• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
visser.m schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:29:
[...]

Hebben jullie hier de 32x2,9 DN25 gebruikt of de 40x3,7 DN32? En het koper 28mm of 35?Aangezien in de handleiding voor de Amber 120 28mm inwendig aanbevolen wordt?

Die gigantische aanbevolen diameters houden me een beetje tegen om voor de Amber te gaan, maar als het met 32mm meerlagen en 28mm koper kan lijkt het me nog wel te doen...
Ik heb vanaf de 3 weg klep naar de indirect gestookte boiler op zolder ongeveer 8m lengte 28mm meerlaagsleiding. Binnendiamer is volgens mijn 23mm. Pomp op medium. Functioneert gelukkig goed alleen heb ik nog wat last van stromingsgeluid. Ik vermoed echter dat dit komt doordat ik deze aan de onderzijde van de trap heb vast gemaakt met metalen beugels (stugge verbinding) 7(8)7
Het geluid is namelijk op 1 specifiek stukje van het traject hoorbaar (onderaan de trap net na de 3 weg klep). Van de zomers eens rustig naar kijken:)

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Ik heb mijn elektriciteitsverbruik ook eens uitgezet tegenover de gemiddelde dagtemperatuur. Gegevens vanaf inbedrijfsstelling 5 november tot heden.
In het kort: Vrijstaande woning uit 2000, vloerverwarming, incl sww.

Het resultaat is een lineair verband. Ik verwarm niet iedere dag sww, dus dat zal naast de wisselende zoninstraling wat extra spreiding veroorzaken. De vergelijking voor dit verband is: KWh = -1,3*grC + 22,5.

Dit is voor mij de baseline, waarmee ik kan vergelijken als ik bepaalde zaken ga aanpassen in de toekomst.
Eerstvolgende wordt een ruimtethermostaat, hiermee verwacht ik vooral op de warmere dagen met zoninstraling nog iets te besparen. Daarnaast verwacht ik ook het resultaat van de warmtelintupdate hier straks in terug te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6sUseylCg0xLiqesdQA_0seF-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boZdk7mdZFuLXmMU8TQJLwi1.jpg?f=fotoalbum_large

Het gas is inmiddels ook opgezegd (volgende dag meteen stroomstoring, karma) en de subsidie aangevraagd. Nu de energiekosten aan het vergelijken. Grofweg lijkt de besparing zo'n 100 euro p/m te worden, zolang de saldering in stand blijft. In de praktijk nog iets meer dankzij gedaalde energieprijzen.
Afhankelijk van de salderingsafbouw verdien ik de installatie in 3 tot 4 jaar terug. Ik verreken dan wel de investering die ik anders ook kwijt zou zijn aan een nieuwe CV ketel, die was namelijk 24 jaar oud.

• oks
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-11 15:26

oks

Dag allemaal, er wordt bij mij een 6,5 Kw Amber installatie aangelegd.
Impressie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPizVUSPZygD5Nt_3-n6iw3wVJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HibVVo4nMwPqBjSollvLEtax.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trwA_v0HhloFROqRvPvtwU2YOPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2AuMRpoGBQl3glDhc3HLoKn.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat uitdrukkelijk in de handleiding op pagina 18 paragraaf leveringsomvang en benodigdheden en pagina 23 Waterzijdig aansluiten, dat de binnendiameter van de buis minimaal 25mm (DN25) moet zijn.
Ok.
Nu wordt er een terugslagklep bij geleverd met een1 inch binnendiameter moer aansluiting die direct op de warmtepomp aangesloten moet worden. De binnendiameter van de doorstroom opening van de terugslag klep blijkt nu zo een 15 mm te zijn.
Gegeven deze nogal grote vernauwing direct op de retour zou ik zeggen dat dit toch niet de bedoeling kan zijn?
Ik heb met de leverancier overlegt en die vond het ook vreemd. Of in ieder geval niet consistent met wat Itho Daalderop zelf aangeeft. Hij gaf aan dat de terugslagklep door de fabrikant af fabriek is bijgeleverd.
Vraag 1. Moet er een grotere terugslagklep worden toegepast zodat de doorstroomopening van de klep overeenkomt met de minimale eis van 25mm.
Vraag 2. OF Zit er een idee achter dat een dergelijke leiding vernauwing bij de klep noodzakelijk is?
Vraag 3. EN Heeft de fabrikant een fout gemaakt bij het inkopen van deze klep?
Ikzelf heb de neiging om bevestigend op vraag 1 te antwoorden...
Hoop te horen wat anderen hebben gedaan... dat het ze opgevallen is en wat nu het advies moet zijn?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
oks schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:04:
Impressie:[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er staat uitdrukkelijk in de handleiding op pagina 18 paragraaf leveringsomvang en benodigdheden en pagina 23 Waterzijdig aansluiten, dat de binnendiameter van de buis minimaal 25mm (DN25) moet zijn.
Ok.
Nu wordt er een terugslagklep bij geleverd met een1 inch binnendiameter moer aansluiting die direct op de warmtepomp aangesloten moet worden. De binnendiameter van de doorstroom opening van de terugslag klep blijkt nu zo een 15 mm te zijn.
Gegeven deze gigantische vernauwing direct op de retour zou ik zeggen dat dit toch niet de bedoeling kan zijn?
Ik heb met de leverancier overlegt en die vond het ook vreemd. Of in ieder geval niet consistent met wat Itho Daalderop zelf aangeeft. Hij gaf aan dat de terugslagklep door de fabrikant af fabriek is bijgeleverd.
Vraag 1. Moet er een grotere terugslagklep worden toegepast zodat de doorstroomopening van de klep overeenkomt met de minimale eis van 25mm.
Vraag 2. OF Zit er een idee achter dat een dergelijke leiding vernauwing bij de klep noodzakelijk is?
Hoop te horen wat anderen hebben gedaan... dat het ze opgevallen is en wat nu het advies moet zijn?
Enkele vernauwingen zijn geen probleem. Ga anders maar de doorlaten van je MLB perskoppelingen nameten.... Voor je eigen gemoedsrust is een andere klep natuurlijk klein bier.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:32
[..]

Ok.
Gegeven deze nogal grote vernauwing direct op de retour zou ik zeggen dat dit toch niet de bedoeling kan zijn?
Zo'n vernauwing is heel anders dan in het verkeer. Het water gaat door zo'n vernauwing gewoon even flink wat harder. De drukval is alleen iets groter, maar het gaat niet om meters. Wat ik me afvraag is waarom die terugslagklep überhaupt nodig is. Alleen als je een warmtepomp parallel zet aan een cv-ketel heb je terugslagkleppen nodig. Staat er iets over in de manual?

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:59
Heeft met de r290 te maken zodat deze nooit in het systeem kan lekker oid.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• oks

oks

Inderdaad p7 handleiding "in het geval dat de platenwisselaar bevriest is de kans groot dat het propaan zich mengt met het cv-water. De terugslagklep zorgt ervoor dat het cv-water met propaan niet via de retourleiding kan stromen." Er hangt ook een sticker op de ingang waar de terugslagklep moet komen met de instructie deze terugslagklep eerst te plaatsen...

• markietjuh
Ik heb deze erin gezet (Amber 95), vele andere ook volgens mij:
https://www.heima24.de/in...32-1-14-ig-x-1-14-ig.html

Of het nou echt noodzakelijk is weet ik niet, Itho zal zelf ook getest hebben met hun klep. Carboy adviseert volgens mij wel een 1 1/4".
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Mogelijk alleen een probleem als je alle koppelingen al ingekocht hebt en nu moet aanpassen.

