• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:52
Carboy54 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Correct maar lijkt mij nog altijd beter dan zonder :-)
Inmiddels zijn we zover dat er toch een cementgebonden dekvloer in komt ivm het monteren van de Nijbegun binnenisolatie.
(Is constructie beter).
De Weheat buffer voor de Sparrow kan dus vervallen en de Nefit buffer van de Blackbird vervangen tot ook wij overgaan naar vloerverwarming. Dan kan ie door naar de Flint van moeders ism Jaga’s met Heatmeisters en kan de Nefít op Marktplaats.

Wecycle, jullie ook?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:16
Carboy54 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Zo strak als mogelijk is met de Sparrow. Overshoot kan je voorkomen met een on/off thermostaat als de stooklijn goed is getuned.

[Afbeelding]
Ik heb met mijn WP overschoot onder controle door 21,5 in te stellen en stooklijn zo in te stellen dat hij rond 21 blijft draaien. Mooie lange run die nooit uitgaat behalve als de zon zijn werk doet en gratis verwarmd. Bijkomend voordeel als zon weg is en WP toch weer lang tijd nodig heeft om op te starten/warmen start hij bij 21,4 graden en blijft het na opwarmen rond 21 binnen. Bij setpoint 21 graden zakte het te ver terug. Wij zijn koukleumen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:31
MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Ik heb met mijn WP overschoot onder controle door 21,5 in te stellen en stooklijn zo in te stellen dat hij rond 21 blijft draaien. Mooie lange run die nooit uitgaat behalve als de zon zijn werk doet en gratis verwarmd. Bijkomend voordeel als zon weg is en WP toch weer lang tijd nodig heeft om op te starten/warmen start hij bij 21,4 graden en blijft het na opwarmen rond 21 binnen. Bij setpoint 21 graden zakte het te ver terug. Wij zijn koukleumen.
Dus met een hysterese van 0.1 voor de thermostaat begrijp ik. Ik werk met 0.2 graden.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
1Ktsae20 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Zou je een ruwe schatting durven geven van wat deze aanpassing met de efficiëntie van de installatie doet (in % van door WP verbruikte kWh per jaar of iets anders waarmee ik aan de investering rekenen kan)?
Zowiezo een aardige besparing in de stroom van je pomp (1650 draaiuren x) en een lagere aanvoer temperatuur van jouw warmtepomp van een aantal graden omdat er niet meer hoeft te worden gemengd.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:29:
Week op vakantie, had sww alleen op 35gr gezet als doeltemp. Legionella op dag van aankomst, maar heeft vanaf zondag iedere dag sww gedaan en vanacht legionella. Van 35 naar 40 van 40 naar 50, van 50 naar 60 en vannacht naar 64 legionella. Werkt goed dat schema 🥱

Dus handmatig schema aan en op alle dagen geen sww.
Mooi, misschien had ik ook zo'n schema moeten maken.

Had normaal op woensdagmiddag de legionella run staan, maar vanwege het slechte weer heb ik hem verplaatst naar zaterdag met weer hogere temperaturen.
Maar zie nu helaas in de portal dat ie precies om 00:00 een legeionella run had gestart..... niet fijn.
Lijkt er dus toch op dat er max 7 dagen tussen de runs mag zitten ?

Helaas dus is mijn handmatige Weheat Intelligence ook niet intelligent gebleken....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:05
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:14:
Vraagje aan weheat eigenaars: Hoe goed volgt een weheat de stooklijn?
Volgt die de stooklijn zeer nauwkeurig (bv <+/-0,5°C fout) of kan de afwijking groter zijn?

De vraag omdat ik even wil zien wat andere warmtepompen doen: mijn LG Therma V zit 'ver' van de stooklijn. Veelal snel bijna 2°C boven de stooklijn. Dat geeft wel wat problemen met overshoot van de binnentemperatuur.
Referentie is sturen van een Laag Energiewoning met aanvoertemperaturen tussen 23 en 29°C. En in die temperatuurrange is 2°C natuurlijk een groot verschil.

Walter
Let wel, stooklijn is niet kamertemperatuur.
Maar verder, die stooklijn die ik heb ingesteld wordt netjes gevolgd en ook de kamertemperatuur is na wat getweak vrijwel constant. Alleen bij wind uit een bepaalde hoek wil het nog wel 's een graadje kouder zijn maar verder geen klagen.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:00
feico.de.boer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Let wel, stooklijn is niet kamertemperatuur.
Maar verder, die stooklijn die ik heb ingesteld wordt netjes gevolgd en ook de kamertemperatuur is na wat getweak vrijwel constant. Alleen bij wind uit een bepaalde hoek wil het nog wel 's een graadje kouder zijn maar verder geen klagen.
Kan je heel concreet zijn wat netjes volgen juist is? Binnen hoeveel graden volgt hij de stooklijn?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:04
Carboy54 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:19:
[...]

Dus met een hysterese van 0.1 voor de thermostaat begrijp ik. Ik werk met 0.2 graden.
Kun je een hysterese instellen op de thermostaat of via (de installateur) Weheat? Die van mij voelt erg ruim (0,5 graad), terwijl ik bij het warmere weer >5 graden buitentemperatuur wel met aan/uit stooklijn zou willen werken.
Heb een Honeywell Round Modulation.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:14
ZeRoC00L schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:31:
[...]

Had normaal op woensdagmiddag de legionella run staan, maar vanwege het slechte weer heb ik hem verplaatst naar zaterdag met weer hogere temperaturen.
Maar zie nu helaas in de portal dat ie precies om 00:00 een legeionella run had gestart..... niet fijn.

Helaas dus is mijn handmatige Weheat Intelligence ook niet intelligent gebleken....
Had bij mij geen sww moeten doen. Kom morgen terug. Volgens mij klopt wat je zegt, max van 7 dagen

• ZeRoC00L
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:13:
[...]

Had bij mij geen sww moeten doen. Kom morgen terug. Volgens mij klopt wat je zegt, max van 7 dagen
Ja sorry, had in eerste instantie je bericht verkeerd begrepen dat het wel werkte om slim WW te gaan verwarmgen voor je terugkeer.

Voor een bedrijf wat continue over slim verwarmen van de toren blaast vallen dit soort zaken enorm tegen.
Maar feedback ingestuurd via de portal.....

Volg je bankbiljetten

• feico.de.boer
walter_321 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Kan je heel concreet zijn wat netjes volgen juist is? Binnen hoeveel graden volgt hij de stooklijn?
Lastig te zien, maar tamelijk strak naar mijn idee, de defrost en SWW verstoren het beeld.
Dat het systeem naijlt vind ik niet meer dan logisch, het water in het leidingsysteem is niet ineens een paar graden warmer of kouder als de buitentemperatuur verspringt.
Uiteindelijk is de vloerverwarming de dempende factor bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6djztBGrFXUvop2FVlZuXQyKlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rjrr8rqYJff9e5YvU6KN02XJ.png?f=fotoalbum_large
(Home assistant maakt betere grafieken dan de Weheat portal)

• Pr088
ZeRoC00L schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:31:
[...]

Je moet elke week een legionellarun doen, dus het systeem forceert inderdaad na 7 dagen automatisch de run. Weheat Intelligence is nog niet uitgerold, dus het systeem is simpelweg nog niet intelligent.
Overigens vind ik het ook niet verstandig om per week aan de legionellarun te gaan sleutelen op basis van temperaturen of zonneopbrengstvoorspelling. Gedoe creëren voor een paar centen. Kijk of je regelmaat kunt vinden en stel het daar op af:
Mijn instelling is zondagmiddag 13:00 uur.
- Vaak zon (midden op de dag)
- Vaak lage dynamische prijzen in het weekend
- In huis gaat er regelmatig iemand op zondagmiddag in bad

Set en forget.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• feico.de.boer
feico.de.boer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Lastig te zien, maar tamelijk strak naar mijn idee ...
Kamertemperatuur versus buitentemperatuur, dat is wat je tenslotte voelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NYiA4zHqUm2bRYWUq05d7_it78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yaTmZH0Jsx4XNYuFxxfbRIEZ.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
[...]

Lastig te zien, maar tamelijk strak naar mijn idee, de defrost en SWW verstoren het beeld.
Dat het systeem naijlt vind ik niet meer dan logisch, het water in het leidingsysteem is niet ineens een paar graden warmer of kouder als de buitentemperatuur verspringt.

[Afbeelding]
Bedankt!
Idd; we hebben in HA een optie nodig om snel de y-as resolutie aan te passen zodat we daar kunnen inzoomen ;-).
Visueel lijkt de wp idd de doeltemperatuur gewoon te volgen op minder 1 graad verschil (en vermoedelijk nog heel wat beter) eens er wat een stationaire toestand bereikt is. Dat lijkt me zeer mooi gedrag. Bij de LG kan ik daar maar van dromen....(ik zie gedrag bij gebruikers als oscilleren +/-3, bij sommige 0/+2, bij mij lijkt het rond +1,5 graden te zijn en soms gaat de WP ver boven de stooklijn).
De weheat lijkt gewoon correct.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26
[...]

