Waar stel jij de hysterese in?Carboy54 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:23:
[...]
Inderdaad dus stooklijn met on/off bij mij met een PNI werkt perfect beter als OT blijft tot 235 watt doordraaien zonder pendelen. Hysterese instelling 0.2 tot 0.4 graden. Ik vraag mij af of OT wel zo geschikt is voor een warmtepomp. Veel onrustiger beeld met pieken en dalen. OT is hufterproof. Stooklijn moet worden fijn getuned.
[Afbeelding]
Stooklijn reageert alert op buitentemperatuur en loopt al 24 uur aan een stuk door zonder af te slaan op 20.5 kamertemperatuur.
Deze hing nog van toen we een CV ketel hadden.Mg4gebruiker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:23:
[...]
Draai jij FE of hybrid. Ik zie namelijk een mengverdeler.
Draaien nu Full electric
Te weinig geld voor alle gadgets.
In de thermostaat
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Een warmtepomp wil geen mengverdeler dus of pomploos en zonder de aanwezige venturies of een hybride LTV verdeler bij hogere temperaturen icm radiatoren.Masuchievo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:36:
[...]
Deze hing nog van toen we een CV ketel hadden.
Draaien nu Full electric
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 12-02-2026 19:46 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Goede avond,
Wij hebben voor de 2e winter de Sparrow in gebruik. Als de boel op stooklijn draait dan is de CV ketel niet nodig om te ontdooien. Op OT lijkt hij dit wel te (zelden) doen omdat dan waarschijnlijk de vloer of buffer teveel afgekoeld is. Daarom laat ik hem nu lekker op stooklijn staan. We hebben vloerverwarming en een 50l buffervat zonder backup heater. Als ik in het portaal kijk dan zie ik dat de CV ketel wel afgelopen januari 3x is aangegaan bij de erge kou om na een ontdooi cyclus even te boosten zeg maar.
Nu wil ik graag een warmtepomp boiler laten installeren en de sparrow dus alleen voor CV te gebruiken. De CV ketel kan dan gaan vervallen en wil ik dan ook laten verwijderen. Moet er dan nog iets bij Weheat aangepast worden of is het voldoende als de bedrading uit de weheat regelaar gehaald wordt naar de CV ketel.
Denken jullie dat het verstandig is om toch iets van een back up heater te installeren of is daar een simpeler en goedkope oplossing voor?
Ik hoor het graag,
Tony
Wij hebben voor de 2e winter de Sparrow in gebruik. Als de boel op stooklijn draait dan is de CV ketel niet nodig om te ontdooien. Op OT lijkt hij dit wel te (zelden) doen omdat dan waarschijnlijk de vloer of buffer teveel afgekoeld is. Daarom laat ik hem nu lekker op stooklijn staan. We hebben vloerverwarming en een 50l buffervat zonder backup heater. Als ik in het portaal kijk dan zie ik dat de CV ketel wel afgelopen januari 3x is aangegaan bij de erge kou om na een ontdooi cyclus even te boosten zeg maar.
Nu wil ik graag een warmtepomp boiler laten installeren en de sparrow dus alleen voor CV te gebruiken. De CV ketel kan dan gaan vervallen en wil ik dan ook laten verwijderen. Moet er dan nog iets bij Weheat aangepast worden of is het voldoende als de bedrading uit de weheat regelaar gehaald wordt naar de CV ketel.
Denken jullie dat het verstandig is om toch iets van een back up heater te installeren of is daar een simpeler en goedkope oplossing voor?
Ik hoor het graag,
Tony
Weheat Sparrow p60. 12x 435wp. Growatt mod 5000 tl3-xh
In het installateurs account de wijzigingen doorvoeren. Aparte losse BUH is voordeliger zeker achtraf. Die moet worden aangemeld.montana81 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:55:
Goede avond,
Ik hoor het graag,
Tony
Wat voor aparte losse BUH is dan aan te raden en waarin moet deze gemonteerd worden?Carboy54 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:05:
[...]
In het installateurs account de wijzigingen doorvoeren. Aparte losse BUH is voordeliger zeker achtraf. Die moet worden aangemeld.
Ik heb deze samengesteld en geïnstalleerd. Kan gebruiken voor tapwater en cv. Eigenlijk dezelfde manier als de pre asembled alleen dan half geld en een uurtje sleutelen;)
[ Voor 18% gewijzigd door Stoker op 12-02-2026 20:26 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik dat dat installateurs altijd zwarte koffie dronken ?
Mag ik daar wat meer informatie over. Hoe heet dit product. Lijkt op het principe van een doorstroomboiler? En waar sluit je het op aan, kan niet op de weheat regelkast neem ik aan.Stoker schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:25:
Ik heb deze samengesteld en geïnstalleerd. Kan gebruiken voor tapwater en cv. Eigenlijk dezelfde manier als de pre asembled alleen dan half geld en een uurtje sleutelen;)
[Afbeelding]
Als je de foto goed bekijkt zie naam en type-aanduiding staan.montana81 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
[...]
Mag ik daar wat meer informatie over. Hoe heet dit product. Lijkt op het principe van een doorstroomboiler? En waar sluit je het op aan, kan niet op de weheat regelkast neem ik aan.
Inderdaad. Dus aan je installateur vragen of de pomp er tussenuit kan. Of een andere verdeler laten monteren. Maar dat kost zo 350 euro + arbeidsloon.Carboy54 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Een warmtepomp wil geen mengverdeler dus of pomploos en zonder de aanwezige venturies of een hybride LTV verdeler bij hogere temperaturen icm radiatoren.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Gehele pomp met venturies eraf bij deze verdeler kan ook. De leidingen rechtstreeks in de balken.Pr088 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:22:
[...]
Inderdaad. Dus aan je installateur vragen of de pomp er tussenuit kan. Of een andere verdeler laten monteren. Maar dat kost zo 350 euro + arbeidsloon.
Helemaal mee eens m.b.t. OT. Met vloerverwarming werkt het hier niet heel lekker. De Tado begint met beperkte warmtevraag, alleen doordat de vloer afgekoeld is duurt het hem te lang tot er een verhoging van de kamertemperatuur waarneembaar is en gaat meer vragen en nog meer vragen. Gevolg is dat de gevraagde temperatuur omhoog schiet, het vermogen van de warmtepomp omhoog schiet, de vloer vervolgens prima warm wordt maar uiteindelijk een overshoot veroorzaakt. De grafiek van de kamertemperatuur over een dag is dan een mooie zaagtand en je voelt duidelijk de verschillen.Carboy54 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:23:
[...]
Inderdaad dus stooklijn met on/off bij mij met een PNI werkt perfect beter als OT blijft tot 235 watt doordraaien zonder pendelen. Hysterese instelling 0.2 tot 0.4 graden. Ik vraag mij af of OT wel zo geschikt is voor een warmtepomp. Veel onrustiger beeld met pieken en dalen. OT is hufterproof. Stooklijn moet worden fijn getuned.
[Afbeelding]
Stooklijn reageert alert op buitentemperatuur en loopt al 24 uur aan een stuk door zonder af te slaan op 20.5 kamertemperatuur.
Jawel hoor. Die van mij wordt aangestuurd door de Weheat binnenprint.montana81 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
[...]
Mag ik daar wat meer informatie over. Hoe heet dit product. Lijkt op het principe van een doorstroomboiler? En waar sluit je het op aan, kan niet op de weheat regelkast neem ik aan.
Hij zit in de aanvoerleiding vanaf de warmtepomp, maar voor de waterpompen van de binnenunit. Zo kan je m dus voor zowel tapwater als cv gebruiken!
