• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:22
evertmulder schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Hoever is het nu met de wifi module en nog liever de ethernet verbinding zodat e.e.a. op de PC en/of app gevolgd kan worden
Hoe wat en wanneer Itho zelf komt met een module voor het uitlezen van de Amber is niet precies bekend.
Er is nu door tweaker leejow een esp32 module ontworpen (alleen lezen) deze maakt gebruik van de interne comunnicatie van de warmtepomp.

We hebben inmiddels de modbus lijst ontvangen en ik ben heel druk met testen van al deze punten, dit is echter heel veel werk.
Een verbinding via een gebouwbeheermodule op knx heb ik voor elkaar, echter probeer ik nu via esp32 en/of een raspberry pi een verbinding te creeren. Dat gaat nog niet heel soepel.

Ik doe dit alles in de avond uren, dus verwacht niet dat wij binnen een maand een werkende oplossing hebben. Na de zomer is een reëlere prognose.

Belangrijkste is dat het goed uitgezocht is en betrouwbaar.

Het is overigens afgeraden om de ethernet/wifi instellingen te gebruiken, dit om ongewenste updates van het CE systeem te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 29-01-2024 10:15 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Ik keek even naar de instellingen M1.01 en verder en zag dat M1.03 op 4 stond in plaats van 2. Ook de instelling voor de langdraaitijd stond weer op 60 minuten in plaats van 180 minuten. Ik zag ook weer een rijtje gewiste fouten staan. Dus blijkbaar worden instellingen soms teruggezet door bepaalde fouten?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Sla jij de instellingen ook op na wijziging?
Ik heb ook wel eens het idee gehad dat ze na X tijd teruggezet worden, sindsdien sla ik belangrijke aanpassingen op (via gebruikersbeheer, opslaan huidige instellingen)

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ASW1 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Mijn ervaring (destijds nog met gasketel) is dat je veel in kunt stellen maar niet de hysterese.
Die is 1 hele graad, dus bij 20,5 uit en pas bij 19,5 weer aan en dat is me net te gortig.
Het is me een raadsel waarom een thermostaat waar goed over nagedacht is en die goed in elkaar steekt een hysterese van een hele graad moet hebben zonder dat dit aanpasbaar is in de diepere instellingen....
Heb nu een Netatmo gehaald en ben daar best tevreden over.
Ongekend he, en dat geldt voor alle grote merken dat de hysteresis niet of beperkt instelbaar is. Ook een tevreden Netatmo-gebruiker hier. Alleen jammer dat je niet kunt koelen ermee, en dat de API alleen via het internet te bereiken is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:21
verkeerslicht schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Ongekend he, en dat geldt voor alle grote merken dat de hysteresis niet of beperkt instelbaar is. Ook een tevreden Netatmo-gebruiker hier. Alleen jammer dat je niet kunt koelen ermee, en dat de API alleen via het internet te bereiken is.
Vandaar advies naar de simpele PNI thermostaat en met een truucje ook koelen voor € 88. Werkt hier prima.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• hansvk
markietjuh schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:19:
Sla jij de instellingen ook op na wijziging?
Ik heb ook wel eens het idee gehad dat ze na X tijd teruggezet worden, sindsdien sla ik belangrijke aanpassingen op (via gebruikersbeheer, opslaan huidige instellingen)
Wijzigingen horen gewoon meteen opgeslagen te blijven. De optie die jij noemt is in principe niet nodig.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:47
ErikVers schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:50:
[...]

Had ik hier ook maar heb mijn thermostaat op koudste plek hangen en hem ff wat opgeplust zodat hij niet uit ging en lekker de vloer oplaad zodat hij vannacht mooi warm blijft van de energie die er overdag in is gestopt. Heerlijk zo een traag systeem. Volgende woning ga ik voor 8 ipv 6 cm beton gemeten vanaf bovenkant slang 😋🫡
@ErikVers Een beetje offtopic; Ik zie een aantal posts van je waar je een dikke dekvloer als buffer adviseerd. Ik ga binnenkort vloerverwarming leggen (noppenplaat) en heb door de opbouwhoogte nog de keuze uit 3cm, 1cm of geen isolatie. Daaronder ligt een dikke laag schuimbeton. Qua isolatie is het niet nodig, maar om de dekvloer 'los te koppelen' van de ondervloer leek het mij wel een goed idee. Ik twijfel nu. Wat zou je (of jullie) doen, toch 1cm isolatie of meenemen in de dekvloer?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:57
GhandiHarder schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:51:
[...]

@ErikVers Een beetje offtopic; Ik zie een aantal posts van je waar je een dikke dekvloer als buffer adviseerd. Ik ga binnenkort vloerverwarming leggen (noppenplaat) en heb door de opbouwhoogte nog de keuze uit 3cm, 1cm of geen isolatie. Daaronder ligt een dikke laag schuimbeton. Qua isolatie is het niet nodig, maar om de dekvloer 'los te koppelen' van de ondervloer leek het mij wel een goed idee. Ik twijfel nu. Wat zou je (of jullie) doen, toch 1cm isolatie of meenemen in de dekvloer?
Infrezen.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Vandaar advies naar de simpele PNI thermostaat en met een truucje ook koelen voor € 88. Werkt hier prima.
Zal vast prima werken. Eerlijkheidshalve vind ik het niet moeders mooiste, maar dat is een kwestie van smaak. Ik had de Netatmo met een beetje Marktplaatsen voor €65,-. Uiteraard is die ook te truccen om mee te kunnen koelen. Verder was voor mij een beweegreden voor de Netatmo om ook de binnentemp te kunnen loggen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:28

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
GhandiHarder schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Inderdaad wel off topic maar met name t vet gedrukte wel een tip voor de mensen die nog moeten beginnen aan vloerverwarming.

Als t goed is is je schuimbeton voorzien van de juiste hoeveelheid isolatie. Ik zou dan de noppenplaat er direct bovenop plaatsen en zoveel als redelijk kan erbovenop storten zodat je een mooie massa hebt die je kan opwarmen. Let vooral met plaatsen van vvw dat je bij koudere zones zoals de ramen dubbel (veel extra) slang plaatst zodat je de warmte op de juiste plek krijgt. Beter daar twee korte groepen langs buiten ring dan één lange. Dit maakt bij binnen muren ed wat minder uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ni_uqsFcw1JXLdcDlHTrRdUvBBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNIc1Wdpt5KJfsPEHrRRwm7K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 29-01-2024 23:36 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik kan deze meter demonteren maar heb geen idee wat het is.
Heb ik hier wat aan on deze te monteren tussen mijn warmtepomp ?
Het lijkt op een soort kamstrup meter maar volgens mij heeft het toch een andere functie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWNROTCXRXUo7SNslqT2bcrcplY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6wD9PXIOVx2iAxIlXVQhY7V.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 16:01

Cr3ator

1 bar is geen bar

camel1987 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:31:
Ik kan deze meter demonteren maar heb geen idee wat het is.
Heb ik hier wat aan on deze te monteren tussen mijn warmtepomp ?
Het lijkt op een soort kamstrup meter maar volgens mij heeft het toch een andere functie.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad ook een warmtemeter met aanduiding in kWh. Als je deze in de aanvoer plaatst en de retour-temperatuursensor in de retourleiding opneemt zou deze gewoon als energiemeter moeten werken. (Wat ik zo snel zie worden deze normaal gebruikt bij blokverwarming en kunnen op afstand worden uitgelezen....)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 16:07
@Cr3ator ja ik zie alleen maar Duitse website naar voren komen ken er geen wijs uit dus denk mischien hier iemand bekend met dit soort meters 😂

