• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:46
@Kevin1990 Ook net een OTGW aansturing ontkom je niet aan vaak aan/uitschakelen met milde kou, om het maar ff zo te noemen. Zo rond de 15 is lastig, aan op minimum is net teveel, en daan gaat hij gewoon uit.
Ik kan 'smokkelen' door de doeltemp een halve graad te verhogen om uitslaan te vorkomen. Maar op een gegeven moment moet hij uit om het niet te warm te krijgen.

Onderhand misschien tijd voor een eigen subject ?

"Warmtepomp aansturen met OTGW en Domotica" ?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:21
Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:30:
@Kevin1990 Ook net een OTGW aansturing ontkom je niet aan vaak aan/uitschakelen met milde kou, om het maar ff zo te noemen. Zo rond de 15 is lastig, aan op minimum is net teveel, en daan gaat hij gewoon uit.
Ik kan 'smokkelen' door de doeltemp een halve graad te verhogen om uitslaan te vorkomen. Maar op een gegeven moment moet hij uit om het niet te warm te krijgen.

Ah oké. Maar het zal wel meer controle krijgen als nu denk ik. Iets meer invloed.

En ja dat is zeker een goed idee. Zou er animo voor zijn?

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:57
Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:30:

Je zou kunnen proberen een soort van “tussenseizoen” systeem te maken: als de buitentemperatuur zodanig hoog is dat er in 24 uur op minimaal vermogen teveel energie in je woning gestopt wordt, dat je dan iedere dag 1 window van X uur kiest waarin je hem op minimaal vermogen laat draaien. Bijv van 8:00 tot 12:00, dan neemt de zoninstraling het over voor de rest van de dag, en ‘s nachts is warmteverlies te weinig om om 8:00 echt in de “kou” te zitten, waarna je de dag erna bijv. 5 uur verwarmt, want die dag is het iets kouder, etc.. Je zou eventueel kunnen kijken naar 2 Windows als je ‘s ochtends geen koude voeten wil en ‘s avonds ook lekker warm wil zitten, maar ook veel zoninstraling hebt..

Met wat goede data analyse, inzicht en doorzettingsvermogen zou je dan wellicht voor elkaar kunnen krijgen dat dat werkt. Zodra X dan 24 uur of meer is weet je dat die dag geen “tussenseizoen” meer is, en kan je de hele dag gaan draaien.

Is zomaar een hersenspinsel (waar ik inmiddels al een jaar mee rondloop, mijn eigen uitwerking wacht nog steeds op zich :+ )

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wij waren vandaag samen met 7 duurzaamheid adviseurs op bezoek bij Weheat. Daar wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van Weheat Intellicence. Geduld is een schone zaak. Een van de besproken zaken is de cloud thermostaat. Het is een feit dat het huidige aanbod open therm thermostaten nog steeds klassieke cv trekjes heeft. Daarom wordt er hard aan gewerkt om dat te verbeteren. Het temperatuur signaal van de thermostaten wordt daarvoor gebruikt en wordt softwarematig aangepast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv5Rwt3Ke0JnCFm9pXK3B8cK7f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiGKIev0WwzZRRi6QlzO2lfE.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-12 19:56

AirX

Tweak Guru

Ik zag toevallig dat https://www.plugwise.com/ net een nieuwe thermostaat (“Emma”) heeft uitgebracht die je speciaal op een warmtepompstand kunt zetten. Dan optimaliseert hij op lage aanvoertemperatuur en lange runs.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:02
Carboy54 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:57:
Wij waren vandaag samen met 7 duurzaamheid adviseurs op bezoek bij Weheat. Daar wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van Weheat Intellicence. Geduld is een schone zaak. Een van de besproken zaken is de cloud thermostaat. Het is een feit dat het huidige aanbod open therm thermostaten nog steeds klassieke cv trekjes heeft. Daarom wordt er hard aan gewerkt om dat te verbeteren. Het temperatuur signaal van de thermostaten wordt daarvoor gebruikt en wordt softwarematig aangepast. [Afbeelding]
Kijk dat zijn goede ontwikkelingen, daar kijken we naar uit!

• Jpiek
nairolf schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

Je zou kunnen proberen een soort van “tussenseizoen” systeem te maken:
...

Is zomaar een hersenspinsel (waar ik inmiddels al een jaar mee rondloop, mijn eigen uitwerking wacht nog steeds op zich :+ )
Hangt van je woning af, maar zou een optie zijn. Ik heb echter geen VVW en geen betonnen vloer, dus geen of onvoldoende massa om warmte in op te slaan. Ik moet het hebben van lange rustige runs.

Rond de 15c kom ik op 45-90 minuten met 15 min pauze. Op 10-11c of lager heb ik runs van vele uren.

• Jpiek
Kevin1990 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:39:
[...]
Ah oké. Maar het zal wel meer controle krijgen als nu denk ik. Iets meer invloed.

En ja dat is zeker een goed idee. Zou er animo voor zijn?
Enige wat je kunt beïnvloeden is de doeltemperatuur, alleen de randvoorwaarden zijn oneindig. Je kunt de doeltemp verhogen als het volle maan is als je meent dat dat comfortabeler is 😆

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:00
Jailhouse schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

Als je op het forum zoekt naar mengverdeler dan zie je dat er best veel mensen zijn met dezelfde situatie. En er wordt door iemand ook geschreven over ‘gescheiden circuits’. Dat gaf mij inzicht in mijn situatie (die overigens anders is dan die van jou).
Je zegt het. Als je op het forum zoekt.... Tijd voor wat ai support. Want even zoeken is hier geen echte optie.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:57
Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Hangt van je woning af, maar zou een optie zijn. Ik heb echter geen VVW en geen betonnen vloer, dus geen of onvoldoende massa om warmte in op te slaan. Ik moet het hebben van lange rustige runs.

Rond de 15c kom ik op 45-90 minuten met 15 min pauze. Op 10-11c of lager heb ik runs van vele uren.
Oh ja, ik heb het je vaker zien zeggen. Ja dit is wel een beetje het idee van de “warmtebuffer” die WeHeat ook bedacht heeft, en dat werkt in die situatie natuurlijk nauwelijks.

• mrlolled
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-12 20:13
Ik heb een vraag. Ze hebben bij mij de aanvoer en de retour aan de aanvoer van de warmtepomp aangesloten klopt dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CucAarCxWhZnfPv9pdQLEeecsAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSgmAU7FIMntMZ3SNlEh1BYu.jpg?f=fotoalbum_large

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mrlolled schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:03:
Ik heb een vraag. Ze hebben bij mij de aanvoer en de retour aan de aanvoer van de warmtepomp aangesloten klopt dit?[Afbeelding]
Misschien iets meer details geven wat wat is en hoe de boel is aangesloten.
Nu is het gokken…..

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Kevin1990
Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Enige wat je kunt beïnvloeden is de doeltemperatuur, alleen de randvoorwaarden zijn oneindig. Je kunt de doeltemp verhogen als het volle maan is als je meent dat dat comfortabeler is 😆
Juist dat laatste is interessant. We hebben een hoekhuis met veel glas. Met een dag waarbij de zon schijnt us er weinig watmte vraag. Heel de dag hebben wij op een gevel zon staan. Andersom met wind of regen is het wat kil.

De Blackbird stuurt alleen op de gemeten temperatuur die volgens mij niet altijd helemaal klopt door weersinvloeden. Met een OTGW kun je dat denk ik iets meer finetunen toch?

• Kevin1990
Wie draait er al op stooklijn of juist niet? En waarom?

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05:49
Ik draai op stooklijn only. Ik doe dat omdat we midden in de verbouwing zitten en dus momenteel geen plek heb waar ik een thermostaat op kan hangen of neer kan zetten. Gaat voor alsnog prima. We leven boven (helaas nog het ongeïsoleerde gedeelte). Op de begane grond en in de kelder ligt vloerverwarming en wordt dus verwarmd. Blijft netjes 20/21 graden op die 2 levels.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07:17
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:17:
Vorig jaar gebruikte ik een stooklijn, maar moet zeggen dat mijn Flint momenteel heel mooi rustig loopt op OT. Dit was van vannacht, koudste buiten temperatuur was 5,9 graden. Heb de thermostaat 24/7 op 20,5 graden staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlmMG6ZJ_ixzv-LCtX128kWN5vM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhN5zWP8f3GMYQtIdbqwR5B9.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
MrDenna schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:31:
Ik draai op stooklijn only. Ik doe dat omdat we midden in de verbouwing zitten en dus momenteel geen plek heb waar ik een thermostaat op kan hangen of neer kan zetten. Gaat voor alsnog prima. We leven boven (helaas nog het ongeïsoleerde gedeelte). Op de begane grond en in de kelder ligt vloerverwarming en wordt dus verwarmd. Blijft netjes 20/21 graden op die 2 levels.
Ik denk dat atooklijn beter werkt met vloerverwarming. Wij hebben beneden wel centrale verwarming alleen boven convectoren. Iets lastiger.