Stuur maar een dmmontana81 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
[...]
Het is weer zover:
M'n bb p60 is voor de 3e week op rij op een willekeurig (?) moment een legionella run aan het doen.
Woensdag, week later donderdag, week later vandaag op vrijdag.
Ondertussen ook gepland zondag 13u.
Iemand een idee? Installateur leek het niet te snappen
M'n bb p60 is voor de 3e week op rij op een willekeurig (?) moment een legionella run aan het doen.
Stond die legionellarun al die tijd op zondag gepland? Werd er op zondag ook nog een run uitgevoerd, of had je er maar één per week?Aeien schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:02:
Het is weer zover:
Als de zondag niet wordt uitgevoerd om wat voor reden dan ook (bug of niet halen van de temperatuur) dan valt Weheat als het goed is terug op automatisch na een week de run uitvoeren, wat wel overeenkomt met je omschrijving.
Iemand in dit topic had geen run door een bug in de app (?) waarbij het ene over het andere heen was gepland: Kirvis in "Weheat warmtepompen"
Die situatie was misschien wel anders (of Weheat heeft de fallback beter geimplementeerd), want daar werd hij helemaal niet meer uitgevoerd.
[ Voor 17% gewijzigd door orillion op 13-02-2026 11:38 ]
bij mij heeft ie vandaag ook spontaan een legionella run gedaan, terwijl ik die op maandag gepland heb staan, en hij heeft afgelopen maandag ook gedraaid. Heel vreemd.
12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
Staat al weken op zondag en heeft hem ook telkens zondag gedaan.orillion schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Stond die legionellarun al die tijd op zondag gepland? Werd er op zondag ook nog een run uitgevoerd, of had je er maar één per week?
Als de zondag niet wordt uitgevoerd om wat voor reden dan ook (bug of niet halen van de temperatuur) dan valt Weheat als het goed is terug op automatisch na een week de run uitvoeren, wat wel overeenkomt met je omschrijving.
Iemand in dit topic had geen run door een bug in de app (?) waarbij het ene over het andere heen was gepland: Kirvis in "Weheat warmtepompen"
Die situatie was misschien wel anders (of Weheat heeft de fallback beter geimplementeerd), want daar werd hij helemaal niet meer uitgevoerd.
Dus dat zou het niet moeten zijn.
Ga eens kijken als ik hem nu standaard op vrijdag middag zet. Of ie het dan wel een week vol houdt
Lekker warm douchenAeien schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:02:
Het is weer zover:
Maakt voor de douche temp niet uit (met een thermostaatkraan).STIMPPYYY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Lekker warm douchen. Een keer gehad hier. Spontane legionella. in 1.5 jaar. Is er iets uit de grafieken te ontdekken mss
Maar wellicht is er weer een firmware update geweest ?
Mijn CV pomp heeft afgelopen dinsdag een tijdje staan draaien zonder reden. Was een vorige keer ook dat er toen onverklaarbaar de CV pomp ging draaien.
En dat een update het legionella schema in de war heeft gegooid ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
ja zou toch mooi zijn als we de firmware versie in de app of het portaal kunnen zien. Zou zeker wat meer duidelijkheid geven. Ik heb dit al gevraagd in de feedback, maar tot op heden geen antwoord hierop
12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
0
Mijn installateur heeft deze als pilot gekregen van Weheat en aan mij geleverd. Weheat heeft er publiekelijk nog niets over bekend gemaakt.Mausssie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:24:
@Stoker en @Carboy54 jullie waren volgens mij naar de beurs gegaan.
Werd er door Weheat nog iets gemeld over hun eigen fancoils/LT-radiatoren?
Door wat omstandigheden zijn ze nog niet opgehangen en heb ik ze nog in de doos. Volgende week worden ze gemonteerd door de installateur. Ik kan mijn ervaringen dan delen. De specificaties zijn veelbelovend.
[ Voor 5% gewijzigd door GvNL op 13-02-2026 15:00 ]
Weheat Sparrow – let op hydraulische opzet en verantwoordelijkheid
Ik schrijf dit niet om een oplossing te krijgen, maar om andere gebruikers bewust te maken.
Sinds 26 december heb ik 11 storingen gehad met mijn Sparrow P60 (184 m² woning, 2018, volledig vloerverwarming met zones). Flow schommelt tussen 0.25 en 0.85 m³/h, legionella draaide niet automatisch, defrost ging structureel via het tapwater en verwarming viel meerdere keren uren uit.
De voorgestelde oplossing is een AVDO toevoegen. Maar volgens de documentatie van Weheat ligt de kern bij de hydraulische opzet. Veel installaties lijken standaard te zijn uitgevoerd met:
Buffervat in serie
Zoneregeling
Geen hydraulische scheiding
Later een AVDO om minimale flow te halen
Bij lage flow (< ±0.85 m³/h) draait de P60 buiten ontwerpcondities.
Wat mij vooral opvalt: bij problemen verwijst de installateur naar Weheat (software/gedrag), en Weheat naar de installateur (hydrauliek). Er ontstaat zo een verantwoordelijkheidsgat, terwijl Weheat installateurs actief als “partner” promoot via hun website.
Ik zie op Google en Trustpilot 25+ vergelijkbare klachten bij verschillende installateurs. Dat doet vermoeden dat dit breder kan spelen.
Nogmaals: ik zoek hier geen oplossing.
Ik wil vooral dat Sparrow-eigenaren hun flow en hydraulische opzet controleren.
Als meerdere gebruikers dit herkennen, dan moeten we misschien gezamenlijk duidelijkheid vragen over correcte hydraulische uitvoering en verantwoordelijkheidsverdeling. Eventueel via ACM.
Ik schrijf dit niet om een oplossing te krijgen, maar om andere gebruikers bewust te maken.
Sinds 26 december heb ik 11 storingen gehad met mijn Sparrow P60 (184 m² woning, 2018, volledig vloerverwarming met zones). Flow schommelt tussen 0.25 en 0.85 m³/h, legionella draaide niet automatisch, defrost ging structureel via het tapwater en verwarming viel meerdere keren uren uit.
De voorgestelde oplossing is een AVDO toevoegen. Maar volgens de documentatie van Weheat ligt de kern bij de hydraulische opzet. Veel installaties lijken standaard te zijn uitgevoerd met:
Buffervat in serie
Zoneregeling
Wat mij vooral opvalt: bij problemen verwijst de installateur naar Weheat (software/gedrag), en Weheat naar de installateur (hydrauliek). Er ontstaat zo een verantwoordelijkheidsgat, terwijl Weheat installateurs actief als “partner” promoot via hun website.
Ik zie op Google en Trustpilot 25+ vergelijkbare klachten bij verschillende installateurs. Dat doet vermoeden dat dit breder kan spelen.
Als meerdere gebruikers dit herkennen, dan moeten we misschien gezamenlijk duidelijkheid vragen over correcte hydraulische uitvoering en verantwoordelijkheidsverdeling. Eventueel via ACM.
Dit herken ik niet met de Weheat Sparrow.
Maar ik zie een aantal dingen die ik niet zo goed kan rijmen:
Zonneregeling - een serieel vat - weinig flow —> waarom is er gekozen voor een serie vat?
Als je te weinig flow hebt, dan kan hij teveel warmte omtrekken aan het water bij een defrost —> kan een storing opleveren.
