De energieleveranciers kunnen op heel veel aandringen, maar een slimme meter wordt niet verplicht. Tegen de slimme meter was te veel weerstand in Nederland. Dus is de slimme meter niet verplicht volgens het wetsvoorstel afbouw saldering, en ook niet volgens de concept-Energiewet.
Overigens moeten de energieleveranciers een beetje oppassen met wat ze wensen, want de ACM heeft eerder aangegeven dat bij iedere tariefswijziging de meterstanden uitgevraagd moeten worden, en dat doen de meeste energieleveranciers ook niet. Dus blijkbaar zijn ze toch ook weer niet zo geïnteresseerd. Vergis je niet, dat schatten van standen kunnen ze ook in hun eigen voordeel gebruiken.
Ik verwacht overigens ook dat we in de toekomst voor de meeste contractvormen minimaal vier tariefperiodes gaan krijgen (nog los van belastingwijzigingen en misschien salderingsafbouw telkens per 1 januari):
- zomer piek (zomer = 1 april t/m 31 september, of = gelijk aan zomertijd voor de klok, dus laatste zondag maart tot laatste zondag oktober)
- zomer dal
- winter piek
- winter dal.
Waarbij piek en dal andere uren zullen zijn dan nu (in ieder geval alle avonden piek, ook in het weekeinde; en de late ochtend en het grootste deel van de middag dal; wat de nacht gaat doen is een boeiende vraag, ik denk van 0 tot 5 uur dal, zeker naarmate er meer windturbines komen).
Er zullen ook leveranciers met meer periodes gaan of blijven werken (elke kwartaal of elke maand), maar voor veel klanten wordt dat toch te complex/onoverzichtelijk. Vier verschillende levertarieven (en dus nog eens vier teruglevertarieven) snap je ook nog wel bij een contract met vaste tarieven voor één, twee, drie of vijf jaar. 24 lever- en teruglevertarieven in een jaar (piek en dal per maand) is te veel van het goede.
Ik verbaas me over en erger me nogal aan een oproep van de netbeheerder zoals:
https://nos.nl/artikel/24...ondanks-lager-nachttarief.
Hoezo verwacht je dat klanten hun apparaten aanzetten tegen een hoger dagtarief? Veel mensen zijn best wel sociaal en maatschappelijk verantwoord, maar niet als 'het systeem' zelf juist exact het tegendeel bevordert. De netbeheerders zelf zijn als enige verantwoordelijk voor de piek- en daltarieven zoals ze nu zijn (ook nog eens verschillend voor enerzijds Limburg/Noord-Brabant/regio Leiden en de rest van het land anderzijds). Neem dan het initiatief die tijden aan te passen, en doe geen rare oproepen die de klanten geld kosten, en die ze dus toch niet opvolgen. Neem als netbeheerder je verantwoordelijkheid voor het piek- en daltarief, en pas die uren aan. Ja, desnoods ook door het TF-signaal weer in te voeren, waardoor ook domme meters en ouderwetse boilers die uren weer kennen. Of kom nogmaals met een aanbod die domme meters gratis te vervangen vanwege het piek- en daltarief.
En dan kunnen we het daarna hebben over een netbeheertarief gebaseerd op gebruikspieken (niet invoeding) tijdens de nieuwe piekuren. Maar eerst de basis goed organiseren. Dan zijn de problemen van de energieleveranciers ook al deels verholpen, want die worden vooral veroorzaakt door de negatieve elektriciteitsprijzen tijdens het dagdal en soms ook nachtdal in (lange) weekeinden, tijdens feestdagen en vakanties in het voorjaar, zomer en periode kerst t/m nieuwjaarsdag.