I.p. schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:56:
[...]
Op de badkamer is het geen probleem, maar als dat op een flinke defrostnacht met 10 defrosts dus 20x per nacht gebeurt op een slaapkamer zou ik het misschien toch storender gaan vinden. We hebben nu wel wat leiding suizen maar dat is zeer acceptabel. Ben het overwegen om straks bij plaatsing alle radiatoren op één leiding te zetten (zitten ze al grotendeels) en die centraal te knijpen met een reduceerventiel. De flow kan de WP toch kwijt via de open verdeler en 70m2 vloerverwarming.
Voor de ventilatoren ben ik kwa vermogen van de radiatoren uitgegaan dat de laagste stand voldoende is.
Maar als jij nu zonder ventilatoren draait, waarom laat je de radiatoren dan dicht gaan bij een defrost? Met ventilatoren kan ik mij indenken dat je dit kunt voelen, maar zonder zou ik niet gek veel invloed verwachten. De uitgaande temperatuur bij een defrost zit hier altijd nog rond of >20 graden, dus boven de kamertemperatuur van 19 graden.
De knoppen gaan niet automatisch open en dicht bij een ontdooi cyclus. Tenzij je dit regelt via bijvoorbeeld HA of iets dergelijks met een automatisering die ook kijkt naar de status van de BlackBird. Dit laatste heb ik gedaan.
Ikzelf ben niet heel gevoelig voor geluiden dus ik hoor in de nachten de knoppen niet open en dicht gaan, ik word niet wakker van mijn telefoon als die een keer trilt vanwege een melding. We wonen in een rustige wijk maar wel aan een weg waar auto's rijden.
Maar dat is heel persoonlijk. Als je in een omgeving woont waar het in de avonden/nachten heel stil is kan ik begrijpen dat je de knoppen wat sneller zult horen maar misschien ook een beetje gewennning?
Ik kan je 1 aevies geven over je leidingwerk maar dan houdt het wel op. Zorg voor een grote diameter voor voldoende flow. Dit om bijgeluid te beperken en nog beter voorkomen.
Bedoel je met 1 leiding een ringleiding systeem waar ze in serie staan? Want dan moet je altijd alles open hebben staan en kun je niet de 1e dicht zetten want dan krijgt de rest ook geen water meer
Reduceerventiel is hier vaker voorbijgekomen. Helaas heb ik daar geen ruimte voor. Alles net iets te krap daarvoor en weinig ruimte voor de converctoren die geluid geven.
Ik heb wel ventilatoren in mijn Jaga’s hangen op alle kamers. Wasruimte en gang op de bovenste verdieping niet.
Wanneer er een ontdooicyclus is gaan de thermostaatknoppen uit en de Heatmeisters ook omdat er geen flow is. Ik heb in de instelling van de heatmeisters ook aangezet dat ze een ontdooicyclus kunnen herkennen en dan uitgaan.
De reden hiervoor is dat een Jaga weinig water inhoud heeft. Hierdoor niet heel veel toevoegt aan de ontdooicyclus. Omdat ik de Jaga niet gebruik met de ontdooicyclus koelt die minder af dus hoeft ook minder te doen om op temperatuur te komen.
Dit is gevoelsmatig en niet door iets natuurkundigs onderbouwt. De kamers zijn daardoor tijdens de ontdooicyclus wel wat stabieler qua temperatuur. Loopt wel wat terug afhankelijk van de wind en de buiten temperatuur.
In april wordt bijna heel het huis voorzien van kunststof en HR+++ glas. Dat zal veel schelen met 19 kozijnen. Ik denk dat de warmtepomp dan nog efficienter wordt.
Overigens krijgen we het met deze buitentemperaturen van op dit moment makkelijk warm op de bovenste verdieping waar de isolatie het minste is.
Vanmorgen getest door alle 5 de convectoren open te zetten. Allemaal kregen het per ruimte een temperatuur boven de 22 graden. Aanvoer temperatuur op dat moment was 27 graden en retour 24.5 dus was er blij mee.
Blackbird draait op 20%.
[
Voor 3% gewijzigd door
Kevin1990 op 21-02-2026 14:16
]