NB, indien je vorstbeveiligers gebruikt deze eerst op de Amber schroeven en daarna de terugslagklep.

[ Voor 23% gewijzigd door markietjuh op 13-02-2024 10:56 ]

• oks

oks

markietjuh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Ik heb deze erin gezet (Amber 95), vele andere ook volgens mij:
https://www.heima24.de/in...32-1-14-ig-x-1-14-ig.html

Of het nou echt noodzakelijk is weet ik niet, Itho zal zelf ook getest hebben met hun klep. Carboy adviseert volgens mij wel een 1 1/4".
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Mogelijk alleen een probleem als je alle koppelingen al ingekocht hebt en nu moet aanpassen.

NB, indien je vorstbeveiligers gebruikt deze eerst op de Amber schroeven en daarna de terugslagklep.
Goede tip voor vorstbeveiligers, dank. Had ik nog niet zo over nagedacht.
De terugslagklep moet niet verhinderen dat het water kan weglopen uit het systeem.
Zeker met de veerbelaste variant die je aandraagt.
Dan alsnog heb je een probleem in het geval de stroom uitgevallen is en het vriest...
Met de meegeleverde variant heb je het probleem denk ik (?) niet zozeer maar dan moet je de zwaartekracht wel zijn werk laten doen: het klepje moet openvallen zodra de flow stil komt te liggen(?) Maar ook dan is je aanbeveling aan te raden denk ik...

[ Voor 13% gewijzigd door oks op 13-02-2024 11:35 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21

[Afbeelding]

Ok.
Moet niet maar wij vervangen deze klep standaard voor 1.1/4 exemplaar en uiteraard na de eventuele Caleffi's. Itho gaat dit tijdens het productieproces nog aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJSejeoumZeFDrae6AN91jTmDDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2f8QbIPdiDAP0v2FhuGJYoj5.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik zie wel veel Ambers erg dicht op muren geplaatst. Moet er niet 50cm van de muur af worden geplaatst? Wel weer goed tegen evt. bevriezen, minder leidingwerk buiten en neemt minder ruimte in.

• timpel_800
30cm volgens het boekje

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
Vandaag heb ik naar mijn klanten softwareversie V 2.29 verstuurd waarbij de volgende settings zijn aangepast:
  • Vorstbeveiliging in 2 stages zichtbaar gemaakt
  • Onderhoudsmenu toegevoegd

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:31
@Carboy54 wat is wijsheid. De vorige update heb ik nog niet geïnstalleerd want ik dacht laat maar even draaien tijdens het stookseizoen dan maar een keer extra vullen dan een update die niet lukt. In je mail zet je ook neer dat eind februari / begin maart de bodemplaatverwarming en EEPROM zal worden vrij geven als het mee zit. in 1x een "grote" update doen lijkt mij handiger dan 3x een kleine of komt de update niet door zonder de updates die er voor zaten doorgevoerd te hebben?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter

[Afbeelding]

Ok.
Een vernauwing enkel bij een vuilfilter of vorstklep is een andere situatie dan het buizen traject.

Normaal is DN25 icm 1” de loodgieters combi en DN32 met 1 1/4.
Tot en met 12kw aan thermische energie gaat prima via DN25 (25mm inwendig) en 1” uitgaande van deltaT 5.

Het staat je natuurlijk vrij om hierin af te wijken. Grotere kleppen ed geeft minder weerstand alleen is beperkt vanwege korte afstand. Geeft wel meet kosten en soms wat installatie uitdaging.

Zoals @Carboy54 aangeeft hij werkt graag met 1 1/4 en dat kan natuurlijk geen kwaad en zit je nooit te krap.

Of het voor een Amber65 nodig is kun je eenvoudig zelf uitrekenen. 👍

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 13-02-2024 14:59 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Carboy54
Impossibl3 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:42:
@Carboy54 wat is wijsheid. De vorige update heb ik nog niet geïnstalleerd want ik dacht laat maar even draaien tijdens het stookseizoen dan maar een keer extra vullen dan een update die niet lukt. In je mail zet je ook neer dat eind februari / begin maart de bodemplaatverwarming en EEPROM zal worden vrij geven als het mee zit. in 1x een "grote" update doen lijkt mij handiger dan 3x een kleine of komt de update niet door zonder de updates die er voor zaten doorgevoerd te hebben?
Je kan hem nu gewoon updaten het is binnen enkele minuten gebeurd. Voordeel is een goed werkende vorstbeveiliging en meer opties in het menu en enkele verbeteringen in het programma. Ik heb de vorstbeveiliging uitvoerig getest en functioneert naar verwachting in de 2e stage.

• Carboy54
ErikVers schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Een vernauwing enkel bij een vuilfilter of vorstklep is een andere situatie dan het buizen traject.

Normaal is DN25 icm 1” de loodgieters combi en DN32 met 1 1/4.
Tot en met 12kw aan thermische energie gaat prima via DN25 (25mm inwendig) en 1” uitgaande van deltaT 5.

Het staat je natuurlijk vrij om hierin af te wijken. Grotere kleppen ed geeft minder weerstand alleen is beperkt vanwege korte afstand. Geeft wel meet kosten en soms wat installatie uitdaging.

Zoals @Carboy54 aangeeft hij werkt graag met 1 1/4 en dat kan natuurlijk geen kwaad en zit je nooit te krap.

Of het voor een Amber65 nodig is kun je eenvoudig zelf uitrekenen. 👍
Erik voor € 13 kan je niet zonder zitten :-) flow is king in deze wereld.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:12
Carboy54 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Je kan hem nu gewoon updaten het is binnen enkele minuten gebeurd. Voordeel is een goed werkende vorstbeveiliging en meer opties in het menu en enkele verbeteringen in het programma. Ik heb de vorstbeveiliging uitvoerig getest en functioneert naar verwachting in de 2e stage.
Zonder problemen de update gedraaid. :*)
Was nog wel benieuwd welke temperaturen voor de vorstbeveiliging worden geadviseerd om in te stellen.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Carboy54
Plexxodus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Zonder problemen de update gedraaid. :*)
Was nog wel benieuwd welke temperaturen voor de vorstbeveiliging worden geadviseerd om in te stellen.
Is een beetje afhankelijk van jouw systeem met Caleffi's lijkt mij dit goed werkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZbvJgxeiS3fP0P5r1pjnB8r20Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhpptP1HuQjUPbw7ivvcm83K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2024 17:14 ]

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-11 21:40
Hierbij deel ik opnieuw mijn grafiek waarin ik de gebruikte kWh uitzet tegen de gemiddelde etmaal temperatuur (de Bilt).

Een verschil in de grafiek ten opzichte van de vorige grafiek zijn drie dagen waarop de BUH aan is gegaan. Dit is gebeurd op dagen met continue temperatuur. Deze dagen zijn blauw en zijn niet meegenomen in de polylijn.

Ten opzichte van de eerdere grafiek is te zien dat de lijnen met en zonder nachtverlaging dichter bij elkaar liggen in het middengebied dan in de vorige grafiek.

In mijn situatie ben ik van plan in de wintermaanden te kiezen om te werken zonder nachtverlaging en in het "voor- en naseizoen" van het stookseizoen te kiezen voor nachtverlaging. Daar lijkt het wat meer voordeel te hebben om te werken met nachtverlaging.

