De toekomst van de saldeer-wetgeving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 50 Laatste
Acties:
  • 305.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:04
[b]T-MOB in "De toekomst van salderen"
Het prijsverschil met eerder zit trouwens niet alleen in de prijs van de panelen. Iedereen en zijn moeder wilde panelen. Door die verhoogde vraag gooide de hele keten de marges omhoog: installateurs, omvormers, bevestiginsmateriaal, overal was tekort aan, dus was het goed verdienen.
Nu ben ik nieuwsgierig en heb ik in de kostenkengetallen gekeken die milieucentrale gebruikt

Voor hellend dak zijn bij ontbreken de standaard bevestigsteunen van draagprofiel aan het dak en montage van panelen aan draagprofiel en ook bij meeste is er geen post veilig werken op dak die afzetting of panelen veilig het dak op te krijgen die kosten blijkbaar niets.
Weinig uniform als of paar installateurs een offerte wilde delen met RVO en daarmee is dat de standaard

Bij sommige minder dan 7,5 euro om het 1,9m2 PV paneel op het dak te bevestigen!

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Waterstofposts zijn naar Waterstof - de sleutel voor de energietransitie verhuisd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07
Domba schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:09:
[...]

Nu ben ik nieuwsgierig en heb ik in de kostenkengetallen gekeken die milieucentrale gebruikt
Als ik bij een webshop wat bij elkaar klik dan heb je het volgende aan materiaalkosten:

- 10 panelen (800 euro)
- een omvormer (450 euro)
- 2 setjes clickfit EVO voor 5 panelen (625 euro)
- kabel, zekering en kleinmateriaal (250 euro)

Dat is totaal een ruime 2100 euro. Dan is er nog 2900 euro voor de installateur. Daar moet je toch makkelijk veilig de boel voor kunnen installeren.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
T-MOB schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:36:
[...]

Als ik bij een webshop wat bij elkaar klik dan heb je het volgende aan materiaalkosten:

- 10 panelen (800 euro)
- een omvormer (450 euro)
- 2 setjes clickfit EVO voor 5 panelen (625 euro)
- kabel, zekering en kleinmateriaal (250 euro)

Dat is totaal een ruime 2100 euro. Dan is er nog 2900 euro voor de installateur. Daar moet je toch makkelijk veilig de boel voor kunnen installeren.
Voor 10 panelen gebruikt RVO bij alle 689,54 euro
Het grote verschil zit er in dat panelen of die nu 18.6% (310Wp/st) of 20% (395Wp/st) effecientie hebben alle panelen zouden 233 euro/st kosten
De 22.5% effecientie panelen 435Wp staan in eens voor 776 euro per stuk

Samengevat die kostentabelen zijn gewoon een puinhoop, ik vind ze niet gestructureert per kostengroep
Je kunt er in rotzooien mee wat je wilt, als je niet alles naar de zelfde aantal posten uitsplitst
10 panel op een eengezinswoning of op een grote een gezinswoning zouden het zelfde moeten zijn , want omvormer kan nog steeds op zelfde afstand van PV hangen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:51

FreakNL

Well do ya punk?

Ik laat 8x430wp op het dak leggen aanstaande maandag voor 4k...

Ik was er vorig jaar ook al mee bezig:
Zonnepanelen actie (gemeente).

Wat opvalt;
- Ik ben nu veel goedkoper uit
- Lead-time van offerte aanvraag tot installatie is slechts 4 weken.

Of ik ze terugverdien? Geen idee. Maar een simpel string-systeem pal op het zuiden voor 4k gaat me sowieso (tegen mijn huidige tarieven) 220 per jaar opleveren*.. Da's (nog wel) meer dan ik aan rente kan incasseren op die 4K.

* 3000 opwek, 30% eigen verbruik = 900kwh * .25ct = 225 euro..

En dan reken ik alleen eigen verbruik.. Ik krijg allicht nog IETS terug van mijn teruggeleverde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 11:51
Hansieo schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:45:
[...]

Er zijn al méérdere leveranciers die op één of ándere manier bezig zijn extra belastingen in te voeren als vervanging / wapen tegen salderen.

Apart dat je deze nog niet hier voorbij hebt zien komen.
Het begon met Vandebron die half augustus de aftrap gaf.
(kán je bijna niet gemist hebben, zo vaak als deze voorbij kwam)

Deze begonnen de éérste aftrap met ca 20,= /maand voor PV eigenaren, ofwel 240,= per jaar.
Steeds meer zijn dit gat aan het volgen, en de "boetes" gaan rap omhoog.kwestie van tijd dus.

Daarom mijn vraag /stelling....
WAT is straks nog het nut van een salderings regeling als dit allemaal zomaar kan?

En dat terwijl juist de kleine man de dupe gaat zijn (is)
want €500+ boete op 10 panelen weegt véél zwaarden dan op 20 of 30 panelen.
toon volledige bericht
Je reageert toch op hetgeen Milieu Centraal vanochtend heeft gepubliceerd? Neem dan ook even de moeite om de berekening te bekijken, die de NOS zelfs deels bij het artikel heeft gestoken, ipv kansloos te gaan roeptoeteren dat het allemaal niet kan en niet klopt. ;w

Uitgangspunt is namelijk een leverancier zonder terugleverboete, lijkt mij een heel reeel uitgangspunt op dit moment, want er zijn maar 2 leveranciers met een terugleverboete. Voor de rest is duidelijk met welke tarieven er gerekend is. Klinkt alsof je gewoon de waarheid niet wilt horen? Want zelf kom je met een ridicuul voorbeeld, waar iemand 4000 kWP op het dak legt, terwijl verbruik maar 2 kWP is. Weinig gezinnen die zo'n laag verbruik hebben.

Dat prijzen van Solar al maanden onder druk staan, mag geen nieuws zijn. Er is gigantische over-stock. Beurskoersen van grote leveranciers staan al maanden diep in het rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Oilman schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:51:
[...]

Uitgangspunt is namelijk een leverancier zonder terugleverboete, lijkt mij een heel reeel uitgangspunt op dit moment, want er zijn maar 2 leveranciers met een terugleverboete. .
Per 1-1-24 zijn er dacht ik 4

VandeBron
Vrijopnaam (met zonnepanelen kan je geen dynamisch contract hebben bij VON)
Samen OM
Ik dacht een E-mail van een klant bij VanOns gezien te hebben (zelfde E-mail waarin ze modelcontract vaste leveringskosten verhogen van 6,50 per maand naar 2,11 per dag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:08
Uitgangspunt is namelijk een leverancier zonder terugleverboete, lijkt mij een heel reeel uitgangspunt op dit moment, want er zijn maar 2 leveranciers met een terugleverboete.
marktweakt in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

FreakNL schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:46:

Wat opvalt;

Of ik ze terugverdien? Geen idee. Maar een simpel string-systeem pal op het zuiden voor 4k gaat me sowieso (tegen mijn huidige tarieven) 220 per jaar opleveren*.. Da's (nog wel) meer dan ik aan rente kan incasseren op die 4K.

En dan reken ik alleen eigen verbruik.. Ik krijg allicht nog IETS terug van mijn teruggeleverde stroom.
toon volledige bericht
Ik zal er wel overheen kijken maar volgens mij ben je niet goedkoper uit, nu is het zonder BTW toch?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 19:51

FreakNL

Well do ya punk?

Je kijkt er idd overheen. Ik heb begin dit jaar offertes gehad (ook vd gemeente actie) en dat was al zonder btw :)

In deze post staat een plaatje met alle offertes die allemaal dateren van februari tm mei 2023.
FreakNL in "Zonnepanelen actie (gemeente)."

Laagste prijs per WP was 1.43. En die club is nog failliet gegaan ook. Ik ga nu 1.13/wp betalen.

[ Voor 92% gewijzigd door FreakNL op 04-12-2023 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Domba schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:25:
[...]

Per 1-1-24 zijn er dacht ik 4

VandeBron
Vrijopnaam (met zonnepanelen kan je geen dynamisch contract hebben bij VON)
Samen OM
Ik dacht een E-mail van een klant bij VanOns gezien te hebben (zelfde E-mail waarin ze modelcontract vaste leveringskosten verhogen van 6,50 per maand naar 2,11 per dag)
En niet te vergeten al de prijzen die anders zijn met zonnepanelen
Waar cashback lager is of helemaal geen cashback
Dat zijn ook verkapte kosten voor mensen met zonnepanelen alleen noemen ze het niet zo
Vul maar eens op diverse sites in met of zonder panelen dan zie je al verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb september een setje van 9x430 deels plat dak deels chef special ergens geplaatst
3K incl montage. En vervangen van de meterkast(Die montage was dan wel belastingvrij zeg maar)

Volgens mij kun je nu mits je zelf handig bent of handige kennissen hebt voor een prikkie je dak vol gooien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:49
FreakNL schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:46:

Wat opvalt;

toon volledige bericht
En dan nu nog je keuze van leverancier.

Het aantal dat GEEN boete /vastrecht (of-iets-dergelijks) in rekening brengt bij de PV gebruikers (jij dus straks óók) is steeds kleiner aan het worden en de bedragen steeds hoger.

Ik denk (en andere gaven dat al veel eerder aan..) dat het een kwestie van tijd is dat ze het allemáál gaan doen, want de overheid doet toçh niets.
Ik hoor de lagere inkomens met een paar panelen al huilen.

Nieuwe instappers zullen wel 2x op hun hoofd krabben... als zij het "teruglever-boete" systeem door krijgen.

Erg sneu voor diegene die hier NIET meelezen
en blindelings de organisaties /adviezen (die-het-zouden-moeten-vertellen) volgen, maar hun voorliegen.

Die zien straks hun investering opbrengsten in de verkeerde zakken verdwijnen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Je reageert toch op hetgeen Milieu Centraal vanochtend heeft gepubliceerd? Neem dan ook even de moeite om de berekening te bekijken, die de NOS zelfs deels bij het artikel heeft gestoken, ipv kansloos te gaan roeptoeteren dat het allemaal niet kan en niet klopt. ;w

Uitgangspunt is namelijk een leverancier zonder terugleverboete, lijkt mij een heel reeel uitgangspunt op dit moment, want er zijn maar 2 leveranciers met een terugleverboete. Voor de rest is duidelijk met welke tarieven er gerekend is. Klinkt alsof je gewoon de waarheid niet wilt horen? Want zelf kom je met een ridicuul voorbeeld, waar iemand 4000 kWP op het dak legt, terwijl verbruik maar 2 kWP is. Weinig gezinnen die zo'n laag verbruik hebben.

Dat prijzen van Solar al maanden onder druk staan, mag geen nieuws zijn. Er is gigantische over-stock. Beurskoersen van grote leveranciers staan al maanden diep in het rood.
@Oilman
Volgens mij loop je wat achter met de boetes.
Niet voor niets is het mooie overzicht van @cj1 recent aangepast aan nieuwe boete ontwikkelingen.
Denk jij dat het daarbij blijft? dan maak ik graag een wedje met je.... d:)b

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Hansieo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:47:
[...]

@Oilman
Niet voor niets is het mooie overzicht van @cj1 recent aangepast aan nieuwe boete ontwikkelingen.
Ik tel inmiddels al 6 energieleveranciers met terugleverkosten in 2024. Niet allemaal zichtbaar in de lijst omdat het daar om de hoogste TLV gaat.

Die salderingsregeling (=subsidie) daar moeten we zo snel mogelijk vanaf. Net zoals van de hypotheekrenteaftrek (=subsidie op schuld).

In combinatie met een minimale TLV:
  • 100% bij dynamische contracten met aftrek van 1 à 3 cent per kWh voor transport/onbalans etc. (kosten wettelijk gemaximeerd)
  • minimaal 80% van het levertarief indien de invoeding door de energieleverancier op afstand kan worden gestaakt bij lage prijzen (lage prijzen voor en schakelen door die e-leverancier),
  • minimaal 60-70% op termijn als de e-leverancier jouw zonnepanelen teruglevering voor zijn inkoop niet kan optimaliseren
  • waarbij geen (teruglever) of andere kosten of gedifferentieerd vastrecht in rekening kan worden gebracht door e-leveranciers.
Die TLV van circa 4 cent die anno december 2023 betaald wordt is onredelijk laag voor mensen die niet salderen, vergelijk maar de Franse FIT-tarieven tot 36 kWp installaties: 14,58 cent (in Frankrijk schijnt vaker de zon)

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 07-12-2023 13:25 . Reden: voor -> lage prijzen voor en schakelen door ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Hansieo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:47:
[...]

