• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:19
Jan2023 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Niks aan te doen?
Dan zet je de thermostat op 20,5 en gaat je warmtepomp op 20 gr weer aan , en je vriendin weer blij.
Ik herken het verhaal van de lage starttemperaturen. Op 20.5 zetten werkt bij mijn Flint niet goed.
Zet ik hem op 20 graden dan kan hij net zo makkelijk tot 19.4 wegzakken voordat hij gaat verwarmen. Die lagere starttemperaturen vallen altijd samen met kouder weer. En dan het onaangenaam aanvoelen. Anders start hij bij 19.7-19.8.
Zet ik hem op 20.5 dan zakt hij ook weg met de starttemperatuur, maar die komt niet onder de 20 graden. Maar dan schiet hij met de regelmaat door tot boven de 21 graden. 21.5 is geen uitzondering. Dat is hier echt te warm.

Als hij niet aan wil slaan en te ver wegzakt, dan moet ik één graad hogere streeftemperatuur handmatig invoeren. Dan start hij direct. Na ongeveer 15 minuten kan ik hem terugzetten. Doe ik het te vroeg terwijl hij nog niet klaar is, dan stopt hij gewoon.

Omgekeerd, de Flint wil niet stoppen, werkt ook. In dat geval verlaag je de streeftemperatuur met 1 graad. Gek genoeg kan je die makkelijk na pakweg 5 minuten weer terugzetten want hij gaat dan niet opnieuw aan.

Kennelijk houdt Weheat een ruime marge aan die ik niet direct kan beinvloeden. Wat ik nu handmatig doe is heel makkelijk te automatiseren. Tenminste, als dat met de Flint ook mogelijk is.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
RNacoustics schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Ik heb ook een Honeywell round modulation. Nu het weer warmer wordt, kom ik op een kantelpunt om de WP via OT te draaien. Bij kouder weer < 9 graden, stook ik via stooklijn. Werkt veel stabieler.
Dat klinkt als een PID instelling issue.
Als dat het is, dan is het misschien dus interessant om een Remeha Celcia 20 van marktplaats te plukken.

Ik kwam tegen dat je bij die thermostaat de P en de I waarde kan aanpassen van de PID regeling.
Het lijkt op zich logisch dat je het daarmee beter kan krijgen, alleen is dat voor de meeste consumenten natuurlijk totaal ongeschikt, om zelf die waarden aan te passen.

• Mg4gebruiker
Satefan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:40:
Wanneer ben ik het meest tevreden over mijn WeHeat? Nou als ie niet hoeft te draaien natuurlijk:
[Afbeelding]

Sinds gister de temperatuur buiten oploopt schakelt de BB naar standby. Met een zonnetje op het huis is het prima. Zou dit het eerste etmaal zonder 'stoken' worden?

De rest van de week ziet er ook veelbelovend uit. Hopelijk luidt het einde van het stookseizoen zich vroeg in dit jaar.

Zijn er meerderen hier waarbij het stoken beduidend minder wordt, of inderdaad niet meer hoeft?

groet,

Satefan
Hier merk ik het pas vandaag. Gisterenochtend schommelde de temperatuur in de ochtend tussen 0-2 graden. Maar nu is het zo warm (7 graden) dat de COP voor CV boven de 6 uitkomt. Hij staat duidelijk op een standje temperatuur vasthouden. Er is heel weinig stroom verbruikt vannacht. Zo gauw de temperatuur boven de 10 graden komt verwacht ik nog maar nauwelijks verbruik voor CV. En wat hij verbruikt komt uit de batterijen. Zelfs een sww boost vanochtend kost mij hoegenaamd geen stroom. Dat was op de wat gunstigere dagen in heel februari al zo. Zeker vanaf maart gaat het op nul en zelfs negatief uitkomen. Dus dan kan de sww temperatuur weer 5 graden omhoog.

• Mg4gebruiker
RobbieT schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:50:
[...]

Dat klinkt als een PID instelling issue.
Als dat het is, dan is het misschien dus interessant om een Remeha Celcia 20 van marktplaats te plukken.

Ik kwam tegen dat je bij die thermostaat de P en de I waarde kan aanpassen van de PID regeling.
Het lijkt op zich logisch dat je het daarmee beter kan krijgen, alleen is dat voor de meeste consumenten natuurlijk totaal ongeschikt, om zelf die waarden aan te passen.
Die heeft een lineaire stooklijn. Lijkt mij niet ideaal.

• 1Ktsae20
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14:53
Aanvankelijk nog niet, maar na douchen het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip18S5euKAFJcayTXlhSSIk6Pqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/86XJO1ZQYkUpQtKxsXzyTb61.png?f=user_large

Lijkt me dat de legionella-run nu wel voltooid wordt. Ik ga maandag installateur vragen hem weer aan te zetten.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:19
Wanneer ben ik het meest tevreden over mijn WeHeat? Nou als ie niet hoeft te draaien natuurlijk:
[Afbeelding]

Sinds gister de temperatuur buiten oploopt schakelt de BB naar standby. Met een zonnetje op het huis is het prima. Zou dit het eerste etmaal zonder 'stoken' worden?

