En er keihard op afgerekend worden? Natuurlijk niet. Kom gezellig meeregeren in een nieuw kabinet johCyberpope schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:20:
[...]
Dat is de nieuwe bestuurscultuur. Dat je daarmee ook de democratie sloopt is bijzaak.
Twee egoïsten zullen ideologisch gelijkgestemd zijn, maar ze zullen het nooit met elkaar eens worden.TheGhostInc schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:51:
[...]
Zelfs als ze ideologisch gelijk gestemd zijn, dan nog zijn de verschillen heel groot.
Bijvoorbeeld op het onderwerp immigratie. Kijk maar eens naar de landen waar immigranten vandaan komen, vaak een grote populatie uit de (oude) kolonies en/of gastarbeiders. En dan speelt de taal weer een rol, naar Frankrijk vanuit Frans sprekende gebieden, naar Spanje vanuit ...
En niet iedereen gaat direct. Als ik het goed heb onthouden zit een groot deel van 'onze' Somaliërs tegenwoordig in het VK. Het idee van spreiden is ook een tikkeltje naïef.
De enige optie is dat beiden koning van hun eigen rijk worden. Ergo, de EU, of de politiek in het algemeen, moet uit elkaar vallen. Sommige partijen gedijen nu eenmaal juist bij instabiliteit, onenigheid, angst of frustratie, ongeacht of dit de natie, of de bondgenoten schaadt of niet.
Frankrijk kan binnen 3 weken verkiezingen organiseren, waarom kan Nederland dat niet?
Rutte IV was 7 juli demissionair en pas 22 november waren er verkiezingen.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Was dat niet ook omdat onze vissers dat veel breder deden dan volgens de trial afspraken was toegestaan? Wat weer extra koren was op de molen van tegenstanders?HEY_DUDE schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:43:
[...]
Zie ook het pulsvissen wat door een lobby uit de eigen sector maar van een ander land om zeep is geholpen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Zie dit artikel: https://nos.nl/collectie/...de-stembus-waarom-dan-paspingkiller schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:05:
Frankrijk kan binnen 3 weken verkiezingen organiseren, waarom kan Nederland dat niet?
Rutte IV was 7 juli demissionair en pas 22 november waren verkiezingen.
Kort samengevat: Zorgvuldigheid en iedereen de gelegenheid geven om goed voor te bereiden.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Klopt. Dat is een van de grote nadelen van die dingen...hetzelfde doel -> ander antwoord op de binaire stelling.Jos_V schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:15:
Ideologie daargelaten, om terug te komen op Stemwijzers, dit plaatje laat zien in een notendop waarom die percentages en de uitslag niet leidend zou moeten zijn voor mensen.
[Afbeelding]
Al is in die vraagstelling nog wel duidelijk waar het om gaat. Omtrent de EU-verkiezingen vulde ik recent een stemwijzer in (uit interesse, niet echt als input voor mijn keuze), toen kwam ik het volgende tegen;
/f/image/Ilx5nG3YcSTPdJKr7xba7D1j.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kun je hier in hemelsnaam een mening over vormen zonder te weten wat de impact ervan is
@eric.1 Dat is er een die je nooit goed gaat doen. Glyfosaat is er een met een heel hoog feesboek-kennis gehalte. Maar eens dat het er eigenlijk bij zou moeten staan; of minstens een link naar een fatsoenlijke bron.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Zoals ik hier al eerder schreef, zijn al die stemwijzers bijna verachterlijk. Ze spelen in op de actualiteit (hier in Zweden gaat het vooral over asiel en bescherming van natuur) en de vragen kunnen op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Het is bijna onethisch, minstens ondemocratisch om die dingen toe te staan. Mensen met hun goede wil krijgen ‘de tegenstander’ te zien die exact hetzelfde wil… Er zijn gelukkig partijen die vanuit principe niet meedoen aan deze kiezersbedrog, maar die worden dan weer niet gekozen. Kiezen uit twee kwaden.
Het is bijna onethisch, minstens ondemocratisch om die dingen toe te staan. Mensen met hun goede wil krijgen ‘de tegenstander’ te zien die exact hetzelfde wil… Er zijn gelukkig partijen die vanuit principe niet meedoen aan deze kiezersbedrog, maar die worden dan weer niet gekozen. Kiezen uit twee kwaden.
Vanwaar is het ondemocratisch? En waarom is het kiezersbedrog? Dat er nadelen aan zitten, zoals bijvoorbeeld boven getoond, is duidelijk. Maar zoals ook hierboven getoond, je kan zo kijken van een paar partijen die voor jou het meest relevant zijn wat hun onderbouwing is waarom ze dat hebben gekozen. Dat een gedeelte van de mensen dat niet doen, oké. Maar dat maakt toch niet het concept stemwijzer "onethisch", "ondemocratisch" en "kiezersbedrog"?Orangelights23 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:14:
Zoals ik hier al eerder schreef, zijn al die stemwijzers bijna verachterlijk. Ze spelen in op de actualiteit (hier in Zweden gaat het vooral over asiel en bescherming van natuur) en de vragen kunnen op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
En de vraag blijft voor mij, volgende verkiezingen worden stemwijzers verboden. Denk jij dan dat degene die niks meer doet dan een stemwijzer door klikken, de uitslag bekijken, en niet even teruggaat kijken waarom zijn/haar favoriete partijen afwijken op sommige punten, laat staan een partijprogramma erbij pakt, nu ineens wel hele partijprogramma's gaat doorworstelen en vergelijken?
Jup en de tegenstanders waren ook vissers. Als je binnnen je eigen branche al oneens bent welke medestanders ga je dan vinden voor een uitzondering speciaal voor Nederland.ijdod schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:04:
[...]
Was dat niet ook omdat onze vissers dat veel breder deden dan volgens de trial afspraken was toegestaan? Wat weer extra koren was op de molen van tegenstanders?
De populisten kunnen er maar zo eens achterkomen dat samenwerking binnen de EU en afstemmen van regelgeving verrekt goed werkt. De meeste willen al binnen de EU blijven en het is nog maar een kleine stap naar solide Europese samenwerking. En vervolgens verworden de huidige populisten tot een establishment partij.