@Oilman
Als de politiek niet acteert dan zal het hier zeker niet bij blijven. Het is natuurlijk van de zotte dat ik niets betaal voor elektra (en daarmee ook verwarming en koeling), puur en alleen dankzij de saldeerregeling. En natuurlijk heb ik daar een significante investering voor moeten doen, maar dat maakt het salderen op dit moment in tijd niet tot een goede regeling. Dus zoals @cj1 aangeeft moet de saldeerregeling er gewoon vanaf, versoberd worden of wat dan ook, als het maar meer in balans komt.

Wat niet helpt in de discussie is om met overtrokken rekenvoorbeelden te komen. 4 kWP leggen, dan een contract nemen met 4 cent TLV en slechts een eigen verbruik hebben van 2000 kWh. Bij iedere berekening die je doet op dit vlak moeten aannames gemaakt worden, niemand heeft een glazen bol, maar de berekening van Milieu Centraal waarbij ze op een TVT komen van 6 jaar zat volgens mij netjes in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Oilman schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:44:
[...]

Als de politiek niet acteert dan zal het hier zeker niet bij blijven. Het is natuurlijk van de zotte dat ik niets betaal voor elektra (en daarmee ook verwarming en koeling), puur en alleen dankzij de saldeerregeling. En natuurlijk heb ik daar een significante investering voor moeten doen, maar dat maakt het salderen op dit moment in tijd niet tot een goede regeling. Dus zoals @cj1 aangeeft moet de saldeerregeling er gewoon vanaf, versoberd worden of wat dan ook, als het maar meer in balans komt.

Wat niet helpt in de discussie is om met overtrokken rekenvoorbeelden te komen. 4 kWP leggen, dan een contract nemen met 4 cent TLV en slechts een eigen verbruik hebben van 2000 kWh. Bij iedere berekening die je doet op dit vlak moeten aannames gemaakt worden, niemand heeft een glazen bol, maar de berekening van Milieu Centraal waarbij ze op een TVT komen van 6 jaar zat volgens mij netjes in elkaar.
ik vraag je al 2x ... bij WELKE vastelasten of-wat-voor-naampje-ook ga jij uit? :?
héb je nu al naar de tabel gekeken?
moeten PV-ers dan iedere maand gaan switchen omdat die tabel per maand hoger is dan de vorige maand?

Geef even jóuw rekenvoorbeeld met jóuw verwachte boete bedragen en reken dan jóuw terugverdientijd. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Hansieo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:26:
[...]

ik vraag je al 2x ... bij WELKE vastelasten of-wat-voor-naampje-ook ga jij uit? :?
héb je nu al naar de tabel gekeken?
moeten PV-ers dan iedere maand gaan switchen omdat die tabel per maand hoger is dan de vorige maand?

Geef even jóuw rekenvoorbeeld met jóuw verwachte boete bedragen en reken dan jóuw terugverdientijd. -O-
Heb je de website van Milieu Centraal gelezen?

De aannames die ze gedaan hebben:
Milieu Centraal rekent voor zonnepanelen met de volgende stroomprijzen:

2024: 37 cent per kilowattuur
2025 - 2040: met de stroomprijs die PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) voor elk van die jaren verwacht. Gemiddeld komt dit neer op een stroomprijs van 25 cent per kilowattuur.
En:
De jaarlijkse opbrengst is de gemiddelde opbrengst per jaar, berekend over een periode van 25 jaar. Door afbouw van de salderingsregeling, valt de opbrengst elk jaar iets lager uit. Stel: in 2024 koop je 10 zonnepanelen. Dan is de opbrengst in het eerste jaar zo'n € 1.200 en in het laatste jaar € 750. Het gemiddelde over 25 jaar is € 900.
Voor het berekenen van de terugverdientijd kun je dus niet simpelweg de kosten delen door de gemiddelde opbrengst.
We houden bij de berekening wel rekening met de afbouw van de salderingsregeling, maar niet met een eventuele heffing die jouw energiebedrijf in rekening brengt. Lees hierover meer op Salderingsregeling voor zonnepanelen.
We gaan uit van zonnepanelen die op het zuiden liggen in een hoek van 36 graden.
Bij 6 en 10 panelen gaan we uit van een huishouden met een stroomverbruik van 3.200 kWh per jaar, bij 18 panelen van 4.500 kWh (dit is van belang voor de saldering).
Bron: https://www.milieucentraa...n-opbrengst-zonnepanelen/

Kortom ze hebben netjes gerekend met het afbouwen van salderen, zoals dat door de 2e kamer aangenomen is, ze rekenen zeker niet met hoge kWh prijzen. Er zijn genoeg leveranciers waar je nu een contract voor 3 jaar af kunt sluiten, volgende week zonnepanelen neerleggen en je hebt 3 jaar lang geen last van een mogelijke terugleverboete. Uitgelezen kans om je vaste lasten te verlagen, maar ja als je alleen in problemen denkt, dan is er altijd een reden om het niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Oilman schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:52:
[...]

Heb je de website van Milieu Centraal gelezen?

De aannames die ze gedaan hebben:

[...]

En:

[...]

Bron: https://www.milieucentraa...n-opbrengst-zonnepanelen/

Kortom ze hebben netjes gerekend met het afbouwen van salderen, zoals dat door de 2e kamer aangenomen is, ze rekenen zeker niet met hoge kWh prijzen. Er zijn genoeg leveranciers waar je nu een contract voor 3 jaar af kunt sluiten, volgende week zonnepanelen neerleggen en je hebt 3 jaar lang geen last van een mogelijke terugleverboete. Uitgelezen kans om je vaste lasten te verlagen, maar ja als je alleen in problemen denkt, dan is er altijd een reden om het niet te doen.
toon volledige bericht
Maar dan moet je dus eerste een nieuw contract afsluiten voor 3 jaar en dan pas zonnepanelen laten leggen.

Als je eerst zonnepanelen hebt laten leggen kun je nog maar bij heel weinig leveranciers een 3 jarig contract krijgen. Ik weet er maar 1.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:01
Behoud salderingsregeling zonnepanelen kost overheid 2,8 miljard euro (over 7 jaar)

https://solarmagazine.nl/...overheid-2-8-miljard-euro

Nou nou nou over 7 jaar 2,8 mld. Zet dat af tegen gratis zonnepanelen op mogelijk 5 mln huishoud daken die de overheid niet hoeft te financieren maar wel bijdraagt aan haar Co2 doelstellingen voor denk al gouw 60 tot 70 %. Nog maar te zwijgen over buitensporige woekerachtige belasting percentage op energie die de overheid heft. Kan je garanderen indien salderen onveranderd blijft ten minste voor 7 jaar of langer er een run gaat komen op PV. Zou zeggen halveren die belastingen en de schade is slechts 1,4 mld ipv 2,8 mld over 7 jaar he. Kom op dat is verwaarloosbaar over 7 jaar als je de.voorgenomen Co2 maatregelen van bijna 40 mld ermee vergelijkt. Nog geen 6 a7% bij 2,8 mld en 3 a 4% bij 1,4 mld. Maar Nederland heeft bij handhaven salderen denk al gauw 60 tot 70 % Co2 neutraliteit bereikt. Wat wil die regering nou. Een enorme boost voor de economie plaatsen van PV, warmte pompen nog meer isoleren etc etc. En dan nog de electriciteit maatschappijen hard aanpakken met hun malafide truuken. Ben klaar met die overheid en hun visie dat een particulier een pin automaat is.

[ Voor 19% gewijzigd door Snarfie31 op 05-12-2023 21:59 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hij is er heilig van overtuigd dat die terugleververgoeding die enkele leveranciers hebben verdwijnt als salderen stopt, echt niet, het wordt gewoon een extra verdienmodel voor de energiebedrijven en bij de modelcontracten gaan de vaste kosten de pan uit reizen, van mij mogen ze het afschieten want dit wordt een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
klump4u schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:31:
[...]

Hij is er heilig van overtuigd dat die terugleververgoeding die enkele leverancier hebben verdwijnt als salderen stopt, echt niet, het wordt gewoon een extra verdienmodel voor de energiebedrijven en bij de modelcontracten gaan de vaste kosten de pan uit reizen, van mij mogen ze het afschieten want dit wordt een drama.
Dat bedoel ik er is geen marktwerking alleen illegale prijs afspraken uiknijpen wat ze kunnen uitknijpen. Neo liberalisme heeft zn langste tijd gehad. Gas electra is een nuts functie behandel het zo. Je moet je voorstellen als ze dit met water doen eind is zoek 1,- per liter.

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 05-12-2023 17:36 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Hoezoe illegale prijsafspraken en gebrek aan marktwerking? Je kunt (in tegenstelling tot bij water) kiezen uit legio aanbieders met verschillende tarieven, zowel qua vastrecht als qua variabele tarieven.

Dat het minder wordt dan met salderen is nogal wiedes. Het is leuk dat een setje panelen dat zichzelf allang heeft terugverdiend nog gesubsidieerd wordt. Maar het is onhoudbaar en inefficient in het kader van verduurzaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
T-MOB schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:51:
Hoezoe illegale prijsafspraken en gebrek aan marktwerking? Je kunt (in tegenstelling tot bij water) kiezen uit legio aanbieders met verschillende tarieven, zowel qua vastrecht als qua variabele tarieven.

Dat het minder wordt dan met salderen is nogal wiedes. Het is leuk dat een setje panelen dat zichzelf allang heeft terugverdiend nog gesubsidieerd wordt. Maar het is onhoudbaar en inefficient in het kader van verduurzaming.
Misschien dan eens iedereen 10 jaar laten salderen
Daarna afschaffen
Dan stimuleer je laten leggen
En voor wie allang teruglevert stopt het want die zijn al terugverdiend
En dit dus per adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
T-MOB schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:51:

Omzigt

Quote:

Vattenfall heeft vandaag als eerste de tarieven fors verhoogd. Vanaf 1 januari gaat de prijs van 2,02 naar 3,22 euro per kuub gas. De regering heeft de belasting op energie (btw, energiebelasting en ODE) per 1 januari verhoogd, dus de eerste 28 cent zijn belastingverhoging. De rest is een verhoging van Vattenfall zelf. Vattenfall had relatief lage tarieven in vergelijking met andere leveranciers, maar verhoogt het tarief nu dus met een grote stap.
https://pieteromtzigt.nl/...voor-gas-en-elektriciteit

NRC
Geen Europees land heeft zo’n slecht prijsplafond gekozen om huishoudens te helpen als Nederland
Interview NRC

Hoogleraar economie.

Met het prijsplafond dreigt het kabinet de energieprijs juist verder op te drijven, waarschuwt hoogleraar Maarten Pieter Schinkel.

Tientallen miljarden euro’s gaat het kabinet volgend jaar overmaken aan energieleveranciers om huishoudens te helpen bij hun hoge energierekeningen. Dankzij het prijsplafond
gaan consumenten vanaf begin volgend jaar een maximale prijs betalen over een deel van hun gas- en elektriciteitsverbruik.

Maar hoe kan het kabinet voorkomen dat energieleveranciers extra geld verdienen aan dit prijsplafond, een subsidie die juist bedoeld is voor huishoudens?

Geven energiebedrijven de subsidie wel één op één door aan huishoudens?

Bijna de hele Tweede Kamer maakt zich daar zorgen over en wil dat het kabinet zulke ‘overwinsten’ bij energieleveranciers voorkomt, „zodat de regeling geen extra bonussen, dividenduitkeringen en/of aankoop van
eigen aandelen financiert” staat in een bijna unaniem gesteunde motie

van Kamerlid Mahir Alkaya (SP).

I rest my case marktwerking! ja voor de energie maatschappijen. Wij zijn de pinautomaat. Laat daar snel even een eind aan komen. Godzijdank neo liberale VVD niet meer de grootste voornaamste aanstichter van de zogenaamde marktwerking.

