• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:59
Jan2023 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Niks aan te doen?
Dan zet je de thermostat op 20,5 en gaat je warmtepomp op 20 gr weer aan , en je vriendin weer blij.
Ik herken het verhaal van de lage starttemperaturen. Op 20.5 zetten werkt bij mijn Flint niet goed.
Zet ik hem op 20 graden dan kan hij net zo makkelijk tot 19.4 wegzakken voordat hij gaat verwarmen. Die lagere starttemperaturen vallen altijd samen met kouder weer. En dan het onaangenaam aanvoelen. Anders start hij bij 19.7-19.8.
Zet ik hem op 20.5 dan zakt hij ook weg met de starttemperatuur, maar die komt niet onder de 20 graden. Maar dan schiet hij met de regelmaat door tot boven de 21 graden. 21.5 is geen uitzondering. Dat is hier echt te warm.

Als hij niet aan wil slaan en te ver wegzakt, dan moet ik één graad hogere streeftemperatuur handmatig invoeren. Dan start hij direct. Na ongeveer 15 minuten kan ik hem terugzetten. Doe ik het te vroeg terwijl hij nog niet klaar is, dan stopt hij gewoon.

Omgekeerd, de Flint wil niet stoppen, werkt ook. In dat geval verlaag je de streeftemperatuur met 1 graad. Gek genoeg kan je die makkelijk na pakweg 5 minuten weer terugzetten want hij gaat dan niet opnieuw aan.

Kennelijk houdt Weheat een ruime marge aan die ik niet direct kan beinvloeden. Wat ik nu handmatig doe is heel makkelijk te automatiseren. Tenminste, als dat met de Flint ook mogelijk is.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-03 22:25
RNacoustics schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Ik heb ook een Honeywell round modulation. Nu het weer warmer wordt, kom ik op een kantelpunt om de WP via OT te draaien. Bij kouder weer < 9 graden, stook ik via stooklijn. Werkt veel stabieler.
Dat klinkt als een PID instelling issue.
Als dat het is, dan is het misschien dus interessant om een Remeha Celcia 20 van marktplaats te plukken.

Ik kwam tegen dat je bij die thermostaat de P en de I waarde kan aanpassen van de PID regeling.
Het lijkt op zich logisch dat je het daarmee beter kan krijgen, alleen is dat voor de meeste consumenten natuurlijk totaal ongeschikt, om zelf die waarden aan te passen.

• Mg4gebruiker
Satefan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:40:
Wanneer ben ik het meest tevreden over mijn WeHeat? Nou als ie niet hoeft te draaien natuurlijk:
[Afbeelding]

Sinds gister de temperatuur buiten oploopt schakelt de BB naar standby. Met een zonnetje op het huis is het prima. Zou dit het eerste etmaal zonder 'stoken' worden?

De rest van de week ziet er ook veelbelovend uit. Hopelijk luidt het einde van het stookseizoen zich vroeg in dit jaar.

Zijn er meerderen hier waarbij het stoken beduidend minder wordt, of inderdaad niet meer hoeft?

groet,

Satefan
Hier merk ik het pas vandaag. Gisterenochtend schommelde de temperatuur in de ochtend tussen 0-2 graden. Maar nu is het zo warm (7 graden) dat de COP voor CV boven de 6 uitkomt. Hij staat duidelijk op een standje temperatuur vasthouden. Er is heel weinig stroom verbruikt vannacht. Zo gauw de temperatuur boven de 10 graden komt verwacht ik nog maar nauwelijks verbruik voor CV. En wat hij verbruikt komt uit de batterijen. Zelfs een sww boost vanochtend kost mij hoegenaamd geen stroom. Dat was op de wat gunstigere dagen in heel februari al zo. Zeker vanaf maart gaat het op nul en zelfs negatief uitkomen. Dus dan kan de sww temperatuur weer 5 graden omhoog.

• Mg4gebruiker
RobbieT schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:50:
[...]

Dat klinkt als een PID instelling issue.
Als dat het is, dan is het misschien dus interessant om een Remeha Celcia 20 van marktplaats te plukken.

Ik kwam tegen dat je bij die thermostaat de P en de I waarde kan aanpassen van de PID regeling.
Het lijkt op zich logisch dat je het daarmee beter kan krijgen, alleen is dat voor de meeste consumenten natuurlijk totaal ongeschikt, om zelf die waarden aan te passen.
Die heeft een lineaire stooklijn. Lijkt mij niet ideaal.

• 1Ktsae20
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-03 23:49
Aanvankelijk nog niet, maar na douchen het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip18S5euKAFJcayTXlhSSIk6Pqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/86XJO1ZQYkUpQtKxsXzyTb61.png?f=user_large

Lijkt me dat de legionella-run nu wel voltooid wordt. Ik ga maandag installateur vragen hem weer aan te zetten.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15
Wanneer ben ik het meest tevreden over mijn WeHeat? Nou als ie niet hoeft te draaien natuurlijk:
[Afbeelding]

Sinds gister de temperatuur buiten oploopt schakelt de BB naar standby. Met een zonnetje op het huis is het prima. Zou dit het eerste etmaal zonder 'stoken' worden?

De rest van de week ziet er ook veelbelovend uit. Hopelijk luidt het einde van het stookseizoen zich vroeg in dit jaar.

Zijn er meerderen hier waarbij het stoken beduidend minder wordt, of inderdaad niet meer hoeft?

groet,

Satefan
Eergister en gister bij moeten trekken hier ivm terugkomen van vakantie. Inmiddels weer 20.5 en nu netjes 20% en kan z’n minimale vermogen kwijt. Alleen zon moet niet gaan schijnen dan wordt het te warm. Verwacht aankomende week dat de BB helmaal uitgaat. Woensdag 17 graden _/-\o_

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:23
[Afbeelding]

groet,

Satefan
Hier draait de Sparrow op stooklijn vanaf 9:15 uur op 16% compressor vermogen rustig aan door. COP is vandaag tot nu toe 5,8. In mijn ogen prima voor een huis wat nog niet klaar is.

Werking van de pomp en het CV systeem in huis wat we gemaakt hebben, heb ik niks over te klagen. Als het huis klaar is over een jaar kan ik beginnen met waterzijdig alles inregelen.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:29
I.p. schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:56:
[...]

Op de badkamer is het geen probleem, maar als dat op een flinke defrostnacht met 10 defrosts dus 20x per nacht gebeurt op een slaapkamer zou ik het misschien toch storender gaan vinden. We hebben nu wel wat leiding suizen maar dat is zeer acceptabel. Ben het overwegen om straks bij plaatsing alle radiatoren op één leiding te zetten (zitten ze al grotendeels) en die centraal te knijpen met een reduceerventiel. De flow kan de WP toch kwijt via de open verdeler en 70m2 vloerverwarming.

Voor de ventilatoren ben ik kwa vermogen van de radiatoren uitgegaan dat de laagste stand voldoende is.
Maar als jij nu zonder ventilatoren draait, waarom laat je de radiatoren dan dicht gaan bij een defrost? Met ventilatoren kan ik mij indenken dat je dit kunt voelen, maar zonder zou ik niet gek veel invloed verwachten. De uitgaande temperatuur bij een defrost zit hier altijd nog rond of >20 graden, dus boven de kamertemperatuur van 19 graden.
De knoppen gaan niet automatisch open en dicht bij een ontdooi cyclus. Tenzij je dit regelt via bijvoorbeeld HA of iets dergelijks met een automatisering die ook kijkt naar de status van de BlackBird. Dit laatste heb ik gedaan.
Ikzelf ben niet heel gevoelig voor geluiden dus ik hoor in de nachten de knoppen niet open en dicht gaan, ik word niet wakker van mijn telefoon als die een keer trilt vanwege een melding. We wonen in een rustige wijk maar wel aan een weg waar auto's rijden.
Maar dat is heel persoonlijk. Als je in een omgeving woont waar het in de avonden/nachten heel stil is kan ik begrijpen dat je de knoppen wat sneller zult horen maar misschien ook een beetje gewennning?

Ik kan je 1 aevies geven over je leidingwerk maar dan houdt het wel op. Zorg voor een grote diameter voor voldoende flow. Dit om bijgeluid te beperken en nog beter voorkomen.
Bedoel je met 1 leiding een ringleiding systeem waar ze in serie staan? Want dan moet je altijd alles open hebben staan en kun je niet de 1e dicht zetten want dan krijgt de rest ook geen water meer
Reduceerventiel is hier vaker voorbijgekomen. Helaas heb ik daar geen ruimte voor. Alles net iets te krap daarvoor en weinig ruimte voor de converctoren die geluid geven.