• Kevin1990
Ronnie27 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Vorig jaar gebruikte ik een stooklijn, maar moet zeggen dat mijn Flint momenteel heel mooi rustig loopt op OT. Dit was van vannacht, koudste buiten temperatuur was 5,9 graden. Heb de thermostaat 24/7 op 20,5 graden staan

[Afbeelding]
Bij mij geeft het een onrustiger gedrag op dit moment met OT. Maar ben bang dat die met stooklijn uit blijft en het huis dus afkoelt...

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07:17
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:55:
[...]

Bij mij geeft het een onrustiger gedrag op dit moment met OT. Maar ben bang dat die met stooklijn uit blijft en het huis dus afkoelt...
Ik heb alleen radiatoren.

• Kevin1990
Ah oké fijn dat je wel het rustige gedrag hebt.
Wellicht heeft het ook te maken met het grotere vermogen van onze Blackbird P80

• MrDenna
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat stooklijn beter werkt met vloerverwarming. Wij hebben beneden wel centrale verwarming alleen boven convectoren. Iets lastiger.
Elke situatie is uiteraard anders. Wij hebben gekozen voor vloerverwarming omdat we hier zeer oude radiatoren hadden en er nu de mogelijkheid voor was. Momenteel draait de warmtepomp op ongeveer 100/110 m² vvw. Wij hebben een Sparrow en we zijn afgelopen nacht niet boven de 330 watt ingaand vermogen gegaan op de buitenunit. Volgens mij is dat voor een BB P80 moeilijk om constant te behouden.

Dit zal later wel veranderen voor ons denk ik als de bovenverdieping meeverwarmd gaat worden.

• Jpiek
nairolf schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:56:
[...]
Oh ja, ik heb het je vaker zien zeggen. Ja dit is wel een beetje het idee van de “warmtebuffer” die WeHeat ook bedacht heeft, en dat werkt in die situatie natuurlijk nauwelijks.
Klopt,ik heb in de ogen van velen een sub-optimale setup. Maar bespaar inmiddels wel 1800 kuub gas (niets meer dus) én ik heb m'n energiekosten zo ongeveer gehalveerd.

Die warmteopslag van Weheat is idd gebaseerd op heel veel beton en VVW én een groot buffetvat voor SWW, als je die uitvinkt blijft er nagenoeg niks over...

• Jpiek
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:16:
[...]

Juist dat laatste is interessant. We hebben een hoekhuis met veel glas. Met een dag waarbij de zon schijnt us er weinig watmte vraag. Heel de dag hebben wij op een gevel zon staan. Andersom met wind of regen is het wat kil.

De Blackbird stuurt alleen op de gemeten temperatuur sie volgens mij niet altijd helemaal klopt door weersinvloeden. Met een OTGW kun je dat denk ik iets meer finetunen toch?
Absoluut, ik verlaag bv de doeltemp 1C voor elke 1kW die m'n PV aan vermogen levert, mits meer dan 1kW. Je kan er zelfs nog een voorwaarde erbij zetten : en na 12:00 (want dan zon op de serre : 23m2 glas)

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:31
Ik draai sinds vorige week volledig op stooklijn met mijn sparrow en hij loopt als een zonnetje. We hebben alleen radiatoren en het is tussen de 19.5 en 20.5 graden in huis. De wind zorgde voor wat meer afkoeling.
Hij moduleert terug naar 16% met een verbruik dan van 220 - 230 W. Alleen als de temperatuur verder daalt in de nacht is dit iets hoger (280 - 320W bij 18-22% compressor).

Sommige radiatoren zijn geboost met de bekende heatmeisters.
Alleen voor SWW runs wordt de verwarming nu onderbroken. Dit gedrag blijft tot ongeveer 13 -14 graden dan gaat hij om de paar uur aan en uit omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Maar met deze temperaturen mag ik niet klagen en dit verbruik en COP (7+)

Tot op heden erg tevreden ermee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCYH7oJQHLYZmrJMS3IwPu7yY1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oyd9Yw6rHglUYRJs9JBInr1Z.jpg?f=fotoalbum_large

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Mg4gebruiker
Toch wel apart dat 1KOMMA5° zijn AI al heeft draaien op Weheat WP's (die ze ook zelf verkopen).

• Harminator87
  • Laatst online: 21:38
Ik heb em sinds een paar dagen op stooklijn, vanaf graad of 10 ljjkt dat beter te lopen dan OT.
Ik draai de warmtepomp wel met stooklijn icm soort aan/uit, want tussen 22.00 en 6.30 staat ie uit. S ochtends is t dan beetje afgekoeld tot 19, maar is de vloer al weer wat warm. S avonds thuis is t 20.5 graden, voor nu optimaal wat mij betreft

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-12 19:45
mrlolled schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:03:
Ik heb een vraag. Ze hebben bij mij de aanvoer en de retour aan de aanvoer van de warmtepomp aangesloten klopt dit?[Afbeelding]
Ik kan het er niet aan afzien, maar vanuit je warmtepomp gezien moet het eerste t stuk op de retour van de ketel en het tweede op de aanvoer, dan is je ketel met succes in serie geïntegreerd. Ware het niet dat de keerklep na het rechter t stuk of overbodig is of probleemveroorzakend.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-12 18:49
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:16:
[...]

De Blackbird stuurt alleen op de gemeten temperatuur die volgens mij niet altijd helemaal klopt door weersinvloeden. Met een OTGW kun je dat denk ik iets meer finetunen toch?
Ik draai momenteel op OT en zie afgelopen nacht lange runs van 3 uur met een gemiddelde ingangsvermogen van 450 watt.
De komende week wordt het weer weer iets zachter en heeft het voor mij nog geen zin om de BB P80 op stooklijn met minimaal vermogen van zo'n 400 Watt te zetten. Dan wordt het overdag veel te warm in huis.
Ik denk dat in mijn situatie, als het overdag onder de 10 graden wordt, dan overschakelt naar Stooklijn.

Nog mooier is, als Weheat met een kamer thermostaat komt, die wel speciaal voor warmtepompen is ontwikkeld.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• Dbm12
Weheat moet nog wel even leren wat wintertijd is in de code :9 legionellarun staat op zondag 1300 maar draait nu om 12:00 @Weheat .

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-12 19:34
Vorig jaar op OT gedraaid met L6R. Nu op stooklijn dat lijkt veel rustiger en comfortabeler. Ons huis heeft alleen vvw waarvan ongeveer 130m2 constant open staat.

• Dbm12
Dbm12 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:03:
Weheat moet nog wel even leren wat wintertijd is in de code :9 legionellarun staat op zondag 1300 maar draait nu om 12:00 @Weheat .
Even een vraag aan mede sparrow bezitters. Mijn legionella run is zojuist klaar na 3 uur en 48 min. Op 40% compressor en een delta-t van tussen de 3.5 en 3. Persoonlijk vind ik dat erg lang duren zeker nu er ook verwarmingsvraag is. Gelukkig is het niet zo koud nog maar zijn dit vergelijkbare tijden voor andere?

300 liter boiler.
Start temp; boven 43,5 onder 37,1 graden
Eind temp boven 64,2 onder 64,2 graden

En weet iemand of als het echt kouder is of de compressor harder gaat werken om de tijd te verkorten? Want er is nog ruimte zat qua vermogen.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Dbm12 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:19:
Ik draai sinds vorige week volledig op stooklijn met mijn sparrow en hij loopt als een zonnetje. We hebben alleen radiatoren en het is tussen de 19.5 en 20.5 graden in huis. De wind zorgde voor wat meer afkoeling.
Hij moduleert terug naar 16% met een verbruik dan van 220 - 230 W. Alleen als de temperatuur verder daalt in de nacht is dit iets hoger (280 - 320W bij 18-22% compressor).