[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 05-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:39
Heb ik iets gemist, in 2024 is toch geen prijsplafond meer?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
denk dat het duidelijker was geweest dat @Snarfie31 erbij had gemeld dat dit oude content, c.q.oude uitspraken betreft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snarfie31
hoevenpe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:05:
Heb ik iets gemist, in 2024 is toch geen prijsplafond meer?
Was van vorig jaar . Gaat om het principe hoe commerciële electra bedrijven met ons en vooral een noodzakelijke Nutsfunctie waar vele van afhankelijk zijn omgaan. Nutsbefrijven horen gewoon niet thuis in commerciele winstopdrijvende bedrijfstak bedankt VVD gewoon schandalig. Je moet er toch niet aan denken dat ze dit ook met water doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Snarfie31 op 05-12-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:08
Hp68 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:18:
[...]

Daarna afschaffen
En dit dus per adres
Leuk voor 10 jaar maar daarmee ga ik niet aan de warmtepomp en boiler. want daarvoor is gas voor mij nog altijd goedkoper elektrisch verwarmen is pas goedkoper met salderen en extra panelen. dus we krijgen er wel meer groene stroom door maar geen elektrificatie. en dan hebben we het nog niet over de tal van zonnepaneelboetes van energie bedrijven die eerst permanent verboden moeten worden want met de huidige situatie ga ik geen panelen bij leggen. betaal nu al 60 euro meer vastlevertarief en daar gaan waarschijnlijk nog andere boetes bij komen zonder dat de overheid ingrijpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:39
Snarfie31 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:25:
Gaat om het principe hoe commerciële electra bedrijven met ons en vooral een noodzakelijke Nutsfunctie waar vele van afhankelijk zijn omgaan. Nutsbefrijven horen gewoon niet thuis in commerciele winstopdrijvende bedrijfstak bedankt VVD gewoon schandalig.
Een marge van 2,5% is minimaal, het idee dat energiebedrijven enorme marges maken is echt niet waar:
In de periode van vijftien maanden werd een omzet behaald van 13,2 miljard euro, met een winst na belastingen van 380 miljoen euro. Hoewel de omzet flink steeg, daalde de marge van 4 procent in 2021 naar 2,5 procent in het pro forma boekjaar 2022, zonder de ‘extra’ maanden.

De nettowinst bedroeg 272 miljoen euro over het pro forma boekjaar 2022, tegen 209 miljoen een jaar eerder, bij lagere omzetten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:31:

Een marge van 2,5% is minimaal, het idee dat energiebedrijven enorme marges maken is echt niet waar:
Energiebedrijven zijn opgeplitst in talloze dochterbedrijven. Dat de retaildochter voor kleinverbruikers 2,5% winst maakt, zegt helemaal niets. Die winsten worden weggesluist naar andere dochters binnen de holding. Bijvoorbeeld de productiebedrijven, het inkoopbedrijf of de buitenlandse moeder die het merkrecht bezit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Linea schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:57:
[...]

Energiebedrijven zijn opgeplitst in talloze dochterbedrijven. Dat de retaildochter voor kleinverbruikers 2,5% winst maakt, zegt helemaal niets. Die winsten worden weggesluist naar andere dochters binnen de holding. Bijvoorbeeld de productiebedrijven, het inkoopbedrijf of de buitenlandse moeder die het merkrecht bezit.
Het is inderdaad heerlijk schuiven binnen zo´n conglomeraat. Het ene moment koop je voor 100 miljoen aan energie in bij je dochter stroomcentrale, de volgende dag in het nieuwe boekjaar verkoop je dat weer terug tegen dezelfde of hogere-lagere prijs net wat gewenst is.
Dat was destijds ook één van de argumenten die werden ingebracht bij het debat over het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
hoevenpe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:31:
[...]

[...]
Kuch, in dat tweede artikel (volkskrant) staat netto winst, hoeveel extra of bijzondere eenmalig afschrijvingen of reserveringen, (voor je vergelijk bruto winst (gross margin) was 16% en de EBITDA 743mln)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Vattenfall maakte eerste kwartaal dit jaar bijvoorbeeld een miljard euro (eigenlijk 11,8 miljard kronen) winst op 8,5 miljard euro (97 miljard kronen) omzet. Voor de andere energiebedrijven is dat niet anders. Als je naar het totale bedrijf kijkt, zijn de winstmarges fors. Die bedrijven zijn echt niet zo aardig dat ze de Nederlandse klanten daarbij ontzien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Hp68 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:18:
[...]

Daarna afschaffen
En dit dus per adres
Waarom? Iedere huiseigenaar* heeft de afgelopen 8 jaar een uitgelezen kans gehad om hun voordeel te pakken. Iedereen met zonnepanelen heeft afgelopen jaar met de zeer hoge tarieven z'n terugverdientijd sterk verkort. Dus we moeten het nog 10 jaar garanderen voor diegene die nooit een beslissing durven te maken en altijd bomen op de weg zien?

Ik zie liever een weg vooruit, waarbij we onze positie versterken. Hoe kunnen we als land slimmer omgaan met beschikbare energie? Niet door klakkeloos alles overdag het net in te pompen en te verwachten dat we het ieder willekeurig moment er weer uit kunnen trekken zonder een cent te betalen. Door het salderen is er geen enkele stimulans om het eigen verbruik te optimaliseren. Natuurlijk moet er meer gebeuren, dag-nacht tarief is totaal niet meer van deze tijd. Maar er is geen reden dat salderen heilig moet zijn, buiten wat mensen die puur vanuit hun eigen portemonnee denken.

*Buiten een paar pechvogels met een monument of in een beschermd stadsgezicht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Oilman schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:44:
Iedere huiseigenaar* heeft de afgelopen 8 jaar een uitgelezen kans gehad om hun voordeel te pakken.

En mensen met weinig vermogen, want de renteloze duurzaamheidslening voor die groep bestaat pas sinds kort. Daarnaast zijn er ook miljoenen huishoudens die huren.

Ja, er is een groep die afgelopen twee jaar fors geprofiteerd heeft. Maar om het verduurzamen voor miljoenen anderen dan moeilijker te maken, vind ik niet logisch.
Natuurlijk is de huidige situatie niet perfect. Maar het wetsvoorstel van het ministerie is ook flut, zeker ook omdat de minister die 80% niet voor meer jaar wil garanderen, en omdat de minister invoedboetes en andere nadelen (hogere vaste levertarieven, geen afsluitbonussen e.d.) voor PV-bezitters niet wil verbieden ook al komen die nadelig bovenop de afbouw salderen, en omdat de minister het bandbreedtemodel ook niet wil verbieden al gaan PV-bezitters daardoor meer netbeheerkosten betalen, en omdat de minister geen subsidies voor thuis- en buurtbatterijen wil, en omdat de minister het salderen ook niet wil houden voor alleen de belastingen (zou een goed alternatief zijn), en omdat de minister de energiebelasting op elektriciteit minder verlaagt dan volgens de oorspronkelijke voorstellen enz. enz.

Terug naar de tekentafel, en dan een iets minder neoliberaal voorstel voor de afbouw van salderen. Dan komen we er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Linea schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:02:
[...]

En mensen met weinig vermogen, want de renteloze duurzaamheidslening voor die groep bestaat pas sinds kort. Daarnaast zijn er ook miljoenen huishoudens die huren.

Ja, er is een groep die afgelopen twee jaar fors geprofiteerd heeft. Maar om het verduurzamen voor miljoenen anderen dan moeilijker te maken, vind ik niet logisch.
Natuurlijk is de huidige situatie niet perfect. Maar het wetsvoorstel van het ministerie is ook flut, zeker ook omdat de minister die 80% niet voor meer jaar wil garanderen, en omdat de minister invoedboetes en andere nadelen (hogere vaste levertarieven, geen afsluitbonussen e.d.) voor PV-bezitters niet wil verbieden ook al komen die nadelig bovenop de afbouw salderen, en omdat de minister het bandbreedtemodel ook niet wil verbieden al gaan PV-bezitters daardoor meer netbeheerkosten betalen, en omdat de minister geen subsidies voor thuis- en buurtbatterijen wil, en omdat de minister het salderen ook niet wil houden voor alleen de belastingen (zou een goed alternatief zijn), en omdat de minister de energiebelasting op elektriciteit minder verlaagt dan volgens de oorspronkelijke voorstellen enz. enz.

Terug naar de tekentafel, en dan een iets minder neoliberaal voorstel voor de afbouw van salderen. Dan komen we er wel.
toon volledige bericht
Wel nu Rob Jetten zijn reactie erop :

https://solarmagazine.nl/...voor-terugleververgoeding

Noemer Salderen is al sinds 2004 in beweging, is dat nog wat

Wikipedia: Salderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
De meeste kale levertarieven liggen nu rond 16 cent, en dalen nog steeds. 80% daarvan ligt dus ook al onder de 13 cent. Minister Jetten hoeft geen moeite meer te doen; die 9,9 cent van 'm komt al in zicht zonder gedoe. Bovendien kunnen de energieleveranciers nog aan knoppen draaien (hoger vast levertarief, lager variabel tarief). Genoeg ruimte binnen het wetsvoorstel van minister Jetten (eigenlijk van zijn voorganger Wiebes, maar ja, als minister ben je verantwoordelijk voor het beleid en voorstellen van je voorganger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Snarfie31 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:57:
[...]

I rest my case marktwerking! ja voor de energie maatschappijen. Wij zijn de pinautomaat. Laat daar snel even een eind aan komen. Godzijdank neo liberale VVD niet meer de grootste voornaamste aanstichter van de zogenaamde marktwerking.
Dat prijsplafond was dan ook geen marktwerking, maar marktverstoring. Dat toont toch vooral aan dat het marktmodel normaal gesproken wel werkt. Als er voor de consument wel prijsverschil zit tussen leveranciers dan zorgt concurrentie voor betere prijzen.

Ik ben absoluut geen fan van de VVD, maar de liberalisering van de energiemarkt kun je hen absoluut niet alleen in de schoenen schuiven. Rond de milleniumwisseling leefde bij (bijna) alle partijen het idee dat "de markt" het beter kon dan de overheid. En trouwens, voor energie werkt het toch ook prima. We hebben meer energieleveranciers dan supermarktketens, de marges op energie zijn laag. Zeker vergeleken met andere privatiserinsoperaties (trein, zorg) denk ik dat het uitstekend gaat op de energiemarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
https://energeia.nl/energ...gsregeling-af-te-schaffen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Leaguer op 06-12-2023 10:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hp68
Oilman schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:44:
[...]

Waarom? Iedere huiseigenaar* heeft de afgelopen 8 jaar een uitgelezen kans gehad om hun voordeel te pakken. Iedereen met zonnepanelen heeft afgelopen jaar met de zeer hoge tarieven z'n terugverdientijd sterk verkort. Dus we moeten het nog 10 jaar garanderen voor diegene die nooit een beslissing durven te maken en altijd bomen op de weg zien?

Ik zie liever een weg vooruit, waarbij we onze positie versterken. Hoe kunnen we als land slimmer omgaan met beschikbare energie? Niet door klakkeloos alles overdag het net in te pompen en te verwachten dat we het ieder willekeurig moment er weer uit kunnen trekken zonder een cent te betalen. Door het salderen is er geen enkele stimulans om het eigen verbruik te optimaliseren. Natuurlijk moet er meer gebeuren, dag-nacht tarief is totaal niet meer van deze tijd. Maar er is geen reden dat salderen heilig moet zijn, buiten wat mensen die puur vanuit hun eigen portemonnee denken.

Dan ga je voorbij aan alle mensen die nu pas een huis kunnen kopen
En mensen met een lening of huurders
Terwijl jij alles al terug hebt verdient
Lekker kortzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:04
Ik ben het er ook mee eens dat zonnepanelen zonder salderen interessant kunnen zijn, echter niet in combinatie met hoge(re) vastrecht kosten en invoer boetes.

Als ik nu zeker zou weten dat ik de de andere helft (ergens op Noord) van mijn dak zou kunnen leggen, en daar hooguit profijt van zou behalen, dan zou ik dat zeker overwegen.

Nu met verhalen over capaciteit tarieven etc…. Ik zal wel gek zijn. In de zomer wekt die kant nog altijd flink op en dat heb ik dan niet nodig. Nu met de gure winter zou het wél zinvol zijn.

Ik snap dan ook prima dat de hele markt voor PV zowat is ingestort…

Salderen is leuk(er) natuurlijk maar hogere kosten rekenen omdat ik overschot heb, wat zonder afschakelen of (dikke) accu niet voorkomen kan worden, is wat mij betreft kansloos.

