Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Weet iemand waarvoor er piekjes in het vermogen komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzZjRxoBl5wBX_p_4dDrI61kLfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFeB5rTxiIWyjE2bKwFHiXVl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:04
janzuilhof schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Wat bedoel je met hoge warmtewaarden?
Zag je wel dat je warm water een hoge temperatuur had van de legionella run(s)?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:07
Koplopert schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:44:
Ik heb sinds januari een Flint in hybride opstelling, al is sinds twee dagen na installatie de gasketel niet meer aangeweest voor verwarming. Al snel ben ik overgestapt van OT naar stooklijn, vanwege het grillige vraaggedrag van de T6R. Op zich ben ik tevreden over het gedrag van de WP met stooklijn, maar er was ook duidelijk ruimte voor verbetering.

* Ik heb een dynamisch contract, daar trekt de stooklijn zich niets van aan
* Op stooklijn stookt de WP 's nachts het hardst, vanwege de lagere temperaturen. Dat is juist vanwege die lagere temperatuur minder efficient (lagere COP). Bovendien heb ik een thermisch traag huis met veel beton en vloerverwarming.

Geïnspireerd op het verhaal van @Jpiek heb ik daarom een OTGW besteld (bij NODO) en een eigen aansturing gemaakt in HA. Via de OTGW kan ik mijn eigen aanvoertempertuur opleggen aan de Flint. De filosofie is als volgt:
* Ik wil een stooklijn die niet meer meebeweegt met het dag/nachtritme. Daarom neem ik als input voor de stooklijn niet de instantane buitentemperatuur, maar de gemiddelde voorspelde temperatuur voor de komende 24 uur.
* Ik maak een correctie op prijs: aanvoertemp omhoog bij lage prijzen, omlaag bij hoge prijzen
* Ik maak een correctie op buitentemperatuur: als het warmer is dan het gemiddelde voor het komende etmaal: aanvoertemp iets omhoog en andersom
* Beide correcties mogen niet meer dan 1.5 graden zijn
* Correcties zijn neutraal over 24 uur

Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Omdat het nog niet erg koud is beweegt de daadwerkelijke aanvoertemp er omheen. Ik ben benieuwd hoe het systeem zich de komende tijd gaat gedragen. De heftigheid van de correcties zijn nu 'educated guesses', misschien zijn daar nog wel tweaks nodig.
Heel interessant. Ik ben benieuwd naar je script in HA.
Ik hoop dat je die wilt delen of er wat meer over wilt vertellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
kreekel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:00:
Weet iemand waarvoor er piekjes in het vermogen komen?

[Afbeelding]
Oil return Cycle, nodig als de WP langer op laag vermogen draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tijgerkracht schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Dit gedrag is niet wenselijk (hier hebben we runs van enkele uren achter elkaar, ook op laag vermogen).
Gebruik je stooklijn, aan/uit of opentherm aansturing?
Of je warmtepomp staat te pendelen omdat ie de warmte niet kwijt kan en zit al op z'n minimum vermogen van 400 watt. Heb je alle radiatoren en vloerverwarmingsverdelers open staan?
Niet ieder afgiftesysteem is gelijk en 9 x in 12 uur bij deze buitentemperaturen is geen pendelen en geen reden tot zorgen. Pomploze verdeler toegepast?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:58
Carboy54 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

Niet ieder afgiftesysteem is gelijk en 9 x in 12 uur bij deze buitentemperaturen is geen pendelen en geen reden tot zorgen. Pomploze verdeler toegepast?
We hebben nog de oude pompverdeler die bij de ketel zat, (nog) niet vervangen. Deze schakelt tegelijkertijd met de binnenunit (zodra deze boven 15W vermogen komt) via Energy sockets van HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tijgerkracht IK ben het eens met dat wat @Carboy54 schrijft. Wat @Mjans19 via de onmogelijke HW-grafiek laat zien is geen gependel van de wp - eerder aan/uit regeling via de thermostaat.
Nog een dringend advies: Vervang z.s.m. de mengende verdeler door een pomploze uitvoering.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 21-10-2025 20:26 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
dunklefaser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:24:
@Tijgerkracht IK ben het eens met dat wat @Carboy54 schrijft. Wat @Mjans19 via de onmogelijke HW-grafiek laat zien is geen gependel van de wp - eerder aan/uit regeling via de thermostaat.
Nog een dringend advies: Vervang z.s.m. de mengende verdeler door een pomploze uitvoering.
Hing er niet ook nog een gasketel? Moet je dan wel het menggedeelte weghalen. Wellicht handiger om die hybride verdeler te nemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
Bas Post schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:28:
[...]

Ik heb exact hetzelfde gedrag met mijn BB P60, die sinds 3 oktober actief is. Had dezelfde vraag ook al eerder gesteld. Ik heb de BB op stooklijn draaien. Buffer van 100L, vloerverwarming 110m2 die aangestuurd wordt door Honeywell Evohome, waarvan ketel aansturing is uitgeschakeld.

