Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 111 Laatste
Acties:
  • 552.627 views

Onderwerpen

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
TheDudez schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:27:
[...]

Het werkelijke probleem is dat de meesters en juffen slechter zijn. En dat er te weinig les word gegeven in rekenen en taal. Boeken worden inderdaad wat duurder. Daar ben ik ook geen voorstander van maar dat draag maar een klein beetje bij.
Komt het (alleen) door slechte docenten of komt het ook doordat zij slechte methodieken (moeten) volgen?

Want zelfs in de jaren tachtig en negentig werd je als leerling gewoon op de vingers getikt als je het antwoord en de uitwerking wél goed had, maar niet de bijbehorende vage methode volgde die niet eens goed kon worden uitgelegd door de docent.

Ik maakte laatst in een ander topic wat domme grappen over bv. worteltrekken, maar zulke dingen kun je prima visueel en dus makkelijker maken om aan te leren. Er zijn veel betere en slimmere ezelsbruggetjes te bedenken om ingewikkelde zaken simpel te maken. Maar dat mocht in mijn tijd al niet. Zeker niet als je daar zelf mee aankwam, want dat paste niet in de tijd die de docent had om er mee om te gaan...

Dat zit wel Schnorr.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:14

ralpje

Deugpopje

Sebazzz schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:13:
[...]
en wanneer het mis gaat - zoeken hopelijk zowel kiezer als zij zelf de verantwoordelijkheid bij de partijen.
Ja, want die kiezer heeft de afgelopen jaren van puinhoop door VVD echt keihard afgestraft.

Oh, wacht.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:15

drooger

Falen is ook een kunst.

Stukfruit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Komt het (alleen) door slechte docenten of komt het ook doordat zij slechte methodieken (moeten) volgen?

Want zelfs in de jaren tachtig en negentig werd je als leerling gewoon op de vingers getikt als je het antwoord en de uitwerking wél goed had, maar niet de bijbehorende vage methode volgde die niet eens goed kon worden uitgelegd door de docent.

Ik maakte laatst in een ander topic wat domme grappen over bv. worteltrekken, maar zulke dingen kun je prima visueel en dus makkelijker maken om aan te leren. Er zijn veel betere en slimmere ezelsbruggetjes te bedenken om ingewikkelde zaken simpel te maken. Maar dat mocht in mijn tijd al niet. Zeker niet als je daar zelf mee aankwam, want dat paste niet in de tijd die de docent had om er mee om te gaan...
Dat is ook al jaren bekend:
Uitgeverijen hielden jarenlang vast aan leesmethodes, waarvan bekend was dat die de leesvaardigheid niet bevorderen. Toch blijven scholen ze gebruiken.
Bron: https://www.trouw.nl/onde...-ze-niet-werken~b799b7f9/
Investico, in samenwerking met De Groene Amsterdammer, heeft ontdekt dat leesmethodes, waarin leesstrategieën centraal staan, al vijftien jaar lang niet effectief blijken te zijn. Het was al erg genoeg: een recent PISA-onderzoek onthulde onlangs dat een verontrustende één op de drie vijftienjarigen 'onvoldoende geletterd' is. Maar wat nog verontrustender is, is dat de leesresultaten al jaren achteruitgaan, terwijl basisscholen vasthouden aan leesonderwijs dat kinderen niet beter leert lezen.
Bron: https://www.heelrotterdam...-leesonderwijs-niet-werkt

Helaas ontbreekt het nog steeds aan adequate actie.
In plaats daarvan blijven we vasthouden aan het aanleren van trucjes voor het begrijpend lezen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Begrijpend lezen is denk ik een van de hoofdzaken waarom kinderen niet lezen.Wat een gedrocht is dat. :>
Dat heeft bijvoorbeeld voor mij recreatief lezen ook totaal verpest. Dat begint na twintig jaar pas langzaam goed te komen. Want nog steeds betrap ik mezelf soms op zinsontleding in plaats van gewoon te lezen. En ik heb nota bene geschiedenis gestudeerd.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:38
MikeyMan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:24:
Heijnen op financiën lijkt me. En van der maat of brekelmans op defensie. Die hebben nog enige kennis en kunde.
Maar Brekelmans is niet echt woordvoerder defensie. Alleen buitenland en artikel 100 is zijn deel. Ik vind hem persoonlijk een type De Jong. Veel in de media aanwezig willen zijn maar weinig daden.

Wel apart dat voor justitie niet Ellian maar David van Weel (zit nu bij NAVO). Idsinga naar financiën vind ik wel logisch. Is zijn terrein (Belasting).

Markuszower naar migratie is niet echt een verrassing. Als die post bij de PVV terechtkomt, is hij wel bovenaan de lijst. Hoe hij het gaat doen, is maar afwachten. In ieder geval kan hij niet in zijn eentje even alles bepalen. Zowel de Wet als de andere partijen van de coalitie zal hij mee moeten hebben. Als hij als een olifant in de porceleinen kast tekeer gaat, is de regering zo klaar. Ik moet trouwens wel zeggen dat tijdens de laatste maanden hij wel rustiger qua toon is geworden.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:05

DevWouter

Creator of Todo2d.com

XWB schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:00:
[...]

Maar dat is mijn punt, Schoof zal gewoon het beleid uitvoeren. Het kan hem verder niets schelen of we links of rechts gaan. Dat was bij Rutte wel anders, want zijn liberaal gedachtegoed dwong hem sowieso een bepaalde kant op. We hebben genoeg schandalen meegemaakt onder de Rutte kabinetten, veelal omdat ze vanuit partijideologie gestuurd zijn. Dat zal een externe minister niet snel doen, want die hoort niet bij een politieke partij. Dus hij of zij doet gewoon netjes wat de Kamer vraagt.
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

Schoof zal wel de gedachtegoed van de grootte partijen moeten eerbiedigen want als zij te veel aanstoot nemen aan zijn besluiten dan verliest hij hun steun en dus de mogelijkheid om "zijn beleid" te realiseren.

Wat dat betreft kan je het ook zien als, maar niet noodzakelijk zien als, dat de kapiteins veilig aan wal zijn, instructies roepen en vervolgens de schipper de schuld geven als het fout gaat en dat het onder hun nooit zo zou zijn gegaan.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:30
DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:17:
Begrijpend lezen is denk ik een van de hoofdzaken waarom kinderen niet lezen.Wat een gedrocht is dat. :>
Dat heeft bijvoorbeeld voor mij recreatief lezen ook totaal verpest. Dat begint na twintig jaar pas langzaam goed te komen. Want nog steeds betrap ik mezelf soms op zinsontleding in plaats van gewoon te lezen. En ik heb nota bene geschiedenis gestudeerd.
Off topic
Maar begrijpend lezen is toch niet hetzelfde als zinsontleding?
Begrijpend lezen behandelt de inhoud van de tekst.
Zinsontleding is, zoals het woord het al aangeeft, de zin ontleden in verschillende delen zoals onderwerp, werkwoord, bijwoordelijke bepaling van tijd, plaats,... (de wanneer-, waar-, hoe-, waarom-vragen).
Dan heb je ook nog woordontleding waarbij je de woorden gaat ontleden als lidwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, zelfstandige naamwoorden,...

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:40

hamsteg

Species 5618

[...]

Het werkelijke probleem is dat de meesters en juffen slechter zijn. En dat er te weinig les word gegeven in rekenen en taal. Boeken worden inderdaad wat duurder. Daar ben ik ook geen voorstander van maar dat draag maar een klein beetje bij.
Sorry maar dit is onzin, het probleem is dat ze niet meer toekomen aan de basiskennis maar hele programma's hebben waar aan meegedaan moet worden. Vaderdag, Moederdag, paarse dag, seksualiteit, genderneutraliteit, geloof ....

Vroeger was Vaderdag een tekening, tegenwoordig hele knutselstukjes waar de juf drukker mee is dan het kind. Sinterklaas en Kerst zijn ze al weken mee bezig ... vroeger werd er een kerstboom in de klas gezet en dat was het. Alles eromheen vraagt zoveel (extra privé) van de docenten dat de basisvaardigheden onvoldoende focus kunnen krijgen. Het is van de zotte dat er zomerprogramma's zijn om startende middelbaren eerst bij te spijkeren (en dat dit in de herfst- en kerstvakanties nog steeds doorgaat).

... gecensureerd ...

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:44
Zewatanejo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Dit is inderdaad een zorgelijke ontwikkeling en we mogen van een volksvertegenwoordiging verwachten dat vooruit geregeerd wordt en op deze cijfers beleid wordt gemaakt.
Met de VVD zijn we echter een andere route ingeslagen en met dit kabinet wordt een populistische houding nog veel erger. Meer geld voor onderwijs is een D66 hobby dus een linkse hobby en is dus per definitie slecht. Het slechte onderwijs komt omdat we steeds meer migranten krijgen dus het gemiddelde gaat omlaag. Juist hierom moeten we een strenger migratiebeleid hebben..... O ja en het is ook de schuld van de EU.

Dit fenomeen is natuurlijk niet nieuw. Gelukkig bleef het bij roepen van de zijlijn en uit de oppositie, maar nu deze partijen gaan regeren is het goed om onderstaande nog eens te beseffen.
[Afbeelding]
Je hebt op zich een punt, maar het is 'helaas' niet alleen voorbehouden aan rechts. Ook de milieubeweging heeft tegenwoordig kunst al doelwit om haar punten onder de aandacht te brengen. *knip* beschuldigingen over vooringenomenheid van universiteiten en het aanwakkeren van antisemitisme door deze instituten behoeft onderbouwing
Alles lijkt geoorloofd voor de 'clicks', de aandacht en de beïnvloeding van de beeldvorming. Dat beperkt zich echt niet alleen tot rechts.

