Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:57

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Er is hier nu een regionale actie met PV vanuit de gemeente. Ze bieden 2 soorten panelen:

Q-Cells Q.PEAK DUO BLK M-G11 395wp (basispaneel noemen ze dat)
1692 x 1134 x 30
of
SOLARWATT Panel vision H 3.0 375wp (deze is zogenaamd "premium" met hogere opbrengst per m2).
1780 x 1052 x 40

De prijzen (met string-omvormer, ik heb 0 schaduw en zit op het zuiden) zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysGo5vySO1cQqC8eioDjws8or7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glEBBCCEnDqqmZNxY4tNDeIY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_drBQPSr9lGuMtcLv-3t6-cCzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrwikJnj9LWflJazu4hF3AKP.jpg?f=fotoalbum_large

/edit
Aangezien ik dakvlakken heb met verschillende hellingsgraden, ook nog even de prijzen met optimizers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKEHQkPGpgSFEMYCK31HIrSQNcU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7r079jsQr1nhenmPOYdHnNHb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92PCrtVI0h0RegjYIDck2BltXYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xanlo0xe85B3kmPAiFoC9p8u.jpg?f=user_large

Nu heb ik echter een wat apart dakvlak aan de achterkant. Twee toekomstige (sleep) dakapellen boven elkaar (die komen in november). Dakoppervlak van beiden is 4050mmx2300mm. Onder de laagste dakkapel heb ik dan nog 5200mmx1200mm over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtxi81MAUfXb9TimVQoUxbbBc20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9vjNu600NSRp9zcgJ5SyIuP4.jpg?f=user_large

Dat is dus best wel tetrissen.

Op basis van het aanbod in bovenstaande screenshot zou ik van het "basispaneel" er 11 kwijt kunnen, allemaal in landscape (4 / 4 / 3) (4 per kapel en 3 op het onderste dakvlak). Het premium paneel kan ik er maar 10 van kwijt (4 / 4 / 2)

Zijn deze prijzen okay of zelfs heel scherp? Of kan ik beter verder zoeken? Levering zou al in Q1/2023 kunnen.

Gezien mijn wat aparte situatie en relatief kleine dakvlak, zou ik niet beter kunnen overwegen om voor 11X450wp of 10x500wp te gaan? Als dat echter duizenden euro's duurder is schiet dat ook niet op.. En het moet uberhaupt bestaan qua formaat natuurlijk (zover ben ik nog niet in mijn onderzoek).

En een installatie van 11*395wp is natuurlijk ook nog best nog okay..

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 28-02-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 15:52
prijzen zijn scherp, dus daar ligt het niet aan. Hoeveel verschil in helling zit er tussen de stukken waar je panelen op wilt leggen? als dat meevalt dan kan je er gewoon 1 string van laten maken waarschijnlijk. Wel even afstemming voor nodig met de PV-boer.

als ik een dergelijke aanbieding hier in de gemeente ook had zou ik vanmiddag nog 5 installaties in mijn straat kunnen verkopen (geen overdrijving, iedereen wil PV nu lijkt het wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Goeie vraag, daar had ik nog niet over nagedacht!

De helling van de kapellen is 17 graden en de helling van het "overgebleven" dak is (standaard) 45 graden.

Dus er zouden dan 8 panelen op 17 graden liggen en 3 op 45 graden. Is dat problematisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen ook gezien? Wellicht je topicstart even bijwerken/aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
FreakNL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:26:
Goeie vraag, daar had ik nog niet over nagedacht!

De helling van de kapellen is 17 graden en de helling van het "overgebleven" dak is (standaard) 45 graden.