Over de meetperiodes:

Met nachtverlaging:
Periode: 25-11 t/m 28-12
Gemiddelde etmaal temperatuur: 5,9
Gemiddelde kWh/d: 13,8
Max etmaal temperatuur: 11,6
Min etmaal temperatuur: -1,2
Kamertemperatuur overdag: 20,5
Instelling nachtverlaging: Op thermostaat 1 graden verlaging (dus 19,5) en op warmtepomp 2 graden verlaging

Zonder nachtverlaging:
Periode 7-1 t/m 12-2
Gemiddeld etmaal temperatuur: 4,7
Gemiddeld kWh/d: 15,1
Max etmaal temperatuur: 10,8
Min etmaal temperatuur: -3,2
Kamertemperatuur continu: 20,5

Periode rond oud/nieuw: geen metingen vastgelegd i.v.m. vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00h17U70-1VXMW1p-nxyr-kADfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoG9TPmSscPMxmrozllK7szv.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-12 21:34

Jan2023

KISS

Leuk zo,n grafiek.
Maar ik denk dat je teveel aan het spelen ben met je temperatuur instellingen bij een krap bemeten Amber.
Bij buitentemp van -2 of -4 lijkt het mij wijs om alleen het warmteverlies van de woning te compenseren.
Maar niet gaan varieren in de ruimtetemperatuur , blijkbaar vraag je dan net teveel van je warmtepomp.
En vloerverwarming is gewoon rete traag dus staat je Amber dan vele uren te stampen om een graad verhoging in huis te realiseren.
Ik hou het hier met VV 24/7 op dezelfde temperatuur en gaat prima zonder dat de BUH afgelopen vorst periode moest bijspringen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-12 21:20
Bij het opstarten van mijn Amber beef het touchscreen even hangen en ik ben bang dat ik per ongeluk ergens een instelling veranderd heb. In het blauwe balkje bovenin staan nu twee streepjes, lijkt wel op de wijzers van een klok maar ik heb geen idee wat deze betekenen. In de gebruikerskaart staan deze symbolen ook niet. Iemand een idee? Het gaat dus niet om het druppeltje met daarin de twee wijzers maar het symbool daar links van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSDiA5hKfjYCCcLYwZFMrSN4tGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWLZTITvJLhdUx0932Mxjxsm.jpg?f=fotoalbum_large

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:49
titan1901 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:19:
Bij het opstarten van mijn Amber beef het touchscreen even hangen en ik ben bang dat ik per ongeluk ergens een instelling veranderd heb. In het blauwe balkje bovenin staan nu twee streepjes, lijkt wel op de wijzers van een klok maar ik heb geen idee wat deze betekenen. In de gebruikerskaart staan deze symbolen ook niet. Iemand een idee? Het gaat dus niet om het druppeltje met daarin de twee wijzers maar het symbool daar links van.

[Afbeelding]
Ik heb die twee streepjes, maar die zijn er bij mij gekomen nadat ik een externe uitleesunit aan heb gehangen voor HomeAssistant.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Carboy54

[Afbeelding]
Even een hard reset maken: warmtepomp uit zetten met groene knop / wachten tot 0 Hz compresoor / 5 minuten de blauwe interne hoofdschakelaar uit zetten. Of heb je er iets extra's aan gehangen zoals @ArnoudN ??

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:23

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
skyhigh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:20:
Hierbij deel ik opnieuw mijn grafiek waarin ik de gebruikte kWh uitzet tegen de gemiddelde etmaal temperatuur (de Bilt).

Een verschil in de grafiek ten opzichte van de vorige grafiek zijn drie dagen waarop de BUH aan is gegaan. Dit is gebeurd op dagen met continue temperatuur. Deze dagen zijn blauw en zijn niet meegenomen in de polylijn.

Ten opzichte van de eerdere grafiek is te zien dat de lijnen met en zonder nachtverlaging dichter bij elkaar liggen in het middengebied dan in de vorige grafiek.

In mijn situatie ben ik van plan in de wintermaanden te kiezen om te werken zonder nachtverlaging en in het "voor- en naseizoen" van het stookseizoen te kiezen voor nachtverlaging. Daar lijkt het wat meer voordeel te hebben om te werken met nachtverlaging.

Over de meetperiodes:

Met nachtverlaging:
Periode: 25-11 t/m 28-12
Gemiddelde etmaal temperatuur: 5,9
Gemiddelde kWh/d: 13,8
Max etmaal temperatuur: 11,6
Min etmaal temperatuur: -1,2
Kamertemperatuur overdag: 20,5
Instelling nachtverlaging: Op thermostaat 1 graden verlaging (dus 19,5) en op warmtepomp 2 graden verlaging

Zonder nachtverlaging:
Periode 7-1 t/m 12-2
Gemiddeld etmaal temperatuur: 4,7
Gemiddeld kWh/d: 15,1
Max etmaal temperatuur: 10,8
Min etmaal temperatuur: -3,2
Kamertemperatuur continu: 20,5

Periode rond oud/nieuw: geen metingen vastgelegd i.v.m. vakantie.

[Afbeelding]
Mooi gedaan @skyhigh.

Conclusie (checkvraag?)
Ja nachtverlaging scheelt een paar % in verbruikt. Zonder nachtverlaging is het comfort veel hoger

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 14-02-2024 11:58 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Carboy54
Stoker schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Mooi gedaan @skyhigh.

Conclusie (checkvraag?)
Ja nachtverlaging scheelt een paar % in verbruikt. Zonder nachtverlaging is het comfort veel hoger
Ik denk dat het afgiftesysteem ook een rol kan spelen. Ik ben zelf geen voorstander van nachtverlaging bij lagere buitentemperaturen. Hooguit 0,5 maar @ErikVers juist weer wel. Comfort in huis vind ik ook belangrijk met weinig temperatuur schommelingen. In voor en najaar is het weer iets anders. Maar mooie test van @skyhigh 👍

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23

[Afbeelding]
Is dat niet het klokprogramma voor de warm water dat is ingeschakeld? Even in de instellingen kijken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Carboy54

De update is gebeurd.

Begrijp ik het goed dat bij een volgende update het zip bestand gewoon kan uitpakken bij de inhoudt die bij een eerdere update op de usb stick is geschreven ?

Had namelijk de usb stick weer geformatteerd voor het uitpakken van het zip bestand.
Maar toen las ik bij de installatie handleiding dat de map aBACKUP dezelfde als bij versie 2.26 !! in de root van de stick moest staan.

Dus die map die ik nog op de pc had staan in de root van de stick gezet naast de map V2.29
En dat ging goed.

• timpel_800
Ik had de vorige update niet gedaan en alleen deze zojuist erop gezet..ging prima

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:33:
@Carboy54

De update is gebeurd.

Begrijp ik het goed dat bij een volgende update het zip bestand gewoon kan uitpakken bij de inhoudt die bij een eerdere update op de usb stick is geschreven ?

Had namelijk de usb stick weer geformatteerd voor het uitpakken van het zip bestand.
Maar toen las ik bij de installatie handleiding dat de map aBACKUP dezelfde als bij versie 2.26 !! in de root van de stick moest staan.