Als je 0,25m3 flow hebt, dan kan dat een probleem opleveren. —> delta tussen in en uit te grot. Maar ook alleen de flow zelf al: Onder de 0,6 of 0,7m3 dacht ik bij een Sparrow
Ik heb ook een Sparrow, staat 20m van de woning af, 50% pompsnelheid en 1m3/h flow. Zelfs met een vloertemperstuur van 23graden en deden buitentemperatuur kan ik zonder problemen neen defrost draaien.
Heb je wat foto’s van je systeem? Kijken wij even mee.
Zonneregeling - een serieel vat - weinig flow —> waarom is er gekozen voor een serie vat?
Als je te weinig flow hebt, dan kan hij teveel warmte omtrekken aan het water bij een defrost —> kan een storing opleveren.
Als je 0,25m3 flow hebt, dan kan dat een probleem opleveren. —> delta tussen in en uit te grot. Maar ook alleen de flow zelf al: Onder de 0,6 of 0,7m3 dacht ik bij een Sparrow
Ik heb ook een Sparrow, staat 20m van de woning af, 50% pompsnelheid en 1m3/h flow. Zelfs met een vloertemperstuur van 23graden en deden buitentemperatuur kan ik zonder problemen neen defrost draaien.
[ Voor 20% gewijzigd door Stoker op 13-02-2026 21:00 ]
Vet. Heb je er een fotootje van?GvNL schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:54:
[...]
Mijn installateur heeft deze als pilot gekregen van Weheat en aan mij geleverd. Weheat heeft er publiekelijk nog niets over bekend gemaakt.
Door wat omstandigheden zijn ze nog niet opgehangen en heb ik ze nog in de doos. Volgende week worden ze gemonteerd door de installateur. Ik kan mijn ervaringen dan delen. De specificaties zijn veelbelovend.
Dank voor uw reactie.Stoker schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:41:
Dit herken ik niet met de Weheat Sparrow.
Ik wil graag verduidelijken dat de keuze voor het seriële buffervat niet door mij is gemaakt. Het hydraulisch ontwerp is volledig voorgesteld en uitgevoerd door de installateur. Ik heb geen technische achtergrond in hydraulische systemen en ben destijds uitgegaan van de expertise van de installateur en de fabrikant.
Het systeem betreft een zonale vloerverwarming met een serie-buffervat. Vanaf 26 december zijn herhaaldelijk lage flowwaarden gemeten, waaronder momenten rond 0,25 m³/h. Deze lage flow trad op ondanks dat alle zones geopend waren.
De gemeten delta T liep daarbij regelmatig sterk op. Tijdens defrostmomenten lijkt er onvoldoende beschikbare energie in het CV-circuit te zijn, waarna het systeem warmte onttrekt aan het tapwatercircuit. Dit heeft geleid tot storingen en onderbrekingen.
De installateur heeft inmiddels erkend dat de installatie niet optimaal functioneert en heeft als voorgestelde oplossing het plaatsen van een AVDO genoemd, maar dit is nog niet uitgevoerd.
:strip_exif()/f/image/ONRIHagY7An1RHSHrYxPTRCF.jpg?f=fotoalbum_large)
Mmm. Ja een installatie afzeiken is natuurlijk heel gemakkelijk.
Maar wat jij schrijft is echt aan de installatie te wijden:
22mm leidingen en daarna door op een Rehau 25 of zelfs 20?
Jou problemen komen voornamelijk voort uit de flow, je kan een extra pomp of iets plaatsen om meer flow te creëren, maar weet niet of dat echt een oplossing is.
Misschien kan je beter je verhaal aanpassen naar een installateur dan Weheat of de Sparrow.
Om toch een beetje te helpen; kan je eens de pwm stekker lostrekken en dan 2 groepen volledig open zetten? Zo druk je alle lucht eruit ui die twee groepen. Dit herhaal je over de paar groepen, daarna druk je het pwm kabeltje er weer in. Ligt je flow dan hoger?
Jou problemen komen voornamelijk voort uit de flow, je kan een extra pomp of iets plaatsen om meer flow te creëren, maar weet niet of dat echt een oplossing is.
Misschien kan je beter je verhaal aanpassen naar een installateur dan Weheat of de Sparrow.
Om toch een beetje te helpen; kan je eens de pwm stekker lostrekken en dan 2 groepen volledig open zetten? Zo druk je alle lucht eruit ui die twee groepen. Dit herhaal je over de paar groepen, daarna druk je het pwm kabeltje er weer in. Ligt je flow dan hoger?
Is de verantwoordelijkheid van de installateur niet Weheat. Weheat is fabrikant. Seriebuffer en zoneregeling gaan niet samen. Of een parallel buffer met pomp of de zoneregeling eraf en dan met leidingen van voldoende diameter en de juiste vloerverdeler. Een Avdo is symptoombestrijding en is niet de oplossing. Een Sparrow heeft gewoon 1 m3 per uur nodig. Vaak lukt dat al met 50% pwm vermogen en correcte leidingdiameter bij een goed ontworpen installatie.debayan3250 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:33:
Weheat Sparrow – let op hydraulische opzet en verantwoordelijkheid
Buffervat in serie
Zoneregeling
Voor de duidelijkheid: dit is voor mij niet begonnen als een discussie over Weheat. Mijn eerste aanspreekpunt is altijd de installateur geweest.Stoker schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:21:
Mmm. Ja een installatie afzeiken is natuurlijk heel gemakkelijk.
Wat er vervolgens gebeurde, is het volgende:
December – januari: Bij herhaalde storingen gaf de installateur aan dat Weheat het probleem aan het onderzoeken was. Dit heeft ongeveer een maand geduurd.
Contact met Weheat (algemene vraag):
Ik heb Weheat benaderd met algemene vragen over zoneregeling, serie-buffervat en defrostgedrag. In eerste instantie kreeg ik uitleg die overeenkomt met hun eigen documentatie over hydraulische principes.
Specifieke vraag over mijn installatie:
Toen ik vroeg of zij konden bevestigen of mijn specifieke opstelling correct was, kreeg ik te horen dat hydraulische configuratie niet onder hun verantwoordelijkheid valt.
Verwijzing naar “gecertificeerde partners”:
Op mijn vraag wie dan wel een onafhankelijke beoordeling kan doen, werd ik verwezen naar hun website om een gecertificeerde partner te kiezen. Dat is precies hoe ik oorspronkelijk bij deze installateur ben uitgekomen.
Defrost/DHW-kwestie:
Bij het probleem dat defrost uitsluitend uit het tapwatercircuit werd gevoed, gaf de installateur aan dat zij geen controle hebben over software- of regelwijzigingen.
Weheat gaf aan dat de installateur alle benodigde toegang en controle heeft om instellingen aan te passen.
Mijn punt is dus niet primair het technische probleem zelf. Dat zal ik oplossen via deze installateur of, indien nodig, via een derde partij.
Het kernpunt is dat op de website van Weheat wordt aangegeven dat men bij problemen advies moet inwinnen bij gecertificeerde partners. In de praktijk ontstaat er echter een situatie waarin bij structurele problemen de verantwoordelijkheid over en weer wordt verwezen.
Dat is de context van mijn bericht.
Op zichzelf beschouwd wel, maar het beeld verandert behoorlijk wanneer je een artikel zoals dit leest. https://www.weheat.nl/inz...neratie-kiest-voor-weheatCarboy54 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Is de verantwoordelijkheid van de installateur niet Weheat. Weheat is fabrikant. Seriebuffer en zoneregeling gaan niet samen. Of een parallel buffer met pomp of de zoneregeling eraf en dan met leidingen van voldoende diameter en de juiste vloerverdeler. Een Avdo is symptoombestrijding en is niet de oplossing. Een Sparrow heeft gewoon 1 m3 per uur nodig. Vaak lukt dat al met 50% pwm vermogen en correcte leidingdiameter bij een goed ontworpen installatie.