Dus er zouden dan 8 panelen op 17 graden liggen en 3 op 45 graden. Is dat problematisch?
drie is te weinig voor een aparte string meestal, dus een omvormer met 2 MPPTs halen heeft weinig zin. Ik weet zeker dat het officieel niet zo de bedoeling is maar dat er iemand hier wel kan simuleren hoeveel effect het heeft. Ik vermoed dat het je zo'n 5 a 10% opbrengst van de 8 "beter gesitueerde" panelen kost, maar dat haal je wel in met 3 extra panelen en dan heb je netto echt wel meer stroom per jaar. Wat er zal gebeuren als je het in 1 string legt is dat niet alle 11 panelen op hun optimale punt kunnen werken (1 string kan maar 1 stroomsterkte hebben op elk moment, bijv 9A of 10A)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Heb je ook de kleine lettertjes gelezen?

Bij dit soort collectieve aanbiedingen wordt uitgegaan van een standaard rijtjeshuis. Bij afwijkende dakvlakken komt er vaak een meerprijs bij, die alle voordeel doet verdwijnen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:50:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen ook gezien? Wellicht je topicstart even bijwerken/aanvullen.
Flauw. Meerendeel van de relevante info die in die links genoemd wordt staat al in de TS.. Maar bij deze:

1. Foto's
Heb ik niet want toekomstig

2. Beschikbare (dak)ruimte
Duidelijke schets hierboven

3. Schaduw
0

4. Jaarverbruik
Niet relevant. Wil zoveel mogelijk op het dak.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 35a

6. Budget en doel
Dak vol

7. Wie gaat het project uitvoeren
geen idee

8. Bijhouden van data
...

9. Reeds verkregen offertes
nvt

10. Regio
ZH

11. Tools
Fr33z schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

drie is te weinig voor een aparte string meestal, dus een omvormer met 2 MPPTs halen heeft weinig zin. Ik weet zeker dat het officieel niet zo de bedoeling is maar dat er iemand hier wel kan simuleren hoeveel effect het heeft. Ik vermoed dat het je zo'n 5 a 10% opbrengst van de 8 "beter gesitueerde" panelen kost, maar dat haal je wel in met 3 extra panelen en dan heb je netto echt wel meer stroom per jaar. Wat er zal gebeuren als je het in 1 string legt is dat niet alle 11 panelen op hun optimale punt kunnen werken (1 string kan maar 1 stroomsterkte hebben op elk moment, bijv 9A of 10A)
Goed punt.

Ik heb 2 buren die ook PV hebben:

1. 14 panelen, 8 op 17gr en 6 op 45gr
2. 12 panelen, 9 op 17gr en 3 op 45gr

Vraag me af hoe het daar opgelost is dan :)

[ Voor 38% gewijzigd door FreakNL op 11-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
FreakNL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Flauw. Meerendeel van de relevante info die in die links genoemd wordt staat al in de TS.. Maar bij deze:
Niet perse flauw, maar het gaat om verschillende hellingshoeken e.d., dan is een screenshotje van de in de FAQ genoemde tools wel handig. En wat @JukeboxBill ook aangeeft: dit zijn vaak rechttoe rechtaan aanbiedingen. Als het maatwerk wordt dan zijn de prijzen wellicht minder gunstig. Het is handig om je topicstart op orde te hebben zodat users mogelijk ook alternatieven kunnen aandragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Over dat hellingshoek is een heel goed punt waar ik nog niet over nagedacht had. Net als het feit of het een rechttoe/rechtaan aanbieding is.. Maar dan had de template me ook niet geholpen btw...

Meerwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0gyRUup0fiIn37X4FGKAnb1YnU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/REKIAP6Nj7dAKcBZjooj39CW.jpg?f=user_large

3 dakvlakken dus 300 euro extra ex btw...

3 op een steil dak van 45 graden (alhoewel je er met een keukentrapje bijkunt :+ ) is nog eens 22,50

Van 1 naar 3 fase ga ik niet doen btw. ik zit met een omvormer van max 4000, dus dat kan volgens mij prima op een 1x35a aansluiting.

