Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.802 views

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:42

Snow_King

Konijn is stoer!

CarJunkyXL schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:12:
[...]

Staat niks bij hoeveel ze hebben neergehaald, maar nos zegt dit over de aanval van vannacht:

Explosies gemeld in Kiev, op veel plekken in het land luchtalarm

In Kyiv zijn op meerdere plekken explosies, meldt burgemeester Klitsjko. In het oosten van de Oekraïense hoofdstad is brand uitgebroken. Die zou zij ontstaan nadat er puin van een gebouw was gevallen. Eerder in de nacht ging op veel plekken in Oekraïne het luchtalarm af. Rusland zou raketten vanaf de Kaspische Zee hebben gelanceerd.

Over schade of slachtoffers is nog niets bekend.
[Twitter: https://twitter.com/KyivIndependent/status/1659056865349890048]

Alles zou dus weer zijn neer gehaald 8) 8)

Moet ook frustrerend voor die Russen zijn (lekker voor ze!)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwYt9KWWYAAz0fU?format=jpg&name=medium

Veel artillerie vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:13
Providentia schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:23:
[Twitter]

Hopelijk is Oekraine net zo succesvol als twee nachten geleden met het neerhalen van alle raketten.
Vanaf hoe snel na airborne is zoiets bekend?
Of is er ook al iets bekend bij het taxieen.

En wie weet/meldt dit zo snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:33
Nm de tekst erbij gemist

[ Voor 6% gewijzigd door Snowhite0901 op 18-05-2023 07:50 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Resultaat van de raketten gister op Odesa:
On the evening of May 17, 2023, Russian invaders launched a missile strike on the city of Odesa. One civilian was reported killed and two injured.
https://www.ukrinform.net...sile-strike-on-odesa.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:48:
[...]

[Twitter]

Alles zou dus weer zijn neer gehaald 8) 8)

Moet ook frustrerend voor die Russen zijn (lekker voor ze!)
Dit keer waren er geen ‘moderne’ raketten bij blijkbaar:
Presumably, the enemy fired the Kh-101/555 cruise missiles, and used reconnaissance unmanned aerial vehicles (UAVs) over the capital city afterwards.
https://www.ukrinform.net...itary-administration.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:44
YakuzA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:47:
[...]

Dit keer waren er geen ‘moderne’ raketten bij blijkbaar:

[...]
https://www.ukrinform.net...itary-administration.html
Ik lees op Telegram dat één raket een fabriek heeft geraakt. Geen idee wat er gemaakt werd, maar dat alles neer gehaald is blijkt niet helemaal te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
technoaddict schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:53:
[...]

Ik lees op Telegram dat één raket een fabriek heeft geraakt. Geen idee wat er gemaakt werd, maar dat alles neer gehaald is blijkt niet helemaal te kloppen.
Refereren die niet naar wat geraakt was bij Odessa?
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"

Die je quote is alleen van de aanval op Kyiv.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 18:44
YakuzA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:54:
[...]

Refereren die niet naar wat geraakt was bij Odessa?
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5"

Die je quote is alleen van de aanval op Kyiv.
Ah klopt, ging over de aanval op Odessa.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:58
Partizanen weer in actie:

De spoorlijn tussen Sebastopol en Simferopol is opgeblazen. Sebastopol kan niet meer per trein bevoorraad worden.

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 18-05-2023 09:52 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:51:
Partizanen weer in actie:

[Twitter]

De spoorlijn tussen Sebastopol en Simferopol is opgeblazen. Sebastopol kan niet meer per trein bevoorraad worden.
Als er een trein bij ontspoord is is dat goed nieuws. Alleen het opblazen van een spoor is helaas snel gefixt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Garyu schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Als er een trein bij ontspoord is is dat goed nieuws. Alleen het opblazen van een spoor is helaas snel gefixt.
Er was een trein slachtoffer, te zien in de foto's bij de tweet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Er was een trein slachtoffer, te zien in de foto's bij de tweet.
Klopt. Maar als je geen rekening houdt met beveiligingssystemen en bereid bent om diesel locs in te zetten, dan is spoor ontzettend eenvoudig te herstellen.
Een serieuze brug of tunnel is een heel ander verhaal, wisselcomplexen ook. Maar rechtdoor-spoor op talud is maximaal een paar dagen werk.
Goed dat het gedaan is hoor overigens, maar het zijn speldenprikken.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 18-05-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vincent_1971 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Ja zie de diverse filmpjes. Patriot staat in de woonwijk niet bij militaire doelen.
Mag ik dat twijfelachtig vinden? Naast een woonwijk, prima. Maar erin?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Training van 1 brigade in Zweden is binnenkort afgerond:

https://www.thetimes.co.u...ions-objectives-9srbnml7h

[ Voor 54% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2023 10:41 . Reden: binnenkort weg gestreept, 2e link toegevoegd ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:31:
[Embed]
Enig idee wat voor aantallen dat dan behelst?

NL 2000-3000 lees ik.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
YakuzA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:31:
[Embed]
Zo te lezen in die tweet al returned

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Enig idee wat voor aantallen dat dan behelst?

NL 2000-3000 lees ik.
Volgens mij had UA brigades van rond de 4000.
Kan me herinneren dat ze het pas hadden over 40.000 mensen die samen 8 of 9 nieuwe brigades gingen vormen?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54
YakuzA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Volgens mij had UA brigades van rond de 4000.
Kan me herinneren dat ze het pas hadden over 40.000 mensen die samen 8 of 9 nieuwe brigades gingen vormen?
Tis ook antwoord op de vraag: waar is het tegen offensief. Ze zijn simpelweg niet klaar en zullen maximale slagkracht willen verzamelen voor ze aan de slag gaan.

UA bouwt nu sneller offensief vermogen op dan Rusland defensief, daarom is het zoet houden van Rusland in het oosten zo belangrijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:41:
[...]
daarom is het zoet houden van Rusland in het oosten zo belangrijk.
Ik plakte hier gisteren een filmpje van Combat Veteran Reacts. De situatie rond Bakhmut is een speciale. De flanken worden beheerd door het reguliere Russische leger en zijn zwak. Prigozhin wilde Bakhmut verlaten maar mocht dat niet. Dus nu gaan ze all-in. De best getrainde troepen zijn nu in Bakhmut, bezig om het straat voor straat te veroveren.

Het ultieme doel van UA is nu om een omsingeling van Bakhmut te bewerkstelligen door via de flanken achterom te gaan. Daarna zit de Russische creme-de-la-creme opgesloten. Via het noorden door Yahidne te pakken en via het zuiden door Klischiivka te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BeaM-R schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:44:
Draadje over de erbarmelijke staat van de medische zorg bij het Russische leger. Volgens Artem Katulin, hoofd van het Kalashnikov Center for Tactical Medicine, overlijdt meer dan de helft van de Russische soldaten door onvoldoende medische zorg.

