• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:46
Hier doet de Blackbird P80 dat wel hoor. Die mag wat mij betreft wel een tikkie dieper moduleren. Hier houdt het wel op bij ongeveer 500W vermogen in.
Opentherm met Tado momenteel nog steeds meer verbruik dan Stooklijn.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:53
RayDelft schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:27:
[...]

Ze zijn zelf erg verheugd over de integratie met HA . Ze kondigen die eufoor aan . Vreemd dat ze het stilzwijgend slopen . [Afbeelding][quote][b]orillion in "Weheat warmtepompen"orillion schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:
Misschien zijn de bezig met de laaste HA update welke ze op 13 november hier hebben aangekondigd in het topic.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:43
belhamel1 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:30:
Weet iemand of het verstandig is om in de winterperiode de stooklijn te gebruiken en in de zomer op de opentherm thermostaat. Het is mijn namelijk opgevallen dat de Sparrow op een stooklijn niet op standby komt en met de termostaat wel. Het lijkt mijn dat dit de meest energiebespsring geeft.
Ook op stooklijn gaat hij gewoon op standby als de watertemperatuur te hoog op loopt. Wellicht jouw stooklijn iets verlagen. En anders kan jouw on/off thermostaat bij overshoot dat regelen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:43
Interessante ontwikkelingen samen met partner Weheat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QtMD9kpu63SIPTmWd2x5RBhtLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUPkNqiuWUroY89O5lVV7zUV.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
belhamel1 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:30:
Weet iemand of het verstandig is om in de winterperiode de stooklijn te gebruiken en in de zomer op de opentherm thermostaat. Het is mijn namelijk opgevallen dat de Sparrow op een stooklijn niet op standby komt en met de termostaat wel. Het lijkt mijn dat dit de meest energiebespsring geeft.
Ja, dat is handig. Doe ik ook.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:14
Beste mensen, ik zou graag advies hebben.

Van Coolblue heb ik twee offertes:
1. iets van 4k na subsidie voor een Flint
2. 6,5k na subsiddie voor een Sparrow

Beide aangeboden in dezelfde configuratie, met buffervat.

Huis is een vrijstaande woning uit de jaren 60, 130 m2 en iets van 350m3 inhoud. We stoken per jaar nu 800 m3 gas en verwarmen alleen de woonkamer, keuken en badkamer met radiatoren en ook een stukje vloerverwarming in de keuken. Ik heb geprobeerd met 45 graden op de CV te stoken en dat gaat prima; pompt dan wel veel. Ik heb het idee dat met de huidige generatie warmtepompen nu de overstap gemaakt kan worden.

- is de Sparrow, ondanks de hogere kosten een betere investering?
- op dit forum wordt gezegd dat er géén prijsverschil zou zijn; is dat waar en hoe zit dat?

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:18
Hallo allemaal,
Na ruim een jaar komt binnenkort onze 3 fase aansluiting. Ik lees bijna alles op dit forum. Ik begrijp dat na de stooklijn (winter) de OT therm. moet draaien. Maar dat is handmatig instellen. Terwijl het in weze buitentemperatuur afhankelijk is. Kan het niet automatisch lopen, net zoals de HR ketel? Die hoef ik nooit aan te passen (werkt trouwens ook op buitensensor). Met een geavanceerd product als de Sparrow zou hij eigenlijk in te moeten stellen zijn zodat het automatisch omschakelt van stooklijn naar thermostaat bij een bepaalde buitentemperatuur 8)7 . Tenminste, ik heb de indruk dat iedereen het zelf schakelt.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:18

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
slem schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Bedoel je de compressor? Maakt niet uit hoe hard die draait, 20 of 100 % de max is 1.23m3.. vind het alleen vreemd dat de vorige 2 bb80 (die kapot gingen) wel de 1.3 haalde zonder probleem. Vandaar dat ik dan denk dat het aan de buitenunit ligt... ben er inmiddels wel een beetje klaar mee ..

Wel valt het mij op dat als hij het legionellaprogramma draait de compressor niet harder gaat dan 45%
Nee de flow heeft niets te maken met de buitenunit. Waterpompen in de binnenuit sturen de flow en geven de feedback terug.

Als het vat op ca 60*C is, moduleert de warmtepomp terug. hij wil namelijk een periode het water minimaal 60*C hebben. Blijf je voluit gaan, dan ga je naar 65 of 70*C en da’s ook niet nodig.

Volgens mij kan je wel aardig terugvallen op jou installateur, wat zegt hij hierover?

Ter referentie; Wij hebben zo’n 100 Weheats draaien in Nederland, twee daarvan heb ik moeten wisselen…

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:21
Stoker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Nee de flow heeft niets te maken met de buitenunit. Waterpompen in de binnenuit sturen de flow en geven de feedback terug.