Franse burgemeesters hebben al aangegeven dat het veel te snel is. Het lijkt me ook praktisch onmogelijk. Hoe krijg je in drie weken voldoende mensen om stembureaus te bemensen? Een deel daarvan zal ook nog opgeleid moeten worden. En zo zijn er nog heel veel andere dingen die geregeld moeten worden. Allemaal dingen die op zich misschien niet heel spannend zijn maar bij elkaar wel heel veel werk.pingkiller schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:05:
Verder kan je de systemen in verschillende landen niet zomaar met elkaar vergelijken. Bij ons moeten partijen kandidaatlijsten samenstellen, goed laten keuren binnen de partij, aanmelden met de juiste hoeveelheid handtekeningen. Hoe wil je dat in 3 weken doen terwijl de mensen die dat allemaal doen ook nog allemaal gewoon werken.
Volgens RTLnieuws heeft Wilders getwitterd dat er een akkoord is over de verdeling van de posten en dat er later meer bekend wordt.
Ik ben benieuwd hoe ze de vervanging gaan regelen als lieden uit die ploeg al dan niet gedwongen moeten opstappen straks. Zouden ze daar een pool voor hebben geregeld?martwoutnl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:07:
Volgens RTLnieuws heeft Wilders getwitterd dat er een akkoord is over de verdeling van de posten en dat er later meer bekend wordt.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Toch jammer dat niemand hier de ballen van Jesse Klaver en heeft, als in als dit al zo moeilijk gaat dan stappen we er gewoon uit.martwoutnl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:07:
Maar ja VVD hoopt natuurlijk dat de verdere lasten verlichting voor bedrijven door gevoerd is voordat het kabinet valt.
Wat NSC er doet weet ik nog, hun belangrijkste onderhandelde punt heeft een grondwet wijziging nodig, en gezien dat daar officieel de kamer voor ontbonden moest worden, gaat dat pas aan het einde van de kabinetsperiode plaatsvinden. dus de vraag of ze het halen.
eerst maar eens zien of ze uberhaupt door de ballotage komenBananenplant schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:22:
[...]
Ik ben benieuwd hoe ze de vervanging gaan regelen als lieden uit die ploeg al dan niet gedwongen moeten opstappen straks. Zouden ze daar een pool voor hebben geregeld?
De PVV niet al te veel . als het kamer leden betreft iig, ze hebben weinig kamerleden op de reservelijst. al helemaal op de 2de kamer omdat ze ook gedacht hadden dat nederland niet zo ..... was om zoveel op ze stemmen.Bananenplant schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:22:
[...]
Ik ben benieuwd hoe ze de vervanging gaan regelen als lieden uit die ploeg al dan niet gedwongen moeten opstappen straks. Zouden ze daar een pool voor hebben geregeld?
van RTL nieuws:
Haagse bronnen melden dat de PVV vijf bewindspersonen krijgt, NSC en VVD beiden vier en de BBB twee. Namen zijn nog niet officieel meegedeeld, wel zingen er allerlei namen rond.
Zo wordt Sophie Hermans genoemd als potentiële vice-premier bij de VVD. Eddy van Huijum wordt genoemd als beoogd vice-premier voor NSC. Bij de BBB wordt Mona Keijzer genoemd. En bij de PVV Fleur Agema.
[ Voor 28% gewijzigd door Vrietje op 11-06-2024 13:28 ]
Nou, mooi nieuws toch. Eindelijk een nieuwe ploeg. En nu aan het werk.martwoutnl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:07:
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Van Nu.nl ( https://www.nu.nl/formati...posten-we-zijn-eruit.html )
Achteraf bekeken ben ik benieuwd hoe D66 denkt over hun houding en de gevolgen ervan.Bijna een jaar geleden, op 7 juli, viel het kabinet-Rutte IV omdat de partijen VVD, D66, CDA en CU het niet eens werden over strengere asielmaatregelen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
In other news: Gideon van Meijeren veroordeeld tot 200 uur werkstraf.
FVD-Kamerlid Van Meijeren veroordeeld tot 200 uur werkstraf wegens opruiing https://www.nu.nl/politie...traf-wegens-opruiing.html
FVD-Kamerlid Van Meijeren veroordeeld tot 200 uur werkstraf wegens opruiing https://www.nu.nl/politie...traf-wegens-opruiing.html
Ik denk dat je pas na een veroordeling écht in de fractie van de FVD past.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Nou ja, "werk"... dat vind ik een beetje een eufemisme met dat hoofdlijnenakkoordalexbl69 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:28:
[...]
Nou, mooi nieuws toch. Eindelijk een nieuwe ploeg. En nu aan het werk.
Is de houding van D66 relevant? (en houding ten aanzien van wat?)Auredium schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:40:
Achteraf bekeken ben ik benieuwd hoe D66 denkt over hun houding en de gevolgen ervan.
Of bedoel je met 'hun' de vier nieuwe coalitiepartijen, dus hun huidige houding?
Of bedoel je de houding vd 4 coalitiepartijen ten aanzien van D66?
Vragen, vragen.
Het is de VVD geweest die een niet bestaand (na-reizigers) probleem heeft ingezet om het kabinet te laten klappen. Toch?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
sloopwerk is ook werkBananenplant schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:55:
[...]
Nou ja, "werk"... dat vind ik een beetje een eufemisme met dat hoofdlijnenakkoord.
Het werk houdt in dat deze ministersploeg nu aan de slag gaan met het echte regeerakkoord, inclusief alle details. Dus voordat er er sprake is van regeren en beleid zijn we minstens een half jaar tot een jaar verder. Als het niet lukt om tot een echt concreet en uitvoerbaar akkoord te komen, krijgt Schoof de schuld en zijn we weer bij af.Bananenplant schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:55:
[...]
Nou ja, "werk"... dat vind ik een beetje een eufemisme met dat hoofdlijnenakkoord.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Zolang de partijen elkaar steunen, zal dat wel lukken. Oppositie heeft geen meerderheid in de 2e kamer.HvdBent schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:25:
[...]
eerst maar eens zien of ze uberhaupt door de ballotage komen
Het beste wat de oppositie kan doen is om bij van alles om een hoofdelijk stemming te vragen. Koekje van eigen deeg voor Geert W.martwoutnl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:13:
[...]
Zolang de partijen elkaar steunen, zal dat wel lukken. Oppositie heeft geen meerderheid in de 2e kamer.
A'dam PVOutput
Dat is dus 11 ministerposten, dus de kern ploeg zonder "Ministers zonder portefeuille". Vergelijkbaar met wat we nu hebben? En dan neem ik aan dat Schoof hier al bij zit?Vrietje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:27:
Haagse bronnen melden dat de PVV vijf bewindspersonen krijgt, NSC en VVD beiden vier en de BBB twee. Namen zijn nog niet officieel meegedeeld, wel zingen er allerlei namen rond.