Je stipt terecht een punt van grote zorg aan, maar door alleen op rechts te focussen komt een oplossing ervoor niet dichterbij. Sterker, het polariseert weer extra waardoor het probleem vergroot wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 13-06-2024 09:55 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:27
[...]

En zet ik echt mijn vraagtekens bij. (Dat meesters en juffen slechter zijn)
Het begint met ouders die kinderen motiveren om boeken te lezen. Maar ‘de jeugd’ lijkt tegenwoordig meer bezig met de mobiele telefoon en social media dan met het lezen van een goed boek.

Ik heb lezen bij mijn dochter altijd aangemoedigd; het verrijkt je woordenschat, je ontwikkeld een beter taalgevoel, het is goed voor je algemene ontwikkeling, helpt bij logisch redeneren

Het is echt veel te makkelijk om de leerkrachten de schuld te geven. Het moet van twee kanten komen.

Eric, Signing off !!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-11 21:05
Bananenplant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:19:
https://decorrespondent.n...4a-081e-3677-58a5ca43ae93

Nederlandse scholieren lezen steeds slechter, maar boeken worden duurder en op onderwijs wordt bezuinigd. Terwijl leesvaardigheid in het akkoord "topprioriteit" heeft.

Snapt u het nog 8)7 ?
En dat terwijl de ‘onderwijspartij’ er wat aan had kunnen doen de laatste jaren. Of is dat dan nu ook de schuld van de aankomende regering?

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:04

Wimo.

Shake and Bake!

Wat zijn de oorzaken van het gebrek aan leesvaardigheid?
‘Dat weten we eigenlijk nog niet goed.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:56

HollovVpo1nt

I like gadgets

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen gezien de beschikbare data, maar ik vind het persoonlijk onwerkelijk dat we anno 2024 in een ontwikkeld land zoals Nederland nog spreken over leesvaardigheidsdoelstellingen. Dat het überhaupt een issue is.

• martwoutnl
Ik had eerder een posting gemaakt over een NRC-artikel over de IND. Inmiddels is er een openbare link beschikbaar via de NOS: https://nos.nl/artikel/25...lijfvergunningen-niet-uit Mijn eerdere samenvatting blijft hetzelfde dus laat ik hier even achterwege.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd welke wetsvoorstellen dan vanuit de (linkse) oppositie zijn gekomen om bijvoorbeeld lezen bij de jeugd te verbeteren die zijn afgeschoten door rechtse partijen.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:17:
Dat heb ik ook weleens in de media gehoord/gelezen van iig sommige docenten Nederlands die anders erin staan dan toch een flink gedeelte van hun collega's: Is het doel ze verplicht "juiste" boeken te laten lezen, of ze meer lees/taal vaardigheid laten opdoen? Want je komt op hele verschillende boeken uit wanneer je ze zelf laat kiezen wat ze willen lezen, dan verplichten wat ze moeten lezen. En voor die eerste optie zal je moeten verplichten, voor die tweede optie is bijvoorbeeld een Harry Potter boek gemiddeld genomen een stuk zinvoller dan iets van de literatuur lijst.
polthemol schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:53:
[...]

dat punt komt toch niet terug in https://www.uu.nl/nieuws/...ren-niet-leesvaardig-zijn. We doen het gemiddeld genomen slechter dan het Europese gemiddelde. Als het om instroom ging die het niveau omlaag zou halen, dan hadden andere Europese landen daar ook last van, vooral gezien Nederland bijzonder gemiddeld is qua asielaanvragen (ook nog een ruim cijfer, want dit zijn slechts aanvragen, niet per sé toewijzingen en natuurlijk niet allemaal onderwijsplichtige kinderen, https://www.consilium.eur...s/asylum-applications-eu/).
Maar Nederland is juist zwaar bovengemiddeld qua percentage asiel toewijzingen. Dus als je gemiddeld zit op de aanvragen, en meer daarvan toewijst, zit je dus bovengemiddeld op de instroom.

Anyway los daarvan, volgens mij gaat in heel Europa de leesvaardigheid naarbeneden. Dat het in Nederland nog wat sneller gaat dan gemiddeld kan, maar het is een probleem in heel veel omringende landen.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:19

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Wimo. schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Wat zijn de oorzaken van het gebrek aan leesvaardigheid?
‘Dat weten we eigenlijk nog niet goed.
Dat maakt jouw stelling niet waar natuurlijk. Men geeft aan het gewoon niet te weten. Instroom is ook geen logische verklaring gezien we onder een Europees gemiddelde presteren en de instroom van mensen dan Vandaar dat ik mijn punten ook verwoord trouwens 'moeten het misschien meer zoeken in'. In het artikel geeft men ook aan dat we afwijken qua manier van leesonderwijs ten opzichte van andere landen. De oorzaak van een falende methodiek is dan toch een meer waarschijnlijke kandidaat om te onderzoeken

@Sissors zou kunnen, maar het is geen heel gedegen onderbouwing om het op instroom te pinnen. Daarbij zegt dat ook nog altijd weinig: https://nos.nl/artikel/24...cijfers-zeggen-niet-alles.

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 12-06-2024 11:36 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

martwoutnl schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:21:
Ik had eerder een posting gemaakt over een NRC-artikel over de IND. Inmiddels is er een openbare link beschikbaar via de NOS: https://nos.nl/artikel/25...lijfvergunningen-niet-uit Mijn eerdere samenvatting blijft hetzelfde dus laat ik hier even achterwege.
Het gaat om zes gevallen over meerdere jaren en het artikel lijkt dit te koppelen aan één persoon. Deze persoon wordt blijkbaar de hand boven het hoofd gehouden en via een vertrouwenspersoon wordt dit probleem nu aangepakt. Een moeizaam traject voor de klokkenluiders maar de escape naar de vertrouwenspersoon lijkt te werken gezien het rapport. Precies waarvoor de vertrouwenspersoon ingesteld is, het proces werkt.

Wat is je punt? Zijn nu alle 5.000 medewerkers corrupt? Zijn alle winkelbezoekers dieven omdat er een paar rotte appels bestaan? Ik wordt een beetje moe van extrapolatie op basis van een paar incidenten.

... gecensureerd ...

• Sissors
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:35:
[...]
@Sissors zou kunnen, maar het is geen heel gedegen onderbouwing om het op instroom te pinnen. Daarbij zegt dat ook nog altijd weinig: https://nos.nl/artikel/24...cijfers-zeggen-niet-alles.
Ik snap niet hoe dat laatste heel relevant is voor deze discussie. Punt is simpelweg dat aantal asielaanvragen minder zegt dan aantal asieltoewijzingen. Wat de reden ervoor is dat Nederland relatief een hoog percentage toewijst staat los van de impact die het kan hebben op leesvaardigheid bij kinderen.

Even los daarvan, kan migratie in zijn algemeenheid wel een gedeelte van het antwoord geven (en zou mij niet verbazen dat de migratie van 40-50 jaar geleden ook nog eens best relevant kan zijn), maar puur asielmigratie zijn natuurlijk niet de aantallen die je nodig moet hebben om op 25% te komen.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 16:58
Eric H schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:06:
[...]

En zet ik echt mijn vraagtekens bij. (Dat meesters en juffen slechter zijn)
Het begint met ouders die kinderen motiveren om boeken te lezen. Maar ‘de jeugd’ lijkt tegenwoordig meer bezig met de mobiele telefoon en social media dan met het lezen van een goed boek.

Ik heb lezen bij mijn dochter altijd aangemoedigd; het verrijkt je woordenschat, je ontwikkeld een beter taalgevoel, het is goed voor je algemene ontwikkeling, helpt bij logisch redeneren

Het is echt veel te makkelijk om de leerkrachten de schuld te geven. Het moet van twee kanten komen.
Maar warom zit NL zo ver onder het gemiddelde dan? Denemarken, Ierland, etc. hebben onder jongeren een veel hoger social media/internetgebruik dan NL, wij stonden in 2022 zelfs bijna op de laagste plaats qua gebruik (al gaat het eigenlijk om stuivertjewisselen met die kleine percentageverschillen).

[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 12-06-2024 11:49 ]

• Sissors
  • Niet online
hamsteg schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Het gaat om zes gevallen over meerdere jaren en het artikel lijkt dit te koppelen aan één persoon. Deze persoon wordt blijkbaar de hand boven het hoofd gehouden en via een vertrouwenspersoon wordt dit probleem nu aangepakt. Een moeizaam traject voor de klokkenluiders maar de escape naar de vertrouwenspersoon lijkt te werken gezien het rapport. Precies waarvoor de vertrouwenspersoon ingesteld is, het proces werkt.

Wat is je punt? Zijn nu alle 5.000 medewerkers corrupt? Zijn alle winkelbezoekers dieven omdat er een paar rotte appels bestaan? Ik wordt een beetje moe van extrapolatie op basis van een paar incidenten.
Het punt is niet dat er een corrupt persoon daar rondloopt, het probleem is dat diegene stelselmatig de hand boven het hoofd wordt gehouden door de hele organisatie. En dan wordt al snel de vraag hoeveel nog meer daarvan rondlopen als schijnbaar het als geen enkel probleem wordt gezien door de organisatie. Je kan iig niet ervan uitgaan dat ze het zelf goed regelen, gebaseerd hoe deze klokkenluiders zijn behandelt. (Hell belangrijker nog, dat ze klokkenluiders zijn geworden, dat zou natuurlijk nooit nodig hebben moeten zijn als processen fatsoenlijk werkte).