De rest van de week ziet er ook veelbelovend uit. Hopelijk luidt het einde van het stookseizoen zich vroeg in dit jaar.

Zijn er meerderen hier waarbij het stoken beduidend minder wordt, of inderdaad niet meer hoeft?

groet,

Satefan
Eergister en gister bij moeten trekken hier ivm terugkomen van vakantie. Inmiddels weer 20.5 en nu netjes 20% en kan z’n minimale vermogen kwijt. Alleen zon moet niet gaan schijnen dan wordt het te warm. Verwacht aankomende week dat de BB helmaal uitgaat. Woensdag 17 graden _/-\o_

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:41
[Afbeelding]

groet,

Satefan
Hier draait de Sparrow op stooklijn vanaf 9:15 uur op 16% compressor vermogen rustig aan door. COP is vandaag tot nu toe 5,8. In mijn ogen prima voor een huis wat nog niet klaar is.

Werking van de pomp en het CV systeem in huis wat we gemaakt hebben, heb ik niks over te klagen. Als het huis klaar is over een jaar kan ik beginnen met waterzijdig alles inregelen.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:16
I.p. schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:56:
[...]

Op de badkamer is het geen probleem, maar als dat op een flinke defrostnacht met 10 defrosts dus 20x per nacht gebeurt op een slaapkamer zou ik het misschien toch storender gaan vinden. We hebben nu wel wat leiding suizen maar dat is zeer acceptabel. Ben het overwegen om straks bij plaatsing alle radiatoren op één leiding te zetten (zitten ze al grotendeels) en die centraal te knijpen met een reduceerventiel. De flow kan de WP toch kwijt via de open verdeler en 70m2 vloerverwarming.

Voor de ventilatoren ben ik kwa vermogen van de radiatoren uitgegaan dat de laagste stand voldoende is.
Maar als jij nu zonder ventilatoren draait, waarom laat je de radiatoren dan dicht gaan bij een defrost? Met ventilatoren kan ik mij indenken dat je dit kunt voelen, maar zonder zou ik niet gek veel invloed verwachten. De uitgaande temperatuur bij een defrost zit hier altijd nog rond of >20 graden, dus boven de kamertemperatuur van 19 graden.
De knoppen gaan niet automatisch open en dicht bij een ontdooi cyclus. Tenzij je dit regelt via bijvoorbeeld HA of iets dergelijks met een automatisering die ook kijkt naar de status van de BlackBird. Dit laatste heb ik gedaan.
Ikzelf ben niet heel gevoelig voor geluiden dus ik hoor in de nachten de knoppen niet open en dicht gaan, ik word niet wakker van mijn telefoon als die een keer trilt vanwege een melding. We wonen in een rustige wijk maar wel aan een weg waar auto's rijden.
Maar dat is heel persoonlijk. Als je in een omgeving woont waar het in de avonden/nachten heel stil is kan ik begrijpen dat je de knoppen wat sneller zult horen maar misschien ook een beetje gewennning?

Ik kan je 1 aevies geven over je leidingwerk maar dan houdt het wel op. Zorg voor een grote diameter voor voldoende flow. Dit om bijgeluid te beperken en nog beter voorkomen.
Bedoel je met 1 leiding een ringleiding systeem waar ze in serie staan? Want dan moet je altijd alles open hebben staan en kun je niet de 1e dicht zetten want dan krijgt de rest ook geen water meer
Reduceerventiel is hier vaker voorbijgekomen. Helaas heb ik daar geen ruimte voor. Alles net iets te krap daarvoor en weinig ruimte voor de converctoren die geluid geven.

Ik heb wel ventilatoren in mijn Jaga’s hangen op alle kamers. Wasruimte en gang op de bovenste verdieping niet.
Wanneer er een ontdooicyclus is gaan de thermostaatknoppen uit en de Heatmeisters ook omdat er geen flow is. Ik heb in de instelling van de heatmeisters ook aangezet dat ze een ontdooicyclus kunnen herkennen en dan uitgaan.
De reden hiervoor is dat een Jaga weinig water inhoud heeft. Hierdoor niet heel veel toevoegt aan de ontdooicyclus. Omdat ik de Jaga niet gebruik met de ontdooicyclus koelt die minder af dus hoeft ook minder te doen om op temperatuur te komen.
Dit is gevoelsmatig en niet door iets natuurkundigs onderbouwt. De kamers zijn daardoor tijdens de ontdooicyclus wel wat stabieler qua temperatuur. Loopt wel wat terug afhankelijk van de wind en de buiten temperatuur.