Ik heb wel ventilatoren in mijn Jaga’s hangen op alle kamers. Wasruimte en gang op de bovenste verdieping niet.
Wanneer er een ontdooicyclus is gaan de thermostaatknoppen uit en de Heatmeisters ook omdat er geen flow is. Ik heb in de instelling van de heatmeisters ook aangezet dat ze een ontdooicyclus kunnen herkennen en dan uitgaan.
De reden hiervoor is dat een Jaga weinig water inhoud heeft. Hierdoor niet heel veel toevoegt aan de ontdooicyclus. Omdat ik de Jaga niet gebruik met de ontdooicyclus koelt die minder af dus hoeft ook minder te doen om op temperatuur te komen.
Dit is gevoelsmatig en niet door iets natuurkundigs onderbouwt. De kamers zijn daardoor tijdens de ontdooicyclus wel wat stabieler qua temperatuur. Loopt wel wat terug afhankelijk van de wind en de buiten temperatuur.

In april wordt bijna heel het huis voorzien van kunststof en HR+++ glas. Dat zal veel schelen met 19 kozijnen. Ik denk dat de warmtepomp dan nog efficienter wordt.

Overigens krijgen we het met deze buitentemperaturen van op dit moment makkelijk warm op de bovenste verdieping waar de isolatie het minste is.
Vanmorgen getest door alle 5 de convectoren open te zetten. Allemaal kregen het per ruimte een temperatuur boven de 22 graden. Aanvoer temperatuur op dat moment was 27 graden en retour 24.5 dus was er blij mee.

Blackbird draait op 20%.

[ Voor 3% gewijzigd door Kevin1990 op 21-02-2026 14:16 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:07
niki_lauda schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Ik zie de meeste weheats met een buffervat. Dat is toch zeker als je een vloerverwarming bijna nooit nodig?
Als je vrije inhoud ongeveer 10 liter per kW is is een parallel buffer niet noodzakelijk en vaak ongewenst. Maakt het systeem minder efficiënt en vaak gedoe met de waterbalans tussen de twee waterpompen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 20:17
niki_lauda schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Ik zie de meeste weheats met een buffervat. Dat is toch zeker als je een vloerverwarming bijna nooit nodig?
Hier iets van 70 m2 aan vloerverwarming en 4 radiatoren boven, zonder buffervat . Gaat helemaal prima. Van de zomer wil ik een radiator op mijn werkkamer ophangen/neerzetten, maar wordt een LT verzie met ventilatoren denk ik, die hebben niet veel inhoud dus dat zal niet veel toevoegen.

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-03 13:02
ComPeter schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:08:
Ik ben erg tevreden met WeHeat Blackbird P80 (parallel buffervat) – stabiel en geen pendelen

Sinds kort draai ik met een WeHeat Blackbird P80, aangesloten met een parallel buffervat.
Mijn afgiftesysteem bestaat uit:

±55–60 m² vloerverwarming
4 hoge temperatuur radiatoren, 3 radiatoren staan vrijwel dicht (slaapkamers ±17°C), Badkamer radiator open op 22°C
Redelijk goed geïsoleerd huis uit 1987

De warmtepomp draait op weersafhankelijke regeling (stooklijn) en dat werkt erg prettig.

Wat me vooral opvalt is het rustige gedrag van de warmtepomp.
De compressor moduleert stabiel en er is geen pendelgedrag zichtbaar. Het parallel aangesloten buffervat helpt hier duidelijk bij: het systeem blijft hydraulisch stabiel, ook met deels gesloten radiatoren.

Ja, een parallel buffervat kost mogelijk iets aan rendement door menging, maar voor mij was dit een bewuste keuze. voordelen die ik zie

Geen pendelen
Rustige modulatie
Minder starts/stops
Verwachting van langere levensduur

Tot nu toe ben ik erg tevreden over comfort én gedrag van het systeem.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een vergelijkbare opstelling.
Wij hebben sinds eind september dezelfde setup:P80, 300L SWW en 100L buffer. Afgifte is nog met standaard radiatoren + ventilatoren en geen vloerverwarming. Initieel op Opentherm, maar snel naar stooklijn. Mn stooklijn is na maanden klooien identiek aan de jouwe. Geen pendelen, rustige modulatie. In September en Oktober kon ik regelmatig momenten vinden waarbij de WP uit stond en de pomp aan, dan wordt de buffer dus gebruikt, maar sinds het kouder werd, komen dat soort momenten niet meer voor en gaan ze gezamelijk aan en uit. Dus of dat zoveel schakel moment gaat besparen kan ik nog niet zeggen. Maar hopelijk wordt het weer nu wat beter, dus dan zou dat mee moeten gaan spelen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Bertus15 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Wij hebben sinds eind september dezelfde setup:P80, 300L SWW en 100L buffer. Afgifte is nog met standaard radiatoren + ventilatoren en geen vloerverwarming. Initieel op Opentherm, maar snel naar stooklijn. Mn stooklijn is na maanden klooien identiek aan de jouwe. Geen pendelen, rustige modulatie. In September en Oktober kon ik regelmatig momenten vinden waarbij de WP uit stond en de pomp aan, dan wordt de buffer dus gebruikt, maar sinds het kouder werd, komen dat soort momenten niet meer voor en gaan ze gezamelijk aan en uit. Dus of dat zoveel schakel moment gaat besparen kan ik nog niet zeggen. Maar hopelijk wordt het weer nu wat beter, dus dan zou dat mee moeten gaan spelen.
In september en oktober werd je buffer niet gebruikt daarvoor. 100 liter aan buffer en warmte is te verwaarlozen. Dat was gewoon aan/uit schakelen omdat systeem zijn warmte niet kwijt kan in relatie tot warmteverlies van je woning en dan over zijn minimaal vermogen gaat. Ieder systeem vertoont in die maanden dat gedrag met of zonder buffer.

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:36
RobbieT schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:50:
[...]

De Celcia 20 werkt niet optimaal met een BB P80 weet ik uit ervaring. Kies dan liever een Remeha iSense, net iets moderner en nauwkeuriger en beter instelbaar

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

Kevin1990 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Ja je hoort hem open en dicht gaan. Maar daar ontkom je niet aan met het servo moortje. In het vorige huis had ik een Honeywell Evohome en die hoorde je ook.

Maar vind je het echt storend? Ik weet niet of je nu last hebt van bijgeluid maar ik hoor de circulatie pomp ook wanneer die draait en soms ook last van suizen van water door een paar Jaga's.
Ik maak gebruik van Danfoss Ally Zigbee thermosstaat kranen, maar sinds de komst van de warmte pomp heb ik ze eigenlijk niet meer nodig, slaapkamers staan 24/7 op 18 graden en badkamer op 22. Het enige waar ik wat aan heb ik het uitlezen van de werkelijke temperatuur dmv Home Assistant.

iddqd idkfa

• ComPeter
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

Aeien schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:39:
Heeft iemand toevallig een fraai home assistant dashboard voor z'n Weheat WP?
Ik heb de entities die automatisch aangeleverd worden mooi proberen neer te zetten, maar heb het idee dat er veel meer mogelijk is. Ben in HA alleen nog niet kundig genoeg.
Voer onderstaande toe aan een nieuw dashboard, andere waardes kan je ook toevoegen in een andere grafiek, werkt het zelfde, tijd ka nje langer of korter maken

Onderaan bij Handmatig

type: history-graph
title: Temperaturen
entities:
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_buitentemperatuur
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_huidige_kamertemperatuur
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_sww_temperatuur_boven
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_sww_temperatuur_onder
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_watertemperatuur_in
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_watertemperatuur_uit
hours_to_show: 48

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw0Q9QRc7Op1vXUi-nR1QePaexE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMKWvbyintIQ6eMETkuBTkUn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door ComPeter op 21-02-2026 18:32 ]

iddqd idkfa

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-03 19:49
ComPeter schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Voer onderstaande toe aan een nieuw dashboard, andere waardes kan je ook toevoegen in een andere grafiek, werkt het zelfde, tijd ka nje langer of korter maken

Onderaan bij Handmatig

type: history-graph
title: Temperaturen
entities:
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_buitentemperatuur
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_huidige_kamertemperatuur
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_sww_temperatuur_boven
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_sww_temperatuur_onder
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_watertemperatuur_in
- sensor.blackbird_p80_heat_pump_watertemperatuur_uit
hours_to_show: 48

[Afbeelding]
Thanks, precies dit heb ik :)
Maar dacht: is er niks meer mee te doen? Maar wellicht niet :p

• Aeien
@STIMPPYYY en overigen die het over OT vs stooklijn vs uit hadden:
Ik merk zelf de laatste weken al vaker dat de BB P60 op weinig vermogen draait (ong 225W ofzo).
Dan is Ta 24 graden, maar vraag ik me af: gebeurt er dan nog wel iets met die minimale warmte? Vind het huis er niet comfortabeler op worden en vraag me af of een beetje aan/uit ipv constant niet-voelbaar niet fijner zou zijn.

Is dit ook waarom men op OT over gaat? Of kom ik er gewoon nu achter dat m'n stooklijn voor deze temperaturen te laag is? 😅

• MotorBeast
  • Nu online
Aeien schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:51:
Ik merk zelf de laatste weken al vaker dat de BB P60 op weinig vermogen draait (ong 225W ofzo).
Dan is Ta 24 graden, maar vraag ik me af: gebeurt er dan nog wel iets met die minimale warmte? Vind het huis er niet comfortabeler op worden en vraag me af of een beetje aan/uit ipv constant niet-voelbaar niet fijner zou zijn.

