• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:09
Hendrik Keizer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:02:
Ik durf het met 50m2 vvw in nog niet aan zonder serievat op de Sparrow. Eerst het achterhuis ook maar van vvw voorzien en dan misschien maar es weer kijken.
Voordeel is wel dat de Sparrow bizar ver terug kan moduleren tot wel 220 watt verbruik. Dus een volumevergroting om pendelen tegen te gaan is denk ik geen issue met 50m2 en ruim 1 kW opbrengst.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:37
Carboy54 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Voordeel is wel dat de Sparrow bizar ver terug kan moduleren tot wel 220 watt verbruik. Dus een volumevergroting om pendelen tegen te gaan is denk ik geen issue met 50m2 en ruim 1 kW opbrengst.
Denk dat de angst bij defrosts zit. Wel mooi dat minimum vermogen. _/-\o_

• Carboy54
MotorBeast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Denk dat de angst bij defrosts zit. Wel mooi dat minimum vermogen. _/-\o_
Met vvw in beton durf ik dat wel aan dat is een mooie warmtebuffer. Met radiatoren zou ik 50 ltr seriebuffer toevoegen. Een buffertje bij twijfel is zo toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2026 16:37 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:03
Te algemeen verwarming

[ Voor 80% gewijzigd door Hendrik Keizer op 16-02-2026 19:15 ]

• Hendrik Keizer
Ging niet over Weheat

[ Voor 68% gewijzigd door Hendrik Keizer op 16-02-2026 19:14 ]

• MotorBeast
Hendrik Keizer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:43:
Mocht ie niet nodig zijn, kan hij hier het oude Nefit buffervat vervangen.
Deze kan ik niet volgen.

• MotorBeast
Hendrik Keizer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:41:
Vvw komt op noppenplaat is de bedoeling. Geen idee hoe die de schuimbeton buffer versterkt of verzwakt.
Niet ingefreesd in beton dus? Denk dat dat de situatie wel anders maakt @Carboy54 ? Je hebt dan dus niet de warmte in je betonnen vloer zitten.

• Carboy54
MotorBeast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Niet ingefreesd in beton dus? Denk dat dat de situatie wel anders maakt @Carboy54 ? Je hebt dan dus niet de warmte in je betonnen vloer zitten.
Correct maar lijkt mij nog altijd beter dan zonder :-)

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:50
Hangt er helemaal van af hoe die vloer gestort wordt. Meeste warmte trekt omhoog. De afwerkvloer in. Zandcement vloeibaar zandcement anhydriet, of? Als die een cm of 5 is heb je alsnog meer dan voldoende massa.
Eea overigens volledig losstaand van Weheat.

En als het over buffervaten gaat:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
O.a.

• Hendrik Keizer
Weheat

[ Voor 98% gewijzigd door Hendrik Keizer op 16-02-2026 19:13 ]

• Hendrik Keizer
Degast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:14:
Hangt er helemaal van af hoe die vloer gestort wordt. Meeste warmte trekt omhoog. De afwerkvloer in. Zandcement vloeibaar zandcement anhydriet, of? Als die een cm of 5 is heb je alsnog meer dan voldoende massa.
Eea overigens volledig losstaand van Weheat.

En als het over buffervaten gaat:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
O.a.
Anhydriet

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-03 20:11
Iemand ervaring met stoken op stooklijn in combinatie met een pelletkachel?
We hebben nu zonne regeling via Tado met de CV ketel nog.
Zodra de Sparrow geïnstalleerd wordt, wil ik stoken op stooklijn. Wat is handig?
Kan ik de Tado alsnog gebruiken om de kranen in de kamer dicht te laten zetten, als de pelletkachel aan is?
Desnoods een andere eenvoudige Thermostaat voor de Warmtepomp, en de tado alleen de kranen laten aansturen?

• MotorBeast
Robbie-1 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:24:
Iemand ervaring met stoken op stooklijn in combinatie met een pelletkachel?
We hebben nu zonne regeling via Tado met de CV ketel nog.
Zodra de Sparrow geïnstalleerd wordt, wil ik stoken op stooklijn. Wat is handig?
Kan ik de Tado alsnog gebruiken om de kranen in de kamer dicht te laten zetten, als de pelletkachel aan is?
Desnoods een andere eenvoudige Thermostaat voor de Warmtepomp, en de tado alleen de kranen laten aansturen?
Stoppen met die pelletkachel. En zeker als je VV hebt die tijdens het stoken van die pelletkachel koud wordt en weer uren nodig heeft om op te warmen. YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

Nb: ik heb een houtkachel met snelle radiatoren en dat werkt ook niet. Zuipt stroom bij het weer afkoelen en daarna weer opstoken van de ruimte. Staat al 2 winters uit. Scheelt ook nog fijnstof.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 15-02-2026 19:09 ]

• Robbie-1
MotorBeast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:06:
[...]

Stoppen met die pelletkachel. En zeker als je VV hebt die tijdens het stoken van die pelletkachel koud wordt en weer uren nodig heeft om op te warmen. YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

Nb: ik heb een houtkachel met snelle radiatoren en dat werkt ook niet. Zuipt stroom bij het weer afkoelen en daarna weer opstoken van de ruimte. Staat al 2 winters uit. Scheelt ook nog fijnstof.
Ik snap je opmerking, en ben het er ook wel mee eens, maar de kachel brand fijn, is erg gezellig en ... nou ja, hij is er al.

We verwarmen met radiatoren.
Dan is mijn idee toch niet zo gek? Ik stell alle radiatorkranen in alle ruimte's in op b.v. 25 graden, en laat de stooklijn zijn werk doen. De kamer (daar staat de pelletkachel) stel ik op de tado in op b.v. 20 graden. Die gaat dus lekker mee op de stooklijn. Tot ik de pelletkachel aan doe, dan gaan 2 van de 4 radiatoren in de kamer dicht.
Dit kan prima werken toch?
Ik begrijp dat Weheat zelf ook met iets slims komt, tot die tijd zou ik een extra goedkope termostaat kunnen aanschaffen, de Sparrow heeft wel iets nodig toch? ook voor de stooklijn.

• MotorBeast
@Robbie-1 Ik laat je een filmpje zien over zonering en vertel mijn ervaring. En ja hij is er al. Is mijn houtkachel ook maar tijden veranderen en ook de manier van verwarmen. Dus ja je idee is denk ik wel gek. Een WP is geen HR Ketel die ff snel gas kan geven en snel optoert en aftoert in aanvoertemperatuur. En als je het wel doet een HR Ketel strategie weet ik nu al dat je gaat klagen over veel defrosts (met dit weer) en lage Cop en hoog verbruik. Bezint eer ge begint.

• Hendrik Keizer
knipknip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 16-02-2026 17:06 ]

• Robbie-1
Om het waterzijdig inregelen iets te vereenvoudigen, wil ik de radiator ventielen vervangen door de Heimeier Eclipse. lijkt me dat die perfect samenwerken met de Sparrow toch? wel weer even een klus en investering, maar ik denk het geld wel waard?

• 1Ktsae20
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-03 23:49
Degast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:58:
@1Ktsae20 Duidt het verwarmen van “water huis in” tijdens legionella op een installatie-probleem?

Kan, maar als sensor dicht bij SSW zou zitten kan dat ook issue zijn.

Stijgt temperatuur verwarmingen ook? (Tot 51 graden...?

(Anders in huis nu aardig koud aan het worden?)

Worden de juiste pompen wel aangestuurd?

Je kunt als buizen 50 graden worden best het verloop daarvan volgen door te voelen. En dus beredeneren of eea goed loopt.

Draai sowieso een eventuele bypass even dichter.