Dus die map die ik nog op de pc had staan in de root van de stick gezet naast de map V2.29
En dat ging goed.
Geen idee. Ik heb de oude versie verwijderd en de nieuwe op de stick gezet en dat werkte probleemloos.
Ik zie overigens nog enkele aanpassingen in de verschillende menu's 8) Vergeet niet de instellingen vooraf en achteraf op te slaan in gebruikers beheer.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 14-02-2024 16:30 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Geen idee. Ik heb de oude versie verwijderd en de nieuwe op de stick gezet en dat werkte probleemloos.
Ik zie overigens nog enkele aanpassingen in de verschillende menu's 8) Vergeet niet de instellingen vooraf en achteraf op te slaan in gebruikers beheer.
Die gewoonte had ik al , hoewel je hier wel leest dat dat niet nodig is als je iets veranderd in de settings.
Het blijft toch een windows ding,-)

Alles even doorlopen met mijn notities er bij , denk dat alles nog goed staat.
Bedankt.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat het afgiftesysteem ook een rol kan spelen. Ik ben zelf geen voorstander van nachtverlaging bij lagere buitentemperaturen. Hooguit 0,5 maar @ErikVers juist weer wel. Comfort in huis vind ik ook belangrijk met weinig temperatuur schommelingen. In voor en najaar is het weer iets anders. Maar mooie test van @skyhigh 👍
Klopt ik kan me geen leven zonder nachtverlaging meer voorstellen 😋🙈😜

Ter info ff serieus; mijn woning (en vele andere) heeft op dagen als deze met buiten 10graden een energie behoefte van max thermisch 30kWh. Dat is ook niet met 24/7 draaien te realiseren in verband met het minimale vermogen waar je mee te maken hebt (vaak +/-2.5kW).

Ik bepaal daarbij dan liever zelf wanneer deze energie het meest efficiënt kan worden geproduceerd. Dit in plaatst van een warmtepomp die precies pas weer aan gaat zonder dat je daar directe invloed op hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 14-02-2024 18:38 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik vind het echt een interessant apparaat, ik ben in dubio tussen de Amber en de aroTHERM.

Ik lees steeds dat de Amber Windows Embedded draait, en nog eens een verouderde versie ook. Lopen de updates redelijk voorspoedig en risicoloos ?

Windows en updatetroubles hou ik liever op kantoor ;)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:30
Heeft Amber ook een COP meting? Of moet je zelf een kamstrup laten plaatsen? Vaillanet heeft die wel.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
silverball schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:54:
Ik vind het echt een interessant apparaat, ik ben in dubio tussen de Amber en de aroTHERM.

Ik lees steeds dat de Amber Windows Embedded draait, en nog eens een verouderde versie ook. Lopen de updates redelijk voorspoedig en risicoloos ?

Klopt, oudere software. Op dit moment lopen de update voorspoedig en hebben wij daar veel baat bij.

De Amber is idd een nieuwe pomp met hier en daar een paar aandachtspunten, gelukkig wordt er meegekeken door Itho op dit forum en wordt er hier en daar ze wat toegefluisterd EN doen ze daar iets mee.

Wat mij betreft wordt de pomp elke update completer.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Tomexergie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:42:
Heeft Amber ook een COP meting? Of moet je zelf een kamstrup laten plaatsen? Vaillanet heeft die wel.
De huidige Ambers hebben een flowsensor (er is wel/geen flow, niet hoeveel..). Later in het jaar worden ze wel uitgevoerd met een ander type sensor, wie weet wat hierop volgende software-update brengt. @Carboy54 ?

Lang verhaal kort: nee nu niet, als je dit wil wel wil met de huidige Ambers >> Kamstrup

• timpel_800
Zouden de flowmeters achteraf ingebouwd kunnen worden?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
timpel_800 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:54:
Goede vraag, over een maandje krijg ik een Amber, ben nu aan het kijken naar een Kamstrup, maar dat is ook even puzzelen voor onderdelen van verschillende sites (in Duitsland) ... Ik zou het wel erg prettig vinden als dat vanuit de Amber (evt achteraf) zou kunnen ... Dan wacht ik eigenlijk graag even met de Kamstrup.

(Ik heb overigens geen ervaring met een Kamstrup of hoe je dit aansluit, maar zou wel heel graag de in- en uit temperatuur (en als het kan de COP) willen kunnen zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Whiskey48 op 14-02-2024 20:01 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
timpel_800 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:54:
Dat is een goeie vraag waar denk ik niemand op dit moment een zeker antwoord op kan geven.

Wij hebben wel een keer een kapotte flowsensor vervangen, als het schroefdraad en de bekabeling hetzelfde blijft, dan zou “updaten” mogelijk zijn.

Misschien is dit een goeie vraag voor de Itho-fluisteraar!

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-11 21:40
Stoker schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Mooi gedaan @skyhigh.

Conclusie (checkvraag?)
Beide conclusies trek ik ook. Dus mijn plan: grootste deel van het stookseizoen ga ik geen nachtverlaging toepassen ivm comfort en zodat de WP in de eventueel koudere nachten het warmteverlies goed compenseert.

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

• Jan2023

Jan2023

KISS

ErikVers schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:27:
[...]

Klopt ik kan me geen leven zonder nachtverlaging meer voorstellen 😋🙈😜
Ik wel.
Stook nog steeds voornamelijk in de nacht , dan zit er zoveel warmte in het beton dat de Amber overdag niks meer doet.
Zeker na al die zever over het salderen , met mijn dynamisch kontrakt is de stroom dan het goedkoopst.
_/-\o_
En ja die COP , ik weet het .......
;)

• titan1901
ArnoudN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Ik heb die twee streepjes, maar die zijn er bij mij gekomen nadat ik een externe uitleesunit aan heb gehangen voor HomeAssistant.
Ah ik wist niet dat het daar mee te maken kon hebben. Heb er inderdaad een pcb met nieuwe firmware aan gehangen, op de vorige fw versie leverde dat niet dit symbool op.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:22

[Afbeelding]
Lijkt op een klok symbool, weet je zeker dat er geen extra klok aangezet is?
Ik heb naast de leejow module (welke niet kan schrijven) op een tweede modbus poort een raspberry pi hangen met een modbus client.

Waarmee ik zowel met HA als KNX kan lezen en schrijven, zonder dat er extra symbolen zichtbaar worden.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Carboy54
Stoker schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:51:
[...]

De huidige Ambers hebben een flowsensor (er is wel/geen flow, niet hoeveel..). Later in het jaar worden ze wel uitgevoerd met een ander type sensor, wie weet wat hierop volgende software-update brengt. @Carboy54 ?

Lang verhaal kort: nee nu niet, als je dit wil wel wil met de huidige Ambers >> Kamstrup
Deze fluisteraar heeft wekelijks contact met de product manager met de huidige en toekomstige updates als resultaat. In de loop van dit jaar komt er een digitale sensor. Of de huidige pcb dit kan verwerken geen idee. Op het Amber regelingen topic van @leejoow kan nu al veel worden gerealiseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 14-02-2024 23:14 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:28:
[...]

…..
Vergeet niet de instellingen vooraf en achteraf op te slaan in gebruikers beheer.
Dat is grappig dat je dat zegt:
Ik heb gisteren op een pomp de nieuwe software gezet, ik dacht, laat ik voor 1x eens eigenwijs zijn :+

Ik heb de huidige instellingen opgeslagen, daarna de kast van nieuwe software voorzien. Niet een update, maar replace.

Even een paar minuten in de wacht gestaan, tot nu toe prima!

Heb daarna de instellingen weer proberen te laden, helaas neemt hij deze niet over, heb ze dus weer zelf moeten invullen adhv vooraf gemaakte foto’s.

Bij mijn eigen pomp wel via update gedaan. Toen waren de instellingen niet verloren.

