Punt is dat je na je studie niet meer op achterstand staat dan andere starters. Vind het een beetje slachtoffer gedrag van onze hoogopgeleiden die nog nooit eerder zo’n goede arbeidsmarkt troffen na hun studie. En als we studieschuld het probleem gaan vinden en bijvoorbeeld minder of niet gaan mee tellen dan schiet de huizenprijs ook gewoon weer omhoog.Kurkentrekker schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:36:
[...]
Kijk, je kunt er natuurlijk zinnetjes uitpikken, maar als ik had geschreven 'kunnen wel, maar willen niet', dan had dat weer wat gescheeld. En dat is ook helemaal niet mijn punt, we kunnen allebei de posten in de calculatie tweaken tot we weer gelijk hebben, maar dan blijven we hypothetische situaties vergelijken.
Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat je studieschuld niet 1:1 zou vertalen in verloren leencapaciteit. Dat is lange tijd namelijk niet zo geweest. Maar dan nog, de gemiddelde studieschuld van ~18k, voor een stel dus x2, resulteert gemiddeld in 36k minder leencapaciteit. Dat is vervelend, als je moet starten, ook eigen vermogen nodig hebt omdat je niet meer 110% van je aankoopbedrag mag lenen zoals vroeger.
Het punt is dit: je staat nu flink op achterstand als je na je studie wil kopen. De 'generatie' voor je (10 jaar ouder) had hier totaal niet mee te maken en kon onder gelijke omstandigheden veel vlotter een huis kopen. Dat is wel heel erg ongelijk, en ligt zoals meerdere mensen aangeven, aan heel veel factoren, waaronder de huizenmarkt, maar toch ook zeker het stelsel waarmee we studenten hun studie laten betalen.
Dat is een complex probleem zonder eenvoudige oplossing, en alleen meer huizen bouwen, alleen meer basisbeurs, grenzen dicht of een basis op de maan zijn ogenschijnlijk eenvoudige populistische oplossingen die het dus niet gaan halen.
Hef een belasting op overwaarde wanneer het liquide wordt. Dus bij verkoop, dat dempt de huizenprijs flink. Gebruik de opbrengst om starters te financieren. Maar ik denk dat de boomers dan gaan roepen blijf van mijn poen af. Schaf hypotheekrente aftrek af voor je tweede koophuis. Er zijn genoeg zinvolle maatregelen te bedenken.