Hier volgt de Blackbird de stooklijn bijna exact. Zit er soms even 0.5 graden onder of boven als een slaapkamer zone open of dicht gaat.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Carboy54
Pr088 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Kun je een hysterese instellen op de thermostaat of via (de installateur) Weheat? Die van mij voelt erg ruim (0,5 graad), terwijl ik bij het warmere weer >5 graden buitentemperatuur wel met aan/uit stooklijn zou willen werken.
Heb een Honeywell Round Modulation.
Dat is de issue. Veel thermostaten hebben een te grote hysterese. Mijn thermostaat kan je per 0.1 instellen ( on/off ) en met trage warmtepomp is 0,2 tot 0,4 veel comfortabeler. Voor zover ik nu kan analyseren is mijn COP ook een fractie hoger omdat de WP veel rustiger loopt dan op OT.

• Carboy54
[...]

[Afbeelding]
Hier volgt de stooklijn 1:1 de buitentemperatuur over 24 uur. @walter_321 Met een verschil van 0.3 graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP57ReyKg8S0qPJZD_iYd4Xceh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2mPnvYH6NyBwg7zjGA3NvkJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26
[...]

De defrosts verstoren het beeld aanzienlijk en de Blackbird maakt meestal, tijdelijk een iets hogere temperatuur ter compensatie van de defrost, maximale afwijking naar boven was vanmorgen 1.3 graden,
maar daar merk je in huis dus weinig van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KMAJI76Bxw0FCYPwJBHh7FqRSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFJZfnGshyfSZeQJKhkppwVz.jpg?f=fotoalbum_large

Ander voorbeeld van een kamer waarvan de vloerverdeler open/dicht gaat en het debiet veranderd, hierdoor moet de Blackbird compenseren, maar ondanks dat is de afwijking niet groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idGW5v8qfyfD1d392DfGh6kbZW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGSKfs1FOO3kACZ92o2nfv7h.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• walter_321
Tijgerkracht schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:33:
[...]

De defrosts verstoren het beeld aanzienlijk en de Blackbird maakt meestal, tijdelijk een iets hogere temperatuur ter compensatie van de defrost, maximale afwijking naar boven was vanmorgen 1.3 graden,
maar daar merk je in huis dus weinig van.

[Afbeelding]

Ander voorbeeld van een kamer waarvan de vloerverdeler open/dicht gaat en het debiet veranderd, hierdoor moet de Blackbird compenseren, maar ondanks dat is de afwijking niet groot.

[Afbeelding]
Dat lijkt me allemaal logisch gedrag en helemaal top!

• peerware
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-02 08:36
Pr088 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:59:
[...]

Het buffervat heeft nauwelijks invloed op de warmte in je vloer en daarmee ook nauwelijks op de warmte in je woning. Rond de -4 heeft je warmtepomp het gewoon zwaar. Het opwarmen van warm water (50 graden) bij vochtige, koude omstandigheden leidt tot frequente defrosts. Dat is normaal gedrag. Dat leidt tot langere SWW runs en minder tijd om je vloer te verwarmen. De 'inhaalslag' is dus wel logisch.
Het kan zijn dat de P60 dus wat krap bemeten is voor je woning, maar dit is natuurlijk één keer voorgekomen.
Het kan helpen om van OT te switchen naar een stooklijn in de winter. De warmtepomp is dan meestal wat rustiger en draait met lagere temperaturen (als je dat instelt) en defrost mogelijk minder vaak. Maar ook mijn P80 is elk uur aan het defrosten bij -4 hoor.

De afwijking tussen warmtepomp uit en binnen is zo groot dat misschien je temperatuursensor binnen stuk is of niet goed bevestigd is. Klusje voor de installateur of zelf met koelpasta aan de slag om de geleiding te verbeteren. Dat is hier op het forum al eerder gedaan en leidt tot goede resultaten.
De afwijking zit inderdaad in de sensor, die lijkt niet strak genoeg op de buis te zitten en daardoor af te wijken, druk ik hem met de hand aan is de waarde wel realistischer. Ook is de analoge meter op de vloerverwarmings verdeler gelijk met de water uit temperatuur van de warmtepomp.
Als die sensor een te lage waarde aangeeft, kan dat bijdragen aan het probleem? zelf denk ik van niet, want de p60 zou dan juist extra moeten gaan stoken omdat hij denkt warmte te verliezen?

Overiggens heb ik vanacht een soort gelijke situatie gehad maar is de temperatuur slechts een halve graden gedaald, dat is best acceptabel maar het was ook iets minder koud.

Ergens ben ik bang dat de installatie te licht is en dat het met koudere dagen (volgende winter) misschien wel problemen gaat geven :|

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 11:32
Voor het eerst dat de legionella run niet voltooid kan worden. Hij is het al een paar dagen aan het proberen maar het lukt steeds niet. Ik belde even met de installateur en die vertelde me dat weheat iets heeft aangepast bij de legionella run en dat veel warmtepompen niet voldoen aan de "einde run" criteria en hier last van hebben. Hij heeft hem even overruled zodat hij stopt met proberen tot ik hem weer aanzet. Hopelijk komt er snel een nieuwe update.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:33
peerware schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:49:
[...]

De afwijking zit inderdaad in de sensor, die lijkt niet strak genoeg op de buis te zitten en daardoor af te wijken, druk ik hem met de hand aan is de waarde wel realistischer. Ook is de analoge meter op de vloerverwarmings verdeler gelijk met de water uit temperatuur van de warmtepomp.
Als die sensor een te lage waarde aangeeft, kan dat bijdragen aan het probleem? zelf denk ik van niet, want de p60 zou dan juist extra moeten gaan stoken omdat hij denkt warmte te verliezen?

Overiggens heb ik vanacht een soort gelijke situatie gehad maar is de temperatuur slechts een halve graden gedaald, dat is best acceptabel maar het was ook iets minder koud.

Ergens ben ik bang dat de installatie te licht is en dat het met koudere dagen (volgende winter) misschien wel problemen gaat geven :|
-Stooklijn instellen en afstellen.
Check of wpuit =vloer in.
Ik zeur weer over bypasses: vloer uit wordt wel warmer ook? Badkamer radiator ingeregeld? Andere kleine radiatoren nog ergens?
Je zit misschien inderdaad een beetje op de rand met je systeem, maar daar is dan die bijstook voor. (Ssw en of cv)
Het is fris en waait en is grijs en weer met wat meer defrosts. Warmtepomp heeft het dus moeilijker.

Je systeem bestaat ook uit afgifte, isolatie, vraag enz. Ik zou ook eens kijken waar de warmte weg waait als dan? Ventileer je teveel bij wind (als je roosters hebt en het waait bijvoorbeeld)? Ik vind 1 graad afkoelen op 3 uurtjes uit wel vrij veel voor een redelijk tot goed geïsoleerd huis icm opgewarmde vloermassa.

3 uur over opladen 300 liter vind ik wel lang. Als er ook gewoon heel veel water doorheen ging niet raar.
Koop eens een waterbesparend rubbertje voor in de doucheslang. (En vertel dat niet verder.) (Niet gelijk teveel knijpen). Voor 1€ klaar met een besparing van energie (en water).

• Pr088
peerware schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:49:
[...]

Check ook of je geluidsbeperkingen hebt ingesteld voor 's nachts (instellingen, stilteniveau).
Het kan zijn dat je warmtepomp dan onbewust niet 100% kan draaien.
Vannacht bij -2 zou er eigenlijk (vind ik) nauwelijks verval mogen optreden als je stooklijn goed is afgesteld. Waar heb je die op staan?
Gebruik een stooklijn zodat je P60 24/7 doordraait. Met OT laat mijn warmtepomp de temperatuur minstens een halve graad afzakken voordat hij weer aanslaat op 19,4-19,5 (gewenst binnen 20,0). Dan moet de pomp enorm buffelen, de betonvloer is namelijk fors afgekoeld.

Dus mijn advies:
- Stooklijn
- Daar een beetje mee spelen (ChatGPT heeft mij destijds prima startwaardes gegeven op basis van gasverbruik / warmteverlies)
- finetunen
- boven de 5 of 10 graden buitentemp weer op OT overstappen.

• Pr088
Carboy54 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:54:
[...]

Dat is de issue. Veel thermostaten hebben een te grote hysterese. Mijn thermostaat kan je per 0.1 instellen ( on/off ) en met trage warmtepomp is 0,2 tot 0,4 veel comfortabeler. Voor zover ik nu kan analyseren is mijn COP ook een fractie hoger omdat de WP veel rustiger loopt dan op OT.
Als je zo rekent is mijn afwijking bijna een hele graad op OT. Thermostaat staat op 20, soms slaat de warmtepomp pas weer aan als het 19,4-19,5 in huis is. En dat vindt mijn vriendin 'veel te koud'... Niks aan te doen dus. Wachten op warmer weer en nu nog even in de stooklijn doorzetten. 8)

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-03 17:37
Zie ik het nou goed? Is er iets gewijzigd in de app van Weheat? Bij geavanceerde data zijn de categorieën anders ingedeeld toch?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• feico.de.boer
ekops schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:01:
Zie ik het nou goed? Is er iets gewijzigd in de app van Weheat? Bij geavanceerde data zijn de categorieën anders ingedeeld toch?
Daar lijkt het wel op ... wel logischer zoals het nu is naar mijn bescheiden mening.

• ekops
feico.de.boer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:09:
[...]

Daar lijkt het wel op ... wel logischer zoals het nu is naar mijn bescheiden mening.
Helemaal mee eens :-)

• peerware
  • Laatst online: 20-02 08:36
Degast schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:17:
[...]