Is dit ook waarom men op OT over gaat? Of kom ik er gewoon nu achter dat m'n stooklijn voor deze temperaturen te laag is? 😅
Het voelt niet comfortabel omdat je maanden achter de rug hebt met echt koud buiten en een verwarming die echt lekker warmte "straalde". Het is je gevoel wat dat niet lekker maakt. Oplossing is de minimale aanvoer omhoog doen. Ik doe hier met radiatoren hetzelfde. Luxeprobleem. 8) NB: enige nadeel is wel dat hier wat eerder aan/uit gedrag van de WP ontstaat. Kan hij wel hebben. En o ja een fractie hoger verbruik. Tja.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2026 20:14 ]

• Aeien
MotorBeast schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Het voelt niet comfortabel omdat je maanden achter de rug hebt met echt koud buiten en een verwarming die echt lekker warmte "straalde". Het is je gevoel wat dat niet lekker maakt. Oplossing is de minimale aanvoer omhoog doen. Ik doe hier met radiatoren hetzelfde. Luxeprobleem. 8) NB: enige nadeel is wel dat hier wat eerder aan/uit gedrag van de WP ontstaat. Kan hij wel hebben. En o ja een fractie hoger verbruik. Tja.
Haha, zo kom je er achter dat je toch een luxe paardje bent 😜
Maar je bedoelt: de rechterkant van de stooklijn op plussen voor dat gevoel, maar als gevolg dat je eigenlijk je warmteverlies meer dan compenseert en dus een beetje OT gedrag krijgt met aan/uit?

Heb al wel ervaren dat het extra vermogen/verbruik voor een hogere Ta erg meevalt bij deze buitentemperatuur. Logisch maar niet zo verwacht

[ Voor 7% gewijzigd door Aeien op 21-02-2026 20:19 ]

• STIMPPYYY

Met vloerverwarming wel, radiatoren - zonder boost - vrij weinig.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-03 20:30
Afgelopen week weer een uitdagende legionella run gehad. Uiteindelijk de boost geactiveerd en toen was het na 90 minuten klaar maar vraag me toch af waarom het zo lang moet duren. Was niet thuis dus geen warm water verbruikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDQJx36L0G2qaQVkzHZPSWQCq5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bsNhZuHP3OWjuvMIX3X18ANT.png?f=fotoalbum_large

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-03 23:48
Bij welke buitentemperaturen gaat bij jullie de stooklijn weer op OT ( voor degenen die dat doen?)
Heb de stooklijn twee graden verlaagd omdat het te warm begon te worden in huis .

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:53

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k76gjDVIVRzUSz3yOPZnHoR5VSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDbN0AiXELOEZcEF8KWXbygx.jpg?f=fotoalbum_large
Draai nu dit als stooklijn en ik heb eigenlijk nog helemaal geen thermostaat(nu al 2 maanden niks aan gewijzigd). Moet nog ondervinden straks of dit een beetje houdbaar is als het rond de 15 graden gaat worden. Mijn voordeel is echt m'n WTW systeem wat ik gebouwd hebt, daardoor blijft de warmte en de kou buiten en alles stabiel. Streef temp in huis is altijd woonkamer tussen 19,5-20 graden en slaapkamers + werkkamer 19 en badkamer 20. Doordat vandaag het ineens zo hard omhoog schoot qua temperatuur zie je nu dat het 20,7 in woonkamer is, die grote vloerverwarmingsmassa (55m2 +60cm schuimbeton) kan er niet zo goed mee om gaan:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:42

Op zich maakt het voor het verwarmen van een kamer naar 20 graden niet uit of je 100% op 24 graden zit of de helft van de tijd op 28 graden. Je voelt het niet direct, maar “as if by magic” blijft de kamer op temperatuur.
Echter…..
Je hebt tijdens bedrijf warmteverlies in de aan en afvoer leidingen buiten en wat circulatie pompen die actief zijn. Deze “overhead” is lager als de warmetpomp de helft van de tijd uit staat.
Geen idee “hoeveel” lager.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Degast
  • Registratie: September 2022
Stefannn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:56:
[...]

Op zich maakt het voor het verwarmen van een kamer naar 20 graden niet uit of je 100% op 24 graden zit of de helft van de tijd op 28 graden. Je voelt het niet direct, maar “as if by magic” blijft de kamer op temperatuur.
Echter…..
Je hebt tijdens bedrijf warmteverlies in de aan en afvoer leidingen buiten en wat circulatie pompen die actief zijn. Deze “overhead” is lager als de warmetpomp de helft van de tijd uit staat.
Geen idee “hoeveel” lager.
Ondertussen gebruiken pomp/aansturing ed ook stroom, die overhead moet je niet vergeten. Zeker op lagere toerentallen groter deel van de taart.

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:27
HF5236 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:48:
Afgelopen week weer een uitdagende legionella run gehad. Uiteindelijk de boost geactiveerd en toen was het na 90 minuten klaar maar vraag me toch af waarom het zo lang moet duren. Was niet thuis dus geen warm water verbruikt. [Afbeelding]
Heeft je installateur niet verteld dat je buitenzwembad niet op legionella temperatuur hoeft te brengen? ;)

Ik verbruik trouwens ongeveer maar 5kWh voor een legionella run 240l.
Ik zou eens de installateur/Weheat inschakelen want ik vermoed dat er een installatie fout is gemaakt.

PVoutput---->7335wp

• STIMPPYYY
Afgelopen week weer een uitdagende legionella run gehad. Uiteindelijk de boost geactiveerd en toen was het na 90 minuten klaar maar vraag me toch af waarom het zo lang moet duren. Was niet thuis dus geen warm water verbruikt. [Afbeelding]
Absoluut niet ok. Legionella duurt hier met bb 2-3 uur. Met flint wat langer? Niet de hele dag.

• Degast
Ik stook (met een ander merk) juist vooral overdag. Heb geen dynamische energie kosten. (Dan kun je obv prijs energie andere keus maken)
Overwegingen:
-Cop overdag gemiddeld beter.
-Nachtverlaging. (Op thermostaat, bij vraag op thermostaat volgt WP stooklijn. Kan dat bij weheat ook?) Zorgt voor uit staan op momenten met gemiddeld meer defrosts (vroege ochtend) (verlaging is max 1 graad, mijn huis reageert traag)
-Mensen hebben in de loop van de dag meer warmte behoefte.
-Aan het einde van de dag(avond) is e.e.a. op zijn warmst, lekker als ja s avonds op de bank zit.
-Zonder automatisering gebruik ik vooral op momenten dat de zon schijnt, goed voor mijn eigen verbruik zonnestroom.
-geen stromingsgeluiden in huis (sowieso weinig last van, mede door vele massa in huis en het trage reageren van huis) deze winter maar keer of 7 in de nacht doorgedraaid.
-Mijn warmtepomp zit dus niet "op de grens" vwbt mijn energiebehoefte.
-de warmtepomp draait meer op vermogens waarbij de cop het hoogste is. Dat is dus wat anders dan de laagste energievraag tijdens gebruik.
-Lange runs, want moet huis in beetje inhalen/massa opwarmen.

Nadeel is ondermeer:
-soms wat langer op relatief hogere vermogens. Dan wat meer geluid. (Relatief)
-Om stijgende temperatuur te krijgen is de stooklijn dus ook ietsje hoger dan bij meer continu stoken. (lagere cop) Dit is ook een voordeel want bij veel wind of bewolking is die marge dus al ingebouwd in de stooklijn.
-Thermostaat springt uit bij veel zon op huis, dan dus ook WP uit. En kan het zo zijn dat je aan het einde van de dag dus alle massa nog wat "koud" hebt waardoor WP dan juist als de zon weg is gaat bij verwarmen.

Volgende stookseizoen ga ik goed meten.. en dat met graaddagen vergelijken. . . Vooralsnog werkt dit voor ons goed qua comfort.

Ik ben van mening dat de regeling belangrijk is maar dat een kloppend systeem nog veel belangrijker is. Dit moet op 1 staan; inregelen, dimensionering, leidinggrootte, isolatie van eea.

• Mg4gebruiker
Dat is veel teveel. Moet iets fout zijn.

• Carboy54
RayDelft schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:55:
Bij welke buitentemperaturen gaat bij jullie de stooklijn weer op OT ( voor degenen die dat doen?)
Heb de stooklijn twee graden verlaagd omdat het te warm begon te worden in huis .
Ik blijf gewoon op stooklijn met on/off thermostaat er boven. Een Weheat kan heel ver terug moduleren. En vanaf 15 graden TB mag hij gewoon uit. Ik draai al 12 jaar zo en bevalt mij beter dan OT met de Weheat. Ook is mijn COP momenteel daardoor iets hoger door de rustige strakke aanvoer temperatuur.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
  • Nu online
@Degast Doe je dat ook als het echt koud is buiten? Onder de 5 a 6 graden stook ik 24/7 op 21 en avond 21,5 graden. Boven 6 graden blijkt hier na 2 winters dat nachtverlaging naar 19 graden en dan in de ochtend naar 20,5 dan 15.00 uur 21 en vanaf 1700 uur 21,5 goed werkt. Stapjes omdat anders de WP mij teveel gaat "rennen".