Het als test dichtdraaien van radiatoren en vvw kan natuurlijk geen kwaad. Storing heb je toch al..?
Aangezien de CH buis koud aanvoelt, maar SSW zeer warm tijdens legionella (zowel bij binnenunit als boilervat), lijkt dit niet het probleem te zijn.

Het wordt aardig koud in huis inderdaad (maar gelukkig kan ik het nog even uitzingen met een houtkachel).

Bypass kan ik niet ontdekken in mijn systeem.

• 1Ktsae20
Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Laten we het eerst even simpel maken; kan jij de thermostaat er vanaf halen en centrale verwarming op stooklijn. Blijft het probleem, dan kunnen we de thermostaat voor 99% uitsluiten.

Verder ben ik benieuwd of jij een elektrische element hebt in de boiler of een pre-assembled?
Thermostaat er vanaf + stooklijn: springt na opnieuw opstarten meteen in verwarmingsmodus. Veertig minuten later weer in legionella (en weer standby, legionella, etc.).

Ik heb de standaardversie die installateur levert van een 200L WeHeat-boiler. De aansluiting voor elektrisch element is onbenut.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:40

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Mmm. Wij hebben geen Flint draaien als full elektric. Maar als ik m aanbied, dan moet er altijd een elektrisch element in de boiler geplaatst worden of een pre assembled binnen unit bij.

Misschien is een stukje achtergrondinformatie wel nuttig;
Een jaar geleden toen de Flint net beschikbaar was, was deze alleen hybride te gebruiken omdat hij niet op z’n compressor alleen de legioella kon draaien.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:19
Robbie-1 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:25:
Om het waterzijdig inregelen iets te vereenvoudigen, wil ik de radiator ventielen vervangen door de Heimeier Eclipse. lijkt me dat die perfect samenwerken met de Sparrow toch? wel weer even een klus en investering, maar ik denk het geld wel waard?
Heb ik in augustus gedaan. Als je zoekt op Heimeier in dit topic, dan zie je mijn post + wat reacties.

Ik heb geen idee of het de investering waard was, want ik deed het voor de Sparrow er was. Was 350 euro ofzo kwijt voor iets van 12 Eclipses. Het installeren kostte een uurtje of 2 denk ik.

• Hendrik Keizer
(Blackbird staat nu op 1,1 kuub).

[ Voor 93% gewijzigd door Hendrik Keizer op 16-02-2026 19:12 ]

• 1Ktsae20
Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:54:
Mmm. Wij hebben geen Flint draaien als full elektric. Maar als ik m aanbied, dan moet er altijd een elektrisch element in de boiler geplaatst worden of een pre assembled binnen unit bij.

Een jaar geleden toen de Flint net beschikbaar was, was deze alleen hybride te gebruiken omdat hij niet op z’n compressor alleen de legioella kon draaien.
Ik begrijp nu pas wat je eerder bedoelde (sorry, totale leek). Ze hebben inderdaad de pre-assembled binnenunit geplaatst, niet de compacte. Daar zit natuurlijk ook een 3kW verwarmingselement in.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Nadat ik een uur geleden constateerde dat er geen waarde van de home wizzard kwh meter van de BB p80 buitenunit binnen kwam bleek de B16 automaat uitgesprongen. Weer aangezet en alles draait (al een uur) weer. Echter geeft de kwh meter ruim 3900w aan nu. Volgens de api gebruikt hij rond de 3350 voor de legionellarun als gevolg van stroomonderbreking. Maar ook de P1 meter geeft 4000w op de fase en zonder WP maar 40w. Maar met 3900w op een 16A automaat zou het niet lang goed moeten gaan. Daarnaast zie ik op het moment dat de automaat is uitgesprongen ook geen gekke pieken boven 3000w oid. De vraag is of het probleem dan wel in de BB of eerder iets in de kwh/p1 meter zit. Maar 2 apparaten die tegelijk een verkeerde waarde aangeven kan haast ook niet. Ik lees elders dat het ook aan een condensator in de WP kan liggen. Iemand ervaring mee?

Edit: nadat de WP is teruggeschakeld naar verwarmen komen de waarden weer aardig overeen. Verder is er ondanks de sneeuw al enkele uren geen defrost meer geweest. Zou het dan te maken hebben met de sneeuw en dichtvriezen van de unit….

[ Voor 22% gewijzigd door I.p. op 16-02-2026 00:02 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:40
1Ktsae20 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:17:
[...]

Ik begrijp nu pas wat je eerder bedoelde (sorry, totale leek). Ze hebben inderdaad de pre-assembled binnenunit geplaatst, niet de compacte. Daar zit natuurlijk ook een 3kW verwarmingselement in.
Misschien kun je het leidingwerk op de foto zetten? Mijn Flint kan het 200L vat zonder hulp van het verwarmingselement op 64+ graden krijgen.

• 1Ktsae20
orillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Misschien kun je het leidingwerk op de foto zetten? Mijn Flint kan het 200L vat zonder hulp van het verwarmingselement op 64+ graden krijgen.
Dat kan zeker. Is dit duidelijk genoeg? Je ziet een foto van de situatie beneden en boven. Misschien heeft het ermee te maken dat mijn boilervat op 1e verdieping staat en binnenunit beneden met ~6m (geïsoleerd) leidingwerk daartussen?

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-02 23:01
I.p. schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:31:
Nadat ik een uur geleden constateerde dat er geen waarde van de home wizzard kwh meter van de BB p80 buitenunit binnen kwam bleek de B16 automaat uitgesprongen. Weer aangezet en alles draait (al een uur) weer. Echter geeft de kwh meter ruim 3900w aan nu. Volgens de api gebruikt hij rond de 3350 voor de legionellarun als gevolg van stroomonderbreking. Maar ook de P1 meter geeft 4000w op de fase en zonder WP maar 40w. Maar met 3900w op een 16A automaat zou het niet lang goed moeten gaan. Daarnaast zie ik op het moment dat de automaat is uitgesprongen ook geen gekke pieken boven 3000w oid. De vraag is of het probleem dan wel in de BB of eerder iets in de kwh/p1 meter zit. Maar 2 apparaten die tegelijk een verkeerde waarde aangeven kan haast ook niet. Ik lees elders dat het ook aan een condensator in de WP kan liggen. Iemand ervaring mee?

Edit: nadat de WP is teruggeschakeld naar verwarmen komen de waarden weer aardig overeen. Verder is er ondanks de sneeuw al enkele uren geen defrost meer geweest. Zou het dan te maken hebben met de sneeuw en dichtvriezen van de unit….
Ik heb een 20A automaat voor de BB P80 buitenunit. Was ook advies van Weheat. Heb ook de BB op een aparte fase zitten.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RNacoustics schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb een 20A automaat voor de BB P80 buitenunit. Was ook advies van Weheat. Heb ook de BB op een aparte fase zitten.
Bewust gekozen om geen 16A C kar automaat te plaatsen? Dan heb je nog steeds de veiligheid van 16A maar C kar kan beter overweg met pieken dan een standaard B kar automaat. Plus je eindgroep blijft selectief ten opzichte van je netaansluiting (aanname dat je 3x25A hebt).

• RNacoustics
Caayn schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:18:
[...]
Bewust gekozen om geen 16A C kar automaat te plaatsen? Dan heb je nog steeds de veiligheid van 16A maar C kar kan beter overweg met pieken dan een standaard B kar automaat. Plus je eindgroep blijft selectief ten opzichte van je netaansluiting (aanname dat je 3x25A hebt).
B20 was het advies. Ja ik heb 3x25A. Met de verdeling van de fase's kom ik prima uit de voeten. Draait nu 1,5 jaar stabiel.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:05
RNacoustics schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Het oude advies was 16A, tenminste zo kreeg ik het door van de installateur. Zo is het bij mij ook aangelegd. Voor de buitenunit 16A en voor de binnenunit (FE) ook 16A.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-03 11:02
Hier was ook het verzoek 2 vrije 16A automaten. Hij heeft uiteindelijk een klein uur zonder probleem rond de 3950w gedraaid.

