Ik zwak niets af hoor. Je trok een verkeerde conclusie.
Je hebt even gemist dat al deze partijen al gesteld hebben dat ze de rechtelijke macht willen inperken omdat ze vinden dat de 2de kamer het laatste woord moet hebben en we niet "door de rechter geregeerd" moeten worden? Nu ben ik met je een dat ze dat niet zo snel zullen doen voor een aanbesteding, maar de weg wordt al wel opgegaan. Dat zijn allemaal kleine stappen maar wel een duidelijke richting op. Zie het mij eerder gelinkte boek en ook de post van
Bananenplant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024" .
Zet die referenties er dan in, dan kan ik ze in ieder geval lezen. Ik was niet van plan je hele posthistorie door te bladeren om te kijken of ik er ergens onderbouwing kan vinden voor hetgeen je nu stelt. Of inschatten of je de post van een andere user onderschrijft of niet.
En ook hier doe je dus exact wat je andere verwijt, want ik heb het ook nooit als zekerheid gesteld, alleen dat jij nooit zeker kunt weten dat het niet gebeurd. Je draait de discussie om.
Dat doe ik met nadruk niet. Een stelling is geen feit toch?
Simpel. Geen enkele waarborg is absoluut. Het is geen zekerheid, anders was het geen waarborg. Jij bent eerder die ze absoluut maakt door te stellen dat ze voldoende zijn.
Waarom maakt mijn oordeel een waarborg absoluut? Ik geef slechts mijn oordeel, net zoals jij doet. Dan hoeven we het niet eens te zijn.
De geschiedenis blijkt elke keer anders uit te wijzen. Zeker als de waarborgen van juridische aard zijn, welke slechts normen zijn en geen waardes. Maar dat kwartje lijkt maar niet te willen vallen om je gelijk te halen. Maar als dat het geval is, je hebt gelijk.
Zo is dat ook weer achter de rug.
De maatschappij ontwikkelt, en onze waarborgen ook. In positieve of negatieve zin, soms corrigeert het een het ander preventief soms reactief. Dat lijkt me logisch.
Sidenote: Waarom moet het onaardig worden?
Het is natuurlijk waanzin om te veronderstellen dat als deze zaken allemaal veranderen, alles bij hetzelfde blijft. Het raakt de fundamenten van onze democratische rechtsstaat en jij hebt dan zo iets van "ach der veranderd niets... ".
Je probeert me echt continu woorden in de mond te leggen. Ik zeg je juist dat ik je zorgen begrijp, maar dat je zorgen niet automatisch leiden tot de gevolgen die je schetst.
Juist het rapport dat ik aanhaalde, maakt helder dat zelfs die kleine veranderingen uit her verleden grote gevolgen gehad hebben voor de staat van de democratisch rechtsstaat.
En ik gaf aan dat het een prima rapport is, toch?
Omdat het ook gaat over waarborgen in het algemeen. Als je regels rondom de rechtstaat en zelfs grondwet aan je laars wil lappen, is het negeren van een regeltje over aanbestedingen klein bier.
Of juist te klein bier. Of niet. Het is een mogelijkheid geen voldongen feit.
Je kunt niet stellen in de grondwet "iedereen is gelijk, behalve ......... " zoals de PVV zou willen rondom godsdiensten. Het feit dat je alleen al zo kunt denken is absurd en zegt iets over het rechtsstatelijke vermogen.
De PVV is gelukkig niet alleen de baas. En ook voor de grondwet hebben we waarborgen.
En ja, we kunnen alleen kijken naar andere landen omdat het proces in NL nog niet heeft voorgedaan. De weg waarop wij zitten is juist erg vergelijkbaar waar andere landen op zitten. Het zou juist raar zijn om te denken dat wij dan een andere weg zouden afleggen dan die landen.
Maar waarom is het dan logisch dat we in Nederland diezelfde weg afleggen? Ik vind de landen die je eerder noemde qua electoraat, overheidsstructuur en trias politica niet automatisch vergelijkbaar.
(en als je dan toch vergelijkt, kan dan ook hoe ze allemaal de rechtelijk macht aanpakken. Hoe dat in polen is gebeurd en hoe nu in Italy (waar rechters ook onafhankelijk zijn) wel een commissie in het leven roepen om de psychische gesteldheid van rechters te beoordelen zodat ze niet overbelast raken. Klinkt heel redelijk, maar in de commissie komen wel politieke benoeming die dan gaan bepalen of een rechter nog "geschikt" is.
Ik vind die commissie geen goed idee, maar volgens mij sla je hier de plank mis omdat die test voor
aspiranten geldt, niet zittende rechters toch? Of mis ik iets?
Daarnaast is daar ook een wet aangenomen dat je niet over rechtszaken mag schrijven voor er een eindoordeel is. Zogenaamd om de onschuldigen te beschermen, maar feitelijk om de rechtspraak aan het publieke oog te onttrekken en de pers daarin als macht uit te schakelen. Maar ach, dat is in het buitenland en zal hier natuurlijk nooit gebeuren

wij zijn zo uniek en de trias politica kan nooit stuk.)
In Ierland is er sinds jaar en dag een vergelijkbare wet als ik het wel heb. Deze ken ik niet. Heb je meer informatie?
Flauwe retoriek.
En alweer moet het onaardig. Echt nergens voor nodig.