[Twitter]
Right, dit was al eerder bekend btw (gerapporteerd in Soledar en Bakhmut), kunnen we nu eindelijk eens ophouden met die 200k 'liquidated' te bagatelliseren?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:09
Hoe interessant de patriot discussie ook is, hieronder een kleine reminder.
teacup schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:28:
[modbreak]
Daar het nieuws hierover nu wat opdroogt wil ik voorstellen een eventuele vervolgdiscussie te voeren in Wapens en wapensystemen. Zo kan de focus hier weer gelegd worden op de actualiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 09:55
Wat ik persoonlijk fascinerend vind is dat Rusland zo slecht doorgedrongen lijkt te zijn qua informatie in Oekraïne. Hoe kunnen ze niet weten waar Oekraïense commandocentra zitten bijvoorbeeld. Ook al zijn dat nieuwe plekken die de laatste jaren gebouwd zijn. De bekende locaties uit de Sovjettijd hebben ze vast al in de nacht van 23 op 24 februari 2022 aangevallen. Dan nog steeds moet het relatief makkelijk voor ze zijn om informatie over dat soort zaken op te halen. Hetzelfde op een lager niveau inzake huidige locaties van Patriotsystemen bijvoorbeeld. Ik zou heel veel eyes on the ground verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

PLAE schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:31:
Wat ik persoonlijk fascinerend vind is dat Rusland zo slecht doorgedrongen lijkt te zijn qua informatie in Oekraïne. Hoe kunnen ze niet weten waar Oekraïense commandocentra zitten bijvoorbeeld. Ook al zijn dat nieuwe plekken die de laatste jaren gebouwd zijn. De bekende locaties uit de Sovjettijd hebben ze vast al in de nacht van 23 op 24 februari 2022 aangevallen. Dan nog steeds moet het relatief makkelijk voor ze zijn om informatie over dat soort zaken op te halen. Hetzelfde op een lager niveau inzake huidige locaties van Patriotsystemen bijvoorbeeld. Ik zou heel veel eyes on the ground verwachten.
Ik meende dat die commandocentra diep onder de grond zaten (zal wel erfenis van de Koude Oorlog zijn). Rusland zal de locatie ongetwijfeld kennen maar zonder kernwapens doe je daar niet veel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Ik meende dat die commandocentra diep onder de grond zaten (zal wel erfenis van de Koude Oorlog zijn). Rusland zal de locatie ongetwijfeld kennen maar zonder kernwapens doe je daar niet veel aan.
Vziw heeft Rusland geen equivalent van de bunker buster (en gelukkig maar).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 13:59

Bever!

3

Jerie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:35:
[...]

Vziw heeft Rusland geen equivalent van de bunker buster (en gelukkig maar).
KAB-1500L-Pr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 18:33
Jerie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Right, dit was al eerder bekend btw (gerapporteerd in Soledar en Bakhmut), kunnen we nu eindelijk eens ophouden met die 200k 'liquidated' te bagatelliseren?
Nee. Want als je daarmee 'dood' bedoelt is dat getal nog steeds dikke onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
PLAE schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:31:
Klopt, Rusland heeft barslechte informatie over het slagveld. Dat zie je ook terug in hun gedrag. Maar daar zit de kracht van Rusland niet. De kracht van Rusland zit 'm, naast bijvoorbeeld artillerie spraying, in propaganda en desinformatie. Op hun eigen bevolking is dat geraffineerd, maar ook in het Westen in de vorm van (met name maar niet enkel) alt-right. Het is ook equivalent aan verstoren. Bijvoorbeeld jamming van signalen of (D)DoS is gewoonweg veel makkelijker dan daadwerkelijk de signalen opvangen en lezen of ook manipuleren. Bijvoorbeeld via een digitale of fysieke MITM of kwetsbaarheden in de soft- en hardware.
De bekende locaties uit de Sovjettijd hebben ze vast al in de nacht van 23 op 24 februari 2022 aangevallen.
De Oekraïners hadden geanticipeerd op de aanval. Zelensky wist dat Rusland het land binnen zou vallen, maar straalde vertrouwen uit dat ze het niet zouden doen om paniek te voorkomen. Dit heeft achteraf zo z'n vruchten afgeworpen, ga ik nu verder even niet op in. Daarnaast waren bijvoorbeeld de vliegtuigen geëvacueerd, dat dan weer wel. Maar de kracht van de aanval was dan ook met name op gebied van signal interference / EW middels hacking (bekend is dat Microsoft hierbij heeft geholpen deze aanval af te slaan; ongetwijfeld waren er meer partijen betrokken). Verder als de Oekraïners niet Hostomel onklaar hadden gemaakt dan hadden de Russen een luchtbrug. Dus moesten ze maar met hun colonne komen van 60 km. Zonnebloemen, lood om oud ijzer... de rest is geschiedenis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Avalaxy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Nee. Want als je daarmee 'dood' bedoelt is dat getal nog steeds dikke onzin.
Wel, want iedere soldaat die niet serieus is verwond gaat gewoon terug naar het front, en de soldaat die wel serieus is verwond wordt... tja, afgemaakt. Had je maar niet gewond moeten raken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:52:
[...]
Ik plakte hier gisteren een filmpje van Combat Veteran Reacts. De situatie rond Bakhmut is een speciale. De flanken worden beheerd door het reguliere Russische leger en zijn zwak. Prigozhin wilde Bakhmut verlaten maar mocht dat niet. Dus nu gaan ze all-in. De best getrainde troepen zijn nu in Bakhmut, bezig om het straat voor straat te veroveren.

Het ultieme doel van UA is nu om een omsingeling van Bakhmut te bewerkstelligen door via de flanken achterom te gaan. Daarna zit de Russische creme-de-la-creme opgesloten. Via het noorden door Yahidne te pakken en via het zuiden door Klischiivka te pakken.
Prigozhin wil zo snel mogelijk Bakhmut ‘afronden’ zodat ze daar weg mogen roteren en het reguliere leger daarna daar de scepter gaat zwaaien.

(Zolang die omsingeling pas lukt nadat hij weg is, vind hij alles prima. )

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2023 12:08 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
ph4ge schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Het punt is dat we weten dat het aan de Oekraïnse kant aan het opraken is en we niet moeten gokken dat het bij de Russen nog eerder op is. Zeker omdat er genoeg goedkope wapens zijn die niet zo snel op zullen gaan en het de Russische luchtmacht in het spel brengt die amper ingezet is tot nu toe.
Weten wij dan dat het aan het opraken is bij Oekraine? EU en US doen er volgens mij alles aan om dat te voorkomen, tuurlijk roept oekraine dat ze te weinig hebben van alles in de hoop om gewoon meer te krijgen.
Zou ook goed kunnen dat ze nog een prima voorraad hebben dat weten wij als leken echt niet.

Playstation 5

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54

Hij is zich bewust van z'n risico op omsingeling. Gaat niet zover komen als UA er in blijft slagen de flanken terug te dringen - ze zullen de stad dan evengoed verlaten.

Er is blijkbaar ook geen sprake van een offensief, maar van een falend Russische verdediging.

[Twitter: https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1659132779043405825?s=20]

Met interactief kaartje, volgens de Russische zijde.

Ondertussen is er een trein met gestolen graan uit UA ontspoord:

En/of wapens volgens dit bericht. Enfin, what is train doin?

Jerie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Wel, want iedere soldaat die niet serieus is verwond gaat gewoon terug naar het front, en de soldaat die wel serieus is verwond wordt... tja, afgemaakt. Had je maar niet gewond moeten raken.
Ik probeer een nieuwsbericht terug te vinden vanuit Rusland waarin men stelt dat de helft van de gewonde opgenomen soldaten dit overleeft door een gebrek aan medische zorg. Ik kan het niet vinden op het moment en deel het zodra ik het heb - of iemand anders het kan vinden. Eerder zagen we al berichten waarbij Russische commandanten zouden hebben gezegd dat als je gewond raakt dit je doodvonnis is, zie je regelmatig beelden van Russische soldaten zichzelf van het leven beroven na gewond te zijn geraakt en laten ze elkaar ook gewond achter (tot het hoogtepunt waarin je een gewonde soldaat beroofd ziet worden van z'n uitrusting door z'n kamaraden die er vervolgens zonder hem vandoor gaan).