[ Voor 13% gewijzigd door Thalaron op 06-12-2023 12:15 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 13:18
Wat een gedrocht (of enorme naiviteit). Uit antwoord vraag 39:

"De salderingsregeling zorgt voor hoge kosten bij leveranciers die doorberekend worden aan alle consumenten, dus ook consumenten zonder zonnepanelen. Het verbieden van dergelijke kostenposten [red: "terugleverboetes" e.d.] biedt daarvoor geen oplossing. Als dit verboden wordt, zullen leveranciers op zoek gaan naar andere manieren om hun kosten te beheersen (bijvoorbeeld door het socialiseren van kosten over alle klanten)."

paar regels verder:

"Tegelijkertijd zorgt de minimumvergoeding ervoor dat de terugverdientijd van een investering in zonnepanelen aantrekkelijk blijft."

Hoe kun je nou met droge ogen beweren dat extra kosten (die vrij nieuw zijn en niet meegenomen in modellen) logisch zijn, maar de minimumvergoeding lost het allemaal op. Terwijl die geldt op alles na salderen, wat ook met dit wetsvoorstel nog een paar jaar meer dan 50% kan!

Komt over als: we hadden salderen al eerder moeten veranderen, is nooit gelukt, we zitten nu diep in de shit, maar het komt allemaal vast weer goed precies zoals we het willen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Kortom, hij heeft totaal geen benul wat er gaande is en beroept zich op enkele gedateerde rapporten, gewoon weer terug naar de tekentafel of fatsoenlijk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Linea schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:31:
[...]

De meeste kale levertarieven liggen nu rond 16 cent, en dalen nog steeds. 80% daarvan ligt dus ook al onder de 13 cent. Minister Jetten hoeft geen moeite meer te doen; die 9,9 cent van 'm komt al in zicht zonder gedoe. Bovendien kunnen de energieleveranciers nog aan knoppen draaien (hoger vast levertarief, lager variabel tarief). Genoeg ruimte binnen het wetsvoorstel van minister Jetten (eigenlijk van zijn voorganger Wiebes, maar ja, als minister ben je verantwoordelijk voor het beleid en voorstellen van je voorganger).
En zo blijft het nog wel enige tijd duren met deze regeling, stroom gekoppeld aan de gasprijzen, er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en hoppa de prijs van stroom schiet weer omhoog, nu wordt je scheef aangekeken als je in het bezit bent van zonnepanelen : vergeten groep burgers die niet kapitaal dragend zijn en de vergeten groep in de huursector, terwijl de overheid van de afgelopen jaren bijna alles maar door blijft schuiven en zo zal het wel blijven.

Terwijl het heel simpel en doeltreffend was in het prille begin , voorzien start van alle woningen met zonnepanelen zoveel mogelijk, energie stroom, gelijk verbruik van in en uit.

Neem de fiets met een accu, je gaat toch niet fietsen met een accu in je schuur.

Voorbeelden genoeg : zonnepark aanleg Zeeland, vervolgens geheel naar Eindhoven te brengen 8)7

Vergeet ook niet dat de overheid destijds het gasfornuis weg gaf om aan het gas te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Linea schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:31:
[...]
Hoger vast levertarief is nog niet zo makkelijk denk ik, maar voor nu goed genoeg. Want er zal ook een significante groep huishoudens zonder zonnepanelen zijn die zuinig zijn. Voor die groep maken de vaste levertarieven relatief veel uit op de totale rekening. Een paar euro per maand erbij is voor hun een grote impact (dus gaan ze overstappen) maar voor de grotere verbruikers (met zonnepanelen laten we zeggen) niet genoeg om de salderingseffecten te compenseren. Zonnepanelen renderen nou eenmaal het beste voor de huishoudens met veel verbruik, dus deze onbalans wordt langzaam groter.

Ik zie nu bijv contracten waarbij je 340 euro welkomstbonus krijgt. Als je dan iets boven 1000 kWh per jaar gebruikt, heb je bijna gratis stroom in zekere zin. De welkomstbonus + vaste levertarieven zijn dan bepalend voor de overstappers, want bij weinig verbruik maakt een centje per kWh meer of minder weinig uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:22:
Kortom, hij heeft totaal geen benul wat er gaande is en beroept zich op enkele gedateerde rapporten, gewoon weer terug naar de tekentafel of fatsoenlijk aanpassen.
Minister Jetten lult alle kanten op. Hij beweert ook dat het amendement Bontenbal ervoor zorgt dat er op jaarbasis gesaldeerd blijft worden, waardoor winterverbruik en zomeropwek nog tegen elkaar weggestreept kunnen worden. Dat is gewoon niet waar; het amendement Bontenbal zorgt juist voor de verplichting om per tariefperiode te salderen, waarbij wijziging van het salderingspercentage of wijziging van de belasting (beide meestal op 1 januari) ook als nieuwe tariefperiode geldt. Dus salderen op jaarbasis blijft er alleen voor wie een jaarcontract of meerjarig contract heeft startende 1 januari. De tekst en de toelichting daarbij zijn onmiskenbaar over het salderen per tariefperiode.
En dan de verwijzing van minister Jetten naar het modelcontract als invoedboetevrije optie: energieleveranciers geven al aan dat ze ook in het modelcontract vaker dan op 1 januari en 1 juli de tarieven mogen wijzigen, en hier op Tweakers heeft iemand dat aan de ACM gevraagd (weet helaas alleen niet meer waar dat staat), en die bevestigt dat dit mag 'als het maar duidelijk in de voorwaarden staat'. Kortom: dat modelcontract krijgt voortaan op 1 april en 1 oktober tariefwijzigingen 'vanwege de sterk gewijzigde marktprijzen tussen zomer en winter'. Daar gaat je salderen tussen zomer en winter in het modelcontract.
Dat amendement Bontenbal heeft het hele wetsvoorstel er alleen maar erger op gemaakt. De oorspronkelijke tekst die echt het salderen op jaarbasis vastlegde, was beter. Maar de minister snapt het zelf blijkbaar ook allemaal niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 06-12-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ik heb het ook helemaal gelezen. Ik had nog gedacht enkele dingen eruit te pakken en specifiek te delen in de betreffende topics, maar het is een en al diepe ellende.
Gaat ook bijna nergens op de eigenlijke vraag in, maar omzeild het door met iets anders te beantwoorden.
Bah bah.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:45:

Ik heb het ook helemaal gelezen. Ik had nog gedacht enkele dingen eruit te pakken en specifiek te delen in de betreffende topics, maar het is een en al diepe ellende.
Gaat ook bijna nergens op de eigenlijke vraag in, maar omzeild het door met iets anders te beantwoorden.
Bah bah.
Ja, dat omzeilen is heel erg. Zoals bij de vraag of dit voorstel niet beter tegelijk met de Energiewet besproken kan worden. Dan komt er een antwoord dat in het voorstel van de Energiewet rekening gehouden is met de besluitvorming over dit afbouwvoorstel. Ja, duh, dat weten de kamerleden ook wel dat in de Energiewet met beide opties rekening gehouden is. Dat staat duidelijk in het wetsvoorstel voor de Energiewet. Maar dat is geen antwoord op de vraag of verschillende maatregelen (afbouw salderen, peer tot peer leveren, aparte contracten voor afname en invoeding e.d.) niet beter tegelijk ingevoerd kunnen worden. Maar op die vraag gaat de minister niet in. Komt 'm niet uit. Moet ie zeggen dat uitstel inderdaad logischer is.

Nou ja, het is wel een voordeel dat deze nietzeggende beantwoording met vooral knip- en plakwerk uit de vorige ronde antwoorden - wat dan wel maanden moest duren - bij de leden van de Eerste Kamer vast ook niet in goede aarde valt. Des te meer kans dat ze tegen stemmen.

Mocht iemand nog contacten in de Eerste Kamer hebben, wijs ze dan ook vooral op dit topic van Tweakers. Hier staat meer relevante informatie dan dat de minister geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 06-12-2023 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Linea schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:04:
Mocht iemand nog contacten in de Eerste Kamer hebben, wijs ze dan ook vooral op dit topic van Tweakers. Hier staat meer relevante informatie dan dat de minister geeft.
In principe hebben die allemaal mailadressen. Wordt dan wel opgevangen door iemand anders, maar de mogelijkheid om contact te zoeken is er wel.
Maar om nu die mensen heel dit topic door te laten spitten...
Dan kunnen we beter de boel voor ze samenvatten en de relevante stukken eruit halen en dat in de mail zetten.
Ook zouden we zelf eens de antwoorden op hun vragen kunnen geven, zijn ze misschien meer mee geholpen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Hp68 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:09:
[...]

Dan ga je voorbij aan alle mensen die nu pas een huis kunnen kopen
En mensen met een lening of huurders
Terwijl jij alles al terug hebt verdient
Lekker kortzichtig
Laten we alles tot in de einde der tijden door laten lopen om toch zeker te zijn dat er niemand z'n maximale voordeeltje heeft gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Oilman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:45:
[...]

Laten we alles tot in de einde der tijden door laten lopen om toch zeker te zijn dat er niemand z'n maximale voordeeltje heeft gemist.
Dus jij vindt het prima dat je dadelijk nog alleen voordeel hebt van je directe eigengebruik en de rest ‘schenk’ je zonder morren aan je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
klump4u schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:47:
[...]
Dus jij vindt het prima dat je dadelijk nog alleen voordeel hebt van je directe eigengebruik en de rest ‘schenk’ je zonder morren aan je leverancier.
Er zit nog wel wat tussen salderen en je stroom weggeven in. Een vergoeding van bijvoorbeeld 75% kaal levertarief vind ik bijvoorbeeld helemaal niet onredelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-07 08:41
T-MOB schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:52:
[...]

Er zit nog wel wat tussen salderen en je stroom weggeven in. Een vergoeding van bijvoorbeeld 75% kaal levertarief vind ik bijvoorbeeld helemaal niet onredelijk.
Je kan er van alles van vinden, maar alles wat die vergoeding hoger is dan de marktwaarde, ga je als invoeder toch echt weer zelf betalen via een andere post op je energierekening.

Net als dat je de salderingsregeling, op de energiebelasting na, helemaal zelf gaat betalen als saldeerder, wat de 1e kamer ook besluit, en ondanks wat de minister schetst in de antwoorden aan de 1e kamer

Dat komt door iets dat voor de meesten buiten beeld is; de gewijzigde allocatiemethode voor elektriciteit per 1 april 2023;
ntram schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:00:
[...]

De ACM heeft vorig jaar een nieuwe manier goedgekeurd waarop de energiestromen worden toegerekend aan de leveranciers.

Vroeger werd een groot deel de kosten van de onvoorspelbaarheid van invoeders c.q. saldeerders in de praktijk door alle leveranciers van kleinverbruikers gedragen naar rato van hun volume, ongeacht of ze nu saldeerders hadden of niet. Daarnaast profiteerden de leveranciers met veel invoeding in hun portfolio van de absurd hoge vergoeding die de andere leveranciers moesten betalen om die 'foute' toekenning weer recht te zetten. Ze hadden dus dubbel voordeel, en weinig reden om te klagen, noch een valide reden bij de ACM op basis van kosten hun tarieven (in alle vormen) voor deze doelgroep te verhogen. De balanceringskosten en reconciliatiekosten liepen wel steeds verder op voor de markt als geheel.

Sinds april j.l. is dat voorbij, en komt de kosten van die onzekerheid volledig voor rekening van de leverancier wie de klant in portfolio heeft en zijn ze hun correctie voordeel kwijt. Dat doet leveranciers met invoeders in hun klantenbestand gewoon heel veel pijn. De ACM heeft, bewust of onbewust, een van de belangrijkste pijlers van het zonder al te veel rumoer meewerken aan de salderingsregeling (een compleet dysfunctioneel allocatieproces) om zeep geholpen.

Wat de leveranciers nu doen is zuiver lijfsbehoud. De enige reden dat nog niet elke leverancier deze maatregel neemt is dat de meesten zo verstandig zijn om hun verliezen te blijven nemen totdat het besluit over de toekomst van salderen in de 1e kamer is gevallen. Met als redenering dat ze dat besluit anders in gevaar brengen. Vandebron (en nu dus ook OM) is uit de rij gestapt omdat ze te hard bloedden (relatief veel invoeders in portfolio).

