• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:26
GvNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:22:
Wat voor COP halen jullie vandaag? Ik vind de 4,4 bij mij thuis wel laag gezien de hoge temperaturen buiten.
Deze week boven de 6 gemiddeld, aanvoer 28 graden.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08-04 21:30
Maar de COP is toch niet heilig? Je kan een hele hoge COP hebben, maar daarbij over de dag meer energie verbruikt hebben. Ik draai nog steeds met een thermostaat van Honeywell (T6) en volg natuurlijk met interesse de opmerkingen over Stooklijn. Maar zoals gisteren is de BB amper aan geweest dankzij de zon. Gisteren een COP van 5,2 en 6,26kWh verbruikt. Hiervan was 3,75kWh warm water.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En hier met stooklijn 6kWh verbruikt gisteren. Het ligt dus niet zo ver uit elkaar. :)

Wise enough to play the fool

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:27
dannyll schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:47:
Maar de COP is toch niet heilig? Je kan een hele hoge COP hebben, maar daarbij over de dag meer energie verbruikt hebben. Ik draai nog steeds met een thermostaat van Honeywell (T6) en volg natuurlijk met interesse de opmerkingen over Stooklijn. Maar zoals gisteren is de BB amper aan geweest dankzij de zon. Gisteren een COP van 5,2 en 6,26kWh verbruikt. Hiervan was 3,75kWh warm water.
Klopt, je COP zegt alleen iets over het moment dat de warmtepomp draait. Ik ben inmiddels alweer over naar OpenTherm. Runnetjes van 2-3 uur die opstarten met een piekje (iets teveel naar mijn smaak), maar vervolgens netjes omlaag moduleert richting 30-20%.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:33
@Pr088 Ziet dat er dan zoveel anders uit als op stooklijn? Hier ongeveer hetzelfde beeld met stooklijn. Nu de BB P80 vaker uitgeschakeld moet worden omdat het vermogen te hoog word, zie ik de binnentemperatuur iets oplopen, voordat deze uitschakelt. (Hysterese 3 graden) Maar dat is op open term niet veel anders lijkt me. Maar misschien word het bij jou te warm binnen. Er is altijd een moment dat Compressor op 20% teveel is en uit te weinig. Met 2uur op 20% en 1 uur uit heb ik geen probleem.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-04 03:13
Ik lees hier met belangstelling over het aan/uit met stooklijn , maar ik vraag me af wat dan het verschil is met het huidige gedrag van mijn installatie.
Die staat ook op stooklijn en gaat bij hogere buitentemperaturen op stand-by als hij niet onder zijn minimum draaicapaciteit kan zakken. Gisteren stond de zon erop en toen ging hij een tijdje uit.

• Tijgerkracht
RayDelft schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:25:
Ik lees hier met belangstelling over het aan/uit met stooklijn , maar ik vraag me af wat dan het verschil is met het huidige gedrag van mijn installatie.
Die staat ook op stooklijn en gaat bij hogere buitentemperaturen op stand-by als hij niet onder zijn minimum draaicapaciteit kan zakken. Gisteren stond de zon erop en toen ging hij een tijdje uit.
Met dynamisch energie contract en zonnepanelen wil ik zoveel mogelijk gebruik maken van eigen stroom eerst en de goedkopen kWh momenten. Warmtepomp ging gisteren uit rond 15:00 en vanmorgen om 8:00 pas weer aan. Woonkamer was afgekoeld van 21.8 naar 20.6, die wordt nu weer opgestookt met zonnestroom. 80 m2 vloerverwarming is eenerg goede warmtebuffer. Om 8:00 was er nog niet voldoende zonnestroom, maar de kleine thuis accu had nog voldoende om het verbruik van de warmtepomp af te dekken.

Overigens levert overdag de warmtepomp aan, door hogere buitentemperatuur, ook een hogere COP op.
Vanaf nu zal de warmtepomp, bij deze buitentemperatuur alleen overdag draaien en rond 13:00 tapwater vewarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tijgerkracht op 26-02-2026 09:36 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
RayDelft schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:25:
Jouw warmtepomp gaat nu uit als het water 3 graden boven de gewenste watertemperatuur komt. Met aan/uit kan de warmtepomp uit gaan als de zon vol in je woonkamer schijnt en daardoor voorkomen dat het veel warmer wordt dan nodig.

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08-04 21:30
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:14:
[...]

Klopt, je COP zegt alleen iets over het moment dat de warmtepomp draait. Ik ben inmiddels alweer over naar OpenTherm. Runnetjes van 2-3 uur die opstarten met een piekje (iets teveel naar mijn smaak), maar vervolgens netjes omlaag moduleert richting 30-20%.
Dus ik begrijp dat je eenvoudig wisselt tussen stooklijn en OpenTherm? Beetje afhankelijk van het seizoen/weer/temperatuur?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:26
dannyll schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Dus ik begrijp dat je eenvoudig wisselt tussen stooklijn en OpenTherm? Beetje afhankelijk van het seizoen/weer/temperatuur?
Nee de warmtepomp loopt op stooklijn met een cut-off op de ingestelde temp op je thermostaat, en gaat weer aan op stooklijn als die onder setpoint van thermostaat komt.

• Pr088
dannyll schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Klopt. Als de winter echt begint (dagtemperaturen < 5 graden) en de warmtevraag groter is dan dat mijn warmtepomp 24/7 levert op 20% (minimumstand), dan schakel ik over naar stooklijn. Ben deze week (ruim boven 10 graden) weer naar OT gegaan omdat met deze temperaturen mijn warmtepomp nauwelijks hoeft te draaien.
In de Weheat app kun je eenvoudig wisselen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:04
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:07:
[...]

Klopt. Als de winter echt begint (dagtemperaturen < 5 graden) en de warmtevraag groter is dan dat mijn warmtepomp 24/7 levert op 20% (minimumstand), dan schakel ik over naar stooklijn. Ben deze week (ruim boven 10 graden) weer naar OT gegaan omdat met deze temperaturen mijn warmtepomp nauwelijks hoeft te draaien.
In de Weheat app kun je eenvoudig wisselen.
Ik dacht om te wisselen tussen stooklijn en OT dat je ook je unit van de thermostaat anders moet aansluiten op de binnenunit van Weheat. Maar dat is dus niet zo?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ekops schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Ik dacht om te wisselen tussen stooklijn en OT dat je ook je unit van de thermostaat anders moet aansluiten op de binnenunit van Weheat. Maar dat is dus niet zo?
Nee, is niet nodig.
Op OT doet WeHeat eigenlijk niets met je thermostaat (alleen de temp uitlezen).
Op stooklijn zal de WP de gevraagde watertemp van de stooklijn aanhouden, tot er een overshoot is. en doet niets met OT.

edit: was niet helemaal wakker

[ Voor 6% gewijzigd door ZeRoC00L op 26-02-2026 10:35 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
Ik had gisteren voor verwarmen een extreem slechte Cop van 1,45 met een standby verbruik van 0,3kWh. Hartstikke blij mee. *O* Tot nu toe vandaag een Cop van 0,13 en 0,1kWh verbruik. Klopt dus wat je stelt.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:27:
[...]

Nee, is niet nodig.
Op OT doet WeHeat eigenlijk niets met je thermostaat (alleen de temp uitlezen).
Op stooklijn zal de WP de gevraagde watertemp van de stooklijn aanhouden, tot er een overshoot is.
? Op OT luistert de warmtepomp uiteraard *wel* naar het signaal van je thermostaat, namelijk naar de gewenste (gevraagde) watertemperatuur die de OT thermostaat opgeeft...dat is het enige nut van OT communicatie.