-Stooklijn instellen en afstellen.
Check of wpuit =vloer in.
Ik zeur weer over bypasses: vloer uit wordt wel warmer ook? Badkamer radiator ingeregeld? Andere kleine radiatoren nog ergens?
Je zit misschien inderdaad een beetje op de rand met je systeem, maar daar is dan die bijstook voor. (Ssw en of cv)
Het is fris en waait en is grijs en weer met wat meer defrosts. Warmtepomp heeft het dus moeilijker.

Je systeem bestaat ook uit afgifte, isolatie, vraag enz. Ik zou ook eens kijken waar de warmte weg waait als dan? Ventileer je teveel bij wind (als je roosters hebt en het waait bijvoorbeeld)? Ik vind 1 graad afkoelen op 3 uurtjes uit wel vrij veel voor een redelijk tot goed geïsoleerd huis icm opgewarmde vloermassa.

3 uur over opladen 300 liter vind ik wel lang. Als er ook gewoon heel veel water doorheen ging niet raar.
Koop eens een waterbesparend rubbertje voor in de doucheslang. (En vertel dat niet verder.) (Niet gelijk teveel knijpen). Voor 1€ klaar met een besparing van energie (en water).
Ik denk dat ik inderdaad met die stooklijn aan de gang moet. Huis heeft verder geen radiatoren, badkamer is electrisch. het water uit de vloer is ook redelijk warm, er zit zo'n 7 graden tussen (warmtepomp uit 39.6, meter op de vloerverwarming verdeler geeft aan 38.5, warmtepomp in 32.8).
Beide keren dat het nu gebeurd is eigenlijk de vloer op temperatuur en de warmtepomp compressor <50%, Misschien helpt het ook als ik de boiler op 50 ipv 55 graden zet.

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 11:14

ComPeter

iddqd idkfa

ekops schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:01:
Klopt , ik zie het ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMg9X-CRUwTbhzDrYDSUuO5oeUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbzAPHatFacag3i1nnswE3gX.jpg?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• 1Ktsae20
  • Laatst online: 06-03 23:49
SiNisTrAD schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:11:
Voor het eerst dat de legionella run niet voltooid kan worden. Hij is het al een paar dagen aan het proberen maar het lukt steeds niet. Ik belde even met de installateur en die vertelde me dat weheat iets heeft aangepast bij de legionella run en dat veel warmtepompen niet voldoen aan de "einde run" criteria en hier last van hebben. Hij heeft hem even overruled zodat hij stopt met proberen tot ik hem weer aanzet. Hopelijk komt er snel een nieuwe update.
Dat is precies het probleem dat ik ook heb. Komt er bij mij op neer dat het criterium "temperatuur bodem vat 64 graden" nooit wordt gehaald.
Ik had nog niet begrepen dat het om een firmware-bug ging, maar installateur meldde wel dat ze het bij WeHeat hebben neergelegd.
Overigens leek ons niet het proces van de verwarmen, maar de meting zelf onjuist: het is onwaarschijnlijk dat boven- en onderkant van het vat (200L) 17 graden in temperatuur verschillen.

• Oud15
  • Laatst online: 20-02 11:02
Beste Tweakers,
Ik ben nieuw. Eerst wat algemene info:
Ik heb vanaf maart 2025 een BlackBird p80 in hybride aansluitschema 15.1, 100 liter buffervat parallel, 200 liter boilervat, T6 thermostaat op OT, radiatoren (HT) boven 5 st en beneden 4 stuks (HT), Remeha Quinta (woning en CV gas installatie van 2005) .
De BB buitenunit is 2 weken terug vervangen vanwege defecte compressor. Weet niet hoelang het speelde en of het systeem al lang slecht presteerde. Hoopte hier wel op en door deze ervaring wat kritischer geworden. Afgelopen maandag is de monteur nog terug geweest omdat de aansluitingen van de vorige en nieuwe buitenunit niet gelijk was (overgegaan van binnen naar buitendraad). Er was een tijdelijke aansluiting ingezet. De hood past overigens ook niet.
Nu de hulp vraag:
Vandaag vanaf 2.00 tot ongeveer 11.00 heeft de compressor tussen de 90-100% gedraaid. Zag dat de warmtewisselaar voor meer dan de helft dichtgevroren zat. Nu heb ik het idee dat het te lang duurt voordat de ontdooi cyclus start. Toen deze wel starte (13.00 uur) was de run in nog geen 10 min klaar. Afgelopen zondag was dit ook het geval. Met de monteur maandag even naar de grafiek van zondag kunnen kijken en vastgesteld dat er pas heel laat een ontdooi cyclus was. Ook maar 1x. Vandaag van wat ik in de standaard gebruikers app kan zien ook maar 1x. Nu lees ik veel dat er klachten zijn over te veel ontdooi cycli, maar te weinig lijkt me ook niet optimaal.
Monteur heeft navraag gedaan. Antwoord, zolang de ventilator genoeg zijn lucht over het blok kan houden gaat het niet ontdooien.
Nu weet ik niet of de luchtstroom gemeten wordt, denk het niet! Wat is de werkelijke trigger voor een ontdooi cyclus?
Ik wil me meer verdiepen. Na het lezen van de eerdere berichten lijkt het alsof er ook eindgebruikers de monteursportaal gebruiken. Hoe kun je deze toegang krijgen? mijn monteur zegt dat dit niet kan/ mag!

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Ik heb sinds een week een warmtepomp (Blackbird P80).
In het begin zag ik in het compressorverbruik dat de warmtepomp behoorlijk aan het pendelen was (veel korte aan/uit-momenten).

Afgelopen woensdag rond 14:00 heb ik de stooklijn (weersafhankelijke regeling) ingeschakeld.
Sindsdien ziet het compressorverbruik er een stuk rustiger uit en draait hij langer en stabieler op een lager percentage.

Mijn vragen:

Is dit inderdaad het gewenste gedrag?

Is alleen naar het compressor-% kijken voldoende om pendelen te beoordelen?

Moet ik daarnaast nog ergens anders naar kijken (bijv. aantal starts per uur, ΔT, aanvoer/retour)?

Kort wat systeeminfo:
Redelijk geïsoleerd huis uit 1987, HR++ ruiten geplaats
4 Radiatoren met thermostaatkranen (boven, 3x slaapkamer (op 18 graden), badkamer (op 21)
Vloerverwarming begaande grond(60m2)
Parallel buffervat
Secundaire pomp op stand 2 (kan nog 1 lager)

Ik hoor graag of dit nu “gezond” gedrag is of dat ik nog verder moet optimaliseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZcdWDcLb3RBYWmqFt_yr49iPq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKsDzpcfCz6xo6ksXU7LJudS.jpg?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 20:17
Oud15 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:23:

Vandaag vanaf 2.00 tot ongeveer 11.00 heeft de compressor tussen de 90-100% gedraaid. Zag dat de warmtewisselaar voor meer dan de helft dichtgevroren zat.
Dus vanaf afgelopen nacht 0.20 tot 11.00 vanmorgen bedoel je dan? De vraag is dan waarom hij zo lang tussen de 90-100% heeft gedraaid. Was dat om te verwarmen? Dat lijkt me toch fors voor een P80, die levert dan behoorlijk wat energie dat de woning in gaat. Wat is de gevraagde watertemperatuur?

Ik heb ook een P80, die heeft sinds middernacht 1 defrost gedaan. Maar die draait tussen de 20% en 30%.

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 11:47
ComPeter schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:09:
In het begin zag ik in het compressorverbruik dat de warmtepomp behoorlijk aan het pendelen was (veel korte aan/uit-momenten).

Afgelopen woensdag rond 14:00 heb ik de stooklijn (weersafhankelijke regeling) ingeschakeld.
Sindsdien ziet het compressorverbruik er een stuk rustiger uit en draait hij langer en stabieler op een lager percentage.

Mijn vragen:

Moet ik daarnaast nog ergens anders naar kijken (bijv. aantal starts per uur, ΔT, aanvoer/retour)?

Kort wat systeeminfo:
4 Radiatoren met thermostaatkranen (boven, 3x slaapkamer (op 18 graden), badkamer (op 21)
Parallel buffervat

Ik hoor graag of dit nu “gezond” gedrag is of dat ik nog verder moet optimaliseren.

[Afbeelding]
Als dit voor jou werkt: prima zou ik zeggen. Overigens, mijn huis is redelijk vergelijkbaar (maar wel extra vloer en muur isolatie). Op wat gedoe met de legionella run na draait de Flint op OT best prima.

• Mg4gebruiker
1Ktsae20 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:13:
[...]

Dat is precies het probleem dat ik ook heb. Komt er bij mij op neer dat het criterium "temperatuur bodem vat 64 graden" nooit wordt gehaald.
Ik had nog niet begrepen dat het om een firmware-bug ging, maar installateur meldde wel dat ze het bij WeHeat hebben neergelegd.
Overigens leek ons niet het proces van de verwarmen, maar de meting zelf onjuist: het is onwaarschijnlijk dat boven- en onderkant van het vat (200L) 17 graden in temperatuur verschillen.
Heb ik ook. Mijn oplossing zou de 3kW booster zijn. Maar de installateur durft het niet want 1-fase.

• 1Ktsae20
Mg4gebruiker schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Heb ik ook. Mijn oplossing zou de 3kW booster zijn. Maar de installateur durft het niet want 1-fase.
Die booster werkt bij mij gewoon, maar dat lost het probleem niet op, hoe lang hij ook draait. Ik vermoed (zie boven) dat er iets mis is met de sensor of hoe deze wordt uitgelezen, niet met de daadwerkelijke temperatuur van het vat.