Wel apart dat het advies nu 20A is geworden. Is dit dan een bekend 'fenomeen'?
Blijf het onverklaarbaar vinden dat de warmtepomp 3900/4000w trekt op max. 88% compressor en de API 3350W aangeeft.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:41
Hier gisteren na een defrost op 97,45% bij een vervbruik (gemeten met een kWh meter in de meterkast) van 3604W op z'n hoogst...
Maar heb ook wel eens hoge vermogens voorbij zien komen, tot net aan 3800W..

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-03 01:07
Ik heb ook een 20A alamat voor de buitenunit. Ik heb nog gevraagd of dat er iets mogelijk is met 3 fase, want als nu de warmtepomp 100% staat te loeien dan heb je niet heel veel meer over op de fase waarop de pomp zit. Eigenlijk vind ik het gewoon een dom idee dat je 20A op 1 fase gaat draaien als je een 3 fase meterkast hebt. Lekker die scheeflast. Daar mag een grootverbruiker best op voorbereid worden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:04
beefstick schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:58:
Ik heb ook een 20A alamat voor de buitenunit. Ik heb nog gevraagd of dat er iets mogelijk is met 3 fase, want als nu de warmtepomp 100% staat te loeien dan heb je niet heel veel meer over op de fase waarop de pomp zit. Eigenlijk vind ik het gewoon een dom idee dat je 20A op 1 fase gaat draaien als je een 3 fase meterkast hebt. Lekker die scheeflast. Daar mag een grootverbruiker best op voorbereid worden.
Dit klopt helemaal. Ik heb nu regelmatig in de winter overbelasting op 1 fase (gecorrigeerd door loadbalancing), vanwege 1-fase warmtepomp en 3-fase laadpaal... Niet onoverkomelijk, maar kan toch minder profiteren van 11kW op goedkope uurtjes midden in de winternacht :P.
Nu voor de 'luxe' maar nadenken over een thuisbatterij die dit kan rechttrekken. :+

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-03 01:07
Pr088 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:56:
[...]

Dit klopt helemaal. Ik heb nu regelmatig in de winter overbelasting op 1 fase (gecorrigeerd door loadbalancing), vanwege 1-fase warmtepomp en 3-fase laadpaal... Niet onoverkomelijk, maar kan toch minder profiteren van 11kW op goedkope uurtjes midden in de winternacht :P.
Nu voor de 'luxe' maar nadenken over een thuisbatterij die dit kan rechttrekken. :+
Ik heb t zelf deels recht getrokken door de zonnepanelen (6kW gelimiteerd op 1 fase = 25A op 240V) op die zelfde fase te zetten zodat overdag, als er ook her en der een fohn ofzo aan gaat er minder issues zijn. Maar als de inverter vervangen moet worden gaat dat ding ongelimiteerd (7.2kWp) op 3 fasen en dan wordt het weer problematischer. Misschien kan WeHeat gewoon een hardware toevoeging uitbrengen, 3 fasen de buitenunit in en intern lossen ze het dan op, geen idee of dat kan.

• Pr088
beefstick schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:03:
[...]

Ik heb t zelf deels recht getrokken door de zonnepanelen (6kW gelimiteerd op 1 fase = 25A op 240V) op die zelfde fase te zetten zodat overdag, als er ook her en der een fohn ofzo aan gaat er minder issues zijn. Maar als de inverter vervangen moet worden gaat dat ding ongelimiteerd (7.2kWp) op 3 fasen en dan wordt het weer problematischer. Misschien kan WeHeat gewoon een hardware toevoeging uitbrengen, 3 fasen de buitenunit in en intern lossen ze het dan op, geen idee of dat kan.
Ik heb twee 1-fase zonnepanelenomvormers. Eén zit netjes op de fase die de warmtepomp ook gebruikt. Maar 's nachts schijnt de zon niet :*)
Een hardwarematige aanpassing lijkt me wel ingewikkeld bij bestaande installaties. Misschien bij een Blackbird 2.0.
1-fase WP is natuurlijk wel makkelijk voor het installeren bij huizen met een 1-fase-aansluiting.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• 1Ktsae20
Vandaag gesproken met installateur. Vanwege het grote temperatuurverschil tussen boilervat boven (68) en onder (51), gaat hij er vanuit dat de onderste sensor defect is. In een vat van 200L is zo'n groot verschil zeer onwaarschijnlijk. Mij klinkt dat logisch.

Hij heeft de legionella-run tijdelijk helemaal uitgeschakeld en komt morgen een nieuwe sensor testen. Ondertussen staat de WP nu al bijna twee uur op "verwarmen". Dat lijkt positief.

Alvast veel dank voor jullie hulp, @orillion @Stoker & @Degast. Ik hoop dat het hiermee opgelost zal zijn.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Als 1vd 2 verlengd is, dan kan je ook een vreemde afwijking hebben. Eerst morgen afwachten ✅

• Jpiek
beefstick schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:03:
[...]
Misschien kan WeHeat gewoon een hardware toevoeging uitbrengen, 3 fasen de buitenunit in en intern lossen ze het dan op, geen idee of dat kan.
Moet kunnen volgens mij, mijn Enphase panelen (mircro omvormers) hebben ook een 'relais' die de totaal opbrengst verdeelt over 3 fase...

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:05
Jpiek schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:13:
[...]

Moet kunnen volgens mij, mijn Enphase panelen (mircro omvormers) hebben ook een 'relais' die de totaal opbrengst verdeelt over 3 fase...
Enphase heeft pas sinds kort een 3-fase omvormer. Volgens mij is het bij de oudere gewoon de kabelconnector die de fase bepaald. 123123etc

Wat Weheat betreft, een omzetter in de unit is niet kosteneffectief.

[ Voor 8% gewijzigd door feico.de.boer op 16-02-2026 20:31 ]

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 11:14

ComPeter

iddqd idkfa

Ik heb mijn 16 omvormers over 2 vrije groepen verdeeld, nog nooit een verstoring gehad

iddqd idkfa

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:47
Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:54:

Nu dus wel.
Maar die verplichte 3kw heater hebben ze niet voor niets standaard gemaakt. Helaas heeft de installateur deze als backup ingesteld. En als de Flint de Legionella run dan eens niet trekt (met name bij temperatuur rond 0 of eronder en veel vocht), dan heb je niks aan dat ding...
Vorige week gevraagd hem als booster in te stellen. Ben benieuwd wanneer ze het omzetten.

• Jpiek
feico.de.boer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Enphase heeft pas sinds kort een 3-fase omvormer. Volgens mij is het bij de oudere gewoon de kabelconnector die de fase bepaald. 123123etc

Wat Weheat betreft, een omzetter in de unit is niet kosteneffectief.
Het gaat hier ook niet over kosten maar over belasting van de fases...

De panelen heb ik nog maar enkele jaren...

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:02
Mg4gebruiker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:34:
[...]
Vorige week gevraagd hem als booster in te stellen. Ben benieuwd wanneer ze het omzetten.
Van zoiets simpels mag je toch wel verwachten, dat dat binnen 48u geregeld is.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:29
Mg4gebruiker schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:34:
[...]

Nu dus wel.
Maar die verplichte 3kw heater hebben ze niet voor niets standaard gemaakt. Helaas heeft de installateur deze als backup ingesteld. En als de Flint de Legionella run dan eens niet trekt (met name bij temperatuur rond 0 of eronder en veel vocht), dan heb je niks aan dat ding...
Stelt niks voor is even inloggen.

• Pr088
201WD schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Stelt niks voor is even inloggen.
Ik zie veel kleinere installateurs die dit uitstellen tot aan dinsdagavond / vrijdagmiddag, wanneer de administratie moet worden gedaan :9
Qua werk is het geen werk, je moet er tijd voor maken.