Op stooklijn negeert de WP het OT signaal inderdaad, en stuurt de watertemperatuur volgens de ingestelde stooklijn.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:33:
[...]

? Op OT luistert de warmtepomp uiteraard *wel* naar het signaal van je thermostaat, namelijk naar de gewenste (gevraagde) watertemperatuur die de OT thermostaat opgeeft...dat is het enige nut van OT communicatie.

Op stooklijn negeert de WP het OT signaal inderdaad, en stuurt de watertemperatuur volgens de ingestelde stooklijn.
Sorry, |:( twee dingen tegelijk, je hebt gelijk.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Pr088
Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Om het nog iets ingewikkelder te maken, Weheat 'luistert' niet altijd precies naar de gevraagde temperatuur door de OT thermostaat. Vaak schiet mijn thermostaat naar een vraagtemperatuur van 40 graden. Weheat blijft daar meestal flink onder door richting 32 te gaan en als de retourtemperatuur oploopt nog verder af te bouwen. En dat kan ook prima, ik heb op de koudste dagen van het jaar met maximaal 32-33 graden verwarmd. Meeste 'gewone winterdagen' zelfs met 28-29 aanvoer.

• orillion
ekops schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Dat is alleen als je aan/uit met stooklijn wil gebruiken en op andere momenten OT.

• Gameboy
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:38:
[...]

Om het nog iets ingewikkelder te maken, Weheat 'luistert' niet altijd precies naar de gevraagde temperatuur door de OT thermostaat. Vaak schiet mijn thermostaat naar een vraagtemperatuur van 40 graden. Weheat blijft daar meestal flink onder door richting 32 te gaan en als de retourtemperatuur oploopt nog verder af te bouwen. En dat kan ook prima, ik heb op de koudste dagen van het jaar met maximaal 32-33 graden verwarmd. Meeste 'gewone winterdagen' zelfs met 28-29 aanvoer.
De WP probeert altijd de gevraagde watertemperatuur te bereiken, maar er zit een "cap" op die aanvoertermperatuur. Die maximale aanvoertemperatuur wordt ingesteld door de installateur, maar kun je op verzoek laten aanpassen.

De maximale temperatuur van het aanvoerwater wordt gecapped op precies 5 graden onder de door de installateur ingestelde maximaal-temperatuur. Als die maxiaal-temperatuur ingesteld is op 40 graden, zal de WP maximaal 35 graden als aanvoertemperatuur aanhouden.

Dit is een beschermingsmechanisme voor installaties die een open verdeler hebben voor vloerverwarming. Dit is ook de enige aanpassing die WeHeat met de gevraagde watertemperatuur via OT doet. Buiten deze "cap" volgt de WP altijd de gevraagde watertemperatuur.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:51
Dat klopt, maar sommige cijfers zijn toch fijn om te behalen, als dat lukt. :P

Kijken jullie naar de COP in de Weheat-app? Gisteren was die bij ons 4,5. Als ik kijk naar de verdeling tussen warm water (66,9%) en cv (33,1%), zie ik dat er vooral veel stroom gaat naar het warm water. Ik denk dat mijn vriendin lang doucht.

Als ik de COP zelf bereken, dan kom ik gisteren uit op COP 6,3 voor cv en COP 3,6 voor SWW.

• Pr088
Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:46:
[...]

De WP probeert altijd de gevraagde watertemperatuur te bereiken, maar er zit een "cap" op die aanvoertermperatuur. Die maximale aanvoertemperatuur wordt ingesteld door de installateur, maar kun je op verzoek laten aanpassen.

De maximale temperatuur van het aanvoerwater wordt gecapped op precies 5 graden onder de door de installateur ingestelde maximaal-temperatuur. Als die maxiaal-temperatuur ingesteld is op 40 graden, zal de WP maximaal 35 graden als aanvoertemperatuur aanhouden.

Dit is een beschermingsmechanisme voor installaties die een open verdeler hebben voor vloerverwarming. Dit is ook de enige aanpassing die WeHeat met de gevraagde watertemperatuur via OT doet. Buiten deze "cap" volgt de WP altijd de gevraagde watertemperatuur.
Die cap bestaat inderdaad, maar als het goed is staat die bij mij op 40 - 5 = 35. In mijn ervaring gaat de WP niet strak naar 35 toe. Dus ik heb het idee dat de Weheat-aansturing daar wel iets in doet.

• Gameboy
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Die cap bestaat inderdaad, maar als het goed is staat die bij mij op 40 - 5 = 35. In mijn ervaring gaat de WP niet strak naar 35 toe. Dus ik heb het idee dat de Weheat-aansturing daar wel iets in doet.
Je kunt die ingestelde waarde uit de API halen als je wilt ;)

Maar (voor zover bij mij bekend) is die cap vanwege de beveiligingstemperatuur de enige override van de via OT gevraagde watertemperatuur. Zolang de via OT gevraagde watertemp. onder die cap blijft, is het simpelweg de OT aanvoertemp. die gemaakt wordt.

Als je een lagere OT gevraagde watertemp. ziet, is dat op dat moment simpelweg wat de OT thermostaat vraagt.

Of heb jij een andere manier om de via OT gevraagde watertempertuur uit te lezen, middels bijvoorbeeld een OTGW oid?

• orillion
Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Je kunt die ingestelde waarde uit de API halen als je wilt ;)

Maar (voor zover bij mij bekend) is die cap vanwege de beveiligingstemperatuur de enige override van de via OT gevraagde watertemperatuur. Zolang de via OT gevraagde watertemp. onder die cap blijft, is het simpelweg de OT aanvoertemp. die gemaakt wordt.

Als je een lagere OT gevraagde watertemp. ziet, is dat op dat moment simpelweg wat de OT thermostaat vraagt.

Of heb jij een andere manier om de via OT gevraagde watertempertuur uit te lezen, middels bijvoorbeeld een OTGW oid?
Vergeet niet dat het ook een tijdje duurt voor het ook echt bereikt wordt. Als mijn T6 in de tocht hangt schiet die soms naar 55+ gevraagd. Dat haalt de WP nooit snel en tegen de tijd dat die op 35 graden zit zakt de gevraagde temperatuur van de T6 al weer omlaag.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-04 08:55
De circulatie pomp gaat hier om de 10 aan/uit is dit echt nodig. in de vvw(64m2) verdeler zit ook nog een pomp. en Wat als ik de weheat circulatie pomp uitzet ?
Er is al veel gezegd over de vvw interne pomp maar die is nu niet echt het issue, de ander niet geluidloos ;-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy6qOtRcUnbecn54uWTpsoQUDuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7JGJqqDILFVhxeiuo2qQJbY.png?f=fotoalbum_large
geluid van de pomp https://imgur.com/a/JQCmpBZ

• Gameboy
  • Nu online
orillion schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Vergeet niet dat het ook een tijdje duurt voor het ook echt bereikt wordt. Als mijn T6 in de tocht hangt schiet die soms naar 55+ gevraagd. Dat haalt de WP nooit snel en tegen de tijd dat die op 35 graden zit zakt de gevraagde temperatuur van de T6 al weer omlaag.
Dan zou ik zeggen: hang die kamerthermostaat op een betere plek, als een beetje tocht al voor dat soort enorme fluctuaties kan zorgen in de gevraagde temperatuur, dan hangt 'ie verkeerd ;)

• orillion
Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:46:
[...]