In april wordt bijna heel het huis voorzien van kunststof en HR+++ glas. Dat zal veel schelen met 19 kozijnen. Ik denk dat de warmtepomp dan nog efficienter wordt.

Overigens krijgen we het met deze buitentemperaturen van op dit moment makkelijk warm op de bovenste verdieping waar de isolatie het minste is.
Vanmorgen getest door alle 5 de convectoren open te zetten. Allemaal kregen het per ruimte een temperatuur boven de 22 graden. Aanvoer temperatuur op dat moment was 27 graden en retour 24.5 dus was er blij mee.

Blackbird draait op 20%.

[ Voor 3% gewijzigd door Kevin1990 op 21-02-2026 14:16 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
niki_lauda schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Ik zie de meeste weheats met een buffervat. Dat is toch zeker als je een vloerverwarming bijna nooit nodig?
Als je vrije inhoud ongeveer 10 liter per kW is is een parallel buffer niet noodzakelijk en vaak ongewenst. Maakt het systeem minder efficiënt en vaak gedoe met de waterbalans tussen de twee waterpompen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:49
niki_lauda schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Ik zie de meeste weheats met een buffervat. Dat is toch zeker als je een vloerverwarming bijna nooit nodig?
Hier iets van 70 m2 aan vloerverwarming en 4 radiatoren boven, zonder buffervat . Gaat helemaal prima. Van de zomer wil ik een radiator op mijn werkkamer ophangen/neerzetten, maar wordt een LT verzie met ventilatoren denk ik, die hebben niet veel inhoud dus dat zal niet veel toevoegen.

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:48
ComPeter schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:08:
Ik ben erg tevreden met WeHeat Blackbird P80 (parallel buffervat) – stabiel en geen pendelen

Sinds kort draai ik met een WeHeat Blackbird P80, aangesloten met een parallel buffervat.
Mijn afgiftesysteem bestaat uit:

±55–60 m² vloerverwarming
4 hoge temperatuur radiatoren, 3 radiatoren staan vrijwel dicht (slaapkamers ±17°C), Badkamer radiator open op 22°C
Redelijk goed geïsoleerd huis uit 1987

De warmtepomp draait op weersafhankelijke regeling (stooklijn) en dat werkt erg prettig.

Wat me vooral opvalt is het rustige gedrag van de warmtepomp.
De compressor moduleert stabiel en er is geen pendelgedrag zichtbaar. Het parallel aangesloten buffervat helpt hier duidelijk bij: het systeem blijft hydraulisch stabiel, ook met deels gesloten radiatoren.

Ja, een parallel buffervat kost mogelijk iets aan rendement door menging, maar voor mij was dit een bewuste keuze. voordelen die ik zie

Geen pendelen
Rustige modulatie
Minder starts/stops
Verwachting van langere levensduur

Tot nu toe ben ik erg tevreden over comfort én gedrag van het systeem.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een vergelijkbare opstelling.
Wij hebben sinds eind september dezelfde setup:P80, 300L SWW en 100L buffer. Afgifte is nog met standaard radiatoren + ventilatoren en geen vloerverwarming. Initieel op Opentherm, maar snel naar stooklijn. Mn stooklijn is na maanden klooien identiek aan de jouwe. Geen pendelen, rustige modulatie. In September en Oktober kon ik regelmatig momenten vinden waarbij de WP uit stond en de pomp aan, dan wordt de buffer dus gebruikt, maar sinds het kouder werd, komen dat soort momenten niet meer voor en gaan ze gezamelijk aan en uit. Dus of dat zoveel schakel moment gaat besparen kan ik nog niet zeggen. Maar hopelijk wordt het weer nu wat beter, dus dan zou dat mee moeten gaan spelen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:47
Bertus15 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Wij hebben sinds eind september dezelfde setup:P80, 300L SWW en 100L buffer. Afgifte is nog met standaard radiatoren + ventilatoren en geen vloerverwarming. Initieel op Opentherm, maar snel naar stooklijn. Mn stooklijn is na maanden klooien identiek aan de jouwe. Geen pendelen, rustige modulatie. In September en Oktober kon ik regelmatig momenten vinden waarbij de WP uit stond en de pomp aan, dan wordt de buffer dus gebruikt, maar sinds het kouder werd, komen dat soort momenten niet meer voor en gaan ze gezamelijk aan en uit. Dus of dat zoveel schakel moment gaat besparen kan ik nog niet zeggen. Maar hopelijk wordt het weer nu wat beter, dus dan zou dat mee moeten gaan spelen.
In september en oktober werd je buffer niet gebruikt daarvoor. 100 liter aan buffer en warmte is te verwaarlozen. Dat was gewoon aan/uit schakelen omdat systeem zijn warmte niet kwijt kan in relatie tot warmteverlies van je woning en dan over zijn minimaal vermogen gaat. Ieder systeem vertoont in die maanden dat gedrag met of zonder buffer.
Pagina: 1 ... 180 181 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.