• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-04 13:44
AirX schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:23:
[...]

[...]
En wat maakt het aantal groepen eigenlijk uit? Gaat er toch om hoeveel warmte je kunt transporteren naar de vloer?
gelijke verdeling van de warmte. er word geschreven dat de lengte van vvw groepen max 80 tot 100m mogen zijn. daarna treed teveel warmteverlies op en ga je koude plekken krijgen.
hier heb ik op zo'n 120m2 14 groepen. Langste groep is zo'n 90m en de kortste 55.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
AirX schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:38:
[...]

Heb alleen plaats voor een Blackbird en dan moet het hier vanaf zolder komen. Gaat niet zo makkelijk.
Niet makkelijk is niet onmogelijk.

1x afzien/investeren, daarna jaren profijt ervan.
of
1x grote stappen, snel thuis, en jaren afzien.

Pick 1.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37

AirX

Tweak Guru

ietse schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:13:
[...]

gelijke verdeling van de warmte. er word geschreven dat de lengte van vvw groepen max 80 tot 100m mogen zijn. daarna treed teveel warmteverlies op en ga je koude plekken krijgen.
hier heb ik op zo'n 120m2 14 groepen. Langste groep is zo'n 90m en de kortste 55.
Ja, helder, maar voor de diameter van de aanvoerleiding lijkt het mij niet ter zake. Hooguit kun je zeggen dat je met meer groepen met een grotere aanvoerleiding kunt werken, omdat de verdeler en de groepen die capaciteit aankunnen. Meer dus extra flowpotentie om het zo maar te zeggen.

Maar de algemene opinie hier is duidelijk: dikkere aanvoerleidingen aanleggen dus :), ook als dat een grote inspanning is.

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 24-02-2026 09:01 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:55
ietse schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:13:
[...]

Vuistregels zijn niet meer dan dat: een inschatting ;) Meestal zijn ze wel gestoeld op ervaring, maar het zijn geen ijzeren regels waar je niet van kunt afwijken...

Zo heb ik zelf voor 55 m2 vloerverwarming slechts 3 lussen. Weliswaar HoH 15 cm, maar de lengte van de lussen is wel rond de 125 m volgens een andere vuistregel (7 m leiding per m2 vloer bij HoH 15 cm).

Dit werkt heel prima met lage temperaturen. In de koudste periode is de aanvoertemperatuur rond de 31 graden geweest, niet hoger...

Uiteraard is dit slechts 1 voorbeeld, maar het geeft wel aan dat de vuistregels niet per se hoeven te gelden voor jouw individuele situatie.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
AirX schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:59:
[...]

Ja, helder, maar voor de diameter van de aanvoerleiding lijkt het mij niet ter zake. Hooguit kun je zeggen dat je met meer groepen met een grotere aanvoerleiding kunt werken, omdat de verdeler en de groepen die capaciteit aankunnen. Meer dus extra flowpotentie om het zo maar te zeggen.

Maar de algemene opinie hier is duidelijk: dikkere aanvoerleidingen aanleggen dus :), ook als dat een grote inspanning is.
Hoe dunner je aanvoerleiding is hoe hoger je de druk moet opvoeren om een goede hoeveelheid water door de groepen te persen. Kijk alles kan, maar kleinere leidingen betekent meer pompenergie nodig, je waterpomp staat volle toeren te draaien en meer kans op stromingsgeluiden in huis. Dus zoals hier boven is gezegd: maak het jezelf nu even moeilijk, dan heb je jaren plezier!

En de algemene opinie is inderdaad: dikkere leidingen. Alle warmtepompinstallateurs die je vertellen dat het 'niet hoeft' zou ik wantrouwen. Met dunne leidingen, mengverdelers en andere techniek die bedoeld is voor gas-cv-ketels (hoogtemperatuur) eindig je met een inefficiënt warmtepompsysteem. Recept voor comfortverlies, hoge energierekeningen of slecht presterende warmtepompen.

[ Voor 17% gewijzigd door Pr088 op 24-02-2026 10:41 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
AirX schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:59:
[...]

Een WP haalt zijn hoogste rendement met een hoge flow en lage delta T. Hoe kleiner de aanvoerleiding in diameter, hoe lager de flow wordt immers zit er een maximum aan wat de pomp kan realiseren in combinatie met de weerstand van de leiding. Komt hij eenmaal aan op verdeelpunt mogen die leidingen wel iets minder in diameter zijn omdat daar de flow/watervolume verdeelt wordt over groepen (VV en/of radiatoren). Ik weet niet beter dat je minimaal 28mm moet hebben voor aanvoer en retourleidingen. Tevens duurt een defrosts bij koud weer langer (meer verbruik wederom) omdat je langzamer/minder volume warm water aanvoert naar de buitenunit.

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-03 20:20
Ik heb een flint. Deze is afgelopen november geinstalleerd. Nu het buiten warmer wordt zie ik dat we modulatie niet lager gaat dan 33% en dat de water temperatuur veel hoger is dan de gevraagde temperatuur. Is 33% het minimum wat de flint kan? Ik zou verwachten dat hij nog wel wat lager zou kunnen.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Ali_van_G schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:45:
Ik heb een flint. Deze is afgelopen november geinstalleerd. Nu het buiten warmer wordt zie ik dat we modulatie niet lager gaat dan 33% en dat de water temperatuur veel hoger is dan de gevraagde temperatuur. Is 33% het minimum wat de flint kan? Ik zou verwachten dat hij nog wel wat lager zou kunnen.
De Flint kan niet lager dan 33%.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08-04 10:29
De kantelpunt is nu bereikt. Ik zie bij stooklijn nu de BB regelmatig in stand-by mode gaan, terwijl de kamertemperatuur stijgt. Heb hem weer naar OT omgezet.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
RNacoustics schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:50:
De kantelpunt is nu bereikt. Ik zie bij stooklijn nu de BB regelmatig in stand-by mode gaan, terwijl de kamertemperatuur stijgt. Heb hem weer naar OT omgezet.
Is hier inmiddels in huis ook 21.5 en minimaal vermogen. Nog wel op stooklijn en probeern die tussen de 9 en 15 weer te fintunen. Vind de hysteresse eigenlijk te groot. Zou liefst een hysteresse van 1.5 zien.