[Afbeelding]
EvoHome heb ik verwijderd, die bleef half uur aan half uur uit sturen
Totaal niet geschikt voor een warmtepomp dat EvoHome
EvoHome doet hier alleen de naregeling van de slaapkamers
Aansturing op aan/uit wordt gedaan door een Shelly vanuit Home Assistent
Runs van minimaal 4 uur

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:07
dunklefaser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:24:
Vervang z.s.m. de mengende verdeler door een pomploze uitvoering.
ik heb zelf 4 groepen waar van 1x slaapkamer die dicht staat, ik heb geen last van pendel gedrag. Wat zou dan de beste stand zijn voor de Wilo Para HU 25/6-43/SCU die 64m2 vvw heeft. ik heb deze nu in middenstand en midden staan. Het is maar een paar Watt en een verdeler + plaatsen = nietgratis.

ik heb er al mee zitten spelen maar zie geen effect, de flint loopt hier strak op 0,8m3/h, Cop is prima , en heb nu 1 of 2 runs per dag tussen 10-18 daarna staat de flint in nachtstand uit. Mede door zon en isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

rob2011 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:49:
[...]

ik heb zelf 4 groepen waar van 1x slaapkamer die dicht staat, ik heb geen last van pendel gedrag. Wat zou dan de beste stand zijn voor de Wilo Para HU 25/6-43/SCU die 64m2 vvw heeft. ik heb deze nu in middenstand en midden staan. Het is maar een paar Watt en een verdeler + plaatsen = nietgratis.

ik heb er al mee zitten spelen maar zie geen effect, de flint loopt hier strak op 0,8m3/h, Cop is prima , en heb nu 1 of 2 runs per dag tussen 10-18 daarna staat de flint in nachtstand uit. Mede door zon en isolatie
Ik ken de warmtepomp niet en 0,8 m³/h met een prima COP zegt me ook niets.
En een pomploze verdeler i.c.m. LTV is gewoon de standaard - warmtepomp of niet.
De invloed van een mengende verdeler op de (s)COP hoef ik hier niet uit te leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 21-10-2025 21:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:58
[quote]dunklefaser schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:24:

Ik heb geen ketel meer dus all electric. Waarom zou ik de verdeler moeten vervangen door een pomploze. Mijn installateur gaf aan om het eerst te proberen met de huidige verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Mjans19 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:21:

Ik heb geen ketel meer dus all electric. Waarom zou ik de verdeler moeten vervangen door een pomploze. Mijn installateur gaf aan om het eerst te proberen met de huidige verdeler.
Meet maar eens de temperaturen voor en na verdeler
Door het mengen verlaag je de temperatuur in de vvw. Dus je WP maakt onnodig warm water. Het werkt ongetwijfeld, maar kan efficienter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mjans19 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:21:

Misschien kan de huidige verdeler worden "omgebouwd" tot een pomploze?
De invloed van een mengende verdeler op de sCOP is bekend, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:00:
@Tijgerkracht @Mjans19

Dit is geen pendelen... Pendelen is om de 5 minuten aan, uit, dit is gewoon een ruimte die op temperatuur is en waar de WP het minimale vermogen niet meer kwijt kan. Waarschijnlijk OT aansturing, waarbij vraag temp en aanvoertemp te ver uit elkaar gaan lopen en ververolgens ook een te hoge retour terug komt.

Niks om zorgen over te maken, als het iets kouder wordt speelt dit niet meer.
Idd. Ik heb dit ook, kamer is op temp. warmteafgifte is te laag en de WP gaat uit.
Hier runs van 45-75 minuten. Als het onder de 10c is gewoon weer een paar uur.
10-15c buiten is gewoon lastig voor een p80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:50
Sir Bacon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:07:
Goedendag, even een vraagje over de Weheat integratie in Home Assistant.
Bij mij staat bij 'DHW pump flow' dat deze niet meer beschikbaar is. Ik heb die in het verleden wel gehad. Iemand een idee of die permanent niet meer beschikbaar is? Of alleen in bijzondere gevallen?
Voor de goede orde, 'Central heating pump flow' komt wel door.
Mij is hetzelfde opgevallen, geen idee wat de reden is. Had jij er al iets meer over uitgevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:25
Graif schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:46:
[...]

Mij is hetzelfde opgevallen, geen idee wat de reden is. Had jij er al iets meer over uitgevonden?
Dan staat de pomp op “gedeactiveerd” in plaats van op “standby” en geeft de api geen waarde terug. Als hij weer gaat lopen komt het weer in orde. Zo niet even de integratie herladen zodra de status is aangepast.

Waarom hij overigens op gedeactiveerd status gaat is mij een raadsel.

[ Voor 8% gewijzigd door Dbm12 op 21-10-2025 22:14 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mjans19 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:21:
[...]

We hebben nog de oude pompverdeler die bij de ketel zat, (nog) niet vervangen. Deze schakelt tegelijkertijd met de binnenunit (zodra deze boven 15W vermogen komt) via Energy sockets van HW
Is hier al genoeg ook door mij over geschreven waarom. Zoek maar even. Eruit is het advies.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Weet iemand of de leiding tussen de buiten en binnenunit van de BB P60 veel lawaai maakt op volle toeren?
Plan is om de BB op het platte dak boven de voordeur te zetten, en direct naar binnen te boren, om binnendoor naar zolder te gaan. Scheelt warmteverlies buiten en esthetisch mooier dan een lelijke goot over de muur boven de voordeur. Koof eromheen en je ziet er binnen niks van.

Maar zoonlief van 3.5j slaapt in desbetreffende kamer waar de leiding doorheen zou gaan, en het is ons allemaal wat waard om hem daarin niet teveel te storen😜

[ Voor 5% gewijzigd door Aeien op 21-10-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:16
Carboy54 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

Is hier al genoeg ook door mij over geschreven waarom. Zoek maar even. Eruit is het advies.
Ook als je boven radiatoren hebt?
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.