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 22-02-2026 11:41 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Run duurt veel te lang en absurd verbruik. Iets zit er niet goed bij je.

• MotorBeast
  • Nu online
Degast schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Ondertussen gebruiken pomp/aansturing ed ook stroom, die overhead moet je niet vergeten. Zeker op lagere toerentallen groter deel van de taart.
Sterker nog. Een WP loopt niet op zijn efficients op lage toerentallen. Zie L/W topic waar daar naar gemeten is. Ik heb hier met mijn radiatoren mijn minimale aanvoer naar 34 graden gebracht. Resultaat is een comfortabelere gevoelstemperatuur en minder verbruik ondanks dat hij met dit weer af en toe uit gaat. Net een run vanaf 08.00 uur tot 11.30 uur achter de rug en is nu uit. Kan geen kwaad ondanks dat veel Tweakers panisch zijn over een WP die af en toe uit gaat. Uit is ook geen verbruik en met 120.000 start/stops in een levensduur van een WP die kan/mag maak ik me geen zorgen.

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRyv3ejszTMRcc4RF2O-dEjuhno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppDNz0DXTjX6RhFMi1PFhgvD.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal? Ik heb al langer het vermoeden dat de buitentemperatuur sensor veel te gevoelig is. Hier zie je heel duidelijk dat zodra de WP aan springt de gemeten temp direct 3 graden zakt, dat lijkt me nogal vreemd. Ik draai op stooklijn dus die wordt er door beïnvloedt.

Tijdens de koudere periode gebeurde dit ook, waardoor ie warmer water ging maken (en dus eerder in defrost schiet?). Of is dit verwacht gedrag?

• ComPeter
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

MotorBeast schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:40:
@Degast Doe je dat ook als het echt koud is buiten? Onder de 5 a 6 graden stook ik 24/7 op 21 en avond 21,5 graden. Boven 6 graden blijkt hier na 2 winters dat nachtverlaging naar 19 graden en dan in de ochtend naar 20,5 dan 15.00 uur 21 en vanaf 1700 uur 21,5 goed werkt. Stapjes omdat anders de WP mij teveel gaat "rennen".
Heb jij wel juiste configuratie?

Een buffervat kan het “rennen” zeker verminderen omdat het de warmtepomp langer laat draaien per cyclus en korte starts/stops dempt. Bij echte kou (<5°C) blijft de warmtevraag echter hoog en zal de warmtepomp sowieso continu en soms stevig moeten draaien — dat is normaal gedrag.

iddqd idkfa

• MotorBeast
  • Nu online
ComPeter schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Heb jij wel juiste configuratie?

Een buffervat kan het “rennen” zeker verminderen omdat het de warmtepomp langer laat draaien per cyclus en korte starts/stops dempt. Bij echte kou (<5°C) blijft de warmtevraag echter hoog en zal de warmtepomp sowieso continu en soms stevig moeten draaien — dat is normaal gedrag.
Langer draaien door een buffervat is sowieso een misvatting. Zie even terug in topic. En een run vanaf 08.00 tot 11.30 uur is gewoon netjes met dit weer. Het is hier buiten 12 graden en dat in februari. 8)7

En hij slaat bij mij nu gewoon af omdat setpoint is behaald. Ik heb een thermostaat die stooklijn combineert met modulatie op de thermostaat (en dus gaat rennen want hij krikt de stooklijn dan op) en als setpoint bereikt wordt netjes uit gaat. NB: geen WeHeat hier. Lees mee uit interesse. Uit de hand gelopen hobby. Hoop voor de gebruikers van WeHeat dat die met een goede thermostaat komen. Een Lyric T6 (heb ik zelf gehad met mijn ketel) etc zijn thermostaten die mooi zijn voor een HR Ketel. Niet voor WP's.

• ComPeter
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

MotorBeast schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Langer draaien door een buffervat is sowieso een misvatting. Zie even terug in topic. En een run vanaf 08.00 tot 11.30 uur is gewoon netjes met dit weer. Het is hier buiten 12 graden en dat in februari. 8)7

En hij slaat bij mij nu gewoon af omdat setpoint is behaald. Ik heb een thermostaat die stooklijn combineert met modulatie op de thermostaat (en dus gaat rennen want hij krikt de stooklijn dan op) en als setpoint bereikt wordt netjes uit gaat. NB: geen WeHeat hier. Lees mee uit interesse. Uit de hand gelopen hobby. Hoop voor de gebruikers van WeHeat dat die met een goede thermostaat komen. Een Lyric T6 (heb ik zelf gehad met mijn ketel) etc zijn thermostaten die mooi zijn voor een HR Ketel. Niet voor WP's.
Begrijp ik het nu helemaal goed?, Je reageert in een WeHeat Warmtepomp forum, bij iedere nieuwe gebruiker geef je aan dat zij verkeerde keuzes hebben gemaakt door een door WeHeat ontworpen configuratie te kiezen.
Wat is het nut hiervan, wil je forum bezoekers onzeker maken over de flinke investering die ze hebben gedaan?

Leg eens uit?

iddqd idkfa

• MotorBeast
  • Nu online
ComPeter schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Begrijp ik het nu helemaal goed?, Je reageert in een WeHeat Warmtepomp forum, bij iedere nieuwe gebruiker geef je aan dat zij verkeerde keuzes hebben gemaakt door een door WeHeat ontworpen configuratie te kiezen.
Wat is het nut hiervan, wil je forum bezoekers onzeker maken over de flinke investering die ze hebben gedaan?

Leg eens uit?
De juiste configuratie van WP's en (vaak zinloze) buffervaten YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen (die dan helaas te vaak parallel worden aangesloten) is voor ieder merk identiek. Ik help in mijn omgeving mensen met de aankoop en helaas ook het laten aanpassen van hun configuratie (zonde van het geld) en inregelen van hun afgiftesysteem. Het probleem is zelden de WP maar wel de wijze van gebruik, plaatsing en afgiftesysteem. Zo ook met HR Ketels overigens. Zowel met WP's als met ketels is er vaak forse besparing te halen met wat aanpassingen en de juiste regelingen. Daar hoef je niet onzeker over te worden. Je kan beter vooraf onzeker worden of je installateur wel de juiste kennis en ervaring heeft en je goed inlezen op Tweakers. Of check je config eerst bij @Carboy54 of @Stoker als het om WeHeat gaat. Die verkopen die dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 22-02-2026 12:47 ]

• ComPeter
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

MotorBeast schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:45:
[...]

De juiste configuratie van WP's en (vaak zinloze) buffervaten YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen (die dan helaas te vaak parallel worden aangesloten) is voor ieder merk identiek. Ik help in mijn omgeving mensen met de aankoop en helaas ook het laten aanpassen van hun configuratie (zonde van het geld) en inregelen van hun afgiftesysteem. Het probleem is zelden de WP maar wel de wijze van gebruik, plaatsing en afgiftesysteem. Zo ook met HR Ketels overigens. Zowel met WP's als met ketels is er vaak forse besparing te halen met wat aanpassingen en de juiste regelingen. Daar hoef je niet onzeker over te worden. Je kan beter vooraf onzeker worden of je installateur wel de juiste kennis en ervaring heeft.
Het gaat mij niet om de technische uitleg, maar om de reden waarom jij blijft aangeven dat een buffervat niet nodig is.

Verwacht jij dat gebruikers door jouw posts hun installateur gaan bellen met het verzoek om het buffervat te verwijderen, puur omdat “MotorBeast” dat zegt op een Tweakers-forum voor gebruikers van WeHeat-warmtepompen die hun warmtepomp al geïnstalleerd hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door ComPeter op 22-02-2026 12:52 ]

iddqd idkfa

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
@ComPeter Misschien om mensen die nog geen Weheat hebben, maar zich oriënteren middels dit forum te waarschuwen voor geldverspilling?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:37
Die discussies over buffervaten lopen de spuigaten uit, aangevoerd door de verschillende kanalen van nieuwe markt mensen.
Dat een groot parallel buffervat vaak niet nodig is en averechts kan werken op efficiëntie weten we nu wel. Maar deze kan ook nodig zijn.
Een serieel buffervat is altijd goed voor meer energie inhoud tijdens een defrost.
Dat hiervoor steeds minder gekozen wordt is luiheid van de installateur, de klant die geen ruimte wil opgeven en de markt die concurrerender wordt en de laagste prijs wil.

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:45:
[...]

De juiste configuratie van WP's en (vaak zinloze) buffervaten YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen (die dan helaas te vaak parallel worden aangesloten) is voor ieder merk identiek. Ik help in mijn omgeving mensen met de aankoop en helaas ook het laten aanpassen van hun configuratie (zonde van het geld) en inregelen van hun afgiftesysteem. Het probleem is zelden de WP maar wel de wijze van gebruik, plaatsing en afgiftesysteem. Zo ook met HR Ketels overigens. Zowel met WP's als met ketels is er vaak forse besparing te halen met wat aanpassingen en de juiste regelingen. Daar hoef je niet onzeker over te worden. Je kan beter vooraf onzeker worden of je installateur wel de juiste kennis en ervaring heeft en je goed inlezen op Tweakers. Of check je config eerst bij @Carboy54 of @Stoker als het om WeHeat gaat. Die verkopen die dingen.
Een serie buffer kan ook weinig kwaad zover ik weet (efficiëntie). Kosten waren voor mij in 2024 ook verwaarloosbaar (500 euro meer dacht ik).