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:59
Heerlijk hoor die lange laagdraaitijd 👌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orf8n6DvxtuZvNZcuqNVgbXT-yE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMxyDb6UW90V6bISB29847uO.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
timpel_800 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:09:

[Afbeelding]
En wie weet wat er nog meer in het verschiet ligt 😆

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
dubbelpost van Carboy54 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11", houd het op 1 plek svp :)

[ Voor 100% gewijzigd door Proton_ op 31-01-2024 11:18 ]

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:12
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een PNI CT36 thermostaat, ik heb er nog een nieuw in doos.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 15:48
Momenteel is mijn installateur de voorbereidingen aan het treffen om de 6.5kW aan te sluiten. Plan was eerder om het zonder buffervat te maken (heb 75L systeeminhoud die altijd open staat), maar toch een 50L buffervat er bij gemaakt op zijn advies. Met name om hier warmte uit te halen voor de defrosts.

Een vraag mbt de afvoer voor de inlaatcombinatie. Deze wilde we eerst naar buiten toe, op het plat dak laten lozen (met tracing lint) maar we komen in de hoogte niet uit. Heb geen afvoer in de buurt zitten helaas. Ik begreep dat er niet veel water uit zal komen, dus nu is de optie om een leiding omlaag te brengen en dan naar buiten toe op de oprit uit laten komen (onder een carport). Klopt het dat er niet veel water uit komt? Of een klein rooster met wat grind er onder misschien?

• bommer
joenex1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:11:
Momenteel is mijn installateur de voorbereidingen aan het treffen om de 6.5kW aan te sluiten. Plan was eerder om het zonder buffervat te maken (heb 75L systeeminhoud die altijd open staat), maar toch een 50L buffervat er bij gemaakt op zijn advies. Met name om hier warmte uit te halen voor de defrosts.

Een vraag mbt de afvoer voor de inlaatcombinatie. Deze wilde we eerst naar buiten toe, op het plat dak laten lozen (met tracing lint) maar we komen in de hoogte niet uit. Heb geen afvoer in de buurt zitten helaas. Ik begreep dat er niet veel water uit zal komen, dus nu is de optie om een leiding omlaag te brengen en dan naar buiten toe op de oprit uit laten komen (onder een carport). Klopt het dat er niet veel water uit komt? Of een klein rooster met wat grind er onder misschien?
Ik denk dat er bij mijn een liter per dag uit de inlaat combinatie komt.

Ik merk met mijn buffervat dat bij defrosts de temperatuur 5 graden zakt op de TC en binnen 5min is alles weer terug op temperatuur.
Merk dus eigenlijk niets van defrosts.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:34

Jan2023

KISS

@bommer
Ik denk dat er bij mijn een liter per dag uit de inlaat combinatie komt.
Waar hebben jullie het nu over ? wie/wat welke inlaatcombinatie?
Gaat dit over een combi met een boilervat of zo ?

[ Voor 12% gewijzigd door Jan2023 op 31-01-2024 17:43 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• bommer
Jan2023 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:41:
@bommer

[...]

Waar hebben jullie het nu over ? wie/wat welke inlaatcombinatie?
Gaat dit over een combi met een boilervat of zo ?
Het gaat inderdaad over de inlaadcombinatie van het boilervat.

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:10
joenex1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:11:

Eventueel een sww expansievat plaatsen, dan voorkom je het druppen door overdruk ook.

• Plexxodus
Carboy54 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Toezegging vandaag van Itho dat er binnen 10 dagen een update komt om het warmtelint en de vorstbeveiliging te fixen. Er loopt al een test ;)
Is er al een update over de update?

• hansvk
timpel_800 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:09:

[Afbeelding]
Wat ik me afvraag is of die langdraaitijd op 180 minuten nog wel effect heeft als de Amber om de 2 uur optoert naar 60Hz?

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
hansvk schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:14:
[...]

Wat ik me afvraag is of die langdraaitijd op 180 minuten nog wel effect heeft als de Amber om de 2 uur optoert naar 60Hz?
Ik vind dit een veel beter en rustiger beeld geven. Het optoeren naar 60Hz duurt maar 2 minuten. En als de Amber eerst uitgaat na 60 minuten, dan weer start gaat hij ook eerst naar 79Hz of soms zelfs naar 90Hz.

Dus in mijn beleving heeft dit zeker effect.

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
Amber 12 Kw met grondleiding van Watts microflex 160mm met 2x32mm kunststof leidingen. 1 1/4 flex met Caleffi's en 1 1/4 keerklep. Mooi spul maar wel stug om te verwerken. Lennard laat die 1500 liter p/u maar komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iCwtnVkzGbO9LKpIdoqLBImvY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTBHYNPbcQHVPGD2ZZoViDTp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzaVI3SX8El1-dT9wJR4M72wJQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoSXQVmgDEsDnIOcKupgYeLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKQErnuzVVNCFY9VtMeL1ErwE6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXsB7AALMbdRhapmwwdAXYRG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kKwDSj5qxUgjZrUYJ-b3aPH-Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYEEHdIP057urzY4tHsT0TIx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 01-02-2024 17:17 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:35:
Amber 12 Kw met grondleiding van Watts microflex 160mm met 2x32mm kunststof leidingen. 1 1/4 flex met Caleffi's en 1 1/4 keerklep. Mooi spul maar wel stug om te verwerken. Lennard laat die 1500 liter maar komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Strak werk, daar zit heel wat voorbereiding en montage uren in 👍🫡

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:53
Amber 12 Kw met grondleiding van Watts microflex 160mm met 2x32mm kunststof leidingen. 1 1/4 flex met Caleffi's en 1 1/4 keerklep. Mooi spul maar wel stug om te verwerken. Lennard laat die 1500 liter p/u maar komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraagje, welke flexslangen pas je toe?
Is koper tussen de slang en de PE een bewuste keuze, gaat dit sneller heeft dit voordelen tov bv meerlagen buis?
Welke diamantboor gebruik je? Welke diameter kernboor?
Welke diameter gebruik je bij doorvoeren van 2 gesisoleerde leidingen 32?
Zijn er gouden tips om de installatie te versnellen/vereenvoudigen?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:36:
[...]

Vraagje, welke flexslangen pas je toe?
Is koper tussen de slang en de PE een bewuste keuze, gaat dit sneller heeft dit voordelen tov bv meerlagen buis?
Welke diamantboor gebruik je? Welke diameter kernboor?
Welke diameter gebruik je bij doorvoeren van 2 gesisoleerde leidingen 32?
Zijn er gouden tips om de installatie te versnellen/vereenvoudigen?
Koper pers heeft volle doorlaat. Meerlagen zijn de koppelingen een aardige vernauwing, wat overigens niet perse een probleem is. Die 90gr bocht is ook gewoon patsboemklaar, 32ML buigen (zeker zo'n radius) is niet makkelijk.
Koper perskoppelingen zijn ook wat goedkoper dan Uponor ML koppelingen.

Al je verdere vragen zijn afhankelijk van je eigen situatie: welke leidingdiameter je gebruikt, isolatiedikte, hoe dik de muur is.
Over het algemeen: niet te krap gaan, je kunt het altijd nog afpurren.