Mijn radiatoren zijn allemaal geboost met de bekende heatmeisters.
Alleen voor SWW runs wordt de verwarming nu onderbroken. Dit gedrag blijft tot ongeveer 13 -14 graden dan gaat hij om de paar uur aan en uit omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Maar met deze temperaturen mag ik niet klagen en dit verbruik en COP (7+)

[Afbeelding]
Mooie lage Ta van 27-28 gr en bijbehorend hoge COP! Bestaat je afgiftesysteem alleen uit radiatoren geboost met fans gestuurd door Heatmeister? Of heb je ook vloerverwarming of andere afgifte?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• MrDenna
Dbm12 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

Even een vraag aan mede sparrow bezitters. Mijn legionella run is zojuist klaar na 3 uur en 48 min. Op 40% compressor en een delta-t van tussen de 3.5 en 3. Persoonlijk vind ik dat erg lang duren zeker nu er ook verwarmingsvraag is. Gelukkig is het niet zo koud nog maar zijn dit vergelijkbare tijden voor andere?

300 liter boiler.

En weet iemand of als het echt kouder is of de compressor harder gaat werken om de tijd te verkorten? Want er is nog ruimte zat qua vermogen.
Dat laatste kan ik geen antwoord op geven, helaas. Hier heeft hij ook net geen 4 uur geduurd en met ongeveer dezelfde waardes als wat jij doorgeeft. Ik vond het ook erg lang, in mijn ogen had hij idd die run sneller mogen maken met wat meer power, voor nu idd niet erg, maar straks voor koudere tijden zou dat denk ik beter zijn.

• Dbm12
SebastiaanPs schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Mooie lage Ta van 27-28 gr en bijbehorend hoge COP! Bestaat je afgiftesysteem alleen uit radiatoren geboost met fans gestuurd door Heatmeister? Of heb je ook vloerverwarming of andere afgifte?
Alleen radiatoren (11) waarvan 4 met heatmeisters, voor zover dit kan met deze temperaturen, waterzijdig ingeregeld. Zal binnenkort als het echt koud is nog eens goed bekijken wat ik nog kan optimaliseren.
MrDenna schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Dat laatste kan ik geen antwoord op geven, helaas. Hier heeft hij ook net geen 4 uur geduurd en met ongeveer dezelfde waardes als wat jij doorgeeft. Ik vond het ook erg lang, in mijn ogen had hij idd die run sneller mogen maken met wat meer power, voor nu idd niet erg, maar straks voor koudere tijden zou dat denk ik beter zijn.
Dank voor de bevestiging!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:19
Vorig jaar (december denk ik) stooklijn even geprobeerd en vond het niks. Misschien ook te kort geprobeerd toen. Nu toch weer stooklijn en vind het nu wel goed werken. Af en toe gaat de Flint even een poosje aan en daarmee houd hij het huis al warm. Jammer dat hij niet zo ver kan terug moduleren als de sparrow, als ik dat geweten had zou ik een sparrow gekozen hebben. Afgelopen week zo`n 10kWh verbruikt, week ervoor nog geen 7.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dbm12 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

300 liter boiler.

Lijkt mij veel te lang. Worden jouw cv leidingen soms ook warm door kortsluiting sww retour water?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Kevin1990
reiniero schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Vorig jaar (december denk ik) stooklijn even geprobeerd en vond het niks. Misschien ook te kort geprobeerd toen. Nu toch weer stooklijn en vind het nu wel goed werken. Af en toe gaat de Flint even een poosje aan en daarmee houd hij het huis al warm. Jammer dat hij niet zo ver kan terug moduleren als de sparrow, als ik dat geweten had zou ik een sparrow gekozen hebben. Afgelopen week zo`n 10kWh verbruikt, week ervoor nog geen 7.
Ik denk dat het afgifte systeem ook veel uitmaakt of het wel of niet fijn werkt.
Wij hebben alleen beneden centrale vloerverwarming. Boven Jaga's die geboost worden.

Ik heb boven bijna niet open staan en ben bang dat wanneer er warmte vraag is boven de warmtepomp niet draait.

Weet iemand of dan de circulatie pomp wel rond gaat als de buiten unit uit staat? En dan niet de 1min per uur.

• Dbm12
Carboy54 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Lijkt mij veel te lang. Worden jouw cv leidingen soms ook warm door kortsluiting sww retour water?
Nee, ik zie juist netjes dat de sensor huis in afkoelt tijdens de SWW run. En pas bij het einde wat stijgt. Maar dat kan ook aan de ruimte liggen die opwarmt. De sensor heb ik niet geisoleerd. Aan het einde springt deze omhoog zodra deze weer overschakelt op verwarming en de pomp begint te draaien wat logisch is.
Ook de heatmeister sensoren laten zien dat de radiatoren op de retour afkoelen in die periode. (Zie afbeelding onder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFY1C0JRUz18pnjwff-M9XHbVxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcPjW9uZDJFWlNhB1t9l51yk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndMqsjGON_z6kMnzcWABKtTcEas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIedXlzfchfo09SzHFwIAOeC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Dbm12 op 26-10-2025 19:08 ]

• Mg4gebruiker
[...]

Bij mij duurde de legionella run ook lang: exact 3 uur (met Flint). Vorige week overigens 2,5 uur maar toen was het buiten een 7 graden warmer.

Vandaag lijkt de Flint weer een 1-uurs ritme te pakken. Dan draait hij 15 minuten en dan gaat hij uit. Maar de kamertemperatuur verandert niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Mg4gebruiker op 26-10-2025 19:45 ]

• SebastiaanPs
  • Nu online
Dbm12 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:23:
[...]

Alleen radiatoren (11) waarvan 4 met heatmeisters, voor zover dit kan met deze temperaturen, waterzijdig ingeregeld. Zal binnenkort als het echt koud is nog eens goed bekijken wat ik nog kan optimaliseren.
Mooi resultaat, heel bemoedigend voor anderen met radiatoren! Jij toont aan dat je ook met alleen radiatoren dus best heel efficiënt kunt verwarmen met een COP van 7+! Leuk als je aan het eind van dit stookseizoen je SCOP wil delen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Kevin1990
SebastiaanPs schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:25:
[...]

Mooi resultaat, heel bemoedigend voor anderen met radiatoren! Jij toont aan dat je ook met alleen radiatoren dus best heel efficiënt kunt verwarmen met een COP van 7+! Leuk als je aan het eind van dit stookseizoen je SCOP wil delen.
Zeker! Maar vergeet de warmtevraag en isolatie niet. Ieder huis heeft zijn eigen huishouden die graag een bepaalde temperatuur willen binnen. Isolatie maar daarnaast ook ligging in het land kan uitmaken.

• SebastiaanPs
  • Nu online
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Zeker! Maar vergeet de warmtevraag en isolatie niet. Ieder huis heeft zijn eigen huishouden die graag een bepaalde temperatuur willen binnen. Isolatie maar daarnaast ook ligging in het land kan uitmaken.
Zeker! Een combinatie van:
- radiatoren die goed zijn geboost met fans en waterzijdig zijn ingeregeld
- adequate isolatie zodat de warmtevraag niet al te hoog is
- een warmtepomp die best ver terug kan moduleren

Maar ik wist nog niet dat het kon, met alleen radiatoren met een Ta van 27-28 gr verwarmen! :)

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-12 19:52
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:39:
Weet iemand of dan de circulatie pomp wel rond gaat als de buiten unit uit staat? En dan niet de 1min per uur.
Nee, die gaat alleen aan als de P80 warmte produceert. Naast de 1min per uur.
Remark: P80 eigenaar hier.

[ Voor 6% gewijzigd door MartinPTweak op 26-10-2025 19:50 . Reden: P80 aanpassingen ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-12 15:55
Dbm12 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:19:

Sommige radiatoren zijn geboost met de bekende heatmeisters.

[Afbeelding]
Waarmee maak jij die mooie grafiekjes?

• RayDelft
NACHTVERLAGING
Bekend is dat je met een WP en vloerverwarming geen of bijna geen nachtverlaging moet instellen.
Nu is het zo dat de dames hier in huis graag warmpjes zitten ‘s avonds en dat is bij ons 21,5 graden. Het voelt voor mij heel onnatuurlijk om dat 24/7 zo te houden dus gaat hij om 23:30 naar 20,5 en om 12:00 naar 21 en om 18:00 uur naar 21,5 . Een verschil van 1 graad dus .
Ik ben wel nieuwsgierig waar jullie tijdens TV tijd op stoken en of- en welke verlaging wordt ingesteld.