• timpel_800
Klinkt wel een soort van logisch als je een replace doet 😅 gelukkig zijn het maar een paar waardes die je moet aanpassen

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Jan2023 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Ik wel.
Stook nog steeds voornamelijk in de nacht , dan zit er zoveel warmte in het beton dat de Amber overdag niks meer doet.
Zeker na al die zever over het salderen , met mijn dynamisch kontrakt is de stroom dan het goedkoopst.
_/-\o_
En ja die COP , ik weet het .......
;)
Tja iets met overdag is duurzamer en dan enkel geluid en beter voor net stabiliseren-direct eigen pv verbruik maar snap je hoor 👍

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik moet zeggen dat ik mijn WP nu ook vooral 's nachts heb lopen, overdag loopt hij continu te pendelen. Stooklijn al verhoogd, maar hij kan zijn warmte gewoon niet kwijt dan :|

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Whiskey48
leejoow schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:59:
Ik moet zeggen dat ik mijn WP nu ook vooral 's nachts heb lopen, overdag loopt hij continu te pendelen. Stooklijn al verhoogd, maar hij kan zijn warmte gewoon niet kwijt dan :|
Heb je ook radiatoren in huis, dan kan je hiernaar kijken, dan trek je veel warmte uit je radiatoren, betaalbaar veel ventilatoren.

Deze fans zijn populair. (Deze kan je ook doorlinken, dus je hebt geen splitter oid nodig).

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 15-02-2024 08:14 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Whiskey48 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:06:
[...]

Heb je ook radiatoren in huis, dan kan je hiernaar kijken, dan trek je veel warmte uit je radiatoren, betaalbaar veel ventilatoren.

Deze fans zijn populair. (Deze kan je ook doorlinken, dus je hebt geen splitter oid nodig).
Nee, enkel vloerverwarming

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
titan1901 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:48:
[...]

Ah ik wist niet dat het daar mee te maken kon hebben. Heb er inderdaad een pcb met nieuwe firmware aan gehangen, op de vorige fw versie leverde dat niet dit symbool op.
Het lijkt echt wel een klok hoor. Er zijn een drietal klokken (als ik het goed heb) en na de software update (replace) en dan staan er een aantal “aan”. Bij mij stond deze ook even aan totdat ik alle tijdgestuurde functies had uitgezet, als ik mij goed kan herinneren was het de legionella, maar ik heb geen SWW.

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
Stoker schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 06:52:
[...]

Dat is grappig dat je dat zegt:
Ik heb gisteren op een pomp de nieuwe software gezet, ik dacht, laat ik voor 1x eens eigenwijs zijn :+

Ik heb de huidige instellingen opgeslagen, daarna de kast van nieuwe software voorzien. Niet een update, maar replace.

Even een paar minuten in de wacht gestaan, tot nu toe prima!

Heb daarna de instellingen weer proberen te laden, helaas neemt hij deze niet over, heb ze dus weer zelf moeten invullen adhv vooraf gemaakte foto’s.

Bij mijn eigen pomp wel via update gedaan. Toen waren de instellingen niet verloren.
Het opslaan zorgt er ook voor dat bij een reboot de instellingen behouden blijven. Dus Joris ......

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Eens! Begrijp mij niet verkeerd; Opslaan is belangrijk (lees essentieel), zeker om de reden die @Carboy54 benoemd!

Ik wilde kijken of het mogelijk was om instellingen terug te halen na een software update.

Dus; maak voordat je gaat updaten altijd foto cq noteer de instellingen en volg de handleiding :)

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 15-02-2024 09:45 ]

• ArnoudN
mischa402 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Het lijkt echt wel een klok hoor. Er zijn een drietal klokken (als ik het goed heb) en na de software update (replace) en dan staan er een aantal “aan”. Bij mij stond deze ook even aan totdat ik alle tijdgestuurde functies had uitgezet, als ik mij goed kan herinneren was het de legionella, maar ik heb geen SWW.
Bij mij is het klokje echt pas erbij gekomen toen ik er een bordje aan hing.

• Carboy54
silverball schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:54:

Windows CE is alleen voor de vrij simpele besturing van de Amber en de gebruilksvriendelijkheid. In de nabije toekomst via Iot het net op. Voorlopig updates via USB en lopen probleemloos tot nu toe. Het feit dat Itho verbeteringen doorvoert met updates is in warmtepompland vaak niet gebruikelijk. Voordeel ook dat een eenvoudige modbus integratie mogelijk is en dat Itho open staat voor het dialoog met ons om de werking te optimaliseren.

• silverball

silverball

Carboy54 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Windows CE is alleen voor de vrij simpele besturing van de Amber en de gebruilksvriendelijkheid. In de nabije toekomst via Iot het net op. Voorlopig updates via USB en lopen probleemloos tot nu toe. Het feit dat Itho verbeteringen doorvoert met updates is in warmtepompland vaak niet gebruikelijk. Voordeel ook dat een eenvoudige modbus integratie mogelijk is en dat Itho open staat voor het dialoog met ons om de werking te optimaliseren.
Uuh okey, Windows CE anno 2024 het internet opzetten gaat hem sowieso niet worden. Die interface had je in eenieder modern OS kunnen realiseren, het had echt geen Windows (en zeker geen CE) hoeven wezen.
Ik vind het best wel een livecycle fkup, zeker omdat je nog eens 20 jaar met het apparaat wilt doen.

Maar tnx in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 15-02-2024 12:28 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Carboy54
Een van de tweakers hier heeft bij deze temperaturen zijn stooklijn hoger staan dan bij +5 waardoor de thermostaat er voor zorgt dat hij langere runs maakt en de kamerthermostaat de temperatuur regelt.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

silverball schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Uuh okey, Windows CE anno 2024 het internet opzetten gaat hem sowieso niet worden. Die interface had je in eenieder modern OS kunnen realiseren, het had echt geen Windows (en zeker geen CE) hoeven wezen.
Ik vind het best wel een livecycle fkup, zeker omdat je nog eens 20 jaar met het apparaat wilt doen.

Maar tnx in ieder geval.
"Via IoT het net op" is een term die @Carboy54 van begin af aan al vaker er in heeft gegooid, maar het klinkt als een spreuk van een product manager die geen idee heeft waar hij het eigenlijk over heeft :p

De vraag is of je dit soort apparatuur die zelden/nooit (security)updates krijgen sowieso aan het net wilt hangen. Of er nou Windows CE op staat of een moderne Linux kernel, over een paar jaar is het sowieso outdated. Een locale ModBus-oplossing is dan veel veiliger.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 15-02-2024 13:47 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Carboy54
fsfikke schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:42:
[...]

"Via IoT het net op" is een term die @Carboy54 van begin af aan al vaker er in heeft gegooid, maar het klinkt als een spreuk van een product manager die geen idee heeft waar hij het eigenlijk over heeft :p

De vraag is of je dit soort apparatuur die zelden/nooit (security)updates krijgen sowieso aan het net wilt hangen. Of er nou Windows CE op staat of een moderne Linux kernel, over een paar jaar is het sowieso outdated. Een locale ModBus-oplossing is dan veel veiliger.
Ik meld wat ik hoor van Itho. Gelukkig heb ik meer verstand van warmtepompen. 8)7 De mij bekende warmtepompen anno 2024 komen vaak niet verder dan een simpele controller met vaak ook nog soms 100 geheugen plaatsen. Niet te doen voor de gemiddelde gebruiker. Het CE scherm doet wat het moet doen is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en te updaten. En 98% van de gebruikers komen niet verder dan de thermostaat aan de muur. En daarbij maar hopen dat de installateur zijn werk goed heeft gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2024 16:08 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:56
Ik denk daarbij ook dat updates en functionaliteit gewoon een keer klaar zijn. Tenslotte ben je wel een keer uitontwikkeld. Het is nou niet zo dat je tot in lengte van dagen nieuwe features in een warmtepomp propt.