Als het vat op ca 60*C is, moduleert de warmtepomp terug. hij wil namelijk een periode het water minimaal 60*C hebben. Blijf je voluit gaan, dan ga je naar 65 of 70*C en da’s ook niet nodig.

Volgens mij kan je wel aardig terugvallen op jou installateur, wat zegt hij hierover?

Ter referentie; Wij hebben zo’n 100 Weheats draaien in Nederland, twee daarvan heb ik moeten wisselen…
Helaas had deze installateur meerdere weheat bb80 moeten vervangen bij klanten, waarschijnlijk een lichting gehad met slechte compressoren. Ik kan inderdaad goed terugvallen op de installateur en heb hier ook wel alle vetrouwen in. Alleen het duurt inmiddels wel lang. Ze zoeken steeds contact op met weheat wat het proces ook weer vertraagd. Sta nu zelf inmiddels op het punt dat ze anders maar een ander merk moeten plaatsen...
Kan zelf nog steeds niet rijmen dat het bij de vorige 2 buitenunits prima ging en bij de laatste niet. Terwijl er verder niks veranderd is aan de installatie. Op afgelopen week na, dat ze de leidingen hebben ingekort zonder het juiste resultaat.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:47
slem schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:50:
[...]

Helaas had deze installateur meerdere weheat bb80 moeten vervangen bij klanten, waarschijnlijk een lichting gehad met slechte compressoren. Ik kan inderdaad goed terugvallen op de installateur en heb hier ook wel alle vetrouwen in. Alleen het duurt inmiddels wel lang. Ze zoeken steeds contact op met weheat wat het proces ook weer vertraagd. Sta nu zelf inmiddels op het punt dat ze anders maar een ander merk moeten plaatsen...
Kan zelf nog steeds niet rijmen dat het bij de vorige 2 buitenunits prima ging en bij de laatste niet. Terwijl er verder niks veranderd is aan de installatie. Op afgelopen week na, dat ze de leidingen hebben ingekort zonder het juiste resultaat.
1.2m3 moet toch geen probleem zijn. Hier draait het ook op 1.2m3, soms 1.14m3. Zou niet mogen met mijn afgiftesysteem, maar ala. Installateur falliet en gaat dus niets meer aanpassen, dus beter gaat het niet worden helaas. Overigens heb ik geen probleem met verwarmen buiten feit dat de BB80 hard moet werken bij veel defrosts.

Overigens doet de BB80 afhankelijk van temp buiten en een legionella run of sww op 47%. Dat is niets raars. Meestal wat harder, maar zie dit regelmatig gebeuren bij deze buitentemperatuur.

@slem vraag eens aan de installateur of ze niet per ongeluk de flow hebben geknepen in de installateurs-app. Volgens mij kan dat namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-02-2026 14:31 ]

• Pr088
  • Nu online
slem schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:50:
[...]

Mijn installatie heeft ook de halve winter op 1,2 gedraaid met een BB80, bleek achteraf dat mijn groepen niet maximaal open stonden. Draaide prima. (Nu op 1,32 m3).

Het lijkt erop dat er een versmalling zit gemonteerd op de middelste koppeling die uit je binnenunit komt. Zitten er meer van dat soort versmallingen in? Krappe diameters hebben veel meer invloed dan lengte van je buizen. Dus inkorten helpt niet, dikker maken wel.
Herhaling van eerdere vraag: hoe zit je vloerverwarmingsverdeler er uit? Of heb je alles over radiatoren? En staan die allemaal open?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:11:
[...]

1.2m3 moet toch geen probleem zijn. Hier draait het ook op 1.2m3, soms 1.14m3. Zou niet mogen met mijn afgiftesysteem, maar ala. Installateur falliet en gaat dus niets meer aanpassen, dus beter gaat het niet worden helaas. Overigens heb ik geen probleem met verwarmen buiten feit dat de BB80 hard moet werken bij veel defrosts.
Het aantal defrosts wordt er niet meer van. Het enige verschil is dat je waterpomp harder moet werken. Werkt prima. Je kunt zelf nog checken of alle groepen goed openstaan, de flowmeters maximaal opendraaien.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10
Maarten58 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:17:
Hallo allemaal,
Na ruim een jaar komt binnenkort onze 3 fase aansluiting. Ik lees bijna alles op dit forum. Ik begrijp dat na de stooklijn (winter) de OT therm. moet draaien. Maar dat is handmatig instellen. Terwijl het in weze buitentemperatuur afhankelijk is. Kan het niet automatisch lopen, net zoals de HR ketel? Die hoef ik nooit aan te passen (werkt trouwens ook op buitensensor). Met een geavanceerd product als de Sparrow zou hij eigenlijk in te moeten stellen zijn zodat het automatisch omschakelt van stooklijn naar thermostaat bij een bepaalde buitentemperatuur 8)7 . Tenminste, ik heb de indruk dat iedereen het zelf schakelt.
Nee hoor, niet iedereen schakelt om. Ik niet, zie geen enkel nut ervan. Op stooklijn loopt hij veel beter dan op OT. Stooklijn werkt prima, waarom zou je dan steeds wisselen?