Dan zou ik zeggen: hang die kamerthermostaat op een betere plek, als een beetje tocht al voor dat soort enorme fluctuaties kan worden in de gevraagde temperatuur, dan hangt 'ie verkeerd ;)
Weet ik, maar dat is niet het punt. Ik bedoelde: wat een thermostaat vraagt, ook al is het heel hoog, wordt vaak toch niet bereikt door de traagheid van het systeem. Daar zal wel geen "Weheat logica" achter zitten inderdaad. Ik had beter kunnen reageren op @Pr088 in plaats van op jouw bericht.

[ Voor 6% gewijzigd door orillion op 26-02-2026 14:56 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:33
rob2011 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:33:
De circulatie pomp gaat hier om de 10 aan/uit is dit echt nodig. in de vvw(64m2) verdeler zit ook nog een pomp. en Wat als ik de weheat circulatie pomp uitzet ?
Ja, weheat haalt hier informatie uit, door even het water rond te pompen.
Ik denk dat als je hem uitzet, je mogelijk een garantie issue kunt gaan krijgen...

Het is bij mij trouwens om het uur ongeveer. En dan ongeveer 2 minuten aan.

Wat eventueel wel kan (als het nog niet gebeurd is) vragen of je installateur de flow terugzet van 1.3 naar 1 m3/h. Dit scheelde bij mij aanzienlijk in de herrie, en nauwelijks in de werking. (Misschien iets in COP)

[ Voor 5% gewijzigd door DjAntoon op 26-02-2026 15:36 ]

• MichielFRL
  • Laatst online: 06:04
Wat voor COP halen jullie vandaag? Ik vind de 4,4 bij mij thuis wel laag gezien de hoge temperaturen buiten.
Hier ook een COP van 4,4

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• orillion
Als je voornamelijk SWW hebt gemaakt en weinig gestookt dan is het wel logisch. Hoge temperatuur maken is inefficiënt en dat wordt niet gecompenseerd door het zuinige verwarmen. Mijn SWW COP was vandaag zelfs "maar" 4 (met koud weer is die lager) en verder is de warmtepomp niet aan geweest.

• Pr088
Bij alleen SWW is dat natuurlijk een prima COP. Ik haalde met de SWW run vandaag ook 4,47.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik krijg sinds een paar dagen geen data meer binnen in Home Assistant.

De foutmelding geeft bijzonder weinig informatie. Ik heb mijn Weheat account al diverse keren ontkoppeld en opnieuw gekoppeld.

Iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tM1QUssTW8F4FqmK6N2PVTJ7sG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QEilM1CzZaVbFXmGxVQhhhRB.png?f=fotoalbum_large

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:26
jawaligt schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:27:

De foutmelding geeft bijzonder weinig informatie. Ik heb mijn Weheat account al diverse keren ontkoppeld en opnieuw gekoppeld.

Iemand een idee?[Afbeelding]
Algemene storing, eerder vermeld hier in het topic.
Sinds gisteren 14:58 is bij iedereen de hele intergratie stuk. Jammer als er geen lokale API beschikbaar is, mijn automations werken nu ook niet meer :|

• jawaligt
  • Niet online
Razer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:30:
[...]

Sinds gisteren 14:58 is bij iedereen de hele intergratie stuk. Jammer als er geen lokale API beschikbaar is, mijn automations werken nu ook niet meer :|
Thanks, dat heb ik dan gemist.

Mooi ruk dit. Je mag toch verwachten dat ze voor ze grote wijzigingen in productie zetten even checken dat er niet ~175 home assistant koppelingen stuk gaan. Of dat ze terug te draaien zijn.

• BeTristan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-04 22:11
Ik draai al een tijdje op stooklijn, maar merk nu met deze warme dagen toch wel een overshoot. Mijn thermostaat (Honeywell Lyric T6) was ingesteld als OT, maar ik zou m graag als aan/uit gebruiken i.c.m. stooklijn. Moet ik hier verder qua bedrading nog iets voor aanpassen of is puur de setting in de app aanpassen voldoende?

• orillion
BeTristan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:19:
Ik draai al een tijdje op stooklijn, maar merk nu met deze warme dagen toch wel een overshoot. Mijn thermostaat (Honeywell Lyric T6) was ingesteld als OT, maar ik zou m graag als aan/uit gebruiken i.c.m. stooklijn. Moet ik hier verder qua bedrading nog iets voor aanpassen of is puur de setting in de app aanpassen voldoende?
Ja, zoek even op “draden” in dit topic. Volgens mij is de T6 echter niet ideaal omdat ie een paar keer per uur aan/uit schakelt, maar dat merk je snel genoeg.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-04 23:43
GvNL schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:12:
[...]

Dat klopt, maar sommige cijfers zijn toch fijn om te behalen, als dat lukt. :P

Kijken jullie naar de COP in de Weheat-app? Gisteren was die bij ons 4,5. Als ik kijk naar de verdeling tussen warm water (66,9%) en cv (33,1%), zie ik dat er vooral veel stroom gaat naar het warm water. Ik denk dat mijn vriendin lang doucht.

Als ik de COP zelf bereken, dan kom ik gisteren uit op COP 6,3 voor cv en COP 3,6 voor SWW.
Hoe warmer het wordt, hoe minder cv je nodig hebt. In je totale COP weegt daardoor tapwaterverwarming steeds meer waardoor de totale COP terug loopt. Je kunt inderdaad in de app de cv COP apart uitrekenen.

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:37
orillion schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Ja, zoek even op “draden” in dit topic. Volgens mij is de T6 echter niet ideaal omdat ie een paar keer per uur aan/uit schakelt, maar dat merk je snel genoeg.
Ik heb zelf een T6, gebruik stooklijn en heb de bedrading niet aan hoeven passen, maar of dat de beste manier is durf ik niet te zeggen. Vandaag had ik met de BB een COP van 6,3, dat is wat mij betreft goed genoeg. In opentherm mode had ik heel erg last van grillig regelgedrag en werden regelmatig watertemperaturen van 60C gevraagd waardoor mn COP fors omlaag ging. Ik heb een hoekhuis met de hoek op het oosten en als in de winter de wind uit het oosten kwam, dan zakte met stooklijn de temperatuur in de woonkamer met een halve graad, dus er zijn wat beperkingen qua comfort. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Bertus15 op 26-02-2026 22:38 . Reden: consistentie is moeilijk. ]

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:10
Bertus15 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Ik heb zelf een T6, gebruik stooklijn en heb de bedrading niet aan hoeven passen, maar of dat de beste manier is durf ik niet te zeggen. Vandaag had ik met de BB een COP van 6,3, dat is wat mij betreft goed genoeg. In opentherm mode had ik heel erg last van grillig regelgedrag en werden regelmatig watertemperaturen van 60C gevraagd waardoor mn COP fors omlaag ging. Ik heb een hoekhuis met de hoek op het oosten en als in de winter de wind uit het oosten kwam, dan zakte met stooklijn de temperatuur in de woonkamer met een halve graad, dus er zijn wat beperkingen qua comfort. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n probleem.
Van OT naar stooklijn kun je zo binnen de Weheat app regelen.
Wil je aan/uit in combinatie met stooklijn (sterke voorkeur in mijn geval) dan moet je draadjes verwisselen in de ketelmodule van de T6 (zie handleiding).
Maar dan loop je er tegenaan dat de T6 minimaal 3 keer per uur een aan/uit signaal geeft. Met de nodige verstoring tot gevolg.
Ik wacht nog op de Weheat 'cloud' thermostaat (if ever). En als die niet komt of niet goed werkt, vliegt de T6 er onherroepelijk uit.