Dus stel je deze partij verantwoordelijk voor een ondeugdelijke installatie. Deze installateur mag zijn huiswerk over doen. Helaas komen wij dat te vaak tegen bij kleine en ook grote landelijke installateurs. Weheat moet hier lering uit trekken en maatregelen nemen. Een warmtepomp vereist gedegen kennis en opleiding en dat levert een middagje cursus niet op blijkt hier maar weer uit.debayan3250 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:58:
[...]
Op zichzelf beschouwd wel, maar het beeld verandert behoorlijk wanneer je een artikel zoals dit leest. https://www.weheat.nl/inz...neratie-kiest-voor-weheat
Precies mijn punt, maar wat het onvermogen is om een foute installatie als fout aan te kaarten, verbaast me. Ze kiezen er dus voor om een ondermaatse installateur voorrang te geven boven het probleem van de consument.Carboy54 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:06:
[...]
Dus stel je deze partij verantwoordelijk voor een ondeugdelijke installatie. Deze installateur mag zijn huiswerk over doen. Helaas komen wij dat te vaak tegen bij kleine en ook landelijke installateurs. Weheat moet hier lering uit trekken en maatregelen nemen. Een warmtepomp vereist gedegen kennis en opleiding en dat levert een middagje cursus niet op blijkt hier maar weer uit.
Helaas zijn dit de groeistuipen van een snel groeiende onderneming als Weheat. Heel frustrerend en vervelend. Installateurs met kennis van zaken kunnen dit oplossen.debayan3250 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:12:
[...]
Precies mijn punt, maar wat het onvermogen is om een foute installatie als fout aan te kaarten, verbaast me. Ze kiezen er dus voor om een ondermaatse installateur voorrang te geven boven het probleem van de consument.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2026 23:13 ]
Vraag: klopt het dat de flint P40 input nooit hoger dan 1400W is? Niet hoger aan te passen door installateur?(ik heb in de praktijk op 100% 1370 W maximaal gezien). Dus daar mag je groep niet op vastlopen
Het hoogste wat mijn HomeWizard kWh-meter heeft gemeten was 2079W. Dat was met die extreme kou en sneeuw in januari.Gelderland01 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:18:
Vraag: klopt het dat de flint P40 input nooit hoger dan 1400W is? Niet hoger aan te passen door installateur?(ik heb in de praktijk op 100% 1370 W maximaal gezien). Dus daar mag je groep niet op vastlopent
[ Voor 34% gewijzigd door orillion op 14-02-2026 08:09 ]
Hier inderdaad nog niet boven de 1310W geweest dit jaar.Gelderland01 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:18:
Vraag: klopt het dat de flint P40 input nooit hoger dan 1400W is? Niet hoger aan te passen door installateur?(ik heb in de praktijk op 100% 1370 W maximaal gezien). Dus daar mag je groep niet op vastlopen
Op zich klopt dat de AVDO een hogere flow door de weheat zal geven omdat je daarmee een bypass voor de flow geeft zodat die hoger kan zijn als de flow niet in het verwarm systeem “past”.debayan3250 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:13:
[...]
Dank voor uw reactie.
Ik wil graag verduidelijken dat de keuze voor het seriële buffervat niet door mij is gemaakt. Het hydraulisch ontwerp is volledig voorgesteld en uitgevoerd door de installateur. Ik heb geen technische achtergrond in hydraulische systemen en ben destijds uitgegaan van de expertise van de installateur en de fabrikant.
Het systeem betreft een zonale vloerverwarming met een serie-buffervat. Vanaf 26 december zijn herhaaldelijk lage flowwaarden gemeten, waaronder momenten rond 0,25 m³/h. Deze lage flow trad op ondanks dat alle zones geopend waren.
De gemeten delta T liep daarbij regelmatig sterk op. Tijdens defrostmomenten lijkt er onvoldoende beschikbare energie in het CV-circuit te zijn, waarna het systeem warmte onttrekt aan het tapwatercircuit. Dit heeft geleid tot storingen en onderbrekingen.
De installateur heeft inmiddels erkend dat de installatie niet optimaal functioneert en heeft als voorgestelde oplossing het plaatsen van een AVDO genoemd, maar dit is nog niet uitgevoerd.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar… persoonlijk vind ik dit een zeer onwenselijk idee.
Immers… je stuurt Defacto het opgewarmde water on afgekoeld retour.
0.25m3/uur door je verwarmings circuit is extreem weinig. Dat moet echt meer kunnen.
Je hebt nog nog niet verteld hoe groot je afgifte systeem precies is, hoeveel radiatoren hoeveel vloerverwarmingen en hoeveel slangen per vloer.
Ik krijg hier toch zeker 0.2m3/uur per vloerverwarmingslang flow, misschien wel 0.3.
Dus met totaal 5 vloerverwarmingslangen moet je zeker 1m3/uur flow kunnen halen.
Bij een zone systeem: eerst echt alle zones open zetten en niks regelen. Zorgen dat de boel fatsoenlijk draait met alle zones open.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Eens! Eerst maar eens al je zones en al je flowmeters openzetten. 0,3 m3 is echt veel te weinig.Stefannn schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:26:
[...]
Op zich klopt dat de AVDO een hogere flow door de weheat zal geven omdat je daarmee een bypass voor de flow geeft zodat die hoger kan zijn als de flow niet in het verwarm systeem “past”.
Maar… persoonlijk vind ik dit een zeer onwenselijk idee.
Immers… je stuurt Defacto het opgewarmde water on afgekoeld retour.
0.25m3/uur door je verwarmings circuit is extreem weinig. Dat moet echt meer kunnen.
Je hebt nog nog niet verteld hoe groot je afgifte systeem precies is, hoeveel radiatoren hoeveel vloerverwarmingen en hoeveel slangen per vloer.
Ik krijg hier toch zeker 0.2m3/uur per vloerverwarmingslang flow, misschien wel 0.3.
Dus met totaal 5 vloerverwarmingslangen moet je zeker 1m3/uur flow kunnen halen.
Bij een zone systeem: eerst echt alle zones open zetten en niks regelen. Zorgen dat de boel fatsoenlijk draait met alle zones open.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Gelderland01 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:18:
Voor de mensen met een hybride opstelling: hoe ziet het er bij jullie uit als de cv-ketel bijspringt? De installateur is mijn systeem al eens van opentherm naar aan/uit komen zetten. Erna bleek er een keerklep teveel te zijn. Daarna moest het vermogen van de cv-ketel omhoog. Ik snap dat dat pendelen onwenselijk is. Vreemdgenoeg lijkt ie ook steeds meer gas te vragen. Met kerst was 2 kuub over de hele dag voldoende, nu zijn er dagen van rond de 0 graden waarbij de ketel 5 kuub bijstookt. Daar baal ik best van.
Hi all, ik heb een Blackbird installatie met parallel buffervat. Deze staat met dit koude weer 100% te stampen om het water op 37 graden te krijgen. Tot de defrost komt en daarna begint hij weer. Wat ik zie is dat de watertemperatuur huis in ongeveer 4,5 graad afwijkt van de pomp uit. Daardoor begin ik me steeds meer af te vragen of dat buffervat wel goed is aangesloten. Kunnen jullie met jullie expertise eens kijken? De cold water. Inlet is aangesloten op de pijp waar het warme water het huis binnen komt. De andere warm water outlet gaat naar de warmtepomp.