• MotorBeast
ComPeter schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:09:

Mijn vragen:

Kort wat systeeminfo:
Parallel buffervat

[Afbeelding]
Dat jojo gedrag wordt volgens mij veroorzaakt doordat je werkt met een parallel buffervat en secundaire pomp. Je krijgt daardoor nooit een strakke regeling omdat de pomp van de WP niet communiceert met je secundaire pomp en je hebt menging van warm water en koud water in je buffervat. Je WP moduleert op de retour en die schommelt continue. Niet voor niets wordt parallel buffervat hier op Tweakers zwaar afgeraden omdat het altijd ten koste gaat van je rendement.

• Mg4gebruiker
1Ktsae20 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Die booster werkt bij mij gewoon, maar dat lost het probleem niet op, hoe lang hij ook draait. Ik vermoed (zie boven) dat er iets mis is met de sensor of hoe deze wordt uitgelezen, niet met de daadwerkelijke temperatuur van het vat.
Dat kan inderdaad het probleem zijn.
Overigens, als de booster werkt, kan jij dan eens kijken hoeveel de wp nog aan stroom trekt? En ondersteunt hij dan de run? Of gaat hij over op gewoon verwarmen?
Ik neem aan dat de booster vol 3kW trekt.

• 1Ktsae20
Mg4gebruiker schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:50:
[...]

Dat kan inderdaad het probleem zijn.
Overigens, als de booster werkt, kan jij dan eens kijken hoeveel de wp nog aan stroom trekt? En ondersteunt hij dan de run? Of gaat hij over op gewoon verwarmen?
Ik neem aan dat de booster vol 3kW trekt.
EDIT: Had je vraag verkeerd begrepen, denk ik. Wanneer legionella draait en booster aanstaat, daalt zelfs de SWW temperatuur boven én onder... Hij gaat nooit over op verwarmen.

De tijdelijke workaround is je installateur vragen of ze in hun portal de legionella-run willen uitschakelen, maar dat had je misschien al begrepen.

De kWh metingen in de WeHeat app kloppen bij mij van geen kant, als ik het vergelijk met mijn dagelijks verbruik in meterkast/bij energie-leverancier. Ik moet je het antwoord wat betreft kWh dus even schuldig blijven. Kan ik er straffeloos een schakelaar die verbruik meet (bijv. TP-Link TAPO P115) tussen kan klikken om dit te meten bij een WP?

[ Voor 97% gewijzigd door 1Ktsae20 op 19-02-2026 20:21 ]

• Oud15
quote]Satefan schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:09:
[...]

Dank voor reactie. Hij was het huis aan het verwarmen. Gevraagde watertemperatuur is volgens mij tussen de 30-35. Thermostaat staat op continue 19,5 gr. Toen ik vanochtend voor het eerst keek stond ie op behaald 19,3 gr. Duurde dus nog heel lang voor hij er was.
Ik kan alleen analisieren op basis van stroom verbruik. Deze zat in HomeWizard op 2800 - 3600 W waar ongeveer 250 W vanaf mag. Zie onder verbruik in app vandaag. COP vandaag tot nu 2,7
Bij buiten temperaturen van rond 5 graden doet ie het bij mij ook op 20%.
Nu draait ie op 32% en wordt er 30 gr gevraagd. Lucht temperatuur buiten is 2,8 gr. Geen ijs.
Is het aannemelijk dat de ijs aangroei de prestatie onderuit trok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xvuy3POSzMFBvfcQ2tkOpj_IQfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/unf3W98qKXRHyJ9nVR14fts0.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Oud15 op 19-02-2026 21:06 ]

• MotorBeast
Oud15 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Dank voor reactie. Hij was het huis aan het verwarmen. Gevraagde watertemperatuur is volgens mij tussen de 30-35. Thermostaat staat op continue 19,5 gr. Toen ik vanochtend voor het eerst keek stond ie op behaald 19,3 gr. Duurde dus nog heel lang voor hij er was.
Ik kan alleen analisieren op basis van stroom verbruik. Deze zat in HomeWizard op 2800 - 3600 W waar ongeveer 250 W vanaf mag. Zie onder verbruik in app vandaag. COP vandaag tot nu 2,7
Bij buiten temperaturen van rond 5 graden doet ie het bij mij ook op 20%. Nu draait ie op 32% en wordt er 30 gr gevraagd.
[Afbeelding]
Hoeveel oppervlak verwarm je? Cop is met deze aanvoer laag en verbruik is ook hoog met huidige weer. En ook je aanvoer is hoog met ik vermoed VV zeker met maar 19,5 graad binnen. En warm water ruim 10kWh? Hoeveel SWW verbruik je dan wel niet?

• Oud15
MotorBeast schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Hoeveel oppervlak verwarm je? Cop is met deze aanvoer laag en verbruik is ook hoog met huidige weer. En ook je aanvoer is hoog met ik vermoed VV zeker met maar 19,5 graad binnen. En warm water ruim 10kWh? Hoeveel SWW verbruik je dan wel niet?
Woning is 75m2 begane grond. Boven wat groter door punt op garage maar daar staan niet alle radiatoren open. Geen VV alleen radiatoren. SWW, tja vandaag iemand een paar uur in bad gelegen. Dat was pas in de middag.

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
1Ktsae20 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:01:
[...]
De kWh metingen in de WeHeat app kloppen bij mij van geen kant, als ik het vergelijk met mijn dagelijks verbruik in meterkast/bij energie-leverancier. Ik moet je het antwoord wat betreft kWh dus even schuldig blijven. Kan ik er straffeloos een schakelaar die verbruik meet (bijv. TP-Link TAPO P115) tussen kan klikken om dit te meten bij een WP?
Bij mij klopt dat aardig, oom bij andere tweakers zie ik dat er weinig afwijking is.
Ik meet de binnen unit niet trouwens,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZcQTzGBp1SEWxxDnQ2ZrWOeUVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9FnUWCSYnMj1g8lJ0gw0idP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGguHcKAQY4VnASx6QcOY-T5iBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INWPVn2uuQ9eYIxqMLyDqa5X.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft de tp-link, daar kan je alleen de binnenunit mee meten gezien dat een plug voor een wcd is. Voor de buiten unit een Shelly of homewizard bijvoorbeeld .

PVoutput---->7335wp

• Mg4gebruiker
SiNisTrAD schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:11:
Welke WP heb jij?

• Mg4gebruiker
1Ktsae20 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:01:
[...]

EDIT: Had je vraag verkeerd begrepen, denk ik. Wanneer legionella draait en booster aanstaat, daalt zelfs de SWW temperatuur boven én onder... Hij gaat nooit over op verwarmen.

De tijdelijke workaround is je installateur vragen of ze in hun portal de legionella-run willen uitschakelen, maar dat had je misschien al begrepen.

Dat is jammer. Dan moet Weheat het antwoord maar geven. Gaat weer een paar weken duren...

Maar hé, als en de WP zegt in de L-run te zitten met de booster werkend (zie je in de data van de app) en er gebeurt niks....dan is er meer mis lijkt mij. Het zou mij niet verbazen als jouw booster helemaal niet werkt.
Wat zie je bij de data in de app staan op het moment dat L-run en booster werkt in de grafiek van de portal? Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXpQqEatwMLxZiqH1y1t8r7lMx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm1vyoLIjdd7Ln9GPUa3pGvl.jpg?f=fotoalbum_large

Over de tp-link: geen verstand van helaas.

• Satefan
Oud15 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Bij buiten temperaturen van rond 5 graden doet ie het bij mij ook op 20%.
Nu draait ie op 32% en wordt er 30 gr gevraagd. Lucht temperatuur buiten is 2,8 gr. Geen ijs.
Is het aannemelijk dat de ijs aangroei de prestatie onderuit trok?
[Afbeelding]
Stuur je de WP aan met een thermostaat (OpenTherm)? Of op de stooklijn? Afhankelijk van de thermostaat en hoe deze OT geimplementeerd heeft kan die hoge(re) watertemperaturen vragen aan de WP dan nodig is. Veel thermostaten gebruiken nog regelingen gebaseerd op gasketels. Die kunnen veel energie in korte tijd leveren. Een WP kan dat niet zonder hard te gaan draaien (hoge compressor%, meer verbruik, minder efficient, vaker een defrost etc).

Groet,

Satefan

• Oud15
Satefan schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Stuur je de WP aan met een thermostaat (OpenTherm)? Of op de stooklijn? Afhankelijk van de thermostaat en hoe deze OT geimplementeerd heeft kan die hoge(re) watertemperaturen vragen aan de WP dan nodig is. Veel thermostaten gebruiken nog regelingen gebaseerd op gasketels. Die kunnen veel energie in korte tijd leveren. Een WP kan dat niet zonder hard te gaan draaien (hoge compressor%, meer verbruik, minder efficient, vaker een defrost etc).

Groet,

Satefan
Thermostaat Honeywell T6 op OT. Deze staat gewoon in de lijst van WeHeat!

• Satefan
Oud15 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:42:
[...]

Die heb ik ook. Toch draait de WP op de stooklijn stabieler. Nu is het wel zo dat de Honeywell tijd nodig heeft om te leren. Toen ik m net in gebruik had vroeg die hogere temperaturen dan nu. Maar de stooklijn bevalt nog het beste. Zeer rustig gedrag en een lager energieverbruik. Vandaag de hele dag een vraagtemp van 28 graden, 20 tot 22% compressor % en 13 kWh verbruikt voor warmte.

Je kan het proberen natuurlijk!