Overigens weer opvallend dat Wilders en Van der Plas samen optrekken en het nieuws naar buiten brengen, maar niet de ander partijleiders.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik denk weinig. VVD wilde gewoon kabinet laten vallen. Was een gok. Zo simpel was het.Auredium schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:40:
Van Nu.nl ( https://www.nu.nl/formati...posten-we-zijn-eruit.html )
[...]
Achteraf bekeken ben ik benieuwd hoe D66 denkt over hun houding en de gevolgen ervan.
Die max 100 asielzoekers waar het nu om gaat, kan niet de reden geweest zijn. Als D66 en/of christenunie hadden toegegeven hadden ze iets anders gevonden.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
gaat ook om de juridische screening etc.... er wil nog wel eens wat ontdekt worden, anders hadden we premier Plasterk....martwoutnl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:13:
[...]
Zolang de partijen elkaar steunen, zal dat wel lukken. Oppositie heeft geen meerderheid in de 2e kamer.
Even ter verduidelijking, Plasterk heeft geen jurdische problemen op dit moment (afgezien van een aangifte, maar dat zegt niets). Sterker nog, er is waarschijnlijk ook weinig aan de hand met de patentaanvraag. Hij heeft gewoon de aanvraag afgestemd met het AMC en de mede-ontwikkelaar. Hij heeft daarvan ook bewijsstukken.HvdBent schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:48:
[...]
gaat ook om de juridische screening etc.... er wil nog wel eens wat ontdekt worden, anders hadden we premier Plasterk....
en verderIk had een idee, een potentiële uitvinding, en die moest ik getalsmatig onderbouwen. Dus heb ik iemand gezocht die dat voor mij kon doen, en dat was Jan Koster. De wetenschappelijke publicatie staat op naam van ons beiden en dat is ook heel goed. Want Koster heeft mij geholpen met het opzoeken van gegevens. Maar hij heeft geen inventieve bijdrage geleverd. Dat was ook de opvatting van mijn octrooigemachtigde. Bij een patentaanvraag is het criterium: wie heeft de inventieve stappen gezet?’
Ja. Ik heb hem dat vooraf gevraagd. De voorzitter van Kosters vakgroep was het er ook mee eens. En de betrokken patentdeskundige van het AMC heeft bij herhaling aangegeven dat het patent terecht bij mij ligt. Dat is in januari 2019 nog bevestigd in een e-mail van Hans Romijn, de toenmalige bestuursvoorzitter van het AMC. En het AMC heeft afgelopen maart opnieuw aangegeven dat het patent terecht bij mij ligt. ’
Die mail van Hans Romijn kwam nog niet eerder naar buiten. Plasterk toont hem nu voor het eerst aan buitenstaanders. De bestuursvoorzitter verklaart in de korte brief dat het AMC of Amsterdam UMC geen aanspraak maakt en zal maken op aandelen van en op intellectueel eigendom of octrooien die Plasterk zal verwerven bij zijn bedrijf Frame. Romijn sluit af met een hartelijke groet en wenst Plasterk veel succes.
De kop ook zijn bijna een jaar geleden dat de vvd op grond van een zelfbedacht leugen de stekker uit het kabinet trok.Cyberpope schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:46:
[...]
Ik denk weinig. VVD wilde gewoon kabinet laten vallen. Was een gok. Zo simpel was het.
Die max 100 asielzoekers waar het nu om gaat, kan niet de reden geweest zijn. Als D66 en/of christenunie hadden toegegeven hadden ze iets anders gevonden.
15, de VVD en NSC beiden 4, en niet samen 4, want dan hadden ze in de zin wel samen met de BBB kunnen staan die er maar 2 leveren.DevWouter schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:28:
[...]
Dat is dus 11 ministerposten, dus de kern ploeg zonder "Ministers zonder portefeuille". Vergelijkbaar met wat we nu hebben? En dan neem ik aan dat Schoof hier al bij zit?
Overigens weer opvallend dat Wilders en Van der Plas samen optrekken en het nieuws naar buiten brengen, maar niet de ander partijleiders.
Ik vermoed overigens 15 ministerposten + Schoof als Minister President. (eigenlijk 16 dan
Eerst zomerreces toch ?alexbl69 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:28:
[...]
Nou, mooi nieuws toch. Eindelijk een nieuwe ploeg. En nu aan het werk.
15, niet 11DevWouter schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:28:
[...]
Dat is dus 11 ministerposten, dus de kern ploeg zonder "Ministers zonder portefeuille". Vergelijkbaar met wat we nu hebben? En dan neem ik aan dat Schoof hier al bij zit?
De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB is het eens geworden over de verdeling van ministersposten. ,,We zijn eruit, we zijn heel erg blij”, meldt PVV-leider Geert Wilders dinsdag na formatieberaad. De PVV levert 5 ministers, VVD en NSC beiden 4 en BBB 2. Details en namen volgen later.
Ik snap het niet. Ze wilden toch ongeveer de helft van de minister posten van buiten halen?
Of is dat alweer achterhaald nieuws?
kan het zijn dat de staatssecretarissen op 1 hoop zijn gegooid in die cijfers? Lijkt me sterk dat ze die nog eens apart gaan aftikken en niet nu als ruilwaar hebben gebruikt.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dat kan toch nog. Dit is alleen maar welke partijen welke posten krijgen. Zij komen dan met de namen. En dat kan nog steeds deel buiten Den Haag zijn.Russel88 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:19:
Ik snap het niet. Ze wilden toch ongeveer de helft van de minister posten van buiten halen?
Helaas is dat nog onbekend.polthemol schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:20:
[...]
kan het zijn dat de staatssecretarissen op 1 hoop zijn gegooid in die cijfers? Lijkt me sterk dat ze die nog eens apart gaan aftikken en niet nu als ruilwaar hebben gebruikt.
¯\_(ツ)_/¯Haagse bronnen melden dat het nieuwe kabinet straks 16 ministers telt (4 minder dan in Rutte IV): de partijloze premier Dick Schoof en daarnaast 5 ministers namens de PVV, 4 namens de VVD, 4 namens NSC en 2 namens de BBB. Hoeveel staatssecretarissen het kabinet-Schoof krijgt, is nog onbekend.