• Carboy54
Mausssie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Van zoiets simpels mag je toch wel verwachten, dat dat binnen 48u geregeld is.
Binnen 1 minuut via de installateur app in de file 🙃 dat is het voordeel van Weheat voor de installateur

• Mg4gebruiker
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Binnen 1 minuut via de installateur app in de file 🙃 dat is het voordeel van Weheat voor de installateur
Ik krijg nu een reactie terug dat ik voor de booster functie een 3-fase aansluiting nodig heb?

• Carboy54
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Ik krijg nu een reactie terug dat ik voor de booster functie een 3-fase aansluiting nodig heb?
Voor de booster gebruik je een aparte 1 fase groep niet samen met de warmtepomp. Aansluitwaarde 3000 watt.

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 16:47
Goedemorgen!

Sinds 1 week ben ik volledig over naar een Full Electric installatie met een Blackbird P80, 50L buffervat, 300L boilervat. Tevens is de oude vloerverwarmingsverdeler vervangen door een Therminon Hybrid Line Flex hybride verdeler, 6 groeps. Dit is preventief gedaan omdat de vloerverwarming voorheen überhaupt niet warm werd.

Woning
  • Vrijstaand
  • Omgeving Den Bosch
  • Bouwjaar 1995
  • Energielabel B (voor de warmtepomp)
  • Woonoppervlak 210m2
  • Beneden: vloerverwarming (hoh +- 20cm in woonkamer, serre hoh 10cm) + 9 HT radiatoren verspreid over diverse vertrekken
  • Boven: vloerverwarming in badkamer + HT radiator, rest van de slaapkamers enkel HT radiatoren.
  • Gasvebruik voorheen: 1500m3 per jaar
  • Zonnepanelen: 10x 350wp uit 2021
  • Thermostaat Tado V3+
Instelling WP
  • Stooklijn (zie foto)
  • SWW 50 graden (was door installateur op 55 gezet, maar wil 50 proberen)
  • Gewenste kamertemperatuur: 20 graden
  • Inline verwarmingselement staat ingesteld als backup
  • Circulatie 1.29m3/h
Ben begonnen op de TADO met opentherm, maar dat zorgde voor een verbruik van 40-47kwh per dag, en zelfs na een aantal dagen, toen de kamertemperatuur al 24+ uur op 20 graden stond, bleef de compressor maar op 100% draaien. Geen idee waar de warmte heen ging..

Nu aantal dagen op stooklijn bezig, en het is nu al 24 uur tussen de 20.4 en 20.8 graad in huis. Dus nog klein beetje naar beneden bijstellen en dan zit ik goed denk ik.

Voor nu wil ik vooral weten of ik op de goede weg ben, en of de behaalde cijfers een beetje 'ok' zijn, weet namelijk niet goed wat ik mag verwachten qua COP, Compressor %, verbruik de buitentemperaturen van afgelopen dagen.

Daarnaast is het enige wat nog niet werkt, is de vloerverwarming boven. Dat zijn de 2 uitgaande leidingen boven de vloerverwarming verdeler. Installateur wist niet dat deze toebehoorde tot vloerverwarming, dus ze hebben hier uiteindelijk nog een RTL op de retourleiding toegevoegd om daarmee temperatuur te kunnen regelen. Echter gaat er uberhaupt geen warm water naar boven, wellicht dat ik dat nog extra moet proberen te ontluchten of dat er te weinig 'druk' is om naar boven te stromen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyIlAG5OMYEovgP9x7Imlj5-Hrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUgQGcj02hfWp5exmejFPPy0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdBiQ5NHrbc1h5wA1klW-OzyHp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suOJQiy9TZmvp1DQR330xrpA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe5vRejeWP3XT4aiUv9FuIF9xFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAfDPsv9ji6rFOlVUNHSN7Tx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlhnHMFpAtOCXpSVgK16PIC_l1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCRbbMh5f9lcfJ3T73y9uY3D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zxw6eZ3ETozgIUWe6kWL17n9wj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qvAfMQSxiOivUgPrhVDdC8A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXiTS-zWyjxwL4HtTmoHhOc_FXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10QT7JBNXRA0oid4cooOuxJJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door brentnl op 17-02-2026 11:40 ]

• Degast
Ik zie een bypass? Draai die bijna dicht, een pomp op de verdeler, wat voegt rtl toe bij lage temperatuur stoken?

Ik zou die verdeler ombouwen naar pomp loos.
(Of wil je ook hoger dan zeg 35 graden kunnen?)

Blijkbaar blijft t nu al voldoende warm.. dus verwacht van niet.

• Degast
Degast schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:59:
Ik zie een bypass? Draai die bijna dicht, een pomp op de verdeler, wat voegt rtl toe bij lage temperatuur stoken?

En Tsja, eens met een warmtebeeld camera eea inregelen..

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:22:
[...]

#ongeschikt.

De backup trekt 3kW dus moet op een eigen groep aangesloten worden. Geen 3 fase.

En waar ik mij nog het meeste aan stoor (wordt nu niet over gesproken). We (=jou installateur) hebben een Pre assembled verkocht en geïnstalleerd maar die niet bruikbaar is. Althans, volgens hun..

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 17-02-2026 12:21 ]

• Caayn
  • Niet online
brentnl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:39:
Ben begonnen op de TADO met opentherm, maar dat zorgde voor een verbruik van 40-47kwh per dag, en zelfs na een aantal dagen, toen de kamertemperatuur al 24+ uur op 20 graden stond, bleef de compressor maar op 100% draaien. Geen idee waar de warmte heen ging..
Stel op je Tado eens een maximum aanvoertemp in. Grote kans dat hij een hoge temperatuur vraagt en je WP maximaal gaat draaien, inefficiënt als het niet nodig is, om die temperatuur te behalen.

[ Voor 87% gewijzigd door Caayn op 17-02-2026 13:29 ]

• brentnl
Degast schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:59:

Je bedoeld met bypass die koppeling met die radiator? Dat is een radiator in de garage/speelkamer, het is wel wenselijk dat die 'iets' doet, omdat die ruimte anders snel erg koud wordt (als voormalig garage minder goed geïsoleerd dan de rest van de woning).

De verdeler ombouwen; deze verdeler is juist geadviseerd door de installateur, wat is hierin nadelig voor mijn situatie? Ook met het oog op eventueel koelen in de zomer? Ik heb er niet al te veel verstand van, dus voordat ik de installateur ga contacten probeer ik te begrijpen waar ik over praat :)

Dit was de oude pomp/situatie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itXkSbbaVQ4ObZ45Fw9ifV4xcqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssYUyAhbdh7H62IX8U0Ohnuy.jpg?f=fotoalbum_large
Caayn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:25:
[...]
Stel op je Tado eens een maximum aanvoertemp in. Grote kans dat hij een hoge temperatuur vraagt en je WP maximaal gaat draaien, inefficiënt als het niet nodig is, om die temperatuur te behalen.
Ik draai nu op stooklijn. Max. aanvoertemp stond in TADO nog op 55 graden zag ik. Gevraagde watertemperatuur destijds was 50 graden (daar leek hij op gecapt als ik de grafiek bekijk, dus blijkbaar overrulde WeHeat het wel?) Maar goed, nu op stooklijn en dat geeft een stuk rustiger beeld met maximaal 52% compressor.