Hoewel ik de propaganda waarde van de door UA geraporteerde data absoluut zie - kun je ook maar moelijk voorbij gaan aan het feit dat men in Rusland gewoon geen waarde hecht aan het leven van hun soldaten. De wijze van oorlogsvoeren is destructief voor mensenlevens, maar ook de 'nazorg' bestaat uit een vrij zekere dood.

Het blijft dus koffiedik kijken, omdat we niet weten wat er in Rusland en bezet gebied precies gebeurt en hoeveel soldaten nog overlijden aan hun verwondingen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:21
Stylze schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Weten wij dan dat het aan het opraken is bij Oekraine? EU en US doen er volgens mij alles aan om dat te voorkomen, tuurlijk roept oekraine dat ze te weinig hebben van alles in de hoop om gewoon meer te krijgen.
Zou ook goed kunnen dat ze nog een prima voorraad hebben dat weten wij als leken echt niet.
Nouja, dat hebben het Pentagon en Csis berekend, dus zal zeker een kern van waarheid in zitten. Het is naïef om er maar gewoon van uit te gaan dat dit soort autoriteiten er naast zitten.

Dat de discussie over F16s nu echt op gang komt is er ook niet los van te zien. IRIS T is shory/medium range en niet te vergelijken, bovendien ook schaars. Die zijn nuttiger om militaire doelen te beschermen.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 18-05-2023 12:43 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 09:55
Jerie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Klopt, Rusland heeft barslechte informatie over het slagveld. Dat zie je ook terug in hun gedrag. Maar daar zit de kracht van Rusland niet.
Maar met veel mensen die toch Rusland steunen in UA mag je meer verwachten. Dat beperkt(e?) zich niet tot wat volk in de Donbass.
Daarnaast waren bijvoorbeeld de vliegtuigen geëvacueerd, dat dan weer wel.
Wat ik begrepen hebt wist de NAVO het eind '22 zeker doordat er plasma werd geregeld voor de oefeningen van de Russen rond UA. Bij een oefening heb je geen plasma nodig.

Hoe om te gaan met luchtmacht blijft ook fascinerend idd. Al is er wel iets vernietigd op de grond. Ben zelf in het noorden van Finland wel eens een recht stuk weg tegengekomen met aan de uiteinden een soort onderhoudsplekken. Dat is puur zodat de luchtmacht alternatieven heeft voor vliegvelden in tijden van nood. Dat zullen ze in UA ook geregeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Je spreekt jezelf een beetje tegen, als je ze alleen zelf nodig hebt en niet verkoopt aan het buitenland, dan is er ook geen prijs die het buitenland betaalt. Je kan het ook niet direct met een pizza vergelijken, want als je pizza bij Domino's te duur is, dan kan je alsnog naar New York Pizza. Domino's kan er dus een zekere winst op maken tot hun publiek naar NYP gaat. Dat heet concurrentie en dat is een idee wat Rusland niet kent. Je kan je hooguit afvragen of de prijs kunstmatig hoog gehouden wordt zodat een Oligarch zijn zakken kan vullen.

Laat ik afsluiten met de gedachte dat het dure dingen zijn, misschien is de voorraad beperkt. De voorraad is sowieso moeilijk aanvulbaar en alle bluf van het wonderwapen is neergehaald met een Patriot. :)
De prijs is wel van belang, maar niet echt. Het gaat inderdaad om de productie capaciteit. Daarnaast dan om de onderscheppingskans, als de patriot echt een hoog percentage neer kan halen is de raket irrelevant.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

pro_6or

amateur_60r

T-Forever schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:19:
[...]

En toch krijg ik niet uitgekeerd van de verzekering als ik vertel dat de deur van het slot was, toen m'n kot was leeggehaald.

We doen alsof het allemaal zo simpel is, maar dat is het niet...
Gelukkig stond kot Oekraïne op slot toen het leeg geroofd werd dus eigenlijk was het wel vrij simpel.

Rusland is 100% aansprakelijk. Al de rest is Russische propaganda. Al sinds 2014.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Stylze schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Ben het niet met je oneens

aanvullend dus, als jij een RU UAV/tank/heli oid ziet heb je liever "iets" dan "niets" om het uit te schakelen op dat moment is zelfs die 1.000.000 kostend ding tegen de 100 kostende welliswaar "zonde van de $$$" maar zolang jij niet weet of het een "wc red" of burgers ga je gewoon als UA soldaat niet een seconde nadenken over wat je nu inzet.

het is wel makkelijker als je met een team zit die genoeg in de voorraden zit en dus middelen .. maar zie dat maar eens logistiek technisch overal op peil te houden .

het vecht ook stukken (geruststellender) als je weet dat je een berg voorraad hebt en min of meer tot 2030 en 24x7 de trekker ingedrukt kan houden dan niet weten of je morgen nog genoeg hebt..

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

T-Forever schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:19:
[...]

En toch krijg ik niet uitgekeerd van de verzekering als ik vertel dat de deur van het slot was, toen m'n kot was leeggehaald.

We doen alsof het allemaal zo simpel is, maar dat is het niet...
Huh? De inbreker is dan toch nog steeds de dader die de volledige schuld draagt?

Dat verzekeringsmaatschappijen van alles doen om onder uitkeringen uit te komen heeft daar weinig mee te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
ph4ge schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Het punt is dat we weten dat het aan de Oekraïnse kant aan het opraken is
Oh, 'weten' we het nu plotseling wel? Nogmaals de vraag dan maar: op basis van welke recente cijfers? :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:21
Tens schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Oh, 'weten' we het nu plotseling wel? Nogmaals de vraag dan maar: op basis van welke recente cijfers? :?
Nogmaals, dat is de analyse van oa het Pentagon (leaks) en CSIS.

We kunnen dit ook wel in twijfel trekken, maar dan heeft een discussie topic überhaupt geen zin. Dichterbij feiten dan dit soort bronnen kom je niet.

De Russen zullen maar wat blij zijn als we Oekraïne niet de wapens leveren die ze nodig hebben omdat we liever zelf wat feiten verzinnen dan luisteren naar experts.

[ Voor 16% gewijzigd door ph4ge op 18-05-2023 12:51 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:46:
[...]

We kunnen dit ook wel in twijfel trekken, maar dan heeft een discussie topic überhaupt geen zin. Dichterbij feiten dan dit soort bronnen kom je niet.
Inmiddels een verouderde analyse van 3-4 maanden, die bovendien gebaseerd is op bewezen gemanipuleerde documenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het probleem van die informatie is dat het wellicht verouderd is.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de betreffende regeringen zo een stuk inzien en dan fluitend er niks aan gaan doen. Dat komt niet helemaal overeen met de basiscompetenties die ze tot nu toe hebben laten zien, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:06:
[...]