De oplossing die Carboy hier al vaak heeft genoemd, heeft ook mijn voorkeur:
simpele aan/uit thermostaat. Liefst met een niet al te grote (of beter nog : instelbare) hysterese.
Plus stooklijn. Klaar.
Nou ja, serieus verbeterpunt voor Weheat : hysterese watertemperatuur INSTELBAAR.
De huidige -3 en +3 werken in mijn geval niet echt lekker met een heel traag afgiftesysteem (vloerverwarming, beton, parket).

Zoals je al aangeeft: stooklijn met alleen buitentemperatuur om watertemperatuur in te stellen, dekt ook niet alles af. Met name WIND speelt bij mij soms een serieuze rol. Groot, oud vrijstaand huis.
Zou je met HA op kunnen lossen. Weerbericht of windmeter meenemen in je stooklijn.
Of voor lief nemen.....

groeten, Hans.

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 15:52
hans_u schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:42:
[...]
...
Zoals je al aangeeft: stooklijn met alleen buitentemperatuur om watertemperatuur in te stellen, dekt ook niet alles af. Met name WIND speelt bij mij soms een serieuze rol. Groot, oud vrijstaand huis.
Zou je met HA op kunnen lossen. Weerbericht of windmeter meenemen in je stooklijn.
Of voor lief nemen.....
Hier heb ik ook wel eens over nagedacht. Zou het niet beter zijn om de gevoelstemperatuur te gebruiken in plaats van de buitentemperatuur? De gevoelstemperatuur houdt immers rekening met de windsnelheid en de extra afkoeling die dit geeft. Of iets met 'voor x%' rekening houden met de gevoelstemperatuur.
Maar goed, de huidige WP's meten alleen de buitentemperatuur, niet de gevoelstemperatuur. En dan zul dus iets met een cloud en/of HA zelf moeten knutselen. Daar ben ik zelf zeker nog niet aan toe.

• wouterrensen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-04 19:37
Zelf heb ik een evohome systeem dat bij installatie van de WP op aan/uit geregeld werd. Dat is omgezet naar OT en inmiddels gebruik een stooklijn ivm grillige aansturing met OT. Voor een deel van de woning wordt nog met een zone klep nageregeld. Ik heb geleerd dat Honeywell bij aan/uit werkt met (instelbare) tijdsblokken, 20 minuten in mijn geval. Afhankelijk van de benodigde warmte wordt een deel van de tijd de verwarming ingeschakeld (12 minuten aan, 8 minuten en dat dan herhaald). Daar is meer over te vinden als je op TPI zoekt. Niet wenselijk icm een warmtepomp. Ik heb bij de aan/uit regelaar (BDR91) nu een tijdsrelais (selec 600xu) bijgeplaatst die bij een inschakelmoment 20 minuten aanblijft. Op die manier overbrug ik het aan/uit regelgedrag van de thermostaat zodat de stooklijn zijn werk kan doen, terwijl hij echt uitgaat als de kamer goed op temperatuur is.

• Pr088
Sir Bacon schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Hier heb ik ook wel eens over nagedacht. Zou het niet beter zijn om de gevoelstemperatuur te gebruiken in plaats van de buitentemperatuur? De gevoelstemperatuur houdt immers rekening met de windsnelheid en de extra afkoeling die dit geeft. Of iets met 'voor x%' rekening houden met de gevoelstemperatuur.
Maar goed, de huidige WP's meten alleen de buitentemperatuur, niet de gevoelstemperatuur. En dan zul dus iets met een cloud en/of HA zelf moeten knutselen. Daar ben ik zelf zeker nog niet aan toe.
Dat zou een idee kunnen zijn. Ik ben de winter doorgekomen met een simpelere oplossing: gewoon de stooklijn 1-2 graad omhoog plussen. Dat was voldoende om de wind te compenseren (ook in winderig Groningen ;) )

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:08
Gevoelstemperatuur meenemen heb ik in mijn OTGW aansturing wel geprobeert, maar iig de gevoelstemperatuur die de KNMI Weer App in mijn Homey rapporteerde veroorzaakt juist weer een flinke overshoot in temperatuur.

Als buitentemperatuur gebruik ik nu de 'Lucht In' van de BB en de temperatuur van 2 Zigbee sensoren, een in de voor- (Noord Oost) en een in de achtertuin (Zuid West). Dat gemiddelde komt nu redelijk goed uit.

• B.Hofman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:44
Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Bij alleen SWW is dat natuurlijk een prima COP. Ik haalde met de SWW run vandaag ook 4,47.
Hier een COP van 6,7..

• RayDelft
Pr088 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Dat zou een idee kunnen zijn. Ik ben de winter doorgekomen met een simpelere oplossing: gewoon de stooklijn 1-2 graad omhoog plussen. Dat was voldoende om de wind te compenseren (ook in winderig Groningen ;) )
Ook hier heb ik weinig omkijken naar de stooklijn . Die is in die enkele koude weken twee graadjes omhoog gezet . En nu twee graadjes naar beneden met dat zachte weer . ( dus +2 en -2 graden verschil ten opzichte van gemiddelde ) . Misschien dat ik rond + 15 buiten weer een paar weekjes OT draai . In de oude tijd met een gasketel en een thermostaat moest ik vaker aan de knoppen draaien dan nu . Ik kan er goed mee leven nu ik zowat 2000 m3 gas bespaar per jaar , tegen ca + 3500 kW electra . Het is mijn eerste seizoen dus betrouwbare cijfers heb ik denk ik eind maart .

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:45
Sir Bacon schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Ben nog steeds voorstander van stooklijn op retour-temp (watertemp-in). Uit maakt niet uit bij mijn vvw omdat ik weet dat bij X-retour Y-temp uitkomt. Als voorbeeld: de aanvoer bij 5graden buiten ingesteld op 26gr aanvoer en retour 24gr = resultaat 21 binnen, maar bij -5 kan de aanvoer 29gr zijn en retour wederom 24gr = 19gr binnen het resultaat.

Misschien zie ik het verkeerd, maar het lijkt mij gewoon logischer dan op aanvoer.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik vindt het toch wel erg armoedig dat de WP nog steeds niet zelf correcties op de stooklijn kan doorvoeren, al was het maar een simpele correctie op basis van de kamertemperatuur.

Weheat's eigen thermostaat had allang moeten bestaan voor de reguliere consument zodat dit soort handmatig geknutsel niet nodig was geweest. Hoeveel installaties zouden veel efficiënter draaien zijn als de Honeywell T6 niet standaard werd meegeleverd, gok dat het over het gehele klantenbestand van Weheat op jaarbasis flink wat stroom had bespaart.

• Pr088
Reken je dan alleen SWW? Dat lijkt me onmogelijk hoog. Als je alleen rekent met verwarming, dan is dat logisch. Ik haal dezelfde waardes. Dus vergelijk je goed met mijn statement? Of vergelijk je appels met peren.

• Pr088
Caayn schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:12:
Ik vindt het toch wel erg armoedig dat de WP nog steeds niet zelf correcties op de stooklijn kan doorvoeren, al was het maar een simpele correctie op basis van de kamertemperatuur.

