Sissors schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:27:
[...]
Edit: Ah nu begrijp ik hem. Je bedoelt dat zodra het echt spannend wordt qua dijken, dat dan mensen geen huis meer kopen wat over 10-20 jaar onder water staat. Maar de huizencrisis van het jaar 2100 is misschien een beetje ver in de toekomst voor dit topic.
Ik had het misschien wat duidelijker moeten formuleren. Misschien is 10 jaar wat pessimistisch maar het jaar 2100 is toch zeker ook wat optimistisch. Het lastige is dat het een exponentiële grafiek is en dat de zeespiegelstijging steeds sneller gaat, het kan bijvoorbeeld ook al 8 meter zijn in 2200 (1). Daardoor lijkt het de komende jaren mee te vallen omdat we pas aan het begin staan van een exponentieel stijgende grafiek, echter de versnelling wordt steeds groter, zie ook de grafiek in het NOS artikel waar ik naar linkte.
Als het nog iets sneller gaat dan verwacht door domino effecten is 50 cm zeespiegelstijging in 2040 echt niet ondenkbaar, dan zit je al op meer dan een meter in 2060. Dan heb je echt al wel een probleem, zeker bij stormen en dan heb je het dus over een periode van 15 tot 35 jaar. Dat valt al aardig binnen de standaard looptijd van een hypotheek en is dus wel degelijk nu al relevant. Denken dat dit soort problemen pas in 2100 komen is echt wensdenken.
Houtskelet bouw is natuurlijk niet een tijdelijke woonvorm. En het idee dat we niet een paar hobbyisten diesel auto's naar zonnebloem olie laten omzetten omdat Shell daar tegen lobbyt kan een bron gebruiken.
En je wil Nederland flexibeler maken tegen klimaatveranderingen door verplaatsbare woningen neer te zetten. Dan ging ik ervanuit dat je het niet had over een paar duizend woningen.
Ik noemde een voorbeeld, het kan ook een omgebouwde zeecontainer zijn. Maar zulk soort initiatieven worden ontmoedigd door gemeentes want het is niet mooi en past niet in het straatbeeld of het moet perse een aansluiting op het riool hebben.
Wat betreft plantaardige olie, er is bewust voor gekozen om een klein percentage plantaardige brandstof bij te mengen bij de tankstations zodat de distributie en verkoop in handen blijven van grote tankstations. Dit terwijl het prima mogelijk is om een dieselauto met enige aanpassingen te laten rijden op PPO (Pure Plantaardige Olie), 100% plantaardige olie dus. Voor de lange termijn is dit geen duurzame oplossing omdat je kostbare landbouwgrond gebruikt om brandstof te telen maar voor de energietransitie kan het een heel effectieve manier zijn om het bestaande wagenpark snel te verduurzamen.
Echter wordt er een ontmoedigingsbeleid gevoerd (2) en het is zelfs verboden om PPO te gebruiken omdat er simpelweg geen mogelijkheid is om accijns af te dragen (3). Net zoals dat formeel een houtgasgenerator ook verboden is omdat er geen manier is om accijns af te dragen over hout. Tevens is er een aardige lobby voor meer synthetisch brandstoffen die een minder praktische en duurzame oplossing zijn dan PPO en ook weer vooral voordelig zijn voor grote bedrijven omdat het via reguliere tankstations moet worden getankt (4).
Het jaar 2200 is niet een paar jaar weg. Daar hebben we nog iets langer voor. Maar wat is jouw alternatief dan? Ja mensen laten emigreren, maar gezien het immigratie saldo heel veel hoger is, lijkt mij dat een vreemde benadering. Niemand gaat nu emigreren omdat over 180 jaar mogelijk een gedeelte onder water staat. En wie gaan er dan emigreren? Ik vermoed met zo'n campagne meer degene die je nodig hebt.
In 2200 hebben we het dan ook over een zeespiegelstijging van 5 tot 8 meter (1) en dan zou nog wel eens stukje meer kunnen zijn door domino-effecten die niet worden meegerekend. We hebben dus een stukje korter dan tot 2200. Daarbij denk ik inderdaad gezien de situatie dat emigratie de beste oplossing is in combinatie met makkelijk schaalbare manieren om Nederland beter bestand te maken tegen klimaatverandering en wisselende economische omstandigheden zoals kleine, makkelijk verplaatsbare woningen, verduurzamen van bestaande producten die al op de markt zijn en het voeren van een duidelijk demografisch beleid hoe Nederland omgaat met tegenvallers als het gaat om klimaatverandering.
(1)
https://www.atlasleefomge...beschermd-tegen-het-water
(2)
https://www.boerderij.nl/...r-plantaardige-olie-tegen
(3)
https://www.maxvandaag.nl...re-diesel-kan-en-mag-dat/
(4)
https://fd.nl/bedrijfslev...-verbrandingsmotor-redden