks ;)
Eens hoor, de COP berekening via de app vind ik op zich prima. Maar beetje jammer dat mijn overzicht in Homey nu deels niet meer wordt voorzien van data.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:56
Kevin1990 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Dit is Tweakers. Daar gaan we toch voor zo zuinig mogelijk, zo goed mogelijk ingeregeld oftewel zo optimaal mogelijk? Ook met de HR Ketel. Inregelen scheelde mij met de HR Ketel zo'n 25% door afgiftevermogen vergroten en waterzijdig inregelen. Door die vergroting van afgifte destijds kon ik nu een WP plaatsen. Bij een WP kan je dit effect mooi zien middels de Cop. Hoe hoger je Cop, hoe lager jouw jaarafrekening. Denk dus dat de meeste Tweakers wel graag Cop willen weten.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
MotorBeast schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:27:
[...]

Dit is Tweakers. Daar gaan we toch voor zo zuinig mogelijk, zo goed mogelijk ingeregeld oftewel zo optimaal mogelijk? Ook met de HR Ketel. Inregelen scheelde mij met de HR Ketel zo'n 25% door afgiftevermogen vergroten en waterzijdig inregelen. Door die vergroting van afgifte destijds kon ik nu een WP plaatsen. Bij een WP kan dit effect mooi zien middels de Cop. Hoe hoger je Cop, hoe lager jouw jaarafrekening. Denk dus dat de meeste Tweakers wel graag Cop willen weten.
Maar je COP kun je op dagbasis nog zien in de app. En dat laat echt wel zien of je systeem goed loopt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 21:57
Pr088 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Maar je COP kun je op dagbasis nog zien in de app. En dat laat echt wel zien of je systeem goed loopt.
Cop per uur bedoel je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_wJsKZVprcmqEn5QXpFvxt4FUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmAYYrT3DeO7Jd6khrzYR11c.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen even op elkaar delen.
Pagina: 1 ... 184 185 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.