Wie weet hoe de nieuwe allocatiemethodiek werkt en welke rechten leveranciers hebben qua het vaststellen van tarieven bij modelcontracten, weet dat salderen, op de energiebelasting na, ten dode is opgeschreven gezien de nieuwe allocatiemethodiek.

Elke leverancier zal saldeerders en invoeders linksom of rechtsom de kosten in rekening gaan brengen die zij specifiek veroorzaken, of ten onder gaan in de concurrentie. De ACM staat voor het modelcontract toe dat die kostengebaseerd zijn, dus die vluchtheuvel zal maar kort bestaan als steeds meer saldeerders daar naar overstappen. Immers, dan gaan de kosten daar door het plafond, en mogen de leveranciers 'kostengebaseerd' ook daarvoor de kosten verhogen op de enige manier die daar mag en effectief is; de vaste vergoeding per maand. Uiteindelijk wordt iedereen 'uitgerookt', en is alleen dynamisch tarief nog aantrekkelijk. Althans, tot ook daar de balanceringskosten eerlijk kostengebaseerd in rekening gebracht mogen worden bij de klanten die ze veroorzaken. Iets wat nu zeker niet het geval is, door de afspraken tussen ACM en de leveranciers over het verplichte dynamische prijzen modelcontract in combinatie met de salderingsregeling.

Ongeacht wat de 1e kamer besluit, is salderen dus eigenlijk, op energiebelasting na, dood. Dat kan de politiek niet voorkomen, want allocatie en toetsen tarieven, daar gaat de ACM over. Ja, de politiek kan besluiten over een 'redelijke' terugleververgoeding, maar door de nieuwe allocatiemethodiek en het toestaan van kostendekkende tarieven komt dat gewoon 100% voor rekening van de invoeders zelf (en voor de niet invoeders die op modelcontract zitten, maar dat zullen er al snel weinig zijn).

Geniet dus nog maar van de situatie van voor het 1e kamer debat, en sluit zeker een langjarig contact af als dat gunstiger is dan de dynamische tarieven voor je invoeding.
toon volledige bericht

[ Voor 76% gewijzigd door ntram op 06-12-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]

Niet helemaal ben ik content met dat het overschot (met bijbetaling) aan de energieleverancier wordt geschonken, echter...

Voor de consument met saldering is zo'n lage TLV wel een incentive voor eigengebruik optimalisatie (ook oost-west opstelling i.p.v. zuid, zelfs noord) en mogelijk thuisopslag. Helaas ook een incentive voor seizoensenergieopslag, waarbij de meeste mensen helaas niet verder denken dan hout/bruinkool die bij dagtemperaturen < 25ºC wordt opgestookt in de kachel. (Met 100 m3 water kom je een heel eind voor een vrijstaand huis)

In 2023 tel ik dayahead (van april t/m 1 november) inmiddels zo'n 128 dagen (trend: aantal dagen per jaar neemt toe) waarbij rond 12-15 uur de prijs een factor 3 lager ligt dan op de piektijden (ochtend en/of avond). Die 128 dagen is het al gunstiger om de zonnepanelen bijna 90º verticaal oost-west op te stellen (mits je dayahead afrekent).

---
Wel vindt ik het vervelend dat er geen gelijk speelveld is tussen kleine en grote zonne-energiecentrales. De grote jongens hebben 1. een gesubsidieerde minimum garantieprijs voor minimaal 15 (soms 16) jaar en 2. meer mogelijkheden om de installatie beter te laten renderen o.a. intraday en FCR-handel.

Wens aan Rijksoverheid: maak incentives voor energiebedrijven om de consumenten zonnestroom beter te vermarkten.

Ik wil ook opbrengsten uit de intraday handel, aFFR, mFFR en FCR (balanceringsmarkt: tot € 19,44 per kWh, dit is géén tikfout). Dat vereist wel dat de e-leverancier mijn zonnepanelen moet kunnen uitschakelen op de financieel meest gunstige momenten. Bij thuisopslag geldt iets soortgelijk; afnemen en invoeden op het net, aangestuurd door jouw e-leverancier.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

T-MOB schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:52:
[...]

Nee dat is ook helemaal niet onredelijk maar dit wordt voor velen teniet gedaan door de hoge terugleveringsboete die dadelijk overal gemeengoed wordt.
Ik denk dat ik er nog maar eens 4 a 5000Wp bij ga leggen, ik zie al panelen van €59,00 voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
[...]

Als de prijs van de eigen pv-installatie in verhouding voldoende laag is dan vind ik dat nog geen zo'n slechte deal.

Alles wat je zelf kan verbruiken verbruik je zelf en de overschot geef je gratis weg. Beter dan te moeten betalen om er vanaf te geraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wozmro schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:54:
[...]

Als de prijs van de eigen pv-installatie in verhouding voldoende laag is dan vind ik dat nog geen zo'n slechte deal.

Alles wat je zelf kan verbruiken verbruik je zelf en de overschot geef je gratis weg. Beter dan te moeten betalen om er vanaf te geraken.
En dan nog in 7 jaar terugverdienen ook zeker.
Er is gewoon geen duidelijkheid met de nieuwe regeling, daar houden mensen niet van en blijkbaar snapt Jetten dat niet.
Overleg met de energieleveranciers wat een redelijke vergoeding is en neem dan een beslissing voor jaren en niet we gaan over 2 jaar evalueren.

[ Voor 23% gewijzigd door klump4u op 07-12-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

pirke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:49:
Die grote parken zijn allemaal met SDE (energie subsidie) voor een habbekrats aangekocht en de overheid betaalt het verschil tussen verwachte en werkelijke opbrengst (in EURO's, niet in kWh!). Oftewel als de zon flink schijnt en er geen vraag is en de stroomprijs is negatief, dan blijven die weilanden lekker doorpompen want de overheid legt het verschil bij.
Deze informatie is achterhaald. De SDE-voorwaarden zijn, ik denk sinds 2016, aangepast op het uitzonderen van negatieve day-ahead uurprijzen.
Is de prijs van elektriciteit negatief gedurende een aaneengesloten tijdblok van 6 uur of langer? Dan ontvangt u geen SDE++-subsidie voor de invoeding van hernieuwbare elektriciteit. ...

Dit geldt niet voor kleine projecten (projecten met een nominaal vermogen per aansluiting op het elektriciteitsnet van minder dan 500 kW). En dit geldt ook niet voor projecten die u vóór 1 december 2015 hebt ingediend.
bron: https://www.rvo.nl/subsid...eve-elektriciteitsprijzen

Per 2023 daalt de uitzondering naar projecten tot 200 kW.
bron: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sde/produceren

En per 2023 daalt (enkel voor nieuwe projecten) de 6 uur periode, naar 1 uur, met de mededeling dat bij toekomstige kwartierprijzen de periode naar 1 kwartier gaat.

6 uur opeenvolgende negatieve prijzen speelt sinds het jaar 2020.

2020: 44 uur geen SDE subsidie (waarvan circa 14 uur voor wind)
2021: 16 uur geen SDE subsidie
2022: 35 uur geen SDE subsidie (waarvan circa 7 uur door wind)
2023: 141 uur geen SDE subside (waarvan circa 34 uur door wind)

Update:
Na lezing van PBL Voorlopig correctiebedragen 2024 twijfel ik zelf of het waar is wat ik schreef.

Er wordt namelijk wel rekening gehouden met de negatieve uurprijzen door die negatieve uren uit te sluiten bij het ongewogen uurgemiddelde, zodat de uurgemiddelde EPEX elektriciteitsprijs stijgt voor latere projecten, vervolgens gaat daar een grote PO-factor (profiel en onbalanskosten) overheen:

EPEX-basislast * PO-factor = (voorlopig) correctiebedrag 2024
Project t/m 2015: 0,14408760 * 0,82 = 0,11815
Project 2016-2022: 0,14698552 * 0,835 = 0,12273
Project 2023: 0,14881171 * 0,835 = 0,12426

Zit je SDE-beschikking onder het (later definitief vast te stellen) correctiebedrag, krijg je geen subsidie.

Voor de grotoe zonneparken is er qua subsidiebedrag geen incentive om niet in te voeden bij negatieve uurprijzen. Die incentive komt eerder uit de prijsformule van de PPA:
  • vaste prijs = geen incentive
  • forward curve prijs = geen incentive
  • EPEX-spot prijs = ja, hier verwacht ik dat de productie wordt afgeschaald zodra de uurprijs onder het bedrag van de variabele transport- en onbalanskosten komt, tenzij er een boete actief wordt als een afgesproken volume niet geleverd wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door cj1 op 07-12-2023 19:55 . Reden: Update ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 18:26
Salderingsregeling versoberen is echt wel nodig gezien je nu fratsen ziet dat mensen met electrische kachels hun opbrengst in de winter opmaken, het schiet zijn doel voorbij met 0 montivatie om eens na te denken of het verwarmen wel efficient gebeurt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
cj1 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:20:
[...]
Wel vind ik het vervelend dat er geen gelijk speelveld is tussen kleine en grote zonne-energiecentrales. De grote jongens hebben 1. een gesubsidieerde minimum garantieprijs voor minimaal 15 (soms 16) jaar.
Maar de "grote jongens" vinden een TVT van 20 jaar ook wel oke (zolang er maar over de totale verwachte levensduur een positief rendement is), terwijl de meeste huishoudens dan geen zonnepanelen zullen leggen. Als je een TVT van 7 jaar eist, eis je min of meer een rendement van 200% over een periode van 20 jaar. Immers, de volgende 7 jaar na terugverdienen, en die daarna verdien je ook weer zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Ik denk niet dat iemand de shit en gedoe zou willen die hoort bij de uitbating van een groot zonnepark.

Beveiliging, onderhoud, bedrijfsvoering, regeltjes, verzekering, inspecties,...

Vanuit je eigen huis 'stroomboertje' spelen is best wel een unieke situatie.

En dat allemaal omdat de netbeheerders in den tijd een paar cent wilden besparen op de inkoop van hun analoge meters. Evengoed hadden we allemaal een meter die niet kan achteruit draaien door een ingebouwd blokkeringspalletje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 156329

mr_evil08 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:01:
Salderingsregeling versoberen is echt wel nodig gezien je nu fratsen ziet dat mensen met electrische kachels hun opbrengst in de winter opmaken, het schiet zijn doel voorbij met 0 montivatie om eens na te denken of het verwarmen wel efficient gebeurt.
Het is ook nog de vraag hoeveel mensen daadwerkelijk COP 1 straalkachels hun saldering affakkelen, en zijn er daarnaast meerdere tussenwegen te bedenken dan botte bijl in salderingsregeling te gooien zonder alternatieve stimulans.

En tja met die redenatie zou je bij elke door overheid betrokken voorziening wel de kont in de kribbe kunnen gooien. Naast de vraag hoeveel energie ( ;) ) je wilt steken in streven naar feilloos waterdicht systeem zonder dat men ermee aan de loop kan wat niet gaat functioneren zul je met ontmoetingsbeleid (of volledig gebrek aan beleid) onmiskenbare onderdeel van groene energiemix missen zonder meer PV.

Zelfs met imperfectie ingecalculeerd bij sommige personen gaat die beoogde groeit in PV in grote plaatje serieus hard nodig zijn als onderdeel om onze doelstellingen uit het Parijs akkoord te kunnen halen en onze pijnlijke afhankelijkheid van louche regimes af te kunnen bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
In 2023 tel ik dayahead (van april t/m 1 november) inmiddels zo'n 128 dagen (trend: aantal dagen per jaar neemt toe) waarbij rond 12-15 uur de prijs een factor 3 lager ligt dan op de piektijden (ochtend en/of avond). Die 128 dagen is het al gunstiger om de zonnepanelen bijna 90º verticaal oost-west op te stellen (mits je dayahead afrekent).
Panelen op 90 graden oost-wet gaan bar weinig doen in deze tijd van het jaar. Voor de zomer een interessant denkpiste, van de 128 dagen zal je wel wat dagen af moeten trekken, omdat de zon te laag staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• computerjunky
mr_evil08 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:01:
Aanpassen is prima maar dat hoeft geen versoberen te betekenen. Ik ben bijvoorbeeld voorstander van een max teruglever limiet NA SALDEREN zodat de energie boeren niet een zak geld toe hoeven te geven maar dat moet dan wel samen gaan met afschaffen van boetes en hogere vastlevertarieven als je panelen hebt. (desnoods gereguleerd door de overheid).
Ook een max saldering limiet afhankelijk van hoeveel je elektrisch doet kan ik prima mee leven iets van 4000 kWh voor basis verbruik + of boiler of warmtepomp en 5500 kWh voor alles elektrisch en dus 0 gas afname. Daar moet je zonder overige luxe het makkelijk voor kunnen doen. Zelfs nul terglevertarief ben ik dan voorstander van. dat overschot mogen ze dan gratis hebben.
Dit voorkomt dat het dak maar vol pleuren nog interessant is en dat mensen meer panelen leggen dan wat ze nodig hebben of voor lief nemen dat de iets betere dekking in de winter wat extra kost zonder dat ze het gebruiken als melk koe.