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-03 20:20
Razer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:48:
[...]

De Flint kan niet lager dan 33%.
Dat is wel jammer. Was in de veronderstelling dat hij lager zo kunnen omdat de sparrow dat wel kan.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-04 11:23

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Een Flint is niet een 100% Weheat product. (Lees= wordt ingekocht en een printplaat aan toegevoegd)

Je hebt ook minder data in te zien als installateur in de portal van een Flint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwNDpUoSkoRM9eMwzD5-d4n8f6A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3SYevUkJRjAq2Gqcts5GydHF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWATB54vZiB9dTZcymWjn15ahX0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GTgekENVG8GbCvmooBW3ofb2.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 85% gewijzigd door Stoker op 24-02-2026 14:54 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:56
Het is mij niet duidelijk waarom veel mensen kiezen voor een FE Flint en niet voor de Sparrow. Het prijsverschil tussen een Flint met BUH en een Sparrow zonder BUH ( die is niet nodig voor FE bij de Sparrow )
is na subsidie verschil slechts € 525 euro. Het voordeel van een Sparrow is efficiënter geen COP 1 na verwarmer voor de legionella, 2 kW meer vermogen, betere defrost regeling, moduleert verder terug, roestvrij, standaard geïsoleerde vorstbeveiliging ( € 237 ) etc. Voor de BUH is een tweede groep noodzakelijk en dan verdwijnt het prijsverschil als sneeuw voor de zon.

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2026 11:20 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• STIMPPYYY
Carboy54 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:14:
Het is mij niet duidelijk waarom veel mensen kiezen voor een FE Flint en niet voor de Sparrow. Het prijsverschil tussen een Flint met BUH en een Sparrow zonder BUH ( die is niet nodig voor FE bij de Sparrow )
is slechts € 525 euro. Het voordeel van een Sparrow is efficiënter geen COP 1 na verwarmer voor de legionella, 2 kW meer vermogen, betere defrost regeling, moduleert verder terug, roestvrij, standaard geïsoleerde vorstbeveiliging ( € 237 ) etc.
Kortom de Flint moet uit de productlijn.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:26
is slechts € 525 euro. Het voordeel van een Sparrow is efficiënter geen COP 1 na verwarmer voor de legionella, 2 kW meer vermogen, betere defrost regeling, moduleert verder terug, roestvrij, standaard geïsoleerde vorstbeveiliging ( € 237 ) etc.
Is vrij simpel: omdat veel gebruikers enkel het prijs verschil zien.
Tweakers op dit forum zullen jouw gedachte waarschijnlijk wel volgen.
Maar enkel uit de folder lijkt het er op dat je 525 euro betaalt voor hoger vermogen en als je dat niet nodig hebt houd je dat geld in de zak.
Het is me ook niet duidelijk waarom mensen geld uitgeven aan een buffervat. Dat gebeurt met dezelfde reden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• MotorBeast
Omdat helaas niet iedere installateur net als jij wel doet objectief en eerlijk advies geven. Veel merken gooien een prijsvechters model op de markt en de snelle jongens maken daar gretig gebruik van. Kijk eens, ik ben veel goedkoper dan @Carboy54 . 8) En dan is goedkoop, duurkoop maar daar komt de koper pas later achter. En ook veel klanten niet. Wordt toch warm en heb toch warm water? En daarom volg ik dit topic. Zodat ik mensen kan helpen met hun aankoop.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-02-2026 15:53 ]

• RNacoustics
Stefannn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Maar enkel uit de folder lijkt het er op dat je 525 euro betaalt voor hoger vermogen en als je dat niet nodig hebt houd je dat geld in de zak.
Het is me ook niet duidelijk waarom mensen geld uitgeven aan een buffervat. Dat gebeurt met dezelfde reden.
Dat is het nu precies waar het om draait. Kijk ook naar TCO. De Flint lijkt in eerste instantie goedkoper dan de Sparrow, Maar als je voor full-option (FE) wil gaan, Dan ben je met de Sparrow of de Blackbird's beter af. De Flint is leuk voor een hybride oplossing.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• AndreiR
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-04 19:25
Hi guys,

First of all, sorry for the english language, not a native Dutch speaker. I own an appartment / house, 86sqm, relatively well insulated. Only radiators but I did a test with my current CV at 45C and it can easily heat up the rooms (was away for a week, went from 14C to 20C in about 5-6 hours, i consider that quite good). In 2025 I consumed 700 cubic meters to heat to 20C, so around a 5 Kwh heat pump. I want to go full-electric now (no sound issues btw) and got a Coolblue offer for a Flint 6KW with a 200L boiler and a 50L buffer + the 3KW resistance you guys mention here. I just saw your last discussions but should I ask Coolblue if it makes sense to upgrade to the Sparrow? As you say, better make one investment and it hurts, than find out it hurts 1 year from now

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:44
Ik heb de Flint gekozen omdat die stiller en kleiner is. Dat extra vermogen heb ik niet nodig met voorheen 575 gasverbruik. Ik heb geen BUH en sinds november nooit problemen gehad met de legionellarun.

[ Voor 4% gewijzigd door orillion op 24-02-2026 16:11 ]

• Pr088
AndreiR schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:01:
Hi guys,

First of all, sorry for the english language, not a native Dutch speaker. I own an appartment / house, 86sqm, relatively well insulated. Only radiators but I did a test with my current CV at 45C and it can easily heat up the rooms (was away for a week, went from 14C to 20C in about 5-6 hours, i consider that quite good). In 2025 I consumed 700 cubic meters to heat to 20C, so around a 5 Kwh heat pump. I want to go full-electric now (no sound issues btw) and got a Coolblue offer for a Flint 6KW with a 200L boiler and a 50L buffer + the 3KW resistance you guys mention here. I just saw your last discussions but should I ask Coolblue if it makes sense to upgrade to the Sparrow? As you say, better make one investment and it hurts, than find out it hurts 1 year from now
Yes, I would say ask for a Sparrow and the smaller unit (without 3kW back up unit). And if you have a bath or the room to place a 300L boiler i would take that. Its the same size but only higher. More hot water.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Carboy54
Hi guys,

Do you have a good place for the unit outside and the boiler inside the appartement? Be aware of the noice rules by law and the VVE rules.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-04 18:59
Ik heb net een offerte gekregen van Coolblue voor een Flint; 4 kW is denk ik ruim voldoende voor ons. Maar bergijp ik dat het beter is om voor een Sparrow te gaan? Ik had begrepen dat het beter is een niet te grote capaciteit te hebben.