• bommer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
werkschakelaar op deze manier, wordt ik blij van😀

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:05

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Incl de onbetaalbare krimpmof en muurdoorvoer? Of netjes dichtgezet met aquaswell oid? 😄 ook wel benieuwd naar de diameter van de kernboor. Toolstation heeft ze in 162, maar mogelijk te krap(?)

• Technician-
bbbrumbrum schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Koper pers heeft volle doorlaat. Meerlagen zijn de koppelingen een aardige vernauwing, wat overigens niet perse een probleem is. Die 90gr bocht is ook gewoon patsboemklaar, 32ML buigen (zeker zo'n radius) is niet makkelijk.

Al je verdere vragen zijn afhankelijk van je eigen situatie: welke leidingdiameter je gebruikt, isolatiedikte, hoe dik de muur is.
Uponor heeft bv ook gewoon bochten U32, volle doorlaat (geen knieën dit)

Qua snelheid en kosten zijn al die terrandis overgangen killing. Kijk hoeveel overgangen je nodig hebt.
Kun je dan niet beter een schutbuis 125mm pakken en daar (evt per lengte van 2-3meter) geissoleerde meerlagen buis doorheen doen?
Dan kom je buiten uit met 1 koppeling van meerlagen aan de warmtepomp 1”.

Zit er ook aan te denken om EPDM (O2 stop) slang dn25 op volle lengtes te kopen en op maat koppelingen erop persen (na dikke armaflex isolatie).

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 01-02-2024 20:13 ]

• Carboy54
Guus. schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Incl de onbetaalbare krimpmof en muurdoorvoer? Of netjes dichtgezet met aquaswell oid? 😄 ook wel benieuwd naar de diameter van de kernboor. Toolstation heeft ze in 162, maar mogelijk te krap(?)
Terrendis eindkap kost 160 euro. Vandaar Watts die kosten 47 euro. Kernboor hier 200 mm. Watts is ook leverbaar inj 120 mm met 2x32.

• Carboy54
bbbrumbrum schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Voor een 12 Kw Amber wil je geen vernauwingen hebben vandaar perskoppelingen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Uponor heeft bv ook gewoon bochten U32, volle doorlaat (geen knieën dit)

Qua snelheid en kosten zijn al die terrandis overgangen killing. Kijk hoeveel overgangen je nodig hebt.
Kun je dan niet beter een schutbuis 125mm pakken en daar (evt per lengte van 2-3meter) geissoleerde meerlagen buis doorheen doen?
Dan kom je buiten uit met 1 koppeling van meerlagen aan de warmtepomp 1”.

Zit er ook aan te denken om EPDM (O2 stop) slang dn25 op volle lengtes te kopen en op maat koppelingen erop persen (na dikke armaflex isolatie).
Terrendis kun je gewoon met Uponor of andere 32x3 ML koppelingen persen.

Die Uponor bochten (1070530?) zijn minder vernauwd dan een knietje idd, maar wel vernauwd. Er gaat nu eenmaal een deel vd koppeling ín de buis, waar die bij koperpers alleen óm de buis zit. Maar zoals al aangegeven is dat niet perse een probleem.

Geisoleerde ML buis is meestal wel heeeeeel zuinigsjes qua isolatiedikte, dus dat moet je dan al gaan naisoleren. Er valt geld te besparen, maar je kunt je goed verkijken op de hoeveelheid werk en de moeilijkheid daarvan.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-02-2024 21:52 ]

• Technician-
bbbrumbrum schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:49:
[...]

Terrendis kun je gewoon met Uponor of andere 32x3 ML koppelingen persen.

Die Uponor bochten (1070530?) zijn minder vernauwd dan een knietje idd, maar wel vernauwd. Er gaat nu eenmaal een deel vd koppeling ín de buis, waar die bij koperpers alleen óm de buis zit. Maar zoals al aangegeven is dat niet perse een probleem.
Pak altijd ML buis met 13 of 19 mm isolatie.

Geisoleerde ML buis is meestal wel heeeeeel zuinigsjes qua isolatiedikte, dus dat moet je dan al gaan naisoleren. Er valt geld te besparen, maar je kunt je goed verkijken op de hoeveelheid werk en de moeilijkheid daarvan.

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
ik ben nu op vakantie en monitor op afstand mbv Shelly de Amber 65. Ik heb de Tr sensor naar 17 graden ingesteld om aanraden van @Carboy54. Maar denk toch dat de aanvoer temperatuur lager zou moeten zijn bij hogere buitentemperatuur om nog wat langere runs te krijgen? Moet ik me zorgen maken en even iemand vragen langs mijn huis te gaan?

Overal ben ik tevreden over de prestaties, support uit het forum en afwerking van het apparaat. Al eerder genoemd maar het is toch bizar dat anno 2024 dit soort simpele aanpassingen op zo’n duur apparaat nog niet mogelijk zijn op afstand. Hopelijk hebben ze dat voor de volgende koude periode voor elkaar bij Itho!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uejX1GgeKo9leZTfzayNxef3t_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z90IRJx4g5KZ1RotYCQBB5Gh.jpg?f=fotoalbum_large

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:09
Carboy54 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Terrendis eindkap kost 160 euro. Vandaar Watts die kosten 47 euro. Kernboor hier 200 mm. Watts is ook leverbaar inj 120 mm met 2x32.
Hebben jullie hier de 32x2,9 DN25 gebruikt of de 40x3,7 DN32? En het koper 28mm of 35?Aangezien in de handleiding voor de Amber 120 28mm inwendig aanbevolen wordt?

Die gigantische aanbevolen diameters houden me een beetje tegen om voor de Amber te gaan, maar als het met 32mm meerlagen en 28mm koper kan lijkt het me nog wel te doen...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
@visser.m voor vrijwel alle warmtepompen zijn dergelijke diameters aanbevolen, niks Amber specifiek aan. Allemaal willen ze een kuub/h en meer weg kunnen zetten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Carboy54
visser.m schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:29:
[...]

Hebben jullie hier de 32x2,9 DN25 gebruikt of de 40x3,7 DN32? En het koper 28mm of 35?Aangezien in de handleiding voor de Amber 120 28mm inwendig aanbevolen wordt?

Die gigantische aanbevolen diameters houden me een beetje tegen om voor de Amber te gaan, maar als het met 32mm meerlagen en 28mm koper kan lijkt het me nog wel te doen...
Indien er verder geen bijzondere weerstand in het systeem zit zoals in dit voorbeeld gaat het met mlb 32 of 28 staal/koper probleemloos. Zelfs in pomp stand medium gaat het prima. Inmiddels meerdere zo geplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 02-02-2024 08:40 ]

• Carboy54
psycho-realm schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 02:25:
ik ben nu op vakantie en monitor op afstand mbv Shelly de Amber 65. Ik heb de Tr sensor naar 17 graden ingesteld om aanraden van @Carboy54. Maar denk toch dat de aanvoer temperatuur lager zou moeten zijn bij hogere buitentemperatuur om nog wat langere runs te krijgen? Moet ik me zorgen maken en even iemand vragen langs mijn huis te gaan?

Overal ben ik tevreden over de prestaties, support uit het forum en afwerking van het apparaat. Al eerder genoemd maar het is toch bizar dat anno 2024 dit soort simpele aanpassingen op zo’n duur apparaat nog niet mogelijk zijn op afstand. Hopelijk hebben ze dat voor de volgende koude periode voor elkaar bij Itho!
[Afbeelding]
Niets aan de hand hier hoor. Runs van een uur met hoge buitentemperatuur 😃 Overigens stel je niet teveel voor met bediening op afstand via een app. Dat gaat vaak niet verder dan de temperatuur en verbruik. Instellingen van stooklijn etc. zijn vaak niet mogelijk.