Weheat's eigen thermostaat had allang moeten bestaan voor de reguliere consument zodat dit soort handmatig geknutsel niet nodig was geweest. Hoeveel installaties zouden veel efficiënter draaien zijn als de Honeywell T6 niet standaard werd meegeleverd, gok dat het over het gehele klantenbestand van Weheat op jaarbasis flink wat stroom had bespaart.
T6 wordt ook niet standaard meegeleverd. Mijn installateur kwam op de proppen met een Honeywel Round Modulation. Ik heb dezelfde versie ook nog in aan/uit, dus die zou ik ook kunnen terugzetten. OT gaat nu prima

• STIMPPYYY
Pr088 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Reken je dan alleen SWW? Dat lijkt me onmogelijk hoog. Als je alleen rekent met verwarming, dan is dat logisch. Ik haal dezelfde waardes. Dus vergelijk je goed met mijn statement? Of vergelijk je appels met peren.
Hier inc SWW - stooklijn sprint rond 22:30 aan en gaat rond 11:00 uit voorlasnog:
COP 7.5 - wo inc SWW
COP 5.8 - do inc SWW
COP 6.7 - vr inc SWW (vooralsnog).

Zon schijnt al 3 dagen goed, 17-19gr gemiddeld overdag. Nacht rond de 9-12gr (lucht-in!)

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-02-2026 11:41 ]

• Pr088
STIMPPYYY schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Hier inc SWW - stooklijn sprint rond 22:30 aan en gaat rond 11:00 uit voorlasnog:
COP 7.5 - wo inc SWW
COP 5.8 - do inc SWW

Zon schijnt al 3 dagen goed, 17-19gr gemiddeld overdag. Nacht rond de 9-12gr (lucht-in!)
Precies, dat haal ik ook ongeveer, ware het niet dat het hier ietsje kouder is 15-17 graden. Maar met weinig warmtevraag in huis heeft SWW een behoorlijke negatieve impact op de dagelijkse COP (niet verwonderlijk en logisch). Als mensen dan giga-hoge COP's rondsturen nadat ze een dagje geen SWW run hebben gedaan, vertekent enorm.

• orillion
STIMPPYYY schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:40:
[...]

COP 7.5 - wo inc SWW
COP 5.8 - do inc SWW

Goed om erbij te schrijven of je SWW 40 graden is of 64 >:)

• Mg4gebruiker
orillion schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Precies. Legionelladag is altijd een beroerde...
Toen ik de Flint in gebruik nam draaide hij alleen voor SWW. COP was 4.2.
December scoorde met cv warmte een COP van 4.6.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
Pr088 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:51:
[...]

Precies, dat haal ik ook ongeveer, ware het niet dat het hier ietsje kouder is 15-17 graden. Maar met weinig warmtevraag in huis heeft SWW een behoorlijke negatieve impact op de dagelijkse COP (niet verwonderlijk en logisch). Als mensen dan giga-hoge COP's rondsturen nadat ze een dagje geen SWW run hebben gedaan, vertekent enorm.
Cop zegt sowieso helemaal niets in vergelijk met een ander. Hoe warm is het binnen, hoeveel m3 wordt verwarmt, hoe is de afgifte geregeld, hoeveel is warmteverlies, vrijstaand/rijtjeshuis, open veld of binnen de stad?

Ik heb met mijn radiatoren een lagere Cop gemiddeld dan andere met VV. Maar weet zeker dat mijn totaalverbruik veel lager is dan veel andere met VV omdat ik hier een serre heb op Zuid die gratis met dit weer mijn huis opwarmt. Op basis van graaddagen ga ik dan weer winnen van deze gebruikers. Het is appels met peren vergelijken. Scop deze winter al helemaal. Het Noorden heeft weken echte koude gehad terwijl hier het in het Zuiden al weken voorjaar is.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-04 22:16
Ik heb iets raars in de WeHeat app met verbruik.
in 1 uur zou de BlackBird P80 meer dan 5kWh hebben verbruikt.

Onmogelijk. Volgens de WeHeat portal staat de back-up heater op boost maar deze is nog steeds niet werkend.
Deze is nog niet aangesloten en kan dus geen stroom trekken.

In totaal 7.91kWh verbruikt waar de andere uren er maximaal 0.45kWh per uur verbruik is.
Heeft iemand hier een verklaring voor of soort gelijk iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b8NeesbEgFR-5FZKiYe-rdEJvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yunE9GmUQYQIr65BJPXu70bM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kevin1990 op 27-02-2026 13:15 ]

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-03 20:29
Heb ik ook Kevin, zelfde uur, 0% compressor en geen element.
zal wel een bugje zijn:)

• orillion
Kevin1990 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:14:

Onmogelijk. Volgens de WeHeat portal staat de back-up heater op boost maar deze is nog steeds niet werkend.

In totaal 7.91kWh verbruikt waar de andere uren er maximaal 0.45kWh per uur verbruik is.

[Afbeelding]
Hier ook onmogelijke waarde tussen 11:00 en 12:00. HomeWizard geeft minder dan de helft aan.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-04 11:19
Razer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:30:
[...]

In de weheat app van Homey werken de data vermogen In en vermogen Uit niet meer. De rest werkt nog wel. Zijn er nog meer gebruikers met hetzelfde probleem?

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:08
Ik heb zelfs 11,3kWh verbruik op dat tijdstip...

Volgens de Weheat App in Homey was echter Vermogen in 0 (en uit) al de hele dag...
De Compressor heeft echter wel tussendoor nog op 20% gedraait...

ergo: er klopt geen hout van...

Edit: COP is ook een flatline..

@Weheat : er proberen mensen op basis van gegevens uit de API hun warmtepomp aan te sturen en een COP te berekenen enzo hoor...

[ Voor 26% gewijzigd door Jpiek op 27-02-2026 13:35 ]

• orillion
frank2908 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:31:
[...]

In de weheat app van Homey werken de data vermogen In en vermogen Uit niet meer. De rest werkt nog wel. Zijn er nog meer gebruikers met hetzelfde probleem?
Dat klopt, ze hebben de API veranderd en daarmee HomeAssistant integratie stuk gemaakt. Er zijn een aantal velden verdwenen waaronder de twee die je noemt en "online status" o.i.d.

• ekops
  • Laatst online: 11:04

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zs4gx_5KzlPAe5fweYCWwmmbC2c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ozY3oHmGie3mSOzZUSktjvg6.png?f=user_large

Hier hetzelfde, zullen ze bezig zijn met weheat intelligence? Misschien een uitrol een dezer dagen??

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Pr088
Eriklu schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:18:
Heb ik ook Kevin, zelfde uur, 0% compressor en geen element.
zal wel een bugje zijn:)
Ik heb het bugje ook. Geen verbruik op de P1 meter. Ik zou wel 8,5 kWh hebben verbruikt voor verwarming tussen 11-12:00 uur. Geleverde warmte 56 kWh (COP 6,5). Dan zou mijn vloer echt enorm moeten zijn opgewarmd. In de praktijk is er niks gebeurd.

Hieronder zie je dat mijn WP gewoon stilstond tussen 11-12. De run rechts is van de SWW vanaf 13:00 uur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFeOmKG5myyoqJynFutW-_UuPCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBxlKH7zL7adReeIDZpeXS71.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Pr088 op 27-02-2026 15:15 ]

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08-04 10:29

[Afbeelding]
Klopt, Hier is de Weheat app ook van het padje af. Lang leven de cloud dienst _O-
Wordt toch echt tijd dat local API via ethernet (modbus) aangeboden wordt. Met andere devices heb ik nooit dit gezeik!