• MotorBeast
Oud15 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:13:
[...]

Woning is 75m2 begane grond. Boven wat groter door punt op garage maar daar staan niet alle radiatoren open. Geen VV alleen radiatoren. SWW, tja vandaag iemand een paar uur in bad gelegen. Dat was pas in de middag.
Dan nog heb je met de aanvoer op zo'n oppervlak een te hoog verbruik en te lage Cop. Ik verwarm hier 65m2 op 21 graden, boven 19, badkamer 22 overal radiatoren en SWW 300 liter. Vandaag 27,2 kWh 23,2 voor verwarmen en 4kWh voor de boiler (iedere dag een vol bad). Cop 3,5 bij zo'n 4 graden buiten.

• Pr088
Oud15 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:42:
[...]

Klopt. Maar dat zegt niet dat OT niet overshoot. Probeer in de wintermaanden een stooklijn. Dan kachelt de warmtepomp rustig 24/7 door. Minder gedoe en zuiniger.

• 1Ktsae20
CyberFR schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Bij mij klopt dat aardig, oom bij andere tweakers zie ik dat er weinig afwijking is.
Ik meet de binnen unit niet trouwens,
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Betreft de tp-link, daar kan je alleen de binnenunit mee meten gezien dat een plug voor een wcd is. Voor de buiten unit een Shelly of homewizard bijvoorbeeld .
Ja, natuurlijk. Daar zit het verschil: binnen- en buitenunit. Was me eerder niet duidelijk. WP gebruikte dus op die dagen dat hij in een oneindige L-run loop zat ~13 kWh warm water en ~0,5 kWh verwarming volgens de WeHeat app.

• 1Ktsae20
Mg4gebruiker schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:34:
[...]

Dat is jammer. Dan moet Weheat het antwoord maar geven. Gaat weer een paar weken duren...

Maar hé, als en de WP zegt in de L-run te zitten met de booster werkend (zie je in de data van de app) en er gebeurt niks....dan is er meer mis lijkt mij. Het zou mij niet verbazen als jouw booster helemaal niet werkt.
Wat zie je bij de data in de app staan op het moment dat L-run en booster werkt in de grafiek van de portal? Zoiets?
[Afbeelding]

Over de tp-link: geen verstand van helaas.
Nee, het is nog gekker, zie ik nu ik goed kijk. Hij wisselde voortdurend legionella en standby af. Tijdens de L-run stond de booster uit, maar tijdens standby aan. 8)7 Dat zag eruit zoals hieronder. Is dit de info die je wilt hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-c2unNqVOeZlvZ-HOmIl_QUgA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCz2it8ANw47Wx5bszKvCQhs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_m7dmH1zLeNKJtzB3fHVqyq5Ks=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GnnBhskhmJpX6pLxgETJ9v38.png?f=user_large

• Mg4gebruiker
1Ktsae20 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:11:
[...]

Nee, het is nog gekker, zie ik nu ik goed kijk. Hij wisselde voortdurend legionella en standby af. Tijdens de L-run stond de booster uit, maar tijdens standby aan. 8)7 Dat zag eruit zoals hieronder. Is dit de info die je wilt hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deels ja. Kan je uitsluiten dat zolang de wp de L- run draait, er geen enkel moment gebruik gemaakt wordt van de boost?

Wat eigenlijk nog nodig is, is het plaatje met 100% boost en wp in standby (nadat de L-run is gestopt). Kan je die ophoesten? Want inbjouw plaatje staat hij op standby terwijl boost op 0% staat (en niet op 100% zoals jij beweert).

En als check: welke type pomp heb jij? Draai jij op 1 of 3-fase?

[ Voor 4% gewijzigd door Mg4gebruiker op 19-02-2026 22:35 ]

• 1Ktsae20
Mg4gebruiker schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Deels ja. Kan je uitsluiten dat zolang de wp de L- run draait, er geen enkel moment gebruik gemaakt wordt van de boost?

Wat eigenlijk nog nodig is, is het plaatje met 100% boost en wp in standby (nadat de L-run is gestopt). Kan je die ophoesten? Want inbjouw plaatje staat hij op standby terwijl boost op 0% staat (en niet op 100% zoals jij beweert).

En als check: welke type pomp heb jij? Draai jij op 1 of 3-fase?
Ik heb alle tijdsperiodes op één dag bekeken waarop L-run draait. Daar staat de boost nooit aan. Andersom zijn er wel momenten in standby waarop boost ook niet aan staat. Dat is overal na 8:00 's ochtends.

Plaatje 100% boost, WP standby:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_XW9Cqhjn54weWTSSeU56-h66E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8hLviF3S5MP6ExRKc4q9tffX.png?f=user_large

De Flint is aangesloten op een kookgroep van 2x1 fase.

• Mg4gebruiker
1Ktsae20 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:01:
[...]

Ik heb alle tijdsperiodes op één dag bekeken waarop L-run draait. Daar staat de boost nooit aan. Andersom zijn er wel momenten in standby waarop boost ook niet aan staat. Dat is overal na 8:00 's ochtends.

Plaatje 100% boost, WP standby:

[Afbeelding]

De Flint is aangesloten op een kookgroep van 2x1 fase.
Dank. Wordt mij al wat duidelijker.
Maar eeh... de Flint moet toch op 2 aparte, vrije groepen aangesloten worden? Dus niet waar ook je kookspullen op zitten.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:14
1Ktsae20 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Ja, natuurlijk. Daar zit het verschil: binnen- en buitenunit. Was me eerder niet duidelijk. WP gebruikte dus op die dagen dat hij in een oneindige L-run loop zat ~13 kWh warm water en ~0,5 kWh verwarming volgens de WeHeat app.
Ik zie ook jou huis in temperatuur oplopen tijden de SWW run. Dit had ik ook en werd veroorzaakt doordat de retour van het vat niet als laaste in de retour leiding zat richting de pomp. Waardoor er warm water de andere kant op kan stromen.
Kan dit eens checken? En zet in de grafieken ook eens watertemperatuur in en uit aan.

Verder is het vreemd dat de onder temperatuur zo laag blijft. Hier bij een SWW run loopt eerst de onder temperatuur op en dan pas de boven temperatuur.
Dan is bij einde run boven 64 en onder 64.5 vaak.

Probeer ook eens de SWW boost knop in de app(dan gaat het vermogen hoger dan 40%)
Zet eerst je SWW temperatuur naar 60 en dan gaat die met de boost knop naar 60 + 4 graden.
Heb je de temperatuur op 50 staan bijvoorbeeld. Dan gaat hij naar 50 + 10 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroendh op 20-02-2026 03:22 ]

• 1Ktsae20
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 01:09:
[...]

Dank. Wordt mij al wat duidelijker.
Maar eeh... de Flint moet toch op 2 aparte, vrije groepen aangesloten worden? Dus niet waar ook je kookspullen op zitten.
Sorry voor de onduidelijkheid, ben niet zo thuis in de elektra-termen. Ik dacht dat twee aparte vrije groepen samen een kookgroep werden genoemd (omdat je een elektrisch fornuis ook vaak op twee aparte vrije groepen aansluit). Deze twee groepen zijn enkel en alleen bedoeld voor de WP en niets anders.

• 1Ktsae20
jeroendh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 03:02:
[...]

Ik zie ook jou huis in temperatuur oplopen tijden de SWW run. Dit had ik ook en werd veroorzaakt doordat de retour van het vat niet als laaste in de retour leiding zat richting de pomp. Waardoor er warm water de andere kant op kan stromen.
Kan dit eens checken? En zet in de grafieken ook eens watertemperatuur in en uit aan.

Verder is het vreemd dat de onder temperatuur zo laag blijft. Hier bij een SWW run loopt eerst de onder temperatuur op en dan pas de boven temperatuur.
Dan is bij einde run boven 64 en onder 64.5 vaak.

Probeer ook eens de SWW boost knop in de app(dan gaat het vermogen hoger dan 40%)
Zet eerst je SWW temperatuur naar 60 en dan gaat die met de boost knop naar 60 + 4 graden.
Heb je de temperatuur op 50 staan bijvoorbeeld. Dan gaat hij naar 50 + 10 graden.
Als je de CV-buis voelt op dat moment, is hij echter koud. Het komt (zoals een ander in dit topic al aangaf) door dat de CV-temperatuursensor te dicht op de SWW leiding zat.

Goed om te weten wat bij jou een normale gang van zaken legionella-run is. Theorie van mijn installateur is dus dat de onderste sensor defect is, aangezien een verschil van 17 graden tussen onder en boven in een 200L vat zeer onwaarschijnlijk is. Hij zei ook dat de sensoren van elkaar afweken bij installatie, maar niet goed was aangegeven welke waar moest (was blijkbaar zijn eerste keer WeHeat Flint installeren).

Op dit moment heeft installateur de legionella-run dus helemaal uitgeschakeld via de installateursportal. Ik kan dus even niet testen of hij d.m.v. SWW-boost wel volledig doorlopen wordt. Ik zal het in gedachten houden.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:38

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
1Ktsae20 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:00:
[...]

Als je de CV-buis voelt op dat moment, is hij echter koud. Het komt (zoals een ander in dit topic al aangaf) door dat de CV-temperatuursensor te dicht op de SWW leiding zat.