• Dbm12
RayDelft schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

Waarmee maak jij die mooie grafiekjes?
Home assistant standaard grafieken met de weheat integratie als input.

• RayDelft
Dbm12 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:33:
[...]

Home assistant standaard grafieken met de weheat integratie als input.
Thx 👍

• Jpiek
RayDelft schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:32:Het voelt voor mij heel onnatuurlijk om dat 24/7 zo te houden dus gaat hij om 23:30 naar 20,5 en om 12:00 naar 21 en om 18:00 uur naar 21,5 . Een verschil van 1 graad dus .
Ik ben wel nieuwsgierig waar jullie tijdens TV tijd op stoken en of- en welke verlaging wordt ingesteld.
Standaard op 23 (partner met zwak gestel en bloedcirculatie issues dus heeft het constant koud). Kan met thermostaat voor 1 uur verhogen tot max 24 en gaat dan weer naar beneden.
Als je PV hebt zou ik opwarmen doen voor de zon onder gaat.

• SebastiaanPs
  • Nu online
RayDelft schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:32:
NACHTVERLAGING
Bekend is dat je met een WP en vloerverwarming geen of bijna geen nachtverlaging moet instellen.
Nu is het zo dat de dames hier in huis graag warmpjes zitten ‘s avonds en dat is bij ons 21,5 graden. Het voelt voor mij heel onnatuurlijk om dat 24/7 zo te houden dus gaat hij om 23:30 naar 20,5 en om 12:00 naar 21 en om 18:00 uur naar 21,5 . Een verschil van 1 graad dus .
Ik herken het gevoel maar het maakt niet echt uit, dus doe vooral wat je comfortabel vindt.

Let op mijn experiment was een combinatie van dagverhoging en nachtverlaging (zodat je het ‘s avonds extra warm hebt) vergeleken met een vaste binnentemperatuur, dus niet continu hoog.

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:34
[...]

Nee dat is standaard bij weheat tegenwoordig. Ik gebruik als ik er aan denk gewoon de boost modes voor een uurtje. Dan is het bijne 60c en neemt legionella run het over.

Anders duurt het bij mij ook +3uur, en is het doordat ik jaga's heb ook een halve graad afgekoeld, ja nu al...

Ik zou eigenlijk het liefst zien tijdens zien dat ook de pomp van de cv draaid tijdens sww maar op lagere toeren, bijvoorbeeld op 0.2m3 p/u

PVoutput---->7335wp

• mrlolled
ZeRoC00L schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:47:
[...]

Misschien iets meer details geven wat wat is en hoe de boel is aangesloten.
Nu is het gokken…..
Hey,

Zoals benomd de buis die je ziet is de aanvoer van de warmtepomp. Daar is de aanvoer en de retour van de cv aangesloten wat ik raat vind klopt dat

• mrlolled
drboneym schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Ik kan het er niet aan afzien, maar vanuit je warmtepomp gezien moet het eerste t stuk op de retour van de ketel en het tweede op de aanvoer, dan is je ketel met succes in serie geïntegreerd. Ware het niet dat de keerklep na het rechter t stuk of overbodig is of probleemveroorzakend.
Het eerste is op retour en tweede is op aanvoer idd. Maar ze zijn wel allebij op een buis wat de aanvoer is van de warmtepomp dus dat klopt?

• Jpiek
War zou er niet kloppen ? CV gaat aan als de WP het niet kan bolwerken. Dus die verwarmt het water extra ná de WP.

Als de CV niet aan is hoeft het water op deze manier niet dóór de CV.

Zat bij mij op exact dezelfde manier...

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:02
@mrlolled Hier zit de hybride opstelling ook zo in elkaar.

• Jpiek
mrlolled schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 00:23:
[...]
Zoals benomd de buis die je ziet is de aanvoer van de warmtepomp. Daar is de aanvoer en de retour van de cv aangesloten wat ik raat vind klopt dat
Even overheen gelezen, weet je het zeker ? Hij zou op de aanvoer naar huis moeten zitten, dus áchter de WP.
Zie mij (oude) situatie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or84w5NhunqcwefthyyPyDHAVyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETMq4YUrL2gWu8N03NQKGDRS.jpg?f=fotoalbum_large

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-12 19:04
@Dbm12
Wat betreft de legionelle runs op laag (40%) vermogen, ik kan dat bevestigen en vraag me ook af waarom dat zo ingesteld staat. Bij mij (Sparrow P60 en 200l vat) duurt zo'n run typische 1,5 a 2,5 uur afh van buitentemp en starttemp van het vat. In de zomer is dat geen probleem omdat er gaan CV warmtevraag is maar in de winter wordt zo'n run dan 1 of 2x onderbroken en dat is uitermate inefficient.
Ik denk dat die 40% een soort van beveiliging is om te voorkomen dat de wp oververhit raakt. Ik heb dat afgelopen zomer bij buitentemp van >30grC een keer gezien. De Sparrow hield er bij ongeveer 60grC boilertemp mee op om 's avonds weer te herstarten.
Overigens zie ik de laatste paar weken (sinds de introductie van gepland SWW bedrijf) dat de legionella run op hoog vermogen (~75%) start om na ongeveer een half uur terug te vallen naar 40% vermogen. Dat is zeker een verbetering maar zou wat mij betreft ook de gehele run mogen.

• Pedrovice
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-12 11:41
Ik heb de offerte van Coolblue geaccepteerd voor het aanbrengen van Weheat Flint. Nu heb ik de locatie op het balkon in gedachten. Echter deze heeft een gemetselde balustrade en wil ik hem op hoogte plaatsen, zodat hij meer vrije lucht heeft. Dit kan niet aan een gevel met daarvoor bestemde beugels. Maar nu had ik het idee om met steigerbuizen een verhoging te maken waar de warmtepomp met twee hardhouten balken op kan staan. Wellicht heeft iemand een vergelijkbare ervaring, waar ik gebruik van kan maken?

Er zijn namelijk geen kant en klare oplossing hiervoor.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:58
Dbm12 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:23:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde setup en werkt tot nu toe prima maar ik wil het geheel nog waterzijdig inregelen. Mag ik je vragen welke delta T jij op de radiatoren hebt aangehouden, en op welke plek je dat hebt gemeten? Wanneer ik namelijk met een infrarood meter op de aan- en afvoerbuis meet, dan scheelt dat enorm t.o.v. meten op de radiatorplaat (bij de in- en uitgang). Dank alvast!

Homevolt dashboard

• mrlolled
Jpiek schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

Even overheen gelezen, weet je het zeker ? Hij zou op de aanvoer naar huis moeten zitten, dus áchter de WP.
Zie mij (oude) situatie :
[Afbeelding]
Sorry idd ja hij komt van de warmtepomp en gaat naar het huis met 2 t stukken naar de aanvoer / retour van de ketel. het probleem bij mij is dat de weheat app staat dat de cv aan het verhitten is dus is bijgesprongen maar hij gaat alleen maar voor 1 seconde aan en hij doet voor de rest niks. dus ik ben opzoek naar een oorzaak.

[ Voor 15% gewijzigd door mrlolled op 27-10-2025 15:22 ]

• Jpiek
mrlolled schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:21:
[...]
Sorry idd ja hij komt van de warmtepomp en gaat naar het huis met 2 t stukken naar de aanvoer / retour van de ketel. het probleem bij mij is dat de weheat app staat dat de cv aan het verhitten is dus is bijgesprongen maar hij gaat alleen maar voor 1 seconde aan en hij doet voor de rest niks. dus ik ben opzoek naar een oorzaak.
Ik had iets soortgelijks toen ik nog op thermostaat draaide, thermostaat vond het te koud, knalde de 'gevraagde temperatuur' omhoog, BB ging op vol vermogen ~3650W, de WP kon dan nog niet zo snel leveren en de CV ging er bij aan.