• visser.m
Ronald schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:11:
@visser.m voor vrijwel alle warmtepompen zijn dergelijke diameters aanbevolen, niks Amber specifiek aan. Allemaal willen ze een kuub/h en meer weg kunnen zetten.
Het punt is dat als ik de specificaties bekijk, een Panasonic J-9kW op -7/35 nog 7,5 kW levert, en een Amber 120 dan 7,6.

Dus vergelijkbare prestaties op -7 om de installatie op de dimensioneren, maar voor de Amber bevelen ze minimaal 28mm inwendig aan, en voor de pana 28mm uitwendig koper, dus 25,6 inwendig.
Als je je daar aan wilt houden, zou je voor de Amber dus grotere diameters moeten pakken en kom je in m.i. wel erg lastig te verwerken en veel duurdere maten.
Daarom is het goed om ook de praktijkervaringen er langs te houden :)

@Carboy54 , ik begreep dat de specs van de Ambers ook herzien gaan worden, omdat ook daar de praktijk uitwijst dat ze beter presteren dan ze nu aangeboden worden, inclusief herziening van de subisidies. Is daar al meer duidelijkheid over? Want op basis van de huidige cijfers zou ik een 120 moeten pakken, maar wellicht is de 95 dan ook genoeg?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
@visser.m volgens mij doet iedereen het hier met 28mm staal of koper, of 32/3… dus die 25/26mm inwendig. Dat is ook ruim volgens de leiding diameter tabel van warmtepomp weetjes

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
visser.m schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Het punt is dat als ik de specificaties bekijk, een Panasonic J-9kW op -7/35 nog 7,5 kW levert, en een Amber 120 dan 7,6.

Dus vergelijkbare prestaties op -7 om de installatie op de dimensioneren, maar voor de Amber bevelen ze minimaal 28mm inwendig aan, en voor de pana 28mm uitwendig koper, dus 25,6 inwendig.
Als je je daar aan wilt houden, zou je voor de Amber dus grotere diameters moeten pakken en kom je in m.i. wel erg lastig te verwerken en veel duurdere maten.

@Carboy54 , ik begreep dat de specs van de Ambers ook herzien gaan worden, omdat ook daar de praktijk uitwijst dat ze beter presteren dan ze nu aangeboden worden, inclusief herziening van de subisidies. Is daar al meer duidelijkheid over? Want op basis van de huidige cijfers zou ik een 120 moeten pakken, maar wellicht is de 95 dan ook genoeg?
Wanneer het vermogen gelijk is zal er met dezelfde stooklijn evenveel water rond gepompt moeten worden.

Waterpomp van de Amber is behoorlijk overgedimensioneerd en wellicht gelijk aan die van de Panasonic.

Zou me geen zorgen maken. Zelf bezit ik de Amber 95 en heb de pomp op gemiddelde snelheid, dus niet voluit, en draai een flow van 1380L/h terwijl er voorgeschreven staat 1200L/h. Als ik de pomp op maximum zet kom ik op krap 1700L/h.

Ik heb 32x2,9 Watts leiding en koper 28mm. De overgangskoppelingen van Watts kunststof 32x2,9 mm naar 1'' aansluiting hebben slechts een binnendiameter van (ik dacht) 22mm. Ook de Kamstrup warmtemeter heeft een binnen diameter van DN20 (uiteraard zeer gestroomlijnd en alle vernauwingen zijn zeer plaatselijk), maar is dus allemaal geen enkel probleem.

Zou het gewoon aandurven met 32 x 2,9mm kunststof leiding en koper 28mm.

Itho Daalderop Amber 95

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12 17:25
[...]

Had eerst het idee dat alles ook DN32 moest uitgevoerd worden i.v.m. de flow, alles wordt inderdaad wel duurder daardoor. Heb 35 mm staal + prestabo gebruikt incl. terrendis 160mm 40x4 De flow is hier bij een max setting = 2 m3/h. Ik denk dat 28mm staal ook prima was geweest. (of beter alles in 32x3 kunststof) De kampstrup, magneet vuilfilter, 3-weg klep e.d. worden ook goedkoper bij kleinere diameters.

Ik hoor overigens totaal geen geluid, dat is wel lekker.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:23

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]

....

...Want op basis van de huidige cijfers zou ik een 120 moeten pakken, maar wellicht is de 95 dan ook genoeg?
Zoals eerder gepost door @Carboy54 ; Deze Amber 120 is ook aangesloten op 32mlb en 28mm.

Misschien heb ik het gemist, maar kan iets meer vertellen over je huidige situatie? Woning, m2's, afgifte systeem, verbruik in m3's voor cv en tapwater? Dan kunnen wij meedenken over je Amber 95/120 case!

En ja, ik heb het gevoel dat de Amber (veel) beter presteert dan de huidige specs, we weten inmiddels waarom :o

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• visser.m
Stoker schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:16:
[...]

[...]

Misschien heb ik het gemist, maar kan iets meer vertellen over je huidige situatie? Woning, m2's, afgifte systeem, verbruik in m3's voor cv en tapwater? Dan kunnen wij meedenken over je Amber 95/120 case!

En ja, ik heb het gevoel dat de Amber (veel) beter presteert dan de huidige specs, we weten inmiddels waarom :o
Ik ben nog wat dingen tav mijn huidige situatie in kaart aan het brengen, maar kom binnenkort wel met gegevens, een ontwerp en een vraag om feedback, tnx! :)

• Carboy54
[...]

Lees hiervoor de herkeuring bij de Kiwa in de TS: Itho Daalderop Amber

• Carboy54
[...]

Lees mijn praktijk ervaring tussen deze 2 modellen dat zegt vaak meer dan cijfers:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:30

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi Carboy,

Heb je de werkschakelaar met 5 aderige kabel aangesloten en dan ook 5 aderig naar de amber toe?
Ik zat namelijk te denken dat het “moet” met 2 x 3 adering vanaf de werkschakelaar naar de amber.

Voordeel van 5 aderig is dat je mooi je wartels aan de onderkant kan plaatsen in plaats van 5 adering in via de bovenkant en 2 x 3 aderig uit via de onderkant.

• bommer
hondacb50 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Hoi Carboy,

Heb je de werkschakelaar met 5 aderige kabel aangesloten en dan ook 5 aderig naar de amber toe?
Ik zat namelijk te denken dat het “moet” met 2 x 3 adering vanaf de werkschakelaar naar de amber.

Voordeel van 5 aderig is dat je mooi je wartels aan de onderkant kan plaatsen in plaats van 5 adering in via de bovenkant en 2 x 3 aderig uit via de onderkant.
Waarom zou je volgens jouw met 2x een 3 ader moeten?
Als je hem in een enkelfase installatie met een kookgroep aansluit (let op dubbele nul draden)
Of in een 3 fase installatie met een 3 fase aardlekautomaat, kan je prima een 5 aderige kabel gebruiken. Grijs als 2e nul draad even een blauw tapeje omheen.