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:37
STIMPPYYY schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Een serie buffer kan ook weinig kwaad zover ik weet. Kosten waren voor mij in 2024 ook verwaarloosbaar (500 euro meer dacht ik).
Een seriebuffer kan heel nuttig zijn, veel WP merken zetten de BUH aan bij een retourtemp <25C of 20C, tevens kan je bij een lage verdampingstemp last krijgen van ijsvorming in je wisselaar.

• Carboy54
Technician- schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:01:
Die discussies over buffervaten lopen de spuigaten uit, aangevoerd door de verschillende kanalen van nieuwe markt mensen.
Dat een groot parallel buffervat vaak niet nodig is en averechts kan werken op efficiëntie weten we nu wel. Maar deze kan ook nodig zijn.
Een serieel buffervat is altijd goed voor meer energie inhoud tijdens een defrost.
Dat hiervoor steeds minder gekozen wordt is luiheid van de installateur, de klant die geen ruimte wil opgeven en de markt die concurrerender wordt en de laagste prijs wil.
Een parallel buffervat wordt regelmatig geplaatst door luie installateurs om het hufterproof te maken net als 80 graden temperatuur op de cv ketel. De klant hoor je dan nooit over de temperatuur in huis klagen behalve over hoog energieverbruik.
Een serieel buffervat hoort daar niet onder dat is andere materie.

• ComPeter
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

Ik heb voor mezelf nog een extra voordeel van een buffervat ontdekt.

De installatie met het vat staat bij mij op zolder. Daar heb ik ook mijn werkplek, waar ik drie dagen per week werk. Deze ruimte is niet voorzien van een radiator; ik verwarm hem met een infraroodpaneel.

Sinds de komst van de warmtepomp is de temperatuur op zolder merkbaar gestegen. Dat komt mede door het warmteverlies van het buffervat — en eerlijk gezegd is dat eigenlijk best heerlijk.

iddqd idkfa

• MotorBeast
  • Nu online
ComPeter schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Het gaat mij niet om de technische uitleg, maar om de reden waarom jij blijft aangeven dat een buffervat niet nodig is.

Verwacht jij dat gebruikers door jouw posts hun installateur gaan bellen met het verzoek om het buffervat te verwijderen, puur omdat “MotorBeast” dat zegt op een Tweakers-forum voor gebruikers van WeHeat-warmtepompen die hun warmtepomp al geïnstalleerd hebben?
Als je een seriebuffer hebt omdat je te weinig watervolume hebt tbv een defrost, helemaal top. Als je een seriebuffer hebt terwijl je voldoende volume hebt en je installateur roept dat het goed is tegen pendelen heb je dus teveel betaald voor iets wat je niet nodig hebt en onzinnig is. Jij stelt het ook. Of jij of een ander er achteraan gaat is aan jou. Een parallel vat is gewoonweg vaak helemaal een no go. Maar lees je hierover in. Als je dus een installateur hebt die roept dat je bijvoorbeeld dat je dat perse moet hebben en je leest in dit topic en in het algemene topic dat het bijna altijd onzin is en ten koste van je rendement gaat is het wederom aan de koper of je hierover in gesprek gaat. Ik heb zelfs een zogenaamde expert hier binnen gehad die stellig beweerde dat parallel altijd moet met radiatoren. Want? Ja dat moet. 8)7 Mijn systeem bewijst dat het makkelijk zonder kan.

Ik zou sowieso bij zo'n dure investering je eerst inlezen op Tweakers. Hier pas gaan lezen en posten als je de boel hebt gekocht is achter de feiten aanlopen. Gebruik de kennis en ervaring van mensen die je voor gingen. Daar is Tweakers voor. Heb ik ook gedaan. Ik hoop dus dat ik met mijn gebruikerservaring andere kan helpen. Doe ermee wat je zelf wil. Niets moet.

• Degast
MotorBeast schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:40:
Ja, tot nu toe wel. Maar ik heb dus een beetje over qua vermogen. Ik droom nog van die 11 steden ;-)

Eigenlijk een beetje wat carboy doet, thermostaat begrenst, maar begrenst in de late nacht en ochtend dus net wat meer.

• Degast
In de vroege ochtend knijp ik ook vermogen dmv "geluidsbeperkende stand.

Wel nog belangrijk onderdeel van systeem inderdaad. Dat voorkomt te hard rennen. Door afgekoelde vloer. Een enkele keer blijft ie zo lang uit dat ie wel gewoon in max stand schiet. Dat is vaak bij warmer weer. En dus niet heel erg en van niet lange duur.

• RayDelft
Advies installateur : ( graag jullie mening )
De vv wordt via een Robot mengverdeler bediend . Dat is verre van ideaal . T in/uit vrijwel altijd 26/25 tenzij de ketel bijspringt maar dat gebeurt bijna niet . T warmtepomp ca 28 graden bij 9 graden buiten . Stooklijn . Situatie beneden : ruim 100 m2 vv altijd open plus 5 convector radiatoren en twee gewone .altijd open ook . Boven ca 90 m2 op thermostaat kranen die op 19 graden staan . Er is een 50 liter buffervat die volgens mij niet nodig is en die staat in serie . Weheat Sparrow.
Installateurs stelt dit voor ; vraag aan jullie wat vinden jullie ervan ?

De oplossing zou zijn dat we het buffervat parallel gaan zetten met een extra pomp (Wilo Para 25/6-43/SCU). Zo creëren we een hydraulische scheidig voor alle afgifte systemen. De circulatiepomp van de warmtepomp draait vrij over de buffer heen, de nieuwe pomp voorziet de woning van doorstroming. Alle menging gebeurt hierdoor in het buffervat en is aanpasbaar door de pompsnelheden aan te passen. De hydraulische scheiding is nodig om te zorgen dat de circulatie van de warmtepomp niet volledig afhankelijk is van de weerstand in de woning,

Vervolgens kunnen we de pompen uit de verdelers halen en de verdeler ombouwen zodat het water niet meer door de menger heen loopt maar direct de vloer in. Het water dat de vloer in gaat, is zo exact de temperatuur die er uit de buffer wordt gepompt. Dit betekent wel ook dat het water in de vloer altijd exact dezelfde temperatuur is als het water in de radiatoren, daar is dan geen onderscheid meer in te maken. Je moet wel zeker zijn dat de radiatoren boven voldoende afgifte hebben om de ruimtes die geen vloerverwarming hebben, voldoende warm te krijgen.

Bijgevoegd het installatieschema.

Overigens :
Boven wordt het ondanks LT nu voldoende warm . Dwz. 19 of 20 graden .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rjm2sb9Md13RM8axjhLVIOB1Bz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5mU1irmtiDZ9mVHeovW16h9.png?f=fotoalbum_large

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 16:47
Sinds de temperaturen oplopen afgelopen 2 dagen is de watertemperatuur 'huis in' warmer dan de gevraagde watertemperatuur van de stooklijn. Hoe kan dit?

Compressor draait op 20% en de app zegt dat hij aan het 'verwarmen' is, in mijn optiek had hij net zo goed uit kunnen staan, want de watertemperatuur is immers behaald. Het is nu 21 graden in huis terwijl ik de stooklijn had ingericht op rond de 20/20,5 uitkomen. COP vandaag staat wel op 7,8 (gisteren 5,4).

Stooklijn staat op -20 (34 graden), 9 (27 graden), 15 (23 graden), 20 (20 graden), 25 (18 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLabBne4NJ3FxiFY0Ra2xT4lpx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OfMVilSEBwNrbM1SV0IQE1LX.png?f=fotoalbum_large
Die dip in de grafiek was toen ik even overschakelde op OT/Thermostaat omdat ik de verwarming uit wilde zetten om systeem bij te kunnen vullen, druk stond nog maar op 1,5 Bar, veel ontlucht. Systeem is nog geen 2 weken oud.

[ Voor 13% gewijzigd door brentnl op 22-02-2026 14:52 ]

• MotorBeast
  • Nu online
RayDelft schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:34:
De vv wordt via een Robot mengverdeler bediend . Dat is verre van ideaal . T in/uit vrijwel altijd 26/25 tenzij de ketel bijspringt maar dat gebeurt bijna niet . T warmtepomp ca 28 graden bij 9 graden buiten . Stooklijn . Situatie beneden : ruim 100 m2 vv altijd open plus 5 convector radiatoren en twee gewone .altijd open ook . Boven ca 90 m2 op thermostaat kranen die op 19 graden staan . Er is een 50 liter buffervat die volgens mij niet nodig is en die staat in serie . Weheat Sparrow.