/edit
In de TS ook de prijzen van de variant met optimizers neergezet :)

Stel dat ik wel voor de variant met optimizers ga, dan zit ik met 11x395 aan 4345wp in totaal.. Is een 4000 omvormer dan niet beter? (ipv een 3680.... )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnsW0rWSXFhP604cwhStroPs6L8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3S83b2HvceszEo7H108atGoj.jpg?f=user_large

Prijs interesseert me niet zoveel, zeker niet als het verschil onder de 1000 euro blijft. Ik wil gewoon zoveel mogelijk uit mijn dak halen, als de variant met optimizers dan beter is, dan is dat maar zo. Dus ik ga niet de TVT op de euro zitten berekenen.. Ik zie dat de 11 basispanelen met optimizer een geschatte opbrengst hebben van +- 200kwh/jaar meer en dat de meerprijs maar +-800 euro is.. Dat verschil voel ik verder niet en op de lange termijn haal je het er vanzelf uit (denk ik).. Maar als die optimizers dan weer storingsgevoeliger zijn is het weer een ander verhaal natuurlijk :)

[ Voor 112% gewijzigd door FreakNL op 11-10-2022 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
nee 2 dakvlakken extra (1 dakvlak is altijd inbegrepen :+ ) dus ik kom op 200 extra daarvoor. Ik zou verder zeggen dat solaredge je misschien paar procent gaat helpen, maar er zitten hier wel wat tweakers die daar wat meer over kunnen zeggen (zoals @Ronald wellicht?).

Je omvormer kan prima een 3680 zijn bij 4300Wp, je kunt gemakkelijk 30-50% overdimensioneren zonder al te veel verlies en het maakt het aansluiten eenvoudiger. Je hebt in NL vrijwel altijd te maken met zogenaamde NOCT-condities ipv de SCT-condities (dat is de situatie waarin een paneel gemeten wordt en wordt gezegd dat iets een 395Wp paneel is). Bij NOCT heb je nog ~80% van het vermogen over, wat dus veel meer zegt over hoeveel je panelen nu echt aan vermogen leveren en welke omvormer je wilt hebben. Verschil komt vooral doorder panelen in de zon opwarmen en dan minder vermogen kunnen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Fr33z schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:58:
Ik zou verder zeggen dat solaredge je misschien paar procent gaat helpen, maar er zitten hier wel wat tweakers die daar wat meer over kunnen zeggen (zoals @Ronald wellicht?).
Op zijn best een paar % ;)
Maar dat is eigenlijk maximaal 5W verschil tussen je best een slechtste paneel. SolarEdge blijft een systeem met veel elektronica.
Mijn zus heeft 2 systemen van zonneplan. Het op het westen gerichte SAJ string systeem wil nog wel eens starten voor het op het oosten gerichte solaredge systeem 8)7

Maar het verhaal met 3 panelen op andere ligging is wellicht meer van belang. De GoodWe omvormers zijn redelijk laag in de eisen aan de stringspanning, maar 3 blijft marginaal.
Ik zou ze niet in 1 string willen met 28 graden helling verschil: het wordt een heel lastig verhaal voor de mppt tracker en je zit bijna permanent een compromis te maken.
Dan ben je echt beter af met SolarEdge voor het te verwachten productie verschil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
De meerprijs daarvan is 800 euro.. Ook weer geen klein bier verder, maar zeker wel te overkomen verder..

Zijn er nog (grote) nadelen aan optimizers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
FreakNL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:30:
De meerprijs daarvan is 800 euro.. Ook weer geen klein bier verder, maar zeker wel te overkomen verder..

Zijn er nog (grote) nadelen aan optimizers?
Voornaamste is kosten. 2e punt is dat ze op je dak zitten... En als er een dood gaat na aflopen installatiegarantie is dat een probleem (ondanks de 25 jaar productgarantie). Maar dode optimizers is redelijk zeldzaam - al gaan ze vaker dood dan het paneel er achter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Kosten, tja... Alsof ik die 800 euro 10 jaar later nog mis.. En uiteindelijk verdien je ze terug, zeker als dat 200kwh per jaar scheelt. Op 25ct de KWH is dat een forse terugverdientijd natuurlijk Maar ik zie een KWH ook nog wel 50 of 60 cent worden...