En wartels aan de onderzijde is altijd het beste.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:10:
@visser.m volgens mij doet iedereen het hier met 28mm staal of koper, of 32/3… dus die 25/26mm inwendig. Dat is ook ruim volgens de leiding diameter tabel van warmtepomp weetjes
Klopt alleen in de specs werden zeer grote diameters eerder aanbevolen waar @visser.m wellicht op doelde.

Dat komt waarschijnlijk omdat de 120 nogal wat kW kan verpompen bij hoge buiten temp.

Ik zou me focussen op t vermogen bij kou en dat is inderdaad 7.5 waarbij 32mlb of 28koper volstaat. Goed om dit inderdaad nog eens te benoemen. Let op hier ga je bij meer dan 10kw niet geruisloos mee verpompen maar dat lijkt me logisch.

Edit 21:26
Itho heeft de maatvoering in de brochure ook aangepast en geeft minimaal binnendiameter 26mm aan. Wat met genoemde producten ook lukt 👍✅

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 04-02-2024 21:27 ]

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 16:17
Wie weet of de Amber WP software updates (OTA) kan ontvangen. Ik zie nergens een wifi/ethernet verbinding.
Zo ja hoe vindt dit dan plaats

Kan ik via plugwise (of ander systeem) ook het verbruik van de Amber monitoren (minuut-uur-dag-week-maand-jaar). Dus directe meting en niet via de P1 meter want die meet alle verbruik. Ik heb nl al een P1 meter van Enelogic.

• bbbrumbrum
  • Niet online
evertmulder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:10:
Wie weet of de Amber WP software updates (OTA) kan ontvangen. Ik zie nergens een wifi/ethernet verbinding.

Kan ik via plugwise (of ander systeem) ook het verbruik van de Amber monitoren (minuut-uur-dag-week-maand-jaar). Dus directe meting en niet via de P1 meter want die meet alle verbruik. Ik heb nl al een P1 meter van Enelogic.
Staat in het topic al vaker vermeld. Update via USB.
Apart Energiemeting is zoals bij elk apparaat gewoon mogelijk, dat heeft verder niets met de Amber te maken. Mooiste is via een dinrail kWh meter in de MK voor de groep van de Amber.

• evertmulder
bbbrumbrum schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Staat in het topic al vaker vermeld. Update via USB.
Apart Energiemeting is zoals bij elk apparaat gewoon mogelijk, dat heeft verder niets met de Amber te maken. Mooiste is via een dinrail kWh meter in de MK voor de groep van de Amber.
Ik weet dat het via een kWh meter kan maar dat wil ik eigenlijk niet. Wil direct via de amber of displayunit het verbruik kunnen zien zoals ook met zonnepanelen. Hier heb ik ook geen kWh meter nodig.

• Carboy54
evertmulder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Ik weet dat het via een kWh meter kan maar dat wil ik eigenlijk niet. Wil direct via de amber of displayunit het verbruik kunnen zien zoals ook met zonnepanelen. Hier heb ik ook geen kWh meter nodig.
Dat kan in de Panasonic maar die wijken soms 20% af dus heb je daar weinig aan. Ook bij andere merken komt dat vaak voor. Een externe meter is de beste optie en op afstand uitleesbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCW-InkV-g6RiItbikpglOudVaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krfnFEbLk1upaO1FZkQrcGNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Carboy54 op 06-02-2024 17:39 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

evertmulder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Denk dat de Amber niet geschikt is voor u.
Effe verder kijken?
:*)

Voor updates ben je ook afhankelijk van je leverancier , en dan is het maar net hoe deze er in staat.
After Sales services en zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan2023 op 06-02-2024 17:51 ]

• evertmulder
Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Dat kan in de Panasonic maar die wijken soms 20% af dus heb je daar weinig aan. Ook bij andere merken komt dat vaak voor. Een externe meter is de beste optie en op afstand uitleesbaar
[Afbeelding]
Wat is dit voor een app die jij gebruikt omdat er Amber op staat?

• Carboy54
evertmulder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Wat van tekst wil je er op hebben ? 😃

• bommer
evertmulder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Ik zou een aparte kwh meter gebruiken. Deze zet je in de meterkast achter de groep voor de warmtepomp.
Of een oplossing zoals Carboy
Met CT klemmen om de aders, echter komt de voedingspanning niet van de zelfde automaat. Kun je kleine afwijkingen hebben.
De spanning kan een beetje verschillen op verschillende plekken in de hele installatie, geen 5V maar 2V is niet gek.
Het is maar hie precies je wilt meten en uiteraard ook afhankelijk van de precisie van de meter.

Vind voor dit soort installaties 5% acceptabel.

• Carboy54
bommer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:25:
[...]

Ik zou een aparte kwh meter gebruiken. Deze zet je in de meterkast achter de groep voor de warmtepomp.
Met CT klemmen om de aders, echter komt de voedingspanning niet van de zelfde automaat. Kun je kleine afwijkingen hebben.
De spanning kan een beetje verschillen op verschillende plekken in de hele installatie, geen 5V maar 2V is niet gek.
Het is maar hie precies je wilt meten en uiteraard ook afhankelijk van de precisie van de meter.

Zitten bij mij 2 stuks in de amber ieder aangesloten op zijn eigen fase anders werken ze niet.

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:05
Sorry dat ik een eerdere discussie oprakel. Is een werkschakelaar naast de Amber nu noodzaak vanwege functionaliteit of puur vanwege veiligheid bij werkzaamheden? Mijn meterkast zit in het zicht van de Amber en is voorzien van een slot.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Guus. schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:43:
Sorry dat ik een eerdere discussie oprakel. Is een werkschakelaar naast de Amber nu noodzaak vanwege functionaliteit of puur vanwege veiligheid bij werkzaamheden? Mijn meterkast zit in het zicht van de Amber en is voorzien van een slot.
Het biedt geen extra functionaliteit, behalve veiligheid bij werkzaamheden. Sommigen hier zijn ervan overtuigd dat het verplicht is volgens de machinerichtlijn. Maar of een particulier daaraan gebonden is, is vers twee.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• bommer
Guus. schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:43:
De regel met machines met mechanische delen is dat er voor het veilig werken hier aan. Naast het apparaat een werkschakelaar geplaatst wordt. Als je moet werken aan de elektrotechnische zijde, schakel je af jn de verdeel inrichting.

Als je automaat ook een lastscheider is (ook nul onderbroken) dan een lock-out op de automaat met slot.
Slot meterkastdeur voldoet niet.

Als Particulier mag je alles, het is jouw veiligheid. Alleen gaat er iets mis, of iemand anders (bijv een service monteur van Itho) moet aan de unit werken. Kunnen ze dat weigeren of gezeik met de verzekering.
Wil je dat echt om 30 euro te besparen?

Professioneel werk ik alleen aan units met een werkschakelaar, scheelt een hoop zoeken naar de juiste zekering.
Ben ik niet zeker voor een woning gaat rustig de hoofdschakelaar om en een slot er op.

[ Voor 9% gewijzigd door bommer op 06-02-2024 20:31 ]

• evertmulder
bommer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:25:
[...]

Heb gekeken bij een kWh meter die je op afstand uit kunt lezen (wifi) via een app of internet. Tevens opslag van het verbruik WP. Volgens mij is dit een optie:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Is de Amber 1 fase of 3 fase?