Dat heet concurrentie en dat is een idee wat Rusland niet kent. [...]
Weinig, ja, maar er is wel bijvoorbeeld verdeel en heers op een manier die wij dan weer niet kennen (bijv Russische leger en de PMCs). In de VS is er ook competitie tussen USAF, USMC, USA, enz. Dat zijn de grootste legers in de wereld :+

Mikoyan en Sukhoi enzo zijn juist samengevoegd twee decennia geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:11:
Ik probeer een nieuwsbericht terug te vinden vanuit Rusland waarin men stelt dat de helft van de gewonde opgenomen soldaten dit overleeft door een gebrek aan medische zorg. Ik kan het niet vinden op het moment en deel het zodra ik het heb - of iemand anders het kan vinden. Eerder zagen we al berichten waarbij Russische commandanten zouden hebben gezegd dat als je gewond raakt dit je doodvonnis is, zie je regelmatig beelden van Russische soldaten zichzelf van het leven beroven na gewond te zijn geraakt en laten ze elkaar ook gewond achter (tot het hoogtepunt waarin je een gewonde soldaat beroofd ziet worden van z'n uitrusting door z'n kamaraden die er vervolgens zonder hem vandoor gaan).

Hoewel ik de propaganda waarde van de door UA geraporteerde data absoluut zie - kun je ook maar moelijk voorbij gaan aan het feit dat men in Rusland gewoon geen waarde hecht aan het leven van hun soldaten. De wijze van oorlogsvoeren is destructief voor mensenlevens, maar ook de 'nazorg' bestaat uit een vrij zekere dood.

Het blijft dus koffiedik kijken, omdat we niet weten wat er in Rusland en bezet gebied precies gebeurt en hoeveel soldaten nog overlijden aan hun verwondingen.
Zeker gezien de gespreken en informatie die je ons gaf in het begin sta ik verbaast van (bovenstaande) insteek van jou.

Of de Rus die zichzelf van het leven berooft omdat hij met een kogelwond er gratis 1 bij krijgt als medicijn bij terugkomst, Of gelooft dat UA hem nog even gaat martelen als ze hem "gevangennemen" en daarom een granaat onder zijn kin/hoofd klemt .. vond ik al erg genoeg om de filmpjes ervan te zien die al weken rondzwerven ..

Enige wat je terloops op kan merken IMHO is dat de eerst komende jaren rusland eerder zal krimpen dan groeien wegens de weinige russen die verwekt zullen worden ... maar daar waren we het al maanden terug over eens denk ik zo. Of we dit goed/slecht vinden laat ik maar in het midden.

Eerlijk gezegd helpt dit Oekraine meer denk ik zo .. immers als je een loopgraaf/gebouw moet clearen is de kans groot dat de vijand als je dichtbij genoeg bent vanzelf "boem" doet .. ipv dat je close quater combat gaat doen, dan word het min of meer een sport om dicht bij genoeg te komen .. en hoef je veel minder munitie te verspillen bij wijze van spreken.
Immers die russische soldaat gooit de laatste granaat/kogel oid niet naar je toe maar bewaart het voor zichzelf (en is gefocused op andere dingen dan de tegenpartij)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
[...]

De Russen zullen maar wat blij zijn als we Oekraïne niet de wapens leveren die ze nodig hebben omdat we liever zelf wat feiten verzinnen dan luisteren naar experts.
Niet recent, en je bedoelt die door Rusland geredigeerde leaks?

Want wij bepalen wat er geleverd wordt? >:)

Geloof niet dat ik hier nog serieus verder kan. Ik laat het verder hierbij. fijne dag.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
handmatige demining:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ph4ge schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:01:
[...]

Wat het Westen wel heeft is vliegtuigen om de lucht mee te verdedigen, maar daar is met name de VS nog niet klaar voor. Dat moet naar mening niet te lang gaan duren, ondanks dat Oekraïne nu nog stand houdt in de lucht en Rusland wellicht niet bij machte is te profiteren van minder Oekraïnse luchtverdediging.
De VS is daar echt wel klaar voor, die bekijken alleen per dag/week/maand wat er daadwerkelijk nodig is in Oekraine. Je ziet dat gezien de huidige stand vliegtuigen belangrijk beginnen te worden. En precies daarom zie je dat momenteel de discussie om de F16s bezig is. Zeker vanuit de VS zijn het allemaal geen dingen die toeval zijn, die bekijken vooral wat er nuttig en nodig is. Sowieso geeft de VS niet zoveel om F16s omdat ze allang de volgende generatie fighters hebben waardoor de F16 verouderd is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:14:
[...]

De VS is daar echt wel klaar voor, die bekijken alleen per dag/week/maand wat er daadwerkelijk nodig is in Oekraine. Je ziet dat gezien de huidige stand vliegtuigen belangrijk beginnen te worden. En precies daarom zie je dat momenteel de discussie om de F16s bezig is. Zeker vanuit de VS zijn het allemaal geen dingen die toeval zijn, die bekijken vooral wat er nuttig en nodig is. Sowieso geeft de VS niet zoveel om F16s omdat ze allang de volgende generatie fighters hebben waardoor de F16 verouderd is.
Je zei?

https://www.volkskrant.nl...elijke-explosie~b7ebc0f3/
De Verenigde Staten geven Europese landen geen toestemming om Oekraïense piloten op te leiden om in F-16’s te vliegen. Dat zegt een hooggeplaatste Oekraïense bron tegen The New York Times. De toestemming is nodig omdat de vliegtuigen geproduceerd worden door het Amerikaanse Lockheed Martin.

[...]

Washington is echter zeer terughoudend als het gaat om moderne gevechtsvliegtuigen. De Amerikanen vrezen escalatie van de oorlog en wijzen bovendien op de langdurige training die piloten nodig hebben om met de straaljagers bekend te raken. Zolang de Verenigde Staten geen groen licht geven mogen Oekraïense piloten geen testvluchten uitvoeren in F-16’s. Westerse bondgenoten kunnen hen dan alleen de technische opleiding op de grond bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Wacht maar af, die toestemming komt er binnenkort wel.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Men lijkt inderdaad niet te willen:

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:36

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Oke, zojuist een sloot reacties naar Wapens en wapensystemen verplaatst. De discussie is te groot en te dominant. Afgezien van enkele posts met droge feiten van afgelopen nacht is ze daarom verplaatst.