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Arator schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Off topic
Maar begrijpend lezen is toch niet hetzelfde als zinsontleding?
Begrijpend lezen behandelt de inhoud van de tekst.
Zinsontleding is, zoals het woord het al aangeeft, de zin ontleden in verschillende delen zoals onderwerp, werkwoord, bijwoordelijke bepaling van tijd, plaats,... (de wanneer-, waar-, hoe-, waarom-vragen).
Dan heb je ook nog woordontleding waarbij je de woorden gaat ontleden als lidwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, zelfstandige naamwoorden,...
Het kunnen ontleden van een zin is een noodzakelijk onderdeel van begrijpend lezen.
Zoals "uitgeput werd de sleutel in het slot gestoken", wie is er uitgeput? Dit staat namelijk niet in de zin. Het onderwerp (namelijk de deuropener) is namelijk geen onderdeel van de zin. Dit is dan ook de foutieve beknopte bijzin en die is niet echt fout.
Begrijpend lezen gaat dus inderdaad verder dan alleen zinsontleding.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:05

Zewatanejo

Fine Thanks!

alexbl69 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Je hebt op zich een punt, maar het is 'helaas' niet alleen voorbehouden aan rechts. Ook de milieubeweging heeft tegenwoordig kunst al doelwit om haar punten onder de aandacht te brengen. Op de (linkse) universiteiten wordt de boosheid en agressie jegens Israël en de Joden aangewakkerd.

Alles lijkt geoorloofd voor de 'clicks', de aandacht en de beïnvloeding van de beeldvorming. Dat beperkt zich echt niet alleen tot rechts.

Je stipt terecht een punt van grote zorg aan, maar door alleen op rechts te focussen komt een oplossing ervoor niet dichterbij. Sterker, het polariseert weer extra waardoor het probleem vergroot wordt.
Volgens mij focus ik me niet op rechts (althans zo was het niet bedoeld), maar op populisme. Dat zien we inderdaad ook op links. (en ook dat is niet nieuw). De actualiteit is nu natuurlijk wel dat we een rechts kabinet gaan krijgen.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

dakka schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:42:
[...]

Maar warom zit NL zo ver onder het gemiddelde dan? Denemarken, Ierland, etc. hebben onder jongeren een veel hoger social media/internetgebruik dan NL, wij staan zelfs bijna op de laagste plaats qua gebruik.
Omdat in Nederland de focus vooral ligt op begrijpend lezen (dus de vaardigheid van het begrijpen) en niet zo zeer op het plezier en het doen. Dit zorgt voor weerstand waardoor veel kinderen (en uiteindelijk ook volwassen) hun leesvaardigheid niet veel verder verbeterd dan wat ze op de basisschool leren.

Bron:
- https://pointer.kro-ncrv....zier-van-kinderen-om-zeep

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Sissors schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Het punt is niet dat er een corrupt persoon daar rondloopt, het probleem is dat diegene stelselmatig de hand boven het hoofd wordt gehouden door de hele organisatie. En dan wordt al snel de vraag hoeveel nog meer daarvan rondlopen als schijnbaar het als geen enkel probleem wordt gezien door de organisatie. Je kan iig niet ervan uitgaan dat ze het zelf goed regelen, gebaseerd hoe deze klokkenluiders zijn behandelt. (Hell belangrijker nog, dat ze klokkenluiders zijn geworden, dat zou natuurlijk nooit nodig hebben moeten zijn als processen fatsoenlijk werkte).
Je werkt in een organisatie waar continue van buitenaf vijandigheid is en besluiten ter discussie worden gesteld (door aanvragers, media en politieke partijen). Als je continue wordt aangevallen ga je elkaar dekken. Ik ken IND-ers en belastingmedewerkers die buiten hun gezin niet vertellen waar ze werken ... dat betekent dat op het werk ze alleen elkaar hebben. Je eerste reactie is dan om elkaar te dekken. Dat doet de politie, dat doet het leger, boeren en dat doet de IND. Is dat goed te praten? Nee, en juist daarom hebben we vertrouwenspersonen. Is het structureel, ja misschien wel maar dat wordt mede veroorzaakt door de vijandige omgeving ... een giftige omgeving die de laatste jaren vanuit rechts is gevoed, een beetje self fulfilling dus.

... gecensureerd ...

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:15

TheDudez

Usenet stofzuiger!

hamsteg schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:52:
[...]

Sorry maar dit is onzin, het probleem is dat ze niet meer toekomen aan de basiskennis maar hele programma's hebben waar aan meegedaan moet worden. Vaderdag, Moederdag, paarse dag, seksualiteit, genderneutraliteit, geloof ....

Vroeger was Vaderdag een tekening, tegenwoordig hele knutselstukjes waar de juf drukker mee is dan het kind. Sinterklaas en Kerst zijn ze al weken mee bezig ... vroeger werd er een kerstboom in de klas gezet en dat was het. Alles eromheen vraagt zoveel (extra privé) van de docenten dat de basisvaardigheden onvoldoende focus kunnen krijgen. Het is van de zotte dat er zomerprogramma's zijn om startende middelbaren eerst bij te spijkeren (en dat dit in de herfst- en kerstvakanties nog steeds doorgaat).
https://www.aob.nl/actuee...-vroeg-weg-uit-opleiding/

Nou heeft een docent tegenwoordig ook niks meer te zeggen. Net zoals een politie agent.
*knip* benoem zaken in plaats van te labelen met 'woke' Ik ben ook van mening dat het op de tweede plek komt. Rekenen taal enzevoort zijn veel belangrijker en de rest komt op de tweede plek.

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 13-06-2024 09:57 ]

Usenet handleidingen

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:15

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Stukfruit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:00:
[...]

slechte methodieken spelen zeker een rol. Maar daardoor heb je ook dus slechte docenten. Wie er ook in de politiek zit dit is niet even zo te fixen.

Usenet handleidingen

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:07
dakka schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:42:
[...]

Maar warom zit NL zo ver onder het gemiddelde dan? Denemarken, Ierland, etc. hebben onder jongeren een veel hoger social media/internetgebruik dan NL, wij stonden in 2022 zelfs bijna op de laagste plaats qua gebruik (al gaat het eigenlijk om stuivertjewisselen met die kleine percentageverschillen).
In de grafiek in het Correspondentartikel zie je dat de daling rond 2012 duidelijk inzet. Dat komt aardig overeen met het begin van de kabinetten Rutte O-) . En de opkomst van smartphones.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• martwoutnl
Sissors schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Dat is ook mijn bedoelde insteek. Dus nee, ik zie niet iedereen als corrupt maar als er bij 1 geval al niet naar signalen wordt gekeken, is dus de terechte vraag: lopen er meer rond? Vandaar mijn oproep dat dit wel goed moeten worden onderzocht. Elke medewerker die zomaar verblijfsvergunningen afgeeft, is er 1 teveel. Of het nu 1, 3 of 20 zijn. Maar nu weten we alleen dat er dus eentje is.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

D-e-n schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:50:
De NOS noemt ook deze PVV-er als kandidaat minister en zelfs als vice premier. Daar krijg ik toch wel koude rillingen van. Van Meijeren is er niks bij.

[Twitter]

Dus dit valt alles behalve mee.
Ach, als dat alles is.... :X

"In 2010 trok PVV'er Gidi Markuszower zich terug als kandidaat voor de Tweede Kamer, nadat de AIVD had geconstateerd dat hij een "risico voor de integriteit van Nederland" was, vanwege contacten met een buitenlandse veiligheidsdienst." In de NRC erkent Markuszower dat de brief de reden was van zijn vertrek. Er stond onder meer in dat hij betrokken was bij de overdracht van "informatie aan buitenlandse mogendheden". Mossad dus...

"In het oude Polen, wisten we wel raad met dit soort verachtelijke joodjes. Die werden gewoon de shul uitgeplukt en uit het shtetl geschopt; in het beste geval. In het ergste geval werden ze in de koude bossen van Oost-Europa achtergelaten en nooit meer terugggevonden."

Het is te hopen dat ze bij de PVV een andere marionet kunnen vinden want deze man is mij te eng.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:58

ZieMaar!

Moderator General Chat
TheDudez schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:06:
[...]

slechte methodieken spelen zeker een rol. Maar daardoor heb je ook dus slechte docenten. Wie er ook in de politiek zit dit is niet even zo te fixen.
Het is een grote optelsom:
- methodieken
- arbeidsmarkt
- mondiger ouders
- slecht bestuur
- (wijze van) financiering
- (kwaliteit van) leraren

An sich, als je het centraler gaat organiseren, niet per se onmogelijk op te lossen. Maar laat je het aan de markt, dan krijg je problemen zoals hierboven in t linkje beschreven staan, natuurlijk niet opgelost.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Bananenplant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:12:
[...]

In de grafiek in het Correspondentartikel zie je dat de daling rond 2012 duidelijk inzet. Dat komt aardig overeen met het begin van de kabinetten Rutte O-) . En de opkomst van smartphones.
Dit is makkelijk scoren op de onderbuik, als je gaat kijken wat er allemaal in de programma's staat waar een docent aandacht aan moet besteden buiten de basisvakken dan durf ik de gok wel aan dat de meeste van deze punten niet door de VVD zijn ingebracht.