[ Voor 18% gewijzigd door brentnl op 17-02-2026 13:45 ]

• peerware
  • Laatst online: 20-02 08:36
Sinds enkele weken hebben wij ook een weheat (sparrow P60) is allemaal mooi geïnstalleerd en tot op heden werkt het goed op 1 klein dingetje na. Afgelopen weekend hadden we wat familie die bleef overnachten en werd de boiler van 300l goed gebruikt.
Dit in combinatie met een buiten temperatuur van -4 zorgde voor een capaciteit probleem en daardoor daalde de temperatuur in huis met 1 graden.
Wat er gebeurde was het volgende, Net voor iedereen ging douchen had de sparrow een defrost cycle. Toen ging iedereen douche en ging de warmte van de sparrow volledig naar de boiler, toen deze weer opgewarmd was ging de sparrow nogmaals in een defrost, deze hele cycle heeft bijna 3 uur geduurd.
Deze tijd heeft de vloerverwarming stilgestaan en is de temperatuur in huis lichtjes begonnen met dalen Vervolgens heeft de vloerverwarming bijna 15 uur nodig gehad om alles weer op temperatuur te krijgen.
De setup:
Weheat sparrow P60 (full electric)
huis uit jaren 80 maar in 2010 na geïsoleerd
80m2 vloerverwarming (oude gesloten verdeler met eigen pomp is omgebouwd naar open verdeler met pomp voor vloerverwarming en pomp voor het boilervat)
50 liter buffervat
300l boilervat (ingesteld op 55 graden)
Temperatuur in huis ingesteld met opentherm op 21 graden (24/7)

Ik heb met de installateur gebeld, die zegt dat dit gebruikelijk is en dat ik de boost functie had moeten gebruiken. (zelf heb ik mijn twijfels over die uitleg, die boostfunctie is ervoor om een ‘lege tank’ en dus een koude douche te voorkomen) het eindresultaat zou hetzelfde zijn geweest. Mijn vrees is dat de huidige setup mogelijk niet overweg kan met de temperaturen onder de -4. Mogelijk een te klein buffervat?
Wat me in de grafieken ook opviel is dat:
het verschil pomp water uit en huis in groter is dan de meeste die ik hier zie (+- 5 graden) ondanks de leiding buiten dubbel is geïsoleerd en slechts 1 meter is voordat het naar binnen gaat. De leiding in totaal is max 5 meter.

Mijn vraag aan de experts hier: is de p60 mogelijk niet toereikend voor mijn setup, heeft de installateur gelijk en had ik de boost functie moeten gebruiken, is mijn buffervat wel groot genoeg? Wat ik zelf vreemd vind is dat de vloerverwarmingspomp nu ook helemaal uit is als het boilervat aan het opwarmen is, dat lijkt wel standaard zo te zijn.

• Caayn
  • Niet online
brentnl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Je bedoeld met bypass die koppeling met die radiator? Dat is een radiator in de garage/speelkamer, het is wel wenselijk dat die 'iets' doet, omdat die ruimte anders snel erg koud wordt (als voormalig garage minder goed geïsoleerd dan de rest van de woning).

De verdeler ombouwen; deze verdeler is juist geadviseerd door de installateur, wat is hierin nadelig voor mijn situatie? Ook met het oog op eventueel koelen in de zomer? Ik heb er niet al te veel verstand van, dus voordat ik de installateur ga contacten probeer ik te begrijpen waar ik over praat :)

Dit was de oude pomp/situatie;
[Afbeelding]
Jouw installateur heeft een vedeler met pomp vervangen voor een verdeler met pomp? Met een WP heb je juist het liefste een verdeler zonder pomp.
[...]
Ik draai nu op stooklijn. Max. aanvoertemp stond in TADO nog op 55 graden zag ik. Gevraagde watertemperatuur destijds was 50 graden (daar leek hij op gecapt als ik de grafiek bekijk, dus blijkbaar overrulde WeHeat het wel?) Maar goed, nu op stooklijn en dat geeft een stuk rustiger beeld met maximaal 52% compressor.
Klopt. De max aanvoertemp instelling op jouw TADO bepaalt het maximale wat jouw TADO zal vragen aan de WP. De instelling op de WP bepaalt het maximale wat de WP zal leveren, deze instelling kan enkel door de installateur aangepast worden en er zit een 5c graden veiligsheidsmarge.

• Pr088
peerware schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:47:
Sinds enkele weken hebben wij ook een weheat (sparrow P60) is allemaal mooi geïnstalleerd en tot op heden werkt het goed op 1 klein dingetje na. Afgelopen weekend hadden we wat familie die bleef overnachten en werd de boiler van 300l goed gebruikt.
Dit in combinatie met een buiten temperatuur van -4 zorgde voor een capaciteit probleem en daardoor daalde de temperatuur in huis met 1 graden.
Wat er gebeurde was het volgende, Net voor iedereen ging douchen had de sparrow een defrost cycle. Toen ging iedereen douche en ging de warmte van de sparrow volledig naar de boiler, toen deze weer opgewarmd was ging de sparrow nogmaals in een defrost, deze hele cycle heeft bijna 3 uur geduurd.
Deze tijd heeft de vloerverwarming stilgestaan en is de temperatuur in huis lichtjes begonnen met dalen Vervolgens heeft de vloerverwarming bijna 15 uur nodig gehad om alles weer op temperatuur te krijgen.
De setup:
80m2 vloerverwarming (oude gesloten verdeler met eigen pomp is omgebouwd naar open verdeler met pomp voor vloerverwarming en pomp voor het boilervat)
50 liter buffervat

Ik heb met de installateur gebeld, die zegt dat dit gebruikelijk is en dat ik de boost functie had moeten gebruiken. (zelf heb ik mijn twijfels over die uitleg, die boostfunctie is ervoor om een ‘lege tank’ en dus een koude douche te voorkomen) het eindresultaat zou hetzelfde zijn geweest. Mijn vrees is dat de huidige setup mogelijk niet overweg kan met de temperaturen onder de -4. Mogelijk een te klein buffervat?
het verschil pomp water uit en huis in groter is dan de meeste die ik hier zie (+- 5 graden) ondanks de leiding buiten dubbel is geïsoleerd en slechts 1 meter is voordat het naar binnen gaat. De leiding in totaal is max 5 meter.

Mijn vraag aan de experts hier: is de p60 mogelijk niet toereikend voor mijn setup, heeft de installateur gelijk en had ik de boost functie moeten gebruiken, is mijn buffervat wel groot genoeg? Wat ik zelf vreemd vind is dat de vloerverwarmingspomp nu ook helemaal uit is als het boilervat aan het opwarmen is, dat lijkt wel standaard zo te zijn.
Het buffervat heeft nauwelijks invloed op de warmte in je vloer en daarmee ook nauwelijks op de warmte in je woning. Rond de -4 heeft je warmtepomp het gewoon zwaar. Het opwarmen van warm water (50 graden) bij vochtige, koude omstandigheden leidt tot frequente defrosts. Dat is normaal gedrag. Dat leidt tot langere SWW runs en minder tijd om je vloer te verwarmen. De 'inhaalslag' is dus wel logisch.
Het kan zijn dat de P60 dus wat krap bemeten is voor je woning, maar dit is natuurlijk één keer voorgekomen.
Het kan helpen om van OT te switchen naar een stooklijn in de winter. De warmtepomp is dan meestal wat rustiger en draait met lagere temperaturen (als je dat instelt) en defrost mogelijk minder vaak. Maar ook mijn P80 is elk uur aan het defrosten bij -4 hoor.

De afwijking tussen warmtepomp uit en binnen is zo groot dat misschien je temperatuursensor binnen stuk is of niet goed bevestigd is. Klusje voor de installateur of zelf met koelpasta aan de slag om de geleiding te verbeteren. Dat is hier op het forum al eerder gedaan en leidt tot goede resultaten.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:59
Caayn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Jouw installateur heeft een vedeler met pomp vervangen voor een verdeler met pomp? Met een WP heb je juist het liefste een verdeler zonder pomp.
@brentnl
Als het goed is zit er aan de zijkant in het rode cirkeltje iets van een stelschroef.
daarmee kan je dan de "hoeveelheid mix" instellen.
Dat is dus inderdaad wel voor vloerverwarming met warmtepomp.

Pomploos "kan", en heeft als voordeel dat de pomp geen energie kost
Maar dit is een oplossing die zowel voor cv (hoge mix) en warmtepomp (lage/geen mix) werkt. Met als voordeel dat die ook werkt in combinatie met thermostaatkraan.

NB,... ik heb dit zelf niet, ik heb pomploos, maar dit is wat ik op de fora te weten been gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-nR0_jSubD3DlGjgRxML71lBbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rQsxtCOIK5yazunartNGGEe.png?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Mg4gebruiker
Stoker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:20:
[...]

#ongeschikt.

De backup trekt 3kW dus moet op een eigen groep aangesloten worden. Geen 3 fase.

En waar ik mij nog het meeste aan stoor (wordt nu niet over gesproken). We (=jou installateur) hebben een Pre assembled verkocht en geïnstalleerd maar die niet bruikbaar is. Althans, volgens hun..
Eens over het laatste.... hadden ze wel even eerder kunnen vertellen. Had mij een paar honderd euro gescheeld.

Maar nu even hun verhaal. Het gaat niet om het op een andere groep zetten. Het gaat volgens hen om de totale belasting over alle groepen:
"Wanneer de boostfunctie wordt ingeschakeld, kunnen de warmtepomp en het elektrische element gelijktijdig vermogen vragen. In dat geval kan de totale belasting oplopen tot 32A. Met een 35A hoofdzekering blijft er dan vrijwel geen marge over voor overige verbruikers in de woning."

Nu vraag ik mij af of dit wel klopt. Gelijktijdig? Is de weheat zo "dom" dat hij op vol vermogen doorgaat? En.... , mocht hij dat wel doen, dat hij dan inderdaad zoveel ampere trekt. Het meest logisch zou zijn dat hij hooguit overging op ruimteverwarming. Dan komt hij nooit verder pakweg 1500 watt...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:15
Stefannn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:14:
[...]

@brentnl
Als het goed is zit er aan de zijkant in het rode cirkeltje iets van een stelschroef.
daarmee kan je dan de "hoeveelheid mix" instellen.
Dat is dus inderdaad wel voor vloerverwarming met warmtepomp.

Pomploos "kan", en heeft als voordeel dat de pomp geen energie kost
Maar dit is een oplossing die zowel voor cv (hoge mix) en warmtepomp (lage/geen mix) werkt. Met als voordeel dat die ook werkt in combinatie met thermostaatkraan.

NB,... ik heb dit zelf niet, ik heb pomploos, maar dit is wat ik op de fora te weten been gekomen.
[Afbeelding]
@brentnl geeft aan dat zijn verdeler is vervangen voor een hybride variant. Zover ik lees is dat gewoon geschikt voor zijn situatie met vvw en radiatoren.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:59
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Eens over het laatste.... hadden ze wel even eerder kunnen vertellen. Had mij een paar honderd euro gescheeld.

Maar nu even hun verhaal. Het gaat niet om het op een andere groep zetten. Het gaat volgens hen om de totale belasting over alle groepen:
"Wanneer de boostfunctie wordt ingeschakeld, kunnen de warmtepomp en het elektrische element gelijktijdig vermogen vragen. In dat geval kan de totale belasting oplopen tot 32A. Met een 35A hoofdzekering blijft er dan vrijwel geen marge over voor overige verbruikers in de woning."

Nu vraag ik mij af of dit wel klopt. Gelijktijdig? Is de weheat zo "dom" dat hij op vol vermogen doorgaat? En.... , mocht hij dat wel doen, dat hij dan inderdaad zoveel ampere trekt. Het meest logisch zou zijn dat hij hooguit overging op ruimteverwarming. Dan komt hij nooit verder pakweg 1500 watt...
Ah...
Je hebt dus een 1 fase 1x35A hoofdaansluiting? Geen 3x25A?
In Principe wordt het dan krap ja.
In praktijk zal het waarschijnlijk lang goed gaan maar persoonlijk zou ik "sowieso" bij overgang naar warmtepomp zorgen voor een 3x25A hoofdaansluiting.
Aanvragen bij netbeheerder.
Kosten per maand voor 1x35A en 3x25A zijn gelijk.
De ombouw "kost een beetje" maar niet extreem veel. Ze zijn zich wel bewust dat 1x35A eigenlijk niet meer van deze tijd is.
Ook zonder warmtepomp zit je met inductie kookplaat, elektrische oven, wasmachine, vaatwasser, droger en nespresso apparaat al heel erg krap.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 20:17
Stefannn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:22:
[...]

Ah...
In praktijk zal het waarschijnlijk lang goed gaan maar persoonlijk zou ik "sowieso" bij overgang naar warmtepomp zorgen voor een 3x25A hoofdaansluiting.
De ombouw "kost een beetje" maar niet extreem veel. Ze zijn zich wel bewust dat 1x35A eigenlijk niet meer van deze tijd is.

Ook zonder warmtepomp zit je met inductie kookplaat, elektrische oven, wasmachine, vaatwasser, droger en nespresso apparaat al heel erg krap.
Heb ik ook gedaan (aanvragen 3-fase), maar hier in de wijk is 0.0% capaciteit. Wachttijd van 3 jaar voordat ik naar 3-fasen kan blijkbaar. Ik heb er een paar belletjes aan gewaagd. Draai nu (probleemloos overigens) op 1 x 40a (er staat C40 op de hoofdgroep, dus is 40a neem ik aan) met de warmtepomp, EV en electrisch koken etc etc.

• Mg4gebruiker
Stefannn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:22:
[...]

Ah...
Nooit problemen gehad. Inductie aan tijdens de droger, WP loopt. Dus ja....

Ook hier kan je 3 fase vergeten. Alles aan capaciteit in de wijk gaat naar bedrijven en instellingen, en laadpalen.

Vindt het alleen vreemd dat dit een probleem moet zijn. Als de booster aan gaat msg je toch aannemen dat de Flint terugschaalt (hetzij sww, hetzij ruimteverwarming)?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:18
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Nooit problemen gehad. Inductie aan tijdens de droger, WP loopt. Dus ja....

Ook hier kan je 3 fase vergeten. Alles aan capaciteit in de wijk gaat naar bedrijven en instellingen, en laadpalen.

Vindt het alleen vreemd dat dit een probleem moet zijn. Als de booster aan gaat msg je toch aannemen dat de Flint terugschaalt (hetzij sww, hetzij ruimteverwarming)?
Een Flint die maximaal 1500-1600W trekt en een 3kW backup element komen bij lange na niet aan 35A.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 20:17
Razer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Flint doe maximaal 1500-1600W trekt en een 3kW backup element komen bij lange na niet aan 32A.
Ik heb met de Blackbird, die het dubbele van de Flint trekt, geen issues.

• Degast
@brentnl Omdat je aangaf, dacht ik, dat je temp onder de 35 blijft. (Stooklijn) Sloeg ik aan op de pomp in de vloerverwarming. Als je aan 35 genoeg hebt in alle situaties had pomp loos gekund.
Gelukkig heb je een hybride, dus is de hoeveelheid menging terug te regelen? Inderdaad meestal met een stelschroef, maar jij hebt daar iets ingenieurs zitten lijkt op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKb6J6733ubOOBM3wsr7FOQXiw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvII6Mbvkn9dMeWY7vU4BORw.jpg?f=fotoalbum_large
Dit lijkt een bypass die vaak teveel open staat. (En als je altijd een radiator ergens open hebt/pomploze verdeler ergens) Helemaal onnodig m.i.

• Caayn
  • Niet online
Vergeet niet dat je bij een 3x25A goed moet letten op een correcte indeling van de fases. Je hebt in totaal een stuk meer vermogen beschikbaar maar de individuele fases zijn wel kleiner. Dat vereist een goede indeling (fase verdeling) van je meterkast. Een Sparrow (of BB P60) + BUH op vol vermogen gaat al over 25A heen.

Ik ben blij met mijn 3x25A aansluiting maar soms zou een grote enkelfase aansluiting eenvoudiger zijn. Helaas kost een 3x35A aansluiting flink meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 17-02-2026 16:51 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:36:
Is de weheat zo "dom" dat hij op vol vermogen doorgaat?
Als je handmatig boost kiest is dat geen kwestie van domheid van het systeem, de gebruiker overruled op dat moment de "slimme" logica met een expliciete "gas op die lollie" opdracht.

• Mg4gebruiker
Razer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Een Flint die maximaal 1500-1600W trekt en een 3kW backup element komen bij lange na niet aan 35A.
Klopt. Maar alles opgeteld blijft er van 35A dan nog +/-7A over? De waterkoker trekt al 2250 Watt. Dus bij piekbelastingen ga ik er al wel eens overheen. Toch klapt hij er niet uit. Maar dat heb al vaker gehoord: het gaat niet om kortstondige overschrijdingen.

• Mg4gebruiker
phYzar schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Als je handmatig boost kiest is dat geen kwestie van domheid van het systeem, de gebruiker overruled op dat moment de "slimme" logica met een expliciete "gas op die lollie" opdracht.
Waar heb jij het over? Er is geen sprake van handmatig. Dit doet de Weheat zelf. Je bent denk ik in de war met Boost optie in het tapwater menu.

• Razer
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Klopt. Maar alles opgeteld blijft er van 35A dan nog +/-7A over? De waterkoker trekt al 2250 Watt. Dus bij piekbelastingen ga ik er al wel eens overheen. Toch klapt hij er niet uit. Maar dat heb al vaker gehoord: het gaat niet om kortstondige overschrijdingen.
Eerder 14-15A over.

• Mg4gebruiker
Je hebt gelijk. Ergens zijn er 10 teveel door mij berekend.
Maar dan ga je er wel vanuit dat de Flint zich tot 1600 Watt beperkt. Ik maak uit hun verhaal op dat de Flint gewoon door kan gaan in zijn legionella run als de booster aanstaat. Als de COP ongunstig is dan kom je hoger uit dan 1600 Watt denk ik. Eerder 2 kW. Dan kan het lastig worden als je inductieplaat aan staat en de afwasmachine draait....

• Razer
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Je hebt gelijk. Ergens zijn er 10 teveel door mij berekend.
Maar dan ga je er wel vanuit dat de Flint zich tot 1600 Watt beperkt. Ik maak uit hun verhaal op dat de Flint gewoon door kan gaan in zijn legionella run als de booster aanstaat. Als de COP ongunstig is dan kom je hoger uit dan 1600 Watt denk ik. Eerder 2 kW. Dan kan het lastig worden als je inductieplaat aan staat en de afwasmachine draait....
5 Systeemvereisten
5.1 Aansluitvermogen
De Flint heeft een aansluitvermogen van 1800 Watt, het is niet toegestaan andere elektrische apparaten
aan te sluiten op dezelfde groep als de warmtepomp.

• orillion
Razer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:18:
[...]

5 Systeemvereisten
5.1 Aansluitvermogen
De Flint heeft een aansluitvermogen van 1800 Watt, het is niet toegestaan andere elektrische apparaten
In de consumenten specs schrijven ze 2000. Ik ben daar zelfs overheen gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLA7C_FX2wTZvwQY3b9lPAo99dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZfuxbqyzhgjjfPqDiYYDDIx.jpg?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
orillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:42:
[...]

In de consumenten specs schrijven ze 2000. Ik ben daar zelfs overheen gegaan:
[Afbeelding]
Was dit tijdens cv, sww of legionella run?

• Mg4gebruiker
Razer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:18:
[...]

5 Systeemvereisten
5.1 Aansluitvermogen
Ok 1800 Watt. Ik zie echter al >2000 Watt genoemd worden.
Maar als de installateur niet wil dan heb ik niet veel in te brengen.

• orillion
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Legionella run.

• brentnl
Degast schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:40:
@brentnl Omdat je aangaf, dacht ik, dat je temp onder de 35 blijft. (Stooklijn) Sloeg ik aan op de pomp in de vloerverwarming. Als je aan 35 genoeg hebt in alle situaties had pomp loos gekund.
Gelukkig heb je een hybride, dus is de hoeveelheid menging terug te regelen? Inderdaad meestal met een stelschroef, maar jij hebt daar iets ingenieurs zitten lijkt op de foto.

[Afbeelding]
Dit lijkt een bypass die vaak teveel open staat. (En als je altijd een radiator ergens open hebt/pomploze verdeler ergens) Helemaal onnodig m.i.
Dit is een betere foto, is dat een bypass en waar zou die op moeten staan ? Kan eraan draaien om hem in te stellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ngqa9fJuMh-MrrDFyOrZY5jo6dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXJeyTsB23ijRR3kYc90vFHQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Razer
brentnl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:35:
[...]

Dit is een betere foto, is dat een bypass en waar zou die op moeten staan ? Kan eraan draaien om hem in te stellen. [Afbeelding]
Als je zorgt dat je genoeg zones in huis altijd open hebt, kan deze makkelijk naar 0.4-0.5 (dus zo goed als dicht).

• brentnl
Razer schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:44:
[...]

Als je zorgt dat je genoeg zones in huis altijd open hebt, kan deze makkelijk naar 0.4-0.5 (dus zo goed als dicht).
En hoe kan ik merken en/of meten of dit een gunstig effect heeft ? Ik ben in het bezit van een warmtebeeldcamera.

• Degast
brentnl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:11:
[...]

En hoe kan ik merken en/of meten of dit een gunstig effect heeft ? Ik ben in het bezit van een warmtebeeldcamera.
De buis voor en achter de bypass kan ook met de hand voelbaar verschillen.

Edit:(met die camera kun je helemaal mooi zien of ie doorlaat, dan is temperatuur aan beide zijden gelijk)
Je kunt met camera ook goed beoordelen of de temperatuur die uit de warmtepomp komt veel gemengd wordt voordat ie de vloer in gaat.

Als hij inderdaad overbodig aangesproken werd. (Kan ik zo niet beoordelen)inderdaad krijg je:

-elders meer stroming.
-Meer warmte huis in
-Rustiger draaiende wp
-Betere cop
-overall kan de stroming een beetje afnemen als ie erg doorliet.

[ Voor 17% gewijzigd door Degast op 17-02-2026 23:08 ]

• RNacoustics
Caayn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:49:
Vergeet niet dat je bij een 3x25A goed moet letten op een correcte indeling van de fases. Je hebt in totaal een stuk meer vermogen beschikbaar maar de individuele fases zijn wel kleiner. Dat vereist een goede indeling (fase verdeling) van je meterkast. Een Sparrow (of BB P60) + BUH op vol vermogen gaat al over 25A heen.

Ik ben blij met mijn 3x25A aansluiting maar soms zou een grote enkelfase aansluiting eenvoudiger zijn. Helaas kost een 3x35A aansluiting flink meer.
Ik heb de 3x25A goed verdeelt. Met de P1 meter kan je dat goed in de gaten houden. Ik heb geen BUH, maar draai vooralsnog hybride.

• MotorBeast
brentnl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:35:
[...]

Dit is een betere foto, is dat een bypass en waar zou die op moeten staan ? Kan eraan draaien om hem in te stellen. [Afbeelding]
Een bypass is altijd, als hij al nodig is, symptoom bestrijding en slecht voor het rendement. Indien je voldoende flow en afgifte in je systeem hebt zou hij nooit open mogen gaan. Indien hij wel open gaat betekent dit dat er niet voldoende flow is en druk te hoog wordt. Dit kan ontstaan bij groepen die dichtlopen (na regeling of handmatig radiatoren dichtdraaien) en heeft als resultaat dat je retour naar de WP te hoog wordt en hij gaat pendelen en pas weer aanslaat als water voldoende is afgekoeld. Verder moet hij dan ook nog goed worden afgesteld maar in de praktijk zetten ze dat ding gewoon op 0,2 of 2 afhankelijk van het merk.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:15
Week op vakantie, had sww alleen op 35gr gezet als doeltemp. Legionella op dag van aankomst, maar heeft vanaf zondag iedere dag sww gedaan en vanacht legionella. Van 35 naar 40 van 40 naar 50, van 50 naar 60 en vannacht naar 64 legionella. Werkt goed dat schema 🥱

Dus handmatig schema aan en op alle dagen geen sww.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-02-2026 12:30 ]

• Mg4gebruiker
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Dit lijken de oude specs. Het huidige blad geeft 12A bij 230V aan. Ofwel 2760 Watt. Dat is waarschijnlijk omdat ze hem all electric hebben gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Mg4gebruiker op 18-02-2026 14:20 ]

• Mg4gebruiker
Mg4gebruiker schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:08:
[...]

Dit lijken de oude specs. Het huidige blad geeft 12A bij 230V aan. Ofwel 2760 Watt. Dat is waarschijnlijk omdat ze hem all electric hebben gemaakt.

De vraag is dan: hoe waatschijnlijk is het dat de Flint maximaal gaat als de 3kw als booster ingeschakeld is. Ik verwacht dat hij flink terugschakeld als de booster aan gaat.
Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 27% gewijzigd door Mg4gebruiker op 18-02-2026 16:31 ]

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Ik heb van mijn Hoge temperatuur verdeler ROBOT Optimum Flow Pro een lage temperatuur verdeler gemaakt
Door onderstaande uit te voeren (echter moet de pomp wel draaien)

Heeft iemand anders dit ook gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcW2oG8BdzXLnreNBgluP03eGJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tczA00S92u4lOcOK2ww91fGa.png?f=fotoalbum_large

iddqd idkfa

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Ik ben ook overgestapt op stooklijn, met onderstaande instellingen, het blijft (nog) lekker warm in huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvFMUnQsjuGBw0MOBjvpsxvFn3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SgV6d2v46iPduQUuOs8nOuGj.png?f=user_large

iddqd idkfa

• 1Ktsae20
ComPeter schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:57:
Ik heb van mijn Hoge temperatuur verdeler ROBOT Optimum Flow Pro een lage temperatuur verdeler gemaakt
Door onderstaande uit te voeren (echter moet de pomp wel draaien)

Heeft iemand anders dit ook gedaan?

[Afbeelding]
Installateur heeft dit bij mij precies zo gedaan, maar raadde alsnog aan hem te vervangen door een verdeler zonder pomp en mengfunctie, omdat dat de flow beter zou maken. Mijn WP draait nu net voor de tweede dag. Hiervoor gewoon gas, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, helaas.

• Carboy54
1Ktsae20 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Installateur heeft dit bij mij precies zo gedaan, maar raadde alsnog aan hem te vervangen door een verdeler zonder pomp en mengfunctie, omdat dat de flow beter zou maken. Mijn WP draait nu net voor de tweede dag. Hiervoor gewoon gas, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, helaas.
Dat advies is correct. Scheelt bovendien stroom verbruik van de pomp.

• walter_321
  • Laatst online: 15:00
Vraagje aan weheat eigenaars: Hoe goed volgt een weheat de stooklijn?
Volgt die de stooklijn zeer nauwkeurig (bv <+/-0,5°C fout) of kan de afwijking groter zijn?

De vraag omdat ik even wil zien wat andere warmtepompen doen: mijn LG Therma V zit 'ver' van de stooklijn. Veelal snel bijna 2°C boven de stooklijn. Dat geeft wel wat problemen met overshoot van de binnentemperatuur.
Referentie is sturen van een Laag Energiewoning met aanvoertemperaturen tussen 23 en 29°C. En in die temperatuurrange is 2°C natuurlijk een groot verschil.

Walter

• Pr088
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:14:
Volgt die de stooklijn zeer nauwkeurig (bv <+/-0,5°C fout) of kan de afwijking groter zijn?

De vraag omdat ik even wil zien wat andere warmtepompen doen: mijn LG Therma V zit 'ver' van de stooklijn. Veelal snel bijna 2°C boven de stooklijn. Dat geeft wel wat problemen met overshoot van de binnentemperatuur.
Referentie is sturen van een Laag Energiewoning met aanvoertemperaturen tussen 23 en 29°C. En in die temperatuurrange is 2°C natuurlijk een groot verschil.

Walter
De stooklijn stel je zelf in. Dat volgt WeHeat perfect. Zorg eerst dat je die stabiel krijgt met de verschillende instelpunten. Als je te hoog uitkomt, moet je de stooklijn omlaag aanpassen. Over het algemeen heb ik een keurig stabiele stooklijn die maximaal 0,2 graad afwijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 18-02-2026 21:19 ]

• cwoldendorp
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:20
peerware schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:47:
De setup:
50 liter buffervat

Verlies in een dergelijke leiding is echt fractioneel. Met name vanwege het hoge debiet wat wordt gevraagd wordt het water dermate snel door het systeem gepompt dat het weinig tijd heeft om af te koelen.

• walter_321
Pr088 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:19:
[...]

De stooklijn stel je zelf in. Dat volgt WeHeat perfect. Zorg eerst dat je die stabiel krijgt met de verschillende instelpunten. Als je te hoog uitkomt, moet je de stooklijn omlaag aanpassen. Over het algemeen heb ik een keurig stabiele stooklijn die maximaal 0,2 graad afwijkt.
Bedankt voor de reactie.
Voor de duidelijkheid; je bedoelt de stooklijn 0.2 afwijking, niet de binnentemperatuur....

• Pr088
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:21:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Voor de duidelijkheid; je bedoelt de stooklijn 0.2 afwijking, niet de binnentemperatuur....
Nee ik bedoel de binnentemperatuur. De stooklijn is afhankelijk van je woning, het warmteverlies, etc.
Ik hanteer 38 bij -20 en 23 bij +9 buitentemperatuur

• walter_321
Pr088 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:24:
[...]

Nee ik bedoel de binnentemperatuur. De stooklijn is afhankelijk van je woning, het warmteverlies, etc.
Ik hanteer 38 bij -20 en 23 bij +9 buitentemperatuur
ok ;-). Dus opnieuw de vraag: hoe nauwkeurig volgt de weheat WP de stookklijn?

• Pr088
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:25:
[...]

ok ;-). Dus opnieuw de vraag: hoe nauwkeurig volgt de weheat WP de stookklijn?
De Weheat bepaalt een aanvoertemperatuur in graden tot op tienden. En daar houdt de warmtepomp zich aan.

• Carboy54
walter_321 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:14:

Walter
Zo strak als mogelijk is met de Sparrow. Overshoot kan je voorkomen met een on/off thermostaat als de stooklijn goed is getuned.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFedhXOKgTgtYdFzErglp-H3diU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCLqmczJc9V9lKpdnIjHUEo4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 18-02-2026 21:42 ]

• 1Ktsae20
Carboy54 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Dat advies is correct. Scheelt bovendien stroom verbruik van de pomp.
Zou je een ruwe schatting durven geven van wat deze aanpassing met de efficiëntie van de installatie doet (in % van door WP verbruikte kWh per jaar of iets anders waarmee ik aan de investering rekenen kan)?
Pagina: 1 ... 179 ... 188 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.