• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:20
Carboy54 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Inderdaad dus stooklijn met on/off bij mij met een PNI werkt perfect beter als OT blijft tot 235 watt doordraaien zonder pendelen. Hysterese instelling 0.2 tot 0.4 graden. Ik vraag mij af of OT wel zo geschikt is voor een warmtepomp. Veel onrustiger beeld met pieken en dalen. OT is hufterproof. Stooklijn moet worden fijn getuned.

[Afbeelding]

Stooklijn reageert alert op buitentemperatuur en loopt al 24 uur aan een stuk door zonder af te slaan op 20.5 kamertemperatuur.
Waar stel jij de hysterese in?

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:11

Masuchievo

Cpt. Average

Mg4gebruiker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Draai jij FE of hybrid. Ik zie namelijk een mengverdeler.
Deze hing nog van toen we een CV ketel hadden.
Draaien nu Full electric

Te weinig geld voor alle gadgets.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:54

Carboy54

Duurzaamheid coach

In de thermostaat

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Masuchievo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:36:
[...]

Deze hing nog van toen we een CV ketel hadden.
Draaien nu Full electric
Een warmtepomp wil geen mengverdeler dus of pomploos en zonder de aanwezige venturies of een hybride LTV verdeler bij hogere temperaturen icm radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 12-02-2026 19:46 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• montana81
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:22
Goede avond,

Wij hebben voor de 2e winter de Sparrow in gebruik. Als de boel op stooklijn draait dan is de CV ketel niet nodig om te ontdooien. Op OT lijkt hij dit wel te (zelden) doen omdat dan waarschijnlijk de vloer of buffer teveel afgekoeld is. Daarom laat ik hem nu lekker op stooklijn staan. We hebben vloerverwarming en een 50l buffervat zonder backup heater. Als ik in het portaal kijk dan zie ik dat de CV ketel wel afgelopen januari 3x is aangegaan bij de erge kou om na een ontdooi cyclus even te boosten zeg maar.

Nu wil ik graag een warmtepomp boiler laten installeren en de sparrow dus alleen voor CV te gebruiken. De CV ketel kan dan gaan vervallen en wil ik dan ook laten verwijderen. Moet er dan nog iets bij Weheat aangepast worden of is het voldoende als de bedrading uit de weheat regelaar gehaald wordt naar de CV ketel.

Denken jullie dat het verstandig is om toch iets van een back up heater te installeren of is daar een simpeler en goedkope oplossing voor?

Ik hoor het graag,
Tony

Weheat Sparrow p60. 12x 435wp. Growatt mod 5000 tl3-xh

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

montana81 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:55:
Goede avond,

Wij hebben voor de 2e winter de Sparrow in gebruik. Als de boel op stooklijn draait dan is de CV ketel niet nodig om te ontdooien. Op OT lijkt hij dit wel te (zelden) doen omdat dan waarschijnlijk de vloer of buffer teveel afgekoeld is. Daarom laat ik hem nu lekker op stooklijn staan. We hebben vloerverwarming en een 50l buffervat zonder backup heater. Als ik in het portaal kijk dan zie ik dat de CV ketel wel afgelopen januari 3x is aangegaan bij de erge kou om na een ontdooi cyclus even te boosten zeg maar.

Nu wil ik graag een warmtepomp boiler laten installeren en de sparrow dus alleen voor CV te gebruiken. De CV ketel kan dan gaan vervallen en wil ik dan ook laten verwijderen. Moet er dan nog iets bij Weheat aangepast worden of is het voldoende als de bedrading uit de weheat regelaar gehaald wordt naar de CV ketel.

Denken jullie dat het verstandig is om toch iets van een back up heater te installeren of is daar een simpeler en goedkope oplossing voor?

Ik hoor het graag,
Tony
In het installateurs account de wijzigingen doorvoeren. Aparte losse BUH is voordeliger zeker achtraf. Die moet worden aangemeld.

• montana81
Carboy54 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:05:
[...]

In het installateurs account de wijzigingen doorvoeren. Aparte losse BUH is voordeliger zeker achtraf. Die moet worden aangemeld.
Wat voor aparte losse BUH is dan aan te raden en waarin moet deze gemonteerd worden?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:01

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik heb deze samengesteld en geïnstalleerd. Kan gebruiken voor tapwater en cv. Eigenlijk dezelfde manier als de pre asembled alleen dan half geld en een uurtje sleutelen;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaBZb0Rn7rxm9RgOAGakj28LrZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTzDjQ0duF6emFFOOBNrVOwn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Stoker op 12-02-2026 20:26 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:33
Ik dat dat installateurs altijd zwarte koffie dronken ? :P

• montana81
Stoker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:25:
Ik heb deze samengesteld en geïnstalleerd. Kan gebruiken voor tapwater en cv. Eigenlijk dezelfde manier als de pre asembled alleen dan half geld en een uurtje sleutelen;)

[Afbeelding]
Mag ik daar wat meer informatie over. Hoe heet dit product. Lijkt op het principe van een doorstroomboiler? En waar sluit je het op aan, kan niet op de weheat regelkast neem ik aan.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:35
montana81 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
[...]

Mag ik daar wat meer informatie over. Hoe heet dit product. Lijkt op het principe van een doorstroomboiler? En waar sluit je het op aan, kan niet op de weheat regelkast neem ik aan.
Als je de foto goed bekijkt zie naam en type-aanduiding staan.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:25:
[...]

Een warmtepomp wil geen mengverdeler dus of pomploos en zonder de aanwezige venturies of een hybride LTV verdeler bij hogere temperaturen icm radiatoren.
Inderdaad. Dus aan je installateur vragen of de pomp er tussenuit kan. Of een andere verdeler laten monteren. Maar dat kost zo 350 euro + arbeidsloon.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:22:
[...]

Inderdaad. Dus aan je installateur vragen of de pomp er tussenuit kan. Of een andere verdeler laten monteren. Maar dat kost zo 350 euro + arbeidsloon.
Gehele pomp met venturies eraf bij deze verdeler kan ook. De leidingen rechtstreeks in de balken.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:44
Carboy54 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Inderdaad dus stooklijn met on/off bij mij met een PNI werkt perfect beter als OT blijft tot 235 watt doordraaien zonder pendelen. Hysterese instelling 0.2 tot 0.4 graden. Ik vraag mij af of OT wel zo geschikt is voor een warmtepomp. Veel onrustiger beeld met pieken en dalen. OT is hufterproof. Stooklijn moet worden fijn getuned.

[Afbeelding]

Stooklijn reageert alert op buitentemperatuur en loopt al 24 uur aan een stuk door zonder af te slaan op 20.5 kamertemperatuur.
Helemaal mee eens m.b.t. OT. Met vloerverwarming werkt het hier niet heel lekker. De Tado begint met beperkte warmtevraag, alleen doordat de vloer afgekoeld is duurt het hem te lang tot er een verhoging van de kamertemperatuur waarneembaar is en gaat meer vragen en nog meer vragen. Gevolg is dat de gevraagde temperatuur omhoog schiet, het vermogen van de warmtepomp omhoog schiet, de vloer vervolgens prima warm wordt maar uiteindelijk een overshoot veroorzaakt. De grafiek van de kamertemperatuur over een dag is dan een mooie zaagtand en je voelt duidelijk de verschillen.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

Jawel hoor. Die van mij wordt aangestuurd door de Weheat binnenprint.

Hij zit in de aanvoerleiding vanaf de warmtepomp, maar voor de waterpompen van de binnenunit. Zo kan je m dus voor zowel tapwater als cv gebruiken!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

Stuur maar een dm

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.