• bommer
evertmulder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Heb gekeken bij een kWh meter die je op afstand uit kunt lezen (wifi) via een app of internet. Tevens opslag van het verbruik WP. Volgens mij is dit een optie:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Is de Amber 1 fase of 3 fase?
Een Amber heeft 2 aparte fase/nul aansluitingen
1 voor de warmtepomp zelf en 1 voor het backup element.
Stel dat je 3 fasen huis installatie hebt, dan kun je achter de 3 fase aardlek automaat ook een 3 fase eastron plaatsen en dan afgaand de 3e fase niet gebruiken.

Heb je een 1 fase huisonstallatie, dan achter een kookgroep 2 van deze meters plaatsen.

• evertmulder
bommer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Een Amber heeft 2 aparte fase/nul aansluitingen
1 voor de warmtepomp zelf en 1 voor het backup element.
Stel dat je 3 fasen huis installatie hebt, dan kun je achter de 3 fase aardlek automaat ook een 3 fase eastron plaatsen en dan afgaand de 3e fase niet gebruiken.

Heb je een 1 fase huisonstallatie, dan achter een kookgroep 2 van deze meters plaatsen.
Ik ben een nitwit op elektragebied. Ik weet dat ik een 3 fasen meterkast heb. Heb deze 2 jaar geleden aan laten leggen ivm wallbox (lader elektrische auto). Heb toen gelijk op een andere fase een Hager ADM416G aardlekautomaat geplaatst voor een toekomstige warmtepomp. Ik weet niet of dit een 3 fase aardlek is maar dat weet jij ongetwijfeld.

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-12 19:58
evertmulder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Ik ben een nitwit op elektragebied. Ik weet dat ik een 3 fasen meterkast heb. Heb deze 2 jaar geleden aan laten leggen ivm wallbox (lader elektrische auto). Heb toen gelijk op een andere fase een Hager ADM416G aardlekautomaat geplaatst voor een toekomstige warmtepomp. Ik weet niet of dit een 3 fase aardlek is maar dat weet jij ongetwijfeld.
De ADM416G is een driefase aardlekautomaat, deze is zeer geschikt voor de Amber.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

isalenedean schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:17:
[...]

De ADM416G is een driefase aardlekautomaat, deze is zeer geschikt voor de Amber.
Waarbij de handleiding om een C-karakteristiek vraagt ipv een B ;)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:44
fsfikke schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:18:
Die discussie komt bij warmtepompen steeds weer terug, maar in de praktijk blijkt een B-karakteristiek prima te voldoen.
En voor het bijverwarmingselement hoef je daar al helemaal niet over te discussiëren, want dat is een simpele weerstand, de meest ideale elektrische belasting.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
fsfikke schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Een B 30mA lijkt me eigenlijk prima? Zou me sterk verbazen anders.
Misschien bij de goedkopere merken? (Ik gebruik enkel merken als ABB, Hager of Eaton).

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Whiskey48 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:05:
[...]

Misschien bij de goedkopere merken? (Ik gebruik enkel merken als ABB, Hager of Eaton).
Ik zeg ook niet dat het technisch absoluut noodzakelijk is, enkel dat de handleiding dat voorschrijft.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 06-02-2024 22:26 ]

• bommer
Whiskey48 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:05:
[...]

Mijn ervaring is dat eigenelijk altijd rustig het vermogen opbouwd, zie ook geen bezwaren voor een B-karakteristiek.

• evertmulder
isalenedean schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Okay dat begrijp ik maar mbt de wifi kWh meter welke heb ik, gezien de aansluiting van de Amber op de ADM416G dan nodig.
De 1 fase https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
of de 3 fase https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-12 19:58
evertmulder schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Okay dat begrijp ik maar mbt de wifi kWh meter welke heb ik, gezien de aansluiting van de Amber op de ADM416G dan nodig.
De 1 fase https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
of de 3 fase https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Ikzelf heb de 3 fasen meter van HW, recht achter de ADM zitten, vanaf de KWH meter direct op de amber buitenunit ( ja, met werkschakelaar)

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Carboy54
UPDATE

Momenteel testen wij update V 2.29 waarbij de vorstbeveiligings instellingen zichtbaar zijn gemaakt in de toestel configuratie in 2 stages. Helaas moeten wij nog enkele weken wachten op de update van het bodemlint omdat daar nog een eeprom update voor moet worden gemaakt. Ook wordt er hard gewerkt aan een update van het algoritme van de defrosts welke nog even op zich laten wachten. Als V 2.29 goed werkt verstuur ik de update naar onze gebruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9xG-H0ksj0gvncpdKZH_A1UYfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m68ZPDeSTYlIyskG8pTAcXjL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Carboy54 op 07-02-2024 21:05 ]

• Plexxodus
Mooi nieuws @Carboy54 ! Dan kunnen we hopelijk snel de nachtverlaging middels thermostaat gaan testen met vorst. Enig idee wanneer de update vrijgegeven gaat worden?

• Carboy54
Plexxodus schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:09:
Mooi nieuws @Carboy54 ! Dan kunnen we hopelijk snel de nachtverlaging middels thermostaat gaan testen met vorst. Enig idee wanneer de update vrijgegeven gaat worden?
Die is goed verlopen deze nacht met bij toeval 0 graden. Met en zonder de groene knop aan functioneerde het zowel bij mij als @Stoker
Bij mij stond de thermostaat op 15 vannacht en deed de 1e orde zijn werk. Bij @Stoker stond de groene knop op uit en tikte de pomp even aan op 54 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPIaqFH5SI8cHO4Ad45c63xlQko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwDWGTBN5UY5PSrVuMebpMvm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU4ju0fQ3nxQ0gxZSVyNJcbUNAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gY7bUvy5rrsj9k8IQwSOmwot.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 08-02-2024 09:38 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Goedemorgen.

Ik heb inderdaad gisteren de update van @Carboy54 ontvangen en geïnstalleerd.

De update werkt

Hoe heb ik dit getest?
De warmtepomp is bij mij op 7-2 om ca. 14u uitgegaan, rond 19u heb ik de update geïnstalleerd, de Tui was rond die tijd 13.5*C. Ook heb ik de pomp uit gezet = standby, dus de groene ronde knop ingedrukt en gelaten tot vanmorgen 6u.

Na updaten van de software hoorde ik na enkele minuten het relais schakelen om de waterpomp te laten draaien, de Tui ging (logisch) naar een hogere waarde; ca. 20*C.

Hij volgt hierbij de pompinstellingen, die staan bij mij op Interval, in eerste instantie op 13min uit, 2min aan. Ik heb dit na een half uurtje aangepast naar 29min uit en 1 min aan. Vanmorgen was de Tui 18,8*C terwijl de pomp standby gestaan heeft en het buiten rond het vriespunt is geweest, mogelijk kan deze interval nog opgerekt worden, overigens heb ik tussen 0h en 6h met deze instellingen 0,1kWh verbruikt, weinig winst te behalen, misschien alleen verlies te beperken :*)

We kunnen dus constateren dat de 1e vorstbeveiliging werkt. (pomp inschakelen bij lage buitentemp)
De 2e vorstbeveilging, op basis van de watertemperatuur heb ik niet kunnen testen, ik ga er nog eens overna denken hoe we dit kunnen faken:)

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 08-02-2024 17:32 ]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 15:58
Ik overweeg de amber naast de schuur in mijn achtertuin te plaatsen (tussenwoning). Weet iemand of ik de regelunit ook in de (onverwarmde) schuur kan plaatsen, ipv binnen? Zou wel wat gedoe schelen ivm waar ik de regelunit binnen kwijt moet, en hoe ik er de voedingskabel vanaf de wp heen krijg.

Ik heb wel stroom en twee utp kabels vanaf mijn router naar de wp-locatie lopen via een terrendis quad leiding , maar had geen rekening gehouden met nog een extra voedingskabel.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stoker schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:03:
We kunnen dus constateren dat de 1e vorstbeveiliging werkt. (pomp inschakelen bij lage buitentemp)
De 2e vorstbeveilging, op basis van de watertemperatuur heb ik niet kunnen testen, ik ga er nog eens overna denken hoe we dit kunnen faken:)
Al die temperatuursensoren komen uiteindelijk op de PCB van de binnenunit binnen. Als het allemaal hetzelfde type RTD's zijn zou je de draadjes van de sensor die je wilt simuleren kunnen verwisselen met een van de overgebleven sensoren en die in een bakje ijswater hangen. (Of opzoeken welke weerstand bij de temperatuur hoort die je wilt simuleren en weerstandjes/potmeter er aan hangen)

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 08-02-2024 10:56 ]

• Plexxodus
Kijk, mooie eerste resultaten.
Is het faken niet gewoon mogelijk door de starttemp van de 1e orde lager te zetten dan die van de 2e orde?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Plexxodus schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:08:
Kijk, mooie eerste resultaten.
Is het faken niet gewoon mogelijk door de starttemp van de 1e orde lager te zetten dan die van de 2e orde?
Ja die had ik ook al geprobeerd, maar die waardes zijn niet onbeperkt naar boven in te stellen... dus heb eerst alleen deze test gedaan.

Overigens hebben wij de functielijst met de nieuwe functies nog gehad, contact is daar nu over.

Nog even geduld!! O+

• Brammetje-13-10
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-11 13:38
Stoker schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:03:
Goedemorgen.

Ik heb inderdaad gisteren de update van @Carboy54 ontvangen en geïnstalleerd.

De update werkt

Hoe heb ik dit getest?
De warmtepomp is bij mij op 7-2 om ca. 14u uitgegaan, rond 19u heb ik de update geïnstalleerd, de Tui was rond die tijd 13.5*C. Ook heb ik de pomp uit gezet = standby, dus de groene ronde knop ingedrukt en gelaten tot vanmorgen 6u.

Na updaten van de software hoorde ik na enkele minuten het relais schakelen om de waterpomp te laten draaien, de Tui ging (logisch) naar een hogere waarde; ca. 20*C.

Hij volgt hierbij de pompinstellingen, die staan bij mij op Interval, in eerste instantie op 13min uit, 2min aan. Ik heb dit na een half uurtje aangepast naar 29min uit en 1 min aan. Vanmorgen was de Tui 18,8*C terwijl de pomp standby gestaan heeft en het buiten rond het vriespunt is geweest, mogelijk kan deze interval nog opgerekt worden, overigens heb ik tussen 0h en 6h met deze instellingen 0,1kWh verbruikt, weinig winst te behalen, misschien alleen verlies te beperken :*)

Fijn te horen! Hopelijk kunnen we dan ook snel allemaal deze update installeren :)

• Carboy54
marvel27 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:48:
Ik overweeg de amber naast de schuur in mijn achtertuin te plaatsen (tussenwoning). Weet iemand of ik de regelunit ook in de (onverwarmde) schuur kan plaatsen, ipv binnen? Zou wel wat gedoe schelen ivm waar ik de regelunit binnen kwijt moet, en hoe ik er de voedingskabel vanaf de wp heen krijg.

Ik heb wel stroom en twee utp kabels vanaf mijn router naar de wp-locatie lopen via een terrendis quad leiding , maar had geen rekening gehouden met nog een extra voedingskabel.
Als het niet vochtig is geen probleem

• Jan2023

Jan2023

KISS

Altijd handig een bekabelde internet aansluiting in je tuin, voor later zeg maar.
;)

Voor de Amber zijn 2 utp kabels tussen binnen en buitenunit voldoende om de installatie te laten werken.
Het spul online brengen is er nog niet bij .

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jan2023 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Altijd handig een bekabelde internet aansluiting in je tuin, voor later zeg maar.
;)

Voor de Amber zijn 2 utp kabels tussen binnen en buitenunit voldoende om de installatie te laten werken.
Bijna, je hebt ook nog een 5 aderige kabel nodig. Wij gebruiken 5x1,5, wel even netjes voorzien van hulsjes

• Jan2023

Jan2023

KISS

Stoker schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Bijna, je hebt ook nog een 5 aderige kabel nodig. Wij gebruiken 5x1,5, wel even netjes voorzien van hulsjes
Dat had Marvel27 inmiddels ook begrepen ,-)

Ik gaf een hint voor zijn utp kabels omdat hij ze van de router naar de opstelplek van de buitenunit had gelegd.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan2023 op 08-02-2024 15:48 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
Jan2023 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:46:
[...]

Dat had Marvel27 inmiddels ook begrepen ,-)

Ik gaf een hint voor zijn utp kabels omdat hij ze van de router naar de opstelplek van de buitenunit had gelegd.
Haha, ik had ook alvast een UTP kabel en UTP hub aangelegd voor de warmtepomp binnenunit, is idd niet nodig. Kwam later wel bijzonder goed uit voor 2 nieuwe sonos speakers met wifi issues (Asus router) :).

Net terug van de VSK beurs, nog even goed alle merken en warmtepompen met eigen ogen kunnen vergelijken en heb een goed gevoel om voor de Amber te gaan. De buitenunit, binnenunit en sanitairvat zien er gewoon erg netjes uit (goede WAF), ik vond het instelmenu van de binnenunit erg prettig / intuïtief.

Ik was eigenlijk ook wel te spreken over de opzet van de stand van Itho. Hij zag er netjes uit maar vond het erg prettig dat Itho ruim voldoende en goed geïnformeerd personeel had neergezet waar je even mee kon zitten en je ook een biertje / hapje kon krijgen. Maar dit anders tov sommige andere grote merken die enorme stands soms hadden met voldoende ruimte om een biertje te drinken en wat heren/dames strak in pak, maar ik eigenlijk zo snel niet veel wijs kon worden van de producten die dan ergens in een hoekje stonden (meer focus op sales ipv het product). Panasonic deed het ook wel netjes vond ik, maar ik zag alleen een R32 unit voor een 1fase. Ze konden me nog niks vertellen over een 1fase R290 unit, behalve dat Panasonic meestal zonder veel aankondiging plots producten op de markt brengt, maar ze hier nog niks van wisten. Zoals hier ook al eerder werd verteld had ik het idee dat bij Itho er veel meer focus is voor de klanttevredenheid.

Enfin, mijn keus is bevestigd voor de Amber.

• Carboy54
Whiskey48 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Haha, ik had ook alvast een UTP kabel en UTP hub aangelegd voor de warmtepomp binnenunit, is idd niet nodig. Kwam later wel bijzonder goed uit voor 2 nieuwe sonos speakers met wifi issues (Asus router) :).

Net terug van de VSK beurs, nog even goed alle merken en warmtepompen met eigen ogen kunnen vergelijken en heb een goed gevoel om voor de Amber te gaan. De buitenunit, binnenunit en sanitairvat zien er gewoon erg netjes uit (goede WAF), ik vond het instelmenu van de binnenunit erg prettig / intuïtief.

Ik was eigenlijk ook wel te spreken over de opzet van de stand van Itho. Hij zag er netjes uit maar vond het erg prettig dat Itho ruim voldoende en goed geïnformeerd personeel had neergezet waar je even mee kon zitten en je ook een biertje / hapje kon krijgen. Maar dit anders tov sommige andere grote merken die enorme stands soms hadden met voldoende ruimte om een biertje te drinken en wat heren/dames strak in pak, maar ik eigenlijk zo snel niet veel wijs kon worden van de producten die dan ergens in een hoekje stonden (meer focus op sales ipv het product). Panasonic deed het ook wel netjes vond ik, maar ik zag alleen een R32 unit voor een 1fase. Ze konden me nog niks vertellen over een 1fase R290 unit, behalve dat Panasonic meestal zonder veel aankondiging plots producten op de markt brengt, maar ze hier nog niks van wisten. Zoals hier ook al eerder werd verteld had ik het idee dat bij Itho er veel meer focus is voor de klanttevredenheid.

Enfin, mijn keus is bevestigd voor de Amber.
Goed om te horen dat de indruk positief is en de mensen op de werkvloer open staan voor hun klanten. Dat is ook al gebleken in de praktijk.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Is er eigenlijk in de firmware ook nog iets voorzien voor lange standby periodes?
Het stookseizoen is alweer bijna afgelopen en dan staat mijn Amber gewoon niks te doen.
Wordt er dan op gezette tijden de Fan en waterpomp nog even gestart ? , om te voorkomen dat het spul vast zit na 6 maanden of zo.

• bommer
marvel27 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:48:

Mijn binnen unit hangt in een geisoleerde, maar onverwarmde garage.

• bommer
[b]Jan2023 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:51
Moet je ook niet willen, als ze bij defensie kunnen binnen komen, kan dat nij jouw zeker😜

Via een derde partij lijkt mij beter.

• bommer
Jan2023 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:25:
Is er eigenlijk in de firmware ook nog iets voorzien voor lange standby periodes?
Het stookseizoen is alweer bijna afgelopen en dan staat mijn Amber gewoon niks te doen.
Wordt er dan op gezette tijden de Fan en waterpomp nog even gestart ? , om te voorkomen dat het spul vast zit na 6 maanden of zo.
week tijdklok over het koelkontakt😜

• hondacb50
Beste Tweakers,

Aangezien ik veel heb geleerd van jullie ervaringen wil ik ook graag even de resultaten delen van mijn installatie van een Amber 65 tot zover. De plaatsing, leidingwerk en bekabeling buiten zijn zo goed als af. (Rondom de vorstbeveiligers nog wat isolatie aanbrengen en de gehele isolatie aftapen staat nog op de to do lijst).
De Amber staat op de rubberen 50mm trillingsdempers, dan op de big foots, dan op 40kg wegende terrasbanden welke op rubberen matjes zijn opgesteld. Hopelijk geeft dit voldoende demping aangezien het garagedak van hout is. Rondom de terrasbanden heb ik houten latten/balken geplaatst om te voorkomen dat het grind een akoestische kortsluiting kan vormen onder de terrasbanden.

Verder heb ik gebruik gemaakt van 1 1/4 inch caleffi vorstbeveiligers, en 1 1/4 RVS flexibele slang. In de kabelgoot zit nog een 1 1/4 inch terugslagklep gemonteerd.

Ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid en het formaat van de kabelwartels slecht gekozen vind. Ze sluiten voor geen meter af op de meegeleverde ethernetkabels! Misschien een verbeterpuntje voor Itho!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LESs3YpMuq8voF6MnahGLpUIwJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P08cSc9Zt6mEJLURpbHqZXDM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLhPAIySddIA6LWxmbqn9E5_a_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBRBGTH3CzigsG4dBptIIWUN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQWs7GipGsYoBI3p8Vyo4wwnQdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQisF5n7yysoYcjnJCl8bNwY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCsG2yjnl6ODxjgryBeDYazp8aI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DWj3yrDR2OsBkHwQOLNgH6w.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb uiteindelijk na veel zoeken een 250 liter RVS boilervat gekocht met 2 x 1,7 m2 grote spoelen om zowel aan de warmtepomp aan te sluiten met een 3 weg klep, als aan de al aanwezige zonneboiler. Dit zal nog een aantal dagen leidingwerk zijn om/rondom het boilervat om alles klaar te maken voor de "omschakeldag".

Al met al wel een zeer leuke ervaring om zelf een dergelijk systeem in elkaar te klussen, mede dankzij de vele onderdelenlijstjes / tips op dit forum. Dank daarvoor! :*) _/-\o_

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:47:
[...]
week tijdklok over het koelkontakt😜
Goed idee` , moet ik onthouden.

• Jan2023

Jan2023

KISS

@hondacb50
Ziet er strak uit , die staat niemand in de weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 10-02-2024 10:09 ]

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
evertmulder schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:10:

Updaten doet je installateur handmatig.

Je kan bij enelogic een kWh meter bestellen en aansluiten op je p1 meter. Zo kan je de warmtepomp apart uitlezen op enelogic.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
hondacb50 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:13:
Beste Tweakers,

Aangezien ik veel heb geleerd van jullie ervaringen wil ik ook graag even de resultaten delen van mijn installatie van een Amber 65 tot zover. De plaatsing, leidingwerk en bekabeling buiten zijn zo goed als af. (Rondom de vorstbeveiligers nog wat isolatie aanbrengen en de gehele isolatie aftapen staat nog op de to do lijst).
De Amber staat op de rubberen 50mm trillingsdempers, dan op de big foots, dan op 40kg wegende terrasbanden welke op rubberen matjes zijn opgesteld. Hopelijk geeft dit voldoende demping aangezien het garagedak van hout is. Rondom de terrasbanden heb ik houten latten/balken geplaatst om te voorkomen dat het grind een akoestische kortsluiting kan vormen onder de terrasbanden.

Verder heb ik gebruik gemaakt van 1 1/4 inch caleffi vorstbeveiligers, en 1 1/4 RVS flexibele slang. In de kabelgoot zit nog een 1 1/4 inch terugslagklep gemonteerd.

Ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid en het formaat van de kabelwartels slecht gekozen vind. Ze sluiten voor geen meter af op de meegeleverde ethernetkabels! Misschien een verbeterpuntje voor Itho!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb uiteindelijk na veel zoeken een 250 liter RVS boilervat gekocht met 2 x 1,7 m2 grote spoelen om zowel aan de warmtepomp aan te sluiten met een 3 weg klep, als aan de al aanwezige zonneboiler. Dit zal nog een aantal dagen leidingwerk zijn om/rondom het boilervat om alles klaar te maken voor de "omschakeldag".

Al met al wel een zeer leuke ervaring om zelf een dergelijk systeem in elkaar te klussen, mede dankzij de vele onderdelenlijstjes / tips op dit forum. Dank daarvoor! :*) _/-\o_
Je kabels komen vrij horizontaal uit de amber ik zou ze naar beneden trekken en dan aan elkaar binden zodat het water van de Amber af loopt.

• hondacb50
Omebas schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Je kabels komen vrij horizontaal uit de amber ik zou ze naar beneden trekken en dan aan elkaar binden zodat het water van de Amber af loopt.
Goede tip, dat was eigenlijk al onze intentie m.b.t. de routering, maar ik zie dat na het aandraaien van de wartels een tie wrapje wat "mee moet geven". Ga ik nog aanpassen!
Pagina: 1 ... 55 ... 132 Laatste