Het is weer zo'n boodschap die meer vragen dan antwoorden oplevert. Wat zijn de namen van de nieuwe ministers? Hoeveel staatssecretarissen? Maar goed, chaos is bijna karakteristiek voor de huidige coalitiepartijen
Maar op verzoek NRC heeft hij die bewijzen nooit aan ze geleverd.Adlermann schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:59:
[...]
Even ter verduidelijking, Plasterk heeft geen jurdische problemen op dit moment (afgezien van een aangifte, maar dat zegt niets). Sterker nog, er is waarschijnlijk ook weinig aan de hand met de patentaanvraag. Hij heeft gewoon de aanvraag afgestemd met het AMC en de mede-ontwikkelaar. Hij heeft daarvan ook bewijsstukken.
Kan alsnog. De PVV heeft geen leden en moet dus per definitie getrouwen buiten de "partij" zoeken. En bij NSC en BBB is het maar de vraag of er geschikte mensen rondlopen. Zo niet dan zal er buiten de partij gezocht zijn.Russel88 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:19:
Cc: @XWBTIGER1125 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:05:
[...]
15, de VVD en NSC beiden 4, en niet samen 4, want dan hadden ze in de zin wel samen met de BBB kunnen staan die er maar 2 leveren.![]()
Ik vermoed overigens 15 ministerposten + Schoof als Minister President. (eigenlijk 16 dan)

Duh... Dit is geen dog math.
Lijkt me niet om twee redenen:polthemol schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:20:
[...]
1. Dan zou het aantal hoger zijn
2. Er was volgens mij sprake dat er meer minister posten zouden komen dan het huidige kabinet.
wat opheldering:
https://www.volkskrant.nl...u-snel-op-komst~b3fc0e10/
Dus elke partij kan x aantal mensen kiezen, waarbij er dus mensen van buiten de partij komen ook. Tenminste, dat is zoals ik deze uitleg interpreteer, al is het warrig omdat er geen definitie is wat 'van buiten' nu precies is dan (nooit in de politiek gezeten bv? of niet meer lid van een partij? Of lid van een andere partij is prima?).Namen zijn nog niet bekend gemaakt, wel is duidelijk dat de PVV vijf ministers levert. NSC en VVD dragen er ieder vier aan, de BBB twee. Dat wil niet zeggen dat die mensen lid zijn van een van de betrokken partijen: om het ‘extraparlementaire’ karakter van het kabinet te waarborgen, is afgesproken dat de helft van de ministers ‘van buiten’ komt. Wat die definitie precies behelst is nog niet duidelijk.
Ik deel jouw lezing, maar wat ik mij meer afvraag is wat men doet met de "helft" bij 15 posten. Is dat een zwaard van Damocles situatie?polthemol schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:09:
wat opheldering:
[...]
Dus elke partij kan x aantal mensen kiezen, waarbij er dus mensen van buiten de partij komen ook. Tenminste, dat is zoals ik deze uitleg interpreteer, al is het warrig omdat er geen definitie is wat 'van buiten' nu precies is dan (nooit in de politiek gezeten bv? of niet meer lid van een partij? Of lid van een andere partij is prima?).
Verder vrees ik vooral voor "mensen uit het bedrijfsleven", die doen het historisch gezien namelijk bijna altijd uitermate slecht.
Herman Heinsbroek zal wel weer willenDevWouter schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:18:
[...]
Ik deel jouw lezing, maar wat ik mij meer afvraag is wat men doet met de "helft" bij 15 posten. Is dat een zwaard van Damocles situatie?
Verder vrees ik vooral voor "mensen uit het bedrijfsleven", die doen het historisch gezien namelijk bijna altijd uitermate slecht.
Alleen Weijers was in mijn herinnering geen flop.
Er is in elk geval één iemand die alvast wat aandacht wilpolthemol schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:09:
wat opheldering:
[...]
Dus elke partij kan x aantal mensen kiezen, waarbij er dus mensen van buiten de partij komen ook. Tenminste, dat is zoals ik deze uitleg interpreteer, al is het warrig omdat er geen definitie is wat 'van buiten' nu precies is dan (nooit in de politiek gezeten bv? of niet meer lid van een partij? Of lid van een andere partij is prima?).
Mona Keijzer (BBB) heeft bevestigd dat ze kandidaat-minister is
Zo te zien wordt alles in kleine brokken naar buiten gebracht:
Mogelijk wordt er woensdag meer bekend over welke ministeries en posten er naar welke partij gaan, zo gaat het rond in Den Haag. Vrijdag zouden de namen naar buiten worden gebracht. Wat er dan precies gebeurt op de dag daartussen is niet duidelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 11-06-2024 17:44 ]
Volgens AD wordt de verdeling:
PVV
Migratie
Volksgezondheid
Buitenlandse Handel/Ontwikkelingssamenwerking
Economische Zaken
Infrastructuur.
VVD
Justitie
Defensie
Klimaat
Financiën.
NSC
Binnenlandse Zaken
Buitenlandse Zaken
Sociale Zaken
Onderwijs.
BBB
Landbouw
Wonen (volgens AD valt dat Binnenlandse Zaken).
PVV
Migratie
Volksgezondheid
Buitenlandse Handel/Ontwikkelingssamenwerking
Economische Zaken
Infrastructuur.
VVD
Justitie
Defensie
Klimaat
Financiën.
NSC
Binnenlandse Zaken
Buitenlandse Zaken
Sociale Zaken
Onderwijs.
BBB
Landbouw
[ Voor 4% gewijzigd door martwoutnl op 11-06-2024 17:59 ]
Landbouw - BBB
Justitie - VVD
PVV - Migratie en buitenlandse zaken
Was te verwachten maar brrrrr wat een bak ellende is dit zeg. Kunnen het wel vergeten dat er natuur in NL overblijft en zal ook wel niet veel overblijven van (toegankelijke) rechtstaat en volwassen wereldpolitiek
Justitie - VVD
Was te verwachten maar brrrrr wat een bak ellende is dit zeg. Kunnen het wel vergeten dat er natuur in NL overblijft en zal ook wel niet veel overblijven van (toegankelijke) rechtstaat en volwassen wereldpolitiek
Nou ja, advocaat vd duivel, de 4 veronderstelde posten voor NSC vind ik daar wel enigzins passen. Ervanuit gaande dat ze op die gebieden ook iets van manoeuvreer ruimte krijgen door de rest van de club.Basekid schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:08:
[ Voor 0% gewijzigd door mekkieboek op 11-06-2024 18:16 . Reden: wow, manoeuvreren is met 3 opeenvolgende klinkers, het zag er al zo gek uit met 2 ]
Hoe maakt de exacte invulling hier precies een grotere bak ellende van? Zoals je zegt, was te verwachten.Basekid schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:08:
Landbouw - BBB
Justitie - VVD
Dat is al de eerste zwaar ongeschikte....XWB schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Er is in elk geval één iemand die alvast wat aandacht wil
Mona Keijzer (BBB) heeft bevestigd dat ze kandidaat-minister is
Zo te zien wordt alles in kleine brokken naar buiten gebracht:
[...]