Goed om te weten wat bij jou een normale gang van zaken legionella-run is. Theorie van mijn installateur is dus dat de onderste sensor defect is, aangezien een verschil van 17 graden tussen onder en boven in een 200L vat zeer onwaarschijnlijk is. Hij zei ook dat de sensoren van elkaar afweken bij installatie, maar niet goed was aangegeven welke waar moest (was blijkbaar zijn eerste keer WeHeat Flint installeren).

Op dit moment heeft installateur de legionella-run dus helemaal uitgeschakeld via de installateursportal. Ik kan dus even niet testen of hij d.m.v. SWW-boost wel volledig doorlopen wordt. Ik zal het in gedachten houden.
Als ik net mijn bad heb laten vollopen is soms onderin het water 17 graden, maar bovenin nog 42. Dit kan dus wel hoor:)

Mijn verbruik; stooklijn en vvw beneden, ltv boven. 300L buffer op 45 graden. 115m2 hoek uit 1956, maar wel goed nageisoleerd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pbs7gzhMIWcSEU3bkynSzjDDyNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2pGtAyVLGT0VGfnAndwTCTUa.png?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:14
1Ktsae20 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:00:
De SWW boost staat los van de legionella. En kan je altijd aanzetten via de app.
Dat is gewoon als je tussendoor extra warmte het vat in wil krijgen.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03
Wat ik bij mijzelf, en ook in jouw screenshot, zie is dat ze nu ook de status van de extra pomp (CV(2)) laten zien. Die hele pomp werd voorheen nergens vermeld.

• ekops
phYzar schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:10:
[...]

Wat ik bij mijzelf, en ook in jouw screenshot zie, is dat ze nu ook de status van de extra pomp (CV(2)) laten zien. Die hele pomp werd voorheen voorheen nergens vermeld.
Ja dat viel mij gisteren ook al op, ik zie alleen volgens mij niet de pompsnelheid.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 11:32
Sparrow P60. Heb hem nu alweer meer dan een half jaar en tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

[ Voor 20% gewijzigd door SiNisTrAD op 20-02-2026 10:29 ]

• 1Ktsae20
jeroendh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:01:
[...]

De SWW boost staat los van de legionella. En kan je altijd aanzetten via de app.
Dat is gewoon als je tussendoor extra warmte het vat in wil krijgen.
Aha. Nou, als ik dat probeer, gebeurt er het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1KVBzcV9_TAT76T9JgtOPBwGTM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2kF66U6YvqyPaF6YUR7rs1ft.png?f=user_large

Als ik na dit halve uur nogmaals boost gaat hij voortdurend in en uit modus "SWW verwarmen". De temperatuur neemt dan zelfs af...

• 1Ktsae20
Terrie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:39:
[...]

Als ik net mijn bad heb laten vollopen is soms onderin het water 17 graden, maar bovenin nog 42. Dit kan dus wel hoor:)

Mijn verbruik; stooklijn en vvw beneden, ltv boven. 300L buffer op 45 graden. 115m2 hoek uit 1956, maar wel goed nageisoleerd [Afbeelding]
Interessante informatie, maar bij mij is er altijd een verschil van 17 graden tussen boven en onder, ook als ik SWW een dag niet gebruikt heb. Is dat niet alsnog vreemd dan? Daarbij heb ik een 200L vat, waarin de verschillen misschien kleiner zouden moeten zijn dan bij 300L?

• Pr088
1Ktsae20 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Interessante informatie, maar bij mij is er altijd een verschil van 17 graden tussen boven en onder, ook als ik SWW een dag niet gebruikt heb. Is dat niet alsnog vreemd dan? Daarbij heb ik een 200L vat, waarin de verschillen misschien kleiner zouden moeten zijn dan bij 300L?
Als je veel water uit het vat haalt wordt gewoon nieuw leidingwater aangevoerd. Dat is waarschijnlijk ongeveer 9 of 10 graden in de winter. Hoe meer koud water wordt toegevoegd, hoe kouder het onderin je vat zal zijn.

• 1Ktsae20
Pr088 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Als je veel water uit het vat haalt wordt gewoon nieuw leidingwater aangevoerd. Dat is waarschijnlijk ongeveer 9 of 10 graden in de winter. Hoe meer koud water wordt toegevoegd, hoe kouder het onderin je vat zal zijn.
Bedoel je/is het mogelijk dat er voortdurend water uit het vat "weglekt" naar een ander deel van het systeem (aangezien ik zelf geen warm water gebruik op dat moment)?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Het aangevoerde water is nu nog wel kouder hoor, ik denk eerder de helft (dus een 4 of 5 graden).

Maar inderdaad, kan er best wel een verschil tussen boven en onder zijn, dat is het mooie dat het koude onderin wordt aangevoerd en bovenin wordt afgevoerd.
Hier nu boven 55,7 en onder 35,4.
Maar na een legionellarun zijn beide ongeveer gelijk (rond de 64 graden).

Volg je bankbiljetten

• 1Ktsae20
ZeRoC00L schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Het aangevoerde water is nu nog wel kouder hoor, ik denk eerder de helft (dus een 4 of 5 graden).

Maar inderdaad, kan er best wel een verschil tussen boven en onder zijn, dat is het mooie dat het koude onderin wordt aangevoerd en bovenin wordt afgevoerd.
Hier nu boven 55,7 en onder 35,4.
Maar na een legionellarun zijn beide ongeveer gelijk (rond de 64 graden).
Maar blijft dit verschil bij jou ook zo groot nadat je bijvoorbeeld 24 uur geen warm water hebt gebruikt? Of is dat vreemd in mijn situatie?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:17
1Ktsae20 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Maar blijft dit verschil bij jou ook zo groot nadat je bijvoorbeeld 24 uur geen warm water hebt gebruikt? Of is dat vreemd in mijn situatie?
De T_boven en T_onder temperaturen "horen" na een SWW run dicht bij elkaar te liggen, in mijn geval is dat minder dan 1 graad. En dat blijft zo tot ik warm water tap.

Aangezien de SWW spiraal in het WeHeat SWW vat tot *onder* de T_onder sensor loopt, *moet* de T_onder hoger zijn dan de T-retour van de SWW run.

Als je T_onder snel daalt en ver gaat afwijken van de T_boven zonder dat je warm tapwater tapt, is er iets aan de hand waardoor het water in je vat niet meer goed gestratificeerd blijft, of dat er warm water lekt.

Dit zou je bij je installateur moeten aankaarten, dat hoort niet.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• 1Ktsae20
Gameboy schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:51:
[...]

De T_boven en T_onder temperaturen "horen" na een SWW run dicht bij elkaar te liggen, in mijn geval is dat minder dan 1 graad. En dat blijft zo tot ik warm water tap.

Aangezien de SWW spiraal in het WeHeat SWW vat tot *onder* de T_onder sensor loopt, *moet* de T_onder hoger zijn dan de T-retour van de SWW run.

Als je T_onder snel daalt en ver gaat afwijken van de T_boven zonder dat je warm tapwater tapt, is er iets aan de hand waardoor het water in je vat niet meer goed gestratificeerd blijft, of dat er warm water lekt.

Dit zou je bij je installateur moeten aankaarten, dat hoort niet.
Sterker nog: T_onder komt nooit ook maar in de buurt van T_boven: niet tijdens en niet na een SWW run. Het verschil is min of meer constant 15-17 graden. Installateur zei zelf dat de sensor onder wellicht niet goed functioneert, en eerder in dit topic las ik dat dit misschien verband houdt met een gebuggede firmware-update. Dat lijkt mijn installateur te beamen, want de telefoniste zegt dat dit nu bij WeHeat ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door 1Ktsae20 op 20-02-2026 11:07 ]

• ZeRoC00L
  • Niet online
1Ktsae20 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:58:
[...]

Sterker nog: T_onder komt nooit ook maar in de buurt van T_boven: niet tijdens en niet na een SWW run. Het verschil is min of meer constant 15-17 graden. Installateur zei zelf dat de sensor onder wellicht niet goed functioneert, en eerder in dit topic las ik dat dit misschien verband houdt met een gebuggede firmware-update. Dat lijkt mijn installateur te beamen, want de telefoniste zegt dat dit nu bij WeHeat ligt.
Heb je een Weheat boiler vat?
Ik had laatst een keer de sensor eruit gehaald om de kabels netjes in een gootje te leggen.
En de temperatuur daalde meteen en de wp ging dan ook warm water maken omdat ie dacht dat het op was/te weinig was.

Edit: je kunt sowieso eens kijken of de sensor wel helemaal ingevoerd is. Even eruit halen (markeren tot hoe ver ie erin zat) en opnieuw invoeren. Dat kan allemaal geen kwaad.

[ Voor 10% gewijzigd door ZeRoC00L op 20-02-2026 11:23 ]

Volg je bankbiljetten

• Mg4gebruiker
[...]

Ja. Koud water is zwaarder dan warm water en zakt dus naar de bodem. En blijft daar. Maar dat is niet de verklaring voor jouw probleem.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:17
In hoeverre heeft een slimme thermostaat nog zin met een Weheat warmtepomp?
Ik heb nu een Tado V3 en heb ook een Honeywell Round Modulation liggen.