Ik zie een aantal dingen gebeuren
  • we lezen niet geweldig - de eerste raketdiscussiepost werd enkele posts na de vorige modbreak geplaatst. In die modbreak werd gevraagd de verdere discussie in Wapens en wapensystemen verder te voeren. Maar nee, we gaan gewoon stoïcijns door.
  • we lezen niet geweldig - de discussie herhaalt zich. Lezen jullie je wel in of hops je gewoon in de discussie op de laatste post? Bedenk jezelf even dat het argument dat je net hebt bedacht al door 5 anderen ook zal zijn bedacht. Dan heb je op zich wel een argument, maar is ze niet meer relevant in de discussie.
  • ik zie omkeerargumenten langs komen - kip of het ei, ei of de kip...Het mooie is van die posts is dat ze zo veilig zijn, typische complottheorieën, geen bewijs voor aan te dragen, bewijzen hoeven we het dus niet.
  • ik zie vragen langskomen - vragen die werken als een hondenfluitje voor anderen. Ook heel comfortabel zo'n vraag. Maar kom ook eens met informatie om je vraag van wat achtergrond te voorzien. Anders wordt het pingpongen en komen we op het verzamelen van informatie geen bal verder.
  • bronnen zijn niet nodig? De brondichtheid (of moet ik zeggen dunheid) is in deze discussie slecht.
  • er zijn de nodige passerende bezoekers die wat minder vaak langskomen. Specifiek aan deze bezoekers: het Oekraïne conflict is een gevoelig onderwerp. Zomaar een argument in de strijd gooien zonder zelf in de gebeurtenissen van het afgelopen half jaar ingelezen te zijn heeft het risico dat je argument geen steek houdt en zo discussieverstorend werkt, juist door de gevoeligheid van het onderwerp. Misschien dat dit in andere fora wel getolereerd wordt, maar hier niet. Ga je eerst dus inlezen voordat je reageert.
  • Er zijn nu posts verplaatst. Dit kost de nodige tijd. Er zijn ook topic reports over de inhoud van posts geplaatst, die komen later aan bod.Ook de capaciteit van moderatie is eindig.
Ik vind het oprecht jammer dat we als volwassen mensen niet in staat blijken om de suggestie van de moderatie op te volgen. We zijn het er toch allemaal eens dat zo'n grote discussie verstorend werkt in een topic over dagelijkse berichtgeving?

Van nu af alleen nieuwsposts over de raketaanvallen zelf. Discussie erover verder in het Wapens en wapensystemen. En lees dat topic eerst door voordat je gaat posten. De discussie is nu minsten 3x gevoerd, de kans is dus groot dat je argument er al staat. Een duimpje volstaat dan.

Nieuwe raket discussieposts worden vanaf nu hier verwijderd

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:24:
[...]

[Twitter]
Denk dat de belangrijkste zin is:
it (the white house) has never ruled out approving a third-party transfer from another country.
https://www.ukrinform.net...-to-ukraine-politico.html
Representatives of the U.S. Department of Defense have said they will not object to the transfer of F-16 fighter jets to Ukraine by third countries.

That's according to Politico, which cites a Pentagon spokesperson, Ukrinform reports.

According to the news outlet, while the White House has repeatedly dismissed the possibility of sending the U.S. Air Force's F-16s, it has never ruled out approving a third-party transfer from another country.
Read also: No progress yet in talks on F-16 jets for Ukraine – Dutch foreign minister

When asked to comment on the possibility of other countries sending F-16s to Ukraine, a Pentagon spokesperson pointed to a January Politico article quoting a senior DoD official saying, "I don't think we are opposed" to the idea of a third-party transfer.

However, the official stressed a decision has not been made.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 14:33
Ik vind het vrij naief om te denken dat dit het hele verhaal is, vergeet niet dat rusland meeleest. Het zou me werkelijk niets verbazen als "we" (het collectieve westen) al maanden bezig zijn om de basis te leggen om Oekraiense piloten en grondpersoneel op de F16 te gaan trainen. Zeker voor het grondpersoneel is het waarschijnlijk wel handig om Oekrainers op te leiden om anderen te trainen in het Oekraiens.En voor piloten net zo goed (de voertaal in de lucht is dan wel Engels, maar een training volgen in het Engels is wel ff andere koek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:24:
[...]

[Twitter]
Niets is nog definitief? 14 leden van het Amerikaanse congres roepen Biden op in een brief om de levering te unblocken (Telegram)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

anboni schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Zeker voor het grondpersoneel is het waarschijnlijk wel handig om Oekrainers op te leiden om anderen te trainen in het Oekraiens.En voor piloten net zo goed (de voertaal in de lucht is dan wel Engels, maar een training volgen in het Engels is wel ff andere koek)
Ik denk dat grondpersoneel en piloten die geen Engels spreken kansloos zijn. Het heeft echt geen enkele zin om die op te leiden voor een F-16. Er komt zoveel documentatie bij een complex systeem als de F-16 dat je zonder goede beheersing van de taal kansloos bent. Daarnaast worden de F-16 trainingen in de VS gegeven (in Europa alleen basisopleiding) en die zullen uitsluitend in het Engels zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJvL
  • Laatst online: 11-09 18:05
Putin's "Black Sea" bunker onthuld.

Link naar artikel:

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Garyu schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Stukje spoor en een dwarsligger vervangen duurt niet zo lang idd. Daarvoor moet de ontspoorde zooi meestal wel opgeruimd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 14:33
downtime schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat grondpersoneel en piloten die geen Engels spreken kansloos zijn.
Geen Engels spreken zal inderdaad kansloos zijn, maar als ik naar mezelf kijk: mijn Engels is prima, maar als ik mag kiezen tussen een cursus in het Nederlands of in het Engels, kies ik voor Nederlands. Simpelweg omdat dat de training minder vermoeiend en dus efficienter maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Het is denk ik bekende informatie. De plannen stonden tot 2016 gewoon op internet. Het laat alleen zien hoe het brein van Putin werkt, die blijkbaar rekening houdt met een manhunt op zijn persoon.

Militair gezien heeft het denk ik geen waarde. Als UA de Krim terug heeft is het paleis binnen bereik (korste afstand 170 km), maar als ze de Krim terug hebben dan is het al zo goed als gedaan en hoef je dat paleis niet ook nog plat te gooien.

Om een analogie te maken : Hitler had ook zijn retreat in het zuiden van Duitsland, Adlerhorst. Zijn huis daar is met de grond gelijk gemaakt, net als een paar andere. Het ondergrondse tunnelcomplex en bunker bestaat nog steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat is al heel lang bekend. Het is een buitensporig duur prive paleis met de meest vreemde faciliteiten

En bereikbaar vanaf de Krim met een himars :+

Edit: dubbel min of meer, zie post hierboven

[ Voor 3% gewijzigd door Indoubt op 18-05-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik wil graag ons oude tuinhek aan UA doneren :+ je ziet dat alleen het uiterste deel van de plank/stok verloren gaat. Als de stok dus lang genoeg is, kun je die hergebruiken, ervan uitgaande dat er meer van deze gladjakkers in de buurt liggen.

Also, misschien een beetje een dooddoener maar volgens mij kun je beter een veiligheidsbril dragen. Als je weet dat je mijnen tegen gaat komen lijkt me dat geen overbodige luxe. En bovendien, wegkijken.

Ik ben zelf brildrager, en ik heb hier regelmatig profijt van in de zomer (muggen, zand, enz) tov zonder (of contactlenzen!). Ja, ik begrijp het wel dat goede ogen zonder hulpmiddel een vereiste is bij de luchtmacht. Dat is ook een functie van een zonnebril in de woestijn btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Het is denk ik bekende informatie. De plannen stonden tot 2016 gewoon op internet. Het laat alleen zien hoe het brein van Putin werkt, die blijkbaar rekening houdt met een manhunt op zijn persoon.

Militair gezien heeft het denk ik geen waarde. Als UA de Krim terug heeft is het paleis binnen bereik (korste afstand 170 km), maar als ze de Krim terug hebben dan is het al zo goed als gedaan en hoef je dat paleis niet ook nog plat te gooien.