Lijkt me ook meer iets wat een installateur als extra service of upsell kan meenemen.

I’ll see myself out now… ;)

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Juist lange tussenpozen uitzetten zou moeten helpen. Dan koelt je vloer/watertemp af, en kan er een tijdje wat vermogen in kwijt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Jan2023

Jan2023

KISS

fsfikke schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Het IoT is bij mij per definitie onveilig .
Leuk voor zaken als homewizard devices , slimme thermostaten en al dat soort dingen die nooit een update zien , en alles wat perse draadloos wil
En mijn Amber ? , beter niet online.

Voor het serieuze werk zit ik in een ander sub netwerk thuis achter een 2e router.
8)

• Carboy54
Gramser schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:10:
Ik denk daarbij ook dat updates en functionaliteit gewoon een keer klaar zijn. Tenslotte ben je wel een keer uitontwikkeld. Het is nou niet zo dat je tot in lengte van dagen nieuwe features in een warmtepomp propt.

Lijkt me ook meer iets wat een installateur als extra service of upsell kan meenemen.

I’ll see myself out now… ;)
Dat laatste gebeurt maar zelden. Meestal zijn ze weg voordat je het weet. Vaak het probleem van grote organisaties. Een goede installateur onderscheidt zich daar in. Een merk als Quatt flikkert het er in 1 dag in daar kan je dan ook niets van verwachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW85TkJlt7tgYJx6CT1ooSRY_Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhEnZoqhzGtrnPoj2qBqDF87.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2024 17:25 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

verkeerslicht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:27:
[...]

Juist lange tussenpozen uitzetten zou moeten helpen. Dan koelt je vloer/watertemp af, en kan er een tijdje wat vermogen in kwijt.
Dat gebeurt dan meestal in de nacht , geen warmte afgifte door personen, ( de meeste liggen dan op bed )
Buitentemperatuur die daalt , tv staat uit enz.
En gaat de WP wel draaien.

Bij ons werkt dat zo.
;)

• markietjuh
Ik heb M1.02 een graad groter gezet (dt inschakelen), hierdoor moet de vloer verder afkoelen voordat hij weer inschakelt wat het pendelen ook iets vermindert.

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12 14:16
Carboy54 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:52:
Vandaag heb ik naar mijn klanten softwareversie V 2.29 verstuurd waarbij de volgende settings zijn aangepast:
  • Vorstbeveiliging in 2 stages zichtbaar gemaakt
  • Onderhoudsmenu toegevoegd
Is er ook bekend hoe de updates worden verstrekt via bijv dewarmtepompvoorjou.nl die itho daalderop standaard op haar site noemt? Of kun je ook via jou verstrekte versie van itho krijgen? Je bent een stuk rapper met updates :-)

• bommer
IoT staat voor Internet of Things en is niet per definitie draadloos.

Wat betreft de windows CE zou ik mijn niet zoveel zorgen maken, gewoon niet aan internet hangen!
Het enige wat geüpdatet moet worden is het programma voor de warmtepomp.
Dat kan prima via een USB stick, wel even op virussen scannen!

En inderdaad nu in de eerste 2 jaar zullen er wat updates zijn, waarna het stabiel is, alle kinderziektes
verholpen en wensen geïmplementeerd.

Lokaal modbus of RS232 is de beste manier om communicatie met de buiten wereld op te zetten,
modbus is weliswaar niet beveiligd. Maar het is lokaal en je kunt geen kwaadwillende software op de windows CE zetten.

Je kan dan 2 kanten op een dedicated print met App, zo iets zal Itho wel ontwikkelen.
of de community kant, de leejow module voor uitlezen.
En/of een HA intergratie, waar hard aan gewerkt wordt.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
ramlap schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Is er ook bekend hoe de updates worden verstrekt via bijv dewarmtepompvoorjou.nl die itho daalderop standaard op haar site noemt? Of kun je ook via jou verstrekte versie van itho krijgen? Je bent een stuk rapper met updates :-)
Updates via jouw eigen installateur.

• bommer
@Jan2023 Ik zou geen router achter router toepassen.(mijn mening)
Ik heb camera's bij voorbeeld in een apart Vlan zonder internet access.
Zodat ET cannot phone home to China!

• Carboy54
ramlap schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:12:
[...]

De warmtepompvoorjou.nl is geen installateur maar een marketingbureau die tegen een vergoeding een installateur zoekt. Itho kiest uit veiligheidsoverwegingen ervoor updates te verstrekken via de installateur die hiervoor moet zorgen. Ik steek daar momenteel veel tijd in.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2024 21:31 ]

• bommer
Carboy54 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Dat laatste gebeurt maar zelden. Meestal zijn ze weg voordat je het weet. Vaak het probleem van grote organisaties. Een goede installateur onderscheidt zich daar in. Een merk als Quatt flikkert het er in 1 dag in daar kan je dan ook niets van verwachten:
[Afbeelding]
En zo komen nou de slechte verhalen over een warmtepomp!

• Tdikoos
  • Laatst online: 01-12 18:16
Naar aanleiding van alle voorgaande berichten ben ik benieuwd geworden of er voor de HP-S modellen ook iets van updates bestaan.
Dit omdat de aansturing van beide types nagenoeg hetzelfde is en er vast voortschrijdende inzichten zijn..

@Carboy54 Wellicht dat jij daar iets van weet of te weten kan komen?

Zit ik alleen wel met het volgende probleem dat ik alles zelf heb gedaan en dus geen installateur heb. 8)7

Maar dat is vast wel weer anders op te lossen :+

Itho-Daalderop HP-S 55, 7400WP: 8x 500Wp o/w 8x425Wp west

• Carboy54
Tdikoos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:50:
Naar aanleiding van alle voorgaande berichten ben ik benieuwd geworden of er voor de HP-S modellen ook iets van updates bestaan.
Dit omdat de aansturing van beide types nagenoeg hetzelfde is en er vast voortschrijdende inzichten zijn..

@Carboy54 Wellicht dat jij daar iets van weet of te weten kan komen?

Zit ik alleen wel met het volgende probleem dat ik alles zelf heb gedaan en dus geen installateur heb. 8)7

Maar dat is vast wel weer anders op te lossen :+
Geen idee ik lever tot nu toe nog geen HP-s voor tweakers ivm split niet interessant en R410.

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:17:
@Jan2023 Ik zou geen router achter router toepassen.(mijn mening)
Ik heb camera's bij voorbeeld in een apart Vlan zonder internet access.
Zodat ET cannot phone home to China!
Ja dat is ook een optie , maar als ik wat langer van huis ben zie ik toch wel graag mijn camerabeelden op de phone
En mijn beelden worden extern opgeslagen.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:47
Ik heb nu vakantiemodus ingesteld, zie dat hij dan niet meer luistert naar de aangesloten thermostaat maar kijkt naar de TR, klopt dit?

En nu kan je een einddatum opgeven, is dat tot en met of tot. Dus als ik op vrijdag terugkom stel ik dan die vrijdag als datum in of juist de donderdag zodat hij vrijdagochtend al begint met stoken.

Helaas vind ik dit niet terug in de handleiding of installatiedocument.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Daros schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:40:
Ik heb nu vakantiemodus ingesteld, zie dat hij dan niet meer luistert naar de aangesloten thermostaat maar kijkt naar de TR, klopt dit?