Ik ga me in ieder geval inschrijven. De prijs lijkt me scherp en dat ze ze Q1 2023 al kunnen leggen is ook een pre.

Ik zit alleen nog met een extra groep.. Ik heb geen kabel naar boven lopen maar wel een koof. .Deze is (uiteraard) niet toegankelijk zonder hakken/breken, maar kunnen ze zo'n kabel ook gewoon laten zakken en alleen boven en beneden vastzetten? Aan de bovenkant en onderkant is de koof wel bereikbaar (zolder en kruipruimte en vanaf onderkant koof-kruipruimte is het maar 2 meter naar de meterkast).. Maar koof gaat door de badkamer en wc en daar zit ik niet zo op hak en breekwerk te wachten :)

Groepenkast lijkt wel klaar voor een extra groep op zich:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQPVGftd6RU69GfKqUydbBg-ESQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iuaQ70vGqu09JBcxLc0QXQj6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
heb je geen wasmachine-groep boven? die kan vaak gedeeld worden middels een " pv verdeler". Anders is het laten zakken van zo'n kabel ook niet erg, dus vermoed dat het wel gedaan kan worden zonder hakken/breken.

Het nadeel van optimizers is dat er 11 extra dingen zijn die stuk kunnen gaan en het kost wat meer. Nu gaan die dingen echt niet elke week kaduuk, maar het gebeurt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ja heb ik. Ik dacht alleen dat ze niet meer aan verdelers wilden beginnen in de huidige tijden. (Dacht dat dat een beetje achterhaald was).

Ook in die groep zit overigens maar gewoon 3x 2.5mm VD draad. Ik dacht dat er meer nodig was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Megakick.

Inmiddels staan eindelijk de dakkapelen erop. Maat dakvlak is 4050 breed bij 2500 hoog. Die 2500 is gemeten van onderkant loodswab kapel tot onderkant onderste dakpan. Dat is dus zelfs meer dan de 2300 die ik geschat had.

Helaas durft deze aannemer het niet aan om 4x het basispaneel in landscape neer te leggen. In de breedte zou het passen (+- 60cm over dus 30 aan beide kanten) maar hij viel vooral over de hoogte. 2x1134 is 2268, dan hou je krap 30 CM over, dus 15 aan beide kanten. Is dat inderdaad te weinig of maakt hij zich er makkelijk vanaf?

Kabel is geen probleem, die leggen ze onder de pannen door en dan langs de regenpijp (achterzijde woning) naar beneden, kruipruimte in en dan door de kruipruimte naar de meterkast.

Alternatief waar ze mee komen is 3 keer in portret per kapel en dan nog 3 keer in landscape onder de 1e kapel. Dat zouden er dan 9 worden ipv de beoogde 11. Of een andere leverancier zoeken die andere panelen levert die wel zouden passen.

Aan de andere kant is 4 per kapel in landscape misschien wel heel vol. 3 is ruimer en dan hou je nog wat werkruimte over bij je loodswab… En het is wat minder zwaar allemaal.

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 28-02-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als je 240cm kan leggen is 3 per dakkapel toch niet erg? https://www.marktplaats.n...-700w-sterke-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Mja, met 3 per kapel kon ik nog wel leven. Maar ik heb nu de offerte binnen en ze kunnen ook (naar eigen zeggen) niks kwijt onder de eerste dakkapel. Dat heb ik net even opgemeten en dat is 520 breed en vanaf onderkant onderste pan tot aan de loodswab van de dakkapel is het 130.. Volgens mij moeten hier (in landscape) prima 2 of misschien zelfs 3 panelen passen.. Bij de buren liggen er 3, maar dat zijn wel hele oude panelen.