Ik heb nu het idee dat het warme water uit het buffervat rechtstreeks naar de pomp gaat en dat wat uit de pomp komt gemengd wordt met het koude water onder uit het buffervat. Klopt mijn idee?
:strip_exif()/f/image/W3dLfDH6GSCjYsa5iZJMJqtN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu het idee dat het warme water uit het buffervat rechtstreeks naar de pomp gaat en dat wat uit de pomp komt gemengd wordt met het koude water onder uit het buffervat. Klopt mijn idee?
:strip_exif()/f/image/W3dLfDH6GSCjYsa5iZJMJqtN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door cwoldendorp op 14-02-2026 13:23 ]
Razer in "Weheat warmtepompen"here2stay schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:15:
Voor de mensen met een hybride opstelling: hoe ziet het er bij jullie uit als de cv-ketel bijspringt? De installateur is mijn systeem al eens van opentherm naar aan/uit komen zetten. Erna bleek er een keerklep teveel te zijn. Daarna moest het vermogen van de cv-ketel omhoog. Ik snap dat dat pendelen onwenselijk is. Vreemdgenoeg lijkt ie ook steeds meer gas te vragen. Met kerst was 2 kuub over de hele dag voldoende, nu zijn er dagen van rond de 0 graden waarbij de ketel 5 kuub bijstookt. Daar baal ik best van.
[Afbeelding]
Dat is behoorlijk! Hier mijn hybride opstelling op 2e Kerstdag en op 11 januari (de laatste dag dat de CV-ketel moest bijspringen).here2stay schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]
Tot 1e Kerstdag draaide ik open OpenTherm. Daarna gewisseld naar Stooklijn.
2e Kerstdag
/f/image/AKk2Bfm0ykgVdKdni1UvbviW.png?f=fotoalbum_large)
11 januari:
/f/image/KSiOz99S6d2bjhgf6xiwj81H.png?f=fotoalbum_large)
Mijn CV-ketel heeft in totaal dit stookseizoen maar voor ~25m3 bij moeten springen
Iemand die kan bevestigen of dit normaal is? Zie dat temp-onder van boilervat afgelopen 2 dagen is gestegen van 12 naar 14.8gr. Geen gebruik van sww afgelopen 2 dagen.
[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 14-02-2026 14:32 ]
Uiteraard is er wel iets van warmte uitwisseling met de lagen erboven. Zie bijvoorbeeld deze grafiek, het trekt naar elkaar toe.STIMPPYYY schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:32:
Iemand die kan bevestigen of dit normaal is? Zie dat temp-onder van boilervat afgelopen 2 dagen is gestegen van 12 naar 14.8gr. Geen gebruik van sww afgelopen 2 dagen.
:strip_exif()/f/image/bo5UHWPqk9B9K4hwwQYTrHvU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/88Mwhobn3EQ7dz3LvAVgjUcj.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, mijn installatie staat en is volgens mij ook goed afgesteld. Met de huidige buitentemperaturen blijft het binnen lekker warm en het sanitair warm water is ook netjes op temperatuur.
Nu is het vooral een kwestie van de grafieken en waardes goed leren interpreteren 😊
Vraagje aan de “all-electric” gebruikers:
Is de CV-pomp bij jullie een ander type dan de 2 circulatiepompen?
Ik heb hier pompen van Wilo: 2× op constant toerental en 1× drukgestuurd. Ben benieuwd hoe dat bij anderen is ingericht.
iddqd idkfa
Extra pomp is blijkbaar voor een parallel buffervat. Waarom is daar voor gekozen?ComPeter schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo, mijn installatie staat en is volgens mij ook goed afgesteld. Met de huidige buitentemperaturen blijft het binnen lekker warm en het sanitair warm water is ook netjes op temperatuur.
Nu is het vooral een kwestie van de grafieken en waardes goed leren interpreteren 😊
Ik heb hier pompen van Wilo: 2× op constant toerental en 1× drukgestuurd. Ben benieuwd hoe dat bij anderen is ingericht.
Vraagje, hoe lang was nou de installatietijd en met hoeveel personen?ComPeter schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De extra pomp is geplaatst omdat het buffervat parallel is aangesloten. Hierdoor werken de warmtepomp en het verwarmingssysteem onafhankelijk van elkaar. De pomp zorgt ervoor dat er genoeg water door het verwarmingssysteem blijft stromen en dat de warmtepomp goed kan blijven functioneren.Carboy54 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Extra pomp is blijkbaar voor een parallel buffervat. Waarom is daar voor gekozen?
iddqd idkfa
Dag 1, 3 personen 8:00 - 15:30Technician- schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:27:
[...]
Vraagje, hoe lang was nou de installatietijd en met hoeveel personen?
Dag 2 1 peroon van 8:00 - 18:00, 1 persoon 12:30 - 16:00
iddqd idkfa
Mits voldoende waterinhoud zonder na regeling en 1 temperatuur voor de woning overbodig en minder efficiënt.ComPeter schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:27:
[...]
De extra pomp is geplaatst omdat het buffervat parallel is aangesloten. Hierdoor werken de warmtepomp en het verwarmingssysteem onafhankelijk van elkaar. De pomp zorgt ervoor dat er genoeg water door het verwarmingssysteem blijft stromen en dat de warmtepomp goed kan blijven functioneren.
https://renewableheatingh...cient-installation-guide/
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 14-02-2026 17:43 ]
Waarvan akte, bedanktCarboy54 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Mits voldoende waterinhoud zonder na regeling en 1 temperatuur voor de woning overbodig en inefficiënt.
iddqd idkfa
Op wat voor poten staat jouw blackbird? Ik zie geen tegels, bigfoots of iets anders.ComPeter schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat is andere koek dan bij mij. Ik was alleen in januari al bijna 80 kuub gas kwijt. Maar toen was het idee nog dat de ketel en pomp elkaar tegenwerkten door een teveel aan keerkleppen.JeroenVerweij schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Dat is behoorlijk! Hier mijn hybride opstelling op 2e Kerstdag en op 11 januari (de laatste dag dat de CV-ketel moest bijspringen).
Tot 1e Kerstdag draaide ik open OpenTherm. Daarna gewisseld naar Stooklijn.
2e Kerstdag
[Afbeelding]
11 januari:
[Afbeelding]
Mijn CV-ketel heeft in totaal dit stookseizoen maar voor ~25m3 bij moeten springen
Het begint me wel te ergeren dat er geen oplossing lijkt te komen. Nu is de maximale temperatuur verlaagd en eventueel moet het vermogen van de cv-ketel wederom omhoog.
Een heel verhaal , je moet toch bij je installateur zijn.debayan3250 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:53:
[...]
Voor de duidelijkheid: dit is voor mij niet begonnen als een discussie over Weheat. Mijn eerste aanspreekpunt is altijd de installateur geweest.
Wat er vervolgens gebeurde, is het volgende:
December – januari: Bij herhaalde storingen gaf de installateur aan dat Weheat het probleem aan het onderzoeken was. Dit heeft ongeveer een maand geduurd.
Contact met Weheat (algemene vraag):
Ik heb Weheat benaderd met algemene vragen over zoneregeling, serie-buffervat en defrostgedrag. In eerste instantie kreeg ik uitleg die overeenkomt met hun eigen documentatie over hydraulische principes.
