21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Wise enough to play the fool
Klopt, je COP zegt alleen iets over het moment dat de warmtepomp draait. Ik ben inmiddels alweer over naar OpenTherm. Runnetjes van 2-3 uur die opstarten met een piekje (iets teveel naar mijn smaak), maar vervolgens netjes omlaag moduleert richting 30-20%.dannyll schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:47:
Maar de COP is toch niet heilig? Je kan een hele hoge COP hebben, maar daarbij over de dag meer energie verbruikt hebben. Ik draai nog steeds met een thermostaat van Honeywell (T6) en volg natuurlijk met interesse de opmerkingen over Stooklijn. Maar zoals gisteren is de BB amper aan geweest dankzij de zon. Gisteren een COP van 5,2 en 6,26kWh verbruikt. Hiervan was 3,75kWh warm water.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Die staat ook op stooklijn en gaat bij hogere buitentemperaturen op stand-by als hij niet onder zijn minimum draaicapaciteit kan zakken. Gisteren stond de zon erop en toen ging hij een tijdje uit.
Met dynamisch energie contract en zonnepanelen wil ik zoveel mogelijk gebruik maken van eigen stroom eerst en de goedkopen kWh momenten. Warmtepomp ging gisteren uit rond 15:00 en vanmorgen om 8:00 pas weer aan. Woonkamer was afgekoeld van 21.8 naar 20.6, die wordt nu weer opgestookt met zonnestroom. 80 m2 vloerverwarming is eenerg goede warmtebuffer. Om 8:00 was er nog niet voldoende zonnestroom, maar de kleine thuis accu had nog voldoende om het verbruik van de warmtepomp af te dekken.RayDelft schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:25:
Ik lees hier met belangstelling over het aan/uit met stooklijn , maar ik vraag me af wat dan het verschil is met het huidige gedrag van mijn installatie.
Die staat ook op stooklijn en gaat bij hogere buitentemperaturen op stand-by als hij niet onder zijn minimum draaicapaciteit kan zakken. Gisteren stond de zon erop en toen ging hij een tijdje uit.
Overigens levert overdag de warmtepomp aan, door hogere buitentemperatuur, ook een hogere COP op.
Vanaf nu zal de warmtepomp, bij deze buitentemperatuur alleen overdag draaien en rond 13:00 tapwater vewarmen.
[ Voor 10% gewijzigd door Tijgerkracht op 26-02-2026 09:36 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Jouw warmtepomp gaat nu uit als het water 3 graden boven de gewenste watertemperatuur komt. Met aan/uit kan de warmtepomp uit gaan als de zon vol in je woonkamer schijnt en daardoor voorkomen dat het veel warmer wordt dan nodig.RayDelft schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:25:
Ik lees hier met belangstelling over het aan/uit met stooklijn , maar ik vraag me af wat dan het verschil is met het huidige gedrag van mijn installatie.
Dus ik begrijp dat je eenvoudig wisselt tussen stooklijn en OpenTherm? Beetje afhankelijk van het seizoen/weer/temperatuur?Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:14:
[...]
Klopt, je COP zegt alleen iets over het moment dat de warmtepomp draait. Ik ben inmiddels alweer over naar OpenTherm. Runnetjes van 2-3 uur die opstarten met een piekje (iets teveel naar mijn smaak), maar vervolgens netjes omlaag moduleert richting 30-20%.
Nee de warmtepomp loopt op stooklijn met een cut-off op de ingestelde temp op je thermostaat, en gaat weer aan op stooklijn als die onder setpoint van thermostaat komt.dannyll schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Dus ik begrijp dat je eenvoudig wisselt tussen stooklijn en OpenTherm? Beetje afhankelijk van het seizoen/weer/temperatuur?
Klopt. Als de winter echt begint (dagtemperaturen < 5 graden) en de warmtevraag groter is dan dat mijn warmtepomp 24/7 levert op 20% (minimumstand), dan schakel ik over naar stooklijn. Ben deze week (ruim boven 10 graden) weer naar OT gegaan omdat met deze temperaturen mijn warmtepomp nauwelijks hoeft te draaien.dannyll schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Dus ik begrijp dat je eenvoudig wisselt tussen stooklijn en OpenTherm? Beetje afhankelijk van het seizoen/weer/temperatuur?
In de Weheat app kun je eenvoudig wisselen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik dacht om te wisselen tussen stooklijn en OT dat je ook je unit van de thermostaat anders moet aansluiten op de binnenunit van Weheat. Maar dat is dus niet zo?Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:07:
[...]