• Dbm12
Gies123 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde setup en werkt tot nu toe prima maar ik wil het geheel nog waterzijdig inregelen. Mag ik je vragen welke delta T jij op de radiatoren hebt aangehouden, en op welke plek je dat hebt gemeten? Wanneer ik namelijk met een infrarood meter op de aan- en afvoerbuis meet, dan scheelt dat enorm t.o.v. meten op de radiatorplaat (bij de in- en uitgang). Dank alvast!
Ik heb tijdelijk een warmtebeeld camera geleend om waterzijdig in te regelen waardoor het ook makkelijker is dan een spotmeter om de radiator egaler te kunnen krijgen. Verder heb ik de heatmeisters (4) sensoren gebruikt om het in de gaten te houden. Momenteel is de delta-t tussen de 1 en 1,5 graad afhankelijk van welke radiator je hebt.

Aangezien de warmtepomp nog op de laagste stand loopt en met lage aanvoer temperatuur is dit voor nu prima. Ik moet het nog een keer hartje winter doen om het echt goed te krijgen (richting 3 - 5 graden verschil bij hogere compressor waarde en hogere aanvoer temp)

Let overigens ook op je totale debiet. Ik zag dat als ik meer ging knijpen mijn debiet zakte richting de 0,9m3/h. Er is een tradeoff tussen een goede delta-t en het juiste debiet behouden. Evenals waar de flow heen gaat bij wijzigingen.

Bij mij zijn twee circuits in huis, elke keer als de warmtepomp opstart is de flow anders. De ene keer heeft het ene circuit meer flow en de andere keer de ander. Dus 100% perfect in balans ga ik het niet krijgen.

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:56
Bij mijn hybride BB 80 met buffervat van 50 liter gebeurt vandaag opeens dit.
Ik heb 65 m2 vvw en boven 1 HT radiator open. Thermostaat is honeywell round.
Is dit normaal?
De gevraagde temperatuur is af en toe 30 en hij lijkt te pendelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbgYWn7io9_-OcxBpaUQvHqCx2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1J3Vs7f9ZUcAJ9TUB817inXv.png?f=fotoalbum_large

Canon 5dMkIV

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-12 12:33
Blackbird is weer offline.. gebeurt wel erg vaak vind ik. App herstart werkt niet, laatste sync om 12:37.

Vorige keer na 2 dagen ticket geopend met Atlas Power, toen zonder hun tussenkomst binnen 3 uur weer (toevallig?) online.

Volgens mij verwarmt die ook niet nu, temperatuur verhoogd om te testen.

Iemand een idee? Ik ga niet steeds stroom eraf halen.

• Kevin1990
alikebab1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:50:
Blackbird is weer offline.. gebeurt wel erg vaak vind ik. App herstart werkt niet, laatste sync om 12:37.

Vorige keer na 2 dagen ticket geopend met Atlas Power, toen zonder hun tussenkomst binnen 3 uur weer (toevallig?) online.

Volgens mij werkt de WeHeat ook zonder verbinding met de portal. Volgt dan de instellingrn die zijn gedaan en de sturing die grkozen is.

• alikebab1
Kevin1990 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:57:
[...]

Volgens mij werkt de WeHeat ook zonder verbinding met de portal. Volgt dan de instellingrn die zijn gedaan en de sturing die grkozen is.
Kan iemand dat bevestigen? Ik snap sowieso niet waarom die zovaak offline is, ze hadden gewoon wifi chip moeten plaatsen :(

• reiniero
alikebab1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:50:

In het begin had onze Flint dat ook, toen is er een externe antenne geplaatst. De Flint is natuurlijk nogal anders dan de BB maar misschien kan dat daar ook, als dat het probleem verhelpt?

• alikebab1
reiniero schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:14:
[...]

In het begin had onze Flint dat ook, toen is er een externe antenne geplaatst. De Flint is natuurlijk nogal anders dan de BB maar misschien kan dat daar ook, als dat het probleem verhelpt?
Moet installateur dat doen?

• reiniero
alikebab1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Moet installateur dat doen?
Is bij ons door de installateur gedaan, maar was ook heel makkelijk zelf te doen bij de Flint. Mobiel heeft hier normaal gesproken wel goed bereik, de Flint niet.

• alikebab1
En ja hoor, hij doet ineens weer - schiet mij maar lek :p

• Jpiek
alikebab1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:08:
[...]
Kan iemand dat bevestigen? Ik snap sowieso niet waarom die zovaak offline is, ze hadden gewoon wifi chip moeten plaatsen :(
Met wifi ben je afhankelijk van de wifi bij mensen thuis. Is ook niet altijd erg ok.

Bovendien krijg dan allerlei nerds en geeks die zelf de WP aan willen sturen en de signalen gaan hacken >:) O-)

• Mg4gebruiker
gazzzman61 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:17:
Bij mijn hybride BB 80 met buffervat van 50 liter gebeurt vandaag opeens dit.
Ik heb 65 m2 vvw en boven 1 HT radiator open. Thermostaat is honeywell round.
Is dit normaal?
De gevraagde temperatuur is af en toe 30 en hij lijkt te pendelen?
[Afbeelding]
Je hebt einde maandag in ieder geval een joekel van een COP :) Al pendelend..

• Mg4gebruiker
alikebab1 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:08:
[...]

Mijn Flint ook. Maar het gaat hier volgens mij vooral over de verbinding met de Weheat servers. De thermostaat werkt gewoon.
Maar het komt zeker te vaak voor. In totaal vorige week zes keer.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-12 22:52
Beste tweakers,

Heb bij de "commerciële" schouw een installateur die wel gemotiveerd is km de blackbird op de dakkapel te leggen.
2 opties:
1. Gedeelde dakkapel met buren (2onder1kap). Ansich is de kamer eronder bij hen niet in gebruik (zijn 60igers en kinderen huis uit).
2. Dakkapel volledig van ons, maar boven de tuin/stukje uitbouw. Ben geen kenner, maar een steiger lijkt me moeilijker te bouwen daar.

Optie 3 is BB op plat dakje boven de voordeur, maar esthetisch en functioneel veel minder.

Hebben jullie ideeën over optie 1 of 2? Er staan geen bomen in de buurt; stel dat bereikbaarheid ellende geeft, kun je onderhoud oprekken naar 1x per 4 jaar? Dan doet een hoogwerker minder pijn, bijvoorbeeld.

Deze installateur doet ook het onderhoud overigens, dus hij weet dat ie er zelf ook weer bij moet.

Thanks alvast!

[ Voor 6% gewijzigd door Aeien op 27-10-2025 22:51 ]

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:56
Mg4gebruiker schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Je hebt einde maandag in ieder geval een joekel van een COP :) Al pendelend..
En wat kan ik hieraan doen?

Canon 5dMkIV

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:14
RayDelft schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:32:
NACHTVERLAGING
Hier staat hij 24x7 op 22 graden

• mrlolled
Jpiek schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Ik had iets soortgelijks toen ik nog op thermostaat draaide, thermostaat vond het te koud, knalde de 'gevraagde temperatuur' omhoog, BB ging op vol vermogen ~3650W, de WP kon dan nog niet zo snel leveren en de CV ging er bij aan.
Bij mij is het probleem dat de app zecht dat hij aan staat maar dus niet

• Jpiek
Aeien schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:47:
1. Gedeelde dakkapel met buren (2onder1kap). Ansich is de kamer eronder bij hen niet in gebruik (zijn 60igers en kinderen huis uit).
En ergens over 10 jaar verkopen ze met overwaarde aan een jong stel of gezin en gaan levensloopbestendig wonen.
Kamer wordt een babykamer en je hebt gezeik.

Zelf het risico op overlast lopen door een BB op een dakkapel is tot daar aan toe, maar dit zou ik niet doen.
Nadeel van 'nu niet in gebruik' is dat je ook niet te weten komt óf het geluidsoverlast geeft...

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:58
Bij een gedeelde dakkapel zou ik het ook niet aandurven. Zelf heb ik sinds april dit jaar de BB80 (FE) op mijn eigen dakkapel laten zetten waar ik en mijn vrouw direct onder slapen. Ik heb daarvoor de dakkapel wel eerst laten versterken door er een extra laag dakbeschot op te schroeven zodat er een houten plaat van bijna 4cm dik is (veel massa), daarna nieuw bitumen erop laten plakken, rubberen tegels van de Hornbach, 4 stoeptegels en daarop de Blackbird. Ik heb nog Wagner matjes liggen, maar die werden door de installateur afgeraden. Ervaring tot nu toe (ik ben een heel lichte slaper (helaas)) is ronduit positief: ik hoor de warmtepomp niet. Ook niet als de compressor op 80% draait om bijvoorbeeld het SWW (300L) te verwarmen of tijdens een legionellarun.