Specifieke vraag over mijn installatie:
Toen ik vroeg of zij konden bevestigen of mijn specifieke opstelling correct was, kreeg ik te horen dat hydraulische configuratie niet onder hun verantwoordelijkheid valt.
Verwijzing naar “gecertificeerde partners”:
Op mijn vraag wie dan wel een onafhankelijke beoordeling kan doen, werd ik verwezen naar hun website om een gecertificeerde partner te kiezen. Dat is precies hoe ik oorspronkelijk bij deze installateur ben uitgekomen.
Defrost/DHW-kwestie:
Bij het probleem dat defrost uitsluitend uit het tapwatercircuit werd gevoed, gaf de installateur aan dat zij geen controle hebben over software- of regelwijzigingen.
Weheat gaf aan dat de installateur alle benodigde toegang en controle heeft om instellingen aan te passen.
Mijn punt is dus niet primair het technische probleem zelf. Dat zal ik oplossen via deze installateur of, indien nodig, via een derde partij.
Het kernpunt is dat op de website van Weheat wordt aangegeven dat men bij problemen advies moet inwinnen bij gecertificeerde partners. In de praktijk ontstaat er echter een situatie waarin bij structurele problemen de verantwoordelijkheid over en weer wordt verwezen.
Dat is de context van mijn bericht.
Hem de kans geven het op te lossen.
Anders in overleg een andere installateur naar je installatie laten kijken .
Je hebt toch installatiegarantie .
Al een keer op stooklijn gezet??here2stay schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:15:
[Afbeelding]
Mijn hybride Flint doet het zonder ondersteuning van de cv. Heb alleen radiatoren in huis.
Heb je een schema / foto van je installatie?here2stay schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:34:
[...]
Ja dat is andere koek dan bij mij. Ik was alleen in januari al bijna 80 kuub gas kwijt. Maar toen was het idee nog dat de ketel en pomp elkaar tegenwerkten door een teveel aan keerkleppen.
Het begint me wel te ergeren dat er geen oplossing lijkt te komen. Nu is de maximale temperatuur verlaagd en eventueel moet het vermogen van de cv-ketel wederom omhoog.
Heeft iemand hier mogelijk een antwoord op?cwoldendorp schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:39:
Hi all, ik heb een Blackbird installatie met parallel buffervat. Deze staat met dit koude weer 100% te stampen om het water op 37 graden te krijgen. Tot de defrost komt en daarna begint hij weer. Wat ik zie is dat de watertemperatuur huis in ongeveer 4,5 graad afwijkt van de pomp uit. Daardoor begin ik me steeds meer af te vragen of dat buffervat wel goed is aangesloten. Kunnen jullie met jullie expertise eens kijken? De cold water. Inlet is aangesloten op de pijp waar het warme water het huis binnen komt. De andere warm water outlet gaat naar de warmtepomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een parallel buffervat heeft toch 4 aansluitpunten? Dit lijkt een seriegeplaatst vat?cwoldendorp schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:45:
[...]
Heeft iemand hier mogelijk een antwoord op?
Als je denkt dat het verkeerd om gemonteerd is dan lijkt me dat niet goed. Ik kan het op je fotos niet checken.
4,5 graad lijkt me heel veel afwijking, dat moet toch onder de 1 graad liggen. Wat is je temp huis in en warmtepomp in (retour)? Heb je een P80? Hoeveel energie gebruikte je eerder in kuubs gas?
Zit nog niet vast, schroefjes zijn niet meegeleverd!wbdj schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:32:
[...]
Welkom Peter.
Zit het butterfly dakje halve slag gedraaid?
g
iddqd idkfa
Zeker. Ook dan moet de cv bijspringen. Ik heb vv en 2 radiatoren boven.Ronnie27 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:23:
[...]
Al een keer op stooklijn gezet??
Mijn hybride Flint doet het zonder ondersteuning van de cv. Heb alleen radiatoren in huis.
Mijn temp huis in is op dit moment 38,7 de retour (warmtepomp in) 37,2. Als ik dat verschil zie wordt er maar weinig warmte in huis besteed.. Terwijl alle radiatoren max open staan en het lekker warm is in huis. Ik heb inderdaad een P80. Het huis is best groot, eerder verstookt en we zo een 2000 m3 gas per jaar waarvan ongeveer 250 m3 voor douchen.Pr088 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:51:
[...]
Een parallel buffervat heeft toch 4 aansluitpunten? Dit lijkt een seriegeplaatst vat?
Als je denkt dat het verkeerd om gemonteerd is dan lijkt me dat niet goed. Ik kan het op je fotos niet checken.
4,5 graad lijkt me heel veel afwijking, dat moet toch onder de 1 graad liggen. Wat is je temp huis in en warmtepomp in (retour)? Heb je een P80? Hoeveel energie gebruikte je eerder in kuubs gas?
Dit buffervat heeft inderdaad maar 2 aansluitingen en zou parallel aangesloten moeten zijn. Zou het daar fout gaan? Vannacht heeft hij weer 100% zitten stampen, en hoewel geen defrosts, toch 4x de cv erbij moeten trekken.
[ Voor 5% gewijzigd door cwoldendorp op 15-02-2026 08:27 ]
2000m3 is ook we echt het matje voor een Blackbird. Eigenlijk net te veel als ik m adviseer. (vermogen maar ook geluid op volgas.)
Als je delta zo klein is, dan moet je gaan knijpen, het water minder hard laten gaan om z’n warmte kwijt te raken.
Het kan ook zijn dat 1 radiator of twee radiatoren verzieken, even de verschillende retouren controleren: waterzijdig inregelen.
Als je delta zo klein is, dan moet je gaan knijpen, het water minder hard laten gaan om z’n warmte kwijt te raken.
Het kan ook zijn dat 1 radiator of twee radiatoren verzieken, even de verschillende retouren controleren: waterzijdig inregelen.
[ Voor 16% gewijzigd door Stoker op 15-02-2026 08:30 ]
Ik moet wel zeggen dat daar extreem veel douchewater in zit. Ik heb 1 radiator die verkeerd om is aangesloten, zou dat een boosdoener kunnen zijn? Deze inmiddels even dicht gezet, wellicht gaat dat helpen?Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:28:
2000m3 is ook we echt het matje voor een Blackbird. Eigenlijk net te veel als ik m adviseer. (vermogen maar ook geluid op volgas.)
[ Voor 4% gewijzigd door cwoldendorp op 15-02-2026 08:34 ]
Als hij onderaf aanvoert, dan wordt de radiator maar aan 1 kant warm ipv compleet. Het kan dan idd gemakkelijk stromen en een oorzaak zijn
Jeetje. Ieder zo z'n eigen gewoontes. Maar dat vind ik wel een heel hoog gemiddelde.Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:39:
250m3 is niet extreem veel voor douchen.. eerder het gemiddelde
Ja, er zal ergens een bypass zitten m.i.cwoldendorp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:10:
[...]
Mijn temp huis in is op dit moment 38,7 de retour (warmtepomp in) 37,2. Als ik dat verschil zie wordt er maar weinig warmte in huis besteed.. Terwijl alle radiatoren max open staan en het lekker warm is in huis. Ik heb inderdaad een P80. Het huis is best groot, eerder verstookt en we zo een 2000 m3 gas per jaar waarvan ongeveer 250 m3 voor douchen.
Dit buffervat heeft inderdaad maar 2 aansluitingen en zou parallel aangesloten moeten zijn. Zou het daar fout gaan? Vannacht heeft hij weer 100% zitten stampen, en hoewel geen defrosts, toch 4x de cv erbij moeten trekken.
