• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:18
Carboy54 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Correct maar lijkt mij nog altijd beter dan zonder :-)
Inmiddels zijn we zover dat er toch een cementgebonden dekvloer in komt ivm het monteren van de Nijbegun binnenisolatie.
(Is constructie beter).
De Weheat buffer voor de Sparrow kan dus vervallen en de Nefit buffer van de Blackbird vervangen tot ook wij overgaan naar vloerverwarming. Dan kan ie door naar de Flint van moeders ism Jaga’s met Heatmeisters en kan de Nefít op Marktplaats.

Wecycle, jullie ook?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:05
Carboy54 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Zo strak als mogelijk is met de Sparrow. Overshoot kan je voorkomen met een on/off thermostaat als de stooklijn goed is getuned.

[Afbeelding]
Ik heb met mijn WP overschoot onder controle door 21,5 in te stellen en stooklijn zo in te stellen dat hij rond 21 blijft draaien. Mooie lange run die nooit uitgaat behalve als de zon zijn werk doet en gratis verwarmd. Bijkomend voordeel als zon weg is en WP toch weer lang tijd nodig heeft om op te starten/warmen start hij bij 21,4 graden en blijft het na opwarmen rond 21 binnen. Bij setpoint 21 graden zakte het te ver terug. Wij zijn koukleumen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50
MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Ik heb met mijn WP overschoot onder controle door 21,5 in te stellen en stooklijn zo in te stellen dat hij rond 21 blijft draaien. Mooie lange run die nooit uitgaat behalve als de zon zijn werk doet en gratis verwarmd. Bijkomend voordeel als zon weg is en WP toch weer lang tijd nodig heeft om op te starten/warmen start hij bij 21,4 graden en blijft het na opwarmen rond 21 binnen. Bij setpoint 21 graden zakte het te ver terug. Wij zijn koukleumen.
Dus met een hysterese van 0.1 voor de thermostaat begrijp ik. Ik werk met 0.2 graden.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50
1Ktsae20 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Zou je een ruwe schatting durven geven van wat deze aanpassing met de efficiëntie van de installatie doet (in % van door WP verbruikte kWh per jaar of iets anders waarmee ik aan de investering rekenen kan)?
Zowiezo een aardige besparing in de stroom van je pomp (1650 draaiuren x) en een lagere aanvoer temperatuur van jouw warmtepomp van een aantal graden omdat er niet meer hoeft te worden gemengd.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:29:
Week op vakantie, had sww alleen op 35gr gezet als doeltemp. Legionella op dag van aankomst, maar heeft vanaf zondag iedere dag sww gedaan en vanacht legionella. Van 35 naar 40 van 40 naar 50, van 50 naar 60 en vannacht naar 64 legionella. Werkt goed dat schema 🥱

Dus handmatig schema aan en op alle dagen geen sww.
Mooi, misschien had ik ook zo'n schema moeten maken.

Had normaal op woensdagmiddag de legionella run staan, maar vanwege het slechte weer heb ik hem verplaatst naar zaterdag met weer hogere temperaturen.
Maar zie nu helaas in de portal dat ie precies om 00:00 een legeionella run had gestart..... niet fijn.
Lijkt er dus toch op dat er max 7 dagen tussen de runs mag zitten ?

Helaas dus is mijn handmatige Weheat Intelligence ook niet intelligent gebleken....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:19
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:14:
Vraagje aan weheat eigenaars: Hoe goed volgt een weheat de stooklijn?
Volgt die de stooklijn zeer nauwkeurig (bv <+/-0,5°C fout) of kan de afwijking groter zijn?

De vraag omdat ik even wil zien wat andere warmtepompen doen: mijn LG Therma V zit 'ver' van de stooklijn. Veelal snel bijna 2°C boven de stooklijn. Dat geeft wel wat problemen met overshoot van de binnentemperatuur.
Referentie is sturen van een Laag Energiewoning met aanvoertemperaturen tussen 23 en 29°C. En in die temperatuurrange is 2°C natuurlijk een groot verschil.

Walter
Let wel, stooklijn is niet kamertemperatuur.
Maar verder, die stooklijn die ik heb ingesteld wordt netjes gevolgd en ook de kamertemperatuur is na wat getweak vrijwel constant. Alleen bij wind uit een bepaalde hoek wil het nog wel 's een graadje kouder zijn maar verder geen klagen.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
feico.de.boer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Let wel, stooklijn is niet kamertemperatuur.
Maar verder, die stooklijn die ik heb ingesteld wordt netjes gevolgd en ook de kamertemperatuur is na wat getweak vrijwel constant. Alleen bij wind uit een bepaalde hoek wil het nog wel 's een graadje kouder zijn maar verder geen klagen.
Kan je heel concreet zijn wat netjes volgen juist is? Binnen hoeveel graden volgt hij de stooklijn?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:12
Carboy54 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:19:
[...]