De Flint werd overigens aangeboden met buffervat, omdat alles op radiatoren wordt aangesloten; is dat nu wel of geen onzin?

Dan nog een domme vraag: wat is BUH en FE?

• Carboy54
Stevencito schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:14:
Ik heb net een offerte gekregen van Coolblue voor een Flint; 4 kW is denk ik ruim voldoende voor ons. Maar bergijp ik dat het beter is om voor een Sparrow te gaan? Ik had begrepen dat het beter is een niet te grote capaciteit te hebben.

De Flint werd overigens aangeboden met buffervat, omdat alles op radiatoren wordt aangesloten; is dat nu wel of geen onzin?

Het minimum vermogen van een Sparrow is met 225 watt stroomverbruik zeer laag. Een buffervat is bij een vrije flow van 50-60 liter niet noodzakelijk. Beter een extra radiator dan een geïsoleerd serieel buffervat. Die voegt water toe maar doet verder niets. FE Full Electric BUH backup heater.

• Pr088
Carboy54 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Do you have a good place for the unit outside and the boiler inside the appartement? Be aware of the noice rules by law and the VVE rules.
And check if you need a permit from your municipality (Omgevingsvergunning) if its hanging on a wall or showing towards the streetside.

• AndreiR
Carboy54 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Yeah, all good in that regard. Already checked so should not be a problem. The boiler, I can only go for the 200L one, or if I don't need the buffer then i should fit the 300L one.
Pr088 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:18:
[...]

And check if you need a permit from your municipality (Omgevingsvergunning) if its hanging on a wall or showing towards the streetside.
Thanks for letting me know but we checked. And since the roof is so wide, it's all good. it will also sit behind a disfunctional chimney so noise wise it's quite "fenced off". Regardless. I will ask Coolblue for an updated offer with the Sparrow and see what they think. What were your opinion on them w.r.t installing quality? As far as I can see, quite good

• Pr088
AndreiR schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Yeah, all good in that regard. Already checked so should not be a problem. The boiler, I can only go for the 200L one, or if I don't need the buffer then i should fit the 300L one.

[...]

Thanks for letting me know but we checked. And since the roof is so wide, it's all good. it will also sit behind a disfunctional chimney so noise wise it's quite "fenced off". Regardless. I will ask Coolblue for an updated offer with the Sparrow and see what they think. What were your opinion on them w.r.t installing quality? As far as I can see, quite good
Coolblue has mixed experiences here I see. Search in the forum, but its not bad. Ask if they wil insulate all your heatpipes and if they use wide 26 mm pipes to optimize the water flow.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Stevencito schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:14:

BackUp Heater
Full Electric

Volg je bankbiljetten

• ComPeter
  • Laatst online: 07-04 18:21

ComPeter

iddqd idkfa

hier stond een troll.

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 24-02-2026 18:14 ]

iddqd idkfa

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Weet iemand al iest meer over de go live van Weheat Intelligence?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfD_beHoN2OPY0nGq-gQcHdoHNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEsIJVoRkMhlI5twAcVsT3VW.jpg?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• Stevencito
Net een reactie van Coolblue: ‘prijsverschil tussen Flint en Sparrow is tussen de 1500-2000 euro. Word ik voor de gek gehouden?

Hoeveel is het werkelijk?

• Carboy54
Stevencito schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:24:
Net een reactie van Coolblue: ‘prijsverschil tussen Flint en Sparrow is tussen de 1500-2000 euro. Word ik voor de gek gehouden?

Hoeveel is het werkelijk?
Zoals reeds gemeld netto 525 euro incl. De standaard vorstbeveiligingen bij de Sparrow. Na subsidie verschil en de een met en de ander zonder BUH

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 24-02-2026 17:32 ]

• Carboy54

• Stevencito
Ik heb nu de offerte binnen voor de Sparrow en die is na aftrek van subsidie € 2.500,00 hoger dan die van de Flint.

Wel met buffer, maar dan gaat er iets van € 600,00 vanaf.

Een veel groter verschil dus.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:43
Stefannn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Dar kan je wel uitleggen. Als je niet een tweaker bent dan vertrouw je op een bepaald moment het advies van de installateur. Die stelt het buffervat voor, mede omdat Weheat zelf aangeeft waar deze voor dient.

Als je dan later op een Weheat forum terecht komt dan hoor je een ander verhaal. Dus is er in menig installatie een buffervat.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Hi guys,

Ik een appartement wil je dit eigenlijk niet, tenzij je m bovenop het dak mag plaatsen.

Waarom kijk je niet naar een ventilatiewarmtepomp?

• Mg4gebruiker
1Ktsae20 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Die booster werkt bij mij gewoon, maar dat lost het probleem niet op, hoe lang hij ook draait. Ik vermoed (zie boven) dat er iets mis is met de sensor of hoe deze wordt uitgelezen, niet met de daadwerkelijke temperatuur van het vat.
Het begint steeds gekker te worden. Mijn installateur beweert dat volgens de Weheat installatieinstructies de booster functie niet mag worden gebruikt als je slechts een 1-fase aansluiting hebt!

Ik heb die Instructies niet. Dus ik kan het niet controleren. Maar als het zo is, waarom wordt er op de website dan geen voetnoot gezet bij de 1-fase aansluiting van een Flint FE ? Als consument wordt ik er niet voor gewaarschuwd. En de installateur komt er pas later mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Mg4gebruiker op 24-02-2026 18:54 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Dat staat er niet. Hij heeft m dan verkeerd aangesloten.

3.1. Aansluitvermogen
Om een correcte werking te garanderen, raden we aan:
• 16A zekering type B en een aardlekschakelaar (RCD) met een vermogen van 30 mA voor de
warmtepomp.
• Tweede 16A type B-zekering voor de binnenunit — als er een elektrische verwarming aanwezig is.

En

Indien gewenst kan het systeem ook een elektrische noodverwarming tot 3 kW aansturen. Deze elek-
trische noodverwarming kan dienen als noodsysteem of als aanvulling op het beschikbare vermogen
tijdens de koudste dagen. Indien nodig kan de elektrische noodverwarming ook helpen bij het ontdooien
van Flint
.

