D-e-n schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Volgens mij kan een cordon prima werken. Als je als democratische partijen met zijn allen besluit partijen die diezelfde democratie aantasten lijkt me dat juist een prima standpunt. Ook nu nog. Want waar ligt de grens? Wat mij betreft heeft de PVV de grens wat dat betreft allang overtreden. Kopvoddentaks, samenwerken met dictators, omvolkingstheorieën, antisemitische complotten, beledigen van collega politici, de rechtspraak onderuit halen, journalisten tot vijand bestempelen: onbestaanbaar.
"De kiezer" bestaat niet. Elke partij die dat beweert is in principe al populistisch en liegt. De kiezer koos dus helemaal niet voor de PVV. De kiezer koos in meerderheid voor andere partijen. Zolang de PVV gaan 51% van de stemmen heeft is het ook heel legitiem met die andere partijen een meerderheid te vormen. Elke meerderheid is in principe een meerderheid.
Het woord "extreem" wordt in dit geval te weinig gebruikt. Bovenstaand lijstje lijkt me behoorlijk extreem.
Als je als meerderheid besluit een andere partij uit te slutien, kan dat binnen een democratie, maar is niet perse democratisch zoals we gewend zijn in NL, nl ook rekening houden met minderheden. Als democratie zo werkt zoals jij zegt, is het de dictatuur van de meerderheid.
Dat PVV grenzen overschreden heeft met populistische woordkeuzes, dat klopt.
*knip* s.v.p. geen false balance, de impact hiervan zul je moeten aantonen/bewijzen, zie ook de topic warning.. De grenzen tussen wat (nog net) wel of niet kan, zijn niet zo zwart/wit als jij zegt. Daarnaast: voor dit soort oordelen hebben we de rechter. Die is doorgaans geneigd (erg) veel ruimte te geven aan uitspraken van politici, zoals bijv. in de minder-Marokkanen uitspraak van Wilders. M.i. is de 2e kamer niet de goede groep om te kiezen voor in of uitsluiten van partijen.
De kiezer bestaat wel. Niet met nadruk op 'de' (wat ik ook niet deed), maar nadruk op 'kiezer'. Dat is nl. iedere stemgerechtigde. En daarvan stemde een groter wordende groep (voor de Kamerverkiezingen, niet voor de EU) voor PVV. In ons democratische bestel heet dat: de kiezer (dus opnieuw: geen nadruk op 'de' maar op 'kiezer') heeft gesproken. Dat die keuze niet zo tof is voor de verliezers zou geen reden moeten zijn om de gekozenen te demoniseren (dat staat los van mijn eigen mening over wat ik van de gekozenen vind of van de roepers die de gekozenen niets vinden, om wat voor reden dan ook). Want zo is het hoe democratie werkt. Dat heeft niets te maken met welk percentage een partij heeft. Dat een partij met de helft + 1 in theorie een regering kan vormen dat geen last heeft van de oppositie mag dan in theorie waar zijn, maar is in NL nog nooit gebeurt. Er zijn altijd coalities nodig met meerdere partijen (misschien mis ik iets uit de geschiedenis, corrigeer me dan maar).
Los daarvan: als de helft+1 ergens voor is, dan is de helft-1 daar tegen. Dat is een dusdanig grote groep, dat de meeste keren de coalitie daar wel rekening mee houdt, want een volgend kabinet moet wellicht in zee met partijnen die in de helft-1 groep zaten. Het is hier in NL geen VS waar de ene president van het ene kamp de regels van zijn voorganger, als die uit het andere kamp was, ongedaan maakt. Nogmaals: dat is de dictatuur van de meerderheid. Ik weet even niet wie dat schreef, maar volgens mij is er een filosoof geweest die zei dat een democratie met macht van de meerderheid ontaard in een dictatuur. Ben even de exacte woorden kwijt.
[
Voor 3% gewijzigd door
defiant op 13-06-2024 17:21
]