De bak ellende is dat de partijen die de meeste schade kunnen doen precies die ministeries hebben gekregen (VVD zou minder toornen aan landbouw dan BBB nu gaat doen).MikeyMan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:18:
[...]
Hoe maakt de exacte invulling hier precies een grotere bak ellende van? Zoals je zegt, was te verwachten.
Ellende dus vooral in de vorm wat dit voor de rechtstaat/milieu/klimaat/asielregels gaat betekenen

Weinig verrassingen hier. Vind het gezien de coalitie die er is gevormd een logische keuze van verdeling. De uitwerkingen van het akkoord en invulling van alle posten zullen we de komende tijd tegemoet zien.
En de ellende die de zittende partijen de afgelopen kabinetten hebben veroorzaakt? Of vond je het wel lekker gaan de laatste jaren?Basekid schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:30:
[...]
De bak ellende is dat de partijen die de meeste schade kunnen doen precies die ministeries hebben gekregen (VVD zou minder toornen aan landbouw dan BBB nu gaat doen).
Ellende dus vooral in de vorm wat dit voor de rechtstaat/milieu/klimaat/asielregels gaat betekenen
Laten we nou eerst eens afwachten en aankijken wat er gaat gebeuren.
Ja maar dat was mn punt. Dit is precies conform verwachting.Basekid schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:30:
[...]
De bak ellende is dat de partijen die de meeste schade kunnen doen precies die ministeries hebben gekregen (VVD zou minder toornen aan landbouw dan BBB nu gaat doen).
De NOS noemt ook deze PVV-er als kandidaat minister en zelfs als vice premier. Daar krijg ik toch wel koude rillingen van. Van Meijeren is er niks bij.
Dus dit valt alles behalve mee.
Beoogd #PVV vice-premier Markuszower in het kabinet Wilders/Schoof verkondigde eerder : "het huidige immigratiebeleid [is] één grote misdaad tegen het Nederlandse volk en zij, jullie dus ook hier allemaal [in de Tweede kamer] zouden voor een tribunaal gedaagd moeten worden" pic.twitter.com/IHTXPoenUF
— dr. Marina (@mmeeuw) 11 juni 2024
[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 11-06-2024 18:55 ]
Hoewel de verdeling te verwachten was, is het toch even schrikken zo. Migratie en Landbouw zijn eigenlijk Europese dossiers, terwijl dat net de 2 partijen zijn die het meeste anti Europa zijn. Hiermee is het wachten op allerlei voorstellen die bij allerlei rechters gaan sneuvelen, wat ergens koren op de molen van Wilders is.
Het lijkt me niet ondenkbaar dat dat ook gewoon de te volgen tactiek is.ZieMaar! schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:58:
Hiermee is het wachten op allerlei voorstellen die bij allerlei rechters gaan sneuvelen, wat ergens koren op de molen van Wilders is.
Dat zou goed kunnen. Zijn bestaansrecht is problemen, echte oplossingen zijn ongewenst.D-e-n schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:01:
[...]
Het lijkt me niet ondenkbaar dat dat ook gewoon de te volgen tactiek is.
Hopelijk houdt Omtzigt zijn poot stijf en valt dit kabinet nog dit jaar, al is de vraag of het dan beter wordt…
Whut?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
En ik denk dat de BBB zich preventief, totaal heeft laten vernietigen.
Ze hebben de BBB gewoon de Minister en Staatssecretaris van Landbouw en de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening gegeven. Zo hebben de andere drie partijen alle ellende bij de BBB geparkeerd. Lukt het niet met stikstofmaatregelen en stort de bouw helemaal in. Nou kijk eens, dat is allemaal de schuld van die BBB bewindspersonen.

Ze hebben de BBB gewoon de Minister en Staatssecretaris van Landbouw en de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening gegeven. Zo hebben de andere drie partijen alle ellende bij de BBB geparkeerd. Lukt het niet met stikstofmaatregelen en stort de bouw helemaal in. Nou kijk eens, dat is allemaal de schuld van die BBB bewindspersonen.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-06-2024 20:18 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
En van de EU...DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:10:
En ik denk dat de BBB zich preventief, totaal heeft laten vernietigen.![]()
Ze hebben de BBB gewoon de Minister en Staatssecretaris van Landbouw en de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening geven. Zo hebben de andere drie partijen alle ellende bij de BBB geparkeerd. Lukt het niet met stikstofmaatregelen en stort de bouw helemaal in. Nou kijk eens, dat is allemaal de schuld van die BBB bewindspersonen.
Het enige lichtpuntje in deze duisternis is de NL-uitslag van de Europese verkiezingen. Die uitslag laat zien dat het mandaat beperkt is.
A'dam PVOutput
Dat heeft vooral met de opkomst te maken. Veel PVV en BBB stemmers zijn thuisgebleven.ericplan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:40:
Het enige lichtpuntje in deze duisternis is de NL-uitslag van de Europese verkiezingen. Die uitslag laat zien dat het mandaat beperkt is.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Van de vvd en nsc ook. Opkomst bij NSC stemmers was even slecht als bij de PVV stemmers. Bij de vvd ook nog dik 44% thuisgebleven.Joris748 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:54:
[...]
Dat heeft vooral met de opkomst te maken. Veel PVV en BBB stemmers zijn thuisgebleven.
Precies ja, stap 1 van dit soort partijen: Het is nooit onze schuld.
Het kan juist een prima strategie om de EU en onze rechtstaat nog wat verder te ondermijnen.
People as things, that’s where it starts.
Een fascist rechts inhalen, chapeauD-e-n schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:50:
De NOS noemt ook deze PVV-er als kandidaat minister en zelfs als vice premier. Daar krijg ik toch wel koude rillingen van. Van Meijeren is er niks bij.