De telefoon is denk ik inderdaad het grootste probleem. Je absorbeert een verhaal niet met de eigen verbeelding maar het beeld wordt al naar je toegebracht. Doordat je niet zelf een beeld vormt, krijgen woorden geen betekenis en worden verbindingen niet gelegd (waardoor je later zelf woorden kunt gaan herkennen door een gelijke verbinding te leggen).

Voorbeeld, mijn dochter zit laatste jaren HAVO. Kreeg een lijst "Grieks en Latijn voor of achter in een woord", om bij het topic te blijven deze twee:
  • "tele-"= ver
  • "-foon" = geluid
Ter verdediging het was een grotere lijst, ze stonden niet achter elkaar. Maar denk je dat ze de verbinding van telefoon naar deze twee woorddelen kan maken? Ik liet de telefoon zien en vroeg welke woorddelen dit bestond, gewoon spelen me taal maar ze zag het niet. Het opdelen van woorden om te kijken of je er een begrip aan kunt koppelen is niet ontwikkeld. Ik schrok daar echt van (en ze is Beta gericht dus zou de puzzel moeten kunnen leggen). We zijn er mee aan de gang gegaan en later legt ze meer verbanden over andere woorddelen (tele-graaf = ver-bericht).

Het spel, niet het ontleden, om met taal te spelen is er niet, beeld hoef je alleen maar te volgen en in je brein worden er geen koppelingen gemaakt. Een Herman Finkers met zijn shows snapt ze dus niet, helaas.

... gecensureerd ...

• Bananenplant
hamsteg schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:41:
[...]

De telefoon is denk ik inderdaad het grootste probleem.
Ware het niet dat die factor ook in andere landen speelt. Dat juist in Nederland de leesvaardigheid is gekelderd kun je daar dus niet aan toeschrijven.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-11 21:05
Mijns inziens is de slechte geletterdheid veroorzaakt door gebrek aan respect voor gezag tegenwoordig. Als je ziet hoe, vaak ook ouders, het gezag van docenten ondermijnen, dan ben ik niet verbaasd dat de resultaten zo slecht zijn.

Tel daarbij op dat de politiek (ook d66) onderwijs commercieel gemaakt heeft. Er moet gepresteerd worden. Goede uitslagen behaald. Daardoor is de lat steeds lager komen te liggen.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Bananenplant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Ware het niet dat die factor ook in andere landen speelt. Dat juist in Nederland de leesvaardigheid is gekelderd kun je daar dus niet aan toeschrijven.
Dat is simpel, ons internet(-werk) behoort tot de top van Europa. Iedereen heeft bij ons internet door onze kleine oppervlakte. In andere landen is die groei nog bezig. Ze gaan hetzelfde meemaken ...

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 12-06-2024 12:56 ]

... gecensureerd ...

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

martwoutnl schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:28:
[...]

Dat is ook mijn bedoelde insteek. Dus nee, ik zie niet iedereen als corrupt maar als er bij 1 geval al niet naar signalen wordt gekeken, is dus de terechte vraag: lopen er meer rond? Vandaar mijn oproep dat dit wel goed moeten worden onderzocht. Elke medewerker die zomaar verblijfsvergunningen afgeeft, is er 1 teveel. Of het nu 1, 3 of 20 zijn. Maar nu weten we alleen dat er dus eentje is.
Je bent toch wel van bewust dat je hiermee wel heel extreem standpunt hanteert voor het frame dat men "zomaar (..) afgeeft" terwijl het alternatieve frame van "zomaar onthouden" ook bestaat. Tevens heb ik moeite met het oproepen tot goed onderzoeken zonder dat er een duidelijk aanleiding is, welke naar mijn weten niet bestaat.

Ik ga je toch even doorverwijzen naar een onderzoek van Amnesty International uit 2020:
De Nederlandse overheid geeft in beleidsdocumenten aan dat ze rekening houdt met de bewijsnood waarin asielzoekers verkeren. Uit dit onderzoek blijkt echter dat dit onvoldoende gebeurt

• Bananenplant
hamsteg schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:54:
[...]

Dat is simpel, ons internet(-werk) behoort tot de top van Europa. Iedereen heeft bij ons internet door onze kleine oppervlakte. In andere landen is die groei nog bezig. Ze gaan hetzelfde meemaken ...
Sinds 2014 daalt de leesvaardigheid van de EU14 ook, maar Nederland gaat veel steiler omlaag. Heb je ook cijfers dat toegang tot internet in de EU14 significant lager is dan bij ons?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zewatanejo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Dit is inderdaad een zorgelijke ontwikkeling en we mogen van een volksvertegenwoordiging verwachten dat vooruit geregeerd wordt en op deze cijfers beleid wordt gemaakt.
Met de VVD zijn we echter een andere route ingeslagen en met dit kabinet wordt een populistische houding nog veel erger. Meer geld voor onderwijs is een D66 hobby dus een linkse hobby en is dus per definitie slecht. Het slechte onderwijs komt omdat we steeds meer migranten krijgen dus het gemiddelde gaat omlaag. Juist hierom moeten we een strenger migratiebeleid hebben..... O ja en het is ook de schuld van de EU.

Dit fenomeen is natuurlijk niet nieuw. Gelukkig bleef het bij roepen van de zijlijn en uit de oppositie, maar nu deze partijen gaan regeren is het goed om onderstaande nog eens te beseffen.
[Afbeelding]
De essay van Menno ter Braak, Het nationaal-socialisme als rancuneleer, is vandaag de dag nog steeds actueel. Het is frappant en ook meteen triest hoeveel overeenkomsten te vinden zijn uit die tijd en de huidige.

De essay is hier te lezen

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Bananenplant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Sinds 2014 daalt de leesvaardigheid van de EU14 ook, maar Nederland gaat veel steiler omlaag. Heb je ook cijfers dat toegang tot internet in de EU14 significant lager is dan bij ons?
Dat is even Googelen. Wel belangrijk om te noemen is dat wij al sinds 2004 bezig zijn met glasvezel en (nog steeds) bovenaan staan met breedband internet.
Ons land scoort hoog qua dekking van snel vast internet (VDSL, VDSL2 vectoring, FttH, DOCSIS 3.0 en 3.1). Samen met Cyprus, Malta, Luxembourg en België bevindt ons land zich in de kopgroep van landen waar meer dan 99% van de huishoudens hiervan gebruik kan maken.
Bron: Dutch Data Centers met grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SF0Cm4FsneoT6ovO9hTc9JpAE6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrDL6BGWjD0B5bqaShVrdG8g.png?f=fotoalbum_large
Bron: Eurostat.

Deze is echt leuk, zoek naar "Personen (16-75) met mobiel internet - Bron: CBS. De top 2! En lees dan dit artikel:
Nu doet Zweden het helemaal niet zo slecht met lezen. In PIRLS, het grote internationale onderzoek naar de leesvaardigheid van 10-jarigen, stond het in 2021 op plaats 8 (Nederland op 18). Toch was de paniek groot, want de Zweedse leesscore was sinds 2016 met 13 punten gezakt.28 aug 2023
Bron: Volkskrant.

Ik zoek de gewenste gegevens natuurlijk bij elkaar dus dit is geen gedegen onderzoek. Zou belangrijk zijn voor Europa als dit wel werd opgestart.

[ Voor 31% gewijzigd door hamsteg op 12-06-2024 13:49 ]

... gecensureerd ...

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:13
Bananenplant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:19:
https://decorrespondent.n...4a-081e-3677-58a5ca43ae93

Nederlandse scholieren lezen steeds slechter, maar boeken worden duurder en op onderwijs wordt bezuinigd. Terwijl leesvaardigheid in het akkoord "topprioriteit" heeft.

Snapt u het nog 8)7 ?
Zolang ze ons blijven demotiveren om voor ons plezier te lezen en 'begrijpend lezen' als apart 'vak' te zien maakt het weinig uit of boeken duurder worden of niet.

We doen het slechter dan gemiddeld, maar hebben wel als een van de weinige landen een apart vak genaamd 'begrijpend lezen'. Dat werkt dus niet. Misschien dat gewoon schrappen en onderdeel maken van andere vakken waar lezen van belang is. Dan lees je tenminste iets wat je nodig hebt, en niet een of ander lullig verhaaltje wat je 5 minuten later weer mag vergeten.

Ook maar gelijk minder focus leggen op de 'hoogstaande literaire' werken van bekende schrijvers, maar gewoon stimuleren dat mensen boeken lezen die ze leuk lijken. Lezen van sub-optimaal werk lijkt me nog altijd beter dan het niet-lezen van hoogstaand werk. Maar goed, wie ben ik...

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37
polthemol schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:53:
[...]
als ik me niet vergis is het onderwijs ook stevig onderworpen aan het 'de vrije markt lost het wel op!' met legio markt-bedachte nieuwe onderwijsmethodieken en stapels halfslachtige hervormingen.
Dat dus ook inderdaad. Lubach had er dit seizoen een ijzersterk item over

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:19

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
hamsteg schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:39:
[...]

Dat is even Googelen. Wel belangrijk om te noemen is dat wij al sinds 2004 bezig zijn met glasvezel.

[...]
Bron met grafieken.

[Afbeelding]
Bron.

Deze is echt leuk, zoek naar "Personen (16-75) met mobiel internet - Bron: CBS. De top 2! En lees dan dit artikel:

[...]

Bron: Volkskrant.
dit toont echter geen causaliteit aan, slechts dat er 2 dingen zijn die op eenzelfde moment gebeuren of eenzelfde startpunt hebben op een tijdslijn.