Maar als ik niet meer kan salderen is het eerste wat ik koop een zonnepanelen gestuurde airco om het huis te koelen. Over verspilling gesproken... Mijn huis is nu 28-34 graden in de zomer en dat accepteer ik maar als ik niet meer kan salderen gaat mijn huis toch echt gekoeld worden. En nee ik heb het niet over een airco om ook het huis te verwarmen in de winter. Die komt er ALLEEN als ik permanent kan salderen anders is het nooit rendabel in mijn situatie.

Heb het eerder gezegd en ik zeg het nog een keer. Salderen is de beste manier om vergroening mogelijk te maken. Zonder salderen geen elektrificatie. En panelen op daken > panelen in de wei. Niet alleen omdat panelen in de wij veel slechter is voor de natuur maar ook omdat het meer kost voor de overheid en ook nog eens NUL eigen verbruik is ipv 30%. we moeten dus actiever panelen op daken MOTIVEREN en zonne weides niet meer subsidiëren.
Daken van grote energie slurpende bedrijven zijn daar weer deels een uitzondering in. als die in de piek uren bijvoorbeeld 25.000 watt gebruiken dan kan je daar het beste een setup neerzetten die ook rond de 25.000 watt opwekt voor de zomer. En iets meer als ze kiezen ook een grote accu te plaatsen en zo heb je een behoorlijk stuk net ontlasting. Maar panden zoals hier in de buurt de tuincentra die helemaal vol liggen en dat nooit en te nimmer gebruiken vind ik een slecht idee als de consumenten daar de rekening voor krijgen.

Edit: 1 van de mogelijkheden voor max te salderen kWh met als doel afstappen van gas kan zijn: standaard 2500 (wat veel gezinnen gebruiken) en dan in stappen gebaseerd op je gas verbruik. met 1000 als eerste stap.

Dus standaard en bij meer als 1500m³ gas verbruik max 2250 kWh salderen
bij 1000-1500 M³ gas gebruik max 2750 kWh salderen
bij 500-1000 M³ gas verbruik max 3500 kWh salderen
bij 0-500 M³ gas verbruik max 4500 salderen
bij geen gas verbruik max 5500 salderen

Dit motiveert niet alleen minder gas gebruiken als je niet in staat ben volledig van het gas af te gaan maar ook mag je steeds een groter stuk salderen naarmate je gas verbruik lager word (die laatste beetjes kosten immers het meeste) omdat de laatste stappen het grootste zijn.

De waardes kunnen natuurlijk aangepast worden ik weet niet wat veel mensen met een volledig gas huis aan stroom gebruiken. Maar ik gebruik met een Amerikaanse koelkast een 46 en 65 inch tv en receiver met Atmos set, espresso apparaat, grote staande vriezer en een game pc die al 500 kWh voor zijn rekening neemt en tal van keuken apparaten, CV a 165 kWh en laders en internet/tv kastjes zo'n 2100 kWh per jaar dus 2250 lijkt me een redelijke start.

Enige mogelijke nadeel is dat je dan verplicht ben om je gas af te nemen bij dezelfde leverancier als je stroom. Daar moet dus een regel voor komen net als slimme meters. je energieboer moet immers je gas verbruik weten om de saldeer limiet toe te passen.

[ Voor 31% gewijzigd door computerjunky op 08-12-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
computerjunky schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:50:
[...]

Aanpassen is prima maar dat hoeft geen versoberen te betekenen. Ik ben bijvoorbeeld voorstander van een max teruglever limiet NA SALDEREN zodat de energie boeren niet een zak geld toe hoeven te geven maar dat moet dan wel samen gaan met afschaffen van boetes en hogere vastlevertarieven als je panelen hebt. (desnoods gereguleerd door de overheid).
Ook een max saldering limiet afhankelijk van hoeveel je elektrisch doet kan ik prima mee leven iets van 4000 kWh voor basis verbruik + of boiler of warmtepomp en 5500 kWh voor alles elektrisch en dus 0 gas afname. Daar moet je zonder overige luxe het makkelijk voor kunnen doen. Zelfs nul terglevertarief ben ik dan voorstander van. dat overschot mogen ze dan gratis hebben.
Dit voorkomt dat het dak maar vol pleuren nog interessant is en dat mensen meer panelen leggen dan wat ze nodig hebben of voor lief nemen dat de iets betere dekking in de winter wat extra kost zonder dat ze het gebruiken als melk koe.

Maar als ik niet meer kan salderen is het eerste wat ik koop een zonnepanelen gestuurde airco om het huis te koelen. Over verspilling gesproken... Mijn huis is nu 28-34 graden in de zomer en dat accepteer ik maar als ik niet meer kan salderen gaat mijn huis toch echt gekoeld worden. En nee ik heb het niet over een airco om ook het huis te verwarmen in de winter. Die komt er ALLEEN als ik permanent kan salderen anders is het nooit rendabel in mijn situatie.

Heb het eerder gezegd en ik zeg het nog een keer. Salderen is de beste manier om vergroening mogelijk te maken. Zonder salderen geen elektrificatie. En panelen op daken > panelen in de wei. Niet alleen omdat panelen in de wij veel slechter is voor de natuur maar ook omdat het meer kost voor de overheid en ook nog eens NUL eigen verbruik is ipv 30%. we moeten dus actiever panelen op daken MOTIVEREN en zonne weides niet meer subsidiëren.
Daken van grote energie slurpende bedrijven zijn daar weer deels een uitzondering in. als die in de piek uren bijvoorbeeld 25.000 watt gebruiken dan kan je daar het beste een setup neerzetten die ook rond de 25.000 watt opwekt voor de zomer. En iets meer als ze kiezen ook een grote accu te plaatsen en zo heb je een behoorlijk stuk net ontlasting. Maar panden zoals hier in de buurt de tuincentra die helemaal vol liggen en dat nooit en te nimmer gebruiken vind ik een slecht idee als de consumenten daar de rekening voor krijgen.

Edit: 1 van de mogelijkheden voor max te salderen kWh met als doel afstappen van gas kan zijn: standaard 2500 (wat veel gezinnen gebruiken) en dan in stappen gebaseerd op je gas verbruik. met 1000 als eerste stap.

Dit motiveert niet alleen minder gas gebruiken als je niet in staat ben volledig van het gas af te gaan maar ook mag je steeds een groter stuk salderen naarmate je gas verbruik lager word (die laatste beetjes kosten immers het meeste) omdat de laatste stappen het grootste zijn.

De waardes kunnen natuurlijk aangepast worden ik weet niet wat veel mensen met een volledig gas huis aan stroom gebruiken. Maar ik gebruik met een Amerikaanse koelkast een 46 en 65 inch tv en receiver met Atmos set, espresso apparaat, grote staande vriezer en een game pc die al 500 kWh voor zijn rekening neemt en tal van keuken apparaten, CV a 165 kWh en laders en internet/tv kastjes zo'n 2100 kWh per jaar dus 2250 lijkt me een redelijke start.

Enige mogelijke nadeel is dat je dan verplicht ben om je gas af te nemen bij dezelfde leverancier als je stroom. Daar moet dus een regel voor komen net als slimme meters. je energieboer moet immers je gas verbruik weten om de saldeer limiet toe te passen.
toon volledige bericht
Geweldig deze gedachte en opmaak, je vergeet jammer genoeg het moment van nu en de toekomst, men gaat meer en meer stroom in/gebruiken, dus pleur( jouw woorden) juist wel vol met zonnepanelen maw ik wil geen dakpan meer zien, denk aan de elek autoaccu op laden evt bij de werkgever noemer : peer to peer en ga zo maar door alles wordt op stroom ingezet, jammer het meest comfort was en is in mijn beleving de cv ketel met 1 vinger stel je de temperatuur , maar ja dat was toen en nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
karper34 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:11:
[...]

Geweldig deze gedachte en opmaak, je vergeet jammer genoeg het moment van nu en de toekomst, men gaat meer en meer stroom in/gebruiken, dus pleur( jouw woorden) juist wel vol met zonnepanelen maw ik wil geen dakpan meer zien, denk aan de elek autoaccu op laden evt bij de werkgever noemer : peer to peer en ga zo maar door alles wordt op stroom ingezet, jammer het meest comfort was en is in mijn beleving de cv ketel met 1 vinger stel je de temperatuur , maar ja dat was toen en nu ?
Auto is inderdaad een geval apart en misschien moeten ze daar nog een bepaalde hoeveelheid salderen op loslaten al is dat dan wel weer echt oneerlijk tegenover mensen in een flat die niet thuis kunnen laden.
Maar als iedereen net zijn eigen gebruik (na elektrificatie) dekt dan is dat genoeg en is meer dan dat is niet echt nodig qua salderen. Meer opwek is natuurlijk prima maar we hoeven geen luxe te gaan salderen vandaar de limieten en stappen.
Ik zal vast nog veel meer vergeten maar je moet ergens beginnen en een grens trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
computerjunky schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:14:
[...]

Auto is inderdaad een geval apart en misschien moeten ze daar nog een bepaalde hoeveelheid salderen op loslaten al is dat dan wel weer echt oneerlijk tegenover mensen in een flat die niet thuis kunnen laden.
Maar als iedereen net zijn eigen gebruik (na elektrificatie) dekt dan is dat genoeg en is meer dan dat is niet echt nodig qua salderen. Meer opwek is natuurlijk prima maar we hoeven geen luxe te gaan salderen vandaar de limieten en stappen.
Ik zal vast nog veel meer vergeten maar je moet ergens beginnen en een grens trekken.
Ik stel voor op nul (0) want dant ben je van alle discussies af. Anders blijf je de komende jaren discussies houden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
computerjunky schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:50:
[...]

toon volledige bericht
Nee gas en stroom hoort los van elkaar te blijven, gewoon 70% van je eigen verbruik mag je salderen.
Het voorstel wat jij aangeeft promoot je juist electrische kachels mee en schiet zijn doel voorbij.

"CV a 165 kWh en laders en internet/tv kastjes zo'n 2100 kWh per jaar"
Dan ga ik mij serieus zorgen maken als jouw apparaten zoveel energie gebruiken.

Volledig mogen salderen gaat niemand nadenken of het beter is om de was overdag tijdens zon te draaien, je wil toch een motivatie dat zonnepanelen eigenaren gaan nadenken en zo het net te ontlasten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:38:
[...]

Nee gas en stroom hoort los van elkaar te blijven, gewoon 70% van je eigen verbruik mag je salderen.
Het voorstel wat jij aangeeft promoot je juist electrische kachels mee en schiet zijn doel voorbij.

"CV a 165 kWh en laders en internet/tv kastjes zo'n 2100 kWh per jaar"
Dan ga ik mij serieus zorgen maken als jouw apparaten zoveel energie gebruiken.

Volledig mogen salderen gaat niemand nadenken of het beter is om de was overdag tijdens zon te draaien, je wil toch een motivatie dat zonnepanelen eigenaren gaan nadenken en zo het net te ontlasten.
Ik word een beetje moe dat mensen de was moeten draaien tijdens zonneuren. Gaat dat echt iets uitmaken denk je? Hier in de buurt wordt het ene na het andere bedrijfspand volgegooid met zonnepanelen, tientallen tot honderden per pand.

Moet ik dan al hun overschot in de weekeinden gaan wegwassen? Het zijn maar simpele loodsen met een klein kantoor en wellicht een heftruck, denk je dat zij hun steentje bijdragen aan het voorkomen van een overschot?