[Twitter]

Landbouw was natuurlijk niet echt een verrassingmartwoutnl schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:58:
BBB
Landbouw
Zit er nog een specifiek plan achter wonen?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Alsnog de schuld van de minister-president, die gaf dan slecht leiding aan het kabinet.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:10:
Nou kijk eens, dat is allemaal de schuld van die BBB bewindspersonen.
Hoe dan ook, we mogen er blij mee zijn dat het niet echt is gelukt om personen buiten de politiek te vinden. Dat betekent dat de partijen nu echt zelf verantwoordelijk worden voor uitvoeren van beleid - en wanneer het mis gaat - zoeken hopelijk zowel kiezer als zij zelf de verantwoordelijkheid bij de partijen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 13:24
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Met Agema en Keizer erbij in een kabinet dan krijg je wel een voorgevoel.D-e-n schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:01:
[...]
Het lijkt me niet ondenkbaar dat dat ook gewoon de te volgen tactiek is.
Los van dat bij veel van die namen echt wel op en aan te merken is, wat je bij Markuszower al had gevonden. Het debat in de tweede kamer is plotseling nog niet eens zo gek.
De journalistiek laat het tot zover liggen al zal enkele kwaliteitsmedia de komende dagen wel met het een en ander komen.
We hebben die andere namen toch nog niet?Sebazzz schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:13:
[...]
Hoe dan ook, we mogen er blij mee zijn dat het niet echt is gelukt om personen buiten de politiek te vinden.
Iets anders dat ik bedenk: ik hoop dat de volgende pandemie niet tijdens deze kabinetsperiode losbarst, noch een anderssoortige acute crisis
.

Heijnen op financiën lijkt me. En van der maat of brekelmans op defensie. Die hebben nog enige kennis en kunde.
Ik kan je alvast een semi-acute crisis geven die iig. niet opgelost gaat worden: Waterkwaliteit, samen met waterschaarste:Bananenplant schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:18:
Iets anders dat ik bedenk: ik hoop dat de volgende pandemie niet tijdens deze kabinetsperiode losbarst, noch een anderssoortige acute crisis.
https://nos.nl/artikel/25...ermaatregelen-onvoldoende
https://nos.nl/collectie/...derland-het-meest-nijpendOp veel plekken in Nederland is de waterkwaliteit niet goed genoeg. Er gebeurt bovendien te weinig om de kwaliteit van het water te verbeteren. Daardoor staat de kwaliteit van drinkwater onder druk, concludeert het RIVM in een rapport.
Die conclusie is opvallend, omdat al jaren bekend is dat het niet goed gaat met de kwaliteit van het water. Onder andere vervuiling door de agrarische sector is een groot probleem. Er komen nog steeds te veel meststoffen en resten van bestrijdingsmiddelen in het grondwater en rivierwater terecht.
Vitens waarschuwt al dat er mogelijk geen wateraansluiting kan komen bij nieuwe huizen in bepaalde gebieden: https://nos.nl/artikel/25...iting-bij-nieuwe-woningen"De meeste aandacht is wat ons betreft nodig voor de gevolgen van droogte", zegt Van Gaalen. "Er zijn meer droge perioden, die langer duren - en tegelijk neemt de watervraag toe. In steeds grotere delen van Nederland is daardoor niet genoeg water beschikbaar voor beregening in de landbouw, natuur en uiteindelijk mogelijk ook voor drinkwater. Hier moeten dus keuzes worden gemaakt en een afweging tussen de verschillende belangen."
Kunnen we ondertussen gaan afvragen op welk gebied er eigenlijk geen crisis is/grote problemen zijn.
People as things, that’s where it starts.
Maar de waterkwaliteit komt vooral door de boeren, terwijl de beschikbaarheid voor een groot deel afhangt van wat de boeren willen. Dus dit zal het ministerie van *knip* Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur vast voortvarend gaan oppakken.RobinHood schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:34:
[...]
Ik kan je alvast een semi-acute crisis geven die iig. niet opgelost gaat worden: Waterkwaliteit, samen met waterschaarste:
[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 12-06-2024 08:38 . Reden: gewoon bij naam noemen ]
Gijs Tuinman zal wel Staatssecretaris voor Defensie worden namens de BBB.
Dat is misschien een klein lichtpuntje als er iemand bij Defensie zit die een flauw benul heeft van zaken.
Dat is misschien een klein lichtpuntje als er iemand bij Defensie zit die een flauw benul heeft van zaken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Of Rita V? Nee toch?Kalentum schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:46:
Ik ben benieuwd wat Dion Graus gaat doen.
Nee, maar dit gaat vooral het voortzetten van het beleid van de afgelopen jaren opleveren. Kop in het zand en doormodderen. Natuur nog verder naar de klote, waterkwaliteit nog slechter, nog geen aanpak van overproductie, nog meer boeren harder in de schulden duwen. Of te wel nog harder gas geven richting de muur, waarvan je weet dat die komt.Naafkap schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:36:
[...]
En de ellende die de zittende partijen de afgelopen kabinetten hebben veroorzaakt? Of vond je het wel lekker gaan de laatste jaren?
Laten we nou eerst eens afwachten en aankijken wat er gaat gebeuren.
En EU van alles de schuld geven.
Terwijl de rekening oploopt en het alleen maar duurder wordt om het beleid straks bij te sturen naar waarvan iedereen weet dat het moet. Met je real-deal.
Overigens erg logisch als je kijkt vanuit de club die de BBB heeft opgericht en gesponsord. Die naaien de boeren al decennia.
[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 11-06-2024 22:45 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Waarom noemen we did nog een extra parlementair kabinet. Als de premier er als een soort stroman zit van buiten gehaald , maar mag zijn eigen ploeg niet samenstellen.
Het hoofdlijnenakkoord wat op de belangrijke punten van deze partijen gewoon een normaal coalitieakkoord is.
Maar goed zogenaamd een andere wind.
Het hoofdlijnenakkoord wat op de belangrijke punten van deze partijen gewoon een normaal coalitieakkoord is.
Basekid schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:08:
Landbouw - BBB
Justitie - VVD
Ik zie het iets positiever in.Vrietje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:10:
Waarom noemen we did nog een extra parlementair kabinet. Als de premier er als een soort stroman zit van buiten gehaald , maar mag zijn eigen ploeg niet samenstellen.