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:21
Pr088 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:12:
[...]

Mijn installatie heeft ook de halve winter op 1,2 gedraaid met een BB80, bleek achteraf dat mijn groepen niet maximaal open stonden. Draaide prima. (Nu op 1,32 m3).

Het lijkt erop dat er een versmalling zit gemonteerd op de middelste koppeling die uit je binnenunit komt. Zitten er meer van dat soort versmallingen in? Krappe diameters hebben veel meer invloed dan lengte van je buizen. Dus inkorten helpt niet, dikker maken wel.
Herhaling van eerdere vraag: hoe zit je vloerverwarmingsverdeler er uit? Of heb je alles over radiatoren? En staan die allemaal open?
Alles gaat via radiatoren, deze zijn waterzijdig ingeregeld. Aan de binnenunit zit een klein koperen buisje, hierop zit de temperatuur sensor (huis in) bevestigd aangezien anders de waardes teveel afweken.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:47
Pr088 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:13:
[...]

Het aantal defrosts wordt er niet meer van. Het enige verschil is dat je waterpomp harder moet werken. Werkt prima. Je kunt zelf nog checken of alle groepen goed openstaan, de flowmeters maximaal opendraaien.
Dat bedoelde ik niet. Ik zeg alleen dat mijn BB80 harder moet werken bij veel defrosts. Eigenlijk nutteloze opmerking van mij in die context. Dus die mag idd weg :)

• Pr088
  • Nu online
Maarten58 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:17:
Hallo allemaal,
Zoals hier gezegd: je hebt twee opties.
1. Of je werkt het hele jaar met een stooklijn op aan/uit thermostaat.
2. Of je werkt met een stooklijn in de winter (qua aanpassingen heb ik er 3-4x iets aan gedaan in 4 maanden) en je switcht in de lente weer naar OT. Dat is een kwestie van 1 klik in de app.
Nee het systeem kan bij optie 2 niet automatisch schakelen.

Zou het niet automatisch moeten? Tja... Eigenlijk zou het natuurlijk het hele jaar op OT moeten kunnen als OT een soort vlakke stooklijn simuleert en zich niet als een CV thermostaat gedraagt. Wachten op de eigen thermostaat van WeHeat.
Overigens kunnen bij mijn weten alle warmtepompenmerken dit niet vlekkeloos/automatisch. Misschien Nibe? Maar dan ben je duizenden euro's meer kwijt dan voor een Weheat systeem.

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:49
Pr088 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Zoals hier gezegd: je hebt twee opties.
1. Of je werkt het hele jaar met een stooklijn op aan/uit thermostaat.
2. Of je werkt met een stooklijn in de winter (qua aanpassingen heb ik er 3-4x iets aan gedaan in 4 maanden) en je switcht in de lente weer naar OT. Dat is een kwestie van 1 klik in de app.
Nee het systeem kan bij optie 2 niet automatisch schakelen.

Zou het niet automatisch moeten? Tja... Eigenlijk zou het natuurlijk het hele jaar op OT moeten kunnen als OT een soort vlakke stooklijn simuleert en zich niet als een CV thermostaat gedraagt. Wachten op de eigen thermostaat van WeHeat.
Overigens kunnen bij mijn weten alle warmtepompenmerken dit niet vlekkeloos/automatisch. Misschien Nibe? Maar dan ben je duizenden euro's meer kwijt dan voor een Weheat systeem.
Als je een OT thermostaat hebt draaien, bijvoorbeeld een Honeywell Round Modulation, dan kun je aan de installateurskant de maximale aanvoertemperatuur hard beperken tot bijvoorbeeld 40°C. WeHeat 'topt' dan de stooklijn die hij doorkrijgt vanuit Honeywell af tot dat maximum, waardoor je de stooklijn die jij beschrijft als CV thermostaat ietwat in een gewenste vorm kan knuppelen.

edit: met screenshot van systeem dat beperkt is tot 30°. Maarja, is dit veel anders dan een aan/uit thermostaat met stooklijn? Je hoeft in ieder geval zelf niet te prutsen met een WAR te zoeken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYp4_LccIeF-y4-aoIzJTOACiFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92YiMtORoWMUEM2R0xGJT2Ux.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door drboneym op 28-02-2026 15:49 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:23
Kirvis schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:34:
Toch leuk om even te delen hier: de eerste jaarafrekening met een volledig jaar all-electric.