Ik ga niet 6 panelen leggen, dat viind ik echt te weinig. Ik denk nu dat ik mijn aandacht moet gaan verleggen naar panelen met een hogere WP (+-450) en dan daar 8 van leggen...

Het lijkt me dat er van deze:
https://solarmagazine.nl/...len/denim-460-black-white

Prima 2 passen onder de 1e kapel (in landscap) en 3 per kapel in portrait..

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 08-03-2023 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik heb nu een andere partij in beeld.

Ze willen of:

8 panelen op de 2 dakkapellen legen. Gewoon een "ouderwetse" string. Prijs komt dan op 4800 euro voor een 3360Wp installatie (8x420Wp). Dat is natuurlijk prima, ik heb 0 schaduw en zit pal op het zuiden...

of

10 panelen (8 op de dakkapellen en 2 eronder op een andere hellingsgraad).
Dit wordt dan veel duurder (7800 euro) omdat elk paneel met een Micro-Omvormer wordt uitgerust..

Wat ik me nou afvraag; Is het niet veel eenvoudiger om die bovenste 8 gewoon "ouderwets" in string te leggen en dan die onderste 2 op een micro-omvormer? Waarom moet meteen het hele systeem op een micro-omvormer als het gaat om 2 afwijkende paneeltjes? Bijkomende voordeel is mijns inzien ook nog dat de string van 8 de moeilijkst bereikbare panelen zijn, terwijl de 2 onderste (waar ik dan een micro-omvormer op toe zou willen passen) met (bij wijze van spreken) een keukentrapje al bereikbaar zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 21-03-2023 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het is extra werk, maar technisch kan het. Met Enphase vrij kostbaar omdat er wat dure componenten in meterkast nodig zijn.

Dan kan kijken naar APSystems, solaredge of hoymiles nog wat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Inmiddels aardig wat offertes binnen en ze zeggen allemaal wat anders. De een wil wel op de bovenste kapel, de ander weer niet.. Of ze willen niets op het oude (bestaande) dakvlak leggen..En die wil weer met micro-omvormers werken en de ander weer niet... En sommigen doen wel aan optimizers bij dezelfde helling en sommigen weer niet.. :)

Anyways:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAEnz372T1wI114vmexoFYj6pB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZvMdiLIHDM8IWyQb9K0XEfk.jpg?f=fotoalbum_large

De opbrengst is wat zij aangeven als verwachte opbrengst..

Bedrijsnamen staan er niet bij (vooralsnog)

Iemand nog tips? :)

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 31-03-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Een kick van mijn eigen oude topic.

Ik heb (ten opzichte van boven) nog een ander bedrijf over de vloer gehad maar die verkoper had ik totaal geen klik mee.. Rare vent en was ook binnen 5 minuten weg.. Nu hoeft dat niks te zeggen, dus ik ben toch maar even verder gegaan (reviews op Google waren goed).

Ik had echter nog wat extra vragen en daar werd ook weer heel laks op gereageerd (geen antwoord). Later kreeg ik ineens een telefoontje of de installatie op datum-X nog door kon gaan. Ik zeg: "Ik heb nog wat vragen openstaan, daar wil ik eerst antwoord op". Zou ik over teruggebeld worden. Weer een maand niks gehoord en toen belden ze weer. Ik heb toen gezegd dat ik niet met dozenschuivers in zee wil gaan.

Toen was ik er even helemaal klaar mee en heb er een paar maanden niks meer mee gedaan.

Inmiddels ben ik tot het besluit gekomen dat ik er niet al te veel geld meer aan uit wil geven en het systeem derhalve zo simpel mogelijk wil maken. Dus "gewoon" 8 in string op dezelfde helling. Ik heb toch geen schaduw..