Een voordeel van een extraparlementair kabinet is dat het minder macht heeft, en veel nauwer zal moeten samenwerken met de Tweede Kamer. Ik verwacht dan een betere balans tussen macht en tegenmacht, iets waar Omtzigt al jaren voor pleit om de burger beter te kunnen beschermen tegen een te sterke regering. Want onder Rutte gingen ministers vaak maar hun gang, informeerden de Kamer niet en deden andere gekke fratsen. Een minister van een politieke partij kan veel druk ervaren, maar zo'n Dick Schoof en andere externe ministers zullen weinig interesse hebben in machtspolitiek, denk ik.
@XWB
Het is helemaal geen extraparlementair kabinet. Die term is enkel verzonnen om met name NSC binnen te houden. Het is een kabinet met vier partijen die een akkoord hebben gesloten. Niks nieuws wat dat betreft. En waarvan Schoof zelf heeft gezegd het gewoon te gaan uitvoeren.
Waar ik me vooral zorgen over maak is de lange termijn. De PVV wordt salonfahig gemaakt en heeft tegelijk alle ruimte om het bij het te verwachten mislukken van bepaalde plannen vol op het orgel te gaan over Europa en "D66 rechters". Tel uit je winst.
Het is helemaal geen extraparlementair kabinet. Die term is enkel verzonnen om met name NSC binnen te houden. Het is een kabinet met vier partijen die een akkoord hebben gesloten. Niks nieuws wat dat betreft. En waarvan Schoof zelf heeft gezegd het gewoon te gaan uitvoeren.
Waar ik me vooral zorgen over maak is de lange termijn. De PVV wordt salonfahig gemaakt en heeft tegelijk alle ruimte om het bij het te verwachten mislukken van bepaalde plannen vol op het orgel te gaan over Europa en "D66 rechters". Tel uit je winst.
Maar dat is mijn punt, Schoof zal gewoon het beleid uitvoeren. Het kan hem verder niets schelen of we links of rechts gaan. Dat was bij Rutte wel anders, want zijn liberaal gedachtegoed dwong hem sowieso een bepaalde kant op. We hebben genoeg schandalen meegemaakt onder de Rutte kabinetten, veelal omdat ze vanuit partijideologie gestuurd zijn. Dat zal een externe minister niet snel doen, want die hoort niet bij een politieke partij. Dus hij of zij doet gewoon netjes wat de Kamer vraagt.D-e-n schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:55:
@XWB
Zo zie ik 't ook. Ook de reden dat VVD dit steunt; er wordt helemaal niets bereikt, alle problemen worden weer vooruitgeschoven dus dat is weer winst voor BBB en VVD achterban We hebben inmiddels al weer bijna een jaar stilstand achter de rug sinds de val van het huidige kabinet.Cyberpope schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:30:
[...]
Nee, maar dit gaat vooral het voortzetten van het beleid van de afgelopen jaren opleveren. Kop in het zand en doormodderen. Natuur nog verder naar de klote, waterkwaliteit nog slechter, nog geen aanpak van overproductie, nog meer boeren harder in de schulden duwen. Of te wel nog harder gas geven richting de muur, waarvan je weet dat die komt.
En EU van alles de schuld geven.
Terwijl de rekening oploopt en het alleen maar duurder wordt om het beleid straks bij te sturen naar waarvan iedereen weet dat het moet. Met je real-deal.
Overigens erg logisch als je kijkt vanuit de club die de BBB heeft opgericht en gesponsord. Die naaien de boeren al decennia.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Nee, wat de vier coalitiepartijen vragen. Die afspraken zijn gewoon bindend en alles wat geld kost moet ook langs de vier. Net als andersXWB schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:00:
[...]
Dus hij of zij doet gewoon netjes wat de Kamer vraagt.
Als het een echt extraparlementair kabinet was, helemaal met je eens. Maar je ziet al in stem gedrag dat op de meeste onderwerpen de coalitie netjes in lijn blijft, ook als het iets is wat niet in het hoofdlijnen akkoord.XWB schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:45:
[...]
[...]
Ik zie het iets positiever in.
Een voordeel van een extraparlementair kabinet is dat het minder macht heeft, en veel nauwer zal moeten samenwerken met de Tweede Kamer. Ik verwacht dan een betere balans tussen macht en tegenmacht, iets waar Omtzigt al jaren voor pleit om de burger beter te kunnen beschermen tegen een te sterke regering. Want onder Rutte gingen ministers vaak maar hun gang, informeerden de Kamer niet en deden andere gekke fratsen. Een minister van een politieke partij kan veel druk ervaren, maar zo'n Dick Schoof en andere externe ministers zullen weinig interesse hebben in machtspolitiek, denk ik.
Ook de verdeling van ministerposten, bevestigd dat dit gewoon een meerderheidscoalitie is in alle behalve naam en premier. Ze hadden er nog mee weg kunnen komen als Schoof zelf bijvoorbeeld de 2 belangrijkste ministerposten had mogen invullen.
Heeft iemand trouwens een idee wat in vredesnaam "Groene Groei" is? Is dat de Nederlandse term voor greenwashing? "Het klinkt groen en is goed voor de economie"?
NRC heeft vandaag een artikel over mogelijke fraude bij het IND bij toekennen verblijfsvergunningen. Klokkenluiders hebben het gemeld maar IND deed er niets mee. Het zit achter de betaalmuur maar heb het even via andere weg gepakt: https://www.nrc.nl/nieuws...-tot-maatregelen-a4856030 We gaan hier geen omzeiling van betaalmuren faciliteren.
Ik had dit bij Migratie geplaatst maar hoort m.i. toch hier.
Ik had dit bij Migratie geplaatst maar hoort m.i. toch hier.
[ Voor 31% gewijzigd door Touchdomex op 12-06-2024 08:50 . Reden: Artikel teruggeplaatst zonder paywallomzeiling ]
https://decorrespondent.n...4a-081e-3677-58a5ca43ae93
Nederlandse scholieren lezen steeds slechter, maar boeken worden duurder en op onderwijs wordt bezuinigd. Terwijl leesvaardigheid in het akkoord "topprioriteit" heeft.
Snapt u het nog
?
Nederlandse scholieren lezen steeds slechter, maar boeken worden duurder en op onderwijs wordt bezuinigd. Terwijl leesvaardigheid in het akkoord "topprioriteit" heeft.
Snapt u het nog

Het werkelijke probleem is dat de meesters en juffen slechter zijn. En dat er te weinig les word gegeven in rekenen en taal. Boeken worden inderdaad wat duurder. Daar ben ik ook geen voorstander van maar dat draag maar een klein beetje bij.Bananenplant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:19:
https://decorrespondent.n...4a-081e-3677-58a5ca43ae93
Snapt u het nog?
Zal wel iets zijn in de trant van 'we zetten een industrie op die vergroening stimuleert'.Compuchip87 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:05:
Heeft iemand trouwens een idee wat in vredesnaam "Groene Groei" is? Is dat de Nederlandse term voor greenwashing? "Het klinkt groen en is goed voor de economie"?
https://www.rtvnoord.nl/p...ecretaris-mijnbouw-updateDaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:10:
En ik denk dat de BBB zich preventief, totaal heeft laten vernietigen.![]()
En de staatssecretaris mijnbouw waarschijnlijk ook. Dus wat er mis gaat bij de afhandeling van aardbevingsschade komt straks ook op het bordje van de BBB
Een ander werkelijk probleem is de toestroom van kinderen die de taal slecht beheersen en daardoor aanzienlijk meer tijd nodig hebben om bij te blijven.TheDudez schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:27:
[...]
Het werkelijke probleem is dat de meesters en juffen slechter zijn. En dat er te weinig les word gegeven in rekenen en taal. Boeken worden inderdaad wat duurder. Daar ben ik ook geen voorstander van maar dat draag maar een klein beetje bij.
Ik weet niet wat ik nu knapper vind.Bananenplant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:32:
[...]
https://www.rtvnoord.nl/p...ecretaris-mijnbouw-update
En de staatssecretaris mijnbouw waarschijnlijk ook. Dus wat er mis gaat bij de afhandeling van aardbevingsschade komt straks ook op het bordje van de BBB.
Dat ze de BBB alle ellende hebben toegeschoven of dat de BBB alle ellende heeft geaccepteerd.
https://www.uu.nl/nieuws/...ren-niet-leesvaardig-zijnWimo. schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:36:
[...]
Een ander werkelijk probleem is de toestroom van kinderen die de taal slecht beheersen en daardoor aanzienlijk meer tijd nodig hebben om bij te blijven.
dat punt komt toch niet terug in https://www.uu.nl/nieuws/...ren-niet-leesvaardig-zijn. We doen het gemiddeld genomen slechter dan het Europese gemiddelde. Als het om instroom ging die het niveau omlaag zou halen, dan hadden andere Europese landen daar ook last van, vooral gezien Nederland bijzonder gemiddeld is qua asielaanvragen (ook nog een ruim cijfer, want dit zijn slechts aanvragen, niet per sé toewijzingen en natuurlijk niet allemaal onderwijsplichtige kinderen, https://www.consilium.eur...s/asylum-applications-eu/).Voor een kwart van de 15-jarigen dreigt laaggeletterdheid. Vooral nadenken over wat je leest, blijkt de Nederlandse jeugd slechter te doen dan de gemiddelde Europese jongere.
Het lijkt toch echt zo dat we het gewoon moeten zoeken in de kwaliteit en methodieken die worden toegepast binnen het Nederlands onderwijs en als ik me niet vergis is het onderwijs ook stevig onderworpen aan het 'de vrije markt lost het wel op!' met legio markt-bedachte nieuwe onderwijsmethodieken en stapels halfslachtige hervormingen.
Waarvan akte.TheDudez schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:27:
[...]
En dat er te weinig les word gegeven in rekenen en taal.
Ik denk dat het probleem ook zit in de beschikbare tijd voor leesonderwijs, ik kan me herinneren dat ik halve dagen aan het lezen was in de klas, zeker de eerste 2 jaar basisschool, nu door alle extra dingen die geleerd moeten worden is de beschikbare tijd er gewoon niet meer. Mijn vrouw is gastouder, en heeft extra aandacht voor het lezen met de kids, en als ik eens vroeg thuis ben van werk eindig ik ook vaak op de bank met een boek en een stel blagen. Wel zoek ik altijd de leuke boeken uit (humor) geen zin in Pietertje zo gaat dat niet.....polthemol schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:53:
[...]
https://www.uu.nl/nieuws/...ren-niet-leesvaardig-zijn
[...]
dat punt komt toch niet terug in https://www.uu.nl/nieuws/...ren-niet-leesvaardig-zijn. We doen het gemiddeld genomen slechter dan het Europese gemiddelde. Als het om instroom ging die het niveau omlaag zou halen, dan hadden andere Europese landen daar ook last van, vooral gezien Nederland bijzonder gemiddeld is qua asielaanvragen (ook nog een ruim cijfer, want dit zijn slechts aanvragen, niet per sé toewijzingen en natuurlijk niet allemaal onderwijsplichtige kinderen, https://www.consilium.eur...s/asylum-applications-eu/).
Het lijkt toch echt zo dat we het gewoon moeten zoeken in de kwaliteit en methodieken die worden toegepast binnen het Nederlands onderwijs en als ik me niet vergis is het onderwijs ook stevig onderworpen aan het 'de vrije markt lost het wel op!' met legio markt-bedachte nieuwe onderwijsmethodieken en stapels halfslachtige hervormingen.
Dit is inderdaad een zorgelijke ontwikkeling en we mogen van een volksvertegenwoordiging verwachten dat vooruit geregeerd wordt en op deze cijfers beleid wordt gemaakt.TheDudez schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:27:
[...]
Het werkelijke probleem is dat de meesters en juffen slechter zijn. En dat er te weinig les word gegeven in rekenen en taal. Boeken worden inderdaad wat duurder. Daar ben ik ook geen voorstander van maar dat draag maar een klein beetje bij.
Met de VVD zijn we echter een andere route ingeslagen en met dit kabinet wordt een populistische houding nog veel erger. Meer geld voor onderwijs is een D66 hobby dus een linkse hobby en is dus per definitie slecht. Het slechte onderwijs komt omdat we steeds meer migranten krijgen dus het gemiddelde gaat omlaag. Juist hierom moeten we een strenger migratiebeleid hebben..... O ja en het is ook de schuld van de EU.
Dit fenomeen is natuurlijk niet nieuw. Gelukkig bleef het bij roepen van de zijlijn en uit de oppositie, maar nu deze partijen gaan regeren is het goed om onderstaande nog eens te beseffen.
:strip_exif()/f/image/u6ISzqji8bvcAPQsG9KjhKty.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Zewatanejo op 12-06-2024 09:17 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.