Ik weet dat de meesten het afraden om een warmtepomp op de dakkapel te zetten (en dat begrijp ik), maar in dit geval werkt het goed uit (hoewel het koude seizoen nog moet starten, dus fingers crossed). Aan-en afvoerleidingen zijn ultra kort (nagenoeg geen verlies), je hoort en ziet hem buiten niet.

Zoals eerder beloofd op dit forum zal ik het laten weten wanneer we wel trillingen/ander geluid ervaren en dat zal het moment zijn dat ik toch die Wagner matjes eronder ga doen. Mocht deze winter blijken dat het overlast geeft, dan verhuist hij alsnog naar een andere plek.

Homevolt dashboard

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
Kevin1990 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Plus dat je heel veel verschillende soorten radiatoren hebt, met nogal verschillende afgifte-vermogens. Ik lees dat deze persoon 11 radiatoren heeft, als dat bv allemaal loeigrote T33 radiatoren zijn, dan kom je echt wel in de buurt van het afgitevermogen van een vloerverwarming.... anyway, goed punt dus :)

• olafmol
SebastiaanPs schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:43:
[...]

Maar ik wist nog niet dat het kon, met alleen radiatoren met een Ta van 27-28 gr verwarmen! :)
Het gaat allemaal om afgiftevermogen. Als je maar genoeg afgiftevermogen in je woonkamer hangt kun je ook prima met radiatoren op zo'n lage temp verwarmen. Alleen is een vloer natuurlijk qua ruimtegebruik wel een stuk efficiënter dan overal grote radiatoren moeten ophangen....maar het kan wel...

• olafmol
Gies123 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

Voor waterzijdig inregelen altijd meten op de aanvoer- en retourbuis, zo dicht mogelijk bij de radiatoraansluiting.

• SebastiaanPs
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Het gaat allemaal om afgiftevermogen. Als je maar genoeg afgiftevermogen in je woonkamer hangt kun je ook prima met radiatoren op zo'n lage temp verwarmen. Alleen is een vloer natuurlijk qua ruimtegebruik wel een stuk efficiënter dan overal grote radiatoren moeten ophangen....maar het kan wel...
Eens, als je de keuze hebt dan zou ik altijd vloerverwarming kiezen. Maar veel bestaande huizen hebben radiatoren en dan betekent vvw vaak een best ingrijpende verbouwing. Of er ligt een mooie vloer oid. Dan is het goed om te weten dat je met flinke radiatoren geboost met fans (Heatmeister) ook een supermooie COP kan bereiken.
olafmol schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Voor waterzijdig inregelen altijd meten op de aanvoer- en retourbuis, zo dicht mogelijk bij de radiatoraansluiting.
Heb ik beide geprobeerd, maar op de leidingen krijg ik een vals lage temperatuur. Met een stukje tape op het radiatoroppervlak direct bij de leiding kreeg ik een temperatuur die dichter bij de werkelijke Ta van de warmtepomp lag.

• olafmol
SebastiaanPs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Eens, als je de keuze hebt dan zou ik altijd vloerverwarming kiezen. Maar veel bestaande huizen hebben radiatoren en dan betekent vvw vaak een best ingrijpende verbouwing. Of er ligt een mooie vloer oid. Dan is het goed om te weten dat je met flinke radiatoren geboost met fans (Heatmeister) ook een supermooie COP kan bereiken.

[...]

Heb ik beide geprobeerd, maar op de leidingen krijg ik een vals lage temperatuur. Met een stukje tape op het radiatoroppervlak direct bij de leiding kreeg ik een temperatuur die dichter bij de werkelijke Ta van de warmtepomp lag.
Ik denk dat supermooie COP straks ondergeschikt gaat zijn aan geluidsoverlast en überhaupt de boel op temp krijgen en houden. Zelf woon ik in een jaren 30 rijtjeshuis in Utrecht stad, en ik heb flink wat tijd en moeite losgelaten op het uitwerken van wel of niet een warmtepomp. Maar met de beperkte ruimte van een rijtjeshuis in de stad gaat je dat vrijwel niet lukken zonder idd de hele vloer eruit te halen en er vloerverwarming in te knallen. Qua radiatoren en afgiftevermogen moet je dan zoveel en zo dikke radiatoren ophangen om hetzelfde afgiftevermogen te bereiken dat je je hele woonkamer ongeveer vol hebt hangen, als je huis gemiddeld geisoleerd is.

Maar het grootste probleem is de afstand tot de buren. Ik ben van mening dat het Nederlandse klimaat ongeveer het slechtste klimaat is dat je kunt hebben voor een warmtepomp: wanneer het hier koud wordt dan is het 9 vd 10 keer bewolkt, supervochtig, winderig, en net rond het nulpunt. Daar wordt een WP niet blij van, hoogffrequente defrosts, en geen zon om stroom van je zonnepanelen te kunnen gebruiken. En in die situatie wordt er dus veel geluid geproduceerd door de WP, en kom je al snel over de geluidsnormen heen. En er wordt echt wel gehandhaaft, steeds meer zelfs want de geluidsoverlast zal alleen maar toenemen met de komst van meer WP en aircos.

Uiteindelijk gekozen om onze relatief nieuwe intergas xtreme CV ketel aan te houden, die draait met een aanvoertemp van gemiddeld tussen de 40-50C, en wat speedcomfort boosters onder een van de 3 woonkamer radiatoren geplaats, daarmee redden we het wel. Had ook liever een WP gehad, maar een goede relatie met onze buren is me ook wat waard, en de hele (eikenhouden) vloer vervangen is niet echt iets waar ik naar uitkijk :)

• SebastiaanPs
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Ik denk dat supermooie COP straks ondergeschikt gaat zijn aan geluidsoverlast en überhaupt de boel op temp krijgen en houden. Zelf woon ik in een jaren 30 rijtjeshuis in Utrecht stad, en ik heb flink wat tijd en moeite losgelaten op het uitwerken van wel of niet een warmtepomp. Maar met de beperkte ruimte van een rijtjeshuis in de stad gaat je dat vrijwel niet lukken zonder idd de hele vloer eruit te halen en er vloerverwarming in te knallen. Qua radiatoren en afgiftevermogen moet je dan zoveel en zo dikke radiatoren ophangen om hetzelfde afgiftevermogen te bereiken dat je je hele woonkamer ongeveer vol hebt hangen, als je huis gemiddeld geisoleerd is.

Maar het grootste probleem is de afstand tot de buren. Ik ben van mening dat het Nederlandse klimaat ongeveer het slechtste klimaat is dat je kunt hebben voor een warmtepomp: wanneer het hier koud wordt dan is het 9 vd 10 keer bewolkt, supervochtig, winderig, en net rond het nulpunt. Daar wordt een WP niet blij van, hoogffrequente defrosts, en geen zon om stroom van je zonnepanelen te kunnen gebruiken. En in die situatie wordt er dus veel geluid geproduceerd door de WP, en kom je al snel over de geluidsnormen heen. En er wordt echt wel gehandhaaft, steeds meer zelfs want de geluidsoverlast zal alleen maar toenemen met de komst van meer WP en aircos.

Uiteindelijk gekozen om onze relatief nieuwe intergas xtreme CV ketel aan te houden, die draait met een aanvoertemp van gemiddeld tussen de 40-50C, en wat speedcomfort boosters onder een van de 3 woonkamer radiatoren geplaats, daarmee redden we het wel. Had ook liever een WP gehad, maar een goede relatie met onze buren is me ook wat waard, en de hele (eikenhouden) vloer vervangen is niet echt iets waar ik naar uitkijk :)
Ik begrijp je gedachte helemaal. De woonkamer hoef je zeker niet vol te hangen met radiatoren, dat is sterk overdreven. Misschien kan @Dbm12 als voorbeeld delen hoeveel en hoe groot zijn radiatoren in de woonkamer zijn, voor hoeveel m2 oppervlak?