Pak ik de oude offertes er eens bij en na wat verder onderzoek kom ik erachter dat er 2 failliet zijn inmiddels, waarvan ik er bij 1 al heel ver in het proces zat en bijna had aanbetaald maar toen nog even de (slechte) reviews tegenkwam. De andere had juist hele goeie reviews!

Dus ik ga maar op zoek naar een betrouwbare partij waarbij ik niet hoef aan te betalen en die me ook niet "stuurt" naar micro-omvormers of optimizers (lijkt me helemaal niet nodig in mijn geval)

In de mo tags hieronder "gewoon" de bedrijfsnamen erbij...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Laatst online: 03:58
Ik heb hele goede ervaringen met de zonnefabriek.

Op de installatie datum kwamen we erachter dat het bitumen dak niet helemaal goed meer was.
Deel van de installatie gedaan.

Ander gedeelte later afgemaakt zonder meerprijs en gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou opnieuw een offerteronde gaan doen, de prijs van zonnepanelen is heel erg gedaald de afgelopen maanden namelijk. €1/Wp schijnt niet raar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:58
Ik zou Return on Energy nooit weer vragen. Dat was zelfs op het hoogtepunt van de markt regelrechte oplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ballistique
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik kan de prijzen niet echt scherp noemen. 1.42euro per wp! (bij 6 panelen)
De gebruikte apparatuur is ook verouderd. Een Microomvormer oplossing van APS of Enphase levert veel beter rendement en daarmee heb je geen apparatuur in huis.

De laatste installatie die ik gedaan heb, kwam uit op amper 80cent per wat piek (6x DAS 425wp op APS DS3)

Beetje afhankelijk van je situatie zou ik ook niet meer dan 8 panelen neerleggen i.v.m. afbouw saldering en de kosten die leveranciers gaan rekenen bij teruglevering (Lees eerste die het doet; Van de Bron)
Beter hou je je dak lekker zoveel mogelijk vrij (zonnepanelen zijn niet echt mooi ofzo) en stap je ergens tijdens de afbouw van de saldering over naar een dynamisch contract waardoor je een habbekrats gaat betalen voor de stroom die de buren met hun dure installatie opwekken :)

Edit: Ik zie nu pas dat dit een oud topic is.
"die me ook niet "stuurt" naar micro-omvormers of optimizers (lijkt me helemaal niet nodig in mijn geval)"
Wil je nu advies of niet?

[ Voor 66% gewijzigd door Ballistique op 07-11-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik ga de bestaande offertes ook niet meer gebruiken hoor. Ten eerste omdat er een paar failliet zijn en ten tweede omdat ik niet voor niets niet met deze bedrijven in zee wilde gaan.

De buren een paar huizen verder zijn ze in zee gegaan met Besolar en zijn wel tevreden geloof ik, ook over de werkzaamheden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 14:28
TwingyTwingy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:11:
Ik zou Return on Energy nooit weer vragen. Dat was zelfs op het hoogtepunt van de markt regelrechte oplichting.
En toch heb ik goede gesprekken gehad met Marijn. Ik ben bij hen op kantoor geweest. Twee offertes laten uitbrengen. Volledige betaling achteraf wat afwijkt veelal. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik een dispuut heb met de bouwer van de woning over het dak.

Geen gepush door RoE. Zelfs vragen beantwoord, na het verlopen van de offertes, die ik had gesteld over een oplossing die de bouwer had aangedragen aan het dak of dat invloed zou hebben op het plaatsen van aantal zonnepanelen ed.

Ik krijg in ieder geval geen gevoel bij ze van cowboys.

Eentje verderop "BC zonnepanelen", zag daar veel negatieve reviews op google. Nooit met ze in gesprek gegaan. Buren wel, 50% aanbetaald en failliet en ik had ze nog gewaarschuwd maarja.

[ Voor 13% gewijzigd door mgizmo op 07-11-2023 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Mijn buren hadden me BC aangeraden vandaar dat ik het traject was ingegaan. Maar toen ik de reviews las ben ik afgehaakt.