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-04 22:16
ekops schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:16:
[...]
[Afbeelding]

Hier hetzelfde, zullen ze bezig zijn met weheat intelligence? Misschien een uitrol een dezer dagen??
Zou niet verkeerd zijn maar als dit intilligent is gaat het denk ik niet goedkomen met deze waardes op je automaat / hoofdzekering ;)

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 21:10
jawaligt schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:27:

Iemand een idee?[Afbeelding]
Nog steeds issue tijd voor lokale API pfff

• STIMPPYYY
orillion schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Goed punt, 50graden.

Net een boost gedaan toen energieprijs 16c was van een uur. Nu 5.7 vandaag. In hoeverre dat iets waard is want ook hier een 9.5kWh aan energie van 11-12. 8)7

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-03 13:51
Toch leuk om even te delen hier: de eerste jaarafrekening met een volledig jaar all-electric.

Dynamisch contract van aanbieder uit Zwolle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCJrK22A0kzUe2QHNmeZDofpZZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UbkEJFsjtiJWzzAM27zzEsn.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel de zonnepanelen als de Sparrow dragen mooi bij aan een lekker lage rekening!

En dat voor een jaren ‘60 woning. 😬

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Mg4gebruiker
ekops schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:16:
[...]
[Afbeelding]

Idem hier. Er zou veel stroom in een half uur verbruikt zijn. in het andere halve uur was het sww.
De portal laat echter zien dat de Flint het eerste halve op standby heeft gestaan.

Ik denk niet dat dit met WI te maken heeft. Dan zou ik eerder andere parameters in de app verwachten.

• Mg4gebruiker
Kirvis schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:34:
Toch leuk om even te delen hier: de eerste jaarafrekening met een volledig jaar all-electric.

Dynamisch contract van aanbieder uit Zwolle.

[Afbeelding]

Zowel de zonnepanelen als de Sparrow dragen mooi bij aan een lekker lage rekening!

En dat voor een jaren ‘60 woning. 😬
Zetten bij jou de omvormer uit?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:35
De uitrol van Weheat Intelligence wordt verwacht voor de zomer van 2026

De afgelopen periode ontwikkelden we Weheat Intelligence parallel aan onze hardware en werd het getest en verfijnd in echte woningen. Vanaf komende zomer start de uitrol. Uiteraard houden we jullie op de hoogte van de voortgang en laten we tijdig weten hoe de eerste release eruit zal zien. Dit omvat ook het prijsmodel, wat we hier wel over kunnen verklappen is dat we gaan werken met een bespaargarantie: bespaar je niets? betaal je niets!

Hierbij willen we je eraan herinneren dat de actie voor gratis Weheat Intelligence definitief stopt na zaterdag 28 februari. Per 1 maart is de actie dus niet meer geldig.

Officieel bericht van vandaag van Weheat.

[ Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 27-02-2026 16:43 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• jawaligt
  • Niet online
bulletje schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Nog steeds issue tijd voor lokale API pfff
Ik vind het echt een onprofessionele club zo onderhand. Er gaan voortdurend dingen stuk/mis: de grote Honeywell T6 bug waar ze nog steeds geen verantwoordelijkheid voor nemen (sterker nog: ze raden dat stomme ding nog steeds aan), Portal waar ineens allerlei data niet meer beschikbaar is, de HA integratie die al veel vaker stuk is gegaan/ontkoppeld geweest, Weheat intelligence dat eindeloos wordt uitgesteld enz. enz.

De producten zijn in de basis zelf echt wel OK, maar ze gaan met hun klanten om alsof het beta testers zijn.

Zelf zijn ze onbereikbaar en moet alles via de installateur. Maar met het type dienstverlening dat zij aan eindgebruikers bieden (software/data/intelligence) en de beloftes die ze doen is het helemaal niet logisch om de CV-boer die toevallig de hardware bij jou heeft neergezet er tussen te zetten.

Af en toe droppen ze in deze thread een juichverhaal, maar vervolgens lezen ze niks en reageren ze nergens op.

• Pr088
jawaligt schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Ik vind het echt een onprofessionele club zo onderhand. Er gaan voortdurend dingen stuk/mis: de grote Honeywell T6 bug waar ze nog steeds geen verantwoordelijkheid voor nemen (sterker nog: ze raden dat stomme ding nog steeds aan), Portal waar ineens allerlei data niet meer beschikbaar is, de HA integratie die al veel vaker stuk is gegaan/ontkoppeld geweest, Weheat intelligence dat eindeloos wordt uitgesteld enz. enz.

De producten zijn in de basis zelf echt wel OK, maar ze gaan met hun klanten om alsof het beta testers zijn.

Zelf zijn ze onbereikbaar en moet alles via de installateur. Maar met het type dienstverlening dat zij aan eindgebruikers bieden (software/data/intelligence) en de beloftes die ze doen is het helemaal niet logisch om de CV-boer die toevallig de hardware bij jou heeft neergezet er tussen te zetten.

Af en toe droppen ze in deze thread een juichverhaal, maar vervolgens lezen ze niks en reageren ze nergens op.
Ik hoef Weheat niet te verdedigen, maar dit zijn mijn gedachten.

Topproduct de P80 die ik heb. Stil, krachtig, op enkele storingen na de hele winter doorgekomen. Storingen zijn met softwareupdate verholpen.

Dat jij een draak van een installateur hebt, betekent niet dat Weheat direct contact met jou moet onderhouden. Heb jij ook direct contact met je tv-leverancier, je autofabrikant? Ik niet.

De T6 aanrader snap ik inderdaad ook niet. Maar als dat het enige echt probleem is...

• jawaligt
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Ik hoef Weheat niet te verdedigen, maar dit zijn mijn gedachten.

Topproduct de P80 die ik heb. Stil, krachtig, op enkele storingen na de hele winter doorgekomen. Storingen zijn met softwareupdate verholpen.

Dat jij een draak van een installateur hebt, betekent niet dat Weheat direct contact met jou moet onderhouden. Heb jij ook direct contact met je tv-leverancier, je autofabrikant? Ik niet.

De T6 aanrader snap ik inderdaad ook niet. Maar als dat het enige echt probleem is...
Ik ben op zich dik tevreden met mijn Flint :). Met het soort dienstverlening waar Weheat zich nu en in de toekomst vind ik dat ze zelf ook voor eindgebruikers bereikbaar moeten zijn. Ik verwacht geen 24 uurs support hotline, een mailadres met een persoon er achter zou ook al mooi zijn.

• Carboy54
jawaligt schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Kies de volgende keer een Panasonic. You see is what you get. Geen updates, geen integraties, geen intelligence, geen OT thermostaat, geen portal, geen fabrieks bezoek en telefonisch voor de consument en vaak ook installateur onbereikbaar. Dan heb je ook geen irritatie. Overigens hebben wij met de thermostaat met inmiddels 100 accounts geen klachten. De bug voor zover die er is ligt bij Honeywell en niet bij Weheat. Ga op stooklijn en on/off en probleem opgelost. Zie mijn eerdere posts.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-03 13:51
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:55:
[...]

Zetten bij jou de omvormer uit?
Nope. Dat heeft met de saldering geen zin. Ik zet m alleen uit via Solaredge als de prijs incl belasting negatief is. Maar dat is maar paar uur per jaar.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:39
Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:17:
[...]