Coolblue zegt in de Snelstart gida:
Houd je huis constant warm met een lage watertemperatuur
Met een slimme thermostaat en OpenTherm werkt je warmtepomp het beste als je de temperatuur stabiel houdt. Vroeger zetten we de verwarming uit om energie te besparen. Maar in een goed geïsoleerd huis – en zeker met een warmtepomp – werkt dat juist averechts.
Je huis koelt langzaam af, dus als het eenmaal kouder is, moet je warmtepomp een extra hoge temperatuur realiseren. Misschien vraagt je warmtepomp zelfs de CV of backup verwarmer erbij. Dat
Dat geeft mij de indruk dat je eigenlijk alles wat slim is aan een Tado uit moet zetten om goed te functioneren in combinatie met de Weheat warmtepomp.
(Auto assist (Geofencing), Aanvoer temperatuur optimalisatie, Slim schema)

Als dat het idee is, wat is dan de meerwaarde nog van de Tado ten opzichte van de Honeywell Round Modulation?

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieT op 20-02-2026 13:33 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:40
RobbieT schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:30:

[...]

Dat geeft mij de indruk dat je eigenlijk alles wat slim is aan een Tado uit moet zetten om goed te functioneren in combinatie met de Weheat warmtepomp.

Als dat het idee is, wat is dan de meerwaarde nog van de Tado ten opzichte van de Honeywell Round Modulation?
Er is weinig meerwaarde. Tenzij je net zoals ik zones hebt. Veel mensen en ook experts geven aan dat dit niet wenselijk is.
Misschien is dat wel zo maar bij ons werkt het naar mijn mening best wel aardig.

We hebben wel altijd de vloerverwarming open staan dus die zone loopt altijd mee. We draaien op stooklijn (dus geen OT) en gebruik de thermostaatknoppen om de slaapkamers op temperatuur te ouden en eventueel de temperatuur daar te verhogen als dat nodig is.
We hebben een werk/logeerkamer waar 2 dagen per week te temperatuur omhoog gezet wordt. Hier nemen we wel een aantal uren voor om hem 2 graden op te warmen met kleine stapjes.

Owja en ik gebruik HA om bij een derost de zones dicht te zetten zodat er uit de slaapkamers met de JAga's geen warmte wordt ontrokken maar alleen uit de vloerverwarming beneden die altijd open staat en het seriële buffervat.

Ik heb een OTGW gekocht waarmee ik ga kijken om een betere stooklijn te krijen als nu waar meer punten int e stellen zijn in plaats van de -20 en +9. Dat vind ik wel echt een nadeel aan e WeHeat app/portal...
Er zijn mensen die hier op het topic die er al een stuk verder mee zijn maar ik moet nog even uitvogelen waar te beginnen O-)

• 1Ktsae20
ZeRoC00L schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Heb je een Weheat boiler vat?
Ik had laatst een keer de sensor eruit gehaald om de kabels netjes in een gootje te leggen.
En de temperatuur daalde meteen en de wp ging dan ook warm water maken omdat ie dacht dat het op was/te weinig was.

Edit: je kunt sowieso eens kijken of de sensor wel helemaal ingevoerd is. Even eruit halen (markeren tot hoe ver ie erin zat) en opnieuw invoeren. Dat kan allemaal geen kwaad.
Dit moet het zijn. In de installatie-handleiding staat namelijk het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ6A6DdfhlWdY7drtPijQWmKCHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dXYWNf3Y3acTCsrNTVVTT0zM.png?f=fotoalbum_large

Ten eerste kan ik de kabels niet strak vastdraaien, omdat ze te dun zijn voor de wartel. Ik kan ze feitelijk uitschuiven tot aan het metalen uiteinde, omdat dat wél dikker is.
Daarnaast zit de onderste sensor er bij lange na niet zo diep in als de bovenste, én maar tot net achter het metaaltje (dus niet zoals in handleiding aangegeven).
Nu de sensor er iets dieper in geduwd en wat zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8glrOnOmWEWIle1uEyCosdRsDws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8zX9o3fL2SpIK9jAb1ZiGpHQ.png?f=user_large

Nu de kabel even doorvoeren vanaf beneden, zodat hij nog dieper kan en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 16:24

Jan2023

KISS

Pr088 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Als je zo rekent is mijn afwijking bijna een hele graad op OT. Thermostaat staat op 20, soms slaat de warmtepomp pas weer aan als het 19,4-19,5 in huis is. En dat vindt mijn vriendin 'veel te koud'... Niks aan te doen dus. Wachten op warmer weer en nu nog even in de stooklijn doorzetten. 8)
Niks aan te doen?
Dan zet je de thermostat op 20,5 en gaat je warmtepomp op 20 gr weer aan , en je vriendin weer blij.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:17
Kevin1990 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Er is weinig meerwaarde. Tenzij je net zoals ik zones hebt.
Dank voor het duidelijke antwoord.

Dat bevestigd voor mij wel dat ik dan beter de Honeywell Round aan de muur kan hangen.
Ook minder kans dat een algoritme van Tado een algoritme van WeHeat tegen gaat werken dan lijkt me.

• Pr088
1Ktsae20 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Bedoel je/is het mogelijk dat er voortdurend water uit het vat "weglekt" naar een ander deel van het systeem (aangezien ik zelf geen warm water gebruik op dat moment)?
Je schreef dat er iemand in bad is geweest. Dan is er een enorme bak warm water uit het vat gehaald.

• Pr088
[...]

Ja. Warm water verplaatst naar boven en koud water blijft onderin het vat. Als je WP geen SWW run doet, dan verandert er niets, behalve lichte afkoeling.

• 1Ktsae20
Pr088 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:57:
[...]

Je schreef dat er iemand in bad is geweest. Dan is er een enorme bak warm water uit het vat gehaald.
Dat zou dom geweest zijn van me, om daar niet bij stil te staan. Ik heb alleen geen bad en je verwart de post van een ander met die van mij, denk ik.

• 1Ktsae20
Pr088 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:58:
[...]

Ja. Warm water verplaatst naar boven en koud water blijft onderin het vat. Als je WP geen SWW run doet, dan verandert er niets, behalve lichte afkoeling.
Maar mijn WP doet dus wel SWW, alleen geen legionella (of rondt die niet af). Overigens zat de sensor er niet diep genoeg in. Blijkbaar verklaarde dit het temperatuurverschil (zie mijn post hierboven). Toch bedankt voor je hulp.

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkXFd1M1ImiS4tIH219bYWQ99p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Mef9JLQljiHJpbCW6APqbLm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat dat ijzeren staafje en thernmosstaat is, deze staat in de ochtend wel in de zon, is dat erg?

iddqd idkfa

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Kevin1990 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Er is weinig meerwaarde. Tenzij je net zoals ik zones hebt. Veel mensen en ook experts geven aan dat dit niet wenselijk is.
Misschien is dat wel zo maar bij ons werkt het naar mijn mening best wel aardig.

We hebben wel altijd de vloerverwarming open staan dus die zone loopt altijd mee. We draaien op stooklijn (dus geen OT) en gebruik de thermostaatknoppen om de slaapkamers op temperatuur te ouden en eventueel de temperatuur daar te verhogen als dat nodig is.
We hebben een werk/logeerkamer waar 2 dagen per week te temperatuur omhoog gezet wordt. Hier nemen we wel een aantal uren voor om hem 2 graden op te warmen met kleine stapjes.

Owja en ik gebruik HA om bij een derost de zones dicht te zetten zodat er uit de slaapkamers met de JAga's geen warmte wordt ontrokken maar alleen uit de vloerverwarming beneden die altijd open staat en het seriële buffervat.

Ik heb een OTGW gekocht waarmee ik ga kijken om een betere stooklijn te krijen als nu waar meer punten int e stellen zijn in plaats van de -20 en +9. Dat vind ik wel echt een nadeel aan e WeHeat app/portal...
Er zijn mensen die hier op het topic die er al een stuk verder mee zijn maar ik moet nog even uitvogelen waar te beginnen O-)
Vindt je het geluid van de tado knoppen op de slaapkamer niet storend? Ik heb hier ook 4 jaga hybrids klaar staan voor de slaapkamers incl. die knoppen. Maar heb 1 knop op de badkamer erop gezet en die hoor je toch wel als hij open of dicht gaat.

• I.p.
ComPeter schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:07:
[Afbeelding]

Ik neem aan dat dat ijzeren staafje en thernmosstaat is, deze staat in de ochtend wel in de zon, is dat erg?
In de winter heeft dat weinig invloed. Maar zo ongeveer vanaf nu ga je daar 'last' van hebben als je op stooklijn draait. De zon wordt krachtiger, dan zal je soms een te hoge buitentemperatuur gaan meten. Vaak is dat het moment om over te schakelen van stooklijn naar opentherm

• ZeRoC00L
  • Niet online
1Ktsae20 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Dit moet het zijn. In de installatie-handleiding staat namelijk het volgende:

[Afbeelding]

Ten eerste kan ik de kabels niet strak vastdraaien, omdat ze te dun zijn voor de wartel. Ik kan ze feitelijk uitschuiven tot aan het metalen uiteinde, omdat dat wél dikker is.
Daarnaast zit de onderste sensor er bij lange na niet zo diep in als de bovenste, én maar tot net achter het metaaltje (dus niet zoals in handleiding aangegeven).
Nu de sensor er iets dieper in geduwd en wat zie ik:

[Afbeelding]

Nu de kabel even doorvoeren vanaf beneden, zodat hij nog dieper kan en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
En, beter nu?