Dus met een hysterese van 0.1 voor de thermostaat begrijp ik. Ik werk met 0.2 graden.
Kun je een hysterese instellen op de thermostaat of via (de installateur) Weheat? Die van mij voelt erg ruim (0,5 graad), terwijl ik bij het warmere weer >5 graden buitentemperatuur wel met aan/uit stooklijn zou willen werken.
Heb een Honeywell Round Modulation.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:31:
[...]

Had normaal op woensdagmiddag de legionella run staan, maar vanwege het slechte weer heb ik hem verplaatst naar zaterdag met weer hogere temperaturen.
Maar zie nu helaas in de portal dat ie precies om 00:00 een legeionella run had gestart..... niet fijn.

Helaas dus is mijn handmatige Weheat Intelligence ook niet intelligent gebleken....
Had bij mij geen sww moeten doen. Kom morgen terug. Volgens mij klopt wat je zegt, max van 7 dagen

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:13:
[...]

Had bij mij geen sww moeten doen. Kom morgen terug. Volgens mij klopt wat je zegt, max van 7 dagen
Ja sorry, had in eerste instantie je bericht verkeerd begrepen dat het wel werkte om slim WW te gaan verwarmgen voor je terugkeer.

Voor een bedrijf wat continue over slim verwarmen van de toren blaast vallen dit soort zaken enorm tegen.
Maar feedback ingestuurd via de portal.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• feico.de.boer
walter_321 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Kan je heel concreet zijn wat netjes volgen juist is? Binnen hoeveel graden volgt hij de stooklijn?
Lastig te zien, maar tamelijk strak naar mijn idee, de defrost en SWW verstoren het beeld.
Dat het systeem naijlt vind ik niet meer dan logisch, het water in het leidingsysteem is niet ineens een paar graden warmer of kouder als de buitentemperatuur verspringt.
Uiteindelijk is de vloerverwarming de dempende factor bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6djztBGrFXUvop2FVlZuXQyKlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rjrr8rqYJff9e5YvU6KN02XJ.png?f=fotoalbum_large
(Home assistant maakt betere grafieken dan de Weheat portal)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:12
ZeRoC00L schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:31:
[...]

Je moet elke week een legionellarun doen, dus het systeem forceert inderdaad na 7 dagen automatisch de run. Weheat Intelligence is nog niet uitgerold, dus het systeem is simpelweg nog niet intelligent.
Overigens vind ik het ook niet verstandig om per week aan de legionellarun te gaan sleutelen op basis van temperaturen of zonneopbrengstvoorspelling. Gedoe creëren voor een paar centen. Kijk of je regelmaat kunt vinden en stel het daar op af:
Mijn instelling is zondagmiddag 13:00 uur.
- Vaak zon (midden op de dag)
- Vaak lage dynamische prijzen in het weekend
- In huis gaat er regelmatig iemand op zondagmiddag in bad

Set en forget.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• feico.de.boer
feico.de.boer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Lastig te zien, maar tamelijk strak naar mijn idee ...
Kamertemperatuur versus buitentemperatuur, dat is wat je tenslotte voelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NYiA4zHqUm2bRYWUq05d7_it78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yaTmZH0Jsx4XNYuFxxfbRIEZ.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
feico.de.boer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Lastig te zien, maar tamelijk strak naar mijn idee, de defrost en SWW verstoren het beeld.
Dat het systeem naijlt vind ik niet meer dan logisch, het water in het leidingsysteem is niet ineens een paar graden warmer of kouder als de buitentemperatuur verspringt.
Uiteindelijk is de vloerverwarming de dempende factor bij mij.

[Afbeelding]
(Home assistant maakt betere grafieken dan de Weheat portal)
Bedankt!
Idd; we hebben in HA een optie nodig om snel de y-as resolutie aan te passen zodat we daar kunnen inzoomen ;-).
Visueel lijkt de wp idd de doeltemperatuur gewoon te volgen op minder 1 graad verschil (en vermoedelijk nog heel wat beter) eens er wat een stationaire toestand bereikt is. Dat lijkt me zeer mooi gedrag. Bij de LG kan ik daar maar van dromen....(ik zie gedrag bij gebruikers als oscilleren +/-3, bij sommige 0/+2, bij mij lijkt het rond +1,5 graden te zijn en soms gaat de WP ver boven de stooklijn).
De weheat lijkt gewoon correct.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
walter_321 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Hier volgt de Blackbird de stooklijn bijna exact. Zit er soms even 0.5 graden onder of boven als een slaapkamer zone open of dicht gaat.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.