Kies de volgende keer een Panasonic. You see is what you get. Geen updates, geen integraties, geen intelligence, geen OT thermostaat, geen portal, geen fabrieks bezoek en telefonisch voor de consument en vaak ook installateur onbereikbaar. Dan heb je ook geen irritatie. Overigens hebben wij met de thermostaat met inmiddels 100 accounts geen klachten. De bug voor zover die er is ligt bij Honeywell en niet bij Itho. Ga op stooklijn en on/off en probleem opgelost. Zie mijn eerdere posts.
Itho=weheat? ;-)

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:09

ComPeter

iddqd idkfa

Vandaag tussen 11en 12 een heel hoog engergie verbruik, deze is niet terug te vinden Home Assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VioKuJv2Gi6cH6x6ABCegCoWkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsZNeQVMeHZED2nfxkLW54xs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqeBd1PE7Kk2AkR3MPCjy2T-aVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzRvC2XMmUVdkHGrxQ1w1eKU.png?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-04 16:44
Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:17:
[...]

Kies de volgende keer een Panasonic. You see is what you get. Geen updates, geen integraties, geen intelligence, geen OT thermostaat, geen portal, geen fabrieks bezoek en telefonisch voor de consument en vaak ook installateur onbereikbaar. Dan heb je ook geen irritatie. Overigens hebben wij met de thermostaat met inmiddels 100 accounts geen klachten. De bug voor zover die er is ligt bij Honeywell en niet bij Itho. Ga op stooklijn en on/off en probleem opgelost. Zie mijn eerdere posts.
Het is toch vreemd dat het de ene keer goed gaat, en de andere keer blijkbaar niet. Ik draai nu bijna 2 weken op OT op de T6R. Niets aan de hand.

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:47
@Stoker @Carboy54 Even een vraagje aan jullie als installateurs; plaatsen jullie in de praktijk vaak een waterslagdemper na de installatie van een warmtepomp?

Ik heb namelijk sinds de installatie van mijn nieuwe warmtepomp beneden in de keuken last van een harde klap (terugslagklep/inlaatcombinatie die dichtslaat) bij het snel dichtdoen van de warme kraan. Boven in de douche (thermostaatkraan) heb ik dit probleem niet.

Mijn eigen installateur zegt dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt en denkt dat het binnenwerk van mijn keukenkraan toevallig net nu kapot is gegaan. Dat lijkt mij heel stug, want bij de oude cv-ketel was er niks aan de hand. Is het bijplaatsen van een waterslagdemper in zo'n situatie niet gewoon de standaard oplossing in jullie vakgebied? Ik hoor graag hoe jullie hiernaar kijken!

• STIMPPYYY
H.Spuybroek schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:51:
@Stoker @Carboy54 Even een vraagje aan jullie als installateurs; plaatsen jullie in de praktijk vaak een waterslagdemper na de installatie van een warmtepomp?

Ik heb namelijk sinds de installatie van mijn nieuwe warmtepomp beneden in de keuken last van een harde klap (terugslagklep/inlaatcombinatie die dichtslaat) bij het snel dichtdoen van de warme kraan. Boven in de douche (thermostaatkraan) heb ik dit probleem niet.

Mijn eigen installateur zegt dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt en denkt dat het binnenwerk van mijn keukenkraan toevallig net nu kapot is gegaan. Dat lijkt mij heel stug, want bij de oude cv-ketel was er niks aan de hand. Is het bijplaatsen van een waterslagdemper in zo'n situatie niet gewoon de standaard oplossing in jullie vakgebied? Ik hoor graag hoe jullie hiernaar kijken!
Heb dit idd ook ja, alleen bij warm water. Heb dat bij alle kranen. Verder nooit aandacht aan besteedt. Wel benieuwd nu.

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:43
ComPeter schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:59:
Vandaag tussen 11en 12 een heel hoog energie verbruik
Vreemd, hier ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndxk83syIdw1qDpjdyN3x1jzh2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2u1yZdQGH5jFyeA9lhzrgafp.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
@ComPeter @wbdj is eerder ook gemeld ja. Enige wat je kunt doen is klagen bij Weheat via hun feedback knop in het portal.

• Carboy54

Nee nooit hoeven plaatsen. Zitten alle waterleidingen wel goed gemonteerd? Zonder ruimte in de beugels?

• RayDelft

[Afbeelding]
Ik had vandaag precies hetzelfde

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:47
Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Nee nooit hoeven plaatsen. Zitten alle waterleidingen wel goed gemonteerd? Zonder ruimte in de beugels?
Ik zal het eens gaan testen morgen of ik iets kan achterhalen. Bedankt voor je reactie.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-04 11:23

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Nee standaard niet, 1x geplaatst toen een klant er specifiek om vroeg.

Het vat bouwt druk op tijdens het opwarmen van het water. Als je dan kraan open zet dan klapt het er met volle druk uit. Na een seconden is de druk weer normaal.

Je kan een t stuk (laten) monteren met een klein (speciaal sww) expansievatje die het probleem verhelpt

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:51
Sinds gisteren werkt Weheat niet meer in Home Assistant. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ-70-beBQNSu2l2nnMG6I3u3rI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4L8fdrOWJwaaZnbiJE7E6SIj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZg0WazZ4m5c2kOYjpOrUYTSKqE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xwnsffDAt8hSjUos9S8T9eC0.png?f=fotoalbum_tile

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:47
GvNL schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:00:
Sinds gisteren werkt Weheat niet meer in Home Assistant. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Kort gezegd, Weheat heeft de boel kapot gemaakt. Even terugbladerend vind je de reden.

• Gelderland01
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-04 08:14
Praktische vraag met de oplopende temperaturen. Is het zinvol de nachtstand aan te zetten en de pomp overdag te laten draaien op stooklijn. Overdag betere COP bij warmer weer, warmte weer opslaan in de vloer, minder pendelen (en beter verbruik zonopwek mits je panelen hebt). Een goeie berekening of proefpersoon heb ik niet kunnen vinden in dit forum. Benieuwd naar jullie reacties

• Tijgerkracht
Gelderland01 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:33:
Praktische vraag met de oplopende temperaturen. Is het zinvol de nachtstand aan te zetten en de pomp overdag te laten draaien op stooklijn. Overdag betere COP bij warmer weer, warmte weer opslaan in de vloer, minder pendelen (en beter verbruik zonopwek mits je panelen hebt). Een goeie berekening of proefpersoon heb ik niet kunnen vinden in dit forum. Benieuwd naar jullie reacties
Yep, dat is wat ik doe, zoveel mogelijk eigen stroom opmaken overdag. In de nacht staat de warmtepomp nu uit met deze buitentemperatuur, het koelt 1 graad af in huis, van 21.8 naar 20.8

• Pr088
jawaligt schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:08:
[...]

Ik ben op zich dik tevreden met mijn Flint :). Met het soort dienstverlening waar Weheat zich nu en in de toekomst vind ik dat ze zelf ook voor eindgebruikers bereikbaar moeten zijn. Ik verwacht geen 24 uurs support hotline, een mailadres met een persoon er achter zou ook al mooi zijn.
Je hebt toch hopelijk een mailadres of een supporttelefoonnummer van je installateur?

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-04 09:33
Dag,

Ik heb het volgende probleem, heb mijn 3de bb80 buitenunit. Bij de eerste 2 ging de compressor kapot. Maakte veel lawaai. Nu bij de 3de bb80 haalt hij niet voldoende flow. Blijft hangen op 1.2m3 terwijl de vorige 2 wel 1.3m3 haalde. Nu gaf de installateur aan dat het aan de leidingen kon liggen, deze waren te lang. Aangegeven dat ik hierover mijn twijfels heb, aangezien de vorige 2 het debiet wel haalde. Ze gooiden het op aangepaste software. Toch maar laten uitvoeren. Leidingen zijn ingekort en omgelegd en waarempel.. hij haalt het nog niet. Het gevolg is dat hij het legionellaprogramma niet vol kan maken en hij bij koude temperaturen de radiatoren niet op 45 graden krijgt. Heeft hier iemand een idee wat er mis kan zijn?