De oplossing zou zijn dat we het buffervat parallel gaan zetten met een extra pomp (Wilo Para 25/6-43/SCU). Zo creëren we een hydraulische scheidig voor alle afgifte systemen. De circulatiepomp van de warmtepomp draait vrij over de buffer heen, de nieuwe pomp voorziet de woning van doorstroming. Alle menging gebeurt hierdoor in het buffervat en is aanpasbaar door de pompsnelheden aan te passen. De hydraulische scheiding is nodig om te zorgen dat de circulatie van de warmtepomp niet volledig afhankelijk is van de weerstand in de woning,

Vervolgens kunnen we de pompen uit de verdelers halen en de verdeler ombouwen zodat het water niet meer door de menger heen loopt maar direct de vloer in. Het water dat de vloer in gaat, is zo exact de temperatuur die er uit de buffer wordt gepompt. Dit betekent wel ook dat het water in de vloer altijd exact dezelfde temperatuur is als het water in de radiatoren, daar is dan geen onderscheid meer in te maken. Je moet wel zeker zijn dat de radiatoren boven voldoende afgifte hebben om de ruimtes die geen vloerverwarming hebben, voldoende warm te krijgen.

Overigens :

[Afbeelding]
Kijk even het linkje van Heatgeek een paar posten terug over buffervaten. Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
brentnl schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:43:
Sinds de temperaturen oplopen afgelopen 2 dagen is de watertemperatuur 'huis in' warmer dan de gevraagde watertemperatuur van de stooklijn. Hoe kan dit?

Compressor draait op 20% en de app zegt dat hij aan het 'verwarmen' is, in mijn optiek had hij net zo goed uit kunnen staan, want de watertemperatuur is immers behaald. Het is nu 21 graden in huis terwijl ik de stooklijn had ingericht op rond de 20/20,5 uitkomen. COP vandaag staat wel op 7,8 (gisteren 5,4).

Stooklijn staat op -20 (34 graden), 9 (27 graden), 15 (23 graden), 20 (20 graden), 25 (18 graden).

[Afbeelding]
Die dip in de grafiek was toen ik even overschakelde op OT/Thermostaat omdat ik de verwarming uit wilde zetten om systeem bij te kunnen vullen, druk stond nog maar op 1,5 Bar, veel ontlucht. Systeem is nog geen 2 weken oud.
Ik deel deze vraag. De gevraagde watertemperatuur is nu 22,8 graden (buiten 12 graden), maar het water dat uit de warmtepomp komt, is 25,6 graden. Compressor staat op 16%/900 rpm. Volgens mij is dat het minimum.

Vannacht heeft de warmtepomp 45 minuten op stand-by gestaan en vanmiddag twee keer 15 tot 30 minuten. Hij verwarmt dus het grootste deel van de tijd nog wel.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Omdat met het minimum vermogen het water blijkbaar al ‘te’ veel verwarmd. Daarom wordt er warmer water gemaakt dan gevraagd

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:21
Tijgerkracht schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:08:
Hier hou ik van...alsof @Weheat intelligence het doorheeft ;-), even volgas op het goedkoopste moment en de zonnepanelen staan te knallen. En dat op 31 januari 2026. Eigen stroom eerst

[Afbeelding]
Toch wel apart die legionella runs...vandaag deed de Blackbird het heel rustig aan, vat was ook niet echt koud, maar er is ook niet veel zon vandaag. Blackbird kwam niet boven de 2500 watt uit.
Totale run ongeveer 2:05, die dip in het midden is denk ik veroorzaakt omdat er op dat moment ook werd gedouched en de temperatuur ondrerin het vat weer wat afnam.
Bottom temp zat op 37.7 op 13:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VoOd7CZ29oBLDojPGfMqxOFmo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UK7wGaicLwcdLEWox4aycSaI.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was vorige week, 15 feb, wel anders, de Blackbird begon al direct wat hoger maar ging door tot max vermogen en was dan ook in 1:45 klaar. Er was overigens ook niet veel zon op deze zondag (15 feb).
Bottom temp zat op 31.3 op 13:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o--tPp6wz48aqWFi1Vl8gE3ceUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sE1OqoaxK9cXfIuUGrCJ0yx1.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
knip knip, hier gaan we zeker niet op door.

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 22-02-2026 17:03 ]

• lkolkman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04

Overigens :

[Afbeelding]
Vorige week hebben we een vergelijkbare oplossing gekregen, wel all electric. De CV stond op omvallen... En ook bij ons zat/zit er een vv met robot mengverdeler. Deze kon volgens onze installateur wel blijven zitten. De thermostaat staat wel helemaal open. Verder hebben we een Lyric T6 in OT stand. Dit draait nu al een kleine week prima!

8300Wp oost/west Enphase | Weheat sparrow | Ioniq 5

• ComPeter
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

lkolkman schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Vorige week hebben we een vergelijkbare oplossing gekregen, wel all electric. De CV stond op omvallen... En ook bij ons zat/zit er een vv met robot mengverdeler. Deze kon volgens onze installateur wel blijven zitten. De thermostaat staat wel helemaal open. Verder hebben we een Lyric T6 in OT stand. Dit draait nu al een kleine week prima!
Ik heb ook een Robot mengverderlen, deze heb ik deze dicht gezet via de instructie in de handleiding, hierdoor wordt de meng functie uit gezet.

Plaatje heb ik al eerder gedeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcW2oG8BdzXLnreNBgluP03eGJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tczA00S92u4lOcOK2ww91fGa.png?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• Mg4gebruiker

Overigens :

[Afbeelding]
Wat wil je oplossen?

• RayDelft
Dat hij te veel mengt . Bij een Ta van bijvoorbeeld 30 graden laat hij niet meer dan 26 graden de vloer in . Alleen als cv aan gaat en ( veel) warmer water maakt dan gaat hij open .

• RayDelft
ComPeter schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:55:
[...]

Ik heb ook een Robot mengverderlen, deze heb ik deze dicht gezet via de instructie in de handleiding, hierdoor wordt de meng functie uit gezet.

maak beter
Plaatje heb ik al eerder gedeeld
[Afbeelding]
Dank .! Ik wist dat niet . Er staat alleen dat hij niet helemaal dicht moet en dan voor water van 40 graden geschikt is . Maar het punt is dat het water van mijn warmtepomp ( afhankelijk van de buitentemperatuur) niet warmer wordt dan ca 34 graden maar meestal minder.

Overigens zie ik dat ik dat regelventiel niet heb helaas .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSkJIv60mLC1nwpkXV14ldQ2428=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8ylSwvPQIx3E7FqXna5Rk0T.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag me overigens af hoe de installateur dat mengen eruit gaat slopen .

[ Voor 24% gewijzigd door RayDelft op 22-02-2026 19:58 ]

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:57
Hoe hebben jullie de buitenunit (sparrow) aangesloten door de buitenmuur?
25 mm Flexibel RVS slang?

• ComPeter
  • Nu online

ComPeter

iddqd idkfa

NVT

[ Voor 99% gewijzigd door ComPeter op 22-02-2026 20:03 ]

iddqd idkfa

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 16:47
ZeRoC00L schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:48:
Omdat met het minimum vermogen het water blijkbaar al ‘te’ veel verwarmd. Daarom wordt er warmer water gemaakt dan gevraagd
maar waarom draait hij dan op minimum vermogen en gaat hij niet gewoon uit/standby?

• Carboy54
Robbie-1 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:54:
Hoe hebben jullie de buitenunit (sparrow) aangesloten door de buitenmuur?
25 mm Flexibel RVS slang?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qyYO-QJiT2PrAYYPfPEC_v9nIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rk4nluLINiKakcmjDwszYLr.jpg?f=fotoalbum_large

Diameter 1 1/4

• Carboy54
brentnl schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:09:
[...]

maar waarom draait hij dan op minimum vermogen en gaat hij niet gewoon uit/standby?
Pas bij een overshoot van 3 graden bij minimum toerental compressor.

• Mg4gebruiker
RayDelft schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:47:
[...]

Dat hij te veel mengt . Bij een Ta van bijvoorbeeld 30 graden laat hij niet meer dan 26 graden de vloer in . Alleen als cv aan gaat en ( veel) warmer water maakt dan gaat hij open .
Ventilatoren plaatsen op je radiatoren en een pomploze verdeler laten plaatsen die niet mengt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:33
Goede vraag! Als het bijmengen moeten worden voorkomen, dan geen parallel buffervat plaatsen, maar gewoon de verdeler laten vervangen door een pomploze verdeler.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• AirX
  • Laatst online: 09:13

AirX

Tweak Guru

Vraagje tussendoor: is een 15mm (binnendiameter) leiding voldoende om een (open) vloerverwarmingverdeler voor circa 40m2 vloeroppervlakte te voeden?

• RayDelft
ComPeter schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:12:

De installatie met het vat staat bij mij op zolder. Daar heb ik ook mijn werkplek, waar ik drie dagen per week werk. Deze ruimte is niet voorzien van een radiator; ik verwarm hem met een infraroodpaneel.

Sinds de komst van de warmtepomp is de temperatuur op zolder merkbaar gestegen. Dat komt mede door het warmteverlies van het buffervat — en eerlijk gezegd is dat eigenlijk best heerlijk.
Ik heb hier feitelijk hetzelfde . Een hobbykamer wordt niet verwarmd en daarin is het “stookhok” waar ook het buffervat staat. De deur staat op een kier en het geheel geeft voldoende warmte af om de kou uit die ruimte te houden. Warmteverlies aan een buffervat in huis is vaak geen echt verlies.

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-03 20:30
Bedankt voor de reacties, ga mn installateur eens vragen hoe dat zit met die legionella.

• Pr088
AirX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:12:
Vraagje tussendoor: is een 15mm (binnendiameter) leiding voldoende om een (open) vloerverwarmingverdeler voor circa 40m2 vloeroppervlakte te voeden?
Hoeveel groepen heb je? Ik verwacht dat het te krap is. Bij 3 liter per groep en 4-5 groepen op je vloerverwarming wil je eigenlijk wel 12-15 liter per minuut kunnen verplaatsen. 15mm kan dat niet verplaatsen. Ik zou zeggen: hoe groter hoe beter.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:41
Misschien een stomme vraag maar ik kon het antwoord niet zo snel vinden: zit er een hardware matig verschil tussen de compacte binnen-unit hybride en compacte binnen-unit all electric of is het puur software?

We gaan namelijk eerst hybride met een Flint omdat we nog wat andere zaken moeten oplossen maar ik zou later graag alsnog all electric willen gaan, als dat zou kunnen met dezelfde binnenunit (maar met extra pomp en buh) is dat natuurlijk ideaal.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:34

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
AirX schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:12:
Zonder te vragen hoeveel groepen je hebt; nee.

Een warmtepomp heel veel meer flow van een ketel. moet je niet willen.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:34

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Voogel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:33:
Misschien een stomme vraag maar ik kon het antwoord niet zo snel vinden: zit er een hardware matig verschil tussen de compacte binnen-unit hybride en all electric of is het puur software?

We gaan namelijk eerst hybride met een Flint omdat we nog wat andere zaken moeten oplossen maar ik zou later graag alsnog all electric willen gaan, als dat zou kunnen met dezelfde binnenunit (maar met extra pomp en buh) is dat natuurlijk ideaal.
Heel erg platgeslagen; 3kW backup element en afgemonteerd.

Als je voor FE wil gaan, dan zou ik ook even kijken naar een Sparrow met een. compacte binnenunit ipv een Flint met bv een pre assembled.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Pr088
Stoker schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Als je voor FE wil gaan, dan zou ik ook even kijken naar een Sparrow met een. compacte binnenunit ipv een Flint met bv een pre assembled.
Vraag inderdaad de installateur om door te rekenen of FE kan met een Flint, of dat een Sparrow beter kan. Je wil niet bij de overstap naar FE moeten bijstoken met de BUH met een COP 1.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:41
Stoker schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Sorry m'n vraag was niet duidelijk, de compacte binnen unit hybride of compacte binnenunit all electric zijn dus effectief gelijk, het is puur een software setting of het een hybride of all electric is? Dus de unit kan worden hergebruikt bij overstap naar all electric?
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:48:
[...]
Vraag inderdaad de installateur om door te rekenen of FE kan met een Flint, of dat een Sparrow beter kan. Je wil niet bij de overstap naar FE moeten bijstoken met de BUH met een COP 1.
Ja dat kan, alleen kunnen we het boiler vat nog niet kwijt omdat daar eerst wat andere dingen voor moeten worden aangepast. Daarom in 2 stappen, qua extra kosten is dit allemaal te overzien.

[ Voor 29% gewijzigd door Voogel op 23-02-2026 09:52 ]

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Pr088
Voogel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Sorry m'n vraag was niet duidelijk, de compacte binnen unit hybride of compacte binnenunit all electric zijn dus effectief gelijk, het is puur een software setting of het een hybride of all electric is? Dus de unit kan worden hergebruikt bij overstap naar all electric?

[...]

Ja dat kan, alleen kunnen we het boiler vat nog niet kwijt omdat daar eerst wat andere dingen voor moeten worden aangepast. Daarom in 2 stappen, qua extra kosten is dit allemaal te overzien.
1. Ja. De hardware in de binnenunit kan omgaan met hybride en FE. Zowel de compacte unit als de voorgemonteerde.
2. In 2 stappen is prima, maar kies een WP die ook FE aankan qua vermogen. Anders moet je bij de tweede stap ook nog je buitenunit vervangen.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 22:02
Weheat schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:15:
Hi Tweakers,

[..]

Toekomst
Het in de lucht houden van allerlei verschillende producten / integraties kost veel tijd, waardoor we minder features kunnen releasen. Daarom hebben we gekeken hoe we dit beter kunnen inrichten.
We brengen nog één update uit voor de officiële Home Assistant-integratie. Deze draait op de nieuwe API en dient als voorbeeldintegratie. Vanaf dat moment vragen we de community om gewenste integraties (bijv. Homey) zelf te bouwen op basis van de API. Wij leveren een stabiele datastroom en heldere documentatie, jullie bepalen wat je erop aansluit. Daarom wordt voor consumenten de portal op termijn uit gefaseerd en kan Weheat haar innovatiesnelheid verhogen.
[..]
Groet,
Team Weheat
De API is alweer een tijdje beschikbaar (zie Weheat in "Weheat warmtepompen" van 19 dec).
Ik zie ook dat er 2 releases zijn geweest voor jullie Python API
- https://github.com/wefabr...n/releases/tag/2025.11.24
- https://github.com/wefabr...n/releases/tag/2025.12.24
En deze ook in de januari release van HomeAssistant; https://www.home-assistant.io/changelogs/core-2026.1
"Bump Weheat to 2025.12.24 (@jesperraemaekers - #159676)"

Maar er is nog steeds geen energie beschikbaar in HomeAssistant. Zover ik de wijzigingen begrijp maakt HA sinds januari gebruik van de 'snelle' publieke API, alleen lijkt deze nog niet ingeschakeld te zijn voor de HomeAssistantAPI clientId. Met andere clientId werkt hij wel, maar deze blijft niet onbeperkt ingelogd dus niet bruikbaar voor HA.

Is het mogelijk de API actief te maken voor HomeAssistant zodat we weer data kunnen bijhouden?

ps ik heb de wijzigingen van Jesper opnieuw toegevoegd om los energie verbruik per type (verwarmen, koelen ed.) te tonen; https://github.com/home-assistant/core/pull/163621
Maar aangezien Jesper code-owner is, moet dit nog wel door jullie gereviewed worden..

• BeTristan
  • Laatst online: 12:39
Sinds een maandje heb ook ik een Sparrow FE hier draaien, en het draait allemaal netjes.
Wel valt me op dat de HA integratie niet erg stabiel is, de status is de laatste 24 uur 20x "unavailable" geweest. De logs wijzen op beschikbaarheid vanuit de API. Hebben anderen hier ook zo veel last van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHvCAAh8Un6hxG_s4Yf7KytslzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jo6pkd26QdM3lCFqlDFexeh8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AbOv-qEHEXxd6CpUR_vbpSOpHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q7GsXel09SheTo3fD8wCuOAV.png?f=fotoalbum_large

• orillion
  • Registratie: April 2006
BeTristan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:12:
Sinds een maandje heb ook ik een Sparrow FE hier draaien, en het draait allemaal netjes.
Wel valt me op dat de HA integratie niet erg stabiel is, de status is de laatste 24 uur 20x "unavailable" geweest. De logs wijzen op beschikbaarheid vanuit de API. Hebben anderen hier ook zo veel last van?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, geen uitval afgelopen 24 uur. Heb je nog iets wat de API benaderd, waardoor je aan de rate limit komt?

Edit: ik zie nu dat je DNS fouten hebt, dus dat is iets van je provider of je eigen router oid?

[ Voor 5% gewijzigd door orillion op 23-02-2026 11:20 ]

• BeTristan
orillion schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Nee, geen uitval afgelopen 24 uur. Heb je nog iets wat de API benaderd, waardoor je aan de rate limit komt?

Edit: ik zie nu dat je DNS fouten hebt, dus dat is iets van je provider of je eigen router oid?
Check, goed om te weten dat het niet per se aan WeHeat ligt. Ik ga even zoeken wat er hier thuis fout gaat. Ik heb AdGuard home draaien, dus gok dat daar dan iets niet lekker gaat. :+

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik lees hierboven een aantal meldingen van mensen die zeggen dat de weheat intelligence goed bezig is, maar ik merk er niets van. Huis is de hele nacht en ochtend idle geweest qua verwarmen, temperatuur daalt heel langzaam en is net onder het setpoint (0.1 graad, dus nog geen reden om aan te gaan). Day ahead prijzen zijn nu net een kleine 2 uur minder dan 1ct/kWh (ex belasting etc). Dus heel handig om daar 100% te knallen en zo veel mogelijk warmte het huis in te krijgen zodat dat vanavond minder hoeft.
Er gebeurd niets hier. Misschien dat het voor SWW wel iets doet, legionella run bijvoorbeeld nu en niet morgen als t duurder is, maar dat heb ik niet via WeHeat. Kan iemand daar iets van zien?

• STIMPPYYY
beefstick schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:28:
Ik lees hierboven een aantal meldingen van mensen die zeggen dat de weheat intelligence goed bezig is, maar ik merk er niets van. Huis is de hele nacht en ochtend idle geweest qua verwarmen, temperatuur daalt heel langzaam en is net onder het setpoint (0.1 graad, dus nog geen reden om aan te gaan). Day ahead prijzen zijn nu net een kleine 2 uur minder dan 1ct/kWh (ex belasting etc). Dus heel handig om daar 100% te knallen en zo veel mogelijk warmte het huis in te krijgen zodat dat vanavond minder hoeft.
Er gebeurd niets hier. Misschien dat het voor SWW wel iets doet, legionella run bijvoorbeeld nu en niet morgen als t duurder is, maar dat heb ik niet via WeHeat. Kan iemand daar iets van zien?
MIs ik iets, want ik heb dat niet gelezen (ben ook benieuwd dan).

• orillion
Weheat Intelligence is nog niet beschikbaar.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
orillion schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Weheat Intelligence is nog niet beschikbaar.
Dat weet ik, maar misschien dat er tests gedraaid worden in de customerbase. Dat zou ergens zichtbaar moeten worden dan.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voogel schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:50:
[...]

[...]

Nee, de binnenunit is niet gelijk: bij FE zit er een pomp extra in.
Je kan overigens prima wel alles FE laten uitvoeren en pas later het sww vat plaatsen. Je doorloopt dan daarna gewoon opnieuw de installatiewizard.

Wise enough to play the fool

• orillion
beefstick schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Dat weet ik, maar misschien dat er tests gedraaid worden in de customerbase. Dat zou ergens zichtbaar moeten worden dan.
Nee, bij Weheat Intelligence is dat zo ingrijpend dat ze die gebruikers dan ook inlichten. Zie ook dit oude bericht:
Weheat schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:07:
...

Pilot/bèta
De huidige bèta stopt voorlopig. Afhankelijk van de uitrolstrategie voor 2026 benaderen we weer een selectie testers. Wil je meedoen en heb je je nog niet eerder ingeschreven? Laat je interesse achter via weheat.nl/word‑early‑bird.
...

• Pr088
We melden vooral dat WeHeat Intelligence nog helemaal niet is uitgerold. Er werkt dus niet iets slims.

• Pr088
teacher schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Nee, de binnenunit is niet gelijk: bij FE zit er een doorstroomverwarmer extra in.
Je kan overigens prima wel alles FE laten uitvoeren en pas later het sww vat plaatsen. Je doorloopt dan daarna gewoon opnieuw de installatiewizzard.
Nee dat is niet waar. Er zijn twee units. 1 kleine compacte zonder verwarmingselement en 1 grote met element. Beiden kunnen zowel hybride als FE geïnstalleerd worden.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Nee dat is niet waar. Er zijn twee units. 1 kleine compacte zonder verwarmingselement en 1 grote met element. Beiden kunnen zowel hybride als FE geïnstalleerd worden.
Ik zie mn fout. Kan niet multitasken.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:10
BeTristan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig sinds twee weken hier ook last van gehad. Waarbij meerdere integraties van HA hier last van hadden. Probleem bij mij was dat er een update blijkbaar van Adguard was geweest die IPv6 prefereerde ten op zichtte van IPv4. Een nslookup op de server via de HA container gaf ook aan dat een IPv6 adres werd gebruikt wat een timeout genereerde.

Ik heb “Disable resolving of IPv6 addresses” aangezet in DNS settings van Adguard. HA en Adguard containers opnieuw opgestart en het probleem was opgelost.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• AirX

AirX

Tweak Guru

Stoker schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Zonder te vragen hoeveel groepen je hebt; nee.

Een warmtepomp heel veel meer flow van een ketel. moet je niet willen.
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:25:
[...]

Hoeveel groepen heb je? Ik verwacht dat het te krap is. Bij 3 liter per groep en 4-5 groepen op je vloerverwarming wil je eigenlijk wel 12-15 liter per minuut kunnen verplaatsen. 15mm kan dat niet verplaatsen. Ik zou zeggen: hoe groter hoe beter.
5 groepen. En aanpassen van de aanvoerleiding gaat wel een uitdaging worden. Allemaal in beton gegoten. Mijn huis heeft een warmteverlies van 4kW bij -10. Volgens heat geek zou ik met delta T van 7 graden 3,85 kW uit mijn vloerverwarming kunnen halen met aanvoer 15mm. Met mijn Jaga radiatoren op de eerste verdieping en radiatoren op de zolder en in de badkamer open zou dat dan toch moeten lukken om op die 4kW (of zelfs hoger) voor mijn woning te komen en genoeg flow voor de warmtepomp mogelijk te maken? (Ik snap dat groter beter is, maar er is ook nog zoiets als praktische uitvoerbaarheid. Als iedereen leidingwerk moet gaan vervangen met hak en breekwerk neemt de massa nooit een warmtepomp.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTGvBQfSRlZ3eBklHkqGAzUGviU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imBOs9nBAJKj48Zw1L4Z2R5F.png?f=fotoalbum_large YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer... 5:07.

En wat maakt het aantal groepen eigenlijk uit? Gaat er toch om hoeveel warmte je kunt transporteren naar de vloer?

[ Voor 52% gewijzigd door AirX op 23-02-2026 19:20 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou die uitdaging toch aangaan.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:47
ComPeter schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:12:

Hier idem

• Pr088
AirX schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:23:
[...]

[...]

5 groepen. En aanpassen van de aanvoerleiding gaat wel een uitdaging worden. Allemaal in beton gegoten. Mijn huis heeft een warmteverlies van 4kW bij -10. Volgens heat geek zou ik met delta T van 7 graden 3,85 kW uit mijn vloerverwarming kunnen halen met aanvoer 15mm. Met mijn Jaga radiatoren op de eerste verdieping en radiatoren op de zolder en in de badkamer open zou dat dan toch moeten lukken om op die 4kW (of zelfs hoger) voor mijn woning te komen en genoeg flow voor de warmtepomp mogelijk te maken? (Ik snap dat groter beter is, maar er is ook nog zoiets als praktische uitvoerbaarheid. Als iedereen leidingwerk moet gaan vervangen met hak en breekwerk neemt de massa nooit een warmtepomp.)

[Afbeelding] YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer... 5:07.

En wat maakt het aantal groepen eigenlijk uit? Gaat er toch om hoeveel warmte je kunt transporteren naar de vloer?
De meeste vloerverwarmingsleidingen hebben een vaste dikte. Hoe meer groepen hoe meer water je tegelijkertijd kunt verplaatsen. Meer water is meer warmte verplaatsen.
Je kunt inderdaad je delta verhogen, maar daar wordt het onzuiniger van. Je werkt het liefst met een warmtepomp met een delta van 3 of 2,5. Een delta 7 is heel fors. Ik zou gewoon kijken of je de leiding van je warmtepomp naar je open verdeler minimaal 22 of zelfs 26 mm kunt maken.

• Degast
AirX schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:23:
[...]

[...]

[Afbeelding] YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer... 5:07.

Gewoon een nieuwe door kruipruimte (als die er is)
Of via een heel andere route?
Koofje langs plafond.
Iets op 1e etage?

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Degast schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:29:
[...]

Koofje langs plafond.
Iets op 1e etage?
Hier ook zo gedaan. Nieuwe melding via kruipruimte, 32 mm.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Degast schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:29:
[...]

Koofje langs plafond.
Iets op 1e etage?
Heb alleen plaats voor een Blackbird en dan moet het hier vanaf zolder komen. Gaat niet zo makkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door AirX op 23-02-2026 20:40 ]

• BeTristan
Dbm12 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Toevallig sinds twee weken hier ook last van gehad. Waarbij meerdere integraties van HA hier last van hadden. Probleem bij mij was dat er een update blijkbaar van Adguard was geweest die IPv6 prefereerde ten op zichtte van IPv4. Een nslookup op de server via de HA container gaf ook aan dat een IPv6 adres werd gebruikt wat een timeout genereerde.

Ik heb “Disable resolving of IPv6 addresses” aangezet in DNS settings van Adguard. HA en Adguard containers opnieuw opgestart en het probleem was opgelost.
Door dit issue met de Weheat integratie kwam ik er achter dat eea qua upstream servers niet goed ingesteld stond. Vanochtend even aangepast en sindsdien zijn de weheat sensors niet meer unavailable geweest. :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

AirX schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:38:
[...]

Heb alleen plaats voor een Blackbird en dan moet het hier vanaf zolder komen. Gaat niet zo makkelijk.
Dat klopt, maar je moet het wel doen, anders spijt en moet je het daarna alsnog doen.
Ik heb hier ook gaten gemaakt, valse wandjes en koofjes, plus kruipen onder mn vloer. (Het is daar niet zo leuk). Was wel nodig.

Do it once, do it right.

Pagina: 1 ... 181 ... 188 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.