Om een analogie te maken : Hitler had ook zijn retreat in het zuiden van Duitsland, Adlerhorst. Zijn huis daar is met de grond gelijk gemaakt, net als een paar andere. Het ondergrondse tunnelcomplex en bunker bestaat nog steeds.
Hij schijnt zich in Rusland met name per trein te verplaatsen, inclusief decoys, nagemaakte identieke kamers voor videobellen/TV. Bron is div. artikelen en intervies met die Russische veiligheidsagent die vanuit Kazachstan is gevlucht naar Turkije.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Volkskrant: Eigenaar van Nederlands defensiebedrijf aangehouden en verdacht van smokkel naar Rusland

De vd betreft de Griek Nikolaes B.
Hij zou informatie over geavanceerde technologieën hebben doorgespeeld aan Russische inlichtingendiensten.
In totaal zijn er 5 aanklachten.

Hier de samenvatting (uit het artikel):
Volgens de Amerikaanse autoriteiten kocht B. sinds 2017 meer dan tien soorten gevoelige Amerikaanse systemen in voor de Russische overheid en functioneerde hij als inkoopagent voor twee Russen die op een sanctielijst staan omdat ze werken voor Russische inlichtingendiensten. Het gaat volgens de FBI om zowel militaire goederen als spullen die zowel voor civiele als militaire doeleinden kunnen worden gebruikt. Specifiek zou B. ‘geavanceerde elektronica en geavanceerde testapparatuur voor militaire toepassingen, waaronder quantumcryptografie en het testen van kernwapens, alsmede tactische slagvelduitrusting’ naar Rusland hebben gesmokkeld.
In 2021 behaalde de Nederlandse dochtermaatschappij Aratos Systems BV de finale van een Navo-competitie voor ruimtevaarttoepassingen met een voorstel voor het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain in satellieten en ruimtevaartuigen.
Blockchain in satellieten... LOL wat een scammer.

Lekkere OPSEC ook.
Rond 2017 werd B. volgens de Amerikanen gerekruteerd door Russische inlichtingendiensten. In december van dat jaar zou hij een email hebben ontvangen van een aan Russische inlichtingendiensten verbonden bedrijf, waarin hij wordt verzocht om in zijn eentje naar Moskou te komen ‘aangezien de agenda gevoelig zal zijn’.
Het betreft een Brabants bedrijf volgens De Telegraaf. Daarnaast het bedrijf lid van de NIDV:
De Telegraaf schrijft op basis van een interne brief aan leden dat Aratos inmiddels is geschorst als lid van de NIDV, de Nederlandse koepelorganisatie voor defensiebedrijven. Een lid van de NIDV spreekt tegen de krant van ‘een mol midden in de Nederlandse defensie-industrie’.
Hij zit in Parijs vast, in afwachting van uitlevering. De websites van het bedrijf zijn uit de lucht gehaald.

Voor AI/ML heb je ofwel TPUs ofwel GPUs ofwel FPGAs nodig (die laatste zijn veel te duur dus dat doen we maar ff niet). Deze kun je gewoonweg online bestellen binnen EU, ik heb onlangs een paar Jetson Orin gekocht kwamen via Ierland netjes binnen een dag aan. Coral idem, ietsje trager :+ maar werkt prima voor Tensorflow Lite. Kun je ook prima inzetten voor recreatieve drones. GPUs zullen gamers in Rusland hebben, die zou je gewoon in beslag kunnen nemen 'voor het doel'. Maar de GRU/GROe & Co zullen vast zelf ook wel een farmpje hebben staan. Al zal dat alles dan weer niet voor embedded spul kunnen worden gebruikt (ik vraag me af wat er zo uniek is aan die koelkast chips).

Hoe dan ook, het betrof dus mensen die al eerder dan 24 Feb 2022 op de sanctielijst stonden.

Deze Nicolaes B. is trouwens niet de eerste die in NL is opgepakt sinds uitbreiding van dit conflict (20220224), zie dit Volkskrant artikel van 13 Feb 2023 over Dmitry K [1].

edit:
Addendum:

Het NOS artikel [2] noemt nog een ander bedrijf:
De eigenaar van een Grieks defensiebedrijf wordt door het Amerikaanse OM verdacht van samenzwering, fraude en smokkel van militaire goederen en technologie naar Rusland. Het bedrijf, de Aratos Group, heeft ook vestigingen in Nederland: Aratos Systems BV in Rijen en ForceApp BV in Den Haag.
[1] https://www.volkskrant.nl...ies-te-omzeilen~b5298162/

[2] https://nos.nl/artikel/24...ire-goederen-naar-rusland

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 18-05-2023 15:27 . Reden: addendum ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
dit lijkt me wellicht niet de meest handige inzet van een wapen
[Twitter: https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1659178428522807298]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 19:02

Qwerty-273

Meukposter

asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:25:
Je hebt ook nog project Riese wat tegenwoordig in Polen ligt. Een aantal plekken waar de Nazi's vele ondergrondse tunnels en ruimtes hebben aangelegd. Waarvan de daadwerkelijke bestemming onbekend is doordat de documentatie ontbreekt (het was belangrijk genoeg om er voor te zorgen dat die documentatie volledig vernietigd werd). Het zou hoogst waarschijnlijk deel gaan uitmaken van het Führerhauptquartiere netwerk, net zoals Adlerhorst.

Putin heeft zulke bunker plannen in verschillende plekken van Rusland niet van een vreemde :X

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-05-2023 15:16 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Mooie stappen weer in Bakhmut:
Ukrainian troops have advanced in parts of Bakhmut, say spokespeople.

Serhiy Cherevatyi, a spokesperson for Ukrainian troops in the east, said troops had advanced in parts of Bakhmut by more than a mile, Reuters reports.

In televised comments, Cherevatyi said: “Despite the fact that our units do not have an advantage in equipment ... and personnel, they have continued to advance on the flanks, and covered a distance of 150 to 1,700 metres (1.1 miles).”

Petro Podaru, commander of a Ukrainian artillery unit, also said troops had advanced, despite shelling from the Russian military.

Podaru said: “Now, for the most part, as we have started to advance, they are shelling all the routes to front positions, so our armoured vehicles can’t deliver more infantry, ammunition and other things,” he said
Bron: The Guardian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:10:

[...]

Volgens de filmpjes van RFU en Denys gaat het om Bakhmut prima inderdaad, ze moeten zichzelf zelfs afremmen of worden vanuit de rug beschoten omdat ze te snel gaan. Ze naderen de dorpjes ten noorden en zuiden van de stad.

Echter in Bakhmut zelf hebben ze wel gebied verloren bij dat grote blok (met name noorden), de Russen zitten op een straatlengte van de supply route.

Degenen die zeiden dat Bakhmut zou vallen gaan dus waarschijnlijk gelijk krijgen, maar.... dat waarschijnlijk hing al maanden in de lucht... en tegen welke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
Jerie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:14:
[...]

Volgens de filmpjes van RFU en Denys gaat het om Bakhmut prima inderdaad, ze moeten zichzelf zelfs afremmen of worden vanuit de rug beschoten omdat ze te snel gaan. Ze naderen de dorpjes ten noorden en zuiden van de stad.

Echter in Bakhmut zelf hebben ze wel gebied verloren bij dat grote blok (met name noorden), de Russen zitten op een straatlengte van de supply route.

Degenen die zeiden dat Bakhmut zou vallen gaan dus waarschijnlijk gelijk krijgen, maar.... dat waarschijnlijk hing al maanden in de lucht... en tegen welke prijs.
Hebben de Russen straks Bakhmut ingenomen vol met infantrie. Zijn ze compleet omsingeld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Dat is nu juist het doel. De Russen happen in het aas. Ik heb het al een paar keer uitgelegd met een filmpje erbij :) . Maar zelfs de TL;DW is aan je voorbij gegaan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:22:
Maar zelfs de TL;DW is aan je voorbij gegaan. :/
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:10:

[...]