Altijd dat geblaat om de wasmachine te plannen tijdens zonneuren, het is alleen maar bedoeld om Jan Modaal de schuld te geven van problemen die elders gecreëerd worden. Die 1 of 2 kWh die de wasmachine gebruikt is nog geen druppel in de oceaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
[...]

Helaas ook een incentive voor seizoensenergieopslag, waarbij de meeste mensen helaas niet verder denken dan hout/bruinkool die bij dagtemperaturen < 25ºC wordt opgestookt in de kachel. (Met 100 m3 water kom je een heel eind voor een vrijstaand huis)
Een tank van 100m3? Dat is 5x5x4 meter! Plus een meter isolatie. Zelfs als de tuin groot genoeg is voor een gat van 6x6x6 meter...

Is dit een tank die je zo kunt kopen? Wat moet dit kosten? Een ton of meer? Hoe krijg je een grote graafmachine en kraan in jouw achtertuin?

Krijg je een vergunning voor het afpompen van grondwater, gaat die tank niet drijven op het grondwater?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-07 21:41
Wolly schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:45:
[...]

Ik word een beetje moe dat mensen de was moeten draaien tijdens zonneuren. Gaat dat echt iets uitmaken denk je? Hier in de buurt wordt het ene na het andere bedrijfspand volgegooid met zonnepanelen, tientallen tot honderden per pand.

Moet ik dan al hun overschot in de weekeinden gaan wegwassen? Het zijn maar simpele loodsen met een klein kantoor en wellicht een heftruck, denk je dat zij hun steentje bijdragen aan het voorkomen van een overschot?

Altijd dat geblaat om de wasmachine te plannen tijdens zonneuren, het is alleen maar bedoeld om Jan Modaal de schuld te geven van problemen die elders gecreëerd worden. Die 1 of 2 kWh die de wasmachine gebruikt is nog geen druppel in de oceaan.
Ik begrijp je reactie, maar denk eens andersom. Er zijn in NL ruim 8 miljoen woningen (CBS). Die 1 of 2 kWh per wasmachine, vaatwasser, droger enz helpt zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:09
Wat mij betreft blijft salderen. En dan een streep eronder.

Alles wat je extra terug levert krijg je niks voor, maar kost je ook niks.

Zonne energie hoeft geen verdienmodel te zijn.

Je eigen kosten drukken en zo stimuleren steeds meer elektrisch te doen ipv gas.

Je overschot heb je pech, stimulans om toch misschien wel die elektrische auto te rijden, of die warmtepomp neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:58
Baxke schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:33:
[...]

Ik begrijp je reactie, maar denk eens andersom. Er zijn in NL ruim 8 miljoen woningen (CBS). Die 1 of 2 kWh per wasmachine, vaatwasser, droger enz helpt zeker wel.
Ik wek in de zomer 40kWh per dag op, die 1 kWh van de wasmachines, vooruit, 2 incl afwas, maken het verschil niet. Dat is idd slechts een maatregel om mensen een schuldgevoel te geven. Wel leuk als je hobby't met domotica, trouwens, maar da's weer een ander verhaal. En ook nog eens een maatrege;l die niet werkt, want wat als de wasmachine aanstaat en er schuift een wolk voor de zon..... staan al die wasmachines nog steeds het net te belasten.

Salderen mag wmb morgen afgeschaft worden, mits er maar een fatsoenlijke teruglever vergoeding voor komt en de energiebedrijven ook hun kostenmodel weer gladstrijken, want reken maar dat alle huidige verhogingen vanwege salderen en niet zomaar weer afgaan als dat voorbij is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 20:19
Ricko1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:20:
[...]

Een tank van 100m3? Dat is 5x5x4 meter! Plus een meter isolatie. Zelfs als de tuin groot genoeg is voor een gat van 6x6x6 meter...

Is dit een tank die je zo kunt kopen? Wat moet dit kosten? Een ton of meer? Hoe krijg je een grote graafmachine en kraan in jouw achtertuin?

Krijg je een vergunning voor het afpompen van grondwater, gaat die tank niet drijven op het grondwater?
@cj1
Klopt volledig, praktisch gezien is dat vrijwel onmogelijk.
En dan spreek ik uit ervaring, ik heb dat in 2008 in iets bescheidener mate geprobeerd.
Ik heb toen een tank van 2m3 geplaatst met heatpipes als opwarming.
De ervaringen:
- er moest ook een expansie vat van 200liter bij, dat is een manshoog ding, 10x zo groot als een normaal cv expansie vat. Was ik in eerste instantie even vergeten maar heb ik gewoon geplaatst.
- je hebt enkel “enigszins genoeg warmte” als je de boel tot 80 graden opwarmt.
- met de standaard 8cm “inferieur schuim” isolatie ben je 20% van je warmte per dag kwijt.
- en dan kan je met die 2m3 dus slechts ongeveer 1 dag overbruggen.

Ik heb er nog een na-isolatie omheen geplaatst van 40cm pur. Van platen die ik in repen heb gesneden en met purschuim aan elkaar gezet heb. Dat maakte het warmte verlies een klein beetje beter.
Inmiddels”s gebruik ik het swinters niet. Zomers wel, dan houd ik het op 55graden en verwarm er mijn jacuzzi mee en dat gaat prima.

Kortom…
Ik ben er wel happy mee.
Ik ben een echte pionier. Verwarmen van huis is er niet mee gelukt. Mijn hobby uren heb ik niet terugverdiend. Maar de investering heb ik wel ongeveer terugverdiend met de uitgespaarde jacuzzi-Electra.

Echte dus wel in een behoorlijk intensief praktijk experiment bewezen dat “even een berg water opwarmen voor winter gebruik” nog een enorme berg problemen met zich meebrengt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 12-07 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Het aantal momenten dat er echt een overschot is, valt nog wel mee.

En bedrijven mogen al vaak niet meer terugleveren, maar alsnog is het beter om zonnepanelen op daken te leggen in plaats van op een veld.

De wasmachine is maar een voorbeeld, we moeten met z'n alle (en bedrijven) zo veel mogelijk overlap creëeren tussen verbruik en opwek (zonder te verspillen).

Kortom, iedereen gaat in de toekomst naar een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:48
Nvm, quote verkeerd geïnterpreteerd. :X

[ Voor 90% gewijzigd door LA-384 op 09-12-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

sjurres schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:41:
Wat mij betreft blijft salderen. En dan een streep eronder.

Alles wat je extra terug levert krijg je niks voor, maar kost je ook niks.

Zonne energie hoeft geen verdienmodel te zijn.

Je eigen kosten drukken en zo stimuleren steeds meer elektrisch te doen ipv gas.

Je overschot heb je pech, stimulans om toch misschien wel die elektrische auto te rijden, of die warmtepomp neer te zetten.
Salderen is in mijn ogen toch echt een verdienmodel. je eigen kosten drukken is toch verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
karper34 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:11:
[...]

VOL pleuren?? zou ik graag doen maar...

- ik heb al overschot
- ik kán nog (als de regering mee zou werken) ~2.500 kWh bij pleuren

dat extra bij pleuren levert (door tegenwerking/laksheid regering) op:

trtrtrtrtrtrtrtttrrtt............ 2.500 x €0,04~ €100,= -O- (bierviltje, want je bespaart nog iets in voor/najaar)

Nu mag jij mij gaan vertellen WAT dat bij pleuren zou kosten.. :'( en HOELANG je tvt is :F

(note: en wát als de tvt straks € 0.02 is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Die kant gaan we wel op helaas, vaatwasser en was overdag met de tijdklok en opzich kan dat ook prima.
Met de huidige saldering is er 0,0 motivatie en dat moet echt anders.

De wasmachine was maar een voorbeeld, als iedereen overdag meer stroom zou gebruiken wordt het net behoorlijk ontlast.

De salderingsregeling is nu zo gunstig dat het uitkan om electrisch te verwarmen in de winter, dat is niet de bedoeling.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 16:38
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:24:
Die kant gaan we wel op helaas, vaatwasser en was overdag met de tijdklok en opzich kan dat ook prima.

De wasmachine was maar een voorbeeld, als iedereen overdag meer stroom zou gebruiken wordt het net behoorlijk ontlast.

De salderingsregeling is nu zo gunstig dat het uitkan om electrisch te verwarmen in de winter.
De meeste mensen zijn te bang om een contract met dynamisch prijzen te nemen. Dus die krijgen geen cent korting als ze tijdens zonnige uren gaan wassen.

Voor mensen met PV is een thuisaccu een veel betere oplossing dan te proberen overdag te wassen.

Maar goed, ik denk dat degenen die nu het hardst roepen om het afschaffen van de salderingsregelng, 5 jaar na de afschaffing weer staan te roepen dat er nu een te kort is aan PV en dat de overheid daar wat aan had moeten doen. En dat er meer subsidie moet komen voor PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

De salderingsregeling is nu zo gunstig dat het uitkan om electrisch te verwarmen in de winter, dat is niet de bedoeling.
Klopt wat je zegt, mijn warmtepompboiler draait wanneer het nodig is en zou ook overdag kunnen draaien, vaatwasser gaat aan als we naar bed gaan en wasmachine en droger draaien ook vaak in de avond of nacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:48

Het zijn kunstgrepen om ondoordacht beleid te compenseren. Alles moet groen, we moeten van het gas af, dus meer stroom, maar het stroomnet is er niet voor geschikt en de groene energiebronnen zijn lastig te doseren, waardoor er overschotten en tekorten bestaan wat verder niet matched met de vraag.

En dan moet de burger dat maar compenseren door enerzijds "gestraft" te worden voor leveren van groene energie terwijl er overal grote groene projecten met veel subsidie uit de grond gestampt worden en anderzijds compenseren door opgedragen te worden overdag te wassen, terwijl dat maar een heel klein percentage verschil gaat maken op het totale stroomverbruik in het land.

Je zou in de zomer dan overdag je huis naar 16 graden kunnen koelen, zodat je s avonds in een lekker koel huis komt, wat hopelijk lang genoeg koel blijft voor een aangename nachtrust.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 09-12-2023 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Stel nu, kale prijs is €0,15 en 3500kWh verbruik en 3500Wp opwek, €0,00 rekening en €348,- terug lever boete.
Nieuwe regeling, geen salderen en 80% TLV en 30% direct verbruik.
1050kW 'gratis' en 2450 tegen €0,12 = €294,- TLV.
2450 x €0,15 is €367,50 kosten.
€367,5 - €294 = €73,50 wat het de energiemaatschappij oplevert.
EB heb ik even buiten beschouwing gelaten.
Mijn simpele conclusie is dat die terug lever boete echt niet verdwijnt bij afschaffing salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 16:38
LA-384 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:44:
Het zijn kunstgrepen om ondoordacht beleid te compenseren. Alles moet groen, we moeten van het gas af, dus meer stroom, maar het stroomnet is er niet voor geschikt en de groene energiebronnen zijn lastig te doseren, waardoor er overschotten en tekorten bestaan wat verder niet matched met de vraag.

En dan moet de burger dat maar compenseren door enerzijds "gestraft" te worden voor leveren van groene energie terwijl er overal grote groene projecten met veel subsidie uit de grond gestampt worden en anderzijds compenseren door opgedragen te worden overdag te wassen, terwijl dat maar een heel klein percentage verschil gaat maken op het totale stroomverbruik in het land.
We zitten in een overgangstijd. Dat is altijd chaotisch. Het gaat erom dat we problemen zoals tekort aan netwerkcapaciteit en tekort aan opslag oplossen.

Maar het grootste deel van Nederland denkt dat het tegengaan van immigratie alle problemen oplost. Dus voorlopig zal die chaos nog wel even voortduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Ricko1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:20:
[...]

Is dit een tank die je zo kunt kopen? Wat moet dit kosten? Een ton of meer?
Rond is beter dan vierkant. In plaats van een druktank, kun je ook een drukloos "zwembad" met warmtewisselaar kiezen. Dergelijke drukloze tanks worden veel gebruikt door tuinders en industrieële bedrijven voor bluswateropslag. Zo'n silo wordt opgebouwd uit losse stalen golfplaten die aan elkaar worden geschroefd. Een 100 m3 watersilo kost inclusief montage bij Groosman ongeveer 8 duizend euro (inclusief BTW). Die meter isolatie voer je uit met gecomprimeerde strobalen en spanbanden. Dakje met flinke overstek erboven, en je hebt een leuke hooiberg in de tuin. Bij nieuwbouw de silo in het huis integreren, met aangrenzend bijvoorbeeld badkamer/toilet. Strobalen afsmeren met leem of kalkstuc kost wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Stefannn schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:27:
[...]

