Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Denk dat de angst bij defrosts zit. Wel mooi dat minimum vermogen.Carboy54 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:24:
[...]
Voordeel is wel dat de Sparrow bizar ver terug kan moduleren tot wel 220 watt verbruik. Dus een volumevergroting om pendelen tegen te gaan is denk ik geen issue met 50m2 en ruim 1 kW opbrengst.
Met vvw in beton durf ik dat wel aan dat is een mooie warmtebuffer. Met radiatoren zou ik 50 ltr seriebuffer toevoegen. Een buffertje bij twijfel is zo toegevoegd.MotorBeast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:34:
[...]
Denk dat de angst bij defrosts zit. Wel mooi dat minimum vermogen.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2026 16:37 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Vvw komt op noppenplaat is de bedoeling. Geen idee hoe die de schuimbeton buffer versterkt of verzwakt.
Deze kan ik niet volgen.Hendrik Keizer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:43:
Mocht ie niet nodig zijn, kan hij hier het oude Nefit buffervat vervangen.
Niet ingefreesd in beton dus? Denk dat dat de situatie wel anders maakt @Carboy54 ? Je hebt dan dus niet de warmte in je betonnen vloer zitten.Hendrik Keizer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:41:
Vvw komt op noppenplaat is de bedoeling. Geen idee hoe die de schuimbeton buffer versterkt of verzwakt.
Correct maar lijkt mij nog altijd beter dan zonder :-)MotorBeast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:55:
[...]
Niet ingefreesd in beton dus? Denk dat dat de situatie wel anders maakt @Carboy54 ? Je hebt dan dus niet de warmte in je betonnen vloer zitten.
Hangt er helemaal van af hoe die vloer gestort wordt. Meeste warmte trekt omhoog. De afwerkvloer in. Zandcement vloeibaar zandcement anhydriet, of? Als die een cm of 5 is heb je alsnog meer dan voldoende massa.
Eea overigens volledig losstaand van Weheat.
En als het over buffervaten gaat:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
O.a.
O.a.
Die heb ik thuis tussen de radiatoren en de bb80 thuis zitten en is inmiddels 13 jaar uit. Ik heb jaren lang een Nefit Multiline gehad. Nu vanaf afgelopen herfst de bb.
Bij Junior komt er een Sparrow. Daar is afgelopen week eindelijk 400 isolatiebeton gestort.
AnhydrietDegast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:14:
Hangt er helemaal van af hoe die vloer gestort wordt. Meeste warmte trekt omhoog. De afwerkvloer in. Zandcement vloeibaar zandcement anhydriet, of? Als die een cm of 5 is heb je alsnog meer dan voldoende massa.
O.a.
Iemand ervaring met stoken op stooklijn in combinatie met een pelletkachel?
We hebben nu zonne regeling via Tado met de CV ketel nog.
Zodra de Sparrow geïnstalleerd wordt, wil ik stoken op stooklijn. Wat is handig?
Kan ik de Tado alsnog gebruiken om de kranen in de kamer dicht te laten zetten, als de pelletkachel aan is?
Desnoods een andere eenvoudige Thermostaat voor de Warmtepomp, en de tado alleen de kranen laten aansturen?
Zodra de Sparrow geïnstalleerd wordt, wil ik stoken op stooklijn. Wat is handig?
Kan ik de Tado alsnog gebruiken om de kranen in de kamer dicht te laten zetten, als de pelletkachel aan is?
Desnoods een andere eenvoudige Thermostaat voor de Warmtepomp, en de tado alleen de kranen laten aansturen?
Stoppen met die pelletkachel. En zeker als je VV hebt die tijdens het stoken van die pelletkachel koud wordt en weer uren nodig heeft om op te warmen. YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!Robbie-1 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:24:
Iemand ervaring met stoken op stooklijn in combinatie met een pelletkachel?
Nb: ik heb een houtkachel met snelle radiatoren en dat werkt ook niet. Zuipt stroom bij het weer afkoelen en daarna weer opstoken van de ruimte. Staat al 2 winters uit. Scheelt ook nog fijnstof.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 15-02-2026 19:09 ]
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.