Gerjan024 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:50:
Ik heb nu een paar weken een BB80 full electric met T6 thermostaat. Oude vrijstaande woning, voorheen 1800m3 gas.
VTE vloerverdeler 9 groepen, pomp tussenuit gehaald. Open trapgat, boven op 1 kamer oude radiatoren, overloop en badkamer JAGAs met dynamische ventielen en Heatboosters.
De flow is aan de lage kant 1 tot 1,1m3/u. Als ik boven wat grotere flow over de jagas doe, gaat flow van vloerverwarming omlaag.
Thermostaatkraan op VTE verdeler knijpt flow, ook als de temperatuur maar 30 graden is, en hij op 40degC staat. Bij volledig open, stijgt flow direct van 1,5l/min naar 2l/min per groep. Maar deze was mét pomp rond de 2,5l/min.
Verdeling vloerverwarming en bovenverdieping lijkt de uitdaging.
Heb zelf alles met 28mm staal aangesloten, CB werkt maar met pn20 en 22mm staal.
Ideeën en vragen die ik heb:
- kan ik ergens de installateursinstellingen lezen? Zou graag weten wat CB allemaal in kan stellen. Heb wel installatiemanual gelezen, maar staat weinig over instellingen in.
- Kan de CV circulatiepomp wat harder gezet worden door de installateur?
- thermostaatkraan verwijderen, maar hoe vloer beschermen tegen te hoge aanvoertemp?
- pomp terugplaatsen (zonder menging) en laten schakelen met binnenunit, kan dat?
Op zich werkt het allemaal wel, maar door lage flow schommelt vermogen en ook is de aanvoer temp al 29degC met nog relatief warm weer, kan efficiënter, zakt direct als ik thermostaat kraan 60degC zet en flow stijgt.