[ Voor 135% gewijzigd door Stoker op 24-02-2026 19:03 ]

• Carboy54
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:52:
[...]

Het begint steeds gekker te worden. Mijn installateur beweert dat volgens de Weheat installatieinstructies de booster functie niet mag worden gebruikt als je slechts een 1-fase aansluiting hebt!

Ik heb die Instructies niet. Dus ik kan het niet controleren. Maar als het zo is, waarom wordt er op de website dan geen voetnoot gezet bij de 1-fase aansluiting van een Flint FE ? Als consument wordt ik er niet voor gewaarschuwd. En de installateur komt er pas later mee.
@Stevencito Ja de kosten van een extra groep moeten ook nog van het prijsverschil af. Dan blijft er niets meer over. Kijk op de Weheat site voor de prijzen en trek daar de verschillende subsidies af. Het grote prijsverschil zit in de verschillende binnenunits met en zonder BUH wel altijd de two pump versie meenemen voor de sanitair boiler. Verschil afhankelijk van de verkopende partij 525 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 24-02-2026 19:12 ]

• MotorBeast
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:46:
[...]

Dar kan je wel uitleggen. Als je niet een tweaker bent dan vertrouw je op een bepaal moment het advies van de installateur. Die stelt het buffervat voor, mede omdat Weheat zelf aangeeft waar deze voor dient.

Als je dan later op een Weheat forum terecht komt dan hoor je een ander verhaal. Dus is er in menig installatie een buffervat.
Er is ook soms helemaal geen probleem met een buffervat. Als je alleen radiatoren hebt is een buffer echt wel fijn in serie omdat je dan niet bij iedere defrost steenkoude radiatoren hebt en dus geen terugval in binnentemperatuur.

Als iemand perse naregeling wil hebben buiten zijn woonkamer, ondanks dat een goede installateur dat zal afraden, dan zal er toch vaak een parallel vat worden geplaatst ten koste van rendement.

Al twijfel ik ook wel over de laatste noodzaak want ik heb boven thermostaat kranen die alleen worden gebruikt bij echte koude buiten (vorst) en vermoed dat door het serie buffervat de minimale verschillen in retour door de thermostaatkranen worden opgevangen door de menging van retourwater in het buffervat. WP loopt altijd in een mooie strakke vermogenslijn. Hier ben ik dus blij met mijn serievat. Parallel zou ik altijd vermijden ook ivm inregelen met zo'n secundaire pomp.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:31
RNacoustics schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:50:
Ik heb em een dag op ot gehad maar nu weer op stooklijn. Hier kan het nog wel even.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04 19:14
Het zal wel aan mij liggen, maar stooklijn bevalt mij prima, het hele jaar rond.

• orillion
Carboy54 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:10:
[...]

@Stevencito Ja de kosten van een extra groep moeten ook nog van het prijsverschil af. Dan blijft er niets meer over. Kijk op de Weheat site voor de prijzen en trek daar de verschillende subsidies af. Het grote prijsverschil zit in de verschillende binnenunits met en zonder BUH wel altijd de two pump versie meenemen voor de sanitair boiler. Verschil afhankelijk van de verkopende partij 525 euro.
Dat is wel heel weinig verschil. Ga je dan wel van het nieuwe subsidiebedrag uit? De Flint krijgt tegenwoordig € 225 meer subsidie namelijk (meldcode KA30249). Totaal € 2350 subsidie voor de Flint versus € 2575 voor de Sparrow.

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Ik heb mijn Blackbird P80 vanaf dag 2 op stooklijn gezet, op het moment dat het buiten net begon te vriezen. In het begin wat finetuning nodig gehad, maar inmiddels draait het systeem nu ongeveer twee weken stabiel.

Toen het eergisteren buiten warmer werd, zag ik dat de binnentemperatuur ongeveer 1 graad opliep. De regeling bleef netjes moduleren, maar de afgifte was net iets te hoog voor de warmtevraag. Ik heb daarop het 9°C-punt in de stooklijn met 2 graden verlaagd. Sindsdien zit de kamertemperatuur weer strak op setpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H35ZRe3BPwqIPqKwW07XqUU53FY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SqG2z8E6zByjVWu68zAK9IpG.png?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• Mg4gebruiker
Stoker schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:01:
Dat staat er niet. Hij heeft m dan verkeerd aangesloten.

3.1. Aansluitvermogen
Om een correcte werking te garanderen, raden we aan:
• 16A zekering type B en een aardlekschakelaar (RCD) met een vermogen van 30 mA voor de
warmtepomp.
• Tweede 16A type B-zekering voor de binnenunit — als er een elektrische verwarming aanwezig is.

En

Indien gewenst kan het systeem ook een elektrische noodverwarming tot 3 kW aansturen. Deze elek-
trische noodverwarming kan dienen als noodsysteem of als aanvulling op het beschikbare vermogen
tijdens de koudste dagen. Indien nodig kan de elektrische noodverwarming ook helpen bij het ontdooien
van Flint
.
@Stoker Ze hebben ook 2 groepen gemaakt. Hun argument is dat deze twee niet gelijkertijd een 1-fase aansluiting mogen belasten. Dat zou in de instructies staan.

Staat dat er ook echt?

• Mg4gebruiker
MotorBeast schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Er is ook soms helemaal geen probleem met een buffervat. Als je alleen radiatoren hebt is een buffer echt wel fijn in serie omdat je dan niet bij iedere defrost steenkoude radiatoren hebt en dus geen terugval in binnentemperatuur.

Als iemand perse naregeling wil hebben buiten zijn woonkamer, ondanks dat een goede installateur dat zal afraden, dan zal er toch vaak een parallel vat worden geplaatst ten koste van rendement.

Al twijfel ik ook wel over de laatste noodzaak want ik heb boven thermostaat kranen die alleen worden gebruikt bij echte koude buiten (vorst) en vermoed dat door het serie buffervat de minimale verschillen in retour door de thermostaatkranen worden opgevangen door de menging van retourwater in het buffervat. WP loopt altijd in een mooie strakke vermogenslijn. Hier ben ik dus blij met mijn serievat. Parallel zou ik altijd vermijden ook ivm inregelen met zo'n secundaire pomp.
Wat bedoel je precies met "naregeling"?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-04 16:48
teacher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 00:31:
[...]

Dat klopt, maar je moet het wel doen, anders spijt en moet je het daarna alsnog doen.
Ik heb hier ook gaten gemaakt, valse wandjes en koofjes, plus kruipen onder mn vloer. (Het is daar niet zo leuk). Was wel nodig.

Do it once, do it right.
Voor als je iets meer luxepaard en minder werkpaard wil zijn, voor ongeveer 1200 euro kan je 10 m3 zand uit je kruipruimte laten zuigen. Dat maakt in een heel aantal gevallen het tijgeren echt een stuk prettiger.
Bij ons was er zoveel werk in de kruipruimte dat ik heel dankbaar ben geweest dat ik dhet zand kwijt was. En nu mooi opslag voor mijn verzameling reserve buizen, balken, en andere onhandelbare dingen van 3+m lengte.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:44
Hendrik Keizer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Ik heb em een dag op ot gehad maar nu weer op stooklijn. Hier kan het nog wel even.
Ik merk dat m'n BB p60 eigenlijk niet onder Ta 24.5 kan komen, ondanks lagere vraag van de stooklijn. Huiskamer nu 20.6gr, is niet vervelend en draait de hele dag op 215W, dus voor de centen hoef je het ook niet te laten, maar hoeft toch ook weer niet.

Ergens zou ik denken dat de thermostaat aan/uit + stooklijn goed zou moeten werken, maar het wordt alleen aangeraden voor zonesysteem + buffers. Dit omdat hij gaat pendelen?
Zou denken dat als je goede hysterese kon instellen (+/- 1 graad oid) dit niet zou moeten gebeuren.
Iemand ervaring mee?

• MotorBeast
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Wat bedoel je precies met "naregeling"?
Zones/ruimtes die geregeld worden door meerdere thermostaten of thermostaatkranen.

Beste is vol open te zetten en te regelen op flow in combinatie met de stooklijn. Alleen dan wordt het hier boven te warm leert de ervaring.

• Mg4gebruiker
Hoe laag heb je de stooklijn dan gezet?

• Aeien
stooklijn: 9gr = Ta 25gr, 15gr = Ta 22gr

Nu praktisch: Buitentemp 12gr. Ta = 24.7, gevraagde temp = 23.5, al 24u lang draait hij op Ta ~24.5-24.7 bij lagere gevraagde temp

• Aeien
Wat is bij jullie trouwens het gemiddelde warmteverlies van het boilervat over de tijd?
Heb nu alles geïsoleerd met buis-isolatie (helaas geen warmtesifons) en grofgezien kom ik op ~0.2gr/u van de bovensensor uit, bij 300L vat, opgestookt tot 55gr 1x/d

• Mg4gebruiker
MotorBeast schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Zones/ruimtes die geregeld worden door meerdere thermostaten of thermostaatkranen.

Beste is vol open te zetten en te regelen op flow in combinatie met de stooklijn. Alleen dan wordt het hier boven te warm leert de ervaring.
Aah. Dank voor de verduidelijking. Gelukkig heb ik hier geen last van.

• Carboy54
Aeien schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:44:
[...]

Ik merk dat m'n BB p60 eigenlijk niet onder Ta 24.5 kan komen, ondanks lagere vraag van de stooklijn. Huiskamer nu 20.6gr, is niet vervelend en draait de hele dag op 215W, dus voor de centen hoef je het ook niet te laten, maar hoeft toch ook weer niet.

Ergens zou ik denken dat de thermostaat aan/uit + stooklijn goed zou moeten werken, maar het wordt alleen aangeraden voor zonesysteem + buffers. Dit omdat hij gaat pendelen?
Zou denken dat als je goede hysterese kon instellen (+/- 1 graad oid) dit niet zou moeten gebeuren.
Iemand ervaring mee?
Een paar pagina's terug heb ik dat beschreven
Werkt perfect met een hysterese hier van totaal 0.4. vandaag 2 x enkele uren uit geweest. Draaide op 16%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPGKIcJhDBStLpzRe4wEDKSRNIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nucz4Eyv1EevibsgVMCu8quu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 24-02-2026 21:59 ]

• AndreiR
Stoker schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:47:
[...]

Ik een appartement wil je dit eigenlijk niet, tenzij je m bovenop het dak mag plaatsen.

Waarom kijk je niet naar een ventilatiewarmtepomp?
That's exactly what i'll do. Term "appartment" is a bit too small for what it is. As far as i understood it would be called a Maisonette (?) basically a 2 story house but underneath me is a shop. I have a back yard (terrace). Regardless for this purpose it will go on the roof. Will now wait and see what the cost is from Coolblue

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Aeien schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:49:
Wat is bij jullie trouwens het gemiddelde warmteverlies van het boilervat over de tijd?
Heb nu alles geïsoleerd met buis-isolatie (helaas geen warmtesifons) en grofgezien kom ik op ~0.2gr/u van de bovensensor uit, bij 300L vat, opgestookt tot 55gr 1x/d
In een preiode van 3 uur, SWW top: van 54,3 °C → 53,7 °C, dus een dalings 0,6 °C, (0,2 per uur)

iddqd idkfa

• peterhav
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:59
Hier 0.2 graden per uur: van om 14:00 uur 55.4 graden naar om 02:00 52.9 graden. Dus 2.5 graden verlies over 12 uur (bovensensor)..

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Boven van 57.8 naar 56.8 in iets meer dan 4 uur, is 1 graad in 4 uur, is 0.25 graad per uur,
Onder van 49.2 naar 47.8 in dezelfde periode, ook een 300L vat
Er is wel 13L water verbruikt in die periode (ik vermoed vaatwasser op warmwater).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 15:52
Had ik toevallig laatst opgezocht. In ruim 16 uur 1.6 graden afkoeling, dus 0.1 °C/uur. Dit voor het gemiddelde van de onder en boven sensor.
Ik heb een 200 liter Itho Daalderop I-WPV vat.
-Toevoeging-
Als ik dat doorreken kom ik op zo'n 23W stilstandsverlies bij een gemiddelde van 50 °C in de boiler. Volgens deze link https://zonnecollector-in...standverliezenboiler.html zou de boiler dus A+ zijn _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Sir Bacon op 25-02-2026 10:52 ]

• STIMPPYYY
BB zojuist voor het eerst in lange tijd in standby geschoten op stooklijn. Luchttemperatuur-in is 16.2 graden hier.

• MotorBeast
@STIMPPYYY Tweaker intelligence. 8) Nu je legionella run doen. Warm buiten en zonnestroom.

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:25:
@STIMPPYYY Tweaker intelligence. 8) Nu je legionella run doen. Warm buiten en zonnestroom.
Die heeft gister gelopen, maar met salderen doet het er nu nog niet zoveel toe O-). Panelen wekken nu inc verbuik in huis zo'n 10kW op :X

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-02-2026 12:36 ]

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Die heeft gister gelopen, maar met salderen doet het er nu nog niet zoveel toe O-). Panelen wekken nu inc verbuik in huis zo'n 10kW op :X
Ik weet hoe goed je isolatie is maar anders zet je nu je WP op 23 of 24 graden. Kan hij vanavond uitblijven. Nu heb je giga hoge Cop. Ik heb hier gisteravond om 23.00 uur de WP gewoon uitgezet omdat ik wist dat het vandaag warm zou zijn. Zon warmt hier woonkamer wel naar 23/24 graden vandaag op dus die strategie die ik meldde werkt hier niet. Schat in dat WP vanavond ook niet aanspringt.

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Ik weet hoe goed je isolatie is maar anders zet je nu je WP op 23 of 24 graden. Kan hij vanavond uitblijven. Nu heb je giga hoge Cop. Ik heb hier gisteravond om 23.00 uur de WP gewoon uitgezet omdat ik wist dat het vandaag warm zou zijn. Zon warmt hier woonkamer wel naar 23/24 graden vandaag op dus die strategie die ik meldde werkt hier niet. Schat in dat WP vanavond ook niet aanspringt.
Zat er nog aan te denken, maar vloer blijft lang genoeg warm. Aangezien het komend weken (voorspelling) zonnig blijft en rond de 10graden toch (nog) niet voor gekozen. Maar inderdaad, wel verstandig om met vvw voorruit te kijken ipv reactief.

• ZeRoC00L
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:17:
BB zojuist voor het eerst in lange tijd in standby geschoten op stooklijn. Luchttemperatuur-in is 16.2 graden hier.
Ben ook benieuwd wanneer de WP weer aan gaat......
Eens in de gaten houden.

Nu ook mooi moment om de legionalla run te draaien.

Volg je bankbiljetten

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:53
Om 13:00 zou bij onze Sparrow de legionellarun starten.
Omdat deze altijd op 40% draait valt het verbruik nog wel mee.
Daarom om 12:15 de SWW boost aangezet voor 1 uur, zodat de compressor naar de 75% gaat. (stilte niveau 4) En zo op deze manier wat meer van de zonnestroom te kunnen gebruiken. 8)

En wat schets mijn verbazing, na het overgaan op de legionella om 13:00 bleef de compressor op 75% draaien ipv terug te gaan naar 40%. Waarschijnlijk totdat de boost voorbij was. Echter was hij net daarvoor al klaar.

Dus mocht je een keer een legionellarun sneller willen doen, zet ook de SWW boost aan.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroendh op 25-02-2026 13:47 ]

• STIMPPYYY
ZeRoC00L schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ben ook benieuwd wanneer de WP weer aan gaat......
Eens in de gaten houden.

Nu ook mooi moment om de legionalla run te draaien.
Wel raar dat hier weer het handmatige schema om 13:30 is gestart met SWW verwarmen naar 50gr. Doeltemp is 35gr en zowel onder (40gr) als boven (55gr) zat er ruim boven... hoort niet toch?

Wel grappig, COP was vandaag tot aan standby 7.8

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-02-2026 14:10 ]

• WAF1
  • Laatst online: 21:31
Beer070 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:35:
[...]

Voor als je iets meer luxepaard en minder werkpaard wil zijn, voor ongeveer 1200 euro kan je 10 m3 zand uit je kruipruimte laten zuigen. Dat maakt in een heel aantal gevallen het tijgeren echt een stuk prettiger.
Bij ons was er zoveel werk in de kruipruimte dat ik heel dankbaar ben geweest dat ik dhet zand kwijt was. En nu mooi opslag voor mijn verzameling reserve buizen, balken, en andere onhandelbare dingen van 3+m lengte.
@Beer070 offtopic: Door welke partij heb je dat laten doen? Sinds het na-isoleren is onze kruipruimte niet meer erg toegankelijk . Nieuwe leidingen kunnen niet of moeilijk in de kruipruimte worden gelegd.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:19
MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Hoe zou je dit doen? Ik draai nog stooklijn en merk dat ie 's nachts aanspringt. Zou denk ik veel voordeliger zijn om 'm in de middag beetje bij te stoken en dan 's nachts stil te laten vanwege de zon.

Ik heb een Tado v3, daar kan de aanvoertemperatuur op 35 graden gezet worden, niet lager.. Of heb ik hier een OpenTherm Gateway voor nodig?

• orillion
Mitashi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:51:
[...]

Hoe zou je dit doen? Ik draai nog stooklijn en merk dat ie 's nachts aanspringt. Zou denk ik veel voordeliger zijn om 'm in de middag beetje bij te stoken en dan 's nachts stil te laten vanwege de zon.

Ik heb een Tado v3, daar kan de aanvoertemperatuur op 35 graden gezet worden, niet lager.. Of heb ik hier een OpenTherm Gateway voor nodig?
Gewoon met je kamertemperatuur setpoint? 's Nachts op 10 graden zetten, overdag op 24?

• Carboy54
orillion schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Gewoon met je kamertemperatuur setpoint? 's Nachts op 10 graden zetten, overdag op 24?
Bijvoorbeeld zo lekker comfortabel 🤗

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCryMAh19YhybznS-74AMLshSZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPlCj63pB62KFisEbjKBHzha.jpg?f=fotoalbum_large

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-04 19:12
Ik heb ivm het weer ook maar vast de legionella run gestart om te kijken of het nu beter gaat. Ik probeer het te monitoren maar er zijn een aantal zaken die mij opvallen

- Geen vermogensgegevens meer zichtbaar in home assistant, wel duidelijk hoog verbruik
- Compressor draait op 47%
- Watertemperatuur in lag rond de 20 graden waardoor de SWW onder daalt van 49 naar 40, lijkt me nogal fors, is dit normaal?
-SWW boven na 45 minuten nog steeds even hoog als bij aanvang, zit nauwelijks beweging in, onder inmiddels wel weer op niveau. De eerste 45 minuten lijken dus vooral om de daling van SWW onder te compenseren

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-04 20:51
Weet iemand hoe groot die bigfoots voor een sparrow zijn? Ik ben bezig met de grindbak.
Ik weet dat ze exact 1 meter uit elkaar staan, maar ben even benieuwd hoe groot ze zelf zijn.

• Carboy54
Robbie-1 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:52:
Weet iemand hoe groot die bigfoots voor een sparrow zijn? Ik ben bezig met de grindbak.
Ik weet dat ze exact 1 meter uit elkaar staan, maar ben even benieuwd hoe groot ze zelf zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv3nRQC5ZJqvqolbEvHJ-wGuq6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXAwYenh1vin7CaPPtbkh4IR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn 60 cm lang ook leverbaar in 1 meter.

• Aeien
Ik had maandag weer een ongevraagde legionella run, nadat hij op vrijdag op gedaan was. Opnieuw geen idee waarom; tot die vrijdag had hij wel een week gewacht.

Hier ook de WP uit; binnen met alles open nog 2 0.6 gr. Lucht in= 22.9gr.
Bijna jammer dat ik geen legionella meer hoef te doen 😋 COP van de de sww was 4.7.
BB op een dakkapel op het zuiden, dat wil wel.
Vraag me alleen af of ie wel gaat kunnen koelen als het 35gr is.

[ Voor 8% gewijzigd door Aeien op 25-02-2026 16:26 ]

• orillion
Ter info voor iedereen het los gaat melden: de HomeAssistant integratie is stuk. Zie ook
https://github.com/home-assistant/core/issues/164068

• Mitashi
Carboy54 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Bijvoorbeeld zo lekker comfortabel 🤗

[Afbeelding]
Maar dan gaat ie dus water van 35 graden maken omdat Tado dat via OpenTherm doorgeeft. Het liefst heb ik dit ook via de stooklijn

• Carboy54
Mitashi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Maar dan gaat ie dus water van 35 graden maken omdat Tado dat via OpenTherm doorgeeft. Het liefst heb ik dit ook via de stooklijn
Is geen Tado. Verwarming met stooklijn op 20.4 kamertemperatuur. On/off er boven voor overshoots.

• Robbie-1
Carboy54 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]

Top, dank je.
Heb je ze los in het grind staan? of op een extra betonblok?

• duinmunt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-04 11:37
Carboy54 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]

Iemand vertelde mij dat een grindbak bij een propaan-warmtepomp niet toegestaan is. Hij zei dat bij een lekkage het propaan in de grindbak kan blijven hangen en zich daar kan ophopen. Dat zou volgens hem gevaarlijk zijn.

• Robbie-1
duinmunt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:36:
[...]

Iemand vertelde mij dat een grindbak bij een propaan-warmtepomp niet toegestaan is. Hij zei dat bij een lekkage het propaan in de grindbak kan blijven hangen en zich daar kan ophopen. Dat zou volgens hem gevaarlijk zijn.
O, dat hoor ik echt voor het eerst

• RayDelft
  • Laatst online: 05-04 03:13
orillion schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:30:
Ter info voor iedereen het los gaat melden: de HomeAssistant integratie is stuk. Zie ook
Dank . Ik was al aan het spitten gegaan naar problemen hier .

• Carboy54
Robbie-1 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:36:
[...]

Top, dank je.
Heb je ze los in het grind staan? of op een extra betonblok?
Op betonbielzenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHmtQPlReWQgnIz-j9VAEVHnWSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJEO62EDQMfTQYmhJpTkev6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ym4birNV5gmrA9dUsLP8Y91gdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcpwAZCEwqb3JWZKoUDvibWE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2026 19:10 ]

• Carboy54
Robbie-1 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:37:
[...]

O, dat hoor ik echt voor het eerst
900 gram verwaaid meteen. Die installateur had zeker geen zin om te graven 😉

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2026 19:12 ]

• RayDelft
  • Laatst online: 05-04 03:13
duinmunt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:36:
[...]

Als de temperatuur onder de min 42 graden zakt wordt propaan vast . Het is een gas onder normale omstandigheden . Dus als je bij pakweg min 45 graden buiten een sigaretje rookt gaat het goed . Maar als t lente wordt en het propaan wordt gasvormig dan wordt t gevaarlijker . In het bijzonder als je een tent om je watmtepomp heen zet en daarin gaat zitten roken. Kortom het is onzinnig net zo als mijn verhaal . Trouwens bbq grind mag dan ook niet want in veel gasflessen zit propaan .

• Mg4gebruiker
Heb jij het vat ook geisoleerd? Wat voor buisisolatie?
Bijb55 grad3n is het bij mij ook 0,2-0,3/uur. Maar zonder vatisolatie.
Na legionella run gaan de eerste 4 graden veel sneller eraf...

• Aeien
Mg4gebruiker schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:48:
[...]

Heb jij het vat ook geisoleerd? Wat voor buisisolatie?
Bijb55 grad3n is het bij mij ook 0,2-0,3/uur. Maar zonder vatisolatie.
Na legionella run gaan de eerste 4 graden veel sneller eraf...
Nee, geen vat isolatie. Alleen standaard 2.8cm 13mm dikke buisisolatie om de spiraal aan/afvoer, en 13mm dik om de afvoerende SWW leiding bovenop.
Terugkijkend kan ik geen schokkend effect zien, hoewel een klein verschil op 0.2gr/u ook moeilijk aantoonbaar is.