Helaas is 95% van de berichten die ik hier lees gerelateerd aan issues met de installatie.
En eigenlijk niet de warmtepomp.
Zowel fouten in de nieuwe installatie.
Als vaak combinatie van de oude met de nieuwe.
Inregelen inregelen inregelen.
YouTube: Daikin + Intergas cv ketel Onder de Loep in Oosterhout 🔧
Hier staan, op beetje irritante manier verteld, heel veel filmpjes van wat er zoal fout gaat.
Dat denk ik dus ook. Terwijl dit een simpel systeem is.Degast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:13:
[...]
Ja, er zal ergens een bypass zitten m.i.
Helaas is 95% van de berichten die ik hier lees gerelateerd aan issues met de installatie.
En eigenlijk niet de warmtepomp.
Zowel fouten in de nieuwe installatie.
Als vaak combinatie van de oude met de nieuwe.
Inregelen inregelen inregelen.
YouTube: Daikin + Intergas cv ketel Onder de Loep in Oosterhout 🔧
Hier staan, op beetje irritante manier verteld, heel veel filmpjes van wat er zoal fout gaat.
Inmiddels de radiator dicht gezet. Eens zien wat er gebeurt.Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:38:
Als hij onderaf aanvoert, dan wordt de radiator maar aan 1 kant warm ipv compleet. Het kan dan idd gemakkelijk stromen en een oorzaak zijn
Als je hem gaat knijpen. Gaat het dan niet heel erg suizen bij de radiator/convrctor?Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:28:
Zijn de 4 zijden allemaal verschillend?wbdj schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:32:
[...]
Welkom Peter.
Zit het butterfly dakje halve slag gedraaid?
Welke thermostaat dan? Want die van mij heeft dit niet als optie.
Ze hebben er juist geen simpel systeem van gemaakt met een parallel buffervat. Een simpel systeem heeft GEEN buffervat en hooguit als er te weinig systeemvolume is een serie buffervat tbv defrost.cwoldendorp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Dat denk ik dus ook. Terwijl dit een simpel systeem is.
YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 15-02-2026 11:06 ]
PNI CT 45 kan je de hysterese met 0,1 graad instellen. Bij mij is de deadzone op 0,4 graden on/off ingesteld. Met een juiste stooklijn werkt dat perfect in een strakke lijn. Grijpt alleen in bij veel zoninval.Mg4gebruiker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:41:
[...]
Welke thermostaat dan? Want die van mij heeft dit niet als optie.
Hallo Tweakers, na jaren dankbaar vanaf de zijlijn gebruik te hebben gemaakt van deze website, heb ik nu een vraag waarop ik het antwoord zo snel niet vinden kan. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Sinds 12-02-2026 hebben we een WeHeat Flint FE. Probleem is als volgt:
- WP komt (zo goed als) nooit in de verwarm-modus, maar gaat voortdurend van standby naar legionella, totdat hij uiteindelijk een error geeft:
- rood lichtje binnenunit: flow error volgens installateur, maar in WeHeat portal/app lijkt alles normaal
- F0 op thermostaat.
- Tijdens “legionella”:
- komt bodem boilervat nooit boven 51 graden uit
- stijgt “water huis in” (~3 graden per uur).
- Kan de oneindige legionella-loop ontstaan doordat bodem vat nooit 20 minuten lang 64 graden is?
- Duidt het verwarmen van “water huis in” tijdens legionella op een installatie-probleem?
- Eerder in dit topic raadt iemand aan vloerverwarming/radiatoren dicht te zetten om dit te testen (legionella zou dan wél doorlopen). Ik heb dit niet gedaan, vanwege afraden installateur.
- Het feit dat bovenstaande kan voortkomen uit een probleem met keerkleppen (eerder in dit topic, vergelijkbare symptomen) heb ik ook aangekaart bij installateur, maar deze zouden alleen in hybride opstelling aanwezig zijn. Klopt dat?
- WeHeat portal/app registreert correct gewenste en daadwerkelijke kamertemperatuur. Ook wanneer de Flint in standby verkeert, gaat hij echter niet over op verwarmen. Verhogen van gewenste temperatuur op thermostaat verandert hier niets aan. Deze verandering is wel meteen af te lezen in portal/app.
- Aangezien ik van een situatie met CV kom, zit er nog een gesloten verdeler met pomp tussen. Ik weet dat dit niet ideaal is, maar dit lijkt me niet de oorzaak van het probleem hierboven.
Ik heb in totaal 12 radiatoren vol open staan. Allemaal t22, variërend van 80 x 60 tot 60 x 250. Zou dat voldoende zijn om helemaal zonder buffer te kunnen werken? Heeft dat geen impact dat het oneens kouder wordt bij een defrosts?MotorBeast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:58:
[...]
Ze hebben er juist geen simpel systeem van gemaakt met een parallel buffervat. Een simpel systeem heeft GEEN buffervat en hooguit als er te weinig systeemvolume is een serie buffervat tbv defrost.
YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen
@1Ktsae20 Duidt het verwarmen van “water huis in” tijdens legionella op een installatie-probleem?
Kan, maar als sensor dicht bij SSW zou zitten kan dat ook issue zijn.
Stijgt temperatuur verwarmingen ook? (Tot 51 graden...?
(Anders in huis nu aardig koud aan het worden?)
Worden de juiste pompen wel aangestuurd?
Je kunt als buizen 50 graden worden best het verloop daarvan volgen door te voelen. En dus beredeneren of eea goed loopt.
Draai sowieso een eventuele bypass even dichter.
Het als test dichtdraaien van radiatoren en vvw kan natuurlijk geen kwaad. Storing heb je toch al..?
Kan, maar als sensor dicht bij SSW zou zitten kan dat ook issue zijn.
Stijgt temperatuur verwarmingen ook? (Tot 51 graden...?
(Anders in huis nu aardig koud aan het worden?)
Worden de juiste pompen wel aangestuurd?
Je kunt als buizen 50 graden worden best het verloop daarvan volgen door te voelen. En dus beredeneren of eea goed loopt.
Draai sowieso een eventuele bypass even dichter.
Het als test dichtdraaien van radiatoren en vvw kan natuurlijk geen kwaad. Storing heb je toch al..?
Ik heb maar 4 radiatoren beneden openstaan (ja kleintje erbij in toilet en schuur) en badkamer en heb een klein 50 liter buffertje in serie en voel helemaal niets van een defrost. Radiatoren blijven gewoon lauw tijdens een defrost. Het is dat de installateur perse die buffer wilde en anders niet wilde plaatsen maar zou hier gewoon eruit kunnen. Maar ja in serie doet bijna niets aan rendementsverlies. Ja geeft wellicht wat warmte af op zolder maar is binnen de schil dus geen verlies.cwoldendorp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Ik heb in totaal 12 radiatoren vol open staan. Allemaal t22, variërend van 80 x 60 tot 60 x 250. Zou dat voldoende zijn om helemaal zonder buffer te kunnen werken? Heeft dat geen impact dat het oneens kouder wordt bij een defrosts?
Ik draai hier al 12 jaar met warmtepompen over radiatoren zonder buffer. Dat was toen vloeken in de K.... Panasonic kwam bij mij kijken want dat was niet mogelijk vlgs de cursus leider want hij zat al 35 jaar in het vak. Onlangs weer bij hun op cursus geweest en wat schetste mijn verbazing.... Mits voldoende vrije waterinhoud is een buffervat niet noodzakelijkcwoldendorp schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Ik heb in totaal 12 radiatoren vol open staan. Allemaal t22, variërend van 80 x 60 tot 60 x 250. Zou dat voldoende zijn om helemaal zonder buffer te kunnen werken? Heeft dat geen impact dat het oneens kouder wordt bij een defrosts?