Wat jullie nu doen is een redenering maken langs de lijn van 'ijs veroorzaakt polio' (https://flexbooks.ck12.or...a/ice-cream-causes-polio/). Dit is een redenatiefout die politici (al dan niet bewust) vaak ook maken en waar mensen erg gevoelig voor zijn. Als mens zijn we toch al heel slecht in het vaststellen van causaliteit.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

polthemol schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:53:
[...]

dit toont echter geen causaliteit aan, slechts dat er 2 dingen zijn die op eenzelfde moment gebeuren of eenzelfde startpunt hebben op een tijdslijn.

Wat jullie nu doen is een redenering maken langs de lijn van 'ijs veroorzaakt polio' (https://flexbooks.ck12.or...a/ice-cream-causes-polio/). Dit is een redenatiefout die politici (al dan niet bewust) vaak ook maken en waar mensen erg gevoelig voor zijn. Als mens zijn we toch al heel slecht in het vaststellen van causaliteit.
Helemaal mee eens, dat staat ook als laatste regel in mijn post. Hier zal gedegen onderzoek naar moeten worden gedaan, ik ben wel bang voor de conclusie.

... gecensureerd ...

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

D-e-n schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Dat dus ook inderdaad. Lubach had er dit seizoen een ijzersterk item over
Onderwijs inhoud is niet onderworpen aan vrije markt. Er is vrij helder beschreven wat overgangscriteria zijn. Het probleem is juist dat dit te strak staat. Docenten een programma moeten volgen en geen vrijheden meer hebben (of kunnen nemen), hierdoor valt persoonlijke aandacht weg.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 12-06-2024 13:58 ]

... gecensureerd ...

• martwoutnl
DevWouter schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:58:
Je bent toch wel van bewust dat je hiermee wel heel extreem standpunt hanteert voor het frame dat men "zomaar (..) afgeeft" terwijl het alternatieve frame van "zomaar onthouden" ook bestaat. Tevens heb ik moeite met het oproepen tot goed onderzoeken zonder dat er een duidelijk aanleiding is, welke naar mijn weten niet bestaat.
Met zomaar afgeven bedoel ik dat iemand dus een vergunning afgeeft waarop helemaal geen recht bestond. Zie NOS-link voor voorbeeld:
De krant schrijft onder meer over een interne melding over een Marokkaans-Nederlandse IND'er die een verblijfsvergunning bezorgde aan een Marokkaanse crimineel met een inreisverbod en tien veroordelingen op zijn naam. Ondanks bezwaren van de Nederlandse ambassade in Marokko werd de aanvraag goedgekeurd.
In dit geval is dus een vergunning zomaar gegeven die nooit recht zou hebben. En deze ene werknemer heeft dit dus meerdere keren gedaan volgens het NRC. Als dan de IND intern niets heeft gedaan met de interne waarschuwingen dan kan je best eens onderzoek doen intern of er meer signalen door anderen zijn gegeven over andere collega's. Met zomaar bedoel ik dus alleen vergunningen die nooit o.b.v. van de wetgeving gegeven hadden mogen worden.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:23

Dido

heforshe

D-e-n schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:50:
De NOS noemt ook deze PVV-er als kandidaat minister en zelfs als vice premier. Daar krijg ik toch wel koude rillingen van. Van Meijeren is er niks bij.

[Twitter]

Dus dit valt alles behalve mee.
Ok, dus kennelijk mogen we van historici, juristen, sociologen en een zwaar partijdige ongeschikte kamervoorzitter de PVV niet meer extreemrechts noemen, maar verkondigen dat politici die het niet met je eens zijn "voor een tribunaal gesleept" moeten worden klinkt in mijn oren toch als genoeg om dan op zijn minst deze beoogd minister extreemrechts te noemen.

Ik hoop dat de *knip*, dat mag wel wat minder die denken dat alles wel meevalt zolang we de PVV maar "radicaalrechts" noemen hun woorden publiekelijk durven terug te nemen.

Naja, in theorie kan de kamer natuurlijk nog zijn kandidatuur afwijzen naar aanleiding van de hoorzitting, maar daar heb ik weinig fiducie in.

*knip*, als je die vergelijking wil maken dan graag niet op deze manier.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 12-06-2024 23:11 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Malfunctions
  • Laatst online: 12:39
Mag ik zeggen dat ik het een gotspe vind dat de onderstaande ministersposten zijn gekoppeld aan de partijen die genoemd worden?

PVV:
Minister van Asiel en Migratie
Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp

VVD:
Minister van Klimaat en Groene Groei

BBB:
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

Dat is in lijn met een wolf verantwoordelijk maken voor schapenzaken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:39
Malfunctions schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:37:
Mag ik zeggen dat ik het een gotspe vind dat de onderstaande ministersposten zijn gekoppeld aan de partijen die genoemd worden?

PVV:

VVD:

BBB:

Ja en nee; Ik vind het jammer, maar wel logisch. Dat zijn dé beleidsterreinen waar hun speerpunten naar voren komen/ waar ze het beleid willen wijzigen. Dat het waarschijnlijk geen goed beleid wordt, die kans acht ik groot, maar de BBB is er voor de boeren/big agro dus dat ze op dat terrein invloed willen hebben is niet meer dan logisch.

• Dido

Dido

heforshe

Ik ben het niet met je oneens, maar de verkiezingsuitslag laat zien dat "het volk" graag die wolf op de schapen laat letten. Het is niet alsof, pak hem beet, een BBB er een geheim van gemaakt heeft de natuur gewoon naar de kloten te willen helpen ten gunste van de arme boer. En op basis van die belofte hebben ze erg goed gescoord.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:35

PVV:

VVD:

BBB:

Ik had het een prima ideen gevonden om Klimaat aan de PVV, BBB of NSC te geven. Die hebben allemaal een veel beter klimaatbeleid dan de VVD.(sarcasme)

Daarbij heeft de VVD inmiddels prima klimaatbeleid, dat het niet *knip*, niet onderbouwd label is zoals veel linksere partijen willen is weer wat anders. Mikken op 90% reductie in 2040 en 100% in 2050 is gewoon in lijn met wat de EU ook gaat aanbevelen ( tussendoel). Volgens het PBL is klimaatneutraal in 2050 al een uitdaging genoeg. *knip*, beledigend. Je kan beter realistisch klimaatbeleid voeren en dat halen, dan heel ideologisch iets proberen te realiseren wat een hoger faalrisico heeft.

Ik weet trouwens dat dit kabinet officieel geen tussendoel heeft, maar van alle partijen zal de VVD er inmiddels het meest open voor staan.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 12-06-2024 19:53 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Punkrocker schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:37:

Het is te hopen dat ze bij de PVV een andere marionet kunnen vinden want deze man is mij te eng.
Voor die paar maandjes kan het wel.

https://speld.nl/2024/06/...aar-maandjes-kan-het-wel/
Gidi Markuszower is de beoogd vicepremier en minister voor Migratie namens de PVV. Even leek het erop dat hij niet door de screening van nieuwe bewindspersonen zou komen, omdat hij in het verleden door de inlichtingendiensten als 'een gevaar voor de integriteit van Nederland' is bestempeld. De AIVD geeft nu echter toch groen licht: "Voor die paar maandjes kan het wel
Maar goed met een serieuzere noot: Er komt nog een verhoor in de Tweede Kamer, ik mag hopen dat ze hem en Wilders even flink het vuur aan de schenen leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 12-06-2024 15:24 ]

Elect a clown, expect a circus.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:44
Adlermann schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:56:
[...]
Ik weet trouwens dat dit kabinet officieel geen tussendoel heeft, maar van alle partijen zal de VVD er inmiddels het meest open voor staan.
Het maakt toch weinig uit wat de partijen landelijke allemaal verkondigen. De doelen worden in Europa bepaald. Wat in wel in Nederland wordt bepaald is waar de rekening voor ons aandeel komt te liggen. En met de VVD aan de knoppen kun je op je vingers natellen dat het voor bedrijven neerkomt op subsidies, en voor gewonen burgers op lastenverzwaring. Het is niet voor niets een ministerie van Klimaat en Groene Groei geworden....

Regeren is vooruitschuiven

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
"In 2010 trok PVV'er Gidi Markuszower zich terug als kandidaat voor de Tweede Kamer, nadat de AIVD had geconstateerd dat hij een "risico voor de integriteit van Nederland" was, vanwege contacten met een buitenlandse veiligheidsdienst." In de NRC erkent Markuszower dat de brief de reden was van zijn vertrek. Er stond onder meer in dat hij betrokken was bij de overdracht van "informatie aan buitenlandse mogendheden". Mossad dus...

[...]

Voor zover ik kan achterhalen heeft Gidi Markuszower behalve de Nederlandse, ook de Israëlische nationaliteit. In het verleden is Geert vol op het orgel gegaan wanneer het aankwam op alle bewindspersonen met dubbele nationaliteiten, zelfs al was het de Zweedse (Ollongren). Hij heeft stelselmatig moties van wantrouwen ingediend tegen bewindspersonen met meer dan slechts de Nederlandse nationaliteit, ondermeer met het argument dat hun loyaliteit aan Nederland in twijfel kan worden getrokken.

Nu ben ik niet de eerste die Geert Wilders een hypocriet noemt, maar tenzij hij nu zelf tegen zijn eigen beoogde Vice-premier een motie van wantrouwen indient - en steunt - verdient hij toch wel de Nobelprijs voor de hypocrisie. Echt.

Edit 3: Na wat graafwerk lijkt het er op dat de ouders van Gidi - naar eigen zeggen - zijn Israëlische nationaliteit hebben opgezegd.
De PVV is tegen een dubbele nationaliteit. Heeft u twee paspoorten?