@cj1
- er moest ook een expansie vat van 200liter bij, dat is een manshoog ding, 10x zo groot als een normaal cv expansie vat. Was ik in eerste instantie even vergeten maar heb ik gewoon geplaatst.
- je hebt enkel “enigszins genoeg warmte” als je de boel tot 80 graden opwarmt.
Drukloos zou ik een negatieve-prijzen affakkel seizoenswateropslag maken. Dus met een warmtewisselaar, dan is zo'n groot expansievat niet nodig. Een metalen warmtewisselaar is misschien zelfs inzetbaar als verhittingselement. Met kunststof bekleding in de watersilo durf ik niet verder te gaan dan 70ºC watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
cj1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:10:
[...]

Rond is beter dan vierkant. In plaats van een druktank, kun je ook een drukloos "zwembad" met warmtewisselaar kiezen. Dergelijke drukloze tanks worden veel gebruikt door tuinders en industrieële bedrijven voor bluswateropslag. Zo'n silo wordt opgebouwd uit losse stalen golfplaten die aan elkaar worden geschroefd. Een 100 m3 watersilo kost inclusief montage bij Groosman ongeveer 8 duizend euro (inclusief BTW). Die meter isolatie voer je uit met gecomprimeerde strobalen en spanbanden. Dakje met flinke overstek erboven, en je hebt een leuke hooiberg in de tuin. Bij nieuwbouw de silo in het huis integreren, met aangrenzend bijvoorbeeld badkamer/toilet. Strobalen afsmeren met leem of kalkstuc kost wat meer.
Welk land heb je het over?

In Nederland een silo met een diameter van 6 meter (7 met isolatie) en 4 meter hoog (5 met dak) gaat niet passen in een gemiddelde tuin. Je vindt al moeilijk een tuin die 8 meter breed is. Laat staan de extra meters vanaf de erfgrens van dat monster voor de vergunning. 40m2 van de tuin afhalen maak je de meeste mensen niet blij mee. Dan blijft er weinig over.

Intergreren in een huis, dan ben je een kwart van de ruimte in het huis kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 09-12-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 20:19
cj1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:15:
[...]

Drukloos zou ik een negatieve-prijzen affakkel seizoenswateropslag maken. Dus met een warmtewisselaar, dan is zo'n groot expansievat niet nodig. Een metalen warmtewisselaar is misschien zelfs inzetbaar als verhittingselement. Met kunststof bekleding in de watersilo durf ik niet verder te gaan dan 70ºC watertemperatuur.
Zoals ik zei,
Ik heb het daadwerkelijk gedaan met de bevindingen zoals beschreven.
Ik zou zeggen, Doe er je voordeel mee en start je eigen project.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
Hansieo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:23:
[...]

VOL pleuren?? zou ik graag doen maar...

- ik heb al overschot
- ik kán nog (als de regering mee zou werken) ~2.500 kWh bij pleuren

dat extra bij pleuren levert (door tegenwerking/laksheid regering) op:

trtrtrtrtrtrtrtttrrtt............ 2.500 x €0,04~ €100,= -O- (bierviltje, want je bespaart nog iets in voor/najaar)

Nu mag jij mij gaan vertellen WAT dat bij pleuren zou kosten.. :'( en HOELANG je tvt is :F

(note: en wát als de tvt straks € 0.02 is)

Hoeveel jaar, schrijft/praat men al over Salderen wat is nu en nog steeds Salderen, daar gaat om.

Salderen van energieverbruik oftewel de salderingsregeling houdt in dat van een kleinverbruiker met zonnepanelen de aan het elektriciteitsnet teruggeleverde stroom verrekend wordt met de zelf verbruikte stroom.

Deze vaststelling is nog steeds van kracht,laat hierover geen misverstand over ontstaan

Vervolgens de teruglevering vergoeding :

Levert een kleinverbruiker in een jaar meer kWh's dan dat hij in dat jaar zelf verbruikt, dan ontvangt hij over die netto-levering van zijn energieleverancier een terugleververgoeding.

Let wel : netto levering

Massaal werd hierbij gebruik gemaakt, vergoedingen van 50/60/70/80/ 90 cent per kWh was aan de orde
toon volledige bericht
Vervolgens kwamen we uit in een fase dat Salderen in een afbouw salderingsregeling in % tot en met 2031 en nog steeds van kracht is, dan zal men toch er een calculatie erop moeten loslaten, zoals er nu voorstaat

Nu eind 2023 is er nog steeds geen duidelijkheid een wet aangenomen voor alle lagen van de burgers der lagelanden, wordt je nu bijna als crimineel weggezet als je zonnepanelen op je woning hebt.

Het kost de overheid miljarden, schrijft men ons voor

En zeker nu vandaag de dag, staat de burger steeds vaker tegen een muur te klagen en de >>IK<< factor centraal staat, dat moet toch niet zo zijn, anders zijn we totaal ontwricht in deze samenleving, dan zijn we allen terug bij af of gaan we onze zorgverzekering er ook bij halen, waarin we als MAN, niet meer willen betalen voor de vrouw die moet bevallen of een baarmoeder moet missen.

En ja ik ben een nettoafnemer en 4300 kWh teruglevering, mijn beste vriend heeft een huurhuis en wilt graag zonnepanelen en daarin zelf investeren met eigen geld, maar krijgt geen toestemming

OVERHEID noemer salderen begin nu met een wet, die afgerond wordt = dossier klaar en afvinken, duurt bijna al 20 jaar 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:23:
[...]

Salderen is in mijn ogen toch echt een verdienmodel. je eigen kosten drukken is toch verdienen?
Nee, verdienen betekend dat je er meer uit krijgt dan je er in stopt.

Salderen gaat er over dat je weer dat terugkrijgt wat je er eerder hebt ingestopt, dus dat is wesselijk iets anders. Het risico ligt ook geheel aan jou kant, want stel dat panelen stuk gaan zul je deze op eigen kosten weer moeten vervangen ed.

m.b.t. het antwoord van de brief van de minister word ik niet echt blij, hij blijft gewoon zijn eigen molen maar steeds herhalen en echte antwoorden geeft hij eigenlijk niet, veelal draait hij om de vragen heen.

Ik hoop echt dat deze minister door de huidige eerste kamer naar huis wordt gestuurdt met dit wetsvoorstel.

overigens de steeds aangehaalde koppeling met de nieuwe energiewet, die dus nog in de nieuwe tweede kamer besproken moet worden cq weten we nog helemaal niet hoe een nieuwe regering dit ziet, dus de deadline van 2025 zal zeker niet gehaald worden, we mogen van geluk spreken als dat 2030 gaat worden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:47:
[...]

Nee, verdienen betekend dat je er meer uit krijgt dan je er in stopt.

Salderen gaat er over dat je weer dat terugkrijgt wat je er eerder hebt ingestopt, dus dat is wesselijk iets anders. Het risico ligt ook geheel aan jou kant, want stel dat panelen stuk gaan zul je deze op eigen kosten weer moeten vervangen ed.
Ja en na het terugverdien levert het geld op dus je krijgt er meer uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:18
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:51:
[...]

Ja, maar dan heet het niet meer salderen, maar terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

remmuz schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:53:
[...]

Ja, maar dan heet het niet meer salderen, maar terug leveren.
Yep, maar ook daar krijg je geld voor dus het is een verdienmodel.
Salderen of terugleveren whatever het is gewoon geld verdienen als alles is terug verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karper34
Hoeveel jaar, schrijft/praat men al over Salderen wat is nu en nog steeds Salderen, daar gaat om.

Salderen van energieverbruik oftewel de salderingsregeling houdt in dat van een kleinverbruiker met zonnepanelen de aan het elektriciteitsnet teruggeleverde stroom verrekend wordt met de zelf verbruikte stroom.

Deze vaststelling is nog steeds van kracht,laat hierover geen misverstand over ontstaan

Vervolgens de teruglevering vergoeding :

Levert een kleinverbruiker in een jaar meer kWh's dan dat hij in dat jaar zelf verbruikt, dan ontvangt hij over die netto-levering van zijn energieleverancier een terugleververgoeding.

Let wel : netto levering

Massaal werd hierbij gebruik gemaakt, vergoedingen van 50/60/70/80/ 90 cent per kWh was aan de orde
[/quote]

Vervolgens kwamen we uit in een fase dat Salderen in een afbouw salderingsregeling in % tot en met 2031 en nog steeds van kracht is, dan zal men toch er een calculatie erop moeten loslaten, zoals er nu voorstaat

Nu eind 2023 is er nog steeds geen duidelijkheid een wet aangenomen voor alle lagen van de burgers der lagelanden, wordt je nu bijna als crimineel weggezet als je zonnepanelen op je woning hebt.

Het kost de overheid miljarden, schrijft men ons voor

En zeker nu vandaag de dag, staat de burger steeds vaker tegen een muur te klagen en de >>IK<< factor centraal staat, dat moet toch niet zo zijn, anders zijn we totaal ontwricht in deze samenleving, dan zijn we allen terug bij af of gaan we onze zorgverzekering er ook bij halen, waarin we als MAN, niet meer willen betalen voor de vrouw die moet bevallen of een baarmoeder moet missen.

En ja ik ben een nettoafnemer en 4300 kWh teruglevering, mijn beste vriend heeft een huurhuis en wilt graag zonnepanelen en daarin zelf investeren met eigen geld, maar krijgt geen toestemming

OVERHEID noemer salderen begin nu met een wet, die afgerond wordt = dossier klaar en afvinken, duurt bijna al 20 jaar 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:51:
[...]

klopt, maar ik moet het maar eerst eens zien terugverdienen, zonder salderen zal dat een heel stuk langer gaan duren, ik geloof die sprookjes van de minister niet echt, ik denk dat hij maar eerst eens weer naar school moet. (heropvoeden zou ik zeggen) en sprookjes vertellen moet strafbaar worden, mn voor bestuurders. (kunnen ze al direct beginnen met de bouw van nieuwe gevangenissen, die zullen zo vol zijn. En nee, ik heb geen PVV gestemd.

@karper34 "Het kost de overheid miljarden, schrijft men ons voor", wat ze even (handig) vergeten zonder zonnepanelen stond de BV Nederland aan de afgrond, nee, er al overheen. Mn N2 en CO2 waren skyhigh en onze natuur zat aan de grond. dus de zonnepanelen heeft ze gered tegen een spot prijs.

de oplossing; cancel de huidige wetsvoorstel en laat het zoals het was, geeft rust, en ik zou de energievoorziening gewoon weer in eigen beheer nemen. we hebben kunnen zien dat marktwerking niet gewerkt heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 09-12-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
klump4u schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:55:
[...]

Yep, maar ook daar krijg je geld voor dus het is een verdienmodel.
Salderen of terugleveren whatever het is gewoon geld verdienen als alles is terug verdiend.
we moeten het eerst nog eens zien, en 80% van netto energieprijs noem ik niet echt verdienen. wat er algemeen totaal vergeten word, ook in cijfers van de overheid, is het feit dat de kosten NIET alleen de aanschafkosten beinhouden maar ook de vervangkosten (die je door de inflatie op 2 keer de aankoopwaarde moet zetten).
rekenvoorbeeld: aanschaf zonnepanelen = 6.000 euro, vervangkosten bedragen dus 12.000 euro = totaal 18.000 euro voor deze zonnepanelen.
als je dat bereken kom je uit op een ROI van over de 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 12-07 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

We moeten dus:

- Iedereen dynamisch contract

of:

- Iedereen zo'n oude Ferraris meter en dezelfde contract voorwaarden voor iedereen

__

Iedereen dynamisch contract, als je niet wil dat iedereen mee betaalt aan zonnepanelen.

Iedereen Ferraris meter, als je wil dat iedereen mee betaalt aan zonnepanelen.

Of als alternatief dat je elk jaar tot 5.000kWh mag salderen, afhankelijk van je gasverbruik. (Minder gasverbruik= meer mogen salderen)
Pagina: 1 ... 22 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .