• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:46
AirX schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:23:
[...]

[...]
En wat maakt het aantal groepen eigenlijk uit? Gaat er toch om hoeveel warmte je kunt transporteren naar de vloer?
gelijke verdeling van de warmte. er word geschreven dat de lengte van vvw groepen max 80 tot 100m mogen zijn. daarna treed teveel warmteverlies op en ga je koude plekken krijgen.
hier heb ik op zo'n 120m2 14 groepen. Langste groep is zo'n 90m en de kortste 55.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
AirX schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:38:
[...]

Heb alleen plaats voor een Blackbird en dan moet het hier vanaf zolder komen. Gaat niet zo makkelijk.
Niet makkelijk is niet onmogelijk.

1x afzien/investeren, daarna jaren profijt ervan.
of
1x grote stappen, snel thuis, en jaren afzien.

Pick 1.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:01

AirX

Tweak Guru

ietse schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:13:
[...]

gelijke verdeling van de warmte. er word geschreven dat de lengte van vvw groepen max 80 tot 100m mogen zijn. daarna treed teveel warmteverlies op en ga je koude plekken krijgen.
hier heb ik op zo'n 120m2 14 groepen. Langste groep is zo'n 90m en de kortste 55.
Ja, helder, maar voor de diameter van de aanvoerleiding lijkt het mij niet ter zake. Hooguit kun je zeggen dat je met meer groepen met een grotere aanvoerleiding kunt werken, omdat de verdeler en de groepen die capaciteit aankunnen. Meer dus extra flowpotentie om het zo maar te zeggen.

Maar de algemene opinie hier is duidelijk: dikkere aanvoerleidingen aanleggen dus :), ook als dat een grote inspanning is.

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 24-02-2026 09:01 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:33
ietse schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:13:
[...]

Vuistregels zijn niet meer dan dat: een inschatting ;) Meestal zijn ze wel gestoeld op ervaring, maar het zijn geen ijzeren regels waar je niet van kunt afwijken...

Zo heb ik zelf voor 55 m2 vloerverwarming slechts 3 lussen. Weliswaar HoH 15 cm, maar de lengte van de lussen is wel rond de 125 m volgens een andere vuistregel (7 m leiding per m2 vloer bij HoH 15 cm).

Dit werkt heel prima met lage temperaturen. In de koudste periode is de aanvoertemperatuur rond de 31 graden geweest, niet hoger...

Uiteraard is dit slechts 1 voorbeeld, maar het geeft wel aan dat de vuistregels niet per se hoeven te gelden voor jouw individuele situatie.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
AirX schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:59:
[...]

Ja, helder, maar voor de diameter van de aanvoerleiding lijkt het mij niet ter zake. Hooguit kun je zeggen dat je met meer groepen met een grotere aanvoerleiding kunt werken, omdat de verdeler en de groepen die capaciteit aankunnen. Meer dus extra flowpotentie om het zo maar te zeggen.

Maar de algemene opinie hier is duidelijk: dikkere aanvoerleidingen aanleggen dus :), ook als dat een grote inspanning is.
Hoe dunner je aanvoerleiding is hoe hoger je de druk moet opvoeren om een goede hoeveelheid water door de groepen te persen. Kijk alles kan, maar kleinere leidingen betekent meer pompenergie nodig, je waterpomp staat volle toeren te draaien en meer kans op stromingsgeluiden in huis. Dus zoals hier boven is gezegd: maak het jezelf nu even moeilijk, dan heb je jaren plezier!

En de algemene opinie is inderdaad: dikkere leidingen. Alle warmtepompinstallateurs die je vertellen dat het 'niet hoeft' zou ik wantrouwen. Met dunne leidingen, mengverdelers en andere techniek die bedoeld is voor gas-cv-ketels (hoogtemperatuur) eindig je met een inefficiënt warmtepompsysteem. Recept voor comfortverlies, hoge energierekeningen of slecht presterende warmtepompen.

[ Voor 17% gewijzigd door Pr088 op 24-02-2026 10:41 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:30
AirX schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:59:
[...]

Een WP haalt zijn hoogste rendement met een hoge flow en lage delta T. Hoe kleiner de aanvoerleiding in diameter, hoe lager de flow wordt immers zit er een maximum aan wat de pomp kan realiseren in combinatie met de weerstand van de leiding. Komt hij eenmaal aan op verdeelpunt mogen die leidingen wel iets minder in diameter zijn omdat daar de flow/watervolume verdeelt wordt over groepen (VV en/of radiatoren). Ik weet niet beter dat je minimaal 28mm moet hebben voor aanvoer en retourleidingen. Tevens duurt een defrosts bij koud weer langer (meer verbruik wederom) omdat je langzamer/minder volume warm water aanvoert naar de buitenunit.

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:45
Ik heb een flint. Deze is afgelopen november geinstalleerd. Nu het buiten warmer wordt zie ik dat we modulatie niet lager gaat dan 33% en dat de water temperatuur veel hoger is dan de gevraagde temperatuur. Is 33% het minimum wat de flint kan? Ik zou verwachten dat hij nog wel wat lager zou kunnen.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ali_van_G schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:45:
Ik heb een flint. Deze is afgelopen november geinstalleerd. Nu het buiten warmer wordt zie ik dat we modulatie niet lager gaat dan 33% en dat de water temperatuur veel hoger is dan de gevraagde temperatuur. Is 33% het minimum wat de flint kan? Ik zou verwachten dat hij nog wel wat lager zou kunnen.
De Flint kan niet lager dan 33%.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:50
De kantelpunt is nu bereikt. Ik zie bij stooklijn nu de BB regelmatig in stand-by mode gaan, terwijl de kamertemperatuur stijgt. Heb hem weer naar OT omgezet.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
RNacoustics schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:50:
De kantelpunt is nu bereikt. Ik zie bij stooklijn nu de BB regelmatig in stand-by mode gaan, terwijl de kamertemperatuur stijgt. Heb hem weer naar OT omgezet.
Is hier inmiddels in huis ook 21.5 en minimaal vermogen. Nog wel op stooklijn en probeern die tussen de 9 en 15 weer te fintunen. Vind de hysteresse eigenlijk te groot. Zou liefst een hysteresse van 1.5 zien.
Pagina: 1 ... 181 182 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.