„Toen ik een jaar of zes was hebben mijn ouders onze dubbele nationaliteit om praktische redenen opgezegd. Wilders heeft mij daar overigens nooit naar gevraagd. Ik vermoed dat ik het zelf een keer ter sprake heb gebracht, omdat ik wist dat het een belangrijk partijstandpunt is.”
https://www.nrc.nl/nieuws...-de-aivd-11893044-a805264

Dit is de enige primaire bron die ik kan vinden. Andere secundaire bronnen (Wikipedia, opiniestukken) lijken het bij het verkeerde eind te hebben.

Edit: Dit is de PVV - ogenschijnlijk - ook nog steeds van mening. Pagina 8 van het verkiezingsprogramma 2023 van de PVV:
De PVV wil voor u:
(...)
- Verbod dubbele nationaliteit
Edit 2: Nog een voorstel tot grondwetswijziging van de hand van Wilders en Bosma uit 2019 met betrekking tot actief- en passief kiesrecht van Nederlanders met dubbele nationaliteit; en ontzigging van de mogelijkheid Minister(-president) of Staatssecretaris te worden - samen met nog een paar andere hoge ambten.

https://www.raadvanstate....s/112218/w_01_19_0045.pdf

Ik wil ook niet nalaten te laten kennen dat dit een extreem-rechts voorstel is...

[ Voor 31% gewijzigd door Helixes op 12-06-2024 16:37 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• martwoutnl
Eppo Bruins (CU) wordt minister voor onderwijs doen zie artikel NOS via https://nos.nl/artikel/25...sc-minister-van-onderwijs

Wijzigingen ministeries gaat miljoenen kosten volgens Telegraaf https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

Lijkt me erg zonde. Kan je andere zaken mee bekostigen. Ze hadden die nieuwe ministers gewoon bij huidige ministeries moeten onderbrengen en geen naamswijzigingen. Dat laatste is puur voor de bühne.

[ Voor 61% gewijzigd door martwoutnl op 12-06-2024 15:56 ]

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-11 02:10
[...]

[...]

Het is natuurlijk niet het enige 😆
Ook uit 2010:
Gidi Markuszower, de nummer 5 van de kandidatenlijst van de PVV, overtrad twee jaar geleden de wapenwet,” onthult weekblad Vrij Nederland
Volgens Vrij Nederland maakte Markuszower deel uit van ‘Bij Leven en Welzijn’, een joodse organisatie die synagogen en feesten bewaakt. Zo ook het feest ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de staat Israël in de Amsterdamse RAI. Een van de gasten daar zag dat Markuszower een vuurwapen droeg en alarmeerde de politie.

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 19:54
Helixes schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Voor zover ik kan achterhalen heeft Gidi Markuszower behalve de Nederlandse, ook de Israëlische nationaliteit. In het verleden is Geert vol op het orgel gegaan wanneer het aankwam op alle bewindspersonen met dubbele nationaliteiten, zelfs al was het de Zweedse (Ollongren). Hij heeft stelselmatig moties van wantrouwen ingediend tegen bewindspersonen met meer dan slechts de Nederlandse nationaliteit, ondermeer met het argument dat hun loyaliteit aan Nederland in twijfel kan worden getrokken.

Nu ben ik niet de eerste die Geert Wilders een hypocriet noemt, maar tenzij hij nu zelf tegen zijn eigen beoogde Vice-premier een motie van wantrouwen indient - en steunt - verdient hij toch wel de Nobelprijs voor de hypocrisie. Echt.

Edit: Dit is de PVV - ogenschijnlijk - ook nog steeds van mening. Pagina 8 van het verkiezingsprogramma 2023 van de PVV:

[...]

Edit 2: Nog een voorstel tot grondwetswijziging van de hand van Wilders en Bosma uit 2019 met betrekking tot actief- en passief kiesrecht van Nederlanders met dubbele nationaliteit; en ontzigging van de mogelijkheid Minister(-president) of Staatssecretaris te worden - samen met nog een paar andere hoge ambten.

https://www.raadvanstate....s/112218/w_01_19_0045.pdf

Ik wil ook niet nalaten te laten kennen dat dit een extreem-rechts voorstel is...
Ik had er ook al naar gezocht maar kon niet vinden of hij daadwerkelijk een dubbele nationaliteit had. Heb je een bron?

Erg suf als dit wel zo is inderdaad.

• Malfunctions
  • Laatst online: 12:39
*knip*, reactie op geknipte delen.

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 12-06-2024 19:52 ]

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:36
martwoutnl schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:45:
(...)

Wijzigingen ministeries gaat miljoenen kosten volgens Telegraaf https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

Lijkt me erg zonde. Kan je andere zaken mee bekostigen. Ze hadden die nieuwe ministers gewoon bij huidige ministeries moeten onderbrengen en geen naamswijzigingen. Dat laatste is puur voor de bühne.
Is zeker zonde. Maar gezien een deel van deze partijen de campagne heeft gestoeld op symboliek en praatjes voor de bühne is dit natuurlijk niet verassend. De verandering van bijvoorbeeld "voedselkwaliteit" naar "voedselzekerheid" kan je zelfs nog zien als een politieke zet om de illusie van voedselschaarste geloofwaardiger te maken, zeer kwalijk.

Ze zijn alleen vergeten om ook nog een ministerie voor symboolpolitiek, struisvogelgedrag en kortetermijndenken op te richten.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:05

Zewatanejo

Fine Thanks!

skimine schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Ze zijn alleen vergeten om ook nog een ministerie voor symboolpolitiek, struisvogelgedrag en kortetermijndenken op te richten.
Minister van propaganda heet dat.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Slasher schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Maar goed met een serieuzere noot: Er komt nog een verhoor in de Tweede Kamer, ik mag hopen dat ze hem en Wilders even flink het vuur aan de schenen leggen.
Dat is geen verhoor, maar eerder een soort introductie interview. Je mag niet herhalen, je mag niet doorvragen en je krijgt maar 1 vraag per ronde en er zijn maar twee rondes.

• martwoutnl
Nog meer namen via https://www.ad.nl/politie...eppo-bruins-nsc~a12b0dea/

Femke Wiersma minister van Landbouw (gedeputeerde Friesland)
Jean Rummenie staatssecretaris Landbouw (was landbouwadviseur Nederlandse ambassades buitenland).
Dirk Beljaarts minister van Economische Zaken. Hij is algemeen directeur bij Koninklijke Horeca Nederland.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
martwoutnl schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:34:

Fun fact: Femke Wiersma was een Boer Zoekt Vrouw deelnemer.

March of the Eagles

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
HEY_DUDE schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:00:
Ik had er ook al naar gezocht maar kon niet vinden of hij daadwerkelijk een dubbele nationaliteit had. Heb je een bron?

Erg suf als dit wel zo is inderdaad.
Eerst niet - althans geen goede.

Maar ik begrijp dat Markuszower in 2010 beweerd heeft dat zijn Israëlische nationaliteit inderdaad door zijn ouders is beëindigd - zie mijn eerdere, gecorrigeerde, post.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

martwoutnl schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:34:

Jean Rummenie staatssecretaris Landbouw (was landbouwadviseur Nederlandse ambassades buitenland).
Dirk Beljaarts minister van Economische Zaken. Hij is algemeen directeur bij Koninklijke Horeca Nederland.
Femke is ook beleidsadviseur bij de Nederlandse Melkveehouders Vakbond.

Bron: https://www.parlement.com.../f_m_femke_marije_wiersma

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[b]martwoutnl in "De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024"Wijzigingen ministeries gaat miljoenen kosten volgens Telegraaf https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

Wel bijzonder voor een kabinet dat juist flink met bezuinigen...

March of the Eagles

• D-e-n
hamsteg schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:58:
[...]

Onderwijs inhoud is niet onderworpen aan vrije markt. Er is vrij helder beschreven wat overgangscriteria zijn. Het probleem is juist dat dit te strak staat. Docenten een programma moeten volgen en geen vrijheden meer hebben (of kunnen nemen), hierdoor valt persoonlijke aandacht weg.
Die criteria voor de lesmethoden zijn er dus blijkbaar niet. Grote uitgevers maken de dienst uit en die willen hun boeken natuurlijk gewoon aan de scholen verkopen en dwingen scholen daar ook subtiel toe.

Best kans dat onderwijzers inderdaad liever die ouderwetse lesboeken willen hanteren maar het probleem is dat de methodiek dus via de markt wordt opgedrongen

YouTube: Scholen verzuipen in de lesmethodes | De Avondshow met Arjen Lubach ...

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Goed, het (onofficiële) lijstje tot nu toe:
Minister van Asiel en Migratie: Gidi Markuszower (PVV, mogelijk ook vicepremier)
Minister van Klimaat en Groene Groei: Sophie Hermans (VVD-vicepremier)
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Eddy van Hijum (NSC-vicepremier)
Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening: Mona Keijzer (BBB-vicepremier)
Buitenlandse Zaken: Caspar Veldkamp (NSC)
Minister van Justitie en Veiligheid: David van Weel (VVD)
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Eppo Bruins (NSC)
Minister van Financiën: Eelco Heinen (VVD)
Staatssecretaris Fiscaliteit en Douane: Folkert Idsinga (NSC)
Minister van Defensie: Ruben Brekelmans (VVD)
Minister van Economische Zaken: Dirk Beljaarts (PVV)
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur: Femke Wiersma (BBB)
Staatssecretaris Visserij, Voedselzekerheid en Natuur: Jean Rummenie (BBB)
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Fleur Agema (PVV)

March of the Eagles

• Slasher
  • Niet online

Slasher

XWB schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Fun fact: Femke Wiersma was een Boer Zoekt Vrouw deelnemer.
Hmm ik heb nou niet het idee dat die geschikt is, lijkt me een beetje een lichtgewicht op zo’n positie.