Ik hou Twitter in de gaten voor de 2 dorpen Yahidne en Klishiivka. Consensus op Twitter is dat als deze 2 veroverd worden, het daarna over is voor Rusland in Bakhmut. Tot op heden vind ik alleen wat vage aanwijzingen en geen hard bewijs dat het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:33:
[...]

Ik hou Twitter in de gaten voor de 2 dorpen Yahidne en Klishiivka. Consensus op Twitter is dat als deze 2 veroverd worden, het daarna over is voor Rusland in Bakhmut. Tot op heden vind ik alleen wat vage aanwijzingen en geen hard bewijs dat het is gelukt.
RFU ging hier op in, die zei bij Klishiivka (ten zuiden van Bakhmut) een berg was met flink wat verdediging (loopgraven ed?). Hij verwachtte dat dat moeilijk zou worden, maar dat was het dan ook. Zie deze timestamp: YouTube: 17 May: NEW GAINS SECURED. Ukrainians Conduct a SUCCESSFUL ASSAULT |...

Wat betreft het stukje in Bakhmut (stad, niet omgeving) met flink verlies, zie deze timestamp van Denys YouTube: Update from Ukraine | Bakhmut Situation Both sides on Attack | Ruzzi...

Ze gebruiken trouwens gewoon tooling die jij en ik ook kunnen gebruiken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Bachmoet is natuurlijk al min of meer in handen van de russen. UA heeft nog een paar straten. Het voordeel is dat ze vooralsnog de russen bezig kunnen houden terwijl ze zelf via de flanken gaan.

Prigozhin ziet de bui ook hangen en roept nu publiekelijk dat reguliere russische eenheden zich aan het terugtrekken zijn en dat dit Wagner in Bachmoet bedreigd. Zie:

Wagner-baas: Russen trekken zich ten noorden van Bachmoet terug - https://nos.nl/l/2475173#UPDATE-container-69438848

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De laatste blokken in Bakhmut:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Interessant filmpje van de Moskva toen deze werd geraakt door “twee sigaretten peukjes”

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=2&utm_term=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik heb even liveuamap erbij gehaald, en die twee dorpjes aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vswKINffPyws5IKyVwy4ybrHFDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQJJPlTiBoLi2RaVe4t4ChNK.png?f=fotoalbum_large

Zeker als Yahidne (bovenste) wordt ingenomen zou dat erg significant zijn, gezien dat zo ongeveer vast zit aan Bakhmut. Echter tegelijk, als beide worden ingenomen is het meer dat de nagenoeg complete omsingeling van de Russen voorbij is (wat natuurlijk erg goed nieuws is), maar niet dat de Russen zelf omsingelt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Voordat het aan de zuidkant gevaarlijk wordt, zullen ze voorbij Opytne of Odradrivka moeten komen.

Voorlopig hebben de Russen nog speelruimte genoeg.

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
MoD van Oekraine is weer lekker aan het trollen :+

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
Sissors schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Ik heb even liveuamap erbij gehaald, en die twee dorpjes aangegeven:
[Afbeelding]
Dat is een afbeelding die niet laat zien hoe ver Oekraine al is gekomen, vooral ten zuiden van Bakhmut.
Hieronder de stand van zaken per gisteren 17.05, zoals gepost in de Donbass thread.
Het Donbass front
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/1219decd168f970d08f602a1be362fe1807a5959/?url=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FFwWaRfBX0AAuvpm%3Fformat%3Djpg%26name%3Dmedium
Daarnaast zijn de hoogteverschillen in het landschap tamelijk relevant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo7AX9vyff_s3fKpFkPzXg0pqlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InD5QiSKzoiCuXNnjwz2xkov.jpg?f=fotoalbum_large
De stand van zaken, volgens Twitter info, is nu als volgt, met breedte van de 'grey zone' afhankelijk van slagveld, in de stad of er buiten.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FwWxhB1XgAEWQQR?format=jpg&name=small
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1658927223582146560

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
beany schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:06:
MoD van Oekraine is weer lekker aan het trollen :+

[Twitter]
Het muziekje erbij ook _/-\o_

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• asing
Meer goodies!

Onderstaande is automatisch vertaald.

- 3 arthur artillerie guidance systemen
- 8 himars launchers
Norway supports Ukraine with long-attaching artillery and radar.

Insecurity Oh, I... Date: 6:05:2023.

Norway provides three artillery-location radars and eight long-range MLRS missiles. The donations take place in close cooperation with the United Kingdom.

We must continue our support for Ukraine so that they can continue their struggle for freedom and independence. More weapons are needed, and these are highly sought - after capabilities for Ukraine that we had not achieved without close cooperation with Britain, says Defense Minister Bjørn Arild Gram (Sp).

Norway has previously donated three MLRS guns to the United Kingdom. Along with the eight donateds, this helps to increase Britain’s ability to continue with its support for Ukraine.

This is a weapon that has had a great effect in the battle, and gave Ukraine the opportunity to limit Russian supply lines as well as to eliminate a number of important targets behind the front lines, says Gram.
MLRS
Archives from shooting with MLRS on Setermoen shooting range. Photo: Torgeir Haugaard / Armed Forces

Norway has decided to dock three Arthur radar from the military to Ukraine. These radars are used to localize enemy artillery. The donation will be carried out in cooperation with the United Kingdom, which previously donated this type of radar to Ukraine.

- The Ukrainian people have shown an impressive resistance. Your fight is our fight, and then our fight for freedom, democracy and security, says the Minister of Defense.

The defense is about to replace its Arthur Artillery Lottery radar with new ones. The ongoing investment project will deliver new artillery location radars to the military in 2024 and 2025. MLRS is outdated by the military and thereby not part of the military structure.
https://www.regjeringen.n...eri-og-radarar/id2977717/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tens
eh :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Aardig filmpje van The Telegraph waarin de strijd om Bakhmut in een breder perspectief geplaatst wordt en direct wordt gelinkt aan Putin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ach gut ... schocker

hoeveel f16 of ander leuk speelgoed kan UA alsnog binnen trekken ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Oeganda, wat een puinhoop daar. Naja zal er niet beter op worden met Russische samenwerking : Of is dat alvast voorsorteren, om een extra vlucht-land voor kopstukken alvast te "reserveren" als straks de hel losbarst in Rusland en er tussenuit-geknepen moet worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

vso schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:58:
ach gut ... schocker
[Twitter]

hoeveel f16 of ander leuk speelgoed kan UA alsnog binnen trekken ?
3 miljard dollar is een opening om 36 oudere F-16's binnen te trekken.
Kahl said the U.S. could possibly offer Ukraine older Block 30/32 F-16s, but it is not clear where exactly those jets would come from. The Air Force has 935 F-16C and F-16D jets in its inventory, plus an additional 66 QF-16s, which are used as remotely piloted aerial targets.

If the U.S. halved the number of aircraft it thought Ukraine needed, to around 36 older models, that would still cost $2-$3 billion, Kahl said. A U.S. F-16 squadron is composed of around 24 aircraft.

Older F-16s could also be taken from the Air Force’s retired boneyard at Davis-Monahan Air Force Base, Ariz., but how long it would take to make any of those aircraft flyable is unknown. They are in varying condition and many have already been cannibalized for parts.

