Maarten58 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:17:
Hallo allemaal,
Na ruim een jaar komt binnenkort onze 3 fase aansluiting. Ik lees bijna alles op dit forum. Ik begrijp dat na de stooklijn (winter) de OT therm. moet draaien. Maar dat is handmatig instellen. Terwijl het in weze buitentemperatuur afhankelijk is. Kan het niet automatisch lopen, net zoals de HR ketel? Die hoef ik nooit aan te passen (werkt trouwens ook op buitensensor). Met een geavanceerd product als de Sparrow zou hij eigenlijk in te moeten stellen zijn zodat het automatisch omschakelt van stooklijn naar thermostaat bij een bepaalde buitentemperatuur

. Tenminste, ik heb de indruk dat iedereen het zelf schakelt.
Zoals hier gezegd: je hebt twee opties.
1. Of je werkt het hele jaar met een stooklijn op aan/uit thermostaat.
2. Of je werkt met een stooklijn in de winter (qua aanpassingen heb ik er 3-4x iets aan gedaan in 4 maanden) en je switcht in de lente weer naar OT. Dat is een kwestie van 1 klik in de app.
Nee het systeem kan bij optie 2 niet automatisch schakelen.
Zou het niet automatisch moeten? Tja... Eigenlijk zou het natuurlijk het hele jaar op OT moeten kunnen als OT een soort vlakke stooklijn simuleert en zich niet als een CV thermostaat gedraagt. Wachten op de eigen thermostaat van WeHeat.
Overigens kunnen bij mijn weten alle warmtepompenmerken dit niet vlekkeloos/automatisch. Misschien Nibe? Maar dan ben je duizenden euro's meer kwijt dan voor een Weheat systeem.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)