Sinds een jaar gedeputeerde in Friesland, daarvoor allerlei lagere functies. Lijkt me geen minister kwaliteiten. Volgens wiki alleenstaande moeder van 4 kinderen hoe ga je dat combineren.

[ Voor 25% gewijzigd door Slasher op 12-06-2024 16:56 ]

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:21
[...]

En de man is ook ooit opgepakt i.v.m. verboden wapenbezit. En dan Schoof (ex. AIVD) als MP. Wat een grap. Ach, het is toch maar voor een paar maanden.

Wat heeft Omtzigt zijn ziel verkocht zeg, ongelofelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 12-06-2024 16:58 ]

• eric.1
PVV:
Wat ik me hierbij vooral afvraag; wat gaan ze bij dit nieuwe ministerie doen?

Asiel en migratie zijn thema's welke zeer sterk afhankelijk zijn van internationale afspraken en verworvenheden, en het is direct en indirect gelinkt aan allerlei andere zaken (huisvesting, onderwijs, zorg, ...).

Voelt heel erg alsof ze een soort placebo-ministerie toevoegen om de PVV tevreden te stellen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:18

Dennis1812

Amateur prutser

Slasher schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:51:
[...]

Hmm ik heb nou niet het idee dat die geschikt is, lijkt me een beetje een lichtgewicht op zo’n positie.

Sinds een jaar gedeputeerde in Friesland, daarvoor allerlei lagere functies. Lijkt me geen minister kwaliteiten. Volgens wiki alleenstaande moeder van 4 kinderen hoe ga je dat combineren.
Vader, opvang, ouders, school, BSO.

Dat soort vragen stel je vast ook niet over mannen met kinderen. Mag ze het in elk geval proberen?

Lekker snel opgeklommen in elk geval.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door evilution op 13-06-2024 07:02 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Dennis1812 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Dat soort vragen stel je vast ook niet over mannen met kinderen. Mag ze het in elk geval proberen?

Lekker snel opgeklommen in elk geval.
Ok laten we dat even buiten beschouwing laten. Al vind ik dat je wel een bepaalde verantwoording hebt en niet je kind dumpen bij opvang/ouders/school/BSO, maar goed ik doe nu natuurlijk een gevaarlijke aanname.

Maar heel erg offtopic.

Dan ontopic:

0.0 ervaring, op een belangrijke post, is dat wat we nodig hebben?

Hoop dat ze onpartijdig (ze lijkt me nogal boerengezind kan zijn en iets harder haar best gaat doen dan alleen “proberen”

[ Voor 28% gewijzigd door Slasher op 12-06-2024 17:20 ]

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:08
[...]

Kan haar best we populair maken als ze ook “hee normaal “ overkomt. Kijk d66 had 2 mensen uit het vak gebied maar dat waren gewoon al bestuurders van grote instellingen/afdelingen die hadden zich dus zo aangepast.
Nu wil ik niet zeggen dat iemand die een boeren bedrijf gewerkt heeft ook een goed landbouw minister is.
Kijk maar naar Henk Bleker. Daarnaast is het bbb landbouw beleid vergelijkbaar met het mogelijk maken voor de ns om nog tich jaar op atb verder te gaan en treinen die alleen dat hebben te kopen terwijl we weten dat we ermts over moeten(ja ik weet van de problemen met ermts)

• D-e-n
Overigens: van die ministers van buiten komt tot nu toe weinig terecht? Dat "extraparlementair" kan definitief de prullenmand in.

• martwoutnl
[...]

Ze werkt ook al een tijdje als beleidsmedewerker bij BBB. Zie https://www.linkedin.com/...458/?originalSubdomain=nl

Er zijn in het verleden al kamerleden met minder ervaring minister geworden. Met name bij VVD. Ik geef ze gewoon voordeel van de twijfel. Net als de rest.

• Vrietje
D-e-n schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:34:
Overigens: van die ministers van buiten komt tot nu toe weinig terecht? Dat "extraparlementair" kan definitief de prullenmand in.
Het lijkt dat de definitie heel ruim getrokken is.
Dus als d66 bij een volgend kabinet al de na de val opgestapte ministers terug haalt zijn dat ook kandidaten van buiten kennelijk bijvoorbeeld

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Slasher schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Ok laten we dat even buiten beschouwing laten. Al vind ik dat je wel een bepaalde verantwoording hebt en niet je kind dumpen bij opvang/ouders/school/BSO, maar goed ik doe nu natuurlijk een gevaarlijke aanname.

Maar heel erg offtopic.

Dan ontopic:

0.0 ervaring, op een belangrijke post, is dat wat we nodig hebben?

Hoop dat ze onpartijdig (ze lijkt me nogal boerengezind kan zijn en iets harder haar best gaat doen dan alleen “proberen”
Een onpartijdige landbouwminister die uit de BBB komt? Ik denk dat als je daar als een soort Tjeerd de Groot een genuanceert verhaal over circulaire landbouw gaat houden je direct het partijkantoor uitgeknikkerd wordt.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

martwoutnl schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:36:
[...]

Ze werkt ook al een tijdje als beleidsmedewerker bij BBB. Zie https://www.linkedin.com/...458/?originalSubdomain=nl
Sorry ik ben echt niet impressed. Van beleidsmedewerker naar Minister, het lijkt mij een te grote stap, ga eerst eens een paar jaar in de Tweede Kamer zitten en doe wat ervaring op.

Het lijkt me echt een recipe for disaster. Die gaat helemaal nat in Europa, net zoals Caroline vd Plas die over de derogatie ging praten in Brussel. Volgens de BBB een succes maar feitelijk was het een afgang.

• Vrietje
Kalentum schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:41:
[...]

Een onpartijdige landbouwminister die uit de BBB komt? Ik denk dat als je daar als een soort Tjeerd de Groot een genuanceert verhaal over circulaire landbouw gaat houden je direct het partijkantoor uitgeknikkerd wordt.
En een bio of circulaire boer willen ze daar ook niet want dan is de agri-industrie niet blij.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[...]

Pfoe, wat een seksisme.

• HEY_DUDE
eric.1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Wat ik me hierbij vooral afvraag; wat gaan ze bij dit nieuwe ministerie doen?

Asiel en migratie zijn thema's welke zeer sterk afhankelijk zijn van internationale afspraken en verworvenheden, en het is direct en indirect gelinkt aan allerlei andere zaken (huisvesting, onderwijs, zorg, ...).

Voelt heel erg alsof ze een soort placebo-ministerie toevoegen om de PVV tevreden te stellen.
Moslims pesten

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Nee gewoon realisme.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Er zijn mannen afgebrand op hun ministerpost met een partner en kinderen en die ook nog in de buurt van Den Haag woonden. Die voor hun gezin kozen, omdat het toch wel allemaal heel heftig was.

Ze mag het van mij proberen, maar als ze over 3 maanden met een burn-out thuis zit of helemaal het bijltje erbij neergooit, dan verbaasd me dat niks. En dat heeft dan weinig met geslacht te maken of met haar kunnen. Maar een alleenstaande moeder van 4 in Friesland als minister en de vader is boer, je weet wel, zo iemand die in de drukke tijd van 's-ochtends vroeg tot 's-avonds laat bezig is...
Een bezoekje Den Haag is 4 uur reistijd, gelukkig met een dienstauto, maar dan nog en Brussel is dan nog verder weg.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mag natuurlijk geen verrassing heten, maar ik noem het toch even: Wiersma keurde de boerenprotesten niet af https://www.omropfryslan....t-op-tot-crimineel-gedrag
Daarbij zijn mensen gearresteerd. In Fryslân werden alleen boetes uitgedeeld. Burgers en politiek reageerden fel op de acties. "Het zijn ontzaglijke video's. Er spreekt wanhoop en onvrede uit", zegt Wiersma.

"Nood hoog"
"Met al die regels die over bedrijven worden uitgestort... Wij moeten niet te snel een transitie willen afdwingen, want daarmee maken we heel veel dingen kapot."
Wiersma kan zich dus wel inleven in de boeren en hun acties. "Als het echt crimineel is en er wetsovertredingen zijn, dan zou ik daar niet toe oproepen. Maar ik begrijp dat de nood hoog is."
Boeren zijn slachtoffers, en je kan haar woorden ook prima lezen dat zij het helemaal niet zo crimineel vind, met haar "als het echt crimineel is..."

Maar het is gewoon een teringbende, Keijzer en Markuszower als vice premiers, wat een klucht. Deed Omtzigt een tukje ofzo toen die namen voorgedragen werden?

People as things, that’s where it starts.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:51
RobinHood schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:17:
Mag natuurlijk geen verrassing heten, maar ik noem het toch even: Wiersma keurde de boerenprotesten niet af https://www.omropfryslan....t-op-tot-crimineel-gedrag

[...]

Boeren zijn slachtoffers, en je kan haar woorden ook prima lezen dat zij het helemaal niet zo crimineel vind, met haar "als het echt crimineel is..."

Maar het is gewoon een teringbende, Keijzer en Markuszower als vice premiers, wat een klucht. Deed Omtzigt een tukje ofzo toen die namen voorgedragen werden?
Omtzigt heeft zijn kiezers (en het land) gewoon keihard in de steek gelaten. Hoop beloften en gekakel over "nieuwe bestuurscultuur" Hoge woorden over een verantwoordelijke overheid en over verantwoording pakken.