The Air Force is also loath to part with existing aircraft in its inventory, because its capacity is already stretched thin.
https://www.airandspacefo...ne-dod-policy-chief-says/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 09:03
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:00:
[...]

Oeganda, wat een puinhoop daar. Naja zal er niet beter op worden met Russische samenwerking : Of is dat alvast voorsorteren, om een extra vlucht-land voor kopstukken alvast te "reserveren" als straks de hel losbarst in Rusland en er tussenuit-geknepen moet worden?
Oeganda heeft inderdaad al een behoorlijke reputatie, in de documantaire "the mole" wordt dit land gebruikt om Noord-Koreaanse wapends de wereld rond te pompen...

Gaat nu wel weer redelijk off topic- maar er is zo weinig nieuws, op reddit ook; 1 nieuwtje dat de wereld word ingeslingerd levert twinit topics op die allemaal hetzelfde stukje herkouwen en waar mogelijk nog verder uit de contekst drukken. Dat tegen offensief moet nu toch haast in gereedheid zijn om op stoom te komen...

at your service

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
The_Butler schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:34:
[...]
Dat tegen offensief moet nu toch haast in gereedheid zijn om op stoom te komen...
Omdat wij ons vervelen :?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
beany schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Omdat wij ons vervelen :?
Ik vraag me meer af wat er van verwacht wordt..
Erop en erover?
Of gewoon consequent bevoorradings en ontsnappings routes afsnijden en ze op de vlucht jagen?
En ondertussen Rusland uitputten...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ronald.42 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Ik vraag me meer af wat er van verwacht wordt..
Erop en erover?
Of gewoon consequent bevoorradings en ontsnappings routes afsnijden en ze op de vlucht jagen?
En ondertussen Rusland uitputten...
Dat weet niemand. Oekraine probeert momenteel de verwachtingen te temperen en duidelijk te maken dat dit niet het laatste offensief van deze oorlog zal worden. Maar net als een coach voor de finale hebben ze er wellicht belang bij om de verwachtingen te temperen omdat het offensief anders bij voorbaat al een teleurstelling wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing

Dit is een kanaal wat recent in mijn feed staat. Het lijkt erop dat de eerste Terminator in Oekraïense handen is.

Een beetje beschadigd en de lanceerbuizen zijn leeg. Verder ziet het er een beetje afgeleefd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:10:
[YouTube: Ukraine Captures Russian Terminator Tank | The Enforcer War Summary Day 449]

Dit is een kanaal wat recent in mijn feed staat. Het lijkt erop dat de eerste Terminator in Oekraïense handen is.

Een beetje beschadigd en de lanceerbuizen zijn leeg. Verder ziet het er een beetje afgeleefd uit.
Beetje jammer dat die als YouTube plaatje een terminator versie laat zien die niet in UA is vziw?
Al moet ik zeggen dat hij in het filmpje wel heel erg lijkt op de nieuwere?

Maar is iig wel een goede vondst als dit klopt, een Bmpt-72 en een T90 in een reparatie loods :)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2023 08:07 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Britten bevestigen dat Oekraïne de Storm Shadow-kruisraket inmiddels ingezet heeft:
Oekraïne heeft de door het Verenigd Koninkrijk geleverde Storm Shadow-kruisraket ingezet. Dat zegt de Britse minister van Defensie, Ben Wallace. Vanwaar en op welk doel het Oekraïense leger de hightechraket heeft afgeschoten, vertelde Wallace niet. ‘Ik ga niet verder in detail treden’, zei de minister.

Het VK maakte vorige week donderdag bekend dat het de raketten ter beschikking ging stellen aan het Oekraïense leger. Met een bereik van iets meer dan 250 kilometer komen belangrijke militaire doelen van de Russen op bijvoorbeeld de Krim binnen Oekraïens bereik. Naar verluidt heeft Oekraïne met het VK afgesproken dat het de Storm Shadow niet gebruikt om doelen in Rusland te raken.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Beetje jammer dat die als YouTube plaatje een terminator versie laat zien die niet in UA is vziw?
Al moet ik zeggen dat hij in het filmpje wel heel erg lijkt op de nieuwere?

Maar is iig wel een goede vondst, een Bmpt-72 en een T90 in een reparatie loods :)
Het filmpje biedt totaal geen context om iets uit af te leiden. Ik kan 3 dingen met enige zekerheid stellen. Het is een Terminator, het ziet eruit alsof het ding beschoten is, of op een mijn gereden is oid, en het is niet te zeggen wie de video gemaakt heeft. Er is geen watermerk van een Tegram kanaal, een eenheid of een heftig stukje muziek. In plaats van de gebruikelijke Z, V etc zit er een soort smiley op.

De Russen zouden dit alleen niet posten want het ziet er niet goed uit, in ieder geval niet voor de T90.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wat die beschadigde Patriot betreft, de Amerikanen benadrukken dat dit komt door een projectiel dat in de buurt was ingeslagen:
Een Patriot-luchtafweersysteem dat door de VS aan Oekraïne werd geleverd, is bij een Russische raketaanval op Kiyv beschadigd geraakt, maar wel nog operationeel. Dat zegt een Amerikaanse defensieverantwoordelijke.

,,Het Patriot-systeem blijft operationeel”, aldus de verantwoordelijke. Die benadrukte dat de schade veroorzaakt door een projectiel dat in de buurt is ingeslagen, nog wordt bepaald.

Dinsdag zei het Russische leger dat het een geavanceerd luchtafweersysteem had verwoest na een 'precisieaanval' met een hypersonische raket van het type Kinzjal. Oekraïne sprak die claim van Moskou evenwel tegen en stelde dat het systeem in dienst is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

XWB schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:59:
Wat die beschadigde Patriot betreft, de Amerikanen benadrukken dat dit komt door een projectiel dat in de buurt was ingeslagen:

[...]
De vraag is vooral "hoe dicht in de buurt" - dit kan nog steeds van alles betekenen natuurlijk.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:04:
[...]

De vraag is vooral "hoe dicht in de buurt" - dit kan nog steeds van alles betekenen natuurlijk.
Uiteraard. En "een ingeslagen projectiel" kan net zo goed een brokstuk van een onderschepte raket zijn. We weten simpelweg niet of de Russen de Patriot überhaupt in het vizier hadden.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 18-05-2023 22:29 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
XWB schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:59:

[...]
Volgens CNN zegt het Pentagon dat deze ondertussen gerepareerd is,

Update: het Pentagon zegt het tijdens deze persconferentie (bij 5 min 30).

[Video: https://www.facebook.com/watch/?v=613134584084093]

[ Voor 14% gewijzigd door L.N. op 18-05-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Uiteraard. En "een ingeslagen projectiel" kan net zo goed een brokstuk van een onderschepte raket zijn. We weten simpelweg niet of de Russen de Patriot überhaupt in het vizier hadden.
Of een eigen raket waarbij iets mis ging en vlakbij weer de grond raakte. Maar meer zal er ook niet bekend worden gemaakt schat ik zo.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:53
2 dagen geleden publiceerde de Volkskrant dat er 6 maanden training nodig is voor de F16, volgens Yahoo is dat zelfs nog minder: 4 maanden.

https://news.yahoo.com/ex...n-4-months-184136820.html
Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid