Jpiek schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:30:
@
Kevin1990 Ook net een OTGW aansturing ontkom je niet aan vaak aan/uitschakelen met milde kou, om het maar ff zo te noemen. Zo rond de 15 is lastig, aan op minimum is net teveel, en daan gaat hij gewoon uit.
Ik kan 'smokkelen' door de doeltemp een halve graad te verhogen om uitslaan te vorkomen. Maar op een gegeven moment
moet hij uit om het niet te warm te krijgen.
Onderhand misschien tijd voor een eigen subject ?
"Warmtepomp aansturen met OTGW en Domotica" ?
Je zou kunnen proberen een soort van “tussenseizoen” systeem te maken: als de buitentemperatuur zodanig hoog is dat er in 24 uur op minimaal vermogen teveel energie in je woning gestopt wordt, dat je dan iedere dag 1 window van X uur kiest waarin je hem op minimaal vermogen laat draaien. Bijv van 8:00 tot 12:00, dan neemt de zoninstraling het over voor de rest van de dag, en ‘s nachts is warmteverlies te weinig om om 8:00 echt in de “kou” te zitten, waarna je de dag erna bijv. 5 uur verwarmt, want die dag is het iets kouder, etc.. Je zou eventueel kunnen kijken naar 2 Windows als je ‘s ochtends geen koude voeten wil en ‘s avonds ook lekker warm wil zitten, maar ook veel zoninstraling hebt..
Met wat goede data analyse, inzicht en doorzettingsvermogen zou je dan wellicht voor elkaar kunnen krijgen dat dat werkt. Zodra X dan 24 uur of meer is weet je dat die dag geen “tussenseizoen” meer is, en kan je de hele dag gaan draaien.
Is zomaar een hersenspinsel (waar ik inmiddels al een jaar mee rondloop, mijn eigen uitwerking wacht nog steeds op zich

)