En dan dit gedrocht steunen. De enigen die met dit rariteitenkabinet erop vooruitgaan zijn de multinationals en de grote boeren (kom maar op met die klimaatverandering, dan zullen die boeren ook wel weer lopen janken) Omtzigt is niets meer dan een ordinaire plucheplakker gebleken.

Zijn amper competente bestuurders in die lijst te vinden.
De media gaat ze de komende dagen/weken natuurlijk doorzagen. Zou me niets verbazen als er nog wel wat lijken uit de kast komen en enkele van die kandidaten toch weer moeten bedanken.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

LZ86 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:27:
[...]

Omtzigt heeft zijn kiezers (en het land) gewoon keihard in de steek gelaten. Hoop beloften en gekakel over "nieuwe bestuurscultuur" Hoge woorden over een verantwoordelijke overheid en over verantwoording pakken.

En dan dit gedrocht steunen. De enigen die met dit rariteitenkabinet erop vooruitgaan zijn de multinationals en de grote boeren (kom maar op met die klimaatverandering, dan zullen die boeren ook wel weer lopen janken)
De boeren doen dat nu al, de droogte van de afgelopen jaren, maar het zwemfeest van het afgelopen jaar verneuken de oogsten ook bijvoorbeeld.

De Poeisz heeft deze week al een verhaal in de folder staan van een boer die zijn uien niet kwijt kan omdat ze te klein zijn dit jaar. "Red de uien" "Koopt u ook een net om Bastiaan te helpen?"

Beetje alsof ik weer terug in groep 6 zit en een schoenendoos met knikkers, potloden en een paar sokken naar Afrika moet sturen :X

People as things, that’s where it starts.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

[...]

Ik neem aan dat Markuszower nu de tribunalen tegen kamerleden gaat beginnen nu hij macht heeft. De hele kamer zou nu eigenlijk direct een Wilders-actie moeten doen; direct een motie van wantrouwen tegen hem. indienen op basis van zijn vroegere uitspraken. Zo'n man moet je toch niet als minister willen hebben? Maar goed, ze hebben een kamervoorzitter die tegen vrijheid van meningsuiting is, dus zal ieder kamerlid die kritiek heeft de mond worden gesnoerd.

Welkom in Nederland...

[ Voor 10% gewijzigd door Frame164 op 12-06-2024 18:56 ]

• eric.1
[...]

En dan dit gedrocht steunen. De enigen die met dit rariteitenkabinet erop vooruitgaan zijn de multinationals en de grote boeren (kom maar op met die klimaatverandering, dan zullen die boeren ook wel weer lopen janken) Omtzigt is niets meer dan een ordinaire plucheplakker gebleken.
Rustig aan. De kiezer heeft gewoon zichzelf in de steek gelaten door totaal niet te snappen waar het NSC verder voor staat. Ze hebben gewoon blind gestemd op een enkele persoon op basis van inzet in een handje vol dossiers (niet iedereen, velen wel).

Hij heeft trouwens ook gewoon geleverd; het heeft allemaal een ander naampje gekregen - heeft verder weinig waarde maar dat was het gevaar van zo'n vage wens. Volgens mij zit zijn districtenstelsel nog in de pijplijn, iets wat echter wel over meerdere kabinetsperioden zal moeten worden uitgerekt...nouja...tegen die tijd is alles alweer anders. En hij heeft wel interessante ministeries te pakken.

Wie zich in de steek gelaten voelt door Omtzigt moet zich maar eens achter hun eigen oor krabben.

• Dido

Dido

heforshe

Slasher schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:12:
Dat mag je hopen, maar met een kamervoorzitter die sprekers censureert als ze te harde kritiek uiten op de PVV zie ik het somber in dat er veel van dat vuur terecht komt.

En als de regeringspartijen gewoon de de rangen gesloten houden wordt die extreemrechtse engerd dus inderdaad gewoon zijne Excellentie de minister voor Immigratie :X

• D-e-n
Aankomend minister Beljaarts is blijkbaar nu consul bij de ambassade van Hongarije? Handig voor de contacten met vriend Orban?

https://www.nederlandse-a...78/Hongarije-in-Amsterdam

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

Als er iemand is die eigenlijk helemaal geen zin heeft in dit kabinet dan is het omtzigt wel. Het gedraai onder publieke druk heeft hem bewogen om toch maar mee te werken... maar het druipt er vanaf dat er weinig motivatie achter zit.

Omtzigt verdient zeker een plek in de kamer, maar als partij an sich is te hoog gegrepen voor hem. Hij is natuurlijk razend populair geworden door de diverse dossiers aan de kaal te stellen, waarna het 'functie elders' op tafel kwam omdat 'het pluche' hem te lastig vond worden. Ik denk dat hij een betere carriere voor zich had kunnen uitstippelen als eenmansfractie en gewoon zijn ding had kunnen blijven doen.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11 15:31

[...]

Ik vind het wel bijzonder hoe verschillend er op asbest-op-de-snelweg-stortende-boeren wordt gereageerd t.o.v. de op-de-snelweg-in-de-weg-zitters die het klimaat willen redden. Maar goed, er zijn de afgelopen dagen aardig wat artikelen verschenen over het schuiven van het taalgebruik. Politici die protesterende mensen uitmaken voor "tuig": Dat past niet!
Het is allemaal zo enorm losgezongen van de werkelijkheid. Eigenlijk al sinds Kaag d'r "Hier scheiden onze wegen", om vervolgens met Rutte in een kabinet te gaan zitten, snap ik er geen ene iota meer van. Links is rechts, boven is onder, koud is warm, de lucht is groen, 40+-knie, post-feiten-politici overal.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53
XWB schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:00:
[...]

Maar dat is mijn punt, Schoof zal gewoon het beleid uitvoeren. Het kan hem verder niets schelen of we links of rechts gaan. Dat was bij Rutte wel anders, want zijn liberaal gedachtegoed dwong hem sowieso een bepaalde kant op. We hebben genoeg schandalen meegemaakt onder de Rutte kabinetten, veelal omdat ze vanuit partijideologie gestuurd zijn. Dat zal een externe minister niet snel doen, want die hoort niet bij een politieke partij. Dus hij of zij doet gewoon netjes wat de Kamer vraagt.
En dan gaan we onze lobbyist buschauffeur van dienst halen (die naam zingt immers weer rond).
Het is te hopen dat ze het bonnetje goed bewaren mocht het toch weer nodig zijn hem in te ruilen :X.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:15:
Aankomend minister Beljaarts is blijkbaar nu consul bij de ambassade van Hongarije? Handig voor de contacten met vriend Orban?

Wat is dit voor vage site dan?

https://haga.mfa.gov.hu/eng

https://www.rijksoverheid...an-hongarije-s-gravenhage

• D-e-n
Blijkbaar gaat het om deze functie.

https://www.rijksoverheid...at-is-een-honorair-consul

Je vindt de werkzaamheden ook terug op zijn X en LinkedIn zo te zien. Lijkt me geen fakenews dan. Hoe dan de banden met de Hongaarse regering zelf zijn kun je hier niet uithalen maar opvallend is het wel. Maar ook wel logisch gezien de voorliefde van de grote baas voor het land en het semi-dictatoriale bewind daar.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
D-e-n schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:15:

Ik denk dat Wilders betere contacten heeft met Orban dan 1 van de 6 honorair consulten-generaal van Hongarije die ons land rijk is.

• D-e-n
Kalentum schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:50:
[...]

Ik denk dat Wilders betere contacten heeft met Orban dan 1 van de 6 honorair consulten-generaal van Hongarije die ons land rijk is.
Oh, dat zal best maar het is wel weer opvallend.

Maar goed, dat valt allemaal in het niet bij de mogelijke benoeming van Markuszower natuurlijk. Ik vraag me nog steeds of het geen afleidingsmanoeuvre is. Hoe kan iemand als Omtzigt ooit akkoord gaan met de benoeming van iemand op wie de term staatsgevaarlijke fascist met gemak van toepassing is? De uitspraken die ik hierboven aanhaalde zijn bij lange na niet het enige.

• HEY_DUDE
Kalentum schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:50:
[...]

Denk dat het meer zegt uit welke kringen Wilders zijn mensen vindt. Wss heeft hij deze man weleens ontmoet bij een bezoek aan de fascist Orban. Met Ronald Plasterk had hij al eens gedineerd op vakantie. Ergens heeft het ook een grote treurigheid.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:57
D-e-n schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:55:
Maar goed, dat valt allemaal in het niet bij de mogelijke benoeming van Markuszower natuurlijk. Ik vraag me nog steeds of het geen afleidingsmanoeuvre is. Hoe kan iemand als Omtzigt ooit akkoord gaan
Ik lees op de wiki pagina:
Markuszower zou volgens de AIVD informatie hebben overgedragen aan een buitenlandse mogendheid en contact hebben gehad met een buitenlandse inlichtingendienst.
Dat was rond 2010, zou Meester Markuszower wel een VOG krijgen na zo'n bevinding?
Hoe ver kun je zinken en wat bezielt een 'weledelgestrenge' persoon om daarvoor te kiezen? (ik bedoel het afzinken)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• D-e-n
mekkieboek schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:44:
[...]

zou Meester Markuszower wel een VOG krijgen na zo'n bevinding?
Die heb je niet nodig dacht ik?
Pagina: 1 ... 97 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.