WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb die vraag ook in L/W topic gesteld. Antwoord op 45 graden rekenen met 7 : 1 (1 =koud water).Stoker schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:57:
[...]
240L op 55*C is ca. 300L op 40*C. In de praktijk hou je iets minder over door de gelaagdheid in het vat.
Echter is er ook iets te zeggen over de vulgraad van het bad;)
Daarna moet de WP weer volgas om het water in het vat opnieuw op te warmen, je kan daarna niet- of misschien kort douchen in mijn inschatting.
Op 55 graden 2 :1 Als je zuinig wil zijn boiler op 45 graden zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2024 19:41 ]
Logisch, een installateur wil geen gezeik over geen comfort, dus die gaat op de veilige kant zitten, hogere temp is meer comfort, of het nodig is kan alleen door zelf proefondervindelijk kijken wat kan.MotorBeast schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:00:
[...]
Heb die vraag ook in L/W topic gesteld. Antwoord op 45 graden rekenen met 7 : 1 (1 =koud water).
Al hoor ik hier net vanmiddag van een installateur dat die hem standaard op 55 zetten.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Had de opmerking al weggehaald want wij Tweakers zijn toch eigenwijs.isalenedean schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:41:
[...]
Logisch, een installateur wil geen gezeik over geen comfort, dus die gaat op de veilige kant zitten, hogere temp is meer comfort, of het nodig is kan alleen door zelf proefondervindelijk kijken wat kan.
Tenminste als hij uitschakelde na een dip.
Toevallig was het energiebedrijf hier vanmiddag zo aardig om dit (ongevraagd) te testen en ik kan hierbij bevestigen dat de Amber, na een stroomstoring, gewoon vanzelf weer inschakelt en zijn werk doet :-)montebaldo55 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:09:
Schakelt de Amber automatisch weer in na een spanningsdip op het net?
Tenminste als hij uitschakelde na een dip.
[ Voor 0% gewijzigd door EricEric752 op 22-01-2024 20:15 . Reden: typos ]
Diverse merken doen dit niet.
https://www.rtvoost.nl/ni...-elke-winter-2-tot-3-keer
Ik heb em (amber 95) nog geen meter van de erfgrens, rijtjes huis. Achteraf gezien misschien niet zo slim, maar nog geen klachten, gelukkig. Ik was van plan er nog een kokosscherm / schutting tussen te zetten voor de zekerheid en desnoods zo.n omkasting, mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb ook geen ervaring met de geluidsreductie stand, vernam al eerder dat het iets met de efficientie doet, maar ga het denk ik wel uitproberen. Hebben mensen hier nog tips voor? Verder hoor ik de pomp wel snachts, bij het koude weer, pomp staat in voortuin slaapkamer op 1e, maar ik eb de obsessie, mijn vriendin hoort em niettimmmh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:36:
Leuk dat jullie mee denken!
Ik heb hem ook ingevuld met schermen, kijk ik dan verkeerd of klopt het niet wat ik invul? Bij mij staat er namelijk dat hij wel voldoet.
Bij een systeem met boiler & vloerverwarming is de vloerverwarming altijd zonder na-regeling maar de Temperatuur voor de boiler is 60 graden? Gaat dit dan goed met de vloerverwarming of wordt de boiler niet gevuld worden tot 60 graden.
[Afbeelding]
-SWW boiler heb ik aan laten staan incl circuitwissel voor ontdooiing om storing te voorkomen. Setpoint op 40 graden, met delta van 8.
-Regeling op WAR gelaten om zeker te zijn van een goede vorstbeveiliging (pompinterval op 15 min)
-Dynamische stooklijn aangezet met doeltemperatuur van 17 graden in de woonkamer
-Vorstbeschermers extra geïsoleerd
Resultaat: stooklijn is met zo'n 2 graden verlaagd door de dynamische stooklijn, dit resulteerde in een kamertemperatuur van zo'n 18-19 graden.
Ontdooiing is geen probleem geweest, sww boilervat is geen enkele keer aangesproken geweest. Tc is rond de 27 graden gebleven.
Ik had een iets lagere kamertemperatuur willen bereiken, maar dat blijft wat gokken met WAR. Achteraf prima zo, geen risico gelopen met ontdooiing of bevriezing.
Hierdoor ook kunnen meten wat het verlies van het boilervat is. Dit verliep bijna lineair met zo'n 1,2 graad per dag, vanaf 42 graden. Er ontstond bijna geen gelaagdheid, bij het activeren van de circulatiepomp na 8 dagen daalde de meetwaarde met 1 graad.
Om terug te komen op dezelfde temperatuur als begin van de week ging er ongeveer 0,7 kW elektrisch in bij een buitentemperatuur van +6 graden. Ruimtetemperatuur waar het vat staat was ongeveer 17 graden.
Gaat hier ook heel prima met 47 graden (2 personen, 200 liter). Ondergrens 42 graden.Carboy54 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:52:
[...]
Hier 2 persoons bad boiler 200 ltr op 55 graden. Altijd warm.
[ Voor 4% gewijzigd door Japio2 op 23-01-2024 11:28 ]
Als ik het dus goed begrijp zou je met 200 liter water van 55 graden dus 300 liter water van 40 graden kunnen maken (e.e.a. wel afhankelijk van de temperatuur van het koude water).MotorBeast schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:00:
[...]
Heb die vraag ook in L/W topic gesteld. Antwoord op 45 graden rekenen met 7 : 1 (1 =koud water).
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
:fill(white):strip_exif()/f/image/I7ZIq4aww1VIgkYtDApo0get.png?f=user_large)
https://www.knmi.nl/over-...agen-warmen-het-snelst-op
"Voor de koudste dag van het jaar is de trend 1,1 graden per 10 jaar"
Iets om rekening mee te houden met het dimensioneren van de warmtepomp
Heb de Amber uitgezet !
Was hier notabene 23 gr in huis., Pff
Ding bleef draaien.
Mijn Heatit Z-Temp2 was weer vastgelopen , echt drama dat ding.
Was al op zoek naar een vervanger , mijn oog was gevallen op de Secure SRT 321 , ook Z-wave.
Krijg ik een Secure HRT4-ZW geleverd zonder enige toelichting,Grr
Wie weet hoe lang dat ding al op de plank lag zonder enige update
Heb het 24H aangekeken en toen was ik er klaar mee , Je zou met dipswitches dat ding in kunnen stellen op 3 start/stops per uur.
Nou vergeet het maar, wat een nerveus schakelgedrag , killing voor de Amber.
Denk dat ik maar overstap op de PNI CT 36 , hoor daar weinig klachten over onder de gebruikers alhier.
Wel weer een app er bij , wat toch niet de bedoeling was.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Werkt hier prima. En ook zonder app leverbaar ct60 vertraging op 10 minutenJan2023 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:38:
Koudste dagen ,-)
Heb de Amber uitgezet !
Was hier notabene 23 gr in huis., Pff
Ding bleef draaien.
Mijn Heatit Z-Temp2 was weer vastgelopen , echt drama dat ding.
Was al op zoek naar een vervanger , mijn oog was gevallen op de Secure SRT 321 , ook Z-wave.
Krijg ik een Secure HRT4-ZW geleverd zonder enige toelichting,Grr
Wie weet hoe lang dat ding al op de plank lag zonder enige update
Heb het 24H aangekeken en toen was ik er klaar mee , Je zou met dipswitches dat ding in kunnen stellen op 3 start/stops per uur.
Nou vergeet het maar, wat een nerveus schakelgedrag , killing voor de Amber.
Denk dat ik maar overstap op de PNI CT 36 , hoor daar weinig klachten over onder de gebruikers alhier.
Wel weer een app er bij , wat toch niet de bedoeling was.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Een tweaker wil ook remote de controle hebben.Carboy54 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:42:
[...]
Werkt hier prima. En ook zonder app leverbaar ct60 vertraging op 10 minuten
Dus de PNI CT36
Tis al even geleden… maar vond het alsnog nuttig om te melden voor mede Tweakers die nog geen keuze gemaakt hebben:bommer schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:14:
Ik ben even benieuwd Amber65 bezitters, welk vermogen in watt hij draait bij een temperatuur zoals nu 6 graden op 36Hz
Mijn 95 doet nu 670W op 36Hz bij Ta6
Mijn 65 schommelt tussen de 510 en 520Watt op 36Hz bij een Ta7, pompsnelheid op gemiddeld.
[ Voor 42% gewijzigd door Stoker op 23-01-2024 19:20 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Hoi Ronald,Ronald schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:00:
@hondacb50 Itho vat net externe laad module? Zijn volgens mij 2 modellen van. 1 met 1 bron, 1 met 2 bron aansluitingen.
Liggend of laag staand vat.
dank voor het meedenken. Ik denk dat je deze bedoeld? https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00588
Voor zover ik het lees is het van 1 bron (warmtepomp) naar 2 boilervaten, en niet vanuit 2 bronnen (warmtepomp & zonneboiler) naar 1 boilervat.
Naar wat op en neer ge-email met de poolse leverancier heb ik wel andere boilervaten aangeboden gekregen zoals deze: https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3977.html?l=en
Deze heeft een significant grotere spoel voor de warmtepomp, wat dus een efficiëntere warmteoverdracht veilig stelt. Hopelijk gaat deze leverbaar zijn, of liever nog een 250 liter variant zoals deze: https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-4878.html?l=en
Dat geeft iets meer capaciteit.
Bedankt allengeval voor het meedenken!, alle tips zijn uiteraard nog welkom!
Mijn Amber 95 doet op 36 Hz zo,n 700 wattStoker schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:13:
[...]
Tis al even geleden… maar vond het alsnog nuttig om te melden voor mede Tweakers die nog geen keuze gemaakt hebben:
Mijn 65 schommelt tussen de 510 en 520Watt op 36Hz bij een Ta7, pompsnelheid op gemiddeld.
[Afbeelding]
Maar liever heb ik haar op 43 Hz , dan mis ik al die stops om het uur.
[ Voor 21% gewijzigd door Jan2023 op 23-01-2024 19:58 ]
Dit zou je kunnen voorkomen door een iets hogere setpoint van je aanvoer setpoint in de stooklijn te verhogen. Hierdoor wordt het natuurlijk warmer in huis, maar je thermostaat zal dan inspringen. Ik heb dit bij mij thuis en ben heel tevreden over de werking.Jan2023 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:54:
[...]
Mijn Amber 95 doet op 36 Hz zo,n 700 watt
Maar liever heb ik haar op 43 Hz , dan mis ik al die stops om het uur.
[Afbeelding]
temperatuur 1: -10c / 30c
temperatuur 2: 0c / 26c
temperatuur 3 5c / 26c
temperatuur 4 8c / 28c
temperatuur 5 16c / 29c
Zo staat mijn amber altijd rond de 43hz te draaien.
Wat je hier boven ziet is ook bij een buitentemperatuur van 10 graden gisteren en stooklijn op 28 gradenlogitechi schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:08:
[...]
Dit zou je kunnen voorkomen door een iets hogere setpoint van je aanvoer setpoint in de stooklijn te verhogen. Hierdoor wordt het natuurlijk warmer in huis, maar je thermostaat zal dan inspringen. Ik heb dit bij mij thuis en ben heel tevreden over de werking.
temperatuur 3 5c / 26c
temperatuur 4 8c / 28c
temperatuur 5 16c / 29c
met hoofdzakelijk vvw
Over de hele linie stook ik bij lagere buitentemperaturen nog net wat hoger dan jij.
buitentemp / watertemp
1, -10 / 35 gr
2, 0 gr /32 gr
3, 5 gr / 30 gr
4, 10 gr / 28 gr
5, 15 gr / 26 gr
[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 23-01-2024 20:25 ]
Ik heb 300 liter DGC OSO boilers met 3.2 m2 spiraal voor hoge vermogens dus met dubbele capaciteit.hondacb50 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Hoi Ronald,
dank voor het meedenken. Ik denk dat je deze bedoeld? https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00588
Voor zover ik het lees is het van 1 bron (warmtepomp) naar 2 boilervaten, en niet vanuit 2 bronnen (warmtepomp & zonneboiler) naar 1 boilervat.
Naar wat op en neer ge-email met de poolse leverancier heb ik wel andere boilervaten aangeboden gekregen zoals deze: https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3977.html?l=en
Deze heeft een significant grotere spoel voor de warmtepomp, wat dus een efficiëntere warmteoverdracht veilig stelt. Hopelijk gaat deze leverbaar zijn, of liever nog een 250 liter variant zoals deze: https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-4878.html?l=en
Dat geeft iets meer capaciteit.
Bedankt allengeval voor het meedenken!, alle tips zijn uiteraard nog welkom!
Daardoor is hij wel altijd inefficiënter.logitechi schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:08:
[...]
Dit zou je kunnen voorkomen door een iets hogere setpoint van je aanvoer setpoint in de stooklijn te verhogen. Hierdoor wordt het natuurlijk warmer in huis, maar je thermostaat zal dan inspringen. Ik heb dit bij mij thuis en ben heel tevreden over de werking.
temperatuur 3 5c / 26c
temperatuur 4 8c / 28c
temperatuur 5 16c / 29c
Maargoed, die stops lijken ook nergens op, dat word hopelijk snel door Itho gefixt….
Zou daar op wachten en in de tussentijd mooi de beste (laagste) stooklijn opzoeken, dan heb je dat iig vast voor elkaar.
Hoeveel warm water denk je te gaan gebruiken,MotorBeast schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:48:
[...]
Had de opmerking al weggehaald want wij Tweakers zijn toch eigenwijs.Het was overigens niet voor comfort maar hij zei dat het was omdat het een eis in de installatiebranche is. Of dat zo is? Ik weet het niet. Ik wil een zo groot mogelijke boiler en hoop dan zelfs maar 1 keer per 2 dagen op te hoeven warmen als we straks maar met zijn 2-en zijn.
Wij doen met 5, 1 keer laden per dag heel soms 2x op een oso boiler met groot spiraal zoals ook al genoemd door @Carboy54
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ik heb namelijk aan de installateur gevraagd of hij iets wist van een update.
Naar contact te hebben opgenomen met Itho is het geen update die noodzakelijk is om te worden geïnstalleerd zegt hij ?
Maar in mijn ogen is een update toch altijd een verbetering.(als deze uitvoerig getest is natuurlijk.)
Hij zegt hierbij ook dat de update mbt het warmte lint stroom bespaart maar dat dit dan uiteindelijk weer ergens anders stroom pakt om de boel vorstvrij te houden ?
Wat ik begreep uit het topic is dat het warmte lint nu aan blijft als het boven de 0 graden is en dat dit onnodig stroom verbruik is toch ?
De aankomende update die geïnstalleerd kan worden schakelt dit uit of verandert de instellingen.
Begrijp ik dit goed ?
Het is ook wel jammer dat je niet persoonlijk door Itho doormiddel van een mail of dergelijke op de hoogte word gehouden met zulk soort dingen.
Ik snap aan de ene kant ook wel dat een installateur het ook drukker heeft met andere dingen en niet voor elke update iedere klant kan gaan opbellen.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
De komende update moet het probleem oplossen van het onnodig gebruik warmte lint. Daarnaast worden de instellingen van de vorstbeveiliging verruimd. Het is de taak van de leverancier om dit goed voor zijn klanten te regelen. Itho is geen business to consumer organisatie.camel1987 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:20:
Is de aankomende update die ze gaan uitbrengen noodzakelijk om te laten installeren ?
Ik heb namelijk aan de installateur gevraagd of hij iets wist van een update.
Naar contact te hebben opgenomen met Itho is het geen update die noodzakelijk is om te worden geïnstalleerd zegt hij ?
Maar in mijn ogen is een update toch altijd een verbetering.(als deze uitvoerig getest is natuurlijk.)
Hij zegt hierbij ook dat de update mbt het warmte lint stroom bespaart maar dat dit dan uiteindelijk weer ergens anders stroom pakt om de boel vorstvrij te houden ?
Wat ik begreep uit het topic is dat het warmte lint nu aan blijft als het boven de 0 graden is en dat dit onnodig stroom verbruik is toch ?
De aankomende update die geïnstalleerd kan worden schakelt dit uit of verandert de instellingen.
Begrijp ik dit goed ?
Het is ook wel jammer dat je niet persoonlijk door Itho doormiddel van een mail of dergelijke op de hoogte word gehouden met zulk soort dingen.
Ik snap aan de ene kant ook wel dat een installateur het ook drukker heeft met andere dingen en niet voor elke update iedere klant kan gaan opbellen.
Dat verbruik ergens anders is onzinverhaal. Je verwarmd onnodig de buitenlucht 🥴
En ik heb nog genoeg wensen open staan bij Itho 😊
Het aantal geinstalleerde Ambers is nu nog bij te houden, maar als de updates uitkomen in het nieuwe seizoen of over 2jaar, dan is het handig om ergens database te hebben waar bv een installateur kan inloggen en de klant van informatie/update kan voorzien. Dan heeft de klant wel zelf de taak om hier actief achteraan te zitten.. Er zijn namelijk ook genoeg klanten die een goedwerkende WP hebben en geen enkele behoefte hebben aan een update.
@Carboy54 , de wensenlijst wordt langzaamaan geabsorbeerd en zoals het nulijkt zelfs doorgevoerd, top!!
Ach tis maar een hersenspinsel maar wel goed om een nachtje over te slapen als je het mij vraagt.
En er komen dus updates uit die noodzakelijk zijn omdat het nog allemaal een redelijk nieuw speeltje is ?
Watdan nu zit ik toevallig veel mee te lezen hier maar mocht dat niet het geval zo zijn wat bij vele wel is dan hebben die mensen dus een product wat nooit geen updates gaat krijgen.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Zoals gemeld zit er nog veel in het vat. Dat heeft ook te maken met (aut? ) updates. Tot dat moment ben je afhankelijk van een goede leverancier of een Itho website waar dit in de toekomst geregeld kan worden. Sprak vandaag een Itho monteur updates?? mij onbekend. Dus is voorlopig ook een tweakers dingetjeStoker schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:06:
Ergens begrijp ik de reactie van @camel1987 ook wel.
Het aantal geinstalleerde Ambers is nu nog bij te houden, maar als de updates uitkomen in het nieuwe seizoen of over 2jaar, dan is het handig om ergens database te hebben waar bv een installateur kan inloggen en de klant van informatie/update kan voorzien. Dan heeft de klant wel zelf de taak om hier actief achteraan te zitten.. Er zijn namelijk ook genoeg klanten die een goedwerkende WP hebben en geen enkele behoefte hebben aan een update.
@Carboy54 , de wensenlijst wordt langzaamaan geabsorbeerd en zoals het nulijkt zelfs doorgevoerd, top!!.
Ach tis maar een hersenspinsel maar wel goed om een nachtje over te slapen als je het mij vraagt.
Niet altijd noodzakelijk maar wel gewenst :-)camel1987 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:09:
Ja wat ik ook al aangaf bij mijn installateur stel dat jij failliet gaat of weet ik veel wat.
En er komen dus updates uit die noodzakelijk zijn omdat het nog allemaal een redelijk nieuw speeltje is ?
Watdan nu zit ik toevallig veel mee te lezen hier maar mocht dat niet het geval zo zijn wat bij vele wel is dan hebben die mensen dus een product wat nooit geen updates gaat krijgen.
Ooit zei een mede-Tweaker: als je de Amber aanschaft (i.p.v. een Pana) dan wordt je beta tester. Hij had een vooruitziende blikCarboy54 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:25:
[...]
Zoals gemeld zit er nog veel in het vat. Dat heeft ook te maken met (aut? ) updates. Tot dat moment ben je afhankelijk van een goede leverancier of een Itho website waar dit in de toekomst geregeld kan worden. Sprak vandaag een Itho monteur updates?? mij onbekend. Dus is voorlopig ook een tweakers dingetje
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik volg dit topic al een maand of twee en ben inmiddels al een tijdje overtuigd dat de Amber een goede keuze is. Hoewel ik deze graag all-electric zou laten installeren lijken er te veel variabelen die onzekerheid geven. I.v.m. een baby in huis kies ik daarom liever voor een gefaseerde aanpak of een alternatieve optie die meer zekerheid geeft.
Een toelichting + de opties die ik zie opgesomd in het topic dat ik vorig jaar heb aangemaakt (via link hieronder). Benieuwd naar jullie mening/advies. Roep ook gerust als jullie van mening zijn dat ik iets over het hoofd zie.
https://gathering.tweaker...ist_messages/2217192/last
Vandaag heb ik in overleg met de productmanager de volgende updates te melden:
De 180 minuten laagdraaitijd (instelling M9.05) heeft bij de Amber geen nadelige gevolgen qua slijtage is uit uitvoerige testen gebleken. We hebben hierom besloten in een volgende software update (bij nieuwe productiebatches) deze instelling standaard op 180 te zetten. Dit kan dus ook door jullie zelf gedaan worden bij units die nu al in het veld staan of komen te staan.
Bodemplaatverwarming: We zijn bezig om de regeling voor de bodemplaatverwarming te updaten. Het blijkt uit testen dat het “helaas” toch nodig is om de bodemplaatverwarming tussen de 0 en -5 graden buitentemperatuur continu aan te hebben met de compressor. Onder de -5 is “tijdens, en 5 minuten na een defrost” voldoende. Deze update wordt nu zorgvuldig getest en de verwachting is dat we deze volgende week middels een EEPROM update (via een usb-stick) vrij kunnen geven. Dan wordt deze ook toegepast bij nieuwe productiebatches.
Anti-vorst regeling voor waterleidingen: We hebben de volgende acties genomen om problemen wat betreft de vorstkleppen op te lossen: We hebben besloten de standaard instelling voor start 2e orde vorstbeveiliging (compressor) te verhogen van 5 naar 7 graden (gemeten op Tui). Bij een volgende productiebatch staat deze software standaard op de Ambers. We hebben de instellingen zichtbaar gemaakt. Deze kunnen met de installateurscode eventueel worden aangepast naar wens. In de tussentijd zijn we bezig om de 1e orde vorstbeveiliging ook te gaan gebruiken voor Amber. Hiervoor zullen er wat extra settings toegevoegd worden. We hopen deze software half februari vrij te kunnen geven.
Edit:
Dit werkt ten alle tijden, met/zonder thermostaat, met thermostaatvraag (in overshoot bijv.)/zonder thermostaatvraag. En ook als de warmtepomp uit staat (groene power knop op homescreen). En dit heeft ook ten alle tijden gewerkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 24-01-2024 15:53 ]
Meteen aangepastCarboy54 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:59:
UPDATE
De 180 minuten laagdraaitijd (instelling M9.05) heeft bij de Amber geen nadelige gevolgen qua slijtage is uit uitvoerige testen gebleken. We hebben hierom besloten in een volgende software update (bij nieuwe productiebatches) deze instelling standaard op 180 te zetten. Dit kan dus ook door jullie zelf gedaan worden bij units die nu al in het veld staan of komen te staan.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw
Als je geen oranje uitroepteken op je scherm krijgt niets. Wissen en over enkele dagen even controleren.timpel_800 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:05:
Bij het invoeren van de wijziging hierboven kwam ik langs het fouten lijstje..best heftig! Wat is hier aan de hand?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 24-01-2024 16:51 ]
Interessant om te zien dat bij veel woningen een nachtverlaging weinig bespaard en minder comfortabel is.skyhigh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:47:
@hansvk
Grappig... is was ook bezig om dit bij te houden. Dit is mijn grafiek.
[Afbeelding]
Ook ik houd dit sinds de start bij. Ik heb ook een warmtemeter en weet dus exact hoeveel energie er het huis in gaat en dus ook verloren gaat. Ik wilde goed in de gaten houden of de capaciteit genoeg is en wanneer eventueel de BUH bij zal komen.
Voor de duidelijkheid, de schaal van de de opgenomen energie is de secundaire y-as (rechts)
Hoekhuis uit 1976, 180m2 woonopp. +/- 90m2 VVW
Itho Daalderop Amber 95
Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat de Amber niet meer op 91hz gaat draaien ivm geluid fan en onnodig stroom verbruik.
Uiteraard alleen als dit verder niet nadelig is voor de smering van de compressor.
M5.02 kan ik eigenlijk niet toepassen omdat de stooklijn al op 26 graden staat bij een Ta van 5° tot 10°. En bij Ta 0° tot 5° op 28° stooklijn.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Lekker bezig, data is king. Je ziet dat groen duidelijk in t voordeel is. Maar is ook niet zo raar, moet je volgende week nog eens kijken met de forse verschillen nu tussen dag en nacht. Dan ga je van cop 2.7 naar 7 😆👍📈skyhigh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:47:
@hansvk
Grappig... ik was ook bezig om dit bij te houden. Dit is mijn grafiek.
[Afbeelding]
Wellicht komende dagen eens zonder nachtverlaging draaien zodat je wat meer data punten in de hoger temp zone krijgt waarbij geen nachtverlaging is toegepast?
[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 24-01-2024 20:20 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Edit: de letterlijke woorden van @Carboy54 waren “weinig bespaard”
Zeker komende weken en maanden zal dit nog sterk verder uiteen lopen. Afgelopen 1,5 was dag en nacht heel dicht bij elkaar. Vanaf deze week weer lekker grote verschillen.
Je ziet in zijn gedeelde grafiek bij gem temp 10 en verschil van 5 om 8-9kWh dat is toch wel fors te noemen.
@skyhigh zou je over een tijdje hem nog eens kunnen delen en wellicht met wat info wat de meest voorkomende gem temp in het verwarming seizoen is (okt t/m mrt)
[ Voor 130% gewijzigd door ErikVers op 24-01-2024 21:13 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Erik waar staat dat ik geschreven heb dat het NIETS uit maakt?? De verschillen zijn niet groot en uiteraard sterk afhankelijk van woning en afgiftesysteem.ErikVers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:14:
@Carboy54 il zie niet echt dat het niets zou uitmaken? Met nachtverlaging is vaak de laagste in verbruik?
Zeker komende weken en maanden zsl dit nog sterk verder uiteen lopen. Afgelopen 1,5 was dag en nacht heel dicht bij elkaar. Vanaf deze week weer lekker grote verschillen.
Je ziet in zijn gedeelde grafiek bij gem temp 10 en verschil van 5 om 8-9kWh dat is toch wel fors te noemen.
@skyhigh zou je over een tijdje hem nog eens kunnen delen en wellicht met wat info wat de meest voorkomende gem temp in het verwarming seizoen is (okt t/m mrt)
De letterlijke tekst: Interessant om te zien dat bij veel woningen een nachtverlaging weinig bespaard en minder comfortabel is.
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 24-01-2024 21:09 ]
Terecht punt. Ik heb een edit met je letterlijke woorden gedaan.Carboy54 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:08:
[...]
Erik waar staat dat ik geschreven heb dat het NIETS uit maakt?? De verschillen zijn niet groot en uiteraard sterk afhankelijk van woning en afgiftesysteem.
De letterlijke tekst: Interessant om te zien dat bij veel woningen een nachtverlaging weinig bespaard en minder comfortabel is.
Als je inzoomt rond 7-8 graden vind ik het verschil wel fors. Maar dat zijn uiteraard geen objectieve termen. Voor de één is 3kWh per dag verschil veel en de ander gaat dit niet eens waarnemen 😏✅
Ik was van plan om komende weken zonder nachtverlaging te blijven draaien. Dat is wat betreft comfort in mijn huis prettig. En dan zal ik het opnieuw posten.@skyhigh zou je over een tijdje hem nog eens kunnen delen en wellicht met wat info wat de meest voorkomende gem temp in het verwarming seizoen is (okt t/m mrt)
De huidige meetpunten geven een eerste beeld. Meer data is nog nodig. En uiteraard hangt het waarschijnlijk ook af van de specifieke situatie mbt warmteafgiftesysteem, isolatiegraad...
Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw
Ik neem rustig de tijd om alle materialen bij elkaar te zoeken.
Nou heb ik nog even een vraag ik heb nog een Honeywell vc4013(Voorraad van een intergas 2 wegklep setje) liggen. Is de servo het zelfde als die van een 3 weg? En iemand enige idee waar ik het 3 weg gedeelte kan krijgen?
[ Voor 29% gewijzigd door Aapie op 24-01-2024 21:52 ]
Wie weet wat voor rol de kilowatjes in de toekomst nog gaan spelenErikVers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:15:
[...]
Terecht punt. Ik heb een edit met je letterlijke woorden gedaan.
Als je inzoomt rond 7-8 graden vind ik het verschil wel fors. Maar dat zijn uiteraard geen objectieve termen. Voor de één is 3kWh per dag verschil veel en de ander gaat dit niet eens waarnemen 😏✅
https://www.tijd.be/polit...rbelast-net/10521035.html
Ik heb wat foto’s gemaakt van de handelingen die nodig zijn om de bovenstaande instellingen te wijzigen, veel hebben het er al aangepast, maar op deze manier pas je iig de juiste instellingen aan👍Carboy54 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:59:
UPDATE
……..
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Lijkt er wel op, vergelijk jou klep maar met deze foto’s.Aapie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:42:
…..
Nou heb ik nog even een vraag ik heb nog een Honeywell vc4013(Voorraad van een intergas 2 wegklep setje) liggen. Is de servo het zelfde als die van een 3 weg? En iemand enige idee waar ik het 3 weg gedeelte kan krijgen?
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Stoker op 25-01-2024 07:55 ]
Hoeveel heb je er nodig :-) betalen wel krijgen niet...Aapie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:42:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en mij aan het verdiepen in de Amber. Inmiddels ook aangeschaft (amber 95) Ik ben van plan om meteen volledig elektrisch te gaan.
Ik neem rustig de tijd om alle materialen bij elkaar te zoeken.
[Afbeelding]
Carboy54 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Hoeveel heb je er nodig :-) betalen wel krijgen niet...
Stuur even een DM of een mail met adres gegevens. Alleen onder gedeelte is mogelijk ja.Aapie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Ik zou er graag 1 willen kopen voor de sturing naar het boilervat. Ik had ze al gezien bij jou op de site alleen niet met alleen het onder gedeelte, is dat mogelijk? of maakt dat qua prijs niks uit? In ieder geval bedankt!
Vraag over de monitoring van Amber.
Kun je ook de geleverde warmte en COP uitlezen per dag, maand, jaar?
Kijk even op Itho Daalderop Amber regelingen topic.Tomexergie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:29:
Een interessante warmtepomp die ik nog niet in de monitoring heb.
Niet direct op de warmtepomp. Daar missen we voor nu nog gegevens voor zoals een flow sensor. Via de uitleesmodule van @leejoow kom je al een heel eind.Tomexergie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:29:
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Nee, niet direct vanuit de warmtepomp, maar zoals @Impossibl3 ook zegt zijn er wel wat opties om dit met behulp van HA voor elkaar te krijgen. Verder zijn de COP metingen en die bij de meeste warmtepompen geïntegreerd zijn niet heel nauwkeurig.Tomexergie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:29:
Het topic waar @Carboy54 naar refereert is Itho Daalderop Amber Regelingen
Itho Daalderop Amber 95
Kan een Amber bezitter niet eenvoudig ja of nee zeggen.Carboy54 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:58:
[...]
Kijk even op Itho Daalderop Amber regelingen topic.
Ale het er niet opzit danvalt het mij erg tegen van ITHO. Je koopt toch ook geen auto zonder snelheidsmeter.
Je weer gewoon niet of Amber je bankrekening aan het plunderen is. Dus toch weer een Kampstrup monteren.
Ik heb de indruk dat Amber wel beter in te regelen is zonder externe zooi dan veel alternatieven. Daarmee is dat wat echt belangrijk is voor de meesten gewoon dik(beter!) in orde?Tomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:13:
[...]
Kan een Amber bezitter niet eenvoudig ja of nee zeggen.
Ale het er niet opzit danvalt het mij erg tegen van ITHO. Je koopt toch ook geen auto zonder snelheidsmeter.
Je weer gewoon niet of Amber je bankrekening aan het plunderen is. Dus toch weer een Kampstrup monteren.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Eenvoudig nee. (Nog eenvoudiger was het geweest even de zoekfunctie te gebruiken)Tomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:13:
[...]
Ik heb voor ~€100 deze er tussen zitten: https://zaehleronlineshop...al-303-Qp-25-52-mm-Funk_1
[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 26-01-2024 08:55 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Gelukkig lees ik dergelijk grote problemen nog niet terug in dit topic 👍
https://www.installatie.n...daalderop-stopt-levering/
Zo uit de doos; Nee, op dit moment niet.Tomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:13:
[...]
Dat kun je op 2 manieren opvatten:
1. Helaas pindakaas, ik voor een andere merk, waar je wel op de snelheidsmeter kunt kijken.
2. Itho is nog bezig met de doorontwikkeling van de Amber, hier op Tweakers wordt er veel informatie verzamelt en op regelmatige basis gedeeld met Itho. Zoals wij het ervaren wordt er daadwerkelijk naar geluisterd en updates doorgevoerd. Er zijn systemen die gemonitord worden, maar dit zijn de testers/werknemers van Itho zelf.
Maar zoals hierboven al gezegd wordt; de huidige tune-baarheid (om in de autovergelijking te blijven; de adaptive cruise control) van de Amber lijkt beter dan vergelijkbare systemen.
De Vincent ventilatie luchtwarmtepomp is een NL product geproduceerd in Tiel. De Amber wordt niet door Itho geproduceerd maar in het land van de warmtepompen Azie. Soms heeft dat ook zijn voordelen :-)TD-91 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:28:
Zag onderstaand artikel hier nog niet voorbij komen. Ondanks dat dit natuurlijk om een ander type/techniek gaat toch de hoop dat ze met de Amber iets beter getest hebben.
Gelukkig lees ik dergelijk grote problemen nog niet terug in dit topic 👍
https://www.installatie.n...daalderop-stopt-levering/
Inmiddels 100 stuks afgeleverd en op 2 kleine incidentjes na geen problemen. Voordeel is dat in deze gevallen de landelijke servicedienst van Itho deze adequaat heeft opgelost. Dergelijke diensten zijn vaak niet terug te vinden bij veel merken warmtepompen.
[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 26-01-2024 14:56 ]
Deze heb ik al 7 jaar.fsfikke schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:54:
[...]
Eenvoudig nee. (Nog eenvoudiger was het geweest even de zoekfunctie te gebruiken)
Ik heb voor ~€100 deze er tussen zitten: https://zaehleronlineshop...al-303-Qp-25-52-mm-Funk_1
Goed dat je dat gaat meten, want de enige mogelijkheid om de prestatie vast te stellen is met de warmtemeting. Aan alleen met de elektriciteit kWh(e) heb je niets.
Een vriend van mij zei "ik heb in december maar 600kWh elektriciteit verbruikt" het gaat dus goed. Complete lulkoek, hij weet niet wat ervoor geleverd is.
In de maandelijkse warmtepomp meting zie je dat de COP kan variëren van 3,5 naar 5 van c.a. 40%spreiding; Als je op jaarbasis 3500 kWh gebruikt dus 1400 kWh= 320 eur. Over 10 jaar 3200 eur!
Daar kun je wel een warmtemeter voor kopen
Ik vind het van ITHO tegenvallen dat ze geen warmtemeter inbouwen. Kosten c.a. 3% van de aanschafprijs.
Had hij in een vergelijkbare periode 300/400m3 nodig om zn toko te verwarmen, dan kan ik mij voorstellen dat hij het goed vind gaan, als we zijn woorden gebruiken - of iig naar verwachting en niet buitensporig -
Overigens wil ik kritisch zijn op je laatste opmerking; HAD er wel iets ingezeten, dan had er wel iets gemist in het dashboard waardoor je alsnog zelf iets moet toevoegen.
Ik denk dat je voor die 3% van de aanschafprijs beter een aftermarket kan aanschaffen en instellen naar smaak, wens of eisenpakket zoals meermaals op dit forum is gepost.
De zogenaamde meters bij andere fabrikanten lijken niet bijzonder nauwkeurig. Fijn dat je 3% extra wil betalen, maar het boeit voor de meeste mensen gewoon niet. Half tweakers met andere merken kopen evengoed een Kamstrup.Tomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:09:
Ik vind het van ITHO tegenvallen dat ze geen warmtemeter inbouwen. Kosten c.a. 3% van de aanschafprijs.
[edit] de hierboven gelinkte warmtemeter kost net iets minder dan 3% van een Amber…
[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 26-01-2024 16:13 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
98% van de gebruikers willen een knop op de muur en een warme woning. Tweakers is een bijzondere doelgroep waar Itho zelfs naar wil luisteren dus wat nog in het vat zit verzuurt niet. Zoals bekend wijken veel meters soms wel 20% af ( Panasonic ) waardoor de gemiddelde gebruiker iets concludeert wat vaak helemaal niet klopt. Voor de fanatieke tweaker is de geboden oplossing voor € 100 een waardevolle toevoeging en dan ook geen probleem.Tomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:09:
[...]
Deze heb ik al 7 jaar.
Goed dat je dat gaat meten, want de enige mogelijkheid om de prestatie vast te stellen is met de warmtemeting. Aan alleen met de elektriciteit kWh(e) heb je niets.
Een vriend van mij zei "ik heb in december maar 600kWh elektriciteit verbruikt" het gaat dus goed. Complete lulkoek, hij weet niet wat ervoor geleverd is.
In de maandelijkse warmtepomp meting zie je dat de COP kan variëren van 3,5 naar 5 van c.a. 40%spreiding; Als je op jaarbasis 3500 kWh gebruikt dus 1400 kWh= 320 eur. Over 10 jaar 3200 eur!
Daar kun je wel een warmtemeter voor kopen
Maar vertel je nu dat de Amber geheel bedacht en ontworpen is in Azie ?Carboy54 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:52:
[...]
De Vincent ventilatie luchtwarmtepomp is een NL product geproduceerd in Tiel. De Amber wordt niet door Itho geproduceerd maar in het land van de warmtepompen Azie. Soms heeft dat ook zijn voordelen :-)
Inmiddels 100 stuks afgeleverd en op 2 kleine incidentjes na geen problemen. Voordeel is dat in deze gevallen de landelijke servicedienst van Itho deze adequaat heeft opgelost. Dergelijke diensten zijn vaak niet terug te vinden bij veel merken warmtepompen.
En dat Itho daar gewoon zijn eigen sticker op plakt?
Dan valt mij dat knap tegen , zitten de knappe koppen dus niet ( meer ) bij Itho
Heb je nog meer open deuren?Tomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:09:
[...]
Deze heb ik al 7 jaar.
De temperatuursensoren van de amber zijn ook niet geweldig accuraat (skin-mounted en in de buitenunit dus niet heel goed afgeschermd van de buitentemperatuur) dus het is nog maar de vraag of een simpele ingebouwde flowmeter een accurate warmtemeting zou faciliteren. Dan vertrouw ik een Kamstrup een stuk meer.
[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 26-01-2024 17:32 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wat voor mij telt is de eindafrekening van mijn energie provider , en dat ziet er tot nu prima uit.!Tomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:09:
[...]
Daar bij , er wordt van ons verwacht dat we van het gas af gaan , dus draag ik mijn steentje bij .
En zo,n opmerking van je dat bij een verbruik van 1400 KWh je met 10 jaar dan 3200 euro betaald , So What ?
Omgerekend naar gas zal dat toch effe wat meer zijn , zeker met de energie belasting die maar op loopt..
Voorlopig zit ik in een warm huis met heel betaalbare energie lasten d.m.v. een warmtepomp die in Azie geproduceerd wordt.
Azie is geen land. De Amber komt volgens mij uit China. Was overigens al vaker gemeld.Jan2023 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:22:
[...]
Maar vertel je nu dat de Amber geheel bedacht en ontworpen is in Azie ?
En dat Itho daar gewoon zijn eigen sticker op plakt?
Dan valt mij dat knap tegen , zitten de knappe koppen dus niet ( meer ) bij Itho
Ik kan straks kiezen uit een Duitse en deze Chinese. Ben wel benieuwd naar het prijsverschil.
@Carboy54 Ik weet door ervaring dat de service (welke) van Daikin een drama is.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2024 18:29 ]
Ah ja Azie is een werelddeel.MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:26:
[...]
Azie is geen land. De Amber komt volgens mij uit China. Was overigens al vaker gemeld.
Ik kan straks kiezen uit een Duitse en deze Chinese. Ben wel benieuwd naar het prijsverschil.
Dat doet niets af aan de strekking van mijn reactie eerder.
@Jan2023 de Amber wordt inderdaad daar geproduceerd op basis van door Itho geselecteerde kwaliteitsonderdelen. Dat is hier al lang bekend. Als je de buitenunit opent is dat ook zelf te constateren. Ik kom veel units tegen die zelfs niet bij de Gamma zijn langs geweest om een beetje isolatie in te kopen. Laat staan de standaard gemonteerde extra opties van de Amber. En ja een kamstrup achtige oplossing ontbreekt nog maar wacht maar geduldig afMotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:26:
[...]
Azie is geen land. De Amber komt volgens mij uit China. Was overigens al vaker gemeld.
Bedankt voor jullie alle fijne reacties.Jan2023 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:32:
[...]
Wat voor mij telt is de eindafrekening van mijn energie provider , en dat ziet er tot nu prima uit.!
Daar bij , er wordt van ons verwacht dat we van het gas af gaan , dus draag ik mijn steentje bij .
En zo,n opmerking van je dat bij een verbruik van 1400 KWh je met 10 jaar dan 3200 euro betaald , So What ?
Omgerekend naar gas zal dat toch effe wat meer zijn , zeker met de energie belasting die maar op loopt..
Voorlopig zit ik in een warm huis met heel betaalbare energie lasten d.m.v. een warmtepomp die in Azie geproduceerd wordt.
* Een meter op de aanvoer en retour leiding zoals Kamstrup meet de temperaturen zelf en bereken de geleverde warmte zeer nauwkeurig <5%.
* Je moet bij installatie wel dat ding bij de hand hebben voor de installateur.
* De interne warmtemeters zijn bij een aantal merken voldoende nauwkeurig, zo niet dan heb je in ieder geval een indicatie.
* Waarom COP meting: Niet alleen voor de centen maar ook voor de milieubelasting.
Elektriciteit wordt nog gemaakt met 50% fossiel brandstof. Dat geldt ook voor de Tesla die je eens goed gas geeft. De kolen centrales staan dan te ronken.
Waarom verzamel ik voor de deelnemers al die WP informatie iedere maand; voor het goede doel!.
Natuurlijk is een ieder vrij op dit forum om alleen op basis van kosten reductie over warmtepompen te communiceren.
Ik snap dat het moeilijk is voor niet technisch opgeleide deelnemers de COP te begrijpen. Leveranciers zouden een eenvoudige performance indicator kunnen geven met een advies om bij een lage waarde toch maar een naar de installateur te bellen. Je moet denken dat een slechte inregeling 700 kg CO2 per jaar meer de lucht in gaat. ( 6 keer de wasmachine)
Maar hoe beoordeel ik dat als leek, die kwaliteitsonderdelen?Carboy54 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:39:
[...]
@Jan2023 de Amber wordt inderdaad daar geproduceerd op basis van door Itho geselecteerde kwaliteitsonderdelen. Dat is hier al lang bekend. Als je de buitenunit opent is dat ook zelf te constateren. Ik kom veel units tegen die zelfs niet bij de Gamma zijn langs geweest om een beetje isolatie in te kopen. Laat staan de standaard gemonteerde extra opties van de Amber. En ja een kamstrup achtige oplossing ontbreekt nog maar wacht maar geduldig af
Op een aantal onderdelen staat de naam van de fabrikant. Google is your friend. De HP-S split komt van dezelfde fabrikant en wordt al 5 jaar door Itho verkocht. Daarnaast geeft Itho 5 jaar garantie op de onderdelen naast de wettelijke 2 jaar all in. En dan bestaat er nog zoiets als good old look and feel.MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Maar hoe beoordeel ik dat als leek, die kwaliteitsonderdelen?Kwaliteit komt helaas pas tot uiting na jaren draaien en door de regeling van de unit (software).. Daikin heeft de naam kwaliteit te zijn maar daar ben ik wel van genezen. Itho is een redelijk onbekende in L/W land en wellicht is het wel de top. Toch geeft China mij een onderbuik gevoel. Wellicht geheel onterecht hoor.
:strip_exif()/f/image/55wg87y9HwKGVVLPScEGpyNz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Carboy54 op 26-01-2024 19:50 ]
Geen een merk is 100% heiligMotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Maar hoe beoordeel ik dat als leek, die kwaliteitsonderdelen?Kwaliteit komt helaas pas tot uiting na jaren draaien en door de regeling van de unit (software).. Daikin heeft de naam kwaliteit te zijn maar daar ben ik wel van genezen. Itho is een redelijk onbekende in L/W land en wellicht is het wel de top. Toch geeft China mij een onderbuik gevoel. Wellicht geheel onterecht hoor.
Hieronder vanaf wanneer ze begonnen zijn in de warmtepomp techniek, waarvan Itho en daarna Vaillant het langste actief zijn onder de cv ketel fabrikanten na mijn weten.
Itho 2002.
Vaillant 2006.
Nefit 2012.*
Remeha 2016-2017.*
*Onder voorbehoud van eventuele fouten.
[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 26-01-2024 19:52 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Snap ik. Ik zei al, onderbuikgevoel. Maar dat zegt natuurlijk ook niets.DutchWing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:46:
[...]
Geen een merk is 100% heilig
Hieronder vanaf wanneer ze begonnen zijn in de warmtepomp techniek, waarvan Itho en daarna Vaillant het langste actief zijn onder de cv ketel fabrikanten na mijn weten.
Itho 2002.
Vaillant 2006.
Nefit 2012.*
Remeha 2016-2017.*
*Onder voorbehoud van eventuele fouten.
Wellicht is aftersales nog belangrijker. Verkopen en bouwen kunnen alle fabrikanten. Je onderscheidt je altijd het meest bij problemen vind ik. Zolang het draait piept niemand, behalve Tweakers dan die altijd de grenzen opzoeken.
We gaan het zien.....Vaillant of Amber. Let the best win!
@Carboy54 Mocht hij komen hier dan ga ik nu eerst dat ding open slopen.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2024 20:02 ]
Ga gewoon ergens van 6-9 februari langs de VSK 2024. Kun je ze beide en andere merken in het echt bekijkenMotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:00:
[...]
Snap ik. Ik zei al, onderbuikgevoel. Maar dat zegt natuurlijk ook niets.
Wellicht is aftersales nog belangrijker. Verkopen en bouwen kunnen alle fabrikanten. Je onderscheidt je altijd het meest bij problemen vind ik. Zolang het draait piept niemand, behalve Tweakers dan die altijd de grenzen opzoeken.Al vind ik dan wederom Daikin er een potje van maakt met hun regeltechniek als ik dat topic lees.....en bijbehorende blijkbaar slechte service.
We gaan het zien.....Vaillant of Amber. Let the best win!
@Carboy54 Mocht hij komen hier dan ga ik nu eerst dat ding open slopen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Goede argumenten !Tomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:24:
[...]
Bedankt voor jullie alle fijne reacties.
* Een meter op de aanvoer en retour leiding zoals Kamstrup meet de temperaturen zelf en bereken de geleverde warmte zeer nauwkeurig <5%.
* Je moet bij installatie wel dat ding bij de hand hebben voor de installateur.
* De interne warmtemeters zijn bij een aantal merken voldoende nauwkeurig, zo niet dan heb je in ieder geval een indicatie.
* Waarom COP meting: Niet alleen voor de centen maar ook voor de milieubelasting.
Elektriciteit wordt nog gemaakt met 50% fossiel brandstof. Dat geldt ook voor de Tesla die je eens goed gas geeft. De kolen centrales staan dan te ronken.
Waarom verzamel ik voor de deelnemers al die WP informatie iedere maand; voor het goede doel!.
Natuurlijk is een ieder vrij op dit forum om alleen op basis van kosten reductie over warmtepompen te communiceren.
Ik snap dat het moeilijk is voor niet technisch opgeleide deelnemers de COP te begrijpen. Leveranciers zouden een eenvoudige performance indicator kunnen geven met een advies om bij een lage waarde toch maar een naar de installateur te bellen. Je moet denken dat een slechte inregeling 700 kg CO2 per jaar meer de lucht in gaat. ( 6 keer de wasmachine)
Er valt zeker nog een hoop te winnen ,
Maar zolang ik nog velen om mij heen nog nooit heb zien fietsen
😉
Vannacht toch weer rond of net onder het vriespunt geweest, hoe is jullie defrost patroon geweest?
:strip_exif()/f/image/WpZCOv2HT8kyCUBvN8B81GDe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er 3 gehad, zonder een ritme of iets. zie hierboven
Ook heb ik het idee dat de Amber het (nog) beter of gemakkelijker doet dan direct na de installatie of net voor de eerste vorstperiode, alsof hij ingelopen is
Hoe kijken jullie hier tegenaan, hebben jullie diezelfde ervaring of datzelfde gevoel?
[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 28-01-2024 10:03 ]
- opwarmen met hoger vermogen en rond het vriespunt @>90% r.v.
is altijd BINGO!
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik denk dat het vermogen van de compressor ook een rol speelt. Hier iedere uur met radiatoren en >43 Hz met een watertemperatuur van 37 graden. Jouw TC temperatuur ligt aanzienlijk lager. Hier ook wel nodig met veel ijsafzetting.Stoker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:54:
Goedemorgen!
Vannacht toch weer rond of net onder het vriespunt geweest, hoe is jullie defrost patroon geweest?
[Afbeelding]
Ook heb ik het idee dat de Amber het (nog) beter of gemakkelijker doet dan direct na de installatie of net voor de eerste vorstperiode, alsof hij ingelopen is.
Hoe kijken jullie hier tegenaan, hebben jullie diezelfde ervaring of datzelfde gevoel?
Stoker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:54:
Goedemorgen!
[Afbeelding]
Ook heb ik het idee dat de Amber het (nog) beter of gemakkelijker doet dan direct na de installatie of net voor de eerste vorstperiode, alsof hij ingelopen is.
:strip_exif()/f/image/8fnIgdo8QJ8NDowZTDoSzfdD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LnqzU59OLWIpMCPGvjJoH1zt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook wel het idee dat het apparaat wat minder zenuwachtig is dan 2 maanden geleden. Maar in die tijd heb ik wel wat met variabelen gestoeid, zoals recent de maximale laagdraaitijd opgehoogd naar 180 minuten. Situaties zijn dus niet vergelijkbaar.
Gewoon het bekende werk ,om het uur.Stoker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:54:
Goedemorgen!
[Afbeelding]
Als het koud is buiten.
Als ik naar je grafiek kijk; een idee om te proberen wat meer overdag te verwarmen of heb je weinig warmtebuffer in je vloer? Hier om 10:00 aan en loopt nu nog, uiteraard zonder defrost ivm hogere buitentemp overdag.Jan2023 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:35:
[...]
Gewoon het bekende werk ,om het uur.
Als het koud is buiten.
[Afbeelding]
Je defrosts gaan met je 37gr waarschijnlijk wel als een speer? 😋👍Carboy54 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:58:
[...]
Ik denk dat het vermogen van de compressor ook een rol speelt. Hier iedere uur met radiatoren en >43 Hz met een watertemperatuur van 37 graden. Jouw TC temperatuur ligt aanzienlijk lager. Hier ook wel nodig met veel ijsafzetting.
Heb je idee dat de buitentemperatuur ook de interval extra beïnvloedt of is het enkel de frequentie vanaf een bepaalde buitentemp?
Was sprake van zon instraling ,de dag er voor , , dan is er het grootste deel overdag geen warmtevraagErikVers schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:23:
[...]
Als ik naar je grafiek kijk; een idee om te proberen wat meer overdag te verwarmen of heb je weinig warmtebuffer in je vloer? Hier om 10:00 aan en loopt nu nog, uiteraard zonder defrost ivm hogere buitentemp overdag.
Had ik hier ook maar heb mijn thermostaat op koudste plek hangen en hem ff wat opgeplust zodat hij niet uit ging en lekker de vloer oplaad zodat hij vannacht mooi warm blijft van de energie die er overdag in is gestopt. Heerlijk zo een traag systeem. Volgende woning ga ik voor 8 ipv 6 cm beton gemeten vanaf bovenkant slang 😋🫡Jan2023 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:46:
[...]
Was sprake van zon instraling ,dan is er het grootste deel overdag geen warmtevraag
Met 22 a 23 graden in de woonkamer hoeft het niet warmer.ErikVers schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Had ik hier ook maar heb mijn thermostaat op koudste plek hangen en hem ff wat opgeplust zodat hij niet uit ging en lekker de vloer oplaad zodat hij vannacht mooi warm blijft van de energie die er overdag in is gestopt. Heerlijk zo een traag systeem. Volgende woning ga ik voor 8 ipv 6 cm beton gemeten vanaf bovenkant slang 😋🫡
En laat de WP maar lekker draaien in de nacht.
Rond het vriespunt en een vorstbeveiliging waar ik nog niet
zo veel vertrouwen in heb
Ok snap het hoor alleen als je kouder begint en pas om 10:00 start met verwarmen dan is je binnen temp waarschijnlijk stabieler dan met huidige overboost. Ik zeg het maar als tip van een ervaringsdeskundige 😋👍Jan2023 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:57:
[...]
Met 22 a 23 graden in de woonkamer hoeft het niet warmer.
![]()
En laat de WP maar lekker draaien in de nacht.
Rond het vriespunt en een vorstbeveiliging waar ik nog niet
zo veel vertrouwen in heb
Zie grafiek mijn warmtepiek zit als ik eindelijk ff op de bank aan het chillen ben rond 22:00 bevalt mij top zo. Ligt uiteraard er wel aan of je lekker wat warmtebuffer in je vloer hebt. Juist doordat niet in de nacht staat te werken heb je minder het doorschieten, na ijlen van de warmte uit je vloer overdag.
Normaal vrij strak tussen 19,5 en 20,5 nu wat meer door de heerlijke zon.
Nb die opwek pieken is voor tapwater (badgasten)
[ Voor 43% gewijzigd door ErikVers op 28-01-2024 19:17 ]
Wij hebben een ander leefritme dan jij denk ik ,ErikVers schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:09:
[...]
Ok snap het hoor alleen als je kouder begint en pas om 10:00 start met verwarmen dan is je binnen temp waarschijnlijk stabieler dan met huidige overboost. Ik zeg het maar als tip van een ervaringsdeskundige 😋👍
Zie grafiek mijn warmtepiek zit als ik eindelijk ff op de bank aan het chillen ben rond 22:00 bevalt mij top zo. Ligt uiteraard er wel aan of je lekker wat warmtebuffer in je vloer hebt. Juist doordat niet in de nacht staat te werken heb je minder het doorschieten, na ijlen van de warmte uit je vloer overdag.
Normaal vrij strak tussen 19,5 en 20,5 nu wat meer door de heerlijke zon.
Nb die opwek pieken is voor tapwater (badgasten)
[Afbeelding]
Vindt het heerlijk om de dag te beginnen in een woonkamer die goed op temperatuur is na op te staan in een bewust onverwarmde slaapkamer.
Ben met pensioen dus een easy starter in de ochtend
😊
Met de nodige zon loopt de temp alleen nog maar op.
En ben nu al met de 3e thermostaat bezig met de amber.
En ze regelen allemaal anders.
🤣
Ben nu aanbelandt bij de PNI CT36
Dat ding is wat traag.
Moet het evenwicht nog zien te vinden tussen de hysteresis en maximale start/stops
Zelfs met een hysteresis van 0,3 gr een grote variatie in temp ,tot 0,6 gr
Heb soms geen warmtevraag van 12:00 tot ruim na 24:00 uur.
Maar buiten daalt de temp tot rond vriespunt
🤔
Pff , een heel verhaal voor mijn doen.
:strip_exif()/f/image/qxE4Z4CvgDF1j9HbtnXIyvBg.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik wil juist 24/7 dezelfde temp met de vvw
Zo zijn we nog wel even bezig.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 28-01-2024 20:53 ]
Begrijpelijk hoor en ik sla soms wat door in max cop. En vergeet dan dat het doel was om de woning te verwarmen 😋 ik heb drie jonge jongens dan is 19,5 soms al zweten ✅Jan2023 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Wij hebben een ander leefritme dan jij denk ik ,
Vindt het heerlijk om de dag te beginnen in een woonkamer die goed op temperatuur is na op te staan in een bewust onverwarmde slaapkamer.
😊
🤣
Dat ding is wat traag.
Moet het evenwicht nog zien te vinden tussen de hysteresis en maximale start/stops
🤔
[Afbeelding]
Wat betreft schommelingen. Je zou eens kunnen kijken naar de positie van je thermostaat en als hij vaak over de vraag temperatuur heen schiet zou ik de hogere water temperaturen iets verlagen. Let wel op dat 25-26 water vaak het minimale is om pendelen te voorkomen.
Jan2023 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Wij hebben een ander leefritme dan jij denk ik ,
😊
🤣
Dat ding is wat traag.
🤔
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/VHpxfkTLMCpLKU1aU53vgMQH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OnNioWQSj8IQdyKdi5PWoC36.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/we0nxyKiaZYgURsRgUfFjtXn.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet jij toevallig of de Google Nest goed werkt? Die kan je instellen als warmtepomp thermostaat ... Maar meer dan dat ook niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 29-01-2024 06:56 ]
Mijn ervaring (destijds nog met gasketel) is dat je veel in kunt stellen maar niet de hysterese.Whiskey48 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:59:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet jij toevallig of de Google Nest goed werkt? Die kan je instellen als warmtepomp thermostaat ... Maar meer dan dat ook niet.
Die is 1 hele graad, dus bij 20,5 uit en pas bij 19,5 weer aan en dat is me net te gortig.
Het is me een raadsel waarom een thermostaat waar goed over nagedacht is en die goed in elkaar steekt een hysterese van een hele graad moet hebben zonder dat dit aanpasbaar is in de diepere instellingen....
Heb nu een Netatmo gehaald en ben daar best tevreden over.
[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 28-01-2024 22:16 ]
Hoever is het nu met de wifi module en nog liever de ethernet verbinding zodat e.e.a. op de PC en/of app gevolgd kan wordenOmebas schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:31:
De verbinding met het buitendeel is bedraad. Dit zijn behoorlijk wat kabels.
De wifi module wordt nu gebruikt voor de veldtesten. Ik heb er uitgebreide monitoring bij en kan het meeste op afstand wijzigen.
edit: oh en er zit een UTP aansluiting in. Die zal straks (ook) gebruikt kunnen worden.
[Afbeelding]
Wellicht kan je stooklijn een stukje vlakker zodat hij door blijft verwarmen in plaats van uit schiet en hiermee je werkelijke binnentemperatuur ook wat stabieler gaat worden.
Dat zou wel een optie kunnen zijn nu we de maximale laagdraaitijd mogen oprekken tot 180 minuten om pendelen tegen te gaan.ErikVers schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:16:
@Jan2023 wel grappig als je naar mijn temp verloop in 24h kijkt en naar die van jou: we hebben allebei een graad verschil tussen hoogst en laagst gemeten binne temp, ik verwarm alleen juist overdag en haalt in principe zijn setpoint niet ivm geknepen WAR. En bij jou verwarmt hij de laatste dag in ieder geval juist enkel in de nacht en word hij door de thermostaat gestopt.
Wellicht kan je stooklijn een stukje vlakker zodat hij door blijft verwarmen in plaats van uit schiet en hiermee je werkelijke binnentemperatuur ook wat stabieler gaat worden.
Staat bij mij nu op 150 minuten.
Voor de cop wel beter.
Je moet weten dat ik ook een dynamisch tarief heb ,dus was/ is in de nacht draaien best gunstig.
Maar voor het temperatuurverloop wellicht niet optimaal.
Nee geen ervaring mee.Whiskey48 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:59:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zat eerst op z- wave thermostaten. Geintegreerd in een domotica systeempje.
Maar dat is het nog niet.
En nu de PNI CT36 die hier door meer mensen wordt gebruikt.
/f/image/TynJP34RcdlfJI3RLTZb6mjU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XdqdBE4MTmcEM26M8AkTWhyH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kv4sYmyiAXuLaRo9TxuCQ0XY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yIPeNvIzKdgNEmDwZlI6s3xt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/etm3z0pAbVAqjsXAP5Z2tBDL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/idA77L6ANV3vkeRzV6IP0Xwh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/o2jsvwtlEdSwl9JuQhhZbIDK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WyTJ8z43Ew4J0ANJUqpa4gm3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4qI5OYCu1IHXNxcoB5PqkmlR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mSw5atBzXpTzGUt172hnbNms.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZXL0rr9cIPVANDENHdhqrzPH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QjnVrgaf4GnkOVyPSXrgqGGR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gSIxTvJR3tpFWAUMRk2HFAaJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tHpARwfVT7xekftW3Hgeg18U.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/STJYEVEQ3k0soD1D1Zq5ThW5.jpg?f=fotoalbum_tile)