Ik woon zelf ook in een tussenwoning van 6m breed in een stad in Zuid-Holland. Mijn warmtepomp staat achter in de tuin op 10m van de achtergevel, niemand heeft er last van. Een andere optie voor een tussenwoning is een Blackbird op je dak: bij een betonnen dak een no brainer, bij een houten dak iets meer opletten, evt een constructie met veren en extra gewicht plaatsen om resonantie te voorkomen: Trillingen warmtepomp dempen

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:45
olafmol schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb VVW en een BB80. Sinds kort ook L/L airco WP. Gevoelsmatig is de L/L onderbelicht. M.i. de betere oplossing voor veel huishoudens. Qua verwarming vergelijkbaar met gas en radiatoren, dus geen noodzaak tot ombouw van vloer. Veel goedkoper in aanschaf.
Wel lokaal, dus evt meerdere units nodig. Maar de vertrekken uitrusten waar de meeste tijd wordt doorgebracht is al een flinke besparing.

• olafmol
STIMPPYYY schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Ik heb VVW en een BB80. Sinds kort ook L/L airco WP. Gevoelsmatig is de L/L onderbelicht. M.i. de betere oplossing voor veel huishoudens. Qua verwarming vergelijkbaar met gas en radiatoren, dus geen noodzaak tot ombouw van vloer. Veel goedkoper in aanschaf.
Wel lokaal, dus evt meerdere units nodig. Maar de vertrekken uitrusten waar de meeste tijd wordt doorgebracht is al een flinke besparing.
Ik heb airco's in de slaap/werk-kamers, werkt daar prima. Maar ik zou het nooit in de woonkamer willen, daarvoor vind ik het comfort van passieve verwarming vele malen fijner dan die van een airco die actief, al blazend, verwarmt.

• RNacoustics
SebastiaanPs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Ik begrijp je gedachte helemaal. De woonkamer hoef je zeker niet vol te hangen met radiatoren, dat is sterk overdreven. Misschien kan @Dbm12 als voorbeeld delen hoeveel en hoe groot zijn radiatoren in de woonkamer zijn, voor hoeveel m2 oppervlak?

Ik woon zelf ook in een tussenwoning van 6m breed in een stad in Zuid-Holland. Mijn warmtepomp staat achter in de tuin op 10m van de achtergevel, niemand heeft er last van. Een andere optie voor een tussenwoning is een Blackbird op je dak: bij een betonnen dak een no brainer, bij een houten dak iets meer opletten, evt een constructie met veren en extra gewicht plaatsen om resonantie te voorkomen: Trillingen warmtepomp dempen
Onze huiskamer is 50m2 met veel HR++ glas op het zuiden en westen. Daarin staan 4 grote gietijzeren radiatoren die in totaal een lengte hebben van 9 meter, 50 cm hoog en 14 cm diep. Ik woon in een oude vrijstaande woning uit 1907 van circa 150m2, redelijk na geïsoleerd. In totaal heb ik in huis 14 radiatoren. Waterzijdig ingeregeld. Ik denk dat de radiatoren een dikke 60 jaar oud zijn. Ik ervaar het als zeer aangename afgifte systeem. Momenteel een Ta van zo'n 28 tot 30 graden.
Overdag doet de WP nauwelijks wat.

• Gerjan024
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-12 16:50
Ik heb nu een paar weken een BB80 full electric met T6 thermostaat. Oude vrijstaande woning, voorheen 1800m3 gas.
VTE vloerverdeler 9 groepen, pomp tussenuit gehaald. Open trapgat, boven op 1 kamer oude radiatoren, overloop en badkamer JAGAs met dynamische ventielen en Heatboosters.
De flow is aan de lage kant 1 tot 1,1m3/u. Als ik boven wat grotere flow over de jagas doe, gaat flow van vloerverwarming omlaag.

Thermostaatkraan op VTE verdeler knijpt flow, ook als de temperatuur maar 30 graden is, en hij op 40degC staat. Bij volledig open, stijgt flow direct van 1,5l/min naar 2l/min per groep. Maar deze was mét pomp rond de 2,5l/min.
Verdeling vloerverwarming en bovenverdieping lijkt de uitdaging.
Heb zelf alles met 28mm staal aangesloten, CB werkt maar met pn20 en 22mm staal.

Ideeën en vragen die ik heb:
- kan ik ergens de installateursinstellingen lezen? Zou graag weten wat CB allemaal in kan stellen. Heb wel installatiemanual gelezen, maar staat weinig over instellingen in.
- Kan de CV circulatiepomp wat harder gezet worden door de installateur?
- thermostaatkraan verwijderen, maar hoe vloer beschermen tegen te hoge aanvoertemp?
- pomp terugplaatsen (zonder menging) en laten schakelen met binnenunit, kan dat?

Op zich werkt het allemaal wel, maar door lage flow schommelt vermogen en ook is de aanvoer temp al 29degC met nog relatief warm weer, kan efficiënter, zakt direct als ik thermostaat kraan 60degC zet en flow stijgt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:53
STIMPPYYY schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Kan een oplossing zijn, maar vaak vergunningtechnisch niet handig. Ik zie ze veel (vaak illegaal) hangen aan voorgevels en zijgevels.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jpiek
RNacoustics schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:46:
[...]
Daarin staan 4 grote gietijzeren radiatoren
Werkt dat icm een warmtepomp ? Ik zou zoiets in onze hal willen hebben. vnl voor het mooie, maar begreep dat een gietijzeren radiator zijn warmte maar langzaam afgeeft. Wat je met een WP juist niet moet willen, je wil veel en snel afgifte toch ?

Nu kijk ik naar een stalen van Hudson Reed, maar die krengen zijn duuur...

Edit: we hebben in onze woonkamer van ca 50m2 trouwen 2 convectorputten met wisselaar (en heatboosters) van elk 1200W en aan de voorgevel een 250*50cm T33 radiator van 5200Watt hangen...

Een Ta van onder de 30 halen wij overigens niet, mede door de gewenste ruimtetemperatuur (23) overigens..

[ Voor 23% gewijzigd door Jpiek op 28-10-2025 14:11 ]

• olafmol
Jpiek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

Werkt dat icm een warmtepomp ? Ik zou zoiets in onze hal willen hebben. vnl voor het mooie, maar begreep dat een gietijzeren radiator zijn warmte maar langzaam afgeeft. Wat je met een WP juist niet moet willen, je wil veel en snel afgifte toch ?

Edit: we hebben in onze woonkamer van ca 50m2 trouwen 2 convectorputten met wisselaar (en heatboosters) van elk 1200W en aan de voorgevel een 250*50cm T33 radiator van 5200Watt hangen...

Een Ta van onder de 30 halen wij overigens niet, mede door de gewenste ruimtetemperatuur (23) overigens..
Een gietijzeren lamellen radiator heeft relatief veel oppervlak (door de lamellen) en kan daardoor veel warmteafgifte creëren. Alleen is de convectie veel minder, het is voornamelijk stralingswarmte. Als je er echter fans onder hangt dan verhoog je de convectie significant, en dan komt een lamel-radiator in dezelfde buurt als een T33 radiator, alleen met meer vertraging qua opwarming.

• Dbm12
SebastiaanPs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Uiteraard. Hier is wat meer context.
Huis uit 1968 van 145 m2, voorzien triple glas, vloer isolatie en oud UF schuim isolatie in de muren wat ik niet meer kan verwijderen. Ik had een gemiddeld meer jaren gasverbruik van rond de 850 m3 maar stookte erg zuinig (19 graden max) en met nachtverlaging.

De radiatoren in ons huis zijn als volgt:
LocatieRadiatorenGrootteType
Convector putBetherma Veraline180x15x8convector (type b?)
WoonkamerVasco Flatline600x240022
EntreeThermrad S8 Compact900x90011
BijkeukenThermrad S8 Compact900x90011
SlaapkamerRadson Sensa500x180011
SlaapkamerRadson Sensa500x160011
KleedkamerRadson Sensa500x110011
Badkamer1600x600design
Zolder600x70022
Zolder600x70022
Zolder600x70022
Hierbij is de zolder een spek en bonen radiatoren die ook weinig afgeven. Hier hebben wij een splitunit L/L hangen die voor de verwarming zorgt bij koudere dagen.

De heatmeister zitten op de begane grond (convector + Woonkamer) die ook de meeste vermogen hebben en op de slaapkamers. Alle radiatoren draaien wel mee voor voldoende flow en liters water voor defrosts als het kouder wordt. Zolder wordt ook het meest geknepen vanwege de eerder genoemde L/L splitunit maar ook omdat de aanvoer begint op zolder. Hiermee hou ik de meeste flow richting de ruimtes die ik goed heb ingeregeld.