Mvgr
Sven

[ Voor 3% gewijzigd door slem op 28-02-2026 09:00 ]

• Pr088
slem schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:59:
Dag,

Ik heb het volgende probleem, heb mijn 3de bb80 buitenunit. Bij de eerste 2 ging de compressor kapot. Maakte veel lawaai. Nu bij de 3de bb80 haalt hij niet voldoende flow. Blijft hangen op 1.2m3 terwijl de vorige 2 wel 1.3m3 haalde. Nu gaf de installateur aan dat het aan de leidingen kon liggen, deze waren te lang. Aangegeven dat ik hierover mijn twijfels heb, aangezien de vorige 2 het debiet wel haalde. Ze gooiden het op aangepaste software. Toch maar laten uitvoeren. Leidingen zijn ingekort en omgelegd en waarempel.. hij haalt het nog niet. Het gevolg is dat hij het legionellaprogramma niet vol kan maken en hij bij koude temperaturen de radiatoren niet op 45 graden krijgt. Heeft hier iemand een idee wat er mis kan zijn?

Mvgr
Sven
Poeh je zit wel in het hoekje waar de klappen vallen...

Weinig flow:
- Dikte van je leidingen?
- Type verdeler
- Alle groepen op maximaal debiet?
- Andere opstakels?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
slem schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:59:
Dag,

Mvgr
Sven
Die redenatie slaat nergens op. Er is geen relatie tussen buitenunit en flow.

Een Weheat warmtepomp doet het buitendeel alleen het verwarmen en koelen & De binnenunit regelt de flow.

Om een voorbeeld te geven:
Mijn Sparrow staat ca 20m van mijn afgifte systeem. 13 groepen, 65m2 vvw. Flow is 1m3 op 50% dus geen enkel probleem.

Mijn leidingwerk bestaat uit 32 meerlagenbuis en stukje 28 koper

Paar vragen:
Welk leidingwerk is er bij jou gebruik?
Heb je foto’s van je opstellen en systeem?

• orillion
Pr088 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:45:
[...]

Je hebt toch hopelijk een mailadres of een supporttelefoonnummer van je installateur?
Wat gaat de installateur doen aan de API wijziging waardoor de HomeAssistant koppeling stuk is? Of aan de foute energiemeting van gister in de app? Een “softwarebedrijf wat warmtepompen maakt” (hun woorden) zou voor softwareondersteuning toch iets van een communicatiekanaal moeten hebben. Als ik een bug heb in iOS kan ik dat ook melden bij Apple en hoef niet bij Belsimpel aan te kloppen.

• RayDelft
orillion schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:19:
[...]

Wat gaat de installateur doen aan de API wijziging waardoor de HomeAssistant koppeling stuk is? Of aan de foute energiemeting van gister in de app? Een “softwarebedrijf wat warmtepompen maakt” (hun woorden) zou voor softwareondersteuning toch iets van een communicatiekanaal moeten hebben. Als ik een bug heb in iOS kan ik dat ook melden bij Apple en hoef niet bij Belsimpel aan te kloppen.
Ze zijn zelf erg verheugd over de integratie met HA . Ze kondigen die eufoor aan . Vreemd dat ze het stilzwijgend slopen . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4c_2tF7TNKTXZIXXyRledlyXYk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNHwcHRK5PUEyU6BxK4sqja7.jpg?f=fotoalbum_large[quote][b]orillion in "Weheat warmtepompen"orillion schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:

[ Voor 42% gewijzigd door RayDelft op 28-02-2026 09:28 ]

• MMS_MMS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 12:41
Het valt mij deze morgen op dat de Weheat Flint niet opstart terwijl er wel warmte gevraagd wordt. Ingestelde temp 21 graden, opentherm, in huis 20.5, Flint in stand-by. Gevaagde temp in weheat staat nu op 23.5, maar nog geen actie. Meer Flint gebruikers die dit zien gebeuren? Is er een update uitgerold? Wil eigenlijk even bekijken wat het systeem zelf doet ipv de binnen unit een keer op nieuw op te starten. Circulatiepomp cv draait in ieder geval wel volgens het systeem.

Iemand info/ideen?

Update: Flint inmiddels wel gestart, maar valt op dat het in ieder geval ruim 1.5 uur al onder de ingestelde temperatuur was en de Flint nog niet opstartte. Staat nu weer rustig op 33% te draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door MMS_MMS op 28-02-2026 09:40 . Reden: update ]

• slem
Stoker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:12:
[...]

Die redenatie slaat nergens op. Er is geen relatie tussen buitenunit en flow.

Een Weheat warmtepomp doet het buitendeel alleen het verwarmen en koelen & De binnenunit regelt de flow.

Om een voorbeeld te geven:
Mijn Sparrow staat ca 20m van mijn afgifte systeem. 13 groepen, 65m2 vvw. Flow is 1m3 op 50% dus geen enkel probleem.

Mijn leidingwerk bestaat uit 32 meerlagenbuis en stukje 28 koper

Paar vragen:
Welk leidingwerk is er bij jou gebruik?
Heb je foto’s van je opstellen en systeem?
Dag,

Zie foto's.
Zou het aan de binnenunit kunnen liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az8gUfhb0VtZGrzxKMa_J8aHqhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QnZsILeVZB3LkteQtliILEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1ABRrNs9budS94dVUOad30mtxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZXtCUt6iARHZFkNhNWXMcmL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TWLhBXctUp9Ff5m0vsMH-z6k2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6wHJFcRuvbbqW0PEltAfRzz.jpg?f=fotoalbum_large

Gr
Sven

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Oké. Ja flow ligt niet aan de buitenunit. Maar als ik dit zie, dan denk ik dat het aan het leidingwerk ligt.

Veel koppelingen met vernauwingen en buiten lijkt het met een flexibele leiding gemaakt te zijn, anders krijg je het nooit zo strak in de goot.

Kan jij ons laten weten hoeveel % jou pomp draait met die 1,2/1,3m3/h?

• slem
Stoker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:26:
Oké. Ja flow ligt niet aan de buitenunit. Maar als ik dit zie, dan denk ik dat het aan het leidingwerk ligt.

Veel koppelingen met vernauwingen en buiten lijkt het met een flexibele leiding gemaakt te zijn, anders krijg je het nooit zo strak in de goot.

Kan jij ons laten weten hoeveel % jou pomp draait met die 1,2/1,3m3/h?
Bedoel je de compressor? Maakt niet uit hoe hard die draait, 20 of 100 % de max is 1.23m3.. vind het alleen vreemd dat de vorige 2 bb80 (die kapot gingen) wel de 1.3 haalde zonder probleem. Vandaar dat ik dan denk dat het aan de buitenunit ligt... ben er inmiddels wel een beetje klaar mee ..

Wel valt het mij op dat als hij het legionellaprogramma draait de compressor niet harder gaat dan 45%

• belhamel1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-03 19:56
Weet iemand of het verstandig is om in de winterperiode de stooklijn te gebruiken en in de zomer op de opentherm thermostaat. Het is mijn namelijk opgevallen dat de Sparrow op een stooklijn niet op standby komt en met de termostaat wel. Het lijkt mijn dat dit de meest energiebespsring geeft.
Pagina: 1 ... 183 ... 194 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.