En nu kan je een einddatum opgeven, is dat tot en met of tot. Dus als ik op vrijdag terugkom stel ik dan die vrijdag als datum in of juist de donderdag zodat hij vrijdagochtend al begint met stoken.

Helaas vind ik dit niet terug in de handleiding of installatiedocument.
Bij de HP-S gaat de vakantiemodus alleen over het tapwater en schakelt de warmtepomp wel nog steeds op de thermostaat sturing.

Een stukje uit mijn handleiding:
Als u gebruik maakt van een AAN/UIT thermostaat in de
woonkamer dient u ook hier het setpoint te verlagen voor u op
vakantie gaat. Deze verlaging heeft echter alleen invloed op de
verwarming van uw woning. Om het setpoint voor tapwater te
verlagen dient u nog steeds van de vakantiemodus op uw
warmtepomp gebruik te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door leejoow op 16-02-2024 17:37 ]

• titan1901
ArnoudN schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Bij mij is het klokje echt pas erbij gekomen toen ik er een bordje aan hing.
Toch nog eens naar de instellingen gekeken en bij het uitschakelen van gebruikers beheer->klokprogramma verwarmen/koelen verdween het symbool in de blauwe balk bovenin.

• bommer
titan1901 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Toch nog eens naar de instellingen gekeken en bij het uitschakelen van gebruikers beheer->klokprogramma verwarmen/koelen verdween het symbool in de blauwe balk bovenin.
Dat kon ook haast niet anders, de huidige module kan niet schrijven.

• ArnoudN
bommer schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:37:
[...]

Dat kon ook haast niet anders, de huidige module kan niet schrijven.
Dat weet ik, maar ik heb geen klokprogramma draaien op de Amber.

Dat regel ik extern via mijn thermostaat.

• silverball

silverball

Betreft de minimumvermogens, er staat in de specs Moduleringspercentage 40 - 100%
Betekent dit dat ik gewoon 0,40 * 9.5 kW kan doen om het minimumvermogen van de 9,5 kW op A7/W35°C te weten?

Dat zou toch aardig hoog zijn tov bijv. een aroTHERM 55/6

@Carboy54 dank je

[ Voor 4% gewijzigd door silverball op 19-02-2024 20:36 ]

• Carboy54
silverball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:05:
Betreft de minimumvermogens, er staat in de specs Moduleringspercentage 40 - 100%
Betekent dit dat ik gewoon 0,40 * 9.5 kW kan doen om het minimumvermogen van de 9,5 kW op A7/W35°C te weten?

Dat zou toch aardig hoog zijn tov bijv. een aroTHERM 55/6.
Dat is afhankelijk van het cop op dat moment. Verbruik compressor in watt x cop = minimum vermogen. Reken op 2- 2.5 Kw

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zojuist een offerte ontvangen met de Amber 120 + vat en besturing (Adam, lisa, koel /relais) . Offerte ziet er verder netjes uit en ik moet er nog een paar vragen over stellen, maar misschien dat ik een aantal alvast hier kan stellen, zodat ik niet alleen de installateurscommercie heb.

Er staat 51dB geluid, dit is met andere warmtepompen vergeleken redelijk stil meen ik, maar is dit op 1m? Wat is de praktijk als hij een maximale run doet bijv bij Legionellarun?

De COP/sCOP zie ik in de specsheets staan. Nu is fabrieksopgaaf altijd afwijkend van praktijk, maar helaas is de Amber nog niet doorgebroken tot de Tomexergie sheet en kan ik ook bij de duitse site geen daadwerkelijk verbruik en COP cijfers vinden. En hier in het topic zie ik ook nog weinig. Heeft waarschijnlijk te maken met de ontbrekende flow sensor om dit uit te lezen, maar zijn er tweakers die hier al goed monitoren?

Nu is de Amber 120 enigszins oversized vermoed ik, maar de 95 zou krap zijn. Wat is jullie ervaring, dat risico op te klein doen, of juist die oversized pakken.

• Impossibl3
Bij mij thuis zat ik tussen een 65 en 95 te twijfelen. Ben toch blij dat ik voor een 95 ben gegaan. Draait rustig en met een lage aanvoertemperatuur en hoge pompsnelheid toch lange runs voordat de woning warm wordt.

Wat betreft de flow. Ik heb sinds dit weekend mijn Kamstrup er in hangen. Als mijn 230v module binnen is (was niet geleverd) ga ik de Kamstrup permanent uitlezen. Voor nu zit ik op een flow van 1660-1665 L/h met een uitleest interval van 10 minuten.

Mijn COP en sCOP moet ik nog gaan bepalen. Daar kan ik nog niets over zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Impossibl3 op 20-02-2024 22:43 ]

• ArnoudN
Get!em schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:06:
Zojuist een offerte ontvangen met de Amber 120 + vat en besturing (Adam, lisa, koel /relais) . Offerte ziet er verder netjes uit en ik moet er nog een paar vragen over stellen, maar misschien dat ik een aantal alvast hier kan stellen, zodat ik niet alleen de installateurscommercie heb.

Er staat 51dB geluid, dit is met andere warmtepompen vergeleken redelijk stil meen ik, maar is dit op 1m? Wat is de praktijk als hij een maximale run doet bijv bij Legionellarun?

De COP/sCOP zie ik in de specsheets staan. Nu is fabrieksopgaaf altijd afwijkend van praktijk, maar helaas is de Amber nog niet doorgebroken tot de Tomexergie sheet en kan ik ook bij de duitse site geen daadwerkelijk verbruik en COP cijfers vinden. En hier in het topic zie ik ook nog weinig. Heeft waarschijnlijk te maken met de ontbrekende flow sensor om dit uit te lezen, maar zijn er tweakers die hier al goed monitoren?

Nu is de Amber 120 enigszins oversized vermoed ik, maar de 95 zou krap zijn. Wat is jullie ervaring, dat risico op te klein doen, of juist die oversized pakken.
Ik zou ook kiezen voor de 120. Bij mij draait de 65, maar ik had achteraf wel net iets meer willen hebben.

• Carboy54

Kijk even op Amber regelingen daar zijn tweakers die uitstekende cop's registreren. Je kan bij mij een 12 Kw beluisteren in alle omstandigheden.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-12 19:30
Carboy54 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:10:
[...]

Kijk even op Amber regelingen daar zijn tweakers die uitstekende cop's registreren. Je kan bij mij een 12 Kw beluisteren in alle omstandigheden.
@Get!em
Itho Daalderop Amber Regelingen

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 18:17

Wat was het offerte bedrag? Altijd interessant namelijk

• Get!em
  • Niet online
Met de kans dat deze aanbieder meeleest hier ;) :w

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu nog wat dingen vragen voor verdere verduidelijking van wat nog niet duidelijk was.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Zijn er mensen die een thermostaat hebben en daarmee automatisch schakelen tussen verwarmen en koelen? Ik lees alleen iets over een 'trucje' wat ik niet gevonden krijg in deze thread.
Anders ben ik nl. van plan om mijn huidige eTwist te blijven gebruiken en via HomeAssistant een dubbel relais aan te sturen voor verwarming danwel koeling.

Wat ik alleen nog niet begrijp is hoe het zit met het dauwpunt. Dien ik dat te meten met een sensor? Zo ja, iemand ervaring met een sensor, liefst iets dat met HomeAssistant werkt? Of evt. in de thermostaat is ingebouwd?
Wij gebruiken overal kunststof leidingen en verdelers.