Dynamisch contract van aanbieder uit Zwolle.

[Afbeelding]

Zowel de zonnepanelen als de Sparrow dragen mooi bij aan een lekker lage rekening!

En dat voor een jaren ‘60 woning. 😬
Fijn! Ik kan alleen maar dromen van die afname :P
Wij doen alles elektrisch maar ook met een EV en hybride.
Wel sinds september nog een kleine plug in batterij en de EV wordt ook mee gehandeld met V2G.
Ik ben benieuwd naar de afrekening in mei.

Hoeveel van je verbruik kwam van de warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjTzgWt9mf2X9yI2gbs0tq8a-fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClIxMrjp8BtUnGbptaoCRJjU.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:23
orillion schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:19:
[...]

Wat gaat de installateur doen aan de API wijziging waardoor de HomeAssistant koppeling stuk is? Of aan de foute energiemeting van gister in de app? Een “softwarebedrijf wat warmtepompen maakt” (hun woorden) zou voor softwareondersteuning toch iets van een communicatiekanaal moeten hebben. Als ik een bug heb in iOS kan ik dat ook melden bij Apple en hoef niet bij Belsimpel aan te kloppen.
Niet echt eerlijke vergelijking. Er zit veel meer geld en kennis bij appel...
Dit is maar een heel klein en jong bedrijf.

• pdruijt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:32
drboneym schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Als je een OT thermostaat hebt draaien, bijvoorbeeld een Honeywell Round Modulation, dan kun je aan de installateurskant de maximale aanvoertemperatuur hard beperken tot bijvoorbeeld 40°C. WeHeat 'topt' dan de stooklijn die hij doorkrijgt vanuit Honeywell af tot dat maximum, waardoor je de stooklijn die jij beschrijft als CV thermostaat ietwat in een gewenste vorm kan knuppelen.

edit: met screenshot van systeem dat beperkt is tot 30°. Maarja, is dit veel anders dan een aan/uit thermostaat met stooklijn? Je hoeft in ieder geval zelf niet te prutsen met een WAR te zoeken.[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU_eb3wmo3eqxGKjrB6dfgsjukc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rb4U8QBnAGJ7gpxRsnlpMltA.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je meteen het effect daarvan de aanvoer temperatuur verlaagt naar 40C in de settings van de Toon thermostaat v2

5000WP|2 Marstek Venus 5.12 E v2 | EMS 155, BMS 215 CT003 EMS v118|2 x lilygo |HA| Weheat Sparrow jaga ltv | HW P1 \ ELboiler 120liter

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:33
MMS_MMS schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:32:
Het valt mij deze morgen op dat de Weheat Flint niet opstart terwijl er wel warmte gevraagd wordt. Ingestelde temp 21 graden, opentherm, in huis 20.5, Flint in stand-by. Gevaagde temp in weheat staat nu op 23.5, maar nog geen actie. Meer Flint gebruikers die dit zien gebeuren? Is er een update uitgerold? Wil eigenlijk even bekijken wat het systeem zelf doet ipv de binnen unit een keer op nieuw op te starten. Circulatiepomp cv draait in ieder geval wel volgens het systeem.

Iemand info/ideen?

Update: Flint inmiddels wel gestart, maar valt op dat het in ieder geval ruim 1.5 uur al onder de ingestelde temperatuur was en de Flint nog niet opstartte. Staat nu weer rustig op 33% te draaien.
Zit dit niet in je hysterese van de thermostaat? Bij mij kan het 4/10 graad zakken voor hij wat gaat doen. Maar hij kan ook op 0,1 graad onder de streeftemperatuur een paar uur pruttelen zonder de streeftemperatuur te halen. Er is dus wel meer dat bepaald of, wanneer en hoelang de pomp draait.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:33
Kevin1990 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Fijn! Ik kan alleen maar dromen van die afname :P
Wij doen alles elektrisch maar ook met een EV en hybride.
Wel sinds september nog een kleine plug in batterij en de EV wordt ook mee gehandeld met V2G.
Ik ben benieuwd naar de afrekening in mei.

Hoeveel van je verbruik kwam van de warmtepomp?

[Afbeelding]
Hoe wil je dat hij dat berekend?
Met panelen pakt de pomp een deel van de zonneenergie. In theorie is dat kwh Wp totaal- kwh geleverd door panelen. Maar hoeveel Kwh door panelen is kan je niet zomaar aflezen. Dus weet je volgens mij ook niet hoeveel energie de WP gebruikt vanuit het net. Of zie ik het helemaal fout?
Pagina: 1 ... 183 184 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.