Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:52
@Kevin1990 Ook net een OTGW aansturing ontkom je niet aan vaak aan/uitschakelen met milde kou, om het maar ff zo te noemen. Zo rond de 15 is lastig, aan op minimum is net teveel, en daan gaat hij gewoon uit.
Ik kan 'smokkelen' door de doeltemp een halve graad te verhogen om uitslaan te vorkomen. Maar op een gegeven moment moet hij uit om het niet te warm te krijgen.

Onderhand misschien tijd voor een eigen subject ?

"Warmtepomp aansturen met OTGW en Domotica" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:43
Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:30:
@Kevin1990 Ook net een OTGW aansturing ontkom je niet aan vaak aan/uitschakelen met milde kou, om het maar ff zo te noemen. Zo rond de 15 is lastig, aan op minimum is net teveel, en daan gaat hij gewoon uit.
Ik kan 'smokkelen' door de doeltemp een halve graad te verhogen om uitslaan te vorkomen. Maar op een gegeven moment moet hij uit om het niet te warm te krijgen.

Ah oké. Maar het zal wel meer controle krijgen als nu denk ik. Iets meer invloed.

En ja dat is zeker een goed idee. Zou er animo voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:12
Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:30:

Je zou kunnen proberen een soort van “tussenseizoen” systeem te maken: als de buitentemperatuur zodanig hoog is dat er in 24 uur op minimaal vermogen teveel energie in je woning gestopt wordt, dat je dan iedere dag 1 window van X uur kiest waarin je hem op minimaal vermogen laat draaien. Bijv van 8:00 tot 12:00, dan neemt de zoninstraling het over voor de rest van de dag, en ‘s nachts is warmteverlies te weinig om om 8:00 echt in de “kou” te zitten, waarna je de dag erna bijv. 5 uur verwarmt, want die dag is het iets kouder, etc.. Je zou eventueel kunnen kijken naar 2 Windows als je ‘s ochtends geen koude voeten wil en ‘s avonds ook lekker warm wil zitten, maar ook veel zoninstraling hebt..

Met wat goede data analyse, inzicht en doorzettingsvermogen zou je dan wellicht voor elkaar kunnen krijgen dat dat werkt. Zodra X dan 24 uur of meer is weet je dat die dag geen “tussenseizoen” meer is, en kan je de hele dag gaan draaien.

Is zomaar een hersenspinsel (waar ik inmiddels al een jaar mee rondloop, mijn eigen uitwerking wacht nog steeds op zich :+ )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:36

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wij waren vandaag samen met 7 duurzaamheid adviseurs op bezoek bij Weheat. Daar wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van Weheat Intellicence. Geduld is een schone zaak. Een van de besproken zaken is de cloud thermostaat. Het is een feit dat het huidige aanbod open therm thermostaten nog steeds klassieke cv trekjes heeft. Daarom wordt er hard aan gewerkt om dat te verbeteren. Het temperatuur signaal van de thermostaten wordt daarvoor gebruikt en wordt softwarematig aangepast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv5Rwt3Ke0JnCFm9pXK3B8cK7f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiGKIev0WwzZRRi6QlzO2lfE.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:07

AirX

Tweak Guru

Ik zag toevallig dat https://www.plugwise.com/ net een nieuwe thermostaat (“Emma”) heeft uitgebracht die je speciaal op een warmtepompstand kunt zetten. Dan optimaliseert hij op lage aanvoertemperatuur en lange runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:32
Carboy54 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:57:
Wij waren vandaag samen met 7 duurzaamheid adviseurs op bezoek bij Weheat. Daar wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van Weheat Intellicence. Geduld is een schone zaak. Een van de besproken zaken is de cloud thermostaat. Het is een feit dat het huidige aanbod open therm thermostaten nog steeds klassieke cv trekjes heeft. Daarom wordt er hard aan gewerkt om dat te verbeteren. Het temperatuur signaal van de thermostaten wordt daarvoor gebruikt en wordt softwarematig aangepast. [Afbeelding]
Kijk dat zijn goede ontwikkelingen, daar kijken we naar uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
nairolf schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

Je zou kunnen proberen een soort van “tussenseizoen” systeem te maken:
...

Is zomaar een hersenspinsel (waar ik inmiddels al een jaar mee rondloop, mijn eigen uitwerking wacht nog steeds op zich :+ )
Hangt van je woning af, maar zou een optie zijn. Ik heb echter geen VVW en geen betonnen vloer, dus geen of onvoldoende massa om warmte in op te slaan. Ik moet het hebben van lange rustige runs.

Rond de 15c kom ik op 45-90 minuten met 15 min pauze. Op 10-11c of lager heb ik runs van vele uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:39:
[...]
Ah oké. Maar het zal wel meer controle krijgen als nu denk ik. Iets meer invloed.