We hadden van hun een hele prettige verkoper over de vloer. Dat trekt mensen dan toch over de streep.

Heb nu een offerte van Besolar in de mail voor 8x Longi 430 Wp + Goodwe 3000-XS voor 4600 euro. Is nog niet heel scherp heb ik het idee.

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 07-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:13

Tubby

or not to be

Op onze vorige woning (2018) had ik ook vrij breed uitgevraagd en uiteindelijk toch maar platgeslagen op financieel rendement en ben toen voor Ikea (installatie door SolarCentury) gegaan.

Dat was toen wel een Goodwe omvormer en vond (vind nog steeds) die software wel net-niet, maar het werkt wel "gewoon". In die hele periode (t/m 2022) wel een keer de wifi adapter moeten vervangen omdat die stuk was gegaan.

Nu in onze huidige woning de panelen laten installeren door Coolblue en dat ging erg soepel, vooral erg fijn dat ze ook duidelijk konden zijn in wanneer ze dan daadwerkelijk konden installeren. Maar ze waren wel iets duurder (deels omdat ik zelf EnPhase wilde)

Ter vergelijk voor jouw offerte, die van Coolblue (eind 2022) bij mij was voor 18x 400wp met EnPhase IQ7+ in totaal €9285. Destijds waren hun wel onderscheidend dat ze ook voorraad / installatie capaciteit hadden en dus direct konden inplannen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tubby op 07-11-2023 12:39 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Kan beter, ook al bij Solar bouwmarkt een offerte opgevraagd? Bij een simpele string opstelling moet je echt wel op minder dan een euro per wpp uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 14:28
FreakNL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:34:
Mijn buren hadden me BC aangeraden vandaar dat ik het traject was ingegaan. Maar toen ik de reviews las ben ik afgehaakt.

We hadden van hun een hele prettige verkoper over de vloer. Dat trekt mensen dan toch over de streep.

Heb nu een offerte van Besolar in de mail voor 8x Longi 430 Wp + Goodwe 3000-XS voor 4600 euro. Is nog niet heel scherp heb ik het idee.
Ik zie nu pas op basis van je reactie dat BC ook in je rijtje staat. En dat van andere ervaringen uitgaan, snap ik, maar de ene buur/kennis is anders dan de andere. Mijn buren zouden niet weten waar ze naar moeten kijken of het goed aangelegd is. Alleen het menselijke contact is dan zichtbaar, zoals inderdaad een prettige verkoper.
Mijn buren hadden zelfs nadat ik gewezen had op de reviews ("je bent wel erg kritisch hoor" krijg je dan als feedback), ze toch gesproken hierover en het gesprek ging goed. Over ervaringen dat ze niet langskwamen ed werd mooi verkocht door aan te geven dat ze gebeterd zijn, oude reviews als het alsnog fout zou gaan met toezeggingen, dat de klant dan het gemiste opbrengst alsnog zou krijgen.

Hop, over de streep getrokken. Weg 5k ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
PV Boer heeft de offerte scherper gemaakt. Nu 8x Longi lr5-54htb 430 Wp + Goodwe 3000-XS voor 3900.. Dat is 1.13/Wp.

Ik ben daar best wel tevreden over, ik denk dat ik met hen iig verder ga voor de schouw.

3900 is eigenlijk geen geld... De berekening is bij mij ook anders, ik kijk niet naar de TVT eigenlijk. Ik kijk wat die 3900 mij oplevert aan direct rendement. En dat is al snel meer dan de bank, aflossen of beleggingen, zeker op korte termijn. En dan gaat het ook nog om geld wat (als ik het niet uitgeef) boven de VRH grens ligt...

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 15-11-2023 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Besolar net over de vloer gehad;

- 8x430wp (4 per kapel) past met gemak.
- omvormer (goodwe 3000-xs)
- ze gaan geen kabel trekken maar maken gebruik van een PV verdeler op de groep vd wasmachine (kabel is 3x2.5mm)
- ik heb nu 8 groepen verdeeld over 2 ALS. (1 fase) Er komt 1 ALS bij met 1 automaat (Volgens schouw maar waarom eigenlijk? zie **)

Voor de laatste is gewoon ruimte maar is een aardlekautomaat niet beter? Of is de voorgestelde oplossing ook prima? Ik dacht trouwens dat je een “dubbele” automaat nodig had maar volgens de schouwer is het gewoon een enkele.

Een pv verdeler zorgt wel voor minder rommel buiten met een kabel aan de gevel. Maar zijn daar nog nadelen van verder?

Ik heb alles van ABB in de meterkast maar ze werken zelf met emat. Heb gezegd dat ze het uniform moeten houden dus ABB

**
Ik had niet de tegenwoordigheid van geest maar moet er met een pv verdeler überhaupt iets aan mijn meterkast gebeuren ?? (Bedenk ik me nu). Dat lijkt me niet namelijk. Dus wat die vent dan weer zat te lullen weet ik niet…. of zouden ze de PV op een aparte ALS willen? Anyways, ik krijg de afdeling verkoop nog aan de telefoon dus dan vraag ik het wel… Of ik mail de verkoper zometeen proactief…

/edit update!!
Wasmachine groep wordt een distributie-groep. Er is dus geen sprake van een extra ALS in de meterkast. Op zolder komt op de wasmachine-kabels een Eaton PV verdeler met twee WCDs en aardlekautomaten. Dus geen ALS in de mekerkast op die “groep” maar boven. Prima dus.

Plaatsen aanstaande maandag

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 04-12-2023 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
En ze liggen erop.

Mannen hebben netjes gewerkt verder.

Heb al 0.9kwh opgewekt :+

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:24

ErikVers

e-Duurzaam

FreakNL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 04:00:
Een kick van mijn eigen oude topic.

Ik heb (ten opzichte van boven) nog een ander bedrijf over de vloer gehad maar die verkoper had ik totaal geen klik mee.. Rare vent en was ook binnen 5 minuten weg.. Nu hoeft dat niks te zeggen, dus ik ben toch maar even verder gegaan (reviews op Google waren goed).

Ik had echter nog wat extra vragen en daar werd ook weer heel laks op gereageerd (geen antwoord). Later kreeg ik ineens een telefoontje of de installatie op datum-X nog door kon gaan. Ik zeg: "Ik heb nog wat vragen openstaan, daar wil ik eerst antwoord op". Zou ik over teruggebeld worden. Weer een maand niks gehoord en toen belden ze weer. Ik heb toen gezegd dat ik niet met dozenschuivers in zee wil gaan.

Toen was ik er even helemaal klaar mee en heb er een paar maanden niks meer mee gedaan.

Inmiddels ben ik tot het besluit gekomen dat ik er niet al te veel geld meer aan uit wil geven en het systeem derhalve zo simpel mogelijk wil maken. Dus "gewoon" 8 in string op dezelfde helling. Ik heb toch geen schaduw..

Pak ik de oude offertes er eens bij en na wat verder onderzoek kom ik erachter dat er 2 failliet zijn inmiddels, waarvan ik er bij 1 al heel ver in het proces zat en bijna had aanbetaald maar toen nog even de (slechte) reviews tegenkwam. De andere had juist hele goeie reviews!

Dus ik ga maar op zoek naar een betrouwbare partij waarbij ik niet hoef aan te betalen en die me ook niet "stuurt" naar micro-omvormers of optimizers (lijkt me helemaal niet nodig in mijn geval)

In de mo tags hieronder "gewoon" de bedrijfsnamen erbij...

***members only***
toon volledige bericht
*knip* dat is niet de bedoeling

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 28-12-2023 09:25 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Pagina: 1