Klopt. Als de winter echt begint (dagtemperaturen < 5 graden) en de warmtevraag groter is dan dat mijn warmtepomp 24/7 levert op 20% (minimumstand), dan schakel ik over naar stooklijn. Ben deze week (ruim boven 10 graden) weer naar OT gegaan omdat met deze temperaturen mijn warmtepomp nauwelijks hoeft te draaien.
In de Weheat app kun je eenvoudig wisselen.
12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
Nee, is niet nodig.ekops schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:21:
[...]
Ik dacht om te wisselen tussen stooklijn en OT dat je ook je unit van de thermostaat anders moet aansluiten op de binnenunit van Weheat. Maar dat is dus niet zo?
Op OT doet WeHeat eigenlijk niets met je thermostaat (alleen de temp uitlezen).
Op stooklijn zal de WP de gevraagde watertemp van de stooklijn aanhouden, tot er een overshoot is. en doet niets met OT.
edit: was niet helemaal wakker
[ Voor 6% gewijzigd door ZeRoC00L op 26-02-2026 10:35 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik had gisteren voor verwarmen een extreem slechte Cop van 1,45 met een standby verbruik van 0,3kWh. Hartstikke blij mee.dannyll schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:47:
Maar de COP is toch niet heilig? Je kan een hele hoge COP hebben, maar daarbij over de dag meer energie verbruikt hebben. Ik draai nog steeds met een thermostaat van Honeywell (T6) en volg natuurlijk met interesse de opmerkingen over Stooklijn. Maar zoals gisteren is de BB amper aan geweest dankzij de zon. Gisteren een COP van 5,2 en 6,26kWh verbruikt. Hiervan was 3,75kWh warm water.
? Op OT luistert de warmtepomp uiteraard *wel* naar het signaal van je thermostaat, namelijk naar de gewenste (gevraagde) watertemperatuur die de OT thermostaat opgeeft...dat is het enige nut van OT communicatie.ZeRoC00L schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:27:
[...]
Nee, is niet nodig.
Op OT doet WeHeat eigenlijk niets met je thermostaat (alleen de temp uitlezen).
Op stooklijn zal de WP de gevraagde watertemp van de stooklijn aanhouden, tot er een overshoot is.
Op stooklijn negeert de WP het OT signaal inderdaad, en stuurt de watertemperatuur volgens de ingestelde stooklijn.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Sorry,Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:33:
[...]
? Op OT luistert de warmtepomp uiteraard *wel* naar het signaal van je thermostaat, namelijk naar de gewenste (gevraagde) watertemperatuur die de OT thermostaat opgeeft...dat is het enige nut van OT communicatie.
Op stooklijn negeert de WP het OT signaal inderdaad, en stuurt de watertemperatuur volgens de ingestelde stooklijn.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Om het nog iets ingewikkelder te maken, Weheat 'luistert' niet altijd precies naar de gevraagde temperatuur door de OT thermostaat. Vaak schiet mijn thermostaat naar een vraagtemperatuur van 40 graden. Weheat blijft daar meestal flink onder door richting 32 te gaan en als de retourtemperatuur oploopt nog verder af te bouwen. En dat kan ook prima, ik heb op de koudste dagen van het jaar met maximaal 32-33 graden verwarmd. Meeste 'gewone winterdagen' zelfs met 28-29 aanvoer.Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:33:
[...]
? Op OT luistert de warmtepomp uiteraard *wel* naar het signaal van je thermostaat, namelijk naar de gewenste (gevraagde) watertemperatuur die de OT thermostaat opgeeft...dat is het enige nut van OT communicatie.
Dat is alleen als je aan/uit met stooklijn wil gebruiken en op andere momenten OT.ekops schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:21:
[...]
Ik dacht om te wisselen tussen stooklijn en OT dat je ook je unit van de thermostaat anders moet aansluiten op de binnenunit van Weheat. Maar dat is dus niet zo?
De WP probeert altijd de gevraagde watertemperatuur te bereiken, maar er zit een "cap" op die aanvoertermperatuur. Die maximale aanvoertemperatuur wordt ingesteld door de installateur, maar kun je op verzoek laten aanpassen.Pr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:38:
[...]
Om het nog iets ingewikkelder te maken, Weheat 'luistert' niet altijd precies naar de gevraagde temperatuur door de OT thermostaat. Vaak schiet mijn thermostaat naar een vraagtemperatuur van 40 graden. Weheat blijft daar meestal flink onder door richting 32 te gaan en als de retourtemperatuur oploopt nog verder af te bouwen. En dat kan ook prima, ik heb op de koudste dagen van het jaar met maximaal 32-33 graden verwarmd. Meeste 'gewone winterdagen' zelfs met 28-29 aanvoer.
De maximale temperatuur van het aanvoerwater wordt gecapped op precies 5 graden onder de door de installateur ingestelde maximaal-temperatuur. Als die maxiaal-temperatuur ingesteld is op 40 graden, zal de WP maximaal 35 graden als aanvoertemperatuur aanhouden.
Dit is een beschermingsmechanisme voor installaties die een open verdeler hebben voor vloerverwarming. Dit is ook de enige aanpassing die WeHeat met de gevraagde watertemperatuur via OT doet. Buiten deze "cap" volgt de WP altijd de gevraagde watertemperatuur.
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dat klopt, maar sommige cijfers zijn toch fijn om te behalen, als dat lukt.dannyll schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:47:
Kijken jullie naar de COP in de Weheat-app? Gisteren was die bij ons 4,5. Als ik kijk naar de verdeling tussen warm water (66,9%) en cv (33,1%), zie ik dat er vooral veel stroom gaat naar het warm water. Ik denk dat mijn vriendin lang doucht.
Als ik de COP zelf bereken, dan kom ik gisteren uit op COP 6,3 voor cv en COP 3,6 voor SWW.
Die cap bestaat inderdaad, maar als het goed is staat die bij mij op 40 - 5 = 35. In mijn ervaring gaat de WP niet strak naar 35 toe. Dus ik heb het idee dat de Weheat-aansturing daar wel iets in doet.Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:46:
[...]
De WP probeert altijd de gevraagde watertemperatuur te bereiken, maar er zit een "cap" op die aanvoertermperatuur. Die maximale aanvoertemperatuur wordt ingesteld door de installateur, maar kun je op verzoek laten aanpassen.
De maximale temperatuur van het aanvoerwater wordt gecapped op precies 5 graden onder de door de installateur ingestelde maximaal-temperatuur. Als die maxiaal-temperatuur ingesteld is op 40 graden, zal de WP maximaal 35 graden als aanvoertemperatuur aanhouden.
Dit is een beschermingsmechanisme voor installaties die een open verdeler hebben voor vloerverwarming. Dit is ook de enige aanpassing die WeHeat met de gevraagde watertemperatuur via OT doet. Buiten deze "cap" volgt de WP altijd de gevraagde watertemperatuur.
Je kunt die ingestelde waarde uit de API halen als je wiltPr088 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Die cap bestaat inderdaad, maar als het goed is staat die bij mij op 40 - 5 = 35. In mijn ervaring gaat de WP niet strak naar 35 toe. Dus ik heb het idee dat de Weheat-aansturing daar wel iets in doet.
Maar (voor zover bij mij bekend) is die cap vanwege de beveiligingstemperatuur de enige override van de via OT gevraagde watertemperatuur. Zolang de via OT gevraagde watertemp. onder die cap blijft, is het simpelweg de OT aanvoertemp. die gemaakt wordt.
Als je een lagere OT gevraagde watertemp. ziet, is dat op dat moment simpelweg wat de OT thermostaat vraagt.
Of heb jij een andere manier om de via OT gevraagde watertempertuur uit te lezen, middels bijvoorbeeld een OTGW oid?
Vergeet niet dat het ook een tijdje duurt voor het ook echt bereikt wordt. Als mijn T6 in de tocht hangt schiet die soms naar 55+ gevraagd. Dat haalt de WP nooit snel en tegen de tijd dat die op 35 graden zit zakt de gevraagde temperatuur van de T6 al weer omlaag.Gameboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Je kunt die ingestelde waarde uit de API halen als je wilt
Maar (voor zover bij mij bekend) is die cap vanwege de beveiligingstemperatuur de enige override van de via OT gevraagde watertemperatuur. Zolang de via OT gevraagde watertemp. onder die cap blijft, is het simpelweg de OT aanvoertemp. die gemaakt wordt.
Als je een lagere OT gevraagde watertemp. ziet, is dat op dat moment simpelweg wat de OT thermostaat vraagt.
Of heb jij een andere manier om de via OT gevraagde watertempertuur uit te lezen, middels bijvoorbeeld een OTGW oid?
Er is al veel gezegd over de vvw interne pomp maar die is nu niet echt het issue, de ander niet geluidloos ;-(
/f/image/h7JGJqqDILFVhxeiuo2qQJbY.png?f=fotoalbum_large)
geluid van de pomp https://imgur.com/a/JQCmpBZ
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.