En ja dat is zeker een goed idee. Zou er animo voor zijn?
Enige wat je kunt beïnvloeden is de doeltemperatuur, alleen de randvoorwaarden zijn oneindig. Je kunt de doeltemp verhogen als het volle maan is als je meent dat dat comfortabeler is 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:27
Jailhouse schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

Als je op het forum zoekt naar mengverdeler dan zie je dat er best veel mensen zijn met dezelfde situatie. En er wordt door iemand ook geschreven over ‘gescheiden circuits’. Dat gaf mij inzicht in mijn situatie (die overigens anders is dan die van jou).
Je zegt het. Als je op het forum zoekt.... Tijd voor wat ai support. Want even zoeken is hier geen echte optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:12
Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Hangt van je woning af, maar zou een optie zijn. Ik heb echter geen VVW en geen betonnen vloer, dus geen of onvoldoende massa om warmte in op te slaan. Ik moet het hebben van lange rustige runs.

Rond de 15c kom ik op 45-90 minuten met 15 min pauze. Op 10-11c of lager heb ik runs van vele uren.
Oh ja, ik heb het je vaker zien zeggen. Ja dit is wel een beetje het idee van de “warmtebuffer” die WeHeat ook bedacht heeft, en dat werkt in die situatie natuurlijk nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrlolled
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 00:08
Ik heb een vraag. Ze hebben bij mij de aanvoer en de retour aan de aanvoer van de warmtepomp aangesloten klopt dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CucAarCxWhZnfPv9pdQLEeecsAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSgmAU7FIMntMZ3SNlEh1BYu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mrlolled schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:03:
Ik heb een vraag. Ze hebben bij mij de aanvoer en de retour aan de aanvoer van de warmtepomp aangesloten klopt dit?[Afbeelding]
Misschien iets meer details geven wat wat is en hoe de boel is aangesloten.
Nu is het gokken…..

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Enige wat je kunt beïnvloeden is de doeltemperatuur, alleen de randvoorwaarden zijn oneindig. Je kunt de doeltemp verhogen als het volle maan is als je meent dat dat comfortabeler is 😆
Juist dat laatste is interessant. We hebben een hoekhuis met veel glas. Met een dag waarbij de zon schijnt us er weinig watmte vraag. Heel de dag hebben wij op een gevel zon staan. Andersom met wind of regen is het wat kil.

De Blackbird stuurt alleen op de gemeten temperatuur die volgens mij niet altijd helemaal klopt door weersinvloeden. Met een OTGW kun je dat denk ik iets meer finetunen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Wie draait er al op stooklijn of juist niet? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:53
Ik draai op stooklijn only. Ik doe dat omdat we midden in de verbouwing zitten en dus momenteel geen plek heb waar ik een thermostaat op kan hangen of neer kan zetten. Gaat voor alsnog prima. We leven boven (helaas nog het ongeïsoleerde gedeelte). Op de begane grond en in de kelder ligt vloerverwarming en wordt dus verwarmd. Blijft netjes 20/21 graden op die 2 levels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:09
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:17:
Vorig jaar gebruikte ik een stooklijn, maar moet zeggen dat mijn Flint momenteel heel mooi rustig loopt op OT. Dit was van vannacht, koudste buiten temperatuur was 5,9 graden. Heb de thermostaat 24/7 op 20,5 graden staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlmMG6ZJ_ixzv-LCtX128kWN5vM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhN5zWP8f3GMYQtIdbqwR5B9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
MrDenna schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:31:
Ik draai op stooklijn only. Ik doe dat omdat we midden in de verbouwing zitten en dus momenteel geen plek heb waar ik een thermostaat op kan hangen of neer kan zetten. Gaat voor alsnog prima. We leven boven (helaas nog het ongeïsoleerde gedeelte). Op de begane grond en in de kelder ligt vloerverwarming en wordt dus verwarmd. Blijft netjes 20/21 graden op die 2 levels.
Ik denk dat atooklijn beter werkt met vloerverwarming. Wij hebben beneden wel centrale verwarming alleen boven convectoren. Iets lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ronnie27 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Vorig jaar gebruikte ik een stooklijn, maar moet zeggen dat mijn Flint momenteel heel mooi rustig loopt op OT. Dit was van vannacht, koudste buiten temperatuur was 5,9 graden. Heb de thermostaat 24/7 op 20,5 graden staan

[Afbeelding]
Bij mij geeft het een onrustiger gedrag op dit moment met OT. Maar ben bang dat die met stooklijn uit blijft en het huis dus afkoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:09
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

Bij mij geeft het een onrustiger gedrag op dit moment met OT. Maar ben bang dat die met stooklijn uit blijft en het huis dus afkoelt...
Ik heb alleen radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ah oké fijn dat je wel het rustige gedrag hebt.
Wellicht heeft het ook te maken met het grotere vermogen van onze Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:53
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat stooklijn beter werkt met vloerverwarming. Wij hebben beneden wel centrale verwarming alleen boven convectoren. Iets lastiger.
Elke situatie is uiteraard anders. Wij hebben gekozen voor vloerverwarming omdat we hier zeer oude radiatoren hadden en er nu de mogelijkheid voor was. Momenteel draait de warmtepomp op ongeveer 100/110 m² vvw. Wij hebben een Sparrow en we zijn afgelopen nacht niet boven de 330 watt ingaand vermogen gegaan op de buitenunit. Volgens mij is dat voor een BB P80 moeilijk om constant te behouden.