Dit alles in voorbereiding op een Amber, deze heb ik nog 'slechts' op het oog, niet al in huis.

• Carboy54
The__Virus schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:31:
Zijn er mensen die een thermostaat hebben en daarmee automatisch schakelen tussen verwarmen en koelen? Ik lees alleen iets over een 'trucje' wat ik niet gevonden krijg in deze thread.
Anders ben ik nl. van plan om mijn huidige eTwist te blijven gebruiken en via HomeAssistant een dubbel relais aan te sturen voor verwarming danwel koeling.

Wat ik alleen nog niet begrijp is hoe het zit met het dauwpunt. Dien ik dat te meten met een sensor? Zo ja, iemand ervaring met een sensor, liefst iets dat met HomeAssistant werkt? Of evt. in de thermostaat is ingebouwd?

Dit alles in voorbereiding op een Amber, deze heb ik nog 'slechts' op het oog, niet al in huis.
De Amber lever ik inclusief trucjes 😃het beste is de watertemperatuur boven de 18 graden te houden en anders alsnog een sensor te monteren. Kunstof is top voor koelen anders wordt het een waterballet. Ga je onder dauwpunt dan worden de vloertegels een zwembad.

• Get!em
  • Niet online

In het advies wat de leverancier mij gaf zit de Adam HA + Lisa + koelfunctie + warm/koel relais van Plugwise

Zit in offerte, dus ik kan je niks uit praktijk vertellen, maar zal mogelijk dus op die manier te automatiseren zijn?

• bert56
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-10 11:27
Ik verwarm mijn huis op dit moment met een één jaar oude Atag 36i en een Evohome thermostaat en Evohome kranen op (bijna) alle radiatoren. Ik heb alleen radiatoren, die ik momenteel aan het voorzien ben van ventilatoren.

Ik ben niet heel gelukkig met het verbruik in deze opstelling. Om dit enigszins terug te dringen heb ik nu de CV temperatuur in de ketel op 50 graden gezet en minder variatie in de temperatuur ingesteld. Dit lijkt een beetje te helpen.

Ik overweeg een warmtepomp, maar dan wel een monoblock die gebruik maakt van r290 als koudemiddel. Liefst van een betrouwbaar en bekend merk. Hoewel er kennelijk flink misgeschoten is met de Vincent heb ik wel vertouwen in Itho Daalderop. Mijn vorige ketel was een Daalderop en die deed het beter dan mijn huidige.

Kan de Amber inmiddels ook in een hybride opstelling geplaatst worden? Hoe werkt deze samen met Evohome met een open Therm aansturing? Waar moet ik instalatie-technisch rekening mee houden? De buitenunit zou op zeer korte afstand van de CV ketel geplaats worden. Is het werkelijk zo simpel als twee leidingen door de muur voeren en op de CV ketel aansluiten?

• Impossibl3
Dat trucje doen vele van ons via de uitlees unit van @leejoow die heeft ook 2 of 4 relais er op zitten (afhankelijk van het model wat je pakt) en de schakeling vind vervolgens plaats in HA.

• bert56
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-10 11:27
De Evohome unit zou ook moeten kunnen schakelen naar koelen. Werkt dat ook bij de Amber? En hoe goed werkt dat koelen met actieve radiatoren?

• Whiskey48
De Google Nest, die kan denk ik niet koelen?
Misschien die PNI CT36 proberen, maar die WAF is wel beduidend lager dan de Google Nest.

• Impossibl3
Heeft iemand misschien nog een idee hoe ik mijn geweldige COP van 27,73 realistisch kan krijgen in de cijfers? Wat er op het moment gebeurt is dat de Amber nog draait en dus warmte afgeeft terwijl de hoeveelheid geleverde elektriciteit al flink afneemt. De piek duurt overigens maar 1 seconden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIlTUGKe1Cw3kKAWT-DQJCVOjBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qqwMJr39oG1GoWeq92WW89NS.png?f=fotoalbum_large

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter

Ja dat kan, met plugwise Adam+Lisa+koelplug (zigbee stekker) en verwarmen en koelen relais en koelfeature. Je ziet aan bovenstaande al wel, tis ook niet goedkoop. Zie plugwise website maar uit mijn hoofd +/-€500,- onlangs geïnstalleerd werkt mooi en nooit meer naar om te kijken.

Edit: Zelfde als wat @Get!em al noemde 🙈👍

Er is ook een losse pdf met thermostaat compatibel opstellingen @Carboy54 staat die pdf al in de TS?

Edit;
Kan ook met eigen relais anders test je dat eerst toch? En condens sensor kan, meeste kiezen voor om koel water doel op 19te zetten en uitschakelmoment max 2. Dan gaat hij op 17graden uit en zit je normaal veilig.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 21-02-2024 20:08 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Whiskey48 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:20:
De Google Nest, die kan denk ik niet koelen?
Misschien die PNI CT36 proberen, maar die WAF is wel beduidend lager dan de Google Nest.
Naast test plugwise Adam-Lisa (duur verder top) en test met emos p5607 (technisch top alleen wat complex en geen app) nu een Netatmo aan/uit besteld om mee te testen.

Die laatste lijkt beste van alles alleen mist een losse koel doel temp die is niet los in te stellen maar is overheen te komen. Wel een app en hysterese instelbaar tot min 0.2

wat je dan kan doen is dat je tijdens geen warmtevraag dus koelvraag hebt. Enige waar je dan op moet letten is dat je de stop buitentemp voor verwarmen en de starttemp voor koelen ver genoeg uit elkaar zet. Anders ben je ‘s ochtends aan het verwarmen en smiddags aan het koelen 🥹

Beter kun je dan een schakelaar tussen koel en verwarm contact zet en dus een zomer en winterstand kiest 👍

[ Voor 33% gewijzigd door ErikVers op 21-02-2024 20:18 ]

• Whiskey48
ErikVers schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Naast test plugwise Adam-Lisa (duur verder top) en test met emos p5607 (technisch top alleen wat complex en geen app) nu een Netatmo aan/uit besteld om mee te testen.

Die laatste lijkt beste van alles alleen mist een losse koel doel temp die is niet los in te stellen maar is overheen te komen. Wel een app en hysterese instelbaar tot min 0.2

wat je dan kan doen is dat je tijdens geen warmtevraag dus koelvraag hebt. Enige waar je dan op moet letten is dat je de stop buitentemp voor verwarmen en de starttemp voor koelen ver genoeg uit elkaar zet. Anders ben je ‘s ochtends aan het verwarmen en smiddags aan het koelen 🥹

Beter kun je dan een schakelaar tussen koel en verwarm contact zet en dus een zomer en winterstand kiest 👍
Merci! Volgende maand krijg ik m'n Amber, ik zal dan even vragen hoe het zit met die schakelaar (snap ik nog niet, misschien de handleiding eerst eens goed doornemen)
(Ik heb Homey, dus als het een simpele verbreekcomtact oid is zoals ook voor de Smart Grid werkt kan ik dat goedkoop mbv een Shelly Uni aansturen)

Die Netatmo is misschien een idee, ook maar €€114 op Amazon, dat krijg ik ook wel op MP voor mn Nest V3. Ik lees hieruit dat het een goed idee zou zijn om de Nest in te ruilen voor een Netatmo?

*Edit, denk dat ik de laatste had van Amazon voor €114. Die zal wel weer worden aangevuld later (verkoper: Amazon zelf)

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 21-02-2024 20:47 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 132 Laatste