"Minder groot" moet je voor een vliegveld als Tel Aviv dus gewoon denken aan voor ons vrij gangbare bestemmingen. Oslo, Stockholm, Kopenhagen bijvoorbeeld zijn geen bijzonder kleine vliegvelden. Maar vanuit Tel Aviv zit je al snel aan een overstap. Ook voor enkele andere locaties is er misschien wel een directe vlucht beschikbaar, maar niet de route van de vele prijsvechters.
Nu ben ik persoonlijk niet zozeer tegen dit laatste. Maar vanuit perspectief van wat veel Nederlanders gewend aan geraakt zijn, zal de ervaring voor mensen vanuit Tel Aviv daarin natuurlijk anders zijn. Locals zullen dat niet merken. Maar Nederlanders die Schiphol gewend zijn en frequenter vliegen? Die zullen dat echt wel merken.
Overigens zijn er natuurlijk ook een overvloed aan bestemmingen vanuit Schiphol waarvan ik van mening ben dat dit z.s.m. beperkt moet gaan worden. En al zeker geen prijsvechters zouden mogen vliegen. Denk bestemmingen als Berlijn, Parijs, Londen. Dit soort korte afstanden waarvoor bereikbaarheid per trein is moet sterk ontmoedigd worden per vliegtuig door beperkingen op te leggen in het maximum aantal vluchten als ook ontheffen van de belastingvoordelen op dit soort vluchten waardoor prijsvechters zo goedkoop kunnen aanbieden.
En sommige afstanden zouden gewoon verboden moeten worden. Ik kijk naar bijvoorbeeld de vlucht van Amsterdam - Brussel zoals aangeboden door KLM.
spijkerhoofd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:33:
[...]
De keerzijde is dat er behoorlijk wat mensen last hebben van Schiphol, niet enkel omwonenden maar ook mensen die per ongeluk onder een aanvliegroute vliegen, en dat zijn er in Noord en Zuid Holland best veel. Ik heb niks tegen veel vliegtuiten maar wel tegen te luide vliegtuigen, daarom vind ik het goed van KLM dat ze zelf stillere motoren willen omdat zij misschien ook beseffen dat dit niet houdbaar is.
Onder een aanvliegroute.... wonen bedoel je denk ik?
Er vanuit gaande dat dit is wat je bedoeld, zie ik niet zozeer in hoe je dit per ongeluk doet. Met uitzondering van eventuele wijzingen in de vliegroutes in loop der decennia. Maar voor een ieder die nu natuurlijk een woning koopt, is de eventuele aanvliegroute boven je huis natuurlijk gewoon een feit.
Hoezeer ik ook voorstander ben om Schiphol in te doen krimpen uit klimaatoverwegingen en duurzaamheidsoverwegingen, begrijp ik dit argument persoonlijk altijd slecht.
Is het een huurhuis, tijd nemen om te zoeken naar een andere woning. Maar indien je het koopt, heb je het over een aankoop van vele tonnen. Dan let je toch op dit soort zaken? Ik verbaas mij hier keer op keer op hoe mensen huizen lijken te kopen alsof ze een brood bij de bakker kopen. Om dan achteraf te klagen over iets als luide vliegtuigen.
spijkerhoofd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:19:
[...]
We hebben als land niks aan de hubfunctie, dit kan prima voor een deel worden overgeheveld naar Frankfurt, Brussel en Parijs. Ik stem voor fors vermindering van het aantal vluchten, de randstad is te vol bebouwd, teveel mensen hebben last van overvliegende vliegtuigen. Laten we de geluidsnormen fors naar beneden halen zodat maatschappijen gedwongen worden om te investeren in geluidsarmere toestellen zoals KLM zelf voorsteld. Pas als we dit kunnen bewerkstelligen mogen ze groeien wat ze willen.
https://www.trouw.nl/duur...vliegtuigen-wel~b22071e2/
De hubfunctie verplaatsen is ook geen adequate oplossing. Er moet veel meer inzet komen op internationaal treinverkeer. Vele malen schoner dan luchtvaart. En daarmee hoef je luchthavens in Europa dus ook elders niet te doen uitbreiden of Schiphol in de toekomst verder te laten doen groeien.
Bijvoorbeeld zo'n vlucht als eerder genoemd, Amsterdam - Brussel. Dit vliegt 3 tot 4 keer per dag. Dit is één van de vele absoluut zinloze luchtbewegingen in Europa als je het mij vraagt welk gewoonweg echt niet verdedigbaar is. Aan welke kant van de duurzaamheidsdiscussie je ook staat. De vlucht is minder frequent. Je reistijd is hoe dan ook niet korter, of je dit nu als directe vlucht of overstap hebt. En het is duurder dan de trein. Ook trein capaciteit is op dit traject voldoende. Er is geen enkel zinnig argument te bedenken om een vluchtbeweging als deze in stand te houden. Op jaarbasis zijn dit circa 1000 vluchten per richting. Want Brussel - Amsterdam bestaat uiteraard ook nog eens.