Dit zal later wel veranderen voor ons denk ik als de bovenverdieping meeverwarmd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
nairolf schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:56:
[...]
Oh ja, ik heb het je vaker zien zeggen. Ja dit is wel een beetje het idee van de “warmtebuffer” die WeHeat ook bedacht heeft, en dat werkt in die situatie natuurlijk nauwelijks.
Klopt,ik heb in de ogen van velen een sub-optimale setup. Maar bespaar inmiddels wel 1800 kuub gas (niets meer dus) én ik heb m'n energiekosten zo ongeveer gehalveerd.

Die warmteopslag van Weheat is idd gebaseerd op heel veel beton en VVW én een groot buffetvat voor SWW, als je die uitvinkt blijft er nagenoeg niks over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:16:
[...]

Juist dat laatste is interessant. We hebben een hoekhuis met veel glas. Met een dag waarbij de zon schijnt us er weinig watmte vraag. Heel de dag hebben wij op een gevel zon staan. Andersom met wind of regen is het wat kil.

De Blackbird stuurt alleen op de gemeten temperatuur sie volgens mij niet altijd helemaal klopt door weersinvloeden. Met een OTGW kun je dat denk ik iets meer finetunen toch?
Absoluut, ik verlaag bv de doeltemp 1C voor elke 1kW die m'n PV aan vermogen levert, mits meer dan 1kW. Je kan er zelfs nog een voorwaarde erbij zetten : en na 12:00 (want dan zon op de serre : 23m2 glas)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik draai sinds vorige week volledig op stooklijn met mijn sparrow en hij loopt als een zonnetje. We hebben alleen radiatoren en het is tussen de 19.5 en 20.5 graden in huis. De wind zorgde voor wat meer afkoeling.
Hij moduleert terug naar 16% met een verbruik dan van 220 - 230 W. Alleen als de temperatuur verder daalt in de nacht is dit iets hoger (280 - 320W bij 18-22% compressor).

Mijn radiatoren zijn allemaal geboost met de bekende heatmeisters.
Alleen voor SWW runs wordt de verwarming nu onderbroken. Dit gedrag blijft tot ongeveer 13 -14 graden dan gaat hij om de paar uur aan en uit omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Maar met deze temperaturen mag ik niet klagen en dit verbruik en COP (7+)

Tot op heden erg tevreden ermee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCYH7oJQHLYZmrJMS3IwPu7yY1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oyd9Yw6rHglUYRJs9JBInr1Z.jpg?f=fotoalbum_large

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 10:27
Toch wel apart dat 1KOMMA5° zijn AI al heeft draaien op Weheat WP's (die ze ook zelf verkopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harminator87
  • Laatst online: 11:21
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:17:
Ik heb em sinds een paar dagen op stooklijn, vanaf graad of 10 ljjkt dat beter te lopen dan OT.
Ik draai de warmtepomp wel met stooklijn icm soort aan/uit, want tussen 22.00 en 6.30 staat ie uit. S ochtends is t dan beetje afgekoeld tot 19, maar is de vloer al weer wat warm. S avonds thuis is t 20.5 graden, voor nu optimaal wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:27
mrlolled schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:03:
Ik heb een vraag. Ze hebben bij mij de aanvoer en de retour aan de aanvoer van de warmtepomp aangesloten klopt dit?[Afbeelding]
Ik kan het er niet aan afzien, maar vanuit je warmtepomp gezien moet het eerste t stuk op de retour van de ketel en het tweede op de aanvoer, dan is je ketel met succes in serie geïntegreerd. Ware het niet dat de keerklep na het rechter t stuk of overbodig is of probleemveroorzakend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:30
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:16:
[...]

De Blackbird stuurt alleen op de gemeten temperatuur die volgens mij niet altijd helemaal klopt door weersinvloeden. Met een OTGW kun je dat denk ik iets meer finetunen toch?
Ik draai momenteel op OT en zie afgelopen nacht lange runs van 3 uur met een gemiddelde ingangsvermogen van 450 watt.
De komende week wordt het weer weer iets zachter en heeft het voor mij nog geen zin om de BB P80 op stooklijn met minimaal vermogen van zo'n 400 Watt te zetten. Dan wordt het overdag veel te warm in huis.
Ik denk dat in mijn situatie, als het overdag onder de 10 graden wordt, dan overschakelt naar Stooklijn.

Nog mooier is, als Weheat met een kamer thermostaat komt, die wel speciaal voor warmtepompen is ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Weheat moet nog wel even leren wat wintertijd is in de code :9 legionellarun staat op zondag 1300 maar draait nu om 12:00 @Weheat .

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.