Vat isoleren zou nog kunnen, maar dan even goed nadenken hoe, en hoe kosten/moeite rendabel dat is.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-04 19:12
HF5236 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:44:
Ik heb ivm het weer ook maar vast de legionella run gestart om te kijken of het nu beter gaat. Ik probeer het te monitoren maar er zijn een aantal zaken die mij opvallen

- Geen vermogensgegevens meer zichtbaar in home assistant, wel duidelijk hoog verbruik
- Compressor draait op 47%
- Watertemperatuur in lag rond de 20 graden waardoor de SWW onder daalt van 49 naar 40, lijkt me nogal fors, is dit normaal?
-SWW boven na 45 minuten nog steeds even hoog als bij aanvang, zit nauwelijks beweging in, onder inmiddels wel weer op niveau. De eerste 45 minuten lijken dus vooral om de daling van SWW onder te compenseren
De legionellarun was dit keer wel na 2 uurtjes klaar gelukkig. Wat me wel opvalt is dat er af en toe nog een boel warm water mn radiatoren instroomt terwijl er geen warmtevraag is (zie afbeelding), is hier een verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K0YdU0W6b88yQJNdmFEYqGjo5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iusbSeQMrOYj012WMWjUKzlV.png?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Niet online
Op stooklijn is de wp vanmiddag uitgegaan.

Nu zou ie weer wel aan mogen, wanneer gaat ie dat doen?? Lijkt me niet dat ik iets moet forceren.

Volg je bankbiljetten

• Aeien
Carboy54 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:56:
[...]

Een paar pagina's terug heb ik dat beschreven
Werkt perfect met een hysterese hier van totaal 0.4. vandaag 2 x enkele uren uit geweest. Draaide op 16%

[Afbeelding]
Ja, dat werkt heel fraai.

Zie dat het met de honeywell round modulatioin iig niet werkt :P. Heb hem op 28gr kamertemp ingesteld en hij weigert gewoon aan te gaan... Maar staat ook in de handleiding dat hij niet kan werken als aan/uit thermostaat, dus wellicht is dit niet verassend. Wel jammer

• RNacoustics
orillion schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:30:
Zou mooi zijn als Weheat met een ethernet opsteek module met modbus ondersteuning komt voor de binnenunit. Zijn we van dat instabiele cloud oplossing verlost!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:55
Wat voor COP halen jullie vandaag? Ik vind de 4,4 bij mij thuis wel laag gezien de hoge temperaturen buiten.

• Pr088
GvNL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:22:
Wat voor COP halen jullie vandaag? Ik vind de 4,4 bij mij thuis wel laag gezien de hoge temperaturen buiten.
Hier in het noorden was het lekker warm. Gisteren en vannacht allebei een run gehad van circa 2 uur. COP 6,2.

• Razer
6,2 alleen maar radiatoren, hele dag aanvoertemp van 29-30 graden.

• Mitashi
Is de aan/uit optie binnen de app exact hetzelfde als de stooklijn, maar dan dat je via de thermostaat de warmtepomp in t geheel aan of uit kan krijgen? Ik bekijk die optie pas voor het eerst, ziet er precies uit als wat ik wil met deze temperaturen. Ben eenbeejt huiverig door deze zin, snap niet waarom dat er staat? "
Alleen aanbevolen bij een zonesysteem met een parallelbuffer."

Doel: niet onnodig stooklijn draaien in de nacht en de vroege ochtend (zoals nu) tijdens de dure uren, doordeweeks 's ochtends zijn we toch maar heel even thuis.' s middags tijdens zon/goedkope uren mag ie wat bijgestookt worden zodat ie tijdens de dure uren en avond weer uit kan.

Met een tado thermostaat kan ik m dan sturen op de momenten dat ik wil.

• Mitashi
Gister (=jouw vandaag) 5.7. Vandaag 7.7

• ZeRoC00L
  • Niet online
Mitashi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:31:
Is de aan/uit optie binnen de app exact hetzelfde als de stooklijn, maar dan dat je via de thermostaat de warmtepomp in t geheel aan of uit kan krijgen? Ik bekijk die optie pas voor het eerst, ziet er precies uit als wat ik wil met deze temperaturen. Ben eenbeejt huiverig door deze zin, snap niet waarom dat er staat? "
Aan/uit is vol aan of uit, met OT of stooklijn kun je beter sturen op water temp

Volg je bankbiljetten

• Razer
@ZeRoC00L Nee zo werkt het bij Weheat niet, als je hem op Aan/Uit zet, heb je een Aan-Uit thermostaat nodig, de WP volgt dan gewoon de ingestelde stooklijn met een cut-off op de ingestelde temperatuur op de Aan-Uit thermostaat. Zoals @Carboy54 het ook in verschillende posts heeft aangegeven zoals hij zijn configuratie draait.

• Carboy54
Razer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:26:
[...]

6,2 alleen maar radiatoren, hele dag aanvoertemp van 29-30 graden.
Zelfde hier.

• Carboy54
Razer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:54:
@ZeRoC00L Nee zo werkt het bij Weheat niet, als je hem op Aan/Uit zet, heb je een Aan-Uit thermostaat nodig, de WP volgt dan gewoon de ingestelde stooklijn met een cut-off op de ingestelde temperatuur op de Aan-Uit thermostaat. Zoals @Carboy54 het ook in verschillende posts heeft aangegeven zoals hij zijn configuratie draait.
Correct. Zodra je kiest voor on/off krijg je ook de stooklijn in beeld. @Mitashi Ik heb Weheat gevraagd de tekst te wijzigen. Die slaat nergens op namenlijk. Let wel op de juiste thermostaat met kleine verstelbare hysterese.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 26-02-2026 08:37 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Mitashi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:31:

Doel: niet onnodig stooklijn draaien in de nacht en de vroege ochtend (zoals nu) tijdens de dure uren, doordeweeks 's ochtends zijn we toch maar heel even thuis.' s middags tijdens zon/goedkope uren mag ie wat bijgestookt worden zodat ie tijdens de dure uren en avond weer uit kan.

Met een tado thermostaat kan ik m dan sturen op de momenten dat ik wil.
Ik draai Aan/Uit met stooklijn en dat werkt prima.
Stooklijn wordt netjes gevolgd, nu 28 graden.

Let er wel op dat je thermostaat niet staat te pingelen zoals bij een CV ketel (half uur aan, half uur uit),
maar mooi lange runs maakt van een paar uur of 24 uur.

Heb het al een paar keer voorbij laten komen, maar hier doe ik dat mbv een Shelly vanuit HomeAssistant.
EvoHome is de thermostaat in 5 ruimtes en HA zorgt voor lange runs.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

Pagina: 1 ... 182 ... 194 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.