Dus zeker geen T33 radiatoren ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Dbm12 op 28-10-2025 15:00 ]

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-11 19:58
Vandaag is CB bij ons langs geweest voor de installatie van de Sparrow-warmtepomp (hybride opstelling met buffervat). Het werk is netjes uitgevoerd en de monteurs waren vriendelijk. Alleen merk ik nu binnen een irritant bromgeluid op. Ik kan er maar niet aan wennen, zelf op de wc voel je de trillingen/geluid goed. Terwijl een kamer achter de wc de cv-ketel en de apparatuur van Weheat zitten.

Ik kan alleen niet precies herleiden wat de oorzaak van het geluid is, maar zeker is dat het er vóór de installatie niet was.

Zijn er meer mensen die dit ervaren? Is dit normaal bij een hybride opstelling of wijst dit mogelijk op een verkeerde afstelling?

• SebastiaanPs
  • Nu online
Dbm12 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Uiteraard. Hier is wat meer context.
Huis uit 1968 van 145 m2, voorzien triple glas, vloer isolatie en oud UF schuim isolatie in de muren wat ik niet meer kan verwijderen. Ik had een gemiddeld meer jaren gasverbruik van rond de 850 m3 maar stookte erg zuinig (19 graden max) en met nachtverlaging.

De radiatoren in ons huis zijn als volgt:
LocatieRadiatorenGrootteType
Convector putBetherma Veraline180x15x8convector (type b?)
WoonkamerVasco Flatline600x240022
EntreeThermrad S8 Compact900x90011
BijkeukenThermrad S8 Compact900x90011
SlaapkamerRadson Sensa500x180011
SlaapkamerRadson Sensa500x160011
KleedkamerRadson Sensa500x110011
Badkamer1600x600design
Zolder600x70022
Zolder600x70022
Zolder600x70022
Hierbij is de zolder een spek en bonen radiatoren die ook weinig afgeven. Hier hebben wij een splitunit L/L hangen die voor de verwarming zorgt bij koudere dagen.

De heatmeister zitten op de begane grond (convector + Woonkamer) die ook de meeste vermogen hebben en op de slaapkamers. Alle radiatoren draaien wel mee voor voldoende flow en liters water voor defrosts als het kouder wordt. Zolder wordt ook het meest geknepen vanwege de eerder genoemde L/L splitunit maar ook omdat de aanvoer begint op zolder. Hiermee hou ik de meeste flow richting de ruimtes die ik goed heb ingeregeld.

Dus zeker geen T33 radiatoren ;-)
Dat valt enorm mee! Ik zou het aantal en de afmetingen van de radiatoren niet abnormaal groot noemen. Hier in de straat met huizen uit 1931 en oppervlak ~160 m2 per huis zijn de radiatoren vergelijkbaar met die van jou.
@olafmol En dus zeker geen woonkamer vol met radiatoren, maar slechts 1 convectorput en 1 lange radiator in de woonkamer.

Zijn de radiatoren kruislings aangesloten? Dus aanvoer aan de ene kant en retour diagonaal aan de andere kant? Bij mij is dat helaas niet zo.

• RayDelft
RubenWwijk schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:24:
Vandaag is CB bij ons langs geweest voor de installatie van de Sparrow-warmtepomp (hybride opstelling met buffervat). Het werk is netjes uitgevoerd en de monteurs waren vriendelijk. Alleen merk ik nu binnen een irritant bromgeluid op. Ik kan er maar niet aan wennen, zelf op de wc voel je de trillingen/geluid goed. Terwijl een kamer achter de wc de cv-ketel en de apparatuur van Weheat zitten.

Ik kan alleen niet precies herleiden wat de oorzaak van het geluid is, maar zeker is dat het er vóór de installatie niet was.

Zijn er meer mensen die dit ervaren? Is dit normaal bij een hybride opstelling of wijst dit mogelijk op een verkeerde afstelling?
Ik hoor binnenshuis helemaal niks (Sparrow). Alleen in de technische ruimte hoor ik het waterpompen lopen.

• Dbm12
SebastiaanPs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Dat valt enorm mee! Ik zou het aantal en de afmetingen van de radiatoren niet abnormaal groot noemen. Hier in de straat met huizen uit 1931 en oppervlak ~160 m2 per huis zijn de radiatoren vergelijkbaar met die van jou.
@olafmol En dus zeker geen woonkamer vol met radiatoren, maar slechts 1 convectorput en 1 lange radiator in de woonkamer.

Zijn de radiatoren kruislings aangesloten? Dus aanvoer aan de ene kant en retour diagonaal aan de andere kant? Bij mij is dat helaas niet zo.
Nee niet kruislings aangesloten.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-12 19:07
Gerjan024 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:50:
Ik heb nu een paar weken een BB80 full electric met T6 thermostaat. Oude vrijstaande woning, voorheen 1800m3 gas.
VTE vloerverdeler 9 groepen, pomp tussenuit gehaald. Open trapgat, boven op 1 kamer oude radiatoren, overloop en badkamer JAGAs met dynamische ventielen en Heatboosters.
De flow is aan de lage kant 1 tot 1,1m3/u. Als ik boven wat grotere flow over de jagas doe, gaat flow van vloerverwarming omlaag.

Thermostaatkraan op VTE verdeler knijpt flow, ook als de temperatuur maar 30 graden is, en hij op 40degC staat. Bij volledig open, stijgt flow direct van 1,5l/min naar 2l/min per groep. Maar deze was mét pomp rond de 2,5l/min.

Heb zelf alles met 28mm staal aangesloten, CB werkt maar met pn20 en 22mm staal.

- kan ik ergens de installateursinstellingen lezen? Zou graag weten wat CB allemaal in kan stellen. Heb wel installatiemanual gelezen, maar staat weinig over instellingen in.
- thermostaatkraan verwijderen, maar hoe vloer beschermen tegen te hoge aanvoertemp?
- pomp terugplaatsen (zonder menging) en laten schakelen met binnenunit, kan dat?

Op zich werkt het allemaal wel, maar door lage flow schommelt vermogen en ook is de aanvoer temp al 29degC met nog relatief warm weer, kan efficiënter, zakt direct als ik thermostaat kraan 60degC zet en flow stijgt.
Ik dacht dat ik al op het randje zat van 1600m3 gas naar BB80 FE, maar ben benieuwd hoe het bij jou gaat dan :)

Je hebt al voornamelijk Jaga's en VVW. Laat de BB door je installateur begrenzen op 45 graden en haal snel die thermostaatkraan ertussenuit.

Die aanvoertemperatuur nu is niks geks als je op Opentherm stookt, zie ik hier ook. Komt met name omdat hij niet altijd draait en meer in pieken warmte erin gooit. Dat werkt nu eenmaal niet optimaal maar ik neem het voorlief om zo overdag zonnestroom te gebruiken. Als het kouder wordt naar stooklijn komt dat vanzelf goed.

[ Voor 8% gewijzigd door I.p. op 28-10-2025 16:22 ]

• RNacoustics
Jpiek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

De gietijzeren radiatoren kan je kwa eigenschap een beetje vergelijken met een vloerverwarming. Beide vormen ze een grote massa en geven ze langzamer hun warmte af en is temperatuur veel constanter dan met Jaga's of plaatradiatoren met weinig massa. De WP houdt immers d.m.v. gevraagde temperatuur de zware radiatoren veel stabieler op constante temperatuur. En dat voelt veel prettiger aan dan radiatoren die snel afkoelen. Dus ja, mijn ervaring is dat gietijzeren radiatoren heel goed samen gaat met een WP. Door zo optimaal waterzijdig in te regelen, zit ik op een delta van rond de 2 graden. De BB p80 pruttelt met lange runs lekker door.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:35
Gerjan024 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:50:

Is het een hybride verdeler die je van VTE hebt of een 'normale' mengverdeler?

• Jpiek
RNacoustics schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:49:
De gietijzeren radiatoren kan je kwa eigenschap een beetje vergelijken met een vloerverwarming. Beide vormen ze een grote massa en geven ze langzamer hun warmte af en is temperatuur veel constanter dan met Jaga's of plaatradiatoren met weinig massa.
Hmm, zo had ik het nog niet bekeken.
Vraag is dan nog of 1 gietijzeren radiator van 100*80cm dan heel veel verschil gaat maken, zeker in de hal.
Wellicht wel beter of het hele afgiftesysteem door het hele huis gelijk te houden.

Lastig....
Pagina: 1 ... 123 ... 149 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.