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2026 12:16 ]
Serie buffer is prima bij 4 radiatoren. Dat doen wij ook om het vrije volume te vergroten.MotorBeast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Ik heb maar 4 radiatoren beneden openstaan (ja kleintje erbij in toilet en schuur) en badkamer en heb een klein 50 liter buffertje in serie en voel helemaal niets van een defrost. Radiatoren blijven gewoon lauw tijdens een defrost. Het is dat de installateur perse die buffer wilde en anders niet wilde plaatsen maar zou hier gewoon eruit kunnen. Maar ja in serie doet bijna niets aan rendementsverlies. Ja geeft wellicht wat warmte af op zolder maar is binnen de schil dus geen verlies.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2026 12:19 ]
Mijn WP heeft 40 liter systeemvolume nodig tbv defrost. Dat haal ik volgens mij ook met die radiatoren maar voordeel is nu wel dat het water niet te ver afkoelt. Het vreet al stroom genoeg zo'n defrost dus wellicht zit daar toch weer een voordeel van een seriebuffer. Eerder weer op juiste aanvoertemperatuur. @cwoldendorp Parallel dus naar serie aan laten passen.Carboy54 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:18:
[...]
Serie buffer is prima bij 4 radiatoren. Dat doen wij ook om het vrije volume te vergroten.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 15-02-2026 12:37 ]
Ook op stooklijn bij een buitentemperatuur onder de 4 graden zou de cv pomp blijven draaien als het goed is. Tegen bevriezen van leidingen buiten.TMasterT schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:53:
Vraagje. Ik heb mijn P80 even op OT thermostaat gezet. Het valt me op dat de CV circulatiepomp aan blijft terwijl de warmtepomp op standby staat. Bij stooklijn is dat niet, dan gaat ook de CV circulatiepomp uit als de P80 op standby staat.
[Afbeelding]
Ah, dan is inderdaad omdat de temperatuur laag is, logisch. Bedankt!jeroendh schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:53:
[...]
Ook op stooklijn bij een buitentemperatuur onder de 4 graden zou de cv pomp blijven draaien als het goed is. Tegen bevriezen van leidingen buiten.
Het is geen aanval of iets, sorry als dat zo overgekomen is.Degast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:02:
[...]
Jeetje. Ieder zo z'n eigen gewoontes. Maar dat vind ik wel een heel hoog gemiddelde.
Maar ik spreek veel mensen en vraag daarbij altijd naar het verbruik in een zomermaand. Een maand dat ze niet op vakantie zijn geweest. Vaak ligt het gasverbruik in de zomer tussen de 20 en 30m3 per maand.
Ik kom ook wel eens gevallen tegen waar er 4 of 500m3 gas doorheen gaat aan alleen douchen (en voornamelijk badderen;))
Dat kan, hangt af van het systeem. ik heb 1 groep in de bijkeuken iets geknepen, ging van 50% naar 51% pompsnelheid.Kevin1990 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:51:
[...]
Als je hem gaat knijpen. Gaat het dan niet heel erg suizen bij de radiator/convrctor?
Laten we het eerst even simpel maken; kan jij de thermostaat er vanaf halen en centrale verwarming op stooklijn. Blijft het probleem, dan kunnen we de thermostaat voor 99% uitsluiten.1Ktsae20 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:42:
Hallo Tweakers, na jaren dankbaar vanaf de zijlijn gebruik te hebben gemaakt van deze website, heb ik nu een vraag waarop ik het antwoord zo snel niet vinden kan. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Sinds 12-02-2026 hebben we een WeHeat Flint FE. Probleem is als volgt:Ik vraag me dus af:
- WP komt (zo goed als) nooit in de verwarm-modus, maar gaat voortdurend van standby naar legionella, totdat hij uiteindelijk een error geeft:
- rood lichtje binnenunit: flow error volgens installateur, maar in WeHeat portal/app lijkt alles normaal
- F0 op thermostaat.
- Tijdens “legionella”:
- komt bodem boilervat nooit boven 51 graden uit
- stijgt “water huis in” (~3 graden per uur).
Enkele andere observaties:
- Kan de oneindige legionella-loop ontstaan doordat bodem vat nooit 20 minuten lang 64 graden is?
- Duidt het verwarmen van “water huis in” tijdens legionella op een installatie-probleem?
- Eerder in dit topic raadt iemand aan vloerverwarming/radiatoren dicht te zetten om dit te testen (legionella zou dan wél doorlopen). Ik heb dit niet gedaan, vanwege afraden installateur.
- Het feit dat bovenstaande kan voortkomen uit een probleem met keerkleppen (eerder in dit topic, vergelijkbare symptomen) heb ik ook aangekaart bij installateur, maar deze zouden alleen in hybride opstelling aanwezig zijn. Klopt dat?
- WeHeat portal/app registreert correct gewenste en daadwerkelijke kamertemperatuur. Ook wanneer de Flint in standby verkeert, gaat hij echter niet over op verwarmen. Verhogen van gewenste temperatuur op thermostaat verandert hier niets aan. Deze verandering is wel meteen af te lezen in portal/app.
- Aangezien ik van een situatie met CV kom, zit er nog een gesloten verdeler met pomp tussen. Ik weet dat dit niet ideaal is, maar dit lijkt me niet de oorzaak van het probleem hierboven.
Verder ben ik benieuwd of jij een elektrische element hebt in de boiler of een pre-assembled?
Yep ik ben zo fervente bad liefhebber. Historisch 450m3 voor SWW. Zaaaaalig. Vorig jaar 974kWh voor SWW.Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Het is geen aanval of iets, sorry als dat zo overgekomen is.
Maar ik spreek veel mensen en vraag daarbij altijd naar het verbruik in een zomermaand. Een maand dat ze niet op vakantie zijn geweest. Vaak ligt het gasverbruik in de zomer tussen de 20 en 30m3 per maand.
Ik kom ook wel eens gevallen tegen waar er 4 of 500m3 gas doorheen gaat aan alleen douchen (en voornamelijk badderen;))
Zeker niet! En ook niet zo bedoeld.Stoker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Het is geen aanval of iets, sorry als dat zo overgekomen is.
Grove richtlijn in 10 liter per kW. dus een Sparrow 9 KW met 90 liter zit je veilig. Met vvw mag het wat minder zijn omdat de vloer een prima buffer kan zijn.MotorBeast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:31:
[...]
Mijn WP heeft 40 liter systeemvolume nodig tbv defrost. Dat haal ik volgens mij ook met die radiatoren maar voordeel is nu wel dat het water niet te ver afkoelt. Het vreet al stroom genoeg zo'n defrost dus wellicht zit daar toch weer een voordeel van een seriebuffer. Eerder weer op juiste aanvoertemperatuur. @cwoldendorp Parallel dus naar serie aan laten passen.
Ik durf het met 50m2 vvw in nog niet aan zonder serievat op de Sparrow. Eerst het achterhuis ook maar van vvw voorzien en dan misschien maar es weer kijken.
@Hendrik Keizer Gewoon berekenen hoeveel liter water erin je systeem zit. Beetje zonde van het geld als je een buffervat laat plaatsen en er later weer uit gaat slopen.
Ok, ff rekenen, krap aan 50 liter inclusief aanvoer en retour.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/Qv8bIHsdxMm0QPXDYtO3X67b.jpg?f=fotoalbum_large)