Volg je bankbiljetten

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Ik ben erg tevreden met WeHeat Blackbird P80 (parallel buffervat) – stabiel en geen pendelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82eJGMNo7P2FO659INc9CNCrc-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo5UHWPqk9B9K4hwwQYTrHvU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAg90P9vFuax4ME2b9ni9rKm5s4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88Mwhobn3EQ7dz3LvAVgjUcj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvFMUnQsjuGBw0MOBjvpsxvFn3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SgV6d2v46iPduQUuOs8nOuGj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkXFd1M1ImiS4tIH219bYWQ99p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Mef9JLQljiHJpbCW6APqbLm.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds kort draai ik met een WeHeat Blackbird P80, aangesloten met een parallel buffervat.
Mijn afgiftesysteem bestaat uit:

±55–60 m² vloerverwarming
4 hoge temperatuur radiatoren, 3 radiatoren staan vrijwel dicht (slaapkamers ±17°C), Badkamer radiator open op 22°C
Redelijk goed geïsoleerd huis uit 1987

De warmtepomp draait op weersafhankelijke regeling (stooklijn) en dat werkt erg prettig.

Wat me vooral opvalt is het rustige gedrag van de warmtepomp.
De compressor moduleert stabiel en er is geen pendelgedrag zichtbaar. Het parallel aangesloten buffervat helpt hier duidelijk bij: het systeem blijft hydraulisch stabiel, ook met deels gesloten radiatoren.

Ja, een parallel buffervat kost mogelijk iets aan rendement door menging, maar voor mij was dit een bewuste keuze. voordelen die ik zie

Geen pendelen
Rustige modulatie
Minder starts/stops
Verwachting van langere levensduur

Tot nu toe ben ik erg tevreden over comfort én gedrag van het systeem.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een vergelijkbare opstelling.

[ Voor 92% gewijzigd door ComPeter op 20-02-2026 21:11 ]

iddqd idkfa

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:40
I.p. schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:39:
[...]

Vindt je het geluid van de tado knoppen op de slaapkamer niet storend? Ik heb hier ook 4 jaga hybrids klaar staan voor de slaapkamers incl. die knoppen. Maar heb 1 knop op de badkamer erop gezet en die hoor je toch wel als hij open of dicht gaat.
Ja je hoort hem open en dicht gaan. Maar daar ontkom je niet aan met het servo moortje. In het vorige huis had ik een Honeywell Evohome en die hoorde je ook.

Maar vind je het echt storend? Ik weet niet of je nu last hebt van bijgeluid maar ik hoor de circulatie pomp ook wanneer die draait en soms ook last van suizen van water door een paar Jaga's.
Als je de Jaga ventilatoren hebt. Ik heb ze zelf niet maar ik las op internet dat je die ook wel wat kan horen en er stillere mogelijkheden zijn die ook goedkoper zijn.

Als iemand iets weet hier tegen met waterzijdig inregelen hou ik me aanbevolen. Nu staan ze allemaal vol open zonder te knijpen. Ik lan helaas niks aan het leidingwerk aanpassen.
Tot hoe ver kun je de flow terug schroeven van een BlackBird P80?

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-03 23:53
Geen (rubber) tegels eronder? Ben benieuwd naar resultaat wat betreft trillingen/brom in huis bij vorst.

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

wbdj schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:29:
[...]

Geen (rubber) tegels eronder? Ben benieuwd naar resultaat wat betreft trillingen/brom in huis bij vorst.
WP staat op het dak van de schuur, in huis is er niets te horen

iddqd idkfa

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:11
Heeft iemand toevallig een fraai home assistant dashboard voor z'n Weheat WP?
Ik heb de entities die automatisch aangeleverd worden mooi proberen neer te zetten, maar heb het idee dat er veel meer mogelijk is. Ben in HA alleen nog niet kundig genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 20-02-2026 21:39 ]

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-03 23:53
Beter!
Oh en ja, ijzeren staafje bij achterpoten lijkt mij ook de sensor

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:28

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik zie de meeste weheats met een buffervat. Dat is toch zeker als je een vloerverwarming bijna nooit nodig?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alleen als je zones hebt die dicht kunnen lopen (parallel) of volume/massa tekort komt (serie). Denk hierbij aan renovatiesystemen die niet ingefreesd zijn ala warp systems.

Wise enough to play the fool

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:26
RobbieT schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:30:

[...]

Eergisteren sprak ik met coolblue over mijn offerte. En inderdaad geven zij aan dat mijn tado v3+ te slim is eigenlijk. Je moet een domme thermometer hebben om de kamertemperatuur te meten. Een thermostaat mag je het eigenlijk niet eens noemen. En dat gecombineerd met het beeld dat tado gratis functionaliteit gaat ‘monetizen’ (de beruchte max 100 api calls per dag). Als ik een WP in huis haal dan gaat de tado helaas MP op.

• MotorBeast
ComPeter schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:08:
Ik ben erg tevreden met WeHeat Blackbird P80 (parallel buffervat) – stabiel en geen pendelen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sinds kort draai ik met een WeHeat Blackbird P80, aangesloten met een parallel buffervat.
Mijn afgiftesysteem bestaat uit:

±55–60 m² vloerverwarming
4 hoge temperatuur radiatoren, 3 radiatoren staan vrijwel dicht (slaapkamers ±17°C), Badkamer radiator open op 22°C
Redelijk goed geïsoleerd huis uit 1987

De warmtepomp draait op weersafhankelijke regeling (stooklijn) en dat werkt erg prettig.

Wat me vooral opvalt is het rustige gedrag van de warmtepomp.
De compressor moduleert stabiel en er is geen pendelgedrag zichtbaar. Het parallel aangesloten buffervat helpt hier duidelijk bij: het systeem blijft hydraulisch stabiel, ook met deels gesloten radiatoren.

Ja, een parallel buffervat kost mogelijk iets aan rendement door menging, maar voor mij was dit een bewuste keuze. voordelen die ik zie

Geen pendelen
Rustige modulatie
Minder starts/stops
Verwachting van langere levensduur

Tot nu toe ben ik erg tevreden over comfort én gedrag van het systeem.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een vergelijkbare opstelling.
Parallel was niet nodig geweest. Sterker je had zonder vat gekund. Zonder dat vat had je zeker met 60m2 VV (voldoende waterinhoud) ook geen pendelen gehad met dit weer en kouder weer. En als het straks wat warmer wordt gaat ook dit systeem pendelen. Er komt een moment dat je systeem zijn minimumvermogen niet kwijt kan. Buffervaten lossen dit niet op.

YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

• Satefan
Wanneer ben ik het meest tevreden over mijn WeHeat? Nou als ie niet hoeft te draaien natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxNCBLieDnwpErUV-6_ZJSkE8I4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Of09bbmSpbCgGuEycQ65DEo0.png?f=fotoalbum_large

Sinds gister de temperatuur buiten oploopt schakelt de BB naar standby. Met een zonnetje op het huis is het prima. Zou dit het eerste etmaal zonder 'stoken' worden?

De rest van de week ziet er ook veelbelovend uit. Hopelijk luidt het einde van het stookseizoen zich vroeg in dit jaar.

Zijn er meerderen hier waarbij het stoken beduidend minder wordt, of inderdaad niet meer hoeft?

groet,

Satefan

• I.p.
Kevin1990 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Ja je hoort hem open en dicht gaan. Maar daar ontkom je niet aan met het servo moortje. In het vorige huis had ik een Honeywell Evohome en die hoorde je ook.

Maar vind je het echt storend? Ik weet niet of je nu last hebt van bijgeluid maar ik hoor de circulatie pomp ook wanneer die draait en soms ook last van suizen van water door een paar Jaga's.
Als je de Jaga ventilatoren hebt. Ik heb ze zelf niet maar ik las op internet dat je die ook wel wat kan horen en er stillere mogelijkheden zijn die ook goedkoper zijn.

Als iemand iets weet hier tegen met waterzijdig inregelen hou ik me aanbevolen. Nu staan ze allemaal vol open zonder te knijpen. Ik lan helaas niks aan het leidingwerk aanpassen.
Tot hoe ver kun je de flow terug schroeven van een BlackBird P80?
Op de badkamer is het geen probleem, maar als dat op een flinke defrostnacht met 10 defrosts dus 20x per nacht gebeurt op een slaapkamer zou ik het misschien toch storender gaan vinden. We hebben nu wel wat leiding suizen maar dat is zeer acceptabel. Ben het overwegen om straks bij plaatsing alle radiatoren op één leiding te zetten (zitten ze al grotendeels) en die centraal te knijpen met een reduceerventiel. De flow kan de WP toch kwijt via de open verdeler en 70m2 vloerverwarming.

Voor de ventilatoren ben ik kwa vermogen van de radiatoren uitgegaan dat de laagste stand voldoende is.
Maar als jij nu zonder ventilatoren draait, waarom laat je de radiatoren dan dicht gaan bij een defrost? Met ventilatoren kan ik mij indenken dat je dit kunt voelen, maar zonder zou ik niet gek veel invloed verwachten. De uitgaande temperatuur bij een defrost zit hier altijd nog rond of >20 graden, dus boven de kamertemperatuur van 19 graden.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
RobbieT schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:28:
[...]

Dank voor het duidelijke antwoord.

Dat bevestigd voor mij wel dat ik dan beter de Honeywell Round aan de muur kan hangen.
Ook minder kans dat een algoritme van Tado een algoritme van WeHeat tegen gaat werken dan lijkt me.
Ik heb ook een Honeywell round modulation. Nu het weer warmer wordt, kom ik op een kantelpunt om de WP via OT te draaien. Bij kouder weer < 9 graden, stook ik via stooklijn. Werkt veel stabieler.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
ComPeter schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:08:
Als ik jou was, zou ik de aansluitingen achter op de BB isoleren.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

Pagina: 1 ... 180 ... 188 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.